Al-Maaida
Surah Al-Maaidah - سورة المائدة
Tempoh: MadinanWahyu: 112
Ayah: 120
[5:120] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


Allah jualah yang menguasai alam langit dan bumi serta segala yang ada padanya; dan Dia lah jua yang Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-Maaidah 5:120) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkNama
Surah ini mengambil namanya dari ayat 112 di mana perkataan mai'dah berlaku.
Dan (ingatlah) ketika orang orang Hawariyyiin berkata: "Wahai Isa Ibni Maryam! Dapatkah kiranya Tuhanmu berkenan menurunkan kepada kami satu hidangan dari langit?" Nabi Isa menjawab: "Bertaqwalah kamu kepada Allah jika benar kamu orang-orang yang beriman".
(Al-Maaidah 5:112) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Tema Surah ini menunjukkan, dan tradisi menyokongnya, bahawa ia telah diturunkan selepas perjanjian Hudaibiyah pada akhir 6 A. H. atau pada awal 7 A. H. Itulah sebabnya ia berkaitan dengan masalah-masalah yang timbul dari perjanjian ini.
Rasulullah dengan 1400 umat Islam pergi ke Makkah di Dhul-Qaadah 6 A. H. untuk melaksanakan `Umrah, tetapi kaum Quraish yang didorong oleh permusuhan mereka, menghalangnya daripada persembahannya, walaupun ia benar-benar menentang semua tradisi keagamaan kuno di Arab.
Selepas banyak rundingan yang sukar dan keras, perjanjian telah dibuat di Hudaibiyah mengikut mana ia bersetuju bahawa dia boleh melakukan `Umrah pada tahun berikutnya. Itulah satu peristiwa yang sangat sesuai untuk mengajar umat Islam cara yang betul untuk melakukan ibadah haji ke Makkah dengan maruah Islam yang benar, dan menyuruh agar mereka tidak menghalang orang-orang kafir dari menunaikan ibadah haji ke Makkah sebagai tindak balas terhadap salah laku mereka. Ini tidak sukar sama sekali kerana ramai orang kafir harus melalui wilayah Islam dalam perjalanan ke Makkah.
Inilah sebabnya mengapa ayat pengantar menangani hal-hal yang berkaitan dengan ibadah haji ke Makkah dan tema yang sama telah disambung semula dalam ay. 101-104.




Topik lain dari Surah ini juga kelihatan tergolong dalam tempoh yang sama.
Rasulullah dengan 1400 umat Islam pergi ke Makkah di Dhul-Qaadah 6 A. H. untuk melaksanakan `Umrah, tetapi kaum Quraish yang didorong oleh permusuhan mereka, menghalangnya daripada persembahannya, walaupun ia benar-benar menentang semua tradisi keagamaan kuno di Arab.
Selepas banyak rundingan yang sukar dan keras, perjanjian telah dibuat di Hudaibiyah mengikut mana ia bersetuju bahawa dia boleh melakukan `Umrah pada tahun berikutnya. Itulah satu peristiwa yang sangat sesuai untuk mengajar umat Islam cara yang betul untuk melakukan ibadah haji ke Makkah dengan maruah Islam yang benar, dan menyuruh agar mereka tidak menghalang orang-orang kafir dari menunaikan ibadah haji ke Makkah sebagai tindak balas terhadap salah laku mereka. Ini tidak sukar sama sekali kerana ramai orang kafir harus melalui wilayah Islam dalam perjalanan ke Makkah.
Inilah sebabnya mengapa ayat pengantar menangani hal-hal yang berkaitan dengan ibadah haji ke Makkah dan tema yang sama telah disambung semula dalam ay. 101-104.
Surah Al-Maaidah - سورة المائدة
[5:101 - 5:104] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan (kepada Nabi) perkara-perkara yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Quran, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan (kamu) dari (kesalahan bertanyakan) perkara-perkara itu (yang tidak dinyatakan di dalam Al-Quran); kerana Allah Maha pengampun, lagi Maha penyabar.
(Al-Maaidah 5:101) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya perkara-perkara yang serupa itu pernah ditanyakan (kepada Nabi mereka) oleh suatu kaum dahulu sebelum kamu, kemudian mereka menjadi kafir dengan sebab pertanyaan itu (kerana setelah diterangkan, mereka tidak menerimanya).
(Al-Maaidah 5:102) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah tidak sekali-kali mensyariatkan Bahirah, tidak juga Saa'ibah, tidak juga Wasilah dan tidak juga Haam. Akan tetapi orang-orang kafir itu sentiasa mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah; dan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal fikirannya
(Al-Maaidah 5:103) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah menurut kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (Al-Quran), dan kepada RasulNya (yang menyampaikannya)", mereka menjawab: "Cukuplah bagi kami apa yang kami dapati datuk nenek kami mengerjakannya". Adakah (mereka akan menurut juga) sekalipun datuk nenek mereka tidak mengetahui apa-apa dan tidak pula mendapat hidayah petunjuk?
(Al-Maaidah 5:104) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Kesinambungan subjek menunjukkan bahawa kebanyakan surah diturunkan sebagai satu wacana tunggal pada satu masa dan sama. Ia juga mungkin bahawa beberapa ayatnya diturunkan pada suatu masa yang kemudian dan dimasukkan ke dalam Surah ini di tempat-tempat yang berbeza di mana ia dipasang. Tetapi nampaknya tidak ada jurang paling sedikit di mana saja di surah untuk menunjukkan bahawa ia mungkin terdiri daripada dua atau lebih banyak wacana.
Peristiwa Wahyu
Surah ini diwahyukan untuk memenuhi keperluan keadaan berubah yang sekarang berbeza dari yang berlaku pada masa wahyu Aal-i-Imraan dan An-Nisaa.


Kemudian kejutan seteru di Uhd menjadikan kawasan sekitarnya Al-Madinah berbahaya bagi umat Islam, tetapi sekarang Islam telah menjadi kuasa yang meleleh dan Negara Islam telah meluas ke Najd di timur, ke Laut Merah di barat, ke Syria di utara dan ke Makkah di selatan.
Surah A-li'Imraan - سورة آل عمران
[3:200] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).
(A-li'Imraan 3:200) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah An-Nisaa' - سورة النساء
[4:176] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Mereka (orang-orang Islam umatmu) meminta fatwa kepadamu (Wahai Muhammad mengenai masalah Kalaalah). Katakanlah: "Allah memberi fatwa kepada kamu di dalam perkara Kalaalah itu, iaitu jika seseorang mati yang tidak mempunyai anak dan ia mempunyai seorang saudara perempuan, maka bagi saudara perempuan itu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh si mati; dan ia pula (saudara lelaki itu) mewarisi (semua harta) saudara perempuannya, jika saudara perempuannya tidak mempunyai anak. Kalau pula saudara perempuannya itu dua orang, maka keduanya mendapat dua pertiga dari harta yang di tinggalkan oleh si mati. Dan sekiranya mereka (saudara-saudaranya itu) ramai, lelaki dan perempuan, maka bahagian seorang lelaki menyamai bahagian dua orang perempuan". Allah menerangkan (hukum ini) kepada kamu supaya kamu tidak sesat. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(An-Nisaa' 4:176) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Keadaan yang ditakdirkan oleh orang-orang Islam di Uhd tidak menembusi keazaman mereka. Ia sememangnya mendorong mereka untuk bertindak. Akibat perjuangan berterusan dan pengorbanan yang tak tertandingi, kekuatan puak-puak di sekelilingnya, dalam radius 200 batu atau lebih, telah pecah. Jahat Yahudi yang sentiasa mengancam Al-Madinah telah dihapuskan sepenuhnya dan orang Yahudi di bahagian lain Hijaz telah-menjadi anak sungai Negeri Al-Madinah.
Usaha terakhir Quraish untuk menindas Islam telah digagalkan dalam Pertempuran Ditch. Selepas ini, ia telah menjadi jelas kepada orang-orang Arab bahawa tiada kuasa dapat menindas gerakan Islam. Sekarang Islam bukan semata-mata kepercayaan yang memerintah minda dan hati rakyat tetapi juga menjadi Negara yang mendominasi setiap aspek kehidupan rakyat yang hidup dalam sempadannya. Ini telah membolehkan orang Islam menjalani kehidupan mereka tanpa membiarkan atau menghalang, mengikut kepercayaan mereka.
Satu lagi perkembangan telah berlaku dalam tempoh ini. Tamadun Islam telah dibangunkan mengikut prinsip-prinsip Islam dan pandangan Islam. Tamadun ini agak berbeza dari semua tamadun lain dalam semua 'butirnya, dan membezakan kaum Muslim dengan jelas dari orang bukan Islam dalam tingkah laku moral, sosial dan budaya mereka. Masjid telah dibina di semua wilayah, solat telah ditubuhkan dan Imam (pemimpin) untuk setiap tempat kediaman dan puak telah dilantik. Undang-undang sivil dan jenayah Islam telah dirumuskan secara terperinci dan sedang dikuatkuasakan melalui mahkamah Islam.
Cara baru dan diperbaharui perdagangan dan perdagangan telah mengambil tempat yang lama. Undang-undang perkahwinan dan perceraian Islam, pengasingan jantina, hukuman untuk perzinaan dan kekejaman dan sebagainya telah membuang kehidupan sosial umat Islam dalam acuan khas. Tingkah laku sosial mereka, perbualan mereka, pakaian mereka, gaya hidup mereka, budaya mereka dan lain-lain, telah mengambil bentuk yang pasti sendiri.
Akibat semua perubahan ini, orang bukan Islam tidak dapat mengharapkan umat Islam akan kembali ke bekas mereka. Sebelum perjanjian Hudaibiyah, kaum muslimin begitu terlibat dalam perjuangan mereka dengan Quraish bukan Islam yang mereka tidak mempunyai masa untuk menyebarkan mesej mereka. Hambatan ini telah dihapuskan oleh apa yang nampaknya kekalahan tetapi pada hakikatnya kemenangan di Hudaibiyah. Ini memberi umat Islam bukan sahaja kedamaian di wilayah mereka sendiri tetapi juga untuk menyebarkan mesej mereka di wilayah sekitarnya.
Sehubungan itu, nabi menyampaikan surat kepada raja-raja Iran, Mesir dan Empayar Rom dan ketua-ketua Arab, mengundang mereka ke Islam. Pada masa yang sama, para mubaligh Islam menyebar di kalangan puak dan puak dan menjemput mereka untuk menerima Jalan Tuhan Ilahi. Inilah keadaan pada masa Al-Maaida diturunkan.
Topik
Ia berkaitan dengan tiga topik utama berikut:
1. Perintah dan arahan mengenai kehidupan agama, budaya dan politik umat Islam. Dalam kaitan ini, kod peraturan adat istiadat mengenai perjalanan untuk Haji telah ditetapkan; hormat menghormati lambang Allah telah diajukan; dan sebarang halangan atau gangguan terhadap jemaah haji kepada Kaabah telah dilarang. Peraturan dan peraturan yang pasti telah ditetapkan untuk apa yang sah dan menyalahi undang-undang dalam perkara makanan, dan batasan-batasan yang dikenakan oleh diri sendiri sebelum zaman Islam telah dihapuskan. Kebenaran telah diberikan untuk mengambil makanan dengan orang-orang Kitab dan berkahwin dengan wanita mereka. Kaedah-kaedah dan peraturan untuk pelaksanaan Wudu (pembasuhan) dan mandi dan penyucian dan tayammum (pembasuhan dengan debu) telah ditetapkan. Hukuman untuk pemberontakan, gangguan keamanan dan kecurian telah ditentukan. Minum dan perjudian telah benar-benar dibuat menyalahi undang-undang. Pembebasan untuk sumpah telah ditetapkan dan beberapa perkara lagi telah ditambah kepada undang-undang keterangan.
2. Peringatan kepada orang Islam. Sekarang bahawa umat Islam telah menjadi badan pemerintah, dikhuatiri kuasa dapat merosakkan mereka. Pada masa perbicaraan yang hebat ini, Allah telah memberi nasihat kepada mereka berulang kali untuk berpegang pada keadilan dan menjaga terhadap tingkah laku yang salah dari pendahulunya, orang-orang Kitab. Mereka telah diarahkan untuk tetap teguh kepada Kovenan ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya, dan mematuhi perintah dan larangan mereka dengan tegas untuk menyelamatkan diri dari akibat buruk yang menimpa orang Yahudi dan orang Kristian yang telah melanggarnya. Mereka telah diarahkan untuk memerhatikan perintah-perintah Al-Quran dalam menjalankan semua urusan mereka dan memberi amaran terhadap sikap kemunafikan.
3. Peringatan kepada orang Yahudi dan orang Kristian. Memandangkan kuasa orang-orang Yahudi telah melemah dan hampir semua habitat mereka di tanah Arab utara telah dikuasai oleh orang Islam, mereka telah diberi amaran lagi tentang sikap salah mereka dan dijemput untuk mengikut jalan yang betul. Pada masa yang sama, jemputan terperinci juga telah diberikan kepada orang Kristian. Kesalahan kepercayaan mereka telah jelas ditunjukkan dan mereka telah diingatkan untuk menerima bimbingan nabi. Secara kebetulan, mungkin dicatatkan bahawa tidak ada jemputan langsung kepada Majusis dan penyembah berhala yang tinggal di negara-negara yang bersebelahan, kerana tidak ada keperluan untuk alamat terpisah bagi mereka kerana keadaan mereka telah diliputi oleh alamat-alamat ke Arab mushrik.
1. Perintah dan arahan mengenai kehidupan agama, budaya dan politik umat Islam. Dalam kaitan ini, kod peraturan adat istiadat mengenai perjalanan untuk Haji telah ditetapkan; hormat menghormati lambang Allah telah diajukan; dan sebarang halangan atau gangguan terhadap jemaah haji kepada Kaabah telah dilarang. Peraturan dan peraturan yang pasti telah ditetapkan untuk apa yang sah dan menyalahi undang-undang dalam perkara makanan, dan batasan-batasan yang dikenakan oleh diri sendiri sebelum zaman Islam telah dihapuskan. Kebenaran telah diberikan untuk mengambil makanan dengan orang-orang Kitab dan berkahwin dengan wanita mereka. Kaedah-kaedah dan peraturan untuk pelaksanaan Wudu (pembasuhan) dan mandi dan penyucian dan tayammum (pembasuhan dengan debu) telah ditetapkan. Hukuman untuk pemberontakan, gangguan keamanan dan kecurian telah ditentukan. Minum dan perjudian telah benar-benar dibuat menyalahi undang-undang. Pembebasan untuk sumpah telah ditetapkan dan beberapa perkara lagi telah ditambah kepada undang-undang keterangan.
2. Peringatan kepada orang Islam. Sekarang bahawa umat Islam telah menjadi badan pemerintah, dikhuatiri kuasa dapat merosakkan mereka. Pada masa perbicaraan yang hebat ini, Allah telah memberi nasihat kepada mereka berulang kali untuk berpegang pada keadilan dan menjaga terhadap tingkah laku yang salah dari pendahulunya, orang-orang Kitab. Mereka telah diarahkan untuk tetap teguh kepada Kovenan ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya, dan mematuhi perintah dan larangan mereka dengan tegas untuk menyelamatkan diri dari akibat buruk yang menimpa orang Yahudi dan orang Kristian yang telah melanggarnya. Mereka telah diarahkan untuk memerhatikan perintah-perintah Al-Quran dalam menjalankan semua urusan mereka dan memberi amaran terhadap sikap kemunafikan.
3. Peringatan kepada orang Yahudi dan orang Kristian. Memandangkan kuasa orang-orang Yahudi telah melemah dan hampir semua habitat mereka di tanah Arab utara telah dikuasai oleh orang Islam, mereka telah diberi amaran lagi tentang sikap salah mereka dan dijemput untuk mengikut jalan yang betul. Pada masa yang sama, jemputan terperinci juga telah diberikan kepada orang Kristian. Kesalahan kepercayaan mereka telah jelas ditunjukkan dan mereka telah diingatkan untuk menerima bimbingan nabi. Secara kebetulan, mungkin dicatatkan bahawa tidak ada jemputan langsung kepada Majusis dan penyembah berhala yang tinggal di negara-negara yang bersebelahan, kerana tidak ada keperluan untuk alamat terpisah bagi mereka kerana keadaan mereka telah diliputi oleh alamat-alamat ke Arab mushrik.
Subjek: Penggabungan Masyarakat Islam
Dalam penerusan arahan mengenai penggabungan Komuniti Islam yang diberikan dalam Surah AN-NISAA,

umat Islam telah diarahkan untuk mematuhi dan memenuhi semua kewajipan mereka: peraturan-peraturan lebih lanjut telah ditetapkan untuk melatih orang Islam untuk tujuan itu. Mereka juga telah diperingatkan sebagai penguasa untuk mengawal rasuah, kuasa dan diarahkan untuk mematuhi Perjanjian Al-Quran.
Mereka juga telah didesak untuk mempelajari pelajaran dari kegagalan mereka yang terdahulu, orang Yahudi dan Kristian, yang pada gilirannya telah diarahkan untuk melepaskan sikap mereka yang salah ke arah Jalan Tepat dan menerima petunjuk yang diajar oleh Nabi Muhammad ke atasnya).
Surah An-Nisaa' - سورة النساء
[4:176] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Mereka (orang-orang Islam umatmu) meminta fatwa kepadamu (Wahai Muhammad mengenai masalah Kalaalah). Katakanlah: "Allah memberi fatwa kepada kamu di dalam perkara Kalaalah itu, iaitu jika seseorang mati yang tidak mempunyai anak dan ia mempunyai seorang saudara perempuan, maka bagi saudara perempuan itu satu perdua dari harta yang ditinggalkan oleh si mati; dan ia pula (saudara lelaki itu) mewarisi (semua harta) saudara perempuannya, jika saudara perempuannya tidak mempunyai anak. Kalau pula saudara perempuannya itu dua orang, maka keduanya mendapat dua pertiga dari harta yang di tinggalkan oleh si mati. Dan sekiranya mereka (saudara-saudaranya itu) ramai, lelaki dan perempuan, maka bahagian seorang lelaki menyamai bahagian dua orang perempuan". Allah menerangkan (hukum ini) kepada kamu supaya kamu tidak sesat. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(An-Nisaa' 4:176) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkMereka juga telah didesak untuk mempelajari pelajaran dari kegagalan mereka yang terdahulu, orang Yahudi dan Kristian, yang pada gilirannya telah diarahkan untuk melepaskan sikap mereka yang salah ke arah Jalan Tepat dan menerima petunjuk yang diajar oleh Nabi Muhammad ke atasnya).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan