Al-Jinn
Surah Al-Jinn - سورة الجن
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 40
Ayah: 28
[72:28] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


"(Tuhan mengadakan malaikat-malaikat itu) supaya Ia mengetahui bahawa sesungguhnya - (dengan jagaan mereka) - Rasul-rasul itu telah menyampaikan perutusan-perutusan Tuhan mereka, (dengan sempurna); pada hal Ia memang mengetahui dengan meliputi segala keadaan yang ada pada mereka, serta Ia menghitung tiap-tiap sesuatu: satu persatu".
(Al-Jinn 72:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
"Al-Jinn" adalah nama Surah ini dan juga tajuk perkaranya, kerana di dalamnya peristiwa Jinn yang mendengarkan Al-Quran dan kembali kepada umatnya untuk memberitakan Islam kepada mereka, telah dikaitkan secara terperinci .
Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: `Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!
(Al-Jinn 72:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Mengikut tradisi yang berkaitan dengan Bukhari dan Muslim, dengan kuasa Hadrat Abdullah bin Abbas, sebaik sahaja nabi (yang menjadi damai Allah) akan mengunjungi Fair Ukaz dengan beberapa sahabatnya, dalam perjalanan dia memimpin Sembahyang Fajr di Nakhlah.
Pada masa itu, sebuah syarikat jin telah berlaku seperti itu. Apabila mereka mendengar Al-Quran dibacakan, mereka menunggu dan mendengarnya dengan penuh perhatian. Acara ini telah dijelaskan dalam Surah ini.
Kebanyakan pengulas, berdasarkan tradisi ini, percaya bahawa ini berkaitan dengan perjalanan nabi yang terkenal kepada Taif, yang telah berlaku tiga tahun sebelum Hijrah pada tahun ke-10 kenabian. Tetapi ini tidak betul kerana beberapa sebab. Para jin yang mendengar Al-Quran semasa perjalanan ke Taif telah dikaitkan dalam Al-Ahqaf 29-32 (46:29).




Pembacaan sepintas lalu ayat-ayat tersebut menunjukkan bahawa jin yang telah beriman setelah mendengar al-Qur'an pada waktu itu sudah beriman kepada Nabi Musa dan kitab-kitab sebelumnya. Sebaliknya, vv. 2-7







surah ini jelas menunjukkan bahawa jin yang mendengar al-Quran pada kesempatan ini adalah orang-orang musyrik dan penyokong akhirat dan kenabian. Kemudian, ia disahkan secara sejarah bahawa dalam perjalanannya ke Taif tidak ada yang mengiringi Nabi kecuali Hadrat Zaid bin Harithah.
Sebaliknya, mengenai perjalanan ini, Ibnu Abbas mengatakan bahawa Nabi (yang menjadi damai) diiringi oleh beberapa sahabatnya. Selain itu, tradisi juga bersetuju bahawa dalam perjalanan itu jin mendengar Al-Qur'an ketika nabi berhenti di Nakhlah pada perjalanan pulang dari Taif ke Makkah, dan dalam perjalanan ini, menurut tradisi Ibnu Abbas, peristiwa pendengaran jin Al-Quran berlaku ketika nabi pergi ke Ukaz dari Makkah. Oleh itu, berdasarkan alasan-alasan ini yang sepertinya betul ialah bahawa dalam Surah Al-Ahqaf dan Surah Al-Jinn, satu peristiwa yang sama tidak pernah diriwayatkan, tetapi ini adalah dua kejadian berasingan yang berlaku dalam dua perjalanan yang berasingan.
Sehubungan dengan Surah Al-Ahqaf, dipersetujui bahawa peristiwa yang disebut di dalamnya berlaku pada perjalanan pulang dari Taif pada tahun ke-10 Nabi.
Adapun persoalan, ketika peristiwa kedua ini berlangsung, jawabannya tidak diberikan oleh tradisi Ibnu Abbas, atau tradisi sejarah lainnya menunjukkan ketika Nabi telah pergi ke Fair Ukaz bersama dengan beberapa Sahabatnya.
Walau bagaimanapun, sedikit pertimbangan dalam ayat 8-10 surah ini



menunjukkan bahawa ini hanya boleh menjadi satu peringkat tahap kenabian yang paling awal. Dalam ayat-ayat ini telah dinyatakan bahawa sebelum pelantikan Nabi (kepada siapa yang menjadi perdamaian) kepada Misi Ilahi, jin itu digunakan untuk mempunyai satu atau satu lagi kesempatan untuk mendengarkan di langit untuk mendengar berita tentang yang ghaib, tetapi setelah itu tiba-tiba mereka mendapati bahawa malaikat telah ditetapkan sebagai pengawal dan meteorit ditembak di setiap sisi supaya mereka tidak dapat menemukan tempat keselamatan dari mana mereka dapat mendengar berita rahsia. Setelah itu mereka telah menetapkan mencari sesuatu yang luar biasa yang telah berlaku di bumi, atau akan berlaku, yang mana langkah-langkah keselamatan telah diperketatkan.
Mungkin sejak itu banyak kumpulan jin mesti bergerak untuk mencari kejadian yang luar biasa dan salah seorang dari mereka setelah mendengar Al-Quran daripada Nabi (yang menjadi damai Allah) mesti telah membentuk pendapat bahawa, itu perkara yang sangat penting kerana semua pintu langit telah ditutup terhadap jin.
Pada masa itu, sebuah syarikat jin telah berlaku seperti itu. Apabila mereka mendengar Al-Quran dibacakan, mereka menunggu dan mendengarnya dengan penuh perhatian. Acara ini telah dijelaskan dalam Surah ini.
Kebanyakan pengulas, berdasarkan tradisi ini, percaya bahawa ini berkaitan dengan perjalanan nabi yang terkenal kepada Taif, yang telah berlaku tiga tahun sebelum Hijrah pada tahun ke-10 kenabian. Tetapi ini tidak betul kerana beberapa sebab. Para jin yang mendengar Al-Quran semasa perjalanan ke Taif telah dikaitkan dalam Al-Ahqaf 29-32 (46:29).
Surah Al-Ahqaaf - سورة الأحقاف
[46:29 - 46:32] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatkanlah peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang kepadamu (wahai Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri bacaannya, berkatalah (setengahnya kepada yang lain): "Diamlah kamu dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya!" Kemudian setelah selesai bacaan itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan) memberi peringatan dan amaran.
(Al-Ahqaaf 46:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka berkata: "Wahai kaum kami! Sesungguhnya kami telah mendengar Kitab (Al-Quran) yang diturunkan (oleh Allah) sesudah Nabi Musa, yang menegaskan kebenaran Kitab-kitab Suci yang terdahulu daripadanya, lagi, memandu kepada kebenaran (tauhid) dan ke jalan yang lurus (agama Islam)
(Al-Ahqaaf 46:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Wahai kaum kami! Sahutlah (seruan) Rasul (Nabi Muhammad) yang mengajak ke jalan Allah, serta berimanlah kamu kepadanya, supaya Allah mengampunkan sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Ahqaaf 46:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan sesiapa tidak menyahut (seruan) Rasul yang mengajaknya ke jalan Allah, maka ia tidak akan dapat melepaskan diri (dari balasan azab walau ke mana sahaja ia melarikan diri) di bumi, dan ia tidak akan beroleh sesiapapun - yang lain dari Allah - sebagai pelindung-pelindung yang membelanya; mereka (yang demikian sifatnya) adalah dalam kesesatan yang nyata".
(Al-Ahqaaf 46:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Jinn - سورة الجن
[72:1 - 72:7] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: `Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!
(Al-Jinn 72:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami.
(Al-Jinn 72:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Dan (ketahuilah wahai kaum kami!) Bahawa sesungguhnya: tertinggilah kebesaran dan keagungan Tuhan kita daripada beristeri atau beranak.
(Al-Jinn 72:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Dan (dengan ajaran Al-Quran nyatalah) bahawa sesungguhnya: (ketua) yang kurang akal pertimbangannya dari kalangan kita telah mengatakan terhadap Allah kata-kata yang melampaui kebenaran;
(Al-Jinn 72:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Dan bahawa sesungguhnya (nyatalah kesalahan) kita menyangka bahawa manusia dan jin tidak sekali-kali akan berani mengatakan sesuatu yang dusta terhadap Allah.
(Al-Jinn 72:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.
(Al-Jinn 72:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Dan bahawa sesungguhnya (tidaklah benar) manusia menyangka sebagaimana yang kamu sangka, bahawa Allah tidak sekali-kali mengutuskan sebarang Rasul (atau tidak akan membangkitkan manusia pada hari kiamat).
(Al-Jinn 72:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSebaliknya, mengenai perjalanan ini, Ibnu Abbas mengatakan bahawa Nabi (yang menjadi damai) diiringi oleh beberapa sahabatnya. Selain itu, tradisi juga bersetuju bahawa dalam perjalanan itu jin mendengar Al-Qur'an ketika nabi berhenti di Nakhlah pada perjalanan pulang dari Taif ke Makkah, dan dalam perjalanan ini, menurut tradisi Ibnu Abbas, peristiwa pendengaran jin Al-Quran berlaku ketika nabi pergi ke Ukaz dari Makkah. Oleh itu, berdasarkan alasan-alasan ini yang sepertinya betul ialah bahawa dalam Surah Al-Ahqaf dan Surah Al-Jinn, satu peristiwa yang sama tidak pernah diriwayatkan, tetapi ini adalah dua kejadian berasingan yang berlaku dalam dua perjalanan yang berasingan.
Sehubungan dengan Surah Al-Ahqaf, dipersetujui bahawa peristiwa yang disebut di dalamnya berlaku pada perjalanan pulang dari Taif pada tahun ke-10 Nabi.
Adapun persoalan, ketika peristiwa kedua ini berlangsung, jawabannya tidak diberikan oleh tradisi Ibnu Abbas, atau tradisi sejarah lainnya menunjukkan ketika Nabi telah pergi ke Fair Ukaz bersama dengan beberapa Sahabatnya.
Walau bagaimanapun, sedikit pertimbangan dalam ayat 8-10 surah ini
Surah Al-Jinn - سورة الجن
[72:8 - 72:10] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
`Dan bahawa sesungguhnya kami telah berusaha mencari berita langit, lalu kami dapati langit itu penuh dengan pengawal-pengawal yang sangat kuat kawalannya, dan (dengan rejaman-rejaman) api yang menyala.
(Al-Jinn 72:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Padahal sesungguhnya kami dahulu biasa menduduki tempat-tempat (perhentian) di langit untuk mendengar (percakapan penduduknya); maka sekarang sesiapa yang cuba mendengar, akan mendapati api yang menyala yang menunggu merejamnya.
(Al-Jinn 72:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
`Dan bahawa sesungguhnya kami tidak mengetahui adakah (dengan adanya kawalan langit yang demikian) hendak menimpakan bala bencana kepada penduduk bumi, atau pun Tuhan mereka hendak melimpahkan kebaikan kepada mereka?
(Al-Jinn 72:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkMungkin sejak itu banyak kumpulan jin mesti bergerak untuk mencari kejadian yang luar biasa dan salah seorang dari mereka setelah mendengar Al-Quran daripada Nabi (yang menjadi damai Allah) mesti telah membentuk pendapat bahawa, itu perkara yang sangat penting kerana semua pintu langit telah ditutup terhadap jin.
Realiti Jinn
Sebelum seseorang memulakan kajian Surah ini seseorang mesti tahu dengan jelas apa sebenarnya jin itu untuk mengelakkan sebarang kekeliruan mental yang mungkin berlaku.
Ramai orang zaman moden terlibat dalam salah faham bahawa jin tidak nyata, tetapi hanya figur pepatah kuno dan mitos.
Mereka tidak membentuk pendapat ini atas dasar bahawa mereka telah mengetahui semua realiti dan kebenaran tentang alam semesta dan dengan demikian mendapati bahawa jin tidak wujud. Mereka tidak boleh mendakwa memiliki pengetahuan seperti itu. Tetapi mereka telah mengandaikan tanpa alasan dan bukti bahawa tiada apa pun di alam semesta melainkan apa yang mereka dapat lihat, sedangkan persepsi manusia terhadap luas alam semesta yang besar ini tidak dapat dibandingkan dengan setetes air berbanding lautan.
Di sini, orang yang berfikir bahawa apa yang dia tidak perceive, tidak wujud, dan apa yang ada mesti semestinya dianggap, sebenarnya, memberikan bukti sempit pikirannya sendiri. Dengan cara pemikiran ini, untuk tidak bercakap tentang jin, manusia tidak dapat menerima dan mengakui kenyataan apa pun, yang tidak dapat dia alami secara langsung dan diamati, dan dia tidak dapat mengakui kewujudan Tuhan, untuk mengatakan tidak ada yang mengakui apa-apa realiti yang tidak kelihatan.
Orang-orang Muslim yang telah dipengaruhi oleh modenisme, tetapi tidak dapat menafikan al-Qur'an, telah memberikan tafsiran aneh tentang pernyataan al-Qur'an yang jelas tentang jin, Iblis dan Syaitan.
Mereka mengatakan bahawa ini tidak merujuk kepada mana-mana ciptaan yang tersembunyi, yang mungkin mempunyai kewujudannya sendiri, tetapi kadang-kadang menunjukkan kekuatan haiwan manusia sendiri, yang dipanggil Syaitan, dan kadang-kadang ia menyiratkan makhluk ganas dan gunung liar, dan kadang-kadang orang yang digunakan untuk mendengar al-Quran dengan diam-diam.
Tetapi kenyataan-kenyataan Al-Qur'an dalam hal ini sangat jelas dan eksplisit bahawa tafsiran ini tidak mempunyai kaitan dengan mereka apa pun. Qur'an sering menyebutkan jin dan lelaki dengan cara yang menunjukkan bahawa mereka adalah dua ciptaan yang berasingan.
Untuk ini, lihat Al Araf: 38 7:38,

Hud: 119 11: 119,

Ha Mim As-Sajdah: 25,29 41:25,
Ramai orang zaman moden terlibat dalam salah faham bahawa jin tidak nyata, tetapi hanya figur pepatah kuno dan mitos.
Mereka tidak membentuk pendapat ini atas dasar bahawa mereka telah mengetahui semua realiti dan kebenaran tentang alam semesta dan dengan demikian mendapati bahawa jin tidak wujud. Mereka tidak boleh mendakwa memiliki pengetahuan seperti itu. Tetapi mereka telah mengandaikan tanpa alasan dan bukti bahawa tiada apa pun di alam semesta melainkan apa yang mereka dapat lihat, sedangkan persepsi manusia terhadap luas alam semesta yang besar ini tidak dapat dibandingkan dengan setetes air berbanding lautan.
Di sini, orang yang berfikir bahawa apa yang dia tidak perceive, tidak wujud, dan apa yang ada mesti semestinya dianggap, sebenarnya, memberikan bukti sempit pikirannya sendiri. Dengan cara pemikiran ini, untuk tidak bercakap tentang jin, manusia tidak dapat menerima dan mengakui kenyataan apa pun, yang tidak dapat dia alami secara langsung dan diamati, dan dia tidak dapat mengakui kewujudan Tuhan, untuk mengatakan tidak ada yang mengakui apa-apa realiti yang tidak kelihatan.
Orang-orang Muslim yang telah dipengaruhi oleh modenisme, tetapi tidak dapat menafikan al-Qur'an, telah memberikan tafsiran aneh tentang pernyataan al-Qur'an yang jelas tentang jin, Iblis dan Syaitan.
Mereka mengatakan bahawa ini tidak merujuk kepada mana-mana ciptaan yang tersembunyi, yang mungkin mempunyai kewujudannya sendiri, tetapi kadang-kadang menunjukkan kekuatan haiwan manusia sendiri, yang dipanggil Syaitan, dan kadang-kadang ia menyiratkan makhluk ganas dan gunung liar, dan kadang-kadang orang yang digunakan untuk mendengar al-Quran dengan diam-diam.
Tetapi kenyataan-kenyataan Al-Qur'an dalam hal ini sangat jelas dan eksplisit bahawa tafsiran ini tidak mempunyai kaitan dengan mereka apa pun. Qur'an sering menyebutkan jin dan lelaki dengan cara yang menunjukkan bahawa mereka adalah dua ciptaan yang berasingan.
Untuk ini, lihat Al Araf: 38 7:38,
Surah Al-A'raaf - سورة الأعراف
[7:38] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Allah berfirman: "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: "Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) neraka". Allah berfirman: "Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui".
(Al-A'raaf 7:38) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Hud - سورة هود
[11:119] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah)); dan untuk (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)".
(Hud 11:119) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ahqaf: 18 46:18,
Surah Al-Ahqaaf - سورة الأحقاف
[46:18] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Mereka (yang ingkar derhaka seperti itu) ialah orang-orang yang tetap menerima hukuman (azab) bersama-sama dengan umat-umat yang terdahulu daripada mereka - dari kalangan jin dan manusia; kerana sesungguhnya mereka telah menyebabkan diri mereka menjadi orang-orang yang rugi.
(Al-Ahqaaf 46:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Adh Dhariyat: 56 51:56,
Surah Adz-Dzaariyaat - سورة الذاريات
[51:56] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
(Adz-Dzaariyaat 51:56) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
surah Ar-Rahman 55: 15, yang memberikan keterangan yang jelas untuk tidak memberi ruang untuk menganggap jin sebagai spesies manusia.
Surah Ar-Rahmaan - سورة الرحمن
[55:15] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan Ia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang;
(Ar-Rahmaan 55:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dalam Surah Al-Araaf: 12 7:12,
Surah Al-A'raaf - سورة الأعراف
[7:12] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Allah berfirman: "Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah."
(Al-A'raaf 7:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Hijr - سورة الحجر
[15:26 - 15:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya.
(Al-Hijr 15:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.
(Al-Hijr 15:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Ar-Rahmaan - سورة الرحمن
[55:14 - 55:19] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Ia menciptakan manusia (lembaga Adam) dari tanah liat kering seperti tembikar,
(Ar-Rahmaan 55:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan Ia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang;
(Ar-Rahmaan 55:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(Ar-Rahmaan 55:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Dia lah) Tuhan yang mentadbirkan dua timur, dan Tuhan yang mentadbirkan dua barat.
(Ar-Rahmaan 55:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(Ar-Rahmaan 55:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
(Ar-Rahmaan 55:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkDalam Surah Al Hijr: 27 15:27,
Surah Al-Hijr - سورة الحجر
[15:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, dari angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.
(Al-Hijr 15:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTambahan pula, dalam surah Al-Kahf: 50 18:50,
Surah Al-Kahfi - سورة الكهف
[18:50] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.
(Al-Kahfi 18:50) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkDalam surah Al-A'raaf: 27 7:27,
Surah Al-A'raaf - سورة الأعراف
[7:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
(Al-A'raaf 7:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkDalam surah Al-Hijr: 16-18 15:16,
Surah Al-Hijr - سورة الحجر
[15:16 - 15:18] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menjadikan di langit: bintang-bintang (yang berbagai bentuk dan keadaan) serta kami hiasi langit itu bagi orang-orang yang melihatnya.
(Al-Hijr 15:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan Kami pelihara (urusan) langit itu dari (masuk campur) tiap-tiap Syaitan yang kena rejam.
(Al-Hijr 15:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Kecuali Syaitan yang curi mendengar percakapan (malaikat di langit), maka ia diburu dan diikuti (dengan rejaman) api yang menyala, yang nyata kelihatan.
(Al-Hijr 15:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah As-Saaffaat - سورة الصافات
[37:6 - 37:10] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan hiasan bintang-bintang.
(As-Saaffaat 37:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (Kami pelihara urusan langit itu) dengan serapi-rapi kawalan dari (masuk campur) tiap-tiap Syaitan yang derhaka;
(As-Saaffaat 37:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Dengan itu) mereka tidak dapat memasang telinga mendengar (percakapan malaikat) penduduk langit, dan mereka pula direjam (dengan api) dari segala arah dan penjuru,
(As-Saaffaat 37:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Untuk mengusir mereka; dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak putus-putus.
(As-Saaffaat 37:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Kecuali sesiapa di antara Syaitan-syaitan itu yang curi mendengar mana-mana percakapan (malaikat), maka ia diburu dan diikuti (dengan rejaman) api yang menjulang lagi menembusi.
(As-Saaffaat 37:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
dan surah Al-Mulk: 5 67: 5,
Surah Al-Mulk - سورة الملك
[67:5] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan bagi mereka azab neraka yang menjulang-julang.
(Al-Mulk 67:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
telah dikatakan bahawa walaupun jin dapat naik ke langit, tidak boleh melebihi had tertentu; jika mereka cuba untuk melangkah melebihi had itu dan cuba untuk mendengar apa yang berlaku di langit, mereka tidak dibenarkan berbuat demikian, dan jika mereka cuba untuk mengada-ada mereka dihalau oleh meteorit. Dengan ini kepercayaan orang-orang Arab polytheistik bahawa jin memiliki pengetahuan tentang yang ghaib, atau mempunyai akses kepada rahsia Ilahi, telah ditolak.
Kesilapan yang sama telah] begitu disangkal di Saba: 14 34:14.

Al-Baqarah: 30-34 2:30





dan Al-Kahf: 50 18:50

menunjukkan bahawa Allah telah mempercayakan manusia dengan wasiat bumi dan manusia lebih unggul dari jin.
Walaupun jin juga telah diberi kuasa dan kebolehan luar biasa tertentu, contohnya yang terdapat di An-Naml 39 27:39,

namun haiwan-binatang itu juga diberikan beberapa kekuatan yang lebih besar dari manusia, tetapi ini tidak ada argumen bahwa hewan-hewan itu unggul kepada lelaki.
Al-Quran juga menjelaskan bahawa jin, seperti manusia, adalah ciptaan yang mempunyai kuasa dan kuasa, dan mereka, seperti mereka, boleh memilih antara ketaatan dan ketidakpatuhan, iman dan kekafiran. Ini disahkan oleh kisah Syaitan dan peristiwa jin yang mengesahkan iman seperti yang terdapat dalam Surah Al-Ahqaf dan Al-Jinn. Pada banyak tempat di dalam Al-Qur'an, ia juga telah menyatakan bahawa Iblis pada penciptaan Adam telah memutuskan untuk menyesatkan manusia, dan sejak itu jin Setan telah berusaha untuk menyesatkan manusia, tetapi mereka tidak memiliki kuasa untuk membantunya dan membuatnya melakukan sesuatu dengan paksa. Walau bagaimanapun, mereka memberi inspirasi kepadanya dengan cadangan yang jahat, memperdaya dia dan membuat kejahatan kelihatan baik kepadanya.
Untuk ini, lihat An-Nisaa 117- 120 4: 117,




Al-Araaf: 11-17 7:11,







Ibrahim: 22 14:22,
Surah Saba' - سورة سبأ
[34:14] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Setelah Kami tetapkan berlakunya kematian Nabi Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka tentang kematiannya melainkan semut putih (anai-anai) yang telah memakan tongkatnya. Maka apabila ia tumbang, ternyatalah kepada golongan jin itu, bahawa kalaulah mereka sedia, mengetahui perkara yang ghaib nescaya mereka tidak tinggal sedemikian lamanya di dalam azab (kerja berat) yang menghina.
(Saba' 34:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Baqarah - سورة البقرة
[2:30 - 2:34] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".
(Al-Baqarah 2:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: "Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar".
(Al-Baqarah 2:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Malaikat itu menjawab: "Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana".
(Al-Baqarah 2:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka". Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: "Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?".
(Al-Baqarah 2:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir.
(Al-Baqarah 2:34) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Kahfi - سورة الكهف
[18:50] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu.
(Al-Kahfi 18:50) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkWalaupun jin juga telah diberi kuasa dan kebolehan luar biasa tertentu, contohnya yang terdapat di An-Naml 39 27:39,
Surah An-Naml - سورة النمل
[27:39] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Berkatalah Ifrit dari golongan jin: "Aku akan membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun dari tempat dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat gagah untuk membawanya, lagi amanah".
(An-Naml 27:39) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkAl-Quran juga menjelaskan bahawa jin, seperti manusia, adalah ciptaan yang mempunyai kuasa dan kuasa, dan mereka, seperti mereka, boleh memilih antara ketaatan dan ketidakpatuhan, iman dan kekafiran. Ini disahkan oleh kisah Syaitan dan peristiwa jin yang mengesahkan iman seperti yang terdapat dalam Surah Al-Ahqaf dan Al-Jinn. Pada banyak tempat di dalam Al-Qur'an, ia juga telah menyatakan bahawa Iblis pada penciptaan Adam telah memutuskan untuk menyesatkan manusia, dan sejak itu jin Setan telah berusaha untuk menyesatkan manusia, tetapi mereka tidak memiliki kuasa untuk membantunya dan membuatnya melakukan sesuatu dengan paksa. Walau bagaimanapun, mereka memberi inspirasi kepadanya dengan cadangan yang jahat, memperdaya dia dan membuat kejahatan kelihatan baik kepadanya.
Untuk ini, lihat An-Nisaa 117- 120 4: 117,
Surah An-Nisaa' - سورة النساء
[4:117 - 4:120] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Apa yang mereka sembah yang lain dari Allah itu, hanyalah berhala-berhala (makhluk-makhluk yang lemah), dan mereka (dengan yang demikian) tidak menyembah melainkan Syaitan yang derhaka;
(An-Nisaa' 4:117) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Yang telah dilaknat oleh Allah, dan yang telah mengatakan: "Demi sesungguhnya, aku akan mengambil dari kalangan hamba-hambaMu, bahagian yang tertentu (untuk menjadi pengikutku);
(An-Nisaa' 4:118) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka (mencacatkan binatang-binatang ternak), lalu mereka membelah telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah". Dan (ingatlah) sesiapa yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah ia dengan kerugian yang terang nyata.
(An-Nisaa' 4:119) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong; dan apa yang dijanjikan oleh Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata.
(An-Nisaa' 4:120) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-A'raaf - سورة الأعراف
[7:11 - 7:17] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud.
(Al-A'raaf 7:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah."
(Al-A'raaf 7:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Turunlah engkau dari Syurga ini, kerana tidak patut engkau berlaku sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, sesungguhnya engkau dari golongan yang hina".
(Al-A'raaf 7:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iblis berkata: Berilah tempoh kepadaku hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)".
(Al-A'raaf 7:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh (ke suatu masa yang tertentu)".
(Al-A'raaf 7:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus;
(Al-A'raaf 7:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".
(Al-A'raaf 7:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Ibrahim - سورة إبراهيم
[14:22] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan berkatalah pula Syaitan setelah selesai perkara itu: "Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu; dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu selain daripada aku telah mengajak kamu lalu kamu terburu-buru menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufur ingkarkan (perintah Tuhan) yang kamu sekutukan daku denganNya". Sesungguhnya orang-orang yang zalim (yang meletakkan sesuatu pada bukan tempatnya) beroleh azab yang tidak terperi sakitnya.
(Ibrahim 14:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Al-Hijr: 30-42 15:30,
Surah Al-Hijr - سورة الحجر
[15:30 - 15:42] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
(Setelah selesai kejadian Adam) maka sujudlah sekalian malaikat, semuanya sekali, -
(Al-Hijr 15:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Melainkan Iblis; ia enggan turut bersama mereka yang sujud.
(Al-Hijr 15:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: Hai Iblis, apa sebabnya engkau tidak turut bersama mereka yang sujud itu?".
(Al-Hijr 15:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iblis menjawab: "Aku tidak patut sujud kepada manusia yang Engkau jadikan dia dari tanah liat yang kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah warna dan baunya".
(Al-Hijr 15:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau dari sekarang ke masa depan adalah (satu makhluk yang) diusir.
(Al-Hijr 15:34) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknat terus-menerus hingga ke hari kiamat".
(Al-Hijr 15:35) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iblis berkata:" Wahai Tuhanku! Jika demikian, berilah tempoh kepadaku hingga ke hari mereka dibangitkan (hari kiamat)".
(Al-Hijr 15:36) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Dengan permohonanmu itu, maka sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh.
(Al-Hijr 15:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Hingga ke hari - masa yang termaklum".
(Al-Hijr 15:38) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,
(Al-Hijr 15:39) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik".
(Al-Hijr 15:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman: "Inilah satu jalan yang lurus, yang tetap Aku memeliharanya.
(Al-Hijr 15:41) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
"Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya sendiri).
(Al-Hijr 15:42) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
An-Nahl 98- 100 16:98,



Bani Israel 61-65 17:61.





..
Al-Qur'an juga memberitahu kita bahawa dalam kejahilan Islam sebelum ini, orang-orang Arab yang politeistik menganggap jin sebagai sekutu Tuhan, menyembah mereka dan menganggap mereka berasal dari Tuhan.
Surah Al-Nahl - سورة النحل
[16:98 - 16:100] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Oleh itu, apabila engkau membaca Al-Quran, maka hendaklah engkau terlebih dahulu) memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang kena rejam.
(Al-Nahl 16:98) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.
(Al-Nahl 16:99) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah.
(Al-Nahl 16:100) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Al-Israa' - سورة الإسراء
[17:61 - 17:65] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; maka mereka sujudlah melainkan iblis; ia berkata: "Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah (yang di adun)?"
(Al-Israa' 17:61) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ia berkata lagi: "Khabarkanlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan mengatasiku? Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antaranya)".
(Al-Israa' 17:62) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah berfirman (kepada iblis): "Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian siapa yang menurutmu di antara mereka, maka sesungguhnya neraka Jahannamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup.
(Al-Israa' 17:63) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu)". Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.
(Al-Israa' 17:64) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya hamba-hambaKu (yang beriman dengan ikhlas), tiadalah engkau (hai iblis) mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka (untuk menyesatkannya); cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi Pelindung (bagi mereka).
(Al-Israa' 17:65) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkAl-Qur'an juga memberitahu kita bahawa dalam kejahilan Islam sebelum ini, orang-orang Arab yang politeistik menganggap jin sebagai sekutu Tuhan, menyembah mereka dan menganggap mereka berasal dari Tuhan.
Untuk ini, lihat A1-An'aam: 100 6: 100,
Saba: 40-41 34:40,
Sebagai Saaffaat: 158 37: 158.
Surah Al-An'aam - سورة الأنعام
[6:100] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan mereka menjadikan jin sekutu bagi Allah, padahal Allah jualah yang mencipta jin-jin itu; dan mereka berdusta terhadap Allah dengan mengada-adakan bagiNya anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan, dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan. Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah Ia dari apa yang mereka sifatkan!
(Al-An'aam 6:100) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Saba' - سورة سبأ
[34:40 - 34:41] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatkanlah) masa Allah menghimpunkan mereka semua (pada hari kiamat), kemudian Ia bertanya kepada malaikat: "Adakah orang-orang ini, (kamu setujui) menyembah kamu dahulu?"
(Saba' 34:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Malaikat menjawab: "Maha Suci Engkau (dari adanya sebarang sekutu denganMu). Engkaulah (yang kami hubungi sebagai Pemimpin dan) Pelindung kami bukan mereka. (Tidak ada hubungan dari pihak kami dengan mereka mengenai penyembahan mereka kepada kami), bahkan mereka adalah menyembah Jin Syaitan; kebanyakan mereka pula percaya kepada Jin Syaitan itu (sebagai sekutu Tuhan yang dipuja dan dipatuhi)".
(Saba' 34:41) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah As-Saaffaat - سورة الصافات
[37:158] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan mereka mengadakan (hubungan) nasab (keluarga) antara Dia (Allah) dan jin. Dan sesungguhnya jin telah mengetahui bahawa mereka pasti akan diseret (ke neraka)
(As-Saaffaat 37:158) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tiada ulasan:
Catat Ulasan