Nama
Walaupun kedua Surah Al-Quran ini adalah entiti yang berasingan dan ditulis dalam Mushaf juga di bawah nama-nama yang berasingan, namun mereka sangat saling berkaitan dan isi mereka sangat mirip dengan satu sama lain bahawa mereka telah ditetapkan oleh nama umum Mu'awwidhatayn ( dua surah yang berlindung dengan Allah. Imam Baihaqi dalam Dala'il an-Nubuwwat telah menulis bahawa Surah ini diturunkan bersama, itulah sebabnya nama gabungan keduanya adalah Mu'awwidhatayn. Kami menulis satu pengantar yang sama, kerana mereka membincangkan dan menangani perkara dan topik yang sama sahaja. Walau bagaimanapun, mereka akan dijelaskan dan mengulas secara berasingan di bawah.
Surah Al-Falaq - سورة الفلق

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk,
(Al-Falaq 113:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan;
(Al-Falaq 113:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk;
(Al-Falaq 113:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan);
(Al-Falaq 113:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya".
(Al-Falaq 113:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Salah satu tradisi yang memperkuat pandangan kedua ini adalah Hadis yang mana Muslim, Tirmidzi, Nasa'i dan Imam Ahmad bin Hanbal mempunyai kaitan dengan kuasa Hadrat 'Uqbah bin Amir. Dia berkata bahawa nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) suatu hari berkata kepadanya: "Tahukah kamu apa ayat-ayat yang diturunkan kepadaku pada malam ini? - Ayat-ayat ini yang tidak jelas adalah A'udhu bi-Rabbil-falaq dan A ' udhu bi-Rabbin-nas.
Hadis ini digunakan sebagai hujah bagi Surah ini menjadi Madani kerana Hadrat 'Uqbah bin Amir telah menjadi seorang Muslim di Madinah selepas hijrah, seperti yang dihubungkan oleh Abu Daud dan Nasa'i atas dasar dari pernyataannya sendiri, tradisi lain yang meminjamkan pandangan ini adalah yang berkaitan dengan Ibn Sa'd, Muhiyy-us-Sunnah Baghawi, Imam Nasafi, Imam Baihaqi, Hafiz Ibn Hajar, Hafiz Badr-uddin 'Ayni,' Abd bin Humaid dan lain-lain kesannya bahawa Surah ini diturunkan apabila orang-orang Yahudi telah mengerjakan sihir pada Nabi (yang menjadi damai Allah) di Madinah dan dia telah jatuh sakit di bawah pengaruhnya. Ibn Sa'd telah berkaitan dengan kewibawaan Waqidi bahawa ini berlaku di AH 7.
Atas dasar ini, Sufyan bin Uyainah juga telah menerangkan Surah ini sebagai Madani. lain dalam Pengenalan kepada Surah Al-Ikhlaas, apabila dikatakan tentang Surah atau ayat tertentu yang diturunkan pada peristiwa ini atau itu, itu tidak semestinya bererti bahawa ia telah diturunkan untuk kali pertama pada saat itu. Sebaliknya ia kadang-kadang berlaku bahawa Surah atau ayat sebelumnya telah diturunkan, maka pada kejadian atau kemunculan peristiwa atau situasi tertentu, perhatian Rasulullah telah ditarik oleh Allah untuk kedua kalinya, atau bahkan sekali lagi dan lagi. Pada pendapat kami, perkara yang sama juga berlaku dengan Mu'awwidhatayn.
Perkara-perkara Surah ini adalah jelas bahawa ini telah diturunkan di Makkah pada mulanya ketika penentangan terhadap Nabi di sana telah tumbuh sangat sengit. Kemudian, ketika di Madinah badai pembangkang dibangkitkan oleh orang munafik, orang Yahudi dan orang-orang musyrik, nabi telah diarahkan untuk membacakan Surah ini, seperti yang telah disebutkan dalam tradisi yang disebutkan di atas dari Hadrat Uqbah bin Amir. Selepas itu, apabila sihir dilakukan padanya, dan penyakitnya semakin kuat, Jibril datang dan memerintahkan kepadanya oleh perintah Allah untuk membacakan Surah ini. Oleh itu, menurut pendapat kami, pandangan yang dipegang oleh para pengulas yang menggambarkan kedua Surah tersebut sebagai Makki lebih dipercayai. Mengenai mereka yang tersambung semata-mata dengan insiden keajaiban adalah sukar, kerana kejadian ini hanya berkaitan satu ayat (v.4), ayat-ayat surah al-Falaq dan seluruh Surah An-Naas tidak ada kaitan dengannya secara langsung.
Tema dan Subject Matter
Syarat-syarat di mana kedua Surah ini (an-Naas dan al-Falaq) diturunkan di Makkah adalah seperti berikut. Sebaik sahaja Rasulullah (yang menjadi damai Allah) mula memberitakan mesej Islam, seolah-olah dia telah menimbulkan semua kelas masyarakat di sekelilingnya. Apabila mesejnya menyebarkan pembangkang Quraish yang tidak percaya juga menjadi semakin kuat. Selagi mereka mempunyai harapan bahawa mereka akan dapat menghindarinya daripada memberitakan mesejnya dengan melemparkan beberapa godaan dalam perjalanannya, atau menarik beberapa tawar-menawar dengannya, permusuhan mereka tidak menjadi sangat aktif. Tetapi apabila nabi itu mengecewakan mereka sepenuhnya bahawa dia tidak akan memberi kesan apa-apa jenis kompromi dengan mereka dalam perkara iman, dan dalam Surah Al-Kafirun mereka dengan jelas diberitahu: "Saya tidak menyembah yang kamu sembah dan tidak juga kamu penyembah Dia yang saya sembah kerana kamu adalah agama kamu dan saya adalah saya ", permusuhan itu menyentuh hadnya yang melampau.Surah Al-Kaafiruun - سورة الكافرون
[109:5 - 109:6] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
"Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
(Al-Kaafiruun 109:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".
(Al-Kaafiruun 109:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkContohnya, mengapa Abu Jahl melangkah setiap batas dalam permusuhannya kepadanya telah dijelaskan oleh dirinya sendiri: "Kami dan Bani Abdi Manaf (yang mana nabi itu adalah milik) adalah pesaing satu sama lain: mereka memberi makan kepada yang lain, kami juga memberi makan kepada orang lain, mereka memberikan kenderaan kepada rakyat, kami juga melakukan perkara yang sama, mereka memberikan sumbangan, kami juga memberi sumbangan, sehingga apabila mereka dan kami menjadi sama dengan penghormatan dan bangsawan, mereka sekarang menyatakan bahawa mereka mempunyai Nabi yang Diinspirasikan dari surga, bagaimanakah kita dapat bersaing dengan mereka dalam bidang ini? Oleh Tuhan, kita tidak akan mengakuinya, dan tidak mengesahkan iman kepadanya "(Ibn Hisham, jilid I, ms 337-338). Demikianlah keadaan ketika Rasulullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) diperintahkan untuk memberitahu rakyat: "Aku berlindung kepada Tuhan dari subuh, dari kejahatan segala sesuatu yang telah Dia ciptakan, dan dari kejahatan kegelapan malam dan dari kejahatan para penyihir, lelaki dan wanita, dan dari kejahatan orang-orang yang iri hati ", dan memberitahu mereka:" Saya berlindung kepada Tuhan manusia, Raja manusia, dan Tuhan manusia, dari kejahatan pembisik, yang kembali berkali-kali, yang berbisik (jahat) ke dalam hati manusia, sama ada dia dari kalangan jin atau manusia. " Ini sama dengan apa yang dikatakan oleh Nabi Musa ketika Firaun menyatakan reka bentuknya di hadapan mahkamah penuhnya untuk membunuhnya: "Saya telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu terhadap setiap orang yang sombong yang tidak percaya pada Hari Perhimpunan. " (40:27).
Surah Ghaafir - سورة غافر
[40:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (setelah mendengar ancaman itu) Nabi Musa berkata: "Sesungguhnya aku berlindung kepada Allah Tuhanku dan Tuhan kamu - dari (angkara) tiap-tiap orang yang sombong takbur, yang tidak beriman kepada hari hitungan amal!"
(Ghaafir 40:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Ad-Dukhaan - سورة الدخان
[44:20] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
"Dan sesungguhnya aku telah memohon perlindungan kepada Tuhanku dan Tuhan kamu, daripada kamu merejam (atau menyakiti) daku.
(Ad-Dukhaan 44:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tiada ulasan:
Catat Ulasan