Sambungan dari ...

Wacana ketiga (ms 73-I 29)

























































(At-Taubah 9:129) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
telah diturunkan dari kemunculannya dari Kempen Tabuk.
Terdapat beberapa bahagian dalam wacana ini yang diturunkan pada masa yang berlainan dalam tempoh yang sama dan selepas itu disatukan oleh Nabi ke dalam Surah sesuai dengan ilham dari Allah. Tetapi ini tidak menyebabkan gangguan dalam kesinambungannya kerana mereka menangani subjek yang sama dan membentuk sebahagian daripada siri peristiwa yang sama.
Wacana ini memberi amaran kepada orang munafik dari perbuatan jahat mereka dan menegur orang-orang yang beriman yang telah tinggal di dalam Kempen Tabuk. Kemudian setelah menunaikan tugas mereka, Allah mengampuni orang-orang yang beriman yang tidak pernah mengambil bahagian dalam Jihad di jalan Allah dengan sebab satu atau yang lain. Secara kronologi, wacana pertama sepatutnya menjadi yang terakhir; tetapi menjadi yang paling penting dari ketiga-tiga perkara itu, ia diletakkan di urutan pertama dalam kompilasi.
Surah At-Taubah - سورة التوبة
[9:73 - 9:129] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
(At-Taubah 9:73) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka bersumpah dengan nama Allah, bahawa mereka tidak mengatakan (sesuatu yang buruk terhadapmu), padahal sesungguhnya mereka telah mengatakan perkataan kufur, dan mereka pula menjadi kafir sesudah melahirkan Islam, serta mereka berazam untuk melakukan apa yang mereka tidak akan dapat mencapainya (iaitu membunuhmu). Dan tidaklah mereka mencaci dan mencela (Islam) melainkan setelah Allah dan RasulNya memberi kesenangan kepada mereka dari limpah kurniaNya. Oleh itu, jika mereka bertaubat, mereka akan beroleh kebaikan; dan jika mereka berpaling (ingkar), Allah akan menyeksa mereka dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan mereka tidak akan mendapat sesiapa pun di bumi ini, yang akan menjadi pelindung dan juga yang menjadi penolong.
(At-Taubah 9:74) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan di antara mereka ada yang membuat janji dengan Allah dengan berkata: "Sesungguhnya jika Allah memberi kepada kami dari limpah kurniaNya, tentulah kami akan bersedekah, dan tentulah kami akan menjadi dari orang-orang yang soleh"
(At-Taubah 9:75) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Kemudian setelah Allah memberi kepada mereka dari limpah kurniaNya, mereka bakhil dengan pemberian Allah itu, serta mereka membelakangkan janjinya; dan sememangnya mereka orang-orang yang sentiasa membelakangkan (kebajikan).
(At-Taubah 9:76) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta.
(At-Taubah 9:77) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah sentiasa mengetahui apa yang mereka rahsiakan serta apa yang mereka bisikkan, dan bahawasanya Allah Maha Mengetahui akan perkara-perkara yang ghaib?
(At-Taubah 9:78) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela, dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, - Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(At-Taubah 9:79) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Orang-orang manufik itu) sama sahaja engkau meminta ampun untuk mereka atau engkau tidak meminta ampun bagi mereka. Jika engkau (wahai Muhammad) meminta ampun bagi mereka tujuh puluh kali (sekalipun) maka Allah tidak sekali-kali mengampunkan mereka; yang demikian itu, kerana mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya; dan Allah tidak akan memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik.
(At-Taubah 9:80) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan (tidak turut berperang) itu, bersukacita disebabkan mereka tinggal di belakang Rasulullah (di Madinah); dan mereka (sememangnya) tidak suka berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah (dengan sebab kufurnya), dan mereka pula (menghasut dengan) berkata: "Janganlah kamu keluar beramai-ramai (untuk berperang) pada musim panas ini". Katakanlah (wahai Muhammad): "Api neraka Jahannam lebih panas membakar", kalaulah mereka itu orang-orang yang memahami.
(At-Taubah 9:81) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
(At-Taubah 9:82) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka jika Allah mengembalikan engkau kepada segolongan dari mereka (orang-orang yang munafik itu di Madinah), kemudian mereka meminta izin kepadamu untuk keluar (turut berperang), maka katakanlah: "Kamu tidak sekali-kali akan keluar bersama-samaku selama-lamanya, dan kamu tidak sekali-kali akan memerangi musuh bersama-samaku; sesungguhnya kamu telah bersetuju tinggal pada kali yang pertama, oleh itu duduklah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal".
(At-Taubah 9:83) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
(At-Taubah 9:84) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengannya di dunia, dan hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedang mereka dalam keadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula).
(At-Taubah 9:85) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan apabila diturunkan satu surah Al-Quran (yang menyuruh mereka): "Berimanlah kamu kepada Allah, dan berjihadlah bersama-sama dengan RasulNya", nescaya orang-orang yang kaya di antara mereka meminta izin kepadamu dengan berkata: "Biarkanlah kami tinggal bersama-sama orang-orang yang tinggal (tidak turut berperang)".
(At-Taubah 9:86) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka suka tinggal bersama-sama orang-orang yang ditinggalkan (kerana uzur), dan (dengan sebab itu) hati mereka dimeteraikan atasnya, sehingga mereka tidak dapat memahami sesuatu.
(At-Taubah 9:87) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Mereka tetap tinggal) tetapi Rasulullah dan orang-orang yang beriman bersamanya, berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka; dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga yang berjaya.
(At-Taubah 9:88) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah telah menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; yang demikian itulah kemenangan yang besar.
(At-Taubah 9:89) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan datanglah pula orang-orang yang menyatakan uzurnya dari orang-orang "A'raab", memohon supaya mereka diizinkan (tidak turut berperang), sedang orang-orang (munafik di antara mereka) yang mendustakan Allah dan RasulNya, duduk (mendiamkan diri). (Oleh itu) orang-orang yang kafir di antara mereka, akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(At-Taubah 9:90) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Orang-orang yang lemah dan orang-orang yang sakit, dan juga orang-orang yang tidak mempunyai sesuatu yang akan dibelanjakan, tidaklah menanggung dosa (kerana tidak turut berperang) apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan RasulNya. Tidak ada jalan sedikitpun bagi menyalahkan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya; dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah 9:91) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan tidak juga berdosa orang-orang yang ketika mereka datang kepadamu (memohon) supaya engkau memberi kenderaan kepada mereka, engkau berkata: "Tidak ada padaku kenderaan yang hendak kuberikan untuk membawa kamu", mereka kembali sedang mata mereka mengalirkan airmata yang bercucuran, kerana sedih bahawa mereka tidak mempunyai sesuatupun yang hendak mereka belanjakan (untuk pergi berjihad pada jalan Allah).
(At-Taubah 9:92) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan dan mengenakan seksa) hanyalah terhadap orang-orang yang meminta izin kepadamu sedang mereka kaya dan mampu. Mereka suka tinggal bersama-sama orang yang ditinggalkan (kerana uzur) dan (dengan sebab itu) Allah meteraikan atas hati mereka, sehingga mereka tidak dapat mengetahui (perkara yang baik).
(At-Taubah 9:93) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka akan menyatakan uzur kepada kamu, apabila kamu kembali kepada mereka (dari medan perang). Katakanlah (wahai Muhammad): "Janganlah kamu menyatakan uzur lagi, kami tidak sekali-kali akan percaya kepada kamu. Kerana sesungguhnya Allah telah menerangkan kepada kami akan berita-berita perihal kamu; dan Allah serta RasulNya akan melihat amal kamu (sama ada kamu kembali beriman atau tetap kufur); kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata (untuk menerima balasan), lalu Ia menyatakan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".
(At-Taubah 9:94) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka akan bersumpah dengan nama Allah kepada kamu apabila kamu kembali kepada mereka (dari medan perang), supaya kamu berpaling dari mereka (tidak menempelak mereka); oleh itu berpalinglah dari mereka kerana sesungguhnya mereka itu kotor (disebabkan mereka telah sebati dengan kufur); dan tempat kembali mereka pula ialah neraka Jahannam, sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
(At-Taubah 9:95) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka bersumpah kepada kamu supaya kamu reda akan mereka; oleh itu jika kamu reda akan mereka, maka sesungguhnya Allah tidak reda akan kaum yang fasik.
(At-Taubah 9:96) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Orang-orang A'raab lebih keras kufurnya dan sikap munafiknya, dan sangatlah patut mereka tidak mengetahui batas-batas (dan hukum-hukum Syarak) yang diturunkan oleh Allah kepada RasulNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah 9:97) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan sebahagian dari orang-orang A'raab (yang munafik) itu memandang apa yang mereka belanjakan (dermakan pada jalan Allah) sebagai satu bayaran yang memberatkan, sambil menunggu peredaran zaman (yang membawa bala bencana) menimpa kamu; atas merekalah (tertimpanya bala bencana yang dibawa oleh) peredaran zaman yang buruk itu. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
(At-Taubah 9:98) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan sebahagian dari orang-orang A'raab itu ada yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan memandang apa yang mereka dermakan (pada jalan Allah itu) sebagai amal-amal bakti (yang mendampingkan) di sisi Allah dan sebagai (satu jalan untuk mendapat) doa dari Rasulullah (yang membawa rahmat kepada mereka) Ketahuilah, sesungguhnya apa yang mereka dermakan itu adalah menjadi amal bakti bagi mereka (yang mendampingkan mereka kepada Allah); Allah akan masukkan mereka ke dalam rahmatNya; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah 9:99) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.
(At-Taubah 9:100) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan di antara orang-orang yang di sekeliling kamu dari orang-orang "A'raab" ada yang bersifat munafik dan (demikian juga) sebahagian dari penduduk Madinah; mereka telah berkeras dengan sifat munafik; engkau tidak mengetahui mereka (bahkan) Kamilah yang mengetahui mereka. Kami akan azabkan mereka berulang-ulang, kemudian mereka dikembalikan kepada azab yang besar.
(At-Taubah 9:101) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (sebahagian) yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang lain, yang buruk. Mudah-mudahan Allah akan menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah 9:102) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Ambilah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk); dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(At-Taubah 9:103) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah Dia lah yang menerima taubat dari hamba-hambaNya, dan juga menerima sedekah-sedekah (dan zakat serta membalasnya), dan bahawa sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani?
(At-Taubah 9:104) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramalah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".
(At-Taubah 9:105) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan segolongan yang lain (dari orang-orang yang tidak turut berperang); ditempohkan keputusan mengenai mereka kerana menunggu perintah Allah; sama ada dia mengazabkan mereka ataupun Ia menerima taubat mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah 9:106) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang Islam), dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu. Dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah dengan berkata:" Tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata ". Padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta.
(At-Taubah 9:107) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Jangan engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Qubaa' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di dalam masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya; dan Allah Mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin).
(At-Taubah 9:108) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka adakah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di atas dasar taqwa kepada Allah dan (untuk mencari) keredaan Allah itu lebih baik, ataukah orang yang membangunkan masjid yang didirikannya di tepi jurang yang (hampir) runtuh, lalu runtuhlah ia dengan yang membangunkannya ke dalam api neraka? Dan (ingatlah) Allah tidak akan memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
(At-Taubah 9:109) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Keruntuhan masjid) yang dibina oleh mereka yang munafik itu sentiasa menjadi penyakit syak dan keluh-kesah (lebih daripada yang sedia ada) dalam hati mereka, (dan tidak akan habis) kecuali (apabila) hati mereka hancur-luluh (dalam tanah). Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah 9:110) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.
(At-Taubah 9:111) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Mereka itu ialah): orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian).
(At-Taubah 9:112) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka.
(At-Taubah 9:113) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan bukanlah istighfar Nabi Ibrahim bagi bapanya (dibuat) melainkan kerana adanya janji yang dijanjikan kepadanya; dan apabila ternyata kepada Nabi Ibrahim bahawa bapanya musuh bagi Allah, ia pun berlepas diri daripadanya. Sesungguhnya Nabi Ibrahim itu lembut hati lagi penyabar.
(At-Taubah 9:114) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan Allah tidak sekali-kali menjadikan sesuatu kaum itu sesat sesudah Ia memberi hidayah petunjuk kepada mereka, sebelum Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka wajib memelihara dan melindungi diri daripadanya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(At-Taubah 9:115) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya Allah jualah yang menguasai segala alam langit dan bumi; Ia menghidupkan dan mematikan; dan tidaklah ada bagi kamu selain dari Allah sesiapa pun yang menjadi pelindung dan juga yang menjadi penolong.
(At-Taubah 9:116) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi dan orang-orang Muhajirin dan Ansar yang mengikutnya (berjuang) dalam masa kesukaran, sesudah hampir-hampir terpesong hati segolongan dari mereka (daripada menurut Nabi untuk berjuang); kemudian Allah menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Amat belas, lagi Maha Mengasihani terhadap mereka.
(At-Taubah 9:117) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi yang luas ini (terasa) sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan (kembali bertaubat) kepadaNya; kemudian Allah (memberi taufiq serta) menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat. Sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah 9:118) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.
(At-Taubah 9:119) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tidaklah patut bagi penduduk Madinah dan orang-orang yang di sekeliling mereka dari orang-orang "A'raab" ketinggalan daripada (turut berperang bersama) Rasulullah; dan tidaklah patut mereka mengasihi diri mereka sendiri dengan tidak menghiraukan Rasulullah. Yang demikian kerana sesungguhnya (tiap-tiap kali) mereka merasai dahaga, dan merasai penat lelah, dan juga merasai lapar (dalam perjuangan) pada jalan Allah; dan (tiap-tiap kali) mereka menjejak sesuatu tempat yang menimbulkan kemarahan orang-orang kafir; dan juga (tiap-tiap kali) mereka menderita sesuatu yang mencederakan dari pihak musuh - melainkan semuanya itu ditulis bagi mereka: (pahala) amal yang soleh. Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
(At-Taubah 9:120) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan tidak pula mereka membelanjakan sesuatu perbelanjaan yang kecil, atau yang besar; dan tidak mereka melintas sesuatu lembah, melainkan ditulis pahala bagi mereka, supaya Allah membalas dengan balasan yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
(At-Taubah 9:121) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
(At-Taubah 9:122) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Wahai orang-orang yang beriman! Perangilah orang-orang kafir musyrik yang berdekatan dengan kamu; dan biarlah mereka merasai sikap kekerasan (serta ketabahan hati) yang ada pada kamu; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa (dengan memberikan pertolonganNya).
(At-Taubah 9:123) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antara mereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antara kamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orang yang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang mereka bergembira (dengan turunnya).
(At-Taubah 9:124) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka maka surah Al-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran (kufur) yang ada pada mereka; dan mereka mati, sedang mereka berkeadaan kafir.
(At-Taubah 9:125) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan (patutkah) mereka (berdegil) tidak mahu memperhatikan, bahawa mereka dicuba (dengan berbagai-bagai bencana) pada tiap-tiap tahun, sekali atau dua kali; kemudian mereka tidak juga bertaubat, dan tidak pula mereka mahu beringat (dan insaf)?
(At-Taubah 9:126) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan apabila diturunkan satu surah dari Al-Quran (mendedahkan keburukan orang-orang munafik itu) setengah mereka memandang kepada setengahnya yang lain sambil berkata: "Adakah sesiapa nampak kamu (kalau kita undur dari sini)?" Kemudian mereka berpaling pergi (dengan meninggalkan majlis Nabi); Allah memalingkan hati mereka (daripada iman), disebabkan mereka kaum yang tidak (mahu) mengerti.
(At-Taubah 9:127) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.
(At-Taubah 9:128) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar."
telah diturunkan dari kemunculannya dari Kempen Tabuk.
Terdapat beberapa bahagian dalam wacana ini yang diturunkan pada masa yang berlainan dalam tempoh yang sama dan selepas itu disatukan oleh Nabi ke dalam Surah sesuai dengan ilham dari Allah. Tetapi ini tidak menyebabkan gangguan dalam kesinambungannya kerana mereka menangani subjek yang sama dan membentuk sebahagian daripada siri peristiwa yang sama.
Wacana ini memberi amaran kepada orang munafik dari perbuatan jahat mereka dan menegur orang-orang yang beriman yang telah tinggal di dalam Kempen Tabuk. Kemudian setelah menunaikan tugas mereka, Allah mengampuni orang-orang yang beriman yang tidak pernah mengambil bahagian dalam Jihad di jalan Allah dengan sebab satu atau yang lain. Secara kronologi, wacana pertama sepatutnya menjadi yang terakhir; tetapi menjadi yang paling penting dari ketiga-tiga perkara itu, ia diletakkan di urutan pertama dalam kompilasi.
Latar belakang sejarah
Sekarang mari kita perhatikan latar belakang sejarah Surah. Serangkaian peristiwa yang telah dibincangkan dalam Surah ini berlaku selepas Perjanjian Damai Hudaibiyah.
Pada masa itu, satu pertiga dari Arab telah berada di bawah pengaruh Islam yang telah membentuk dirinya sebagai Negara Islam yang kuat, terancang dan bertamadun. Perjanjian ini memberikan peluang lebih jauh kepada Islam untuk menyebarkan pengaruhnya dalam suasana yang agak damai yang dibuat olehnya.
Selepas Perjanjian ini, dua peristiwa berlaku, yang membawa kepada keputusan yang sangat penting.
Pada masa itu, satu pertiga dari Arab telah berada di bawah pengaruh Islam yang telah membentuk dirinya sebagai Negara Islam yang kuat, terancang dan bertamadun. Perjanjian ini memberikan peluang lebih jauh kepada Islam untuk menyebarkan pengaruhnya dalam suasana yang agak damai yang dibuat olehnya.
Selepas Perjanjian ini, dua peristiwa berlaku, yang membawa kepada keputusan yang sangat penting.
Penaklukan Arab
Yang pertama adalah Penaklukan Arab.
Nabi Muhammad dapat menghantar misi di kalangan puak yang berlainan untuk penyebaran Islam. Hasilnya adalah bahawa dalam tempoh dua tahun yang singkat, ia menjadi kuasa yang besar sehingga ia membuat perintah lama ketidaktahuan merasa tidak berdaya sebelum itu. Begitu banyaknya unsur-unsur yang bersemangat dari kalangan Quraish sangat gusar sehingga mereka memecahkan Perjanjian itu untuk menemui Islam dalam pertempuran yang tegas. Tetapi nabi mengambil tindakan segera setelah pelanggaran itu supaya tidak memberi mereka kesempatan untuk mengumpulkan kekuatan yang cukup untuk ini. Dia membuat serangan mendadak ke Makkah pada bulan Ramadan di A. H. 8 dan menaklukkannya.
Walaupun penaklukan ini memecah tulang belakang perintah kejahilan, ia membuat serangan lain terhadap Islam dalam medan pertempuran Hunain, yang terbukti sebagai kematiannya. Perkumpulan Hawazin Thaqif, Naur, Jushm dan lain-lain mengumpulkan seluruh pasukan mereka dalam medan pertempuran untuk menghancurkan Revolusi reformasi, tetapi mereka gagal sepenuhnya dalam reka bentuk jahat mereka. Kekalahan 'kejahilan' pada Hunain membuka jalan bagi menjadikan seluruh Arab sebagai 'Abode Islam' (Dar-ul-Islam).
Hasilnya adalah hampir tidak satu tahun yang telah Lulus selepas Pertempuran Hunain, ketika sebahagian besar Arab datang dalam lipatan Islam dan hanya beberapa orang yang menegakkan perintah lama tetap tersebar di beberapa penjuru negara. Acara kedua yang menyumbang ke arah menjadikan Islam kuasa yang hebat adalah Kempen Tabuk, yang diperlukan oleh kegiatan provokatif orang Kristian yang tinggal di dalam atau berhampiran sempadan Empayar Rom di utara Arab.
Oleh itu, nabi, dengan tentera tiga puluh ribu berani berani ke arah Empayar Rom tetapi orang Rom telah mengelakkan pertemuan itu. Hasilnya adalah bahawa kuasa nabi dan Islam meningkat manifold dan deputations dari semua penjuru Arab mulai menunggu dia kembali dari Tabuk untuk menawarkan kesetiaan mereka kepada Islam dan ketaatan kepadanya. Quran Suci telah menggambarkan kejayaan ini dalam Surah AN-NASR:




"Apabila pertolongan Allah datang dan kemenangan dicapai dan kamu melihat orang-orang memasuki liputan Islam dalam jumlah besar ..."
Nabi Muhammad dapat menghantar misi di kalangan puak yang berlainan untuk penyebaran Islam. Hasilnya adalah bahawa dalam tempoh dua tahun yang singkat, ia menjadi kuasa yang besar sehingga ia membuat perintah lama ketidaktahuan merasa tidak berdaya sebelum itu. Begitu banyaknya unsur-unsur yang bersemangat dari kalangan Quraish sangat gusar sehingga mereka memecahkan Perjanjian itu untuk menemui Islam dalam pertempuran yang tegas. Tetapi nabi mengambil tindakan segera setelah pelanggaran itu supaya tidak memberi mereka kesempatan untuk mengumpulkan kekuatan yang cukup untuk ini. Dia membuat serangan mendadak ke Makkah pada bulan Ramadan di A. H. 8 dan menaklukkannya.
Walaupun penaklukan ini memecah tulang belakang perintah kejahilan, ia membuat serangan lain terhadap Islam dalam medan pertempuran Hunain, yang terbukti sebagai kematiannya. Perkumpulan Hawazin Thaqif, Naur, Jushm dan lain-lain mengumpulkan seluruh pasukan mereka dalam medan pertempuran untuk menghancurkan Revolusi reformasi, tetapi mereka gagal sepenuhnya dalam reka bentuk jahat mereka. Kekalahan 'kejahilan' pada Hunain membuka jalan bagi menjadikan seluruh Arab sebagai 'Abode Islam' (Dar-ul-Islam).
Hasilnya adalah hampir tidak satu tahun yang telah Lulus selepas Pertempuran Hunain, ketika sebahagian besar Arab datang dalam lipatan Islam dan hanya beberapa orang yang menegakkan perintah lama tetap tersebar di beberapa penjuru negara. Acara kedua yang menyumbang ke arah menjadikan Islam kuasa yang hebat adalah Kempen Tabuk, yang diperlukan oleh kegiatan provokatif orang Kristian yang tinggal di dalam atau berhampiran sempadan Empayar Rom di utara Arab.
Oleh itu, nabi, dengan tentera tiga puluh ribu berani berani ke arah Empayar Rom tetapi orang Rom telah mengelakkan pertemuan itu. Hasilnya adalah bahawa kuasa nabi dan Islam meningkat manifold dan deputations dari semua penjuru Arab mulai menunggu dia kembali dari Tabuk untuk menawarkan kesetiaan mereka kepada Islam dan ketaatan kepadanya. Quran Suci telah menggambarkan kejayaan ini dalam Surah AN-NASR:
Surah An-Nasr - سورة النصر

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah), -
(An-Nasr 110:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, -
(An-Nasr 110:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.
(An-Nasr 110:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkKempen ke Tabuk
Kempen untuk Tabuk adalah hasil konflik dengan Empayar Rom, yang telah bermula sebelum penaklukan Makkah.
Salah satu misi yang dihantar selepas Perjanjian Hudaibiyah ke berbagai kawasan Arab melawat klan yang tinggal di kawasan utara bersebelahan dengan Syria. Majoriti orang ini adalah orang Kristian, yang berada di bawah pengaruh Empayar Rom. Bertentangan dengan semua prinsip undang-undang antarabangsa yang lazim diterima, mereka membunuh lima belas anggota delegasi berhampiran tempat yang dikenali sebagai Zat-u-Talah (atau Zat-i-Itlah). Hanya Ka'ab bin Umair Ghifari, ketua delegasi, berjaya melarikan diri dan melaporkan kejadian yang menyedihkan. Selain itu, Shurahbil bin Amr, gabenor Busra, Kristian, yang berada di bawah Caesar Rom, juga telah membunuh Harith bin Umair, duta besar nabi, yang telah dihantar kepadanya dalam misi serupa.
Acara-acara ini meyakinkan nabi bahawa tindakan yang kuat harus diambil untuk menjadikan wilayah bersebelahan dengan Empayar Rom selamat dan selamat untuk umat Islam. Sehubungan itu, dalam bulan Jamadi-ul-Ula A. H. 8, dia menghantar tentera tiga ribu ke arah sempadan Syria. Apabila tentera ini sampai di dekat Ma'an, orang-orang Islam mengetahui bahawa Shurahbil telah berarak dengan tentera seratus ribu untuk berperang-dengan mereka dan bahawa Kaisar yang sendiri berada di Hims menghantar satu lagi tentera yang terdiri daripada seratus ribu askar saudaranya Theodore. Tetapi walaupun berita yang menakutkan itu, kumpulan kecil muslim yang gagah berani tanpa berani dan menemui tentera besar Shurahbil di M'utah.
Dan hasil pertemuan di mana kaum muslimin berperang melawan kemungkinan besar (nisbah dua tentera adalah 1: 33), yang sangat menguntungkan, kerana musuh tidak dapat mengalahkan mereka. Ini terbukti sangat membantu pembiakan Islam.
Akibatnya, orang-orang Arab yang tinggal di separuh kemerdekaan di Syria dan berhampiran Syria dan puak-puak Najd berhampiran Iraq, yang berada di bawah pengaruh Empayar Iran, berpaling ke arah Islam dan memeluknya beribu-ribu.
Sebagai contoh, orang-orang Bani Sulaim (yang ketua adalah Abbas bin Mirdas Sulaimi), Ashja'a, Ghatafan, Zubyan, Fazarah, dan lain-lain, datang ke dalam lipatan Islam pada masa yang sama. Di atas semua, Farvah bin 'Amral Juzami, yang merupakan komander tentera Arab Empayar Rom, memeluk Islam pada masa itu, dan menjalani percubaan Imannya dengan cara yang mengagumkan seluruh wilayah dengan heran.
Apabila Caesar mengetahui bahawa Farvah memeluk Islam, dia memerintahkan supaya dia ditangkap dan dibawa ke mahkamahnya. Kemudian Caesar berkata kepadanya, "Anda harus memilih salah satu dari dua perkara ini, atau menyerahkan Islam anda dan memenangi kebebasan anda dan pangkat terdahulu, atau menjadi seorang Muslim dan menghadapi kematian." Dia dengan tenang memilih Islam dan mengorbankan hidupnya dengan cara Kebenaran. Tidak hairanlah bahawa kejadian seperti ini menjadikan Caesar menyedari sifat bahaya yang mengancam Empayarnya dari Arab.
Oleh itu, dalam 9 A. H. dia mula membuat persiapan ketenteraan untuk membalas dendam yang dia telah menderita di M'utah. Yang Ghassanid dan ketua-ketua Arab lain juga mula mengumpul tentera di bawahnya. Apabila nabi, yang selalu memahaminya dengan baik walaupun hal-hal kecil yang dapat mempengaruhi Pergerakan Islam dengan baik atau buruk, mengetahui persiapan-persiapan ini, ia sekaligus memahami maknanya.
Oleh itu, tanpa ragu-ragu dia memutuskan untuk melawan kuasa hebat Kaisar. Dia tahu bahawa menunjukkan kelemahan yang sedikit akan mengakibatkan kegagalan Pergerakan yang dihadapi tiga bahaya besar pada masa itu. Pertama, kuasa 'kejahilan' yang hampir hancur dalam medan perang Hunain mungkin dapat dipulihkan lagi. Kedua, orang-orang Munafik Al-Madinah, yang sentiasa mencari peluang demikian, mungkin memanfaatkan sepenuhnya ini untuk melakukan kemudaratan yang paling mungkin. Kerana mereka telah membuat persiapan untuk ini dan telah, melalui seorang sami yang dipanggil Abu Amir, menghantar mesej rahsia reka bentuk jahat mereka kepada raja Kristian Ghassan dan Caesar sendiri.
Selain itu, mereka juga telah membina masjid berhampiran Al-Madinah untuk mengadakan mesyuarat rahsia untuk tujuan ini. Bahaya ketiga adalah serangan oleh Caesar sendiri, yang telah mengalahkan Iran, kuasa besar yang lain pada masa itu, dan penuh dengan kekaguman wilayah-wilayah bersebelahan. Jelas sekali jika semua ketiga-tiga unsur ini diberi peluang untuk mengambil tindakan bersepadu terhadap umat Islam, maka Islam akan kehilangan perjuangan yang hampir menang. Itulah sebabnya dalam hal ini Nabi memberikan deklarasi terbuka untuk membuat persediaan untuk Kempen melawan Empayar Rom, yang merupakan salah satu daripada dua kerajaan terbesar dunia pada masa itu.
Perisytiharan itu dibuat sekalipun semua keadaan yang jelas adalah terhadap keputusan seperti itu: kerana terdapat kelaparan di negara ini dan tanaman yang telah lama ditunggu-tunggu akan masak: panas yang membakar musim panas musim panas Arab berada di ketinggiannya dan tidak banyak wang untuk persiapan secara umum, dan untuk peralatan dan pengangkutan khususnya.
Tetapi walaupun terdapat kecacatan ini, ketika Rasulullah menyadari dengan segera peristiwa itu, dia mengambil langkah ini yang menentukan apakah Misi Kebenaran itu - - akan bertahan atau binasa. Fakta bahawa dia membuat perisytiharan terbuka untuk membuat persediaan untuk kempen sedemikian ke Syria terhadap Empayar Rom menunjukkan betapa pentingnya, kerana ini bertentangan dengan amalan terdahulu. Biasanya dia mengambil setiap langkah berjaga-jaga untuk tidak mendedahkan terlebih dahulu arah yang dia pergi atau nama musuh yang dia akan menyerang; Tidak, dia tidak keluar dari Al-Madinah walaupun dalam arah kempen.
Semua pihak di Arab sepenuhnya menyedari akibat buruk keputusan kritikal ini. Sisa-sisa para pencinta perintah 'ketidaktahuan' lama cemas menunggu keputusan Kempen, kerana mereka telah menyematkan semua harapan mereka terhadap kekalahan Islam oleh orang Rom. Para 'hipokrit' juga menganggapnya sebagai peluang terakhir mereka untuk menghancurkan kuasa Islam dengan pemberontakan dalaman, jika umat Islam mengalami kekalahan di Syria. Oleh itu, mereka telah menggunakan penuh Masjid yang dibina oleh mereka untuk menetas plot dan telah menggunakan semua peranti mereka untuk menyebabkan Kempen kegagalan.
Di sisi lain, orang-orang yang beriman juga menyedari sepenuhnya bahawa nasib Pergerakan yang selama ini mereka lakukan selama 22 tahun terakhir kini semakin goyah. Sekiranya mereka menunjukkan keberanian pada kesempatan kritikal itu, pintu-pintu dunia seluruh dunia akan terbuka untuk Gerakan untuk menyebarkan. Tetapi jika mereka menunjukkan kelemahan atau pengecut, maka semua kerja yang mereka lakukan di Arab akan berakhir dengan asap. Itulah sebabnya para pencinta Islam mula membuat persediaan antusias untuk Kempen. Semua orang cuba mengatasi yang lain dalam membuat sumbangan untuk penyediaan peralatan untuknya.
Hadrat Uthman dan Hadrat Abdur Rehman bin Auf mempersembahkan sejumlah besar wang untuk tujuan ini. Hadrat Umar menyumbangkan separuh daripada pendapatan hidupnya dan Hadrat Abu Bakr sepanjang hayatnya. Para sahabat miskin tidak ketinggalan dan mempersembahkan apa sahaja yang dapat mereka peroleh dengan peluh pekerja mereka dan wanita berpisah dengan perhiasan mereka. Beribu-ribu sukarelawan, yang dipenuhi dengan hasrat mengorbankan nyawa mereka untuk Islam, datang kepada Nabi dan meminta agar perkiraan untuk senjata dan pengangkut dibuat untuk mereka supaya mereka harus menyertai ekspedisi itu.
Mereka yang tidak dapat diberikan dengan air mata yang sedih itu; tempat kejadian itu sangat menyedihkan bahawa ia membuat Nabi sedih kerana ketidakupayaannya untuk melengkapkan mereka. Pendek kata, kesempatan itu menjadi batu permata untuk mendiskriminasi seorang mukmin sejati dari orang munafik. Kerana, untuk ketinggalan dalam Kempen bermakna bahawa hubungan sesama seseorang kepada Islam diragukan. Oleh itu, apabila seseorang tertinggal dalam perjalanan ke Tabuk, nabi itu, apabila dimaklumkan, secara spontan akan berkata, "Biarlah dia sendirian, jika ada kebaikan baginya, Allah akan sekali lagi menyertai dia dengan kamu, dan jika ada tidak ada yang baik baginya, maka bersyukurlah kepada Allah bahawa Dia telah melepaskan kamu dari kejahatannya ". Singkatnya, Nabi berarak menuju Syria di Rajab A. H. 9, dengan tiga puluh ribu pejuang untuk tujuan Islam.
Keadaan di mana ekspedisi itu dijalankan boleh dinilai dari fakta bahawa bilangan unta dengan mereka adalah sangat kecil sehingga banyak daripada mereka diwajibkan berjalan kaki dan menunggu giliran mereka untuk beberapa yang perlu menunggang pada satu masa pada setiap unta. Untuk menambah ini, terdapat panas pembakaran padang pasir dan kekurangan air akut. Tetapi mereka kaya dengan ganjaran kerana tegas dan kepatuhan mereka terhadap sebab dan ketekunan mereka dalam menghadapi kesukaran dan halangan yang besar ini.
Ketika tiba di Tabuk, mereka mengetahui bahawa Caesar dan sekutu-sekutunya telah menarik balik tentera mereka dari perbatasan dan tidak ada musuh untuk bertempur. Oleh itu mereka memenangi kemenangan moral yang meningkatkan manifestasi prestij mereka dan, itu juga, tanpa menumpahkan setetes darah. Dalam hubungan ini, adalah penting untuk menunjukkan bahawa kesan umum yang diberikan oleh ahli sejarah kempen nabi mengenai Kempen Tabuk tidak betul. Mereka mengaitkan peristiwa dengan cara seolah-olah berita pengumpulan pasukan Rom berhampiran perbatasan Arab itu sendiri palsu. Hakikatnya adalah bahawa Caesar telah mula mengumpul tenteranya, tetapi nabi menghalangnya dan tiba di tempat kejadian sebelum dia dapat membuat persiapan penuh untuk serangan itu. Oleh itu, mempercayai bahawa "kebijaksanaan adalah bahagian keberanian yang lebih baik," dia menarik balik tenteranya dari perbatasan. Kerana dia tidak lupa bahawa tiga ribu pejuang untuk tujuan Islam telah menyebabkan tenteranya tidak berdaya seratus ribu di M'utah.
Oleh itu, dia tidak dapat dengan tentara dua ratus ribu, berani melawan satu tentera tiga puluh ribu, dan itu juga di bawah pimpinan nabi sendiri. Apabila Nabi mendapati bahawa Caesar telah menarik pasukannya dari perbatasan, dia menganggap anda mempersoalkan sama ada ia berbaloi untuk berarak ke wilayah Syria atau berhenti di Tabuk dan menjadikan kemenangan moralnya untuk keuntungan politik dan strategi. Dia memutuskan pada kursus terakhir dan berhenti selama dua puluh hari di Tabuk. Pada masa ini, beliau memberi tekanan kepada negara-negara kecil yang terletak di antara Empayar Rom dan Negara Islam dan pada masa itu di bawah pengaruh orang-orang Romawi, dan menundukkan dan menjadikan mereka anak sungai Negara Islam.
Sebagai contoh, beberapa pemimpin Kristian Ukaidir bin Abdul Malik Kindi dari Dumatul Jandal, Yuhanna bin Ru'ba, dan ketua-ketua Maqna, Jarba 'dan Azruh juga menyerahkan dan bersetuju untuk membayar Jizyah ke Negara Islam Al-Madinah. Akibatnya, sempadan Negara Islam diperluas sehingga Empayar Rom, dan kebanyakan puak Arab, yang digunakan oleh Kaisar melawan Arabia, menjadi sekutu umat Islam melawan Rom.
Di atas semua, kemenangan moral Tabuk ini memberikan kesempatan keemasan kepada umat Islam untuk menguatkan pegangan mereka di Arab sebelum memasuki konflik yang panjang dengan orang Rom. Kerana ia memecah belakang orang-orang yang masih menjangkakan bahawa perintah lama 'kejahilan' mungkin kembali pulih dalam masa terdekat, sama ada mereka adalah pemegang syirik terbuka atau orang munafik yang menyembunyikan shirk mereka di bawah pakaian Islam. Majoriti orang tersebut dipaksa oleh kekuatan keadaan untuk memasuki liputan Islam dan, sekurang-kurangnya, menjadikannya keturunan untuk menjadi umat Islam sejati.
Selepas ini, seorang minoriti yang tidak berpotensi dari pendakwah perintah lama ditinggalkan di lapangan, tetapi ia tidak dapat berdiri di jalan Revolusi Islam untuk kesempurnaan yang Allah telah menghantar Rasul-Nya.
Salah satu misi yang dihantar selepas Perjanjian Hudaibiyah ke berbagai kawasan Arab melawat klan yang tinggal di kawasan utara bersebelahan dengan Syria. Majoriti orang ini adalah orang Kristian, yang berada di bawah pengaruh Empayar Rom. Bertentangan dengan semua prinsip undang-undang antarabangsa yang lazim diterima, mereka membunuh lima belas anggota delegasi berhampiran tempat yang dikenali sebagai Zat-u-Talah (atau Zat-i-Itlah). Hanya Ka'ab bin Umair Ghifari, ketua delegasi, berjaya melarikan diri dan melaporkan kejadian yang menyedihkan. Selain itu, Shurahbil bin Amr, gabenor Busra, Kristian, yang berada di bawah Caesar Rom, juga telah membunuh Harith bin Umair, duta besar nabi, yang telah dihantar kepadanya dalam misi serupa.
Acara-acara ini meyakinkan nabi bahawa tindakan yang kuat harus diambil untuk menjadikan wilayah bersebelahan dengan Empayar Rom selamat dan selamat untuk umat Islam. Sehubungan itu, dalam bulan Jamadi-ul-Ula A. H. 8, dia menghantar tentera tiga ribu ke arah sempadan Syria. Apabila tentera ini sampai di dekat Ma'an, orang-orang Islam mengetahui bahawa Shurahbil telah berarak dengan tentera seratus ribu untuk berperang-dengan mereka dan bahawa Kaisar yang sendiri berada di Hims menghantar satu lagi tentera yang terdiri daripada seratus ribu askar saudaranya Theodore. Tetapi walaupun berita yang menakutkan itu, kumpulan kecil muslim yang gagah berani tanpa berani dan menemui tentera besar Shurahbil di M'utah.
Dan hasil pertemuan di mana kaum muslimin berperang melawan kemungkinan besar (nisbah dua tentera adalah 1: 33), yang sangat menguntungkan, kerana musuh tidak dapat mengalahkan mereka. Ini terbukti sangat membantu pembiakan Islam.
Akibatnya, orang-orang Arab yang tinggal di separuh kemerdekaan di Syria dan berhampiran Syria dan puak-puak Najd berhampiran Iraq, yang berada di bawah pengaruh Empayar Iran, berpaling ke arah Islam dan memeluknya beribu-ribu.
Sebagai contoh, orang-orang Bani Sulaim (yang ketua adalah Abbas bin Mirdas Sulaimi), Ashja'a, Ghatafan, Zubyan, Fazarah, dan lain-lain, datang ke dalam lipatan Islam pada masa yang sama. Di atas semua, Farvah bin 'Amral Juzami, yang merupakan komander tentera Arab Empayar Rom, memeluk Islam pada masa itu, dan menjalani percubaan Imannya dengan cara yang mengagumkan seluruh wilayah dengan heran.
Apabila Caesar mengetahui bahawa Farvah memeluk Islam, dia memerintahkan supaya dia ditangkap dan dibawa ke mahkamahnya. Kemudian Caesar berkata kepadanya, "Anda harus memilih salah satu dari dua perkara ini, atau menyerahkan Islam anda dan memenangi kebebasan anda dan pangkat terdahulu, atau menjadi seorang Muslim dan menghadapi kematian." Dia dengan tenang memilih Islam dan mengorbankan hidupnya dengan cara Kebenaran. Tidak hairanlah bahawa kejadian seperti ini menjadikan Caesar menyedari sifat bahaya yang mengancam Empayarnya dari Arab.
Oleh itu, dalam 9 A. H. dia mula membuat persiapan ketenteraan untuk membalas dendam yang dia telah menderita di M'utah. Yang Ghassanid dan ketua-ketua Arab lain juga mula mengumpul tentera di bawahnya. Apabila nabi, yang selalu memahaminya dengan baik walaupun hal-hal kecil yang dapat mempengaruhi Pergerakan Islam dengan baik atau buruk, mengetahui persiapan-persiapan ini, ia sekaligus memahami maknanya.
Oleh itu, tanpa ragu-ragu dia memutuskan untuk melawan kuasa hebat Kaisar. Dia tahu bahawa menunjukkan kelemahan yang sedikit akan mengakibatkan kegagalan Pergerakan yang dihadapi tiga bahaya besar pada masa itu. Pertama, kuasa 'kejahilan' yang hampir hancur dalam medan perang Hunain mungkin dapat dipulihkan lagi. Kedua, orang-orang Munafik Al-Madinah, yang sentiasa mencari peluang demikian, mungkin memanfaatkan sepenuhnya ini untuk melakukan kemudaratan yang paling mungkin. Kerana mereka telah membuat persiapan untuk ini dan telah, melalui seorang sami yang dipanggil Abu Amir, menghantar mesej rahsia reka bentuk jahat mereka kepada raja Kristian Ghassan dan Caesar sendiri.
Selain itu, mereka juga telah membina masjid berhampiran Al-Madinah untuk mengadakan mesyuarat rahsia untuk tujuan ini. Bahaya ketiga adalah serangan oleh Caesar sendiri, yang telah mengalahkan Iran, kuasa besar yang lain pada masa itu, dan penuh dengan kekaguman wilayah-wilayah bersebelahan. Jelas sekali jika semua ketiga-tiga unsur ini diberi peluang untuk mengambil tindakan bersepadu terhadap umat Islam, maka Islam akan kehilangan perjuangan yang hampir menang. Itulah sebabnya dalam hal ini Nabi memberikan deklarasi terbuka untuk membuat persediaan untuk Kempen melawan Empayar Rom, yang merupakan salah satu daripada dua kerajaan terbesar dunia pada masa itu.
Perisytiharan itu dibuat sekalipun semua keadaan yang jelas adalah terhadap keputusan seperti itu: kerana terdapat kelaparan di negara ini dan tanaman yang telah lama ditunggu-tunggu akan masak: panas yang membakar musim panas musim panas Arab berada di ketinggiannya dan tidak banyak wang untuk persiapan secara umum, dan untuk peralatan dan pengangkutan khususnya.
Tetapi walaupun terdapat kecacatan ini, ketika Rasulullah menyadari dengan segera peristiwa itu, dia mengambil langkah ini yang menentukan apakah Misi Kebenaran itu - - akan bertahan atau binasa. Fakta bahawa dia membuat perisytiharan terbuka untuk membuat persediaan untuk kempen sedemikian ke Syria terhadap Empayar Rom menunjukkan betapa pentingnya, kerana ini bertentangan dengan amalan terdahulu. Biasanya dia mengambil setiap langkah berjaga-jaga untuk tidak mendedahkan terlebih dahulu arah yang dia pergi atau nama musuh yang dia akan menyerang; Tidak, dia tidak keluar dari Al-Madinah walaupun dalam arah kempen.
Semua pihak di Arab sepenuhnya menyedari akibat buruk keputusan kritikal ini. Sisa-sisa para pencinta perintah 'ketidaktahuan' lama cemas menunggu keputusan Kempen, kerana mereka telah menyematkan semua harapan mereka terhadap kekalahan Islam oleh orang Rom. Para 'hipokrit' juga menganggapnya sebagai peluang terakhir mereka untuk menghancurkan kuasa Islam dengan pemberontakan dalaman, jika umat Islam mengalami kekalahan di Syria. Oleh itu, mereka telah menggunakan penuh Masjid yang dibina oleh mereka untuk menetas plot dan telah menggunakan semua peranti mereka untuk menyebabkan Kempen kegagalan.
Di sisi lain, orang-orang yang beriman juga menyedari sepenuhnya bahawa nasib Pergerakan yang selama ini mereka lakukan selama 22 tahun terakhir kini semakin goyah. Sekiranya mereka menunjukkan keberanian pada kesempatan kritikal itu, pintu-pintu dunia seluruh dunia akan terbuka untuk Gerakan untuk menyebarkan. Tetapi jika mereka menunjukkan kelemahan atau pengecut, maka semua kerja yang mereka lakukan di Arab akan berakhir dengan asap. Itulah sebabnya para pencinta Islam mula membuat persediaan antusias untuk Kempen. Semua orang cuba mengatasi yang lain dalam membuat sumbangan untuk penyediaan peralatan untuknya.
Hadrat Uthman dan Hadrat Abdur Rehman bin Auf mempersembahkan sejumlah besar wang untuk tujuan ini. Hadrat Umar menyumbangkan separuh daripada pendapatan hidupnya dan Hadrat Abu Bakr sepanjang hayatnya. Para sahabat miskin tidak ketinggalan dan mempersembahkan apa sahaja yang dapat mereka peroleh dengan peluh pekerja mereka dan wanita berpisah dengan perhiasan mereka. Beribu-ribu sukarelawan, yang dipenuhi dengan hasrat mengorbankan nyawa mereka untuk Islam, datang kepada Nabi dan meminta agar perkiraan untuk senjata dan pengangkut dibuat untuk mereka supaya mereka harus menyertai ekspedisi itu.
Mereka yang tidak dapat diberikan dengan air mata yang sedih itu; tempat kejadian itu sangat menyedihkan bahawa ia membuat Nabi sedih kerana ketidakupayaannya untuk melengkapkan mereka. Pendek kata, kesempatan itu menjadi batu permata untuk mendiskriminasi seorang mukmin sejati dari orang munafik. Kerana, untuk ketinggalan dalam Kempen bermakna bahawa hubungan sesama seseorang kepada Islam diragukan. Oleh itu, apabila seseorang tertinggal dalam perjalanan ke Tabuk, nabi itu, apabila dimaklumkan, secara spontan akan berkata, "Biarlah dia sendirian, jika ada kebaikan baginya, Allah akan sekali lagi menyertai dia dengan kamu, dan jika ada tidak ada yang baik baginya, maka bersyukurlah kepada Allah bahawa Dia telah melepaskan kamu dari kejahatannya ". Singkatnya, Nabi berarak menuju Syria di Rajab A. H. 9, dengan tiga puluh ribu pejuang untuk tujuan Islam.
Keadaan di mana ekspedisi itu dijalankan boleh dinilai dari fakta bahawa bilangan unta dengan mereka adalah sangat kecil sehingga banyak daripada mereka diwajibkan berjalan kaki dan menunggu giliran mereka untuk beberapa yang perlu menunggang pada satu masa pada setiap unta. Untuk menambah ini, terdapat panas pembakaran padang pasir dan kekurangan air akut. Tetapi mereka kaya dengan ganjaran kerana tegas dan kepatuhan mereka terhadap sebab dan ketekunan mereka dalam menghadapi kesukaran dan halangan yang besar ini.
Ketika tiba di Tabuk, mereka mengetahui bahawa Caesar dan sekutu-sekutunya telah menarik balik tentera mereka dari perbatasan dan tidak ada musuh untuk bertempur. Oleh itu mereka memenangi kemenangan moral yang meningkatkan manifestasi prestij mereka dan, itu juga, tanpa menumpahkan setetes darah. Dalam hubungan ini, adalah penting untuk menunjukkan bahawa kesan umum yang diberikan oleh ahli sejarah kempen nabi mengenai Kempen Tabuk tidak betul. Mereka mengaitkan peristiwa dengan cara seolah-olah berita pengumpulan pasukan Rom berhampiran perbatasan Arab itu sendiri palsu. Hakikatnya adalah bahawa Caesar telah mula mengumpul tenteranya, tetapi nabi menghalangnya dan tiba di tempat kejadian sebelum dia dapat membuat persiapan penuh untuk serangan itu. Oleh itu, mempercayai bahawa "kebijaksanaan adalah bahagian keberanian yang lebih baik," dia menarik balik tenteranya dari perbatasan. Kerana dia tidak lupa bahawa tiga ribu pejuang untuk tujuan Islam telah menyebabkan tenteranya tidak berdaya seratus ribu di M'utah.
Oleh itu, dia tidak dapat dengan tentara dua ratus ribu, berani melawan satu tentera tiga puluh ribu, dan itu juga di bawah pimpinan nabi sendiri. Apabila Nabi mendapati bahawa Caesar telah menarik pasukannya dari perbatasan, dia menganggap anda mempersoalkan sama ada ia berbaloi untuk berarak ke wilayah Syria atau berhenti di Tabuk dan menjadikan kemenangan moralnya untuk keuntungan politik dan strategi. Dia memutuskan pada kursus terakhir dan berhenti selama dua puluh hari di Tabuk. Pada masa ini, beliau memberi tekanan kepada negara-negara kecil yang terletak di antara Empayar Rom dan Negara Islam dan pada masa itu di bawah pengaruh orang-orang Romawi, dan menundukkan dan menjadikan mereka anak sungai Negara Islam.
Sebagai contoh, beberapa pemimpin Kristian Ukaidir bin Abdul Malik Kindi dari Dumatul Jandal, Yuhanna bin Ru'ba, dan ketua-ketua Maqna, Jarba 'dan Azruh juga menyerahkan dan bersetuju untuk membayar Jizyah ke Negara Islam Al-Madinah. Akibatnya, sempadan Negara Islam diperluas sehingga Empayar Rom, dan kebanyakan puak Arab, yang digunakan oleh Kaisar melawan Arabia, menjadi sekutu umat Islam melawan Rom.
Di atas semua, kemenangan moral Tabuk ini memberikan kesempatan keemasan kepada umat Islam untuk menguatkan pegangan mereka di Arab sebelum memasuki konflik yang panjang dengan orang Rom. Kerana ia memecah belakang orang-orang yang masih menjangkakan bahawa perintah lama 'kejahilan' mungkin kembali pulih dalam masa terdekat, sama ada mereka adalah pemegang syirik terbuka atau orang munafik yang menyembunyikan shirk mereka di bawah pakaian Islam. Majoriti orang tersebut dipaksa oleh kekuatan keadaan untuk memasuki liputan Islam dan, sekurang-kurangnya, menjadikannya keturunan untuk menjadi umat Islam sejati.
Selepas ini, seorang minoriti yang tidak berpotensi dari pendakwah perintah lama ditinggalkan di lapangan, tetapi ia tidak dapat berdiri di jalan Revolusi Islam untuk kesempurnaan yang Allah telah menghantar Rasul-Nya.
Masalah Tempoh
Sekiranya kita melihat latar belakang terdahulu, kita dapat dengan mudah mengetahui masalah yang dihadapi Komuniti pada masa itu.
Mereka adalah:
1. untuk menjadikan seluruh Arab Dar-ul-Islam yang sempurna,
2. untuk memperluas pengaruh Islam ke negara-negara yang bersebelahan,
3. untuk menghancurkan kerosakan orang munafik, dan
4. untuk mempersiapkan kaum muslimin untuk Jihad terhadap dunia bukan Islam.
Sekarang bahawa pentadbiran seluruh Arab telah datang ke tangan orang-orang yang beriman, dan semua kuasa yang bertentangan menjadi tidak berdaya, adalah perlu untuk membuat pengisytiharan yang jelas tentang dasar yang akan diterima pakai untuk menjadikannya Dar- ul-Islam.
Oleh itu langkah-langkah berikut telah diambil:
1. Perisytiharan yang jelas dibuat bahawa semua perjanjian dengan mushrik dihapuskan dan umat Islam akan dibebaskan dari kewajiban perjanjian dengan mereka selepas jeda selama empat bulan (ayat 1-3).



(At-Taubah 9:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Perisytiharan ini adalah perlu untuk membongkar sepenuhnya sistem kehidupan berdasarkan shirk dan menjadikan Arab eksklusif pusat Islam supaya tidak dengan apa-apa cara mengganggu semangat Islam atau menjadi bahaya dalaman untuknya.
2. Keputusan telah dikeluarkan bahawa penjagaan Ka`abah, yang memegang kedudukan pusat dalam segala urusan di Arab, harus diambil dari muslihat dan ditempatkan secara permanen di tangan orang-orang yang beriman, (ayat 12-18) semua kebiasaan dan amalan shirk dari zaman 'kejahilan' harus dihapus secara paksa: bahawa mushriks tidak boleh dibenarkan bahkan sampai dekat "Rumah" (ay 28).







Ini adalah untuk membasmi setiap shirk dari "Rumah" yang khusus didedikasikan untuk ibadah Allah.
3. Praktik kejahatan Nasi, yang mereka gunakan untuk menganggu bulan-bulan suci pada zaman 'kejahilan', dilarang sebagai perbuatan kufr (ay 37).

Ini juga menjadi contoh kepada umat Islam untuk menghapuskan segala kebiasaan kebodohan dari kehidupan Arab (dan selepas itu dari kehidupan orang Islam di mana-mana). Untuk membolehkan umat Islam memperluas pengaruh Islam di luar Arab, mereka diarahkan untuk menghancurkan pedang kuasa bukan Islam dan memaksa mereka untuk menerima kedaulatan Negara Islam.
Memandangkan Empayar Rom dan Iran yang besar adalah halangan terbesar dalam perjalanan, konflik dengan mereka tidak dapat dielakkan. Objek Jihad bukanlah untuk memaksa mereka untuk menerima Islam yang mereka bebas menerima atau tidak menerimanya-tetapi untuk menghalang mereka daripada menolak penyimpangan mereka ke atas orang lain dan generasi yang akan datang. Umat Islam diarahkan untuk mentolerir kesalahpahaman mereka hanya sejauh mana mereka mungkin mempunyai kebebasan untuk tetap tersesat, jika mereka memilih demikian, dengan syarat mereka membayar Jizyah (ay 29) sebagai tanda penaklukan mereka kepada Negara Islam.

Masalah yang ketiga ialah menghancurkan kerosakan orang munafik, yang sebelum ini telah ditolerir walaupun terdapat jenayah yang melampau. Sekarang bahawa tidak ada tekanan terhadap mereka dari luar, umat Islam disuruh memperlakukan mereka secara terang-terangan sebagai orang kafir (ayat 73).
Mereka adalah:
1. untuk menjadikan seluruh Arab Dar-ul-Islam yang sempurna,
2. untuk memperluas pengaruh Islam ke negara-negara yang bersebelahan,
3. untuk menghancurkan kerosakan orang munafik, dan
4. untuk mempersiapkan kaum muslimin untuk Jihad terhadap dunia bukan Islam.
Sekarang bahawa pentadbiran seluruh Arab telah datang ke tangan orang-orang yang beriman, dan semua kuasa yang bertentangan menjadi tidak berdaya, adalah perlu untuk membuat pengisytiharan yang jelas tentang dasar yang akan diterima pakai untuk menjadikannya Dar- ul-Islam.
Oleh itu langkah-langkah berikut telah diambil:
1. Perisytiharan yang jelas dibuat bahawa semua perjanjian dengan mushrik dihapuskan dan umat Islam akan dibebaskan dari kewajiban perjanjian dengan mereka selepas jeda selama empat bulan (ayat 1-3).
Surah At-Taubah - سورة التوبة
[9:1 - 9:3] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
(Ini adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) dari Allah dan RasulNya terhadap kaum kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka).
(At-Taubah 9:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Oleh itu hendaklah kamu (hai kaum musyrik) bergerak di muka bumi (dengan bebasnya) selama empat bulan, dan ketahuilah bahawa kamu tidak terlepas dari (azab seksa) Allah. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah akan menghina orang-orang yang kafir (dengan bala bencana di dunia dan azab seksa di akhirat).
(At-Taubah 9:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan inilah perisytiharan dari Allah dan RasulNya kepada umat manusia, (diisytiharkan) pada Hari Raya Haji yang terbesar, bahawa sesungguhnya Allah dan RasulNya memutuskan tanggungjawab terhadap orang-orang musyrik; oleh itu jika kamu (wahai kaum musyrik) bertaubat (dari kufur) maka yang demikian adalah baik bagi kamu; dan jika kamu berpaling (ingkar), maka ketahuilah sesungguhnya kamu tidak akan dapat melepaskan diri dari (azab seksa) Allah. Dan khabarkanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang kafir (bahawa mereka akan ditimpakan) dengan azab yang tidak terperi sakitnya.
Perisytiharan ini adalah perlu untuk membongkar sepenuhnya sistem kehidupan berdasarkan shirk dan menjadikan Arab eksklusif pusat Islam supaya tidak dengan apa-apa cara mengganggu semangat Islam atau menjadi bahaya dalaman untuknya.
2. Keputusan telah dikeluarkan bahawa penjagaan Ka`abah, yang memegang kedudukan pusat dalam segala urusan di Arab, harus diambil dari muslihat dan ditempatkan secara permanen di tangan orang-orang yang beriman, (ayat 12-18) semua kebiasaan dan amalan shirk dari zaman 'kejahilan' harus dihapus secara paksa: bahawa mushriks tidak boleh dibenarkan bahkan sampai dekat "Rumah" (ay 28).
Surah At-Taubah - سورة التوبة
[9:12 - 9:18] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan jika mereka mencabuli sumpahnya sesudah mengikat perjanjian setia, dan mereka pula mencela agama kamu, maka perangilah ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin kaum yang kafir itu, kerana sesungguhnya mereka tidak menghormati sumpah janjinya, supaya mereka berhenti (dari kekufuran dan bertaubat).
(At-Taubah 9:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mengapa kamu tidak memerangi suatu kaum yang telah mencabuli sumpah janjinya, dan mereka pula telah berazam hendak mengusir Rasulullah, dan merekalah juga yang mula-mula memerangi kamu? Tidak patut kamu takut kepada mereka (sehingga kamu tidak mahu memeranginya) kerana Allah jualah yang berhak kamu takuti (melanggar perintahNya), jika betul kamu orang-orang yang beriman?
(At-Taubah 9:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Perangilah mereka, nescaya Allah akan menyeksa mereka dengan (perantaraan) tangan kamu, dan Allah akan menghinakan mereka serta menolong kamu menewaskan mereka, dan Ia akan memuaskan hati orang-orang yang beriman.
(At-Taubah 9:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan Ia juga akan menghapuskan kemarahan hati orang-orang yang beriman itu, dan Allah akan menerima taubat orang-orang yang dikehendakiNya; dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(At-Taubah 9:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Adakah kamu menyangka, bahawa kamu akan dibiarkan (dalam keadaan kamu yang ada itu), padahal belum lagi terbukti kepada Allah (sebagaimana yang diketahuiNya) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan yang tidak mengambil teman-teman rapat (untuk mencurahkan rahsia kepada mereka), selain daripada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu kerjakan.
(At-Taubah 9:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.
(At-Taubah 9:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
(At-Taubah 9:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark3. Praktik kejahatan Nasi, yang mereka gunakan untuk menganggu bulan-bulan suci pada zaman 'kejahilan', dilarang sebagai perbuatan kufr (ay 37).
Surah At-Taubah - سورة التوبة
[9:37] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Sesungguhnya perbuatan mengundurkan (kehormatan itu dari satu bulan ke satu bulan yang lain) adalah menambah kekufuran yang menjadikan orang-orang kafir itu tersesat kerananya. Mereka menghalalkannya pada satu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, supaya mereka dapat menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang empat) yang telah diharamkan Allah (berperang di dalamnya); dengan itu mereka menghalalkan apa yang telah diharamkan oleh Allah. Perbuatan buruk mereka itu dihias dan dijadikan indah (oleh Syaitan) untuk dipandang baik oleh mereka. Dan (ingatlah) Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang kafir.
(At-Taubah 9:37) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkMemandangkan Empayar Rom dan Iran yang besar adalah halangan terbesar dalam perjalanan, konflik dengan mereka tidak dapat dielakkan. Objek Jihad bukanlah untuk memaksa mereka untuk menerima Islam yang mereka bebas menerima atau tidak menerimanya-tetapi untuk menghalang mereka daripada menolak penyimpangan mereka ke atas orang lain dan generasi yang akan datang. Umat Islam diarahkan untuk mentolerir kesalahpahaman mereka hanya sejauh mana mereka mungkin mempunyai kebebasan untuk tetap tersesat, jika mereka memilih demikian, dengan syarat mereka membayar Jizyah (ay 29) sebagai tanda penaklukan mereka kepada Negara Islam.
Surah At-Taubah - سورة التوبة
[9:29] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya, dan tidak beragama dengan agama yang benar, iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani), sehingga mereka membayar "Jizyah" dengan keadaan taat dan merendah diri.
(At-Taubah 9:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah At-Taubah - سورة التوبة
[9:73] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
(At-Taubah 9:73) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Oleh itu, nabi membakar rumah Swailim, di mana orang munafik digunakan untuk berkonsultasi untuk menghalang orang daripada menyertai ekspedisi itu ke Tabuk. Begitu juga pada kedatangannya dari Tabuk, beliau memerintahkan untuk menurunkan dan membakar 'Masjid' yang telah dibina untuk dijadikan penutup bagi orang munafik kerana menetas plot terhadap orang-orang yang beriman. Untuk mempersiapkan umat Islam untuk Jihad melawan seluruh dunia bukan Islam, adalah perlu untuk menyembuhkan mereka walaupun sedikit kelemahan iman dari mana mereka masih menderita.
Kerana tidak ada bahaya dalaman yang lebih besar kepada Komuniti Islam daripada kelemahan iman, terutama di mana ia akan melibatkan dirinya sendiri dalam konflik dengan seluruh dunia bukan Islam. Itulah sebabnya orang-orang yang terlewat dalam Kempen ke Tabuk atau menunjukkan kecuaian yang paling rendah telah dipertanggungjawabkan, dan dianggap sebagai orang munafik jika mereka tidak mempunyai alasan yang munasabah kerana tidak memenuhi kewajipan itu. Lebih-lebih lagi, pengisytiharan yang jelas dibuat bahawa pada masa akan datang, satu-satunya kriteria kepercayaan seorang Muslim adalah usaha yang dilakukannya untuk menaikkan Firman Allah dan peranan yang dimainkannya dalam konflik antara Islam dan kufr.
Oleh itu, jika sesiapa yang akan menunjukkan apa-apa ragu-ragu dalam mengorbankan hidup, wang, masa dan tenaga, imannya tidak akan dianggap sebagai tulen. (ayat 81-96).
















Jika perkara-perkara penting yang disebut di atas dipelihara dalam kajian Surah ini, ia akan memudahkan pemahaman kandungannya.
Kerana tidak ada bahaya dalaman yang lebih besar kepada Komuniti Islam daripada kelemahan iman, terutama di mana ia akan melibatkan dirinya sendiri dalam konflik dengan seluruh dunia bukan Islam. Itulah sebabnya orang-orang yang terlewat dalam Kempen ke Tabuk atau menunjukkan kecuaian yang paling rendah telah dipertanggungjawabkan, dan dianggap sebagai orang munafik jika mereka tidak mempunyai alasan yang munasabah kerana tidak memenuhi kewajipan itu. Lebih-lebih lagi, pengisytiharan yang jelas dibuat bahawa pada masa akan datang, satu-satunya kriteria kepercayaan seorang Muslim adalah usaha yang dilakukannya untuk menaikkan Firman Allah dan peranan yang dimainkannya dalam konflik antara Islam dan kufr.
Oleh itu, jika sesiapa yang akan menunjukkan apa-apa ragu-ragu dalam mengorbankan hidup, wang, masa dan tenaga, imannya tidak akan dianggap sebagai tulen. (ayat 81-96).
Surah At-Taubah - سورة التوبة
[9:81 - 9:96] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan (tidak turut berperang) itu, bersukacita disebabkan mereka tinggal di belakang Rasulullah (di Madinah); dan mereka (sememangnya) tidak suka berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah (dengan sebab kufurnya), dan mereka pula (menghasut dengan) berkata: "Janganlah kamu keluar beramai-ramai (untuk berperang) pada musim panas ini". Katakanlah (wahai Muhammad): "Api neraka Jahannam lebih panas membakar", kalaulah mereka itu orang-orang yang memahami.
(At-Taubah 9:81) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
(At-Taubah 9:82) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Maka jika Allah mengembalikan engkau kepada segolongan dari mereka (orang-orang yang munafik itu di Madinah), kemudian mereka meminta izin kepadamu untuk keluar (turut berperang), maka katakanlah: "Kamu tidak sekali-kali akan keluar bersama-samaku selama-lamanya, dan kamu tidak sekali-kali akan memerangi musuh bersama-samaku; sesungguhnya kamu telah bersetuju tinggal pada kali yang pertama, oleh itu duduklah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal".
(At-Taubah 9:83) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
(At-Taubah 9:84) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan janganlah engkau tertarik hati kepada harta benda dan anak-anak mereka, (kerana) sesungguhnya Allah hanya hendak menyeksa mereka dengannya di dunia, dan hendak menjadikan nyawa mereka tercabut sedang mereka dalam keadaan kafir (untuk mendapat azab akhirat pula).
(At-Taubah 9:85) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan apabila diturunkan satu surah Al-Quran (yang menyuruh mereka): "Berimanlah kamu kepada Allah, dan berjihadlah bersama-sama dengan RasulNya", nescaya orang-orang yang kaya di antara mereka meminta izin kepadamu dengan berkata: "Biarkanlah kami tinggal bersama-sama orang-orang yang tinggal (tidak turut berperang)".
(At-Taubah 9:86) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka suka tinggal bersama-sama orang-orang yang ditinggalkan (kerana uzur), dan (dengan sebab itu) hati mereka dimeteraikan atasnya, sehingga mereka tidak dapat memahami sesuatu.
(At-Taubah 9:87) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Mereka tetap tinggal) tetapi Rasulullah dan orang-orang yang beriman bersamanya, berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka; dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga yang berjaya.
(At-Taubah 9:88) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Allah telah menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; yang demikian itulah kemenangan yang besar.
(At-Taubah 9:89) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan datanglah pula orang-orang yang menyatakan uzurnya dari orang-orang "A'raab", memohon supaya mereka diizinkan (tidak turut berperang), sedang orang-orang (munafik di antara mereka) yang mendustakan Allah dan RasulNya, duduk (mendiamkan diri). (Oleh itu) orang-orang yang kafir di antara mereka, akan dikenakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(At-Taubah 9:90) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Orang-orang yang lemah dan orang-orang yang sakit, dan juga orang-orang yang tidak mempunyai sesuatu yang akan dibelanjakan, tidaklah menanggung dosa (kerana tidak turut berperang) apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan RasulNya. Tidak ada jalan sedikitpun bagi menyalahkan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya; dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah 9:91) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan tidak juga berdosa orang-orang yang ketika mereka datang kepadamu (memohon) supaya engkau memberi kenderaan kepada mereka, engkau berkata: "Tidak ada padaku kenderaan yang hendak kuberikan untuk membawa kamu", mereka kembali sedang mata mereka mengalirkan airmata yang bercucuran, kerana sedih bahawa mereka tidak mempunyai sesuatupun yang hendak mereka belanjakan (untuk pergi berjihad pada jalan Allah).
(At-Taubah 9:92) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan dan mengenakan seksa) hanyalah terhadap orang-orang yang meminta izin kepadamu sedang mereka kaya dan mampu. Mereka suka tinggal bersama-sama orang yang ditinggalkan (kerana uzur) dan (dengan sebab itu) Allah meteraikan atas hati mereka, sehingga mereka tidak dapat mengetahui (perkara yang baik).
(At-Taubah 9:93) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka akan menyatakan uzur kepada kamu, apabila kamu kembali kepada mereka (dari medan perang). Katakanlah (wahai Muhammad): "Janganlah kamu menyatakan uzur lagi, kami tidak sekali-kali akan percaya kepada kamu. Kerana sesungguhnya Allah telah menerangkan kepada kami akan berita-berita perihal kamu; dan Allah serta RasulNya akan melihat amal kamu (sama ada kamu kembali beriman atau tetap kufur); kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata (untuk menerima balasan), lalu Ia menyatakan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".
(At-Taubah 9:94) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka akan bersumpah dengan nama Allah kepada kamu apabila kamu kembali kepada mereka (dari medan perang), supaya kamu berpaling dari mereka (tidak menempelak mereka); oleh itu berpalinglah dari mereka kerana sesungguhnya mereka itu kotor (disebabkan mereka telah sebati dengan kufur); dan tempat kembali mereka pula ialah neraka Jahannam, sebagai balasan bagi apa yang mereka telah usahakan.
(At-Taubah 9:95) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Mereka bersumpah kepada kamu supaya kamu reda akan mereka; oleh itu jika kamu reda akan mereka, maka sesungguhnya Allah tidak reda akan kaum yang fasik.
(At-Taubah 9:96) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSubjek: Masalah Damai dan Perang
Dalam kesinambungan Surah AL-ANFAAL, Surah ini juga menangani masalah perdamaian dan peperangan dan mendasarkan tema Ekspedisi Tabuk.
Topik dan Sambungan mereka
Bahagian ini berkaitan dengan kesucian perjanjian dan menetapkan prinsip, peraturan dan peraturan yang harus dipertimbangkan sebelum memecahkannya, sekiranya pihak lain tidak mematuhi dengan tulus (1 - 12).
Dalam bahagian ini, umat Islam telah digesa untuk berperang di Jalan Allah dengan Arab Arab, orang Yahudi dan Kristian, yang telah diberi amaran dengan akibat akibat tingkah laku nakal dan jahat mereka (13-37).
Dalam wacana ini, umat Islam telah diberitahu dengan jelas dan jelas bahawa mereka akan mewarisi ganjaran yang dijanjikan oleh Allah hanya jika mereka mengambil bahagian aktif dalam konflik dengan kufr, kerana itu adalah kriteria yang membezakan umat Islam sejati daripada orang munafik. Oleh itu, umat Islam sejati perlu mengambil bahagian aktif dalam Jihad, tanpa memikirkan bahaya, halangan, kesulitan, godaan dan sebagainya (38 - 72).
Bahagian ini berkaitan dengan masalah orang munafik dan menetapkan peraturan dan peraturan yang mengawal perlakuan yang harus ditujukan kepada mereka dan menunjukkan tanda tersendiri mereka dari orang Islam sejati (73 - 90).
Bahagian ini membahas kes mereka yang tinggal di belakang dan tidak mengiringi Nabi untuk Jihad ke Tabuk. Untuk tujuan ini, mereka telah dipisahkan dalam pelbagai kategori, yaitu orang cacat, orang sakit, orang miskin, orang munafik, orang percaya yang menyedari kesalahan mereka dan menghukum diri sebelum kedatangan nabi dari Tabuk dan mereka yang mengakui kesalahan mereka . Kes-kes mereka telah diuruskan selaras dengan sifat dan tahap kesalahan mereka (91-110).
Untuk menjadikan kualiti mulia mereka kelihatan lebih jelas dan bermaruah dengan sebaliknya, ciri-ciri orang Mukmin telah disebutkan, dan mereka yakin bahawa Allah, Ratu Semesta, adalah penolong dan penjaga mereka. Oleh itu, kerana keikhlasannya, Dia telah mengampuni Tiga Orang yang Percaya yang tidak mengambil bahagian dalam ekspedisi (111 - 118).
Dalam bahagian penutup, arahan umum diberikan kepada orang-orang yang beriman untuk bimbingan mereka (119 - 127).
Inilah kesimpulannya: "Ikutilah Rasul yang lembut dan penuh belas kasihan dan hikmah yang paling baik, dan bertawakkal kepada Allah, Tuhan alam semesta" (128 - 129).
Dalam bahagian ini, umat Islam telah digesa untuk berperang di Jalan Allah dengan Arab Arab, orang Yahudi dan Kristian, yang telah diberi amaran dengan akibat akibat tingkah laku nakal dan jahat mereka (13-37).
Dalam wacana ini, umat Islam telah diberitahu dengan jelas dan jelas bahawa mereka akan mewarisi ganjaran yang dijanjikan oleh Allah hanya jika mereka mengambil bahagian aktif dalam konflik dengan kufr, kerana itu adalah kriteria yang membezakan umat Islam sejati daripada orang munafik. Oleh itu, umat Islam sejati perlu mengambil bahagian aktif dalam Jihad, tanpa memikirkan bahaya, halangan, kesulitan, godaan dan sebagainya (38 - 72).
Bahagian ini berkaitan dengan masalah orang munafik dan menetapkan peraturan dan peraturan yang mengawal perlakuan yang harus ditujukan kepada mereka dan menunjukkan tanda tersendiri mereka dari orang Islam sejati (73 - 90).
Bahagian ini membahas kes mereka yang tinggal di belakang dan tidak mengiringi Nabi untuk Jihad ke Tabuk. Untuk tujuan ini, mereka telah dipisahkan dalam pelbagai kategori, yaitu orang cacat, orang sakit, orang miskin, orang munafik, orang percaya yang menyedari kesalahan mereka dan menghukum diri sebelum kedatangan nabi dari Tabuk dan mereka yang mengakui kesalahan mereka . Kes-kes mereka telah diuruskan selaras dengan sifat dan tahap kesalahan mereka (91-110).
Untuk menjadikan kualiti mulia mereka kelihatan lebih jelas dan bermaruah dengan sebaliknya, ciri-ciri orang Mukmin telah disebutkan, dan mereka yakin bahawa Allah, Ratu Semesta, adalah penolong dan penjaga mereka. Oleh itu, kerana keikhlasannya, Dia telah mengampuni Tiga Orang yang Percaya yang tidak mengambil bahagian dalam ekspedisi (111 - 118).
Dalam bahagian penutup, arahan umum diberikan kepada orang-orang yang beriman untuk bimbingan mereka (119 - 127).
Inilah kesimpulannya: "Ikutilah Rasul yang lembut dan penuh belas kasihan dan hikmah yang paling baik, dan bertawakkal kepada Allah, Tuhan alam semesta" (128 - 129).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan