Al-Fil
Surah Al-Fiil - سورة الفيل
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 19
Ayah: 5
[105:5] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]

Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.
(Al-Fiil 105:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
Surah berasal daripada perkataan 'ashab al-fil' dalam ayat pertama.
Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
(Al-Fiil 105:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Ini adalah sebulat suara Makkan Surah; dan jika ia dikaji terhadap latar belakang sejarahnya, ia sepatutnya telah diturunkan di peringkat paling awal di Makkah.Latar belakang sejarah
Surah Al-Fiil - سورة الفيل

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
(Al-Fiil 105:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?
(Al-Fiil 105:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan Ia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan, -
(Al-Fiil 105:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras, -
(Al-Fiil 105:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Lalu Ia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.
(Al-Fiil 105:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Buruuj - سورة البروج
[85:4] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Celakalah kaum yang menggali parit,
(Al-Buruuj 85:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkPada awalnya kita harus memahami bahawa semua ini tidak berlaku di bawah semangat keagamaan tetapi ada faktor-faktor ekonomi dan politik yang juga bekerja di belakangnya, dan mungkin ini adalah motif sebenar, dan pembalasan untuk darah Kristian hanyalah satu alasan. Sejak zaman empayar Byzantine telah menduduki Mesir dan Syria, ia telah berusaha untuk mengawal perdagangan antara Afrika Timur, India, Indonesia, dan lain-lain, dan kekuasaan Byzantine; dari orang Arab, yang telah mengawalnya selama berabad-abad, untuk mendapatkan keuntungan maksimum dengan menghapuskan peniaga-peniaga Arab perantara.
Untuk tujuan ini, dalam 24 atau 25 B. C., Caesar Augustas menghantar tentera yang besar di bawah jeneral Rom, Aelius Gallus, yang mendarat di pantai barat Arabia, untuk memintas dan menduduki laluan laut antara selatan Arab dan Syria. (Lihat peta laluan perdagangan ini). Tetapi kempen gagal mencapai matlamatnya berdasarkan keadaan geografi melampau di Arab. Selepas itu, Byzantine membawa armada mereka ke Laut Merah dan mengakhiri perdagangan Arab yang mereka jalankan di laut, dengan hasil mereka hanya tinggal dengan laluan darat. Untuk menangkap laluan tanah ini, mereka bersekongkol dengan orang Kristian Abyssinian dan membantu mereka dengan armada mereka membantu mereka untuk menduduki Yaman. Para sejarawan Arab menyatakan tentang tentera Abyssinian yang menyerang Yaman adalah berbeza. Hafiz Ibn Kathir mengatakan bahawa ia dipimpin oleh dua komandan, Aryat dan Abrahah, dan menurut Muhammad bin Ishaq, komandannya adalah Aryat, dan Abrahah dimasukkan di dalamnya. Kemudian kedua-duanya bersetuju bahawa Aryat dan Abrahah jatuh, Aryat terbunuh dalam pertemuan itu, dan Abrahah mengambil alih negara itu; maka entah bagaimana ia memujuk raja Abyssinian untuk melantiknya sebagai raja atas Yaman.
Sebaliknya, ahli sejarah Yunani dan Syria menyatakan bahawa selepas penaklukan Yaman, orang Abyssinian menumpaskan ketua Yaman, yang menentang perlawanan, salah seorang ketua, bernama As-Sumayfi Ashwa (yang ahli sejarah Greek memanggil Esymphaeus) menyerah kepada Abyssinian dan berjanji untuk memberi penghormatan yang diperoleh wasi raja Abyssinian untuk menjadi gabenor atas Yaman.
Tetapi tentara Abyssinian memberontak terhadapnya dan menjadikan gabenor Abrahah sebagai pengganti. Lelaki ini adalah hamba pedagang Yunani di pelabuhan Abyssinia Adolis, yang dengan diplomasi pandai telah menggunakan pengaruh besar dalam tentera Abyssinian yang menduduki Yaman. Tentera dihantar oleh Negus untuk menghukumnya sama ada memberi amaran kepadanya atau dikalahkan olehnya. Seterusnya, selepas kematian raja, penggantinya telah didamaikan untuk menerima dia sebagai wakilnya dari Yaman. (Ahli sejarah Greek menulisnya sebagai Abrames dan ahli sejarah Syria sebagai Abraham. Abrahah mungkin adalah varian Abyssinian Abraham, kerana versi Arabnya adalah Ibrahim).
Lelaki ini melalui peredaran masa menjadi penguasa bebas Yaman. Dia mengakui kedaulatan Negus hanya dalam nama dan menggambarkan dirinya sebagai timbalannya. Pengaruh yang dimilikinya dapat diadili dari hakikat bahawa selepas pemulihan empangan Marib pada tahun 543 M, dia merayakan acara tersebut dengan mengadakan pesta besar, yang dihadiri oleh duta besar kaisar Byzantine, raja Iran, raja Hirah , dan raja Ghassan. Butir-butir lengkap diberikan dalam prasasti yang Abrahah dipasang di empangan. Prasasti ini masih ada dan Glaser telah menerbitkannya. (Untuk butiran lanjut, lihat (34:37)).
Surah Saba' - سورة سبأ
[34:37] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan bukanlah harta benda kamu dan tidak juga anak pinak kamu yang mendampingkan kamu di sisi Kami walau sedikitpun, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka itu akan beroleh balasan yang berlipat ganda disebabkan apa yang mereka telah kerjakan; dan mereka pula ditempatkan dalam mahligai-mahligai (di Syurga) dengan aman sentosa.
(Saba' 34:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkKeperluan untuk ini meningkat kerana perjuangan Byzantine untuk kuasa terhadap empayar Sasanian Iran telah menyekat semua laluan perdagangan Byzantine dengan Timur. Untuk mencapai matlamat ini, Abrahah dibina di Sana, ibukota Yaman, sebuah gereja yang indah, dipanggil oleh ahli sejarah Arab al-Qalis, al-Qullais, atau al-Qulais, kata ini menjadi versi bahasa Arab dari kata Yunani Ekklesia, gereja . Mengikut, Muhammad bin Ishaq, setelah selesai menyiapkan bangunan itu, dia menulis kepada Negus, berkata: "Saya tidak akan berehat sehingga saya telah mengalihkan haji Arab kepadanya." Ibn Kathir menulis bahawa dia secara terbuka mengisytiharkan niatnya di Yaman dan mendapatnya secara terbuka. Dia, pada hakikatnya, mahu mencetuskan orang-orang Arab untuk melakukan sesuatu yang seharusnya memberi kepadanya alasan untuk menyerang Mekah dan memusnahkan Ka'bah.
Muhammad bin Ishaq mengatakan bahawa seorang Arab, marah pada pengisytiharan awam ini entah bagaimana masuk ke katedral dan mencemarkannya. Ibn Kathir mengatakan ini dilakukan oleh orang Quraisy dan menurut Muqatil bin Suleman, beberapa orang pemuda dari Quraish telah membakar katedral. Sama ada yang berlaku, kerana pengisytiharan Abrahah pasti provokatif dan dalam zaman pra-Islam kuno, tidak mungkin mustahil seorang pemuda Arab atau seorang Quraisy, mungkin telah marah dan mungkin telah mencemarkan katedral itu, atau membakarnya. Tetapi ia juga mungkin bahawa Abrahah sendiri mendapat ini secara diam-diam oleh ejennya sendiri untuk mempunyai alasan untuk menyerang Makkah dan dengan itu mencapai kedua-dua tujuannya dengan memusnahkan Quraish dan menakutkan orang-orang Arab.
Dalam apa jua keadaan, apa yang berlaku, apabila laporan itu sampai kepada Abrahah bahawa para penyembah Kaabah telah mencemarkan katedralnya, dia bersumpah bahawa dia tidak akan berehat sehingga dia telah memusnahkan Ka'bah. Oleh itu, dalam 570 atau 571 A. D., beliau mengambil 60,000 tentera dan 13 gajah (mengikut tradisi lain, 9 gajah) dan berlepas ke Makkah. Dalam perjalanan, pertama, seorang ketua Yaman, Dhu Nafr dengan nama, mengumpulkan tentara orang Arab, menentangnya tetapi dikalahkan dan ditawan.
Kemudian di negara Khath'am dia ditentang oleh Nufail bin Habib al-Khath'am, dengan puaknya, tetapi dia juga dikalahkan dan ditawan, dan untuk menyelamatkan nyawanya, dia menerima untuk melayani dia sebagai panduan dalam Negara Arab. Apabila dia sampai di dekat Ta'if, Bani Thaqif merasakan bahawa mereka tidak akan dapat menahan kekuatan yang besar itu dan merasakan bahaya itu agar dia tidak dapat memusnahkan kuil dewa Lat mereka juga; kepala mereka, Mas'ud keluar kepada Abrahah bersama orang-orangnya, dan dia memberitahunya bahawa kuil mereka bukanlah bait suci yang ia datang untuk menghancurkan.
Bait Allah yang dicari di Makkah, dan mereka akan menghantar seorang lelaki untuk membimbing dia di sana. Abrahah menerima tawaran itu, dan Bani Thaqif menghantar Abu Righal sebagai panduan dengannya. Ketika mereka sampai ke al-Mughammas (atau al-Mughammis), sebuah tempat sekitar 3 km daripadanya Makkah, Abu Righal meninggal, dan orang-orang Arab melontar kuburnya dan amalannya bertahan hingga ke hari ini. Mereka mengutuk Bani Thaqif juga, kerana untuk menyelamatkan kuil Lat mereka telah bekerjasama dengan penceroboh Rumah Allah.
Menurut Muhammad bin Ishaq, dari al-Mughammas Abrahah mengetengahkan barisan hadapannya dan mereka membawanya merampas orang Tihamah dan Quraish, yang termasuk dua ratus unta dari Abdul Muttalib, datuknya Rasulullah saw Kedamaian Allah). Kemudian beliau menghantar utusannya ke Makkah dengan pesan bahawa dia tidak datang untuk berperang melawan orang Makkah tetapi hanya untuk memusnahkan Dewan (iaitu Ka'bah).
Sekiranya mereka tidak memberikan tentangan, tidak akan ada sebab untuk pertumpahan darah. Abrahah juga mengarahkan utusannya bahawa jika orang Makkah ingin berunding, dia harus kembali dengan ketua utama mereka kepadanya. Kepala pemimpin Makkah pada masa itu adalah Abdul Muttalib. Utusan itu pergi kepadanya dan menyampaikan pesan Abrahah. Abdul Muttalib menjawab: "Kami tidak mempunyai kekuatan untuk melawan Abrahah, ini adalah rumah Allah, jika Dia menghendaki Dia akan menyelamatkan rumahNya." Utusan itu meminta dia untuk pergi bersamanya kepada Abrahah.
Dia bersetuju dan menemani dia kepada raja. Sekarang Abdul Muttalib adalah seorang lelaki yang mulia dan tampan, ketika Abrahah melihatnya, dia sangat kagum; dia keluar takhta dan duduk di sebelahnya di atas permaidani. Kemudian dia bertanya kepadanya apa yang dia mahu. Abdul Muttalib menjawab bahawa dia mahu raja mengembalikan unta yang telah diambilnya. Abrahah berkata: "Saya sangat kagum apabila saya melihat anda tetapi jawapan anda telah membawa anda ke dalam mataku, anda hanya meminta unta anda tetapi anda tidak mengatakan apa-apa tentang Rumah ini yang tempat suci dan tempat kudus nenek moyang anda." Beliau menjawab: "Saya adalah pemilik unta saya dan meminta anda untuk memulangkannya, dan bagi DPR, ia mempunyai Pemilik sendiri, Dia akan mempertahankannya."
Apabila Abrahah berkata bahawa Dia tidak akan dapat mempertahankannya terhadapnya, Abdul Muttalib berkata bahawa ia beristirahat antara Dia dan dia. Dengan ini Abdul Muttalib meninggalkan Abrahah dan dia memulihkan unta kepadanya. Ibn Abbas tradisi berbeza. Ia tidak menyebut permintaan untuk unta sama sekali. Menurut tradisi yang berkaitan dengannya oleh Abd bin Humaid, Ibn al-Mundhir, lbn Marduyah, Hakim, Abu Nuaim dan Baihaqi, beliau menyatakan bahawa ketika Abrahah mencapai As-Sifah (tempat yang terletak di antara Arafat dan Taif di pergunungan berhampiran suci Hadis Makkah), Abdul Muttalib pergi kepadanya dan berkata: "Tidak perlu kamu datang sejauh ini, kamu harus memerintahkan kita dan kita akan membawa kepada kamu apa sahaja yang kamu perlukan." Beliau berkata: "Saya mendengar bahawa Rumah ini adalah Rumah damai, saya datang untuk menghancurkan kedamaiannya." Oleh itu, Abdul Muttalib berkata: "Ini adalah Rumah Allah, Dia tidak membenarkan sesiapa yang menguasainya." Abrahah menjawab: "Kami tidak akan kembali sehingga kami membinasakannya." Abdul Muttalib berkata: "Anda boleh mengambil apa sahaja yang anda suka dari kami dan kembali." Abrahah enggan bergerak dan memerintahkan tenteranya untuk maju, meninggalkan Abdul Muttalib. Dengan meninggalkan kedua-dua tradisi itu, satu perkara yang menjadi jelas adalah bahawa puak-puak yang tinggal di dalam dan sekitar Makkah tidak mempunyai kuasa untuk melawan pasukan besar itu dan menyelamatkan Ka'bah.
Oleh itu, jelaslah, kaum Quraish tidak cuba untuk menahan sebarang ketahanan. Quraish pada kesempatan Pertempuran Trench (Ahzab) hampir tidak dapat mengumpul & kekuatan berjumlah sepuluh hingga dua ribu laki-laki terlepas dari persekutuan dengan suku kaum pagan dan Yahudi; mereka tidak dapat menahan 60,000 tentera. Muhammad bin Ishaq mengatakan bahawa setelah pulang dari khemah Abrahah Abdul Muttalib memerintahkan orang Quraish untuk menarik diri dari bandar dan pergi ke gunung bersama-sama dengan keluarganya kerana ketakutan terhadap pembunuhan beramai-ramai. Kemudian dia pergi ke Ka'bah bersama beberapa ketua Quraish dan memegang cincin besi pintu, berdoa kepada Allah Azza wa Jalla untuk melindungi Rumah-Nya dan penjaga-penjaganya.
Ada pada masa itu 360 patung-patung di dalam dan sekitar Ka'bah, tetapi pada saat-saat kritis mereka lupa mereka dan hanya meminta bantuan Allah. Ucapan mereka yang telah dilaporkan dalam kitab sejarah tidak mengandungi sebarang nama melainkan dari Allah, Yang Maha Esa. Ibnu Hisham dalam Kehidupan Rasulullah telah mengutip ayat-ayat Abdul Muttalib, yang bermaksud: "Wahai Tuhan, seorang lelaki melindungi rumahnya, sehingga melindungi Rumah Anda, jangan salib dan kerajinan mereka esok mengatasi Kerajinanmu. Sekiranya Engkau akan meninggalkan mereka dan kiblat kami kepada diri mereka sendiri, Engkau dapat melakukan apa yang Engkau kehendaki. " Suhail di Raud al-Unuf telah menyebut ayat ini juga dalam hubungan ini: "Bantu hari ini para penganutmu melawan para penyembah salib dan penyembahnya." Ibn Jarir telah menyebutkan ayat-ayat ini Abdul Muttalib juga, yang telah dibacakannya dalam doanya; "Wahai Tuhanku, aku tidak menghargai apa-apa harapan daripada mereka kecuali Engkau, ya Tuhanku, lindungi rumahmu daripada mereka, Musuh Dewan ini adalah musuhmu, hindarkan mereka dari memusnahkan tempatmu."
Selepas membuat permohonan ini Abdul Muttalib dan para sahabatnya juga pergi ke gunung. Keesokan harinya Abrahah bersedia masuk Makkah, tetapi gajah istimewanya, Mahmud, yang berada di barisan hadapan, berlutut. Ia dipukul dengan bar besi, dipijak, malah dipijar, tetapi ia tidak akan bangkit. Apabila mereka membuatnya menghadap ke selatan, utara, atau timur, ia akan segera dimulakan, tetapi sebaik sahaja mereka mengarahkannya ke Makkah, ia berlutut. Sementara itu, burung-burung itu kelihatan membawa batu-batu di paruh dan cakarnya dan menyemburkannya ke atas tentera. Sesiapa yang terkena akan mula hancur. Menurut Muhammad bin Ishaq dan Ikrimah, ini adalah cacar, yang dilihat di Arab untuk kali pertama pada tahun itu. Ibnu Abbas mengatakan bahawa sesiapa yang diserang oleh kerikil, akan mula menggaru tubuhnya sehingga menyebabkan kulit pecah dan jatuh dari daging. Dalam tradisi lain Ibn Abbas mengatakan bahawa daging dan darah mengalir seperti air dan tulang dalam tubuh menjadi kelihatan. Perkara yang sama berlaku juga dengan Abrahah. Dagingnya jatuh ke dalam kepingan dan ada timbul bores di badannya memancarkan nanah dan darah. Dalam kekeliruan mereka menarik balik dan melarikan diri ke Yaman. Nufail bin Habib, yang telah mereka bawa sebagai pemandu dari negara Khatham, telah diperiksa dan diminta untuk membimbing mereka kembali ke Yaman, tetapi dia menolak dan berkata: "Sekarang di manakah seseorang dapat melarikan diri ketika Tuhan mengejar? Hidung berpecah (Abrahah) adalah ditakluk, bukan penakluk. " Ketika mereka mundur, mereka terus jatuh di tepi teluk dan mati. Ata bin Yasar mengatakan bahawa semua pasukan tidak musnah di tempat kejadian; ada yang tewas di sana dan yang lain tewas di tepi jalan ketika mereka menarik diri. Abrahah meninggal dunia di negara Khath'am. Acara ini berlaku di Muhassir oleh lembah Muhassab, antara Muzdalifah dan Mina.
Menurut Sahih Muslim dan Abu Da'ud, dalam perihal haji perpisahan Nabi yang Imam Jafar as-Sadiq telah terkait dari bapanya, Imam Muhammad Baqir, dan dari Hadrat Jabir bin Abdullah, ia berkata bahwa ketika Rasulullah (yang menjadi damai Allah) berjalan dari Muzdalifah ke Mina, dia meningkatkan kelajuannya di lembah Muhassir. Imam Nawawi telah menjelaskan bahawa mengatakan bahawa kejadian orang gajah telah berlaku di sana; oleh itu, jemaah haji telah diarahkan untuk melewati dengan cepat, kerana Muhassir adalah tempat tersiksa. Imam Malik di Mu'atta telah menceritakan bahawa Nabi berkata bahawa seluruh Muzdalifah adalah tempat yang sesuai untuk tinggal tetapi seseorang tidak boleh tinggal di lembah Muhassir.
Dalam ayat-ayat Nufail bin Habib, yang disampaikan oleh Ibn Ishaq, beliau menggambarkan peristiwa ini sebagai saksi mata: "Apa yang kamu lihat, O Rudaina, tetapi kamu tidak akan melihat apa yang kita lihat oleh lembah Muhassab. Tuhan apabila saya melihat burung-burung, dan saya tidak berani jangan batu-batu itu jatuh ke atas kami. Semua orang meminta Nufail Seolah-olah saya mempunyai hutang Abyssinians. "Ini adalah satu peristiwa penting yang kemudiannya tersebar di seluruh Arab dan banyak penyair menjadikannya subjek puisi pujian mereka. Dalam puisi ini satu perkara yang cukup jelas bahawa semua orang menganggap Sebagai manifestasi kuasa ajaib Allah Azza wa Jalla, dan tidak seorang pun, bahkan dengan kiasan, mengatakan bahawa berhala-berhala yang disembah di Ka'bah, ada hubungannya dengannya. Sebagai contoh, Abdullah ibn Az-Zibara berkata: " enam puluh ribu tidak pulang ke rumah, dan tidak juga orang yang sakit (Abrahah) yang masih hidup. Ad dan Jurham ada di hadapan mereka, Dan ada Allah, di atas hamba-hamba, yang menahannya. "Abu Qais bin Aslat berkata:" Bangunlah dan sembahlah Tuhanmu dan uraplah Sudut-Tulisan Allah di antara Gunung-gunung Makkah dan Mina .
Apabila pertolongan dari Kaisar Takhuk sampai kepada kamu, tentara-tentara-Nya menangkis mereka sehingga mereka berbaring di debu, dilempar dengan batu. "Bukan hanya ini, tetapi menurut Hadrat Umm Hani dan Hadrat Zubair bin al-Awwam, nabi (di mana beliau menjadi damai Allah) berkata: "Orang Quraish tidak menyembah sesiapa kecuali Allah, Yang Maha Esa dan Satu, selama sepuluh tahun (dan menurut orang lain, selama tujuh tahun). Tradisi Umm Hani telah dikaitkan oleh Imam Bukhari dalam Sejarahnya dan oleh Tabarani, Hakim, Ibn Marduyah dan Baihaqi dalam koleksi mereka Ahadith. Hadrat Zubair telah dikaitkan oleh Tabarani, Ibn Marduyah dan Ibn Asakir, dan ini disahkan lagi oleh tradisi mursal Hadrat Sa'id bin al Musayyab, yang Khatib Baghdadi telah mencatatkan dalam Sejarahnya. Orang-orang Arab menggambarkan tahun di mana peristiwa ini berlaku sebagai Am al-Fil (tahun gajah), dan pada tahun yang sama Rasulullah shallallahu ' . Ahli tradisi dan sejarawan hampir menyalahi undang-undang y menyatakan bahawa peristiwa orang gajah telah terjadi di Muharram dan nabi itu dilahirkan di Rabi al-Awwal. Majoriti mereka menyatakan bahawa dia telah melahirkan 50 hari selepas kejadian gajah tersebut.
Tema dan Bahan
Sekiranya Surah al-Fil dikaji berdasarkan perincian sejarah yang diberikan di atas, seseorang dapat memahami dengan baik mengapa dalam Surah ini hanya Allah yang menunaikan hukumannya terhadap orang-orang gajah telah dirujuk dan digambarkan begitu ringkas.Ia adalah peristiwa kejadian baru-baru ini, dan semua orang di Makkah dan Arab menyedari sepenuhnya. Orang-orang Arab percaya bahawa Ka'bah telah dilindungi dalam pencerobohan ini bukan oleh tuhan atau dewi mana-mana tetapi oleh Allah SWT sendiri. Kemudian Allah sendiri telah dipanggil oleh ketua-ketua Quraish untuk mendapatkan bantuan, dan selama beberapa tahun rakyat Quraish terkesan dengan peristiwa ini, tidak menyembah kecuali Allah.
Oleh itu, tidak perlu menyebutkan butir-butir dalam Surah al-Fil, tetapi hanya sebutannya cukup sehingga rakyat Quraish, khususnya, dan rakyat Arab, secara amnya, harus mempertimbangkan dengan baik di hati mereka mesej bahawa Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) memberi. Untuk satu-satunya mesej yang dia berikan adalah bahawa mereka harus menyembah dan tidak menyembah selain Allah, Yang Maha Esa dan Yang Satu. Kemudian, mereka juga perlu menganggap bahawa jika mereka menggunakan kekerasan untuk menindas jemputan ini kepada kebenaran, mereka hanya akan menjemput kemurkaan Tuhan, Yang telah menguasai sepenuhnya dan memusnahkan orang-orang gajah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan