Rabu, 21 Februari 2018

An-Noor

0 Comments

An-Noor

 Surah An-Nuur - سورة النور

Tempoh: Madinan
Wahyu Arahan: 102
Ayah: 64








[24:64] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A064
Ketahuilah! Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Ia mengetahui keadaan yang kamu berada padanya (wahai umat manusia); dan pada hari umat manusia itu kembali kepadaNya, maka Ia akan menerangkan kepada mereka segala yang mereka kerjakan, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu.
(An-Nuur 24:64) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
bahagian: 9 Thafheem Vol: 3

Nama
Surah ini mengambil namanya, An-Noor, dari ayat 35.









A035
Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(An-Nuur 24:35) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark


Tempoh Wahyu

Konsensus pendapat adalah bahawa ia telah diturunkan selepas Kempen melawan Bani-al-Mustaliq dan ini disahkan oleh vv. 11-20 yang menangani kejadian "fitnah", yang berlaku semasa Kempen tersebut.







Surah An-Nuur - سورة النور

[24:11 - 24:20] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A011
Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).
(An-Nuur 24:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata".
(An-Nuur 24:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta.
(An-Nuur 24:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu; -
(An-Nuur 24:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya; dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.
(An-Nuur 24:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu segera berkata: "Tidaklah layak bagi kami memperkatakan hal ini! Maha Suci Engkau (ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah Rasulullah)! Ini adalah satu dusta besar yang mengejutkan".
(An-Nuur 24:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Allah memberi pengajaran kepada kamu, supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian ini selama-lamanya, jika betul kamu orang-orang yang beriman.
(An-Nuur 24:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Dan Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan (hukum-hukumNya); kerana Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(An-Nuur 24:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).
(An-Nuur 24:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Amat melimpah belas kasihanNya, (tentulah kamu akan ditimpa azab dengan serta-merta).
(An-Nuur 24:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Tetapi ada perbezaan pendapat sama ada Kempen ini berlaku pada 5 A. H. sebelum Pertempuran Trench atau dalam 6 A. H. selepas itu. 

Adalah penting untuk menentukan isu ini untuk menentukan sama ada Surah ini telah diturunkan sebelumnya atau Surah Al-Ahzaab, yang merupakan satu-satunya Surah yang mengandungi Perintah-perintah mengenai pemeliharaan purdah oleh wanita. 

Surah Al-Ahzaab diakui di bawah sempena Pertempuran Trench. Sekarang jika Pertempuran ini terjadi lebih awal, ini bermakna bahawa arahan awal berkaitan dengan Perintah-perintah purdah diturunkan dalam Surah Al-Ahzab dan mereka dilengkapkan kemudian oleh Perintah yang diturunkan dalam Surah ini. 

Sebaliknya, jika Kempen terhadap Bani-al-Mustaliq berlaku lebih awal, susunan kronologis Perintah-perintah akan dibalikkan, dan akan menjadi sukar untuk memahami kebijaksanaan dan implikasi hukum dari perintah-perintah purdah. Menurut Ibn Sa'd, Kempen terhadap Bani-al-Mustaliq berlangsung di Sha'ban 5 A. H. dan Pertempuran Trench di Zil-Qa'dah pada tahun yang sama. 

Pendapat ini didasarkan pada beberapa tradisi dari Hadarat Ayesha tentang peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan "fitnah" di mana ia merujuk kepada pertikaian antara Hadrat Sa'd bin 'Ubadah dan Sa'd bin Mu'az. Hadrat Sa'd bin Mu'az, menurut tradisi yang sahih, meninggal semasa Kempen melawan Bani Quraizah, yang berlaku sejurus selepas Pertempuran Trench. 

Oleh itu, jelas bahawa dia tidak boleh hadir dalam 6 A. H. untuk mengambil bahagian dalam pertikaian mengenai "fitnah". Sebaliknya, Muhammad bin Ishaq mengatakan bahawa Pertempuran Trench berlaku di Shawwal 5 A. H. dan Kempen terhadap Bani-al-Mustaliq di Sha'ban 6 A. H. Pendapat ini disokong oleh banyak tradisi yang sahih dari Hadrat Ayesha dan yang lain. 

Menurut tradisi ini, 

(1) Perintah-perintah tentang purdah telah diturunkan di Surah Al-Ahzab sebelum peristiwa "fitnah", 

(2) nabi telah menikah Hadrat Zainab di Zil-Qa'dah 5 AH setelah Battle of the Trench, 

(3) Hamnah, saudara perempuan Hadrat Zainab, telah mengambil bahagian dalam menyebarkan "fitnah", hanya kerana Hadrat Ayesha adalah saingan saudara perempuannya. Semua bukti ini menyokong pandangan Muhammad bin Ishaq. Sekarang marilah kita mempertimbangkan kedua-dua pendapat itu dengan lebih dekat. Satu-satunya hujah yang memihak kepada pendapat pertama adalah sebutan kehadiran Hadrat Sa'd bin Mu'az dalam perselisihan berkaitan dengan kejadian "fitnah". Tetapi hujah ini dilemahkan oleh beberapa tradisi lain dari Hadrat Ayesha, di mana dia menyebut Hadrat Isaid bin Hudair bukan Hadrat Sa'd bin Mu'az dalam pertikaian ini. Oleh itu, ia boleh dianggap bahawa terdapat beberapa kekeliruan mengenai kedua-dua nama dalam melaporkan tradisi. 

Selain itu, jika kita menerima pendapat pertama, hanya kerana menyebut nama Hadrat Sa'd bin Mu'az dalam beberapa tradisi, kita menghadapi kesulitan lain yang tidak dapat diselesaikan dengan cara apa pun. Kerana, dalam hal ini, kita harus mengakui bahawa wahyu Perintah-perintah purdah dan pernikahan Nabi Muhammad dengan Hadrat Zainab telah terjadi lebih awal daripada Pertempuran Trench. Tetapi kita belajar dari Al-Quran dan banyak tradisi yang sahih bahawa peristiwa-peristiwa ini berlaku selepas Pertempuran dan Kempen terhadap Bani Quraizah. Itulah sebabnya Ibn Hazm, Ibn Qayyim dan beberapa ilmuan terkenal yang lain berpendapat pendapat Muhammad bin Ishaq betul, dan kami juga memegangnya. 

Oleh itu, kita menyimpulkan bahawa Surah Al Ahzaab telah diturunkan lebih awal dari Surah An-Noor, yang diturunkan pada separuh akhir 6 A. H. beberapa bulan selepas Surah Al Ahzaab.

Latar belakang sejarah

Sekarang marilah kita mengkaji semula keadaan yang ada pada masa wahyu surah ini. Perlu diingat bahawa kejadian "fitnah", yang merupakan peristiwa wahyu itu, berkait rapat dengan konflik antara Islam dengan orang-orang kafir.

Selepas kemenangan di Badr, gerakan Islam mula mendapat kekuatan hari demi hari; begitu banyak sehingga pada masa Pertempuran Trench, ia telah menjadi begitu kuat sehingga pasukan bersatu musuh yang berjumlah kira-kira sepuluh ribu gagal menghancurkannya dan terpaksa menaikkan pengepungan Al-Madinah setelah satu bulan.

Ini bermakna ini, dan kedua-dua pihak memahami dengan baik, bahawa perang pencerobohan yang telah dilancarkan oleh Orang-orang Kafir selama beberapa tahun, telah berakhir. Rasulullah sendiri menyatakan: "Selepas tahun ini, orang Quraisy tidak dapat menyerang kamu, sekarang kamu akan menyerang." Apabila orang kafir menyedari bahawa mereka tidak dapat mengalahkan Islam di medan perang, mereka memilih bahagian moral untuk meneruskan konflik. Ia tidak boleh dikatakan dengan pasti sama ada perubahan taktik ini adalah hasil konsultasi yang sengaja, atau merupakan hasil yang tidak dapat dielakkan dari retreat yang memalukan dalam Pertempuran Trench, yang mana semua kekuatan musuh yang ada telah tertumpu.

Mereka tahu dengan baik bahawa kebangkitan Islam bukan disebabkan oleh kekuatan berangka umat Islam mahupun senjata dan peluru yang unggul serta sumber bahan yang lebih besar; Tidak, kaum muslimin berperang melawan kemungkinan yang menakutkan di semua bidang ini. Mereka berhutang dengan kejayaan moral mereka. Musuh mereka sedar bahawa sifat suci dan mulia Nabi dan pengikutnya menangkap hati orang ramai, dan juga mengikat mereka menjadi masyarakat yang berdisiplin. Akibatnya, mereka mengalahkan kaum muslim dan orang-orang Yahudi pada kedamaian dan perang, kerana mereka tidak mempunyai disiplin dan watak.

Di bawah keadaan yang disebutkan di atas, reka bentuk jahat orang-orang kafir membawa mereka untuk memulakan kempen kekejaman terhadap nabi dan umat Islam untuk menghancurkan semangat moral yang membantu mereka mengalahkan musuh mereka. Oleh itu, strategi itu adalah untuk mendapatkan bantuan orang munafik untuk menyebarkan fitnah terhadap Nabi dan pengikutnya supaya mushriks dan orang Yahudi dapat mengeksploitasi mereka untuk menanam benih-benih pertikaian di antara umat Islam dan menjejaskan disiplin mereka. Peluang pertama untuk menggunakan strategi baru diberikan di Zil-Qa'dah 5 A. H. ketika nabi telah menikah dengan Hadrat Zainab (puteri Jahsh), yang merupakan isteri yang diceraikan oleh anak angkatnya, Zaid bin Harithah.

Rasulullah telah mengatur perkahwinan ini untuk menamatkan adat kebodohan, yang memberikan status yang sama kepada anak angkat yang hanya hak anak dari pinggangnya sendiri. Orang-orang munafik, bagaimanapun, menganggapnya sebagai peluang emas untuk memusnahkan Nabi dari dalam masyarakat, dan orang Yahudi dan muslim mengeksploitasikannya dari luar untuk menghancurkan reputasi yang tinggi oleh fitnah jahat ini. Untuk tujuan ini, cerita-cerita yang hebat telah dikarang dan disebarkan: "Suatu hari Muhammad (saw) datang melihat isterinya anak angkatnya dan jatuh cinta padanya, dia menggerakkan perceraiannya dan menikah dengannya." Walaupun ini adalah fiksyen yang tidak masuk akal ia tersebar dengan kemahiran, kecerdasan dan artfulness yang berjaya dalam tujuannya; begitu banyak sehingga beberapa tradtionalist dan komentator muslim juga telah mengutip beberapa bahagian dalam tulisannya, dan para orientalis telah mengeksploitasi sepenuhnya ini untuk menjatuhkan Nabi.

Sebenarnya, Hadrat Zainab tidak pernah menjadi orang asing kepada nabi bahawa dia sepatutnya melihatnya secara kebetulan dan jatuh cinta dengannya pada pandangan pertama. Kerana dia adalah sepupunya yang pertama, sebagai anak perempuan saudara kandungnya yang sebenar, Umaimah, anak perempuan Abdul Muttalib. Dia telah mengenalnya sejak kecil hingga muda. Satu tahun sebelum kejadian ini, dia sendiri telah memujuknya menentang keinginannya untuk berkahwin dengan Hadarat Zaid untuk membuktikan secara praktikal bahawa budak Quraish dan budak yang dibebaskan adalah sama dengan manusia. Kerana dia tidak pernah mendamaikan diri dengan perkahwinannya dengan hamba yang dibebaskan, mereka tidak dapat menarik bersama-sama, yang tidak dapat dielakkan membawa kepada perceraiannya.

Fakta-fakta yang disebutkan di atas telah diketahui oleh semua orang, namun pemfitnah berjaya memperjuangkan propaganda palsu mereka dengan hasilnya sehingga hari ini ada orang-orang yang mengeksploitasikan perkara-perkara ini untuk memfitnah Islam. Fitnah kedua dibuat atas kehormatan Hadrat Ayesha, isteri Nabi, sehubungan dengan peristiwa yang terjadi ketika dia kembali dari Kampanye melawan Bani-al-Mustaliq. Oleh kerana serangan ini lebih teruk daripada yang pertama dan merupakan latar belakang utama Surah ini, kita akan berurusan dengannya dengan lebih terperinci. Marilah kita mengatakan beberapa perkataan tentang Abdullah bin Ubayy, yang memainkan sebahagian daripada penjahat dalam serangan ini. Beliau adalah ahli puak Khazraj dan merupakan salah satu daripada ketua-ketua utama Al-Madinah.

Orang-orang bahkan bercadang untuk menjadikannya raja mereka sedikit sebelum penghijrahan nabi itu di sana, tetapi skema itu harus dijatuhkan kerana keadaan berubah. Walaupun dia memeluk agama Islam, dia tetap setia sebagai munafik dan kepura-puraannya begitu jelas bahawa dia dipanggil "Ketua orang munafik". Dia tidak pernah kehilangan peluang untuk memfitnah Islam untuk membalas dendamnya. Sekarang tema utama. Semasa di Sha'ban 6 AH, nabi mengetahui bahawa orang-orang Bani-al-Mustaliq telah membuat persediaan untuk berperang melawan orang Islam dan berusaha untuk mengumpulkan kaum-kaum lain juga untuk tujuan ini, dia mengalah dan mengambil musuh oleh kejutan.

Selepas menangkap orang-orang klan dan barang-barang mereka, Nabi berhenti seketika berhampiran Muraisi, sebuah mata air di wilayah mereka. Pada suatu hari pertikaian tentang mengambil air dari musim semi bermula di antara seorang hamba Hadrat Umar dan sekutu klan Khazraj, dan berkembang menjadi pertengkaran antara Muhajir (pendatang) dan Ansar (Muslim Madinah), tetapi tidak lama kemudian diselesaikan .

Walau bagaimanapun, ini tidak sesuai dengan strategi Abdullah bin Ubayy, yang turut menyertai ekspedisi itu dengan sejumlah besar hipokrit. Maka dia mulai menghasut Ansar, berkata, "Kamu sendiri membawa orang-orang quraish dari Makkah dan menjadikan mereka sebagai rakan kongsi dalam kekayaan dan harta kamu, dan kini mereka menjadi pesaing kamu dan menguasai kamu, walaupun sekarang kamu mengundurkan diri sokongan daripada mereka, mereka terpaksa meninggalkan bandar kamu. "

Kemudian dia bersumpah dan mengisytiharkan, "Segera setelah kita kembali ke Al-Madinah, orang-orang yang dihormati akan menyingkirkan orang-orang yang dihina dari kota." Ketika nabi mengetahui hal ini, ia memerintahkan rakyat untuk segera keluar dan pulang ke Al-Madinah. Perarakan terpaksa berterusan hingga ke hari esok pada keesokan harinya tanpa henti dalam perjalanan supaya orang-orang menjadi letih dan tidak mempunyai masa untuk bercakap terbiar. Walaupun penghakiman bijak dan tindakan cepat oleh nabi itu menghindarkan akibat buruk yang tidak diinginkan, Abdullah bin Ubayy mendapat peluang lain untuk melakukan kejahatan yang jauh lebih serius dan lebih besar, yakni dengan kejuruteraan "fitnah" terhadap Hadrat Ayesha, kerana itu adalah kerosakan yang mungkin melibatkan Komuniti Muslim muda dalam peperangan saudara, jika nabi dan para pengikutnya yang ikhlas dan setia tidak menunjukkan kebijaksanaan, kesabaran dan disiplin yang mengagumkan dalam mengatasinya.

Untuk memahami peristiwa-peristiwa yang membawa kepada kejadian "fitnah", kita menyebutkan kisah dalam kata-kata Hadrat Ayesha sendiri. Beliau berkata: "Setiap kali Nabi keluar dari perjalanan, dia memutuskan dengan cara yang sama dengan mana isteri-isterinya harus menemani dia, dan memutuskan bahawa saya harus menemaninya semasa ekspedisi itu ke Bani-al-Mustaliq. Perjalanan kembali, nabi berhenti untuk malam di suatu tempat yang merupakan tahap terakhir dalam perjalanan kembali ke Al Madinah. Malam itu, ketika mereka mulai membuat persiapan untuk perarakan, maka saya keluar dari perkemahan untuk memudahkan Ketika saya kembali dan mendekati tempat berhenti saya, saya perhatikan bahwa kalung saya telah jatuh ke suatu tempat, saya kembali mencarinya tetapi sementara karavan itu bergerak dan saya ditinggalkan sendirian. sampah telah meletakkannya pada unta saya tanpa perasan bahawa ia adalah kosong.Ini berlaku kerana berat cahaya saya kerana kekurangan makanan pada masa itu.Saya membungkus diri saya di dalam lembaran saya dan meletakkan dengan harapan bahawa apabila ia akan mendapati bahawa saya telah ditinggalkan, parti carian akan kembali untuk menjemput saya p.

Sementara itu saya tertidur. Pada waktu pagi, ketika Safwan bin Mu'attal Sulami melewati jalan itu, dia melihat saya dan mengenali saya kerana dia telah melihat saya beberapa kali sebelum Perintah tentang purdah telah diturunkan. Tidak lama lagi dia melihat saya daripada dia berhenti unta dan berseru secara spontan: "Betapa sedih! Isteri nabi telah ditinggalkan di sini!" Pada ini saya terbangun secara tiba-tiba dan menutup muka saya dengan helaian saya. Tanpa mengucapkan kata-kata lain, dia membuat unta unta berlutut oleh saya dan berdiri mengetepikan, sementara saya naik ke unta belakang. Dia mengetuai unta melalui tali hidung dan kami mengatasi kafilah pada kira-kira tengah hari, apabila ia baru sahaja berhenti dan tiada siapa lagi yang melihat bahawa saya telah ditinggalkan. Saya belajar kemudian bahawa kejadian ini telah digunakan untuk memfitnah saya dan Abdullah bin Ubayy adalah yang paling utama di kalangan pemfitnah. (Menurut tradisi yang lain, ketika Hadrat Ayesha tiba di perkemahan unta, dipimpin oleh Safwan, dan diketahui bahwa dia telah ditinggalkan, Abdullah bin Ubayy berseru, "Demi Tuhan, dia tidak dapat tetap suci. datanglah isteri nabi kamu secara terbuka pada unta yang dipimpin oleh orang yang dia lalui malam). "Ketika saya tiba di Al-Madinah, saya jatuh sakit dan tinggal di tempat tidur selama lebih dari sebulan. Walaupun saya tidak menyedari hal itu, berita tentang" Penipu "menyebarkan seperti skandal di kota, dan juga telah sampai Nabi saw, bagaimanapun, saya perhatikan bahawa Nabi tidak sepertinya bimbang tentang penyakit saya dulu. 

Dia akan datang tetapi tanpa mengarahkan saya secara langsung, akan bertanya dari orang lain bagaimana saya dan keluar rumah. Oleh itu, saya fikir bahawa sesuatu telah berlaku di suatu tempat. Jadi saya pergi meninggalkan dia dan pergi ke rumah ibu saya untuk menjaga lebih baik "." Semasa saya berada di sana, suatu malam saya keluar dari bandar untuk meringankan diri saya dalam syarikat ibu Mistah, yang merupakan sepupu pertama ibu saya. Semasa dia berjalan bersama dia tersandung sesuatu dan menangis secara spontan, 'Semoga Mistah binasa!' Untuk ini aku menjawab, 'Apa ibu yang baik anda bahawa anda mengutuk anak anda sendiri - anak lelaki yang mengambil bahagian dalam Pertempuran Badr.' Dia menjawab, 'Anak perempuan saya sayang, adakah anda tidak menyedari skandalnya?'

Kemudian dia memberitahuku segala-galanya tentang campalgn "Slander". (Selain orang munafik, sesetengah orang Islam sejati juga terlibat dalam kempen ini, dan antara mereka yang mengambil bahagian dalamnya ialah Mistah, Hassan bin Thabit, penyair terkenal Islam, dan Hamnah, anak perempuan Jahsh dan saudara perempuan Hadrat Zainab). Mendengar cerita yang dahsyat ini, darah saya berkali-kali, dan saya segera pulang ke rumah, dan lulus sepanjang malam dengan menangis. Semasa ketiadaan saya, Nabi saw bersabda kepada Ali dan Usamah bin Zaid mengenai hal ini. Usamah berkata dengan kata-kata yang baik tentang saya: 'Wahai Rasulullah, kami tidak menemui apa-apa kecuali yang baik dalam isteri anda. Tentang dia adalah dusta dan kejam. ' Mengenai Ali, beliau berkata, 'Wahai Rasulullah, tidak ada kekurangan wanita, anda boleh, jika anda suka, berkahwin dengan isteri yang lain. Tetapi, jika anda ingin menyiasat perkara itu, anda boleh menghantarnya hamba pelayan dan bertanya kepadanya melalui dia. '

Oleh itu, pelayan wanita itu telah dihantar dan ditanyai. Dia menjawab, 'Saya mengucapkan sumpah demi Allah, yang telah mengutus kamu dengan Kebenaran, bahawa saya tidak pernah melihat apa-apa yang jahat dalam dirinya, kecuali dia tertidur ketika saya memberitahu dia untuk mengurus adunan yang telah dimuliakan semasa ketiadaan saya dan seekor kambing datang dan memakannya. ' "Pada hari yang sama nabi berkata kepada orang-orang dari mimbar, sambil berkata: 'Wahai umat Islam, siapa dari antara kamu akan mempertahankan kehormatan saya terhadap penyerang orang yang telah melampaui segala batas dalam membahayakan saya dengan memfitnah isteri saya. Oleh Tuhan, saya telah membuat penyelidikan menyeluruh dan tidak menemui apa-apa yang salah dengannya atau dengan lelaki itu, yang namanya dikaitkan dengan "Penipu". Di USAid bin Hudair (atau Sa'd bin Mauz, menurut tradisi lain) berdiri dan berkata, 'Wahai Rasulullah, jika orang itu milik klan kita, kita akan membunuhnya sendiri, tetapi jika dia tergolong dalam Khazraj klan, kami akan membunuhnya jika anda memerintahkan kami berbuat demikian. ' Mendengar ini Sa'd bin 'Ubadah, ketua puak Khazraj, berdiri dan berkata,' Kamu berbohong kamu tidak boleh membunuhnya. Anda mengatakan ini hanya kerana orang itu milik klan Khazraj kami. Sekiranya dia milik klan anda, anda tidak akan pernah berkata begitu. ' Hadrat Usaid menjawab, 'Kamu seorang munafik: itulah sebabnya kamu mempertahankan orang munafik.' Pada masa ini, terdapat kekacauan umum di masjid, yang akan menjadi rusuhan, walaupun nabi hadir di sana sepanjang masa. Tetapi dia menyejukkan kemurkaan mereka dan turun dari mimbar. "Butir-butir yang tersisa mengenai insiden itu akan dikemukakan bersama dengan komentar kami mengenai Teks, yang diharamkan sepenuhnya oleh Hadrat Aishah dari kesalahan.

Tetapi di sini kita hanya mahu menunjukkan besarnya kerosakan yang telah dirancang oleh Abdullah bin Ubayy:

(1) Ia menyiratkan serangan ke atas kehormatan Nabi dan Hadrat Abu Bakr Siddiq.

(2) Dia bermaksud melemahkan keunggulan moral tinggi yang merupakan aset terbesar Pergerakan Islam

(3) Dia bertujuan untuk menyalakan perang saudara antara Muhajir dan Ansar, dan antara Aus dan Khazraj, kedua puak Ansar. 

Tema dan Topik

Surah An-Nuur - سورة النور

Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.



A001
Ini ialah satu "surah" yang Kami turunkan, dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya).
(An-Nuur 24:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.
(An-Nuur 24:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.
(An-Nuur 24:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik; -
(An-Nuur 24:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu (dari kesalahannya yang tersebut) serta memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(An-Nuur 24:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar; -
(An-Nuur 24:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang yang dusta.
(An-Nuur 24:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
Dan bagi menghindarkan hukuman seksa dari isteri (yang kena tuduh) itu hendaklah ia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa suaminya (yang menuduh) itu sesungguhnya adalah dari orang-orang yang berdusta; -
(An-Nuur 24:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata); Bahawa kemurkaan Allah akan menimpa dirinya jika suaminya dari orang-orang yang benar.
(An-Nuur 24:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Bijaksana, (tentulah kamu akan) akan mengalami kesusahan yang sukar diatasi).
(An-Nuur 24:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).
(An-Nuur 24:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata".
(An-Nuur 24:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
Sepatutnya mereka (yang menuduh) membawa empat orang saksi membuktikan tuduhan itu. Oleh kerana mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka mereka itu pada sisi hukum Allah, adalah orang-orang yang dusta.
(An-Nuur 24:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu di dunia dan di akhirat, tentulah kamu dikenakan azab seksa yang besar disebabkan kamu turut campur dalam berita palsu itu; -
(An-Nuur 24:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Iaitu semasa kamu bertanya atau menceritakan berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu akan sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan yang sah mengenainya; dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.
(An-Nuur 24:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu segera berkata: "Tidaklah layak bagi kami memperkatakan hal ini! Maha Suci Engkau (ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah Rasulullah)! Ini adalah satu dusta besar yang mengejutkan".
(An-Nuur 24:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Allah memberi pengajaran kepada kamu, supaya kamu tidak mengulangi perbuatan yang sedemikian ini selama-lamanya, jika betul kamu orang-orang yang beriman.
(An-Nuur 24:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Dan Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan (hukum-hukumNya); kerana Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(An-Nuur 24:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).
(An-Nuur 24:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Amat melimpah belas kasihanNya, (tentulah kamu akan ditimpa azab dengan serta-merta).
(An-Nuur 24:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; dan sesiapa yang menurut jejak langkah Syaitan, maka sesungguhnya Syaitan itu sentiasa menyuruh (pengikut-pengikutnya) melakukan perkara yang keji dan perbuatan yang mungkar. Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, nescaya tidak ada seorang pun di antara kamu menjadi bersih dari dosanya selama-lamanya; akan tetapi Allah membersihkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah Allah Maha Mendengar) lagi Maha Mengetahui
(An-Nuur 24:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah; dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
(An-Nuur 24:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
Sesungguhnya orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya, yang tidak terlintas memikirkan sebarang kejahatan, lagi yang beriman, akan dilaknat (oleh Allah) di dunia dan di akhirat dan, mereka pula akan beroleh azab seksa yang besar;
(An-Nuur 24:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
Pada hari lidah mereka dan tangan mereka serta kaki mereka menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, tentang segala yang mereka lakukan.
(An-Nuur 24:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A025
Pada hari itu Allah akan menyempurnakan untuk mereka balasan (azab seksa) yang berhak mereka mendapatnya, dan mereka pula akan mengetahui bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Adil, lagi nyata keadilanNya.
(An-Nuur 24:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A026
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.
(An-Nuur 24:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A027
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penduduknya; yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, supaya kamu beringat (mematuhi cara dan peraturan yang sopan itu).
(An-Nuur 24:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A028
Maka sekiranya kamu tidak mendapati sesiapa (yang berhak memberi izin) maka janganlah masuk ke dalam rumah itu sehingga kamu diberi izin; dan jika dikatakan kepada kamu "baliklah", maka hendaklah kamu berundur balik; cara yang demikian adalah lebih suci bagi kamu; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan apa yang kamu lakukan.
(An-Nuur 24:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A029
Tidaklah menjadi salah kamu memasuki (dengan tidak meminta izin) mana-mana rumah yang tidak didiami orang, yang ada keperluan kamu padanya; dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu zahirkan dan apa yang kamu sembunyikan.
(An-Nuur 24:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A030
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
(An-Nuur 24:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A031
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(An-Nuur 24:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A032
Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.
(An-Nuur 24:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A033
Dan orang-orang yang tidak mempunyai kemampuan berkahwin, hendaklah mereka menjaga kehormatannya sehingga Allah memberi kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya; dan hamba-hamba kamu (lelaki dan perempuan) yang hendak membuat surat perjanjian untuk memerdekakan dirinya (dengan jumlah bayaran yang tertentu), hendaklah kamu melaksanakan perjanjian itu dengan mereka jika kamu mengetahui ada sifat-sifat yang baik pada diri mereka (yang melayakkannya berbuat demikian); dan berilah kepada mereka dari harta Allah yang telah dikurniakan kepada kamu. Dan janganlah kamu paksakan hamba-hamba perempuan kamu melacurkan diri manakala mereka mahu menjaga kehormatannya, kerana kamu berkehendakkan kesenangan hidup di dunia. Dan sesiapa yang memaksa mereka, maka sesungguhnya Allah - sesudah paksaan yang dilakukan kepada mereka - Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(An-Nuur 24:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A034
Dan sesungguhnya, Kami telah menurunkan kepada kamu, ayat-ayat keterangan yang menjelaskan (hukum-hukum suruh dan tegah), dan contoh tauladan (mengenai kisah-kisah dan berita) orang-orang yang telah lalu sebelum kamu, serta nasihat pengajaran bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.
(An-Nuur 24:34) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A035
Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(An-Nuur 24:35) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A036
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang.
(An-Nuur 24:36) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A037
(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang-orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan.
(An-Nuur 24:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A038
(Mereka mengerjakan semuanya itu) supaya Allah membalas mereka dengan sebaik-baik balasan bagi apa yang mereka kerjakan, dan menambahi mereka lagi dari limpah kurniaNya; dan sememangnya Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya dengan tidak terhitung.
(An-Nuur 24:38) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A039
Dan orang-orang yang kafir pula, amal-amal mereka adalah umpama riak sinaran panas di tanah rata yang disangkanya air oleh orang yang dahaga, (lalu ia menuju ke arahnya) sehingga apabila ia datang ke tempat itu, tidak didapati sesuatu pun yang disangkanya itu; (demikianlah keadaan orang kafir, tidak mendapat faedah dari amalnya sebagaimana yang disangkanya) dan ia tetap mendapati hukum Allah di sisi amalnya, lalu Allah meyempurnakan hitungan amalnya (serta membalasnya); dan (ingatlah) Allah Amat segera hitungan hisabNya.
(An-Nuur 24:39) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A040
Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis - apabila orang itu mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturanNya mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar).
(An-Nuur 24:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A041
Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
(An-Nuur 24:41) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A042
Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan kepada Allah sahaja tempat kembali (sekalian makhluk).
(An-Nuur 24:42) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A043
Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.
(An-Nuur 24:43) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A044
Allah menukarkan malam dan siang silih berganti; sesungguhnya yang demikian mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang celik mata hatinya berfikir.
(An-Nuur 24:44) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A045
Dan Allah menciptakan tiap-tiap haiwan yang bergerak itu dari air; maka sebahagian di antara mereka menjalar atas perutnya, dan sebahagian di antaranya berjalan dengan dua kaki, dan sebahagian lagi berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa sahaja yang Ia kehendaki (selain dari yang tersebut), kerana sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(An-Nuur 24:45) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A046
Demi sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang menerangkan (hakikat kebenaran dengan berbagai dalil dan bukti); dan Allah memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus.
(An-Nuur 24:46) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A047
Dan (di antara orang-orang yang tidak dikehendakiNya ke jalan yang lurus ialah) mereka yang berkata: "Kami beriman kepada Allah dan kepada RasulNya serta kami taat"; kemudian sepuak dari mereka berpaling (membelakangkan perintah Allah dan Rasul) sesudah pengakuan itu, dan (kerana berpalingnya) tidaklah mereka itu menjadi orang-orang yang sebenarnya beriman.
(An-Nuur 24:47) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A048
Dan (bukti berpalingnya mereka ialah) apabila mereka diajak kepada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, maka dengan serta-merta sepuak dari mereka berpaling ingkar (menolak ajakan itu jika keputusan tidak menguntungkan mereka).
(An-Nuur 24:48) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A049
Dan (sebaliknya) jika keputusan itu memberi hak kepada mereka, mereka segera datang kepadanya dengan tunduk taat (menerima hukumnya).
(An-Nuur 24:49) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A050
(Mengapa mereka bersikap demikian), adakah kerana hati mereka mengandungi penyakit (kufur), atau kerana mereka ragu-ragu (terhadap kebenaran hukuman), ataupun kerana mereka takut bahawa Allah dan RasulNya akan berlaku zalim kepada mereka? (Allah dan RasulNya tidak sekali-kali akan berlaku zalim) bahkan merekalah sendiri orang-orang yang zalim (disebabkan keraguan dan kekufuran mereka).
(An-Nuur 24:50) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A051
Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika mereka diajak ke pada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu di antara mereka, hanyalah mereka berkata: "Kami dengar dan kami taat": dan mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan.
(An-Nuur 24:51) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A052
Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya dan takut melanggar perintah Allah serta, menjaga dirinya jangan terdedah kepada azab Allah, maka merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan.
(An-Nuur 24:52) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A053
Dan mereka (yang munafik) bersumpah dengan nama Allah, dengan sebebar-benar sumpahnya: bahawa jika engkau (wahai Muhammad) perintahkan mereka (keluar berjihad), tentulah mereka akan keluar. Katakanlah: " Janganlah kamu bersumpah, (taat kamu itu) taat yang terkenal (dustanya). Sesungguhnya Allah Amat Mendalam pengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan".
(An-Nuur 24:53) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A054
Katakanlah lagi (kepada mereka): " Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah. Kemudian jika kamu berpaling ingkar maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Rasul Allah hanya bertanggungjawab akan apa yang ditugaskan kepadanya, dan kamu pula bertanggungjawab akan apa yang ditugaskan kepada kamu. Dan jika kamu taat kepadanya nescaya kamu beroleh hidayah petunjuk; dan (sebenarnya) Rasul Allah hanyalah bertanggungjawab menyampaikan perintah-perintah Allah dengan penjelasan yang terang nyata".
(An-Nuur 24:54) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A055
Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Ia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.
(An-Nuur 24:55) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A056
Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Rasul Allah; supaya kamu beroleh rahmat.
(An-Nuur 24:56) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A057
Janganlah engkau menyangka orang-orang kafir itu akan dapat melemahkan kekuasaan Allah (daripada menimpakan azab kepada mereka) di dunia, sedang tempat kembali mereka ialah neraka; dan sesungguhnya neraka itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
(An-Nuur 24:57) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A058
Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah hamba-hamba kamu dan orang-orang yang belum baligh dari kalangan kamu, meminta izin kepada kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam tiga masa; (iaitu) sebelum sembahyang subuh, dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari, dan sesudah sembahyang Isyak; itulah tiga masa bagi kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya). Kamu dan mereka tidaklah bersalah kemudian daripada tiga masa yang tersebut, (kerana mereka) orang-orang yang selalu keluar masuk kepada kamu, dan kamu masing-masing sentiasa berhubung rapat antara satu dengan yang lain. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (yang menjelaskan hukum-hukumNya); dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(An-Nuur 24:58) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A059
Dan apabila kanak-kanak dari kalangan kamu telah baligh, maka hendaklah mereka meminta izin sama seperti cara orang-orang (yang telah cukup umur) yang tersebut dahulu, meminta izin. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (yang menjelaskan hukum-hukumNya) dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(An-Nuur 24:59) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A060
Dan mana-mana perempuan tua yang telah putus kedatangan haid, yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi maka tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya, dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka; dalam pada itu perbuatan mereka menjaga kehormatannya (dengan tidak menanggalkan pakaian luarnya itu adalah) lebih baik bagi mereka; dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(An-Nuur 24:60) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A061
Tidak ada salahnya bagi orang buta, dan tidak ada salahnya bagi orang tempang, dan tidak ada salahnya bagi orang sakit (jika masing-masing tidak menjalankan sesuatu perintah disebabkan keuzurannya menghendaki ia berlaku demikian), dan juga tidak ada salah bagi kamu (termasuk orang-orang yang tersebut turut sama) makan di rumah kamu sendiri, atau di rumah bapa kamu, atau di rumah ibu kamu, atau di rumah saudara kamu yang lelaki, atau di rumah saudara kamu yang perempuan, atau di rumah bapa saudara kamu (sebelah bapa), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah bapa), atau di rumah bapa saudara kamu (sebelah ibu), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah ibu), atau di rumah yang kamu kuasai kuncinya, atau di rumah sahabat kamu; tidak juga menjadi salah bagi kamu, makan bersama-sama atau berasing-asing. Maka apabila kamu masuk ke mana-mana rumah, hendaklah kamu memberi salam kepada (sesiapa yang seperti) kamu dengan memohon kepada Allah cara hidup yang berkat lagi baik. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat (yang menjelaskan hukum-hukumNya), supaya kamu memahaminya.
(An-Nuur 24:61) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A062
Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman ialah mereka yang beriman kepada Allah dan RasulNya, dan apabila mereka turut bersama-sama dengan Rasulullah dalam sesuatu perkara yang memerlukan perhimpunan ramai, tidaklah mereka meninggalkan majlis perhimpunan itu sebelum mereka meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (wahai Muhammad) itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya. Maka apabila meminta izin kepadamu untuk pergi menjalankan sesuatu urusan mereka, maka izinkanlah bagi sesiapa yang engkau kehendaki di antara mereka, dan mintalah ampun kepada Allah untuk mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(An-Nuur 24:62) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A063
Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu; sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang di antara kamu yang menarik diri ke luar (dari majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi. Oleh itu, hendaklah mereka yang mengingkari perintahnya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa bala bencana, atau ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(An-Nuur 24:63) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A064
Ketahuilah! Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Sesungguhnya Ia mengetahui keadaan yang kamu berada padanya (wahai umat manusia); dan pada hari umat manusia itu kembali kepadaNya, maka Ia akan menerangkan kepada mereka segala yang mereka kerjakan, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu.
(An-Nuur 24:64) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah ini dan vv. 28-73 dari Surah Al-Ahzaab (di mana ini adalah sekuel) diturunkan untuk mengukuhkan kedudukan moral,

Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:28 - 33:73] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah] 


A028
Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: "Sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya aku berikan kepada kamu pemberian mut'ah (sagu hati), dan aku lepaskan kamu dengan cara yang sebaik-baiknya.
(Al-Ahzaab 33:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A029
"Dan sekiranya kamu semua mahukan (keredaan) Allah dan RasulNya serta (nikmat kemewahan) di negeri akhirat maka sesungguhnya Allah menyediakan bagi orang-orang yang berbuat baik di antara kamu: pahala yang besar".
(Al-Ahzaab 33:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A030
Wahai isteri-isteri Nabi, sesiapa di antara kamu yang melakukan sesuatu perbuatan keji yang nyata, nescaya akan digandakan azab seksa baginya dua kali ganda. Dan (hukuman) yang demikian itu adalah mudah bagi Allah melaksanakannya.
(Al-Ahzaab 33:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A031
Dan sesiapa di antara kamu semua tetap taat kepada Allah dan RasulNya serta mengerjakan amal yang soleh, Kami akan beri kepadanya pahala amalnya itu dua kali ganda, dan Kami sediakan baginya limpah kurnia yang mulia.
(Al-Ahzaab 33:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A032
Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).
(Al-Ahzaab 33:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A033
Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu - wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).
(Al-Ahzaab 33:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A034
Dan ingatlah (serta amalkanlah) apa yang dibaca di rumah kamu dari ayat-ayat Allah (Al-Quran) dan hikmah pengetahuan (hadis-hadis Rasulullah). Sesungguhnya Allah Maha Halus tadbirNya, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.
(Al-Ahzaab 33:34) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A035
Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.
(Al-Ahzaab 33:35) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A036
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.
(Al-Ahzaab 33:36) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A037
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.
(Al-Ahzaab 33:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A038
Tidaklah ada sebarang keberatan yang ditanggung oleh Nabi dalam melaksanakan perkara yang telah ditetapkan Allah baginya. (Yang demikian itu) adalah menurut peraturan Allah yang tetap, yang berlaku juga kepada Nabi-nabi yang telah lalu. Dan (ingatlah) perintah Allah itu adalah satu ketetapan yang ditentukan berlakunya.
(Al-Ahzaab 33:38) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A039
(Nabi-nabi yang telah lalu itu) ialah orang-orang yang menyampaikan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa pun melainkan kepada Allah. Dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang dilakukan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).
(Al-Ahzaab 33:39) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A040
Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi ia adalah Rasul Allah dan kesudahan segala Nabi-nabi. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(Al-Ahzaab 33:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A041
Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;
(Al-Ahzaab 33:41) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A042
Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.
(Al-Ahzaab 33:42) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A043
Dia lah yang memberi rahmat kepada kamu - dan malaikatNya pula (berdoa bagi kamu) - untuk mengeluarkan kamu dari gelap-gelita (kufur dan maksiat) kepada cahaya yang terang-benderang (iman dari taat); dan adalah Ia sentiasa Melimpah-limpah rahmatNya kepada orang-orang yang beriman (di dunia dan di akhirat).
(Al-Ahzaab 33:43) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A044
Sambutan penghormatan yang akan diberi Tuhan kepada mereka semasa menemuiNya ialah ucapan "Salam" (selamat sejahtera); dan Ia telah menyediakan untuk mereka pahala balasan yang mulia.
(Al-Ahzaab 33:44) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A045
Wahai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).
(Al-Ahzaab 33:45) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A046
Dan juga sebagai penyeru (umat manusia seluruhnya) kepada agama Allah dengan taufiq yang diberiNya; dan sebagai lampu yang menerangi.
(Al-Ahzaab 33:46) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A047
Dan (dengan itu) sampaikanlah berita yang mengembirakan kepada orang-orang yang beriman, bahawa sesungguhnya mereka akan beroleh limpah kurnia yang besar dari Allah.
(Al-Ahzaab 33:47) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A048
Dan janganlah engkau menurut kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan janganlah engkau hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah (memelihara keadaanmu); dan cukuplah Allah menjadi Pelindung (yang menyelamatkanmu).
(Al-Ahzaab 33:48) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A049
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang idah yang kamu boleh hitungkan masanya. Oleh itu, berilah "mut'ah" (pemberian sagu hati) kepada mereka, dan lepaskanlah mereka dengan cara yang sebaik-baiknya.
(Al-Ahzaab 33:49) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A050
Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah halalkan bagimu isteri-isterimu yang engkau berikan maskahwinnya, dan hamba-hamba perempuan yang engkau miliki dari apa yang telah dikurniakan Allah kepadamu sebagai tawanan perang; dan (Kami telah halalkan bagimu berkahwin dengan sepupu-sepupumu, iaitu): anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah bapa) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah bapa), dan anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah ibu) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah ibu) yang telah berhijrah bersama-sama denganmu; dan (Kami telah halalkan bagimu) mana-mana perempuan yang beriman yang memberikan dirinya kepada Nabi (untuk dikahwininya dengan tidak membayar maskahwin) kalaulah Nabi suka berkahwin dengannya; perkahwinan yang demikian adalah khas bagimu semata-mata, bukan bagi orang-orang yang beriman umumnya; sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada orang-orang mukmin mengenai isteri-isteri mereka dan hamba-hamba perempuan yang mereka miliki; - supaya tidak menjadi keberatan bagimu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:50) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A051
Engkau boleh menangguhkan sesiapa yang engkau kehendaki dari mereka dan engkau boleh mendamping: sesiapa yang engkau kehendaki; dan sesiapa yang engkau hendak mendampinginya kembali dari mereka yang telah engkau jauhi itu maka tidaklah menjadi salah bagimu melakukannya; kebebasan yang diberikan kepadamu itu (bila diketahui oleh mereka) adalah lebih dekat untuk mententeramkan hati mereka, dan menjadikan mereka tidak berdukacita, serta menjadikan mereka pula reda akan apa yang engkau lakukan kepada mereka semuanya. Dan (ingatlah) Allah sedia mengetahui apa yang ada dalam hati kamu; dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar.
(Al-Ahzaab 33:51) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A052
Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang lain sesudah (isteri-isterimu yang ada) itu, dan engkau juga tidak boleh menggantikan mereka dengan isteri-isteri yang baharu sekalipun engkau tertarik hati kepada kecantikan mereka, kecuali hamba-hamba perempuan yang engkau miliki. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mengawasi tiap-tiap sesuatu.
(Al-Ahzaab 33:52) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A053
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kamu dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepada kamu, sedang Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran. Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin dengan isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah.
(Al-Ahzaab 33:53) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A054
(Awasilah keadaan-keadaan kamu, kerana) jika kamu nyatakan sesuatu atau kamu sembunyikan dia, maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan segala-galanya.
(Al-Ahzaab 33:54) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A055
Tidak ada salahnya kepada perempuan-perempuan (yang tidak berpakaian yang melindungi anggota yang haram dipandang oleh lelaki asing itu) menemui bapa-bapa mereka, dan anak-anak lelaki mereka, dan saudara-saudara lelaki mereka, dan anak-anak lelaki saudara-saudara lelaki mereka, dan anak-anak lelaki saudara-saudara perempuan mereka, dan perempuan-perempuan Islam mereka, serta hamba-hamba yang dimiliki oleh mereka. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah sentiasa Menyaksikan tiap-tiap sesuatu.
(Al-Ahzaab 33:55) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A056
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
(Al-Ahzaab 33:56) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A057
Sesungguhnya orang-orang yang melakukan perkara yang tidak diredai Allah dan RasulNya, Allah melaknatkan mereka di dunia dan di akhirat, dan menyediakan untuk mereka azab seksa yang menghina.
(Al-Ahzaab 33:57) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A058
Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa yang amat nyata.
(Al-Ahzaab 33:58) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A059
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:59) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A060
Demi sesungguhnya, jika orang-orang munafik, dan orang-orang yang ada penyakit (syak ragu-ragu) dalam hatinya, serta orang-orang yang menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak berhenti (dari perbuatan jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu memerangi mereka; sesudah itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di Madinah lagi melainkan sebentar sahaja,
(Al-Ahzaab 33:60) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A061
serta mereka tetap ditimpa laknat. Di mana sahaja mereka ditemui, mereka ditangkap dan dibunuh habis-habisan.
(Al-Ahzaab 33:61) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A062
Yang demikian adalah menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah yang telah lalu; dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang perubahan bagi "Sunnatullah" itu.
(Al-Ahzaab 33:62) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A063
Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah. " Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? - boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.
(Al-Ahzaab 33:63) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A064
Sesungguhnya Allah telah melaknat orang-orang kafir dan menyediakan bagi mereka api neraka yang marak menjulang, -
(Al-Ahzaab 33:64) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A065
Kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; mereka pula tidak akan memperoleh sesiapapun yang akan menjadi pelindung atau penolong.
(Al-Ahzaab 33:65) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A066
Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah.
(Al-Ahzaab 33:66) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A067
Dan mereka berkata lagi: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar.
(Al-Ahzaab 33:67) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A068
"Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-besarnya!"
(Al-Ahzaab 33:68) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A069
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi) yang telah mencaci Nabi Musa, lalu Allah membersihkannya dari segala cacian yang mereka katakan; dan adalah dia seorang yang mulia di sisi Allah.
(Al-Ahzaab 33:69) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A070
Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara),
(Al-Ahzaab 33:70) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A071
Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.
(Al-Ahzaab 33:71) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A072
Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.
(Al-Ahzaab 33:72) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A073
(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik, dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik; dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman. Dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:73) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark

yang pada masa itu adalah sasaran utama serangan itu.
Vv. 28-73 Al-Ahzaab telah diturunkan mengenai perkahwinan Nabi saw dengan Hadrat Zainab, dan pada saat serangan kedua ("Penipu" tentang Hadrat Aishah), Surah An-Noor telah diturunkan untuk memperbaiki keretakan yang telah muncul dalam perpaduan Masyarakat Islam.

Sekiranya kita memelihara pandangan ini semasa kajian dua Surah, kita akan memahami kebijaksanaan yang mendasari Perintah-perintah tentang purdah. Allah menghantar arahan berikut untuk menguatkan dan melindungi muka moral, dan untuk mengatasi badai propaganda yang dibangkitkan pada kesempatan perkahwinan Hazrat Zainab:

1. Isteri-isteri nabi itu diarahkan untuk tetap berada di tempat mereka sendiri, untuk mengelakkan paparan perhiasan dan berhati-hati dalam bercakap mereka dengan orang lain (ayat 32, 33).

2. Orang Islam yang lain dilarang memasuki bilik peribadi nabi dan diarahkan untuk meminta apa sahaja yang mereka kehendaki daripada belakang tirai (ay. 53).

3. Barisan penandaan telah dibuat antara mahram dan saudara-saudara bukan mahram. Hanya bekas yang dibenarkan memasuki bilik peribadi isteri-isteri nabi Nabi yang mereka berkait rapat dengan melarang perkahwinan dengan mereka (ayat 55).

4. Umat Islam diberitahu bahawa isteri Nabi dilarang untuk mereka sama seperti ibu-ibu mereka sendiri; oleh itu setiap muslim harus menganggap mereka dengan tujuan yang paling murni (ay 53, 54).

5. Umat Islam diberi amaran bahawa mereka akan mengundang sumpah dan hukuman Allah jika mereka menyinggung nabi. Begitu juga dosa besar untuk menyerang kehormatan atau fitnah mana-mana lelaki atau wanita Islam (ay. 57, 58).

6. Semua wanita Islam diarahkan untuk menutup muka mereka dengan kepingan mereka jika dan ketika mereka terpaksa keluar dari rumah mereka (ayat 59). Pada kesempatan serangan kedua, Surah ini diturunkan untuk menjaga murni dan memperkuatkan serat moral masyarakat muslim, yang telah digoncang oleh banyak fitnah.

Kami memberikan di bawah ringkasan Perintah dan arahan dalam susunan kronologi mereka supaya seseorang dapat memahami bagaimana Al-Quran menggunakan kesempatan psikologi untuk memperbaharui Komuniti dengan menggunakan langkah-langkah undang-undang, moral dan sosial.

1. Perceraian yang telah diisytiharkan sebagai jenayah sosial (IV: 15,16) kini telah dibuat suatu kesalahan jenayah dan akan dihukum dengan seratus sebatan.

2. Ia diundang untuk memboikot lelaki dan wanita berzina dan umat Islam dilarang untuk mengadakan hubungan perkahwinan dengan mereka.

3. Orang yang menuduh yang lain dari zina tetapi gagal menghasilkan empat saksi, akan dihukum dengan lapan puluh sebatan.

4. Undang-undang Li'an ditetapkan untuk memutuskan tuduhan perzinaan terhadap isterinya sendiri oleh seorang suami.

5. Umat Islam diarahkan untuk belajar dari kejadian "fitnah" tentang Hadrat Aishah, seolah-olah berkata, "Anda harus berhati-hati dalam hal tuduhan perzinaan terhadap orang-orang yang mempunyai reputasi yang baik, dan tidak sepatutnya menyebarkan ini, tidak, anda harus menolak dan menyekatnya dengan serta-merta. "

Dalam hubungan ini, satu prinsip umum telah menyatakan bahawa pasangan suami isteri yang benar adalah seorang wanita yang murni, kerana dia tidak dapat menarik wanita yang jahat, dan sama seperti wanita sejati, seolah-olah mengatakan, "Apabila anda tahu bahawa Nabi adalah seorang lelaki yang murni, bahkan, yang paling tulen dari semua manusia, bagaimana anda boleh percaya bahawa dia telah mengalami kebahagiaan dengan wanita yang jahat dan meninggikannya sebagai yang paling dikasihi isteri-isterinya? bahawa seorang perempuan berzina tidak dapat menipu, dengan tingkah lakunya yang terpengaruh, seorang lelaki murni seperti nabi.

Anda sepatutnya mempertimbangkan hakikat bahawa penuduh itu adalah seorang yang bermakna sedangkan tertuduh adalah wanita yang murni. telah mencukupi untuk meyakinkan anda bahawa tuduhan itu tidak bernilai pertimbangan anda, bahkan tidak dapat difikirkan

6. Orang yang menyebarkan berita dan khabar angin yang jahat dan menyebarkan kejahatan dalam Masyarakat Islam, patut mendapat hukuman dan bukannya dorongan. prinsip telah ditetapkan tha Hubungan antara Masyarakat Islam harus didasarkan pada niat baik dan tidak berdasarkan syak wasangka. Setiap orang harus diperlakukan tidak bersalah melainkan dia dibuktikan bersalah dan sebaliknya.

8. Orang-orang dilarang memasuki rumah-rumah orang lain secara tidak jujur ​​dan diarahkan untuk mengambil kebenaran untuk ini.

9. Kedua-dua lelaki dan wanita diarahkan untuk mengurangkan pandangan mereka dan dilarang untuk melemparkan pandangan atau membuat mata satu sama lain.

10. Wanita diarahkan untuk menutup kepala dan payudara mereka walaupun di dalam rumah mereka.

11. Wanita dilarang untuk hadir dengan make-up sebelum orang lain kecuali hamba-hamba mereka atau saudara-saudara mereka yang dilarang perkahwinan mereka.

12. Mereka diarahkan untuk menyembunyikan make up mereka ketika mereka keluar dari rumah mereka, dan bahkan dilarang untuk memakai perhiasan jingling, sementara mereka berpindah keluar dari rumah mereka s.

13. Perkahwinan digalakkan dan diperintahkan walaupun untuk hamba dan budak perempuan, kerana orang yang belum berkahwin membantu menyebarkan kebodohan.

14. Institusi perbudakan tidak digalakkan dan pemilik dan orang lain diarahkan untuk memberikan bantuan kewangan kepada budak-budak untuk mendapatkan kebebasan mereka di bawah undang-undang Marafabat.

15. Pelacuran oleh budak perempuan diharamkan pada mulanya, kerana pelacuran di Arab hanya terhad kepada kelas ini sahaja. Ini sebenarnya menyiratkan larangan undang-undang pelacuran.

16. Kesopanan privasi dalam kehidupan di rumah disuruh walaupun bagi hamba dan kanak-kanak di bawah umur termasuk milik sendiri. Mereka diarahkan supaya tidak memasuki bilik peribadi mana-mana lelaki atau wanita tanpa izin; terutamanya pada waktu pagi, tengah hari dan pada waktu malam.

17. Wanita lama diberi konsesi bahawa mereka boleh mengetepikan penutup kepala mereka di dalam rumah mereka tetapi harus menahan diri dari memamerkan hiasan. Malah mereka diberitahu bahawa, lebih baik bagi mereka untuk menjaga diri ditutup dengan pembalut kepala.

18. Orang buta, lumpuh, lumpuh dan sakit dibenarkan membawa apa-apa artikel makanan dari rumah orang lain tanpa izin, kerana ia tidak diperlakukan seperti kecurian dan penipuan, yang merupakan kesalahan yang dapat difahami.

19. Sebaliknya, umat Islam digalakkan untuk membangun hubungan yang saling mengiringinya dengan mengambil makanan mereka bersama-sama, dan saudara-saudara terdekat dan sahabat-sahabat akrab dibenarkan makan di rumah masing-masing tanpa sebarang undangan rasmi. Ini adalah untuk menghasilkan kasih sayang dan hubungan ikhlas antara mereka untuk menentang sebarang kerosakan masa depan. Sebaliknya dengan arahan ini, tanda-tanda jelas orang-orang yang beriman dan orang-orang munafik telah dinyatakan untuk membolehkan setiap orang Muslim membezakan antara keduanya.

Pada masa yang sama Komuniti terikat bersama-sama dengan mengamalkan langkah-langkah tatatertib untuk menjadikannya lebih kuat dan lebih tegas daripada pada masa itu untuk mengelakkan musuh-musuh daripada membuat kerosakan di dalamnya. Di atas semua, perkara yang paling jelas tentang wacana ini adalah bahawa ia bebas dari kepahitan yang tidak dapat dielakkan mengikuti serangan yang memalukan dan tidak masuk akal. Daripada menunjukkan kemurkaan pada provokasi ini, wacana itu menetapkan beberapa undang-undang dan peraturan dan memerintahkan perintah reformatif dan mengeluarkan arahan yang bijak yang diperlukan pada masa itu untuk pendidikan dan latihan Komuniti.

Secara kebetulan, ini mengajar kita bagaimana untuk menangani kerosakan provokatif seperti itu dengan senyap, dengan bijak dan murah hati. Pada masa yang sama, adalah bukti yang jelas bahawa ini bukanlah perkataan Nabi Muhammad (saw dan rahmat Allah) tetapi dari Yang Maha Mengetahui segala keadaan manusia dan urusan dari peringkat tertinggi, dan membimbing umat manusia tanpa apa-apa prasangka peribadi, perasaan dan penyambung. Sekiranya ini menjadi kata nabi; akan ada sekurang-kurangnya beberapa kepahitan semulajadi walaupun kemurahan hati dan kesabarannya yang besar, kerana ia adalah manusia yang seorang lelaki yang mulia secara semulajadi menjadi marah apabila kehormatannya sendiri diserang dengan cara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top