Al-Ikhlaas
Surah Al-Ikhlaas - سورة الإخلاص
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 22
Ayah: 4
bahagian: 1
Thafheem Vol: 6
Nama
Al-Ikhlas bukan sekadar nama Surah ini tetapi juga tajuk kandungannya, kerana ia hanya berkaitan dengan Tauhid. Surah Al-Quran yang lain secara umumnya telah ditetapkan setelah perkataan yang berlaku di dalamnya, tetapi dalam Surah ini perkataan Ikhlas telah terjadi di mana-mana. Ia telah diberikan nama ini memandangkan makna dan perkara pokoknya. Sesiapa yang mengerti dan percaya dalam ajarannya, akan menghapuskan shirk (polytheism) sepenuhnya.Surah Al-Ikhlaas - سورة الإخلاص

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
(Al-Ikhlaas 112:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
(Al-Ikhlaas 112:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
(Al-Ikhlaas 112:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".
(Al-Ikhlaas 112:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
.
Sama ada Makki atau Madani Surah dipertikaikan, dan perbezaan pendapat telah disebabkan oleh tradisi yang berkaitan dengan peristiwa wahyu itu. Kami memberi mereka di bawah:1. Hadrat Abdullah bin Masud telah melaporkan bahawa orang Quraisy berkata kepada Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah): "Katakanlah kepada kami keturunan Tuhanku". Kemudian Surah ini diturunkan. (Tabarani).
2. Abul Aliyah mempunyai kaitan dengan kewenangan Hadrat Ubayy bin Kab yang mengatakan kepada orang-orang musyrik kepada Nabi saw: "Katakanlah kepada kami keturunan Tuhanmu." Maka Allah menurunkan Surah ini. (Musnad Ahmad, Ibn Abi Harim, Ibn Jarir, Tirmidhi, Bukhari dalam At-Tarikh, Ibnu al-Mundhir, Hakim, Baihaqi). Tirmidzi mempunyai tradisi yang berkaitan dengan tema yang sama dari Abul Aliyah, yang tidak mengandungi rujukan kepada Hadrat Ubayy bin Kab, dan telah mengisytiharkannya menjadi lebih sahih.
3. Hadrat Jabir bin Abdullah telah menyatakan bahawa bedouin (menurut tradisi lain, beberapa orang) berkata kepada Nabi (yang menjadi damai Allah): "Katakanlah kepada kami keturunan Tuhanmu." Kemudian Allah menurunkan Surah ini. (Abu Yala, Ibn Jarir, Ibnu al-Mundhir, Tabarani di Al-Ausat, Baihaqi, Abu Nuaim di Al-Hilyah).
4. Ikrimah telah menceritakan suatu bentuk tradisi Ibn Abbas, mengatakan bahawa sekumpulan orang Yahudi, termasuk Kab bin Ashraf, Huyayy bin Akhtab dan yang lainnya, datang ke hadapan Nabi (yang menjadi damai Allah) dan berkata: "Wahai Muhammad yang menjadi damai dan rahmat Allah), beritahu kami tentang sifat-sifat Tuhanmu, yang telah mengutusmu sebagai nabi. " Maka Allah menurunkan Surah ini. (Ibn Abi Hatim, Ibn Adi, Baihaqi dalam Al-Asma adalah-Sifat). Di samping itu, beberapa tradisi lain juga telah dikutip oleh Ibn Taimiyyali dalam komentarnya tentang Surah Al-Ikhlas, iaitu:
5. Hadrat Anas telah menyatakan bahawa beberapa orang Yahudi Khaiber datang di hadapan nabi dan mereka berkata: "Wahai Abul Qasim, Allah menciptakan malaikat dari cahaya, Adam dari tanah liat yang busuk, Iblis dari nyala api, langit dari asap, dan bumi dari buih air. (dari apa yang Dia buat). " Rasulullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) tidak memberikan sebarang balasan kepada soalan ini. Kemudian Gabriel datang dan dia berkata: "Wahai Muhammad, katakan kepada mereka, Huwa Allahu ahad."
6. Amir bin at-Tufail berkata kepada Nabi: "Wahai Muhammad, apa yang kamu panggil kami?" Nabi menjawab: "Kepada Allah." Amir berkata: "Kemudian, beritahu kami tentang apa yang Dia buat, sama ada dari emas, perak atau besi?" Kemudian surah ini diturunkan.
7. Dahhak, Qatadah dan Muqatil telah menyatakan bahawa beberapa rabbi Yahudi datang ke hadapan nabi, dan mereka berkata: "Wahai Muhammad, sampaikanlah kepada kami apa yang Tuhan sukai, supaya kami beriman kepadamu. Allah dalam Taurat telah menurunkan Katakanlah kepada kita tentang apa yang Dia buat, apa hubungan seksnya, sama ada Dia terbuat dari emas, tembaga, tembaga, besi atau perak, dan apakah Dia makan dan minum, dan juga memberitahu kita dari siapa Dia, telah mewarisi dunia , dan siapa yang akan mewarisi itu selepas-Nya. " Maka Allah menurunkan Surah ini.
8. Ibnu Abbas telah menceritakan bahawa penugasan para penganut Kristian Najran bersama dengan tujuh penganut imam mengunjungi Nabi saw, dan mereka berkata: "Wahai Muhammad, sampaikanlah kepada kami apa yang Tuhan sukai dan apa yang dia dibuat." Rasulullah menjawab: "Tuhanku tidak terbuat dari apa-apa benda, Dia adalah unik dan ditinggikan di atas segalanya." Maka Allah menurunkan Surah ini. Tradisi-tradisi ini menunjukkan bahawa orang-orang yang berlainan pada masa-masa yang berlainan telah mempersoalkan Nabi (yang menjadi damai Allah) tentang intipati dan sifat Allah kepada siapa Yang beribadah dan menyembah ia mengundang rakyat, dan pada setiap kesempatan ia membacakan perintah Allah Surah sebagai tindak balas.
Pertama sekali, orang-orang kafir Quraish bertanya kepadanya di Makkah dan menjawabnya, Surah diturunkan, kemudian di Madinah kadang-kadang orang-orang Kristian, dan kadang-kadang orang-orang Arab, bertanya kepadanya tentang sifat ini, dan setiap kali Allah mengilhamkannya untuk membaca Surah ini sebagai jawaban kepada mereka. Dalam setiap tradisi ini, telah dikatakan bahawa surah ini didedahkan ini atau kesempatan itu Dari ini kita tidak boleh membuat tanggapan bahawa semua tradisi ini saling bertentangan. Fakta adalah bahawa setiap kali ada ada nabi atau surah yang terdahulu terdahulu soalan atau perkara tertentu, dan kemudiannya soalan yang sama dipersembahkan di hadapannya, Allah mengilhami beliau untuk membaca ayat yang sama atau Surah kepada orang ramai kerana ia mengandungi jawapan kepada soalan mereka. Wartawan Hadis menggambarkan perkara yang sama, mengatakan; Apabila pertanyaan dan perkara seperti itu disampaikan di hadapan nabi, ayat tersebut atau Surah diturunkan. Ini juga telah digambarkan sebagai pengulangan wahyu, iaitu penyataan ayat atau Surah beberapa kali. Oleh itu, hakikatnya ialah Surah ini adalah Makki, melainkan memandangkan subjeknya Surah diturunkan pada masa paling awal di Makkah, apabila ayat-ayat terperinci mengenai Quran yang berkaitan dengan intipati dan sifat-sifat Allah yang Maha Esa belum diturunkan, dan orang-orang yang mendengarkan jemputan nabi kepada Allah, ingin tahu apa Tuhannya yang menyembah dan menyembahnya. Satu lagi bukti Surah ini sebagai salah satu Surah yang terawal diturunkan ialah ketika di Makkah Umayyah bin Khalaf, tuannya Hadrat Bilal, membuatnya berbaring di pasir terbakar dan meletakkan batu berat di dadanya, Bilal sering menangis " Ahad, Ahad! ". Perkataan ini berasal dari Surah ini.
Tema dan Subject Matter
Sedikit pertimbangan mengenai tradisi mengenai peristiwa wahyu Surah ini menunjukkan konsep-konsep agama di dunia pada saat nabi mulai menyampaikan pesan Tauhid. Para musyrikin penyembah berhala menyembah tuhan-tuhan yang terbuat dari kayu, batu, emas, perak dan bahan-bahan lain. Dewa-dewa ini mempunyai bentuk, bentuk dan tubuh. Dewa-dewa dan dewi turun dari satu sama lain. Tiada dewi tanpa suami dan tiada tuhan tanpa isteri. Mereka berdiri dalam keperluan makanan dan minuman dan para penganut mereka mengaturnya untuk mereka. Sebilangan besar orang musyrik percaya bahawa Allah menganggap manusia bentuk dan ada beberapa orang yang turun dariNya. Walaupun orang Kristian mendakwa percaya kepada Satu Tuhan, namun Tuhan mereka juga mempunyai anak sekurang-kurangnya, dan selain Bapa dan Anak, Roh Kudus juga memiliki kehormatan menjadi sekutu dalam Tuhan; sehingga Tuhan mempunyai seorang ibu dan ibu mertua juga. Orang-orang Yahudi juga mendakwa percaya kepada Satu Tuhan, tetapi Tuhan mereka juga tidak mempunyai ciri-ciri dan sifat manusia yang fizikal, material dan lain-lain. Dia pergi berjalan-jalan, muncul dalam bentuk manusia, bergulat dengan hamba-Nya, dan menjadi bapa kepada seorang anak, Ezra. Di samping komuniti-komuniti keagamaan ini, zoroastrians adalah penyembah api, dan penyembah bintang Sabeans. Di bawah keadaan sedemikian ketika orang-orang dijemput untuk mempercayai Allah, Yang Satu; Siapa yang tidak bersekutu, tidak dapat dielakkan bahawa soalan-soalan timbul dalam fikiran tentang jenis Tuhan itu, Siapakah satu dan Hanya Tuhan dan undangan untuk mempercayai Yang diberikan dengan mengorbankan semua dewa dan dewa-dewa yang lain. Ini adalah keajaiban Al-Quran yang dalam beberapa perkataan secara ringkas ia menjawab semua soalan dan membentangkan konsep yang jelas tentang Keagungan Allah dan memusnahkan semua konsep-konsep politeis, tanpa meninggalkan sebarang ruang untuk menyeru mana-mana sifat manusia kepadaNya Menjadi.
Sedikit pertimbangan mengenai tradisi mengenai peristiwa wahyu Surah ini menunjukkan konsep-konsep agama di dunia pada saat nabi mulai menyampaikan pesan Tauhid. Para musyrikin penyembah berhala menyembah tuhan-tuhan yang terbuat dari kayu, batu, emas, perak dan bahan-bahan lain. Dewa-dewa ini mempunyai bentuk, bentuk dan tubuh. Dewa-dewa dan dewi turun dari satu sama lain. Tiada dewi tanpa suami dan tiada tuhan tanpa isteri. Mereka berdiri dalam keperluan makanan dan minuman dan para penganut mereka mengaturnya untuk mereka. Sebilangan besar orang musyrik percaya bahawa Allah menganggap manusia bentuk dan ada beberapa orang yang turun dariNya. Walaupun orang Kristian mendakwa percaya kepada Satu Tuhan, namun Tuhan mereka juga mempunyai anak sekurang-kurangnya, dan selain Bapa dan Anak, Roh Kudus juga memiliki kehormatan menjadi sekutu dalam Tuhan; sehingga Tuhan mempunyai seorang ibu dan ibu mertua juga. Orang-orang Yahudi juga mendakwa percaya kepada Satu Tuhan, tetapi Tuhan mereka juga tidak mempunyai ciri-ciri dan sifat manusia yang fizikal, material dan lain-lain. Dia pergi berjalan-jalan, muncul dalam bentuk manusia, bergulat dengan hamba-Nya, dan menjadi bapa kepada seorang anak, Ezra. Di samping komuniti-komuniti keagamaan ini, zoroastrians adalah penyembah api, dan penyembah bintang Sabeans. Di bawah keadaan sedemikian ketika orang-orang dijemput untuk mempercayai Allah, Yang Satu; Siapa yang tidak bersekutu, tidak dapat dielakkan bahawa soalan-soalan timbul dalam fikiran tentang jenis Tuhan itu, Siapakah satu dan Hanya Tuhan dan undangan untuk mempercayai Yang diberikan dengan mengorbankan semua dewa dan dewa-dewa yang lain. Ini adalah keajaiban Al-Quran yang dalam beberapa perkataan secara ringkas ia menjawab semua soalan dan membentangkan konsep yang jelas tentang Keagungan Allah dan memusnahkan semua konsep-konsep politeis, tanpa meninggalkan sebarang ruang untuk menyeru mana-mana sifat manusia kepadaNya Menjadi.
Kebaikan dan Kepentingan
Itulah sebabnya Rasulullah SAW (yang menjadi damai sejahtera Allah) memegang Surah ini dengan penuh penghargaan, dan beliau menjadikan umat Islam menyedari kepentingannya dengan cara yang berbeza sehingga mereka sering membaca dan menyebarkannya di kalangan rakyat. Sebab itu menyatakan doktrin Islam yang utama dan paling utama (iaitu Tauhid) dalam empat ayat ringkas seperti yang segera terkesan pada ingatan manusia dan dapat dibaca dan dibaca dengan mudah. Terdapat banyak tradisi Hadis, yang menunjukkan bahawa nabi pada kesempatan yang berbeza dan dengan cara yang berbeza memberitahu rakyat bahawa Surah ini bersamaan dengan satu pertiga Al-Quran. Beberapa hadith mengenai hal ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Abu Daud; Nasir, Tirmidhi, Ibnu Majah, Musnad Ahmad, Tabarani dan buku-buku lain, dengan kuasa Abu Said Khudri, Abu Hurairah, Abu Ayyub Ansari, Abu ad-Darda, Muadh bin Jabal, Jabir bin Abdullah, Ubayy bin Kab, Umm Kulthum binti Uqbah bin Abi Muait, Ibnu Umar, Ibnu Masud, Qatadah bin an-Numan, Anas bin Malik, dan Abu Masud (semoga Allah senang kepada mereka semua). Para pengulas telah memberikan banyak penjelasan mengenai kata-kata Nabi Muhammad ini. Tetapi pada pandangan kami ia hanya bermaksud bahawa agama yang dibentangkan oleh Al-Quran adalah berdasarkan tiga doktrin: Tauhid, Rasul dan Akhirat. Surah ini mengajar Tauhid, murni dan tidak tercemar. Oleh itu, Nabi (yang menjadi Damai Allah) menganggapnya sebagai sama dengan satu pertiga daripada Al-Quran. Tradisi mengenai kuasa Hadrat Aishah telah dikaitkan dalam Bukhari, kumpulan Muslim dan lain-lain koleksi Ahadith, dengan mengatakan bahawa nabi telah menghantar seorang lelaki sebagai pemimpin ekspedisi. Dalam perjalanannya, beliau menyimpulkan bacaan Al-Quran dalam setiap doa dengan Qul Huwa-Allahu ahad. Apabila mereka kembali, sahabat-sahabatnya menyebutnya sebelum nabi. Dia bertanya: "Tanya dia mengapa dia melakukannya." Ketika lelaki itu ditanya, dia menjawab: "Dalam Surah ini sifat-sifat Tuhan Yang Maha Pemurah telah dinyatakan, oleh itu, saya suka membacanya lagi dan lagi." Apabila nabi mendengar jawapan ini, dia berkata kepada orang ramai: "Beritahu dia bahawa Allah memegangnya dalam kasih dan harga diri." Insiden serupa telah dikaitkan di Bukhari, atas kuasa Hadrat Anas.
Beliau berkata: "Seorang lelaki dari kalangan Ansar mengetuai doa-doa di Masjid Quba. Amalannya adalah bahawa setiap raka'at beliau pertama kali membaca Surah ini dan kemudiannya akan bergabung dengan Surah yang lain, dan orang-orang itu menentangnya dan berkata kepadanya : "Tidakkah anda fikir bahawa Surah Ikhlas dengan sendirinya cukup? Mengapa anda menyertai Surah yang lain? Anda sepatutnya membaca hanya surah ini, atau meninggalkannya dan bacakan beberapa surah yang lain. Beliau berkata: "Saya tidak boleh meninggalkannya, saya lebih suka menyerahkan kepimpinan dalam Doa, jika anda menginginkannya." Orang-orang tidak bersetuju bahawa orang lain dilantik sebagai ketua bukannya. Akhirnya, perkara itu dibawa ke hadapan nabi. Dia bertanya kepada lelaki itu, "Apa yang menghalang anda daripada mengalahkan apa yang dikehendaki oleh sahabat anda? Apa yang membuat anda membaca Surah ini dalam setiap rak'ah?" Lelaki itu menjawab: "Saya mempunyai kasih sayang yang hebat untuknya." Nabi berkata: "Kecintaan kamu terhadap Surah ini telah menjadikan kamu masuk Syurga."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan