Al-Lahab
Surah Al-Masad - سورة المسد
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 6
Ayah: 5
[111:5] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.
(Al-Masad 111:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
Surah mengambil namanya daripada perkataan 'Lahab' dalam ayat pertama.
Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!
(Al-Masad 111:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Walaupun para pengulas tidak membantah menjadi Makki Surah, tetapi sukar untuk menentukan di mana fasa kehidupan di Makkah justru ia diturunkan. Walau bagaimanapun, memandangkan peranan dan kelakuan Abu Lahab terhadap mesej kebenaran Nabi, maka dapat diandaikan bahawa ia mesti telah dinyatakan dalam tempoh ketika dia melampaui segala batasan dalam permusuhannya yang gila kepadanya, dan sikapnya menjadi halangan serius dalam kemajuan Islam. Ia mungkin telah diturunkan dalam tempoh ketika Quraish telah memboikot nabi (yang menjadi damai Allah) bersama dengan rakyat klannya dan mengepung mereka di Shi'b Abi Talib, dan Abu Lahab adalah satu-satunya orang yang bergabung dengan musuh-musuhnya terhadap saudara-saudaranya sendiri. Dasar asumsi ini ialah Abu Lahab adalah paman nabi, dan pengutukan awam paman oleh lidah saudara laki-laki tidak boleh menjadi wajar sehingga ekstrem yang dilakukan oleh paman telah terlihat oleh semua orang. Sekiranya Surah telah diturunkan sebelum ini, pada mulanya, orang-orang akan menganggapnya sebagai tidak sopan secara moral bahawa anak saudara seharusnya mengutuk bapa saudara itu.Latar Belakang
Surah Al-Masad - سورة المسد

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!
(Al-Masad 111:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya.
(Al-Masad 111:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang.
(Al-Masad 111:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. -
(Al-Masad 111:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal.
(Al-Masad 111:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkUntuk memahami bahawa adalah perlu bahawa seseorang harus memahami masyarakat Arab masa itu dan peranan yang dimainkan Abu Lahab di dalamnya. Pada zaman purba sejak di sana berlaku kekacauan dan kekeliruan, pertumpahan darah dan rampasan di seluruh Arab, dan keadaan sejak berabad-abad adalah bahawa seseorang tidak dapat menjamin perlindungan terhadap kehidupan, kehormatan dan harta benda kecuali dengan bantuan dan sokongan dari para hartanya dan hubungan darah Oleh itu, silah rehmi (perlakuan yang baik kepada kaum kerabat) adalah yang paling dihormati di kalangan nilai-nilai moral masyarakat Arab dan memecahkan hubungan dengan kaum kerabat dianggap sebagai dosa besar.
Di bawah, pengaruh tradisi Arab yang sama ketika Nabi (yang menjadi damai Allah) mula mengajarkan pesan Islam, suku kaum Quraish dan ketua mereka menentang dan menentangnya gigi dan kuku, tetapi Bani Hashim dan Bani al-Muttalib (anak-anak al-Muttalib, saudara lelaki Hashim) bukan sahaja tidak menentangnya tetapi terus menyokongnya secara terang-terangan, walaupun kebanyakan mereka belum mempercayai kenabiannya.
Kelompok lain dari Quraish sendiri menganggap sokongan ini dengan hubungan darah Nabi saw sebagai sempurna sesuai dengan tradisi moral Arab. Itulah sebabnya mereka tidak pernah menafikan Bani Hashim dan Bani al-Muttalib kerana mereka telah meninggalkan iman nenek moyang mereka dengan menyokong orang yang mengajar iman yang baru. Mereka tahu dan percaya bahawa mereka tidak boleh menyerahkan individu klan mereka kepada musuh-musuhnya dan sokongan dan bantuan mereka terhadap seorang sahabat adalah semulajadi dalam pandangan orang Quraish dan penduduk Arab.
Prinsip moral ini, dimana orang-orang Arab bahkan dalam zaman kejiwaan pra-Islam, dianggap sebagai dihormati dan tidak dapat dilanggar hanya dipecahkan oleh seorang lelaki dalam permusuhannya dengan Islam, dan itu adalah Abu Lahab, putra Abdul Muttalib. Beliau adalah paman nabi, yang ayahnya dan dia adalah anak lelaki bapa yang sama. Di Arabia, bapa saudaranya mewakili bapa terutamanya apabila anak saudara lelaki itu tiada ayah. Paman itu dijangka menjaga anak saudaranya sebagai salah seorang anaknya sendiri.
Tetapi orang ini dalam permusuhannya terhadap Islam dan cinta kufr menginjak semua tradisi Arab di bawah kaki. Para tradisi telah berkait dengan Ibnu Abbas dengan beberapa rantai pemancar tradisi bahawa apabila nabi diperintahkan untuk membentangkan mesej Islam secara terbuka, dan dia telah diarahkan dalam Al-Quran untuk memberi peringatan terlebih dahulu dari semua saudara terdekatnya terhadap hukuman Allah, dia naik Gunung, Safa suatu pagi dan berseru dengan kuat: Ya sabahah (O, malapetaka pagi)! Penggera ini di Arabia telah dibangkitkan oleh orang yang melihat awal pada waktu subuh sebuah kumpulan musuh yang maju ke arah suku kaumnya.
Ketika Rasulullah melakukan panggilan ini, orang-orang bertanya kepada siapa yang telah membuat panggilan. Mereka diberitahu bahawa itu adalah Muhammad (yang menjadi damai Allah). Di situ rakyat dari semua puak Quraish bergegas keluar. Setiap orang yang boleh datang; dia yang tidak dapat menghantar satu lagi untuk dirinya sendiri. Apabila Rakyat telah berkumpul, Rasulullah berseru dengan nama masing-masing klan. O Bani Hashim, O Bani Abdul Muttalib, O Bani Fihr, O Bani begitu berkata, "Jika saya memberitahu anda bahawa di belakang bukit ada tuan rumah musuh yang bersedia menimpa kamu, akankah anda mempercayai saya?" Orang-orang itu menjawab dengan satu suara, mengatakan bahawa mereka tidak pernah mengalami dusta daripadanya. Nabi berkata: "Kemudian saya memberi amaran kepada kamu bahawa kamu sedang menuju kesengsaraan."
Kemudian, sebelum orang lain dapat bercakap, Abu Lahab, paman nabi, berkata: "Hendaklah kamu binasa, apakah kamu memanggil kita untuk ini?". Satu lagi tradisi menambah bahawa dia mengambil batu untuk membuangnya kepada Nabi (Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Ibn Jarir, dan lain-lain). Menurut Ibn Zaid, suatu hari Abu Lahab bertanya kepada Nabi: "Jika saya menerima agama kamu, apa yang akan saya dapatkan?" Rasulullah menjawab: "Kamu akan mendapat apa yang orang percaya yang akan mendapat." Beliau berkata: "Adakah tidak ada keutamaan atau perbezaan bagi saya?" Nabi menjawab: "Apa lagi yang anda mahu?" Kemudian dia berkata: "Semoga agama ini binasa di mana aku dan semua orang lain harus sama dan sama!" (Ibn Jarir). Di Makkah Abu Lahab adalah jiran sebelah Nabi Suci. Rumah mereka dipisahkan oleh dinding.
Selain itu, Hakam bin As (Bapa Marwan), Uqbah bin Abi Muait, Adi bin Hamra dan Ibn al-Asda il-Hudhali juga adalah jiran-jirannya. Orang-orang ini tidak membenarkan dia mendapat kedamaian walaupun di rumah sendiri. Kadang kala dia sedang melakukan Doa, mereka akan meletakkan perut kambing itu padanya; kadang kala makanan dimasak di halaman, mereka akan membuang kotoran di periuk memasak. Nabi saw akan keluar dan berkata: "O Bani Abdi Manaf, apa jenis kejiranannya?" Isteri Abu Lahab, Umm Jamil (kakak Abu Sufyan), telah membuat amalan untuk membuang duri di pintu di malam hari supaya apabila dia atau anak-anaknya keluar dari rumah pada waktu subuh, mereka harus menjalankan duri di kaki (Baihaqi , Ibn Abi Hatim, Ibn Jarir, Ibn Asakir, Ibn Hisham).
Sebelum pengisytiharan kenabian, dua anak perempuan Nabi saw telah berkahwin dengan dua anak lelaki Abu Lahab, Utbah dan Utaibah. Selepas panggilannya ketika nabi mulai mengajak orang Islam, Abu Lahab berkata kepada kedua anaknya: "Saya akan melarang saya melihat dan berjumpa dengan kamu sehingga kamu menceraikan anak perempuan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah)." Jadi, kedua-dua mereka menceraikan isteri mereka. Utaibah khususnya menjadi sangat jahat dalam keperawanannya bahawa suatu hari dia datang ke hadapan nabi dan berkata: "Saya menolak An-najmi idha hawa dan Alladhi dana fatadalla" dan kemudian dia meludahi padanya, tetapi lengannya tidak jatuh kepadanya. Nabi saw berdoa: "Ya Allah, tunduklah dia kepada kuasa seekor anjing dari anjing-anjingmu." Selepas itu, Utaibah menemani bapanya dalam perjalanannya ke Syria. Semasa perjalanan karavan dihentikan di tempat yang, menurut penduduk setempat, telah dikunjungi oleh binatang liar pada waktu malam. Abu Lahab memberitahu para sahabatnya, kaum Quraish: "Buat perkiraan penuh untuk perlindungan anakku, kerana aku khawatir akan kutukan yang dilontarkan oleh Muhammad (yang menjadi damai Allah) kepadanya." Oleh itu, orang-orang membuat unta mereka duduk di sekeliling Utaibah dan tidur. Pada malam harimau datang yang melintasi lingkaran unta dan memakan Utaibah merobeknya (Ibn Abdul Barr: Al-Istiab, Ibn Hajar: Al-Isabah, Abu Nuaim al-Isfahani: Dalail an-Nubuwwat As-Suhaili: Raud al-Unuf Di sini ada perbezaan pendapat Beberapa pemberita mengatakan bahawa perceraian berlaku setelah pengumuman nabi yang nabi dan ada yang mengatakan bahawa peristiwa itu terjadi setelah wahyu Tabbat yada Abi Lahab. pendapat tentang sama ada anak lelaki Abu Lahab itu adalah Utbah atau Utaibah Tetapi ini telah disahkan bahawa selepas penaklukan Makkah, Utbah memeluk agama Islam dan mengambil sumpah setia pada tangan Nabi Muhammad, maka pandangan yang benar ialah Utaibah) .
Kebencian Abu Lahab dapat diadili dari hakikat bahawa apabila selepas kematian anak nabi Hadrat Qasim, anaknya yang kedua, Hadrat Abdullah, juga meninggal dunia, lelaki ini bukannya mengadu dengan anak saudaranya dalam kekacauannya, menyegerakan para pemimpin Quraisy dengan gembira untuk memberi mereka berita bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah menjadi anak tiada malam itu. Ini telah kita kaitkan dengan komentar Surah Al-Kauthar. Di mana sahaja nabi pergi untuk memberitakan mesejnya tentang Islam, lelaki ini mengikutinya dan melarang rakyat untuk mendengarnya. Rabiah bin Abbad ad-Dill telah berkata: "Saya seorang anak lelaki ketika saya menemani ayah saya ke muka Dhul-Majaz. Di sana saya melihat Rasulullah (saw) bersabda: 'Wahai manusia, katakanlah: tidak ada dewa melainkan Allah, kamu akan berjaya.' Berikutan di belakangnya saya melihat seorang lelaki, yang memberitahu orang ramai, 'Orang ini adalah pembohong, dia telah sesat dari kepercayaan nenek moyangnya.' Saya bertanya, siapakah dia? Orang menjawab: Dia adalah pamannya, Abu Lahab. " (Musnad Ahmad, Baihaqi).
Satu lagi tradisi dari Hadrat Rabiah adalah untuk kesannya; "Saya melihat bahawa nabi telah pergi ke tempat perhentian setiap suku dan berkata: 'Wahai anak-anak dari begitu, saya telah dilantik sebagai Rasul Allah kepada kamu, saya mengajak kamu untuk menyembah hanya Allah dan tidak bersekutu denganNya. , tegaskan iman kepada saya dan ikut saya supaya saya dapat memenuhi misi yang telah saya hantar. ' Setelah dekat di belakangnya ada seorang lelaki yang berkata: '' Wahai anak-anak dari begitu dan sebagainya, dia menyesatkan kamu dari Lat dan Uzza dan mengundang kamu kepada agama kesilapan dan inovasi yang telah dia bawa. kepada apa yang dia katakan dan tidak mengikutinya. ' Saya bertanya kepada ayah saya: siapakah dia? Dia menjawab: dia adalah pamannya, Abu Lahab. " (Musnad Ahmad, Tabarani). Tradisi Tariq bin Abdullah al-Muharibi adalah serupa. Beliau berkata: "Saya melihat di dalam Dhul-Majaz bahawa Rasulullah (yang menjadi damai Allah) menasihatkan orang ramai, berkata: 'Wahai orang-orang, katakan La ilaha ill-Allah, kamu akan mencapai kejayaan', dan di belakang dia ada seorang lelaki yang sedang melempar batu ke arahnya, sehinggalah tumitnya berdebar-debar, dan dia berkata kepada rakyat: 'Jangan dengar dia, dia pembohong.' Saya bertanya kepada orang-orang yang dia berkata, dia adalah pamannya, Abu Lahab. " (Tirmidzi).
Pada tahun ke 7 Nabi, apabila semua kaum Quraish memboikot Bani Hashim dan Bani al-Muttalib secara sosial dan ekonomi, dan kedua-dua puak ini tetap teguh kepada sokongan nabi, dikepung Shib Abi Talib, Abu Lahab adalah hanya orang yang berpihak Quraish yang tidak percaya terhadap puaknya sendiri. Boikot ini berterusan selama tiga tahun, sehingga Bani Hashim dan Bani al-Muttalib mulai kelaparan. Walau bagaimanapun, ini tidak bergerak Abu Lahab. Apabila karavan perdagangan datang ke Makkah dan seorang yang terkepung dari Shib Abi Talib mendekatinya untuk membeli beberapa artikel makanan, Abu Lahab akan menjerit kepada para pedagang untuk menuntut harga yang melarang, mengatakan kepada mereka bahawa dia akan membuat kerugian apa pun yang mereka ditanggung.
Oleh itu, mereka akan menuntut harga yang terlalu tinggi dan pelanggan miskin terpaksa pulang tanpa hadiah kepada anak-anaknya yang kelaparan. Kemudian Abu Lahab akan membeli artikel yang sama dari mereka pada harga pasaran. (Ibn Sa'd, Ibn Hisham). Kerana perkara-perkara yang salah ini, lelaki ini dikutuk dalam nama Surah ini, dan ada keperluan khusus untuknya. Apabila paman nabi sendiri mengikuti dan menentangnya sebelum orang-orang Arab yang datang untuk haji dari luar Makkah, atau berkumpul bersama dengan tambang yang diadakan di tempat-tempat yang berbeza, mereka menganggapnya sebagai bertentangan dengan tradisi-tradisi Arab yang ditegaskan bahawa seorang bapa saudaranya harus menurunkan keponakannya tanpa alasan, harus melemparkan batu kepadanya dan membawa tuduhan palsu terhadapnya secara terbuka. Oleh itu, mereka dipengaruhi oleh apa yang dikatakan oleh Abu Lahab dan terlibat dalam keraguan tentang Nabi (yang menjadi damai Allah). Tetapi apabila Surah ini diturunkan dan Abu Lahab dipenuhi dengan kemarahan mula mengucapkan kata-kata yang tidak masuk akal, orang ramai menyedari bahawa apa yang dikatakannya bertentangan dengan Nabi tidak sama sekali boleh dipercayai, kerana dia mengatakan bahawa dalam permusuhan gila kepada anak saudaranya. Selain itu, apabila bapa saudaranya dikutuk dengan nama, harapan rakyat bahawa Rasulullah (yang menjadi damai Allah) boleh merawat sesetengah saudara dengan cara yang lembut dalam soal agama telah kecewa selama-lamanya. Apabila bapa saudara Rasulullah itu ditugaskan secara terbuka, orang ramai memahami bahawa tidak ada ruang untuk keutamaan atau keutamaan dalam iman mereka.
Seorang non-saudara boleh menjadi seorang yang dekat dan sayang jika dia percaya, dan hubungan dekat dengan saudara seiman jika dia tidak percaya. Oleh itu, tidak ada tempat untuk ikatan darah dalam agama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan