Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
<Ijaz 13&31> 13. Surah Ar Ra'ad (The Thunder) <Ijaz>
Statistik
Juz 13 – 12.Yusuf 53- 13.ArRaad 1-43– 14.Ibrahim 52
[ Muka surat awal: 249 hingga Muka surat akhir : 255 ]
[ Muka surat awal: 249 hingga Muka surat akhir : 255 ]
Slide
mukjizat-13-dan-31
mukjizat-13
mukjizat-114
mukjizat-7-dan-13
13-and-31 B 13+31=44
26 and 62
13-31-and-6
13
13-and-31 B C D
ternyata-permukaan-bumi-ini-mengkerut
mencari-kebahagiaan-hakiki-dan-abadi
mukjizat-13
mukjizat-114
mukjizat-7-dan-13
13-and-31 B 13+31=44
26 and 62
13-31-and-6
13
13-and-31 B C D
ternyata-permukaan-bumi-ini-mengkerut
mencari-kebahagiaan-hakiki-dan-abadi
Nama
Surah ini mengambil namanya dari perkataan ( ar-Ra'ad ) (guntur) yang berlaku dalam ay. 13. [QS13:13] CQ(13:13:2) KK(13:13:2)Ia adalah nama simbolik Surah dan tidak dengan apa-apa cara bererti bahawa Surah berurusan dengan masalah saintifik yang dihubungkan dengan guruh.
Tempoh Wahyu
Bukti dalaman (ayat 27-31 dan ayat 34-48) menunjukkan bahawa Surah ini diturunkan pada peringkat terakhir Misi Nabi di Makkah dan pada masa yang sama di mana Surah Yunus, Hud dan Al-A 'Araf telah diturunkan. Cara ucapan menunjukkan bahawa masa yang lama telah berlalu sejak nabi telah menyampaikan Mesej. Di satu pihak, pihak lawannya telah membuat peranti yang berbeza untuk mengalahkannya dan Misinya, dan di sisi lain, para pengikutnya telah menyatakan keinginan bahawa dengan menunjukkan keajaiban orang-orang kafir mungkin dibawa ke Jalan Kanan. Sebagai jawapan, Allah kagum kepada orang-orang yang beriman bahawa ia bukan cara-Nya untuk mengubah orang dengan cara ini dan bahawa mereka tidak boleh kehilangan hati, jika Dia memberi musuh-musuh Kebenaran tali yang cukup lama untuk menggantung diri mereka. Jika tidak, Dia dapat menunjukkan tanda-tanda seperti membawa mayat yang mati dari kubur mereka dan membuat mereka bercakap (ayat 31), tetapi walaupun orang-orang ini tidak dapat menimbulkan alasan untuk menjelaskannya. Segala keterangan tegas ini jelas membuktikan bahawa Surah ini diturunkan pada peringkat akhir Misi Nabi di Makkah.Tema Tengah
Ayat pertama mengutarakan tema utama Surah ini, yakni, "Mesej Muhammad (keamanan Allah) adalah Kebenaran, tetapi ia adalah kesalahan rakyat bahawa mereka menolaknya." Ini adalah pivot yang mana seluruh Surah berubah.Itulah sebabnya ia telah ditunjukkan berulang-ulang dengan cara yang berbeza bahawa komponen asas Mesej - Tauhid , Kebangkitan dan Prophethood-adalah realiti: oleh itu, mereka harus percaya dengan ikhlas untuk kebaikan moral dan rohani mereka sendiri. Mereka telah diberi amaran bahawa mereka akan menanggung kehancuran mereka jika mereka menolaknya, kerana kufr dengan sendirinya adalah kebodohan dan ketidaktahuan. Selain itu, matlamat Surah bukan semata-mata untuk memenuhi fikiran tetapi juga untuk merayu kepada hati untuk menerima Iman. Oleh itu, ia tidak hanya mengemukakan hujah-hujah logik untuk menyokong kebenaran Mesej dan terhadap tanggapan orang yang salah, tetapi pada selang waktu yang sesuai ia sering menggunakan rayuan bersimpati dan bersungguh-sungguh untuk memenangi hati mereka dengan memberi amaran kepada mereka tentang akibat kufr dan dengan menunaikan pahala Iman yang bahagia sehingga orang-orang bodoh harus melepaskan ketegangan mereka.Selain itu, bantahan pihak lawan telah dijawab tanpa menyebut apa-apa, dan keraguan yang membuktikan halangan dalam cara Pesan atau sedang dicipta oleh pihak lawan telah dibuang. Pada masa yang sama, orang-orang yang beriman; yang telah melalui kesukaran yang panjang dan keras dan merasa letih, dan menunggu dengan cemas untuk pertolongan Allah, telah dihiburkan dan penuh dengan harapan dan keberanian.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

[1] Alif. Lam. Mim. Ra. Inilah ayat-ayat Kitab Suci, dan apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu adalah benar, tetapi sebahagian besar dari kamu tidak beriman kepada perkara ini. 1

[2] Dialah Allah yang menjadikan langit tanpa tiang-tiang seperti yang kamu lihat: 2 maka Dia duduk di atas Arasy Kerajaan-Nya: 3 Dia menundukkan matahari dan bulan kepada hukum. 4 Segala-galanya di alam semesta berjalan mengikut arahnya. 5 Dan Allah sendiri mengarahkan segala urusan. Dia menjadikan ayat-ayat-Nya jelas: 6 mungkin anda yakin akan pertemuan dengan Tuhanmu. 7

[3] Dan Dialah yang menaburkan bumi dan menegakkan gunung-gunung yang tidak bergerak di dalamnya dan menjadikan sungai-sungai mengalir di atasnya. Dia telah menciptakan berpasangan setiap jenis buah, dan Dia menutupi hari dengan tabir malam. 8 Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda yang besar bagi orang-orang yang memikirkannya.

[4] Dan lihatlah! ada rantau yang berlainan di bumi yang dekat dengan satu sama lain; 9 terdapat kebun-kebun anggur, ladang jagung dan pokok-pokok sawit tarikh dengan batang tunggal atau dua. 10 Semua yang ditanam dengan air yang sama, tetapi Kami membuat beberapa lebih menarik daripada yang lain. Sesungguhnya terdapat banyak Tanda dalam semua perkara ini bagi mereka yang menggunakan akal sehat mereka. 11

[5] Sekarang, jika ada sesuatu untuk anda kagum, anda harus kagum dengan kata-kata mereka: "Apa, apabila kita telah menjadi tanah, adakah kita akan dibangkitkan semula kepada kehidupan baru?" Mereka itulah orang-orang yang telah mendustakan Tuhan mereka: 12 mereka adalah orang-orang yang mempunyai tali di sekeliling leher mereka: 13 mereka akan menjadi penghuni Neraka dan mereka kekal di dalamnya.

[6] Mereka meminta kepadamu pemberantasan kejahatan daripada kebaikan, 14 walaupun memang ada contoh hukuman yang terdahulu di hadapan mereka (kemurkaan Tuhan terhadap orang-orang yang mengamalkan sikap yang sama.) Faktanya adalah Tuhanmu menunjukkan kesabaran kepada manusia walaupun pelanggaran mereka, dan juga hakikat bahawa Tuhanmu tegas dalam hukuman.

[7] Orang-orang yang telah menolak Mesej kamu, katakan, "Mengapa tidak ada Tanda yang telah diturunkan kepada orang ini dari Tuhannya" 15 Kamu hanyalah seorang pemberi peringatan dan setiap orang mempunyai panduannya. 16




[8-11] Allah mengetahui apa yang setiap wanita beruang dalam rahimnya: Dia sedar akan apa yang sedang berbentuk di dalam rahim dan juga apa yang berkurang atau meningkat terjadi di dalamnya. 17 Segala sesuatu mempunyai ukuran yang tetap dengan-Nya. Dia mempunyai pengetahuan yang sempurna baik yang kelihatan dan yang tidak dapat dilihat. Dia adalah Yang Besar dan Yang Maha Tinggi. Sama-sama dengan Dia adalah kamu semua, sama ada salah seorang di antara kamu berbisik atau bercakap kuat atau menyembunyikan diri di bawah penutup kegelapan malam atau berjalan di dalam cahaya siang hari. Bagi tiap-tiap orang ada penjaga di hadapannya dan di belakangnya, yang memerhatikannya dengan perintah Allah. 18 Fakta adalah bahawa Allah tidak mengubah banyak orang kecuali mereka sendiri mengubah ciri-ciri mereka sendiri: dan apabila Allah memutuskan untuk membebaskan umat manusia, tiada sesiapa pun yang dapat menahannya, dan tidak dapat mencari pertahanan atau penolong terhadap Allah. 19


[12-13] Dia yang membuat kilat kilat di hadapan kamu untuk memenuhi kamu berdua dengan rasa takut dan dengan harapan: Dia yang menghasilkan awan yang penuh dengan air. Guruh itu memuliakan Dia dengan puji-pujianNya 20dan para malaikat juga memuliakan Dia dengan kagum kepada Dia. 21 Dia melepaskan kilat-kilat dan (seringkali) memukul dengan mereka siapa yang Dia kehendaki, sedang mereka bertengkar tentang Allah. Faktanya ialah rancangannya sangat berkesan. 22


[14-15] Untuk memohon Dia sahaja adalah perkara yang betul. 23 Mengenai dewa-dewa lain yang mereka sembah selain daripada Dia, mereka tidak dapat memberikan jawapan kepada doa mereka. Seolah-olah seorang lelaki meregang tangannya ke arah air dan memintanya datang ke mulutnya, ketika ia tidak dapat mencapai mulutnya dengan cara ini; Begitu juga doa-doa orang kafir adalah apa-apa tetapi usaha tanpa tujuan. Kerana itu Allah sendirian sebelum segala-galanya di langit dan bumi bersujud secara rela atau tidak, 24 dan bayang-bayang segala sesuatu bersujud di hadapan-Nya pada waktu pagi dan petang. 25

[16] Tanya mereka, "Siapakah Tuhan langit dan bumi?" Katakanlah, "Allah." 26 Kemudian katakan kepada mereka, "Apabila inilah kenyataannya, adakah kamu telah menjadikan selain Allah sebagai dewa-dewa pelindung kamu sebagaimana tidak dapat berbuat baik atau membahayakan diri sendiri?" Katakanlah, "Adakah orang buta dan orang yang melihatnya sama seperti terang dan gelap?" 28 Dan sekiranya tidak demikian, adakah sekutu-sekutu, mereka telah menegakkan Allah, menciptakan sesuatu seperti ciptaan-Nya, dan menjadikan perkara-perkara ciptaan ragu-ragu bagi mereka? 29 Katakanlah: Allah sahaja Pencipta segala sesuatu; dan Dia adalah Yang Unik, Yang Maha Kuasa. 30

[17] Allah menurunkan air dari langit dan setiap sistem membawanya mengikut kemampuannya: maka ada banjir dan busa buas 31 datang ke permukaan. Begitu juga timbul bau dari logam yang dicairkan dalam relau untuk membuat perhiasan dan perkakas. Dengan kata-kata sedemikian, Allah menjadikan kebenaran itu berbeza dari kepalsuan. Itu buih yang hilang dan apa yang bermanfaat untuk rakyat kekal di bumi. Dengan cara ini, Allah mengutip ayat-ayat untuk menjelaskan Al-Qurannya.

[18] Terdapat pahala yang sangat baik bagi mereka yang menjawab panggilan Tuhan mereka. Adapun orang-orang yang menolak panggilan-Nya, mereka dengan rela memberikan tebusan mereka semua kekayaan bumi yang terkandung, jika mereka memilikinya, dan lebih banyak lagi (untuk melarikan diri dari hukuman). 33 Itulah orang-orang yang akan mempunyai perhitungan berat; 34 tempat kediaman mereka akan menjadi neraka - tempat istirahat yang celaka.



[19-21] Maka bagaimanakah orang yang percaya bahawa Kitab ini yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu, adalah kebenaran, menjadi seperti orang yang buta terhadap fakta ini? 35 Hanya orang bijak yang mengambil nasihat dari ini: 36 mereka memenuhi Perjanjian mereka dengan Allah, dan tidak memecahkannya setelah mengesahkannya. 37 Mereka menyatupadukan apa yang telah diperintahkan Allah untuk bergabung. 38 Mereka takut kepada Tuhan mereka dan takut akan mereka dipanggil untuk membuat perhitungan yang berat.




[22-25] Mereka menunjukkan ketabahan untuk memenangi kelulusan Tuhan mereka. 39 Mereka mendirikan Salat dan mengerjakan secara terbuka dan rahasia dari apa yang telah Kami berikan kepada mereka dan menjauhkan kejahatan dengan kebaikan. 40 mereka akan menjadi negeri akhirat: Taman-taman yang mereka akan hidup selama-lamanya. Mereka akan masuk ke dalam mereka bersama orang-orang yang soleh dari kalangan nenek moyang mereka, isteri dan keturunan. Malaikat-malaikat akan menyambut mereka dari segala penjuru, berkata, "Damai sejahtera kepadamu. 41 Engkau telah mendapat berkat ini karena apa yang kalian bertahan di dunia." Betapa diberkati ini negeri akhirat! Bagi orang-orang yang memecahkan perjanjian mereka dengan Allah setelah mengesahkannya, yang memecah belah apa yang diperintahkan Allah untuk bergabung, dan menimbulkan kekacauan di bumi, mereka akan menjadi kutukan, dan mereka akan mendapat tempat yang buruk di akhirat.

[26] Allah memberi banyak persediaan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan dengan setia kepada siapa yang Dia kehendaki. 42 Orang-orang ini diserap sepenuhnya dalam kegembiraan dalam kehidupan ini, sedangkan kehidupan dunia ini hanyalah satu hal yang remeh dibandingkan dengan kehidupan akhirat.



[27-29] Orang-orang yang telah mendustakan (Muhammad sebagai seorang nabi) berkata: "Mengapa tidak diturunkan kepadanya ayat dari Tuhannya? 43 Katakanlah:" Sesungguhnya Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya; dan Dia mengarahkan diri kepada-Nya hanya orang-orang yang berpaling kepada-Nya. " 44 Mereka adalah orang-orang yang telah menerima (Pesan Rasul ini) dan hati mereka mendapat penghiburan dalam mengingati Allah. Berbahagialah orang-orang yang telah menerima Mesej dan melakukan perbuatan yang benar: mereka mempunyai akhir yang baik.

[30] Wahai Muhammad! Kami telah mengutus kamu sebagai Rasul dalam cara ini di antara umat yang dahulu telah banyak orang telah mati, supaya kamu membaca kepada mereka Al-Quran yang telah Kami turunkan kepadamu;namun mereka menolak Tuhan Yang Maha Pemurah. 46 Katakan kepada mereka: "Tuhanku adalah Dia; tiada Tuhan melainkan Dia: Aku telah bertawakkal kepada-Nya dan Dia adalah satu-satunya Resort saya."


[31-32] Dan apakah yang kamu fikirkan, jika Kami telah mengutus Al Qur'an yang akan menyebabkan gunung-ganang bergerak atau membongkar tanah yang terbelah atau membuat orang mati berkata? 47 (Tidaklah sama sekali sukar untuk menunjukkan tanda-tanda seperti itu) kerana Allah mempunyai kuasa penuh atas segalanya. 48 Hendaklah orang-orang yang beriman (masih ada harapan untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan ke atas permintaan orang-orang yang tidak percaya) dan tidak menyerah kepada semua harapan, bahwa Allah dapat memberi petunjuk kepada semua manusia, jika Dia menginginkannya? Adapun orang-orang yang kafir, kerana kesalahan mereka, satu kesukaran atau yang lain tidak berhenti melawat mereka setiap saat dan kemudian, atau datang ke rumah mereka. Ia akan berjalan seperti ini sehingga ancaman Allah akan berlalu. Sesungguhnya Allah tidak gagal mengancamNya. Rasul-rasul-rasul-rasul yang lain juga telah dihinakan di hadapan kamu, tetapi saya sentiasa memberi tanggungan kepada orang-orang kafir dan kemudian merampas mereka pada akhirnya. Lihat sahaja betapa dahsyatnya My Scourge!



[33-35] Apa! adakah mereka (begitu berani bahawa mereka adalah) menubuhkan rakan-rakan dengan Dia yang mengawasi dengan sengaja atas tindakan masing-masing dan setiap jiwa? 50 51 Wahai Nabi berkata kepada mereka, "Jika Allah menjadikan diri-Nya sebagai sahabat-sahabat-Nya, katakanlah kepada mereka nama-nama mereka, apakah maksud kamu memberitahukan kepada-Nya sesuatu yang baru, bahwa Dia sendiri tidak mengetahui di bumiNya? 52.Sesungguhnya bagi orang-orang yang mendustakan Al-Quran, penipuan mereka telah dijadikan adil bagi mereka dan mereka telah direndahkan oleh jalan yang benar: 54 dan tidak ada yang menunjukkan jalan yang benar kepada orang-orang yang disesatkan oleh Allah Terdapat azab bagi mereka dalam kehidupan dunia ini, tetapi azab di akhirat masih lagi menyakitkan, dan tidak ada yang dapat melindungi mereka dari Allah. Sesungguhnya syurga yang dijanjikan oleh Tuhan telah dijanjikan seperti ini: kanal mengalir di bawahnya, buah-buahannya kekal dan teduhnya kekal. Inilah pahala orang-orang yang soleh, tetapi pahala orang-orang kafir adalah tenggelam neraka.


[36-37] Wahai Nabi! sebahagian dari orang-orang yang Kami berikan kitab sebelum kamu bersukacita dalam kitab yang Kami turunkan kepadamu sementara ada yang lain di antara bahagian yang berbeza yang menolak beberapa perkara yang terkandung dalam ini. Beritahu mereka secara jelas "Saya telah diperintahkan untuk menyembah Allah semata-mata dan dilarang untuk menubuhkan pasangan dengannya. Oleh itu, saya mengundang kamu kepada-Nya dan saya berpaling kepada-Nya." 55 Dengan perintah ini, Kami telah mengutus perintah ini dalam bahasa Arab kepada kamu. Sekarang jika kamu mengikut hawa nafsu dan nafsu orang-orang walaupun pengetahuan yang kamu terima tidak ada yang akan mempertahankan kamu dan tidak melindungi kamu daripada Allah.


[38-39] Kami telah mengutus beberapa rasul sebelummu, dan Kami berikan kepada mereka pula isteri-isteri dan anak-anak: 56 Dan tidak ada seorangpun yang mempunyai kuasa untuk menunjukkan tanda-tanda tanpa izin Allah. 57 Setiap zaman mempunyai kitabnya: Allah membatalkan apa sahaja yang Dia kehendaki dan tetap utuh apa sahaja yang Dia kehendaki dan Dia mempunyai Kitab Asal dengan Dia.



[40-42] Dan wahai Nabi! Yakinlah bahawa Kami akan melaksanakan ancaman Kami menahan mereka sama ada sebahagian daripadanya harus berlaku sepanjang hidup anda atau Kami akan menyebabkan anda mati sebelum pemenuhannya. Bagaimanapun tanggungjawab anda hanya untuk menyampaikan Mesej dan adalah untuk Kami melakukan perhitungan. 59 Adakah orang-orang ini tidak melihat bagaimana Kami maju di bumi dan menyusut sempadannya (untuk mereka) di semua pihak? 60. Allah memerintahkan dan tidak ada yang mengubah hukum-hukum-Nya dan Dia cepat-cepat menghitung-Nya. Sesungguhnya orang-orang yang berjalan di hadapan mereka juga menyusun rencana, tetapi rencana yang menentukan adalah sepenuhnya di tangan Allah. Dia tahu apa yang diperoleh oleh setiap jiwa dan orang-orang kafir tidak lama lagi akan mengetahui siapa yang akan mendapat hajat yang baik.

[43] Orang-orang kafir itu berkata, "Kamu bukan seorang Rasul Allah." Katakanlah: "Sesungguhnya Allah adalah saksi antara aku dan kamu, dan setiap orang yang mempunyai pengetahuan tentang Kitab."
1 Ini adalah pengenalan kepada Surah ini, di mana tujuan dan objeknya telah dinyatakan dalam beberapa perkataan. Allah telah mengutuskan Nabi Muhammad SAW sebagai berikut: "Wahai Nabi, sebahagian besar umat kamu telah menolak ajaran Al-Quran untuk satu sebab atau yang lain, tetapi sebenarnya adalah apa yang Kami turunkan kepada kamu adalah Kebenaran sama ada orang percaya atau tidak. "
Selepas pengenalan ringkas ini, wacana berkenaan dengan subjek utama Surah, yang terdiri daripada tiga perkara asas. Pertama, "Seluruh alam semesta adalah kepunyaan Allah sahaja, dan tidak ada sesuatupun selain Dia yang mempunyai hak untuk menyembah dan menyembah". Kedua, "Terdapat kehidupan lain selepas kehidupan ini, di mana anda harus membuat laporan tentang semua tindakan anda." Ketiga, "Saya adalah Rasul Allah: apa yang saya sampaikan sebelum kamu bukan dari diri saya melainkan dari Allah". Ketika orang-orang menolak ketiga perkara ini, ini telah diulang-ulang dalam pelbagai bentuk untuk menghilangkan keraguan dan keberatan dari pikiran orang-orang kafir.
2 Dengan kata lain, "Allah memelihara segenap jasad surgawi di angkasa tanpa sokongan yang dapat dilihat dan dilihat." Walaupun tidak ada yang jelas dan jelas yang menyokong badan-badan ini, tetapi terdapat Kuasa yang tidak dapat dilihat dan tidak dapat dipertahankan, yang tidak hanya memegang dan memelihara setiap dan semua badan besar ini termasuk bumi yang kita huni di tempat dan orbitnya yang betul tetapi juga tidak biarkan mana-mana perlanggaran berlaku di antara mereka.
3 Untuk butiran lebih lanjut mengenai "Dia duduk sendiri di Arasy Kerajaan-Nya," sila rujuk EN 41 dari Al-Aaraf. Di sini maksudnya akan disampaikan jika difahami bahawa perkara ini telah disebutkan di dalam Al-Qur'an di banyak tempat untuk menjelaskan dengan nyata fakta bahawa Allah bukan sahaja menciptakan bumi, tetapi juga memerintah atas Kerajaan-Nya, dan bahawa Alam semesta beliau adalah sebuah kilang yang tidak berfungsi secara automatik kerana sesetengah orang yang tidak faham seolah-olah berfikir dan tidak diperintah oleh banyak dewa kerana orang jahil yang lain percaya. Tetapi ia adalah sistem biasa yang sedang dijalankan dan diperintah oleh Penciptanya.
4 Perlu diperhatikan di sini bahawa para penerima alamat menerima kebenaran semua tuntutan yang telah dibuat dalam ayat ini. Oleh itu, tidak ada bukti yang diperlukan dari fakta bahawa Allah yang menaikkan langit tanpa sokongan yang nyata dan menundukkan matahari dan bulan kepada suatu perintah tetap. Perkara-perkara ini telah disebutkan di sini sebagai hujah-hujah untuk membuktikan bahawa Allah adalah Penguasa tunggal dan penguasa seluruh alam semesta.
Sekarang mari kita pertimbangkan soalan ini: Bagaimanakah hujah seperti ini dapat meyakinkan orang-orang yang tidak mempercayai sama sekali dalam kewujudan Tuhan atau mengakui bahawa Dia adalah Pencipta alam semesta dan Pengarah semua urusannya? Jawapannya adalah bahawa hujah-hujah yang menyokong Doktrin Tauhid maju di dalam Al-Qur'an untuk meyakinkan mushrik yang sama berlaku terhadap ateis untuk membuktikan kewujudan Tuhan. Ia seperti ini: Seluruh alam semesta-bumi, bulan, matahari dan badan-badan surgawi yang tak terhitung jumlahnya-merupakan satu sistem sempurna yang bekerja, di bawah Undang-undang yang berkuasa sama. Ini adalah bukti bahawa sistem sedemikian mestilah dirancang oleh sesetengah Yang Maha Kuasa Yang Maha Kuasa, Yang mempunyai pengetahuan dan pengetahuan yang tidak pernah ada. Ini membuktikan secara konklusif kewujudan Allah yang tidak mempunyai sama atau tidak bersekutu atau rakan kongsi yang lain. Kerana tidak ada sistem tanpa pentadbir, tiada undang-undang tanpa penguasa, tidak ada kebijaksanaan tanpa seorang bijak, dan tidak ada pengetahuan tanpa pemilik pengetahuan itu. Di atas semua, tidak ada seorang pun yang dapat membayangkan bahawa tidak ada penciptaan tanpa Pencipta kecuali orang yang tertekan atau tidak ada yang tersirat di dalamnya sama sekali.
5 Sistem ini bukan sekadar bukti kukuh bahawa Hakikat Yang Maha Kuasa berkuasa atasnya, tetapi juga bukti kebijaksanaan yang mendasarinya; ia juga menyaksikan bahawa tiada apa-apa yang kekal di dalamnya. Segala-galanya tetap untuk jangka masa yang tetap dan akhirnya berakhir. Ini adalah sama bagi setiap komponen komponennya dan juga untuk keseluruhan sistem. Ia agak jelas dari struktur fizikalnya yang tidak ada yang kekal dan abadi. Harus ada istilah tetap untuk sistem secara keseluruhan, selepas tamat tempohnya akan berakhir. Maka akan ada dunia yang lain: oleh itu kemungkinan besar akan ada Kebangkitan seperti yang diperkirakan dalam Al-Qur'an: bahkan, tak terhindarkannya adalah di luar keraguan.
6 Allah menerangkan ayat-ayat yang membantu membuktikan kebenaran apa yang telah diucapkan oleh Rasul kepada mereka. Tanda-tanda ini tersebar di seluruh alam semesta dan setiap orang yang mengamati ini dengan mata terbuka dapat melihat bahawa realiti ke arah mana Alquran mengajak orang-orang yang diperintahkan oleh Tanda-tanda ini.
7 Tanda-tanda sebelumnya telah dipetik untuk membuktikan dua perkara. Pertama, alam semesta hanya mempunyai satu Pencipta dan Pentadbir. Kedua, akan ada kehidupan di akhirat di mana setiap orang akan dihakimi di Mahkamah Ilahi dan dianugerahkan ganjaran dan hukuman atas merit. Sebagai perkara pertama adalah jelas, ia tidak disebut dalam kesimpulan yang diambil dari Tanda-tanda. Tetapi yang kedua, kehidupan di akhirat, telah disebutkan kerana ia agak tersembunyi dari persepsi. Oleh itu, secara khusus telah dinyatakan bahawa Tanda-Tanda ini telah dijelaskan dengan jelas "untuk meyakinkan anda bahawa anda akan bertemu dengan Tuhanmu di akhirat dan memberikan pertanda semua tindakan anda di dunia ini."
Sekarang mari kita pertimbangkan bagaimana Tanda-tanda ini membantu membuktikan kehidupan di akhirat. Ini menjadikannya terbukti dalam dua cara:
(1) Apabila kita menganggap betapa besar badan surgawi sebagai matahari dan bulan sepenuhnya tertakluk kepada kehendak Allah, hati kita merasa yakin bahawa Allah yang telah menciptakan benda-benda ini dan mengawal pergerakan mereka secara teratur di sekeliling orbit mereka, sudah pasti kuasa untuk menghidupkan seluruh umat manusia selepas kematiannya.
(2) Sistem terrestrial juga membuktikan bahawa Penciptanya Maha Bijaksana. Oleh itu, tidak boleh dibayangkan bahawa Pencipta Maha Bijaksana boleh mencipta manusia dan memberikan kepadanya kebijaksanaan dan kecerdasan dan melaburkannya dengan kuasa dan kuasa, dan kemudian membiarkannya bebas untuk melakukan apa yang dia suka dengannya, tanpa bertanggungjawab dan bertanggungjawab kegunaan atau penyalahgunaan mereka. Untuk Kebijaksanaannya, dia menuntut agar Dia harus mengambil kira semua perbuatan dan perbuatan manusia di dunia ini. Ia memerlukannya. Dia harus menugaskan orang-orang yang melakukan pencerobohan dan mengimbangi korbannya dan Dia harus memberikan ganjaran kepada mereka yang mengamalkan kebajikan dan hukuman kepada mereka yang melakukan perbuatan jahat. Ringkasnya, Kebijaksanaannya mengharuskan Dia memanggil setiap manusia dan menuntut: "Bagaimana anda menjalankan kepercayaan yang diletakkan di tangan anda dalam bentuk badan indah anda dengan fakultas yang indah dan sumber-sumber bumi yang banyak ? " Mungkin penguasa bodoh dan tidak adil di dunia ini boleh mengamanahkan urusan kerajaannya di tangan ejen-ejennya dan kemudian lupa memanggil mereka untuk dipertanggungjawabkan, tetapi hal semacam itu tidak boleh diharapkan dari All-Wise and All- Mengetahui Allah.
Ini adalah cara mengamati dan mengingati badan-badan syurga yang dapat meyakinkan kita bahawa kehidupan di akhirat adalah mungkin dan tidak dapat dielakkan.
8 Setelah mengutip beberapa Tanda Syurga untuk menyokong doktrin Tauhid dan Akhirat, beberapa Tanda disebutkan dari bumi untuk tujuan yang sama. Secara ringkas, berikut adalah hujah-hujah untuk Tauhid, Kebangkitan dan Akauntabiliti:
(1) Tauhid: Hakikat bahawa bumi berkait rapat dengan badan-badan syurga (yang membantu menciptakan kehidupan di atasnya), dan fakta bahawa gunung-gunung dan sungai-sungai begitu berkait dengan kehidupan itu adalah bukti yang jelas bahawa semua perkara ini tidak dicipta oleh tuhan-tuhan yang berbeza dan tidak ditakdirkan, oleh tuhan-tuhan dengan kuasa dan pihak berkuasa yang bebas. Sekiranya begitu, tidak ada begitu banyak keharmonian, kepintaran, kesepakatan dan kesatuan tujuan di kalangan mereka; dan hubungan ini tidak dapat diteruskan untuk masa yang lama. Kerana agak jelas bahawa jika tidak ada Satu Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Bijaksana, tidak mungkin dan praktik untuk tuhan-tuhan yang berlainan untuk duduk bersama dan mengembangkan sistem yang harmoni semesta ini tanpa sebarang perselisihan atau konflik antara pelbagai mayatnya.
(2) Kebangkitan: Planet yang indah ini, bumi, itu sendiri adalah bukti yang sangat besar bahawa Penciptanya Maha Kuasa dan dengan itu dapat menaikkan orang mati setiap kali Dia kehendaki. Kerana ia terapung di angkasa di sekeliling matahari dan ia mempunyai gunung tinggi yang tetap di dalamnya dan mempunyai sungai-sungai besar yang mengalir di permukaannya: ia menghasilkan banyak buah-buahan yang menghasilkan buah-buahan dan ia membawa kira-kira kitaran hari dan malam dengan keteraturan yang tepat.
Semua perkara ini menjadi saksi kepada kuasa Pencipta yang tidak terhingga. Oleh itu, ia akan menjadi kebodohan semata-mata untuk meragui bahawa Pencipta Yang Maha Kuasa tidak mampu menaikkan manusia kepada kehidupan selepas kematian.
(3) Kebertanggungjawaban: Bumi, dengan semua tanda-tanda yang indah dan tujuannya, adalah bukti jelas bahawa Penciptanya Maha Bijaksana. Oleh itu, ia tidak dapat membayangkan bahawa Dia telah menciptakan manusia, penciptaan mulia-Nya, tanpa tujuan apa pun. Sama seperti kebijaksanaan-Nya jelas dari struktur bumi, gunung-gunung, sungai-sungai, pasang pokok-pokok dan buah-buahan, malam dan siangnya, sehingga cukup jelas bahawa ia tidak dijadikan tempat tinggal manusia tanpa tujuan apa pun , dan ia tidak akan terputus tanpa memenuhi maksud itu. Jelas manusia akan bertanggungjawab kepada Penciptanya untuk memenuhi tujuan Ilahi itu.
9 Maksudnya: "Sekiranya anda memerhati dengan teliti, anda akan mendapati kebijaksanaan, reka bentuk dan tujuan Tuhan dalam kepelbagaian struktur bumi, walaupun ia mempunyai banyak wilayah yang bersebelahan, mereka berbeza dari satu sama lain dalam bentuk, warna, komponen, ciri, potensi, keupayaan produktif dan sumber mineral, kepelbagaian ini mempunyai banyak kebijaksanaan dan kelebihan yang tidak terhingga. Biarlah makhluk lain, jika kita mempertimbangkan kepelbagaian kawasan dari titik kebaikan yang telah dilakukan kepada manusia, kita akan harus mengakui bahawa ini adalah hasil dari reka bentuk yang baik dan terancang dari All-Wise Creator. Untuk kepelbagaian ini telah membantu pertumbuhan tamadun manusia begitu banyak sehingga hanya orang yang tidak munasabah dapat menetapkan ini untuk kemalangan.
10 Beberapa pokok kelapa sawit hanya mempunyai batang tunggal dari akar manakala yang lain mempunyai dua atau lebih batang dari akar yang sama.
11 Perkara-perkara yang disebutkan dalam ayat ini mengandungi banyak Tanda lain selain bukti-bukti Tauhid dan kekuasaan tanpa batas dan Kebijaksanaan Allah yang Maha Mendalam. Marilah kita pertimbangkan salah satu daripada ini, iaitu kepelbagaian di alam semesta, termasuk manusia. Terdapat satu dan bumi yang sama tetapi semua wilayahnya berbeza dari satu sama lain. Kemudian ada satu dan air yang sama tetapi ia membantu menghasilkan pelbagai jenis jagung dan buah-buahan. Kemudian satu dan pokok yang sama menanam buah-buahan yang, walaupun dari rupa, berbeza dari satu sama lain dalam bentuk, saiz, dan ciri-ciri lain. Kemudian ada satu dan akar yang sama dari mana kadang-kadang satu dan pada yang lain dua batang batang bercambah, dengan ciri-ciri mereka sendiri yang berbeza. Jika seseorang menganggap aspek kepelbagaian ini, seseorang akan menyimpulkan bahawa kearifan Ilahi menuntut kepelbagaian yang sama dalam sifat, sifat dan kecenderungan manusia, dan, oleh itu, dalam perilaku mereka. Oleh itu, kita tidak perlu risau tentang kewujudan kepelbagaian ini. Seperti yang telah dinyatakan dalam ay 31, jika Allah menghendaki, Dia boleh mencipta semua manusia sama dan mulia dengan kelahiran. Tetapi kebijaksanaan yang mendasari penciptaan alam semesta, termasuk manusia, memerlukan kepelbagaian dan tidak keseragaman.Jika tidak, semua ciptaan ini akan menjadi tidak bermakna.
12 Mereka "telah menafikan Tuhan mereka": penafian mereka tentang Akhirat sebenarnya, penolakan kuasa dan kebijaksanaan Allah. Memandangkan mereka mengatakan bahawa mustahil untuk membangkitkannya semula setelah kematian mereka, ia menyatakan bahawa, Allah melarang, Allah mereka yang telah menciptakan mereka tidak hanya kekuasaan tetapi kebijaksanaan juga.
13 Kerana leher di sekeliling leher adalah simbol penjara, kata-kata "kerah di leher mereka" telah digunakan di sini secara idiomatik untuk menunjukkan bahawa mereka adalah budak ketidaktahuan, obsesi, nafsu dan para pengikut buta nenek moyang mereka. Oleh kerana pemikiran mereka dipengaruhi oleh prasangka mereka, mereka tidak boleh percaya di akhirat dan akan menafikan ini, walaupun ada sebab untuk mempercayai bahawa itu tidak dapat dielakkan.
14 Ini merujuk kepada tuntutan Quraish dari Nabi "Jika kamu adalah Nabi Allah yang benar, kenapa kamu tidak mempercepatkan untuk membawa kejahatan Tuhan kepada kita yang kamu telah mengancam kita, ketika kita sedang menipu dan menafikan kamu? " Mereka melakukan ini dengan cara yang berbeza. Kadang-kadang mereka akan memohon Tuhan mengejek dan berkata, "Ya Tuhan, selesaikan akaun kami sekarang dan jangan menangguhkannya pada hari kiamat". Pada masa yang lain, mereka akan berkata, "Ya Tuhan kami, jika apa yang dikatakan Muhammad adalah benar, dan dari Engkau, maka batuilah kami dari langit atau hantarkanlah azab yang lain kepada kami dari langit atau turunkan azab yang pedih yang lain kepada kami . " Dalam ayat ini satu jawapan telah diberikan kepada tuntutan-tuntutan orang-orang yang tidak percaya. Mereka telah diperingatkan untuk menjauhkan diri daripada tuntutan-tuntutan bodoh seperti itu dan memanfaatkan rehat yang diberikan kepada mereka dan memperbaiki jalan mereka, kerana mereka menimbulkan kemarahan Tuhan dengan menggunakan sikap pemberontakan.
Ini menunjukkan mentaliti mereka. Satu-satunya kriteria untuk menilai sama ada Nabi Muhammad SAW adalah nabi yang benar atau tidak menurut orang-orang kafir ini, sama ada dia akan melakukan keajaiban untuk memerintahkan.Ini kerana mereka tidak akan menghakimi Mesejnya dengan hujah-hujah yang rasional: mereka tidak akan belajar pelajaran daripada wataknya yang tinggi atau dari revolusi moral yang dibawa oleh para sahabatnya melalui Mesejnya dan contoh yang mulia: tidak juga mereka akan mempertimbangkan dengan teliti rasional hujah-hujah yang diberikan dalam Al-Qur'an untuk membuktikan kesilapan agama shirk dan takhayul tentang ketidaktahuan. Mereka akan mengabaikan perkara-perkara rasional ini dan menuntut keajaiban untuk memutuskan isu itu.
16 Ini adalah jawapan ringkas kepada tuntutan mereka, walaupun ia tidak langsung ditujukan kepada orang kafir tetapi kepada Rasulullah. Itulah ini: "Wahai Nabi, janganlah kamu khawatir tentang beberapa keajaiban yang mungkin kamu tunjukkan kepada orang-orang ini untuk meyakinkan mereka, kerana itu bukan sebahagian daripada Misi kamu. Kewajipan kamu hanya untuk memberi amaran kepada rakyat mereka kecuaian dan akibat buruk dari cara mereka yang salah, dan untuk tujuan ini, kami sentiasa menghantar panduan kepada setiap orang. Kini, anda juga melaksanakan tugas ini, dan bagi mereka untuk membuka mata mereka dan menilai kebenaran mesej anda." Setelah memberikan jawaban ringkas ini, Allah mengabaikan permintaan mereka tetapi memberi amaran kepada mereka, dalam ayat-ayat yang berikutnya, mereka harus berurusan dengan Allah Yang Mengetahui Yang Maha Mengetahui segala-galanya dari mereka dari saat mereka berada di rahim ibunya, dan siapa yang sentiasa mengawasi segala yang mereka lakukan. Oleh itu, nasib mereka akan diputuskan dengan keadilan sesuai dengan kebaikan mereka dan tidak ada kuasa di muka bumi dan di langit yang dapat mempengaruhi setidaknya keputusan dan keputusan-Nya.
17 Apabila menguatkan ayat ini bermakna: Allah tetap menyedari sepenuhnya perkembangan yang berlaku pada anak semasa rahim ibunya, dan Dia mengawasi penurunan atau peningkatan dalam setiap anggota badannya, dan potensi, keupayaan dan kekuatannya.
18 Maksudnya, "Allah tidak hanya mengamati apa sahaja yang dilakukan oleh setiap orang, dan menyedari segala yang dilakukannya, tetapi Dia juga telah melantik orang-orang Penjaga itu menemani dia di mana-mana dan menyimpan rekod penuh segala perbuatannya." Ini telah dinyatakan di sini untuk memberi amaran kepada orang-orang yang menjalani kehidupan mereka di bawah khayalan bahawa mereka telah dibebaskan dengan bebas untuk melakukan apa sahaja yang mereka suka dan tidak perlu membuat apa yang mereka lakukan dalam kehidupan duniawi ini. Amaran adalah bahawa orang-orang seperti itu mengundang hukuman mereka sendiri.
19 Ini adalah untuk memberi amaran kepada mereka dengan lebih lanjut bahawa mereka tidak sepatutnya berada di bawah apa-apa khayalan bahawa sesetengah orang suci atau kudus atau malaikat mempunyai kuasa untuk menyelamatkan mereka Pembalasan Ilahi, kerana tidak ada yang dapat mempertahankan mereka terhadap Allah, walaupun mereka mungkin memberi penghormatan dan membuat persembahan kepada para pelanggan dan pelindung yang mereka harapkan dengan harapan mereka akan menyelamatkan mereka dari azab Allah pada Hari Penghakiman.
20 The thunder is a proclamation of Tauhid for those who have ears to hear the real meaning of its loud noise which follows the flash of lightning, though it is merely a kind of noise for those who hear it like animals. For it proclaims that Allah Who raises clouds from the oceans and carries them wherever He wills, and makes the lightning flash from the clouds and then turns them into rain so as to supply water to the dwellers of the earth, is perfect and worthy of all praise, is All-Wise and All-Powerful and is flawless in every respect and has do partner whatsoever.
21 The mention of the fact that the angels are filled with awe of their Lord, and they proclaim His praise has a special significance here. This is to refute the shirk of the ignorant people who have always worshiped the angels as gods and deities and believed them to be partners with God in His Godhead. It has been stated that they are not partners with Allah but His most obedient servants; so much so that they praise Him and are filled with awe of Him.
22 He has countless plans and measures which are so effective and sudden that He can smite any one with any one of them from any side He will. So much so that the intended victim is absolutely unaware of it. This is a proof that those people, who say absurd things about such All-Powerful Being, are absolutely void of sense.
23 "To invoke Him alone is the right thing," for Allah alone has the power and the authority to give help and remove difficulties.
24 "... everything in the heavens and the earth bows down before Allah" in the same sense that every creation of His has to obey and submit to His Physical Law in every detail. The only difference between the submission of a Believer and an unbeliever is that the former submits to it with a willing heart while the latter is forced to do so against his will, for it is absolutely beyond his power to oppose it.
25 "The shadows bow down" in the sense that they fall to the west in the morning and to the cast in the evening and so on. This shows that they, too, have to submit to some Law.
26 It will be worth while to note that though the question, "Who is the Lord of the heavens and the earth?" was put to the disbelievers, Allah told the Holy Prophet to answer it himself and say, "Allah". This was because the disbelievers hesitated to answer it one way or the other. They could not say that it was not Allah for they themselves believed that Allah was the Creator of everything. On the other hand, they could not acknowledge this fact in so many words in answer to such question, for, they would, then, have to acknowledge the doctrine of Tauhid for no basis could have been left in favor of shirk. As they realized their weak position, they would not give any answer to such questions. That is why Allah asks His Messenger to put such questions to the disbelievers: "Who is the Creator of the heavens and the earth? Who is the Lord of the Universe? Who sustains you with provisions of life?" When they do not give any answer to such questions, Allah asks His Messenger to say "Allah" in answer. He then proceeds on with this argument: "When Allah does all these things, how do the deities you worship come in?"
27 The blind man is the person who cannot see any of the countless signs of the Oneness of Allah, though these lie spread over before him in the universe. On the other hand, the seeing man is the person who can see in every particle of the universe and in every leaf of grass and tree Signs pointing to their Creator. Thus the question that has been posed means: "O disbelievers ! if you are blind to the Signs, why should the one who can see the Signs should behave like a blind man and stumble along like you?"
28 Here "light" means the light of the knowledge of the Truth which the Holy Prophet and his followers possessed. In contrast to this, there was the "darkness" of ignorance in which the disbelievers were wandering about. The question that has been posed means to ask this: "Why should those, who have got the `light', extinguish it and wander about in the darkness like you? Well, if you do not know the worth of the `light', you may choose to wander in the darkness, but how can you expect the one who has got the 'light', who appreciates the difference between the light and the darkness, and who is seeing the right way as if in broad daylight, to Dave the light and wander about in the darkness?"
29 The question is intended to impress on the disbelievers that there is absolutely no reason why they should practice shirk. When they themselves admit that their gods did not create even an iota in the universe and that they have not even the smallest and most insignificant share in the creation, there remains no ground for them to cherish any doubts about it. Why should, then, their false gods and deities share the rights and powers of the Real Creator?
30 The Arabic word (Qah-har) literally means "the one who rules over all by virtue of one's own power, and keeps all under one's complete control."
This fact that "He is the Unique, the Almighty" follows naturally from the preceding fact that "Allah alone is the Creator of everything," for this fact was also acknowledged by the mushriks and was never denied by them. This is so because the Creator of everything should logically be Unique, and every other thing or being must necessarily be His creation. Therefore nothing could be the equal of the Creator or partner in His Being, attributes, powers and rights. Likewise, the Creator must have complete power and control over His Creation.
For it can never be imagined that the Creator would create anything over which He has not full control. Therefore, the one who acknowledges Allah to be the Creator must also acknowledge Him to be the Unique and the All-Powerful. After this, there remains no reason why one should worship any one other than the Creator or invoke some one else for help in resolving one's difficulties and fulfilling one's needs.
31 In this simile the Knowledge which had been sent down. by Allah to the Holy Prophet has been likened to the rain from the sky, and the Believers to the streams, rivulets and rivers. Just as the streams etc. , fill themselves with rain-water, each according to its capacity, so his followers gained knowledge from him, each according to his ability. On the other hand, the hue and cry that was raised by the opponents of the Islamic Movement has been likened to the swelling foam etc., that begins to dance about on the surface of flood water, but soon vanishes away.
32 Sama seperti wajar bahawa kotoran harus muncul di permukaan apabila cair dalam relau untuk penyucian, begitu juga orang jahat akan datang permukaan dan mengambil bahagian yang menonjol dalam menganiaya orang-orang baik yang dilalui melalui relau penganiayaan untuk pembersihan mereka.
33 Ini menunjukkan bahawa orang-orang kafir akan berada dalam keadaan sedih yang sedemikian rupa sehingga mereka tidak akan teragak-agak untuk memberikan semua mereka untuk penebusan mereka.
34 "... mereka akan mempunyai perhitungan yang berat": mereka harus menanggung akibat penuh dari kejahatan mereka. Tidak ada dosa, tidak ada kekurangan, tidak lama lagi, tiada apa pun yang akan diampuni dan tidak ada kejahatan yang tidak akan dihukum.
Kita belajar dari Al-Quran bahawa para pemberontak Allah harus membuat perhitungan, sedangkan akan ada perhitungan "ringan" dari mereka yang telah setia dan taat kepada Tuhan mereka. Sebagai balasan terhadap perkhidmatan setia mereka, kes-kes mereka akan ditangani dengan leniently, dan mengambil kebaikan umum mereka memandangkan banyak kelemahan mereka akan diampuni.
Ini diperkuatkan lagi dengan Tradisi Nabi. Hadrat 'A'ishah bersabda, "Saya berkata, Wahai Rasulullah, ayat Alquran yang paling mengerikan ialah: Barangsiapa yang melakukan kejahatan maka dia akan dihukum kerana itu." (IV: 123). Nabi menjawab: Wahai Aishah, tidakkah kamu tahu bagaimana Allah memecahkan rekening-rekan hamba-Nya yang setia dan taat? Apa pun bahaya atau masalah yang ditanggungnya di dunia ini, sebagai pembalasan untuk salah satu atau yang lain dari dosa-dosanya. Bagi hal-hal akhirat, setiap orang, yang akan dipanggil untuk memberikan pertanggungjawaban atas apa-apa dosa, akan dihukum kerana itu. "Hadrat` Aisyah bertanya, 'Lalu apa dimaksudkan dengan perhitungan cahaya dalam ayat ini: Siapa yang akan diberikan `Daftar Daftarkannya 'di tangan kanannya, dia akan membuat perhitungan cahaya?' (LXXXIV:? - 8) Nabi menjawab: "Ini hanya bermaksud pembentangan keseluruhan kelakuannya, iaitu segala perbuatannya-baik dan buruk-akan dibentangkan di hadapan Allah, tetapi dia tidak akan dipanggil untuk membersihkan akaun semua perbuatannya, kerana siapa yang akan dipanggil untuk membersihkan keseluruhan akaunnya, akan hancur sepenuhnya. "
Perkara yang sama berlaku walaupun di dunia ini. Kerjaya tuannya sangat lemah dengan hamba yang setia dan taat dan berkomplikasi di atas kesalahan kecilnya dan bahkan memaafkan kesilapan besarnya sebagai pertimbangan terhadap jasa meritinya. Sebaliknya, jika seorang hamba terbukti khianat dan tidak jujur, tidak ada pertimbangan diberikan kepada khidmatnya, dan dia dihukum kedua-duanya untuk anak kecilnya dan untuk kesalahan besar.
35 Maksudnya, "Seiring dengan sikap dua orang di dunia ini akan berbeza dari satu sama lain, begitu juga dengan akhirat mereka di akhirat."
36 Yaitu, "Mereka yang mendengarkan Mesej yang diturunkan oleh Allah dan menerima Rasul-Nya, adalah orang-orang yang sangat bijak. Itulah sebabnya kelakuan mereka di dunia ini agak berbeza dari orang-orang bodoh yang buta terhadapnya merit: dan begitu juga akhir akhir mereka di akhirat, seperti yang dinyatakan dalam ayat-ayat seterusnya ".
37 Perjanjian ini adalah sama yang dibuat oleh Allah dengan seluruh umat manusia pada permulaan penciptaan yang mereka akan menyembah Dia sahaja. (Sila rujuk kepada EN 134 dan 135 dari Al-A`araf). Oleh kerana Perjanjian ini telah dibuat dengan setiap manusia, ia telah dijadikan kukuh dengan sifat manusia. Apabila seorang manusia dilahirkan di dunia ini, dia, dengan kata lain, mengesahkan Perjanjian yang sama kerana dia berhutang ciptaannya kepada Allah yang sama dengan siapa Dia telah membuat Perjanjian itu: maka dia dibesarkan oleh Pengaruhnya dan diberi makan dan dipelihara dengan Peruntukannya, dan menggunakan kuasa dan fakulti yang dikurniakan oleh-Nya. AII perkara-perkara ini mengikatnya dengan sendirinya menjadi perjanjian perhambaan dengan Tuhannya. Adalah jelas bahawa orang bijak, setia dan setia memenuhi Kovenan mereka dan tidak berani memecahkannya kecuali mereka boleh memecahkannya secara tidak sedar dan tidak suka.
38 Itulah, "Semua hubungan sosial dan sivil yang kondusif kepada kelakuan manusia yang kolektif dan benar."
39 "Mereka memperlihatkan ketabahan": mereka tetap mementingkan diri sendiri dan mengendalikan semua keinginan dan hawa nafsu mereka dan tidak melampaui batas, dan mereka tidak menyerah kepada godaan kepada Tuhan mereka untuk mendapatkan kelebihan dan memuaskan keinginan mereka: , mereka menanggung keberanian yang tenang dan kehilangan daya tahan dan penderitaan yang tidak dapat dielakkan dalam ketaatan Allah. Jika kita menganggap kehidupan orang percaya dari sudut pandangan ini, kita akan mendapati bahawa sepanjang hidupnya adalah kehidupan ketahanan dan ketabahan, kerana dia terus dikendalikan dalam keadaan yang sangat mencabar di dunia ini dengan harapan memenangi kelulusan Tuhannya dan dengan harapan mendapat faedah kekal di akhirat: jadi dia berjuang dengan ketabahan setiap godaan untuk berdosa.
40 Itulah, "Jika orang lain melakukan kejahatan kepada mereka, mereka tidak melakukan kejahatan sebagai ganti tetapi berbuat baik; mereka tidak melawan kerusakan dengan kerosakan tetapi dengan kebaikan. Apa pun yang tidak adil bagi mereka, mereka melakukan keadilan dalam setiap hal. Begitu juga, mereka tetap jujur dan jujur walaupun dalam pelakon mereka yang mengatakan dusta terhadap mereka dan menunjukkan kejahatan terhadap mereka. "
Terdapat Tradisi Nabi untuk memberi kesan yang sama: "Anda tidak boleh meniru orang lain dalam tingkah laku anda terhadap orang lain, kerana salah mengatakan, 'Kami akan melakukan kebaikan kepada orang lain, jika mereka berbuat baik kepada kami dan kami akan lakukan kezaliman kepada mereka jika mereka tidak adil kepada kami. ' (Di sisi lain,) anda harus mengikuti prinsip ini: jika orang lain melakukan kebaikan kepada anda, anda harus melakukan kebaikan kepada mereka, tetapi jika mereka melakukan kejahatan kepada anda, janganlah kamu menjadi orang yang tidak adil kepada mereka. "
Ada satu lagi Tradisi, yang bermula dengan kata-kata: "Tuhanku telah mengajak saya melakukan sembilan perkara, apatah perkara ini, saya harus bersikap adil terhadap semua orang sama ada saya gembira atau tersinggung dengannya. orang yang melanggar hak saya, saya harus membayar denda walaupun orang yang merosakkan saya kerana saya harus memaafkan orang yang tidak adil kepada saya. " Terdapat satu lagi Tradisi dengan kesan yang sama: "Janganlah menjadi tidak percaya bahkan kepada orang yang tidak percaya kepada kamu." Terdapat juga kata-kata Hadrat 'Umar yang sama dengan perkara yang sama. "Cara terbaik untuk menghukum seseorang, yang tidak takut kepada Allah dalam urusannya dengan anda, ialah anda harus takut kepada Allah dalam urusan anda dengan dia."
41 Ini membayangkan dua perkara. Malaikat-malaikat akan datang dalam jumlah besar dari semua pihak dan memberi kabar baik ini kepada mereka: "Sekarang kamu telah sampai ke suatu tempat di mana ada damai sejahtera bagi kamu. Di sini kamu membangkitkan kekebalan dari segala penderitaan, kesulitan, kesulitan, dan segala bahaya bimbang. " (Untuk butiran sila lihat EN 29 dari Al-Hijr).
42 Ayat ini menafikan kriteria yang salah oleh mana orang-orang kafir Makkah (dan semua orang bodoh di dunia) menilai sama ada seseorang itu atau bukan kegemaran Allah. Mereka menghakimi seorang lelaki dengan kekayaannya dan kemakmuran dunia dan bukan dengan kepercayaannya dan kelakuan yang benar. Mereka berfikir bahawa orang yang menikmati semua kehidupan yang baik adalah kegemaran Tuhan, walaupun dia mempunyai kepercayaan yang salah dan melakukan perbuatan jahat. Sebaliknya, mereka menganggap orang yang miskin dan miskin berada di bawah kemurkaan Tuhan, walaupun dia benar. Itulah sebabnya dalam penghakiman mereka, ketua-ketua kaum Quraish jauh lebih tinggi daripada para pengikut Nabi. Mereka akan berkata, "Anda dapat melihat sendiri bahawa Allah ada dengan ketua-ketua kaum Quraisy."
Dalam ayat ini, Allah telah memberi amaran di sana bahawa mereka benar-benar salah dalam menarik kesimpulan sedemikian dari keadaan duniawi rakyat. Allah memberikan persediaannya kepada orang ramai dengan berlimpah atau berhati-hati kerana alasan yang berbeza dari apa yang mereka anggap dan kekayaan atau kemiskinan tidak ada kriteria untuk menghakimi nilai orang. Kriteria sebenar menilai nilai orang adalah kepercayaan dan perbuatan mereka.Orang yang mempunyai kepercayaan yang benar dan melakukan perbuatan baik, akan menjadi lebih tinggi daripada penganut yang salah dan melakukan kejahatan. Oleh itu, kriteria sebenar adalah kualiti perbuatan seseorang dan bukan kepemilikan atau kekurangan kekayaan.
43 Sila juga lihat jawapan yang telah diberikan kepada soalan ini dalam v.7.
44 Ini adalah jawapan kepada soalan mereka. Ia bukan kerana kekurangan tanda-tanda bahawa mereka telah sesat, tetapi ia adalah kekurangan apa-apa keinginan untuk mereka mendapatkan bimbingan yang betul. Kerana Allah tidak memaksa seseorang untuk mengikuti jalan yang benar, jika dia sengaja berpaling daripadanya. Dia membolehkan orang-orang seperti itu bersiar-siar dengan cara yang salah yang mereka pilih untuk bersiar-siar. Sebenarnya, walaupun semua perkara yang seharusnya berfungsi sebagai panduan kepada pencari kebenaran, menjadi cara penyimpangan bagi orang yang mencari penyimpangan. Begitu banyak yang obor yang sangat membantu yang menunjukkan jalan kepada bekas, memperlihatkan mata kedua. Inilah jalan Allah yang menyesatkan seseorang.
Jawapannya kepada permintaan Tanda tidak dapat dipadankan dalam kefasihannya. Ia berkata kepada mereka, "Hai orang-orang yang bodoh, itu bukan kerana kekurangan Tanda-Tanda bahawa kamu tidak mencari jalan yang benar, tetapi itu disebabkan oleh kekurangan apa-apa keinginan untuk kamu. Tanda-tanda yang tak terhitung banyaknya yang tersebar di sekeliling kamu kerana kamu tidak mempunyai keinginan untuk pergi ke jalan yang benar, maka bagaimanakah suatu Tanda dapat membantu kamu, kerana kamu tidak melihat tanda-tanda itu, tetapi orang-orang yang mencari jalan yang benar kepada Allah , lihat Tanda-tanda ini dan cari jalan yang betul dengan bantuan mereka. "
45 Itulah, Dengan cara ini Kami tidak memberikan kepada kamu tanda yang mereka minta.
46 Itu, "Daripada berkhidmat kepada Tuhan yang Maha Pengasih, mereka membuang layanan-Nya dan menubuhkan rakan-rakan lain dalam sifat-sifat, kuasa-Nya, hak-hak dan mengucap syukur kepada orang lain untuk berkat-Nya."
47 Ayat ini telah diajukan kepada orang-orang yang beriman yang merasa tidak selesa bahawa tidak ada Tanda seperti itu yang dikirim seperti yang dituntut oleh orang-orang kafir. Mereka menganggap bahawa Tanda itu akan meyakinkan orang kafir dan mereka akan menerima Islam. Oleh itu, apabila tidak ada Tanda seperti itu, mereka menjadi lebih tidak selesa kerana kekurangan pemenuhan tuntutan yang menimbulkan keraguan tentang kenabian Rasul. Persoalan yang ditimbulkan dalam ayat ini dimaksudkan untuk menghilangkan keresahan umat Islam. Sama seperti ini: "Adakah anda berfikir bahawa mereka akan memeluk agama Islam jika tanda-tanda seperti itu telah ditunjukkan kepada mereka dengan tiba-tiba bersama dengan Surah Al-Qur'an? Adakah anda berada di bawah khayalan bahawa mereka sudah cukup menerima Islam dan sedang menunggu hanya untuk tanda itu? Adakah anda berfikir bahawa orang-orang yang gagal melihat cahaya Kebenaran dalam ajaran Al-Qur'an, dalam fenomena alam semesta, dalam kehidupan yang murni dan bersih nabi dan perubahan yang indah dalam kehidupan para sahabatnya, akan melihat terang Kebenaran dalam pergerakan gunung-ganang, di belahan bumi dan dalam keluar dari orang mati dari kubur? "
48 "Allah mempunyai kuasa penuh atas segalanya" dan boleh memperlihatkan mana-mana Tanda jika Dia inginkan. Dia tidak memperlihatkan sebarang Tanda kerana ia tidak sesuai dengan skema yang ditetapkan untuk bimbingan Manusia. Oleh kerana objek sebenar adalah menunjukkan petunjuk kepada manusia melalui Nabi dan tidak memaksa mereka untuk mempercayai kenabian Nabi, Dia berhasrat agar rakyat mendapat bimbingan dengan berfikir dan mengamati secara bijak dan bukan dengan melihat Tanda-tanda.
49 Maksudnya: "Sekiranya objek itu adalah untuk menjadikan manusia orang-orang yang beriman walaupun tanpa pemahaman secara sedar, Allah dapat menjadikan mereka orang-orang yang beriman dengan kelahiran."
50 Itulah, "Mereka sangat berani bahawa mereka menubuhkan rakan-rakan Allah yang pengetahuannya adalah menyeluruh dan siapa yang menyedari walaupun butir-butir kecil mengenai tindakan baik dan buruk setiap individu."
51 Ini adalah perkara yang berani yang mereka lakukan. Mereka mempersekutukan dan sama dengan Dia: mereka percaya bahawa beberapa makhluk-makhlukNya adalah sebahagian dari MakhlukNya, dan mempunyai sifat-sifat dan hak-hak seperti Dia: mereka menganggap bahawa mereka tidak akan dipanggil untuk mengambil kira apa yang mereka lakukan, walaupun mereka hidup dalam Kerajaan-Nya.
52 Maksudnya, "Engkau memberikan nama-nama kosong kepada pasangan yang kamu asyik kepada-Nya kerana kamu tidak mempunyai pengetahuan tentang mereka." Kerana anda boleh mendapatkan pengetahuan ini hanya dalam salah satu daripada tiga cara berikut:
Pertama, Anda mungkin telah menerima beberapa maklumat yang sah bahawa Allah telah menjadikan orang-orang seperti ini dan orang-orang sebagai Rakan-Nya dalam sifat-sifat, kuasa dan hak-hakNya. Jika demikian, sila beritahu kami juga mengetahui nama dan sumber maklumat anda.
Kemungkinan kedua adalah bahawa Allah mungkin tetap jahil bahawa beberapa makhluk telah menjadi rakan-Nya. Oleh itu, anda akan memaklumkan kepada beliau mengenai perkara ini. Sekiranya demikian, sila nyatakan dengan jelas dengan begitu banyak perkataan supaya ia dapat diputuskan sama ada ada orang bodoh yang boleh percaya dengan tuntutan yang tidak masuk akal itu.
Jelasnya dua pendapat di atas adalah tidak masuk akal. Oleh itu, satu-satunya alternatif ialah, "Anda mengasaskan rakan-rakan kepada Dia tanpa apa-apa sajak atau alasan, dan anda tanpa pengetahuan membuat satu saudara Allah, yang lain pendengar doa, dan masih lagi seorang penolong dan pemenuhan keperluan tertentu dan penguasa rantau tertentu dan sebagainya "
53 Syirik disebut "penipuan" kerana tidak ada malaikat, roh, orang-orang kudus, badan syurgawi, yang mereka anggap sifat-sifat dan kuasa-kuasa Ilahi atau menjadikan hak-hak Ilahi, yang pernah mendakwa memiliki sifat atau kuasa ini, dan tidak pernah menuntut hak-hak ini dari rakyat dan tidak memberitahu rakyat bahawa mereka akan memenuhi keinginan dan kehendak mereka, jika mereka akan melakukan beberapa upacara penyembahan sebelum mereka.Sebenarnya, sesetengah orang pandai mencipta tuhan-tuhan ini untuk mengamalkan penipuan dan penipuan yang sengaja supaya mereka dapat menggunakan pengaruh yang kuat terhadap rakyat biasa dan mengeksploitasi mereka dan menghalang mereka daripada sebahagian harta benda mereka yang diperolehi. Sehubungan itu, mereka membuat orang biasa yang percaya kepada para dewa ciptaan mereka dan menetapkan diri mereka sebagai wakil mereka untuk mendapatkan wang, dan sebagainya, dari mereka dengan penipuan ini.
Alasan kedua mengapa shirk telah dipanggil "penipuan" ialah seorang lelaki duniawi berpura-pura percaya kepadanya bukan kerana dia mahu mempercayainya tetapi untuk membebaskan diri dari segala kekangan moral untuk membolehkannya menjalani kehidupan yang tidak bertanggungjawab untuk dirawat dan nafsu.
Sebab ketiga diberi di bawah dalam E. N. 54.
54 Shirk juga `penipuan 'dalam erti kata bahawa ia telah dibuat untuk kelihatan adil bagi mereka dan menyebabkan mereka menyimpang dan menghalang mereka daripada kembali ke Jalan Kanan. Ia seperti ini: Apabila mushrik mengamalkan cara penyimpangan yang sesuai dengan jenis kehidupan yang mereka ingin memimpin, mereka perlu mencipta hujah untuk menenangkan hati nurani mereka dan meyakinkan orang lain bahawa mereka berada dalam cara yang betul. Sememangnya penipuan ini mengesahkan mereka dalam cara penyimpangan dan mereka ditolak dari Jalan Tepat.
55 Ini adalah balasan kepada suatu bantahan khusus yang kemudiannya dibangkitkan oleh orang kafir. Mereka akan berkata, "Jika dia telah membawa Mesej yang sama yang dibawa oleh Rasul-rasul sebelum dia (seperti yang dia katakan), kenapa tidak orang-orang Yahudi dan orang-orang Kristian yang menjadi pengikut bekas nabi datang dan mengalu-alukannya?" Ayat ini menjawab bantahan dan mengatakan bahawa para rasul dari para nabi sebelumnya benar-benar bergembira dalam Pesan Al-Qur'an, tetapi orang-orang yang salah telah tersinggung. Kemudian ia meminta Rasulullah agar tidak bimbang tentang perkara ini, dengan berkata, "Wahai Nabi, janganlah kamu ragu-ragu sama ada mereka gembira atau tersinggung, katakan kepada mereka dengan jelas bahawa inilah petunjuk yang telah aku terima dari Tuhanku dan Saya akan mengikutinya dengan segala kos. "
Ini adalah jawapan kepada bantahan yang lain. Orang-orang kafir mengatakan bahawa Ire tidak boleh menjadi Nabi Allah kerana dia mempunyai isteri dan anak-anak, kerana mereka berpendapat bahawa Nabi tidak ada kaitan dengan hawa nafsunya.
Ini adalah jawapan kepada satu lagi bantahan: "Sekiranya dia seorang Nabi rasa, dia akan menunjukkan tanda seperti tangan bersinar dan kakitangan Nabi Musa yang ajaib atau dia akan memulihkan pandangannya kepada orang-orang kusta yang buta atau sembuh seperti Nabi Isa , atau membawa Tanda seperti unta unta Nabi Salih ". Jawapannya ialah: "Tiada seorang pun dari Rasul-rasul yang terdahulu mempunyai kuasa untuk menunjukkan Tanda atau Nabi: Allah menunjukkan tanda setiap kali dan melalui sesiapa yang Dia menganggapnya perlu dan akan menunjukkan apa-apa Tanda bila-bila Ia akan menganggapnya perlu, dan bahawa saya tidak mendakwa mempunyai apa-apa kuasa sedemikian sehingga permintaan seperti itu dapat dibuat dari saya. "
58 Ini adalah jawapan kepada bantahan lain yang dibangkitkan terhadap Wahyu Al-Quran. Orang-orang kafir berkata, "Apakah keperluan Buku yang baru ini, ketika sudah ada dahulu Kitab-Kitab yang diwahyukan? Kamu mengatakan bahawa kebutuhan ini telah timbul karena Kitab-kitab sebelumnya telah dirusak, oleh itu Allah telah menghapuskan mereka dan memerintahkan bahawa Kitab yang baru ini mesti dipatuhi Posisi yang anda ambil adalah salah untuk bagaimana seseorang boleh merosakkan Kitab Allah dan bagaimanakah mungkin ada Kitab Allah yang boleh dielakkan? Kenapa Allah tidak melindungi Buku-buku ini dari perkara-perkara seperti ini? Kamu mengatakan bahawa Kitab ini telah diwahyukan oleh Allah yang telah mendedahkan Taurat dan Injil, dan dengan itu, cara kamu berbeza dari yang Taurat, kamu menganggap hal-hal tertentu yang sah dan tidak sah menurut hukum Taurat, dll . dan lain-lain."Jawapan-jawapan terperinci terhadap bantahan ini telah diberikan dalam Surah lain tetapi di sini hanya jawapan singkat dan komprehensif telah diberikan kepada mereka.
Perkataan Arab ((Umm-ul-Kitab) secara harfiah bermaksud "Buku Ibu", iaitu Buku Asal yang merupakan Sumber dan Asal dari semua Buku yang diturunkan.
59 Ini adalah untuk menghiburkan Nabi saw, seolah-olah berkata, "Wahai Nabi, anda tidak perlu bimbang diri anda untuk menamatkan orang-orang kafir ini yang telah menolak Kebenaran. Anda harus melaksanakan dengan tenang pikiran Misi yang telah dipercayakan kepada kamu dan serahkan kepada Kami untuk memberi mereka hukuman yang sesuai. " Walaupun ini telah dialamatkan kepada Nabi, jelaslah bahawa ia benar-benar dimaksudkan untuk memberi amaran kepada lawan-lawan Kebenaran, yang menuntut pasti dari Nabi Suci dengan suatu cabaran untuk menimbulkan bencana tentang ancaman yang sedang diadakan kepada mereka.
60 "Kami memajukan tanah" = ini adalah cara yang sangat halus untuk memberi amaran kepada lawan-lawan Kebenaran: "Kenyataan bahawa Mesej kami menyebarkan dengan cepat di Arab memang, sebenarnya, bermakna Kami Kami maju dengan cepat dalam negara kamu terhadap Kami, kerana Kami bersama orang-orang yang membawa berita Kami. "
"Kami mengecilkan sempadannya untuk mereka" = "Kami menyebabkan pengaruh Islam menyebarkan cepat di tanah dan dengan itu mengurangkan sempadan pengaruh penentangnya. Bukankah ini adalah tanda-tanda kecelakaan yang akan datang?"
61 Itulah, "Orang-orang ini, yang kini merancang skim untuk mengalahkan Perutusan Kebenaran, tidak mengambil pelajaran dari akhir-akhir ini orang-orang yang mencipta skema yang serupa di hadapan mereka untuk menindas suara Kebenaran dengan kebohongan, penipuan dan penganiayaan. "
62 Itulah "Setiap orang yang mempunyai pengetahuan tentang Buku-buku yang diungkapkan Tuhan akan memberi kesaksian kepada fakta bahawa ajaran saya sama seperti yang telah disampaikan oleh para nabi dahulu."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan