Khamis, 22 Februari 2018

101. Surah Al Qaria

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


101. Surah Al Qaria (Bencana)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 101.AlQaria 1-11 – 114.AnNas 6

Ibrah



Video


Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan al-qari'ah yang pertama .
[QS101:1] CQ(101:1:1) KK(101:1:1)
Ini bukan sahaja nama tetapi juga tajuk perkaranya, kerana Surah dikhaskan untuk Kebangkitan.

Tempoh Wahyu

Tidak ada pertikaian tentang Makki Surah itu. Isi kandungannya menunjukkan bahawa ini juga merupakan salah satu Surah yang terawal diturunkan di Makkah.

Tema dan Subject Matter

Temanya adalah Kebangkitan dan Akhirat. Pada mulanya, orang-orang telah terangsang dan terkejut, berkata: "Bencana Besar! Apa Bencana Besar? Dan apa yang anda tahu tentang Bencana Besar?" Oleh itu, selepas menyiapkan pendengar untuk berita mengenai bencana yang mengerikan , Kebangkitan telah digambarkan di hadapan mereka dalam dua ayat, dengan mengatakan bahawa pada hari itu orang-orang akan berjalan di dalam kekeliruan dan kebingungan seperti banyak rama-rama yang tersebar di sekeliling cahaya, dan gunung-gunung yang terbakar, akan kohesi mereka dan akan terbang seperti seperti bulu kadbod . Kemudian, telah dikatakan bahawa apabila Mahkamah Allah ditubuhkan di akhirat dan orang-orang dipanggil untuk menjelaskan perbuatan mereka. Orang-orang yang perbuatan baiknya didapati lebih berat daripada kejahatan mereka, akan diberkati dengan kebahagiaan dan kebahagiaan, dan orang-orang yang perbuatan baiknya didapati lebih ringan daripada kejahatan mereka, akan dibuang ke dalam lubang yang dalam penuh dengan api yang membakar .
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Bencana Besar! 1 Apakah Bencana Besar? Dan apa yang akan menjelaskan kepada anda apa Bencana Besar itu?
[4-11] Hari apabila manusia menjadi seperti rama-rama yang tersebar dan gunung-ganang seperti bulu berwarna dengan pelbagai warna. 2 Kemudian orang yang timbangannya berat, akan menjadi kebahagiaan, dan orang yang timbangannya bersinar, akan memiliki lubang yang mendalam untuk tempat kediamannya. 5 Dan adakah anda tahu apa itu? Api yang mengamuk! 6
1 "Qari'ah" secara harfiah bermaksud "yang menarik" Qar `adalah untuk menyerang satu perkara ke atas yang lain sehingga menghasilkan bunyi. Mengikut makna literal ini, qari'ah perkataan digunakan untuk bencana yang dahsyat dan bencana yang hebat. Di tempat lain dalam Al-Qur'an perkataan ini telah digunakan untuk kesengsaraan besar yang menimpa sebuah negara. Dalam Surah Ar-Ra`d 31, dikatakan: "Sesungguhnya orang-orang yang kafir, kerana kesalahan mereka, satu kesukaran atau yang lain tidak berhenti melawat mereka sekarang dan kemudian."
Tetapi, di sini perkataan al-Qari'ah adalah untuk Kebangkitan dan di Surah Al-Haqqah juga Kebangkitan telah diterangkan oleh epithet ini (v.4). Seseorang harus ingat bahawa di sini seluruh Bulan Akhir, dari tahap pertama Kebangkitan ke peringkat terakhir penghakiman dan pemenuhan ganjaran dan hukuman, digambarkan bersama-sama.
2 Ini akan menjadi tahap pertama Kebangkitan, apabila akibat Bencana Besar seluruh susunan dunia sekarang akan ditumbangkan; orang-orang kemudian akan berjalan di dalam kekeliruan dan kebingungan seperti rama-rama yang tersebar di sekeliling cahaya; dan gunung-ganang akan terbang seperti bulu berwarna dengan pelbagai warna. Gunung-gunung telah dibandingkan dengan bulu warna yang berbeza kerana adanya pelbagai warna di dalamnya.
3 Dari sini bermula deskripsi tahap kedua Kebangkitan apabila setelah orang-orang yang dibangkitkan akan muncul di Mahkamah Tuhan.
4 Perkataan membawazin dalam asal boleh menjadi majmuk dari mauzun dan juga, mizan. Dalam kes pertama, membawazin akan membayangkan perbuatan yang mungkin mempunyai berat badan di sisi Allah dan, dengan itu, layak penghargaan; Dalam kes kedua, membawazin akan menyiratkan skala keseimbangan. Dalam kes pertama, makna carryzin yang lebih berat atau lebih ringan ialah perbuatan baik akan berat atau ringan seperti, terhadap perbuatan jahat, kerana di sisi Allah hanya perbuatan baik mempunyai berat dan nilainya. Dalam kes kedua. makna berat yang dibawa oleh parazin adalah skala perbuatan baik akan lebih berat dari skala perbuatan jahat, dalam Keadilan Keadilan Allah Azza wa Jalla, dan cahaya mereka berarti skala perbuatan baik akan lebih ringan daripada skala perbuatan jahat. Selain itu, dalam bahasa Arab, kata mizan juga digunakan untuk berat badan (wazan); Oleh itu, berat badan yang berat cahaya membayangkan perbuatan baik yang berat atau ringan. Dalam mana-mana kes, sama ada carryzin diambil dalam erti kata mauzun atau mizan, atau wazan, niat tetap sama, iaitu asas penghakiman di Mahkamah Ilahi adalah sama ada penyediaan perbuatan yang dilakukan seorang lelaki dibawa berat atau tidak beretika, atau apakah perbuatannya yang lebih baik daripada perbuatannya yang jahat atau lebih ringan. Tema ini telah berlaku di beberapa tempat di dalam Al-Quran yang menerangkan maksudnya dengan baik.
Dalam Surah Al-A'raf telah dikatakan: "Pada hari itu beratnya akan sama dengan Kebenaran: oleh itu, orang-orang yang timbangannya, akan berat sahaja akan berjaya, dan orang-orang yang timbangan cahaya akan menjadi orang-orang yang yang akan mengalami kerugian kepada diri mereka sendiri. " (w. 8-9).
Dalam Surah Al-Kahf, dikatakan: 'Wahai Nabi, katakan kepada mereka: Haruskah kita memberitahu kamu siapa yang paling tidak berjaya dan kegagalan yang menyedihkan berkenaan dengan perbuatan mereka? Mereka adalah orang-orang yang kesemua usaha dalam kehidupan duniawi telah tersesat dari Jalan Kanan, tetapi mereka berada di bawah khayalan bahawa segala yang mereka lakukan, adalah benar ditujukan: ini adalah orang-orang yang menolak ayat-ayat Tuhan mereka dan tidak percaya bahawa mereka akan pergi ke hadapan-Nya. Oleh itu, semua perbuatan mereka telah hilang, kerana Kami tidak memberi berat kepada mereka pada hari kiamat. "(Ayat 103-105).
Dalam Surah Al-Anbiya ': "Pada Hari Kiamat, Kami akan menubuhkan baki yang tepat dan tepat agar tidak ada yang salah dalam apa cara sekalipun, walaupun ia adalah suatu perbuatan yang sama beratnya kepada butiran mustard benih, Kami akan membawanya keluar, dan Kami cukup untuk menghitung ". (v.47).
Ayat-ayat ini memperlihatkan bahawa kuf dan penolakan kebenaran itu sendiri adalah suatu kejahatan yang luar biasa yang pasti akan menurunkan skala kejahatan, dan tidak akan ada tindakan yang baik dari orang-orang kafir, yang mungkin mempunyai berat dalam skala amal so bahawa skala kebaikannya mungkin menjadi berat. Walau bagaimanapun, dalam skala orang beriman akan ada berat Iman serta berat perbuatan baik yang dilakukannya di dunia. Di sisi lain, setiap kejahatan yang dilakukan olehnya akan diletakkan dalam skala perbuatan jahat dan kemudian akan dilihat apakah skala perbuatan baiknya lebih berat atau skala perbuatan jahatnya.
5 kata-kata dalam bahasa aslinya adalah: ammu hu hawiyah: "ibunya akan hawiyah." Hawiyah berasal dari hawa, yang bermaksud jatuh dari ketinggian ke kedalaman, dan hawiyah adalah lubang dalam yang mana sesuatu jatuh.Neraka telah dipanggil Hawiyah kerana ia akan menjadi sangat mendalam dan pelaku akan dibuang ke dalamnya dari ketinggian. Adapun kata-kata, "ibunya akan menjadi Hawiyah" yang mereka maksudkan: Sama seperti pangkuan ibu adalah tempat tinggal anak, maka neraka akan menjadi tempat tinggal para penyembah di akhirat.
6 Iaitu, ia tidak akan menjadi lubang yang mendalam tetapi juga akan penuh dengan api yang mengamuk.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top