Khamis, 22 Februari 2018

112. Surah Al Ikhlas

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


 112. Surah Al Ikhlas (Kesucian)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 112.AlIkhlas 1-4 – 114.AnNas 6

Ibrah



Video


















Ijaz

Nama

Al-Ikhlas bukan sekadar nama Surah ini tetapi juga tajuk kandungannya, kerana ia hanya berkaitan dengan Tauhid . Surah Al-Quran yang lain secara umumnya telah ditetapkan setelah perkataan yang berlaku di dalamnya, tetapi dalam Surah ini perkataan Ikhlas telah terjadi di mana-mana. [QS112] Rujuk: CQ(112:2:2) KK(112:2:2)

Ia telah diberikan nama ini memandangkan makna dan perkara pokoknya. Sesiapa yang mengerti dan percaya dalam ajarannya, akan menghapuskan shirk (polytheism) sepenuhnya.

Tempoh Wahyu

Sama ada Makki atau Madani Surah dipertikaikan, dan perbezaan pendapat telah disebabkan oleh tradisi yang berkaitan dengan peristiwa wahyu itu. Kami memberikan mereka di bawah iklan seriatim:
  1. Hadrat Abdullah bin Masud telah melaporkan bahawa orang Quraisy berkata kepada Nabi (yang bersahabat): "Katakanlah kepada kami keturunan Tuhanku". Kemudian Surah ini diturunkan. (Tabarani).
  2. Abul Aliyah telah mengaitkannya dengan kuasa Hadrat Ubayy bin Kab bahawa Rasulullah bersabda kepada Nabi saw: "Katakanlah kepada kami keturunanmu Tuhanmu". Kemudian Allah menurunkan Surah ini (Musnad Ahmad, Ibn Abi Harim Ibn Jarir, Tirmidhi, Bukhari dalam At-Tarikh , Ibn al-Mundhir, Hakim, Baihaqi). Tirmidzi telah menyebarkan tradisi mengenai tema yang sama dari Abul Aliyah, yang tidak mengandungi rujukan kepada Hadrat Ubayy bin Kab, dan telah menyatakan ia menjadi lebih sahih.
  3. Hadrat Jabir bin Abdullah telah menyatakan bahawa bedouin (menurut tradisi lain, beberapa orang) berkata kepada Nabi (yang bersahabat): "Katakanlah kepada kami keturunan Tuhanmu." Kemudian Allah menurunkan Surah ini. (Abu Yala, Ibn Jarir, Ibnu al-Mundhir, Tabarani di Al-Ausat , Baihaqi, Abu Nuaim di Al-Hilyah ).
  4. Ikrimah telah menceritakan suatu bentuk tradisi Ibn Abbas, mengatakan bahawa sekumpulan orang Yahudi, termasuk Kab bin Ashraf, Huyayy bin Akhtab dan yang lain, datang di hadapan Rasulullah (bersabda) dan berkata: "Wahai Muhammad, selamat sejahtera dan berkat), ceritakan kepada kami sifat-sifat Tuhanmu, yang telah mengutusmu sebagai nabi. " Maka Allah menurunkan Surah ini. (Ibn Abi Hatim, Ibn Adi, Baihaqi di Al-Asma adalah- Sifat ).
    Di samping itu, beberapa tradisi lain juga telah dikutip oleh Ibn Taimiyyali dalam ulasannya tentang Surah Al-Ikhlas, iaitu:
  5. Hadrat Anas telah menyatakan bahawa beberapa orang Yahudi Khaiber datang di hadapan nabi (yang bersahabat) dan mereka berkata: "Wahai Abul Qasim, Allah menciptakan malaikat dari cahaya, Adam dari tanah liat yang busuk, Iblis dari nyala api, langit dari asap, dan bumi dari buih air, katakanlah kepada kami tentang Tuhanmu. Rasulullah (yang menjadi damai) tidak memberikan sebarang balasan kepada soalan ini. Kemudian Gabriel datang dan dia berkata: "Wahai Muhammad, katakan kepada mereka: Huwa Allahu ahad ."
  6. Amir bin at-Tufail berkata kepada Nabi: "Wahai Muhammad, apa yang kamu panggil kami?" Nabi menjawab: "Kepada Allah." Amir berkata, "Kemudian, ceritakan kepada kami apa yang Dia buat, sama ada dari emas, perak, atau besi?" Kemudian surah ini diturunkan.
  7. Dahhak, Qatadah dan Muqatil telah menyatakan bahawa beberapa rabbi Yahudi datang di hadapan nabi, dan mereka berkata: "Wahai Muhammad, sampaikanlah kepada kami apa yang Tuhanmu sukai, supaya kami beriman kepadamu, Allah dalam Taurat telah menurunkan keterangan-Nya , Sila beritahu kami tentang apa yang Dia buat, apa hubungan seksnya, sama ada Dia terbuat dari emas, tembaga, tembaga, besi, atau perak, dan sama ada Ia makan dan minum. yang akan mewarisi itu selepas-Nya. " Maka Allah menurunkan Surah ini.
  8. Ibn Abbas telah melaporkan bahawa penugasan para penganut Kristian Najran bersama tujuh imam mengunjungi Nabi saw yang bersahabat dengannya dan mereka berkata: "Wahai Muhammad, sampaikanlah kepada kami apa yang Tuhan sukai dan apa yang Dia buat." Rasulullah menjawab, "Tuhanku tidak terbuat dari apa-apa benda, Dia adalah unik dan ditinggikan di atas segalanya." Maka Allah menurunkan Surah ini.
Tradisi-tradisi ini menunjukkan bahawa orang-orang yang berlainan pada masa yang berlainan telah mempersoalkan Nabi (yang menjadi damai sejahtera) tentang intipati dan sifat Tuhan yang berkhidmat dan beribadah dia mengundang rakyat, dan pada setiap kesempatan ia membacakan perintah Allah ini sangat surah sebagai tindak balas. Pertama sekali, orang-orang kafir. dari Quraish bertanya kepadanya soalan ini di Makkah, dan untuk menjawab Surah ini diturunkan. Kemudian, di Madinah, kadang-kadang orang Kristian, dan kadang-kadang orang-orang Arab lain, bertanya kepadanya tentang sifat ini, dan setiap kali Allah mengilhamkannya untuk membaca Surah ini sebagai jawaban kepada mereka. Dalam setiap tradisi ini, telah dikatakan bahawa Surah ini didedahkan pada peristiwa ini atau itu. Daripada ini kita tidak boleh membuat tanggapan bahawa semua tradisi ini saling bertentangan. Hakikatnya ialah apabila ada nabi atau surah yang pernah diturunkan mengenai soalan atau perkara tertentu, dan kemudiannya soalan yang sama dipersembahkan di hadapannya, Allah mengilhamkannya untuk membaca ayat yang sama atau Surah kepada manusia kerana ia mengandungi jawapan kepada soalan mereka. Para wartawan Hadis menggambarkan hal yang sama, dengan berkata: Apabila pertanyaan dan perkara seperti itu dan apa yang dipersembahkan di hadapan nabi, maka ayat tersebut atau Surah diturunkan. Ini juga telah digambarkan sebagai pengulangan wahyu, iaitu wahyu ayat atau Surah beberapa kali.
Oleh itu, hakikatnya ialah Surah ini adalah Makki, melainkan memandangkan subjeknya Surah diturunkan pada masa paling awal di Makkah, apabila ayat-ayat terperinci mengenai Quran yang berkaitan dengan intipati dan sifat-sifat Allah yang Maha Esa belum diturunkan, dan orang yang mendengar, jemputan nabi kepada Allah, ingin tahu apa Tuhannya yang suka menyembah dan melayani dia. Satu lagi bukti tentang Surah ini sebagai salah satu Surah yang paling awal yang akan didedahkan ialah ketika di Makkah Umayyah bin Khalaf, tuannya Hadrat Bilal, membuatnya berbaring di atas pasir terbakar dan meletakkan batu berat di dadanya, Bilal selalu menangis " Ahad, Ahad ! " Perkataan ini berasal dari Surah ini.

Tema dan Subject Matter

Sedikit pertimbangan tradisi mengenai kesempatan wahyu Surah ini, menunjukkan konsep-konsep agama di dunia pada saat Nabi mulai menyampaikan pesan Tauhid . Para musyrikin penyembah berhala menyembah tuhan-tuhan yang terbuat dari kayu, batu, emas, perak dan bahan-bahan lain. Dewa-dewa ini mempunyai bentuk, bentuk dan tubuh. Dewa-dewa dan dewi turun dari satu sama lain. Tiada dewi tanpa suami dan tiada tuhan tanpa isteri. Mereka menderita keperluan makanan dan minuman dan para penganut mereka mengaturnya untuk mereka. Sebilangan besar orang musyrik percaya bahawa Allah menganggap manusia bentuk dan ada beberapa orang yang turun dariNya. Walaupun orang Kristian mendakwa percaya kepada Satu Tuhan, namun Tuhan mereka juga mempunyai anak sekurang-kurangnya, dan selain Bapa dan Anak, Roh Kudus juga memiliki kehormatan menjadi sekutu dalam Ketuhanan: sehingga Tuhan memiliki seorang ibu dan juga ibu mertua. Orang-orang Yahudi juga mendakwa percaya kepada Satu Tuhan, tetapi Tuhan mereka juga tidak mempunyai ciri-ciri dan sifat manusia yang fizikal, material dan lain-lain. Dia pergi berjalan-jalan, muncul dalam bentuk manusia, bergulat dengan hamba-Nya, dan menjadi bapa kepada seorang anak, Ezra. Di samping komuniti-komuniti keagamaan, kaum Zoroastrian adalah penyembah api, dan penyembah bintang Sabeans. Di bawah keadaan sedemikian apabila orang-orang diundang untuk mempercayai Allah, Yang Tidak berkawan, tidak dapat dielakkan bahawa persoalan-persoalan timbul di dalam fikiran tentang jenis Tuhan itu, Siapakah Tuhan dan undangan untuk mempercayai Yang diberikan dengan mengorbankan semua tuhan dan dewa yang lain. Ini adalah mukjizat Al-Quran yang dalam beberapa perkataan secara ringkas menjawab semua soalan dan membentangkan konsep yang jelas tentang Makhluk Allah sebagai menghancurkan semua konsep-konsep politeis, tanpa meninggalkan apa-apa ruang untuk ascription dari mana-mana sifat manusia kepada-Nya Menjadi.

Kebaikan dan Kepentingan

Itulah sebabnya Rasulullah SAW telah memegang Surah ini dengan penuh penghargaan, dan beliau menjadikan umat Islam menyedari betapa pentingnyanya dengan cara yang berbeza supaya mereka membacakannya secara kerap dan menyebarkannya di kalangan rakyat. Sebab itu menyatakan doktrin Islam yang utama dan paling utama (iaitu Tauhid ) dalam empat ayat ringkas seperti yang segera terkesan pada ingatan manusia dan dapat dibaca dan dibaca dengan mudah. Terdapat banyak tradisi Hadis , yang menunjukkan bahawa nabi pada kesempatan yang berbeza dan dengan cara yang berbeza memberitahu rakyat bahawa Surah ini bersamaan dengan satu pertiga Al-Quran.Beberapa hadith mengenai hal ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Abu Daud; Nasir, Tirmidhi, Ibnu Majah, Musnad Ahmad, Tabarani dan buku-buku lain, dengan kuasa Abu Said Khudri, Abu Hurairah, Abu Ayyub Ansari, Abu ad-Darda, Muadh bin Jabal, Jabir bin Abdullah, Ubayy bin Kab, Umm Kulthum binti Uqbah bin Abi Muait, Ibnu Umar, Ibnu Masud, Qatadah bin an-Numan, Anas bin Malik, dan Abu Masud (semoga Allah senang kepada mereka semua).
Para pengulas telah memberikan banyak penjelasan tentang kata-kata nabi. Tetapi pada pandangan kami, ini bermakna bahawa agama yang dikemukakan oleh Al-Quran adalah berdasarkan tiga doktrin: Tauhid , Nabi dan Akhirat. Surah ini mengajar Tauhid , murni dan tidak tercemar. Oleh itu, Nabi saw (yang mana beliau perdamaian) menganggapnya sebagai, sama dengan satu pertiga daripada Al-Quran.
Tradisi mengenai kuasa Hadrat Aishah telah dikaitkan dalam Bukhari, kumpulan Muslim dan lain-lain koleksi Ahadith , dengan mengatakan bahawa nabi telah menghantar seorang lelaki sebagai pemimpin ekspedisi. Dalam perjalanannya, beliau menyimpulkan bacaan Al-Quran dalam setiap doa dengan Qul Huwa-Allahu ahad . Apabila mereka kembali, sahabat-sahabatnya menyebutnya sebelum nabi. Dia berkata: "Tanya dia mengapa dia melakukannya."Apabila lelaki itu ditanya, dia menjawab: "Dalam Surah ini sifat-sifat Tuhan Yang Maha Pemurah telah dinyatakan, oleh itu, saya suka membacanya lagi dan lagi." Apabila nabi mendengar jawapan ini, dia berkata kepada orang ramai: "Beritahu dia bahawa Allah memegangnya dalam kasih dan harga diri."
Insiden serupa telah dikaitkan di Bukhari, atas kuasa Hadrat Anas. Beliau berkata: "Seorang lelaki dari kalangan Ansar mengetuai Doa di Masjid Quba. Amalannya adalah bahawa di setiap rak'ah dia pertama kali membacakan Surah ini dan kemudian akan bergabung dengan Surah yang lain. Orang-orang menentangnya dan berkata kepadanya : "Tidakkah anda fikir bahawa Surah Ikhlas dengan sendirinya cukup? Mengapa anda menyertai Surah yang lain? Anda sepatutnya membaca hanya surah ini, atau meninggalkannya dan bacakan beberapa surah yang lain. Beliau berkata: "Saya tidak boleh meninggalkannya, saya lebih suka menyerahkan kepimpinan dalam Doa, jika anda menginginkannya." Orang-orang tidak bersetuju bahawa orang lain dilantik sebagai ketua bukannya. Akhirnya, perkara itu dibawa ke hadapan nabi. Dia bertanya kepada lelaki itu, "Apa yang menghalang anda daripada mengecewakan apa yang dikehendaki oleh sahabat anda? Apa yang membuat anda membaca Surah ini dalam setiap rak'ah ?" Lelaki itu menjawab: "Saya mempunyai kasih sayang yang hebat untuknya." Nabi berkata: "Kecintaan kamu terhadap Surah ini telah menjadikan kamu masuk Syurga."
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-4] Katakanlah: "Dia adalah Allah, Yang Maha Esa, 3 Allah Maha Kuasa dari segala-galanya dan semuanya bergantung kepada-Nya, 4 dan Dia tidak mempunyai anak, dan Dia adalah keturunan dari siapa pun. sama dengan Dia dalam pangkat. " 6
Rasulullah SAW bersabda: "Siapakah Tuhanmu dan apa yang Dia suka? Sekali lagi dia adalah yang diperintahkan untuk menjawab soalan di dalam kata-kata berikut, tetapi selepas dia setiap orang percaya adalah orang yang bertaqwa. Dia juga harus mengatakan apa yang telah diperintahkan nabi untuk diucapkan.
2 Itulah, "Tuhanku kepada siapa yang kamu mahu diperkenalkan hanyalah Allah." Ini adalah jawapan yang pertama kepada soalan-soalan, dan ini bererti: "Saya tidak memperkenalkan seorang tuan baru yang saya mahukan anda menyembah selain tuhan-tuhan yang lain, tetapi itu adalah Makhluk yang sama dengan nama Allah." "Allah" bukanlah perkataan yang tidak dikenali bagi orang Arab. Mereka telah menggunakan kata ini untuk Pencipta alam semesta sejak zaman dahulu, dan mereka tidak menggunakan kata ini kepada mana-mana dewa-dewa mereka yang lain. Untuk tuhan-tuhan yang lain mereka menggunakan perkataan ilah. Kemudian kepercayaan mereka tentang Allah telah nyata sepenuhnya pada saat Abraha menyerbu Makkah. Pada masa itu terdapat 360 patung-patung dewa (ilah) di dalam dan sekitar Ka'bah, tetapi orang-orang musyrik yang melepaskan mereka semuanya hanya memohon perlindungan Allah. Dalam erti kata lain, mereka tahu di hati mereka bahawa tidak ada ilah dapat membantu mereka pada kesempatan kritikal itu kecuali Allah. Ka`bah juga dipanggil Bait-Allah oleh mereka dan bukan Bait-ilah selepas tuhan-tuhan mereka sendiri. Di banyak tempat di dalam Al-Qur'an, kepercayaan Arab politeistik mengenai Allah telah dinyatakan, dengan demikian:
Dalam Surah Az-Zukhruf telah dikatakan: "Jika kamu bertanya kepada mereka yang menciptakannya, mereka pasti akan berkata, 'Allah'." (ayat 87)
Dalam Surah Al-Ankabuu: "Jika kamu bertanya kepada mereka, 'Siapakah yang menciptakan bumi dan langit dan siapa yang menundukkan bulan dan matahari?' mereka pasti akan berkata: Allah ... Dan jika kamu bertanya kepada mereka, 'Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit dan dengan demikian membangkitkan kembali bumi mati ke Iife?' mereka pasti akan berkata: "Allah". (ayat 61-63)
Dalam Surah Al-Mu'minun: "Katakanlah kepada mereka: Katakanlah, jika kamu tahu, siapakah bumi dan semua yang tinggal di dalamnya?" Mereka akan berkata,'Allah '... katakan kepada mereka,' Kepunyaan siapa yang mempunyai tujuh langit dan Arasy yang mulia? ' Mereka akan berkata, 'Kepada Allah' ... Katakan kepada mereka, 'Katakanlah, jika anda tahu, Kepunyaan mana yang menjadi kedaulatan atas segalanya, dan siapakah Yang Mempunyai Perlindungan sementara tiada siapa yang dapat memberi perlindungan terhadapNya?' Mereka pastinya akan menjawab, `kuasa ini menjadi kuasa kepada Allah '." (ms 8489).
Dalam Surah Yunus: "Mintalah mereka: Siapakah yang menyediakan bagimu dari langit dan bumi, yang mempunyai kuasa atas pendengaran dan penglihatan, yang mengeluarkan hidup dari yang mati dan yang mati dari yang hidup? alam semesta? Mereka pasti menjawab, "Allah". (ayat 31)
Sekali lagi di Surah Yunus di tempat lain: "Apabila kamu meletakkan layar dalam kapal-kapal, bersukacita dengan angin yang saksama, tiba-tiba angin kencang mulai marah terhadap penumpang dan gelombang mulai melonjak ke atas mereka dari setiap sisi dan mereka menyadari Mereka telah dikelilingi oleh angin ribut. Pada masa itu mereka berdoa kepada Allah dengan iman yang ikhlas, sambil berkata: "Sekiranya engkau melepaskan kami dari bahaya ini, kami akan menjadi hamba-hamba-Mu yang bersyukur." Tetapi apabila Dia menyerahkan mereka, orang yang sama mula memberontak di bumi terhadap Kebenaran. " (w 22-23)
Perkara yang sama telah diulangi dalam Surah Bani Isra'il, dengan demikian: "Apabila suatu malapetaka menimpa kamu di laut, semua orang yang kamu panggil untuk membantu kamu, tetapi Dia (ada untuk menolong kamu), tetapi apabila Dia membawa kamu selamat ke darat, kamu berpaling daripadanya. " (ayat 67)
Menjaga ayat-ayat ini, mari kita pertimbangkan bahawa apabila orang bertanya: "Siapakah Tuhanmu dan apa yang Dia suka kepada siapa Yang berkhidmat dan menyembah kamu memanggil kita?" Jawapan yang diberikan adalah "Huwa Allah: Dia adalah Allah." Jawapan ini dengan sendirinya memberikan makna: "Tuhanku adalah Dia yang anda kenali sebagai anda sendiri dan juga Pencipta seluruh dunia, Tuan, Penyokong dan Pentadbirnya, dan Dia Yang anda memohon bantuan pada masa-masa kritikal di samping semua dewa-dewa lain, dan saya menjemput anda untuk perkhidmatannya sahaja. " Jawapan ini dapat memahami sifat-sifat Allah yang sempurna dan sempurna. Oleh itu, sama sekali tidak dapat difikirkan bahawa Pencipta alam semesta, Pentadbir dan Pelaksana urusannya, Pengawas semua makhluk yang hidup di dalamnya, dan Penolong hamba-hamba semasa kesulitan, tidak akan hidup, mendengar dan melihat, bahawa Dia tidak akan menjadi Maha Kuasa, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Mengasihani dan Maha Besar.
3 Para ulama telah menjelaskan ayat Huwa-Allah Ahad secara sintaksis, tetapi pada pendapat kami penjelasannya yang sempurna sesuai dengan konteksnya ialah Huwa adalah subjek dan Allahu predikatnya, dan Ahad-un predikat kedua. Menurut ayat ini, ayat itu bermaksud: "Dia (tentang siapa yang mempersoalkan saya) adalah Allah, adalah satu dan satu-satunya. Maksud lain juga boleh, dan menurut peraturan bahasa itu tidak salah sama ada:" Dia adalah Allah, Satu. "
Di sini, perkara pertama yang perlu difahami ialah penggunaan ahad dalam ayat ini. Biasanya perkataan ini sama ada digunakan dalam kes sengaja sebagai yaum ul-ahad (hari pertama dalam seminggu), atau menunjukkan jumlah negatif sebagai Ma ja a-ni ahad-un (Tidak ada yang datang kepada saya), atau sama soalan seperti Hal `indaka ahad-un (Adakah ada sesiapa dengan anda?), atau dalam klausa bersyarat seperti Inja'a-ka ahad-un (Jika seseorang datang kepada anda), atau dalam menghitung sebagai ahad, ithnan, ahad ashar (satu , dua, sebelas). Selain dari penggunaan ini, tidak ada preseden dalam bahasa Arab pra-Qur'an bahawa perkataan ahad semata-mata mungkin telah digunakan sebagai kata sifat untuk seseorang atau benda. Selepas wahyu Al-Qur'an perkataan ini telah digunakan hanya untuk Kewujudan Allah, dan untuk tidak ada orang lain. Penggunaan luar biasa ini dengan sendirinya memperlihatkan bahawa menjadi satu, unik dan tidak seimbang adalah sifat asas Allah; tidak ada orang lain di dunia yang layak dengan kualiti ini: Dia adalah Satu, Dia tidak sama.
Kemudian, sambil melihat soalan-soalan yang telah disampaikan oleh para musyrik dan pengikut kitab-kitab yang terdahulu tentang Nabi (yang bersahabat) tentang Tuhannya, marilah kita melihat bagaimana mereka dijawab dengan ahad-un selepas Huwa-Allah.
Pertama, ia bermaksud: "Dia seorang sahaja yang Maha Pemurah: tidak ada orang lain yang mempunyai bahagian atau bahagian dalam penyelenggaraan, dan oleh sebab Dia sendiri adalah Jurus (Tuhan) yang Maha Guru dan Penyembuh, oleh karenanya tidak ada orang lain yang bersekutu dalam Ketuhanan sama ada. "
Kedua, ia juga bermaksud "Dia sahaja adalah Pencipta alam semesta: tidak ada orang lain yang bersekutu dalam penciptaan karya ini. Dia sendiri adalah Sarjana alam semesta, Pelaksana dan Pentadbir sistemnya, Penyelamat, makhluk-Nya , Penolong dan Penyelamat pada masa-masa kesulitan, tidak ada orang lain yang mempunyai apa-apa bahagian atau pan apa-apa dalam karya-karya Ketuhanan, yang menurut anda sendiri, adalah karya Allah.
Ketiga, kerana mereka juga bertanya soalan-soalan: apa yang Tuhan buat? apakah keturunannya? Apakah seksnya? Dari mana Dia mewarisi dunia dan siapa yang akan mewarisinya selepas Dia? - semua soalan ini telah dijawab dengan satu perkataan ahad untuk Allah. Ia bermaksud:
(1) Dia sendiri telah, dan akan, Tuhan selama-lamanya; tidak ada Tuhan di hadapanNya, dan tidak ada sesudahNya;
(2) tidak ada golongan tuhan yang mana Dia boleh menjadi anggota: Dia adalah Tuhan, satu dan tunggal, dan tidak ada yang homogen dengan-Nya;
(3) makhlukNya bukan hanya Satu (wahid) tetapi ahad, di mana tidak ada banyak pluralitas dalam apa jua cara.
Dia bukanlah kompaun, yang boleh dianalisa atau dibahagikan. yang mungkin mempunyai bentuk dan bentuk, yang mungkin berada di suatu tempat, atau mungkin mengandungi atau memasukkan sesuatu, yang mungkin mempunyai warna, yang mungkin mempunyai beberapa anggota, yang mungkin mempunyai arah, dan mungkin berubah atau berubah dalam apa-apa cara. Percuma dari segala macam pluralitas Dia sahaja adalah Makhluk Yang Ahad dalam setiap aspek. (Di sini, seseorang harus memahami sepenuhnya kata wahid yang digunakan dalam bahasa Arab seperti perkataan "one" dalam bahasa Inggeris. Koleksi yang terdiri daripada pluraliti yang besar secara kolektif dipanggil wahid atau satu, sebagai seorang lelaki, satu bangsa, satu negara, satu dunia , bahkan satu alam semesta, dan setiap bahagian yang berasingan dari koleksi juga dipanggil, tetapi perkataan Ahad tidak digunakan untuk sesiapa kecuali Allah. Oleh sebab itu di manapun di dalam Al-Qur'an perkataan wahid telah digunakan untuk Allah, Dia telah yang dipanggil itah wahid (satu Dewa), atau Allah-ulWahid-al-Qahhar. (Satu Allah Yang Maha Pemurah), dan tidak ada tempat, kerana perkataan ini 'juga digunakan untuk hal-hal yang mengandungi pluralitas yang berlainan dalam diri mereka. Sebaliknya, untuk Allah dan hanya untuk Allah, perkataan Ahad telah digunakan secara mutlak, kerana Dia sahaja adalah Makhluk yang wujud tanpa sebarang kemajmukan dalam apa-apa cara, Yang Kesatuan Yang sempurna dalam segala cara.
4 Kata yang digunakan dalam asal ialah samad yang mana akar adalah smd. Melihat derivatif dalam bahasa Arab dari akar ini akan menunjukkan betapa luas dan luas perkataan ini dalam makna. (Perbincangan lisan mengenai makna derivatif ditinggalkan).
Atas dasar makna leksikal ini penjelasan dari perkataan asSamad dalam ayat Allah-us-Samad, yang telah dilaporkan dari para sahabat, pengganti segera mereka dan ulama yang kemudiannya diberikan di bawah:
Hadrat 'AIi. 'Ikrimah dan Ka'b Ahbar: "Samad adalah orang yang tidak ada yang unggul."
Hadrat 'Abdullah bin Mas`ud, Hadrat `Abdullah bin` Abbas dan Abu Wail Shaqiq bin Salamah: "Yang menguasai kepemimpinannya yang sempurna dan yang paling luar biasa."
Pandangan yang lain tentang Ibn 'Abbas: "Samad adalah orang yang dihidupkan orang ketika ditimpa musibah." Masih ada pandangan lain tentang beliau: "Penguasa yang dalam keturunannya, dalam kemuliaan dan kemuliaannya, dalam kemurahan dan kesabarannya, dalam pengetahuan dan kebijaksanaannya adalah sempurna."
Hadrat Abu Hurairah: "Dia yang bebas dari semua dan semua yang lain bergantung kepada dia."
Pandangan lain dari 'Ikrimah: "Dia yang tidak pernah keluar, atau biasanya keluar:" "Siapa yang tidak makan atau minum." Pandangan yang mengandungi makna yang sama telah dikaitkan dengan Sha'bi dan Muhammad bin Ka'b al-Kurazi juga.
Suddi: "orang yang dipeluk oleh orang untuk mendapatkan perkara yang mereka perlukan dan untuk membantu dalam kesulitan."
Sa'id bin Jubair: "Dia yang sempurna dalam semua sifat dan perbuatannya."
Rabi 'bin Jubair: "Dia yang bentuk imun setiap bencana."
Muqatil bin Hayyan: "Dia yang tidak sempurna."
Ibn Kaysan: "Dia yang eksklusif dalam sifatnya."
Hasan Basri dan Qatadah: "Dia yang kekal dan abadi."
Pandangan yang serupa telah dikaitkan dengan Mujahid, Ma'mar dan Murrat alHamadani juga.
Pandangan lain Munat al-Hamadani ialah: "Dia yang memutuskan apa yang dia kehendaki dan melakukan apa yang dia kehendaki, tanpa ada sesiapa pun untuk merevisi penghakiman dan keputusannya."
Ibrahim Nakha'i: "Dia kepada siapa umatnya berpaling untuk memenuhi kehendak mereka."
Abu Bakr al-Anbari "Tidak ada perbezaan pendapat di kalangan ahli lexicographers bahawa samad adalah ketua yang tidak mempunyai atasan dan kepada siapa rakyatnya berpaling untuk memenuhi kehendak dan keperluan mereka dan berkaitan dengan hal-hal lain." Sama seperti itu adalah pandangan Az-Zajjjaj, yang mengatakan "Samad adalah pemimpin yang telah disempurnakan, dan kepada siapa seseorang berpaling untuk memenuhi keperluan dan keinginan seseorang."
Sekarang, mari kita pertimbangkan mengapa Allahu-Ahad telah dikatakan dalam ayat pertama dan mengapa Allah-us-Samad dalam ayat ini. Mengenai perkataan ahad yang telah kita jelaskan di atas bahawa ia secara eksklusif digunakan untuk Allah, dan tidak ada yang lain. Itulah sebabnya ia telah digunakan sebagai ahad, dalam erti kata yang tidak pasti. Tetapi kerana perkataan samad digunakan untuk makhluk juga, Allah-us-Samad telah dikatakan bukan Allah Samad, yang menandakan bahawa Samad adalah benar dan benar Allah sahaja. Sekiranya makhluk adalah samad dalam satu pengertian, ia mungkin tidak samad dalam pengertian lain, kerana ia adalah fana, bukan abadi; ia boleh dianalisa dan boleh dibahagi, adalah sebatian, bahagiannya boleh berselerak bila-bila masa; beberapa makhluk bergantung pada itu, dan pada orang lain ia bergantung; chieftaincynya adalah relatif dan tidak mutlak; ia lebih baik daripada perkara-perkara tertentu dan perkara-perkara lain yang lebih baik darinya; ia dapat memenuhi keinginan beberapa makhluk tetapi tidak berkuasa makhluk apapun untuk memenuhi semua keinginan makhluk-makhluk, Sebaliknya, Allah adalah sempurna dalam sifat-sifatnya dari Samad dalam segala hal; seluruh dunia bergantung kepada Hun dalam keperluannya, tetapi Dia, tidak bergantung pada keperluan; segala-galanya di dunia beralih kepada-Nya, secara sedar atau tidak sedar, untuk kelangsungan hidupnya dan untuk memenuhi keperluan semua orang; Dia kekal dan kekal; Dia mempertahankan orang lain dan tidak dikekalkan oleh sesiapa sahaja; Beliau adalah Tunggal dan Unik, bukan gabungan sehingga dapat dianalisa dan tidak dapat dilihat; Kedaulatannya mengatasi seluruh alam semesta dan Dia Maha Tinggi dalam segala segi. Oleh itu, Dia bukan sahaja.Samad tetapi As-Samad, i e.Seseorang yang Satu dan Siapapun yang sepenuhnya dan sempurna dengan ciri sifat samad dalam erti kata sebenar.
Kemudian, kerana Dia adalah As-Samad, perlu Dia menjadi unik, satu dan satu-satunya, untuk makhluk seperti itu hanya boleh menjadi satu, yang tidak bergantung kepada siapa pun dan kepada siapa semua orang boleh bergantung;dua atau lebih makhluk tidak boleh mandiri dan memenuhi keperluan semua. Tambahan pula, As-samad-Nya juga menghendaki bahawa Dia sendirilah yang seharusnya menjadi Tuhan, tidak ada yang lain, kerana tidak ada orang yang berakal akan menyembah dan melayani orang yang tidak mempunyai kuasa dan kewenangan untuk memenuhi kebutuhan orang lain.
5 Orang-orang musyrik di setiap zaman telah mengadopsi konsep yang seperti manusia, tuhan-tuhan juga tergolong dalam spesies, yang mempunyai banyak ahli dan mereka juga berkahwin, melahirkan dan dilahirkan. Mereka bahkan tidak menganggap Allah, Tuhan alam semesta, sebagai yang tertinggi dan di atas konsep kejahilan ini, dan bahkan mengajak anak-anak untuk Dia. Oleh itu, kepercayaan orang Arab seperti yang dinyatakan dalam al-Qur'an ialah mereka menganggap para malaikat sebagai anak perempuan Allah. Masyarakat Nabi juga tidak dapat terus kebal dari kepercayaan agama ini. Mereka juga mengadopsi kepercayaan memegang satu orang suci atau yang lain sebagai anak Tuhan. Dua jenis konsep selalu bercampur dalam takhayul yang membelenggu. Sesetengah orang berpendapat bahawa mereka yang mereka anggap sebagai anak-anak Allah, adalah keturunannya secara semula jadi dan sesetengah pihak lain mendakwa bahawa mereka yang dipanggil anak Allah, telah diadopsi oleh Allah sendiri sebagai seorang anak lelaki. Walaupun mereka tidak boleh berani memanggil sesiapa sahaja, Allah melarang, bapa kepada Allah, jelas fikiran manusia tidak boleh kekal kebal terhadap konsep sedemikian bahawa Allah juga harus dianggap sebagai anak kepada seseorang apabila dikatakan bahawa Dia bukanlah pokok dari hubungan seks dan penyebaran dan bahawa Dia juga, seperti manusia, adalah sejenis makhluk yang melahirkan kanak-kanak dan perlu mengamalkan seorang anak sekiranya ia tidak mempunyai anak, Itulah sebabnya salah satu pertanyaan yang ditanya tentang Nabi (yang menjadi damai) adalah: apakah keturunan Allah? dan yang lain adalah: dari siapa Dia mewarisi dunia dan siapa yang akan mewarisiinya selepas Dia?
Sekiranya andaian ini tidak dijawab, jelaslah bahawa mereka secara logiknya memerlukan andaian beberapa perkara lain juga.
Pertama, Tuhan tidak boleh menjadi Satu, tetapi harus ada spesies Tuhan, dan anggotanya harus bersekutu dalam sifat-sifat, perbuatan dan kekuasaan-Nya. Ini bukan sahaja daripada mengandaikan Tuhan memperlakukan anak-anak tetapi juga dari mengandaikan bahawa Dia telah mengadopsi seseorang sebagai seorang anak lelaki. untuk anak angkat seseorang pasti tidak dapat berbuat apa-apa. Dan apabila, Allah melarang, dia sama seperti Tuhan, ia tidak boleh dinafikan bahawa dia juga mempunyai sifat-sifat Ketuhanan.
Kedua, anak-anak tidak dapat diolah kecuali laki-laki dan perempuan menggabungkan dan beberapa bahan dari bapa dan ibu bersatu untuk mengambil bentuk anak. Oleh itu, andaian bahawa Allah melahirkan anak-anak memerlukan bahawa Dia harus, Allah melarang, menjadi entiti material dan fizikal, harus mempunyai isteri spesies-Nya sendiri, dan beberapa bahan juga harus dikeluarkan dari tubuhnya.
Ketiga, bahawa di mana pun terdapat hubungan seks dan pengembaraan, ada di sana kerana individu-individu fana dan untuk kelangsungan hidup spesies mereka tidak dapat dielakkan sehingga mereka harus melahirkan anak untuk meneruskan perlombaan. Oleh itu, andaian bahawa Allah melahirkan anak juga memerlukan bahawa Dia harus, Allah melarang, Sendiri menjadi manusia, dan tidak bermoral harus menjadi milik spesies Tuhan, bukan kepada Tuhan sendiri. Selain itu, ia juga memerlukan bahawa seperti semua individu yang mati, Tuhan juga, melarang Allah, harus mempunyai permulaan dan akhir. Bagi individu spesies yang kelangsungan hidup bergantung pada hubungan seks dan prokreasi yang tidak wujud sejak keabadian dan tidak akan ada selama-lamanya.
Keempat, objek yang mengadopsi seseorang sebagai seorang anak lelaki ialah seseorang yang tidak mempunyai anak memerlukan seorang penolong dalam hidupnya dan pewaris selepas kematiannya. Oleh itu, anggapan bahawa Allah telah mengadopsi anak lelaki tidak dapat tidak menyangkal semua kelemahan kepada makhluk-makhluk-Nya yang menonjolkan manusia fana.
Walaupun semua anggapan ini dimusnahkan sebaik sahaja Allah dipanggil dan digambarkan sebagai Ahad dan As-Samad, namun apabila dikatakan: "Dia juga tidak mempunyai keturunan dan juga Dia keturunan yang lain", tidak ada ruang untuk sebarang kekaburan dalam hal ini. Oleh itu, kerana konsep-konsep ini adalah faktor polytheisme yang paling kuat berkenaan dengan Ilahi, Allah telah menafikannya dengan jelas dan mutlak bukan sahaja dalam Surah Al-Ikhlas tetapi juga mengulangi tema ini di tempat-tempat yang berbeza dengan cara yang berbeza supaya orang dapat memahami kebenaran sepenuhnya. Sebagai contoh mari kita pertimbangkan ayat-ayat berikut:
"Allah adalah satu-satunya Dewa: Dia adalah tar yang terlalu tinggi sehingga Dia mempunyai seorang anak laki-laki: segala yang ada di langit dan segala yang ada di bumi adalah kepunyaan-Nya." (AnNisa ': 171)
"Perhatikanlah: mereka sebenarnya mencipta kepalsuan apabila mereka berkata," Allah mempunyai anak ", mereka adalah pendusta," (As-Saaffat: 151-152)
"Mereka telah mencipta hubungan hubung antara Allah dan para malaikat, sedangkan para malaikat mengetahui dengan pasti bahawa orang-orang ini akan dibesarkan (sebagai penyebab)" (As-Saaffat: 158)
"Orang-orang ini telah menjadikan sebahagian dari hamba-hambaNya untuk menjadi sebahagian daripada Dia. Fakta bahawa manusia itu nyata tidak bersyukur." (Az-Zukhruf: l 5)
"Tetapi orang-orang telah mendirikan Jin sebagai mitra Allah, sedangkan Dia adalah Pencipta mereka, mereka juga mencipta anak-anak lelaki dan anak-anak perempuan tanpa pengetahuan, sedangkan Dia benar-benar bebas dan ditinggikan jauh dari apa yang mereka katakan. adalah Pencipta langit dan bumi: bagaimanakah Dia mempunyai anak lelaki, ketika Dia tidak mempunyai anak laki-laki? Dia telah menciptakan setiap benda. " (Al An'am: 100-102)
"Mereka berkata:" Yang Maha Pemurah mempunyai keturunan, Maha Suci Allah ", mereka (yang mereka gambarkan sebagai keturunannya) adalah hamba-hambaNya yang telah dihormati." (AI-Anbiya: 26)
"Mereka berkata: Allah telah mengambil seorang anak kepada dirinya sendiri, Allah adalah AII-murni: Dia sendiri Cukup Siapakah Dia yang mempunyai segala apa yang ada di langit dan di bumi, adakah kamu berkuasa atas apa yang kamu katakan? berikan kepada Allah apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan? " (Yunus: 68)
"Dan (Wahai Rasulullah) bersabda: Pujian adalah untuk Allah yang tidak mempunyai anak dan tidak mempunyai pasangan dalam KerajaanNya dan tidak berdaya untuk memerlukan pendukung." (Bani Isra'il: 111)
"Allah tidak mempunyai keturunan, dan tidak ada dewa lain sebagai pasangan dengan Dia." (Al-Mu'minun: 91)
Dalam ayat-ayat ini kepercayaan orang-orang yang menganggap kanak-kanak yang sebenar dan diterima pakai kepada Allah, telah disangkal dari setiap aspek, dan kepercayaan palsu itu juga telah dibuktikan dengan hujah. Ini dan banyak ayat Al-Quran yang lain mengenai tema yang sama menjelaskan Surah Al-Ikhlas dengan baik.
6 Kata kufu 'seperti yang digunakan dalam contoh asal adalah contoh, perkara yang sama, yang sama dengan pangkat dan kedudukan. Dalam hal perkawinan, kufu 'berarti bahwa anak laki-laki dan perempuan itu harus saling bertanding secara sosial. Oleh itu, ayat ini bermaksud bahawa tidak ada seorang pun di seluruh alam semesta, tidak pernah ada, tidak pernah ada, siapa yang serupa dengan Allah, atau sama dengan pangkatnya dengan Dia, atau menyerupai Dia dalam sifat-sifat, kerja dan kuasa-Nya dalam mana-mana darjah apa-apa sahajalah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top