Sabtu, 17 Februari 2018

An-Nasr

0 Comments

An-Nasr

Surah An-Nasr - سورة النصر

Tempoh: Madinan
Wahyu: 114
Ayah: 3
bahagian: 1
Thafheem Vol: 6

Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan 'nasr' yang berlaku dalam ayat pertama.

Tempoh Wahyu

Hadrat Abdullah bin Abbas menyatakan bahawa ini adalah Surah terakhir Al-Quran yang akan didedahkan, iaitu Surah yang diturunkan kepada Nabi selepas itu (Muslim Nasai, Tabarani, Ibn Abi Shaibah, Ibn Marduyah).

Menurut Hadrat Abdullah bin Umar, Surah ini diturunkan pada kesempatan dari Ziarah Perpisahan di tengah-tengah Hari Tashriq di Mina, dan selepas itu Nabi menunggangi unta-nya dan memberikan Khotbahnya yang terkenal. (Tirmidhi, Bazzar, Baihaqi, Ibnu Abi Shaibah, Abd bin Humaid, Abn Yala, Ibn Marduyah).

Baihaqi dalam Kitab al-Hajj telah berkaitan dengan tradisi Hadrat Sarra bint-Nabhan yang Khotbah yang diberikan oleh Nabi saw pada kesempatan ini. Dia berkata: "Pada Ziarah Perpisahan saya mendengar Nabi berkata: Wahai manusia, adakah anda tahu hari itu? Mereka berkata: Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang paling baik. Dia berkata: Ini adalah hari pertengahan Hari Tashriq Kemudian dia berkata: Adakah kamu tahu apa tempatnya? Mereka menjawab: Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang paling baik, Dia berkata: Ini adalah Masharil-Haram. Kemudian dia berkata: Saya tidak tahu, saya tidak akan bertemu dengan kamu di sini lagi Hati-hatilah, darahmu dan penghormatan kamu diharamkan, sehingga kamu datang ke hadapan Tuhanmu, dan Dia bertanya kepadamu tentang perbuatan kamu, dan hendaklah orang yang mendekatkannya kepada orang yang jauh. kepada kamu, kemudian, ketika kita kembali ke Madinah, nabi itu tidak berlalu beberapa hari kemudian. " Jika kedua-dua tradisi ini dibaca bersama, nampaknya terdapat selang tiga bulan dan beberapa hari antara wahyu Surah An-Nasr dan kematian nabi, untuk sejarah yang sama adalah selang antara Haji dan Haji nabi. Ibnu Abbas mengatakan bahawa ketika Surah ini diturunkan, Nabi berkata bahawa dia telah dimaklumkan tentang kematiannya dan waktunya telah mendekati. (Musnad Ahmad, Ibn Jarir, Ibn al-Mundhir, Ibn Marduyah). Di dalam tradisi lain yang berkaitan dengan Hadrat Abdullah bin Abbas, telah dinyatakan bahawa pada pengumuman surah ini nabi mengetahui bahawa dia telah dimaklumkan tentang pemergiannya dari dunia. (Musnad Ahmad, Ibn Jarir, Tabarani, Nasai, Ibn Abi Hatim, Ibn Marduyah). Ibu orang-orang yang beriman, Hadrat Umm Habibah, mengatakan bahawa ketika Surah ini diturunkan nabi berkata bahawa dia akan meninggalkan dunia pada tahun itu. Mendengar Hadrat Fatimah ini menangis. Di dalamnya dia berkata: "Dari kalangan keluarga saya, anda akan menjadi yang pertama menyertai saya." Mendengar ini dia ketawa. (Ibn Abi Hatim, Ibn Marduyah).

Tradisi yang mengandungi tema yang sama telah dikaitkan oleh Baihaqi dari Ibn Abbas. Ibn Abbas berkata: "Hadrat Umar pernah mengajak saya duduk di dalam perjumpaannya bersama-sama dengan beberapa orang sahabat yang penting yang telah bertempur di Badar. Ini tidak disukai oleh sesetengah mereka, mereka mengadu bahawa mereka juga mempunyai anak lelaki yang seperti (Imam Bukhari dan Ibn Jarir telah menyatakan bahawa perkara itu dikatakan oleh Hadrat Abdur Rahman bin Auf) Hadrat Umar mengatakan bahawa budak lelaki itu menikmati kedudukan dan perbezaan kerana Beliau pernah mengundang para Sahabat Badr dan memanggil saya juga untuk duduk bersama mereka Saya faham bahawa dia telah menjemput saya ke perhimpunan untuk membuktikan pertentangannya.Dalam perbualan Hadrat Umar bertanya kepada Sahabat Badr: "Apa adakah anda mengatakan tentang 'Idha jaa nasrullahi wal-fath'? "Ada yang berkata:" Di dalamnya kita telah diarahkan untuk memuji Allah dan meminta ampun kepada-Nya ketika pertolonganNya datang dan kita mencapai kemenangan. "Beberapa yang lain mengatakan bahawa ia menyiratkan penaklukan bandar dan kubu-kubu . Kemudian Hadrat Umar berkata: "Ibnu Abbas, adakah anda juga berkata demikian?" Saya berkata tidak. Dia bertanya: "Apa pandangan anda?" Saya menyampaikan bahawa ia menyiratkan jam terakhir Rasulullah saw; di dalamnya dia dimaklumkan bahawa apabila pertolongan Allah datang dan kemenangan dicapai, itu akan menjadi tanda bahawa jam telah tiba; oleh itu, dia, hendaklah memuji Allah dan meminta pengampunanNya. Di sana Hadrat Umar berkata, "Saya tidak tahu apa yang kamu katakan." Di dalam tradisi lain ada tambahannya, Hadrat Umar berkata kepada para Sahabat: "Bagaimanakah anda dapat menyalahkan saya ketika kamu sendiri telah melihat mengapa saya menjemput anak lelaki ini untuk bergabung dengan perhimpunan itu?" (Bukhari, Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Jarir, Ibn Marduyah, Baghawi, Baihaqi, Ibn al-Mundhir).

Tema dan Subject Matter

Surah An-Nasr - سورة النصر

Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), -
(An-Nasr 110:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, -
(An-Nasr 110:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.
(An-Nasr 110:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Seperti yang ditunjukkan oleh tradisi di atas, Allah dalam Surah ini telah memaklumkan kepada Rasul-Nya (yang menjadi damai Allah) bahawa apabila Islam mencapai kemenangan yang lengkap di Arab dan orang-orang mula memasuki agama Allah dalam jumlah besar, itu akan bermakna bahawa misi yang mana dia telah dihantar ke dunia, telah dipenuhi. Kemudian, beliau diarahkan untuk menyibukkan dirinya dengan memuji dan memuliakan Allah dengan karunia yang telah dia dapat mencapai tugas yang hebat itu, dan memohon kepada-Nya untuk memaafkan apa-apa kelalaian dan kelemahan yang mungkin ditunjukkannya dalam pelaksanaan perkhidmatan itu.

Di sini, dengan sedikit pertimbangan seseorang dapat dengan mudah melihat perbezaan besar yang ada antara seorang nabi dan pemimpin duniawi yang biasa. Sekiranya seorang pemimpin dunia dalam kehidupannya sendiri mampu membawa revolusi, yang mempunyai matlamat dan objektif perjuangannya, ini akan menjadi suatu kebanggaan untuknya. Tetapi di sini kita menyaksikan fenomena lain. Rasul Allah dalam ruang ringkas 23 tahun merevolusikan seluruh negara berkenaan kepercayaan, pemikiran, adat, moral, tamadun, cara hidup, ekonomi, politik dan kemampuan berjuang, dan menaikkannya dari kejahilan dan kejahilan yang memungkinkannya untuk menakluk dunia dan menjadi pemimpin negara; Namun apabila dia telah mencapai tugas yang unik ini, dia tidak diperintahkan untuk merayakannya tetapi untuk memuliakan dan memuliakan Allah dan berdoa untuk pengampunan-Nya, dan dia dengan rendah hati melaksanakan perintah itu.

Hadrat Aishah berkata: "Rasulullah saw yang sering digunakan untuk membaca Subhanak-Allahumma wa bi-hamdika astaghfiruka wa harapu ilaika (menurut beberapa tradisi lain, Subhan Allah wa bi hamdi-hi as- taghfirullaha wa harapu ilaihiihi Sebelum saya mati, saya bertanya: Wahai Rasulullah, apakah kata-kata yang telah kamu bacakan sekarang? Dia menjawab: Satu tanda telah dilantik untuk saya sehingga apabila saya melihatnya, saya harus membaca kata-kata ini, dan : Idha jaa nasrullahi wal-fathu. " (Musnad Ahmad, Muslim, Ibn Jarir, lbn al-Mundhir, Ibn Marduyah).

Dalam beberapa tradisi lain pada subjek yang sama Hadrat Aishah telah melaporkan bahawa nabi sering membaca kata-kata berikut dalam ruku dan sajdah: Subhanak-Allahumma wa-bi hamdika, Allahumma-aghfirli. Ini adalah tafsiran al-Quran (ijazah Surah An-Nasr) yang telah dibuatnya (Bukhari, Muslim Abu Daud, Nasai, Ibnu Majah, Ibn Jarir).

Hadrat Umm Salamah mengatakan bahawa nabi (yang menjadi damai Allah) pada hari-hari terakhirnya sering membaca kata-kata berikut duduk dan berdiri, keluar rumah dan kembali kepadanya: Subhan Allahi wa-bi hamdi-hi. Pada suatu hari saya bertanya: "Kenapa anda sering membaca kata-kata ini? Wahai Rasulullah". Beliau menjawab: "Saya telah diarahkan untuk berbuat demikian, kemudian dia membacakan Surah ini." (Ibn Jarir). Menurut Hadrat Abdullah bin Masud, apabila Surah ini diturunkan, Rasulullah saw yang kerap mula membaca kata-kata Subhanak-Allahumma wa bi-hamdika, Allahumm-aghfirli, subhanaka Rabbana wa bi-hamdika, Allahumm -rahfirli, innaka anta di-Tawwab al-Ghafur (Ibn Jarir, Musnad Ahmad, Ibn Abi Hatim).

Ibn Abbas telah menyatakan bahawa selepas wahyu Surah ini, Rasulullah saw (yang menjadi damai sejahtera Allah) mula bekerja keras dan bersungguh-sungguh keras untuk akhirat seperti yang belum pernah dilakukan sebelumnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top