Ahad, 18 Februari 2018

Al-Ghaashiya

0 Comments

Al-Ghaashiya

Surah Al-Ghaasyiyah - سورة الغاشية

Tempoh: Makkan
Wahyu Pesanan: 68
Ayah: 26
bahagian: 1
Thafheem Vol: 6

Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan 'al-ghishiyah' dalam ayat pertama.

Tempoh Wahyu

Seluruh perkara Surah menunjukkan bahawa ini juga adalah salah satu surah yang paling awal yang akan didedahkan; tetapi ini adalah tempoh ketika Nabi (yang menjadi damai Allah) telah memulakan khotbahnya secara terbuka, dan orang-orang Makkah mendengarnya dan mengabaikannya secara sembrono dan tanpa berfikir.

Tema dan Subject Matter

Surah Al-Ghaasyiyah - سورة الغاشية

Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001
Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal hari kiamat yang huru-haranya meliputi?
(Al-Ghaasyiyah 88:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Muka (orang-orang yang kafir) pada hari itu tunduk kerana merasa hina,
(Al-Ghaasyiyah 88:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Mereka menjalankan kerja yang berat lagi berpenat lelah,
(Al-Ghaasyiyah 88:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
Mereka tetap menderita bakaran neraka yang amat panas (membakar), -
(Al-Ghaasyiyah 88:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
Mereka diberi minum dari matair yang menggelegak panasnya.
(Al-Ghaasyiyah 88:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
Tiada makanan bagi mereka (di situ) selain dari pokok-pokok yang berduri,
(Al-Ghaasyiyah 88:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Yang tidak menggemokkan, dan tidak pula dapat menghilangkan sedikit kelaparan pun.
(Al-Ghaasyiyah 88:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
(Sebaliknya) muka (orang-orang yang beriman) pada hari itu berseri-seri,
(Al-Ghaasyiyah 88:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
Berpuas hati dengan balasan amal usahanya (yang baik yang telah dikerjakannya di dunia), -
(Al-Ghaasyiyah 88:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
(Mereka tinggal menetap) di dalam Syurga tinggi (tempat kedudukannya darjatnya),
(Al-Ghaasyiyah 88:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Mereka tidak mendengar di situ sebarang perkataan yang sia-sia,
(Al-Ghaasyiyah 88:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Di dalam Syurga itu ada matair yang mengalir,
(Al-Ghaasyiyah 88:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
Di situ juga ada pelamin-pelamin (berhias) yang tinggi (tempatnya),
(Al-Ghaasyiyah 88:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Dan piala-piala minuman yang disediakan (untuk mereka),
(Al-Ghaasyiyah 88:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Dan bantal-bantal yang teratur (untuk mereka berbaring atau bersandar),
(Al-Ghaasyiyah 88:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Serta hamparan-hamparan yang terbentang.
(Al-Ghaasyiyah 88:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
(Mengapa mereka yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan?
(Al-Ghaasyiyah 88:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaannya.?
(Al-Ghaasyiyah 88:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Dan keadaan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan?
(Al-Ghaasyiyah 88:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan?
(Al-Ghaasyiyah 88:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Oleh itu berikanlah sahaja peringatan (wahai Muhammad, kepada manusia, dan janganlah berdukacita kiranya ada yang menolaknya), kerana sesungguhnya engkau hanyalah seorang Rasul pemberi ingatan;
(Al-Ghaasyiyah 88:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Bukanlah engkau seorang yang berkuasa memaksa mereka (menerima ajaran Islam yang engkau sampaikan itu).
(Al-Ghaasyiyah 88:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
Akan tetapi sesiapa yang berpaling (dari kebenaran) serta ia kufur ingkar, -
(Al-Ghaasyiyah 88:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
Maka Allah akan menyeksanya dengan azab seksa yang sebesar-besarnya.
(Al-Ghaasyiyah 88:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A025
Sesungguhnya kepada Kamilah kembalinya mereka,
(Al-Ghaasyiyah 88:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A026
Selain dari itu, sesungguhnya tanggungan Kamilah soal menghitung amal mereka.
(Al-Ghaasyiyah 88:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Untuk memahami perkara itu dengan baik seseorang harus memandang fakta bahawa pada peringkat awal khotbah Rasulullah (yang menjadi damai Allah) kebanyakannya berpusat di sekitar dua mata yang dia ingin menanamkan dalam fikiran rakyat: Tauhid dan Akhirat : dan penduduk Makkah menolak kedua-duanya. Marilah kita pertimbangkan perkara pokok dan gaya Surah ini. Pada awalnya, untuk membangkitkan orang ramai dari sikap tidak ragu-ragu mereka, mereka telah dengan jelas ditanya: "Adakah anda mempunyai pengetahuan tentang masa ketika bencana besar akan turun?".

Sejurus selepas butiran terperinci tentang bencana yang akan berlaku diberikan bagaimana rakyat akan dibahagikan kepada dua kumpulan yang berasingan dan akan memenuhi hujung berasingan. Satu kumpulan orang akan pergi ke Neraka dan mereka akan mengalami hukuman; kumpulan kedua akan pergi ke surga yang luhur dan akan diberkati. Setelah menimbulkan perasaan marah kepada orang-orang, tema tiba-tiba berubah dan pertanyaannya ditanya: Jangan orang-orang ini, yang mengejek dan menghina ajaran Tauhid dan berita akhirat yang diberikan oleh Al-Quran, perhatikan perkara biasa yang mereka alami setiap hari dalam kehidupan mereka? Adakah mereka tidak pernah menganggap bagaimana unta-unta, di mana aktiviti seumur hidup mereka di padang pasir Arab bergantung, menjadi wujud, dengan tepat sama dengan ciri-ciri yang diperlukan untuk binatang yang diperlukan dalam kehidupan gurun mereka? Apabila mereka pergi dalam perjalanan, mereka melihat langit, gunung, atau bumi.

Biarkan mereka merenung tiga fenomena ini dan pertimbangkan bagaimana langit diletakkan di atas mereka, bagaimana gunung-gunung itu dibina dan bagaimana bumi itu tersebar di bawahnya? Adakah semua ini berlaku tanpa kemahiran dan ketukangan dari All Designer yang Berkuasa, Maha Bijaksana? Jika mereka mengakui bahawa Pencipta telah mencipta semua ini dengan kebijaksanaan dan kuasa yang besar dan bahawa tidak ada orang lain yang bersekutu dengan Dia dalam penciptaan mereka, mengapa mereka menolak untuk menerima Dia sendiri sebagai Tuhan dan Penyokong mereka?

Dan jika mereka mengakui bahawa Tuhan mempunyai kuasa untuk mencipta semua ini, maka di atas apa alasan yang rasional mereka ragu-ragu untuk mengakui bahawa Tuhan juga mempunyai kuasa untuk membawa Kebangkitan, untuk menciptakan manusia, dan menjadikan Neraka dan Syurga? Setelah membuat kebenaran yang nyata dengan hujah ringkas dan rasional ini, alamat itu beralih dari orang-orang yang tidak percaya kepada Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan dia diberitahu: "Jika orang-orang ini tidak mengakui kebenaran, mereka tidak boleh; tidak diberi kuasa untuk bertindak dengan kuasa atas mereka, supaya kamu harus memaksa mereka untuk mempercayai: satu-satunya tugas kamu adalah untuk memberi nasihat, jadi menasihati mereka, akhirnya mereka harus kembali kepada Kami, maka Kami akan memanggil mereka dengan penuh dan akan mengenakan hukuman berat terhadap mereka yang tidak percaya. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top