Khamis, 22 Februari 2018

103. Surah Al Asr

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


103. Surah Al Asr (Hari Penurunan, Masa)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 103.AlAsr 1-3 – 114.AnNas 6

Ibrah



Video












Ijaz

Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan al-`asr yang berlaku dalam ayat pertama. [QS103:1] CQ(103:1:1) KK(103:1:1)

Tempoh Wahyu

Walaupun Mujahid, Qatadah dan Muqatil menganggapnya sebagai Madani Surah, namun majoriti pengulas berpendapat bahawa ia adalah Makki; subjeknya juga memberi keterangan bahawa ia mesti dihantar ke peringkat awal di Makkah, ketika mesej Islam sedang dibentangkan dalam ayat-ayat singkat tetapi sangat mengesankan sehingga pendengar yang mendengarnya sekali tidak dapat melupakannya walaupun mereka ingin , kerana mereka secara automatik komited untuk ingatan.

Tema dan Subject Matter

Surah ini adalah spesimen yang lengkap dan ringkas. Seluruh dunia makna telah dimampatkan menjadi beberapa perkataan ringkas, yang terlalu luas dalam kandungan untuk sepenuhnya dinyatakan walaupun dalam sebuah buku. Di dalamnya, dengan cara yang jelas dan jelas, telah dinyatakan apa cara untuk kejayaan sebenar bagi manusia dan bagaimana cara merosakkan dan memusnahkannya. Imam Shafi telah mengatakan bahawa jika orang hanya menganggap Surah ini dengan baik, ia sendiri akan mencukupi untuk bimbingan mereka. Betapa pentingnya Surah ini di hadapan para sahabat boleh dihakimi dari tradisi yang disebutkan oleh Hadrat Abdullah bin Hisn ad-Darimi Abu Madinah, yang mana setiap kali dua daripada mereka bertemu mereka tidak akan berpisah sehingga mereka membaca Surah Al- Asr antara satu sama lain. (Tabarani)
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Pada Masa! Manusia pasti hilang, kecuali orang-orang yang percaya dan melakukan perbuatan baik, dan saling menasihati satu sama lain kepada Kebenaran, dan saling memberi kesabaran kepada satu sama lain. 1
1 Dalam Surah ini, satu sumpah telah diangkat oleh Masa untuk mengesankan bahawa manusia berada dalam kerugian dan hanya orang-orang yang terkecuali daripada kerugian yang dicirikan oleh empat sifat:
(1) Iman,
(2) perbuatan baik,
(3) menasihati satu sama lain kepada Kebenaran, dan
(4) menasihati satu sama lain untuk bersabar.
Mari kita pertimbangkan setiap bahagian ini secara berasingan untuk memahami makna sepenuhnya.
Mengenai sumpah itu, kami telah menjelaskan beberapa kali di atas bahawa Allah tidak pernah bersumpah dengan mana-mana objek yang dicipta berdasarkan kemuliaannya atau kecemerlangannya dan sifat-sifat yang baik tetapi kerana alasan itu ia memberi kesaksian kepada kebenaran yang dimaksudkan untuk menjadi ditubuhkan. Oleh itu, sumpah oleh Masa menandakan bahawa Masa adalah saksi kepada kebenaran bahawa manusia berada dalam kerugian semata-mata kecuali bagi orang-orang yang memiliki empat sifat.
Masa perkataan digunakan untuk masa lalu dan juga untuk masa berlalu yang sekarang, sebenarnya, tidak menandakan sebarang masa yang panjang. Setiap saat, apabila ia telah berlalu, menjadi masa lalu, dan setiap masa masa depan, apabila ia berlalu, menjadi masa kini, dan apabila ia berlalu, menjadi masa lalu. Di sini, kerana sumpah telah bersumpah oleh masa mutlak, kedua-dua jenis masa dimasukkan dalam maknanya. Sumpah pada masa lalu bermakna bahawa sejarah manusia .testifikasikan bahawa orang-orang yang tidak mempunyai sifat-sifat ini, akhirnya mengalami kerugian, dan untuk memahami kepentingan sumpah pada masa berlalu, seseorang harus memahami bahawa masa yang kini sedang berlalu adalah, pada hakikatnya, masa yang telah diberikan kepada setiap individu dan setiap negara untuk bekerja di dunia. Contohnya adalah masa yang diperuntukkan kepada calon untuk menjawab kertas soalannya di dewan peperiksaan. Kelajuan yang melepasi masa ini boleh dianggarkan dari pergerakan tangan kedua dalam jam tangan. Malah yang kedua adalah masa yang cukup banyak, kerana semasa cahaya kedua ini bergerak 186.000 batu, dan di dalam Kerajaan Tuhan mungkin juga ada banyak hal yang bergerak lebih cepat daripada cahaya, tetapi bersih namun diketahui manusia. Walau bagaimanapun, jika kelajuan masa lulus dianggap sama seperti pergerakan tangan kedua, dan kami menganggap bahawa apa jua perbuatan, baik atau buruk, kami melakukan dan apa sahaja pekerjaan yang kami jalankan, berlaku dalam jangka masa yang terhad bahawa kita telah diberikan untuk bekerja di dunia, kita merasakan bahawa kekayaan kita adalah masa yang sangat, yang melewati begitu cepat. Imam Razi telah menyebut seorang ulama sebagai berkata: "Saya memahami makna Surah Al-'Asr dari penjual ais, yang memanggil dengan kuat untuk perhatian rakyat berulang kali di bazar: 'Bersabarlah kepada orang yang kekayaannya lebat! ' Mendengar apa yang dia menangis, saya berkata kepada diri saya sendiri: ini adalah makna Wal-asr-i innal-insana la-fi khusr-in. Batasan umur yang telah ditetapkan oleh manusia adalah berlalu dengan cepat " . jika ia dibazirkan, atau dibelanjakan dalam usaha yang salah, ia akan menjadi kerugian yang besar kepada manusia. Oleh itu, bersumpah sumpah oleh Masa apa yang telah dikatakan dalam Surah ini, berarti bahawa Masa lulus cepat adalah saksi yang tidak memiliki keempat sifat ini dalam pekerjaan apa pun dan orang yang bekerja menghabiskan jangka hayatnya yang terbatas, dia terlibat dalam penawaran buruk ; hanya orang yang terlibat dalam tawaran yang baik, yang bekerja di dunia, yang dicirikan oleh empat sifat. Ia sama seperti memanggil calon, yang menghabiskan masa yang diberikan untuk menyelesaikan kertas soalan dalam usaha lain, ke jam dinding di dewan peperiksaan, untuk memberitahunya bahawa masa berlalu memberi kesaksian bahawa dia telah menyebabkan kerugian kepada dirinya sendiri; calon yang mendapat manfaat oleh Masa adalah dia yang menggunakan setiap saat masa yang telah ditetapkan dalam menyelesaikan kertas.
Walaupun perkataan Man telah digunakan dalam bentuk tunggal, dalam kalimat berikut orang-orang telah dikecualikan daripadanya, yang dicirikan oleh empat sifat. Oleh itu, seseorang perlu mengakui bahawa di sini perkataan Man telah digunakan sebagai kata nama kolektif, menandakan kelas, dan ia juga digunakan untuk individu, kumpulan, negara, dan seluruh umat manusia. Oleh itu,. pernyataan umum bahawa sesiapa yang tidak mempunyai empat sifat di atas, berada dalam kerugian, akan dibuktikan dalam apa jua keadaan sama ada ia adalah orang yang tidak memiliki ini, atau negara, atau semua orang di dunia. Ia sama seperti memberi keputusan bahawa racun itu membawa maut kepada manusia; ia akan bermaksud bahawa racun itu akan membawa maut dalam apa jua keadaan sama ada ia diambil oleh individu, atau negara, atau semua orang di dunia. Racun yang maut adalah kebenaran yang tidak berubah; ia tidak akan membuat apa-apa perbezaan sama ada satu orang telah mengambilnya, atau negara telah memutuskan untuk mengambilnya, atau semua orang di dunia secara kolektif telah bersetuju untuk mengambil racun.Tepat dengan cara yang sama kebenaran ini dengan sendirinya tidak dapat diubah bahawa lelaki yang tidak mempunyai sifat-sifat buruk di atas membawa dia kehilangan. Peraturan umum tidak terjejas sekalipun jika seorang tidak mempunyai ini, atau negara, atau semua orang di dunia bersetuju bahawa mereka akan menasihati satu sama lain untuk tidak percaya, tidak bermoral, kebohongan dan penghambaan kepada diri sendiri.
Sekarang, marilah kita lihat dalam erti kata apa yang telah digunakan oleh Al-Quran perkataan khusr (kerugian). Secara ringkasnya, khusr adalah antonim dari nafa `(keuntungan); dalam perdagangan perkataan ini digunakan dalam hal apabila kerugian hasil dari satu tawar-menawar serta dalam kasus ketika seluruh bisnis berjalan dalam kerugian, dan juga dalam kasus ketika orang kehilangan semua modalnya dan menjadi bankrap. Al-Qur'an telah menjadikan istilah ini sebagai istilah khusus sendiri dan menggunakannya sebagai antonym of falah (kejayaan sebenar). Dan sama seperti konsep falahnya bukan sekadar sinonim dengan. kemakmuran duniawi tetapi memahami kejayaan sebenar manusia dari dunia hingga akhirat, jadi konsep khusr (kerugian) juga bukan hanya sinonim dengan kegagalan atau kesusahan dunia tetapi memahami kegagalan dan kekecewaan sebenar manusia dari dunia hingga akhirat.Kami telah menjelaskan konsep al-Qur'an tentang falah dan khusran di beberapa tempat di atas yang tidak perlu diulang di sini. (Untuk ini sila lihat EN 9 Al-A'raf, EN 30 dari Al-Anfal, EN 23 Yunus, EN 102 dari Bani Isra'il, EN 17 dari Al-Hajj, E N.'s 1, 2, 11, 50 AI-Mu'minun, EN4 Luqman, EN 34 Az-Zumar). Selain itu, seseorang juga harus memahami bahawa walaupun menurut Al-Qur'an kejayaan yang benar adalah kejayaan manusia di akhirat dan kerugian nyata kegagalannya di sana, namun di dunia ini juga apa yang dikatakan oleh orang-orang sebagai kejayaan bukannya sebenarnya kejayaan sebenar tetapi Akhirnya di dunia ini sendiri adalah kegagalan, dan apa yang mereka anggap sebagai kerugian bukan, sebenarnya, kehilangan tetapi cara kejayaan benar bahkan di dunia ini. Kebenaran ini telah dinyatakan oleh Al-Qur'an di beberapa tempat dan kami telah menerangkannya di mana-mana sahaja. (Sila lihat EN 99 An-Nahl EN 53 Maryam, EN 105 Ta Ha, 3-5 Al-Lail EN). Oleh itu, apabila negara-negara Qur'an secara konklusif dan mutlak bahawa Manusia pasti hilang, ia menunjukkan kerugian di dunia dan di akhirat; dan apabila dikatakan bahawa hanya orang sedemikian aman dari kehilangan ini, yang dicirikan oleh empat sifat, itu menunjukkan mereka menjadi selamat dari kerugian dan mencapai kejayaan yang benar di sini dan di akhirat.
Kini, mari kita pertimbangkan empat sifat yang wujud yang bergantung kepada keselamatan manusia dari kerugian dan kegagalan.
Daripada ini kualiti pertama adalah Iman (Iman). Walaupun perkataan ini di beberapa tempat di dalam Al-Quran telah digunakan dalam pengertian hanya pengertian lisan Iman (misalnya dalam An-Nisa ': 137, AI-Ma'idah 54, Al-Anfal: 20, 27, Taubah: 38, As-Saff: 2) ia telah digunakan terutamanya dalam makna percaya dengan ikhlas dan setia, dan dalam bahasa Arab juga perkataan ini mempunyai maknanya yang sangat bermakna. Secara leksikal, amanu lahu bermaksud saddaqa-hu wa` tamada 'alai-hi: "menegaskan dia dan menaruh kepercayaan kepadanya", dan amana bi-hi bermaksud aiqana bi hi: "beriman sepenuhnya kepadanya." Iman yang Al-Quran menganggap sebagai Iman benar telah dijelaskan dalam ayat-ayat berikut:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, maka tidak ada keraguan." (Al-Hujurat: 15)
"Orang-orang yang berkata: 'Allah adalah Tuhanku', dan kemudian berdiri teguh dengannya." (Ha Mim As-Sajdah: 30)
"Orang-orang yang beriman sejati adalah orang-orang yang hatinya gemetar dengan kekaguman, apabila Allah disebutkan kepada mereka (AI-Anfal: 2).
"Orang-orang yang beriman bersedekah dengan Allah yang paling teguh." (AI-Baqarah 165)
"Bahkan, (wahai Nabi), oleh Tuhanmu, mereka tidak dapat menjadi orang percaya sehingga mereka menerima kamu sebagai hakim atas keputusan pertikaian di antara mereka, dan kemudian menyerah kepada keputusanmu dengan seluruh penyerahan tanpa rasa benci di hatinya." (An-Nisa ': 65).
Ayat berikut ini lebih jelas dari segi perbezaan antara pengakuan lisan Iman dan Iman yang benar; ia mengatakan bahawa apa yang benar-benar wajar adalah Iman dan bukan semata-mata pengesahan dari Iman:
"Wahai orang yang mengaku percaya, percayalah dengan ikhlas kepada Allah dan Rasul-Nya." (An-Nisa ': 136)
Adapun persoalannya, apa yang harus dipercayai oleh seseorang, untuk memiliki kepercayaan yang benar? Ini juga telah dijawab dan dijelaskan dalam Al-Quran dengan jelas. Pertama, ia menunjukkan bahawa seseorang harus percaya kepada Allah, bukan hanya dalam MakhlukNya tetapi dalam arti bahawa Dia sahaja adalah Tuhan; tidak ada orang lain yang bersekutu dalam Ketuhanan-Nya; Dia sahaja yang layak bahawa manusia harus menyembah, melayani dan taat kepada-Nya; Dia sahaja boleh membuat atau menipu nasib; manusia harus memohon kepada-Nya sahaja dan mempercayai Dia sahaja; Dia sahaja boleh memerintahkan perkara-perkara dan melarang perkara-perkara; manusia adalah berkewajipan untuk taat kepada-Nya dan menahan diri dari apa yang dilarangnya; Dia melihat segala-galanya dan mendengar segala-galanya; tidak bercakap tentang apa-apa perbuatan manusia, bahkan motif-motif dan niatnya yang dilakukannya, tidak tersembunyi dari-Nya. Kedua, seseorang harus mempercayai Rasulullah, dalam arti bahawa dia adalah pemimpin dan pemimpin yang dilantik oleh Allah: apa yang dia ajarkan, adalah dari Allah, berdasarkan kebenaran dan harus diakui dan diterima. Kepercayaan ini dalam Rasul juga termasuk iman kepada para malaikat, para Nabi, Kitab Suci dan dalam Al-Qur'an sendiri, kerana ini merupakan sebahagian daripada ajaran yang diberikan oleh Rasul Allah. Ketiga, kita harus percaya di akhirat, dalam erti kata bahawa kehidupan sekarang manusia bukanlah kehidupan yang pertama dan terakhir, tetapi selepas kematian manusia harus dibangkitkan, untuk memberikan pertanggungjawaban kepada Allah tentang perbuatan yang dilakukan dalam kehidupan sekarang ini, dan harus dihargai atas perbuatan baik dan dihukum karena perbuatan jahat yang sewajarnya.Iman ini memberikan asas kukuh untuk akhlak dan watak, yang mana dapat dibina sebagai bangunan kehidupan yang murni, sedangkan kebenarannya adalah tanpa iman seperti itu, kehidupan manusia, namun indah dan menyenangkan yang luar biasa, adalah seperti sebuah kapal tanpa jangkar , yang berada di belas kasihan ombak di mana sahaja mereka boleh mengambilnya.
Selepas Iman, mutu kedua yang diperlukan untuk menyelamatkan manusia dari kerugian adalah melakukan perbuatan yang benar (salihalt) Salihat memahami segala macam perbuatan baik dan baik. Walau bagaimanapun, menurut Al-Quran, tidak ada perbuatan yang boleh menjadi perbuatan yang baik melainkan didasarkan pada Iman dan ia dilakukan dalam ketaatan kepada petunjuk yang diberikan oleh Allah dan Rasul-Nya. Itulah sebabnya di dalam ajaran Al-Quran untuk melakukan amalan baik didahului di mana-mana oleh Iman, dan dalam Surah ini juga disebutkan selepas Iman. Tidak ada tempat dalam Al-Qur'an yang mempunyai akta tanpa iman yang disebut sebagai perbuatan baik, atau sebarang pahala yang dijanjikan untuk perbuatan yang dilakukan tanpa Iman. Sebaliknya, ini juga adalah fakta bahawa hanya Iman yang boleh dipercayai dan bermanfaat, keikhlasan yang dibuktikan oleh perbuatan dan perbuatan manusia sendiri, jika tidak, Faith tanpa perbuatan yang benar akan menjadi tuntutan palsu yang ditolak oleh lelaki itu sendiri walaupun tuntutan ini dia mengikuti cara yang ditentang oleh cara yang diajar oleh Allah dan Rasul-Nya. Hubungan antara Iman dan perbuatan sejati adalah benih dan pokok. Kecuali benih yang ditaburkan di dalam tanah, tidak ada pohon yang boleh tumbuh dari situ. Tetapi jika benih ada di dalam tanah dan tidak ada pokok tumbuh dari itu, itu bermakna bahawa benih itu hilang di dalam tanah. Atas dasar ini, apa saja berita baik yang telah diberikan dalam Al-Qur'an, telah diberikan kepada orang-orang yang beriman dan melakukan perbuatan baik, dan yang sama telah diulangi dalam Surah ini. Apa yang perlu dilakukan manusia selepas Iman agar tetap aman dari kerugian adalah melakukan perbuatan yang benar. Dengan kata lain, hanya Iman tanpa perbuatan yang benar tidak dapat menyelamatkan manusia dari kerugian.
Dua ciri di atas adalah seperti yang mesti dimiliki oleh setiap individu. Kemudian, Surah menyebutkan dua sifat lebih lanjut, yang mesti ada seorang lelaki untuk diselamatkan dari kerugian. Mereka adalah bahawa orang-orang yang beriman dan melakukan perbuatan baik mesti menasihati satu sama lain untuk kebenaran dan kesabaran. Ini bermakna itu. di tempat pertama, orang yang beriman dan yang benar tidak boleh hidup sebagai individu tetapi harus mewujudkan masyarakat yang beriman dan benar dengan gabungan mereka. Kedua, setiap individu dalam masyarakat ini harus merasakan tanggungjawabnya agar tidak membiarkan masyarakat menjadi degenerate. Oleh itu, semua anggotanya adalah kewajipan untuk mengajukan satu sama lain kepada kebenaran dan kesabaran.
Kebenaran adalah antonim dari kepalsuan, dan pada umumnya ia digunakan dalam, dua makna:
(1) Perkara yang betul dan betul yang sesuai dengan keadilan dan kebenaran, sama ada ia berkaitan dengan kepercayaan dan keimanan atau urusan duniawi; dan
(2) hak yang diwajibkan kepada manusia untuk memberi, sama ada hak Tuhan, hak manusia, atau hak diri sendiri. Oleh itu, untuk menasihati satu sama lain kepada kebenaran bermakna masyarakat orang percaya tidak sepatutnya tidak sensitif bahawa kepalsuan mungkin berkembang dan perkara-perkara menentang keadilan dan kebenaran dilakukan di dalamnya, dan orang ramai menonton segala-galanya secara tidak langsung. Sebaliknya, ia mestilah masyarakat yang hidup dan sensitif sehingga setiap kali dan di mana pun kepalsuan muncul, para pendukung Kebenaran harus bangkit melawannya, dan tidak ada anggota masyarakat yang bertenang hanya dengan mengikuti kebenaran, kebenaran, keadilan dan memberikan hak orang lain, tetapi harus menasihatkan orang lain untuk mengamalkan cara hidup yang sama. Inilah semangat yang dapat menjamin keselamatan masyarakat terhadap kemerosotan moral dan kerosakan. Sekiranya masyarakat tidak mempunyai semangat ini, ia tidak boleh terjaga dari kerugian, dan akhirnya orang-orang itu juga terpengaruh oleh kerugian, yang mungkin dengan cara mereka sendiri berpegang pada kebenaran, tetapi tidak sensitif terhadap pelanggaran kebenaran di dalamnya masyarakat.
Begitu juga dalam Al-Ma'idah: "Mereka yang mengamalkan cara kafir di antara anak-anak Israel dikutuk oleh lidah Daud dan Yesus, anak Maryam, kerana mereka telah menjadi pemberontak dan menjadi pelanggar : mereka tidak akan melarang satu sama lain melakukan perbuatan salah yang mereka lakukan (ayat 78-79).
Kemudian idea yang sama telah dinyatakan dalam Al-A'raf, dengan demikian: "Apabila anak-anak Israel benar-benar melupakan ajaran (mengamati hari Sabat), Kami merampas semua orang yang melampaui batas, dan Kami selamatkan mereka yang digunakan untuk melarang kejahatan "(ay 165); dan dalam Surah Al-Anfal, dengan demikian: "Dan bertakwalah kepada kejahatan yang tidak akan mendatangkan hukuman khusus kepada orang-orang yang melakukan kejahatan sahaja dari antaramu." (ayat 25) Itulah sebabnya untuk memerintahkan apa yang baik dan melarang apa yang jahat, telah diarahkan kepada masyarakat Islam sebagai kewajipan (Al-`Imran 104) dan masyarakat yang melaksanakan tugas ini telah diisytiharkan sebagai komuniti terbaik (Al-`Iran: 110).
Selain menasihati kebenaran, perkara lain yang telah diisytiharkan sebagai syarat yang perlu untuk menjaga orang-orang yang beriman dan masyarakat mereka terjamin dari kerugian adalah bahawa ahli-ahli masyarakat harus memberi kesabaran terhadap satu sama lain. Oleh itu, mereka harus memerintahkan satu sama lain untuk menanggung kesukaran dan ketabahan kesukaran, kesukaran, cubaan, kerugian dan kekurangan yang menimpa orang yang berpegang pada kebenaran dan menyokongnya. Setiap seorang daripada mereka harus menggalakkan yang lain untuk menanggung kesulitan dengan sabar. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 16 dari Ad-Dahr, EN 14 dari Al-Balad).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top