Isnin, 19 Februari 2018

An-Naba

0 Comments

An-Naba

Surah An-Naba' - سورة النبأ

Tempoh: Makkan
Wahyu Pesanan: 80
Ayah: 40

[78:40] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A040
Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), - iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)".
(An-Naba' 78:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
bahagian: 2
Thafheem Vol: 6

Nama

Surah berasal dari perkataan 'an-Naba' dalam ayat kedua.


Ini bukan sahaja nama tetapi juga tajuk perkaranya, kerana Naba membayangkan berita Kebangkitan dan Akhirat dan keseluruhan Surah ditujukan kepada tema yang sama.

Tempoh Wahyu

Seperti yang telah kita jelaskan dalam pengenalan kepada Surah Al-Mursalaat,

tema dari semua Surah, dari Al-Qiyamah

..

..

..

Surah An-Naba' - سورة النبأ

[78:40] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A040
Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), - iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)".
(An-Naba' 78:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
..

ke An-Naazi'at, mirip dengan satu sama lain, dan semua ini nampaknya telah diturunkan pada zaman yang paling awal di Makkah .

Tema dan Subject Matter

Surah An-Naba' - سورة النبأ

Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001
Tentang apakah mereka bertanya-tanya?
(An-Naba' 78:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Tentang berita yang besar, (berita kebangkitan manusia hidup semula menerima balasannya).
(An-Naba' 78:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Yang mereka (ragu-ragu dan) berselisihan mengenainya.
(An-Naba' 78:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
Jangan! (Janganlah mereka bersikap demikian!) Mereka akan mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari balasan itu).
(An-Naba' 78:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
Sekali lagi jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka akan mengetahui kelak (tentang apa yang akan menimpa mereka).
(An-Naba' 78:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
(Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan?
(An-Naba' 78:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya?
(An-Naba' 78:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang?
(An-Naba' 78:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat?
(An-Naba' 78:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)?
(An-Naba' 78:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Dan Kami telah menjadikan siang (dengan cahaya terangnya) - masa untuk mencari rezeki?
(An-Naba' 78:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh?
(An-Naba' 78:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya?
(An-Naba' 78:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Dan Kami telah menurunkan dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah, -
(An-Naba' 78:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Untuk Kami mengeluarkan dengan air itu, biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan, -
(An-Naba' 78:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Serta kebun-kebun yang subur bertaut-taut pokoknya?
(An-Naba' 78:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Sesungguhnya hari pemutusan hukum itu, adalah satu masa yang ditentukan,
(An-Naba' 78:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Iaitu masa ditiup sangkakala, lalu kamu (bangkit hidup) serta datang berpuak-puak (ke Padang Mahsyar);
(An-Naba' 78:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Dan (pada masa itu) langit dipecah belahkan sehingga tiap-tiap belahannya menjadi ibarat pintu yang terbuka luas,
(An-Naba' 78:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Dan gunung-ganang - setelah dihancurkan - diterbangkan ke angkasa, lalu menjadilah ia bayangan semata-mata seperti riak sinaran panas di padang pasir.
(An-Naba' 78:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Sesungguhnya neraka Jahannam adalah disediakan -
(An-Naba' 78:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Untuk orang-orang yang melampaui batas hukum Tuhan, sebagai tempat kembalinya.
(An-Naba' 78:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
Mereka tinggal di dalamnya berkurun-kurun lamanya.
(An-Naba' 78:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
Mereka tidak dapat merasai udara yang sejuk di dalamnya, dan tidak pula sebarang minuman -
(An-Naba' 78:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A025
Kecuali air panas yang menggelegak, dan air danur yang mengalir, -
(An-Naba' 78:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A026
Sebagai balasan yang sesuai (dengan amal mereka yang buruk).
(An-Naba' 78:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A027
Kerana sesungguhnya mereka dahulu tidak menaruh ingatan terhadap hari hitungan amal,
(An-Naba' 78:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A028
Dan mereka telah mendustakan dengan sesungguh-sungguhnya akan ayat-ayat keterangan Kami;
(An-Naba' 78:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A029
Dan tiap-tiap sesuatu dari bawaan hidupnya, telah Kami hitung secara bertulis.
(An-Naba' 78:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A030
(Setelah mereka masuk ke dalam neraka, dikatakan kepada mereka: "Oleh sebab kamu telah mendustakan ayat-ayat Kami) maka rasalah kamu (azab yang disediakan), kerana Kami tidak akan melakukan selain dari menambah berbagai azab kepada kamu".
(An-Naba' 78:30) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A031
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, disediakan Syurga tempat mereka beroleh apa yang mereka ingini.
(An-Naba' 78:31) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A032
(Mereka akan beroleh) taman-taman bunga dan kebun-kebun buah-buahan, terutama anggur;
(An-Naba' 78:32) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A033
Dan perawan-perawan yang sebaya umurnya;
(An-Naba' 78:33) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A034
Serta piala atau gelas yang penuh dengan minuman;
(An-Naba' 78:34) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A035
Mereka tidak mendengar di dalam Syurga itu perkataan yang sia-sia, dan tiada pula perkataan yang dusta;
(An-Naba' 78:35) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A036
Sebagai balasan dari Tuhanmu, iaitu satu limpah kurnia yang dikira cukup (menurut yang dijanjikanNya),
(An-Naba' 78:36) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A037
Tuhan yang mentadbirkan tujuh petala langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya, Tuhan Yang Maha Pemurah, tidak ada sesiapapun diberi kuasa berkata-kata denganNya (untuk memohon pertimbangan tentang balasan atau pengurniaan itu);
(An-Naba' 78:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A038
(Tambahan pula) pada masa Jibril dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf-saf (menunggu perintah Tuhan), tidak ada yang berani berkata-kata (memohon pertimbangan) melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, serta ia berkata benar.
(An-Naba' 78:38) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A039
Itulah keterangan-keterangan mengenai hari (kiamat) yang sungguh tetap berlakunya; maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil jalan dan cara kembali kepada Tuhannya (dengan iman dan amal yang soleh)!
(An-Naba' 78:39) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A040
Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), - iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau aku menjadi tanah (supaya aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)".
(An-Naba' 78:40) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Temanya juga sama dengan Surah Al-Mursalaat,
i. e. untuk menegaskan Kebangkitan dan Akhirat, dan untuk memberi amaran kepada orang-orang akibat mengakui atau membantahnya. Apabila Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) pertama kali memulakan pengajaran Islam di Makkah, mesejnya terdiri dari tiga elemen: (1) Tidak ada seorangpun yang bersekutu dengan Allah di dalam Tuhan; (2) bahawa Allah telah melantiknya sebagai RasulNya; (3) bahawa dunia ini akan berakhir pada suatu hari dan kemudian dunia lain akan dibentuk apabila semua generasi pertama dan generasi akan dibangkitkan dengan badan yang sama di mana mereka tinggal dan bekerja di dunia; maka mereka akan dipanggil untuk memikirkan kepercayaan dan perbuatan mereka dan mereka yang muncul sebagai percaya dan benar dalam akauntabiliti ini akan pergi ke Syurga dan mereka yang terbukti tidak percaya dan yang jahat akan hidup di Neraka selama-lamanya. Daripada ini, walaupun perkara pertama adalah sangat tidak menyenangkan bagi penduduk Makkah, namun dalam apa jua keadaan mereka tidak kafir terhadap kewujudan Allah. Mereka percaya kepada Dia Sebagai Yang Maha Mulia, Pencipta dan Penyokong dan juga mengakui bahawa semua makhluk yang mereka anggap sebagai dewa-dewa mereka, adalah makhluk-makhluk Allah. Oleh itu, dalam hal ini satu-satunya perkara yang dipertikaikan ialah sama ada mereka mempunyai apa-apa bahagian dalam sifat dan kuasa Ketuhanan dan Ketuhanan sendiri atau tidak. Adapun perkara kedua, penduduk Makkah tidak bersedia menerimanya. Walau bagaimanapun, apa yang mereka tidak boleh menafikan adalah bahawa selama 40 tahun kehidupan bahawa Nabi (yang menjadi damai Allah) telah tinggal di kalangan mereka sebelum beliau mengaku kenabian, mereka tidak pernah menemuinya orang yang bohong bohong atau orang yang akan mengamalkan kaedah yang menyalahi undang-undang untuk hajat mementingkan diri sendiri. Mereka sendiri mengakui bahawa dia adalah seorang lelaki yang mempunyai kebijaksanaan, keadilan dan keunggulan moral. Oleh itu, meskipun dia menuduh dengan seribu tuduhan palsu, tidak ada yang mengatakan tentang membuat orang lain percaya, mereka merasa sukar walaupun untuk diri mereka sendiri percaya bahawa walaupun dia seorang yang jujur ​​dan tegak dalam setiap hubungan dan urusan kehidupan, namun , Allah melarang, pendusta hanya dalam tuntutannya sebagai Nabi. Oleh itu, dua perkara pertama sebenarnya tidak begitu membingungkan bagi penduduk Makkah sebagai perkara ketiga. Ketika ini dibentangkan di hadapan mereka, mereka mengejeknya, menyatakan keajaiban yang luar biasa, dan memandangnya jauh dari alasan dan mustahil, mula bercakap melawannya sebagai luar biasa, bahkan tidak dapat dibayangkan, dalam perhimpunan mereka. Tetapi untuk membawa mereka ke jalan Islam adalah sangat penting bahawa doktrin di akhirat perlu ditanamkan ke dalam fikiran mereka, kerana tanpa kepercayaan dalam doktrin ini, tidaklah mungkin mereka boleh mengambil sikap serius dengan mengambil kira kepada kebenaran dan kepalsuan, boleh mengubah nilai nilai mereka berkenaan dengan kebaikan dan kejahatan, dan melepaskan ibadah dunia, mungkin cenderung mengikuti cara Islam mendesak mereka untuk diikuti. Itulah sebabnya di Surah awal yang diturunkan di Makkah, doktrin di akhirat telah kagum dan menegaskan lebih daripada apa-apa lagi. Walau bagaimanapun, hujah-hujah untuknya telah diberikan sedemikian rupa sehingga doktrin Keesaan Tuhan (Tauhid) juga tertarik dengan minda secara automatik. Ini juga mengandungi hujah ringkas, di sini dan di sana, untuk mengesahkan kebenaran Rasulullah dan Al-Qur'an. Selepas memahami dengan baik mengapa tema Akhirat telah sering diulangi dalam Surah pada zaman ini, mari kita lihat subjek Surah ini. Di dalamnya pertama-tama, kiasan telah dibuat untuk perbincangan biasa dan keraguan yang dinyatakan di setiap jalan Makkah dan di setiap perhimpunan orang Makkah ketika mendengar berita tentang Kebangkitan. Kemudian orang-orang yang mendusta itu telah ditanya: "Tidakkah kamu melihat bumi ini yang Kami telah menyebarkannya sebagai permaidani bagimu? Bukankah kamu melihat gunung-gunung yang tinggi yang kami letakkan di bumi dengan tegas? diri sendiri bagaimana Kami telah menciptakan kamu sebagai pasangan laki-laki dan perempuan? Tidakkah kamu menganggap tidur kamu di mana Kami membuat kamu mencari rehat beberapa jam selepas setiap beberapa jam kerja dan kerja keras agar kamu sesuai untuk bekerja di dunia? Tidakkah anda melihat penggantian malam dan hari yang Kami kerap berkekalan dengan tepat mengikut keperluan dan keperluan anda? Tidakkah anda melihat sistem kuat langit di atas anda? yang mana anda menerima cahaya dan panas anda Tidakkah anda melihat hujan yang turun dari awan dan membantu menghasilkan jagung dan sayur-sayuran dan kebun yang subur? Adakah perkara ini hanya memberitahu anda bahawa kuasa Yang Maha Kuasa yang telah menciptakan mereka, tidak akan dapat membangkitkan Kebangkitan dan menubuhkan Dunia Seterusnya? Kemudian, dari t dia kebijaksanaan tertinggi yang jelas bekerja di dunia ini di sekeliling anda, adakah anda hanya memahami bahawa walaupun setiap bahagiannya dan setiap fungsinya adalah tujuan, namun kehidupan tidak bermakna? Tiada apa-apa boleh menjadi lebih tidak masuk akal dan tidak bermakna bahawa selepas melantik lelaki ke pejabat mandur dan memberikannya kuasa yang besar dalam peruntukan, di rumah kerja ini, ketika dia meninggalkan dunia setelah memenuhi peranannya, dia harus dibebaskan tanpa akauntabilitas. Dia tidak seharusnya diberi ganjaran dan diberi pencen pada kerja yang memuaskan, dan tidak dikenakan sebarang akauntabiliti dan hukuman atas prestasi tugas yang tidak memuaskan. Selepas memberikan hujah-hujah ini, telah dinyatakan secara tegas bahawa Hari Penghakiman pasti akan berlaku pada masa yang ditetapkan. Tidak lama lagi adalah Sangkakala yang dibunyikan daripada apa yang sedang diramalkan akan muncul di depan mata, dan sama ada anda mempercayai hari ini atau tidak, pada masa itu anda akan keluar dalam kumpulan anda dari mana sahaja anda berbaring mati dan dikebumikan untuk menjadikan akaun anda . Penafian anda tidak boleh dengan apa-apa cara mengelakkan peristiwa yang tidak dapat dielakkan ini. Kemudian, dalam ay. 21-30; telah dinyatakan bahawa setiap kesilapan yang salah dari orang-orang yang tidak mengharapkan akauntabilitas untuk berlaku dan dengan demikian menyangkal Wahyu-wahyu kita, yang diperhitungkan dan direkodkan dengan Kami, dan neraka pernah berbohong untuk menghukum mereka dan menghukum mereka sepenuhnya untuk semua mereka kerja-kerja. Kemudian, dalam ay. 31-36, ganjaran yang terbaik dari mereka yang hidup sebagai orang yang bertanggungjawab di dunia dan telah disediakan untuk akhirat sebelumnya telah disebutkan. Mereka telah memberi jaminan bahawa mereka bukan sahaja akan mendapat ganjaran yang besar untuk perkhidmatan mereka tetapi di samping itu mereka juga akan diberikan hadiah yang mencukupi. Kesimpulannya, Mahkamah Suci di akhirat telah digambarkan, sehingga jelas tidak akan ada persoalan tentang seseorang yang bersikeras dalam hal mendapatkan pengikutnya dan kaitannya diampuni, tidak ada yang akan bercakap tanpa cuti, dan meninggalkan akan diberikan pada syarat bahawa syafaat dibuat hanya untuk orang yang akan diberikan syafaat, dan syafaat hanya akan mengatakan apa yang benar. Selain itu, cuti untuk syafaat akan diberikan hanya untuk mereka yang mengakui Kebenaran di dunia tetapi mereka berdosa; pemberontak Tuhan dan penolakan Kebenaran tidak berhak mendapat syafaat sama sekali. Wacana itu telah disimpulkan dengan amaran ini: Hari kedatangan yang sedang diramalkan, pasti akan terjadi. Jangan fikir ia masih jauh, ia sudah dekat. Sekarang, siapa yang berkehendak, hendaklah dia percaya kepadanya dan ambil jalan menuju Tuhannya. Tetapi orang yang tidak percaya, walaupun amaran itu, akan semua perbuatannya diletakkan di hadapannya dan dia akan berseru dengan kesal, "Oh, apakah saya tidak dilahirkan di dunia!". Pada masa itu, penyesalannya akan menjadi kira-kira dunia yang sama dengannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top