Quraish
Surah Quraisy - سورة قريش
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 29
Ayah: 4
[106:4] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]

Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.
(Quraisy 106:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
Surah telah begitu berhak selepas perkataan 'Quraish' dalam ayat pertama.
Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah)
(Quraisy 106:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Walaupun Dahhak dan Kalbi menganggapnya sebagai Madani Surah, namun majoriti para pengulas telah bersetuju bahawa ia adalah Makki, dan bukti nyata ini adalah kata-kata Rabba hadh-al-Bait (Tuan rumah ini) Surah ini sendiri .Sekiranya ia diturunkan di Madinah, perkataan "Rumah ini" untuk Ka'bah tidak boleh relevan.
Selain itu, perkara pokoknya sangat berkaitan dengan Surah Al-Fil
Surah Al-Fiil - سورة الفيل
[105:1] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
(Al-Fiil 105:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkAtas dasar ini sangat relevan, beberapa ulama terawal menganggap kedua Surah sebagai satu entiti. Pandangan ini diperkuat oleh tradisi yang mengatakan bahawa dalam al-Quran yang dimiliki oleh Hadrat Ubayy bin Ka'b keduanya ditulis sebagai satu Surah, i. e. tanpa memasukkan Bismillah di antara mereka.
Selain itu, Hadrat Umar pernah membaca dua Surah sebagai satu dalam Doa. Tetapi pandangan ini tidak dapat diterima kerana di dalam al-Quran yang mana Hadrat Uthman (semoga Allah memberkati dia) telah ditulis secara rasmi oleh kerjasama sejumlah besar sahabat dan dihantar ke pusat-pusat tanah Islam, Bismillah ditulis antara dua Surah, dan sejak itu kedua-dua ini telah ditulis sebagai Surah yang terpisah dalam semua salinan Al-Quran di mana-mana di dunia.
Selain itu, gaya kedua surah ini sangat berbeza sehingga mereka secara nyata muncul sebagai dua Surah yang berasingan.
Latar belakang sejarah
Surah Quraisy - سورة قريش

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah)
(Quraisy 106:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(laitu) kebiasaan aman tenteram perjalanan mereka (menjalankan perniagaan) pada musim sejuk (ke negeri Yaman), dan pada musim panas (ke negeri Syam),
(Quraisy 106:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan yang menguasai rumah (Kaabah) ini,
(Quraisy 106:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.
(Quraisy 106:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSuku Quraish tersebar di seluruh Hijaz sehingga masa Qusayy bin Kilab, leluhur nabi (yang menjadi damai Allah).
Pertama sekali, Qusayy mengumpulkannya di Makkah dan suku ini dapat memperoleh kuasa atas Ka'bah. Atas dasar itu, Qusayy dipanggil mujammi (uniter, assembler) oleh rakyatnya. Lelaki ini dengan kebijaksanaan dan kebijaksanaannya mengasaskan sebuah negara kota di Makkah dan membuat pengaturan yang sangat baik untuk kebajikan para peziarah yang datang dari seluruh tanah Arab, dengan hasilnya kaum Quraish dapat mendapat pengaruh yang besar di kalangan suku dan tanah Arab.
Selepas Qusayy pejabat Makkah dibahagikan antara anak-anaknya, Abdi Manaf dan Abd ad-Dar, tetapi kedua-dua Abdi Manaf mendapat kemasyhuran yang lebih besar bahkan sepanjang masa ayahnya dan dianggap tinggi di seluruh Arab. Abdi Manaf mempunyai empat anak lelaki: Hashim, Abdi Shams, Al-Muttalib, dan Naufal. Daripada Hashim ini, bapa Abdul Muttalib dan datuk nabi, mula-mula menyusun idea untuk mengambil bahagian dalam perdagangan yang berlalu antara negara-negara timur dan Syria dan Mesir melalui Arabia, dan juga untuk membeli keperluan hidup bagi orang-orang Arab begitu bahawa puak-puak yang tinggal di jalan perdagangan membeli ini dari mereka dan para pedagang yang tinggal di pedalaman negara itu tertarik ke pasar Makkah.
Ini adalah masa ketika kerajaan Sasanian Iran telah menangkap perdagangan antarabangsa yang dilakukan antara tanah utara dan negara-negara timur dan empayar Byzantine melalui Teluk Parsi. Ini telah meningkatkan aktiviti perdagangan di laluan perdagangan yang membawa dari selatan Arab ke Syria dan Mesir di sepanjang pantai Laut Merah.
Berlawanan dengan karavan Arab yang lain, Quraish mempunyai kelebihan bahawa suku-suku di laluan itu memandang mereka dengan harga tinggi kerana mereka menjadi penjaga Kaabah. Mereka terhutang budi kepada mereka untuk kemurahan hati yang besar yang kaum Quraisy merawat mereka dalam musim Haji. Itulah sebabnya kaum Quraisy tidak merasa takut bahawa karavan mereka akan dirompak atau dirugikan di mana-mana.
Suku-suku di jalan tidak menuduh mereka cukai transit berat yang mereka minta dari karavan lain. Hashim mengambil kesempatan daripada ini menyediakan skim perdagangan dan membuat tiga rakan saudara lelakinya di dalamnya. Oleh itu, Hashim mendapat keistimewaan perdagangan dari raja Ghassanide Syria, Abdi Shams dari Negus, Al-Muttalib dari bangsawan Yaman dan Naufal dari kerajaan Iraq dan Iran, dan perdagangan mereka mula berkembang. Inilah bagaimana empat orang saudara menjadi terkenal sebagai pedagang dan mula dikenali sebagai ashab al-ilaf (penjana cinta dan kasih sayang) berdasarkan perhubungan mereka dengan suku-suku dan negara-negara sekitarnya.
Kerana hubungan perniagaan mereka dengan Syria, Mesir, Iraq, Iran, Yaman dan Abyssinia, kaum Quraish mendapat peluang seperti ini dan hubungan langsung mereka dengan budaya dan tamadun negara-negara yang berbeza sehingga meningkatkan pengetahuan dan kebijaksanaan mereka yang tidak ada suku Arab boleh dipadankan dan sama dengannya. Berkenaan kekayaan dan barangan duniawi mereka menjadi suku yang paling kaya, dan Makkah menjadi pusat komersial paling penting di semenanjung Arab.
Satu lagi kelebihan hebat yang diperoleh dari hubungan antarabangsa ini adalah bahawa mereka membawa dari skrip jubin Iraq yang kemudian digunakan untuk menulis Al-Quran. Tiada suku Arab lain boleh berbangga dengan begitu banyak orang yang melek huruf seperti Quraish. Kerana itulah sebabnya Rasulullah saw bersabda: "Quraish adalah pemimpin manusia." (Musnad Ahmad: Marwiyat Amr bin al As).
Dan mengikut tradisi dari Hadrat Ali di Baihaqi, nabi berkata: "Pertama, kepemimpinan Arab adalah di tangan orang-orang Himyar, maka Allah menariknya dari mereka dan memberikannya kepada Quraish". Oleh itu, kaum Quraisy makmur dan berkembang apabila peristiwa serangan Abrahah ke Makkah berlaku. Sekiranya Abrahah pada masa itu berjaya mengambil Kota suci ini dan memusnahkan Ka'bah, kemuliaan dan kemuliaan bukan sahaja Quraish tetapi Ka'bah itu sendiri akan hilang, kepercayaan Arab pra-Islam bahawa Dewan sesungguhnya rumah Allah akan hancur, dan harga yang tinggi di mana Quraish dipertanggungjawabkan sebagai penjaga rumah di seluruh negara akan terancam.
Kemudian, selepas pendudukan Abyssinian ke Makkah, Byzantium juga akan mengambil inisiatif untuk mendapatkan kawalan ke atas laluan perdagangan antara Syria dan Makkah; dan Quraish akan dikurangkan kepada nasib yang lebih buruk daripada yang mana mereka terlibat sebelum Qusayy bin Kilab. Tetapi apabila Allah menunjukkan manifestasi kuasa-Nya sendiri, burung-burung itu memusnahkan 60.000 pasukan Abyssinian yang dibawa oleh Abrahah dengan melemparkannya dengan batu dan dari Makkah ke Yaman, mereka terus jatuh dan mati, di tepi jalan, kepercayaan orang-orang Arab bahawa Ka'bah sesungguhnya Rumah Allah meningkat dan kemuliaan dan kemuliaan Quraish juga dipertingkatkan di seluruh negara.
Sekarang orang-orang Arab yakin bahawa mereka berada di bawah nikmat Allah; oleh itu, mereka melawat setiap bagian dari Arabia tanpa takut dan melewati setiap tanah dengan karavan perdagangan mereka tanpa luka. Tiada siapa yang boleh berani menyentuh mereka dengan niat jahat. Tidak bercakap mengenai menyentuh mereka, walaupun mereka mempunyai orang bukan Quraish di bawah perlindungan mereka, dia juga dibenarkan untuk lulus tanpa luka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan