Selasa, 20 Februari 2018

At-Talaaq

0 Comments

At-Talaaq

Surah At-Talaaq - سورة الطلاق

Tempoh: Madinan
Wahyu Arahan: 107
Ayah: 12
[65:12] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A012
Allah yang menciptakan tujuh petala langit dan (Ia menciptakan) bumi seperti itu; perintah Allah berlaku terus menerus di antara alam langit dan bumi. (Berlakunya yang demikian) supaya kamu mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu, dan bahawa sesungguhnya Allah tetap meliputi ilmuNya akan tiap-tiap sesuatu.
(At-Talaaq 65:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
bahagian: 2
Thafheem Vol: 6

Nama

Surah berasal daripada perkataan 'lima tuharrimu' ayat yang pertama.

A001
Wahai Nabi! Apabila kamu - (engkau dan umatmu) - hendak menceraikan isteri-isteri (kamu), maka ceraikanlah mereka pada masa mereka dapat memulakan idahnya, dan hitunglah masa idah itu (dengan betul), serta bertaqwalah kepada Allah, Tuhan kamu. Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah kediamannya (sehingga selesai idahnya), dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar (dari situ), kecuali (jika) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan itulah aturan-aturan hukum Allah (maka janganlah kamu melanggarnya); dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka sesungguhnya ia telah berlaku zalim kepada dirinya. (Patuhilah hukum-hukum itu, kerana) engkau tidak mengetahui boleh jadi Allah akan mengadakan, sesudah itu, sesuatu perkara (yang lain).
(At-Talaaq 65:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Ini juga bukan tajuk perkaranya, tetapi namanya menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana kejadian tahrim (larangan, larangan) telah disebutkan.

Tempoh Wahyu

Hadrat Abdullah bin Masud telah menunjuk, dan keterangan dalaman mengenai perkara Surah mengesahkan perkara yang sama, bahawa ia mesti telah diturunkan selepas ayat-ayat surah Al-Baqarah di mana perintah-perintah mengenai perceraian telah diberikan untuk pertama kalinya.

Walaupun sukar untuk menentukan dengan tepat apa tarikh tepatnya wahyu, tetapi tradisi dalam mana-mana menunjukkan bahawa ketika orang-orang mulai membuat kesilapan dalam memahami perintah-perintah Surah Al-Baqarah, dan praktikal juga mereka mulai melakukan kesalahan, Allah mengirim turun arahan ini untuk pembetulan mereka.

Tema dan Subject Matter

Untuk memahami perintah Surah ini, berguna untuk menyegarkan ingatan seseorang mengenai arahan yang telah diberikan dalam Al-Quran berkenaan dengan perceraian dan tempoh tunggu (Iddat) di atas.

"Perceraian boleh diucapkan dua kali, maka isteri boleh dipertahankan dalam keadilan atau dibenarkan memisahkan dalam keadilan" (2: 229).

Surah Al-Baqarah - سورة البقرة

[2:229] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A229
Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang telah kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika keduanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa - mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan oleh isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan-aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya; dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
(Al-Baqarah 2:229) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
"Dan wanita yang bercerai (selepas pengumuman perceraian) mesti menunggu tiga kursus bulanan ... dan suami mereka berhak untuk membawa mereka kembali (sebagai isteri mereka) selama tempoh menunggu ini, jika mereka menginginkan perdamaian" (2: 228).

Surah Al-Baqarah - سورة البقرة

[2:228] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A228
Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Baqarah 2:228) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
"Kemudian, jika suami menceraikan isterinya (untuk kali ketiga), dia tidak akan tetap sahkan baginya selepas perceraian ini, kecuali jika dia menikahi suami lain ..." (2: 230).

Surah Al-Baqarah - سورة البقرة

[2:230] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A230
Sesudah (diceraikan dua kali), itu jika diceraikan pula (bagi kali yang ketiga) maka perempuan itu tidak halal lagi baginya sesudah itu, sehingga ia berkahwin dengan suami yang lain. Setelah itu kalau ia diceraikan (oleh suami baharu itu dan habis idahnya), maka mereka berdua (suami lama dan bekas isterinya) tidaklah berdosa untuk kembali (maskahwin semula), jika mereka kuat menyangka akan dapat menegakkan aturan-aturan hukum Allah dan itulah aturan-aturan hukum Allah, diterangkannya kepada kaum yang (mahu) mengetahui dan memahaminya.
(Al-Baqarah 2:230) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
 "Apabila kamu berkahwin dengan wanita-wanita yang beriman, dan kemudian perceraian mereka sebelum kamu menyentuh mereka, mereka tidak perlu memenuhi tempoh menunggu, penyelesaian yang kamu dapat meminta dari mereka" (33:49).

Surah Al-Ahzaab - سورة الأحزاب

[33:49] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A049
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka tiadalah kamu berhak terhadap mereka mengenai sebarang idah yang kamu boleh hitungkan masanya. Oleh itu, berilah "mut'ah" (pemberian sagu hati) kepada mereka, dan lepaskanlah mereka dengan cara yang sebaik-baiknya.
(Al-Ahzaab 33:49) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
"Dan jika orang-orang yang mati, biarkanlah isteri-isteri di belakang, wanita-wanita itu hendaklah menahan diri (dari perkawinan) selama empat bulan dan sepuluh hari" (2: 234).

Surah Al-Baqarah - سورة البقرة

[2:234] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A234
Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu, sedang mereka meninggalkan isteri-isteri hendaklah isteri-isteri itu menahan diri mereka (beridah) selama empat bulan sepuluh hari. Kemudian apabila telah habis masa idahnya itu maka tidak ada salahnya bagi kamu mengenai apa yang dilakukan mereka pada dirinya menurut cara yang baik (yang diluluskan oleh Syarak). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.
(Al-Baqarah 2:234) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Kaedah-kaedah yang ditetapkan dalam ayat-ayat ini adalah seperti berikut:
1. Seorang lelaki boleh melafazkan paling banyak tiga perceraian pada isterinya.
2. Sekiranya suami telah mengucapkan satu atau dua perceraian, dia berhak menyimpan wanita tersebut sebagai isteri dalam tempoh menunggu dan jika selepas tamat tempoh menunggu kedua-dua keinginan untuk menikah semula, mereka boleh berkahwin semula dan di sana tidak ada syarat pengesahan (tahlil).

Tetapi jika suami telah melafazkan tiga perceraian, dia kehilangan haknya untuk menjadikannya sebagai isterinya dalam tempoh menunggu, dan mereka tidak boleh berkahwin semula kecuali wanita itu mengahwini suami yang lain dan kemudiannya menceraikannya dengan kehendaknya sendiri. 3. Masa menunggu wanita, yang menstruat dan perkahwinan dengan siapa telah disiapkan, adalah bahawa dia harus lulus tiga kursus bulanan.

Tempoh menunggu dalam kes satu atau dua perceraian adalah bahawa wanita itu masih isteri sah suami dan dia boleh menahannya sebagai isterinya dalam tempoh menunggu. Tetapi jika suami telah melafazkan tiga perceraian, tempoh menunggu ini tidak dapat dimanfaatkan untuk tujuan perdamaian, tetapi hanya dimaksudkan untuk menghalang wanita itu daripada menikahi semula orang lain sebelum berakhir.

4. Tidak ada tempoh menunggu untuk wanita itu, perkahwinan dengan siapa belum selesai, dan yang telah diceraikan sebelum dia disentuh. Dia boleh berkahwin semula, jika dia suka, sebaik sahaja selepas perceraian.

5. Tempoh menunggu wanita yang suaminya mati, adalah empat bulan dan sepuluh hari. Di sini, seseorang perlu faham dengan baik bahawa Surah At-Talaq tidak diturunkan untuk membatalkan mana-mana peraturan atau memindanya, tetapi ia telah diturunkan untuk dua tujuan; Pertama, bahawa lelaki yang telah diberikan hak untuk mengucapkan perceraian harus diajar dengan cara yang bijak menggunakan hak ini kerana tidak menyebabkan pemisahan, sejauh mungkin, jika pemisahan berlaku, hanya sekiranya semua kemungkinan perdamaian bersama telah habis.

Kerana dalam Undang-undang Ilahi, peruntukan perceraian telah dibuat hanya sebagai satu keperluan yang tidak dapat dielakkan; jika tidak, Allah tidak meluluskan bahawa hubungan perkahwinan yang telah ditetapkan di antara seorang lelaki dan seorang wanita harusnya pecah. Nabi saw bersabda: "Allah tidak menjadikan sesuatu yang lebih membenci di sisi Allah daripada perceraian." (Abu Daud). Dan: "Dari semua perkara yang dibenarkan oleh Hukum, yang paling kebencian di sisi Allah adalah perceraian" (Abu Daud).

Objek kedua adalah untuk melengkapi seksyen ini hukum keluarga Islam dengan membekalkan jawapan kepada soalan-soalan yang tetap setelah wahyu perintah di Surah Al-Baqarah. Oleh itu, jawapan telah dibekalkan kepada soalan-soalan berikut: Apakah tempoh menunggu wanita, perkahwinan yang telah disiapkan dan tidak lagi haid, atau mereka yang belum menstruasi, jika mereka bercerai? Apa yang akan menjadi tempoh menunggu wanita, yang hamil, atau wanita yang suaminya mati, jika dia bercerai? Dan apakah perkiraan apa yang akan dibuat untuk penyelenggaraan dan penginapan bagi kategori yang berlainan bagi wanita yang bercerai, dan untuk pengambilan anak yang ibu bapanya berpisah kerana perceraian?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top