Selasa, 20 Februari 2018

Al-Ahzaab

0 Comments

Al-Ahzaab

Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

Tempoh: Madinan
Wahyu: 90
Ayah: 73



[33:73] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A073
(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik, dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik; dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman. Dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:73) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
bahagian: 9 Thafheem Vol: 4

Nama

Surah memperoleh namanya 'Al-Ahzaab' daripada ayat 20.














A020
Mereka menyangka bahawa tentera "Al-Ahzaab" itu belum pergi; dan kalaulah tentera Al-Ahzaab datang semula, tentulah mereka suka kalau mereka tinggal jauh di desa-desa bersama-sama orang-orang Arab Badwi sambil bertanyakan berita mengenai kamu; dan kalaulah mereka ada bersama-sama kamu (pada ketika itu), mereka tidak akan turut berperang melainkan sebentar sahaja.
(Al-Ahzaab 33:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark


Tempoh Wahyu

Surah membincangkan tiga peristiwa penting iaitu Pertempuran Trench (atau Al-Ahzaab: Puak-puak), yang berlaku di Shawwal, A. H. 5; serangan terhadap Bani Quraizah, yang dibuat di Dhul-Qa'dah, A. H. 5; dan pernikahan Nabi saw dengan Hadrat Zainab, yang juga dikontrak di Dhul-Qa'dah, A. H. 5.
Acara-acara historis ini secara akurat menentukan periode wahyu Surah ini.

Latar belakang sejarah

Kemunduran tentera Islam dalam Pertempuran Uhud (AH 3) yang mengakibatkan kesilapan para pemanah yang dilantik oleh Nabi Muhammad saw meningkatkan semangat orang-orang Arab dan orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik bahawa mereka mula menghibur harapan bahawa mereka akan tidak lama lagi dapat menghapuskan Islam dan umat Islam sepenuhnya. Semangat moral tinggi mereka boleh diadili dari peristiwa yang berlaku pada tahun pertama selepas Uhud.

Tidak lama dua bulan berlalu maka suku Bani Asad dari Najd mulai membuat persediaan untuk serbuan di Madinah, dan nabi harus menghantar ekspedisi di bawah Abu Salamah untuk menentang mereka. Di Safar A. H. 4, sesetengah orang dari suku kaum Adal dan Qarah meminta nabi untuk menghantar beberapa lelaki untuk mengarahkan mereka dalam Islam. Oleh itu, enam orang sahabat dibenarkan mengiringi mereka untuk tujuan tersebut.

Tetapi ketika mereka sampai di Raji (tempat di antara Rabigh dan Jeddah), mereka memanggil Hudhail menentang mereka, yang membunuh empat sahabat, dan mengambil dua yang lain (Hadrat Khubaib bin Adi dan Hadrat Zaid bin ad-Dathinnah) ke Makkah dan menjualnya kepada musuh. Kemudian pada bulan yang sama Safar, atas permintaan seorang ketua Bani Amir, nabi mengirim satu lagi penugasan 40 (menurut yang lain, 70) pengkhotbah, yang terdiri dari kaum lelaki Ansar, kepada Najd. Tetapi mereka juga dikhianati.

Orang-orang Usayyah dan Ri'l dan Dhakwan, suku Bani Sulaim, mengelilingi mereka tiba-tiba di Bir Maunah dan membunuh semua mereka. Sementara itu suku Yahudi Bani an-Nadir Madinah, mendapat dorongan, terus melakukan pelanggaran perjanjian; begitu banyak sehingga di Rabi'ul Awwal, A.H. 4, mereka merancang melawan kehidupan Nabi sendiri. Kemudian di Jamadi al-Ula, A. H. 4, Bani Thalbah dan Bani Muharib, kedua suku Bani Ghatafan, mulai membuat persiapan untuk menyerang Madinah dan nabi harus menghukum mereka.

Oleh itu, selepas kemunduran mereka di Uhud, kaum muslimin terus berhadapan dengan kesannya selama tujuh hingga lapan bulan. Walau bagaimanapun, ia adalah keazaman dan kebijaksanaan nabi dan semangat pengorbanan sahabat-sahabatnya yang mengubah keadaan-keadaan buruk ini sepenuhnya dalam jangka masa yang singkat. Pemboikotan ekonomi oleh orang Arab telah menjadikan hidup keras bagi penduduk Madinah. Kesemua puak-puak politeis di sekitar Madinah telah menjadi pemberontak. Di dalam Madinah sendiri, orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik dihukum atas kerosakan. Tetapi langkah-langkah berturut-turut yang diambil oleh segelintir umat Islam yang ikhlas, di bawah pimpinan nabi, tidak hanya memulihkan imej kekuatan Islam di Arab tetapi juga meningkatkannya.

Pemberontakan Sebelum Pertempuran Trench

Langkah pertama itu diambil segera selepas Pertempuran Uhud. Keesokan harinya ketika banyak orang Muslim yang terluka dan mati syahid orang-orang yang dekat dan sayang telah berkabung di banyak rumah, dan nabi sendiri cedera dan sedih pada kematian syahid pamannya, Hadrat Hamzah, dia menelepon kepada hamba-hamba Islam yang mengabdikan diri untuk menemani beliau dalam usaha mengejar orang-orang kafir untuk menghalang mereka daripada kembali dan menyerang Madinah lagi. Penilaian nabi itu benar-benar betul.

Dia tahu bahawa, walaupun Quraisy telah mundur tanpa mengambil keuntungan dari kemenangan mereka yang hampir lengkap, mereka tentu akan menyesali kebodohan mereka apabila mereka akan berhenti dan mempertimbangkan semuanya dengan tenang di jalan, dan akan kembali menyerang Madinah lagi. Oleh itu, beliau memutuskan untuk mengejar mereka, dan 630 umat Islam sekaligus memberi sumbangan untuk menemaninya.

Apabila mereka sampai ke Hamra al-Asad dalam perjalanan ke Makkah dan berkhemah di sana selama tiga hari, nabi mengetahui melalui seorang non-Muslim yang bersimpati bahawa Abu Sufyan telah tinggal di Ar-Rauha, 36 km dari Madinah, dengan sebuah tentera 2,978 kuat: mereka menyesali kesilapan mereka dan, pada hakikatnya, merancang untuk kembali dan menyerang Madinah sekali gus. Tetapi apabila mereka mendengar bahawa nabi itu datang untuk mengejar mereka dengan tentera, mereka kehilangan hati dan melepaskan rancangan mereka.

Oleh itu, bukan sahaja Quraish terhalang oleh tindakan ini tetapi musuh-musuh lain yang tinggal di sekitar Madinah juga menyedari bahawa umat Islam dipimpin oleh seseorang, yang sangat berpengetahuan, bijak dan tegas, dan umat Islam sentiasa bersedia untuk berbaring hidup mereka di perintahnya.

(Untuk butiran lanjut, lihat Pengenalan kepada Surah Aal-i-Imraan dan (3: 122)).











Surah A-li'Imraan - سورة آل عمران

[3:122] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A122
(Ingatlah) ketika dua puak dari kamu (pada hari peperangan Uhud itu) terasa lemah semangat (untuk meneruskan perjuangan) kerana takut, padahal Allah Penolong dan Pelindung mereka; dan (jika sudah demikian) kepada Allah sahajalah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal.
(A-li'Imraan 3:122) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Kemudian sebaik sahaja Bani Asad mula membuat Persiapan untuk serbuan di Madinah, agen rahsia Nabi memberikan kepadanya maklumat tepat pada waktunya. Oleh itu, sebelum mereka dapat berkuat kuasa untuk menyerang Madinah, beliau menghantar tentera yang kuat, di bawah Hadrat Abu Salamah (suami pertama Hadrat Umm Salamah) untuk menghukum mereka. 

Mereka mengambil Bani Asad dengan kejutan, yang melarikan diri dengan panik meninggalkan semua harta benda mereka di belakang, yang jatuh ke tangan Muslim. Selepas ini datang giliran Bani an-Nadir. Pada hari yang mereka merancang untuk menentang kehidupan Nabi, dan rahsia itu didedahkan, Nabi memerintahkan mereka meninggalkan Madinah dalam masa sepuluh hari dan memberi amaran bahawa sesiapa yang tinggal di belakang selepas itu akan dihukum mati. 

Abdullah bin Ubayy, ketua orang munafik Madinah, menggalakkan mereka menentang perintah itu dan enggan meninggalkan Madinah. Dia juga berjanji untuk membantu mereka dengan 2,000 orang, dan memberi jaminan kepada mereka bahawa Bani Ghatafan dari Najd juga akan membantu mereka. Oleh itu, Bani an-Nadir menghantar perkataan bahawa mereka tidak akan meninggalkan apa-apa yang boleh dilakukan oleh nabi. Sebaik sahaja batas masa sepuluh hari berakhir, Nabi mengepung tempat mereka, tetapi tidak ada penyokong mereka yang berani untuk menyelamatkan mereka. Akhir sekali, mereka menyerah diri dengan syarat bahawa setiap tiga daripadanya akan dibenarkan memuatkan unta dengan apa sahaja yang mereka boleh bawa dan pergi meninggalkan sisa harta benda mereka. 

Oleh itu, seluruh bandaraya kota yang didiami oleh Bani an-Nadir, dan taman-taman mereka dan benteng-benteng mereka dan harta benda lain jatuh kepada orang-orang Islam, dan penduduk suku khianat ini tersebar di Khyber, Wad-il-Qura dan Syria. Kemudian nabi mengalihkan perhatiannya kepada Bani Ghatafan, yang sedang mempersiapkan perang melawan Madinah. Beliau mengambil 400 umat Islam dan mengatasi mereka di Dhat ar-Riqa. Mereka sangat terkejut apabila mereka melarikan diri dari rumah mereka tanpa perjuangan dan berlindung di pergunungan. Selepas ini di Shaban A. H. 4, nabi pergi ke Badr untuk memerangi Abu Sufyan. 

Pada akhir Pertempuran Uhud, beliau telah mencabar Nabi dan umat Islam, berkata, "Kami akan bertemu lagi dengan kamu dalam pertempuran di Badr tahun depan." Sebagai balasan nabi mengumumkan melalui Companion: "Baiklah, kami menerima cabaran anda." Oleh itu, pada masa yang ditetapkan dia sampai di Badar dengan 1,500 umat Islam. Dari sisi lain, Abu Sufyan meninggalkan Makkah dengan tentera 2,000 orang, tetapi tidak dapat berani melangkah melampaui Marr-az-Zahran (moden Wadi Fatimah). 

Nabi saw menunggu beliau di Badr selama lapan hari; Umat ​​Islam pada masa kini melakukan perniagaan yang menguntungkan dengan parti perdagangan. Insiden ini membantu lebih banyak daripada memulihkan imej kekuatan umat Islam yang telah tercemar di Uhud. Ia juga menjadikan seluruh Arab menyadari bahawa Quraish sahaja tidak dapat menahan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). 

Sila rujuk juga (3: 124). 











Imej dan kedudukan umat Islam ini terus diperkuat dengan peristiwa lain. Dumat al-Jandal (moden Al-Jauf) merupakan tempat penting di sempadan antara Arab dan Syria. Ketika kafilah Arab, perdagangan antara Iraq di selatan dan Syria dan Mesir di utara, melewati jalan itu, mereka dilecehkan

dan dijarah oleh orang asli. Di Rabi al-Awwal, A. H. 5, nabi sendiri telah menghukum mereka dengan tentara 1,000 orang. Mereka tidak dapat berani untuk keluar dan melawannya dan, dengan itu, melarikan diri. Ini menyebabkan seluruh Arab Utara menakutkan kuasa Islam, dan puak-puak mula menyedari bahawa kuasa besar yang muncul dari Al Madinah terasa berat dan tidak dapat lagi ditentang oleh satu atau beberapa puak. 

Pertempuran Trench

Apabila nabi kembali dari Trench, Gabriel datang kepadanya pada waktu petang dengan Perintah Ilahi, umat Islam tidak boleh mengetepikan senjata tetapi harus berurusan dengan Bani Quraizah juga.

Setelah menerima Perintah ini, nabi telah mengumumkan: "Setiap orang yang teguh dalam ketaatan tidak boleh menawarkan Sembahyang Asranya hingga ia sampai ke wilayah Bani Quraizah." Sejurus selepas itu, beliau menghantar Hadrat Ali dengan pasukan tentera sebagai pelopor ke arah Quraizah. Ketika mereka sampai di sana, orang-orang Yahudi naik ke puncak atap mereka dan mula melancarkan pelanggaran terhadap Nabi dan umat Islam, tetapi mereka tidak dapat menyelamatkan mereka daripada akibat pengkhianatan mereka.

Mereka telah melakukan pelanggaran perjanjian itu pada saat yang paling kritikal perang, bergabung dengan penjajah dan membahayakan seluruh penduduk Madinah. Apabila mereka melihat kontinjen Hadrat Ali, mereka menyangka bahawa mereka hanya datang untuk membina mereka. Tetapi apabila seluruh tentera Islam tiba di bawah perintah Nabi sendiri dan mengepung mereka ke tempat mereka, mereka sangat ketakutan. Mereka tidak boleh tahan keparahan pengepungan selama lebih daripada dua atau tiga minggu. Akhirnya, mereka menyerah diri kepada Nabi saw dengan syarat mereka akan menerima apa sahaja keputusan Hadrat Sad bin Muadh, ketua Aus.

Mereka telah menerima Hadrat Sad sebagai hakim mereka kerana pada zaman pra-Islam Aus dan Quraizah telah bersatu dan mereka berharap bahawa berdasarkan hubungan masa lalu dia akan membantu mereka keluar dari Madinah seperti yang berlaku dalam kes Bani Qainuqa dan Bani an-Nadir sebelum ini. Orang-orang Aus sendiri berharap bahawa Hadrat Sad melayan sekutu mereka yang terdahulu dengan lembut.

Tetapi Hadrat Sad baru saja berpengalaman dan melihat bagaimana dua suku Yahudi yang telah dibenarkan meninggalkan Madinah sebelum ini telah menghasut puak-puak lain yang tinggal di sekitar Madinah dan memanggil persatuan sepuluh hingga dua belas ribu orang terhadap umat Islam. Dia juga menyedari betapa khianat puak Yahudi yang terakhir ini telah bertindak dengan baik ketika peristiwa itu diserang dari luar dan mengancam keselamatan penduduknya. Oleh itu, beliau menyatakan bahawa semua anggota lelaki Quraizah harus dihukum mati, wanita dan anak-anak mereka diambil tahanan, dan harta benda mereka diagihkan di kalangan umat Islam.

Hukuman itu dilakukan dengan sewajarnya. Apabila umat Islam memasuki benteng mereka, mereka mendapati bahawa orang yang khianat telah mengumpulkan 1,500 pedang, 300 jubah mel, 2,000 lembing dan 1,500 perisai untuk menyertai perang. Jika pertolongan Allah tidak sampai kepada umat Islam, semua peralatan ketenteraan ini akan digunakan untuk menyerang Madinah dari belakang pada ketika para politeis sedang membuat persiapan untuk serangan umum terhadap umat Islam setelah menyeberangi Trench. Selepas pendedahan ini tidak ada keraguan bahawa keputusan Hadrat Sad mengenai orang-orang itu betul-betul betul.

Pembaharuan Sosial

Sebaik sahaja perkahwinan itu dikontrak, timbul ribut propaganda terhadap nabi. Orang-orang musyrik, orang munafik dan orang-orang Yahudi, semuanya terbakar dengan cemburu pada kemenangannya yang mengikuti satu demi satu.

Cara mereka telah merendahkan diri dalam masa dua tahun selepas Uhud, dalam Pertempuran Trench, dan dalam urusan Quraizah, telah membuat mereka sakit hati. Mereka juga telah kehilangan harapan bahawa mereka boleh menundukkannya di medan perang. Oleh itu, mereka merampas persoalan perkahwinan ini sebagai tuhan menghantar diri mereka dan berpendapat mereka akan menamatkan keunggulan moralnya, yang merupakan rahsia sebenar kuasa dan kejayaannya. Oleh itu, kisah-kisah telah dikarang bahawa Muhammad, Allah melarang, telah jatuh cinta dengan menantunya, dan apabila anak itu mengetahui hal ini, dia menceraikan isterinya, dan ayahnya menikahi anak perempuannya.

Namun, propaganda itu tidak masuk akal. Hadrat Zainab adalah sepupu pertama Nabi SAW. Beliau telah mengenali beliau dari zaman kanak-kanak hingga remaja. Jadi, tidak ada persoalan mengapa dia jatuh cinta dengannya pada pandangan pertama.

Kemudian dia sendiri mengatur perkahwinannya dengan Hadrat Zaid di bawah pengaruh pribadinya, walaupun seluruh keluarganya menentangnya. Mereka tidak suka bahawa anak perempuan Quraish yang mulia harus diberikan dalam perkahwinan dengan hamba yang dibebaskan. Hadrat Zainab sendiri tidak senang dengan aturan ini. Tetapi semua orang harus tunduk kepada arahan nabi. Perkahwinan itu telah diakadnikahkan dan duluan ditetapkan di Arab bahawa Islam telah membangkitkan hamba yang dibebaskan ke status bangsawan Quraisy.

Sekiranya nabi sebenarnya mempunyai keinginan untuk Hadrat Zainab, tidak perlu berkahwin dengan Hadrat Zaid; dia sendiri boleh berkahwin dengannya. Tetapi walaupun semua ini, pihak lawan yang tidak bersuara mencipta cerita cinta, menyebarkannya dengan keterlaluan hebat dan mempublikasikan mereka dengan sangat hati-hati sehingga sesetengah orang Islam juga mula menerima mereka sebagai benar.

Perintah Awal Purdah

Fakta bahawa cerita-cerita yang dicipta oleh musuh-musuh juga menjadi topik perbualan di kalangan umat Islam adalah satu tanda yang jelas bahawa unsur sensualitas dalam masyarakat telah melintasi semua batas. Sekiranya penyakit ini tidak ada di sana, tidak mungkin bahawa minda akan memberi perhatian apa saja kepada cerita-cerita yang tidak masuk akal dan menjijikkan tentang orang yang benar dan suci seperti nabi. Inilah peristiwa yang tepat apabila hukum-hukum reformasi yang berkaitan dengan hukum Hijab atau Purdah dikuatkuasakan pertama dalam masyarakat Islam. Pembaharuan ini diperkenalkan di Surah ini dan dilengkapkan satu tahun kemudian di Surah An-Nur, apabila fitnah dibuat atas kehormatan Hadrat Aishah. (Untuk butiran lanjut, lihat Pengenalan kepada Surah An-Nur).

Urusan Domestik Nabi

Terdapat dua masalah lain yang memerlukan perhatian pada masa itu. Walaupun nampaknya mereka berkaitan dengan kehidupan rumah Nabi, perlu untuk menyelesaikannya demi keamanan rumah dan mental orang itu, yang berusaha keras untuk mempromosikan agama Allah dan siang dan malam diserap dalam misi yang hebat ini. Oleh itu, Allah mengambil dua masalah ini secara rasmi dengan tangannya sendiri.

Masalah pertama adalah bahawa secara ekonomi Nabi Suci pada masa itu berada dalam keadaan yang sesak. Selama empat tahun pertama dia tidak mempunyai sumber pendapatan apa pun. Dalam 4 A. H. selepas pembuangan Bani an-Nadir, sebahagian dari tanah mereka yang dipindahkan telah dikhaskan untuk kegunaannya oleh Perintah Allah, tetapi tidak cukup untuk keperluan keluarganya. Sebaliknya, kewajipan pejabat Prophethood sangat membebankan sehingga mereka menyerap semua tenaga, minda dan tubuh dan hati dan setiap saatnya, dan dia tidak boleh membuat apa-apa usaha untuk memperoleh mata pencariannya.

Dalam keadaan seperti ini apabila isteri-isterinya berlaku mengganggu kedamaian mentalnya kerana kesusahan ekonomi, dia akan merasa tegang dan dikenakan cukai. Masalah lain ialah sebelum menikahi Hadrat Zainab, dia mempunyai empat isteri yang sudah ada di rumah: Hadrat Saudah, Hadrat Aishah, Hadrat Hafsah, dan Hadrat Umm Salamah. Hadrat Zainab adalah isteri kelimanya. Pada masa ini pihak lawan menimbulkan bantahan, dan orang Islam juga mula menghiburkan keraguan, kerana orang lain telah dilarang untuk menyimpan lebih dari empat isteri pada satu masa, tetapi bagaimana nabi sendiri telah mengambil isteri kelima juga.

Perkara Matter dan Topik

Ini adalah soalan-soalan yang menarik perhatian Nabi dan umat Islam pada masa Surah Al-Ahzaab diturunkan, dan menjawab dengan bentuk yang sama dengan perkara ini Surah ini.

Tafsiran tema dan latar belakang menunjukkan bahawa Surah bukan satu wacana tunggal yang diturunkan dalam satu bahagian tetapi ia terdiri daripada beberapa injunksi dan perintah dan wacana, yang diturunkan, satu demi satu, berkaitan dengan yang penting peristiwa pada masa itu, dan kemudian disatukan dalam satu Surah.

Bahagian-bahagian berikut menonjol dengan jelas antara satu sama lain:

1. Ayat 1-8 nampaknya telah diturunkan sebelum Pertempuran Trench. Pembacaan mereka, menjaga latar belakang sejarah yang memandang, menunjukkan bahawa pada masa wahyu mereka Hadrat Zaid telah menceraikan Hadrat Zainab. Rasulullah merasakan perlunya konsep dan kebiasaan dan takhayul tentang ketidaktahuan mengenai penggunaan anak itu harus dibasmi, dan dia juga merasakan sentimen yang mendalam dan mendalam yang dihargai oleh orang-orang tentang hubungan yang diterima pakai hanya atas alasan emosional tidak akan digariskan sehingga dia sendiri mengambil inisiatif untuk membasmi adat secara praktikal. Tetapi pada masa yang sama beliau ragu-ragu dan menimbangkan dengan serius bahawa jika dia telah berkahwin dengan isteri yang telah diceraikan oleh Hadrat Zaid maka orang munafik dan orang Yahudi dan musibah yang sudah bengkok pada kerosakan akan mendapat alasan baru untuk memulakan kempen propaganda terhadap Islam. Inilah peristiwa wahyu vv. 1-8.






Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:1 - 33:8] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A001
Wahai Nabi! Tetaplah bertaqwa kepada Allah, dan janganlah engkau patuhi kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Ahzaab 33:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Dan turutlah akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Tuhanmu, (dan janganlah menurut adat resam Jahiliyah); sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
(Al-Ahzaab 33:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Dan berserahlah kepada Allah (dan janganlah menumpukan harapanmu kepada yang lain), kerana cukuplah Allah menjadi Pentadbir urusanmu.
(Al-Ahzaab 33:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
(Diperintahkan dengan yang demikian kerana) Allah tidak sekali-kali menjadikan seseorang mempunyai dua hati dalam rongga dadanya; dan Ia tidak menjadikan isteri-isteri yang kamu "zihar" kan itu sebagai ibu kamu; dan Ia juga tidak menjadikan anak-anak angkat kamu, sebagai anak kamu sendiri. Segala yang kamu dakwakan mengenai perkara-perkara) yang tersebut itu hanyalah perkataan kamu dengan mulut kamu sahaja. Dan (ingatlah) Allah menerangkan yang benar dan Dia lah jua yang memimpin ke jalan yang betul.
(Al-Ahzaab 33:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
Panggilah anak-anak angkat itu dengan ber"bin"kan kepada bapa-bapa mereka sendiri; cara itulah yang lebih adil di sisi Allah. Dalam pada itu, jika kamu tidak mengetahui bapa-bapa mereka, maka panggilah mereka sebagai saudara-saudara kamu yang seagama dan sebagai "maula-maula" kamu. Dan kamu pula tidak dikira berdosa dalam perkara yang kamu tersilap melakukannya, tetapi (yang dikira berdosa itu ialah perbuatan) yang disengajakan oleh hati kamu melakukannya. Dan (ingatlah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
Nabi itu lebih menolong dan lebih menjaga kebaikan orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri; dan isteri-isterinya adalah menjadi ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyai pertalian kerabat, setengahnya lebih berhak (mewarisi) akan setengahnya yang lain - menurut (hukum) Kitab Allah - daripada orang-orang yang beriman dan orang-orang Muhajirin (yang bukan kerabatnya), kecuali kalau kamu hendak berbuat baik kepada sahabat-sahabat karib kamu. Hukum yang demikian itu adalah tertulis dalam Kitab Allah.
(Al-Ahzaab 33:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
(Teruslah bertaqwa kepada Kami) dan (ingatlah) ketika Kami mengambil dari Nabi-nabi (umumnya): perjanjian setia mereka, dan (khasnya) dari engkau sendiri (wahai Muhammad), dan dari Nabi Nuh, dan Nabi Ibrahim, dan Nabi Musa, serta. Nabi Isa ibni Maryam; dan Kami telah mengambil dari mereka: perjanjian setia yang teguh (bagi menyempurnakan apa yang ditugaskan kepada mereka);
(Al-Ahzaab 33:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
(Tuhan berbuat demikian) supaya Ia menyoal orang-orang yang benar beriman tentang kebenaran iman mereka (untuk menyempurnakan balasan baik mereka); dan (sebaliknya) Ia telah menyediakan bagi orang-orang yang kafir, azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Ahzaab 33:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark


2. Dalam ayat 9-27






Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:9 - 33:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A009
Wahai orang-orang yang beriman, kenangkanlah nikmat Allah yang dilimpahkanNya kepada kamu. Semasa kamu didatangi tentera (Al-Ahzaab), lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut (yang kencang) serta angkatan tentera (dari malaikat) yang kamu tidak dapat melihatnya. Dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat apa yang kamu lakukan.
(Al-Ahzaab 33:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Masa itu ialah masa tentera musuh datang melanggar kamu dari sebelah hulu dan dari sebelah hilir (tempat pertahanan) kamu; dan masa itu ialah masa pemandangan mata kamu tidak berketentuan arah (kerana gempar dan bingung) serta hati pun resah gelisah (kerana cemas takut), dan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah dengan berbagai-bagai sangkaan.
(Al-Ahzaab 33:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman, dan digoncangkan perasaan dan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat.
(Al-Ahzaab 33:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Dan lagi masa itu ialah masa orang-orang munafik dan orang-orang yang tidak sihat dan tidak kuat iman dalam hatinya berkata: "Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara yang memperdayakan sahaja".
(Al-Ahzaab 33:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
Dan juga masa itu ialah masa segolongan di antara mereka berkata: "Wahai penduduk Yathrib, tempat ini bukan tempat bagi kamu (untuk berjuang di sini), oleh itu baliklah". Dan sebahagian dari mereka pula meminta izin kepada Nabi (hendak balik) sambil berkata: "Sesungguhnya rumah-rumah kami memerlukan perlindungan", pada hal ia tidak memerlukan perlindungan. Mereka hanya bertujuan hendak melarikan diri (dari berjuang menegakkan Islam).
(Al-Ahzaab 33:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Dan kalaulah tempat-tempat kediaman mereka itu diserang oleh musuh dari segala penjurunya, kemudian mereka diajak berpaling tadah menentang Islam, sudah tentu mereka akan melakukannya, dan mereka tidak bertangguh lagi tentang itu melainkan sebentar sahaja.
(Al-Ahzaab 33:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Pada hal sesungguhnya mereka telahpun mengikat janji dengan Allah sebelum itu, iaitu mereka tidak akan berpaling undur (dari medan perang yang mereka hadiri). Dan (ingatlah) janji setia dengan Allah itu akan ditanya kelak (tentang penyempurnaannya).
(Al-Ahzaab 33:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah kamu melarikan diri dari kematian atau dari pembunuhan maka perbuatan melarikan diri itu tidak sekali-kali mendatangkan faedah kepada kamu; dan kalaulah kamu pada hari ini terlepas sekalipun, maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja".
(Al-Ahzaab 33:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Katakanlah: "Siapakah yang dapat melindungi kamu dari kemurkaan Allah jika Ia mahu menimpakan bala bencana kepada kamu, atau (siapakah yang dapat menahan kemurahan Allah) jika Ia hendak memberikan rahmat kepada kamu? " Dan (ingatkanlah) mereka (yang munafik) itu: bahawa mereka tidak akan beroleh sesiapapun - yang lain dari Allah - yang akan menjadi pelindung atau penolong mereka.
(Al-Ahzaab 33:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Sesungguhnya Allah mengetahui akan orang-orang (munafik) yang menghalangi di antara kamu, dan orang-orang yang berkata kepada saudara-saudaranya: "Marilah bersatu dengan kami", sedang mereka tidak turut berperang melainkan sebentar sahaja.
(Al-Ahzaab 33:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Mereka bersikap bakhil kedekut terhadap kamu (wahai orang-orang mukmin untuk memberikan sebarang pertolongan); dalam pada itu apabila datang (ancaman musuh yang menimbulkan) ketakutan, engkau melihat mereka memandang kepadamu (wahai Muhammad, meminta pertolonganmu) dengan keadaan mata mereka berputar seperti orang yang pengsan semasa hampir mati. Kemudian apabila hilang perasaan takut itu, mereka mencela kamu dengan lidah yang tajam, sambil mereka tamakan kebaikan (yang diberikan Allah kepada kamu). Mereka itu tidak beriman, lalu Allah gugurkan amal-amal mereka. Dan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah melaksanakannya.
(Al-Ahzaab 33:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Mereka menyangka bahawa tentera "Al-Ahzaab" itu belum pergi; dan kalaulah tentera Al-Ahzaab datang semula, tentulah mereka suka kalau mereka tinggal jauh di desa-desa bersama-sama orang-orang Arab Badwi sambil bertanyakan berita mengenai kamu; dan kalaulah mereka ada bersama-sama kamu (pada ketika itu), mereka tidak akan turut berperang melainkan sebentar sahaja.
(Al-Ahzaab 33:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)
(Al-Ahzaab 33:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka:" Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya". Dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.
(Al-Ahzaab 33:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.
(Al-Ahzaab 33:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
(Berlakunya yang demikian) supaya Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan menyeksa orang-orang yang munafik jika Ia kehendaki, atau Ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A025
Dan Allah telah menghalau kembali (angkatan tentera) orang-orang yang kafir itu (ke tempat masing-masing) dengan keadaan mereka geram marah (kerana gagal dan hampa), mereka tidak mendapat sebarang keuntungan. Dan Allah selamatkan orang-orang yang beriman dari bencana menghadapi peperangan itu. Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.
(Al-Ahzaab 33:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A026
Dan Ia menurunkan golongan Ahli Kitab (kaum Yahudi) yang membantu tentera musuh itu, dari benteng-benteng mereka (menyerah diri), setelah diisikanNya hati mereka dengan perasaan gerun. (Lalu mereka diadili dan dijatuhkan (hukuman); sebahagian di antaranya kamu bunuh, dan sebahagian lagi kamu tawan.
(Al-Ahzaab 33:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A027
Dan Ia menjadikan kamu mewarisi tanah-tanah dan rumah-rumah serta harta benda mereka, dan juga tanah-tanah (di negeri-negeri lain) yang belum kamu menjejaknya. Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-Ahzaab 33:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
penilaian telah dibuat dari Pertempuran Trench dan serangan terhadap Bani Quraizah. Ini adalah bukti jelas bahawa ayat-ayat ini telah diturunkan selepas peristiwa-peristiwa ini. 

3. Wacana yang terkandung dalam ayat 28-35 





Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:28 - 33:35] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A028
Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: "Sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya aku berikan kepada kamu pemberian mut'ah (sagu hati), dan aku lepaskan kamu dengan cara yang sebaik-baiknya.
(Al-Ahzaab 33:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A029
"Dan sekiranya kamu semua mahukan (keredaan) Allah dan RasulNya serta (nikmat kemewahan) di negeri akhirat maka sesungguhnya Allah menyediakan bagi orang-orang yang berbuat baik di antara kamu: pahala yang besar".
(Al-Ahzaab 33:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A030
Wahai isteri-isteri Nabi, sesiapa di antara kamu yang melakukan sesuatu perbuatan keji yang nyata, nescaya akan digandakan azab seksa baginya dua kali ganda. Dan (hukuman) yang demikian itu adalah mudah bagi Allah melaksanakannya.
(Al-Ahzaab 33:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A031
Dan sesiapa di antara kamu semua tetap taat kepada Allah dan RasulNya serta mengerjakan amal yang soleh, Kami akan beri kepadanya pahala amalnya itu dua kali ganda, dan Kami sediakan baginya limpah kurnia yang mulia.
(Al-Ahzaab 33:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A032
Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertaqwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu), dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).
(Al-Ahzaab 33:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A033
Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu - wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).
(Al-Ahzaab 33:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A034
Dan ingatlah (serta amalkanlah) apa yang dibaca di rumah kamu dari ayat-ayat Allah (Al-Quran) dan hikmah pengetahuan (hadis-hadis Rasulullah). Sesungguhnya Allah Maha Halus tadbirNya, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.
(Al-Ahzaab 33:34) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A035
Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.
(Al-Ahzaab 33:35) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

terdiri dari dua bahagian. 

Pada bahagian pertama, Allah telah memberi peringatan kepada isteri-isteri nabi yang tidak sabar dalam keadaan yang sesat, yang bermaksud: "Memilih antara dunia dan perhiasannya, dan Allah, Rasul-Nya dan akhirat. anda mencari yang terdahulu, anda harus mengatakan secara terbuka: anda tidak akan terputus dalam kesesakan walaupun selama satu hari, tetapi akan ditolak dengan anggun. Dan jika anda mencari yang terakhir, anda harus bekerjasama dengan Allah dan Rasul-Nya dan menanggung dengan sabar. "

Di bahagian kedua, langkah awal diambil ke arah pembaharuan sosial yang keperluannya dirasakan oleh minda yang dibentuk dalam corak Islam sendiri.

Sehubungan itu, pembaharuan telah bermula dari rumah nabi sendiri dan isteri-isterinya diperintahkan untuk mengelakkan diri daripada melakukan kejahatan, menjalankan rumah mereka dengan maruah, dalam perbualan mereka dengan lelaki lain.

Ini adalah permulaan dari Perintah Purdah.

4. Ayat 36-48




Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:36 - 33:48] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A036
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan - apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara - (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.
(Al-Ahzaab 33:36) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A037
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya), Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.
(Al-Ahzaab 33:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A038
Tidaklah ada sebarang keberatan yang ditanggung oleh Nabi dalam melaksanakan perkara yang telah ditetapkan Allah baginya. (Yang demikian itu) adalah menurut peraturan Allah yang tetap, yang berlaku juga kepada Nabi-nabi yang telah lalu. Dan (ingatlah) perintah Allah itu adalah satu ketetapan yang ditentukan berlakunya.
(Al-Ahzaab 33:38) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A039
(Nabi-nabi yang telah lalu itu) ialah orang-orang yang menyampaikan syariat Allah serta mereka takut melanggar perintahNya, dan mereka pula tidak takut kepada sesiapa pun melainkan kepada Allah. Dan cukuplah Allah menjadi Penghitung (segala yang dilakukan oleh makhluk-makhlukNya untuk membalas mereka).
(Al-Ahzaab 33:39) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A040
Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu, tetapi ia adalah Rasul Allah dan kesudahan segala Nabi-nabi. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(Al-Ahzaab 33:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A041
Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;
(Al-Ahzaab 33:41) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A042
Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.
(Al-Ahzaab 33:42) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A043
Dia lah yang memberi rahmat kepada kamu - dan malaikatNya pula (berdoa bagi kamu) - untuk mengeluarkan kamu dari gelap-gelita (kufur dan maksiat) kepada cahaya yang terang-benderang (iman dari taat); dan adalah Ia sentiasa Melimpah-limpah rahmatNya kepada orang-orang yang beriman (di dunia dan di akhirat).
(Al-Ahzaab 33:43) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A044
Sambutan penghormatan yang akan diberi Tuhan kepada mereka semasa menemuiNya ialah ucapan "Salam" (selamat sejahtera); dan Ia telah menyediakan untuk mereka pahala balasan yang mulia.
(Al-Ahzaab 33:44) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A045
Wahai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).
(Al-Ahzaab 33:45) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A046
Dan juga sebagai penyeru (umat manusia seluruhnya) kepada agama Allah dengan taufiq yang diberiNya; dan sebagai lampu yang menerangi.
(Al-Ahzaab 33:46) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A047
Dan (dengan itu) sampaikanlah berita yang mengembirakan kepada orang-orang yang beriman, bahawa sesungguhnya mereka akan beroleh limpah kurnia yang besar dari Allah.
(Al-Ahzaab 33:47) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A048
Dan janganlah engkau menurut kehendak orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan janganlah engkau hiraukan usikan dan celaan mereka, serta berserahlah kepada Allah (memelihara keadaanmu); dan cukuplah Allah menjadi Pelindung (yang menyelamatkanmu).
(Al-Ahzaab 33:48) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
berurusan dengan perkahwinan Nabi saw dengan Hadrat Zainab. Dalam bahagian ini, bantahan lawan mengenai perkahwinan ini telah dijawab; keraguan yang diciptakan di dalam minda umat Islam telah dihapuskan; orang Islam telah mengenali kedudukan dan status Nabi; dan nabi sendiri telah diberi nasihat untuk bersabar terhadap propaganda palsu orang-orang kafir dan orang-orang munafik.

5. Dalam ayat 49



Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:49] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A049
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang idah yang kamu boleh hitungkan masanya. Oleh itu, berilah "mut'ah" (pemberian sagu hati) kepada mereka, dan lepaskanlah mereka dengan cara yang sebaik-baiknya.
(Al-Ahzaab 33:49) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
klausa undang-undang perceraian telah ditetapkan. Ini adalah ayat yang unik yang diturunkan pada beberapa kesempatan mungkin berkaitan dengan peristiwa yang sama.

6. Dalam ayat 50-52

Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:50 - 33:52] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah] 


A050
Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah halalkan bagimu isteri-isterimu yang engkau berikan maskahwinnya, dan hamba-hamba perempuan yang engkau miliki dari apa yang telah dikurniakan Allah kepadamu sebagai tawanan perang; dan (Kami telah halalkan bagimu berkahwin dengan sepupu-sepupumu, iaitu): anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah bapa) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah bapa), dan anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah ibu) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah ibu) yang telah berhijrah bersama-sama denganmu; dan (Kami telah halalkan bagimu) mana-mana perempuan yang beriman yang memberikan dirinya kepada Nabi (untuk dikahwininya dengan tidak membayar maskahwin) kalaulah Nabi suka berkahwin dengannya; perkahwinan yang demikian adalah khas bagimu semata-mata, bukan bagi orang-orang yang beriman umumnya; sesungguhnya Kami telah mengetahui apa yang Kami wajibkan kepada orang-orang mukmin mengenai isteri-isteri mereka dan hamba-hamba perempuan yang mereka miliki; - supaya tidak menjadi keberatan bagimu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:50) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
satu peraturan perkahwinan khas telah ditetapkan untuk nabi, yang menunjukkan bahawa dia adalah pengecualian kepada beberapa larangan yang telah dikenakan kepada orang Islam lain berkenaan dengan kehidupan perkawinan.

7. Dalam ayat 53-55



Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:53 - 33:55] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A053
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kamu dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepada kamu, sedang Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran. Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin dengan isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah.
(Al-Ahzaab 33:53) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A054
(Awasilah keadaan-keadaan kamu, kerana) jika kamu nyatakan sesuatu atau kamu sembunyikan dia, maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan segala-galanya.
(Al-Ahzaab 33:54) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A055
Tidak ada salahnya kepada perempuan-perempuan (yang tidak berpakaian yang melindungi anggota yang haram dipandang oleh lelaki asing itu) menemui bapa-bapa mereka, dan anak-anak lelaki mereka, dan saudara-saudara lelaki mereka, dan anak-anak lelaki saudara-saudara lelaki mereka, dan anak-anak lelaki saudara-saudara perempuan mereka, dan perempuan-perempuan Islam mereka, serta hamba-hamba yang dimiliki oleh mereka. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah sentiasa Menyaksikan tiap-tiap sesuatu.
(Al-Ahzaab 33:55) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
langkah kedua telah diambil ke arah pembaharuan sosial. Ia terdiri daripada injunksi yang berikut; Sekatan ke atas lelaki lain untuk melawat rumah isteri nabi; Etika Islam mengenai lawatan dan jemputan; undang-undang yang hanya saudara terdekat boleh melawat isteri-isteri suci di rumah mereka; Bagi lelaki lain, mereka boleh bercakap atau bertanya kepada mereka sesuatu dari belakang tirai; injunksi bahawa isteri-isteri Nabi Suci dilarang untuk umat Islam seperti ibu-ibu mereka; dan tidak ada seorang pun yang boleh berkahwin dengan mereka.

8. Dalam ayat 56-57


Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:56 - 33:57] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A056
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
(Al-Ahzaab 33:56) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A057
Sesungguhnya orang-orang yang melakukan perkara yang tidak diredai Allah dan RasulNya, Allah melaknatkan mereka di dunia dan di akhirat, dan menyediakan untuk mereka azab seksa yang menghina.
(Al-Ahzaab 33:57) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
amaran diberikan untuk berhenti mengkritik perkahwinan Rasulullah dan kehidupan dalam negerinya, dan orang-orang mukmin memerintahkan supaya tidak terlibat dalam mencari kesalahan seperti musuh-musuh Islam, tetapi untuk memohon berkat-berkat Allah untuk Nabi mereka; lebih-lebih lagi, mereka diarahkan supaya mereka mengelakkan salah menuduh antara satu sama lain, bukan untuk bercakap tentang orang Nabi.

9. Dalam ayat 59


Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:59] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A059
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:59) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
langkah ketiga untuk reformasi sosial telah diambil. Semua wanita Islam diperintahkan agar mereka keluar dengan baik dengan pakaian luar dan menutup muka mereka apabila mereka keluar dari rumah mereka untuk keperluan sebenar. Selepas ini sampai akhir Surah orang-orang munafik dan orang lain yang bodoh dan bermakna orang telah ditegur untuk propaganda yang mereka lakukan pada masa itu

Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:60 - 33:73] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah] 


A060
Demi sesungguhnya, jika orang-orang munafik, dan orang-orang yang ada penyakit (syak ragu-ragu) dalam hatinya, serta orang-orang yang menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak berhenti (dari perbuatan jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu memerangi mereka; sesudah itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di Madinah lagi melainkan sebentar sahaja,
(Al-Ahzaab 33:60) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A061
serta mereka tetap ditimpa laknat. Di mana sahaja mereka ditemui, mereka ditangkap dan dibunuh habis-habisan.
(Al-Ahzaab 33:61) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A062
Yang demikian adalah menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah yang telah lalu; dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati sebarang perubahan bagi "Sunnatullah" itu.
(Al-Ahzaab 33:62) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A063
Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah. " Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? - boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.
(Al-Ahzaab 33:63) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A064
Sesungguhnya Allah telah melaknat orang-orang kafir dan menyediakan bagi mereka api neraka yang marak menjulang, -
(Al-Ahzaab 33:64) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A065
Kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; mereka pula tidak akan memperoleh sesiapapun yang akan menjadi pelindung atau penolong.
(Al-Ahzaab 33:65) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A066
Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah.
(Al-Ahzaab 33:66) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A067
Dan mereka berkata lagi: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar.
(Al-Ahzaab 33:67) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A068
"Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yang sebesar-besarnya!"
(Al-Ahzaab 33:68) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A069
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi) yang telah mencaci Nabi Musa, lalu Allah membersihkannya dari segala cacian yang mereka katakan; dan adalah dia seorang yang mulia di sisi Allah.
(Al-Ahzaab 33:69) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A070
Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat - benar (dalam segala perkara),
(Al-Ahzaab 33:70) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A071
Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.
(Al-Ahzaab 33:71) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A072
Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.
(Al-Ahzaab 33:72) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A073
(Dengan kesanggupan manusia memikul amanah itu maka) akibatnya Allah akan menyeksa orang-orang lelaki yang munafik serta orang-orang perempuan yang munafik, dan orang-orang lelaki yang musyrik serta orang-orang perempuan yang musyrik; dan juga Allah akan menerima taubat orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman. Dan sememangnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Ahzaab 33:73) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top