At-Tahrim
Surah At-Tahriim - سورة التحريم
Tempoh: MadinanWahyu Arahan: 107
Ayah: 12
[66:12] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


Dan juga (satu misal perbandingan lagi, iaitu): Maryam binti Imran (ibu Nabi Isa seorang perempuan) yang telah memelihara kehormatan dan kesuciannya (dari disentuh oleh lelaki; tetapi oleh sebab Kami telah takdirkan dia mendapat anak) maka Kami perintahkan Jibril meniup masuk ke dalam kandungan tubuhnya dari roh (ciptaan) Kami; dan (sekalipun Maryam itu hidup di antara kaum kafir) ia mengakui kebenaran Kalimah-kalimah Tuhannya serta Kitab-kitabNya; dan ia menjadi dari orang-orang yang tetap taat.
(At-Tahriim 66:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
Surah berasal daripada perkataan 'lima tuharrimu' ayat yang pertama.
Wahai Nabi! Mengapa engkau haramkan (dengan bersumpah menyekat dirimu daripada menikmati) apa yang dihalalkan oleh Allah bagimu, (kerana) engkau hendak mencari keredaan isteri-isterimu? (Dalam pada itu, Allah ampunkan kesilapanmu itu) dan Allah sememangnya Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Tahriim 66:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Sehubungan dengan kejadian tahrim yang dirujuk dalam Surah ini, tradisi Hadis menyebutkan dua wanita yang berada di antara isteri-isteri nabi (pada siapa menjadi damai) pada waktu itu Hadrat Safiyyah dan Hadrat Mariyah Qibtiyyah.
Yang pertama (iaitu Hadrat Safiyyah) dibawa kepada isteri oleh nabi setelah penaklukan Khaiber, dan Khaiber telah ditawan, sebagaimana telah dilaporkan sebulat suara, di AH 7. Wanita yang lain, Hadrat Mariyah, telah disampaikan kepada Nabi oleh Muqawqis, penguasa Mesir, dalam AH 7 dan dia telah melahirkan anaknya, Ibrahim, di Dhul-Hijjah, AH 8.
Peristiwa-peristiwa sejarah ini hampir pasti menentukan bahawa Surah ini telah diturunkan beberapa waktu selama AH 7 atau A. H 8.
Yang pertama (iaitu Hadrat Safiyyah) dibawa kepada isteri oleh nabi setelah penaklukan Khaiber, dan Khaiber telah ditawan, sebagaimana telah dilaporkan sebulat suara, di AH 7. Wanita yang lain, Hadrat Mariyah, telah disampaikan kepada Nabi oleh Muqawqis, penguasa Mesir, dalam AH 7 dan dia telah melahirkan anaknya, Ibrahim, di Dhul-Hijjah, AH 8.
Peristiwa-peristiwa sejarah ini hampir pasti menentukan bahawa Surah ini telah diturunkan beberapa waktu selama AH 7 atau A. H 8.
Tema dan Topik
Ini adalah Surah yang sangat penting di mana cahaya telah dilemparkan kepada beberapa soalan tentang makna berat dengan merujuk kepada beberapa kejadian mengenai isteri-isteri nabi (yang menjadi damai Allah).
Pertama, bahawa kuasa untuk menetapkan batas-batas yang sah dan yang menyalahi undang-undang, yang dibenarkan dan dilarang, sepenuhnya dan mutlak di tangan Allah dan tidak ada yang diwakilkan bahkan kepada Nabi Allah sendiri, untuk tidak bercakap tentang apa-apa lelaki. Nabi sedemikian boleh mengisytiharkan sesuatu yang sah atau menyalahi undang-undang hanya jika dia menerima inspirasi daripada Allah untuk berbuat demikian sama ada inspirasi itu terkandung dalam Al-Quran atau menyampaikannya secara diam-diam.
Walau bagaimanapun, walaupun Nabi tidak diberi kuasa untuk mengisytiharkan apa-apa yang dibenarkan oleh Allah dengan menyalahi undang-undang oleh dirinya sendiri, apalagi mengatakan kepada orang lain. Kedua, dalam mana-mana masyarakat kedudukan seorang Nabi sangat lembut.
Insiden ringan yang dialami oleh seorang lelaki biasa dalam hidupnya mungkin tidak ada akibatnya, tetapi ia menganggap status undang-undang apabila dialami oleh seorang Nabi.
Itulah sebabnya kehidupan nabi-nabi telah diawasi oleh Allah supaya tidak ada perbuatan mereka, bahkan yang paling remeh, boleh menyimpang dari Kehendak Ilahi. Bilamana perbuatan seperti itu telah dikeluarkan dari seorang nabi, ia telah diperbetulkan dengan segera supaya undang-undang dan prinsip-prinsip Islamnya dapat mencapai orang-orang dengan kesucian mutlaknya bukan hanya melalui Kitab Ilahi tetapi juga melalui contoh Nabi yang sangat baik, dan mereka harus memasukkan tiada apa yang mungkin tidak bertentangan dengan kehendak Ilahi.
Ketiga, dan ini secara automatik mengikuti dari sudut yang disebutkan di atas, bahawa apabila Nabi (yang menjadi damai) diperiksa pada perkara kecil, yang tidak hanya diperbetulkan tetapi juga direkodkan, itu memberi kita kepuasan lengkap bahawa apa saja tindakan dan perintah dan petunjuk yang kita dapati dalam kehidupan murni Nabi yang tidak ada apa-apa yang dicatatkan dalam sifat kritikan atau pembetulan dari Allah, mereka sepenuhnya berdasarkan kebenaran, selaras dengan kehendak Ilahi dan kita boleh mendapatkan panduan dari mereka dengan penuh keyakinan dan ketenangan jiwa.
Perkara keempat yang kita pelajari dari wacana ini ialah tentang Rasulullah sendiri, yang menghormati dan menghormati Allah sendiri telah memerintahkan sebagai bahagian penting dari Iman hamba-hambaNya, telah dinyatakan dalam Surah ini bahawa sekali selama kehidupan suci-Nya membuat satu perkara yang diisytiharkan oleh Allah yang menyalahi undang-undang untuk dirinya sendiri untuk menggembirakan isteri-isterinya; maka Allah telah menegur kerana kesalahan mereka, isteri-isteri nabi, yang Dia sendiri telah diisytiharkan sebagai ibu kepada orang-orang yang setia dan layak mendapat penghormatan tertinggi dan penghormatan oleh mereka.
Kemudian, kritikan ini terhadap Nabi dan pentadbiran amaran kepada isteri-isterinya juga belum dikemukakan secara diam-diam tetapi termasuk dalam Kitab, yang seluruh Ummah harus membaca dan membaca selama-lamanya. Jelas sekali, niat untuk menyebut-nyebutnya di dalam Kitab Allah adalah, atau mungkin, bahawa Allah mahu menurunkan Rasul-Nya dan ibu-ibu yang setia di mata orang-orang yang beriman; dan ini juga jelas bahawa tidak ada seorang Muslim yang kehilangan rasa hormat kepada mereka, dalam hatinya setelah membaca Surah Al-Quran ini.
Sekarang, tidak ada alasan lain untuk menyebutkan perkara ini di dalam Al-Quran daripada yang Allah ingin mempersembahkan orang-orang yang beriman dengan cara penghormatan yang betul untuk keperibadian mereka yang hebat. Nabi adalah Nabi, bukan Tuhan, agar dia tidak melakukan kesalahan. Menghormati Nabi tidak diarahkan kerana dia tidak sempurna, tetapi kerana dia adalah wakil sempurna dari Ilahi Ilahi, dan Allah tidak mengizinkan salah satu kesilapannya berlalu tanpa disedari. Ini memberi kita kepuasan bahawa pola hidup yang mulia yang ditinggal oleh Nabi sepenuhnya dan sepenuhnya mewakili kehendak Allah.
Begitu juga, para Sahabat dari isteri suci Nabi, adalah manusia, bukan malaikat atau manusia super. Mereka boleh melakukan kesilapan. Segala pangkat yang mereka capai menjadi mungkin hanya kerana petunjuk yang diberikan oleh Allah dan latihan yang disampaikan oleh Rasulullah saw telah membentuk mereka menjadi model terbaik. Apa jua harga dan penghormatan yang mereka harapkan adalah atas dasar ini dan bukan pada anggapan bahawa mereka tidak sempurna. Atas sebab ini, setiap kali dalam kehidupan suci Nabi (ke atasnya menjadi damai) sahabat-sahabat atau isteri suci berlaku untuk melakukan kesalahan kerana kelemahan manusia, mereka diperiksa.
Beberapa kesilapan mereka telah diperbetulkan oleh Nabi, seperti yang telah disebutkan di banyak tempat dalam Hadis; sesetengah kesilapan lain yang disebutkan di dalam Al-Quran dan Allah sendiri telah membetulkan mereka supaya orang-orang Islam tidak boleh membentuk apa-apa gagasan yang dibesar-besarkan tentang penghormatan dan penghormatan para penatua dan orang-orang hebat, yang dapat membangkitkan mereka dari kemanusiaan kepada kedudukan tuhan dan dewi .
Jika seseorang mengkaji Al-Quran dengan teliti, seseorang akan melihat contoh yang satu ini selepas yang lain.
Dalam Surah Al-Imran, berkaitan dengan Pertempuran Uhud, para Sahabat telah dialamatkan dan berkata: "Allah tidak memenuhi janji (pertolongan) kepada kamu; pada peringkat awal pertempuran, kamu yang membunuh mereka dengan cuti Allah sehingga kamu kehilangan hati dan membantah tentang tugas kamu dan tidak mematuhi pemimpin kamu, ketika Allah menunjukkan kepada kamu apa (rampasan) yang kamu harapkan kerana di antara kamu ada yang berlumba-lumba selepas kehidupan dunia ini, dan orang lain yang menghargai hidup selepas kematian.
Maka Allah menjadikan kamu berundur di hadapan orang-orang yang kafir untuk menguji kamu, tetapi pada hakikatnya, maka sesungguhnya Allah mengampuni kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengasihani kepada orang-orang yang beriman. "
(Ayat152) Dalam surah An-Nur
fitnah terhadap Hadrat Aisha, sahabat-sahabat telah diberitahu, "Apabila kamu mendengarnya, mengapa orang-orang yang beriman dan wanita yang beriman mempunyai pendapat yang baik terhadap diri mereka sendiri, dan mengapa mereka tidak mengatakan: ini adalah fitnah nyata? . . . Sekiranya tidak kerana rahmat dan rahmat Allah terhadap kamu di dunia ini dan di akhirat, satu siksaan yang menyakitkan akan dikunjungi kamu kerana fitnah. (Pertimbangkanlah) apabila anda melepaskan dusta ini dari satu lidah ke yang lain dan diucapkan dengan mulut anda yang mana anda tidak mempunyai pengetahuan. Kamu mengambilnya sebagai perkara yang sangat kecil sedangkan itu adalah satu kesalahan yang besar di sisi Allah. Mengapa kamu tidak, sebaik sahaja kamu mendengarnya, katakan, 'Tidaklah wajar bagi kita untuk mengatakan perkara sedemikian? Maha Suci Allah! Ini adalah fitnah yang besar.
Allah mengingatkan kamu bahawa pada masa depan kamu tidak perlu mengulangi apa-apa seperti ini, jika kamu adalah orang yang beriman "(ayat 12-17).
Dalam surah Al-Ahzab, isteri-isteri suci telah dialamatkan demikian: "Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu Jika kamu mencari dunia dan perhiasan-perumpamaannya, datanglah, saya akan memberikan kamu ini dan menghantar kamu dengan cara yang baik. Tetapi jika kamu mencari Allah dan Rasul-Nya dan tempat akhirat, kamu harus yakin bahawa Allah telah menyediakan pahala yang besar bagi kamu, yang berbuat baik. "
(Ayat 28-29) Di Surah Jumu'ah
para sahabat dikatakan: "Dan ketika mereka melihat beberapa barang dagangan dan hiburan mereka berpaling padanya dan meninggalkan kamu (O Nabi) berdiri (dalam perjalanan Khotbah). Katakanlah kepada mereka: Sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik daripada hiburan dan barang dagangan, dan Allah adalah yang terbaik dari semua penyedia. "
(Ayat 11) Dalam Surah Al-Mumtahinah,
Hadrat Hatib bin Abi Balta'ah, seorang Sahabat yang telah bertempur di Badr, telah terancam kerana dia telah menghantar maklumat rahsia kepada orang Quraish yang tidak percaya tentang pencerobohan Nabi Muhammad sebelum penaklukan Mekah. Kesemuanya ini terdapat dalam Al-Qur'an itu sendiri, dalam al-Quran yang sama yang Allah sendiri telah memberi penghormatan kepada para sahabat dan isteri-isteri suci untuk kebaikan mereka, dan memberi mereka perakuan kesenanganNya, dengan berkata: "Allah telah berkenan kepada mereka dan mereka dengan Allah". Ini adalah yang sama sederhana dan seimbang mengajar tentang penghormatan dan penghormatan orang-orang hebat, yang menyelamatkan umat Islam daripada jatuh ke dalam jurang penyembahan manusia di mana orang-orang Yahudi dan Kristiani jatuh, dan itu adalah hasil yang sama bahawa dalam buku-buku yang para pengikut terkemuka Sunnah telah menyusun subjek Hadis, Commentary of the Qur'an dan Sejarah, tidak hanya mempunyai keunggulan dan kebaikan yang baik dari para sahabat dan isteri suci dan orang-orang terkemuka lain yang disebutkan, tetapi juga tidak ragu-ragu telah dinyatakan dalam menyebut kejadian yang berkaitan dengan kelemahan mereka, kesilapan dan kesilapan, sedangkan para ulama lebih menghargai kelebihan dan kecemerlangan orang-orang hebat dan memahami batas-batas dan penghormatan yang lebih baik daripada mereka yang mengaku sebagai orang yang menghormati para penatua hari ini.
Perkara kelima yang telah dinyatakan secara jelas dalam Surah ini adalah bahawa Agama Allah adalah adil dan adil. Ia ada untuk setiap orang yang hanya menjadi haknya berdasarkan iman dan perbuatannya. Tiada hubungan atau sambungan walaupun dengan orang yang paling baik boleh memberi manfaat kepadanya dalam apa cara sekalipun dan tiada hubungan atau hubungan dengan orang yang paling jahat dan jahat boleh membahayakan baginya dengan cara apa pun.
Dalam hubungan ini tiga jenis wanita telah disebut sebagai contoh sebelum isteri suci khususnya. Salah satu contoh adalah isteri Nabi Nuh dan Lot, yang, jika mereka percaya dan bekerjasama dengan suami-suami mereka yang gemilang, akan menduduki pangkat dan kedudukan yang sama dalam masyarakat Islam. yang dinikmati oleh isteri-isteri nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Tetapi kerana mereka tidak percaya, mereka menjadi isteri para nabi tidak membantu mereka dan mereka jatuh ke neraka.
Contoh kedua adalah isteri Firaun, yang walaupun menjadi isteri musuh yang kuat dari Allah yang percaya dan memilih jalan tindakan yang terpisah dari yang diikuti oleh rakyat Firaun, dan dia sebagai isteri seorang yang tidak percaya yang setia tidak menyebabkannya bahaya, dan Allah menjadikannya Syurga yang layak.
Contoh ketiga adalah Hadrat Maryam (Mary), yang mencapai peringkat tinggi kerana dia menyerah kepada ujian yang berat yang Allah memutuskan untuk meletakkannya. Selain daripada Maria, tiada lagi kumpulan lain wanita yang suci dan suci di dunia yang pernah diuji dengan ujian keras itu walaupun tanpa berkahwin, dia mungkin telah hamil secara ajaib oleh perintah Allah dan memaklumkan perkhidmatan yang dikehendakinya diambil oleh Tuhannya daripadanya.
Apabila Hadrat Maryam menerima keputusan ini, dan sepakat untuk menanggung, seperti seorang mukmin yang benar, segala sesuatu yang ia tidak perlu harus memenuhi untuk memenuhi kehendak Allah, maka Allah meninggikannya ke pangkat mulia Sayyidatu an-nisa 'fil-Jannah: "Pemimpin wanita di Syurga" (Musnad Ahmad).
Selain itu, satu lagi kebenaran yang kita pelajari dari Surah ini adalah bahawa Nabi (yang menjadi perdamaian) tidak menerima dari Allah hanya ilmu yang disertakan dan direkam dalam Al-Quran, tetapi dia diberi maklumat tentang hal-hal lain juga oleh wahyu, yang belum dicatatkan dalam Al-Quran.
Bukti jelasnya adalah ayat 3 Surah ini.
Di dalamnya kita diberitahu bahawa Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) menceritakan rahsia kepada salah seorang isterinya, dan dia memberitahukannya kepada yang lain. Allah memaklumkan kepada nabi tentang rahsia ini. Kemudian, apabila nabi memberi amaran kepada isterinya tentang kesilapan pendedahan dan dia berkata: "Siapakah yang memberitahukan anda tentang kesilapan saya ini," dia menjawab: "Saya telah dimaklumkan oleh Dia Yang mengetahui segala-galanya dan All Aware . " Sekarang, persoalannya di mana di dalam Al-Qur'an adalah ayat di mana Allah telah berkata "Wahai Nabi, rahsia yang kamu telah berikan kepada salah seorang isteri kamu, telah didedahkan olehnya kepada orang lain, atau begitu dan sebagainya? ".
Sekiranya tidak ada ayat di dalam Al-Qur'an, dan jelas tidak ada, ini adalah bukti nyata tentang fakta bahawa wahyu turun kepada Nabi selain Qur'an juga. Ini membantah tuntutan penyokong Hadis, yang mendakwa bahawa tidak ada yang diturunkan kepada Nabi (yang bersahabat) selain dari Al-Qur'an.
Pertama, bahawa kuasa untuk menetapkan batas-batas yang sah dan yang menyalahi undang-undang, yang dibenarkan dan dilarang, sepenuhnya dan mutlak di tangan Allah dan tidak ada yang diwakilkan bahkan kepada Nabi Allah sendiri, untuk tidak bercakap tentang apa-apa lelaki. Nabi sedemikian boleh mengisytiharkan sesuatu yang sah atau menyalahi undang-undang hanya jika dia menerima inspirasi daripada Allah untuk berbuat demikian sama ada inspirasi itu terkandung dalam Al-Quran atau menyampaikannya secara diam-diam.
Walau bagaimanapun, walaupun Nabi tidak diberi kuasa untuk mengisytiharkan apa-apa yang dibenarkan oleh Allah dengan menyalahi undang-undang oleh dirinya sendiri, apalagi mengatakan kepada orang lain. Kedua, dalam mana-mana masyarakat kedudukan seorang Nabi sangat lembut.
Insiden ringan yang dialami oleh seorang lelaki biasa dalam hidupnya mungkin tidak ada akibatnya, tetapi ia menganggap status undang-undang apabila dialami oleh seorang Nabi.
Itulah sebabnya kehidupan nabi-nabi telah diawasi oleh Allah supaya tidak ada perbuatan mereka, bahkan yang paling remeh, boleh menyimpang dari Kehendak Ilahi. Bilamana perbuatan seperti itu telah dikeluarkan dari seorang nabi, ia telah diperbetulkan dengan segera supaya undang-undang dan prinsip-prinsip Islamnya dapat mencapai orang-orang dengan kesucian mutlaknya bukan hanya melalui Kitab Ilahi tetapi juga melalui contoh Nabi yang sangat baik, dan mereka harus memasukkan tiada apa yang mungkin tidak bertentangan dengan kehendak Ilahi.
Ketiga, dan ini secara automatik mengikuti dari sudut yang disebutkan di atas, bahawa apabila Nabi (yang menjadi damai) diperiksa pada perkara kecil, yang tidak hanya diperbetulkan tetapi juga direkodkan, itu memberi kita kepuasan lengkap bahawa apa saja tindakan dan perintah dan petunjuk yang kita dapati dalam kehidupan murni Nabi yang tidak ada apa-apa yang dicatatkan dalam sifat kritikan atau pembetulan dari Allah, mereka sepenuhnya berdasarkan kebenaran, selaras dengan kehendak Ilahi dan kita boleh mendapatkan panduan dari mereka dengan penuh keyakinan dan ketenangan jiwa.
Perkara keempat yang kita pelajari dari wacana ini ialah tentang Rasulullah sendiri, yang menghormati dan menghormati Allah sendiri telah memerintahkan sebagai bahagian penting dari Iman hamba-hambaNya, telah dinyatakan dalam Surah ini bahawa sekali selama kehidupan suci-Nya membuat satu perkara yang diisytiharkan oleh Allah yang menyalahi undang-undang untuk dirinya sendiri untuk menggembirakan isteri-isterinya; maka Allah telah menegur kerana kesalahan mereka, isteri-isteri nabi, yang Dia sendiri telah diisytiharkan sebagai ibu kepada orang-orang yang setia dan layak mendapat penghormatan tertinggi dan penghormatan oleh mereka.
Kemudian, kritikan ini terhadap Nabi dan pentadbiran amaran kepada isteri-isterinya juga belum dikemukakan secara diam-diam tetapi termasuk dalam Kitab, yang seluruh Ummah harus membaca dan membaca selama-lamanya. Jelas sekali, niat untuk menyebut-nyebutnya di dalam Kitab Allah adalah, atau mungkin, bahawa Allah mahu menurunkan Rasul-Nya dan ibu-ibu yang setia di mata orang-orang yang beriman; dan ini juga jelas bahawa tidak ada seorang Muslim yang kehilangan rasa hormat kepada mereka, dalam hatinya setelah membaca Surah Al-Quran ini.
Sekarang, tidak ada alasan lain untuk menyebutkan perkara ini di dalam Al-Quran daripada yang Allah ingin mempersembahkan orang-orang yang beriman dengan cara penghormatan yang betul untuk keperibadian mereka yang hebat. Nabi adalah Nabi, bukan Tuhan, agar dia tidak melakukan kesalahan. Menghormati Nabi tidak diarahkan kerana dia tidak sempurna, tetapi kerana dia adalah wakil sempurna dari Ilahi Ilahi, dan Allah tidak mengizinkan salah satu kesilapannya berlalu tanpa disedari. Ini memberi kita kepuasan bahawa pola hidup yang mulia yang ditinggal oleh Nabi sepenuhnya dan sepenuhnya mewakili kehendak Allah.
Begitu juga, para Sahabat dari isteri suci Nabi, adalah manusia, bukan malaikat atau manusia super. Mereka boleh melakukan kesilapan. Segala pangkat yang mereka capai menjadi mungkin hanya kerana petunjuk yang diberikan oleh Allah dan latihan yang disampaikan oleh Rasulullah saw telah membentuk mereka menjadi model terbaik. Apa jua harga dan penghormatan yang mereka harapkan adalah atas dasar ini dan bukan pada anggapan bahawa mereka tidak sempurna. Atas sebab ini, setiap kali dalam kehidupan suci Nabi (ke atasnya menjadi damai) sahabat-sahabat atau isteri suci berlaku untuk melakukan kesalahan kerana kelemahan manusia, mereka diperiksa.
Beberapa kesilapan mereka telah diperbetulkan oleh Nabi, seperti yang telah disebutkan di banyak tempat dalam Hadis; sesetengah kesilapan lain yang disebutkan di dalam Al-Quran dan Allah sendiri telah membetulkan mereka supaya orang-orang Islam tidak boleh membentuk apa-apa gagasan yang dibesar-besarkan tentang penghormatan dan penghormatan para penatua dan orang-orang hebat, yang dapat membangkitkan mereka dari kemanusiaan kepada kedudukan tuhan dan dewi .
Jika seseorang mengkaji Al-Quran dengan teliti, seseorang akan melihat contoh yang satu ini selepas yang lain.
Dalam Surah Al-Imran, berkaitan dengan Pertempuran Uhud, para Sahabat telah dialamatkan dan berkata: "Allah tidak memenuhi janji (pertolongan) kepada kamu; pada peringkat awal pertempuran, kamu yang membunuh mereka dengan cuti Allah sehingga kamu kehilangan hati dan membantah tentang tugas kamu dan tidak mematuhi pemimpin kamu, ketika Allah menunjukkan kepada kamu apa (rampasan) yang kamu harapkan kerana di antara kamu ada yang berlumba-lumba selepas kehidupan dunia ini, dan orang lain yang menghargai hidup selepas kematian.
Maka Allah menjadikan kamu berundur di hadapan orang-orang yang kafir untuk menguji kamu, tetapi pada hakikatnya, maka sesungguhnya Allah mengampuni kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Mengasihani kepada orang-orang yang beriman. "
(Ayat
fitnah terhadap Hadrat Aisha, sahabat-sahabat telah diberitahu, "Apabila kamu mendengarnya, mengapa orang-orang yang beriman dan wanita yang beriman mempunyai pendapat yang baik terhadap diri mereka sendiri, dan mengapa mereka tidak mengatakan: ini adalah fitnah nyata? . . . Sekiranya tidak kerana rahmat dan rahmat Allah terhadap kamu di dunia ini dan di akhirat, satu siksaan yang menyakitkan akan dikunjungi kamu kerana fitnah. (Pertimbangkanlah) apabila anda melepaskan dusta ini dari satu lidah ke yang lain dan diucapkan dengan mulut anda yang mana anda tidak mempunyai pengetahuan. Kamu mengambilnya sebagai perkara yang sangat kecil sedangkan itu adalah satu kesalahan yang besar di sisi Allah. Mengapa kamu tidak, sebaik sahaja kamu mendengarnya, katakan, 'Tidaklah wajar bagi kita untuk mengatakan perkara sedemikian? Maha Suci Allah! Ini adalah fitnah yang besar.
Allah mengingatkan kamu bahawa pada masa depan kamu tidak perlu mengulangi apa-apa seperti ini, jika kamu adalah orang yang beriman "(ayat 12-17).
Dalam surah Al-Ahzab, isteri-isteri suci telah dialamatkan demikian: "Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri kamu Jika kamu mencari dunia dan perhiasan-perumpamaannya, datanglah, saya akan memberikan kamu ini dan menghantar kamu dengan cara yang baik. Tetapi jika kamu mencari Allah dan Rasul-Nya dan tempat akhirat, kamu harus yakin bahawa Allah telah menyediakan pahala yang besar bagi kamu, yang berbuat baik. "
(Ayat 28-29) Di Surah Jumu'ah
para sahabat dikatakan: "Dan ketika mereka melihat beberapa barang dagangan dan hiburan mereka berpaling padanya dan meninggalkan kamu (O Nabi) berdiri (dalam perjalanan Khotbah). Katakanlah kepada mereka: Sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik daripada hiburan dan barang dagangan, dan Allah adalah yang terbaik dari semua penyedia. "
(Ayat 11) Dalam Surah Al-Mumtahinah,
Hadrat Hatib bin Abi Balta'ah, seorang Sahabat yang telah bertempur di Badr, telah terancam kerana dia telah menghantar maklumat rahsia kepada orang Quraish yang tidak percaya tentang pencerobohan Nabi Muhammad sebelum penaklukan Mekah. Kesemuanya ini terdapat dalam Al-Qur'an itu sendiri, dalam al-Quran yang sama yang Allah sendiri telah memberi penghormatan kepada para sahabat dan isteri-isteri suci untuk kebaikan mereka, dan memberi mereka perakuan kesenanganNya, dengan berkata: "Allah telah berkenan kepada mereka dan mereka dengan Allah". Ini adalah yang sama sederhana dan seimbang mengajar tentang penghormatan dan penghormatan orang-orang hebat, yang menyelamatkan umat Islam daripada jatuh ke dalam jurang penyembahan manusia di mana orang-orang Yahudi dan Kristiani jatuh, dan itu adalah hasil yang sama bahawa dalam buku-buku yang para pengikut terkemuka Sunnah telah menyusun subjek Hadis, Commentary of the Qur'an dan Sejarah, tidak hanya mempunyai keunggulan dan kebaikan yang baik dari para sahabat dan isteri suci dan orang-orang terkemuka lain yang disebutkan, tetapi juga tidak ragu-ragu telah dinyatakan dalam menyebut kejadian yang berkaitan dengan kelemahan mereka, kesilapan dan kesilapan, sedangkan para ulama lebih menghargai kelebihan dan kecemerlangan orang-orang hebat dan memahami batas-batas dan penghormatan yang lebih baik daripada mereka yang mengaku sebagai orang yang menghormati para penatua hari ini.
Perkara kelima yang telah dinyatakan secara jelas dalam Surah ini adalah bahawa Agama Allah adalah adil dan adil. Ia ada untuk setiap orang yang hanya menjadi haknya berdasarkan iman dan perbuatannya. Tiada hubungan atau sambungan walaupun dengan orang yang paling baik boleh memberi manfaat kepadanya dalam apa cara sekalipun dan tiada hubungan atau hubungan dengan orang yang paling jahat dan jahat boleh membahayakan baginya dengan cara apa pun.
Dalam hubungan ini tiga jenis wanita telah disebut sebagai contoh sebelum isteri suci khususnya. Salah satu contoh adalah isteri Nabi Nuh dan Lot, yang, jika mereka percaya dan bekerjasama dengan suami-suami mereka yang gemilang, akan menduduki pangkat dan kedudukan yang sama dalam masyarakat Islam. yang dinikmati oleh isteri-isteri nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Tetapi kerana mereka tidak percaya, mereka menjadi isteri para nabi tidak membantu mereka dan mereka jatuh ke neraka.
Contoh kedua adalah isteri Firaun, yang walaupun menjadi isteri musuh yang kuat dari Allah yang percaya dan memilih jalan tindakan yang terpisah dari yang diikuti oleh rakyat Firaun, dan dia sebagai isteri seorang yang tidak percaya yang setia tidak menyebabkannya bahaya, dan Allah menjadikannya Syurga yang layak.
Contoh ketiga adalah Hadrat Maryam (Mary), yang mencapai peringkat tinggi kerana dia menyerah kepada ujian yang berat yang Allah memutuskan untuk meletakkannya. Selain daripada Maria, tiada lagi kumpulan lain wanita yang suci dan suci di dunia yang pernah diuji dengan ujian keras itu walaupun tanpa berkahwin, dia mungkin telah hamil secara ajaib oleh perintah Allah dan memaklumkan perkhidmatan yang dikehendakinya diambil oleh Tuhannya daripadanya.
Apabila Hadrat Maryam menerima keputusan ini, dan sepakat untuk menanggung, seperti seorang mukmin yang benar, segala sesuatu yang ia tidak perlu harus memenuhi untuk memenuhi kehendak Allah, maka Allah meninggikannya ke pangkat mulia Sayyidatu an-nisa 'fil-Jannah: "Pemimpin wanita di Syurga" (Musnad Ahmad).
Selain itu, satu lagi kebenaran yang kita pelajari dari Surah ini adalah bahawa Nabi (yang menjadi perdamaian) tidak menerima dari Allah hanya ilmu yang disertakan dan direkam dalam Al-Quran, tetapi dia diberi maklumat tentang hal-hal lain juga oleh wahyu, yang belum dicatatkan dalam Al-Quran.
Bukti jelasnya adalah ayat 3 Surah ini.
Surah At-Tahriim - سورة التحريم
[66:3] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan (ingatlah), ketika Nabi memberitahu suatu perkara secara rahsia kepada salah seorang dari isteri-isterinya. Kemudian apabila isterinya itu menceritakan rahsia yang tersebut (kepada seorang madunya), dan Allah menyatakan pembukaan rahsia itu kepada Nabi, (maka Nabi pun menegur isterinya itu) lalu menerangkan kepadanya sebahagian (dari rahsia yang telah dibukanya) dan tidak menerangkan yang sebahagian lagi (supaya isterinya itu tidak banyak malunya). Setelah Nabi menyatakan hal itu kepada isterinya, isterinya bertanya: "Siapakah yang memberi tahu hal ini kepada tuan? " Nabi menjawab: "Aku diberitahu oleh Allah Yang Maha Mengetahui, lagi Amat Mendalam PengetahuanNya (tentang segala perkara yang nyata dan yang tersembunyi) ".
(At-Tahriim 66:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSekiranya tidak ada ayat di dalam Al-Qur'an, dan jelas tidak ada, ini adalah bukti nyata tentang fakta bahawa wahyu turun kepada Nabi selain Qur'an juga. Ini membantah tuntutan penyokong Hadis, yang mendakwa bahawa tidak ada yang diturunkan kepada Nabi (yang bersahabat) selain dari Al-Qur'an.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan