Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
39. Surah Az Zumar (The Troops) <Ijaz>
Statistik
Juz 23 – 36.Ya Sin 28. – 39.AzZumar 1-31
Ibrah
Slide
Nama
Surah berasal dari ayat 71 dan 73 di mana perkataan zumar telah berlaku.[QS39:71-73] CQ(39:71:6) KK(39:71:6)
Tempoh Wahyu
Dalam ayat 10 ( wa ardullah-i-wasi atun : dan bumi Allah luas) terdapat banyak bukti bahawa Surah ini diturunkan sebelum perpindahan ke Habash. Sesetengah tradisi memberikan penjelasan bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan Hadrat Ja'far bin Abi Talib dan para sahabatnya ketika mereka memutuskan untuk berpindah ke Habash ( Ruh al-Maani , jilid XXII, halaman 226).Tema dan Subject
Seluruh Surah adalah alamat yang paling fasih dan berkesan yang diberikan beberapa waktu sebelum penghijrahan ke Habash, dalam lingkungan yang penuh dengan kezaliman dan penganiayaan, keganasan dan pertentangan di Makkah. Ini adalah khutbah yang ditujukan terutamanya kepada Quraish yang tidak percaya, walaupun di sini dan di sana orang-orang beriman juga telah dialamatkan. Di dalamnya matlamat sebenar jemputan Muhammad (yang menjadi rahmat dan rahmat Allah) telah diucapkan, iaitu: Manusia harus mengamalkan perhambaan Allah dengan ikhlas, dan tidak harus mencemarkan ibadatnya dengan penyembahan lain. Menyajikan prinsip kardinal ini dengan cara yang berulang-ulang sekali lagi, kebenaran Tauhid dan hasil yang sangat baik untuk menerimanya, dan kepalsuan shirk dan akibat buruk yang diikuti, telah dijelaskan dengan cara yang paling kuat, dan orang-orang mengucapkan untuk melepaskan jalan hidup mereka yang salah dan kembali kepada rahmat Tuhan mereka. Dalam hubungan ini, orang-orang yang beriman telah diarahkan, seolah-olah berkata: "Sekiranya tempat menjadi sempit untuk ibadah dan pelayanan Allah, bumi-Nya sangat luas: kamu boleh berhijrah ke tempat lain untuk menyelamatkan iman kamu: Allah akan memberi ganjaran kepada kamu kerana kesabaran kamu. "Sebaliknya, Nabi saw telah digalakkan untuk mengatakan:" Katakan kepada orang-orang kafir secara jelas bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka suka, tetapi penganiayaan dan azab yang tidak akan menghalangi kamu dari cara Islam, supaya mereka boleh melakukan yang paling buruk untuk menghalang perjalanan anda, tetapi anda akan terus melaksanakan misi anda walaupun keadaan dan keadaan yang buruk. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Pengumuman Kitab ini adalah dari Yang Maha Kuasa, Yang Maha Bijaksana. 1
[2-3] Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab ini kepadamu dengan benar, maka sembahlah Allah saja, menjadikan agamamu secara eksklusif. 3 Berhati-hati! Agama adalah hak Allah semata-mata. 4 Dan bagi orang-orang yang telah memelihara selain dari-Nya (yang membenarkan orang-orang yang beriman), "Kami hanya menyembah mereka, supaya mereka lebih dekat kepada Allah". 5 Allah pasti akan menghukum di antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan. 6 Allah tidak menunjukkan hidayah kepada orang-orang yang mendusta dan mendustakan kebenaran. 7
[4-6] Sekiranya Allah ingin mengambil seorang anak lelaki, Dia akan memilih sesiapa yang dikehendakiNya dari ciptaan-Nya. 8 Maha Suci Dia (bahawa Dia mempunyai anak)! Dia adalah Allah, Yang Maha Esa. 9 Dia menciptakan langit dan bumi dengan kebenaran. 10 Dia yang membungkus malam tentang siang dan siang malam. Dia telah menundukkan matahari dan bulan yang masing-masing bergerak hingga masa yang ditetapkan. Perhatikanlah: Dia adalah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Pengampun. 11 Dia yang menciptakan kamu dari satu makhluk, kemudian dari pada itu Ia menciptakan pasangannya, dan Dia menciptakan untuk kamu lapan kepala lembu, lelaki dan perempuan. 13 Dia membentuk kamu di dalam rahim ibu kamu, memberikan kamu satu bentuk demi yang lain, di bawah tiga tudung gelap. 14 Demikianlah Allah, Dialah Tuhan kamu, Yang Maha Kuasa adalah kepunyaan-Nya. 16 Tiada tuhan melainkan Dia.17 Dari mana kamu berpaling? 18
[7] Sekiranya kamu kafir, Allah tidaklah bergantung kepada kamu. 19 Tetapi Dia tidak menyetujui kekafiran kepada hamba-hamba-Nya. 20 Dan jika kamu bersyukur, Dia meluluskannya untuk kamu. 21 Tidak ada pembawa yang akan menanggung beban orang lain. 22 Pada akhirnya, kamu semua harus kembali kepada Tuhan kamu. Kemudian Dia akan memberitahu anda apa yang telah anda lakukan. Dia tahu walaupun rahsia hati.
[8-9] Apabila penderitaan menimpa manusia, dia menyeru Tuhannya, berpaling kepada-Nya (dalam penitanan). 24 Kemudian, ketika Tuhannya memberkati dia dengan nikmatnya, dia melupakan penderitaan yang dia seru sebelum itu, 25dan menetapkan orang lain sebagai sama dengan Allah, untuk menyesatkan dari jalanNya. 27 (Wahai Nabi,) Katakan kepadanya; "Menikmati kekecewaan anda untuk sementara waktu: anda pasti akan pergi ke Neraka." (Kepunyaan tingkah laku yang lebih baik, lelaki atau lelaki itu) yang taat, yang berlalu berjam-jam malam dan bersujud, dan siapa yang takut kepada Akhirnya dan harapan untuk rahmat Tuhannya, tanyakan kepada mereka, "Bolehkah orang-orang yang mengetahui dan yang tidak tahu pernah menjadi sama?" 28 Hanya orang yang berpengalaman menerima peringatan itu.
[10] Katakanlah: "Wahai hamba-hamba-Ku, yang beriman, bertakwalah kepada Tuhanmu, 29 baiklah bagi mereka yang mengamalkan sikap yang benar di dunia ini, dan bumi Allah adalah luas. dengan kesabaran akan dihargai tanpa ukuran. " 32
[11-18] (O Nabi,) katakan kepada mereka, "Saya telah diperintahkan untuk berkhidmat kepada Allah, menjadikan agama dengan tulus ikhlas, dan saya diperintahkan untuk menjadi seorang Muslim terlebih dahulu." 33 Katakanlah: "Sekiranya aku tidak taat kepada Tuhanku, aku takut kepada azab hari yang dahsyat." Katakanlah, "Aku akan menyembah Allah semata-mata, menjadikan agama saya dengan tulus ikhlas, dan bagimu, bolehkah kamu melayani siapa saja yang kamu kehendaki selain Dia." Katakanlah, "Orang-orang yang rugi adalah orang-orang yang akan merugi untuk diri mereka sendiri dan bagi keluarga mereka pada hari kiamat." Perhatikan dengan baik: ini adalah muflis sebenar. 34 Mereka akan mempunyai kanopi api yang meliputi mereka dari atas mereka dan juga dari bawah mereka. Inilah azab yang Allah menakutkan hamba-hambaNya. Oleh itu, hamba-hamba-Ku, elakkan murka-Ku. Bertentangan dengan ini, orang-orang yang menahan diri dari melayani taghut dan berpaling kepada Allah, bagi mereka ada berita baik. Maka (wahai Nabi) beri berita baik kepada hamba-hambaKu yang mendengar kata-kata dengan teliti dan ikutilah yang terbaik di dalamnya. 36 Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan mereka ini adalah orang-orang yang berakal budi.
[19-20] (O Nabi,) yang boleh melindungi orang yang telah disiksa siksaan itu? 37 Dapatkah engkau menyelamatkan orang yang sudah jatuh ke dalam api? Sudah tentu, mereka yang benar-benar takut kepada Tuhan mereka, bagi mereka terdapat rumah-rumah yang tinggi, dibina dengan kisah cerita, di bawahnya akan ada saluran yang mengalir. Inilah janji Allah: Allah tidak pernah gagal dalam janjiNya.
[21-22] Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah menurunkan hujan air dari langit, kemudian menjadikannya mengalir di bumi dalam bentuk mata air dan mata air, dan sungai-sungai, 38 kemudian Dia mengeluarkan dengannya pelbagai jenis tanaman; kemudian mereka masak dan layu dan kamu melihat mereka berubah menjadi kuning, dan kemudian, akhirnya, Dia mengurangkan mereka menjadi jerami? Sesungguhnya, ada pelajaran dalam hal ini untuk orang-orang yang berilmu. 39 Sekarang, adakah orang yang dada Allah telah membuka untuk Islam 40 dan dia berjalan dalam cahaya yang ditunjukkan oleh Tuhannya (menjadi seperti orang yang tidak belajar dari perkara-perkara ini)? 41Celakalah orang-orang yang hatinya menjadi lebih tegar dari peringatan Allah; Mereka berada dalam kesilapan nyata.
[23] Allah telah menurunkan wacana yang terbaik, sebuah Buku yang semua bahagiannya bersatu dalam gaya 43 dan tema-temanya telah berulang kali berulang. Orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan mereka penuh dengan ketakutan apabila mereka mendengarnya, kemudian tubuh mereka dan hati mereka melembutkan dan beralih kepada peringatan Allah. Inilah petunjuk Allah, yang Dia memberi petunjuk kepada orang yang dikehendakiNya; dan yang Allah tidak memimpin tidak ada panduan apa pun.
[24-26] Sekarang, bagaimanakah anda dapat membayangkan nasib orang yang akan menerima hukuman berat Hari Kiamat di wajahnya? 44 Bagi orang-orang yang berbuat jahat itu akan dikatakan, "Rindu sekarang (buah) apa yang kamu usahakan." 45 Banyak orang di hadapan mereka juga menafikan juga. Akibatnya, lambang menyerang mereka dari mana mereka kurang diharapkan. Kemudian Allah menjadikan mereka merasakan kehinaan dalam kehidupan duniawi mereka, tetapi azab akhirat adalah jauh lebih dahsyat. Adakah mereka tahu itu!
[27-35] Kami telah mengutip orang-orang di dalam al-Qur'an ini setiap jenis perumpamaan, supaya mereka dapat mengambil pelajaran. Ia adalah Al-Quran dalam bahasa Arab 46 tanpa ada yang bengkok di dalamnya, supaya mereka dapat bertahan terhadap kejahatan. Allah menceritakan perumpamaan: Ada seorang lelaki yang dikongsi oleh banyak tuan yang keras, masing-masing menariknya kepada dirinya sendiri, dan ada orang lain yang sepenuhnya milik satu tuan. Bolehkah kedua-duanya menjadi sama berbanding? 48 Segala puji bagi Allah! 49 Tetapi kebanyakan orang tidak mempunyai pengetahuan. 50 (Wahai Nabi), kamu akan mati, dan mereka juga akan mati. 51 Kemudian pada hari kiamat, kamu akan menyampaikan pertengkaranmu di hadapan Tuhanmu. Kemudian, siapakah yang lebih jahat daripada yang mencipta kepalsuan terhadap Allah, dan menafikan Kebenaran ketika ia datang di hadapannya? Tidak ada di neraka tempat untuk orang-orang kafir itu? Dan orang yang datang dengan kebenaran, dan orang-orang yang mengesahkannya, maka sesungguhnya mereka tetap aman dari azab. 52 Mereka akan memperoleh dari Tuhannya apa yang mereka kehendaki. 53 Ini adalah ganti rugi orang-orang yang berbuat baik, supaya Allah menghapuskan perbuatan-perbuatan mereka yang buruk dan membalas mereka menurut perbuatan mereka yang terbaik. 54
[36-41] (Wahai Nabi:) Bukankah Allah cukup untuk hamba-Nya? Orang-orang ini menakutkan kamu dengan orang lain selain Dia, sedangkan tidak ada yang dapat memberi petunjuk kepadanya siapa yang disesatkan oleh Allah, dan tidak ada yang menyesatkan siapa yang Dia beri petunjuk. Bukankah Allah Maha Kuasa dan mampu membalas dendam? 56 Jika kamu bertanya kepada mereka, "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" mereka akan berkata, "Allah." Tanya kepada mereka, "Apabila hakikatnya ini, adakah anda berfikir bahawa jika Allah akan membahayakan saya, dewi-dewi ini, yang kamu sembah selain Allah, akan menghindarkan kerusakanNya dari saya? Atau, jika Allah ingin menunjukkan kepadaku rahmat, boleh menahan rahmat-Nya? " Oleh itu, katakan kepada mereka, "Allah cukup bagiku, dan Dia lah yang mempercayai mereka." 57 Katakan kepada mereka secara terang-terangan, "Hai kaumku: Lakukanlah apa yang kamu dapat, begitu pula aku. Tidak lama lagi kamu akan mengetahui siapa yang datang azab yang memalukan dan yang mendapat hukuman yang kekal." (Wahai Nabi) Kami turunkan kepadamu untuk seluruh umat manusia Kitab ini dengan kebenaran. Sekarang sesiapa yang mengamalkan cara yang betul, akan melakukannya demi dirinya sendiri, dan sesiapa yang tersesat, akan menanggung beban penyimpangannya: anda tidak bertanggungjawab terhadapnya. 59
[42-44] Allah Maha Mengetahui jiwa-jiwa yang mati dan jiwa yang belum mati, semasa tidur. 60 Kemudian Dia menghalang orang yang Dia menurunkan kematian dan memulihkan jiwa orang lain hingga masa yang ditentukan. Di dalamnya terdapat banyak tanda-tanda untuk orang-orang yang mencerminkan. 61 Apa! Adakah mereka mengambil selain daripada Allah yang lain sebagai penasihat? 62 Katakanlah kepada mereka, "Adakah mereka akan memberi syafaat walaupun mereka tidak mempunyai kuasa apa-apa dan tidak memahami?" Katakanlah, "Syafaat adalah sepenuhnya dalam kuasa Allah, 63 Dia adalah kerajaan langit dan bumi, maka kepada-Nya kamu akan dikembalikan."
[45-48] Apabila Allah sendiri disebutkan, hati orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, penuh dengan penderitaan; tetapi apabila orang lain di sebelah Dia disebutkan, mereka sekaligus penuh kegembiraan. 64 Katakanlah, "Ya Tuhan, Pencipta langit dan bumi, yang mengetahui perkara yang ghaib dan yang dilihat, kamu sendiri akan menghukum di antara hamba-hamba-Mu tentang apa yang mereka berselisih." Walaupun orang-orang fasik memiliki segala kekayaan bumi, dan lebih banyak lagi, mereka bersedia untuk menawarkan semuanya sebagai tebusan untuk melepaskan hukuman dahsyat pada Hari Kiamat; tetapi dari Allah akan ada di hadapan mereka apa yang tidak mereka bayangkan. Di sana, segala kejahatan hasil perbuatan mereka akan menjadi nyata bagi mereka, dan yang sama yang mereka telah mengejek akan merangkumi mereka sepenuhnya.
[49-52] Manusia adalah sedemikian rupa sehingga apabila sedikit penderitaan menyentuhnya, dia menyeru kepada Kami, dan apabila Kami mengurniakan nikmat Kami kepadanya, dia berkata, "Aku telah diberikan ini kerana pengetahuan saya!" 66 Bukan, ia adalah perbicaraan, tetapi kebanyakan mereka tidak tahu. 67 Yang sama juga dikatakan oleh orang-orang yang sebelum mereka, tetapi apa yang mereka hasilkan tidak memanfaatkan mereka apa-apa.Oleh itu, mereka menemui akibat buruk dari perbuatan mereka, dan orang-orang jahat di kalangan orang-orang ini, juga akan menemui akibat buruk dari perbuatan mereka. Mereka tidak boleh menggagalkan Kami. Dan adakah mereka tidak mengetahui bahawa Allah menyediakan dengan limpah kurnia yang dikehendaki-Nya dan berharganya bagi siapa yang dikehendaki-Nya? 69 Inilah terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang beriman.
[53-61] Wahai hamba-hamba-Ku, yang telah menganiaya diri mereka sendiri, janganlah putus asa rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni segala dosa. Dia adalah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 71. Kembalilah kepada Tuhanmu dan tunduklah kepada-Nya sebelum wabak itu menimpa kamu, dan janganlah kamu mendapat pertolongan dari mana-mana, dan ikutilah perkara yang paling baik dari kitab yang diturunkan oleh Tuhanmu, sebelum bencana itu turun kepadamu dengan tiba-tiba semasa kamu tidak menyedari, supaya tidak ada orang yang berkata, "Sayang sekali untuk kecuaian (kewajipan) yang saya tunjukkan kepada Allah! Sesungguhnya aku adalah di antara orang-orang yang mengejek "Atau:" Patutkah Allah telah menunjukkan petunjuk kepadaku, supaya aku juga termasuk orang-orang yang soleh? "Atau apabila dia melihat azab itu:" Bolehkah aku mendapat kesempatan lagi supaya Saya juga sepatutnya menjadi antara pelaku yang baik! "(Dan kemudian dia akan mendapat jawapan ini :)" Mengapa tidak! Wahyu-Ku telah datang kepadamu; kemudian kamu menafikan mereka, dan menampakkan keangkuhan, dan kamu termasuk orang-orang yang kafir. "Kamu akan melihat bahawa pada hari kiamat, wajah orang-orang yang telah mencipta kebohongan terhadap Allah, akan menjadi gelap. Sebenarnya, orang-orang yang mengadaptasikan kebenaran di sini, Allah akan menyelamatkan mereka kerana cara mereka berjaya, tidak ada kejahatan yang akan menyentuh mereka dan mereka tidak akan berdukacita.
[62-66] Allah adalah Pencipta segala sesuatu dan atas segala sesuatu Dia adalah Penjaga. 73 Kepada-Nya ada kekayaan khazanah langit dan bumi; dan orang-orang yang rugi hanyalah orang-orang yang kafir kepada ayat-ayatNya.(Wahai Rasulullah), katakan kepada mereka, "Orang-orang yang jahil, adakah kamu menyembah aku selain Allah?" (Katakan kepada mereka secara terang-terangan ini kerana) Wahyu yang telah diutus kepadamu dan kepada semua Nabi sebelum kamu menjadi seperti ini: 'Jika kamu melakukan shirk, semua perbuatan kamu akan menjadi sia-sia dan kamu akan menjadi orang yang rugi ". Nabi), kamu hanya menyembah Allah dan menjadi hambaNya yang bersyukur.
[67-70] Orang-orang ini tidak mengenali nilai sebenar Allah sebagai nilai-Nya harus benar-benar diakui. 75 (Adapun KemahkotaanNya) seluruh bumi pada Hari Kiamat akan berada di genggaman-Nya dan langit akan digulung di tangan kananNya. 76 Maha Suci Dia dan Dia Maha Perkasa atas apa yang mereka sekutukan denganNya. 77 Dan Sangkakala akan ditiup pada hari itu dan semua orang yang berada di langit dan bumi akan mati mati kecuali orang-orang yang Allah izinkan untuk hidup. Kemudian Sangkakala akan ditiup kembali dan mereka semua akan berdiri, melihat ke sekeliling. 79
[71-75] Bumi akan bersinar dengan cahaya Tuhannya dan buku tingkah lakunya akan dibuka, dan para nabi dan saksi akan dibawa masuk, dan rakyat akan diadili dengan keadilan penuh, dan tidak ada menjadi salah. Dan setiap makhluk hidup akan dibalas sepenuhnya untuk apa yang telah dilakukannya. Allah mengetahui apa yang dilakukan oleh orang ramai. (Selepas Penghakiman ini) orang-orang yang kafir, akan didorong ke neraka, dalam kumpulan-kumpulan, sehingga apabila mereka sampai di sana, pintu-pintu gerbangnya akan dibuka, dan penjaga-penjaganya akan berkata kepada mereka, "Tidak datang Rasul-rasul dari kamu antara kamu sendiri, yang membacakan kepadamu ayat-ayat Tuhanmu, dan memberi peringatan kepadamu bahwa kamu akan menghadapi hari ini? " Mereka akan menjawab, "Ya, mereka datang, tetapi hukuman diturunkan terhadap orang-orang kafir." Akan dikatakan, "Masuklah ke dalam pintu-pintu neraka, untuk kekal di dalamnya selama-lamanya, tempat kediaman yang jahat bagi orang-orang yang sombong". Dan orang-orang yang menahan diri dari kedurhakaan Tuhan mereka akan dibawa menuju Syurga, mereka tiba di sana, dan pintu-pintu gerbangnya sudah dibuka, penjaga-penjaganya akan berkata, Damai sejahtera padamu: kamu telah bertambah baik. Masuk ke sini untuk tinggal untuk setiap "Dan mereka akan berkata," Segala puji bagi Allah, yang telah membuktikan kepada kita janjiNya dan menjadikan kita ahli waris bumi. 82 Sekarang kita boleh tinggal di Syurga di mana sahaja kita sukai. 83 Betapa ganjaran yang baik bagi orang-orang yang berbudi luhur! 84 Dan kamu akan melihat malaikat-malaikat yang mengelilingi Arasy, memuliakan Tuhan mereka dengan pujian-pujianNya; dan rakyat akan diadili dengan penuh keadilan, dan ia akan diumumkan: "Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam!" 85
1 Ini adalah pengantar ringkas kepada Surah yang hanya menekankan bahawa Al-Qur'an bukanlah perkataan Muhammad, seperti yang ditegaskan oleh orang-orang kafir, tetapi Firman Allah, yang Dia sendiri telah menurunkan. Seiring dengan ini, dua sifat Allah telah disebutkan untuk memberi amaran kepada pendengar dua realiti supaya mereka tidak memandang rendah Firman ini tetapi memahami sepenuhnya pentingnya: (1) Bahawa Allah yang menurunkannya, adalah Maha Perkasa; iaitu, Dia begitu kuat sehingga tiada kuasa yang dapat menghalang kehendak-Nya dan keputusan-keputusan tidak dikuatkuasakan dan tidak ada yang dapat berani melawan Dia dengan cara apa pun; (2) bahawa Dia Maha Mengetahui. iaitu bimbingan yang Dia berikan dalam Kitab ini, sepenuhnya berdasarkan kebijaksanaan, dan hanya orang bodoh dan bodoh yang dapat menolaknya. (Untuk penjelasan lanjut, sec EN 1 dari Surah As-Sajdah).
2 Iaitu, ia mengandungi apa-apa tetapi kebenaran, dan tidak ada unsur kepalsuan di dalamnya.
3 Ini adalah ayat yang sangat penting, yang menjadi tumpuan objektif sebenar mesej Islam. Oleh itu, seseorang itu tidak sepatutnya melewatkannya secara dangkal, tetapi harus berusaha memahami maksud dan maksudnya dengan baik. Ia mempunyai dua perkara asas tanpa memahami siapa yang tidak dapat memahami ayat ini: (1) Bahawa permintaannya adalah untuk menyembah Allah; dan (2) bahawa permintaan adalah penyembahan seperti yang dilakukan dengan membuat agama secara eksklusif Allah.
Ibadat berasal dari 'abd', dan perkataan ini digunakan sebagai antonym of freeman "untuk" hamba "dan` bondsman 'dalam bahasa Arab. Oleh itu, 'ibadat mengandungi dua makna: (1) Ibadah dan ketaatan; dan (2) ketaatan yang rendah hati dan bersemangat, seperti yang ditanggung oleh Lexicon Arab yang terkenal dan berwibawa. Lisan al-'Arab. Oleh itu, menurut penjelasan leksikal sahih, permintaan itu bukan sahaja dari penyembahan Allah tetapi juga ketaatan yang ikhlas dan tulus kepada Perintah-Nya dan Hukum-Nya.
Perkataan bahasa Arab mengandungi beberapa makna:
(1) Penguasaan dan kedaulatan, pemerintahan dan kuasa dan kuasa politik untuk menguatkuasakan keputusan seseorang terhadap orang lain.
(2) Ketaatan, pematuhan dengan perintah dan perhambaan.
(3) Amalan dan cara seseorang mengikuti.
Memandangkan ketiga-tiga makna ini, tegas dalam ayat ini bermaksud: "Cara hidup dan sikap yang diadopsi oleh seseorang setelah mengiktiraf supremasi dan menerima ketaatan yang lain;" dan `untuk menyembah Allah menjadikan agama seseorang secara eksklusif-Nya" bermaksud satu harus menahan diri dari menggabungkan ibadah yang lain dengan menyembah Allah, tetapi harus menyembah Allah sahaja, harus mengikuti petunjuk-Nya sahaja, dan harus mematuhi perintah-Nya dan perintah-perintahnya sahaja.
4 Ini adalah fakta dan realiti sebenar, yang telah dibentangkan sebagai hujah untuk permintaan di atas. Maksudnya: "Anda harus menyembah Allah, menjadikannya secara eksklusif, kerana hanya hak Allah yang harus dipatuhi dan disembah dengan ikhlas dan semata-mata." Dengan kata lain, tidak ada orang lain yang patut disembah supaya dia juga harus disembah dan disembah selain Allah dan perintah dan undang-undangnya juga dipatuhi. Jika seseorang melayani orang lain, selain Allah, ikhlas dan semata-mata, dia melakukan kesalahan. Begitu juga, jika dia menggabungkan penyembahan orang lain dengan penyembahannya kepada Allah, ini juga bertentangan dengan kebenaran.Komentar terbaik ayat ini adalah Hadis yang Ibnu Marduyah berkaitan dengan Yazid ar-Raqashi. Dia berkata: Seorang bertanya kepada Nabi: "Kami menyerahkan kekayaan kami supaya kami menjadi terkenal, bolehkah kita mendapat pahala untuk ini?" Nabi menjawab: Tidak. Dia bertanya: "Apa, jika seseorang mempunyai niat baik ganjaran dan reputasi Allah di dunia?" Rasulullah menjawab: `Allah tidak menerima apa-apa perbuatan melainkan dilakukan secara eksklusif demi-Nya. 'Selepas itu ia membacakan ayat yang sama.
5 Orang-orang kafir di Makkah berkata, dan orang-orang musyrik dunia secara umum mengatakan sama, "Kami tidak menyembah makhluk lain mengenai mereka sebagai pencipta kami: Pencipta hanya Allah, dan Dia sahaja adalah Dewa yang sebenar, tetapi Dia terlalu tinggi Oleh itu, kita menjadikan makhluk-makhluk suci ini sebagai sarana untuk menyampaikan doa kita dan permohonan kita kepada Allah. "
6 Orang harus memahami dengan baik bahawa perpaduan dan kesepakatan hanya dapat dilakukan melalui Tauhid: tidak ada kesatuan melalui shirk. Orang-orang musyrik di dunia tidak pernah bersetuju dengan mana makhluk-makhluk itu adalah cara yang pasti untuk mendapat akses kepada Allah. Sesetengah orang telah mengambil beberapa tuhan dan dewi tertentu sebagai cara, tetapi walaupun di antara mereka tidak ada kesepakatan pada semua tuhan dan dewi; sesetengah orang lain telah mengambil bulan, matahari, Marikh, Musytari, dan lain-lain sebagai cara, dan mereka juga tidak bersetuju dengan yang mana mereka memegang pangkat apa dan yang mana sebenarnya cara pendekatan kepada Allah; sesetengah orang lain telah mengambil orang-orang kudus yang mati sebagai cara, tetapi mereka juga berbeza secara luas tentang mereka: orang percaya kepada satu orang suci dan yang lain dalam yang lain. Sebabnya ialah kepercayaan tentang makhluk-makhluk yang berbeza ini tidak berdasarkan pengetahuan, dan tidak pernah Allah menurunkan satu senarai yang mengatakan bahawa orang-orang tersebut dan orang-orang itu adalah kegemaran istimewa-Nya; Oleh itu, mereka hanya perlu dijadikan cara untuk mendapatkan akses kepada-Nya. Ini adalah kepercayaan yang telah merebak di kalangan rakyat hanya disebabkan takhayul dan keinginan dan tiruan orang tua. Oleh itu perbezaannya.
7 Di sini, Allah telah menggunakan dua perkataan untuk orang-orang ini, kazib (liar) dan kaffar (denier). Mereka telah dipanggil kazib kerana mereka telah mencipta kepercayaan ini secara palsu, dan kemudian mereka menyebarkan kepalsuan antara lain. Adapun kaffar. ia mempunyai dua makna: (1) Orang yang tidak percaya yang degil, iaitu. orang yang mendesak kepercayaan palsu mereka walaupun doktrin Tauhid telah datang ke hadapan mereka; dan (2) tidak berterima kasih kepada berkat, iaitu mereka menerima pelbagai jenis rahmat daripada Allah, tetapi mengucapkan terima kasih kepada makhluk-makhluk lain yang mereka anggap berkat-berkat ini dapat mencapai mereka melalui agensi dan pengaruh mereka.
8 Maksudnya, "Tidak mustahil Allah mempunyai anak laki-laki. Satu-satunya kemungkinan adalah Allah harus memilih seseorang untuk diriNya, dan sesiapa yang Dia pilih pasti akan menjadi dari antara makhluk-makhluk, untuk segalanya di dunia, selain dari Allah , adalah makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhluk-makhlukNya dan makhluk-makhluk dan sifat-Nya, bahawa harus ada perpaduan alam dan intipati antara ayah dan anak-anaknya. "
Selain itu, seseorang juga perlu mengingati maksudnya: "Sekiranya Allah ingin mengambil seorang anak lelaki, Dia akan ......" mereka sendiri memberi maksud bahawa Allah tidak pernah menghendaki demikian. Di sini objek itu adalah untuk menarik perhatian bahawa tidak bercakap tentang mengambil seorang anak lelaki, Allah tidak pernah menginginkannya.
9 Berikut adalah hujah-hujah yang mana doktrin keibuan telah disangkal:
Pertama, bahawa Allah bebas dari segala kecacatan dan kelemahan dan kelemahan. Jelas, kanak-kanak diperlukan oleh orang yang cacat dan lemah; orang yang menuntut keperluan mereka, supaya keturunannya terus hidup selepas dia di dunia. Begitu juga, orang yang mengamalkan anak lelaki itu sama ada kerana dia merasakan perlu memiliki waris, tanpa anak sendiri, atau dia mengamalkan seorang anak yang dikuasai oleh cinta seseorang. Mengutuk kelemahan manusia kepada Allah dan membentuk akidah agama atas dasar mereka hanyalah kejahilan dan kelemahan.
Hujah kedua adalah bahawa Allah dalam intinya dan makhlukNya adalah unik: Dia bukan ahli spesies, sedangkan, secara jelas, keturunan mestilah tergolong dalam spesies. Selain itu, tidak ada konsep keturunan tanpa perkahwinan, dan perkahwinan boleh berlaku hanya antara individu-individu homogen. Oleh itu, orang yang mencadangkan keturunan untuk Unik dan Tidak sempurna seperti Allah, adalah jahil dan bodoh:
Hujah yang ketiga adalah bahawa Allah Maha Besar, iaitu apa sahaja yang ada di dunia yang diturunkan kepada-Nya dan dipegang dalam pemahaman yang kuat. Tidak seorang pun dalam Alam semesta ini mempunyai kemiripan dengan Dia dalam apa-apa cara atau tahap yang mana ia mungkin membayangkan bahawa dia mempunyai hubungan dengan Allah.
10 Untuk penjelasan, seg Ibrahim: 19, An-Nahl: 3, Al-'Ankabut: 44, dan EN daripadanya.
11 Iaitu, "Dia adalah Yang Maha Kuasa: jika Dia menghendaki untuk menghukum kamu, tidak ada kekuatan yang dapat melawan Dia, tetapi kebaikan-Nya tidak akan menyerang kamu seketika walaupun kamu sombong angkuh dan tingkah lakunya, tetapi Dia terus memberi anda berhenti selepas berehat. " Di sini, Allah tidak tergesa-gesa merampas orang-orang dalam hukuman dan memberikannya kepada mereka berhenti dipanggil pengampunan.
12 Ini tidak bermakna bahawa Dia pertama kali menciptakan manusia dari Adam dan kemudian menciptakan isterinya, Hawa. Tetapi di sini, bukannya susunan kronologi, terdapat susunan persembahan, contoh-contoh arka yang ditemui dalam setiap bahasa. Sebagai contoh, kita berkata, "Apa yang kamu lakukan hari ini diketahui saya, dan apa yang kamu lakukan semalam juga dalam pengetahuan saya." Ini tidak bermakna bahawa apa yang terjadi semalam telah berlaku selepas hari ini.
13 Itulah unta, lembu, kambing dan kambing yang empat orang lelaki dan empat perempuan bersama-sama membuat lapan lembu.
14 Tudung gelap tiga adalah: perut, rahim dan caul atau membran yang melekat pada janin.
15 "Tuhanku": Tuanmu, Penguasa dan Penasihat.
16 Itulah, "Semua kuasa dan kuasa terletak pada Dia dan Dia adalah yang memerintah seluruh alam Semesta."
17 Dengan kata lain, pemikirannya ialah: "Sekiranya Allah semata-mata adalah Tuhan kamu dan Dia adalah kedaulatan, maka tidak dapat dielakkan lagi Dewa kamu adalah Dia. Bagaimana pula dewa-dewa kamu apabila dia tidak mempunyai bahagian dalam pemerintahan atau peranan dalam kedaulatan Bagaimana pun, bolehkah anda mengambil orang lain sebagai dewa-dewa anda apabila Allah sahaja yang Pencipta langit dan bumi, ketika Allah sendiri telah menundukkan matahari dan bulan untukmu, ketika Ia sendirian membawa hari demi hari malam dan malam selepas hari, dan ketika Ia sendirian adalah Pencipta dan Tuhan, dan semua binatang dan ternak? "
18 Kata-kata ini memerlukan pertimbangan yang mendalam. Ia tidak pernah berkata: "Di manakah kamu berpaling?" tetapi mana-mana kamu berpaling? "Yaitu," Ada orang lain yang menyesatkan kamu, dan dengan demikian ditipu kamu tidak faham apa yang mudah dan munasabah. "Perkara lain yang dengan sendirinya menjadi jelas dari gaya adalah: Perkataan" anda "tidak ditujukan kepada ejen tetapi kepada orang-orang yang berpaling dari pengaruh mereka. Mereka adalah titik halus dalam hal ini yang dapat difahami dengan mudah selepas Mereka yang bekerja untuk menjauhkan orang lain (dari Jalan Kanan) hadir dalam masyarakat yang sama dan melakukan apa sahaja yang mereka boleh secara terbuka dan terbuka. Oleh itu, tidak perlu menyebut nama mereka dengan nama. berikanlah kepada mereka, kerana mereka cuba menghalau orang-orang dari khidmat Allah, Yang Maha Esa, dan mengada-adakan mereka untuk menolong orang lain, dan memelihara mereka kerana motif mementingkan diri sendiri. Jelas sekali, orang-orang seperti itu tidak dapat melihat alasannya hujah, kerana ia tertarik dengan kepentingan mereka sendiri, tidak 'untuk memahami dan melihat sebab, dan walaupun setelah memahami, mereka tidak dapat cenderung untuk mengorbankan kepentingan mereka. Namun, keadaan orang awam yang tertipu dan ditipu teragak-agak.Mereka tidak mempunyai kepentingan dalam perniagaan; oleh itu, mereka dapat yakin dengan alasan dan hujah, dan setelah sedikit pengertian mereka juga dapat melihat apa kelebihan yang diperoleh oleh orang-orang yang menunjukkan kepada mereka cara untuk dewa-dewa lain, setelah menjauhkan mereka dari Allah. Itulah sebabnya alamat itu telah diarahkan kepada orang awam, yang menjadi sesat daripada beberapa orang yang menyesatkan mereka.
19 Itulah, "Kekafiran kamu tidak dapat menyebabkan penurunan atau kekurangan dalam Kerajaan-Nya, Dia akan menjadi Tuhan jika kamu percaya kepada-Nya, dan Dia akan tetap menjadi Tuhan jika kamu menyangkal Dia, Dia memerintah atas Kerajaan-Nya dengan kuasa-Nya sendiri; percaya atau menafikan Dia tidak menjejaskan KedaulatanNya dengan cara apa pun. " Menurut Hadis. Allah berfirman: "Wahai hamba-hambaKu, jika kamu semua, yang dahulu dan yang terakhir, lelaki dan jin, menjadi seperti orang yang paling berdosa di antara kamu, ia tidak akan menyebabkan kekurangan apa pun di dalam Kerajaan-Ku." ).
20 Maksudnya, "Dia tidak meluluskan, bukan demi kepentingan sendiri, tetapi untuk kepentingan dan manfaat para hamba itu sendiri, agar mereka tidak percaya, karena kekafirannya berbahaya bagi mereka." Di sini, seseorang harus mengingati fakta bahawa kehendak Allah adalah satu perkara dan kelulusan dan kesenangannya yang lain. Tidak ada apa pun di dunia yang boleh berlaku terhadap kehendak Allah, tetapi banyak perkara yang boleh berlaku terhadap persetujuan-Nya, dan busur berlaku siang dan malam. Sebagai contoh, penguasaan tiran dan orang jahat di dunia, kewujudan pencuri dan perompak, kehadiran pembunuh dan pezinah, mungkin hanya kerana Allah telah membuat ruang bagi terjadinya kejahatan-kejahatan ini dan kewujudan penjahat-penjahat ini dalam skema perkara yang ditahbiskan oleh-Nya. Kemudian Dia memberikan kesempatan juga melakukan kejahatan seperti Dia menyediakan peluang untuk kebaikan melakukan kebaikan. Sekiranya Dia tidak memberi ruang untuk kejahatan-kejahatan ini dan tidak memberikan peluang untuk melakukan kesalahan kepada orang yang melakukan kejahatan, tidak ada kejahatan yang pernah terjadi di dunia. Semua ini berdasarkan kehendak Allah. Tetapi berlakunya suatu perbuatan di bawah Ilahi tidak bermakna bahawa kelulusan Allah juga berlaku dengannya. Ini boleh dijelaskan dengan contoh.Sekiranya seseorang cuba untuk mendapatkan hidupnya hanya dengan cara yang sah, Allah memberikan hidupnya melalui cara-cara itu. Inilah kehendak-Nya. Tetapi menyediakan pencuri atau perompak atau orang yang korup di bawah kehendak itu tidak bermaksud bahawa Allah juga suka mencuri dan merompak dan mengambil rasuah. Allah mengatakan perkara yang sama di sini, seakan-akan berkata: "Jika kamu tidak percaya, kamu boleh melakukannya: Kami tidak akan menghalang anda dari ini dan tidak membuat anda percaya secara paksa, tetapi Kami tidak bersetuju bahawa anda harus menafikan Pencipta dan Penyerahan , sebagai hamba-hamba-Nya, kerana itu adalah bahaya bagi diri kamu sendiri: Ketuhanan kita tidak dirugikan dan dipengaruhi olehnya dengan cara apapun. "
21 Perkataan shukr (syukur) telah digunakan di sini sebagai bertentangan dengan kufr (ketidakpercayaan) bukannya Iman (kepercayaan). Ini dengan sendirinya memperlihatkan bahawa kufr adalah, sebenarnya, tidak menghiraukan dan tidak setia, dan iman adalah keperluan yang perlu untuk bersyukur. Orang yang mempunyai perasaan nikmat Allah Azza wa Jalla, tidak dapat mengamalkan cara lain daripada kepercayaan dan iman. Oleh itu, terima kasih dan iman adalah korelatif: di mana pun ada rasa syukur akan ada iman juga. Sebaliknya, di mana terdapat ketidakpercayaan, tidak akan ada persoalan rasa syukur, kerana rasa syukur dan ketidakpercayaan adalah tidak berfaedah.
22 Ini bermakna ini: "Setiap orang dari kamu sendiri bertanggungjawab atas perbuatannya, Jika orang mengamalkan ketidakpercayaan untuk menghibur orang lain, atau untuk menghindari ketidaksenangan mereka, orang lain tidak akan menanggung beban kekufurannya, tetapi akan membiarkannya Oleh itu, sesiapa yang mengetahui bahawa ketidakpercayaan adalah salah dan kepercayaan adalah benar, harus melepaskan sikap yang salah dan mengamalkan sikap yang benar, dan elakkan diri dari hukuman Allah dengan mengaitkan dirinya dengan keluarganya atau persaudaraan atau negara.
23 "Lelaki": orang kafir yang mengadopsi cara rasa tidak menghiraukan.
24 Itulah, "Pada masa itu dia tidak mengingati dewa-dewa yang lain yang digunakannya pada masa yang baik, tetapi dia menghina mereka semua dan hanya berpaling kepada Allah, Tuhan sekalian alam." Ini adalah bukti yang nyata tentang fakta bahawa di dalam hatinya dia mempunyai perasaan bahawa semua dewa-dewa lain tidak berdaya, dan kesedaran bahawa Allah sendiri adalah Pemegang segala kuasa dan kuasa, terletak dikebumikan dan tersembunyi dalam fikirannya. "
25 Itulah, "Dia sekali lagi lupa masa-masa buruk ketika meninggalkan semua dewa-dewa lain yang dia hanya memohon Allah, Yang Satu."
26 Itulah, "Dia sekali lagi mulai melayani orang lain: dia mematuhi mereka, berdoa kepada mereka dan membuat persembahan di hadapan mereka."
27 Maksudnya, "Dia tidak puas dengan diri sendiri yang sesat, tetapi juga menyesatkan orang lain, mengatakan kepada mereka bahwa penderitaan yang telah menimpanya, telah dicegah oleh bantuan orang dan orang saleh itu, atau tuhan dan dewi. " Oleh itu, banyak orang lain juga percaya kepada dewa-dewa ini selain Allah, dan semakin disesatkan sebagai orang-orang yang jahil dan bodoh menggambarkan pengalaman mereka di hadapan mereka.
28 Perlu diperhatikan bahawa dua jenis lelaki sedang dibezakan di sini. Pertama, mereka yang berpaling kepada Allah apabila ada musibah yang menimpa mereka, tetapi menyembah yang lain daripada Allah secara normal. Kedua, orang-orang yang menjadikannya cara hidup kekal mereka taat kepada Allah dan menyembah dan menyembahNya, dan menyembah Dia dalam kesendirian pada waktu malam adalah bukti keikhlasan mereka. Jenis pertama lelaki telah dipanggil bodoh oleh Allah, walaupun mereka mungkin telah memakan seluruh perpustakaan. Dan jenis kedua lelaki itu telah dipanggil belajar, walaupun mereka mungkin buta huruf. Untuk perkara yang sangat penting adalah pengetahuan mengenai Kebenaran dan tindakan manusia mengikutnya, dan ini bergantung pada kejayaannya yang sebenarnya. Allah bertanya: Bagaimana kedua-duanya boleh sama? Bagaimana mereka boleh mengikuti cara yang sama bersama di dunia, dan bertemu dengan akhir yang sama di akhirat?
29 Yaitu, Jangan berehat dengan kepercayaan tetapi ikuti dengan ketakwaan dan ketakutan kepada Allah. Bertindak mengikut apa yang Allah minta dan elakkan apa yang Dia telah dilarang dan hidup di dunia yang takut akan akauntabilitiNya.
30 Baik dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat.
31 Maksudnya, "Jika satu kota, wilayah atau tanah menjadi sukar bagi para penyembah Allah, mereka boleh berhijrah ke tempat lain di mana mereka tidak perlu menghadapi sebarang kesulitan seperti itu."
32 "Mereka ... mengukur": Orang-orang yang berani pelbagai jenis kesusahan dan penganiayaan dalam mengikuti jalan-ibadah dan ketakwaan Tuhan tetapi tidak meninggalkan cara Kebenaran. Ini juga termasuk orang-orang yang berhijrah ke negara-negara lain dan mengalami kesulitan di tanah asing demi agama dan iman, dan juga mereka yang terus menghadapi segala jenis godaan dan musibah dengan tegas dan sabar di tanah tempat mereka dianiaya. "
33 Itu, "Misi saya bukan hanya untuk memberi nasihat kepada orang lain tetapi juga untuk mempraktikkan apa yang saya beritakan kepada diri saya sendiri: saya pertama kali mengikuti jalan yang saya panggil orang lain untuk mengikuti."
34 Kebangkrutan adalah kehilangan modal seseorang dan kegagalan perniagaannya sehingga ia tidak dapat membayar hutangnya secara penuh. Ini metafora yang sama Allah telah digunakan di sini untuk orang-orang kafir dan musyrik, Jumlah keseluruhan dari apa sahaja manusia yang ada di dunia ini-hidupnya, kecerdasan, badan, kuasa, kemampuan, cara dan peluangnya-sebenarnya, modal, yang dia melabur dalam perniagaan dunia duniawi. Sekiranya seseorang melabur seluruh modal ini dengan hipotesis bahawa tidak ada Tuhan, atau ada banyak tuhan, yang mana hamba-Nya, dan bahawa dia tidak bertanggungjawab kepada sesiapa, atau orang lain akan menyelamatkannya pada Hari Penghakiman, itu akan bermakna dia membuat tawaran yang kalah dan kehilangan semua modalnya. Ini adalah kerugian pertamanya. Kehilangannya yang kedua adalah bahawa dalam segala hal yang dilakukannya, berdasarkan hipotesis yang salah, dia terus menyalahkan dirinya dan banyak orang lain, dan generasi yang akan datang dan banyak makhluk lain Allah sepanjang hidupnya. Oleh itu, dia mendapat hutang yang tidak terkira banyaknya, tetapi tidak mempunyai wang yang dia dapat membayar hutangnya. Di atas dan di atas ini, dia bukan sahaja menanggung kerugian ini, tetapi telah menyebabkan kerugian yang sama kepada anak-anaknya dan dekat sekali dan rakan-rakan dan rakan-rakan negaranya oleh pendidikan dan latihan yang salah dan contoh yang salah. Ini adalah ketiga-tiga kerugian yang mana Allah telah memanggil khusran-i-mubin (kebangkrutan sepenuhnya) dalam ayat ini.
35 Taghut berasal dari tughyan dan bermaksud pemberontakan. Jika seseorang dipanggil taghut (pemberontakan) bukannya taghi (pemberontak), ia bermakna bahawa dia adalah penjelmaan pemberontak. Sebagai contoh, jika seseorang dipanggil husn (kecantikan) dan bukannya hasin (cantik), ia bermakna bahawa dia telah mencapai kesempurnaan dalam kecantikan. Dewa-dewa yang lain daripada Allah disebut sebagai taghut kerana ia adalah pemberontakan untuk menyembah orang lain selain Allah, tetapi orang yang menyembah orang lain, adalah pemberontak yang paling buruk. (Untuk penjelasan lanjut, lihat AI-Baqarah: 256, Al-Nisa: 60, 76, An-Naml: 36 dan EN daripadanya).
36 Ayat ini boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa mereka tidak mengikuti setiap suara tetapi merenungkan apa yang dikatakan setiap orang dan hanya menerima apa yang benar dan benar; dan
(2) bahawa mereka tidak cuba untuk memberikan makna yang salah kepada apa yang mereka dengar tetapi menggunakan aspek yang baik dan benar.
37 Maksudnya, orang yang telah membuat dirinya layak mendapat hukuman Allah dan mengenai siapa Allah telah memutuskan bahawa dia akan dihukum.
38 Kata yanabi` dalam Teks adalah menyeluruh dan terpakai kepada semua tiga sumber air.
39 Begitulah, "Seorang lelaki yang berpengetahuan mempelajari pelajaran ini daripadanya, bahawa kehidupan dunia dan perhiasannya adalah semua sementara: akhir setiap musim semi adalah musim gugur, nasib setiap remaja adalah kelemahan dan kematian, dan setiap kenaikan mempunyai Oleh kerana itu, dunia ini bukanlah sesuatu yang harus dipikat dan terpikat untuk melupakan Tuhan dan akhirat dan harus melakukan dirinya di sini dengan cara yang sama dengan nun akhiratnya, hanya untuk menikmati kesenangan hidup pendek maka dunia ini, maka seorang yang berpengetahuan juga mempelajari pelajaran ini dari fenomena-fenomena ini bahwa musim semi dan musim gugur dunia ini hanya di bawah kendali Allah: Allah membina dan memajukan sesiapa yang dikehendakiNya dan membinasakan dan membinasakan sesiapa yang Dia kehendaki. dalam kuasa siapa saja untuk menghentikan pertumbuhan seseorang yang Allah ingin bertumbuh, dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menyelamatkannya dari kehancuran yang dikehendaki Allah untuk dimusnahkan.
40 "Yang payu ... Islam": Kepada Allah yang membantu untuk belajar dari realiti ini dan berpuas hati dengan Islam berdasarkan Kebenaran. Pembukaan payudara seorang lelaki untuk sesuatu adalah, sebenarnya, suatu keadaan di mana tidak ada keresahan atau kekaburan atau kecurigaan dan keraguan dalam fikirannya tentang perkara itu, dan tidak ada perasaan bahaya dan kerugian dalam menerima dan mengamalkannya, tetapi dia memutuskan dengan penuh kepuasan hati bahawa itu adalah Kebenaran; oleh itu, dia mesti mengikutinya apa pun akibatnya. Setelah membuat keputusan sedemikian rupa ketika seseorang mengamalkan cara Islam, dia mematuhi perintah apa saja yang diterima oleh Allah dan Rasul-Nya dengan sengaja dan dengan senang hati, tanpa ragu-ragu. Dia menerima kepercayaan, idea, peraturan dan peraturan apa pun, dia datang di dalam Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya seolah-olah mereka adalah suara hati sendiri. Dia tidak merasakan apa-apa gangguan kerana memberikan keuntungan yang menyalahi undang-undang, kerana dia percaya bahawa ia tidak ada keuntungan baginya; ia adalah suatu kerugian yang mana Allah menyelamatkannya dengan rahmat-Nya. Begitu juga, walaupun dia mengalami kerugian ketika mengikuti jalan kebenaran, dia tidak merasa sedih tentang hal ini tetapi menanggungnya dengan kesabaran dan menganggapnya sebagai kerugian biasa dibandingkan dengan kehilangan berpaling dari Jalan Allah. Begitu juga tingkah lakunya dalam menghadapi bahaya. Dia percaya bahawa tidak ada cara lain baginya, yang mungkin dia ikuti untuk mengelakkan bahaya. Jalan Lurus Allah adalah satu-satunya, yang mana ia harus mengikuti dalam mana-mana: jika ada bahaya untuk mengikutinya, biarlah.
41 "Di dalam terang yang ditunjukkan oleh Tuhannya": Dengan terang pengetahuan tentang Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya, dengan bantuan yang dia lihat jelas pada setiap langkah yang merupakan jalan lurus Kebenaran di antara jalan-jalan yang tak terhitung banyaknya.
42 Memandangkan pembukaan payudara terdapat dua keadaan hati manusia yang lain: (1) Keadaan penyempitan payudara dan perut jantung; dan di negeri ini masih terdapat sedikit ruang bagi kebenaran untuk meresapnya; dan (2) keadaan pengerasan atau kekejangan hati; dalam hal ini tidak ada ruang apa pun untuk kebenaran meresap. Mengenai keadaan kedua Allah, Allah berfirman bahawa orang yang mencapai tahap sedemikian benar-benar hancur. Ini bermakna bahawa jika seseorang menjadi cenderung untuk menerima kebenaran, walaupun dengan hati yang tersingkap dan diperah, masih ada kemungkinan untuk dia ditebus. Tema kedua ini menjadi jelas dari gaya dan tenor ayat itu sendiri, walaupun Allah tidak menyatakan secara langsung. Untuk tujuan sebenar ayat ini adalah untuk memberi amaran kepada mereka yang bengkok atas kekejaman dalam pertentangan mereka terhadap nabi, dan telah membuat keputusan untuk tidak mendengarnya sama sekali. Untuk ini mereka telah diberi amaran, seolah-olah berkata: "Kamu bangga dengan keganasan kamu ini, tetapi, sebagai hakikatnya, tidak mungkin ada kemalangan yang lebih besar dan ketidakmampuan manusia daripada yang hatinya menjadi lebih keras, bukannya menjadi lembut, apabila dia mendengar Allah disebutkan dan peringatan yang diutus oleh-Nya.
43 Itulah, tidak ada percanggahan dan perselisihan di antara mereka. Seluruh Buku, dari awal hingga akhir, projek satu dan tujuan yang sama, satu dan kepercayaan yang sama, dan satu sistem pemikiran dan tindakan yang sama.Setiap bahagiannya mengesahkan dan menyokong dan menerangkan tema lain; dan ada konsistensi yang sempurna di dalam kedua-dua makna dan dalam gaya.
44 Satu pukulan di wajah seseorang hanya apabila seseorang itu tidak berdaya dan tidak berdaya, jika tidak ada yang mempunyai kekuatan untuk menahan, seseorang terus menerima pukulan di bahagian lain dari tubuh seseorang tetapi menyelamatkan wajah seseorang. Oleh itu, di sini keadaan melampau seseorang yang tidak berdaya telah digambarkan, dengan mengatakan bahawa dia akan menerima hukuman berat di mukanya.
45 Kata kasab, dalam istilah Al-Quran, membayangkan seseorang menjauhkan diri dan memperoleh ganjaran dan hukuman akibat perbuatan dan perbuatan seseorang. Penghasilan yang benar dari pelaku kebaikan adalah bahawa dia menjadi layak mendapat ganjaran Allah, dan penghasilan orang jahat adalah hukuman yang akan dia terima di akhirat.
46 Maksudnya, "Ia tidak diturunkan dalam bahasa asing supaya penduduk Makkah dan Arab memerlukan penafsir atau penerjemah, tetapi dalam bahasa mereka sendiri, yang dapat mereka fahami secara langsung."
47 Maksudnya, "Tidak ada yang berurusan di dalamnya sehingga seorang lelaki biasa merasa sukar untuk dipahami, tetapi semuanya telah dipersembahkan di dalamnya dengan cara yang mudah, dari mana setiap orang dapat mengetahui apa yang dikatakan Kitab ini sebagai salah dan kenapa, apa yang dikatakannya betul dan apa alasannya, apa yang ia mahu rakyat terima dan apa yang mereka mahu ditolak, dan apa yang diperintahkan dan apa yang dilarangnya. "
48 Allah dalam perumpamaan ini telah menjelaskan perbezaan antara shirk dan Tauhid dan kesannya masing-masing mempunyai kehidupan manusia dengan jelas sehingga tidak mungkin untuk menyebarkan tema yang begitu luas sehingga secara ringkas dan berkesan dalam kata lain. Semua orang akan mengakui bahawa orang yang mempunyai banyak tuan, masing-masing menarik diri sendiri, dan para tuan juga sangat marah sehingga tidak ada orang yang melepaskan dia waktu dalam khidmatnya untuk mematuhi yang lain, dan tidak ada yang bergantung pada kandungan hanya dengan mengancam dan mengutuk dia jika dia gagal menjalankan perintahnya dari antara perintah-perintah yang bertentangan dengan tuan-tuan yang lain, tetapi bengkok apabila menghukum dia, hidupnya pastinya akan menjadi sengit. Sebaliknya, orang yang menjadi hamba atau hamba hanya satu tuan, akan menjalani kehidupan yang selesa dan selesa kerana dia tidak perlu berkhidmat dan mencari kesenangan tuan yang lain. Ini adalah satu perkara yang langsung yang tidak memerlukan pertimbangan yang mendalam untuk pemahamannya. Selepas ini, ia tidak lagi sukar bagi seseorang untuk memahami bahawa ketenangan fikiran dan kepuasan yang terhimpun kepadanya dari khidmat Satu Tuhan, tidak dapat diperoleh daripada penyembahan banyak dewa.
Di sini, ia harus difahami dengan baik bahawa perumpamaan para tuan-tuan yang bertentangan dan bertanding tidak boleh memohon kepada imej batu, tetapi ia hanya berlaku untuk tuan hidup, yang secara amnya memberikan arahan yang bertentangan kepada manusia dan terus menariknya kepada diri mereka dalam realiti sebenar . Salah satu tuan itu duduk di dalam diri sendiri, yang mempersembahkan keinginannya dari setiap jenis dan memaksanya untuk memenuhinya. Tuan-tuan yang tidak terhitung jumlahnya ada di dalam rumah, dalam keluarga, dalam persaudaraan, dalam masyarakat, di kalangan pemandu agama dan para penguasa dan penggubal undang-undang, dalam kalangan perniagaan dan ekonomi dan di antara kuasa-kuasa tamadun yang dominan yang permintaan dan keperluan yang bercanggah terus apabila menarik manusia kepada diri sendiri pada setiap masa; maka mana-mana tuhan yang permintaannya gagal untuk dipenuhi dengan apa-apa cara, tidak membiarkan dia pergi tanpa hukuman dalam lingkarannya sendiri. Walau bagaimanapun, alat hukuman masing-masing adalah berbeza. Seseorang menimbulkan perasaan marah, yang lain melakukan kesalahan, yang lain memalukan, boikot lain, bangkrut lain, yang lain membuat serangan keagamaan atau undang-undang. Manusia tidak mempunyai cara lain untuk diselamatkan dari penderitaan dan penderitaan ini tetapi untuk mengamalkan Jalan Tauhid dan menjadi hamba Tuhan Yang Satu, dan melepaskan hamba penyeksa setiap tuhan yang lain.
Penggunaan Jalan Tauhid juga mempunyai dua bentuk, yang membawa kepada keputusan yang berbeza:
Pertama, seseorang harus memutuskan untuk menjadi hamba Tuhan Satu secara individu tetapi persekitarannya bermusuhan. Dalam hal ini konflik luar dan penderitaan dan penderitaannya mungkin meningkat, tetapi jika dia telah mengamati Jalan dengan ikhlas, keamanan dan kepuasan dalaman semestinya akan meningkat. Dia akan menolak semua keinginan diri seperti menentang Perintah Ilahi, atau pemenuhannya boleh bertentangan dengan tuntutan ibadah-ibadat. Dia juga akan menolak setiap permintaan keluarga, masyarakat, negara, kerajaan, panduan agama dan kuasa ekonomi yang bertentangan dengan Hukum Ilahi. Oleh itu, dia mungkin perlu menghadapi kesukaran yang melampau, tetapi dia pasti akan menghadapi, tetapi hatinya akan berpuas hati sepenuhnya bahawa dia memenuhi permintaan servitud Tuhan Yang hamba sebenarnya dia, dan orang-orang yang pelayannya tidak, tidak mempunyai hak kepadanya, oleh kerana itu dia harus melayani mereka terhadap Perintah Tuhannya. Tiada kuasa dunia boleh menghalangnya daripada kepuasan hati dan ketenangan fikiran ini; begitu banyak sehingga walaupun dia harus pergi ke tiang untuk kepentingannya, dia akan pergi ke sana dengan hati nurani yang jernih, dan dia tidak akan mengalami kesulitan mengapa dia tidak menyelamatkan nyawanya dengan menundukkan dewa-dewa palsu.
Bentuk kedua adalah bahawa seluruh masyarakat ditubuhkan atas dasar Tauhid yang menyoroti prinsip-prinsip moral, tamadun, budaya, pendidikan, agama, undang-undang, adat sosial, politik, ekonomi dalam setiap bidang kehidupan sebagai kepercayaan, Alam semesta telah diberikan melalui Kitab-Nya dan Rasul-Nya. Undang-undang harus mengisytiharkan sebagai satu jenayah segala-galanya yang agama Allah telah menyatakan dosa dan pentadbiran kerajaan harus cuba membasmi yang sama; sistem pendidikan dan latihan perlu menyediakan minda dan watak untuk mengelakkan perkara yang sama; yang sama harus dikutuk dari mimbar agama, dan dianggap sebagai ganas dan dilarang dalam setiap perusahaan ekonomi. Demikian juga, segala sesuatu yang diucapkan oleh agama Allah sebagai baik dan mulia harus dilindungi dan dipertahankan oleh undang-undang, yang dikembangkan oleh pasukan pentadbiran, terkesan di dalam pikiran dan dipupuk oleh seluruh sistem pendidikan dan pelatihan, yang diterapkan dari mimbar agama, dikagumi oleh masyarakat dan diikuti dengan praktikal dan dikuatkuasakan di setiap perusahaan ekonomi. Inilah cara manusia dapat mencapai kedamaian dan kepuasan dalaman dan luaran yang sempurna, dan semua pintu untuk kemajuan material dan rohani diletakkan terbuka, kerana konflik di antara penyembahan Tuhan dan penyembahan orang lain akan dikurangkan menjadi minimum.
Walaupun Islam mengajak setiap individu untuk mengadopsi Tauhid sebagai kepercayaannya dan untuk menyembah Allah sahaja, menanggung segala bahaya dan kesusahan, walaupun tanpa ketetapan yang ditetapkan, tidak dapat dinafikan bahawa matlamat dan objek akhir Islam adalah untuk menetapkan perintah kedua ini, dan yang sama telah menjadi tujuan usaha semua nabi: untuk mewujudkan sebuah masyarakat umat Islam, yang harus mengikuti agama Allah secara kolektif, bebas dari penguasaan dan pengaruh ketidakpercayaan dan orang-orang kafir, Tidak ada seorang pun. melainkan dia tidak menyedari Al-Qur'an dan Sunnah dan tidak masuk akal, boleh mengatakan bahawa tujuan perjuangan para nabi hanyalah iman dan ketaatan individu, dan tidak pernah menjadi matlamat mereka untuk menguatkuasakan dan menubuhkan Islam dalam masyarakat dan negara.
49 Di sini, untuk memahami maksud sebenar al-hamdu-lillah (pujian kepada Allah), seseorang harus memvisualisasikan adegan ini: selepas menyampaikan soalan di atas sebelum orang-orang pembicara melihat jeda supaya penentang Tauhid dapat memberi jawapan kepadanya jika mereka mempunyai apa-apa. Kemudian, apabila mereka tidak dapat memberi jawapan, dan dari mana-mana dikatakan bahawa kedua-duanya adalah sama, penceramah itu berkata: "AI-hamdu-lillah: Syukurlah bahawa anda juga menghargai perbezaan antara kedua-dua situasi dan tidak seorang pun di antara kamu yang boleh berani mengatakan bahawa perhambaan kepada banyak tuan adalah lebih baik daripada perhambaan kepada satu tuan, atau kedua-duanya sama.
50 Maksudnya, "Anda benar-benar memahami dan menghargai perbezaan antara banyak tuan, tetapi apabila anda dibuat untuk menyembah Tuhan dan penyembahan banyak tuhan, perhambaan kepada satu tuan dan perbudakan memahami perbedaan antara anda menunjukkan kurangnya pemahaman.
51 Terdapat jurang halus antara ayat sebelumnya dan ini, yang dapat diisi oleh setiap orang pintar sendiri dengan sedikit pertimbangan konteksnya. Ia mengandungi tema ini: "Anda membuat segala usaha untuk menjadikan orang-orang memahami perkara yang mudah dengan cara yang mudah, tetapi mereka bukan sahaja menunjukkan ketegaran berkenaan dengan apa yang anda katakan dan menolaknya tetapi juga membungkuk apabila merugikan anda agar menindas kebenaran yang nyata. Baiklah, baik anda tidak abadi maupun mereka: anda dan mereka harus mati satu hari: maka, masing-masing akan mengalami akhir dirinya sendiri.
52 Maksudnya: "Kalau siapakah yang akan menerima hukuman di pengadilan di hadapan Allah pada Hari Kebangkitan, anda harus memperhatikannya bahawa hukuman itu tidak dapat dielakkan akan ditimpakan kepada orang-orang jahat yang mencipta akidah palsu yang ada juga sekutu lain dengan Allah, yang mempunyai bahagian dalam makhlukNya, kuasa, hak-hak dan hak-haknya, dan lebih buruk daripada itu, ketika kebenaran itu dibentangkan di hadapan mereka, mereka bukan sahaja tidak memperhatikannya, tetapi, sebaliknya, merawat orang yang mempersembahkan ia sebagai seorang penipu. Setakat mana orang yang datang dengan kebenaran, dan orang-orang yang meneguhkan keyakinan kepadanya, prihatin di sana jelas tidak akan menjadi soal mereka menerima hukuman dari Mahkamah Allah.
53 Orang harus perhatikan bahawa kata-kata yang digunakan di sini adalah Rabbi inci-Nya (dengan Tuhan mereka) dan bukan fil-jannah (di Syurga), dan jelas manusia mencapai di hadapan Tuhannya selepas kematian. Oleh itu, maksud ayat tersebut nampaknya: Tidak hanya selepas memasuki Syurga tetapi dari masa kematian sehingga masuknya ke Syurga, Allah juga akan memperlakukan orang yang beriman dengan cara yang sama. Orang yang percaya pasti akan diselamatkan dari siksaan barzakh. dari keterukan Hari Kebangkitan dan Penghakiman, dari penghinaan Plain of Gathering dan dari hukuman terhadap kesilapan dan kekurangannya, dan Allah Azza wa Jalla akan memenuhi semua keinginannya.
54 Orang-orang yang percaya kepada Nabi Suci telah melakukan dosa-dosa yang paling kejam, baik ideologi dan moral, pada zaman kejahilan, dan setelah pengakuan iman, kebaikan yang mereka lakukan bukan saja mereka melepaskan kepalsuan yang mereka miliki telah mengakui dan menerima Kebenaran yang telah dikemukakan oleh Nabi saw, tetapi sebagai tambahan, mereka telah melakukan perbuatan yang terbaik dalam akhlak. pengabdian dan dalam urusan mereka dengan orang lain, Allah berfirman: Yang paling buruk perbuatan yang mereka lakukan pada zaman kejahilan akan dihapuskan dari akaun mereka, dan mereka akan diberi pahala yang paling baik dari perbuatan mereka yang terdapat dalam buku tingkah laku mereka.
55 Orang-orang kafir Makkah sering berkata kepada Nabi saw: "Kamu bersungut-sungut terhadap dewa-dewa kita dan mengucapkan kata-kata kasar terhadap mereka: kamu tidak tahu betapa berkuasa mereka dan kekuasaan yang mereka miliki. Jika anda juga tidak berhenti dari apa yang anda katakan terhadap mereka, anda juga akan dihapuskan.
56 Itulah, "Ini juga adalah hasil daripada kekurangan bimbingan mereka bahawa orang bodoh menghargai kekuatan dan kehormatan dewa-dewa mereka tetapi mereka tidak pernah berfikir bahawa Allah juga Maha Kuasa dan mereka juga boleh dihukum kerana menghina Dia dengan syirik mereka melakukan perbuatan melawan Dia. "
Ibnu Abi Hatim telah menceritakan dari Ibn Abbas bahawa Nabi berkata: 'Orang yang menghendaki agar dia menjadi yang paling berkuasa di antara manusia hendaklah menaruh kepercayaannya kepada Allah; dan orang yang menghendaki agar dia menjadi orang terkaya di kalangan manusia harus lebih percaya pada apa yang ada di sisi Allah daripada yang di tangannya sendiri; dan orang yang menghendaki agar dia menjadi paling terhormat di antara manusia hendaklah takut kepada Allah SWT. "
58 Maksudnya, Anda boleh melakukan apa yang anda mampu untuk membahayakan saya dan jangan memberi saya sebarang tanggapan.
59 Itulah, Bukan untuk anda membawa mereka ke Jalan yang Benar. Tugas anda hanya untuk membentangkan Laluan Hak sebelum mereka. Jika mereka lebih suka tetap sesat selepas itu, anda tidak bertanggungjawab terhadapnya.
60 "Mengambil jiwa semasa tidur" membayangkan penggantungan kuasa perasaan dan kesedaran, pemahaman dan kehendak.
61 Dengan ini Allah mahu setiap manusia menyedari betapa nyawa dan mati sepenuhnya dalam tangannya sendiri. Tiada siapa yang mempunyai jaminan bahawa dia pasti akan bangkit hidup pada waktu pagi ketika dia tidur pada waktu malam. Tiada siapa yang tahu bencana yang boleh menimpanya dalam seketika, dan sama ada momen yang akan datang adalah momen hidup baginya atau kematian. Pada bila-bila masa, semasa sedang tidur atau terjaga, di dalam rumah atau di luarnya, beberapa bencana yang tak terduga, dari dalam tubuhnya atau dari luar, boleh, tiba-tiba menyebabkan kematiannya: Oleh itu, lelaki yang tidak berdaya di tangan Tuhan, bodoh jika dia berpaling dari Tuhan yang sama atau menjadi lalai daripada Dia.
62 Maksudnya, "Pada mulanya, orang-orang ini bodohnya mengandaikan bahawa ada makhluk yang menggunakan pengaruh yang besar dengan Allah, dan yang syafaatnya tidak pernah ditolak, sedangkan tidak ada bukti yang menjadi penyokong mereka sama sekali, dan tidak juga Allah pernah berkata bahawa mereka memegang kedudukan seperti itu dengan Dia, dan makhluk-makhluk ini sendiri tidak pernah mendakwa bahawa mereka akan menggunakan pengaruh mereka dengan Allah dan menolong mereka dalam setiap kes. Satu lagi kebodohan orang-orang ini adalah mereka telah mengabaikan Master sebenar dan percaya makhluk khayalan menjadi semua yang berkuasa, yang layak menerima semua pengabdian dan dedikasi mereka.
63 Maksudnya: "Tidak mengatakan bahawa pemberian syafaat itu diberikan, tidak ada seorang pun yang berkuasa untuk berdiri di hadapan Allah sebagai seorang pengantara. Hak untuk memberi atau tidak memberi izin kepada seseorang untuk bersabar denganNya secara eksklusif terletak pada Allah, maka Dia membenarkan pengantaraan bagi sesiapa yang Dia dapat menyenangkan dan melarang siapa yang Dia kehendaki. "(Untuk memahami perbezaan antara konsep syafaat Islam dan konsep politeistik, lihat Al-Baqarah: 255, Al-An`am: 51, Yunus: 3 , 18, Hud: 105, Ar-Ra`d 11, An-Naml: 73, 84, Ta Ha: 109-110, Al-Anbiya ': 23, Al-Hijr: 76, Saba.
64 Kejahatan ini adalah biasa kepada hampir semua orang politeistik di dunia, dan bahkan sesetengah orang muslim yang malang juga menderita daripadanya, Mereka mengaku dengan lidah yang mereka percaya kepada Allah, tetapi apabila Satu Allah saja disebutkan di hadapan mereka, muka mereka busuk menyimpang, dan mereka berkata, "Orang ini pastinya tidak mempercayai orang-orang kudus dan orang kudus, itulah sebabnya dia berbicara tentang Allah dan Allah sahaja." Dan jika orang lain selain Allah disebut, mereka gembira, dan wajah mereka bersinar dengan sukacita. Sikap mereka menunjukkan siapa yang menjadi objek sebenar cinta dan harga diri mereka. 'Allama Alusi, dalam komentarnya Ruh al-Ma ani, telah menceritakan pengalamannya sendiri di sini. Dia berkata: "Pada suatu hari saya melihat seorang lelaki sedang memohon pertolongan seorang kudus yang mati dalam penderitaannya. Saya berkata, Wahai sekutu Allah, panggil Allah, kerana Dia sendiri berkata:" Jika hamba-hambaKu bertanya kepadamu, wahai Nabi, Saya katakan kepada mereka bahawa saya sangat dekat dengan mereka, saya mendengar dan menjawab doa pemohon ketika dia memanggil saya, "(AI-Baqarah: 186), Mendengar ini orang itu menjadi marah, orang-orang memberitahu saya kemudian bahawa dia berkata : Orang ini adalah penyangkal orang-orang kudus; dan beberapa yang lain mendengarnya juga berkata: Orang-orang kudus menjawab doa lebih cepat daripada Allah.
65 "Lelaki": orang yang menghampiri Allah dan wajahnya diputarbelitkan apabila mendengar Allah sendiri disebutkan.
66 Kalimat ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Bahawa Allah mengetahui bahawa saya layak berkat ini, itulah sebabnya Dia telah memberikan saya semua ini, jika tidak, Dia tidak akan memberkati saya jika saya adalah seorang yang jahat dan jahat dalam pandanganNya; dan
(2) `bahawa saya telah mencapai ini berdasarkan kemampuan saya."
67 Orang secara tidak sengaja berfikir bahawa sesiapa yang diberkati oleh Allah dalam beberapa cara adalah sangat diberkati dengan semestinya berdasarkan nilai dan kemampuannya dan itu adalah tanda atau bukti yang menjadi kegemarannya; sedangkan hakikatnya ialah sesiapa yang diberi sesuatu di sini, diberikan kepadanya demi perbicaraan oleh Allah. Inilah cara ujian, dan tidak ada ganjaran untuk keupayaan, sebaliknya ramai orang yang mampu dan layak tidak akan hidup dalam kemiskinan dan ramai orang yang tidak layak tidak akan bergulir dalam kemakmuran. Begitu juga, arwah-arwah duniawi ini bukanlah tanda yang menjadi kegemaran Allah. Semua orang dapat melihat bahawa banyak orang yang baik yang kebaikannya tidak dapat dipertanyakan, yang hidup dalam kesusahan di dunia, dan banyak orang jahat yang melakukan kejahatannya terkenal menikmati keseronokan hidup. Sekarang, dapatkah orang yang bijak mengambil penderitaan dan hayat kemudahan dan keselesaan yang lain sebagai hujah untuk mengatakan bahawa Allah membenci lelaki yang baik dan lebih suka orang jahat?
68 Maksudnya, "Apabila mereka ditangkap kerana melakukan kejahatan, keupayaan yang mereka bangga, tidak menolong mereka, dan ini juga diketahui bahawa mereka bukanlah pilihan Allah. keupayaan mereka dan menjadi kegemaran mereka dengan Allah, mereka tidak akan ditangkap kerana melakukan kejahatan sama sekali. "
69 Maksudnya, "Kelimpahan atau pembatasan ketentuan-ketentuan itu berdasarkan hukum Allah yang lain, yang memiliki kebijaksanaan yang lain. Pembahagian ketentuan-ketentuan itu sama sekali tidak bergantung pada keadilan dan kemampuan manusia, atau karena ia menjadi kegemaran Allah , atau kerana berada di bawah murkaNya. "(Untuk perincian, lihat At-Taubah: 55, 69, 85; Yunus: 17; Hud: 3, 27; Ar-Ra`d: 26; Al-Kahf: 34-36; Ta Ha: 131-132; AI-Anbiya ': 105; Al-Mu`min: Pengenalan dan v 55-56; Ash-Shu'ara`: 111; AI-Qasas: 78, 89 dan E N dan EN 54 hingga 60 daripada Saba).
70 Beberapa pengulas telah memberikan tafsiran aneh kepada kata-kata ini. Mereka mengatakan bahawa Allah sendiri telah memerintahkan nabi untuk mengatasi rakyat sebagai "hamba-hambaKu" oleh sebab itu, semua manusia adalah hamba Nabi. Tafsiran ini bukanlah tafsiran sama sekali tetapi penyimpangan makna Al-Qur'an dan memang mengganggu Firman Allah. Jika tafsiran ini betul, ia akan memalsukan dan menafikan seluruh Al-Qur'an.
Bagi Al-Qur'an, dari awal hingga akhir, mendirikan konsep bahawa manusia adalah hamba Allah sahaja, dan keseluruhan mesejnya berkisar pada titik bahawa mereka tidak boleh melayani kecuali Satu Allah sahaja. Rasulullah (yang menjadi damai Allah) sendiri adalah hamba Allah. Allah telah mengutusnya bukan sebagai rabb, tetapi sebagai seorang Rasul sehingga dia harus melayaniNya dan mengajar orang lain juga untuk melayani Dia sahaja.Bagaimanapun, bagaimana orang yang bijak percaya bahawa nabi telah berdiri pada suatu hari sebelum Quraisy Makkah dan membuat pengumuman secara tiba-tiba: "Sesungguhnya kamu adalah hamba Muhammad dan bukan al-Uzzah dan abu- Shams. " (Kami mencari perlindungan Allah dari ini)
Alamat di sini adalah untuk semua manusia. Tidak ada hujah yang berat untuk menganggap hanya orang yang beriman sebagai penerima. Seperti yang telah diperhatikan oleh 'Allama Ibn Kathir, untuk mengatasi perkara sedemikian kepada lelaki biasa tidak bermaksud bahawa Allah mengampuni semua dosa tanpa pertobatan, tetapi Allah sendiri telah menerangkan dalam ayat-ayat berikut bahawa dosa diampuni hanya apabila orang berdosa beralih kepada Allah ibadah dan khidmat dan mengamalkan ketaatan kepada mesej yang diturunkan oleh-Nya. Sebenarnya, ayat ini membawa mesej harapan bagi orang-orang yang telah melakukan dosa fana seperti pembunuhan, perzinaan, pencurian, rompakan, dan sebagainya pada zaman kejahilan, dan telah putus asa sama ada mereka akan diampuni. Kepada mereka dikatakan: "Jangan putus asa rahmat Allah, apa saja yang telah kamu lakukan pada masa lalu, jika kamu benar-benar berpaling kepada ketaatan Tuhan kamu, kamu akan diampuni setiap dosa." Tafsiran yang sama dari ayat ini telah diberikan oleh Ibnu Abbas, Qatadah, Mujahid dan Ibn Zaid. (Ibn Jarir, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi). Untuk penjelasan lanjut, lihat AI-Furqan: 70-71 dan EN itu.
72 "Mengikuti aspek terbaik dari Kitab Allah" bermakna seseorang itu harus menjalankan perintah Allah yang telah diberikan dan menahan diri dari apa yang telah dilarangnya, dan mempelajari pelajaran dari apa yang telah diajarkannya dalam perumpamaan dan naratif. Sebaliknya, orang yang berpaling dari Perintah Allah, memikul perkara-perkara yang dilarang, dan tidak memperhatikan peringatan-peringatanNya, mengikut aspek yang paling buruk dari Kitab Allah, yakni aspek yang dinyatakan oleh Kitab Suci sebagai yang paling jahat.
Iaitu, "Dia bukan sahaja menciptakan dunia dan kemudian meninggalkannya sendiri, tetapi Dia sentiasa menjaga dan mengawasi segala-galanya. Sama seperti segala sesuatu di dunia menjadi dengan penciptaan-Nya penciptaan sehingga segala-galanya hidup dan terselamat oleh-Nya meninggalkan, dan berkembang dan berfungsi hanya di bawah perlindungan dan penjagaan Nya. "
"Tidak ada perbuatan yang dilakukan bersama syirik akan dianggap sebagai perbuatan yang benar, dan tidak seorang pun yang menjadi mushrik, melakukan banyak tindakan sebagai perbuatan baik dalam penghakiman pribadinya, akan mendapat pahala bagi mereka, dan kerja seumur hidup akan disifatkan telah membazir. "
75 Maksudnya, "Mereka tidak mempunyai konsep tentang kehebatan dan kemuliaan Allah, mereka tidak pernah cuba memahami betapa tinggi kedudukan Tuhan Alam Semesta dan betapa tidaknya makhluk-makhluk yang makhluk-makhluk ini orang-orang bodoh itu telah membuat hubungan dengan Allah dan layak sembahyang mereka. "
76 Ini adalah cara kiasan untuk menerangkan kawalan dan kuasa Allah yang lengkap di atas bumi dan langit. Sama seperti seorang lelaki mengepung bola kecil di dalam lubang tangannya dengan mudah, atau seseorang menggulung sapu tangan di tangannya tanpa apa-apa kesulitan, begitu juga Semua lelaki (yang gagal memikirkan kebesaran dan kemuliaan Allah) sec dengan mata mereka pada Hari Kiamat, bahawa bumi dan langit busur seperti bola biasa dan gulungan kecil di tangan Allah. Tradisi telah dikaitkan dengan Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Nasa'i, Ibnu Majah, Ibn Jarir dan lain-lain, atas kuasa Hadrat 'Abdullah bin' Umar dan Hadrat Abu Hurairah, bahawa sekali dalam khotbah Nabi membacakan ayat ini dan kemudian berkata: "Allah akan memegang langit dan bumi (iaitu planet-planet) dalam genggaman-Nya dan akan menggulung mereka dengan cara seperti seorang anak menggulung bola, dan akan berkata: 'Akulah Tuhan, adalah Raja: Saya adalah Yang Maha Kuasa, Pemilik kemuliaan: Di mana arc raja-raja dunia? Di manakah para tiran? Di manakah yang sombong? " - Mengikut kata-kata ini dia mula gemetar sehingga kami takut bahawa dia akan jatuh bersama dengan mimbar. "
77 Maksudnya, tidak ada perbandingan apa-apa antara kebesaran dan kemuliaan Allah dan ketiadaan mereka yang dikaitkan dengan Dia dalam Ketuhanan.
78 Untuk penjelasan Sur (Trumpet), lihat AI-An`am: 73, Ibrahim: 48, AI-Kahf: 99, Ta Ha: 102-103, Al-Hajj: 1, AI-Mu'minun: 101. An-Naml: 87 dan E, N. daripadanya.
Di sini, sebutkan telah dibuat dari Turmpet yang ditiup hanya dua kali. Di samping itu, di Surah An-Naml terdapat sebutan yang lain dari Sangkakala sebelum kedua-dua ini, apabila mendengar segala-galanya di bumi dan langit akan terkena keganasan (ayat 87). Atas dasar ini, Ahadith menyebut bahawa Trumpet akan ditiup sebanyak tiga kali:
(1) Nafakhat al-Faza'on pendengaran yang semuanya akan diserang dengan keganasan,
(2) nafakhat as-Sa `q, di mana semua orang akan jatuh mati, dan
(3) nafakhat al-qiyam li-Rabbit-alamin, iaitu Sangkakala pada meniup yang semua orang mati akan kembali hidup dan bangkit dari kubur mereka untuk mempersembahkan diri mereka di hadapan Tuhan mereka.
80 "saksi": mereka yang akan menyaksikan kesan bahawa Mesej Allah telah disampaikan kepada rakyat serta orang-orang yang akan menyaksikan perbuatan dan perbuatan rakyat. Tidak perlu saksi-saksi ini hanya manusia. Para malaikat, jin, binatang, anggota badan manusia, tempat kediaman mereka dan pokok-pokok dan batu-batu, semuanya akan termasuk di antara para saksi.
81 Memang, pintu-pintu neraka tidak akan dibuka tetapi akan dibuka pada kedatangan mereka di sana sama seperti pintu penjara dibuka pada kedatangan pelaku dan ditutup sebaik sahaja mereka memasukinya.
82 Untuk penjelasan, sec Ta Ha: 106-107, 124; Al-Anbiya ': 106-107 dan EN-nya.
83 Itulah, "Syurga yang telah diberikan kepada kita masing-masing, sekarang adalah milik kita dan kita mempunyai hak penuh atasnya."
84 Mungkin ini dikatakan oleh penghuni Surga, atau mungkin ayat ini ditambahkan oleh Allah kepada apa yang dikatakan oleh penghuni Surga.
85 Maksudnya, seluruh Alam Semesta akan mengumumkan pujian kepada Allah SWT.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan