Khamis, 22 Februari 2018

110. Surah An Nasr

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


 110. Surah An Nasr (Bantuan)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 110.AnNasr 1-3 – 114.AnNas 6



Ibrah




Video







Ijaz

Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan nasr yang berlaku pada ayat pertama. [QS110:1] CQ(110:1:3) KK(110:1:3)

Tempoh Wahyu

Hadrat Abdullah bin Abbas menyatakan bahawa ini adalah Surah terakhir Al-Quran yang akan diturunkan, iaitu tidak lengkap Surah diturunkan kepada Nabi selepas itu. (Muslim Nasai, Tabarani, Ibn Abi Shaibah, Ibn Marduyah).
Menurut Hadrat Abdullah bin Umar, Surah ini diturunkan pada kesempatan dari Ziarah Perpisahan di tengah-tengah Hari Tashriq di Mina, dan selepas itu Nabi menunggangi unta-nya dan memberikan Khotbahnya yang terkenal.(Tirmidhi, Bazzar, Baihaqi, Ibnu Abi Shaibah, Abd bin Humaid, Abn Yala, Ibn Marduyah). Baihaqi dalam Kitab al-Hajj telah berkaitan dengan tradisi Hadrat Sarra bint-Nabhan yang Khotbah yang diberikan oleh Nabi saw pada kesempatan ini. Dia berkata:
"Pada Ziarah Perpisahan saya mendengar Nabi berkata: Wahai manusia, adakah anda tahu hari itu?" Mereka berkata: "Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang paling baik." Dia berkata: Ini adalah hari pertengahan HariTashriq . Mereka berkata: Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang terbaik Dia berkata: Ini adalah Masharil-Haram Kemudian beliau berkata: Saya tidak tahu, saya mungkin tidak bertemu dengan kamu di sini lagi. maka darah kamu dan penghormatan kamu diharamkan, sehingga kamu muncul di hadapan Tuhan kamu, dan Dia bertanya kepadamu tentang perbuatan kamu, maka hendaklah orang yang dekat menyampaikannya kepada orang yang jauh. Kemudian, ketika kami kembali ke Madinah, nabi itu tidak berlalu beberapa hari selepas itu. "
Jika kedua-dua tradisi ini dibaca bersama, nampaknya terdapat selang tiga bulan dan beberapa hari antara wahyu Surah An-Nasr dan kematian nabi, untuk sejarah yang sama adalah selang antara Haji dan Haji nabi.
Ibnu Abbas mengatakan bahawa ketika Surah ini diturunkan, Nabi berkata bahawa dia telah dimaklumkan tentang kematiannya dan waktunya telah mendekati. (Musnad Ahmad, Ibn Jarir, Ibn al-Mundhir, Ibn Marduyah). Dalam tradisi-tradisi lain yang berkaitan dengan Hadrat Abdullah bin Abbas, telah dinyatakan bahawa pada pembahasan Surah ini nabi mengetahui bahawa dia telah dimaklumkan mengenai keberangkatannya dari dunia. (Musnad Ahmad, Ibn Jarir, Tabarani, Nasai, Ibn Abi Hatim, Ibn Marduyah).
Ibu orang-orang yang beriman, Hadrat Umm Habibah, mengatakan bahawa ketika Surah ini diturunkan nabi berkata bahawa dia akan meninggalkan dunia pada tahun itu. Mendengar Hadrat Fatimah ini menangis. Di dalamnya dia berkata: "Dari kalangan keluarga saya, anda akan menjadi yang pertama menyertai saya." Mendengar ini dia ketawa. (Ibn Abi Hatim, Ibn Marduyah). Tradisi yang mengandungi tema yang sama telah dikaitkan oleh Baihaqi dari Ibn Abbas.
Ibn Abbas berkata: "Hadrat Umar pernah mengajak saya duduk di dalam perjumpaannya bersama-sama dengan beberapa orang sahabat yang penting yang telah bertempur di Badar. Ini tidak disukai oleh sesetengah mereka, mereka mengadu bahawa mereka juga mempunyai anak lelaki yang seperti Maka mengapa dia khususnya dijemput untuk duduk di dalam perhimpunan? (Imam Bukhari dan Ibn Jarir telah menyatakan bahawa perkara itu dikatakan oleh Hadrat Abdur Rahman bin Auf).
Hadrat Umar berkata budak lelaki itu menikmati kedudukan dan perbezaan kerana pengetahuannya. Kemudian suatu hari dia menjemput para sahabat Badar dan memanggil saya juga untuk duduk bersama mereka. Saya faham bahawa dia telah menjemput saya ke perhimpunan untuk membuktikan perbalahannya. Semasa perbualan Hadrat Umar bertanya kepada Sahabat Badr: "Apa yang kamu katakan mengenai Idha jaa nasrullahi walâfath ?" Ada yang berkata: "Di dalamnya kita telah diarahkan untuk memuji Allah dan memohon ampun kepada-Nya ketika pertolonganNya datang dan kita mencapai kemenangan." Beberapa yang lain mengatakan bahawa ia menyiratkan penaklukan kota-kota dan kubu-kubu. Ada yang senyap. Kemudian Hadrat Umar berkata: "Ibnu Abbas, adakah anda juga mengatakannya sama?" Saya berkata tidak. Beliau bertanya: "Bagaimana pandangan kamu?" Saya menyampaikan bahawa ia menyiratkan jam terakhir Rasulullah saw; di dalamnya dia dimaklumkan bahawa apabila pertolongan Allah datang dan kemenangan dicapai, itu akan menjadi tanda bahawa jam telah tiba; oleh itu, dia harus memuji Allah dan meminta pengampunanNya. Di sana Hadrat Umar berkata, "Saya tidak tahu apa yang kamu katakan."
Di dalam tradisi lain ada tambahannya, Hadrat Umar berkata kepada para Sahabat: "Bagaimanakah anda dapat menyalahkan saya ketika kamu sendiri telah melihat mengapa saya menjemput anak lelaki ini untuk bergabung dengan perhimpunan itu?" (Bukhari, Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Jarir, Ibn Marduyah, Baghawi, Baihaqi, Ibn al-Mundhir).

Tema dan Subject Matter

Seperti yang ditunjukkan oleh tradisi-tradisi di atas, Allah dalam Surah ini telah memaklumkan kepada Rasul-Nya (yang menjadi damai) bahawa apabila Islam mencapai kemenangan yang lengkap di Arab dan orang-orang mula memasuki agama Allah dalam jumlah besar, itu akan bermakna bahawa misi yang mana dia telah dihantar ke dunia, telah dipenuhi. Kemudian, beliau diarahkan untuk menyibukkan dirinya dengan memuji dan memuliakan Allah dengan karunia-Nya yang dia dapat melakukan tugas yang begitu besar, dan meminta maaf kepada Dia untuk memaafkan apa-apa kegagalan dan kelemahan yang mungkin ditunjukkannya dalam pelaksanaan perkhidmatan itu. Di sini, dengan sedikit pertimbangan seseorang dapat dengan mudah melihat perbezaan besar yang ada antara seorang nabi dan pemimpin duniawi yang biasa. Sekiranya seorang pemimpin dunia dalam kehidupannya sendiri mampu membawa revolusi, yang mempunyai matlamat dan objektif perjuangannya, ini akan menjadi suatu kebanggaan untuknya. Tetapi di sini kita menyaksikan fenomena lain. Rasul Allah dalam ruang ringkas 23 tahun merevolusikan seluruh negara berkenaan kepercayaan, pemikiran, adat, moral, tamadun, cara hidup, ekonomi, politik dan kemampuan berjuang, dan menaikkannya dari kejahilan dan kejahilan yang memungkinkannya untuk menakluk dunia dan menjadi pemimpin negara; Namun apabila dia telah mencapai tugas yang unik ini, dia tidak diperintahkan untuk merayakannya tetapi untuk memuliakan dan memuliakan Allah dan berdoa untuk pengampunan-Nya, dan dia dengan rendah hati melaksanakan perintah itu.
Hadrat Aishah berkata: "Rasulullah saw yang sering digunakan untuk membaca Subhanak-Allahumma wa bi-hamdika astaghfiruka wa harapu ilaika (menurut beberapa tradisi lain, Subhan Allah wa bi hamdi-hi as- taghfirullaha wa harapu ilaihi ) Sebelum beliau meninggal, saya bertanya: Wahai Rasulullah, apakah kata-kata yang telah kamu bacakan sekarang ini? Dia menjawab: Satu tanda telah dilantik bagi saya supaya apabila saya melihatnya, saya harus membaca kata-kata ini, dan ini: Idha jaa nasrullahi wal-fathu . " (Musnad Ahmad, Muslim, Ibn Jarir, lbn al-Mundhir, Ibn Marduyah).
Dalam beberapa tradisi lain pada subjek yang sama Hadrat Aishah telah melaporkan bahawa nabi sering membaca kata-kata berikut dalam ruku dan sajdah: Subhanak-Allahumma wa-bi hamdika, Allahumma-aghfirli. Ini adalah tafsiran Al-Quran (iaitu Surah An-Nasr) yang telah dibuatnya. (Bukhari, Muslim Abu Daud, Nasai, Ibn Majah, Ibn Jarir).
Hadrat Umm Salamah mengatakan bahawa nabi (yang menjadi damai) pada hari-hari terakhirnya sering membaca kata-kata berikut duduk dan berdiri, keluar rumah dan kembali kepadanya: Subhan Allahi wa-bi hamdi-hi . Pada suatu hari saya bertanya: "Kenapa anda sering membaca kata-kata ini? Wahai Rasulullah". Dia menjawab: Saya telah diarahkan untuk berbuat demikian. Kemudian beliau membacakan Surah ini. "(Ibn Jarir).
Menurut Hadrat Abdullah bin Masud, ketika Surah ini diturunkan, Rasulullah (sering bersahabat ) sering membaca kata-kata Subhanak-Allahumma wa bi-hamdika, Allahumm-aghfirli, subhanaka Rabbana wa bi-hamdika, Allahumm- aghfirli, innaka anta di- Tawwab al-Ghafur . (Ibn Jarir, Musnad Ahmad, Ibn Abi Hatim).
Ibn Abbas telah menyatakan bahawa selepas wahyu Surah ini, Rasulullah saw (yang menjadi damai) mula bekerja keras dan bersungguh-sungguh keras untuk akhirat seperti yang belum pernah dilakukan sebelumnya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Apabila pertolongan Allah datang dan kemenangan dicapai. 1 Dan (Wahai Nabi,) kamu melihat bahawa orang-orang masuk ke dalam Agama Allah dalam kerumunan orang ramai. 2 Maka memuliakan Tuhanmu dengan puji-pujiannya, dan berdoalah untuk pengampunan-Nya. 4 Memang, Dia cenderung menerima taubat.
1 Kemenangan di sini tidak membuktikan kemenangan dalam mana-mana satu kempen tertentu tetapi kemenangan tegas yang selepas itu tidak ada kekuatan di tanah untuk menentang dan menentang Islam, dan jelaslah bahawa Islam saja akan terus bertahan di Arab Beberapa pengulas telah mengambil ini untuk menyiratkan Penaklukan Makkah. Tetapi penaklukan Makkah berlaku iu AH 8, dan Surah ini diturunkan menjelang akhir AH10, seperti yang ditunjukkan oleh tradisi yang berkaitan dengan kewibawaan Hadrat `Abdullah bin Umar dan Hadrat Sarra 'binti Nabhan, yang telah kita sebut dalam Pengenalan. Selain itu, pernyataan Hadrat `Abdullah bin` Abbas bahawa ini adalah Surah terakhir Al-Quran yang akan diturunkan, juga menentang komentar ini. Kerana jika kemenangan itu mensyaratkan penaklukan Makkah, seluruh Surah at-Taubah diturunkan selepas itu maka itu tidak boleh menjadi Surah yang terakhir.Tidak ada keraguan bahawa penaklukan Makkah adalah tegas kerana ia memecah kuasa orang-orang Arab Arab, namun selepas ini, mereka menunjukkan tanda-tanda rintangan yang jelas. Pertempuran Ta'if dan Hunain diperjuangkan selepas itu, dan mengambil Islam kira-kira dua tahun untuk mencapai kawalan penuh ke atas Arab.
2 "Anda lihat ... dalam kumpulan orang ramai": "Apabila masa untuk masuk ke dalam Islam dalam satu dan dua orang berakhir, dan apabila seluruh suku dan orang-orang yang dimiliki oleh saluran besar mula memasukinya dengan orang ramai, mereka sendiri bebas akan, dan tanpa menawarkan pertempuran atau perlawanan. " Ini berlaku dari awal AH 9, kerana yang mana tahun itu telah digambarkan sebagai tahun deputations. Deputasi dari setiap bahagian dari Arabia mula datang sebelum Rasulullah (yang menjadi perdamaian), memasuki Islam dan mengangkat sumpah setia padanya, sehingga ketika ia pergi untuk Ziarah Perpisahan ke Makkah, di AH 10, seluruh Arab telah menjadi Muslim, dan tidak seorang musyrik kekal di mana saja di negara ini.
3 Hamd bermaksud memuji dan menghinakan Allah SWT serta mengucapkan terima kasih dan memberi sujud kepadaNya; tasbih bermaksud menganggap Allah sebagai murni dan bebas dari segala cacat dan kelemahan. Nabi saw diperintahkan untuk melakukan hamd dan tasbih dari Allah apabila dia menyaksikan manifestasi kuasaNya. Di sini, hamd bermaksud bahawa atas kejayaannya yang besar dia tidak boleh menghibur walaupun gagasan idea bahawa ia adalah hasil dari kecemerlangannya sendiri, tetapi ia harus mengaitkannya dengan rahmat dan belas kasihan Allah, terima kasih hanya kepada Dia, dan mengakui dengan hati dan lidah yang memuji dan bersyukur untuk kemenangan dan kejayaan milik Dia sahaja. Dan tasbih bermaksud bahawa dia harus menganggap Allah sebagai murni dan bebas dari batasan yang meninggikan FirmanNya yang memerlukan usaha dan usahanya, atau bergantung kepadanya.Sebaliknya, hatinya harus dipenuhi dengan kepercayaan bahawa kejayaan usaha dan perjuangannya bergantung pada sokongan dan pertolongan Allah. Dia boleh mengambil perkhidmatan ini dari mana-mana hamba-hambaNya yang Dia sukai. dan itulah nikmatNya bahawa Dia telah mengambilnya dari padanya, dan menjadikan agamaNya mencapai kejayaan melalui dia. Selain itu, terdapat juga aspek keajaiban dalam mengucapkan tasbih iaitu Subhan Allah. Apabila kejadian yang luar biasa berlaku, seseorang menegaskan subhan-Allah, dengan itu menyiratkan bahawa hanya oleh kuasa Allah seperti perkara yang indah telah terjadi; jika tidak ada kuasa dunia boleh menyebabkan ia berlaku.
4 "Berdoa untuk memaafkan-Nya": "Berdoalah kepada Tuhanmu untuk mengabaikannya dan ampunkan apa jua kesilapan atau kelemahan yang mungkin anda tunjukkan secara tidak sengaja dalam melaksanakan pelayanan yang Dia telah dipercayakan kepada anda," Ini adalah etika yang diajar oleh Islam untuk lelaki. Seorang lelaki mungkin telah melakukan pelayanan yang paling tinggi untuk Agama Allah, mungkin telah menawarkan korban yang tidak terhitung banyaknya untuk tujuannya, dan mungkin telah berusaha keras untuk menjalankan upacara penyembahan-Nya, namun dia tidak boleh menghibur pemikiran bahawa dia telah memenuhi betul Tuhannya kepadanya sepenuhnya.Sebaliknya dia harus selalu berfikir bahawa dia tidak dapat memenuhi apa yang diperlukan daripadanya, dan dia harus memohon kepada Allah, mengatakan: "Tuhan, perhatikan dan ampunilah apa-apa kelemahan yang mungkin saya tunjukkan dalam memberikan hak-Mu, dan terima layanan kecil itu Saya telah berjaya. " Apabila etika semacam itu diajar kepada Rasulullah saw, tidak ada seorang pun di dunia yang mengerjakannya dengan keras dan berjuang dengan keras dalam tujuan Allah seperti yang dilakukannya, bagaimana orang lain menganggap karyanya sebagai hebat dan terlibat dalam kesalahpahaman bahawa dia telah memenuhi hak Allah yang telah dikenakan kepadanya?Hak Allah, sebenarnya, begitu tinggi sehingga tidak ada makhluk yang dapat memenuhi dan menjadikannya benar dan sepenuhnya.
Allah dalam perintah ini telah mengajar umat Islam sebuah pelajaran yang kekal: "Janganlah kamu menganggap penyembahan, pengabdian atau pelayanan agama kamu sebagai sesuatu yang luar biasa, walaupun kamu telah menghabiskan seluruh hidupmu di jalan Allah, kamu harus selalu berfikir bahawa kamu tidak dapat Kerjakanlah apa yang dikehendaki oleh Tuanmu, dan apabila kamu mencapai kemenangan, janganlah kamu menganggapnya sebagai hasil dari kecemerlangan dalam dirimu, tetapi sebagai akibat dari limpah kurnia dan nikmat Allah, maka tunduklah dengan tunduk di hadapan Tuhanmu, anda harus memuji dan memuliakan-Nya, dan harus bertobat dan memohon pengampunan-Nya, bukannya membual dan membualkan kejayaan dan kemenangan anda. "



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top