Khamis, 22 Februari 2018

105. Surah Al Fil

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


105. Surah Al Fil (The Elephant)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 105.AlFil 1-5 – 114.AnNas 6

{ijaz}

Ibrah



Video
















Nama 

Surah berasal dari perkataan ashab al fil dalam ayat pertama. 
[QS105:1] CQ(105:1:7) KK(105:1:7)

Tempoh Wahyu

Ini adalah sebulat suara Makki Surah; dan jika ia dikaji terhadap latar belakang sejarahnya, ia sepatutnya telah diturunkan di peringkat paling awal di Makkah.

Latar belakang sejarah

Seperti yang telah kita jelaskan dalam EN 4 dari Surah Al-Buruj di atas, sebagai balasan atas penganiayaan pengikut Nabi Isa Al-Najran di Najran oleh pemerintah Yahudi Dhu-Nuwas dari Yaman, kerajaan Kristian Abyssinia menyerang Yemen dan menamatkan pemerintahan Himyarite di sana, dan pada 52S AD seluruh tanah ini dilalui di bawah kawalan Abyssinian. Ini terjadi, sebenarnya, melalui kerjasama antara kerajaan Byzantine Constantinople dan kerajaan Abyssinian, untuk Abyssinians pada masa itu tidak mempunyai armada laut. Armada yang disediakan oleh Byzantium dan Abyssinia menghantar 70,000 pasukannya melintasi Laut Merah ke Yaman. Pada awalnya kita harus memahami bahawa semua ini tidak berlaku di bawah semangat keagamaan tetapi ada faktor-faktor ekonomi dan politik yang juga bekerja di belakangnya, dan mungkin ini adalah motif sebenar, dan pembalasan untuk darah Kristian hanyalah satu alasan. Sejak zaman empayar Byzantine telah menduduki Mesir dan Syria, ia telah berusaha untuk mengawal perdagangan antara Afrika Timur, India, Indonesia, dan lain-lain, dan kekuasaan Byzantine: dari orang-orang Arab, yang telah menguasainya berabad-abad, untuk mendapatkan keuntungan maksimum dengan menghilangkan pedagang Arab perantara. Untuk tujuan ini, pada 24 atau 25 SM, Caesar Augustus menghantar tentera besar di bawah jeneral Rom, Aelius Gallus, yang mendarat di pantai barat Arabia, untuk memintas dan menduduki laluan laut antara selatan Arab dan Syria. (Lihat peta laluan perdagangan ini pada halaman 111 dari Maksud Al-Quran , jilid iv). Tetapi kempen gagal mencapai matlamatnya berdasarkan keadaan geografi melampau di Arab. Selepas itu, Byzantine membawa armada mereka ke Laut Merah dan mengakhiri perdagangan Arab yang mereka jalankan di laut, dengan hasil mereka hanya tinggal dengan laluan darat. Untuk menangkap laluan tanah ini, mereka berkomplot dengan orang Kristian Abyssinian dan membantu mereka dengan armada mereka membantu mereka menduduki Yemen.
Para sejarawan Arab menyatakan tentang tentera Abyssinian yang menyerang Yaman adalah berbeza. Hafiz Ibn Kathir mengatakan bahawa ia dipimpin oleh dua komandan, Aryat dan Abrahah, dan menurut Muhammad bin Ishaq, komandannya adalah Aryat, dan Abrahah dimasukkan di dalamnya. Kemudian kedua-duanya bersetuju bahawa Aryat dan Abrahah jatuh, Aryat terbunuh dalam pertemuan itu, dan Abrahah mengambil alih negara itu; maka entah bagaimana dia memujuk raja Abyssinian untuk melantiknya sebagai raja atas Yemen. Sebaliknya, sejarawan Greek dan Syria menyatakan bahawa selepas penaklukan Yaman, orang Abyssinian mula menumpaskan ketua Yaman, yang menentang perlawanan, salah seorang ketua, bernama As-Sumayfi Ashwa (yang ahli sejarah Yunani memanggil Esymphaeus) menyerah kepada Abyssinians dan menjanjikan untuk memberi penghormatan yang diperoleh wasi raja Abyssinian untuk menjadi gabenor ke atas Yemen. Tetapi tentara Abyssinian memberontak terhadapnya dan menjadikan gabenor Abrahah sebagai pengganti. Lelaki ini adalah hamba pedagang Yunani dari pelabuhan Abyssinia Adolis, yang oleh diplomasi pintar telah datang untuk menggunakan pengaruh yang besar dalam tentera Abyssinian yang menduduki Yemen. Tentera dihantar oleh Negus untuk menghukumnya sama ada memberi amaran kepadanya atau dikalahkan olehnya. Selepas kematian raja, penggantinya telah didamaikan untuk menerima beliau sebagai wakilnya dari Yaman. (Para ahli sejarah Yunani menulisnya sebagai Abrames dan ahli sejarah Syria sebagai Abraham. Abrahah mungkin adalah varian Abyssinian dari Abraham, untuk bahasa Arabnya versi adalah Ibrahim).
Lelaki ini melalui peredaran masa menjadi penguasa bebas Yemen. Dia mengakui kedaulatan Negus hanya dalam nama dan menggambarkan dirinya sebagai timbalannya. Pengaruh yang dimilikinya dapat diadili dari hakikat bahawa selepas pemulihan empangan Marib pada tahun 543 M, dia merayakan acara tersebut dengan mengadakan pesta besar, yang dihadiri oleh duta besar kaisar Byzantine, raja Iran, raja Hirah , dan raja Ghassan. Butir-butir lengkap diberikan dalam prasasti yang Abrahah dipasang di empangan. Prasasti ini masih wujud dan Glaser telah menerbitkannya. (Untuk maklumat lanjut, lihat EN 37 dari ulasan Surah Saba).
Selepas menstabilkan pemerintahannya di Yaman Abrahah, beliau menumpukan perhatiannya kepada tujuan yang sejak awal kempen ini sebelum empayar Byzantine dan sekutunya, orang Kristian Abyssinian, iaitu untuk menyebarkan agama Kristian di Arab, dalam satu tangan, dan untuk menangkap perdagangan yang dilakukan melalui orang Arab di antara tanah timur dan kekuasaan Byzantine, di sisi lain. Keperluan, kerana ini meningkat kerana perjuangan Byzantine untuk kuasa terhadap empayar Sasanian Iran telah menyekat semua laluan perdagangan Byzantine dengan Timur.
Untuk mencapai matlamat ini, Abrahah dibina di Sana, ibukota Yaman, sebuah gereja yang indah, yang dipanggil oleh ahli sejarah Arab al-Qalis, al-Qullais, atau al-Qulais, perkataan ini menjadi versi bahasa Arab dari kata Yunani Ekklesia, gereja . Menurut Muhammad bin Ishaq, setelah menyelesaikan bangunan itu, ia menulis kepada Negus, berkata: "Saya tidak akan berhenti sehingga saya telah mengalihkan haji Arab ke sana." Ibn Kathir menulis bahawa dia secara terbuka menyatakan niatnya di Yaman dan mendapat ia diumumkan secara terbuka. Dia, pada hakikatnya, mahu mencetuskan orang-orang Arab untuk melakukan sesuatu yang seharusnya memberi kepadanya alasan untuk menyerang Mekah dan memusnahkan Ka'bah. Muhammad bin Ishaq mengatakan bahawa seorang Arab, marah pada pengisytiharan awam ini entah bagaimana masuk ke katedral dan mencemarkannya. Ibn Kathir mengatakan ini dilakukan oleh orang Quraisy dan menurut Muqatil bin Suleman, beberapa orang pemuda dari Quraish telah membakar katedral. Sama ada yang berlaku, kerana pengisytiharan Abrahah pasti provokatif dan dalam zaman pra-Islam kuno, tidak mustahil seorang Arab, atau seorang pemuda Quraish, mungkin telah marah dan mungkin telah mencemarkan katedral itu, atau membakarnya. Tetapi ia juga mungkin bahawa Abrahah sendiri mendapat ini secara diam-diam oleh ejennya sendiri untuk mempunyai alasan untuk menyerang Makkah dan dengan itu mencapai kedua-dua tujuannya dengan memusnahkan Quraish dan menakutkan orang-orang Arab. Dalam apa jua keadaan, apa yang berlaku, apabila laporan itu sampai kepada Abrahah bahawa para penyembah Kaabah telah mencemarkan katedralnya, dia bersumpah bahawa dia tidak akan berehat sehingga dia telah memusnahkan Ka'bah.
Jadi, pada tahun 570 atau 571 AD, beliau mengambil 60,000 tentera dan 13 gajah (mengikut tradisi lain, 9 gajah) dan berangkat ke Makkah. Dalam perjalanan, pertama, seorang ketua Yaman, Dhu Nafr dengan nama, mengumpulkan tentara orang Arab, menentangnya tetapi dikalahkan dan ditawan. Kemudian di negara Khath'am dia ditentang oleh Nufail bin Habib al-Khath'am, dengan puaknya, tetapi dia juga dikalahkan dan ditawan, dan untuk menyelamatkan nyawanya, dia menerima untuk melayani dia sebagai panduan dalam Negara Arab. Apabila dia sampai di dekat Ta'if, Bani Thaqif merasakan bahawa mereka tidak akan dapat menahan kekuatan yang besar itu dan merasakan bahaya itu agar dia tidak dapat memusnahkan kuil dewa Lat mereka juga; ketuanya, Mas'ud. datang kepada Abrahah dengan orang-orangnya, dan dia memberitahunya bahawa kuil mereka bukanlah kuil yang dia datang untuk memusnahkan.Bait Allah yang dicari di Makkah, dan mereka akan menghantar seorang lelaki untuk membimbing dia di sana. Abrahah menerima tawaran itu, dan Bani Thaqif menghantar Abu Righal sebagai panduan dengannya. Ketika mereka tiba di al-Mughammas (atau al-Mughammis), tempat sekitar 3 km di Makkah, Abu Righal meninggal, dan orang-orang Arab melontar kuburnya dan amalannya bertahan hingga ke hari ini. Mereka mengutuk Bani Thaqif juga, kerana untuk menyelamatkan kuil Lat mereka telah bekerjasama dengan penceroboh Rumah Allah.
Menurut Muhammad bin Ishaq, dari al-Mughammas Abrahah menghantar pelopornya dan mereka membawanya merampas orang Tihamah dan Quraish, yang termasuk dua ratus unta dari Abdul Muttalib, datuknya Rasulullah saw Kedamaiannya). Kemudian, beliau menghantar utusannya ke Makkah dengan mesej bahawa dia tidak datang untuk berperang melawan orang Makkah tetapi hanya untuk menghancurkan Rumah (iaitu Ka'bah). Sekiranya mereka tidak memberikan tentangan, tidak akan ada sebab untuk pertumpahan darah. Abrahah juga mengarahkan utusannya bahawa jika orang Makkah ingin berunding, dia harus kembali dengan ketua utama mereka kepadanya. Kepala pemimpin Makkah pada masa itu adalah Abdul Muttalib. Utusan itu pergi kepadanya dan menyampaikan pesan Abrahah. Abdul Muttalib menjawab: "Kami tidak mempunyai kekuatan untuk melawan Abrahah, ini adalah rumah Allah, jika Dia menghendaki Dia akan menyelamatkan rumahNya." Utusan itu meminta dia untuk pergi bersamanya kepada Abrahah. Dia bersetuju dan menemani dia kepada raja. Sekarang Abdul Muttalib adalah seorang lelaki yang mulia dan tampan, ketika Abrahah melihatnya, dia sangat kagum; dia keluar takhta dan duduk di sebelahnya di atas permaidani. Kemudian dia bertanya kepadanya apa yang dia mahu. Abdul Muttalib menjawab bahawa dia mahu raja mengembalikan unta yang telah diambilnya. Abrahah berkata: "Saya sangat kagum apabila saya melihat anda tetapi jawapan anda telah membawa anda ke bawah di mataku: anda hanya meminta unta anda tetapi anda tidak mengatakan apa-apa tentang Rumah ini yang tempat kudus anda dan kudus nenek moyang anda." Dia menjawab: "Saya adalah pemilik unta saya dan meminta anda untuk memulangkannya. Bagi Dewan, ia mempunyai Pemilik sendiri: Dia akan mempertahankannya." Apabila Abrahah berkata bahawa Dia tidak akan dapat mempertahankannya terhadapnya, Abdul Muttalib berkata bahawa itu terletak di antara Dia dan dia. Dengan ini Abdul Muttalib meninggalkan Abrahah dan dia memulihkan unta kepadanya.
Ibn Abbas tradisi berbeza. Ia tidak menyebut permintaan untuk unta sama sekali. Menurut tradisi yang berkaitan dengannya oleh Abd bin Humaid, Ibn al-Mundhir, lbn Marduyah, Hakim, Abu Nuaim dan Baihaqi, beliau menyatakan bahawa ketika Abrahah mencapai As-Sifah (tempat yang terletak di antara Arafat dan Taif di pergunungan berhampiran suci Hadis Makkah), Abdul Muttalib pergi kepadanya dan berkata: "Tidak perlu kamu datang sejauh ini, kamu harus memerintahkan kita dan kita akan membawa kepada kamu apa sahaja yang kamu perlukan." Beliau berkata: "Saya mendengar bahawa Rumah ini adalah Rumah damai: Saya telah datang untuk memusnahkan kedamaiannya." Kemudian, Abdul Muttalib berkata: "Ini adalah Rumah Allah, Dia tidak membenarkan sesiapa yang menguasainya." "Kami tidak akan kembali sehingga kami telah memusnahkannya." Abdul Muttalib berkata: "Anda boleh mengambil apa sahaja yang anda suka dari kami dan kembali." Abrahah enggan beranjak dan memerintahkan tenteranya untuk maju, meninggalkan Abdul Muttalib.
Dengan meninggalkan kedua-dua tradisi itu, satu perkara yang menjadi jelas adalah bahawa puak-puak yang tinggal di dalam dan sekitar Makkah tidak mempunyai kuasa untuk melawan pasukan besar itu dan menyelamatkan Ka'bah.Oleh itu, jelaslah, kaum Quraish tidak cuba untuk menahan sebarang ketahanan. Quraish pada kesempatan Pertempuran Trench (Ahzab) hampir tidak dapat mengumpulkan & kekuatan berjumlah sepuluh hingga dua ribu ribu orang walaupun dengan persekutuan dengan suku kaum pagan dan Yahudi; mereka tidak dapat menahan 60,000 tentera.
Muhammad bin Ishaq mengatakan bahawa setelah pulang dari khemah Abrahah Abdul Muttalib memerintahkan orang Quraish untuk menarik diri dari bandar dan pergi ke gunung bersama-sama dengan keluarga mereka kerana takut pembunuhan umum. Kemudian dia pergi ke Ka'bah bersama beberapa ketua Quraish dan memegang cincin besi pintu, berdoa kepada Allah Azza wa Jalla untuk melindungi Rumah-Nya dan penjaga-penjaganya. Ada pada masa itu 360 patung-patung di dalam dan sekitar Ka'bah, tetapi pada saat-saat kritis mereka lupa mereka dan hanya meminta bantuan Allah. Ucapan mereka yang telah dilaporkan dalam kitab sejarah tidak mengandungi sebarang nama melainkan dari Allah, Yang Maha Esa. Ibnu Hisham dalam Kehidupan Rasulullah telah memetik beberapa ayat Abdul Muttalib, yang bermaksud:
"Wahai Tuhan, seorang lelaki melindungi rumahnya, jadi lindungi rumahmu, jangan salib dan kerajinan mereka esok mengatasi kerajinanmu, jika Engkau akan meninggalkan mereka dan kiblat kami sendiri, Engkau dapat melakukan seperti yang Engkau kehendaki."
Suhail di Raud al-Unuf telah menyebut ayat ini juga dalam hubungan ini: "Bantu hari ini para penganutmu melawan para penyembah salib dan penyembahnya."
Ibn Jarir telah menyebutkan ayat-ayat ini Abdul Muttalib juga, yang telah dibacakannya dalam doanya; "Wahai Tuhanku, aku tidak menghargai apa-apa harapan daripada mereka kecuali Engkau, ya Tuhanku, lindungi rumahmu daripada mereka, Musuh Dewan ini adalah musuhmu, hindarkan mereka dari memusnahkan tempatmu."
Selepas membuat permohonan ini Abdul Muttalib dan para sahabatnya juga pergi ke gunung. Keesokan harinya Abrahah bersedia masuk Makkah, tetapi gajah istimewanya, Mahmud, yang berada di barisan hadapan, berlutut. Ia dipukul dengan bar besi, dipijak, malah dipijar, tetapi ia tidak akan bangkit. Apabila mereka membuatnya menghadap ke selatan, utara, atau timur, ia akan segera dimulakan, tetapi sebaik sahaja mereka mengarahkannya ke Makkah, ia berlutut.Sementara itu, burung-burung itu kelihatan membawa batu-batu di paruh dan cakarnya dan menyemburkannya ke atas tentera. Sesiapa yang terkena akan mula hancur. Menurut Muhammad bin Ishaq dan Ikrimah, ini adalah cacar, yang dilihat di Arab untuk kali pertama pada tahun itu. Ibnu Abbas mengatakan bahawa sesiapa yang diserang oleh kerikil, akan mula menggaru tubuhnya sehingga menyebabkan kulit pecah dan jatuh dari daging. Dalam tradisi lain Ibn Abbas mengatakan bahawa daging dan darah mengalir seperti air dan tulang dalam tubuh menjadi kelihatan. Perkara yang sama berlaku juga dengan Abrahah. Dagingnya jatuh ke dalam kepingan dan ada timbul bores di badannya memancarkan nanah dan darah. Dalam kekeliruan mereka menarik balik dan melarikan diri ke Yaman. Nufail bin Habib, yang telah mereka bawa sebagai pemandu dari negara Khatham, telah diperiksa dan diminta untuk membimbing mereka kembali ke Yaman, tetapi dia menolak dan berkata: "Sekarang di manakah seseorang boleh melarikan diri ketika Tuhan mengejar? Hidung berpecah (Abrahah) adalah ditakluk, bukan penakluk. "
Ketika mereka mundur, mereka terus jatuh di tepi teluk dan mati. Ata bin Yasar mengatakan bahawa semua pasukan tidak musnah di tempat kejadian; ada yang tewas di sana dan yang lain tewas di tepi jalan ketika mereka menarik diri.Abrahah meninggal dunia di negara Khath'am.
Acara ini berlaku di Muhassir oleh lembah Muhassab, antara Muzdalifah dan Mina. Menurut Sahih Muslim dan Abu Da'ud, dalam perihal haji perpisahan Nabi yang Imam Jafar as-Sadiq telah terkait dari bapanya, Imam Muhammad Baqir, dan dari Hadrat Jabir bin Abdullah, ia berkata bahwa ketika Nabi Muhammad (yang menjadi damai) berjalan dari Muzdalifah ke Mina, dia meningkatkan kecepatannya di lembah Muhassir. Imam Nawawi telah menjelaskan bahawa mengatakan bahawa kejadian orang gajah telah berlaku di sana; oleh itu, jemaah haji telah diarahkan untuk melewati dengan cepat, kerana Muhassir adalah tempat tersiksa. Imam Malik di Mu'atta telah menceritakan bahawa Nabi berkata bahawa seluruh Muzdalifah adalah tempat yang sesuai untuk tinggal tetapi seseorang tidak boleh tinggal di lembah Muhassir.
Dalam ayat-ayat Nufail bin Habib, yang disampaikan oleh Ibn Ishaq, beliau menggambarkan peristiwa ini sebagai saksi mata: "Apa yang kamu lihat, O Rudaina, tetapi kamu tidak akan melihat apa yang kita lihat oleh lembah Muhassab. Tuhan apabila saya melihat burung-burung, dan saya takut bahawa batu-batu itu akan jatuh ke atas kita. Semua orang meminta Nufail. Seolah-olah saya mempunyai hutang Abyssinians. "
Ini adalah satu peristiwa yang hebat yang kemudiannya tersebar di seluruh Arab dan banyak penyair menjadikannya subjek puisi pujian mereka. Dalam puisi-puisi ini, satu perkara sangat jelas bahawa semua orang menganggapnya sebagai manifestasi kuasa ajaib Allah Azza wa Jalla, dan tidak seorang pun, walaupun dengan kiasan, mengatakan bahawa berhala-berhala yang disembah di Ka'bah, ada kena mengena dengannya. Sebagai contoh, Abdullah ibn Az-Zibara berkata: "60 orang tidak pulang ke rumah, tidak juga orang yang sakit (Abrahah) yang masih hidup kembali. Ad dan Jurham ada di hadapan mereka, Dan ada Allah, di atas hamba-hamba, . "
Abu Qais bin Aslat berfirman: "Bangunlah dan sembahlah Tuhanmu dan urapilah Sudut-Tulisan Rumah Allah di antara Gunung-gunung Makkah dan Mina. Apabila pertolongan dari Kaum Arasy itu sampai kepada kamu, tentara-Nya menangkis mereka sehingga mereka berbohong dalam debu, dilempar dengan batu. "
Tidak hanya ini, tetapi menurut Hadrat Umm Hani dan Hadrat Zubair bin al-Awwam, Nabi saw bersabda: "Orang Quraish tidak menyembah sesiapa kecuali Allah, Yang Maha Esa dan Satu, selama sepuluh tahun (dan menurut kepada orang lain, selama tujuh tahun, tradisi Umm Hani telah dikaitkan oleh Imam Bukhari dalam Sejarahnya dan oleh Tabarani, Hakim, Ibn Marduyah dan Baihaqi dalam koleksi mereka Ahadith . Hadrat Zubair telah dikaitkan oleh Tabarani, Ibn Marduyah dan Ibn Asakir, dan ini disahkan lagi oleh tradisi mursal Hadrat Sa'id bin al Musayyab, yang Khatib Baghdadi telah mencatatkan dalam Sejarahnya.
Orang-orang Arab menggambarkan tahun di mana peristiwa ini berlaku sebagai Am al-Fil (tahun gajah), dan pada tahun yang sama Rasulullah saw telah dilahirkan. Para ahli tradisi dan sejarawan hampir sebulat suara menyatakan bahawa peristiwa orang gajah telah berlaku di Muharram dan nabi itu dilahirkan di Rabi al-Awwal. Majoriti mereka menyatakan bahawa dia telah melahirkan 50 hari selepas kejadian gajah tersebut.

Tema dan Bahan

Sekiranya Surah al-Fil dikaji berdasarkan perincian sejarah yang diberikan di atas, seseorang dapat memahami dengan baik mengapa dalam Surah ini hanya Allah yang menunaikan hukumannya terhadap orang-orang gajah telah dirujuk dan digambarkan begitu ringkas. Ia adalah peristiwa kejadian baru-baru ini, dan semua orang di Makkah dan Arab menyedari sepenuhnya. Orang-orang Arab percaya bahawa Ka'bah telah dilindungi dalam pencerobohan ini bukan oleh tuhan atau dewi mana-mana tetapi oleh Allah SWT sendiri. Kemudian Allah sendiri telah dipanggil oleh ketua-ketua Quraish untuk mendapatkan bantuan, dan selama beberapa tahun rakyat Quraish terkesan dengan peristiwa ini, tidak menyembah kecuali Allah. Oleh itu, tidak perlu menyebutkan butir-butir dalam Surah al-Fil, tetapi hanya sebutannya cukup sehingga rakyat Quraish, khususnya, dan rakyat Arab, secara amnya, harus mempertimbangkan dengan baik di hati mereka mesej bahawa Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) memberi. Untuk satu-satunya mesej yang dia berikan adalah bahawa mereka harus menyembah dan tidak menyembah selain Allah, Yang Maha Esa dan Yang Satu. Kemudian, mereka juga perlu menganggap bahawa jika mereka menggunakan kekerasan untuk menindas jemputan ini kepada kebenaran, mereka hanya akan menjemput kemurkaan Allah, yang telah sepenuhnya diarahkan dan memusnahkan orang-orang gajah.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu telah mengambil berat terhadap orang-orang gajah? 2 Tidakkah Ia membuat rancangan mereka berakhir dengan sia-sia? 4 Dan diturunkanlah burung-burung itu kepada burung-burung itu, yang melempari mereka dengan batu dari tanah liat yang dipanggang. 6 Ia menjadikan mereka seperti jerami yang dimakan oleh binatang ternak. 7
1 Walaupun alamatnya ditujukan kepada Nabi (yang menjadi damai), para penasihatnya bukan sahaja Quraisy melainkan semua orang Arab, yang menyedari peristiwa itu. Di banyak tempat di Al-Qur'an perkataan-perkataan alam tara (tidak pernah kamu lihat?) Telah digunakan, dan mereka dimaksudkan untuk tidak mengatasi nabi tetapi rakyat secara umum. (Sebagai contoh, lihat Ibrahim: 19, AI-Hajj: 18, 65, An-Nur: 43, Luqman: 29, 31, Fatir: 27, Az-Zumar: 21).Anda, perkataan 'melihat' telah digunakan di sini untuk menandakan bahawa di dalam dan di sekitar Makkah dan di negara Arab yang luas, dari Makkah ke Yaman, terdapat banyak orang yang masih hidup, yang telah menyaksikan dengan mata mereka sendiri peristiwa pemusnahan rakyat gajah, kerana ia telah berlaku hanya sekitar empat puluh empat puluh lima tahun yang lalu, dan penduduk Arab terus mendengarnya yang digambarkan oleh saksi mata sendiri sehingga mereka menjadi begitu yakin seolah-olah mereka telah melihatnya dengan mata mereka sendiri.
2 Di sini, Allah tidak memberikan apa-apa butiran tentang siapa orang-orang gajah, dari mana mereka datang dan apa tujuan perarakan mereka, kerana semua perkara ini telah diketahui ramai di kalangan rakyat.
3 Kata kayd digunakan untuk pelan rahsia yang bermaksud untuk mencederakan seseorang. Persoalannya, apa yang rahsia dalam kes ini? Enam puluh ribu pasukan bersama dengan beberapa gajah secara terbuka datang dari Yaman ke Makkah, dan mereka tidak menyimpan rahsia bahawa mereka telah datang untuk menghancurkan Ka'bah. Oleh itu, tidak ada rahsia mengenai rancangan ini. Walau bagaimanapun, apa yang rahsia adalah motif golongan Abyssinian. Mereka dengan memusnahkan Ka'bah, menghancurkan Quraish dan menakutkan orang Arab, mahu mengawal laluan perdagangan yang membawa dari Arab Selatan ke Syria dan Mesir. Motif ini mereka tersembunyi, dan bukannya mengisytiharkan niat mereka bahawa mereka mahu memusnahkan Ka`bah, iaitu rumah ibadat Arab, sebagai tindak balas atas pencemaran katedral mereka oleh orang-orang Arab.
4 Secara literal, fi tadlil bermaksud: "memimpin rancangan mereka sesat", tetapi secara idiomatically mengetuai pelanggaran maksudnya membawa ia menjadi sia-sia dan menjadikan ia sia-sia. Di satu tempat di dalam al-Qur'an, telah dikatakan: "Tetapi orang-orang yang kafir itu (berakhir) dengan sia-sia." (Al-Mu'min: 25), Dan yang lain: "Dan Allah tidak membawa kepada kejayaan rancangan (khayalan) penipu." (Yusuf: 52). Orang Arab menggambarkan Imra 'ul-Qais dengan tulisan "al-malik ad-dalil" (raja yang hilang dan terbuang), kerana dia telah kehilangan kerajaan yang ditinggalkan oleh bapanya.
5 Ababil bermakna banyak kumpulan berasingan dan bertaburan sama ada dari lelaki atau makhluk lain, yang datang dari pelbagai pihak berturut-turut. 'Ikrimah dan Qatadah mengatakan bahawa burung-burung ini datang dari sisi Laut Merah. Sa`id bin Jubair dan 'Ikrimah mengatakan bahawa burung-burung seperti itu tidak pernah dilihat sebelum dan selepas itu; ini bukan burung Najd, mahupun Hijaz, mahupun Timamah (tanah antara Hijaz dan Laut Merah). lbn 'Abbas mengatakan bahawa paruh mereka seperti burung dan cakar seperti kaki anjing. 'Ikrimah menyatakan bahawa kepala mereka seperti kepala burung mangsa, dan hampir semua wartawan dipersetujui bahawa setiap burung membawa batu di paruhnya dan dua batu di cakarnya. Maka penduduk Makkah mempunyai batu-batu ini yang telah lama dipelihara dengan mereka. Oleh itu, Abu Nu`aim telah menceritakan pernyataan Naufal bin Abi Mu`awiyah, mengatakan bahawa dia tidak melihat batu-batu yang telah dilemparkan ke atas orang-orang gajah; mereka menyamai benih kacang kecil dalam ukuran dan berwarna merah gelap. Menurut tradisi Ibn Abbas bahawa Abu Nu`aim telah dikaitkan, mereka sama dengan kernel pinus, dan menurut Ibn Marduyah, sama dengan penurunan kambing. Jelas sekali, semua batu mungkin tidak sama tetapi berbeza mengikut saiznya.
6 Secara harfiah, hijarat-im-min sijjil bermaksud "batu jenis sijjil." Ibn Abbas mengatakan bahawa sijjil adalah versi bahasa Arab dari Persian sang dan gil, dan ia menyiratkan batu-batu yang dibuat dari tanah liat dan menjadi keras ketika dipanggang. Al-Qur'an juga mengesahkan perkara yang sama. Dalam Surah Hud: 82 dan Al-Hijr: 74, telah dikatakan bahawa batu-batuan tanah liat yang dibakar (sijjin telah turun kepada penduduk Lot, dan tentang batu-batu yang sama di Adh-Dhariyat: 33, dikatakan bahawa mereka batu-batu yang terbuat dari tanah liat (hijarat-im min tin).
Maulana Hamid-ad-Din Farahi, yang pada masa kini telah melakukan kerja-kerja yang berharga mengenai penyelidikan dan penentuan makna dan kandungan Al-Qur'an berkenaan dengan penduduk Makkah dan Arab lain sebagai subjek tarmihim dalam ayat ini, yang adalah para penerima alamat alam alam. Mengenai burung-burung itu dia mengatakan bahawa mereka tidak melemparkan batu tetapi telah datang untuk makan mayat orang-orang gajah. Suatu resume mengenai hujah-hujah yang diberikannya untuk tafsiran ini adalah tidak boleh dipercayai bahawa 'Abdul Muttalib sepatutnya pergi sebelum Abrahah dan menuntut unta-untanya daripada memohon Ka`bah, dan ini juga tidak boleh dipercayai bahawa rakyat Quraish dan orang Arab yang lain yang datang untuk mengerjakan Haji, tidak menentang penceroboh dan meninggalkan Ka'bah pada rahmat mereka telah pergi ke gunung. Oleh itu, apa yang sebenarnya berlaku ialah orang-orang Arab melemparkan tentera Abrahah dengan batu, dan Allah dengan menghantar angin ribut yang dikenakan batu, memusnahkannya sepenuhnya; maka burung-burung itu dihantar untuk makan mayat-mayat tentera. Tetapi, seperti yang telah kita jelaskan dalam Pengantar, tradisi tidak hanya mengatakan bahawa 'Abdul Muttalib telah pergi untuk menuntut unta-nya tetapi mengatakan bahawa dia tidak menuntut unta sama sekali tetapi cuba untuk menghalang Abrahah daripada menyerang Ka`bah . Kami telah menjelaskan bahawa mengikut semua tradisi yang boleh dipercayai, tentera Abrahah telah tiba di Muharram ketika para peziarah telah kembali dan juga di luar kuasa Quraish dan puak Arab lain yang tinggal di kawasan sekitarnya untuk menentang dan melawan 60,000 tentera yang kuat. Mereka hampir tidak mampu mengumpul kekuatan sepuluh hingga dua belas ribu pada kesempatan Pertempuran Trench (Ahzab) dengan bantuan orang-orang Arab dan puak-puak Yahudi, maka bagaimana mereka dapat berani berani menghadapi tentera, 60,000 kuat ? Walau bagaimanapun. walaupun semua hujah-hujah ini ditolak dan urutan ayat-ayat Surah Al-Fil hanya dipelihara, tafsiran ini dilihat menentangnya. Kalau begitu batu-batu itu dilemparkan oleh orang-orang Arab dan orang-orang gajah itu dijadikan sampah, dan kemudian burung-burung datang untuk memakan mayat mereka, perintahnya adalah seperti berikut: "Kamu telah melemparkan mereka dengan batu-batu tanah liat yang dipanggang , maka Allah menjadikan mereka sebagai khasiat yang dimakan, dan kemudian Allah mengutuskan burung-burung itu. "Tetapi di sini kita melihat bahawa pertama Allah telah menyebut tentang menghantar burung-burung; ini segera diikuti oleh tarmihim bi-hijarat-im min-sijjil (yang melemparkan mereka dengan batu tanah liat bakar); dan kemudian pada akhirnya dikatakan bahawa Allah menjadikan mereka seperti jerami yang dimakan.
7 Kata asfas yang digunakan pada asalnya telah terjadi dalam ayat 12 Surah Ar-Rahman di atas: dhul-'asf war-raihan: "dan jagung dengan sekam serta biji-bijian". Ini menunjukkan bahawa asf bermaksud penutup luar benih, yang petani melempar selepas bijian telah dipisahkan daripadanya. Kemudian binatang-binatang itu memakannya, dan beberapa daripadanya jatuh dalam mengunyah dan ada yang diinjak-injak di bawah kukunya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top