Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
108. Surah Al Kauthar (The Abundance)
Statistik
Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 108.AlKauthar 1-3 – 114.AnNas 6
[ Muka surat awal: 602 hingga Muka surat akhir : 602 <108:1-3> ]Nama
Surah telah begitu ditunjuk selepas perkataan al-kauthar berlaku dalam ayat pertama. [QS108:1] CQ(108:1:3) KK(108:1:3)Tempoh Wahyu
Ibnu Marduyah telah menyebut Hadrat Abdullah bin Abbas, Hadrat Abdullah bin az-Zubair dan Hadrat Aishah sebagai berkata bahawa Surah ini adalah Makki. Kalbi dan Muqatil juga menganggapnya sebagai Makki, dan yang sama adalah pandangan yang dipegang oleh majoriti pengulas. Tetapi Hadrat Hasan Basri, Ikrimah, Mujahid dan Qatadah menganggapnya sebagai Madani. Imam Suyuti di Al-Itqan telah mengesahkan pandangan yang sama ini, dan Imam Nawawi dalam ulasannya mengenai Sahih Muslim juga memilih yang sama. Alasan untuk ini adalah tradisi tradisi pangkat Imam Ahmad, Muslim, Abu Daud, Nasai, Ibnu Abi Shaibah, Ibnu al-Mundhir, Ibn Marduyah, Baihaqi dan yang lain berkaitan dengan Hadrat Anas bin Malik, berkata: " Rasulullah adalah di antara kita, sementara itu dia berdesak, kemudian dia mengangkat kepalanya, tersenyum, menurut beberapa tradisi, orang bertanya apa untuk dia tersenyum, menurut yang lain, dia sendiri memberitahu mereka bahawa Surah baru saja diturunkan Kemudian, dengan Bismillah ir-Rahman ir-Rahim , dia membacakan Surah Al-Kauthar, kemudian ia bertanya kepada orang-orang apakah mereka tahu apa yang Kauthar itu, ketika mereka mengatakan bahawa Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang terbaik, adalah sungai yang telah diberikan oleh Tuhanku kepada Syurga. " (Butiran berikut mengikut " Kauthar ").Dasar pemikiran dari tradisi ini untuk Madani Surah ini ialah Hadrat Anas milik Madinah, dan mengatakan bahwa Surah ini diturunkan di hadapannya adalah bukti bahwa ia adalah Madani.Tetapi, di tempat pertama, dari Hadrat Anas yang sama, Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi dan Ibn Jarir telah menceritakan tradisi yang mengatakan bahawa sungai ini surga ( Al-Kauthar ) telah ditunjukkan kepada Nabi (pada siapa menjadi damai) pada kesempatan mi'raj (kenaikan) dan semua orang tahu bahawa mi'raj telah berlaku di Makkah sebelum hijrah . Kedua, ketika selama mi'raj nabi itu tidak hanya diberitahu tentang karunia Allah SWT tetapi juga menunjukkan, tidak ada alasan mengapa Surah Al-Kauthar sepatutnya diturunkan di Madinah untuk memberinya kabar baik tentangnya . Ketiganya, jika dalam perhimpunan Sahabat nabi sendiri telah memberikan berita tentang wahyu Surah Al-Kauthar yang Hadrat Anas telah disebutkan dalam tradisinya, dan itu berarti bahwa Surah telah diturunkan untuk pertama kalinya, itu tidak mungkin para sahabat seperti Hadrat Aishah, Hadrat Abdullah bin Abbas dan Hadrat Abdullah bin Zubair sepatutnya mengumumkan Surah ini sebagai wahyu Makki dan kebanyakan para pengulas juga sepatutnya menganggapnya sebagai Makki. Sekiranya perkara itu dipertimbangkan dengan teliti, nampaknya terdapat kecacatan dalam tradisi dari Hadrat Anas kerana ia tidak mengatakan apa yang menjadi topik yang dibincangkan dalam perhimpunan di mana Nabi memberikan kabar tentang Surah Al-Kauthar. Ada kemungkinan bahawa pada masa itu Nabi menjelaskan sesuatu. Sementara itu, beliau dimaklumkan oleh wahyu bahawa perkara itu dijelaskan lebih lanjut oleh Surah Al-Kauthar, dan beliau menyebut perkara yang sama, dengan mengatakan bahawa Surah telah diturunkan kepada beliau pada ketika itu. Kejadian-kejadian seperti ini berlaku pada beberapa kesempatan, berdasarkan yang para penafsir berpendapat tentang ayat-ayat tertentu yang diungkapkan dua kali. Wahyu kedua ini, pada hakikatnya, bermaksud bahawa ayat tersebut telah diungkapkan sebelumnya, tetapi pada suatu ketika kemudian perhatian nabi itu diundang kepadanya oleh wahyu untuk kali kedua. Dalam tradisi sedemikian, sebutan mengenai wahyu tertentu tidak cukup untuk menentukan sama ada ia diturunkan di Makkah atau Madinah, dan apabila tepat ia diturunkan.
Sekiranya tradisi Hadrat Anas ini tidak ada di sana untuk menimbulkan keraguan, seluruh kandungan Surah Al-Kauthar dengan sendirinya memberikan bukti bahawa ia telah diturunkan di Makkah, dan pada masa Nabi saw sedang melalui keadaan yang sangat tidak menggalakkan.
Latar belakang sejarah
Sebelum ini dalam Surah Ad-Duha dan Alam Nashrah kita telah melihat bahawa ketika Nabi Muhammad saw dalam fase yang paling awal telah melewati keadaan yang paling mencabar ketika seluruh bangsa telah menjadi bermusuhan, terdapat perlawanan dan pembangkang di setiap sisi, dan nabi dan segelintir sahabatnya tidak melihat peluang kejayaan yang jauh. Allah untuk menghiburkan dan menggalakkan beliau pada masa itu telah menurunkan beberapa ayat. Dalam Surah Ad-Duha dikatakan: "Dan sesungguhnya masa yang lebih baik (masa lalu) lebih baik bagimu daripada zaman dahulu, dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikan kepadamu sedemikian rupa sehingga kamu akan senang". Dalam Surah Alam Nashrah: "Dan Kami telah meninggikan nama kamu untuk kamu." Itu adalah, "Walaupun musuh-musuh cuba untuk memfitnah kamu di seluruh negeri, Kami sebaliknya telah mengatur untuk meninggikan nama dan kemasyhuran kamu." Dan: Fakta adalah bahawa bersama-sama dengan setiap kesulitan ada juga kemudahan. "Itu adalah," Anda tidak perlu terkecoh oleh keterukan keadaan pada masa ini; tempoh kesukaran ini akan berlalu, dan masa kejayaan dan kemenangan akan diikuti. "Begitu keadaan di mana Allah menurunkan Surah Al-Kauthar menghiburkan nabi dan juga meramalkan kemusnahan para penentangnya. Kafir Quraish berkata: "Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) dimusnahkan dari masyarakatnya dan dikurangkan kepada individu yang tidak berdaya dan tidak berdaya. Menurut Ikrimah ketika Nabi telah dilantik sebagai Nabi, dan ia mula memanggil umat Islam , Quraish berkata: "Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dimusnahkan dari kaumnya sebagai pokok yang dipotong dari akarnya, yang mungkin jatuh ke tanah setiap saat." (Ibn Jarir) Muhammad bin Ishaq berkata: "Bilamana Nabi (yang bersahabat) telah disebutkan sebelum As bin Wa'il as-Sehmi, ketua Makkah, dia pernah berkata: Biarkan dia sendiri kerana dia hanya lelaki tanpa anak ( abtar ) tanpa lelaki keturunan. Apabila dia mati, tidak akan ada yang mengingatnya. "Shamir bin Atiyyah mengatakan bahawa Uqbah bin Abi Mu'ait juga pernah mengatakan perkara serupa tentang nabi, Ibnu Jarir, b bin Ashraf (ketua Yahudi Madinah) datang ke Makkah dan ketua-ketua kaum Quraisy berkata kepadanya: "Lihatlah budak lelaki ini, yang telah dipisahkan dari kaumnya; dia menganggap dia lebih unggul daripada kita, sedangkan kita mengurus Haji, menjaga Ka'bah dan menghidangkan jemaah haji. "(Bazzar) Mengenai kejadian ini Ikrimah melaporkan bahawa Quraish telah menggunakan kata-kata as-sunbur al-munbatir min qaumi-hi (orang yang lemah, tidak berdaya dan tiada anak yang dipotong dari kaumnya) untuk Nabi (Ibn Jarir) Ibn Sa'd dan lbn Asakir telah menceritakan bahwa Hadrat Abdullah bin Abbas berkata, "Anak sulung Nabi (yang menjadi damai) adalah Qasim; Di sebelahnya ialah Zainab, di sebelahnya Hadrat Abdullah dan di sebelahnya tiga anak perempuan, iaitu. Umm Kulthum, Fatimah dan Ruqayyah. Daripada mereka yang pertama Hadrat Qasim meninggal dan kemudian Hadrat Abdullah. Sesudah As bin Wail berkata: " Barisannya telah berakhir: kini dia adalah abtar (iaitu pemotongan dari akar)." Beberapa tradisi menambah bahawa As berkata "Muhammad adalah abtar : dia tidak mempunyai anak untuk menggantikannya. , ingatannya akan binasa dan kamu akan menyingkirkannya. "Tradisi dari Ibn Abbas, yang mana Abd bin Humaid telah menceritakan, menunjukkan bahawa Abu Jahl juga telah mengatakan kata-kata yang sama pada kematian anak nabi, Abdullah. Ibn Abi Hatim mempunyai kaitan dengan kuasa Shmir bin Atiyyah bahawa jenis kejahatan yang sama ditunjukkan oleh Uqbah bin Abi Mu'ait dengan bersukacita dengan pengorbanan nabi ini. Ata mengatakan bahawa apabila anak lelaki kedua nabi itu mati, pamannya sendiri, Abu Lahab (yang rumahnya berada di sebelahnya) mempercepatkan kepada orang-orang kafir dan memberinya "kabar baik": Batira Muhammadun al-lail : "Muhammad telah menjadi tanpa anak malam ini, atau dia dipotong dari akar. "
Begitu keadaan yang mengganggu di mana Surah Al-Kauthar diturunkan. Orang Quraish marah kepadanya kerana dia menyembah dan hanya menyembah Allah dan menafikan penyembahan berhala mereka secara terbuka. Oleh sebab itu, beliau telah kehilangan kedudukan, penghargaan dan kehormatan yang beliau nikmati di kalangan umatnya sebelum kenabian dan kini dipisahkan dari masyarakatnya. Segelintir sahabatnya juga tidak berdaya, orang miskin yang dianiaya dan dikritik. Tambahan pula, dia telah dihilangkan oleh kematian dua orang anak lelaki, satu demi satu, sedangkan saudara terdekat dan rakyat klannya, saudara persaudaraan dan kejiranan bersukacita dan mengucapkan kata-kata seperti yang merendahkan dan mengganggu untuk orang mulia yang telah merawat musuh-musuhnya paling baik. Pada ini Allah hanya dalam satu kalimat Surah singkat ini memberinya berita baik, berita yang lebih baik daripada yang tidak pernah diberikan kepada mana-mana lelaki di dunia, selain keputusan bahawa ia akan menjadi lawannya yang akan dipotong dari akar mereka dan bukan dia.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] (O Nabi,) Kami telah memberi kamu Kauthar 1 (Kelimpahan). Oleh itu, berdoalah hanya untuk Tuhan dan pengorbanan anda. 2 Sesungguhnya, musuhmu sendiri telah hancur dari akarnya. 4
1 Maksud penuh kata kauthar, seperti yang digunakan di sini, tidak boleh dinyatakan dalam satu perkataan dalam bahasa mana pun di dunia. Ini adalah bentuk yang intensif dari kata benda kathrat yang secara harfiah bermakna banyak, tetapi konteks yang digunakannya tidak memberikan arti kelimpahan tetapi kelimpahan kebaikan, kebajikan dan berkah rohani, dan kelimpahan yang tidak terbatas dan tidak terhad, dan ia tidak membayangkan apa-apa yang baik atau manfaat atau berkat tetapi banyaknya faedah dan berkat yang banyak.
Lihatlah lagi latar belakang Surah ini yang diberikan dalam Pengantar. Musuh-musuh menganggap bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah hancur sepenuhnya: ia dipisahkan dari masyarakat dan telah menjadi tidak berdaya dan tidak berdaya; perdagangannya hancur; kanak-kanak lelaki yang boleh meneruskan namanya telah mati; mesej yang dikemukakannya adalah sedemikian rupa melainkan segelintir rakyat tidak ada di seluruh Arab, tidak bercakap mengenai Makkah, bersedia untuk mendengarnya oleh itu, kegagalan dan kekecewaan akan menjadi miliknya selagi dia hidup dan akan ada janganlah seorang pun di kemudian hari mengingatnya ketika dia meninggal dunia. Di bawah keadaan sedemikian ketika Allah berfirman: "Kami telah memberikan Kauthar kepada kamu," dengan sendirinya maknanya: Para penentang yang bodoh mengira bahawa kamu hancur dan dirampas dari perkara-perkara baik yang kamu nikmati sebelum nabi, tetapi sebenarnya kita ada menyukai anda dengan kebaikan yang tidak terhingga dan berkat-berkat yang banyak. "Ini termasuk sifat-sifat moral yang tiada tandingan yang diberkati oleh Nabi; ini termasuk berkat-berkat besar Nabi dan Al-Qur'an, pengetahuan dan kebijaksanaan yang diberikan kepadanya; kebahagiaan Tauhid dan juga sistem hidup seperti itu, yang prinsip dan mudah difahami, rasional dan semulajadi dan komprehensif berpotensi untuk menyebarkan ke seluruh dunia dan terus menyebar untuk selama-lamanya. Ini juga termasuk berkat pengagungan terkenal kerana nama rahib suci itu terus ditinggikan di seluruh dunia sejak 1400 tahun dan akan terus menjadi begitu tinggi sampai Kebangkitan.
Ini juga termasuk berkat yang oleh khotbahnya akhirnya masyarakat sedunia itu menjadi, yang menjadi pembawa kebenaran Kebenaran di dunia selama-lamanya, yang dapat menuntut telah menghasilkan sejumlah besar orang yang saleh, yang mulia dan mulia menonjolkan lelaki di mana-mana satu bangsa, dan yang walaupun rusak dan dilucutkan mempunyai kebaikan yang tertinggi di dalamnya sebagai menentang setiap negara lain di dunia. Ini juga termasuk berkah yang Nabi saw sepanjang hidupnya menyaksikan jemputan dan mesejnya mencapai kejayaan tertinggi dan penyediaan masyarakat yang mempunyai kuasa untuk menguasai dunia. Ini juga merangkumi berkat yang walaupun dalam ketiadaan keturunan lelaki, musuh-musuhnya menyangka dia akan kehilangan keturunannya, namun Allah tidak hanya memberkati dia dengan keturunan rohani dalam bentuk orang Islam, yang akan terus meninggikan namanya dalam dunia hingga Kebangkitan tetapi juga diberikan kepadanya dari satu anaknya, Hadrat Fatimah, keturunan semulajadi, yang telah tersebar di seluruh dunia dan yang satu-satunya tanda pembezaan dan kebanggaan adalah bahawa mereka melacak keturunan mereka darinya.
Ini adalah berkat yang telah dilihat dan disaksikan oleh orang ramai tentang bagaimana Allah memberkati nabiNya dalam dunia. Di samping itu, Kauthar juga membayangkan dua berkat besar yang akan diberikan Allah kepadanya di akhirat. Kami tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; oleh itu nabi itu (yang menjadi damai) sendiri memberi kita berita tentang mereka, dan memberitahu kita bahawa Kauthar juga menyiratkan mereka. Pertama, Air Mancur Kautar, yang dia akan diberikan pada Hari Kebangkitan di Dataran Perhimpunan; kedua, Sungai Kauthar, yang mana ia akan diberikan di Syurga. Mengenai kedua-dua bilangan besar dari Ahadith telah dilaporkan daripadanya melalui sebilangan besar pemberita bahawa tidak ada keraguan tentang kesahihan mereka.
Apa yang dikatakan nabi tentang mata air Kauthar adalah seperti berikut:
(1) Air Mancur ini akan diberikan kepadanya pada Hari Kebangkitan apabila terdapat jeritan al-atash, al-atash (dahaga, dahaga!) Di setiap sisi. Masyarakat Nabi saw akan berkumpul di hadapannya dan akan disiram dengannya. Dia sendiri akan menjadi yang pertama untuk tiba dan akan menduduki kedudukan tengah.
Dia telah berkata: "Ini adalah Air Pancut di mana Umat saya akan berkumpul pada Hari Kiamat." (Muslim: Kitab as-Salat Abu Da'ud: Kitab as-Sunnah).
"Aku akan tiba di Fountain sebelum kamu." (Bukhari: Kitab ar-Riqaq dan Kitab al-Fitan; Muslim: Kitab al-Fida dan Kitab at-Taharah; lbn Majah, Kitab al Manasik dan Kitab az-Zuhd. Musnad Ahmad: Marwiyyat `Abdullah bin Mas'ud` Abdullah bin `Abbas, Abu Hurairah.)
"Saya akan berada di sana sebelum kamu dan akan menjadi saksi atas kamu, dan oleh Tuhan, saya melihat Air mancur saya walaupun pada masa ini." (Bukhari: Kitab al-jana-iz Kitab al-Maghazi, Kitab ar-Riqaq).
Mengulas perhimpunan Ansar, nabi pernah berkata: "Selepas saya, anda akan bertemu dengan rasa mementingkan diri dan nepotisme, bertahan dengan sabar sehingga anda bertemu saya di Fountain." (Bukhari: kitab Manaqib al-Ansar dan Kitab al-Maghazi; Muslim: Kitab al-Iman; Tirmidhi: Kitab al-Fitan).
"Saya akan berada di tengah-tengah Air Pancut pada Hari Kiamat." Muslim: Kitab al-Fada'il).
Hadrat Abu Barzah Aslami ditanya: "Pernahkah kamu mendengar sesuatu tentang Air mancur dari nabi?" Jawabnya: Tidak sekali, atau dua kali, atau tiga kali, atau empat atau lima kali, tetapi berulang kali. yang membohonginya. " (Abu Daud: Kitab as-Sunnah).
Ubaidullah bin Ziyad berfikir bahawa tradisi tentang Fountain adalah palsu; begitu banyak sehingga dia mendustakan semua tradisi yang dilaporkan oleh Hadrat Abu Barzah Aslami, Bara 'bin' Azib dan `A'idh bin 'Amr. Akhirnya, Abu Sabrah mengeluarkan tulisan yang ditulisnya setelah mendengarnya dari Hadrat `Abdullah bin 'Amr bin al-'As, dan mengandungi kata-kata ini nabi:" Waspadalah! Tempat pertemuan saya akan Air mancur saya. " (Musnad Ahmad: Marwiyyat 'Abdullah bin' Amr bin al-'As).
(2) Dimensi yang berbeza dari Fountain telah diberikan dalam pelbagai tradisi, tetapi menurut banyak tradisi, ia akan meluas dari Aylah (pelabuhan Israel yang sekarang ini) ke Sana'a dari Yaman, atau dari Aylah ke Adan, atau dari 'Amman ke `Adan panjangnya, dan dari Aylah ke Juhfah (tempat antara Jeddah dan Rabigh) secara luas. (Bukhari: Kitab ar-Riqaq, Abu Da'ud di Tayalisi: Hadis No. 995; Musnad Ahmad: Marwiyyat Abu Bakr Siddiq dan `Abdullah bin` Umar; Muslim: Kasab al-Taharah dan Kitab al-Fads il; Tirmidhi Abwab Sifat al-Qiyamah, Ibn Majah: Kitab az-Zuhd). Dari sini ternyata bahawa pada Hari Kebangkitan Laut Merah kini akan berubah menjadi Air Pancut Kauthar. Dan pengetahuan yang benar hanyalah dengan Allah!
(3) Mengenai Air Mancur ini nabi telah memberitahu kami bahawa air akan dibekalkan kepadanya dari Sungai Kauthar Syurga (yang disebutkan di bawah). "Dua saluran dari Syurga akan mengalir ke dalamnya dan membekalkan air kepadanya." (Muslim: Kitab al-Fada il). Mengikut tradisi lain: "Terusan dari Sungai Kauthar Syurga akan dibuka ke arah Fountain ini." (Musnad Ahmad Marwiyyat `Abdullah bin Mas`ud).
(4) Menurut keterangannya yang diberikan oleh Nabi, airnya akan menjadi lebih putih daripada susu (menurut tradisi lain lebih putih daripada perak, dan menurut orang lain, lebih putih daripada salju), lebih sejuk daripada salju, lebih manis daripada madu; bumi tempat tidurnya lebih harum daripada kasturi; kendi air yang ditetapkan itu akan menjadi seperti banyak bintang di langit; orang yang minum dari itu tidak akan dahaga lagi; dan orang yang dilarangnya tidak akan merasa dahaga. Perkara-perkara ini dengan sedikit variasi dalam kata-kata telah dilaporkan dalam banyak Ahadith (Bukhari: Kitab ar-Rigaq, Muslim: Kitab at-Taharah dan Kitab al-Fada'il; Musnad Ahmad: Marwiyyat Ibn Mas`ud, Ibn `Umar, Abdullah bin 'Amr bin al-'As, Tirmidhi: Abwab Sifat al-Qiyanmah: Ibn Majah: Kitab az-Zuhd, Abu Daud: Tayalisi, Ahadith No 995, 2135).
(5) Berkenaan dengan itu nabi memberi peringatan kepada orang-orang yang berulang kali berkata, "Sesudah aku, orang-orang dari antara kamu yang akan mengubah perubahan dalam Jalanku, akan dikeluarkan dari Air Mancur dan akan dihalangi untuk mendekatinya. akan berkata: mereka adalah sahabatku, tetapi akan dikatakan: "Tidakkah kamu tahu apa yang mereka lakukan selepas kamu? Kemudian saya juga akan membuangnya dan memberitahu mereka untuk menjauhkan diri. "Subjek ini juga telah dinyatakan dalam banyak tradisi. (Bukhari: Kitab ar-Rigaq, Kitab al-Fitan, Muslim: Kitab al-Tahara dan Kitab al-Fada'it Musnad Ahmad: Marwiyyat! Bn Mas`ud, Abu Hurairah, Ibn Majah: Kitab al-Manasik Hadits yang berkaitan dengan Ibn Majah dalam hubungan ini mengandungi kata-kata yang sangat menyedihkan. Nabi berkata: "Hati-hati! Air pancut sebelum kamu dan akan membanggakan diriku dengan cara kamu terhadap bilangan Ummah saya yang lebih besar berbanding dengan ummahas yang lain Jangan pada masa itu menyebabkan wajah saya menjadi hitam. Berhati-hatilah: Saya akan mempunyai beberapa orang yang dibebaskan, dan beberapa orang akan terpisah dari saya Saya akan katakan: Wahai Tuhanku, mereka adalah sahabat saya dan dia akan menjawab: Tidakkah kamu tahu apa inovasi yang mereka peroleh selepas kamu? "Menurut Ibn Majah, kata-kata ini dikatakan oleh Nabi saw, dalam khutbahnya di `Arafat.
(6) Begitu juga, Rasulullah juga telah memberi amaran kepada umat Islam yang datang selepasnya hingga Kebangkitan, berkata: "Barangsiapa dari antara kamu akan berpindah dari jalan dan perubahan yang ada padanya, akan dikeluarkan dari Fountain. , mereka adalah milik saya, mereka adalah umat Ummah saya. Sebagai tindak balas, ia akan berkata: "Tidakkah kamu tahu perubahan yang telah mereka lakukan selepas kamu dan kemudian kembali pada tumit mereka?" Kemudian saya juga akan menolaknya dan tidak akan membenarkan mereka mendekati Fountain. " Banyak tradisi mengenai subjek ini terdapat dalam Hadis. Ibn Majah: Kitab az-Zuhd, Musnad Ahmad: Marwiyyat Ibn ` Abbas).
Tradisi tentang Air Mancur ini telah dikaitkan oleh lebih daripada 50 sahabat, dan ulama-ulama terdahulu secara amnya telah mengambilnya sebagai Fountain of Kauthar. Imam Bukhari telah menamakan bab terakhir Kitab Kitab-ar-Rigaqnya sebagai Babun dalam ayat-ayat suci Allah dalam "tainak al-Kauthar", dan dalam tradisi dari Hadrat Anas ada penjelasan bahawa nabi berkata tentang Kauthar: "Ini adalah Air Pancut di mana Ummah saya akan turun. "
Sungai Kauthar yang mana Nabi saw (yang menjadi damai) akan diberikan di Surga, juga telah disebutkan dalam sejumlah besar tradisi cf Hadis. Banyak tradisi telah dikaitkan dengan kewibawaan Hadrat Anas di mana beliau berkata (dan dalam beberapa dia menjelaskan bahawa dia melaporkan kata-kata tepat Nabi sendiri) yang pada kesempatan mi'raj; Nabi saw telah diambil syiling syurga dan menunjukkan sebuah sungai di tepi-tepi yang di sana ada vaults mutiara atau batu permata yang diukir dari dalam; bumi tempat tidurnya adalah kasturi wangi yang kuat. Dia bertanya Gabriel, atau malaikat yang membawanya, apa itu. Dia menjawab bahawa ia adalah Sungai Kauthar, yang telah diberikan oleh Allah kepadanya. (Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidhi, Abu Daud Tayalisi, Ibn Jarir)
Sekali lagi, menurut Hadrat Anas, Nabi ditanya (atau seseorang bertanya kepadanya): "Apa Kauthar?" Dia menjawab, "Ini adalah sungai yang Allah telah berikan kepada saya di Syurga. Bumi adalah kasturi: airnya lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu "(Musnad Ahmad, Tirmidhi, lbn Jarir)
Mengikut tradisi lain Musnad Ahmad, menggambarkan kebaikan Sungai Kauthar nabi berkata bahawa di dasarnya ada mutiara bukan batu keriting. Ibnu `Umar berkata bahawa nabi berkata:" Kauthar adalah sungai di Syurga yang banknya emas, ia mengalir pada mutiara dan berlian (iaitu tempat tidurnya berlian bukannya batu), buminya lebih manis daripada kastanya; air lebih putih daripada susu (atau salji), lebih sejuk daripada salji dan lebih manis daripada madu. " (Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah, Ibn Abi Hatim, Darimi, Abu Da'ud Tayalisi, Ibn al-Mundhir, Ibn Marduyah, Ibn Abi Shaibah).
Usamah bin Zaid berkata bahawa nabi pernah pergi ke Hadrat Usamah; dia tidak berada di rumah; isterinya melayannya dan semasa perbualan berkata, "Suami saya telah memberitahu saya bahawa kamu telah diberikan sebuah sungai di Syurga, yang dipanggil Kauthar." Rasulullah menjawab, "Ya, dan tempat tidurnya adalah batu permata dan batu karang dan zamrud dan mutiara" (Ibn Jarir, Ibn Marduyah. Walaupun sanad tradisi ini lemah, kehadiran sejumlah besar tradisi yang berurusan dengan subjek ini menguatkannya ).
Selain tradisi marfu, banyak kata-kata para sahabat dan pengganti mereka telah dikaitkan dalam Hadis sehingga kesan Kauthar menunjukkan sungai di Syurga. Tradisi ini menerangkan sifat-sifatnya seperti yang telah disebutkan di atas.Contohnya, Hadrat 'Abdullah bin `Umar, Hadrat` Abdullah bin `Abbas, Hadrat Anas bin Malik, Hadrat` A'ishah, Mujahid dan Abul` Aliysh ditemui di Musnad Ahmad, Bukhari, Tirmidhi, Nasa'i' ; dan buku Ibn Marduyah, Ibn Jarir, Ibn Abi Shaibah dan ahli tradisi lain.
2 ulasan yang berbeza telah dilaporkan dari para ulama yang berbeza. Sesetengah daripada mereka mengambil Shalat yang bermaksud lima kali sembahyang sembahyang (salat); sesetengahnya mengambilnya untuk menyiratkan Doa Id al-Adha, dan ada yang mengatakan bahawa ia menyiratkan Doa itu sendiri. Begitu juga, makna wanhar dan pengorbanan menurut beberapa ulama yang terkenal, adalah meletakkan tangan kanan di sebelah kiri dan melipatnya di dada dalam Doa; sesetengah mengatakan bahawa ia membayangkan menaikkan kedua tangan dengan Allahu Akbar pada permulaan doa; sesetengah mengatakan bahawa ia membayangkan menaikkan kedua tangan pada permulaan doa, pada tunduk untuk Ruku` dan setelah naik dari Ruku`; dan ada yang mengatakan bahawa ia bermakna melakukan Sembahyang Id al-Adha dan kemudian menawarkan korban binatang itu. Tetapi jika konteks di mana perintah ini telah diajukan, dipertimbangkan, maknanya jelas kelihatan seperti: "Wahai Nabi, ketika Tuhanmu telah memberikan kepadamu begitu banyak dan begitu indah, maka hendaklah kamu melaksanakan solat itu hanya untuk kepentinganNya dan menawarkan korban hanya untuk kepentingan-Nya. " Perintah ini diberikan dalam persekitaran apabila bukan sahaja orang kafir Quraisy tetapi orang-orang kafir seluruh Arab dan dunia menyembah dewa-dewa mereka sendiri dan menawarkan korban di kuil-kuil mereka. Oleh itu, niat perintah itu "bertentangan dengan amalan polytheistik, anda harus tetap teguh pada akidah anda: Doa anda hanya untuk Allah dan pengorbanan anda juga adalah untuk Dia sahaja, seperti yang telah dikatakan di tempat lain:` Beritahu, Wahai Rasulullah, solat saya dan pengorbanan saya dan nyawa saya dan kematian saya adalah untuk Allah, Tuhan alam semesta, yang tidak berkawan denganNya. Inilah yang saya diarahkan, dan saya yang pertama menyerahkan diri kepadaNya. (Al-An`am: 162-163) Maksudnya yang sama telah dijelaskan oleh Ibn Abbas. Ata`, Mujahid, `Ikrimah, Hasan Bari, Qatadah, Muhammad bin Ka`b al-Kurzi, Dahhak, Rabi` bin Anas, `Ata` al-Khurasani dan banyak pengulas utama lain (semoga Allah memberkati mereka semua) (Ibn Jarir). Namun, ini dengan betul adalah betul bahawa ketika Rasulullah saw yang dikuatkuasakan oleh perintah Allah amalan Sembahyang Id al-Adha dan korban pengorbanan haiwan di Madinah, dia sendiri memberikan tempat pertama kepada solat (salat dan yang kedua kepada kantung rifis, sebagaimana yang diperintahkan dalam ayat-ayat: Inna salati wa nusuki dan fa-salli li-Rabbika wanhar, dan memerintahkan umat Islam juga melakukan hal yang sama, iaitu mereka hendaklah terlebih dahulu melaksanakan Doa dan kemudian menawarkan korban. Ini bukan penjelasan ayat ini mahupun peristiwa wahyu tetapi pengurangan yang dibuat oleh nabi dari ayat-ayat ini dan potongannya terhadap injunksi juga merupakan semacam ilham ilahi.
3 Perkataan shani 'seperti yang digunakan, dalam asalnya berasal dari sha' n, yang bermaksud kebencian dan kelalaian kerana yang mana seseorang itu boleh mula meragukan yang lain. Di tempat lain dalam Al-Qur'an dikatakan: "(Dan wahai umat Islam,) permusuhan mana-mana orang tidak boleh memprovokasi kamu untuk menolak kamu dari keadilan." (AI-Ma'idah: 8). Oleh itu, shani alias membayangkan setiap orang yang dibutakan oleh permusuhannya terhadap Nabi (yang menjadi damai) harus membawa tuduhan-tuduhan palsu terhadapnya, memfitnah dan mencemarkannya dan melepaskan dirinya sendiri dengan menafikan dan mengejeknya dalam setiap kemungkinan cara.
4 Huwal abtar: "Dia sendiri adalah abtar", iaitu walaupun dia memanggil kamu abtar, sebenarnya dia adalah abtar. Beberapa penjelasan mengenai abtar telah diberikan dalam Pengantar kepada Surah. Ia berasal dari batar yang bermaksud untuk memotong, tetapi secara idiomatik ia digunakan dalam makna yang komprehensif. Dalam Hadis, rak waqid dari Doa yang tidak digabungkan dengan rak'ah yang lain disebut butaira ', yakni yang sunyi sepi. Mengikut hadith yang lain, "Setiap karya, yang dalam apa cara pentingnya, adalah abtar jika ia dimulakan tanpa memuliakan dan memuji Allah", menyiratkan bahawa ia dipotong dari akar, Ia tidak mempunyai kestabilan, dan ia adalah ditakdirkan untuk kegagalan. Seorang lelaki yang gagal untuk mencapai matlamatnya adalah abtar sebagai juga orang yang dilucutkan dari segala cara dan sumber. Seseorang yang dibiarkan tanpa harapan apa-apa kebaikan dan kejayaan dalam kehidupan juga adalah haram. Seseorang yang telah terputus dari keluarganya, persaudaraan, rakan sekerja dan pembantu juga bersikap kasar. Perkataan abtar juga digunakan untuk lelaki yang tidak mempunyai anak laki-laki, atau anak lelaki atau anak lelaki yang meninggal, kerana selepas dia tidak ada seorang pun yang mengingatnya dan dia hilang ke generasi berikutnya. selepas kematian. Dalam hampir semua makna ini, orang Quraish yang tidak percaya memanggil nabi (yang menjadi damai). Pada masa ini, Allah berfirman: "Wahai Nabi, bukan kamu tetapi musuhmu adalah haram." Ini bukan semata-mata "penolakan", tetapi nubuatan daripada nubuatan-nubuatan Al-Qur'an yang paling penting, yang secara harfiah terbukti benar. apabila ia dibuat, orang ramai menganggap nabi sebagai abtar, dan tidak ada yang dapat membayangkan bagaimana ketua-ketua besar kaum Quraish akan menjadi jahat, yang terkenal bukan sahaja di Makkah tetapi di seluruh Arabia, yang berjaya dalam kehidupan, kaya duniawi kekayaan dan anak-anak, yang mempunyai rakan dan pembantu mereka di mana-mana di negara ini, yang menikmati hubungan intim dengan semua puak Arab, yang menjadi monopoli dalam perdagangan dan pengurus Haji. Tetapi tidak lama kemudian keadaan berubah sama sekali. Ada saatnya ketika Pertempuran Trench (AH 5) Quraish telah menyerang Madinah dengan bantuan banyak suku Arab dan Yahudi, dan nabi yang dikepung harus menahan musuh dengan menggali parit di sekitar bandar. Selepas hanya tiga tahun, dalam AH 8, ketika dia menyerang Makkah, kaum Quraisy tidak mempunyai penolong dan mereka harus menyerah tanpa kuasa. Selepas ini dalam masa satu tahun atau lebih, seluruh wilayah Arab berada di bawah kawalannya, penyerahan suku-suku dari seluruh negara mula melawatnya untuk mengambil sumpah setia dan musuh-musuhnya telah ditinggalkan sepenuhnya tanpa daya dan resourceless. Maka mereka telah kehilangan keturunannya sehingga walaupun anak-anak mereka terselamat, tidak seorang pun dari mereka sekarang mengetahui bahawa dia adalah keturunan Abu Jahl, Abu Lahab, As bin Wail, atau `Uqbah bin Abi Mu`ait, musuh-musuh Islam, dan walaupun dia tahu, dia tidak bersedia untuk mendakwa bahawa nenek moyangnya adalah orang-orang itu. Sebaliknya, berkat-berkat dilancarkan pada anak-anak nabi (yang menjadi damai) di seluruh dunia; berjuta-juta dan berjuta-juta umat Islam bangga dengan hubungannya dengannya; beratus-ratus ribu orang menganggapnya sebagai tanda penghormatan dan prestij yang telah turun bukan sahaja dari beliau tetapi dari keluarganya dan juga keluarga para sahabatnya. Oleh itu, ada yang Sayyid, yang lain adalah 'Alavi,' dan 'Abbasi, Hashmi, Siddiqi, Faruqi,' Uthmani, Zubairi, atau Ansari, tetapi tidak ada Abu Jahli atau Abu Lahabi. Sejarah telah membuktikan bahawa tidak Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) tetapi musuh-musuhnya adalah, dan, secara tidak langsung. "
Tiada ulasan:
Catat Ulasan