Khamis, 22 Februari 2018

102. Surah At Takathur

0 Comments

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


102. Surah At Takathur (Persaingan Bersama)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 102.AtTakathur 1-8 – 114.AnNas 6

Ibrah



Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan di takathur dalam ayat pertama. 
[QS102:1] CQ(102:1:2) KK(102:1:2)

Tempoh Wahyu

Abu Hayyan dan Shaukani mengatakan bahawa Surah ini, menurut semua pengulas, adalah Makki, dan ini adalah pandangan yang terkenal menurut Iman Suyuti. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa tradisi, yang berdasarkannya ia dianggap sebagai Madani Surah, dan mereka adalah seperti berikut:
Ibn Abi Hatim telah menyebutkan Abu Buraidah sebagai berkata bahawa surah ini diturunkan mengenai dua suku, Bani Harithah dan Bani al-Harth, dari Ansar. Dua suku pertama telah menceritakan kemuliaan dan karya-karya mulia mereka yang hidup; maka mereka telah pergi ke halaman kubur dan membual dari perbuatan mulia mereka yang mati. Maka Alhakum Wahyu Ilahi di takathur turun. Tetapi, jika amalan para sahabat dan penggantinya mengenai peristiwa-peristiwa wahyu dipertahankan, tradisi ini bukanlah satu hujah untuk membuktikan bahawa Surah At Takathur telah diturunkan pada masa itu, tetapi ia menunjukkan bahawa Surah ini sepenuhnya digunakan untuk perbuatan dua suku itu.
Imam Bukhari dan Ibn Jarir telah menyebut pandangan Hadrat Ubayy bin Ka'ab: "Kami mengambil Nabi berkata:" Sekiranya anak Adam mempunyai dua lembah penuh dengan kekayaan, dia akan merindui lembah yang ketiga, anak Adam perut tidak boleh diisi tetapi oleh bumi, dari Al-Quran sehingga Alhakum di takathur diturunkan. "
Hadis ini dianggap sebagai hujah bagi Surah At-Takathur untuk menjadi Madani Surah atas alasan Hadrat Ubayy telah menjadi seorang Muslim di Madinah. Tetapi pernyataan Hadrat Ubayy ini tidak menunjukkan dalam erti kata apa, para sahabat menganggap perkataan ini nabi (yang menjadi damai) sebagai kepunyaan Al-Quran. Jika itu bermakna mereka menganggapnya sebagai ayat Al-Quran, ia tidak boleh diterima, kerana sebahagian besar Sahabat terdiri daripada lelaki yang mengetahui setiap perkataan Al-Quran; mereka tidak boleh salah faham bahawa Hadis adalah ayat al-Quran. Dan jika kepunyaan Al-Quran itu diambil maksudnya berasal dari Al-Quran, tradisi itu juga boleh berarti bahawa ketika para sahabat yang masuk Islam di Madinah, mendengar Surah ini untuk pertama kalinya dari Nabi, mereka menganggap bahawa ia telah diturunkan kemudian, dan kemudian tentang nabi di atas mengatakan mereka membentuk idea bahawa ia berasal dari Surah ini sangat.
Ibnu Jarir Tirmidhi, Ibn al Mundhir dan tradisi lain telah mengaitkan pandangan Hadrat Ali ini: "Kami ragu-ragu tentang azab kubur sehingga Alhakum di takathur diturunkan." Pandangan ini dianggap sebagai hujah bagi Surah At-Takathur untuk menjadi Madani atas alasan bahawa azab kubur pertama kali disebut di Madinah; tidak disebutkan pernah dibuat di Makkah. Tetapi ini salah. Dalam Makki Surah Al-Quran, azab kubur telah disebutkan di banyak tempat dengan jelas sehingga tidak ada ruang bagi sebarang keraguan seperti itu; contohnya, lihat Al-An'am: 93, An-Nahl: 28, Al-Muminun: 99-100, Al-Mu'min: 45-46, yang semuanya Makki Surah. Oleh itu, jika ada yang dibuktikan oleh Hadrat Ali, adalah bahawa Surah At-Takathur telah diturunkan sebelum wahyu Makki Surah yang disebutkan di atas dan wahyunya telah menghilangkan keraguan para Sahabat tentang azab kubur.
Itulah sebabnya, walaupun tradisi ini, majoriti pengulas bersetuju bahawa Surah ini adalah Makki. Pada pendapat kami ini bukan sahaja Makki Surah tetapi memandangkan isinya dan gaya ia adalah salah satu Surah yang paling awal yang akan didedahkan di Makkah.

Tema dan Subject Matter

Di dalamnya orang-orang telah diberi amaran tentang akibat-akibat jahat penyembahan dunia kerana mereka menghabiskan hidup mereka untuk mendapatkan lebih banyak kekayaan duniawi, manfaat dan kesenangan material, dan kedudukan dan kuasa, sehingga mati, dan bersaing dengan satu sama lain dan membual dan membual mengenai pengambilalihan mereka. Pengejaran ini telah menduduki mereka sehingga mereka tidak mempunyai masa atau peluang untuk mengejar perkara-perkara yang lebih tinggi dalam kehidupan. Selepas memberi amaran kepada orang-orang akhir kejahatannya, mereka telah diberitahu jika kita berkata: "Berkat-berkat ini yang kamu persembunyikan dan menikmati tanpa berfikir, bukanlah rahmat semata-mata tetapi juga merupakan alat percubaan kamu. Bagi setiap berkat ini dan menghibur kamu pasti akan dipanggil untuk di akhirat. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-8] Kegilaan anda untuk lebih banyak dan persaingan bersama untuk keuntungan duniawi telah membuat anda lalai, 1 sampai anda mencapai kubur. 2 tidak semestinya! Tidak lama lagi anda akan tahu! 3 Sekali lagi (perhatikan dengan baik) dengan tidak cara! Tidak lama lagi anda akan tahu. Bukan! Sekiranya anda mengetahui dengan pasti pengetahuan (akhir dari cara hidup ini, anda tidak akan pernah bertindak demikian). Kamu pasti akan melihat Neraka. Sekali lagi (perhatikan dengan baik itu) anda pastinya akan melihatnya. Kemudian, pada hari itu, anda pasti akan dipanggil untuk memohon berkat dan keselesaan kehidupan. 4
1 Kata-kata alhakum at-takathur asalnya terlalu luas dalam arti yang dijelaskan sepenuhnya dalam satu petikan Alhakmn adalah dari lahv yang pada asalnya bermaksud kebiasaan, tetapi dalam bahasa Arab, perkataan ini digunakan untuk setiap pekerjaan yang melengkapkan manusia sepenuhnya sehingga ia menjadi lalai perkara-perkara yang lebih penting dalam kehidupan.
Apabila kata alhakum dibuat dari akar ini, ia akan bermakna bahawa manusia telah menjadi begitu terobsesi dengan beberapa pekerjaan yang dia telah kehilangan segala sesuatu yang lebih penting daripada itu. Dia adalah pra-sibuk dengannya, hilang sepenuhnya dalam mengejarnya dan obsesi ini telah menyebabkan dia tidak mengendahkan segala-galanya dalam kehidupan.
Takathur adalah dari kathrat, yang mempunyai makna throe:
(1) Orang itu harus berusaha untuk mendapatkan lebih banyak dari semuanya;
(2) bahawa rakyat harus bersaing dengan satu sama lain untuk mendapatkan lebih banyak lagi; dan
(3) bahawa mereka harus membual dan bermegah memiliki lebih banyak perkara daripada yang lain.
Oleh itu, alhakum at-takathur akan bermaksud: "Takathur (keserakahan lebih banyak) telah menduduki kamu sehingga pengejarannya membuat kamu lalai tentang setiap perkara yang lebih tinggi dalam hidup." Dalam ayat ini, ia tidak menunjukkan banyaknya apa yang dimaksudkan dalam takathur, kebiasaannya apa yang tersirat dalam alhakrun, dan siapa alamat alhakum. Dengan ketiadaan penjelasan seperti itu, kata-kata itu dapat diterapkan dalam makna yang paling umum dan luas. Oleh itu, takathur tidak kekal terhad dalam makna dan aplikasi tetapi terpakai untuk semua keuntungan dan faedah, kesenangan dan keselesaan, semangat untuk memperoleh lebih banyak cara kuasa dan kuasa, bersaing dengan orang lain dalam mengejarnya dan membual dan membanggakan mereka banyak. Begitu juga, para penerima alamat alhakum juga tidak terbatas tetapi orang-orang dari segala usia, dalam individu dan juga kemampuan kolektif, menjadi penasihatnya. Ia memberikan makna bahawa keghairahan untuk memperoleh lebih banyak kekayaan duniawi, bersaing dengan orang lain dalam mengejarnya dan membual dan membual kepunyaannya telah menjejaskan individu dan juga masyarakat. Sama seperti bijak, kerana di alhakum at-takathur ia tidak pernah disebut sebagai orang yang sangat diingini dan apa yang mereka ditipu, ia juga menjadi makna yang sangat luas. Ini bermakna keghairahan untuk menimbun lebih banyak lagi membuat orang lalai daripada segala yang lebih penting daripada itu. Mereka telah menjadi lalai dari Tuhan, dari Akhirat, batas-batas moral dan tanggungjawab moral, hak-hak orang lain dan kewajiban mereka sendiri untuk menjadikan hak tersebut. Mereka hanya selepas meningkatkan taraf hidup dan tidak mengganggu walaupun standard kemanusiaan jatuh. Mereka mahu memperoleh lebih banyak kekayaan tidak kira bagaimana dan dengan apa cara ia diperolehi. Mereka ingin mempunyai lebih banyak cara untuk keselesaan dan keseronokan fizikal dan, digenangi oleh keserakahan ini, mereka telah menjadi sepenuhnya tidak sensitif tentang akhir dari cara hidup ini. Mereka terlibat dalam perlumbaan dengan orang lain untuk memperoleh lebih banyak kuasa, lebih banyak lagi kekuatan, semakin banyak senjata, dan mereka tidak tahu bahawa semua ini adalah cara untuk mengisi bumi Tuhan dengan kezaliman dan kejahatan dan memusnahkan kemanusiaan itu sendiri. Singkatnya, takathur mempunyai banyak bentuk, yang telah menyerupai individu dan juga masyarakat sepenuhnya sehingga mereka menjadi lalai dari segalanya di luar dunia, manfaat dan kesenangannya.
2 Itulah, "Anda membelanjakan seluruh hidup anda dalam kegilaan dan usaha yang sama, sehingga tiba masanya anda perlu mati dan meninggalkan dunia."
3 Itulah, "Anda berada di bawah khayalan bahawa barang-barang duniawi dan melampaui yang lain di dalamnya, adalah kemajuan dan kejayaan yang nyata, sedangkan sebaliknya adalah kesnya. Tidak lama kemudian anda akan mengetahui akhir kejahatannya dan anda akan menyadari bahawa ia kesilapan yang luar biasa di mana anda tetap terlibat sepanjang hidup anda. "Tidak lama lagi" mungkin bermakna akhirat, kerana, Yang Maha Penglihatan yang meliputi segala usia, dari keabadian untuk selama-lamanya, beberapa ribu tahun atau beberapa ratus ribu tahun hanya dapat jangka pendek masa kekal, tetapi ia juga boleh bermakna kematian, kerana kematian tidak jauh dari mana-mana lelaki, dan tidak lama lagi selepas kematian manusia akan mengetahui sama ada pekerjaan yang bertugas sepanjang hidupnya adalah cara yang baik dan kejayaan baginya, atau kemalangan dan kegagalan.
4 "Kemudian" dalam ayat ini tidak bermaksud akauntabiliti akan diadakan setelah penyebabnya telah dibuang ke Neraka, tetapi itu bermakna: "Kemudian Kami memberi anda berita bahawa anda akan dipersoalkan tentang keselesaan hidup ini," dan jelas ini Persoalan akan diadakan pada masa akuntabilitas di Mahkamah Ilahi. Hujah utamanya adalah bahawa dalam beberapa hari Ahadith telah dilaporkan dari Nabi (yang menjadi damai) yang orang-orang beriman dan orang-orang kafir, kedua-duanya harus memikirkan berkat yang diberikan Allah. Bagaimanapun, orang-orang yang tidak menunjukkan rasa syukur tetapi menghabiskan nyawa mereka sebagai hamba Allah yang bersyukur, akan berjaya dari akauntabiliti, dan mereka yang tidak mengucapkan terima kasih kepada Allah atas berkat-berkat-Nya dan tidak mengucapkan terima kasih atas ucapan atau perbuatan, atau oleh keduanya; akan muncul sebagai kegagalan.
Hadrat Jabir bin `Abdullah berkata:" Nabi saw pernah mengunjungi kami dan kami melayani dia dengan tarikh yang segar dan memberi dia air sejuk untuk diminum. Kemudian dia berkata: "Ini adalah berkat yang akan dipersoalkan." (Musnad Ahmad , Nasa'i, Ibn Jarir, Ibn al-Mundhir, Ibn Marduyah, `Abd bin Humaid, Baihaqi di Ash-Shu` ab).
Hadrat Abu Hurairah telah melaporkan bahawa nabi pernah bertanya kepada Hadrat Abu Bakr dan Hadrat `Umar untuk menemaninya ke tempat AbulHayitham bin at-Tahan Ansari. Oleh itu, dia membawa mereka ke oasis Ibn Taihan-Yang membawa banyak tarikh dan meletakkannya di hadapan mereka. Nabi saw bersabda: "Kenapa kamu tidak memetik tarikh itu?" Dia berkata: "1 fikir kamu sendiri memilih dan makan tarikh pilihan kamu." Jadi, mereka makan tarikh dan minum air sejuk. Nabi saw bersabda: "Demi Dia yang berkuasa adalah kehidupan saya: ini adalah berkat yang akan dipertanyakan pada hari kiamat: naungan sejuk, tarikh sejuk, air sejuk." (Tradisi ini telah diriwayatkan dengan cara yang berbeza oleh Muslim, Ibn Majah, Abu Da'ud, Tirmidzi, Nasa'i, Ibn Jarir, Abu Ya`la dan lain-lain, atas kewenangan Hadrat Abu Hurairah, di mana beberapa nama Ansari Companion telah disebutkan dan di dalam beberapa orang telah dirujuk sebagai orang dari kalangan Ansar. Insiden ini telah dikaitkan dengan beberapa perincian oleh Ibn Abi Hatim dari Hadrat `Umar dan oleh Imam Ahmad dari Abu` Asib, hamba Nabi yang dibebaskan. dan Ibn Marduyah telah menceritakan tradisi dari Hadrat 'Abdullah bin' Abbas, yang menunjukkan bahawa perkara yang hampir serupa telah terjadi di rumah Hadrat Abu Ayyub Ansari.
Ahadith ini menjadikannya jelas bahawa bukan sahaja orang kafir tetapi orang yang beriman juga akan dipersoalkan. Adapun berkat yang telah diberikan Allah kepada manusia, mereka tidak terbatas dan tidak banyak. Terdapat banyak berkat yang manusia tidak sedar. Al-Quran berkata: "Jika kamu cuba mengira berkat-berkat Allah, kamu tidak dapat mengira mereka." (Ibrahim: 34). Tak terhitung jumlahnya adalah berkat-berkat yang Allah telah berikan kepada manusia, dan sebilangan besarnya adalah berkat yang diberikan manusia melalui kemahiran dan usaha sendiri. Mengenai berkat-berkat yang diperoleh kepada manusia berikutan buruh dan kemahirannya sendiri, dia perlu membuat akaun mengenai bagaimana dia memperolehnya dan dengan cara bagaimana ia membelanjakannya. Berkenaan dengan berkat-berkat yang diberikan oleh Allah, dia perlu memberi tahu bagaimana dia menggunakannya. Dan berkenaan dengan segala rahmat, secara keseluruhannya, dia harus memberitahu sama ada dia telah mengakui bahawa berkat-berkat itu telah diberikan oleh Allah dan adakah dia telah menyatakan rasa syukur kepada Allah dengan hatinya, dan dengan perkataan dan perbuatan, atau sama ada dia fikir dia telah menerima semua itu secara tidak sengaja, atau sebagai 'karunia dari banyak tuhan, atau sama ada dia Memberi kepercayaan bahawa walaupun itu adalah berkat-berkat satu Tuhan, dalam memberikan mereka banyak makhluk lain juga mempunyai bahagian, dan untuk itu sebab dia telah mengambil mereka sebagai tuhan-tuhan dan menyembah dan mengucapkan terima kasih kepada mereka seperti itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top