Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
111. Surah Al Lahab (The Flame)
Statistik
Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 111.AlLahab 1-6 – 114.AnNas 6
Ibrah
Video
Nama
Surah mengambil namanya daripada perkataan Lahab dalam ayat pertama.[QS111:1] CQ(111:1:4) KK(111:1:4)
Tempoh Wahyu
Walaupun para pengulas tidak membantah menjadi Makki Surah, tetapi sukar untuk menentukan di mana fasa kehidupan di Makkah justru ia diturunkan. Walau bagaimanapun, memandangkan peranan dan kelakuan Abu Lahab terhadap mesej kebenaran Nabi, maka dapat diasumsikan bahawa ia mesti telah diturunkan pada masa ia telah melampaui segala batasan dalam permusuhannya yang gila kepadanya, dan sikapnya menjadi halangan serius dalam kemajuan Islam. Ia mungkin telah didedahkan dalam tempoh ketika Quraish telah memboikot nabi (yang menjadi damai) bersama dengan rakyat klannya dan mengepung mereka di Shi'b Abi Talib, dan Abu Lahab adalah satu-satunya orang yang bergabung dengan musuh-musuh menentang saudara-saudaranya sendiri. Dasar asumsi ini ialah Abu Lahab adalah paman nabi, dan pengutukan awam paman oleh lidah saudara laki-laki tidak boleh menjadi wajar sehingga ekstrem yang dilakukan oleh paman telah terlihat oleh semua orang. Sekiranya Surah telah diturunkan sebelum ini, pada mulanya, orang-orang akan menganggapnya sebagai tidak sopan secara moral bahawa anak saudara seharusnya mengutuk bapa saudara itu.Latar Belakang
Ini adalah satu-satunya tempat dalam Al-Quran di mana seseorang dari kalangan musuh-musuh Islam telah dikutuk dengan nama, sedangkan di Makkah dan juga di Madinah, selepas perpindahan, terdapat banyak orang yang sama sekali tidak bermotivasi dengan Islam dan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) daripada Abu Lahab. Persoalannya ialah, apakah ciri khas watak orang ini, yang menjadi dasar pengutuk ini dengan nama? Untuk memahami bahawa adalah perlu bahawa seseorang harus memahami masyarakat Arab masa itu dan peranan yang dimainkan Abu Lahab di dalamnya.Pada zaman purba sejak di sana berlaku kekacauan dan kekeliruan, pertumpahan darah dan rampasan di seluruh Arabia, dan keadaan selama berabad-abad adalah bahawa seseorang tidak dapat menjamin perlindungan terhadap kehidupan, kehormatan dan harta benda kecuali dengan bantuan dan sokongan dari para hartanya dan hubungan darah Oleh itu, silah rehmi (perlakuan yang baik kepada kaum kerabat) adalah yang paling dihormati di kalangan nilai-nilai moral masyarakat Arab dan memecahkan hubungan dengan kaum kerabat dianggap sebagai dosa besar. Di bawah, pengaruh tradisi Arab yang sama ketika Nabi (yang menjadi damai) mula mengajarkan pesan Islam, kaum Quraisy dan ketua mereka yang lain menentang dan menentangnya gigi dan kuku, tetapi Bani Hashim dan Bani al-Muttalib (anak-anak al-Muttalib, saudara lelaki Hashim) bukan sahaja tidak menentangnya tetapi terus menyokongnya secara terang-terangan, walaupun kebanyakan mereka belum mempercayai kenabiannya. Kelompok lain dari Quraish sendiri menganggap sokongan ini dengan hubungan darah Nabi saw sebagai sempurna sesuai dengan tradisi moral Arab. Itulah sebabnya mereka tidak pernah menafikan Bani Hashim dan Bani al-Muttalib kerana mereka telah meninggalkan iman nenek moyang mereka dengan menyokong orang yang mengajar iman yang baru. Mereka tahu dan percaya bahawa mereka tidak boleh menyerahkan individu klan mereka kepada musuh-musuhnya, dan sokongan dan bantuan mereka terhadap seorang sahabat adalah semulajadi di hadapan orang Quraish dan penduduk Arab.
Prinsip moral ini, dimana orang-orang Arab bahkan dalam zaman kejiwaan pra-Islam, dianggap sebagai dihormati dan tidak dapat dilanggar hanya dipecahkan oleh seorang lelaki dalam permusuhannya dengan Islam, dan itu adalah Abu Lahab, putra Abdul Muttalib. Beliau adalah paman nabi, yang ayahnya dan dia adalah anak lelaki bapa yang sama. Di Arabia, bapa saudaranya mewakili bapa terutamanya apabila anak saudara lelaki itu tiada ayah. Paman itu dijangka menjaga anak saudaranya sebagai salah seorang anaknya sendiri. Tetapi orang ini dalam permusuhannya terhadap Islam dan cinta kufr menginjak semua tradisi Arab di bawah kaki.
Para tradisi telah berkait dengan Ibnu Abbas dengan beberapa rantai pemancar tradisi bahawa apabila nabi diperintahkan untuk membentangkan mesej Islam secara terbuka, dan dia telah diarahkan dalam Al-Quran untuk memberi peringatan terlebih dahulu dari semua saudara terdekatnya terhadap hukuman Allah, dia naik Gunung, Safa suatu pagi dan berseru dengan kuat: Ya sabahah (O, malapetaka pagi)! Penggera ini di Arabia telah dibangkitkan oleh orang yang melihat awal pada waktu subuh sebuah kumpulan musuh yang maju ke arah suku kaumnya. Ketika Rasulullah melakukan panggilan ini, orang-orang bertanya kepada siapa yang telah membuat panggilan. Mereka diberitahu bahawa itu adalah Muhammad (yang menjadi damai Allah). Di sana rakyat semua puak Quraish bergegas keluar. Setiap orang yang boleh, datang. Dia yang tidak dapat, menghantar satu lagi untuk dirinya sendiri. Apabila Rakyat telah berkumpul, Rasulullah berseru dengan nama masing-masing klan. O Bani Hashim, O Bani Abdul Muttalib, O Bani Fihr, O Bani begitu berkata, "Jika saya memberitahu anda bahawa di belakang bukit ada tuan rumah musuh yang bersedia menimpa kamu, akankah anda mempercayai saya?" Orang-orang itu menjawab dengan satu suara, mengatakan bahawa mereka tidak pernah mengalami dusta daripadanya. Nabi berkata: "Kemudian saya memberi amaran kepada kamu bahawa kamu sedang menuju kesengsaraan." Kemudian, sebelum orang lain dapat berbicara, Abu Lahab, paman nabi, berkata: "Semoga kamu binasa, apakah kamu memanggil kami untuk ini?" Tradisi lain menambahkan bahawa dia mengambil batu untuk membuangnya kepada nabi. (Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Ibn Jarir, dan lain-lain).
Menurut Ibn Zaid, suatu hari Abu Lahab bertanya kepada Nabi: "Jika saya menerima agama kamu, apa yang akan saya dapatkan?" Rasulullah menjawab: "Kamu akan mendapat apa yang orang percaya yang akan mendapat." Beliau berkata: "Adakah tidak ada keutamaan atau perbezaan bagi saya?" Nabi menjawab: "Apa lagi yang anda mahu?" Kemudian dia berkata: "Semoga agama ini binasa di mana saya dan semua orang lain harus sama dan sama!" (Ibn Jarir).
Di Makkah Abu Lahab adalah jiran sebelah Nabi Suci. Rumah mereka dipisahkan oleh dinding. Selain itu, Hakam bin As (Bapa Marwan), Uqbah bin Abi Muait, Adi bin Hamra dan Ibn al-Asda il-Hudhali juga adalah jiran-jirannya. Orang-orang ini tidak membenarkan dia mendapat kedamaian walaupun di rumah sendiri. Kadang kala dia sedang melakukan Doa, mereka akan meletakkan perut kambing pada dia; kadang kala makanan dimasak di halaman, mereka akan membuang kotoran di periuk memasak. Nabi saw akan keluar dan berkata: "O Bani Abdi Manaf, apa jenis kejiranannya?" Isteri Abu Lahab, Umm Jamil (kakak Abu Sufyan), telah membuat amalan untuk melemparkan duri di pintu beliau pada malam itu bahawa apabila dia atau anak-anaknya keluar dari rumah pada waktu subuh, mereka harus menjalankan duri di kaki. (Baihaqi, Ibn Abi Hatim, Ibn Jarir, Ibn Asakir, Ibn Hisham).
Sebelum pengisytiharan kenabian, dua anak perempuan Nabi saw telah berkahwin dengan dua anak lelaki Abu Lahab, Utbah dan Utaibah. Selepas panggilannya ketika nabi mulai mengajak orang Islam, Abu Lahab berkata kepada kedua anaknya: "Saya akan melarang saya melihat dan berjumpa dengan kamu sehingga kamu menceraikan anak perempuan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah)." Jadi, kedua-dua mereka menceraikan isteri mereka.Utaibah khususnya menjadi sangat jahat dalam keperawanannya bahawa suatu hari dia datang ke hadapan nabi dan berkata: "Saya menolak An-najmi idha hawa dan Alladhi dana fatadalla " dan kemudian dia meludahi padanya, tetapi lengannya tidak jatuh kepadanya. Nabi berdoa: "Ya Tuhan, tunduklah dia kepada kuasa seekor anjing dari anjing-anjing kamu." Kemudian, Utaibah menemani ayahnya dalam perjalanannya ke Syria. Semasa perjalanan karavan dihentikan di tempat yang, menurut penduduk setempat, telah dikunjungi oleh binatang liar pada waktu malam. Abu Lahab memberitahu para sahabatnya, kaum Quraish: "Buat perkiraan penuh untuk perlindungan anakku, kerana aku khawatir akan kutukan yang dilontarkan oleh Muhammad (yang menjadi damai Allah) kepadanya." Oleh itu, orang-orang membuat unta mereka duduk di sekeliling Utaibah dan tidur. Pada waktu malam harimau datang yang menyeberangi lingkaran unta dan memakan Utaibah merobeknya. (Ibn Abdul Barr: Al-Istiab , Ibn Hajar: Al-Isabah, Abu Nuaim al-Isfahani: Dalail an-Nubuwwat As-Suhaili: Raud al-Unuf . berlaku selepas pengumuman nabi yang nabi dan ada yang mengatakan bahawa peristiwa itu terjadi setelah wahyu Tabbat yada Abi Lahab Terdapat juga perbedaan pendapat tentang apakah anak Abu Lahab ini adalah Utbah atau Utaibah. penaklukan Makkah, Utbah memeluk Islam dan mengambil sumpah setia pada tangan Nabi saw. Oleh itu, pandangan yang benar ialah Utaibah).
Kebencian Abu Lahab boleh diadili dari fakta bahawa apabila selepas kematian anak nabi Hadrat Qasim, anaknya yang kedua, Hadrat Abdullah, juga meninggal dunia, lelaki ini bukannya bergabung dengan anak saudaranya dalam kekacauannya, menyegerakan para ketua Quraish dengan gembira untuk memberi mereka berita bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah menjadi anak tiada malam itu. Ini telah kita kaitkan dengan komentar Surah Al-Kauthar.
Di mana sahaja nabi pergi untuk memberitakan mesejnya tentang Islam, lelaki ini mengikutinya dan melarang rakyat untuk mendengarnya. Rabiah bin Abbad ad-Dill telah berkata: "Saya seorang anak lelaki ketika saya bersama ayah saya menghadap muka Dhul-Majaz. Di sana saya melihat Rasulullah saw bersabda: Wahai manusia, katakanlah: tidak ada dewa melainkan Allah, kamu akan berjaya. ' Berikutan di belakangnya saya melihat seorang lelaki, yang memberitahu orang ramai, 'Orang ini adalah pembohong: dia telah sesat dari kepercayaan nenek moyangnya.' Saya bertanya, siapakah dia? Orang menjawab: Dia adalah pamannya, Abu Lahab. " (Musnad Ahmad, Baihaqi).
Satu lagi tradisi dari Hadrat Rabiah adalah untuk kesannya; "Saya melihat bahawa nabi telah pergi ke tempat perhentian setiap suku dan berkata: 'Wahai anak-anak dari begitu, saya telah dilantik sebagai Rasul Allah kepada kamu, saya mengajak kamu untuk menyembah hanya Allah dan tidak bersekutu dengan Dia. , tegaskan iman kepada saya dan ikut saya supaya saya dapat memenuhi misi yang telah saya hantar. ' Setelah dekat di belakangnya ada seorang lelaki yang berkata: `Wahai anak-anak dari begitu dan sebagainya, dia menyesatkan kamu dari Lat dan Uzza dan mengundang kamu untuk agama kesilapan dan inovasi yang telah dia bawa. apa yang dia katakan dan tidak mengikutinya. 'Saya bertanya kepada ayah saya: siapakah dia? Dia menjawab: dia adalah pamannya, Abu Lahab. " (Musnad Ahmad, Tabarani).
Tradisi Tariq bin Abdullah al-Muharibi adalah serupa. Beliau berkata: "Saya melihat di dalam Dhul-Majaz bahawa Rasulullah (yang bersahabat) menasihati orang-orang, berkata: 'Wahai orang-orang, katakanlah La ilaha ill-Allah , kamu akan mencapai kejayaan', dan di belakangnya ada seorang lelaki yang melemparkan batu ke arahnya, sehingga dia berdebar-debar, dan dia berkata kepada orang-orang: 'Jangan dengar dia, dia pembohong.' Saya bertanya kepada orang-orang yang dia berkata, dia adalah pamannya, Abu Lahab. " (Tirmidzi).
Pada tahun ke 7 Nabi, apabila semua kaum Quraish memboikot Bani Hashim dan Bani al-Muttalib secara sosial dan ekonomi, dan kedua-dua puak ini tetap teguh kepada sokongan nabi, dikepung Shib Abi Talib, Abu Lahab adalah hanya orang yang memihak kepada orang Quraisy yang tidak percaya terhadap puaknya sendiri. Boikot ini berterusan selama tiga tahun, sehingga Bani Hashim dan Bani al-Muttalib mulai kelaparan. Walau bagaimanapun, ini tidak bergerak Abu Lahab. Apabila karavan perdagangan datang ke Makkah dan seorang yang terkepung dari Shib Abi Talib mendekatinya untuk membeli beberapa artikel makanan, Abu Lahab akan menjerit kepada para pedagang untuk menuntut harga yang melarang, mengatakan kepada mereka bahawa dia akan membuat kerugian apa pun yang mereka ditanggung. Oleh itu, mereka akan menuntut harga yang terlalu tinggi dan pelanggan miskin terpaksa pulang tanpa hadiah kepada anak-anaknya yang kelaparan. Kemudian Abu Lahab akan membeli artikel yang sama dari mereka pada harga pasaran. (Ibn Sa'd, Ibn Hisham).
Kerana perkara-perkara yang salah ini, lelaki ini dikutuk dalam nama Surah ini, dan ada keperluan khusus untuknya. Apabila paman nabi sendiri mengikuti dan menentangnya sebelum orang-orang Arab yang datang untuk haji dari luar Makkah, atau berkumpul bersama dengan tambang yang diadakan di tempat-tempat yang berbeza, mereka menganggapnya sebagai bertentangan dengan tradisi-tradisi Arab yang ditegaskan bahawa seorang bapa saudaranya harus menurunkan keponakannya tanpa alasan, harus melemparkan batu kepadanya dan membawa tuduhan palsu terhadapnya secara terbuka. Oleh itu, mereka dipengaruhi oleh apa yang dikatakan Abu Lahab dan terlibat dalam keraguan tentang Nabi (yang menjadi damai). Tetapi ketika ini, Surah telah diturunkan, dan Abu Lahab, penuh dengan kemarahan, mula mengucapkan kata-kata yang tidak masuk akal, orang-orang menyadari bahawa apa yang dikatakannya bertentangan dengan nabi itu tidak boleh dipercayai, kerana dia mengatakan semua yang dalam permusuhannya yang gila terhadapnya anak saudara lelaki.
Selain itu, apabila bapa saudaranya dikutuk dengan nama, harapan rakyat bahawa Rasulullah (yang menjadi damai) boleh merawat sesetengah saudara dengan cara yang lembut dalam soal agama telah kecewa selama-lamanya.Apabila bapa saudara Rasulullah itu ditugaskan secara terbuka, orang ramai memahami bahawa tidak ada ruang untuk keutamaan atau keutamaan dalam iman mereka. Seorang non-saudara boleh menjadi seorang yang dekat dan sayang jika dia percaya, dan hubungan dekat dengan saudara seiman jika dia tidak percaya. Oleh itu, tidak ada tempat untuk ikatan darah dalam agama.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Patah adalah tangan Abu Lahab dan dia ditakdirkan untuk mengucapkan kegagalan. 1 Kekayaan dan apa sahaja yang diperolehnya tidak sia-sia. 2 Pastinya dia akan dilemparkan ke dalam api Neraka. Dan isterinya, juga pembawa fitnah. 4 Putar lehernya akan menjadi tali serat sawit. 5
Nama sebenar beliau ialah 'Abd al-'Uzza, dan beliau dipanggil Abu Lahab kerana kulitnya yang bercahaya. Lahab bermaksud nyala api, dan Abu Lahab yang mempunyai wajah yang berapi-api dan berapi-api. Dia disebutkan di sini oleh nama panggilannya (Kunyat), bukan nama sebenarnya, mempunyai beberapa sebab. Pertama, dia lebih dikenali dengan nama samarannya daripada nama sebenarnya; kedua, bahawa Al-Qur'an tidak menyetujui bahwa dia harus disebutkan oleh nama politeistiknya `Abd al 'Uzza (hamba dari' Uzza); ketiga, bahwa kunyatnya berjalan lancar dengan nasib yang telah dijelaskan kepadanya dalam Surah ini.
Beberapa pengulas telah menerjemahkan tabbat yada Abi Lahab dengan maksud: "Semoga tangan Abu Lahab dipecah", dan tabby bermaksud: "semoga dia binasa" atau "dia binasa". Tetapi ini, sebenarnya, bukan laknat yang memohon padanya, tetapi nubuatan di mana peristiwa yang berlaku pada masa depan, telah digambarkan pada masa lalu, untuk menunjukkan bahawa kejadiannya pada masa akan datang adalah pasti dan tidak dapat dielakkan.
Pada hakikatnya, pada akhirnya perkara yang sama berlaku seperti yang telah diramalkan dalam Surah ini beberapa tahun yang lalu. Pemecahan tangan jelas tidak bermaksud melanggar tangan fizikal, tetapi seseorang itu gagal sepenuhnya dalam tujuan dan tujuannya yang telah dilakukannya dengan sebaik-baiknya. Dan Abu Lahab sememangnya berusaha keras untuk mengalahkan dan menafikan mesej Islam yang disampaikan oleh Nabi saw. Tetapi hampir tidak tujuh atau lapan tahun selepas wahyu Surah ini, kebanyakan ketua besar Quraish, yang menjadi penganjur dengan Abu Lahab dalam permusuhannya terhadap Islam, terbunuh dalam Pertempuran Badr. Apabila berita kekalahan itu sampai ke Makkah, dia sangat terkejut bahawa dia tidak dapat bertahan selama lebih dari tujuh hari. Kematiannya berlaku dalam keadaan yang menyedihkan. Dia menjadi menderita kegusaran ganas dan orang-orang rumahnya meninggalkannya kepada dirinya sendiri, takut penularan. Tiada seorang pun yang mendekati mayatnya selama tiga hari selepas kematiannya, sehingga badannya terurai dan mula berbau. Pada akhirnya, apabila orang ramai mengejek anaknya, mengikut satu tradisi, mereka mengupah beberapa orang Afrika, yang mengangkat tubuhnya dan menguburkannya.
Menurut tradisi lain, mereka mendapat lubang yang digali dan melemparkan badannya ke dalamnya dengan menolaknya dengan kayu, dan menutupinya dengan tanah dan batu. Kegagalan utamanya menjadi nyata ketika agama yang telah dicuba olehnya untuk menghalang dan menggagalkan, diterima oleh anak-anaknya sendiri. Pertama sekali, anak perempuannya, Darrah, bermigrasi dari Makkah ke Madinah dan memeluk agama Islam; kemudian pada penaklukan Makkah, kedua anaknya, Utabh dan Mu`attab, datang di hadapan Nabi (yang menjadi damai) melalui mediasi Hadrat `Abbas, percaya dan mengambil sumpah setia padanya.
2 Abu Lahab adalah seorang lelaki yang pelit dan materialistik. Ibn Jarir telah menyatakan bahawa sekali dalam zaman pra-Islam dia dituduh telah mencuri dua rusa emas dari perbendaharaan Ka'bah. Walaupun kemudian, rusa itu diperolehi dari orang lain, hakikat bahawa dia dituduh mencuri menunjukkan pendapat orang Makkah yang memegangnya. Mengenai kekayaannya Qadi Rashid bin Zubair menulis di dalamnya Adh-Dhakha'ir wat-Tuhaf. Beliau adalah salah satu daripada empat orang terkaya dari Quraish, yang memiliki satu qintar (kira-kira 260 oz) emas setiap. Cita-cita kekayaannya boleh diadili dari fakta bahawa apabila pada masa pertempuran Badr nasib agamanya akan diputuskan selama-lamanya, dan semua ketua Quraish telah secara peribadi pergi berperang, dia menghantar `As bin Hisham untuk memerangi dirinya sendiri, mengatakan kepadanya: Ini adalah sebagai ganti hutang empat ribu dirham yang anda berutang kepada saya. Oleh itu. dia membuat rancangan untuk merealisasikan hutangnya, kerana 'Sebagai telah bangkrut dan tidak ada harapan untuk pemulihan hutang dari dia.
Beberapa pengulas telah mengambil ma kasaba dalam arti pendapatan, namun faedah yang diperolehnya dari kekayaannya adalah kasabnya (pendapatan), dan beberapa pengulas lain telah mengambilnya untuk menyiratkan anak-anak, kerana Nabi (yang menjadi damai ) telah mengatakan bahawa seorang anak laki-laki juga adalah kasabnya (pendapatan). (Abu Daud, Ibn Abi Hatim). Kedua makna ini sepenuhnya sesuai dengan nasib yang ditemui oleh Abu Lahab. Kerana apabila dia mengalami penderitaan yang ganas, kekayaannya tidak menimbulkan apa-apa kepadanya, dan anak-anaknya juga meninggalkan dia sendirian untuk mati kematian yang menyedihkan, celaka. Mereka tidak mengebumikannya secara terhormat. Oleh itu, dalam masa beberapa tahun orang menyaksikan bagaimana nubuatan yang telah dibuat dalam Surah ini mengenai Abu Lahab secara literal telah dipenuhi.
3 Nama beliau adalah Arwa 'dan nama panggilannya (kunyat) Umm Jamil. Dia adalah saudara perempuan Abu Sufyan dan tidak kurang pahit daripada suaminya, Abu Lahab, dalam permusuhannya kepada Rasulullah (yang menjadi damai) Hadrat Abu Bakr, anak perempuan, Hadrat Asma ', telah menceritakan bahwa ketika Surah ini diturunkan, dan Umm Jamil mendengarnya, dia penuh dengan kemarahan dan pergi mencari nabi (yang menjadi damai). Dia membawa segelintir batu dan dia menangis beberapa ayatnya sendiri, menafikan nabi. Dia datang ke Ka`bah, di mana Nabi duduk bersama Hadrat Abu Bakr. Yang terakhir itu berkata: "Wahai Rasulullah, dia datang dan saya khawatir kalau dia harus mengatakan sesuatu yang menghina kamu." Nabi menjawab: "Dia tidak akan melihat saya." Perkara yang sama berlaku. Dia tidak dapat melihat nabi walaupun dia ada di sana. Dia berkata kepada Hadrat Abu Bakr: "Saya mendengar bahawa Sahabatmu telah menyendiri saya." Hadrat Abu Bakar menjawab: "Tidak, oleh Tuhan rumah ini, dia tidak mengganggu kamu." Mendengar ini dia pergi. (lbn Abi Hatim, Ibn Hisham; Bazzar telah mengaitkan suatu insiden atas kewenangan Hadrat 'Abdullah bin `Abbas juga, yang hampir menyerupai ini). Apa yang dikatakan oleh Hadrat Abu Bakr adalah bahawa dia tidak pernah disangkal oleh Nabi (yang menjadi damai), tetapi oleh Allah sendiri.
4 Kata-kata yang asli adalah hammalat al-hatab, yang bermaksud "pembawa kayu". Para pengulas telah memberikan beberapa makna daripadanya. Hadrat `Abdullah bin` Abbas, Ibn Zaid, Dahhak dan Rabi` bin Anas berkata: Dia selalu melempar duri di pintu nabi pada malam itu; oleh itu, dia telah digambarkan sebagai pembawa kayu. Qatadah, Ikrimah Hasan Bari, Mujahid dan Sufyan Thauri berkata: Dia pernah membawa kisah jahat dan fitnah dari satu orang ke orang lain untuk membuat kebencian di antara mereka; oleh itu, dia telah dipanggil pembawa kayu secara idiomatik. Sa`id bin Jubair berkata: Orang yang memikul dirinya dengan beban dosa, digambarkan secara idiomatik dalam bahasa Arab sebagai: Fulan-un Yahtatibu ala zahri bi (begitu juga dengan memuatkan kayu di belakangnya); oleh itu, hummalat al-hatab bermaksud: "Barangsiapa yang membawa beban dosa." Makna lain yang juga diberikan oleh pengulas adalah: dia akan melakukan ini di akhirat, iaitu dia akan membawa dan membekalkan kayu ke api di mana Abu Lahab akan terbakar.
5 Perkataan yang digunakan untuk lehernya adalah jid, yang dalam bahasa Arab bermakna leher yang dihiasi dengan perhiasan. Sa`id bin al-Musayyab, Hasan Basri dan Qatadah mengatakan bahawa dia memakai kalung berharga dan digunakan untuk mengatakan: "Oleh Lat dan` Uzza, saya akan menjual kalung ini dan membelanjakan harga untuk memenuhi permusuhan saya terhadap Muhammad (keamanan Allah dan berkat-berkatnya). " Itulah sebabnya jid perkataan telah digunakan di sini dengan ironisnya, dengan itu menyiratkan bahawa di Neraka dia akan mempunyai tali gentian sawit di lehernya bukannya kalung itu di mana dia membanggakan dirinya begitu sombong. Contoh lain dari gaya ironis ini terdapat di beberapa tempat dalam Al-Qur'an dalam ayat: Bashshir-hum bi-`adab-in alima "Beri mereka berita baik tentang azab yang menyakitkan."
Perkataan babl-um min-masad telah digunakan untuk tali yang akan diletakkan di lehernya, i e. ia akan menjadi tali jenis masad. Makna yang berbeza ini telah diberikan oleh ahli silap mata dan pengulas. Menurut sesetengah orang, masad bermaksud tali ketat; yang lain mengatakan bahawa: masad adalah tali yang dibuat dari serat sawit; Masih yang lain mengatakan bahawa ia bermakna tali yang terbuat dari terburu-buru, atau kulit unta, atau rambut unta.Pandangan yang lain pula ialah ia menyiratkan kabel yang dibuat oleh helai besi yang dipintal bersama-sama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan