Khamis, 22 Februari 2018

114. Surah An Nas

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


<Ijaz> 114. Surah An Nas (Umat Manusia)
Sila ambil perhatian bahawa pengenalan berikut adalah untuk kedua-dua 
Surah Al Falaq (113) dan Surah An Nas (114). <Ijaz>

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 114.AnNas 1-6 – 114.AnNas 6


IJAZ 114...

Ibrah




Slide

114
mukjizat-surah-114
/ada-keajaiban-statistik-di-balik-ayat
keindahan-al-quran-dalam-peletakan-kata
kaedah-mudah-menghafal-nama-nama-surah
tafsir-surah-an-naas
statistik-al-quran
penemuan-matematik-dalam-al-quran
Al-Quran Dalam Bahasa Arab
manfaat-manfaat-menghafal-al-quran
mrtodologi-tafsir-al-quran
mukjizat-nombor-perdana
mukjizat-114
hikmah-al-quran
ijaz-adadi-muka-surat-604
senarai-30-juzuk-al-quran-serta-surah
ayat-dan-surat-dalam-al-quran
Surah dalam Alquran dari segi bahasa jamaknya
susunan-juzuk-dalam-al-quran
susunan-surah-dalam-al-quran
daftar-urutan-juz-al-quran-al-quran
mengapa-al-quran-dibahagikan-kepada-juzuk
pengumpulan-al-quran
keistimewaan-membaca-al-quran
asbabun-nuzul-ilmu-al-quran
al-quran-menjawab-pertanyaan-manusia
pembukuan-al-quran
metodologi-riset-ilmiah-mukjizat-alquran
indeks-dzikir
pengaruh-doa-terhadap-kesembuhan
ilmu-fiqh
saddudz-dzariah-kategori-ushul-fiqih
Khasiat Surah
indeks-teks-penuh-quran
surah-fawateh
12-adab-membaca-al-quran
mukjizat-al-quran-penyebaran-islam
mukjizat-al-quran
mukjizat-ayat-sajadah
ayat-berulang
solat
peruntukan-allah
adakah-jarak-antara-agama-dan-ilmu
makkah-sebagai-pusat-bumi
energi-penyembuh-dalam-alquran
jangan-ragu-untuk-menangis-air-mata

fakta-fakta-sains-dalam-quran
al-quran-berbicara-tentang-haiwan
tujuh-perkara-tentang-rezeki
MANDI : 3 WAKTU YANG DILARANG
tidak-hancurnya-coccyx-tulang-sulbi
karantina-temuan-nabi-saw
misteri-marah-antara-sains-dan-quran
tanda-tanda-kekuasaan-allah-pada-dna
tanda-tanda-dekatnya-hari-kiamat
pedang-dan-penyebaran-islam
teori-penciptaan-dalam-islam
misteri-kematian-matahari-dalam-al-quran
respon-demam-dalam-tubuh
kelebihan-duduk-iftirash-dari-segi-kesihatan
apakah-ada-obat-anti-penuaan
penyusuan-yang-sempurna
fakta-buktikan-sabda-nabi-muhammad-saw
mengapa-air-zamzam-tidak-pernah-habis
benarkah-al-quran-kehilangan-127-ayat ?
keajaiban-alam-ciptaan-allah-swt
penyakit-seksual-menular
matahari-yang-bersinar-di-tengah-malam
fakta-keajaiban-dalam-tubuh-manusia
fakta-fakta-ilmiah-al-quran-terbukti
alasan-ilmiah-di-balik-larangan-khalwat
keimanan-merupakan-obat-jiwa-dan-fisik
jangan-mencaci-angin
bukan-hanya-islam-yang-membolehkan-poligami
keyakinan-bintang-bintang-top-dunia
infographic move
6236

Nama

Walaupun kedua Surah Al-Quran ini adalah entiti yang berasingan dan ditulis dalam Mushaf juga di bawah nama-nama yang berasingan, tetapi mereka sangat saling berkaitan dan isi mereka sangat mirip dengan satu sama lain bahawa mereka telah ditetapkan oleh nama umum Mu'awwidhatayn (dua Surah yang berlindung dengan Allah).
[QS114:1] CQ(114:1:4) KK(114:1:4)
Imam Baihaqi dalam Dala'il an-Nubuwwat telah menulis bahawa Surah ini diturunkan bersama, itulah sebabnya nama gabungan keduanya adalah Mu'awwidhatayn . Kami menulis satu pengantar yang sama, kerana mereka membincangkan dan menangani perkara dan topik yang sama sahaja. Walau bagaimanapun, mereka akan dijelaskan dan mengulas secara berasingan di bawah.

Tempoh Wahyu

Hadrat Hasan Basri, 'Ikrimah,' Ata 'dan Jabir bin Zaid mengatakan bahawa Surah ini adalah Makki. Tradisi dari Hadrat 'Abdullah bin' Abbas juga menyokong pandangan yang sama. Walau bagaimanapun, menurut tradisi lain dari beliau, Madani dan pandangan yang sama juga digelar oleh Hadrat 'Abdullah bin Zubair dan Qatadah.

Salah satu tradisi yang memperkuat pandangan kedua ini adalah Hadis yang mana Muslim, Tirmidzi, Nasa'i dan Imam Ahmad bin Hanbal mempunyai kaitan dengan kuasa Hadrat 'Uqbah bin' Amir. Beliau berkata bahawa nabi (yang berseragam) pernah berkata kepadanya: "Tahukah kamu apa ayat-ayat yang diturunkan kepadaku pada malam ini? 

Ayat-ayat yang tidak jelas ini adalah A'udhu bi-Rabbil-falaq dan A'udhu bi -Rabbin-nas Hadis ini digunakan sebagai hujah bagi Surah ini menjadi Madani kerana Hadrat 'Uqbah bin' Amir telah menjadi seorang Muslim di Madinah selepas hijrah , seperti yang dihubungkan oleh Abu Da'ud dan Nasa'i atas dasar pernyataannya sendiri. Tradisi lain yang memberi kekuatan kepada pandangan ini adalah yang berkaitan dengan Ibn Sa'd, Muhiyy-us-Sunnah Baghawi, Imam Nasafi, Imam Baihaqi, Hafiz Ibn Hajar, Hafiz Badr-uddin 'Ayni,' Abd bin Humaid dan lain-lain dengan kesan bahawa Surah ini diturunkan ketika orang-orang Yahudi telah mengerjakan sihir pada Nabi (yang telah damai) di Madinah dan dia telah jatuh sakit di bawah pengaruhnya. Ibn Sa'd telah berkaitan dengan kewibawaan Waqidi bahawa ini berlaku di AH 7. Atas dasar ini, Sufyan bin Uyainah juga telah menerangkan tentang Surah ini sebagai Madani.

Tetapi seperti yang telah kita jelaskan dalam Pengenalan kepada Surah Al-Ikhlas, apabila dikatakan tentang Surah atau ayat tertentu yang diturunkan pada peristiwa ini atau itu, itu tidak semestinya bererti bahawa ia telah diturunkan buat kali pertama pada itu sangat sekali. Sebaliknya ia kadang-kadang berlaku bahawa Surah atau ayat sebelumnya telah diturunkan, maka pada kejadian atau kemunculan peristiwa atau situasi tertentu, perhatian Rasulullah telah ditarik oleh Allah untuk kedua kalinya, atau bahkan sekali lagi dan lagi. Pada pendapat kami, perkara yang sama juga berlaku dengan Mu'awwidhatayn .

Perkara-perkara Surah ini adalah jelas bahawa ini telah diturunkan di Makkah pada mulanya ketika penentangan terhadap Nabi di sana telah tumbuh sangat sengit. Kemudian, ketika di Madinah badai pembangkang dibangkitkan oleh orang munafik, orang Yahudi dan orang-orang musyrik, nabi telah diarahkan untuk membacakan Surah ini, seperti yang telah disebutkan dalam tradisi yang disebutkan di atas dari Hadrat Uqbah bin Amir. Selepas itu, apabila sihir dilakukan padanya, dan penyakitnya semakin kuat, Jibril datang dan memerintahkan kepadanya oleh perintah Allah untuk membacakan Surah ini.

Oleh itu, menurut pendapat kami, pandangan yang dipegang oleh para pengulas yang menggambarkan kedua Surah tersebut sebagai Makki lebih dipercayai. Mengenai mereka yang tersambung secara eksklusif dengan kejadian sihir adalah sukar, kerana kejadian ini hanya berkaitan dengan satu ayat (v.4), ayat-ayat surah al-Falaq dan seluruh Surah An-Nas tidak ada kaitan dengannya secara langsung.

Tema dan Perkara Perkara

Keadaan di mana kedua Surah ini diturunkan di Makkah adalah seperti berikut. Sebaik sahaja nabi (yang menjadi damai) mula memberitakan mesej Islam, nampaknya seolah-olah dia telah menimbulkan semua golongan orang di sekelilingnya. Apabila mesejnya menyebarkan pembangkang Quraish yang tidak percaya juga menjadi semakin kuat. Selagi mereka mempunyai harapan bahawa mereka akan dapat menghindarinya daripada memberitakan mesejnya dengan melemparkan beberapa godaan dalam perjalanannya, atau menarik beberapa tawar-menawar dengannya, permusuhan mereka tidak menjadi sangat aktif. Tetapi apabila nabi itu mengecewakan mereka sepenuhnya bahawa dia tidak akan memberi kesan apa-apa jenis kompromi dengan mereka dalam perkara iman, dan dalam Surah Al-Kafirun mereka dengan jelas diberitahu: "Saya tidak menyembah orang yang kamu sembah dan tidak juga kamu penyembah Dia yang saya sembah kerana kamu adalah agama kamu dan saya adalah saya ", permusuhan itu menyentuh hadnya yang melampau. Lebih-lebih lagi, keluarga-keluarga yang mana ahli-ahlinya (lelaki atau wanita, lelaki atau perempuan) telah menerima Islam, telah membakar dengan marah dari dalam melawan Nabi. Mereka mengutuknya, mengadakan rundingan rahsia untuk membunuhnya dengan senyap-senyap dalam kegelapan malam supaya Bani Hashim tidak dapat menemui pembunuh dan membalas dendam; sihir dan azimat sedang dikerjakan kepadanya supaya menyebabkan kematiannya, atau membuatnya jatuh sakit, atau menjadi marah; satans dari kalangan lelaki dan jin tersebar di setiap sisi sehingga membisikkan satu atau kejahatan lain ke dalam hati orang-orang terhadapnya dan Al-Quran yang dibawa olehnya sehingga mereka menjadi curiga terhadapnya dan melarikan diri darinya. Terdapat banyak orang yang membakar dengan cemburu terhadapnya, kerana mereka tidak dapat bertolak ansur dengan seorang lelaki dari keluarga atau klan lain daripada mereka sendiri harus berkembang dan menjadi terkenal. Contohnya, mengapa Abu Jahl melangkah setiap batas dalam permusuhannya kepadanya telah dijelaskan oleh dirinya sendiri: "Kami dan Bani Abdi Manaf (yang mana nabi itu adalah milik) adalah pesaing satu sama lain: mereka memberi makan kepada yang lain, kami juga memberi makan kepada orang lain, mereka memberikan kenderaan kepada rakyat, kami juga melakukan perkara yang sama, mereka memberikan sumbangan, kami juga memberikan sumbangan, sehingga apabila mereka dan kami menjadi sama dengan kehormatan dan bangsawan, mereka sekarang menyatakan bahawa mereka mempunyai Nabi yang Diilhamkan dari surga, bagaimana kita boleh bersaing dengan mereka dalam bidang ini? Oleh Tuhan, kita tidak akan pernah mengakui dia, dan tidak mengesahkan iman kepadanya ". ( Ibn Hisham , jilid I, ms 337-338).
Demikianlah keadaan ketika Rasulullah saw telah diperintahkan untuk memberitahu rakyat: "Aku berlindung kepada Tuhan dari subuh, dari kejahatan segala sesuatu yang telah Dia ciptakan, dan dari kejahatan kegelapan malam dan dari kejahatan para penyihir, lelaki dan wanita, dan dari kejahatan orang-orang yang iri hati ", dan mengatakan kepada mereka:" 

Aku berlindung kepada Tuhan manusia, Raja manusia, dan Tuhan manusia, dari kejahatan dari pembisik, yang kembali berulang-ulang, yang berbisik (jahat) ke dalam hati manusia, sama ada dia dari kalangan jin atau manusia. " Ini sama dengan apa yang dikatakan oleh Nabi Musa ketika Firaun menyatakan reka bentuknya di hadapan mahkamah penuhnya untuk membunuhnya: "Saya telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu terhadap setiap orang yang sombong yang tidak percaya pada Hari Perhimpunan. " (Al-Mu'min: 27).

Dan: "Aku telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu supaya jangan kamu menyerang aku." (Ad-Dukhan; 20). [QS44:20]

Pada kedua peristiwa ini nabi-nabi Allah yang terkenal dihadapkan dengan musuh-musuh yang kuat, kuat dan kuat. Pada kedua-dua keadaan mereka berdiri teguh pada mesej Kebenaran mereka terhadap lawan yang kuat, sedangkan mereka tidak mempunyai kekuatan material atas kekuatan yang mereka dapat melawan mereka, dan pada kedua-dua keadaan mereka benar-benar mengabaikan ancaman dan pelan berbahaya dan alat musuh musuh , berkata: "Kami telah berlindung dengan Tuhan alam semesta melawan kamu." Jelas, keteguhan dan keteguhan semacam itu dapat ditunjukkan hanya oleh orang yang mempunyai keyakinan bahawa kuasa Tuhannya adalah kuasa tertinggi, sehingga semua kekuatan dunia tidak penting terhadap Dia, dan tidak ada yang dapat membahayakan orang yang telah mengambil Perlindungannya.

Hanya orang seperti itu boleh berkata: "Saya tidak akan berputus asa untuk mengajar Firman Kebenaran. Saya paling tidak mengambil berat untuk apa yang anda boleh katakan atau lakukan, kerana saya telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu dan Tuhan dari semua alam semesta."

Tanya sama ada Mu'awwidhatayn, atau tidak, Quran

Perbincangan di atas sudah cukup untuk membantu seseorang memahami sepenuhnya tema dan kandungan dua surah ini, tetapi sejak tiga titik dalam kitab Hadis dan ulasan mengenai Surah ini telah dibincangkan, yang mungkin menimbulkan keraguan dalam minda, perlu untuk membersihkan mereka juga di sini.

Pertama, sama ada benar bahawa kedua Surah ini adalah Surah Al-Quran, atau sama ada ada keraguan dalam hal ini. Persoalan ini timbul kerana dalam tradisi yang berkaitan dengan seorang Sahabat yang terkenal seperti Hadrat Abdullah bin Mas'ud, telah dikatakan bahawa dia tidak menganggap kedua Surah itu sebagai Surah Al-Quran dan telah menghapuskannya dari salinan Mushaf .

Imam Ahmad, Bazzar, Tabarani, Ibnu Marduyah, Abu Ya'la, Abdullah bin Ahmad bin Hanbal, Humaydi, Abu Nu'aim, Ibn Hibban dan ahli-ahli tradisi lain telah mengaitkannya dengan Hadrat Abdullah bin Mas'ud dengan rantai pemancar dan kebanyakan pada pihak berkuasa bunyi. Menurut tradisi ini, ia tidak hanya menghapuskan Surah ini dari Mushaf tetapi juga telah dilaporkan bahawa dia pernah berkata: "Jangan campurkan dengan Al-Qur'an yang bukan Al-Qur'an. Kedua Surah ini adalah tidak termasuk dalam al-Quran. Ini hanyalah sebuah arahan yang diarahkan kepada Nabi saw (yang menjadi damai) untuk mencari perlindungan Tuhan. " Dalam beberapa tradisi terdapat juga penambahan yang dia tidak membaca Surah ini dalam Doa.

Berdasarkan tradisi ini, penentang-penentang Islam mempunyai peluang untuk menimbulkan keraguan tentang Al-Qur'an, dengan mengatakan bahawa Kitab ini, melarang Allah, tidak bebas dari korupsi. Sewaktu, menurut seorang Sahabat pangkat Hadrat Abdullah bin Mas'ud, kedua Surah ini merupakan pengilhakan kepada Al-Quran, banyak tambahan dan penolakan yang lain juga mungkin telah dibuat di dalamnya. Untuk menghilangkan Al-Qur'an daripada menyalahkan Qadi Abu Bakr Al-Baqillani, Qadi Iyad dan yang lain menegaskan bahawa Ibn Mas'ud sebenarnya bukan seorang yang menghina Mu'awwidhatayn sebagai Al-Quran tetapi hanya menolak menulisnya Mushaf . Oleh kerana menurutnya, hanya apa yang dibenarkan oleh Nabi saw, harus ditulis dalam Mushaf , dan Ibn Mas'ud tidak menerima maklumat yang telah dibenarkan oleh Nabi saw ini. Tetapi pendirian ini tidak betul, kerana berdasarkan bukti yang jelas, telah disahkan bahawa Ibn Mas'ud (semoga Allah senang kepadanya) telah menafikan bahawa ini adalah Surah Al-Qur'an. Sesetengah ulama lain, misalnya, Imam Nawawi, Imam Ibn Hazm dan Imam Fakhr-ud-din Razi, menganggap ini sebagai dusta dan kepalsuan tulen yang Ibn Mas'ud telah menegaskan apa-apa perkara sedemikian. Tetapi untuk menolak fakta sejarah yang tulen tanpa keterangan yang kukuh adalah tidak ilmiah.

Sekarang, persoalannya ialah: Bagaimanakah penyalahkan yang melekat pada Al-Quran kerana tradisi Ibn Mas'ud dengan betul menyangkal? Soalan ini mempunyai beberapa jawapan yang akan kami berikan di bawah dalam urutan:
  1. Hafiz Bazzar selepas mengaitkan tradisi Ibnu Mas'ud di Musnad , telah menulis bahawa dia bersendirian dan terpencil dalam pendapatnya; tiada seorang pun daripada kalangan sahabat yang menyokong pandangan ini.
  2. Salinan Al-Qur'an yang mana khalifah ketiga, Hadrat Uthman (semoga Allah senang kepadanya), telah disusun oleh kesepakatan para sahabat dan yang telah dihantarnya dari Khalifah Islam secara rasmi ke pusat-pusat dunia Islam terkandung kedua Surah ini.
  3. Mushaf yang, sejak masa suci Nabi (yang menjadi damai) sampai hari ini, mempunyai meterai konsensus seluruh dunia Islam, mengandungi kedua Surah ini. Pendapat yang bersendirian hanya Abdullah bin Mas'ud, walaupun pangkatnya yang tinggi, tidak mempunyai berat terhadap konsensus besar ini.
  4. Ia disahkan oleh ahadith yang kukuh dan dipercayai dari Nabi saw yang tidak hanya membaca Surah ini dalam doa itu tetapi mengajar orang lain juga untuk membacakannya, dan mengajarkan mereka kepada orang-orang sebagai Surah Al-Qur ' a. Sebagai contoh, pertimbangkan ahadith berikut :
Kami telah menyebutkan mengenai kuasa Islam, Ahmad, Tirmidhi dan Nasai dari tradisi Hadrat Uqbah bin Amir bahawa nabi memberitahunya tentang Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas, mengatakan bahawa ayat-ayat itu telah diturunkan kepadanya pada malam itu. Suatu tradisi di Nasai dari Uqbah bin Amir adalah berpengaruh bahawa Nabi (yang menjadi damai) membaca kedua Surah ini dalam Doa Pagi. Imam Ahmad pada pihak berwibawa telah menceritakan dalam Musnadnya tradisi dari seorang Sahabat yang mengatakan kepada Nabi saw kepadanya: "Apabila kamu melaksanakan solat, baca kedua surah ini di dalamnya."

Dalam Musnad Ahmad, Abu Daud dan Nasai, tradisi Uqbah bin Amir ini telah dikaitkan: "Nabi berkata kepadanya: Bukankah aku akan mengajarkan kepadamu dua Surah seperti yang ada di antara Surah yang terbaik yang dibacakan oleh orang-orang itu? saya, wahai Rasulullah, maka Rasulullah mengajarkan kepadanya Mu'awwidhatayn . Kemudian doa itu bermula dan nabi membacakan dua Surah yang sama di dalamnya juga, dan apabila setelah sembahyang Nabi saw yang dilalui olehnya, dia berkata kepada dia, 'O Uqbah, bagaimana anda menyukainya?' Kemudian dia mengarahkan beliau untuk memberi kesan: Apabila anda tidur, dan apabila anda bangun dari tempat tidur, bacalah Surah ini. "

Dalam Musnad Ahmad, Abu Da'ud, Tirmidhi dan Nasa'i terdapat tradisi dari Uqbah bin Amir, dengan mengatakan bahawa nabi itu menasihati beliau untuk membaca Mu'awwidhat (iaitu Qul Huwa Allahu ahad dan Mu'awwidhatayn ) selepas setiap Doa.

Nasai, Ibn Marduyah dan Hakim telah menceritakan tradisi ini juga dari Uqbah bin Amir: "Setelah nabi sedang menunggang kenderaan dan saya berjalan bersama dengannya dengan tangan saya diletakkan di atas kaki sucinya, saya berkata: Mohon mengajar saya Surah Hud atau Surah Yusuf Dia menjawab: Di sisi Allah tidak ada lagi manfaat bagi hamba daripada Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq . "

Suatu tradisi dari Abdullah bin Abid al-Juhani telah dikaitkan oleh Nasai, Baihaqi dan Ibn Sad, mengatakan bahawa Nabi berkata kepadanya: "Ibn Abid, saya tidak harus memberitahu anda apa yang terbaik dari cara yang mana Para penunjuk berlindung telah memohon perlindungan kepada Allah? Saya telah mengemukakan: Ajarkan kepada saya, Wahai Rasulullah, Dia menjawab: Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq dan Qul a-udhu bi Rabbin-nas - kedua Surah ini.

Ibnu Marduyah telah berkaitan dengan Hadrat Umm Salamah: "Surah yang paling disukai oleh Allah adalah: Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq dan Qul a'udhu bi-Rabbin-nas ."
Di sini, timbul pertanyaan: apa yang menyebabkan Hadrat Abdullah bin Mas'ud salah faham bahawa kedua-dua mereka bukanlah Surah Al-Quran? Kami mendapat jawapan kepadanya apabila kita menggabungkan dua tradisi: pertama, bahawa Hadrat Abdullah bin Mas'ud menegaskan bahawa ini hanyalah sebuah perintah yang diberikan oleh Nabi saw (kepada siapa yang menjadi damai) untuk mengajarnya cara mencari perlindungan dengan Allah ; kedua, tradisi Imam Bukhari yang berkaitan dalam Sahihnya , Imam Ahmad di Musnadnya , Hafiz Abu Bakr al-Humaidi di Musnad , Abu Nu'aim di Al-Mustakhraj dan Nasai di Sunannya , dengan rantai pemancar yang berbeza, atas kuasa Zirr bin Hubaish, dengan sedikit variasi dalam kata-kata dari Hadrat Ubayy bin Kab, yang memegang tempat yang terkenal di kalangan para Sahabat berdasarkan pengetahuannya tentang Al-Qur'an. Zirr bin Hubaish menyatakan: "Saya berkata kepada Hadrat Ubayy: Saudara lelaki kamu, Abdullah bin Mas'ud, mengatakan perkara-perkara ini, apa yang kamu katakan mengenai pandangan ini? Dia menjawab: Saya telah mempersoalkan Nabi (yang menjadi damai) Dia berkata kepada saya: Saya diberitahu untuk mengatakan ' qul ', jadi saya katakan ' qul '. 

Oleh itu, kita juga mengatakan sama seperti yang dikatakan nabi. "
Dalam tradisi yang berkaitan dengan Imam Ahmad, kata-kata Hadrat Ubayy adalah seperti berikut: "Saya bersaksi bahawa Nabi (yang bersahabat ) mengatakan kepada saya bahwa Jibril ( Ibnu Abbas ) telah mengatakan kepadanya:Qul a'udhu bi-Rabbil-falaq ; oleh itu, dia juga membaca, dan Gabriel memintanya untuk mengatakan: Qul a'udhu bi-Rabbin-nas ; oleh itu dia juga berkata demikian juga kita katakan sebagai nabi. Sedikit pertimbangan kedua-dua tradisi ini akan menunjukkan bahawa kata qul (katakanlah) dalam dua Surah menyebabkan Hadrat Abdullah bin Mas'ud salah faham bahawa Nabi (yang menjadi damai) telah diperintahkan untuk mengatakan: A'udhu bi- Rabbil-falaq danA'udhu bi-Rabbin-nas .

Tetapi dia tidak merasakan apa-apa keperluan untuk mempersoalkan Nabi tentang hal itu. Dalam fikiran Hadrat Ubbay bin Kab juga timbul pertanyaan tentang beliau dan dia meletakkannya di hadapan nabi.Rasulullah menjawab: "Sejak Jibril (selamat datang kepadanya) telah berkata qul , jadi saya juga mengatakan qul ." Marilah kita meletakkannya seperti ini. Sekiranya ada orang yang diperintahkan dan bertanya: "Katakanlah, saya berlindung", dia tidak akan melaksanakan perintah itu, mengatakan: "Katakanlah, saya berlindung", tetapi dia akan menggugurkan kerja "berkata" dan berkata: "Saya berlindung. " Sebaliknya, jika utusan seorang pegawai atasan menyampaikan kepada seseorang pesan itu dalam kata-kata ini: "Katakanlah, saya berlindung", dan perintah ini diberikan kepadanya bukan hanya untuk dirinya sendiri tetapi untuk disampaikan kepada orang lain, dia akan menyampaikan kata-kata perkataan verbatim kepada orang-orang, dan tidak akan mempunyai kebenaran untuk menggugurkan apa-apa dari teks mesej itu. Oleh itu, hakikat bahawa kedua Surah ini bermula dengan perkataan quladalah bukti yang jelas bahawa itu adalah Firman Ilahi, yang Nabi (yang menjadi damai) terikat untuk menyampaikan verbatim. Ia bukan sekadar perintah yang diberikan kepadanya untuk orangnya. Selain kedua surah ini, terdapat 330 ayat lain dalam al-Qur'an yang bermula dengan qul (katakan). Kehadiran qul dalam semua ini adalah bukti bahawa ia adalah Firman Ilahi. yang diwajibkan kepada nabi untuk menyampaikan kata-kata kerja; kalau tidak, jika qul di mana-mana maksudnya suatu perintah, nabi itu akan menjatuhkannya dan mengatakan hanya apa yang diperintahkan kepadanya untuk dikatakan, dan ia tidak akan direkam dalam Al-Quran, tetapi, sebaliknya, dia akan tetap kandungan dengan hanya mengatakan apa yang diperintahkan kepadanya.

Di sini, jika seseorang menganggapnya, seseorang dapat memahami sepenuhnya bagaimana tidak munasabah untuk menganggap sahabat-sahabat sebagai tidak sempurna dan untuk membuat keraguan bahawa Sahabat telah dipersalahkan sebaik sahaja seseorang mendengar kata-kata atau melakukan perbuatannya sebagai salah. Di sini, seseorang dapat melihat dengan jelas apa kesalahan yang dilakukan oleh Companion yang terkenal seperti Hadrat Abdullah bin Mas'ud tentang dua Surah Al-Quran. Sekiranya kesalahan sedemikian boleh dilakukan oleh Companion yang terkenal seperti dia, orang lain juga mungkin melakukan kesalahan. Kita boleh menelitinya dengan cara saintifik, dan menggambarkannya sebagai salah jika sesuatu yang dikatakan atau dilakukan oleh Sahabat terbukti salah. Tetapi sesungguhnya jahat adalah orang yang melampaui menerangkan perbuatan yang salah sebagai salah dan mula mengucap dan mencari kesalahan dengan Sahabat Nabi Allah. Mengenai Mu'awwidhatayn, para pengulas dan ahli tradisi telah menggambarkan pendapat Ibnu Mas'ud sebagai salah, tetapi tidak ada seorang pun yang berani mengatakan bahawa dengan menafikan kedua Surah Al-Qur'an ini, dia telah, melarang Allah, menjadi orang yang tidak percaya.

Soalan nabi yang dipengaruhi oleh Magic

Perkara kedua yang timbul berkenaan dengan kedua Surah ini adalah, mengikut tradisi, sihir telah dilakukan pada nabi, dan dia telah jatuh sakit di bawah kesannya, dan Gabriel (damai kepadanya) telah mengarahkan dia untuk mengulangi Surah ini untuk menghapuskan pesona. Ini telah dibantah oleh banyak rasionalis zaman kuno dan moden. Mereka mengatakan bahawa jika tradisi ini diterima, keseluruhan Syari'ah menjadi ragu. Kerana sekiranya Nabi itu dapat terpesona, dan menurut tradisi ini dia terpesona, tidak dapat mengatakan apa yang Nabi telah diucapkan dan lakukan di bawah pengaruh sihir oleh lawannya, dan apa yang dalam ajarannya adalah Ilahi dan apa hasil sihir. Bukan sahaja ini: mereka juga mendakwa bahawa jika ini diterima sebagai benar, mungkin Nabi telah diminta untuk membuat tuntutan kepada Nabi melalui sihir dan Nabi dengan salah faham mungkin telah berfikir bahawa seorang malaikat telah datang kepadanya. Mereka juga berpendapat bahawa tradisi ini bertentangan dengan Al-Qur'an. Al-Qur'an menyebut tuduhan orang-orang kafir yang mengatakan bahawa Nabi telah dipijak (Bani Isra'il: 47), tetapi tradisi ini mengesahkan tuduhan orang-orang kafir bahawa Nabi sebenarnya telah terpesona dan diceraikan.

Untuk penyiasatan yang betul mengenai soalan ini adalah perlu bahawa seseorang harus terlebih dahulu melihat sama ada ia ditubuhkan oleh bukti sejarah yang sahih bahawa Nabi (yang menjadi damai) sebenarnya telah dipengaruhi oleh sihir, dan jika ya, apakah itu dan apa yang tahap. Kemudian ia harus dilihat sama ada bantahan yang dibangkitkan terhadap apa yang ditubuhkan secara sejarah sebenarnya berlaku padanya atau tidak.
Para cendekiawan Islam pada masa yang paling awal benar-benar jujur ​​dan tegak kerana mereka tidak berusaha untuk merosakkan sejarah atau menyembunyikan fakta-fakta menurut ide, konsep dan anggapan mereka sendiri. Mereka disampaikan utuh kepada generasi kemudian apa sahaja yang telah disahkan secara bersejarah, dan sama sekali tidak peduli bagaimana bahan yang dibekalkan oleh mereka boleh digunakan oleh orang yang bengkok apabila membuat kesimpulan yang berlawanan dari fakta-fakta. Sekarang, jika sesuatu yang disahkan oleh cara-cara yang sahih dan bersejarah, tidaklah wajar bagi orang yang jujur ​​dan berhati-hati bahawa dia harus menafikan sejarah atas alasan bahawa jika ia menerimanya, ia akan membawa kepada kejahatan ini menurut pemikirannya , dan tidak semestinya ia perlu menambah dan melangkaui hadnya yang asli dengan tekaan dan spekulasi apa sahaja yang ditubuhkan secara sejarah. Sebaliknya, dia harus menerima sejarah sebagai sejarah dan kemudian melihat apa yang sebenarnya dibuktikan olehnya dan apa yang tidak.

Sehubungan dengan aspek sejarah, insiden nabi yang dipengaruhi oleh sihir benar-benar disahkan, dan jika ia dapat disangkal oleh kritikan saintifik, maka tidak ada peristiwa bersejarah di dunia yang dapat dibuktikan benar dan tulus. Ia telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Nasai, Ibn Majah, Imam Ahmad, Abdur Razzaq, Humaidi, Baihaqi, Tabarani, Ibn Sad, Ibn Mardayah, Ibn Abi Shaibah, Hakim, Abd bin Humaid dan tradisi lain atas kuasa Hadrat Aishah , Hadrat Zaid bin Arqam dan Hadrat Abdullah bin Abbas, melalui banyak saluran yang berbeza dan banyaknya pemalsuan yang keluar dari soalan itu. Walaupun setiap tradisi dengan sendirinya adalah laporan terpencil ( khabar wahid ), kami memberikannya di bawah sebagai peristiwa yang berkaitan dari butiran yang diberikan oleh tradisi.

Selepas perjanjian damai Hudaibiyah ketika Nabi saw kembali ke Madinah, orang Yahudi Khaibar mengunjungi Madinah di Muharram, AH 7 dan bertemu seorang penyihir terkenal, Labid bin Asam, yang berasal dari suku Ansar daripada Bani Zurayq. Mereka berkata kepadanya: "Kamu tahu, bagaimana Muhammad telah mengorbankan kita dengan sebaik-baiknya, dan kita telah berusaha untuk meredakannya tetapi tidak berjaya, sekarang kita telah datang kepada kamu kerana kamu ahli sihir yang lebih mahir. Berikut adalah tiga duit syiling emas, terima ini dan buat mantra sihir yang kuat tentang Muhammad. " Pada masa itu nabi itu mempunyai budak Yahudi sebagai pembantunya.

Melaluinya, mereka memperoleh sepotong sikat Nabi Muhammad dengan beberapa rambut yang tersangkut kepadanya. Magic telah bekerja pada rambut yang sama dan gigi sikat. Mengikut beberapa tradisi, sihir telah dilakukan oleh Labid bin Asam sendiri, menurut yang lain, adik-adiknya lebih mahir daripada dia dan dia mendapat mantra melalui mereka. Walau apa jua kesnya, Labid meletakkan mantera ini dalam spathe pohon tarikh lelaki dan dia di bawah batu di bawah Dharwan atau Dhi Arwan, sumur Bani Zurayq. Mantra itu mengambil satu tahun penuh untuk memberi kesan kepada Nabi (yang menjadi damai). Pada separuh akhir tahun ini nabi mulai merasa seolah-olah tidak sihat. Empat puluh hari yang lalu menjadi keras kepadanya, di mana tiga hari terakhir lebih sukar. Tetapi kesan maksimalnya terhadapnya adalah bahawa dia meleleh jauh dari dalam. Dia fikir dia telah melakukan sesuatu sedangkan dia sebenarnya tidak melakukannya: dia menganggap dia telah melawat isterinya sedangkan dia tidak pernah melawat mereka; dan kadang-kadang dia akan ragu-ragu melihat sesuatu sedangkan pada hakikatnya, dia tidak melihatnya. Semua kesan ini terhad kepada orangnya sendiri; begitu banyak sehingga orang lain tidak dapat melihat apa keadaan yang dia lalui. Adapun beliau sebagai seorang Nabi, tiada perubahan berlaku dalam pelaksanaan tugasnya.

Tidak ada tradisi untuk mengatakan bahawa dia mungkin telah melupakan beberapa ayat Al-Qur'an pada masa itu, atau mungkin membaca ayat salah, atau perubahan mungkin berlaku dalam majlis-majlis dan dalam nasihat dan khotbahnya, atau dia mungkin mempunyai membentangkan wacana sebagai Wahyu yang mungkin tidak diturunkan kepadanya, atau dia mungkin telah merindukan Doa dan berpendapat bahawa dia telah melakukannya. Allah melarang, jika ada perkara seperti itu berlaku, ia akan menyebabkan kerongkongan dan seluruh Arab akan tahu bahawa ahli silap mata telah mengalahkan orang yang tidak dapat mengalahkan kuasa. Tetapi kedudukan nabi sebagai seorang Nabi tetap tidak terpengaruh olehnya. Hanya dalam kehidupan peribadi beliau, dia tetap bimbang kerana itu.

Akhirnya, suatu hari ketika dia berada di rumah Hadrat Aishah, dia berdoa kepada Allah untuk dipulihkan untuk kesihatan penuh. Sementara itu, dia tertidur atau mengantuk dan bangun, dia berkata kepada Hadrat Aishah: "Tuhanku telah memberitahukan kepadaku apa yang telah aku minta kepada-Nya." Hadrat Aishah bertanya apa itu. Dia menjawab: "Dua lelaki (iaitu dua malaikat dalam nama manusia) datang kepada saya, satu duduk di dekat kepala saya dan yang lain di dekat kakiku, yang pertama bertanya: apa yang telah terjadi kepadanya? Yang lain menjawab: Magic telah bekerja padanya Dia menjawab: Labid bin Asam Dia bertanya: Apa yang terkandung di dalamnya? Dia menjawab: Di dalam sisir dan rambut ditutupi di dalam spathe dari pohon tanggal lelaki. Dia menjawab: di bawah batu di bawah Dhi Arwan (atau Dharwan), sumur Bani Zurayq Dia bertanya: apa yang perlu dilakukan? Dia menjawab: sumur itu harus dikosongkan dan ia harus dikeluarkan dari Rasulullah kemudian mengutus Hadrat Ali, Hadrat Ammar bin Yasir dan Hadrat Zubair: Mereka juga disertai oleh Jubair bin Iyas az-Zurqi (dua lelaki dari Bani Zurayq). Kemudian nabi juga tiba di sumur bersama sesetengah sahabat, airnya diambil dan spathe pulih. Di sana mereka mendapati bahawa di samping sisir dan rambut ada tali dengan sebelas knot di atasnya dan imej lilin dengan jarum yang dicucuk ke dalamnya. Jibril (datang kepada beliau) datang dan memberitahunya untuk mengulangi Mu'awwidhatayn . Semasa dia mengulangi ayat selepas ayat, simpulan telah dilonggarkan dan jarum dikeluarkan setiap kali, sehingga menyelesaikan kata-kata terakhir semua knot dilonggarkan dan semua jarum dikeluarkan, dan dia sepenuhnya dibebaskan dari pesona. Selepas itu dia memanggil Labid dan mempersoalkannya. Dia mengaku bersalah dan nabi membiarkan dia pergi, kerana dia tidak pernah membalas dendam kepada sesiapa pun atas apa-apa bahaya yang dilakukan kepada orang itu. Dia juga enggan membicarakannya kepada orang lain, mengatakan bahawa Allah telah mengembalikannya kepada kesihatan; oleh itu dia tidak suka bahawa dia harus menghasut orang terhadap sesiapa pun.

Inilah kisah sihir yang dilakukan pada nabi. Di sana jika tiada apa-apa di dalamnya yang boleh bertentangan dengan jawatannya Nabi. Dalam keupayaan pribadinya jika ada kecederaan yang dapat ditimpakan kepadanya seperti yang terjadi di Pertempuran Uhud, jika ia dapat jatuh dari kudanya dan terluka sebagaimana yang disahkan oleh Hadis , jika ia dapat diserang oleh kalajengking seperti yang telah disebutkan dalam beberapa Tradisi dan tidak ada yang menafikan perlindungan yang dijanjikan oleh Allah dalam kapasitinya sebagai nabi, ia juga boleh jatuh sakit di bawah pengaruh sihir dalam kemampuan pribadinya. Bahawa seorang nabi dapat dipengaruhi oleh sihir juga disahkan oleh Al-Qur'an.

Dalam Surah Al-A'raf, telah dikatakan mengenai para penyihir Firaun bahawa ketika mereka menghadapi Nabi Musa, mereka menyerupai beribu-ribu orang yang berkumpul untuk menyaksikan pertemuan tersebut (ayat 116). [QS7:116]

Dalam Surah Ta Ha telah dikatakan bahawa tidak hanya orang biasa tetapi Nabi Musa juga merasakan bahawa tali dan tongkat yang mereka lemparkan berlari ke arah mereka seperti ular begitu banyak, dan ini memenuhi hati Musa dengan ketakutan. Maka Allah menurunkan kepadanya: "Janganlah kamu takut akan kamu, maka keluarlah kamu dengan kemenangan; (ayat 66-69). [QS20:66-69]

Adapun keberatan bahawa ini kemudian menegaskan tuduhan orang-orang kafir Makkah bahawa Nabi (yang menjadi damai) adalah seorang lelaki yang terpesona, jawabannya adalah bahawa orang-orang kafir tidak memanggilnya lelaki yang terpesong dalam erti kata bahwa dia telah jatuh sakit di bawah kesan sihir yang dilakukan oleh seseorang, tetapi dalam erti kata bahawa ada ahli silap mata, Allah melarang, membuatnya gila, dan dia telah membuat tuntutan kepada Nabi dan memberitahu orang-orang cerita Neraka dan Syurga dalam kegilaannya yang sama. Sekarang jelaslah keberatan ini sama sekali tidak berlaku kepada sesuatu yang sejarah menegaskan bahawa mantra sihir hanya mempengaruhi orang Muhammad (yang menjadi damai) dan bukan nabi Muhammad (yang menjadi damai), yang tetap sepenuhnya tidak terjejas olehnya.


Dalam hubungan ini, satu lagi perkara yang patut disebutkan adalah bahawa orang-orang yang menganggap sihir sebagai sejenis takhayul memegang pandangan ini hanya kerana kesan sihir tidak dapat dijelaskan secara saintifik.Tetapi ada banyak perkara di dunia yang mana satu pengalaman dan peringatan tetapi tidak dapat menjelaskan secara ilmiah bagaimana mereka berlaku. Sekiranya kita tidak dapat memberi penjelasan yang sedemikian, tidaklah perlu kita menafikan perkara itu sendiri yang tidak dapat kita jelaskan. Magic, sebenarnya, adalah fenomena psikologi yang boleh mempengaruhi tubuh melalui fikiran seperti halnya fizikal mempengaruhi fikiran melalui tubuh. Sebagai contoh, ketakutan ialah fenomena psikologi, tetapi ia memberi kesan kepada badan: rambut berdiri di hujung dan badan gemetar. Magic tidak; sebenarnya, mengubah realiti, tetapi di bawah pengaruhnya minda dan deria manusia mula merasa seolah-olah realiti telah berubah. Kakitangan dan tali yang telah dilemparkan oleh para penyihir ke arah Nabi Musa, sebenarnya tidak menjadi ular, tetapi mata orang ramai sangat menyedihkan sehingga semua orang merasakan mereka adalah ular; bahkan deria Nabi Musa tidak dapat terpengaruh oleh mantra sihir. Begitu juga di Al-Baqarah: 102, telah dikatakan bahawa di Babilonia orang mempelajari sihir dari Harut dan Marut yang dapat menyebabkan perpecahan antara suami dan isteri. Ini juga merupakan fenomena psikologi. Jelas sekali, jika orang ramai tidak menganggapnya berkhasiat dengan pengalaman mereka tidak dapat menjadi pelanggannya. Tidak syak lagi, adalah betul bahawa seperti peluru senapang dan bom dari pesawat, sihir juga tidak boleh berkuatkuasa tanpa izin Allah, tetapi akan menjadi keras kepala untuk menafikan sesuatu yang telah dialami dan diperhatikan oleh manusia untuk beribu-ribu untuk tahun.

Soalan Menarik Azimat dan Amulet dalam Islam

Perkara ketiga yang timbul berkaitan dengan Surah ini ialah sama ada pembacaan azimat dan azimat mempunyai tempat dalam Islam, dan sama ada pembacaan itu dengan sendirinya berkhasiat atau tidak. Persoalan ini timbul dalam banyak hadith yang telah dilaporkan bahawa Nabi (pada siapa menjadi damai) pada waktu tidur setiap malam, terutama semasa sakit, digunakan untuk membaca Mu'awwidhatayn (atau menurut laporan lain, Mu'awwidhat , iaitu Qul Huwa-Allahu Ahad dan Mu'awwidhatayn ) tiga kali, meniup tangannya dan kemudian menggosokkan tangannya ke atas tubuhnya dari kepala ke kaki sejauh tangannya dapat dicapai. Semasa penyakit terakhirnya apabila ia tidak lagi mungkin untuknya melakukannya, Hadrat Aishah membacakan Surah ini sendiri atau dengan perintahnya melontarkan tangannya memandangkan mereka diberkati dan menggosoknya di tubuhnya. Tradisi mengenai perkara ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Nasai, Ibn Majah, Abu Da'ud dan Mu'atta Imam Malik melalui saluran otentik dengan kuasa Hadrat Aishah sendiri yang tidak dapat mengenali kehidupan dalam negeri nabi.
Dalam hal ini, seseorang harus terlebih dahulu memahami aspek keagamaannya. Dalam Hadis , tradisi yang panjang telah dikaitkan dengan kewibawaan Hadrat Abdullah bin Abbas, yang pada akhirnya telah dilaporkan oleh Nabi saw: "Orang-orang Ummah saya masuk Syurga tanpa perhitungan adalah mereka yang tidak berpaling rawatan dengan cara penjenamaan, tidak memikat, atau mengambil omens, tetapi bertawakkal kepada Tuhan mereka. " (Muslim).Mengikut tradisi yang dilaporkan oleh pihak berkuasa Hadrat Mughirah bin Shubah, nabi berkata: "Dia yang dirawat oleh penjenamaan, atau mempesona, menjadi bebas dari kepercayaan kepada Allah." (Tirmidzi). Hadrat Abdullah bin Mas'ud telah melaporkan bahawa Nabi tidak menyetujui sepuluh perkara yang salah satunya adalah bacaan azimat dan azimat kecuali dengan Mu'awwidhatayn atau Mu'awwidhat . (Abu Daud, Ahmad, Nasai, Ibn Hibban, Hakim).Sesetengah ahadith juga menunjukkan bahawa pada mulanya nabi itu sama sekali mengharamkan pembacaan azimat dan azimat, tetapi kemudian dia membenarkannya dengan syarat yang tidak sepatutnya memukul politeisme, tetapi seseorang itu harus membaca dan meniup dengan menggunakan nama-nama suci Allah , atau kata-kata Al-Quran. Kata-kata yang digunakan harus difahami dan seseorang harus tahu bahawa tidak ada dosa di dalamnya, dan seseorang itu tidak boleh sepenuhnya bergantung pada bacaan azimat tetapi atas kehendak Allah untuk menjadikannya bermanfaat. "Selepas penjelasan aspek agama, marilah kita sekarang lihat apa yang dikatakan Hadis dalam hal ini.
Tabarani di As-Saghir telah menceritakan tradisi mengenai otoritas Hadrat Ali, dengan mengatakan: "Seorang nabi telah tersangkut oleh kalajengking selama Doa. Apabila Doa selesai, dia berkata: Kutukan Allah adalah pada kalajengking: Kemudian dia menyeru air dan garam, dan mula menggosok tempat di mana kalajengking itu telah dicuci dengan air garam dan membaca Qul ya ayyuhal-kafirun , Qul Huwa Allahu ahad , Qul a'udhu bi-Rabbil -falaq danQul a'udhu bi-Rabbin-nas , bersama-sama dengannya. "
Ibn Abbas juga telah mengaitkan tradisi dengan kesannya: "Nabi saw yang digunakan untuk membaca doa ini mengenai Hadrat Hasan dan Husain: U'idhu kuma bi-kalimat Allahit-tamati min kulli shaitan-in wa hammati- wa min kulli ayt-in-lam nati : "Aku memberi kamu perlindungan dari kata-kata yang tidak bercela Allah, dari setiap syaitan dan perkara yang menyusahkan, dan dari setiap pandangan yang jahat." (Bukhari, Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah).
Suatu tradisi telah dikaitkan dengan Muslim, Muwatta, Tabarani dan Hakim tentang Uthman bin al-As ath-Thaqafi, dengan sedikit variasi dalam kata-kata, sehingga ia mengadu kepada Nabi (yang bersahabat), berkata: Oleh kerana saya telah menjadi seorang Muslim, saya merasa sakit dalam tubuh saya, yang membunuh saya. " Nabi berkata: "Letakkan tangan kananmu di tempat yang kamu merasakan kesakitan, kemudian bacalah Bismillah tiga kali, dan A'udhu billahi wa qudratihi min sharri ma ajidu wa uhadhiru (" Saya berlindung dengan Allah dan dengan kuasa-Nya dari kejahatan yang saya dapati dan saya takut ") tujuh kali, dan sapukan tangan anda." Di Muwatta terdapat penambahan: "Uthman bin Abi al-As berkata: Selepas itu kesakitan saya hilang dan sekarang saya mengajar formula yang sama kepada orang-orang rumah saya."
Musnad Ahmad dan Tahavi memuat tradisi ini dari Talq bin Ali: "Saya disengat oleh kalajengking di hadapan nabi (yang menjadi damai). Rasulullah membacakan sesuatu dan meniup ke arah saya dan menggosok tangannya di tempat yang terkena . "
Umat ​​Islam mengandung tradisi dari Abu Said Khudri, yang berkata: "Sekali ketika Nabi saw yang jatuh sakit, Gabriel datang dan bertanya: Wahai Muhammad, apakah kamu sakit? Rasulullah menjawab secara afirmatif, Gabriel berkata: Saya meniup kamu dengan nama Allah dari segala yang membingungkan kamu dan dari kejahatan setiap jiwa dan rupa kejahatan setiap orang, Semoga Allah memulihkan kamu kepada kesihatan, saya meniup kamu dalam namaNya.Tradisi yang sama telah dikaitkan dengan Musnad Ahmad atas kewenangan Hadrat Ubadah bin as-Samit, yang mengatakan: "Nabi Suci tidak sihat, saya pergi menemuinya dan mendapati dia dalam kesulitan yang besar. Pada waktu petang, saya dapati dia dengan baik, apabila saya bertanya bagaimana dia telah menjadi begitu lama, dia berkata: Jibril datang dan meniup saya dengan beberapa perkataan Kemudian dia membaca kata-kata yang serupa dengan yang dilaporkan dalam Hadis di atas . telah dikaitkan dengan kuasa Hadrat Aishah juga dalam Muslim dan Musnad Ahmad.
Imam Ahmad dalam Musnad beliau telah menceritakan tradisi ini dari Hafsah, ibu kepada Yang Beriman: "Suatu hari Nabi saw telah mengunjungi saya di rumah dan seorang wanita, bernama Shifa, sedang duduk bersama saya. kepada orang-orang untuk menyembuhkan mereka lepuh. Nabi berkata kepadanya: Ajarkanlah Hafsah juga formula itu. " Imam Ahmad, Abu Daud dan Nasai telah menceritakan tradisi ini dari Shifa binti Abdullah sendiri, berkata: "Nabi berkata kepada saya: Sama seperti anda telah diajar Hafsah membaca dan menulis, maka ajarkan dia bertiup untuk menyembuhkan lepuh juga."
Di dalam Islam ada tradisi dari Auf bin Malik al-Ashjal yang bermaksud: "Kami pernah berlatih meniup untuk menyembuhkan penyakit, dan kami bertanya kepada Nabi saw untuk pendapatnya dalam hal ini. ketahui kata-kata yang kamu pukulan di atas orang-orang. Tidak ada kemudaratan dalam meniup melainkan ia menganggap politeisme. "
Muslim, Musnad Ahmad dan Ibn Majah mengandungi tradisi dari Hadrat Jabir bin Abdullah, mengatakan: "Nabi saw telah melarang kami meniup untuk menyembuhkan penyakit. Kemudian orang-orang klan Hadrat Amr bin Hazm datang dan mereka berkata: Kami mempunyai formula yang kami gunakan untuk meniupkan orang ramai untuk menyembuhkan mereka dari sengatan kalajengking (atau ular-ular), tetapi anda telah melarang kami amalan itu, kemudian mereka membaca di hadapannya kata-kata yang mereka gunakan. Nabi berkata: Saya tidak melihat apa-apa bahaya di dalamnya, maka hendaklah orang yang dapat berbuat baik kepada saudaranya, lakukanlah dia dengan baik. " Satu lagi tradisi dari Jabir bin Abdullah dalam Muslim ialah: "Keluarga Hazm mempunyai rumus untuk menyembuhkan ular ular dan Nabi mengizinkan mereka untuk mengamalkannya." Ini juga disokong oleh tradisi dari Hadrat Aishah, yang terkandung di dalam Muslim, Musnad Ahmad, dan Ibn Majah: "Nabi memberikan izin kepada keluarga Ansar kerana meniup untuk menyembuhkan kesan-kesan jahat dari menggigit oleh setiap makhluk yang beracun. " Tradisi yang menyerupai ini telah dikaitkan dengan Hadrat Anas juga di Musnad Ahmad, Tirmidhi, Muslim dan Ibn Majah, mengatakan bahawa Nabi memberikan izin untuk meniup untuk menyembuhkan gigitan oleh makhluk-makhluk beracun, penyakit lepuh dan kesan-kesan buruk. "
Musnad Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah dan Hakim telah menceritakan tradisi ini atas kewenangan Hadrat Umair, hamba Abi al-Laham yang dibebaskan: "Pada zaman pra-Islam saya mempunyai formula yang saya gunakan untuk meniupkan umat. telah membacanya sebelum nabi, lalu dia memberitahu saya untuk melepaskan kata-kata itu dan perkataan daripadanya, dan membenarkan saya meniup dengan yang lain. "
Menurut Muwatta , Hadrat Abu Bakr pergi ke rumah putrinya, Hadrat Aishah, dan mendapati bahwa dia tidak sihat dan seorang wanita Yahudi meniupnya. Kemudian dia berkata kepadanya: "Pukulannya dengan kitab Allah." Ini menunjukkan bahawa jika orang-orang dari Kitab Praktik Buku meniup melalui ayat-ayat Taurat dan Injil, ia juga dibenarkan.
Adapun persoalan sama ada bertiup untuk mengubati penyakit juga berkhasiat, atau tidak, jawapannya adalah bahawa Nabi (yang menjadi damai) bukan sahaja tidak melarang seseorang untuk mendapatkan rawatan untuk mengubati dan merawatnya tetapi dia sendiri menyatakan bahawa Allah telah menciptakan penawar bagi setiap penyakit dan menggalakkan pengikutnya menggunakan ubat. Beliau sendiri memberitahu orang-orang ubat-ubatan untuk penyakit-penyakit tertentu, seperti yang dapat dilihat dalam Hadis di Kitab at-Tib (Kitab Penyembuhan). Tetapi penawar itu boleh bermanfaat dan berguna hanya oleh arahan dan kebenaran Allah, jika tidak, jika ubat dan rawatan perubatan itu bermanfaat dalam setiap kes, tiada siapa yang akan meninggal di hospital. Sekarang, jika di samping penyembuhan dan rawatan perubatan, Firman Allah dan nama-Nya yang indah juga digunakan, atau Firman dan nama-Nya yang indah juga digunakan, atau Allah dihidupkan dan dipanggil untuk bantuan dengan cara FirmanNya, Nama dan Atribut di tempat yang tidak ada bantuan perubatan, ia tidak akan menentang sebab kecuali para materialis. Walau bagaimanapun, adalah tidak wajar untuk mengabaikan sengaja menyembuhkan atau merawat mana-mana yang tersedia, dan penggunaannya hanya untuk menawan dan membaca azimat, dan rakyat harus memulakan amalan biasa untuk memberikan azimat sebagai cara untuk memperoleh mata pencarian mereka.
Ramai orang dalam hal ini berhujah dari tradisi Hadrat Abu Said Khudri yang telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Musnad Ahmad, Abu Daud dan Ibn Majah, dan disokong juga oleh tradisi yang berkaitan dengan Bukhari atas kewibawaan Ibnu Abbas. Menurutnya nabi telah menghantar beberapa sahabatnya termasuk Hadrat Abu Said Khudri dalam ekspedisi. Mereka dihentikan dalam perjalanan di penempatan puak Arab dan menuntut perhotelan dari rakyat, tetapi mereka enggan memberikan layanan apa pun. Sementara itu, ketua suku itu disengat oleh kala jengking dan orang ramai datang kepada para pelancong untuk bertanya sama ada mereka mempunyai apa-apa ubat atau formula yang mana ketua mereka boleh disembuhkan. Hadrat Abu Said berkata: "Ya, kita ada, tetapi kerana kamu enggan kita bersahabat, kita tidak akan melayannya melainkan jika kamu berjanji kepada kita untuk memberi kita sesuatu." Mereka berjanji untuk memberi mereka kambing kambing (menurut beberapa tradisi, 30 kambing), dan Hadrat Abu Said pergi dan mula membaca Surah Al-Fatihah dan menggosok air liurnya di tempat yang terkena. Akibatnya, ketua berasa lega akibat kesan racun itu dan orang-orang suku itu memberi mereka kambing seperti yang dijanjikan. Tetapi para Sahabat berkata satu sama lain; "Marilah kita tidak memanfaatkan kambing sehingga kita telah meminta nabi tentangnya", kerana mereka tidak pasti sama ada ia dibenarkan menerima apa-apa ganjaran untuk apa yang telah mereka lakukan. Jadi mereka datang ke hadapan nabi dan menceritakan apa yang telah terjadi. Rasulullah tersenyum dan berkata: "Bagaimana anda tahu bahawa Surah Al-Fatihah juga boleh digunakan untuk menyembuhkan masalah seperti itu? Ambil kambing dan peruntukkan bahagian saya juga di dalamnya."
Tetapi sebelum seseorang menggunakan Hadis ini untuk mengizinkan profesion tetap untuk memberikan azimat dan membaca azimat, seseorang harus memandang syarat-syarat di mana Hadrat Abu Said Khudri mempunyai jalan keluar kepadanya, dan nabi tidak hanya memegangnya sebagai dibenarkan tetapi juga mengatakan bahawa bahagian untuknya juga harus diperuntukkan supaya tidak ada keraguan di dalam minda para sahabat yang hal itu dibenarkan. Keadaan di Arab pada masa itu adalah, kerana masih ada, penempatan itu terletak beratus batu jauhnya, tidak ada hotel dan restoran di mana seorang pengembara boleh membeli makanan ketika ia sampai di salah satu dari ini setelah beberapa hari perjalanan. Di bawah keadaan sedemikian ia dianggap sebagai kewajipan moral apabila seorang pengembara mencapai tempat penyelesaian orang-orang di tempat itu harus memberikan layanan kepadanya. Keengganan mereka dalam banyak kes bermakna kematian bagi para pengembara, dan ini dianggap sebagai sangat menyalahkan di kalangan orang Arab. Itulah sebabnya Rasulullah (yang menjadi damai) membenarkan perbuatan sahabat-sahabatnya. Oleh kerana rakyat suku itu enggan mereka bersahabat, mereka juga enggan melayan ketua mereka, dan bersedia untuk merawatnya hanya dengan syarat mereka berjanji untuk memberi mereka balasan. Kemudian, apabila salah seorang daripada mereka dengan amanah kepada Allah membacakan Surah Al-Fatihah atas ketua dan dia menjadi baik, orang-orang memberikan upah yang dijanjikan dan Nabi mengizinkan bahawa upah diterima sebagai sah dan suci. Dalam Bukhari tradisi yang berkaitan dengan kewibawaan Hadrat Abdullah bin Abbas tentang insiden ini mengandungi kata-kata nabi yang berpengaruh: "Sebaliknya anda harus bertindak sebaliknya, lebih baik anda membaca Kitab Allah dan menerima upah untuknya . " Dia mengatakan ini untuk menarik perhatian kebenaran bahawa Firman Allah lebih unggul daripada semua jenis seni rahsia yang mempesona dan praktikal. Selain itu, Mesej juga secara tidak langsung disampaikan kepada suku Arab dan orang-orangnya menyedari akan berkat-berkat Firman itu yang dibawa oleh Nabi dari Nabi saw. Insiden ini tidak boleh disebut sebagai contoh bagi orang-orang yang menjalankan klinik di bandar-bandar dan bandar-bandar untuk mengamalkan seni rahsia dan telah mengadaptasikannya sebagai profesion biasa untuk mencari nafkah. Tidak ada duluan daripadanya yang terdapat dalam kehidupan dan amalan Nabi (pada siapa yang menjadi perdamaian) atau sahabat-sahabatnya, pengikut-pengikut mereka dan Imam terdahulu.

Hubungan antara Surah Al-Fatihah dan Mu'awwidhatayn

Perkara terakhir yang tidak diketahui berhubung dengan Mu'awwidhatayn adalah hubungan antara permulaan dan akhir Al-Quran. Walaupun Al-Quran belum diatur secara kronologis, Nabi (yang menjadi damai) mengatur perintah ini, ayat-ayat dan Surah diturunkan selama 23 tahun dalam berbagai kesempatan untuk memenuhi kebutuhan dan situasi yang berbeda-beda bukan dengan sendirinya tetapi oleh perintah Allah yang menurunkan mereka. Menurut perintah ini, Al-Qur'an dibuka dengan Surah Al-Fatihah dan berakhir dengan Mu'awwidhatayn . Sekarang, marilah kita melihat kedua-dua mereka. Pada mulanya, setelah memuji dan memuliakan Allah, yang adalah Tuhan dari dunia, Kind, Pengasih dan Penguasa Hari Penghakiman, hamba-hamba itu menyampaikan: "Ya Tuhan, Engkau sahaja aku menyembah dan Engkau bersama-sama aku menolong pertolongan, dan yang paling banyak bantuan mendesak yang saya perlukan dari Engkau adalah petunjuk kepada Jalan Lurus. " Sebagai jawapannya, dia diberikan oleh Allah seluruh Al-Qur'an untuk menunjukkan kepadanya Jalan Lurus, yang disimpulkan demikian: Manusia berdoa kepada Allah, yang adalah Tuhan fajar, Tuhan manusia, Raja manusia, Tuhan manusia, berkata: "Aku berlindung hanya dengan Engkau demi perlindungan dari segala kejahatan dan kejahatan dari setiap makhluk, dan khususnya dari bisikan yang jahat dari setan, apakah mereka dari kalangan manusia atau jin, kerana mereka adalah hambatan terbesar dalam mengikuti Jalan Lurus." Hubungan yang bermula dengan akhir, tidak boleh tersembunyi dari sesiapa yang mempunyai pemahaman dan pemahaman.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-6] Katakanlah: "Aku berlindung kepada Tuhan manusia, Raja manusia, Allah yang sesungguhnya dari manusia, dari kejahatan pembisik, yang kembali berulang-ulang, 2 yang berbisik ke dalam hati manusia, sama ada dia dari kalangan jin atau manusia. " 3
1 Di sini juga, seperti dalam Surah Al-Falaq, bukannya berkata A'udhu-billahi (saya mencari perlindungan Allah), doa telah mengalahkan diajar untuk mencari perlindungan Allah dengan merujuk kepada sifat-sifatnya: pertama, bahawa Dia adalah Rabb-un nas, yakni Penyelaras, Penasihat dan Sarjana bagi semua umat manusia; Ketiga, bahawa Dia adalah Ilah-un-nas, yakni Dewa sejati dari semua manusia, (Di sini, kita harus memahami dengan jelas bahwa kata ilah telah digunakan dalam dua makna dalam Al-Qur'an: pertama untuk benda atau orang yang praktis disembah walaupun ia atau tidak berhak untuk menyembah, kedua, bagi Dia Yang berhak untuk menyembah, Yang sebenarnya Dewa apakah orang itu menyembah Dia atau tidak, dimanapun perkataan ini digunakan untuk Allah, ia telah digunakan dalam makna kedua). Mencari perlindungan dengan cara sifat-sifat ini bermaksud: "Saya berlindung dengan Tuhan, Yang menjadi Tunjang, Raja dan Dewa manusia, mempunyai kuasa penuh atas mereka, dapat melindungi mereka sepenuhnya dan benar-benar dapat menyelamatkan mereka dari kejahatan, untuk menyelamatkan saya sendiri dan orang lain yang mencari tempat perlindunganNya. Bukan hanya ini: kerana Dia sendiri adalah Maha Pemurah, Raja dan Tuhan, oleh karenanya, tidak ada seorangpun selain Dia yang dapat saya berlindung dan dia dapat memberikan perlindungan yang nyata. "
2 Kata waswas dalam iswas-il-khannas bermaksud orang yang berbisik berulang-ulang, dan waswasa bermaksud untuk berbisik ke hati seseorang sarana jahat berulang-ulang dalam cara atau cara yang orang yang diilhami mungkin tidak merasakan bahawa whisperer berbisik satu cadangan jahat ke dalam hatinya. Waswasah dengan sendirinya mencadangkan pengulangan sama seperti zalzalah mengandungi makna pergerakan berulang. Oleh kerana manusia tidak dicobai oleh satu percubaan tetapi usaha harus dilakukan berulang-ulang untuk merayu dan menggoda dia, percobaan sedemikian dipanggil waswasah dan penipu itu. Adapun kata khannas, ia berasal dari khunus, yang bermaksud untuk menyembunyikan selepas muncul dan berundur setelah muncul. Oleh kerana khannas adalah bentuk yang intensif, ia akan menyiratkan orang yang berkelakuan begitu kerap. Sekarang, jelas pembisik itu harus mendekati manusia untuk berbisik sekali lagi, dan selain itu, apabila dia juga digambarkan sebagai khannas, gabungan kedua perkataan dengan 'itu sendiri memberi makna bahawa selepas berbisik sekali dia berundur dan kemudian kembali lagi dan lagi untuk mengulang perbuatan berbisik. Dalam erti kata lain, apabila dia gagal dalam cubaannya berbisik jahat, dia menarik balik, maka dia kembali lagi untuk membuat percubaan kedua dan ketiga dan seterusnya seterusnya.
Setelah memahami makna waswas-il-khannas, mari kita pertimbangkan apa yang dimaksud dengan mencari perlindungan dari kejahatannya. Maksudnya adalah bahawa pencari selepas perlindungan dirinya mencari perlindungan Tuhan dari kejahatannya, iaitu dari kejahatan supaya tidak membisikkan beberapa saran jahat ke dalam hatinya sendiri. Maksud kedua adalah bahawa pemanggil untuk Kebenaran mencari perlindungan Allah dari kejahatan orang yang membisikkan cadangan jahat ke dalam hati rakyat terhadap dirinya sendiri. Ia tidak berkuasa sendiri untuk mendekati semua orang di mana hati-hati idea-idea jahat berbisik terhadap dirinya sendiri dan menghapus kesalahpahaman setiap orang. Ia juga tidak tepat dan sesuai baginya bahawa dia harus melepaskan misinya untuk mengundang orang lain kepada Allah dan harus menumpukan semua lagu dan tenaga untuk menghapus kesalahpahaman yang dibuat oleh pembisik dan menjawab tuduhan mereka. Ia juga di bawah martabatnya bahawa dia harus membungkuk ke tahap lawannya. Oleh itu, Allah telah mengarahkan penelepon kepada Kebenaran untuk mencari perlindungan dari kejahatan orang jahat, dan kemudian untuk menghadiri satu-satu minda untuk kerja jemputan dan misi. Kerana itu bukanlah bagi dia untuk berurusan dengan mereka melainkan bagi Allah, yang Maha Pemurah manusia, Raja, manusia, Allah manusia.
Di sini, seseorang juga harus memahami bahawa cadangan jahat adalah permulaan, titik perbuatan jahat. Apabila ia menjejaskan orang yang cuai atau lalai, ia mewujudkan keinginannya untuk kejahatan. Kemudian, bisik-bisik lebih lanjut mengubah hasrat jahat ke dalam niat jahat dan tujuan jahat. Apabila cadangan jahat berkembang dengan intens, maksudnya menjadi resolusi, yang kemudiannya memuncak dalam perbuatan jahat. Oleh itu, makna mencari perlindungan Tuhan dari kejahatan pembisik adalah bahawa Allah harus mengutuk kejahatan di putik.
Jika dilihat dari aspek lain, perintah kejahatan para pembisik nampak seperti ini: pertama. mereka menghasut seseorang untuk membuka ketidakpercayaan, polytheisme, atau pemberontakan terhadap Allah dan Rasul-Nya, dan permusuhan orang-orang yang soleh. Jika mereka gagal dalam hal ini dan seseorang masuk ke dalam agama Allah, mereka menyesatkannya untuk beberapa inovasi. Jika mereka gagal dalam hal ini, mereka akan menggoda dia untuk berdosa. Jika mereka tidak berjaya walaupun ini, mereka memberi inspirasi kepada lelaki itu dengan cadangan bahawa tidak ada bahaya untuk menanggung dosa-dosa kecil, supaya jika dia mula melakukan ini dengan bebas, dia akan dibebani dengan dosa. Sekiranya seseorang melepaskan diri dari ini juga, akhirnya mereka mencuba supaya seseorang itu harus menjaga agama yang sebenarnya terbatas kepada diri sendiri, dan tidak boleh berbuat apa-apa untuk menjadikannya menang, tetapi jika seseorang mengalahkan semua rancangan ini, seluruh parti roh jahat itu lelaki dan jin membuat muka umum terhadapnya menghasut dan membangkitkan orang ramai dan membuat mereka mandi dengan invektif dan tuduhan dan fitnah, dan membantahnya secara meluas seperti yang boleh. Kemudian, Syaitan datang kepada orang percaya dan menggembirakannya dengan marah, berkata: "Adalah pengecut kamu yang telah menanggung semua penghinaan ini: bangkit dan bertempur dengan lawanmu." Ini adalah alat terakhir dan terakhir dengan Syaitan yang dia cuba untuk menggagalkan perjuangan pemanggil kepada Kebenaran dan melengkapkannya dalam kesulitan dan penghalang. Sekiranya dia berjaya melarikan diri dari ini, Syaitan menjadi tidak berkuasa di hadapannya. Mengenai perkara yang sama ini telah dikatakan di dalam Al-Qur'an: "Sekiranya Setan pernah merasakan anda marah, berlindung kepada Allah." (Al-A`raf: 200, Ha Mim As-Sajdah: 36);
"Katakanlah: Tuhanku, aku berlindung dengan Engkau dari nafsu orang-orang yang zalim". (Al-Mu'minun: 97);
"Hakikatnya jika sekiranya ada cadangan jahat dari Syaitan yang menyentuh orang-orang yang takut kepada Allah, mereka segera dimaklumkan dan dengan jelas melihat jalan yang betul yang patut mereka angkat." (AI-A`raf: 201).
Dan atas dasar ini, tentang orang-orang yang melarikan diri dari serangan terakhir Syaitan ini Allah berfirman: "Tidak ada yang dapat mencapai pangkat ini kecuali orang-orang yang sangat beruntung." (Ha Mim As-Sajdah: 35).
Dalam hubungan ini, perkara lain juga perlu diingat, dan ini adalah: Cadangan EviL tidak dibisikkan ke dalam hati manusia hanya dari luar oleh satans dari kalangan manusia dan jin, tetapi juga oleh diri manusia dari dalam. Teori-teori yang salah sendiri menyesatkan kecerdasannya, motifnya dan keinginannya yang menyalahi undang-undang membawa kuasa diskriminasi, keinginan dan kuasa penghakiman, dan bukan hanya orang-orang dari luar tetapi di dalamnya setannya sendiri juga menipu dia. Perkara yang sama ini telah dinyatakan di dalam Al-Qur'an, dengan demikian: "dan Kami tahu saran-saran jahat yang timbul dari dirinya sendiri." (Qaf: 16). Atas dasar ini, Nabi (yang menjadi damai) dalam Khotbahnya yang terkenal berkata: "Kami mencari perlindungan Allah dari kejahatan diri kita."
3 Menurut beberapa ulama, kata-kata ini bermaksud bahawa pembisik itu membisikkan kejahatan ke dalam hati dua orang: jin dan lelaki. Sekiranya maksud ini diterima, perkataan nas akan digunakan untuk jin dan lelaki. Mereka mengatakan bahawa ini boleh jadi, apabila kata rijali (lelaki) dalam Al-Qur'an telah digunakan untuk jin, seperti dalam Al-Jinn: 6, dan ketika nafar dapat digunakan untuk golongan jin, seperti A1-Ahqaf: 29, lelaki dan jin kedua-duanya boleh dimasukkan secara metafora dalam kata nas juga. Tetapi pandangan ini adalah salah kerana kata-kata nas, ins dan ihsan bahkan berlawanan dengan makna kata jin. Maksud sebenarnya jin adalah penciptaan tersembunyi dan jin dipanggil jin kerana ia tersembunyi dari mata manusia. Sebaliknya, kata-kata nas dan ins diperkatakan untuk insan (manusia) hanya atas dasar bahawa dia nyata dan kelihatan dan dapat dilihat. Dalam Surah Al-Qasas: 29, perkataan anasa telah digunakan dalam arti ra a, iaitu "Nabi Musa melihat api ke arah Tur." Dalam Surah An-Nisa ': 6, kata anastum telah digunakan dalam pengertian ahsastum atau ra aytum (iaitu jika anda melihat atau melihat bahawa anak-anak yatim telah menjadi mampu). Oleh itu, nas tidak boleh digunakan untuk jinn secara leksikal, dan makna ayat yang betul adalah: "dari kejahatan pembisik yang membisikkan kejahatan ke dalam hati manusia, sama ada dia dari kalangan jin atau manusia sendiri." Dalam erti kata lain, berbisik kejahatan dilakukan oleh syaitan-syaitan dari jin dan juga syaitan-syaitan dari kalangan rnen dan doa dalam Surah ini telah diajar untuk mencari perlindungan dari kejahatan kedua-duanya. Makna ini disokong oleh Al-Qur'an serta Hadis. Al-Quran berkata: "Dan sesungguhnya selalu Kami melawan setiap musuh Nabi dari di antara syaitan-syaitan manusia dan syaitan-syaitan jin, yang telah menginspirasi satu sama lain dengan hal-hal menarik untuk menipu pikiran." (Al-An'am: 112)
Dan di Hadis, lmam Ahmad, Nasa'i, dan Ibn Hibban telah mengaitkan dengan kewibawaan Hadrat Abu Dharr sebagai tradisi, dengan berkata: "Saya duduk di hadapan Nabi saw, yang berada di masjid. Rasulullah bersabda: Abu Dharr, apakah engkau melakukan doa itu? Saya menjawab dengan nada negatif: Dia berkata: Bangunlah dan lakukan doa itu. dan syaitan-syaitan jin, saya bertanya, adakah ada syaitan di kalangan manusia juga? Wahai Rasulullah! Dia menjawab: Ya. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top