Khamis, 22 Februari 2018

113. Surah Al Falaq

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


 113. Surah Al Falaq (The Daybreak)
Sila ambil perhatian bahawa pengenalan berikut adalah untuk kedua-dua 
Surah Al Falaq (113) dan Surah An Nas (114).

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 113.AlFalaq 1-5 – 114.AnNas 6

Ibrah


Video









Ijaz

Nama

Walaupun kedua Surah Al-Quran ini adalah entiti yang berasingan dan ditulis dalam Mushaf juga di bawah nama-nama yang berasingan, tetapi mereka sangat saling berkaitan dan isi mereka sangat mirip dengan satu sama lain bahawa mereka telah ditetapkan oleh nama umum Mu'awwidhatayn (dua Surah yang berlindung dengan Allah).
[QS113:1] CQ(113:1:4) KK(113:1:4)
Imam Baihaqi dalam Dala'il an-Nubuwwat telah menulis bahawa Surah ini diturunkan bersama, itulah sebabnya nama gabungan keduanya adalah Mu'awwidhatayn . Kami menulis satu pengantar yang sama, kerana mereka membincangkan dan menangani perkara dan topik yang sama sahaja. Walau bagaimanapun, mereka akan dijelaskan dan mengulas secara berasingan di bawah.

Tempoh Wahyu

Hadrat Hasan Basri, 'Ikrimah,' Ata 'dan Jabir bin Zaid mengatakan bahawa Surah ini adalah Makki. Tradisi dari Hadrat 'Abdullah bin' Abbas juga menyokong pandangan yang sama. Walau bagaimanapun, menurut tradisi lain dari beliau, Madani dan pandangan yang sama juga digelar oleh Hadrat 'Abdullah bin Zubair dan Qatadah. Salah satu tradisi yang memperkuat pandangan kedua ini adalah Hadis yang mana Muslim, Tirmidzi, Nasa'i dan Imam Ahmad bin Hanbal mempunyai kaitan dengan kuasa Hadrat 'Uqbah bin' Amir. Beliau berkata bahawa nabi (yang berseragam) pernah berkata kepadanya: "Tahukah kamu apa ayat-ayat yang diturunkan kepadaku pada malam ini? Ayat-ayat yang tidak jelas ini adalah A'udhu bi-Rabbil-falaq dan A'udhu bi -Rabbin-nas Hadis ini digunakan sebagai hujah bagi Surah ini menjadi Madani kerana Hadrat 'Uqbah bin' Amir telah menjadi seorang Muslim di Madinah selepas hijrah , seperti yang dihubungkan oleh Abu Da'ud dan Nasa'i atas dasar pernyataannya sendiri. Tradisi lain yang memberi kekuatan kepada pandangan ini adalah yang berkaitan dengan Ibn Sa'd, Muhiyy-us-Sunnah Baghawi, Imam Nasafi, Imam Baihaqi, Hafiz Ibn Hajar, Hafiz Badr-uddin 'Ayni,' Abd bin Humaid dan lain-lain dengan kesan bahawa Surah ini diturunkan ketika orang-orang Yahudi telah mengerjakan sihir pada Nabi (yang telah damai) di Madinah dan dia telah jatuh sakit di bawah pengaruhnya. Ibn Sa'd telah berkaitan dengan kewibawaan Waqidi bahawa ini berlaku di AH 7. Atas dasar ini, Sufyan bin Uyainah juga telah menerangkan tentang Surah ini sebagai Madani.
Tetapi seperti yang telah kita jelaskan dalam Pengenalan kepada Surah Al-Ikhlas, apabila dikatakan tentang Surah atau ayat tertentu yang diturunkan pada peristiwa ini atau itu, itu tidak semestinya bererti bahawa ia telah diturunkan buat kali pertama pada itu sangat sekali. Sebaliknya ia kadang-kadang berlaku bahawa Surah atau ayat sebelumnya telah diturunkan, maka pada kejadian atau kemunculan peristiwa atau situasi tertentu, perhatian Rasulullah telah ditarik oleh Allah untuk kedua kalinya, atau bahkan sekali lagi dan lagi. Pada pendapat kami, perkara yang sama juga berlaku dengan Mu'awwidhatayn . Perkara-perkara Surah ini adalah jelas bahawa ini telah diturunkan di Makkah pada mulanya ketika penentangan terhadap Nabi di sana telah tumbuh sangat sengit. Kemudian, ketika di Madinah badai pembangkang dibangkitkan oleh orang munafik, orang Yahudi dan orang-orang musyrik, nabi telah diarahkan untuk membacakan Surah ini, seperti yang telah disebutkan dalam tradisi yang disebutkan di atas dari Hadrat Uqbah bin Amir. Selepas itu, apabila sihir dilakukan padanya, dan penyakitnya semakin kuat, Jibril datang dan memerintahkan kepadanya oleh perintah Allah untuk membacakan Surah ini. Oleh itu, menurut pendapat kami, pandangan yang dipegang oleh para pengulas yang menggambarkan kedua Surah tersebut sebagai Makki lebih dipercayai. Mengenai mereka yang tersambung secara eksklusif dengan kejadian sihir adalah sukar, kerana kejadian ini hanya berkaitan dengan satu ayat (v.4), ayat-ayat surah al-Falaq dan seluruh Surah An-Nas tidak ada kaitan dengannya secara langsung.

Tema dan Perkara Perkara

Keadaan di mana kedua Surah ini diturunkan di Makkah adalah seperti berikut. Sebaik sahaja nabi (yang menjadi damai) mula memberitakan mesej Islam, nampaknya seolah-olah dia telah menimbulkan semua golongan orang di sekelilingnya. Apabila mesejnya menyebarkan pembangkang Quraish yang tidak percaya juga menjadi semakin kuat. Selagi mereka mempunyai harapan bahawa mereka akan dapat menghindarinya daripada memberitakan mesejnya dengan melemparkan beberapa godaan dalam perjalanannya, atau menarik beberapa tawar-menawar dengannya, permusuhan mereka tidak menjadi sangat aktif. Tetapi apabila nabi itu mengecewakan mereka sepenuhnya bahawa dia tidak akan memberi kesan apa-apa jenis kompromi dengan mereka dalam perkara iman, dan dalam Surah Al-Kafirun mereka dengan jelas diberitahu: "Saya tidak menyembah orang yang kamu sembah dan tidak juga kamu penyembah Dia yang saya sembah kerana kamu adalah agama kamu dan saya adalah saya ", permusuhan itu menyentuh hadnya yang melampau. Lebih-lebih lagi, keluarga-keluarga yang mana ahli-ahlinya (lelaki atau wanita, lelaki atau perempuan) telah menerima Islam, telah membakar dengan marah dari dalam melawan Nabi. Mereka mengutuknya, mengadakan rundingan rahsia untuk membunuhnya dengan senyap-senyap dalam kegelapan malam supaya Bani Hashim tidak dapat menemui pembunuh dan membalas dendam; sihir dan azimat sedang dikerjakan kepadanya supaya menyebabkan kematiannya, atau membuatnya jatuh sakit, atau menjadi marah; satans dari kalangan lelaki dan jin tersebar di setiap sisi sehingga membisikkan satu atau kejahatan lain ke dalam hati orang-orang terhadapnya dan Al-Quran yang dibawa olehnya sehingga mereka menjadi curiga terhadapnya dan melarikan diri darinya. Terdapat banyak orang yang membakar dengan cemburu terhadapnya, kerana mereka tidak dapat bertolak ansur dengan seorang lelaki dari keluarga atau klan lain daripada mereka sendiri harus berkembang dan menjadi terkenal. Contohnya, mengapa Abu Jahl melangkah setiap batas dalam permusuhannya kepadanya telah dijelaskan oleh dirinya sendiri: "Kami dan Bani Abdi Manaf (yang mana nabi itu adalah milik) adalah pesaing satu sama lain: mereka memberi makan kepada yang lain, kami juga memberi makan kepada orang lain, mereka memberikan kenderaan kepada rakyat, kami juga melakukan perkara yang sama, mereka memberikan sumbangan, kami juga memberikan sumbangan, sehingga apabila mereka dan kami menjadi sama dengan kehormatan dan bangsawan, mereka sekarang menyatakan bahawa mereka mempunyai Nabi yang Diilhamkan dari surga, bagaimana kita boleh bersaing dengan mereka dalam bidang ini? Oleh Tuhan, kita tidak akan pernah mengakui dia, dan tidak mengesahkan iman kepadanya ". ( Ibn Hisham , jilid I, ms 337-338).
Demikianlah keadaan ketika Rasulullah saw telah diperintahkan untuk memberitahu rakyat: "Aku berlindung kepada Tuhan dari subuh, dari kejahatan segala sesuatu yang telah Dia ciptakan, dan dari kejahatan kegelapan malam dan dari kejahatan para penyihir, lelaki dan wanita, dan dari kejahatan orang-orang yang iri hati ", dan mengatakan kepada mereka:" Aku berlindung kepada Tuhan manusia, Raja manusia, dan Tuhan manusia, dari kejahatan dari pembisik, yang kembali berulang-ulang, yang berbisik (jahat) ke dalam hati manusia, sama ada dia dari kalangan jin atau manusia. " Ini sama dengan apa yang dikatakan oleh Nabi Musa ketika Firaun menyatakan reka bentuknya di hadapan mahkamah penuhnya untuk membunuhnya: "Saya telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu terhadap setiap orang yang sombong yang tidak percaya pada Hari Perhimpunan. " (Al-Mu'min: 27). Dan: "Aku telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu supaya jangan kamu menyerang aku." (Ad-Dukhan; 20).
Pada kedua peristiwa ini nabi-nabi Allah yang terkenal dihadapkan dengan musuh-musuh yang kuat, kuat dan kuat. Pada kedua-dua keadaan mereka berdiri teguh pada mesej Kebenaran mereka terhadap lawan yang kuat, sedangkan mereka tidak mempunyai kekuatan material atas kekuatan yang mereka dapat melawan mereka, dan pada kedua-dua keadaan mereka benar-benar mengabaikan ancaman dan pelan berbahaya dan alat musuh musuh , berkata: "Kami telah berlindung dengan Tuhan alam semesta melawan kamu." Jelas, keteguhan dan keteguhan semacam itu dapat ditunjukkan hanya oleh orang yang mempunyai keyakinan bahawa kuasa Tuhannya adalah kuasa tertinggi, sehingga semua kekuatan dunia tidak penting terhadap Dia, dan tidak ada yang dapat membahayakan orang yang telah mengambil Perlindungannya. Hanya orang seperti itu boleh berkata: "Saya tidak akan berputus asa untuk mengajar Firman Kebenaran. Saya paling tidak mengambil berat untuk apa yang anda boleh katakan atau lakukan, kerana saya telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu dan Tuhan dari semua alam semesta."

Tanya sama ada Mu'awwidhatayn, atau tidak, Quran

Perbincangan di atas sudah cukup untuk membantu seseorang memahami sepenuhnya tema dan kandungan dua surah ini, tetapi sejak tiga titik dalam kitab Hadis dan ulasan mengenai Surah ini telah dibincangkan, yang mungkin menimbulkan keraguan dalam minda, perlu untuk membersihkan mereka juga di sini.
Pertama, sama ada benar bahawa kedua Surah ini adalah Surah Al-Quran, atau sama ada ada keraguan dalam hal ini. Persoalan ini timbul kerana dalam tradisi yang berkaitan dengan seorang Sahabat yang terkenal seperti Hadrat Abdullah bin Mas'ud, telah dikatakan bahawa dia tidak menganggap kedua Surah itu sebagai Surah Al-Quran dan telah menghapuskannya dari salinan Mushaf . Imam Ahmad, Bazzar, Tabarani, Ibnu Marduyah, Abu Ya'la, Abdullah bin Ahmad bin Hanbal, Humaydi, Abu Nu'aim, Ibn Hibban dan ahli-ahli tradisi lain telah mengaitkannya dengan Hadrat Abdullah bin Mas'ud dengan rantai pemancar dan kebanyakan pada pihak berkuasa bunyi. Menurut tradisi ini, ia tidak hanya menghapuskan Surah ini dari Mushaf tetapi juga telah dilaporkan bahawa dia pernah berkata: "Jangan campurkan dengan Al-Qur'an yang bukan Al-Qur'an. Kedua Surah ini adalah tidak termasuk dalam al-Quran. Ini hanyalah sebuah arahan yang diarahkan kepada Nabi saw (yang menjadi damai) untuk mencari perlindungan Tuhan. " Dalam beberapa tradisi terdapat juga penambahan yang dia tidak membaca Surah ini dalam Doa.
Berdasarkan tradisi ini, penentang-penentang Islam mempunyai peluang untuk menimbulkan keraguan tentang Al-Qur'an, dengan mengatakan bahawa Kitab ini, melarang Allah, tidak bebas dari korupsi. Sewaktu, menurut seorang Sahabat pangkat Hadrat Abdullah bin Mas'ud, kedua Surah ini merupakan pengilhakan kepada Al-Quran, banyak tambahan dan penolakan yang lain juga mungkin telah dibuat di dalamnya. Untuk menghilangkan Al-Qur'an daripada menyalahkan Qadi Abu Bakr Al-Baqillani, Qadi Iyad dan yang lain menegaskan bahawa Ibn Mas'ud sebenarnya bukan seorang yang menghina Mu'awwidhatayn sebagai Al-Quran tetapi hanya menolak menulisnya Mushaf . Oleh kerana menurutnya, hanya apa yang dibenarkan oleh Nabi saw, harus ditulis dalam Mushaf , dan Ibn Mas'ud tidak menerima maklumat yang telah dibenarkan oleh Nabi saw ini. Tetapi pendirian ini tidak betul, kerana berdasarkan bukti yang jelas, telah disahkan bahawa Ibn Mas'ud (semoga Allah senang kepadanya) telah menafikan bahawa ini adalah Surah Al-Qur'an. Sesetengah ulama lain, misalnya, Imam Nawawi, Imam Ibn Hazm dan Imam Fakhr-ud-din Razi, menganggap ini sebagai dusta dan kepalsuan tulen yang Ibn Mas'ud telah menegaskan apa-apa perkara sedemikian. Tetapi untuk menolak fakta sejarah yang tulen tanpa keterangan yang kukuh adalah tidak ilmiah.
Sekarang, persoalannya ialah: Bagaimanakah penyalahkan yang melekat pada Al-Quran kerana tradisi Ibn Mas'ud dengan betul menyangkal? Soalan ini mempunyai beberapa jawapan yang akan kami berikan di bawah dalam urutan:
  1. Hafiz Bazzar selepas mengaitkan tradisi Ibnu Mas'ud di Musnad , telah menulis bahawa dia bersendirian dan terpencil dalam pendapatnya; tiada seorang pun daripada kalangan sahabat yang menyokong pandangan ini.
  2. Salinan Al-Qur'an yang mana khalifah ketiga, Hadrat Uthman (semoga Allah senang kepadanya), telah disusun oleh kesepakatan para sahabat dan yang telah dihantarnya dari Khalifah Islam secara rasmi ke pusat-pusat dunia Islam terkandung kedua Surah ini.
  3. Mushaf yang, sejak masa suci Nabi (yang menjadi damai) sampai hari ini, mempunyai meterai konsensus seluruh dunia Islam, mengandungi kedua Surah ini. Pendapat yang bersendirian hanya Abdullah bin Mas'ud, walaupun pangkatnya yang tinggi, tidak mempunyai berat terhadap konsensus besar ini.
  4. Ia disahkan oleh ahadith yang kukuh dan dipercayai dari Nabi saw yang tidak hanya membaca Surah ini dalam doa itu tetapi mengajar orang lain juga untuk membacakannya, dan mengajarkan mereka kepada orang-orang sebagai Surah Al-Qur ' a. Sebagai contoh, pertimbangkan ahadith berikut :
Kami telah menyebutkan mengenai kuasa Islam, Ahmad, Tirmidhi dan Nasai dari tradisi Hadrat Uqbah bin Amir bahawa nabi memberitahunya tentang Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas, mengatakan bahawa ayat-ayat itu telah diturunkan kepadanya pada malam itu. Suatu tradisi di Nasai dari Uqbah bin Amir adalah berpengaruh bahawa Nabi (yang menjadi damai) membaca kedua Surah ini dalam Doa Pagi. Imam Ahmad pada pihak berwibawa telah menceritakan dalam Musnadnya tradisi dari seorang Sahabat yang mengatakan kepada Nabi saw kepadanya: "Apabila kamu melaksanakan solat, baca kedua surah ini di dalamnya."
Dalam Musnad Ahmad, Abu Daud dan Nasai, tradisi Uqbah bin Amir ini telah dikaitkan: "Nabi berkata kepadanya: Bukankah aku akan mengajarkan kepadamu dua Surah seperti yang ada di antara Surah yang terbaik yang dibacakan oleh orang-orang itu? saya, wahai Rasulullah, maka Rasulullah mengajarkan kepadanya Mu'awwidhatayn . Kemudian doa itu bermula dan nabi membacakan dua Surah yang sama di dalamnya juga, dan apabila setelah sembahyang Nabi saw yang dilalui olehnya, dia berkata kepada dia, 'O Uqbah, bagaimana anda menyukainya?' Kemudian dia mengarahkan beliau untuk memberi kesan: Apabila anda tidur, dan apabila anda bangun dari tempat tidur, bacalah Surah ini. "
Dalam Musnad Ahmad, Abu Da'ud, Tirmidhi dan Nasa'i terdapat tradisi dari Uqbah bin Amir, dengan mengatakan bahawa nabi itu menasihati beliau untuk membaca Mu'awwidhat (iaitu Qul Huwa Allahu ahad dan Mu'awwidhatayn ) selepas setiap Doa.
Nasai, Ibn Marduyah dan Hakim telah menceritakan tradisi ini juga dari Uqbah bin Amir: "Setelah nabi sedang menunggang kenderaan dan saya berjalan bersama dengannya dengan tangan saya diletakkan di atas kaki sucinya, saya berkata: Mohon mengajar saya Surah Hud atau Surah Yusuf Dia menjawab: Di sisi Allah tidak ada lagi manfaat bagi hamba daripada Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq . "
Suatu tradisi dari Abdullah bin Abid al-Juhani telah dikaitkan oleh Nasai, Baihaqi dan Ibn Sad, mengatakan bahawa Nabi berkata kepadanya: "Ibn Abid, saya tidak harus memberitahu anda apa yang terbaik dari cara yang mana Para penunjuk berlindung telah memohon perlindungan kepada Allah? Saya telah mengemukakan: Ajarkan kepada saya, Wahai Rasulullah, Dia menjawab: Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq dan Qul a-udhu bi Rabbin-nas - kedua Surah ini.
Ibnu Marduyah telah berkaitan dengan Hadrat Umm Salamah: "Surah yang paling disukai oleh Allah adalah: Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq dan Qul a'udhu bi-Rabbin-nas ."
Di sini, timbul pertanyaan: apa yang menyebabkan Hadrat Abdullah bin Mas'ud salah faham bahawa kedua-dua mereka bukanlah Surah Al-Quran? Kami mendapat jawapan kepadanya apabila kita menggabungkan dua tradisi: pertama, bahawa Hadrat Abdullah bin Mas'ud menegaskan bahawa ini hanyalah sebuah perintah yang diberikan oleh Nabi saw (kepada siapa yang menjadi damai) untuk mengajarnya cara mencari perlindungan dengan Allah ; kedua, tradisi Imam Bukhari yang berkaitan dalam Sahihnya , Imam Ahmad di Musnadnya , Hafiz Abu Bakr al-Humaidi di Musnad , Abu Nu'aim di Al-Mustakhraj dan Nasai di Sunannya , dengan rantai pemancar yang berbeza, atas kuasa Zirr bin Hubaish, dengan sedikit variasi dalam kata-kata dari Hadrat Ubayy bin Kab, yang memegang tempat yang terkenal di kalangan para Sahabat berdasarkan pengetahuannya tentang Al-Qur'an. Zirr bin Hubaish menyatakan: "Saya berkata kepada Hadrat Ubayy: Saudara lelaki kamu, Abdullah bin Mas'ud, mengatakan perkara-perkara ini, apa yang kamu katakan mengenai pandangan ini? Dia menjawab: Saya telah mempersoalkan Nabi (yang menjadi damai) Dia berkata kepada saya: Saya diberitahu untuk mengatakan ' qul ', jadi saya katakan ' qul '. Oleh itu, kita juga mengatakan sama seperti yang dikatakan nabi. "
Dalam tradisi yang berkaitan dengan Imam Ahmad, kata-kata Hadrat Ubayy adalah seperti berikut: "Saya bersaksi bahawa Nabi (yang bersahabat ) mengatakan kepada saya bahwa Jibril ( Ibnu Abbas ) telah mengatakan kepadanya:Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq ; oleh itu, dia juga membaca, dan Gabriel memintanya untuk mengatakan: Qul a'udhu bi-Rabbin-nas ; oleh itu dia juga berkata demikian juga kita katakan sebagai nabi. Sedikit pertimbangan kedua-dua tradisi ini akan menunjukkan bahawa kata qul (katakanlah) dalam dua Surah menyebabkan Hadrat Abdullah bin Mas'ud salah faham bahawa Nabi (yang menjadi damai) telah diperintahkan untuk mengatakan: A'udhu bi- Rabbil-falaq danA'udhu bi-Rabbin-nas . Tetapi dia tidak merasakan apa-apa keperluan untuk mempersoalkan Nabi tentang hal itu. Dalam fikiran Hadrat Ubbay bin Kab juga timbul pertanyaan tentang beliau dan dia meletakkannya di hadapan nabi.Rasulullah menjawab: "Sejak Jibril (selamat datang kepadanya) telah berkata qul , jadi saya juga mengatakan qul ." Marilah kita meletakkannya seperti ini. Sekiranya ada orang yang diperintahkan dan bertanya: "Katakanlah, saya berlindung", dia tidak akan melaksanakan perintah itu, mengatakan: "Katakanlah, saya berlindung", tetapi dia akan menggugurkan kerja "berkata" dan berkata: "Saya berlindung. " Sebaliknya, jika utusan seorang pegawai atasan menyampaikan kepada seseorang pesan itu dalam kata-kata ini: "Katakanlah, saya berlindung", dan perintah ini diberikan kepadanya bukan hanya untuk dirinya sendiri tetapi untuk disampaikan kepada orang lain, dia akan menyampaikan kata-kata perkataan verbatim kepada orang-orang, dan tidak akan mempunyai kebenaran untuk menggugurkan apa-apa dari teks mesej itu. Oleh itu, hakikat bahawa kedua Surah ini bermula dengan perkataan quladalah bukti yang jelas bahawa itu adalah Firman Ilahi, yang Nabi (yang menjadi damai) terikat untuk menyampaikan verbatim. Ia bukan sekadar perintah yang diberikan kepadanya untuk orangnya. Selain kedua surah ini, terdapat 330 ayat lain dalam al-Qur'an yang bermula dengan qul (katakan). Kehadiran qul dalam semua ini adalah bukti bahawa ia adalah Firman Ilahi. yang diwajibkan kepada nabi untuk menyampaikan kata-kata kerja; kalau tidak, jika qul di mana-mana maksudnya suatu perintah, nabi itu akan menjatuhkannya dan mengatakan hanya apa yang diperintahkan kepadanya untuk dikatakan, dan ia tidak akan direkam dalam Al-Quran, tetapi, sebaliknya, dia akan tetap kandungan dengan hanya mengatakan apa yang diperintahkan kepadanya.
Di sini, jika seseorang menganggapnya, seseorang dapat memahami sepenuhnya bagaimana tidak munasabah untuk menganggap sahabat-sahabat sebagai tidak sempurna dan untuk membuat keraguan bahawa Sahabat telah dipersalahkan sebaik sahaja seseorang mendengar kata-kata atau melakukan perbuatannya sebagai salah. Di sini, seseorang dapat melihat dengan jelas apa kesalahan yang dilakukan oleh Companion yang terkenal seperti Hadrat Abdullah bin Mas'ud tentang dua Surah Al-Quran. Sekiranya kesalahan sedemikian boleh dilakukan oleh Companion yang terkenal seperti dia, orang lain juga mungkin melakukan kesalahan. Kita boleh menelitinya dengan cara saintifik, dan menggambarkannya sebagai salah jika sesuatu yang dikatakan atau dilakukan oleh Sahabat terbukti salah. Tetapi sesungguhnya jahat adalah orang yang melampaui menerangkan perbuatan yang salah sebagai salah dan mula mengucap dan mencari kesalahan dengan Sahabat Nabi Allah. Mengenai Mu'awwidhatayn, para pengulas dan ahli tradisi telah menggambarkan pendapat Ibnu Mas'ud sebagai salah, tetapi tidak ada seorang pun yang berani mengatakan bahawa dengan menafikan kedua Surah Al-Qur'an ini, dia telah, melarang Allah, menjadi orang yang tidak percaya.

Soalan nabi yang dipengaruhi oleh Magic

Perkara kedua yang timbul berkenaan dengan kedua Surah ini adalah, mengikut tradisi, sihir telah dilakukan pada nabi, dan dia telah jatuh sakit di bawah kesannya, dan Gabriel (damai kepadanya) telah mengarahkan dia untuk mengulangi Surah ini untuk menghapuskan pesona. Ini telah dibantah oleh banyak rasionalis zaman kuno dan moden. Mereka mengatakan bahawa jika tradisi ini diterima, keseluruhan Syari'ah menjadi ragu. Kerana sekiranya Nabi itu dapat terpesona, dan menurut tradisi ini dia terpesona, tidak dapat mengatakan apa yang Nabi telah diucapkan dan lakukan di bawah pengaruh sihir oleh lawannya, dan apa yang dalam ajarannya adalah Ilahi dan apa hasil sihir. Bukan sahaja ini: mereka juga mendakwa bahawa jika ini diterima sebagai benar, mungkin Nabi telah diminta untuk membuat tuntutan kepada Nabi melalui sihir dan Nabi dengan salah faham mungkin telah berfikir bahawa seorang malaikat telah datang kepadanya. Mereka juga berpendapat bahawa tradisi ini bertentangan dengan Al-Qur'an. Al-Qur'an menyebut tuduhan orang-orang kafir yang mengatakan bahawa Nabi telah dipijak (Bani Isra'il: 47), tetapi tradisi ini mengesahkan tuduhan orang-orang kafir bahawa Nabi sebenarnya telah terpesona dan diceraikan.
Untuk penyiasatan yang betul mengenai soalan ini adalah perlu bahawa seseorang harus terlebih dahulu melihat sama ada ia ditubuhkan oleh bukti sejarah yang sahih bahawa Nabi (yang menjadi damai) sebenarnya telah dipengaruhi oleh sihir, dan jika ya, apakah itu dan apa yang tahap. Kemudian ia harus dilihat sama ada bantahan yang dibangkitkan terhadap apa yang ditubuhkan secara sejarah sebenarnya berlaku padanya atau tidak.
Para cendekiawan Islam pada masa yang paling awal benar-benar jujur ​​dan tegak kerana mereka tidak berusaha untuk merosakkan sejarah atau menyembunyikan fakta-fakta menurut ide, konsep dan anggapan mereka sendiri. Mereka disampaikan utuh kepada generasi kemudian apa sahaja yang telah disahkan secara bersejarah, dan sama sekali tidak peduli bagaimana bahan yang dibekalkan oleh mereka boleh digunakan oleh orang yang bengkok apabila membuat kesimpulan yang berlawanan dari fakta-fakta. Sekarang, jika sesuatu yang disahkan oleh cara-cara yang sahih dan bersejarah, tidaklah wajar bagi orang yang jujur ​​dan berhati-hati bahawa dia harus menafikan sejarah atas alasan bahawa jika ia menerimanya, ia akan membawa kepada kejahatan ini menurut pemikirannya , dan tidak semestinya ia perlu menambah dan melangkaui hadnya yang asli dengan tekaan dan spekulasi apa sahaja yang ditubuhkan secara sejarah. Sebaliknya, dia harus menerima sejarah sebagai sejarah dan kemudian melihat apa yang sebenarnya dibuktikan olehnya dan apa yang tidak.
Sehubungan dengan aspek sejarah, insiden nabi yang dipengaruhi oleh sihir benar-benar disahkan, dan jika ia dapat disangkal oleh kritikan saintifik, maka tidak ada peristiwa bersejarah di dunia yang dapat dibuktikan benar dan tulus. Ia telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Nasai, Ibn Majah, Imam Ahmad, Abdur Razzaq, Humaidi, Baihaqi, Tabarani, Ibn Sad, Ibn Mardayah, Ibn Abi Shaibah, Hakim, Abd bin Humaid dan tradisi lain atas kuasa Hadrat Aishah , Hadrat Zaid bin Arqam dan Hadrat Abdullah bin Abbas, melalui banyak saluran yang berbeza dan banyaknya pemalsuan yang keluar dari soalan itu. Walaupun setiap tradisi dengan sendirinya adalah laporan terpencil ( khabar wahid ), kami memberikannya di bawah sebagai peristiwa yang berkaitan dari butiran yang diberikan oleh tradisi.
Selepas perjanjian damai Hudaibiyah ketika Nabi saw kembali ke Madinah, orang Yahudi Khaibar mengunjungi Madinah di Muharram, AH 7 dan bertemu seorang penyihir terkenal, Labid bin Asam, yang berasal dari suku Ansar daripada Bani Zurayq. Mereka berkata kepadanya: "Kamu tahu, bagaimana Muhammad telah mengorbankan kita dengan sebaik-baiknya, dan kita telah berusaha untuk meredakannya tetapi tidak berjaya, sekarang kita telah datang kepada kamu kerana kamu ahli sihir yang lebih mahir. Berikut adalah tiga duit syiling emas, terima ini dan buat mantra sihir yang kuat tentang Muhammad. " Pada masa itu nabi itu mempunyai budak Yahudi sebagai pembantunya. Melaluinya, mereka memperoleh sepotong sikat Nabi Muhammad dengan beberapa rambut yang tersangkut kepadanya. Magic telah bekerja pada rambut yang sama dan gigi sikat. Mengikut beberapa tradisi, sihir telah dilakukan oleh Labid bin Asam sendiri, menurut yang lain, adik-adiknya lebih mahir daripada dia dan dia mendapat mantra melalui mereka. Walau apa jua kesnya, Labid meletakkan mantera ini dalam spathe pohon tarikh lelaki dan dia di bawah batu di bawah Dharwan atau Dhi Arwan, sumur Bani Zurayq. Mantra itu mengambil satu tahun penuh untuk memberi kesan kepada Nabi (yang menjadi damai). Pada separuh akhir tahun ini nabi mulai merasa seolah-olah tidak sihat. Empat puluh hari yang lalu menjadi keras kepadanya, di mana tiga hari terakhir lebih sukar. Tetapi kesan maksimalnya terhadapnya adalah bahawa dia meleleh jauh dari dalam. Dia fikir dia telah melakukan sesuatu sedangkan dia sebenarnya tidak melakukannya: dia menganggap dia telah melawat isterinya sedangkan dia tidak pernah melawat mereka; dan kadang-kadang dia akan ragu-ragu melihat sesuatu sedangkan pada hakikatnya, dia tidak melihatnya. Semua kesan ini terhad kepada orangnya sendiri; begitu banyak sehingga orang lain tidak dapat melihat apa keadaan yang dia lalui. Adapun beliau sebagai seorang Nabi, tiada perubahan berlaku dalam pelaksanaan tugasnya.
Tidak ada tradisi untuk mengatakan bahawa dia mungkin telah melupakan beberapa ayat Al-Qur'an pada masa itu, atau mungkin membaca ayat salah, atau perubahan mungkin berlaku dalam majlis-majlis dan dalam nasihat dan khotbahnya, atau dia mungkin mempunyai membentangkan wacana sebagai Wahyu yang mungkin tidak diturunkan kepadanya, atau dia mungkin telah merindukan Doa dan berpendapat bahawa dia telah melakukannya. Allah melarang, jika ada perkara seperti itu berlaku, ia akan menyebabkan kerongkongan dan seluruh Arab akan tahu bahawa ahli silap mata telah mengalahkan orang yang tidak dapat mengalahkan kuasa. Tetapi kedudukan nabi sebagai seorang Nabi tetap tidak terpengaruh olehnya. Hanya dalam kehidupan peribadi beliau, dia tetap bimbang kerana itu. Akhirnya, suatu hari ketika dia berada di rumah Hadrat Aishah, dia berdoa kepada Allah untuk dipulihkan untuk kesihatan penuh. Sementara itu, dia tertidur atau mengantuk dan bangun, dia berkata kepada Hadrat Aishah: "Tuhanku telah memberitahukan kepadaku apa yang telah aku minta kepada-Nya." Hadrat Aishah bertanya apa itu. Dia menjawab: "Dua lelaki (iaitu dua malaikat dalam nama manusia) datang kepada saya, satu duduk di dekat kepala saya dan yang lain di dekat kakiku, yang pertama bertanya: apa yang telah terjadi kepadanya? Yang lain menjawab: Magic telah bekerja padanya Dia menjawab: Labid bin Asam Dia bertanya: Apa yang terkandung di dalamnya? Dia menjawab: Di dalam sisir dan rambut ditutupi di dalam spathe dari pohon tanggal lelaki. Dia menjawab: di bawah batu di bawah Dhi Arwan (atau Dharwan), sumur Bani Zurayq Dia bertanya: apa yang perlu dilakukan? Dia menjawab: sumur itu harus dikosongkan dan ia harus dikeluarkan dari Rasulullah kemudian mengutus Hadrat Ali, Hadrat Ammar bin Yasir dan Hadrat Zubair: Mereka juga disertai oleh Jubair bin Iyas az-Zurqi (dua lelaki dari Bani Zurayq). Kemudian nabi juga tiba di sumur bersama sesetengah sahabat, airnya diambil dan spathe pulih. Di sana mereka mendapati bahawa di samping sisir dan rambut ada tali dengan sebelas knot di atasnya dan imej lilin dengan jarum yang dicucuk ke dalamnya. Jibril (datang kepada beliau) datang dan memberitahunya untuk mengulangi Mu'awwidhatayn . Semasa dia mengulangi ayat selepas ayat, simpulan telah dilonggarkan dan jarum dikeluarkan setiap kali, sehingga menyelesaikan kata-kata terakhir semua knot dilonggarkan dan semua jarum dikeluarkan, dan dia sepenuhnya dibebaskan dari pesona. Selepas itu dia memanggil Labid dan mempersoalkannya. Dia mengaku bersalah dan nabi membiarkan dia pergi, kerana dia tidak pernah membalas dendam kepada sesiapa pun atas apa-apa bahaya yang dilakukan kepada orang itu. Dia juga enggan membicarakannya kepada orang lain, mengatakan bahawa Allah telah mengembalikannya kepada kesihatan; oleh itu dia tidak suka bahawa dia harus menghasut orang terhadap sesiapa pun.
Inilah kisah sihir yang dilakukan pada nabi. Di sana jika tiada apa-apa di dalamnya yang boleh bertentangan dengan jawatannya Nabi. Dalam keupayaan pribadinya jika ada kecederaan yang dapat ditimpakan kepadanya seperti yang terjadi di Pertempuran Uhud, jika ia dapat jatuh dari kudanya dan terluka sebagaimana yang disahkan oleh Hadis , jika ia dapat diserang oleh kalajengking seperti yang telah disebutkan dalam beberapa Tradisi dan tidak ada yang menafikan perlindungan yang dijanjikan oleh Allah dalam kapasitinya sebagai nabi, ia juga boleh jatuh sakit di bawah pengaruh sihir dalam kemampuan pribadinya. Bahawa seorang nabi dapat dipengaruhi oleh sihir juga disahkan oleh Al-Qur'an. Dalam Surah Al-A'raf, telah dikatakan mengenai para penyihir Firaun bahawa ketika mereka menghadapi Nabi Musa, mereka menyerupai beribu-ribu orang yang berkumpul untuk menyaksikan pertemuan tersebut (ayat 116).Dalam Surah Ta Ha telah dikatakan bahawa tidak hanya orang biasa tetapi Nabi Musa juga merasakan bahawa tali dan tongkat yang mereka lemparkan berlari ke arah mereka seperti ular begitu banyak, dan ini memenuhi hati Musa dengan ketakutan. Maka Allah menurunkan kepadanya: "Janganlah kamu takut akan kamu, maka keluarlah kamu dengan kemenangan; (ayat 66-69). Adapun keberatan bahawa ini kemudian menegaskan tuduhan orang-orang kafir Makkah bahawa Nabi (yang menjadi damai) adalah seorang lelaki yang terpesona, jawabannya adalah bahawa orang-orang kafir tidak memanggilnya lelaki yang terpesong dalam erti kata bahwa dia telah jatuh sakit di bawah kesan sihir yang dilakukan oleh seseorang, tetapi dalam erti kata bahawa ada ahli silap mata, Allah melarang, membuatnya gila, dan dia telah membuat tuntutan kepada Nabi dan memberitahu orang-orang cerita Neraka dan Syurga dalam kegilaannya yang sama. Sekarang jelaslah keberatan ini sama sekali tidak berlaku kepada sesuatu yang sejarah menegaskan bahawa mantra sihir hanya mempengaruhi orang Muhammad (yang menjadi damai) dan bukan nabi Muhammad (yang menjadi damai), yang tetap sepenuhnya tidak terjejas olehnya.
Dalam hubungan ini, satu lagi perkara yang patut disebutkan adalah bahawa orang-orang yang menganggap sihir sebagai sejenis takhayul memegang pandangan ini hanya kerana kesan sihir tidak dapat dijelaskan secara saintifik.Tetapi ada banyak perkara di dunia yang mana satu pengalaman dan peringatan tetapi tidak dapat menjelaskan secara ilmiah bagaimana mereka berlaku. Sekiranya kita tidak dapat memberi penjelasan yang sedemikian, tidaklah perlu kita menafikan perkara itu sendiri yang tidak dapat kita jelaskan. Magic, sebenarnya, adalah fenomena psikologi yang boleh mempengaruhi tubuh melalui fikiran seperti halnya fizikal mempengaruhi fikiran melalui tubuh. Sebagai contoh, ketakutan ialah fenomena psikologi, tetapi ia memberi kesan kepada badan: rambut berdiri di hujung dan badan gemetar. Magic tidak; sebenarnya, mengubah realiti, tetapi di bawah pengaruhnya minda dan deria manusia mula merasa seolah-olah realiti telah berubah. Kakitangan dan tali yang telah dilemparkan oleh para penyihir ke arah Nabi Musa, sebenarnya tidak menjadi ular, tetapi mata orang ramai sangat menyedihkan sehingga semua orang merasakan mereka adalah ular; bahkan deria Nabi Musa tidak dapat terpengaruh oleh mantra sihir. Begitu juga di Al-Baqarah: 102, telah dikatakan bahawa di Babilonia orang mempelajari sihir dari Harut dan Marut yang dapat menyebabkan perpecahan antara suami dan isteri. Ini juga merupakan fenomena psikologi. Jelas sekali, jika orang ramai tidak menganggapnya berkhasiat dengan pengalaman mereka tidak dapat menjadi pelanggannya. Tidak syak lagi, adalah betul bahawa seperti peluru senapang dan bom dari pesawat, sihir juga tidak boleh berkuatkuasa tanpa izin Allah, tetapi akan menjadi keras kepala untuk menafikan sesuatu yang telah dialami dan diperhatikan oleh manusia untuk beribu-ribu untuk tahun.

Soalan Menarik Azimat dan Amulet dalam Islam

Perkara ketiga yang timbul berkaitan dengan Surah ini ialah sama ada pembacaan azimat dan azimat mempunyai tempat dalam Islam, dan sama ada pembacaan itu dengan sendirinya berkhasiat atau tidak. Persoalan ini timbul dalam banyak hadith yang telah dilaporkan bahawa Nabi (pada siapa menjadi damai) pada waktu tidur setiap malam, terutama semasa sakit, digunakan untuk membaca Mu'awwidhatayn (atau menurut laporan lain, Mu'awwidhat , iaitu Qul Huwa-Allahu Ahad dan Mu'awwidhatayn ) tiga kali, meniup tangannya dan kemudian menggosokkan tangannya ke atas tubuhnya dari kepala ke kaki sejauh tangannya dapat dicapai. Semasa penyakit terakhirnya apabila ia tidak lagi mungkin untuknya melakukannya, Hadrat Aishah membacakan Surah ini sendiri atau dengan perintahnya melontarkan tangannya memandangkan mereka diberkati dan menggosoknya di tubuhnya. Tradisi mengenai perkara ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Nasai, Ibn Majah, Abu Da'ud dan Mu'atta Imam Malik melalui saluran otentik dengan kuasa Hadrat Aishah sendiri yang tidak dapat mengenali kehidupan dalam negeri nabi.
Dalam hal ini, seseorang harus terlebih dahulu memahami aspek keagamaannya. Dalam Hadis , tradisi yang panjang telah dikaitkan dengan kewibawaan Hadrat Abdullah bin Abbas, yang pada akhirnya telah dilaporkan oleh Nabi saw: "Orang-orang Ummah saya masuk Syurga tanpa perhitungan adalah mereka yang tidak berpaling rawatan dengan cara penjenamaan, tidak memikat, atau mengambil omens, tetapi bertawakkal kepada Tuhan mereka. " (Muslim).Mengikut tradisi yang dilaporkan oleh pihak berkuasa Hadrat Mughirah bin Shubah, nabi berkata: "Dia yang dirawat oleh penjenamaan, atau mempesona, menjadi bebas dari kepercayaan kepada Allah." (Tirmidzi). Hadrat Abdullah bin Mas'ud telah melaporkan bahawa Nabi tidak menyetujui sepuluh perkara yang salah satunya adalah bacaan azimat dan azimat kecuali dengan Mu'awwidhatayn atau Mu'awwidhat . (Abu Daud, Ahmad, Nasai, Ibn Hibban, Hakim).Sesetengah ahadith juga menunjukkan bahawa pada mulanya nabi itu sama sekali mengharamkan pembacaan azimat dan azimat, tetapi kemudian dia membenarkannya dengan syarat yang tidak sepatutnya memukul politeisme, tetapi seseorang itu harus membaca dan meniup dengan menggunakan nama-nama suci Allah , atau kata-kata Al-Quran. Kata-kata yang digunakan harus difahami dan seseorang harus tahu bahawa tidak ada dosa di dalamnya, dan seseorang itu tidak boleh sepenuhnya bergantung pada bacaan azimat tetapi atas kehendak Allah untuk menjadikannya bermanfaat. "Selepas penjelasan aspek agama, marilah kita sekarang lihat apa yang dikatakan Hadis dalam hal ini.
Tabarani di As-Saghir telah menceritakan tradisi mengenai otoritas Hadrat Ali, dengan mengatakan: "Seorang nabi telah tersangkut oleh kalajengking selama Doa. Apabila Doa selesai, dia berkata: Kutukan Allah adalah pada kalajengking: Kemudian dia menyeru air dan garam, dan mula menggosok tempat di mana kalajengking itu telah dicuci dengan air garam dan membaca Qul ya ayyuhal-kafirun , Qul Huwa Allahu ahad , Qul a'udhu bi-Rabbil -falaq danQul a'udhu bi-Rabbin-nas , bersama-sama dengannya. "
Ibn Abbas juga telah mengaitkan tradisi dengan kesannya: "Nabi saw yang digunakan untuk membaca doa ini mengenai Hadrat Hasan dan Husain: U'idhu kuma bi-kalimat Allahit-tamati min kulli shaitan-in wa hammati- wa min kulli ayt-in-lam nati : "Aku memberi kamu perlindungan dari kata-kata yang tidak bercela Allah, dari setiap syaitan dan perkara yang menyusahkan, dan dari setiap pandangan yang jahat." (Bukhari, Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah).
Suatu tradisi telah dikaitkan dengan Muslim, Muwatta, Tabarani dan Hakim tentang Uthman bin al-As ath-Thaqafi, dengan sedikit variasi dalam kata-kata, sehingga ia mengadu kepada Nabi (yang bersahabat), berkata: Oleh kerana saya telah menjadi seorang Muslim, saya merasa sakit dalam tubuh saya, yang membunuh saya. " Nabi berkata: "Letakkan tangan kananmu di tempat yang kamu merasakan kesakitan, kemudian bacalah Bismillah tiga kali, dan A'udhu billahi wa qudratihi min sharri ma ajidu wa uhadhiru (" Saya berlindung dengan Allah dan dengan kuasa-Nya dari kejahatan yang saya dapati dan saya takut ") tujuh kali, dan sapukan tangan anda." Di Muwatta terdapat penambahan: "Uthman bin Abi al-As berkata: Selepas itu kesakitan saya hilang dan sekarang saya mengajar formula yang sama kepada orang-orang rumah saya."
Musnad Ahmad dan Tahavi memuat tradisi ini dari Talq bin Ali: "Saya disengat oleh kalajengking di hadapan nabi (yang menjadi damai). Rasulullah membacakan sesuatu dan meniup ke arah saya dan menggosok tangannya di tempat yang terkena . "
Umat ​​Islam mengandung tradisi dari Abu Said Khudri, yang berkata: "Sekali ketika Nabi saw yang jatuh sakit, Gabriel datang dan bertanya: Wahai Muhammad, apakah kamu sakit? Rasulullah menjawab secara afirmatif, Gabriel berkata: Saya meniup kamu dengan nama Allah dari segala yang membingungkan kamu dan dari kejahatan setiap jiwa dan rupa kejahatan setiap orang, Semoga Allah memulihkan kamu kepada kesihatan, saya meniup kamu dalam namaNya.Tradisi yang sama telah dikaitkan dengan Musnad Ahmad atas kewenangan Hadrat Ubadah bin as-Samit, yang mengatakan: "Nabi Suci tidak sihat, saya pergi menemuinya dan mendapati dia dalam kesulitan yang besar. Pada waktu petang, saya dapati dia dengan baik, apabila saya bertanya bagaimana dia telah menjadi begitu lama, dia berkata: Jibril datang dan meniup saya dengan beberapa perkataan Kemudian dia membaca kata-kata yang serupa dengan yang dilaporkan dalam Hadis di atas . telah dikaitkan dengan kuasa Hadrat Aishah juga dalam Muslim dan Musnad Ahmad.
Imam Ahmad dalam Musnad beliau telah menceritakan tradisi ini dari Hafsah, ibu kepada Yang Beriman: "Suatu hari Nabi saw telah mengunjungi saya di rumah dan seorang wanita, bernama Shifa, sedang duduk bersama saya. kepada orang-orang untuk menyembuhkan mereka lepuh. Nabi berkata kepadanya: Ajarkanlah Hafsah juga formula itu. " Imam Ahmad, Abu Daud dan Nasai telah menceritakan tradisi ini dari Shifa binti Abdullah sendiri, berkata: "Nabi berkata kepada saya: Sama seperti anda telah diajar Hafsah membaca dan menulis, maka ajarkan dia bertiup untuk menyembuhkan lepuh juga."
Di dalam Islam ada tradisi dari Auf bin Malik al-Ashjal yang bermaksud: "Kami pernah berlatih meniup untuk menyembuhkan penyakit, dan kami bertanya kepada Nabi saw untuk pendapatnya dalam hal ini. ketahui kata-kata yang kamu pukulan di atas orang-orang. Tidak ada kemudaratan dalam meniup melainkan ia menganggap politeisme. "
Muslim, Musnad Ahmad dan Ibn Majah mengandungi tradisi dari Hadrat Jabir bin Abdullah, mengatakan: "Nabi saw telah melarang kami meniup untuk menyembuhkan penyakit. Kemudian orang-orang klan Hadrat Amr bin Hazm datang dan mereka berkata: Kami mempunyai formula yang kami gunakan untuk meniupkan orang ramai untuk menyembuhkan mereka dari sengatan kalajengking (atau ular-ular), tetapi anda telah melarang kami amalan itu, kemudian mereka membaca di hadapannya kata-kata yang mereka gunakan. Nabi berkata: Saya tidak melihat apa-apa bahaya di dalamnya, maka hendaklah orang yang dapat berbuat baik kepada saudaranya, lakukanlah dia dengan baik. " Satu lagi tradisi dari Jabir bin Abdullah dalam Muslim ialah: "Keluarga Hazm mempunyai rumus untuk menyembuhkan ular ular dan Nabi mengizinkan mereka untuk mengamalkannya." Ini juga disokong oleh tradisi dari Hadrat Aishah, yang terkandung di dalam Muslim, Musnad Ahmad, dan Ibn Majah: "Nabi memberikan izin kepada keluarga Ansar kerana meniup untuk menyembuhkan kesan-kesan jahat dari menggigit oleh setiap makhluk yang beracun. " Tradisi yang menyerupai ini telah dikaitkan dengan Hadrat Anas juga di Musnad Ahmad, Tirmidhi, Muslim dan Ibn Majah, mengatakan bahawa Nabi memberikan izin untuk meniup untuk menyembuhkan gigitan oleh makhluk-makhluk beracun, penyakit lepuh dan kesan-kesan buruk. "
Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah dan Hakim telah menceritakan tradisi ini atas kewenangan Hadrat Umair, hamba Abi al-Laham yang dibebaskan: "Pada zaman pra-Islam saya mempunyai formula yang saya gunakan untuk meniupkan umat. telah membacanya sebelum nabi, lalu dia memberitahu saya untuk melepaskan kata-kata itu dan perkataan daripadanya, dan membenarkan saya meniup dengan yang lain. "
Menurut Muwatta , Hadrat Abu Bakr pergi ke rumah putrinya, Hadrat Aishah, dan mendapati bahwa dia tidak sihat dan seorang wanita Yahudi meniupnya. Kemudian dia berkata kepadanya: "Pukulannya dengan kitab Allah." Ini menunjukkan bahawa jika orang-orang dari Kitab Praktik Buku meniup melalui ayat-ayat Taurat dan Injil, ia juga dibenarkan.
Adapun persoalan sama ada bertiup untuk mengubati penyakit juga berkhasiat, atau tidak, jawapannya adalah bahawa Nabi (yang menjadi damai) bukan sahaja tidak melarang seseorang untuk mendapatkan rawatan untuk mengubati dan merawatnya tetapi dia sendiri menyatakan bahawa Allah telah menciptakan penawar bagi setiap penyakit dan menggalakkan pengikutnya menggunakan ubat. Beliau sendiri memberitahu orang-orang ubat-ubatan untuk penyakit-penyakit tertentu, seperti yang dapat dilihat dalam Hadis di Kitab at-Tib (Kitab Penyembuhan). Tetapi penawar itu boleh bermanfaat dan berguna hanya oleh arahan dan kebenaran Allah, jika tidak, jika ubat dan rawatan perubatan itu bermanfaat dalam setiap kes, tiada siapa yang akan meninggal di hospital. Sekarang, jika di samping penyembuhan dan rawatan perubatan, Firman Allah dan nama-Nya yang indah juga digunakan, atau Firman dan nama-Nya yang indah juga digunakan, atau Allah dihidupkan dan dipanggil untuk bantuan dengan cara FirmanNya, Nama dan Atribut di tempat yang tidak ada bantuan perubatan, ia tidak akan menentang sebab kecuali para materialis. Walau bagaimanapun, adalah tidak wajar untuk mengabaikan sengaja menyembuhkan atau merawat mana-mana yang tersedia, dan penggunaannya hanya untuk menawan dan membaca azimat, dan rakyat harus memulakan amalan biasa untuk memberikan azimat sebagai cara untuk memperoleh mata pencarian mereka.
Ramai orang dalam hal ini berhujah dari tradisi Hadrat Abu Said Khudri yang telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Musnad Ahmad, Abu Daud dan Ibn Majah, dan disokong juga oleh tradisi yang berkaitan dengan Bukhari atas kewibawaan Ibnu Abbas. Menurutnya nabi telah menghantar beberapa sahabatnya termasuk Hadrat Abu Said Khudri dalam ekspedisi. Mereka dihentikan dalam perjalanan di penempatan puak Arab dan menuntut perhotelan dari rakyat, tetapi mereka enggan memberikan layanan apa pun. Sementara itu, ketua suku itu disengat oleh kala jengking dan orang ramai datang kepada para pelancong untuk bertanya sama ada mereka mempunyai apa-apa ubat atau formula yang mana ketua mereka boleh disembuhkan. Hadrat Abu Said berkata: "Ya, kita ada, tetapi kerana kamu enggan kita bersahabat, kita tidak akan melayannya melainkan jika kamu berjanji kepada kita untuk memberi kita sesuatu." Mereka berjanji untuk memberi mereka kambing kambing (menurut beberapa tradisi, 30 kambing), dan Hadrat Abu Said pergi dan mula membaca Surah Al-Fatihah dan menggosok air liurnya di tempat yang terkena. Akibatnya, ketua berasa lega akibat kesan racun itu dan orang-orang suku itu memberi mereka kambing seperti yang dijanjikan. Tetapi para Sahabat berkata satu sama lain; "Marilah kita tidak memanfaatkan kambing sehingga kita telah meminta nabi tentangnya", kerana mereka tidak pasti sama ada ia dibenarkan menerima apa-apa ganjaran untuk apa yang telah mereka lakukan. Jadi mereka datang ke hadapan nabi dan menceritakan apa yang telah terjadi. Rasulullah tersenyum dan berkata: "Bagaimana anda tahu bahawa Surah Al-Fatihah juga boleh digunakan untuk menyembuhkan masalah seperti itu? Ambil kambing dan peruntukkan bahagian saya juga di dalamnya."
Tetapi sebelum seseorang menggunakan Hadis ini untuk mengizinkan profesion tetap untuk memberikan azimat dan membaca azimat, seseorang harus memandang syarat-syarat di mana Hadrat Abu Said Khudri mempunyai jalan keluar kepadanya, dan nabi tidak hanya memegangnya sebagai dibenarkan tetapi juga mengatakan bahawa bahagian untuknya juga harus diperuntukkan supaya tidak ada keraguan di dalam minda para sahabat yang hal itu dibenarkan. Keadaan di Arab pada masa itu adalah, kerana masih ada, penempatan itu terletak beratus batu jauhnya, tidak ada hotel dan restoran di mana seorang pengembara boleh membeli makanan ketika ia sampai di salah satu dari ini setelah beberapa hari perjalanan. Di bawah keadaan sedemikian ia dianggap sebagai kewajipan moral apabila seorang pengembara mencapai tempat penyelesaian orang-orang di tempat itu harus memberikan layanan kepadanya. Keengganan mereka dalam banyak kes bermakna kematian bagi para pengembara, dan ini dianggap sebagai sangat menyalahkan di kalangan orang Arab. Itulah sebabnya Rasulullah (yang menjadi damai) membenarkan perbuatan sahabat-sahabatnya. Oleh kerana rakyat suku itu enggan mereka bersahabat, mereka juga enggan melayan ketua mereka, dan bersedia untuk merawatnya hanya dengan syarat mereka berjanji untuk memberi mereka balasan. Kemudian, apabila salah seorang daripada mereka dengan amanah kepada Allah membacakan Surah Al-Fatihah atas ketua dan dia menjadi baik, orang-orang memberikan upah yang dijanjikan dan Nabi mengizinkan bahawa upah diterima sebagai sah dan suci. Dalam Bukhari tradisi yang berkaitan dengan kewibawaan Hadrat Abdullah bin Abbas tentang insiden ini mengandungi kata-kata nabi yang berpengaruh: "Sebaliknya anda harus bertindak sebaliknya, lebih baik anda membaca Kitab Allah dan menerima upah untuknya . " Dia mengatakan ini untuk menarik perhatian kebenaran bahawa Firman Allah lebih unggul daripada semua jenis seni rahsia yang mempesona dan praktikal. Selain itu, Mesej juga secara tidak langsung disampaikan kepada suku Arab dan orang-orangnya menyedari akan berkat-berkat Firman itu yang dibawa oleh Nabi dari Nabi saw. Insiden ini tidak boleh disebut sebagai contoh bagi orang-orang yang menjalankan klinik di bandar-bandar dan bandar-bandar untuk mengamalkan seni rahsia dan telah mengadaptasikannya sebagai profesion biasa untuk mencari nafkah. Tidak ada duluan daripadanya yang terdapat dalam kehidupan dan amalan Nabi (pada siapa yang menjadi perdamaian) atau sahabat-sahabatnya, pengikut-pengikut mereka dan Imam terdahulu.

Hubungan antara Surah Al-Fatihah dan Mu'awwidhatayn

Perkara terakhir yang tidak diketahui berhubung dengan Mu'awwidhatayn adalah hubungan antara permulaan dan akhir Al-Quran. Walaupun Al-Quran belum diatur secara kronologis, Nabi (yang menjadi damai) mengatur perintah ini, ayat-ayat dan Surah diturunkan selama 23 tahun dalam berbagai kesempatan untuk memenuhi kebutuhan dan situasi yang berbeda-beda bukan dengan sendirinya tetapi oleh perintah Allah yang menurunkan mereka. Menurut perintah ini, Al-Qur'an dibuka dengan Surah Al-Fatihah dan berakhir dengan Mu'awwidhatayn . Sekarang, marilah kita melihat kedua-dua mereka. Pada mulanya, setelah memuji dan memuliakan Allah, yang adalah Tuhan dari dunia, Kind, Pengasih dan Penguasa Hari Penghakiman, hamba-hamba itu menyampaikan: "Ya Tuhan, Engkau sahaja aku menyembah dan Engkau bersama-sama aku menolong pertolongan, dan yang paling banyak bantuan mendesak yang saya perlukan dari Engkau adalah petunjuk kepada Jalan Lurus. " Sebagai jawapannya, dia diberikan oleh Allah seluruh Al-Qur'an untuk menunjukkan kepadanya Jalan Lurus, yang disimpulkan demikian: Manusia berdoa kepada Allah, yang adalah Tuhan fajar, Tuhan manusia, Raja manusia, Tuhan manusia, berkata: "Aku berlindung hanya dengan Engkau demi perlindungan dari segala kejahatan dan kejahatan dari setiap makhluk, dan khususnya dari bisikan yang jahat dari setan, apakah mereka dari kalangan manusia atau jin, kerana mereka adalah hambatan terbesar dalam mengikuti Jalan Lurus." Hubungan yang bermula dengan akhir, tidak boleh tersembunyi dari sesiapa yang mempunyai pemahaman dan pemahaman.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Katakanlah: 1 Aku berlindung kepada Tuhan dari fajar, dari kejahatan segala sesuatu yang telah Ia ciptakan. 4 Dan dari kejahatan malam kegelapan ketika ia berleluasa. 5 dan dari kejahatan penghapus (lelaki atau wanita) ke dalam knot. 6 dan dari kejahatan yang dengki ketika ia iri. " 7
1 Sebagai qul (katakanlah) adalah sebahagian dari mesej yang disampaikan kepada Nabi (yang menjadi damai) oleh Wahyu untuk memberitakan pesan nubuatannya, yang pertama adalah penerima nabi sendiri tetapi setelahnya setiap orang percaya juga adalah penerima .
2 Tindakan mencari perlindungan harus mengandungi tiga bahagian:
(1) Tindakan mencari perlindungan diri;
(2) pencari perlindungan; dan
(3) dia yang mencari perlindungan.
Mencari tempat perlindungan bermaksud rasa takut terhadap sesuatu dan mencari perlindungan dari yang lain, atau mengambil perlindungan itu, atau berpaut kepadanya, atau pergi ke tempat perlindungan untuk keselamatan. Pencari selepas perlindungan di mana-mana adalah orang yang merasakan bahawa dia tidak boleh dengan sendirinya melawan dan melawan perkara yang dia ketakutan, tetapi berdiri memerlukan perlindungan dengan yang lain untuk perlindungan. Maka orang yang tempat perlindungannya dicari mesti semestinya menjadi orang atau menjadi siapa pencarinya selepas perlindungan itu percaya bahawa dia atau dia sendiri dapat melindunginya dari bencana.Sekarang, satu jenis perlindungan ialah apa yang diperoleh menurut undang-undang semula jadi di dunia fizikal dari objek bahan atau orang atau kuasa material yang dapat dilihat, sebagai contoh, mengambil perlindungan di dalam kubu untuk perlindungan terhadap serangan musuh atau mengambil perlindungan di dalam parit atau di belakang timbunan bumi, atau dinding, untuk perlindungan terhadap mandi peluru, atau berlindung dengan seorang lelaki atau kerajaan, untuk perlindungan dari penguasa yang kuat atau berlindung di bawah naungan pokok atau bangunan untuk perlindungan dari matahari. Bertentangan dengan ini, jenis perlindungan yang lain adalah apa yang dicari di Makhluk ghaib dari segala jenis bahaya dan segala jenis material, moral atau kerohanian dan kecederaan rohani berdasarkan kepercayaan bahawa Yang menjadi penguasa atas dunia fizikal dan dapat melindungi dalam cara yang sangat menantang orang yang mencari perlindungan-Nya. Jenis perlindungan kedua ini adalah yang tersirat bukan sahaja di Surah AI-Falaq dan Surah An-Nas tetapi di mana sahaja di dalam Al-Qur'an dan hadis disebutkan telah membuat perlindungan kepada Allah, ia menunjukkan perlindungan jenis ini , dan ia adalah satu tafsiran yang perlu bagi doktrin Tauhid bahawa perlindungan seperti ini harus dicari daripada sesiapa kecuali Allah. Para musyrik mencari perlindungan seperti ini, dan mencari bahkan hari ini, dari makhluk lain daripada Allah, misalnya jin, atau tuhan-tuhan dan dewi. Para materialis berpaling untuk ini juga untuk bahan dan sumber material, kerana mereka tidak mempercayai kuasa ghaib mana-mana. Tetapi orang yang beriman hanya berpaling kepada Allah dan mencari perlindungan hanya dengan Dia, melawan semua bencana dan kemelaratan sedemikian untuk menangkis yang dia rasa dia tidak mempunyai kuasa.
Sebagai contoh, tentang para musyrik itu telah dikatakan di dalam al-Qur'an: "Dan dari kalangan manusia beberapa orang dahulu berlindung dengan beberapa orang dari kalangan jin (Al-Jinn: 16)."
Dan menerangkannya dalam EN 47 Surah Al-Jinn, kita telah menyebut tradisi Hadrat 'Abdullah bin Abbas bahawa apabila orang-orang Arab politeistik terpaksa melewati malam di lembah yang tidak dihuni, mereka akan berseru, sambil berkata: Kami memohon perlindungan kepada tuan lembah ini (yakni jin yang menjadi penguasa dan penguasa di lembah ini). "Bertentangan dengan ini, tentang Firaun dikatakan:" Ketika dia menyaksikan tanda-tanda besar yang disampaikan oleh Nabi Musa, dia menunjukkan keangkuhan karena kekuatannya . "(Adh-Dhariyat: 39).
Adapun sikap dan kelakuan penyembah-penyembah Tuhan, Al-Qur'an mengatakan bahawa mereka mencari perlindungan Allah untuk perlindungan terhadap kejahatan segala sesuatu yang mereka takut, baik itu material atau moral atau rohani. Oleh itu, tentang Mary, dikatakan bahawa ketika malaikat Tuhan muncul di hadapannya dengan tiba-tiba dengan nama manusia (ketika dia tidak tahu bahwa dia adalah seorang malaikat), dia berseru: "Saya mencari perlindungan Allah yang penuh belas kasihan daripada kamu, jika kamu lelaki yang soleh. " (Mary: 18).
Apabila Nabi Nuh melakukan petisyen yang tidak wajar kepada Allah, dan ditegur oleh Allah sebagai tindak balas, dia segera menyampaikan: "Tuhanku, aku mencari perlindunganmu, supaya aku tidak meminta kepadamu apa-apa yang aku tidak tahu." (Hud: 47) Ketika Nabi Musa memerintahkan kepada anak-anak Israel untuk mengorbankan seekor lembu, dan mereka mengatakan bahawa mungkin dia telah membenci mereka, dia menjawab: "Saya menginginkan perlindungan Allah daripada berperilaku seperti orang yang tidak mengenalinya." (Al-Baqarah: 67)
Begitu juga dengan semua tindakan mencari perlindungan yang telah dilaporkan berkenaan dengan Nabi (yang menjadi damai) dalam kitab Hadits. Sebagai contoh, pertimbangkan doa berikut yang dijadikan nabi:
Hadrat 'Aisyah telah melaporkan bahawa Nabi saw bersabda: "Ya Tuhan, aku mencari perlindungan dari kejahatan yang telah saya lakukan dan dari kejahatan yang telah saya lakukan tidak. " (iaitu jika saya telah melakukan kesalahan, saya mencari perlindungan dari hasilnya yang jahat, dan jika saya tidak melakukan kerja yang saya harus lakukan, saya mencari perlindungan dari kerugian yang telah saya lakukan, atau dari itu saya harus melakukan apa yang saya tidak boleh dilakukan). "(Muslim)
Ibnu Umar telah menceritakan bahawa salah satu dari permohonan Nabi (yang menjadi damai) adalah seperti berikut: "Ya Allah, saya mencari muka depanmu yang dirampas dari berkah yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan muka yang dirampas dari kesejahteraan yang Engkau telah berikan kepada-Ku dan aku berlindung sekiranya Engkau murka tidak akan turun kepada-Ku dengan tiba-tiba, dan Engkau berlindung di depan segala macam ketidaksenangan Engkau. " (Muslim)
Zaid bin Arqam telah menceritakan bahawa Rasulullah saw selalu berdoa: "Wahai Tuhan, aku mencari tempat perlindunganmu di depan pengetahuan yang tidak bermanfaat, di hadapan hati yang tidak takut kepada-Mu, doa yang tidak dijawab. " (Muslim)
Hadrat Abu Hurairah telah menceritakan bahawa Rasulullah saw bersabda: 'Ya Allah, aku mencari perlindunganmu dari kelaparan, kerana itu adalah perkara yang paling jahat yang mungkin seseorang melewati malam, dan aku mencari perlindunganmu dari kejahatan ia adalah kejahatan yang jahat. "(Abu Daud).
Hadrat Anas telah melaporkan bahawa Nabi saw bersabda: "Ya Tuhan, aku mencari perlindunganmu dari penyakit kusta dan kegilaan dan semua penyakit yang jahat." (Abu Daud).
Hadrat 'A'ishah telah menceritakan bahawa Nabi saw bersabda: "Ya Tuhan, aku mencari perlindunganmu di hadapan kerusakan api dan dari kejahatan dan kemiskinan." (Tirmidhi, Abu Daud)
Shakal bin Humaid meminta kepada Nabi saw untuk mengajarnya beberapa doa. Dia memberitahunya untuk berkata, "Ya Allah, aku mencari perlindunganmu di depan penderitaan pendengaran saya, dari kejahatan pandangan saya, dari kejahatan lidah bercabang, dari kejahatan hati saya, dan depan kejahatan nafsu saya," (Tirmidzi Abu Daud).
Atlas bit Malik telah melaporkan bahawa nabi pernah berkata: "Ya Allah, aku mencari perlindunganmu dari ketidak-berdaya, kezaliman, pengecut, umur tua dan ketegangan, dan aku mencari perlindunganmu dari azab kubur dan dari kejahatan Iife dan mati, (dan mengikut tradisi dalam Islam juga) dari beban hutang dan rakyatnya akan mengalahkan saya. "(Bukhari, Muslim),
Khawla binti Hukaym Sulamiyyah mengatakan bahawa dia mendengar Nabi (yang bersahabat) mengatakan bahawa orang yang berhenti di panggung baru (semasa perjalanan) dan berkata: "Saya berlindung pada perkataan Allah yang tidak bercela dari kejahatan makhluk-makhluk itu ", tidak akan menyebabkan kemudaratan. sehingga ia berangkat dari panggung itu. (Muslim)
Kami telah menceritakan beberapa doa Nabi saw (yang bersahabat) dari Hadits, yang menunjukkan bahawa orang yang beriman harus mencari perlindungan Allah dari segala bahaya dan kejahatan dan bukan perlindungan dari orang lain, dan dia tidak akan menjadi diri sendiri dari Allah dan tempat bergantung hanya kepada dirinya sendiri.
3 Perkataan yang digunakan pada asalnya adalah Rabbul-Falaq. Falaq sebenarnya bermaksud untuk berpecah dan menembusi. Sebilangan besar pengulas telah mengambilnya untuk membawa keluar cahaya subuh dengan memisahkan kegelapan malam, kerana dalam bahasa Arab falaq as-subh sering digunakan untuk pecah fajar, dan dalam Al-Qur'an juga kata-kata: Faliq-ul-isbah (Dia yang menyebabkan subuh muncul dengan membelah kegelapan malam) telah digunakan untuk Allah. (Al-An'am: 96).
Satu lagi makna falaq juga adalah untuk mencipta, untuk mewujudkan, kerana segala yang dicipta di dunia muncul dengan membelah sesuatu. Semua pucuk tumbuh-tumbuhan dengan memisahkan bukaan dan tanah; semua binatang keluar sama ada dari rahim ibu atau dengan memecahkan telur, atau halangan lain. Semua mata air keluar dengan memecah batu atau tanah. Hari itu muncul dengan menindik melalui tirai malam. Titisan hujan menusuk melalui awan dan jatuh di bumi. Singkatnya, segala-galanya di dunia menjadi hasil daripada pemecahan dan pemisahan sesuatu yang lain; begitu banyak sehingga bumi dan langit juga pada mulanya satu massa, maka mereka patah dan berpisah.(Al-Anbiya ': 30).
Oleh itu, menurut maksud ini perkataan falaq adalah umum kepada semua ciptaan. Sekarang, jika makna yang pertama diterapkan, ayat itu bermaksud: "Saya berlindung dengan Tuhan pada subuh yang terbit", dan mengikut makna yang kedua, maksudnya: "Saya berlindung dengan Tuhan dari semua ciptaan." Di sini, sifat "Rabb" telah digunakan untuk Allah dan bukannya namaNya, kerana sifat Allah sebagai Rabb, yakni Master, Sustainer dan Providence, lebih relevan untuk mencari dan mengambil perlindunganNya. Kemudian, jika Rabbtrl-falaq menyiratkan Tuhan dari subuh yang bangkit, mencari tempat perlindunganNya bermaksud: "Saya berlindung dengan Tuhan yang mengeluarkan terang siang dari kegelapan malam supaya Dia juga membawa kesejahteraan bagi saya dari semua jenis bahaya fizikal dan psikis. " Sekiranya diterjemahkan kepada Rabb al-khalaq maksudnya adalah: "1 berlindung kepada Tuhan segala makhluk, supaya Dia melindungi saya dari kejahatan ciptaan-Nya."
4 Dengan kata lain: "Saya mencari perlindungan dari kejahatan semua makhluk." Beberapa perkara dalam ayat ini patut dipertimbangkan;
Pertama, bahawa penciptaan kejahatan tidak dikaitkan dengan Allah, tetapi penciptaan makhluk telah dikaitkan dengan Allah dan kejahatan kepada makhluk-makhluk. Itulah tidak dikatakan: "Saya berlindung dari kejahatan yang telah diciptakan Allah" tetapi itu "Saya mencari perlindungan dari kejahatan yang telah Dia ciptakan." Ini menunjukkan bahawa Allah tidak menciptakan sebarang makhluk demi kejahatan, tetapi semua karya-Nya adalah demi kebaikan dan tujuan khusus. Walau bagaimanapun, dari sifat-sifat yang Dia cipta dalam makhluk untuk memenuhi tujuan penciptaan mereka, kadang kala kejahatan muncul dari beberapa jenis makhluk dalam kebanyakan kes.
Kedua, walaupun hukuman yang satu ini diberikan dan tidak disebutkan bahawa mencari perlindungan Allah secara berasingan daripada kejahatan beberapa jenis makhluk dalam ayat berikut, satu kalimat satu ini akan cukup untuk menyatakan niatnya, kerana di dalamnya perlindungan Allah telah dicari dari kejahatan semua makhluk. Selepas doa umum ini berlindung dengan menyebut-nyebut mencari perlindungan dari beberapa kejahatan tertentu dengan sendirinya memberikan makna ini: "Walaupun saya mencari perlindungan Allah dari kejahatan segala sesuatu yang diciptakan oleh Allah, saya sangat memerlukan perlindungan Allah dari kejahatan-kejahatan yang ada telah disebutkan dalam ayat-ayat yang tinggal Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. "
Ketiga, bahawa doa yang paling sesuai dan berkesan untuk mencari perlindungan dari kejahatan makhluk adalah perlindungan itu harus dicari dengan Pencipta mereka, kerana Dia dalam mana-mana yang dominan atas makhluk-Nya dan menyadari kejahatan mereka, yang kita tahu, sebagai sama seperti yang kita tidak tahu. Oleh itu, perlindunganNya adalah perlindungan kepada Raja yang Maha Kuasa yang tidak dapat bertarung dan menentang kuasa, dan dengan perlindunganNya, kita dapat melindungi diri kita dari segala kejahatan setiap makhluk, sama ada kita tahu atau tidak. Selain itu, ini mengandungi doa untuk perlindungan bukan sahaja dari kejahatan dunia tetapi juga dari segala kejahatan di akhirat.
Keempat, perkataan sharr (jahat) digunakan untuk kerugian, kecederaan, masalah dan penderitaan serta untuk cara yang menyebabkan kerugian, kecederaan dan penderitaan; sebagai contoh, kelaparan, penyakit, kecederaan akibat kemalangan atau peperangan, dibakar oleh api, yang disengat atau digigit oleh kalajengking atau ular, terlibat dalam kesedihan kematian kanak-kanak dan kejahatan yang serupa dengan kejahatan yang lain, kerana mereka adalah dengan diri mereka sendiri masalah dan kesusahan. Bertentangan dengan ini, ketidakpercayaan, polytheisme dan segala jenis dosa dan kejahatan, misalnya, adalah kejahatan dalam pengertian kedua, kerana mereka menyebabkan kerugian dan penderitaan, walaupun nampaknya mereka tidak menimbulkan masalah pada masa ini, malah beberapa dosa memberi kesenangan dan membawa keuntungan. Oleh itu, mencari perlindungan dari kejahatan memahami kedua makna ini.
Kelima, yang mencari perlindungan dari kejahatan mengandungi dua makna lain juga. Pertama, lelaki itu berdoa kepada Tuhannya untuk melindungi dia dari kejahatan yang telah berlaku; kedua, lelaki itu berdoa kepada Tuhannya untuk melindungi dia dari kejahatan yang belum terjadi.
5 Setelah mencari perlindungan Allah secara umumnya dari kejahatan makhluk, sekarang doa sedang diajar untuk mencari perlindungan dari kejahatan beberapa makhluk khusus khususnya. Perkataan ghasiq dalam ayat ini bermaksud gelap. Oleh itu, di tempat lain di dalam Al-Qur'an dikatakan: "Menetapkan salat dari matahari yang merosot hingga ke kegelapan malam (ila ghasaq-il-lain)" (Bani lsra'il: 78), dan wagab bermaksud masuk atau menyebar. Doa telah diajar untuk mencari perlindungan khas dari kegelapan malam, kerana kebanyakan jenayah dan perbuatan kejahatan dilakukan pada waktu malam, haiwan berbahaya juga keluar pada waktu malam, dan malam adalah satu perkara yang sangat mengecewakan pada hari-hari huru-hara yang berlaku di Arabia apabila ayat-ayat ini diturunkan. Raiders keluar dalam kegelapan malam dan merampas dan memusnahkan penempatan. Orang-orang yang memikirkan untuk meletakkan Nabi kematian, juga membuat rancangan rahsia mereka pada waktu malam, sehingga pembunuhan itu tidak dapat dikesan. Oleh itu, perintah diberikan untuk mencari perlindungan Allah dari kejahatan dan bencana yang turun pada waktu malam. Di sini, hubungan halus yang wujud antara mencari perlindungan dari kejahatan malam yang gelap dengan Tuhan br menjelang subuh tidak boleh tersembunyi daripada sesiapa yang mempunyai wawasan dan pemahaman.
Kesukaran dihadapi dalam penjelasan ayat ini 'memandangkan beberapa tradisi sahih. Hadrat `A'ishah telah melaporkan:" Sekali semasa malam yang terang bulan, nabi (yang bersahabat) memegang tangan saya dan menunjuk bulan berkata: 'Dapatkan perlindungan Allah, kerana ini adalah al ghasiq idha wagab Untuk menjelaskan ini, beberapa ulama mengatakan bahwa idha wagab di sini bermaksud idha khasaf, iaitu ketika bulan terlepas, tetapi tanpa tradisi, telah disebutkan bahawa ketika Nabi menunjuk bulan, ia berada di gerhana.Dalam lexicon Arab juga idha wagab tidak boleh berarti idha khalaf.Kami berpendapat penjelasan yang benar tentang Hadis ini ialah sejak bulan naik pada malam ( pada siang hari ia tidak bersinar walaupun ada di langit), apa yang dimaksudkan oleh Rasulullah ialah: 'Carilah perlindungan Tuhan dari malam, masa ketika itu (bulan) muncul, untuk cahaya bulan adalah tidak berguna bagi orang yang menentang orang yang menyerang, dan tidak berguna untuk mangsa jenayah itu sebagai pelaku. ' Atas dasar ini Rasulullah (yang menjadi damai) dilaporkan telah berkata: "Apabila matahari telah ditetapkan, syaitan-syaitan berselerak di setiap sisi. Oleh itu, kumpulkan anak-anak anda di dalam rumah dan pastikan haiwan anda terikat sehingga kegelapan malam hilang. "
6 Kata 'uqad dalam naffathat frl-'eqad adalah jamak dari' uqdah, yang bermaksud simpulan yang terikat pada tali atau sepotong benang. Nafath bermaksud meniup. Naftathat adalah jamak naffathah, yang mungkin bermakna lelaki yang meniup banyak, dan jika diambil sebagai jantina feminin, wanita yang meniup banyak; ia juga boleh dikaitkan dengan nufus (manusia) atau jama ats (kumpulan lelaki), kerana kedua-dua nafas dan jama 'adalah feminin gramatikal.Meniup pada knot, menurut yang paling, sebaliknya semua, pengulas membayangkan sihir, kerana para penyihir biasanya mengikat tali pada tali atau benang dan meniup ke atas mereka seperti yang mereka lakukan. Oleh itu, ayat itu bermaksud: "Saya berlindung dengan Tuhan dari subuh yang terbit dari kejahatan penyihir, lelaki dan perempuan." Makna ini juga disokong oleh tradisi-tradisi yang menunjukkan bahawa apabila sihir telah dikerjakan pada Nabi (yang menjadi damai), Jibril telah datang dan mengajarkan petunjuk untuk membaca Mu awwidhatayn, dan dalam Mu'awwidhatayn ini adalah satu-satunya ayat yang berkaitan langsung dengan sihir. Abu Muslim Isfahani dan Zamakhshari telah memberikan makna yang lain juga tentang naffathat fil-'uqad, yang mana ia menunjukkan penipuan wanita dan mereka mempengaruhi resolusi, pandangan dan idea lelaki dan ini telah dibandingkan dengan mantra sihir, kerana dalam cinta lelaki wanita mula berkelakuan seolah-olah dia berada di bawah mantra. Walaupun penjelasan ini menarik, ia bertentangan dengan ulasan yang diberikan oleh ulama terdahulu; dan ia juga tidak sesuai dengan syarat-syarat di mana Mu'awwidhatayn telah diturunkan seperti yang telah kita tunjukkan dalam Pengantar.
Mengenai sihir seseorang harus tahu bahawa di dalamnya kerana bantuan dicari dari roh dan roh jahat atau bintang-bintang untuk mempengaruhi orang lain yang jahat, ia telah disebut kufr (tidak percaya) dalam Al-Qur'an: "Salomo tidak terlibat dalam kufr tetapi satans yang mengajar tragis kepada rakyat. " (AI-Baqarah: 102).
Sekalipun ia tidak mengandungi kata-kata kufr, atau unsur-unsur polytheistik, ia dilarang dan menyalahi undang-undang dan nabi yang menganggapnya sebagai salah satu dari tujuh dosa kejam yang merosakkan akhirat manusia.Dalam Bukhari dan Muslim tradisi telah dihubungkan oleh Hadrat Abu Hurairah, mengatakan bahawa Nabi saw bersabda: "Menghindari tujuh dosa yang mematikan: bergaul dengan yang lain dengan Allah, sihir, membunuh jiwa, yang diharamkan oleh Allah dengan tidak adil, memakan minat, makan harta anak yatim, melarikan diri dari musuh di medan perang, dan memfitnah wanita Muslim yang sederhana dan suci dengan tidak suci. "
7 Hasad bererti bahawa seseorang sepatutnya merasa tidak berpuas hati dengan kekayaan yang lebih baik, keunggulan atau kualiti yang baik yang Allah berikan kepada yang lain, dan semoga ia harus diambil dari orang lain dan diberikan kepadanya, atau sekurang-kurangnya yang lain harus kurangkannya. Bagaimanapun, hasad tidak bererti bahawa seseorang itu berharap agar dia juga diberkati dengan karunia yang diberkati orang lain. Di sini, perlindungan Allah telah dicari dari kejahatan yang cemburu apabila dia merasa cemburu, dan mengambil langkah praktikal dengan perkataan atau perbuatan untuk memuaskan hatinya. Sehingga dia mengambil langkah praktikal, ketidaksukaannya dengan sendirinya menjadi buruk tetapi ia bukan kejahatan bagi orang lain supaya dia dapat berlindung daripadanya. Apabila kejahatan seperti itu muncul dari orang yang cemburu, perkara terbaik adalah mencari perlindungan dari Allah. Selain itu, ada beberapa perkara lain yang juga berguna untuk mendapatkan imuniti daripada kejahatan orang cemburu. Pertama, orang itu harus mempunyai kepercayaan kepada Allah dan iman bahawa kecuali Allah tidak akan ada yang dapat membahayakannya dengan cara apapun. Kedua, orang itu harus bersabar terhadap apa yang dikatakan dan dilakukan oleh orang cemburu dan tidak boleh mula bersikap tidak sabar agar dapat dihina secara moral ke tahap orang cemburu. Ketiga, orang itu harus dalam mana-mana mengekalkan maruah dan amalan ketakwaan walaupun orang cemburu itu bertindak dengan susah payah, tanpa takut kepada Allah dan tidak malu-malu terhadap rakyat. Keempat, orang harus membebaskan minda setiap pemikiran tentang orang yang cemburu dan harus mengabaikannya sama sekali, kerana menjadikannya subjek pemikiran seseorang adalah pendahuluan yang dipengaruhi olehnya. Kelima, seseorang itu harus melakukan orang yang cemburu sebagai giliran yang baik apabila seseorang itu boleh, tidak bercakap tentang merawatnya dengan tidak senonoh, tidak kira sama ada tingkah laku yang baik ini merendahkan cemburu atau tidak. Keenam, yang patut dipahami dengan betul dan tetap teguh pada doktrin Tauhid untuk hati yang mengabadikan Tauhid, tidak dapat dipengaruhi oleh ketakutan orang lain kecuali rasa takut kepada Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top