Rabu, 21 Februari 2018

Al-An'aam (1/2)

0 Comments

Al-An'aam

Surah Al-An'aam - سورة الأنعام

Tempoh: Makkan
Wahyu Pesanan: 55
Ayah: 165









[6:165] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A165
Dan Dia lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Ia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-An'aam 6:165) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
bahagian: 20 Thafheem Vol: 1
DI BAWAH NAUNGAN AL-QURAN  Tafsir Fi Zilal Al-Quran 

Nama

Surah ini mengambil namanya daripada vv. 136, 138 dan 139 di mana beberapa kepercayaan tahyul dari orang-orang Arab yang menyembah berhala mengenai undang-undang dari sesetengah lembu (an`am) dan menyalahi undang-undang sesetengah orang lain telah ditolak.









Surah Al-An'aam - سورة الأنعام

[6:136 - 6:139] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A136
Dan mereka (orang-orang musyrik) memperuntukkan dari hasil tanaman dan binatang-binatang ternak yang diciptakan oleh Allah itu, sebahagian bagi Allah (dan sebahagian lagi untuk berhala-berhala mereka), lalu mereka berkata: Ini untuk Allah - menurut anggapan mereka - dan ini untuk berhala-berhala kami." Kemudian apa yang telah ditentukan untuk berhala-berhala mereka, maka ia tidak sampai kepada Allah (kerana mereka tidak membelanjakannya pada jalan Allah), dan apa yang telah ditentukan untuk Allah, sampai pula kepada berhala-berhala mereka (kerana mereka membelanjakannya pada jalan itu). Amatlah jahatnya apa yang mereka hukumkan itu.
(Al-An'aam 6:136) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A137
Dan demikianlah juga (jahatnya) ketua-ketua yang orang-orang musyrik itu jadikan sekutu bagi Allah, menghasut kebanyakan dari mereka dengan kata-kata indah yang memperlihatkan eloknya perbuatan membunuh anak-anak mereka, untuk membinasakan mereka, dan untuk mengelirukan mereka nengenai agama mereka. Dan kalau Allah kehendaki, nescaya mereka tidak melakukannya. Oleh itu biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan itu.
(Al-An'aam 6:137) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A138
Dan mereka berkata lagi: "Ini adalah binatang-binatang ternak dan tanaman-tanaman yang dilarang, yang tidak boleh seorang pun memakannya kecuali sesiapa yang kami kehendaki", - menurut anggapan mereka; dan (sejenis lagi) binatang-binatang ternak yang dilarang menunggangnya; dan (sejenis lagi) binatang-binatang ternak yang tidak mereka sebutkan nama Allah ketika menyembelihnya; (semuanya itu mereka lakukan dengan) berdusta terhadap Allah. Allah akan membalas mereka disebabkan apa yang mereka telah ada-adakan itu.
(Al-An'aam 6:138) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A139
Dan mereka berkata lagi: "Apa yang ada dalam perut binatang-binatang ternak itu (jika ia lahirkan hidup) adalah halal bagi lelaki-lelaki kami dan haram bagi perempuan-perempuan kami". Dan jika ia (dilahirkan) mati, maka mereka (lelaki perempuan) bersekutu padanya (bersama-sama memakannya). Allah akan membalas mereka tentang apa yang mereka tetapkan (mengenai halal dan haram) itu. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, lagi Maha Mengetahui.
(Al-An'aam 6:139) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark


Tempoh Wahyu

Mengikut tradisi Ibn Abbas, seluruh Surah didedahkan pada satu majlis di Makkah. Asma, anak perempuan Yazid dan sepupu pertama Hadrat Mu'az-bin Jabl, berkata ,. "Semasa wahyu Surah ini, nabi sedang menunggang seekor unta dan saya memegang tali hidungnya. Sepatu unta itu mula merasakan berat badannya sehingga seolah-olah tulangnya akan pecah di bawahnya. "Kami juga belajar daripada tradisi lain bahawa nabi menetapkan seluruh surah pada malam yang sama bahawa ia telah diturunkan.

Matlamatnya dengan jelas menunjukkan bahawa ia mestilah telah diturunkan pada tahun terakhir kehidupan Rasulullah di Makkah. Tradisi Asma, anak perempuan Yazid, juga mengesahkan ini. Seperti yang dimilikinya oleh Ansar dan memeluk agama Islam selepas penghijrahan nabi kepada Yathrab, lawatannya ke Nabi di Makkah mestilah terjadi pada tahun terakhir hidupnya di sana. Sebelum ini, hubungannya dengan orang-orang itu tidak begitu intim sehingga seorang wanita dari sana mungkin datang untuk melawatnya di Makkah.

Peristiwa Wahyu

Selepas menentukan tempoh wahyu, lebih mudah untuk membayangkan latar belakang Surah.

Dua belas tahun telah berlalu sejak nabi telah mengundang umat Islam. Antagonisme dan penganiayaan oleh Quraish telah menjadi paling kejam dan kejam, dan majoriti umat Islam terpaksa meninggalkan rumah mereka dan berpindah ke Habash (Abyssinia).

Di atas semua, dua penyokong besar Nabi, Abu Talib dan Hadrat Khadijah, tidak lagi menolong dan memberi kekuatan kepadanya. Oleh itu, beliau telah kehilangan semua sokongan duniawi. Tetapi walaupun ini, beliau menjalankan misinya dalam gigi pembangkang.

Akibatnya, di satu pihak, semua orang baik Makkah dan klan sekitarnya secara beransur-ansur mula menerima Islam; Sebaliknya, komuniti secara keseluruhan, telah membongkok dengan obsesif dan penolakan.

Oleh itu, jika sesiapa menunjukkan apa-apa kecenderungan terhadap Islam, dia tertakluk kepada taut dan dendam, keganasan fizikal dan boikot sosial. Dalam keadaan gelap ini, sinar harapan berkilau dari Yathrab, di mana Islam mula tersebar luas dengan usaha beberapa orang berpengaruh Aus dan Khazraj, yang memeluk Islam di Makkah.

Ini adalah permulaan yang rendah dalam perarakan Islam ke arah kejayaan dan tidak ada yang dapat meramalkan pada masa itu potensi besar yang tersembunyi di dalamnya. Bagi pemerhati kasual, ia muncul pada masa itu seolah-olah Islam hanyalah pergerakan yang lemah ia tidak mempunyai sokongan material kecuali sokongan yang sedikit dari keluarga Nabi sendiri dan beberapa penganut miskin Pergerakan itu.

Jelas sekali, mereka tidak dapat memberi banyak bantuan kerana mereka sendiri telah dibuang oleh orang-orang mereka sendiri yang telah menjadi musuh mereka dan menganiaya mereka.

Topik

Inilah syarat-syarat, apabila wacana ini diturunkan.

Topik utama yang dibincangkan dalam wacana ini boleh dibahagikan di bawah tujuh tajuk:

1. Refutasi shirk dan jemputan kepada kepercayaan Tauhid.

2. Penyebaran doktrin "Kehidupan selepas kematian" dan penolakan terhadap tanggapan yang salah bahawa tidak ada yang melampaui kehidupan duniawi ini.

3. Penolakan takhayul lazim.

4. Pengekalan prinsip-prinsip moral asas untuk membina Masyarakat Islam.

5. Jawapan terhadap bantahan yang dibangkitkan terhadap orang Nabi dan misi beliau.

6. Keselesaan dan dorongan kepada Nabi dan para pengikutnya yang pada waktu itu berada dalam keadaan kegelisahan dan kegelisahan kerana kegagalan misi yang jelas.

7. Peringatan, amaran dan ancaman kepada orang kafir dan lawan untuk melepaskan rasa tidak pedulikan dan kebanggaan mereka. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa topik di atas tidak ditangani satu demi satu di bawah tajuk-tajuk yang berasingan, tetapi wacana ini berterusan sebagai keseluruhan yang berterusan dan topik-topik ini dibincangkan berulang-ulang dengan cara yang baru dan berbeza.

Latar Belakang Makki Surah

Oleh kerana ini adalah Makki Surah yang pertama dalam urutan kompilasi Al-Quran, ia berguna untuk menerangkan latar belakang sejarah Makki Surah secara umum, supaya pembaca dapat dengan mudah memahami Makki Surah dan rujukan kami terhadap tahap yang berbeza berhubung dengan komentar kami mengenai mereka.

Pertama sekali, haruslah diperhatikan bahawa bahan yang agak sedikit adalah tersedia berkenaan dengan latar belakang wahyu Makki Surah manakala tempoh wahyu semua Madani Surah diketahui atau dapat ditentukan dengan sedikit usaha.

Terdapat tradisi yang sahih walaupun dalam hal peristiwa wahyu majoriti ayat-ayat. Sebaliknya, kita tidak mempunyai maklumat terperinci mengenai Makki Surah. Terdapat hanya beberapa Surah dan ayat-ayat yang mempunyai tradisi yang sahih mengenai masa dan kesempatan wahyu mereka. Ini kerana sejarah tempoh Makki tidak dikumpulkan secara terperinci seperti zaman Madani.

Oleh itu, kita harus bergantung kepada keterangan dalaman Surah ini untuk menentukan tempoh wahyu mereka: sebagai contoh, topik yang dibincangkan, perkara mereka, gaya mereka dan rujukan langsung atau tidak langsung terhadap peristiwa dan peristiwa wahyu mereka. Oleh itu, jelas bahawa dengan bantuan bukti seperti ini, kita tidak dapat mengatakan dengan tepat bahawa Surah atau ayat tersebut telah dinyatakan di dalam keadaan sedemikian dan sebagainya.

Yang paling kita boleh lakukan adalah membandingkan bukti dalaman Surah dengan peristiwa-peristiwa kehidupan Nabi di Makkah, dan kemudian datang ke kesimpulan yang lebih kurang tepat mengenai apa tahap yang tertentu milik Surah tertentu. Sekiranya kita memelihara hal-hal di atas, sejarah misi nabi di Makkah dapat dibahagikan kepada empat peringkat.

Tahap pertama bermula dengan pelantikannya sebagai seorang Rasul dan berakhir dengan pengisytiharan kenabian tiga tahun kemudian. Dalam tempoh ini, Mesej telah diberikan rahsia kepada beberapa orang yang dipilih sahaja, tetapi orang-orang biasa Makkah tidak menyedarinya. Peringkat kedua berlangsung selama dua tahun selepas pengisytiharan kenabiannya. Ia bermula dengan pembangkang oleh individu: kemudian oleh, ia membentuk bentuk antagonisme, cemuhan, derisionis, tuduhan, penyalahgunaan, dan propaganda palsu maka geng dibentuk untuk menganiaya kaum Muslimin yang miskin, lemah dan tidak berdaya.

Peringkat ketiga berlangsung selama kira-kira enam tahun dari awal penganiayaan hingga kematian Abu Talib dan Hadrat Khadijah pada tahun kesepuluh Nabi. Dalam tempoh ini, penganiayaan terhadap kaum muslimin menjadi sangat kejam dan kejam sehingga banyak daripada mereka terpaksa berpindah ke Habash. Boikot sosial dan ekonomi telah digunakan terhadap Nabi dan para keluarganya, dan orang-orang Islam yang terus tinggal di Makkah terpaksa berlindung di Shi'b-i-A'bi Talib yang dikepung.

Peringkat keempat bertahan selama kira-kira tiga tahun dari kesepuluh hingga tahun ke-13 kenabian. Ini adalah tempoh ujian keras dan penderitaan yang menyedihkan bagi nabi dan pengikutnya. Kehidupan telah menjadi tidak terkawal di Makkah dan kelihatan tidak ada tempat perlindungan bahkan di luarnya. Begitu banyak sehingga apabila nabi pergi ke Ta'if, ia tidak menawarkan perlindungan atau perlindungan.

Di samping itu, pada kesempatan Haj, beliau akan merayu kepada setiap klan Arab untuk menerima jemputannya kepada Islam tetapi bertemu dengan keengganan kosong dari setiap suku tahun. Pada masa yang sama, penduduk Makkah mengadakan nasihat untuk menyingkirkannya dengan membunuh atau memenjarakan atau membuangnya dari bandar mereka. Ia adalah pada masa yang paling kritikal bahawa Allah membuka untuk Islam hati Ansar Yathrab di mana dia berhijrah atas jemputan mereka.

Sekarang kita telah membahagikan kehidupan nabi di Makkah ke dalam empat peringkat, menjadi lebih mudah bagi kita untuk memberitahu, sejauh mana tahap pentas Makki Surah tertentu. Ini kerana Surah yang dimiliki oleh peringkat tertentu dapat dibezakan dari tahap-tahap lain dengan bantuan subjek dan gaya mereka.

Di samping itu, mereka juga mengandungi sebutan-sebutan yang menyoroti keadaan dan peristiwa yang membentuk latar belakang wahyu mereka. Dalam kejayaan Makki Surah, kita akan menentukan berdasarkan ciri-ciri tersendiri setiap peringkat, dan menunjukkan dalam Preface, tahap tertentu di mana Makki Surah tertentu telah diturunkan.

Subject: Islamic Creed

Surah ini membincangkan aspek-aspek yang berlainan dalam artikel-artikel utama dalam Kredo Islam: Tauhid, Kehidupan-mati-mati, Nabi dan permohonan praktikal mereka kepada kehidupan manusia.

Sebaliknya, ia menyangkal kepercayaan lawan yang salah dan menjawab bantahan mereka, memberi amaran dan menasihati mereka dan menghibur para nabi dan para pengikutnya, yang kemudiannya menderita penganiayaan. Sudah tentu, tema-tema ini tidak ditangani di bawah kepala yang berasingan tetapi telah dicampur dengan cara yang sangat baik.

Topik dan Sambungan mereka

Ayat-ayat ini adalah sifat pengantar dan pengertian. Orang-orang kafir telah diberi amaran bahawa jika mereka tidak menerima Kredo Islam dan mengikuti 'Cahaya' yang ditunjukkan oleh Wahyu dari Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Kuasa, mereka akan mendatangkan azab yang sama seperti yang dilakukan oleh bekas kafir.

Hujah-hujah mereka untuk menolak Nabi dan Wahyu yang diturunkan kepada beliau telah ditolak dan satu amaran telah diberikan kepada mereka bahawa mereka tidak boleh ditipu oleh jeda yang diberikan kepada mereka (1 - 12).





Surah Al-An'aam - سورة الأنعام

[6:1 - 6:12] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A001
Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; dalam pada itu, orang-orang kafir menyamakan (sesuatu yang lain) dengan tuhan mereka.
(Al-An'aam 6:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Dia lah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian Ia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibangkitkan kamu semula pada hari kiamat); dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu (tentang hari pembalasan).
(Al-An'aam 6:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Dan Dia lah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi; Ia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan, dan Ia juga mengetahui apa yang kamu usahakan.
(Al-An'aam 6:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
Dan tidak ada sesuatu keterangan yang sampai kepada mereka (yang kafir) dari keterangan-keterangan Tuhan mereka, melainkan mereka selalu berpaling daripadanya (enggan menerimanya).
(Al-An'aam 6:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
Sesungguhnya mereka telah mendustakan kebenaran (Al-Quran) ketika ia sampai kepada mereka. Oleh itu, akan datanglah kepada mereka berita (yang membuktikan kebenaran) apa yang mereka selalu ejek-ejek itu (iaitu mereka akan ditimpa bala bencana).
(Al-An'aam 6:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?
(Al-An'aam 6:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Dan kalau Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) sebuah kitab (yang bertulis) pada kertas, lalu mereka memegangnya dengan tangan mereka, nescaya orang-orang yang kafir itu berkata: "Ini tidak lain, hanyalah sihir yang terang nyata".
(Al-An'aam 6:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
Dan mereka berkata: "Mengapa tidak diturunkan malaikat kepadanya? " padahal kalau Kami turunkan malaikat nescaya selesailah perkara itu (kerana mereka tetap berdegil dan tidak akan beriman), kemudian mereka tidak diberi tempoh (lalu dibinasakan dengan bala bencana secara mengejut).
(Al-An'aam 6:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
Dan kalau (Rasul) itu Kami jadikan malaikat, tentulah Kami jadikan dia berupa seorang lelaki (supaya mereka dapat melihatnya), dan tentulah Kami (dengan yang demikian) menyebabkan mereka kesamaran sebagaimana mereka sengaja membuat-buat kesamaran (tentang kebenaran Nabi Muhammad s.a.w).
(Al-An'aam 6:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Dan demi sesungguhnya! Telah diperolok-olok beberapa Rasul sebelummu, lalu orang-orang yang mengejek-ejek di antara mereka ditimpakan (balasan azab) bagi apa yang mereka telah perolok-olokkan itu.
(Al-An'aam 6:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Katakanlah (wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu."
(Al-An'aam 6:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Bertanyalah (wahai muhammad): "Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan di bumi?" Katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. Ia telah menetapkan atas diriNya memberi rahmat. Demi sesungguhnya Ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada sebarang syak padanya". Orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman.
(Al-An'aam 6:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Ayat-ayat ini menanamkan Tauhid, dan menafikan shirk yang merupakan halangan terbesar dalam cara penerimaannya (13-24). 




Surah Al-An'aam - سورة الأنعام

[6:13 - 6:24] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A013
Dan bagi Allah jualah apa yang ada pada waktu malam dan siang; dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(Al-An'aam 6:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan Ia pula yang memberi makan dan bukan Ia yang diberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): `Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu. ' "
(Al-An'aam 6:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Katakanlah: "Sesungguhnya aku takut jika aku derhaka kepada Tuhanku, (akan dikenakan) azab hari yang besar (hari kiamat)".
(Al-An'aam 6:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Sesiapa yang dijauhkan azab daripadanya pada hari itu, maka sesugguhnya Allah telah memberi rahmat kepadanya; dan itulah kejayaan yang jelas nyata.
(Al-An'aam 6:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Dan jika Allah mengenakan (menimpakan) engkau dengan bahaya bencana, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menghapuskannya melainkan Dia sendiri; dan jika Ia mengenakan (melimpahkan) engkau dengan kebaikan, maka Ia adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-An'aam 6:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Dan Dia lah yang Berkuasa atas sekalian hambaNya (dangan tadbir dan takdir); dan Dia lah Yang Maha Bijaksana serta Amat Mendalam PengetahuanNya.
(Al-An'aam 6:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Bertanyalah (wahai Muhammad): "Apakah sesuatu yang lebih besar persaksiannya?" (Bagi menjawabnya) katakanlah: "Allah menjadi Saksi antaraku dengan kamu, dan diwahyukan kepadaku Al-Quran ini, supaya aku memberi amaran dengannya kepada kamu dan juga (kepada) sesiapa yang telah sampai kepadanya seruan Al-Quran itu. Adakah kamu sungguh-sungguh mengakui bahawa ada beberapa tuhan yang lain bersama-sama Allah?" Katakanlah: "Aku tidak mengakuinya". Katakanlah lagi: "Hanyasanya Dia lah sahaja Tuhan Yang Maha Esa, dan sesungguhnya aku adalah berlepas diri apa yang kamu sekutukan (dengan Allah Azza Wa Jalla)".
(Al-An'aam 6:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami berikan kitab kepada mereka, mereka mengenalinya (Nabi Muhammad), sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka sendiri. Orang-orang yang merugikan diri sendiri (dengan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman.
(Al-An'aam 6:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Dan siapakah lagi yang lebih aniaya dari orang yang mengada-adakan perkara-perkara yang dusta terhadap Allah, atau yang mendustakan ayat-ayat keteranganNya? Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu tidak akan berjaya.
(Al-An'aam 6:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Dan (ingatlah), hari (kiamat yang padanya) Kami himpunkan mereka semua, kemudian Kami berfirman kepada orang-orang musyrik: "Manakah orang-orang dan benda-benda yang dahulu kamu sifatkan (menjadi sekutu Allah):?"
(Al-An'aam 6:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
Kemudian tidaklah ada akidah kufur mereka selain dari mereka menjawab dengan dusta: "Demi Allah Tuhan kami, kami tidak pernah menjadi orang-orang yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)".
(Al-An'aam 6:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
Lihatlah bagaimana mereka berdusta terhadap diri mereka sendiri, dan bagaimana hilang lenyapnya dari mereka apa yang telah mereka ada-adakan (sebagai sekutu Allah) itu.
(Al-An'aam 6:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Dalam ayat-ayat ini, pemandangan grafis kehidupan di akhirat telah digambarkan untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir tentang akibat penolakan Articles of Faith (25 - 32).



Surah Al-An'aam - سورة الأنعام

[6:25 - 6:32] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A025
Dan di antara mereka ada yang mendengarkanmu (membaca Al-Quran), pada hal Kami telah jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, yang menghalang mereka daripada memahaminya, dan Kami jadikan pada telinga mereka penyumbat (yang menjadikan mereka pekak); dan kalaupun mereka melihat tiap-tiap keterangan (dan mukjizat yang membuktikan kebenaran Rasul), mereka tidak juga akan beriman kepada keterangan itu; sehingga apabila mereka datang kepadamu, sambil membantahmu, berkatalah orang-orang yang kafir itu: "Ini tidak lain hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu".
(Al-An'aam 6:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A026
Dan mereka pula melarang orang ramai dari mendengar Al-Quran dan mereka juga menjauhkan diri daripadanya, padahal mereka (dengan perbuatan yang demikian) hanyalah membinasakan diri sendiri (dengan bala bencana dan azab yang disediakan untuk mereka di dunia dan di akhirat kelak), sedang mereka tidak menyedarinya.
(Al-An'aam 6:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A027
Dan sungguh ngeri jika engkau melihat ketika mereka didirikan di tepi neraka (untuk menyaksikan azabnya yang tidak terperi), lalu mereka berkata: "Wahai kiranya kami dikembalikan ke dunia, dan kami tidak akan mendustakan lagi ayat-ayat keterangan Tuhan kami, dan menjadilah kami dari golongan yang beriman".
(Al-An'aam 6:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A028
(Mereka mengatakan yang demikian bukanlah kerana hendak beriman) bahkan setelah nyata kepada mereka apa yang mereka selalu sembunyikan dahulu; dan kalau mereka dikembalikan ke dunia sekalipun, tentulah mereka akan mengulangi lagi apa yang mereka dilarang dari melakukannya; dan sesungguhnya mereka adalah tetap pendusta.
(Al-An'aam 6:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A029
Dan tentulah mereka akan berkata pula: "Tiadalah hidup yang lain selain dari hidup kita di dunia ini, dan tiadalah kita akan dibangkitkan semula sesudah kita mati".
(Al-An'aam 6:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A030
Dan sungguh ngeri jika engkau melihat ketika mereka dihadapkan kepada Tuhan mereka, lalu Allah berfirman: "Bukankah hari kiamat ini suatu perkara yang benar? Mereka menjawab: "Benar, demi Tuhan kami!" Allah berfirman lagi: "Oleh itu, rasalah azab seksa neraka dengan sebab kamu telah kufur ingkar".
(Al-An'aam 6:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A031
Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka, mereka berkata; "Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikan dalam dunia!" Sambil mereka memikul dosa-dosa mereka di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu.
(Al-An'aam 6:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A032
Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?
(Al-An'aam 6:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark


Bersambung ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top