Al-Fajr
Surah Al-Fajr - سورة الفجر
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 10
Ayah: 30
[89:30] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]

"Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! "
(Al-Fajr 89:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
Surah begitu ditakrifkan selepas perkataan 'wal-fajr' dengan mana ia dibuka.Tempoh Wahyu
Isinya menunjukkan bahawa ia diturunkan pada tahap ketika penganiayaan terhadap orang-orang yang baru masuk Islam telah bermula di Makkah. Atas dasar itu orang-orang Makkah telah diperingatkan tentang akhir kejahatan suku-suku A'ad dan Thamud dan Firaun.Tema dan Subject Matter
Surah Al-Fajr - سورة الفجر

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai kelebihan di sisi Allah);
(Al-Fajr 89:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan bilangan yang genap serta yang ganjil;
(Al-Fajr 89:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan malam, apabila ia berlalu; -
(Al-Fajr 89:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Bukankah yang demikian itu mengandungi sumpah (yang diakui kebenarannya) oleh orang yang berakal sempurna?
(Al-Fajr 89:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka)
(Al-Fajr 89:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iaitu penduduk "Iram" yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya, (sesuai dengan penduduknya)
(Al-Fajr 89:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di segala negeri (pada zamannya)?
(Al-Fajr 89:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura iaitu tempat tinggalnya)?
(Al-Fajr 89:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh?
(Al-Fajr 89:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing).
(Al-Fajr 89:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.
(Al-Fajr 89:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka berbagai paluan azab;
(Al-Fajr 89:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat)
(Al-Fajr 89:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!"
(Al-Fajr 89:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan sebaliknya apabila ia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (ia tidak bersabar bahkan ia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: "Tuhanku telah menghinakan daku!"
(Al-Fajr 89:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Jangan demikian, (sebenarnya kata-kata kamu itu salah). Bahkan (perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah, lebih salah lagi kerana) kamu tidak memuliakan anak yatim, (malah kamu menahan apa yang Ia berhak menerimanya);
(Al-Fajr 89:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan kamu tidak menggalakkan untuk memberi makanan (yang berhak diterima oleh) orang miskin;
(Al-Fajr 89:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan kamu sentiasa makan harta pusaka secara rakus (dengan tidak membezakan halal haramnya),
(Al-Fajr 89:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Serta kamu pula sayangkan harta secara tamak haloba!
(Al-Fajr 89:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Jangan sekali-kali bersikap demikian! (Sebenarnya) apabila bumi (dihancurkan segala yang ada di atasnya dan) diratakan serata-ratanya,
(Al-Fajr 89:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (perintah) Tuhanmu pun datang, sedang malaikat berbaris-baris (siap sedia menjalankan perintah),
(Al-Fajr 89:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Serta diperlihatkan neraka Jahannam pada hari itu, (maka) pada saat itu manusia akan ingat (hendak berlaku baik), dan bagaimana ingatan itu akan berguna lagi kepadanya?
(Al-Fajr 89:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ia akan berkata: "Alangkah baiknya kalau aku dahulu sediakan amal-amal baik untuk hidupku (di sini)!"
(Al-Fajr 89:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka pada hari itu tiada sesiapapun yang dapat menyeksa seperti azab (yang ditimpakan oleh) Allah.
(Al-Fajr 89:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan tiada sesiapapun yang dapat mengikat serta membelenggu seperti ikatan dan belengguNya.
(Al-Fajr 89:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Setelah menerangkan akibat orang-orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! -
(Al-Fajr 89:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) ! -
(Al-Fajr 89:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia -
(Al-Fajr 89:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! "
(Al-Fajr 89:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkMari kita pertimbangkan alasan dalam susunan yang telah dibentangkan. Pertama-tama, sumpah bersumpah pada waktu subuh, sepuluh malam, malam dan ganjil, dan malam yang berangkat, para pendengar telah ditanya: "Adakah perkara-perkara ini tidak mencukupi untuk memberi kesaksian tentang kebenaran yang kamu enggan mengakui ? ".
Dari penjelasan yang kami berikan dari empat perkara ini dalam nota yang sepadan, akan menjadi jelas bahawa perkara-perkara ini adalah simbol keteraturan yang ada pada malam dan siang, dan sumpah sumpah oleh pertanyaan ini telah ditanya dalam pengertian : Malah setelah menyaksikan sistem bijak yang ditakrifkan oleh Tuhan, adakah anda masih memerlukan bukti lain untuk memperlihatkan bahawa ia tidak berada di luar kuasa Tuhan yang telah membawa sistem ini untuk menubuhkan Akhirat, dan itu adalah keperluannya kebijaksanaan yang Dia harus memanggil manusia untuk menjelaskan perbuatannya? Kemudian, dengan alasan dari sejarah manusia sendiri, kejahatan A'ad dan Thamud dan Firaun telah disebut sebagai contoh untuk menunjukkan bahawa apabila mereka melampaui semua batas dan mengagungkan rasuah di bumi, Allah telah meletakkan mereka benci-Nya hukuman. Ini adalah bukti hakikat bahawa sistem alam semesta tidak dikendalikan oleh tentera yang pekak dan buta, dan dunia juga bukan kerajaan yang memerintah sebagai pemerintah yang korup, tetapi Pemimpin Bijaksana memerintah atasnya, permintaan dari siapa kebijaksanaan dan keadilan tetap dapat dilihat di dunia sendiri dalam sejarah manusia sendiri yang Dia harus memanggil, dan membalas dan menghukum dengan sewajarnya, yang Dia telah diberkati dengan akal dan akal moral dan diberikan hak pengagihan di dunia. Selepas ini, penilaian telah dibuat dari keadaan moral umum masyarakat manusia yang mana paganisme Arab adalah satu contoh yang mudah dilihat; dua aspek, khususnya, telah dikritik: pertama sikap materialistik orang-orang yang memandang baik kebaikan dan kejahatan moral, mereka hanya menganggap pencapaian kekayaan duniawi, pangkat dan kedudukan, atau ketiadaannya, sebagai kriteria kehormatan atau kehinaan, dan telah lupa bahawa kekayaan bukan hadiah pahala atau kemiskinan, tetapi Allah mencuba manusia dalam kedua-dua keadaan untuk melihat sikap yang dimanfaatkannya ketika diberkati dengan kekayaan dan bagaimana ia bertindak ketika ditimpa kemiskinan. Kedua, sikap orang di bawah mana anak yatim di dalam masyarakat mereka ditinggalkan oleh kematian ayahnya. Tiada siapa yang bertanya selepas orang miskin; sesiapa sahaja yang boleh, merampas seluruh warisan yang ditinggalkan oleh ibu bapa yang meninggal dunia, dan menghalau ahli waris lemah secara fraud. Orang ramai begitu tertindas dengan ketamakan yang tidak dapat dipuaskan untuk kekayaan yang mereka tidak pernah puas walau bagaimanapun mereka mungkin mengumpul dan mengumpulkan. Kritikan ini dimaksudkan untuk membuat mereka menyedari mengapa orang-orang dengan sikap dan tingkah laku sedemikian rupa dalam kehidupan dunia tidak boleh dipanggil untuk menganggap kesalahan mereka.
Wacana itu telah disimpulkan dengan dakwaan bahawa akauntabiliti mestilah diadakan dan ia akan diadakan pada Hari apabila Mahkamah Ilahi akan dibentuk. Pada masa itu pengabaian penghakiman akan memahami apa yang mereka tidak faham sekarang walaupun arahan dan peringatan, tetapi pemahaman kemudian akan sia-sia. Pengacau akan menyesal dan berkata, "Adakah saya telah menyediakan untuk Hari ini sebelum ini semasa saya tinggal di dunia." Tetapi penyesalannya tidak akan menyelamatkannya dari hukuman Allah. Akan tetapi, bagi orang-orang yang akan menerima Kebenaran, yang disampaikan oleh kitab-kitab surgawi dan nabi-nabi Allah, dengan penuh kepuasan hati di dunia, Allah akan gembira dengan mereka dan mereka akan senang dengan ganjaran dikurniakan oleh Allah. Mereka akan dipanggil untuk bergabung dengan orang-orang benar dan memasuki Syurga.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan