Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
43. Surah Az Zukhruf (Perhiasan Emas)
Statistik
Ibrah
Slide
Video
Ijaz
Nama
Ia berasal dari perkataan zukhruf-an yang terdapat dalam ayat 35 Surah ini.[QS43:35] CQ(43:35:1) KK(43:35:1)
Tempoh Wahyu
Ia tidak dapat diketahui dari mana-mana tradisi yang tulen, tetapi satu kajian mengenai subjeknya menunjukkan bahawa Surah ini juga diturunkan dalam tempoh yang sama di mana Surah Al-Mumin, As-Sajdah dan Ash-Shura, telah diturunkan. Nampaknya wahyu siri Surah ini bermula ketika orang-orang kafir Makkah merencanakan untuk menamatkan kehidupan nabi. Hari dan malam mereka mengadakan konsultasi dalam perhimpunan mereka sebagai cara untuk menghapuskannya, dan juga serangan terhadap hidupnya juga telah dibuat seperti yang telah jelas disebutkan dalam vv. 79-80.Tema dan Topik
Dalam Surah ini, satu kritikan yang kuat dan teruk telah dibuat dari Quraish dan kepercayaan Arab umum dan kepercayaan tak tahir di mana mereka bertahan, dan ketegaran mereka telah didedahkan dengan cara yang tegas dan berkesan, supaya setiap anggota masyarakat, yang adalah munasabah dalam beberapa tahap, harus dibuat untuk mempertimbangkan kejahatan di mana masyarakat terlibat dan perlakuan kejamnya terhadap orang yang cuba menebusnya.Wacana itu bermula dengan cara yang seolah-olah berkata: "Anda, dengan cara yang jahat anda, mahu bahawa wahyu Buku ini harus dihentikan, tetapi Allah tidak pernah menahan pelantikan para Nabi-Nya dan wahyu Buku-Nya kerana tetapi kerosakan rakyat, tetapi telah menghancurkan orang-orang fasik, yang menghalangi jalan bimbingan-Nya, Dia akan melakukan lagi, sedikit lagi dalam ay 41-43 dan 79-80 perkara yang sama telah diulangi. yang bercanggah dengan nyawanya, Nabi saw telah dialamatkan: "Jika kamu masih hidup atau tidak, Kami akan menghukum orang jahat", dan orang-orang itu sendiri telah diberi amaran dengan jelas: "Jika kamu telah memutuskan untuk mengambil tindakan terhadap Nabi kita, Kami juga akan mengambil tindakan tegas. "
Kemudian, telah diberitahu apakah realiti agama yang diikuti oleh orang-orang begitu setia dan apakah argumen tentang kekuatan mereka yang menentang Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah).
Mereka sendiri mengakui bahawa Pencipta bumi dan langit dan diri mereka dan dewa-dewa mereka hanyalah Allah. Mereka juga tahu dan mengakui bahawa berkat yang mereka manfaatkan, telah diberikan oleh Allah; tetapi mereka bersungguh-sungguh untuk membuat orang lain yang bersekutu dengan Allah dalam KetuhananNya.
Mereka menganggap hamba sebagai anak-anak Allah, dan juga anak perempuan, yang mereka anggap sebagai memalukan bagi diri mereka sendiri.
Mereka percaya bahawa para malaikat adalah dewi; mereka telah mengukir imej mereka sebagai perempuan; mereka menghiasi mereka dengan pakaian wanita dan perhiasan, dan memanggil mereka anak perempuan Allah: mereka menyembah mereka dan memohon mereka untuk memenuhi keperluan mereka. Bagaimana mereka tahu bahawa para malaikat adalah perempuan?
Apabila mereka ditegur kerana takhayul ini, mereka mempersembahkan dalil takdir dan berkata: "Sekiranya Allah tidak menyalahi amalan-amalan kita, kita tidak dapat menyembah patung-patung ini, sedangkan cara mencari tahu sama ada Allah telah meluluskan sesuatu atau tidak, adalah Kitab-kitab-Nya dan bukannya perkara-perkara yang sedang berlaku di dunia menurut kehendakNya, kerana Dia tidak hanya akan menyembah berhala tetapi kejahatan seperti pencurian dan perzinaan, rompakan, pembunuhan, dan sebagainya juga boleh dilakukan. Sebaik sahaja dan betul ini komisen setiap kejahatan dan kejahatan adalah dunia?
Apabila ditanya: Adakah anda mempunyai kuasa lain, selain daripada hujah yang salah ini, kerana kepunyaan kamu? Mereka menjawab, "Begitu juga amalan sejak zaman nenek moyang kami." Dalam erti kata lain, ini pada pendapat mereka adalah hujah yang cukup kuat untuk kepercayaan yang benar dan benar, sedangkan Nabi Ibrahim, keturunan yang daripadanya satu-satunya dasar kebanggaan dan pembezaan mereka, telah menolak agama para penatua dan meninggalkan rumahnya , dan dia telah membuang semua tiruan yang buta terhadap nenek moyangnya, yang tidak mempunyai sebarang hujah rasional. Kemudian, jika orang-orang ini hanya mengikuti penatua mereka, kerana ini juga mereka memilih para penatua yang paling tidak tahu dan meninggalkan penatua yang paling terkenal seperti Nabi Ibrahim dan Ismael (yang menjadi damai).
Apabila mereka ditanya: "Pernah seorang nabi atau Kitab yang diturunkan oleh Allah juga diberikan ajaran ini bahawa orang lain selain Allah juga layak untuk beribadah? Mereka mempersembahkan amalan orang-orang Kristian sebagai hujah bahawa mereka telah mengambil Yesus anak Maryam sebagai anak lelaki dari Tuhan dan menyembahnya, sedangkan persoalannya bukanlah sama ada komuniti Nabi telah melakukan shirk atau tidak, tetapi ini sama ada nabi sendiri telah mengajar shirk . Yesus anak Mary tidak pernah mengatakan bahawa dia adalah anak Tuhan dan bahawa Orang-orang harus menyembahnya, sendiri adalah ajaran yang sama yang diberikan oleh setiap Nabi yang lain "Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah: maka sembahlah Dia sahaja."
Mereka tidak percaya untuk mempercayai kenabian nabi kerana dia bukan orang kaya atau orang yang mempunyai kedudukan dan kedudukan dunia yang tinggi. Mereka berkata: "Sekiranya Allah menghendaki untuk menunjuk seorang nabi di antara kita, Dia akan menetapkan salah satu daripada orang-orang yang hebat dari 'dua kota kita (Makkah dan Taif). Dengan begitu, Firaun juga telah menundukkan Nabi Musa dan berkata: "Jika Allah, Raja langit, harus menghantar seorang Rasul kepada saya, raja bumi, Dia akan mengirimkannya dengan gelang emas dan satu kumpulan malaikat yang hadir. Di mana dari ini telah muncul saya lebih unggul daripadanya, kerana kerajaan Mesir milik saya, dan saluran Sungai Nil mengalir di bawah kendali saya. Apakah status lelaki ini terhadap saya? Dia tidak mempunyai kekayaan atau kekayaan. "
Oleh itu, setelah mengkritik setiap amalan kejahilan orang-orang kafir dan menolaknya dengan hujah-hujah yang rasional, telah disebutkan: "Tidak ada keturunan dari Allah, dan tidak ada dewa-dewa yang terpisah dari bumi dan langit, dan tidak ada pengantara yang mungkin mampu untuk melindungi dari hukuman-Nya yang mengamalkan penyimpangan dengan sengaja, Allah adalah jauh di atas ini bahawa Dia mempunyai anak-anak. Dia sendiri adalah Allah seluruh alam semesta: semua yang lain adalah hamba-Nya dan tidak bersekutu dalam sifat-sifat dan kekuatan-Nya lelaki boleh bersedekah dengan Dia, yang menjadi pengikut Kebenaran dan mereka juga boleh memberi pertolongan hanya untuk mereka yang mungkin telah menerima ketaatan Kebenaran di dunia. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-4] Ha-Mim. Dengan Kitab yang jelas ini, Kami telah menjadikannya Al-Quran bahasa Arab supaya kamu (wahai Muhammad) dapat memahaminya. 1 Dan, sebenarnya, ia ditulis dalam Umm al-Kitab, 2 Kitab benar-benar luhur dan penuh kebijaksanaan dengan Kami. 3
[5-8] Sekarang, patutkah Kami putus asa dan berhenti memberi peringatan ini kepada kamu hanya kerana kamu adalah umat yang telah melampaui batas (semua batas)? 4 Ramai nabi telah Kami kirimkan di kalangan orang-orang kuno juga. Tidak pernah berlaku demikian bahawa seorang Nabi datang kepada kaumnya dan mereka tidak mengolok-olok dia. 5 Oleh itu, Kami binasakan mereka walaupun mereka lebih kuat daripada kekuatan-kekuatan ini; telah ada sebelum contoh-contoh orang purba. 6
[9-14] Jika kamu bertanya kepada mereka, "Siapakah yang menciptakan langit dan bumi?" mereka pasti akan berkata, "Yang Mahakuasa, Yang Maha Mengetahui telah menciptakan mereka." Dia yang menjadikan bumi ini sebagai buaian bagimu dan menjadikan jalan itu 8 untuk kamu supaya kamu dapat dipandu ke arah tujuanmu. 9 Siapakah yang menurunkan air dari langit dengan ukuran yang sepatutnya 10 dan menghidupkan semula dengan yang mati bumi-demikianlah kamu akan dikeluarkan dari bumi. 11 Siapakah yang menciptakan semua pasangan ini dan yang membuat kapal-kapal dan binatang sebagai penyerahan untuk kamu naik ke belakang, supaya apabila kamu duduk di atasnya, kamu dapat mengingat nikmat Tuhanmu dan berkata, "Maha Suci Dia yang telah menundukkan mereka kami, jika tidak, kami tidak dapat mengawal mereka, 13 dan pada suatu hari kami harus kembali kepada Tuhan kami. " 14
[15] (Walaupun mengetahui dan mengenali semua ini) orang-orang ini telah menjadikan beberapa hamba-Nya menjadi sebahagian daripada Dia. 15 Hakikatnya manusia itu secara terang-terangan tidak bersyukur.
[16-18] Adakah Allah memilih dari anak perempuan-Nya yang diciptakan untuk diri-Nya sendiri dan memberkati kamu dengan anak-anak lelaki? sedangkan ketika kelahiran anak-anak yang mereka ascribe kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, diumumkan kepada salah seorang dari mereka, wajahnya tumbuh hitam dan dia penuh dengan kesedihan. 16 Adakah mereka akan memberikan kepada Allah keturunan yang dibesarkan di antara perhiasan dan tidak dapat menjelaskan dengan jelas? 17
[19] Mereka menganggap para malaikat, yang menjadi hamba Tuhan Yang Maha Pemurah, 18 sebagai perempuan. Pernahkah mereka melihatnya secara peribadi? 19 Keterangan mereka akan dicatat dan mereka akan dipanggil untuk memaklumkannya.
[20-25] Mereka berkata, "Sekiranya Tuhan Yang Maha Pemurah menghendaki, kami tidak akan menyembah mereka." 20 Mereka tidak mengetahui hakikat perkara itu: mereka hanya bersungut-sungut. Adakah Kami berikan kepada mereka Kitab (Al-Quran) sebelum ini, yang mana mereka memegang kuasa (untuk menyembah malaikat)? 21 Tidak! tetapi mereka berkata, "Kami dapati nenek moyang kami dengan cara dan kami hanya berjalan di jejak mereka." 22Demikianlah, ketika kamu sebelum Kami mengutus seorang pemberi peringatan ke tempat kediaman, kaum muslimin berkata: "Kami telah menemui nenek moyang kami dengan cara yang betul dan kami hanya mengikut jejak mereka."23 Setiap Nabi bertanya kepada mereka, "Patutkah kamu tetap mengikuti jalan yang sama walaupun saya membimbing kamu dengan cara yang lebih tepat daripada yang kamu jumpai oleh datuk nenek kamu?" Mereka menjawab, "Kami tidak percaya kepada agama yang kamu telah diutus "Oleh itu, Kami membalas dendam kepada mereka. Pertimbangkanlah apa yang menjadi penghujung orang-orang yang mendustakan (kebenaran)!
[26-30] Ingat masa ketika Abraham berkata kepada bapaknya dan kaumnya, 24 "Aku tidak ada hubungannya dengan orang yang kamu sembah, aku hanya menyembah Dia yang menciptakan aku, Dia sendiri yang akan memberi petunjuk kepadaku." 25 Dan Abraham meninggalkan perkataan yang sama di antara keturunannya supaya mereka berpaling kepadanya. 27 (Walaupun ketika orang mulai menyembah orang lain, saya tidak memusnahkan mereka), tetapi saya terus menyediakan rezeki kepada mereka dan kepada nenek moyang mereka sehingga kebenaran datang kepada mereka dan seorang Rasul yang menjelaskan segala sesuatu dengan jelas 28 Tetapi ketika Kebenaran datang kepada mereka, mereka berkata, "Ini adalah sihir dan kami tidak percaya kepadanya."
[31-32] Mereka berkata, "Kenapa tidak Al-Quran ini diturunkan kepada salah satu daripada orang-orang hebat dari kedua-dua kota?" 30 Adakah orang-orang yang mendustakan rahmat Tuhan kamu? Sesungguhnya Kami telah menurunkan rezeki rezeki bagi mereka di dunia ini, dan meninggikan sebahagian dari mereka yang lain dari golongan yang lain supaya mereka saling berkhidmat. 31 Dan rahmat Tuhanmu jauh lebih berharga daripada harta benda yang dikumpulkan oleh para pemimpin mereka. 32
[33-35] Tetapi kerana ketakutan bahawa semua manusia akan mengikut cara yang sama, Kami akan membuat bagi orang-orang yang kafir kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, rumah dengan atap perak dan emas, dan tangga yang mereka pergi ke bilik atas, dan pintu dan sofa mereka di mana mereka bersandar (semua perak dan emas). 33 Tetapi semua ini hanyalah satu persediaan kehidupan duniawi ini; Dan akhirat dengan Tuhanmu hanyalah untuk orang-orang yang soleh.
[36-39] Sesiapa yang tidak mendengarkan peringatan orang-orang yang Maha Pemurah, Kami tetapkan seorang syaitan kepadanya, dan ia menjadi sahabatnya. Orang-orang ini menghalang orang-orang sedemikian dari cara yang betul sementara mereka berfikir bahawa mereka mendapat petunjuk. Akhirnya, ketika ia datang kepada Kami, dia akan berkata kepada teman setannya, "apakah itu antara saya dan kamu di sana adalah jarak Timur dan Barat: kamu ternyata menjadi sahabat yang paling jahat." Kemudian akan dikatakan kepada mereka, "Apabila kamu telah berbuat salah, tidak akan ada apa-apa pada hari ini sebagaimana kamu dan orang-orangmu adalah teman dalam azab yang sama." 35
[40-45] Sekarang, wahai Nabi, adakah anda akan membuat orang pekak mendengar anda, atau menunjukkan jalan kepada orang buta dan orang-orang yang terlibat dalam penyelewengan nyata? 36 Sekarang, kita harus menghukum mereka, sama ada Kami mengeluarkan kamu dari dunia atau membuktikan kebangkitan mereka, yang telah Kami janjikan kepada mereka: Kami berkuasa atas mereka. 37 Oleh itu, berpegang teguh kepada kitab yang telah diwahyukan kepadamu: Sesungguhnya kamu berada di jalan yang lurus. 38 Fakta adalah bahawa Buku ini adalah penghormatan yang besar untuk bangsa dan rakyatmu, dan tidak lama lagi anda akan dipanggil untuk memikirkannya. 39 Kamu boleh bertanya kepada semua rasul-rasul yang telah Kami utus sebelum kamu, jika Kami telah menjadikan mana-mana tuhan-tuhan lain untuk disembah selain daripada Allah Yang Maha Pemurah. 40
[46-53] Kami telah mengutus Nabi Musa dengan ayat-ayat Kami kepada Firaun dan ketua-ketua mereka, dan dia berkata kepada mereka, "Aku adalah utusan Tuhan semesta alam." Kemudian? ketika dia memperlihatkan tanda-tanda Kami kepada mereka, mereka tertawa kepadanya. Kami menunjukkan kepada mereka Tanda-tanda Tanda, masing-masing lebih besar daripada yang sebelumnya, dan Kami merampas mereka dengan azab supaya mereka dapat melepaskan sikap mereka. 43 Apabila datang azab kepada mereka, berkatalah mereka: "Wahai tukang sihir, berdoalah kepada Tuhanmu untuk kami berdasarkan janji yang kamu terima dari diri-Nya. Sesungguhnya kami akan mengambil jalan yang benar." Tetapi apabila Kami menghilangkan azab dari mereka, mereka akan kembali kepada perkataan mereka. 44 Pada suatu hari Firaun memberitakan di antara bangsanya: "Hai bangsaku: Bukankah kerajaan Mesir aku, dan tidakkah ini saluran-saluran ini mengalir di bawahku, tidakkah kamu melihat siapa yang lebih baik? yang tidak dapat menyatakan dirinya dengan jelas? 48 Mengapa tidak gelang emas yang diturunkan kepadanya atau sekumpulan malaikat sebagai pelayan? " 49
[54-56] Dia membawa umat-Nya menjadi terang, dan mereka taat kepadanya, kerana sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berdosa. 50 Akhirnya, apabila mereka telah menganiaya Kami, Kami telah membalas dendam mereka dan menenggelamkan mereka semua bersama-sama, dan menjadikan mereka sebagai contoh dan pelajaran objek untuk generasi kemudian. 51
[57-65] Dan apabila anak Maryam disebut sebagai contoh, kaummu menimbulkan keraguan padanya, berkata, "Adakah tuhan-tuhan kami lebih baik, atau adakah dia?" 52 Mereka telah memberikan contoh ini kepada kamu hanya dengan semangat pertengkaran. Hakikatnya ialah mereka adalah orang yang bertengkar. Anak Maryam tidak lebih daripada seorang hamba yang Kami kurniakan dan menjadikan teladan kekuatan Kami untuk anak-anak Israel. 53 Kalau Kami berkenan, Kami dapat menciptakan malaikat dari kamu untuk menggantikan kamu di bumi. Dan dia sebenarnya adalah Tanda Jam; Oleh itu, jangan ragu-ragu tentang hal itu, dan ikut Aku: inilah Jalan Lurus. Janganlah Syaitan menghalang kamu daripada ini. 56 Dia musuh musuhmu yang terbuka. Dan ketika Isa datang dengan ayat-ayat yang jelas, dia berkata, "Aku telah membawa kebijaksanaan kepadamu, dan telah datang untuk menjelaskan kepadamu kenyataan tentang perkara-perkara yang kamu berselisih, maka bertakwalah kepada Allah dan ikutilah aku. Sesungguhnya Allah adalah Tuhanku dan Tuhanku, menyembah diri sendiri. Inilah jalan yang lurus. " Tetapi (walaupun ajarannya yang jelas) sekte tidak bersetuju dengan mereka. 58 Oleh itu celakalah orang-orang yang melakukan kejahatan dari azab hari yang pedih.
[66-78] Adakah orang-orang ini menantikan hari kiamat bahawa mereka tiba-tiba tiba-tiba ketika mereka tidak menyedarinya? Apabila hari datang semua sahabat menjadi musuh satu sama lain kecuali orang-orang yang soleh. 59 Pada hari itu dikatakan kepada orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami dan menyerah diri, "Wahai hamba-hambaKu! Hari ini kamu tidak ada yang takut, dan tidak ada sebarang alasan untuk kamu bersedih, masuk syurga, kamu dan isterimu 60 Engkau akan menjadi gembira! " Di sana mereka akan mempunyai piring-piring dan cawan-cawan emas yang berlalu ke arah mereka dan di sana mereka akan mempunyai semua yang dapat diinginkan oleh jiwa dan mata dapat dinikmati. Kata mereka kepada mereka, "Anda akan tinggal di sini selama-lamanya. Syurga berdasarkan perbuatan yang kamu lakukan di dunia, kamu mempunyai banyak buah di sini, yang akan kamu makan. " Adapun para penjahat, mereka akan kekal selama-lamanya azab Neraka; hukuman mereka tidak akan menjadi ringan bagi mereka, dan di sana mereka akan kekal, putus asa. Kami tidak menyalahkan mereka, tetapi mereka sendiri adalah orang-orang yang zalim. Mereka akan berseru, "Wahai Malik, izinkan Tuhanmu menghentikan kita!" Dia menjawab, "Di sini anda mesti kekal, Kami telah membawa Kebenaran kepada kamu, tetapi kebanyakan kamu membenci Kebenaran." 62
[79-80] Adakah mereka memutuskan untuk merancang pelan? 63 Baiklah, kita juga akan berusaha. Adakah mereka berfikir bahawa Kami tidak mendengar ceramah rahsia mereka dan bisikan mereka? Kami mendengar segala-galanya dan malaikat-malaikat kami di sisi mereka merekodkannya.
[81-83] Katakan kepada mereka, "Sekiranya Yang Maha Pengasih mempunyai anak, saya akan menjadi yang pertama untuk menyembah Dia." 64 Yang Maha Tinggi adalah penguasa langit dan bumi, Tuhan. dari Arasy, di atas apa yang mereka sebut dengan Dia! Baiklah, biarkan mereka tetap diserap dalam kepalsuan dan olah raga mereka, sehingga mereka melihat Hari mereka dengan mana mereka sedang terancam.
[84-85] Dia sahaja adalah Allah di langit dewa Allah di bumi: Dia adalah Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Mengetahui. 65 Berbahagialah Dia yang Kepunyaan Kerajaan langit dan bumi dan semua yang terletak di antara mereka. 66 Dia sendiri mengetahui tentang kiamat, dan kepada-Nya kamu semua akan dikembalikan. 67
[86] Orang-orang yang mereka sembah selain Dia tidak mempunyai syafaat melainkan orang yang memberi kesaksian kepada kebenaran dengan pengetahuan. 68
[87-88] Dan jika kamu bertanya kepada mereka yang menciptakannya, mereka pasti akan berkata, "Allah." 69 Maka dari mana mereka ditipu? Dengan perkataan ini Rasulullah: "Ya Tuhanku, inilah kaum yang tidak beriman." 70
[89] Wahai Nabi, berilah mereka dan katakan, "Selamat sejahtera kepada kamu!" 71 Tidak lama lagi mereka akan tahu.
1 Objek bersumpah oleh Al-Qur'an adalah untuk menarik perhatian fakta ini: "Kami adalah Penulis Kitab ini dan bukan Muhammad (yang menjadi damai Allah)," dan sifat al-Qur'an yang dipilih untuk sumpah adalah bahawa ia adalah "Buku jelas". Untuk bersumpah dengan Al-Qur'an sendiri dengan atribut ini untuk mengingatkan bahawa Al-Quran adalah Firman Allah dengan sendirinya menerangkan: "Wahai manusia, inilah kitab yang terbuka sebelum kamu membaca dengan bijak, tema-tema samar-samar, bahasa dan gaya kesusasteraannya, ajarannya yang membezakan kebenaran dari kepalsuan, semua arka yang memberi kesaksian kepada fakta bahawa tidak ada Tuhan semesta alam yang dapat menjadi Penulisnya. "Kemudian kalimat:" Kami telah menjadikannya bahasa Arab Al-Quran supaya kamu dapat memahaminya. " mempunyai dua makna:
(1) "Ia bukan dalam bahasa asing tetapi dalam bahasa anda sendiri, oleh itu, anda tidak boleh mengalami kesukaran untuk menilai nilai dan nilainya. Sekiranya dalam bahasa bukan bahasa Arab, anda boleh menawarkan alasan yang anda boleh tidak menentukannya sebagai Ilahi, atau sebaliknya, kerana anda tidak faham, tetapi anda tidak dapat memberikan alasan ini tentang Al-Qur'an Arab ini. Setiap kata adalah jelas kepada anda: setiap ayat dan wacana, dalam bahasa dan tema, adalah jelas untuk anda, sekarang anda boleh melihatnya sendiri sama ada ini adalah perkataan Muhammad (yang menjadi damai Allah) atau beberapa Arab lain. "
(2) "Kami telah mengutus Kitab ini dalam bahasa Arab kerana Kami menangani orang-orang Arab, yang hanya dapat memahami Al-Quran Arab. Orang yang menganggapnya sebagai alasan yang rasional untuk menghantar Al-Quran dalam bahasa Arab dan menganggapnya sebagai perkataan Muhammad (di mana menjadi damai Allah) bukannya Firman Ilahi hanya kerana lidah ibu Muhammad juga Arab, melakukan ketidakadilan yang berat. "(Untuk memahami makna kedua ini, sila lihat Surah Ha-Mim As-Sajdah: 44 dan EN ).
2 "Umm al-Kitab": "Buku Asal": Kitab dari mana semua Buku yang diturunkan kepada para Nabi telah diperolehi. Dalam surah AI-Waqi'ah perkara yang sama telah dijelaskan sebagai Kitab-um-Maknun (Buku yang tersembunyi dan diawetkan) dan di Surah AI-Buruj 22 sebagai Lauh-i Mahfuz (Tablet Yang Dipelihara), yakni Tablet yang penulisan tidak boleh dihapuskan, yang selamat dari segala jenis gangguan. Dengan mengatakan bahawa Al-Qur'an ditulis dalam Umm al-Kitab, perhatian telah tertarik kepada kebenaran yang penting. Buku-buku yang berbeza telah diturunkan oleh Allah dalam pelbagai zaman kepada para Nabi yang berlainan untuk bimbingan bangsa-bangsa yang berlainan dalam bahasa yang berlainan, tetapi semua Kitab ini mengajak umat manusia menjadi satu dan Iman yang sama: mereka menganggap satu dan yang sama dengan Kebenaran; mereka mempersembahkan satu dan kriteria yang sama baik dan jahat; mereka mengemukakan prinsip-prinsip moral dan tamadun yang sama; Pendek kata, mereka membawa satu dan Din yang sama (Agama). Sebabnya ialah sumber dan asal mereka adalah sama, hanya kata-kata yang berbeza; mereka mempunyai makna dan tema yang sama yang tertulis di dalam Buku Sumber dengan Allah, dan apabila ada keperluan, Dia membangkitkan seorang Nabi dan telah menurunkan makna yang sama dan perkara-perkara yang dipakai dalam akta tertentu mengikut persekitaran dan kesempatan. Sekiranya Allah berkehendak membangkitkan Nabi Muhammad (yang menjadi damaiNya) di negara lain dan bukan orang Arab, Dia akan menurunkan Al-Qur'an yang sama dalam bahasa bangsa itu. Di dalamnya makna dan kandungannya akan dinyatakan mengikut persekitaran dan keadaan rakyat dan tanah; kata-kata itu akan berbeza dan bahasa juga berbeza tetapi pengajaran dan bimbingan yang sama pada asasnya, dan ia akan menjadi al-Quran yang sama walaupun bukan al-Quran al-Quran. Perkara yang sama telah dinyatakan dalam Surah Ash-Shu`ara, dengan demikian: "Ini (Kitab) telah diturunkan oleh Tuhan dunia. Roh yang dapat dipercaya telah turun dengannya di hatimu supaya kamu dapat menjadi salah satu dari mereka yang (dilantik oleh Tuhan) untuk memberi amaran (orang-orang) dalam bahasa Arab polos dan ini juga terdapat dalam kitab-kitab para orang dahulu. " (ms 192-196). (Untuk penjelasan, lihat Ash-Shu`ara: 192196 dan EN di atasnya).
3 Ayat ini berkaitan dengan Kitab-i mubin dan Umm al-Kitab. Oleh itu, ia adalah pujian dari Al-Quran dan Buku Asal yang mana Al-Qur'an telah diperolehi. Pujian ini bertujuan untuk menarik perhatian fakta bahawa jika seseorang tidak menyedari nilai sebenar Buku ini dan tidak mendapat manfaat daripada ajarannya yang bijak kerana kebodohannya sendiri, ia akan menjadi nasibnya sendiri. Jika seseorang cuba merosakkannya dan mendapati kesalahan itu, ia akan menjadi kebanggaannya sendiri. Ia tidak boleh menjadi tidak bernilai kerana kurangnya penghargaan kepadanya, dan kebijaksanaannya tidak dapat dikalahkan oleh sesiapa yang membuang debu kepadanya. Ini dengan sendirinya sebuah Buku yang mulia, yang ditinggikan oleh pengajarannya yang tak tertandingi, kefasihan yang ajaib, kebijaksanaan yang tidak sempurna dan kepribadian yang luhur dari Pengarangnya yang hebat. Oleh itu, tidak ada yang boleh berjaya meminimumkan nilainya dan bernilai. Dalam ayat 44 di bawah Quraish khususnya dan orang-orang Arab pada umumnya telah diberitahu bahawa penyataan Kitab yang mana mereka menunjukkan apa-apa kekurangan penghargaan telah memberikan mereka peluang yang unik untuk kehormatan, yang jika mereka kalah, akan menundukkan mereka akauntabiliti yang teruk di hadapan Tuhan. (Sila lihat EN 39 di bawah).
4 Dalam satu ayat ini seluruh sejarah yang telah berlaku sejak masa Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) telah mengisytiharkan sebagai Nabi sehingga penyataan ayat-ayat ini selama beberapa tahun terakhir telah dimampatkan. Ungkapan ini menggambarkan gambar berikut: Bangsa telah terlibat dalam ketidaktahuan, keterbelakangan dan kekejaman selama berabad-abad. Tiba-tiba, Allah melihatnya dengan nikmat. Dia membangkitkan panduan yang terkenal dan menghantar FirmanNya sendiri untuk membawanya keluar dari kegelapan kebodohan sehingga ia terangsang dari tidur, ia menyerahkan tahayul ketidaktahuan dan ia menyedari kebenaran dan mengamalkan cara hidup yang betul . Tetapi orang-orang yang tidak mengenal bangsa dan ketua-ketua suku menolak bermusuhan dengan panduan itu, dan berusaha sebaik-baiknya untuk mengalahkan dia dan misinya. Dengan berlalunya masa permusuhan dan kerosakan mereka semakin meningkat; begitu banyak sehingga mereka membuat keputusan untuk membunuhnya. Oleh itu, dikatakan: "Haruskah Kami berhenti melakukan usaha untuk mereformasi kamu kerana kamu terbukti sebagai orang yang tidak layak? Sekiranya Kami tidak menafkahkan pengajaran ini, dan membiarkan kamu berbaring di dalam keadaan yang buruk di mana kamu telah telah berbohong sejak berabad-abad? Adakah anda benar-benar berfikir bahawa harus menjadi permintaan Rahmat Kita? Pernahkah anda menganggap apa yang akan kamu hadapi apabila kamu telah menolak kurniaan Allah dan berterusan dalam pemalsuan setelah kebenaran telah datang sebelum kamu?
5 Maksudnya, jika kemustahilan dan kezaliman itu menghalang pengirim Nabi atau Kitab, tidak ada nabi yang pernah datang ke negara mana pun ataupun Kitab yang dihantar kepadanya.
6 Oleh itu, hasil dari ketidakpastian beberapa orang tertentu tidak boleh bahawa seluruh umat manusia harus dilucutkan bimbingan kenabian dan Kitab, tetapi hasilnya selalu menjadi penyembah palsu yang, yang mabuk dengan kebanggaan kuasa, tidak berhenti daripada mengejek nabi-nabi, akhirnya dimusnahkan. Ketika murka Allah turun bahkan orang-orang, yang memiliki kekuasaan beribu-ribu kali lebih besar daripada yang dimiliki oleh para pemimpin kaum Quraisy yang lemah, telah dihancurkan seperti nyamuk dan kutu.
7 Di tempat-tempat lain bumi telah digambarkan sebagai tempat tidur, tetapi di sini sebagai buaian. Iaitu, seperti kanak-kanak yang terletak di dalam buaian, begitu juga dunia yang hebat ini dimaksudkan untuk menjadi tempat rehat bagi anda, yang digantung di angkasa, yang berputar pada paksinya dengan kelajuan 1,000 mil per jam, yang berputar mengelilingi matahari pada kelajuan 66,000 batu sejam. Bahagian dalamannya sangat panas sehingga ia dapat mencairkan batu-batu itu dan ia menunjukkan kekuatannya kadang-kadang dalam bentuk letusan gunung berapi. Tetapi, walaupun begitu, Pencipta telah menjadikannya begitu tenang sehingga seseorang tidur di atasnya. dalam ketenangan dan tidak ada jerk apa pun. Satu hidup di atasnya dan sama sekali tidak merasakan bahawa dunia ini digantung dan ada yang tergantung dari itu dengan kepala seseorang menunjuk ke bawah. Satu bergerak di atasnya dengan kepuasan dan tidak pernah berfikir bahawa seseorang menunggang kenderaan yang bergerak lebih laju daripada peluru. Anda menggali keinginan itu dan membalikkannya ke dalam dan mengalahkannya kerana anda ingin mendapatkan rezeki anda, sedangkan sedikit gemetar di dalam gempa bumi membuat anda merasakan betapa raksasa yang dahsyat itu, yang telah diturunkan Allah untuk anda. (Untuk penjelasan lanjut, sec AI-Naml: 61 dan EN 74).
8 Pas di gunung dan sungai-sungai di bukit dan daerah dataran adalah jalan semula jadi, yang telah disediakan Allah di permukaan bumi. Manusia telah menyebar, bumi dengan cara ini. Jika julat pergunungan telah dibina tegak, tanpa celah, dan tidak ada sungai dan sungai, manusia akan terkurung di kawasan yang sama di mana dia dilahirkan. Kemudian, Allah melalui rahmat yang lain tidak menjadikan seluruh permukaan seragam bumi bersifat, tetapi telah mencipta tanda perbezaan yang berbeza dengan cara manusia mengenali tanah yang berbeza dan merasakan perbezaan antara satu daratan dengan yang lain. Ini adalah cara kedua penting yang mana manusia dapat bergerak di bumi. Berkat ini dapat dihargai oleh orang yang mempunyai peluang untuk pergi ke padang pasir yang luas, di mana untuk beribu-ribu tonggoh bumi tanpa sebarang mercu tanda dan seseorang tidak tahu di mana seseorang telah mencapai dan di mana seseorang harus pergi.
9 Kalimat ini memberikan dua makna secara serentak:
(1) "Dengan cara ini melalui laluan semulajadi dan tanda-tanda tanah, anda boleh mencari jalan anda dan sampai ke tempat yang anda ingin capai:" dan
(2) "supaya kamu mendapat petunjuk dari pemerhatian keahlian Allah Azza wa Jalla: mungkin mencapai realitas dasar dan memahami bahwa sistem bumi ini tidak berfungsi secara sembunyi-sembunyi, dan tidak ada banyak tuhan bersama, tetapi ada satu Pencipta Yang Maha Bijaksana, yang telah membuat jalan-jalan di bukit-bukit dan di dataran-pegangan memandangkan keperluan dan keperluan makhluk-makhluk-Nya, dan telah memberikan setiap wilayah di bumi suatu bentuk yang berbeda dalam berbagai cara yang berbeda-beda dengan cara manusia dapat membedakan satu rantau dari yang lain.
10 Maksudnya, "Untuk tiap-tiap wilayah Dia telah menetapkan ukuran rata-rata hujan, yang jatuh dari tahun ke tahun untuk jangka waktu yang kerap. Tidak terjadi suatu daerah yang mempunyai dua inci dari hujan satu tahun dan 200 inci dari itu tahun depan Kemudian Dia menyebarkan hujan ke atas tempat-tempat yang berlainan pada waktu yang berlainan dengan cara sedemikian rupa sehingga menjadi berfaedah secara keseluruhan untuk produk bumi. Dan ini juga kebijaksanaanNya bahawa Dia telah kehilangan sebahagian dari bumi hujan hampir seluruhnya dan menjadikannya kering, padang pasir yang mandul, dan di beberapa bahagian lain, Dia kadang-kadang menyebabkan kebuluran muncul dan kadang-kadang menghantar hujan yang dahsyat agar manusia dapat mengetahui betapa besarnya hujan dan keteraturan umum untuk kawasan penduduk, dan dia juga mungkin mengingati bahawa sistem ini berada di bawah kawalan kuasa lain, yang dekri tidak boleh diubah oleh siapa pun. Tiada siapa yang mempunyai kuasa yang dia boleh mengubah purata umum hujan di suatu negara, atau mempengaruhi variasi dalam pengedarannya ion di atas kawasan yang luas di bumi, atau mengelakkan ribut yang akan berlaku, atau menarik awan yang tidak menyenangkan ke arah tanah sendiri dan memaksa mereka untuk hujan. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat AI Hijr: 21-22, Al-Mu'minun: 18-20).
11 Di sini, kelahiran tumbuh-tumbuhan di bumi melalui air telah dibentangkan sebagai hujah untuk dua perkara secara serentak:
(1) Bahawa perkara-perkara ini berlaku oleh kuasa dan kebijaksanaan Satu Tuhan; tidak ada orang lain yang bersekutu dalam karya-karya ini; dan
(2) bahawa boleh ada kehidupan selepas kematian, dan ia akan menjadi. (Untuk penjelasan lanjut, lihat An-Nahl: 65-67, Al-Hajj: 5-7, An-Naml: 60, Ar-Rum: 19, 24; Fatir: EN 19 dan Ya Sin: EN 29).
12 Pasangan di sini tidak hanya menyiratkan pasangan lelaki dan wanita di kalangan manusia dan lelaki dan perempuan di kalangan haiwan dan tumbuh-tumbuhan, tetapi ada banyak perkara lain yang dibuat oleh Pencipta sebagai pasangan yang sepadan antara satu sama lain dan dengan yang datang bersama dan gabungan baru dan perkara-perkara baru pernah berlaku di dunia. Sebagai contoh, di antara elemen, ada yang boleh digabungkan dengan yang lain dan ada yang tidak boleh. Kombinasi ini yang boleh bergabung menjadi pelbagai komposisi, contohnya caj negatif dan positif dalam tenaga elektrik adalah pasangan yang sepadan antara satu sama lain dan tarikan bersama mereka menyebabkan hal-hal yang luar biasa berlaku di dunia. Jika manusia menganggap struktur dan hubungan bersama dan pelbagai bentuk kerjasama dan hasil kombinasi pasangan ini dan lain-lain yang tidak terhitung jumlahnya yang telah diciptakan oleh Allah di kalangan banyak ciptaan-Nya. Dia tidak dapat membantu memberi kesaksian kepada kebenaran bahawa bengkel yang hebat di dunia ini adalah penciptaan satu dan satu-satunya Perancang Yang Maha Bijaksana, Maha Bijaksana, dan berfungsi hanya di bawah penjagaan dan kawalan-Nya, Hanya seorang yang mempunyai kecerdasan bermakna yang dapat menganggap semua ini berlaku, dan sedang terjadi, tanpa Bijaksana, atau ada kemungkinan di dalamnya agensi dan campur tangan lebih banyak tuhan daripada satu.
13 Maksudnya, "Hanya manusia dari semua makhluk di bumi tidak diberikan kuasa ini oleh Allah untuk menggunakan kapal-kapal dan kapal-kapal dan binatang-binatang sebagai pengangkut supaya ia dapat dimuatkan pada mereka seperti kantung gandum dan tidak boleh memikirkan siapa ia adalah yang menciptakan kemungkinan untuk dia menjalankan bot-bot di lautan-lautan yang hebat, dan yang menciptakan beberapa haiwan dari pelbagai jenis binatang, dengan sifat yang mereka menjadi hamba-hambanya walaupun jauh lebih kuat daripada dia berkuasa, dan dia menunggang mereka dan memandu mereka di mana sahaja dia suka.Untuk mendapat faedah daripada berkat-berkat ini dan melupakan Pemerhati adalah tanda hati menjadi mati dan perasaan hati nuraninya tidak sensitif.Untuk apabila seorang lelaki dikurniakan dengan hati yang hidup dan hati nurani yang sensitif akan duduk di pengangkutan ini , he will be filled with the feelings of the blessings and with the gratitude for it, and will cry out: "Glorified is the Being Who subjected these things to me: Glorified is He from that another should be His associate in His Being and attri butes and powers: Glorified is He and free from the weakness that He should become helpless of performing the functions of His Godhead by Himself and should stand in need of other associate gods: Glorified is He that I should make another an associate with Him in rendering thanks for these blessings."
The best practical commentary of the intention and meaning of this verse are the words that the Holy Prophet (upon whom be Allah's peace) used to pronounce at the time he sat on the conveyance. Hadrat 'Abdullah bin 'Umar says that whenever the Holy Prophet sat on a conveyance for a journey, he would pronounce Allah-u Akbar thrice, then would recite this verse, and then pray: "O God, I implore You to grant me in this journey the grace of goodness and piety and such acts as may please You. O God, make the journey easy and roll up the long distance for us; O God, You alone are the Companion during the journey and Guardian of the family in ow absence. O God, take care of us during, the journey and our household in ow absence. " (Musnad Ahmed, Muslim, Abu Da'ud, Nasa'i, Darimi, Tirmidhi).
Hadrat 'Ali says: Once the Holy Prophet put his foot in the stirrup with bismillah, and then, after riding, said: Al-,hamd-u lillah, subhan-alladhi sakhkhara lana hadha . . . . , then pronounced al-,hamd-u-lillah thrice, and Allah-u Akbar thrice; then said: Subhana-ka, la-ilaha ills anta, qad zalamtu nafsi fagh fir-li. Then he laughed. I asked: What made you laugh. O Messenger of Allah? He replied: When a servant says: Rabb-ighfir-li, Allah Almighty is very pleased with this. He says: My servant knows that there is none beside Me who can forgive sins." (Ahmed, Abu Da'ud, Tirmidhi, Nasa'i, and others)
Abu Mijlaz berkata: "Sekali saya menunggang binatang saya dan membaca ayat ini: Subhan-alladhi sakhkhara lane hadha ... Hadrat Hasan berkata: Adakah kamu diperintahkan untuk mengatakan demikian? Sekiranya saya berkata demikian? Dia menjawab: Katakanlah, terima kasih kepada Allah, yang memberi petunjuk kepada kita kepada Islam: Terima kasih kepada Dia, yang telah memberi kami kebaikan dengan menghantar Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah): Terima kasih kepada Dia, yang mengaku kita masuk ke masyarakat terbaik yang telah dibangkitkan untuk rakyat, kemudian bacakan ayat ini. " (Ibn Jarir, Ahkam al-Qur'an oleh Jassas)
14 Memang, "Semasa memulakan setiap perjalanan, seseorang harus ingat bahawa ada perjalanan yang lebih panjang dan akhir juga. Selain itu terdapat kemungkinan penggunaan setiap kenderaan yang mungkin menyebabkan kemalangan itu menjadi perjalanan terakhir seseorang, oleh itu, setiap kali seseorang sepatutnya mengingat kembali seseorang kepada Tuhan seseorang supaya jika sesuatu yang tidak diingini berlaku, seseorang tidak mati secara tidak sengaja.
Mari kita berhenti sebentar di sini dan pertimbangkan keputusan moral pengajaran ini. Bolehkah seseorang membayangkan bahawa seseorang yang ketika sedang duduk di pengangkut memulakan perjalanan dengan sadar dengan peringatan Rill Allah dan kepulangan dan akauntabilitasnya di hadapanNya, akan melakukan dosa dan ketidakadilan dan kezaliman dalam perjalanan? Bolehkah seseorang berfikir atau mengucapkan kata-kata ini dari mulutnya apabila dia bercadang untuk berjumpa dengan pelacur, atau melawat kelab untuk tujuan minum dan perjudian? Bolehkah seorang pemerintah, atau seorang pegawai kerajaan, atau seorang saudagar yang keluar dari rumahnya dengan pemikiran dan kata-kata seperti itu di bibirnya, merampas hak orang lain apabila dia sampai ke destinasinya? Bolehkah seorang askar mengucapkan kata-kata ini ketika menaiki pesawat atau tangki ketika ia keluar untuk menumpahkan darah orang yang tidak bersalah dan melucutkan kebebasan mereka? Sekiranya tidak, maka satu perkara ini sahaja yang mencukupi untuk menghalang setiap gerakan yang dilakukan untuk melakukan dosa.
15 "Untuk menjadikan sebahagian daripada Allah" bermaksud mengisytiharkan hamba Allah keturunannya, kerana keturunan tidak dapat dielakkan adalah homogen dan sebahagian dari tubuh bapa, dan mengenai seseorang sebagai anak lelaki atau anak perempuan Allah berarti dia menjadi rakan kongsi dalam makhluk Allah. Selain itu, satu lagi bentuk membuat makhluk sebagai sebahagian daripada Allah adalah bahawa ia harus dianggap sebagai pemilik atribut dan kuasa seperti khusus Allah sendiri, dan ia harus dipanggil di bawah konsep yang sama, atau upacara penyembahan yang dilakukan sebelum itu, atau kesopanannya diperhatikan dan dianggap sebagai penting dan mengikat, kerana dalam hal ini manusia membahagikan ketuhanan dan pemberian rahmat antara Allah dan hamba-hambaNya dan menyerahkan sebahagian daripadanya kepada hamba-hamba.
16 Di sini, kebodohan orang-orang musyrik Arab telah terdedah sepenuhnya. Mereka berkata bahawa malaikat adalah anak perempuan Allah. Mereka telah mengukir imej mereka sebagai perempuan, dan ini adalah dewi mereka yang mereka sembah. Mengenai ini Allah berfirman: Pada mulanya, walaupun mengetahui dan mengenali bahawa Pencipta bumi dan langit adalah Allah dan Dia yang menjadikan bumi ini buaian untuk kamu dan Dia yang menurunkan hujan dari langit. dan Dialah yang telah menciptakan binatang-binatang ini untuk urusan kamu, namun kamu telah mengambil orang lain sebagai tuhan-tuhan selain Dia, sedangkan orang-orang yang kamu sembah sebagai dewa bukanlah Allah tetapi makhluk-makhluk Allah. Kemudian, lebih banyak lagi, anda telah membuat sebahagian daripada hamba-hamba Allah kepada Allah bukan hanya dengan sifat-sifatNya tetapi juga denganNya, dan mencipta kredo bahawa mereka adalah keturunan Allah. Kemudian, tidak beristighfar dengan ini, anda menugaskan kepada Allah bahawa jenis keturunan yang anda anggap sebagai memalukan untuk diri anda sendiri: Apabila seorang anak perempuan lahir di rumah anda, wajah anda menjadi gelap, anda merasa tertekan, dan kadang-kadang anda mengebumikannya hidup. Keturunan yang kamu berikan kepada Allah dan rujuk kepada kamu anak-anak lelaki, yang kamu anggap sebagai sumber kegembiraan dan kebanggaan. Malah anda mendakwa bahawa anda percaya kepada Allah.
17 Dengan kata lain, Anda telah menugaskan kepada Allah keturunan yang bersifat halus, lemah dan lemah, dan mengadopsi anak-anak yang berani, berani dan tidak berani.
Ayat ini memperlihatkan keizinan perhiasan bagi wanita, kerana Allah telah menyebutkan perhiasan sebagai sesuatu yang semula jadi bagi mereka. Perkara yang sama juga disahkan oleh Hadis. Imam Ahmad, Abu Da'ud dan Nasa'i mempunyai kaitan dengan kewibawaan Hadrat `Ali bahawa nabi itu mengambil sutera dalam satu tangan dan emas di sisi lain dan mengatakan bahawa kedua-duanya dilarang untuk digunakan dalam pakaian oleh para lelaki Ummah.Tirmidhi dan Nasa'i mempunyai hubungan dengan Hadrat Abu Musa Ash'ari yang merupakan tradisi, mengatakan bahawa Nabi saw bersabda: "Sutera dan emas telah dilarang bagi kaum lelaki tetapi dihalalkan bagi kaum wanita Ummah saya." `Allama Abu Bakr al-Jassas telah membahas soalan ini dalam Ahkam ai-Qur'an dan mengaitkan tradisi berikut:
Hadrat 'A'ishah berkata: Setelah Usamah, anak lelaki Zaid bin Harithah, sakit dan mula berdarah. Nabi saw suka kepadanya seperti anak-anaknya sendiri. Dia menghisap darahnya dan meludahkannya, dan bersyukur kepadanya, "Seandainya Usamah menjadi anak perempuan, kita akan menghiasi dia dengan perhiasan! Seandainya Usamah menjadi anak perempuan, kami akan memakai dia dengan pakaian yang baik!"
Hadrat Abu Musa Ash'ari telah menceritakan bahawa nabi berkata: 'Memakai pakaian sutra dan perhiasan emas adalah haram bagi lelaki Unmah saya tetapi sah bagi wanita. ".
Hadrat 'Amr bin `As telah berkata:' Apabila dua wanita datang ke hadapan Nabi, dan mereka memakai gelang emas. Dia berkata: Adakah kamu suka bahawa Allah hendak menjadikan kamu memakai gelang api bukannya? Mereka menjawab bahawa mereka tidak akan. Kemudian dia berkata: Bayar zakat mereka, yakni zakat yang kena pada mereka. "
Hadrat `A'isha telah menyatakan bahawa tidak ada salahnya memakai perhiasan jika zakat yang kena dibayar kepada mereka dibayar.
Hadrat 'Umar menulis kepada Hadrat Abu Musa Ash'ari: Perintahkan wanita Islam yang tinggal di daerah-daerah di bawah kawalan pentadbiran anda agar mereka membayar zakat di atas perhiasan mereka.
Imam Abu Hanifah telah menceritakan tradisi berikut mengenai kewenangan 'Amr bn Dinar: Hadrat' A'ishah telah mengatur perhiasan emas untuk adik-beradiknya dan Hadrat 'Abdullah bin' Umar untuk anak-anak perempuannya.
Setelah mengutip semua tradisi Allama Jassas ini menulis: "Tradisi yang berkaitan dengan nabi dan sahabat tentang keingkaran dan kesahihan emas dan sutera bagi kaum wanita adalah lebih dikenal dan lebih biasa daripada yang ada di sana tentang kezaliman mereka dan ayat-ayat di atas juga menunjuk kepada undang-undang mereka. Kemudian amalan orang-orang Islam juga dari masa Nabi dan sahabat-sahabatnya sampai masa kita (yakni hingga akhir abad ke-4 hijrah) telah sama, dan tiada siapa yang membantahnya. Dalam hal-hal sedemikian, tiada bantahan boleh diterima atas dasar laporan-laporan terpencil (Akhbar ahab). "
18 Itulah, yang bimbang dari ini bahawa mereka harus lelaki atau perempuan.
19 Terjemahan lain boleh: "apakah mereka hadir pada masa penciptaan mereka?"
20 Ini adalah alasan mereka dari takdir untuk menutup penyimpangan dan kesilapan mereka, dan ini menjadi perdebatan para pelaku yang salah dalam setiap zaman. Mereka berpendapat bahawa mereka menyembah para malaikat menjadi mungkin hanya kerana Allah membenarkan mereka melakukannya. Sekiranya Dia tidak mahu supaya mereka tidak dapat melakukannya; dan kemudian ia menjadi amalan dengan mereka selama berabad-abad dan tidak ada azab dari Allah yang turun ke atas mereka, yang bermaksud bahawa Allah tidak menyangkal amalan mereka.
21 Ini bermakna ini: "Orang-orang jahil ini berfikir bahawa apa saja yang berlaku di dunia mempunyai persetujuan Allah untuk itu, kerana ia berlaku menurut kehendak-Nya. Namun, perdebatan ini adalah salah, kerana itu bukan hanya syirik yang yang dilakukan di dunia, tetapi banyak kejahatan lain seperti pencurian, rompakan, pembunuhan, rasuah, dan sebagainya juga berlaku, yang tidak ada yang suka. Maka, boleh dikatakan dengan alasan yang sama bahawa semua perbuatan itu adalah sah dan baik hanya kerana Allah membiarkan mereka berlaku di dunia-Nya, dan apabila Dia membenarkan mereka untuk berlaku, Dia mesti telah meluluskan mereka juga? Cara mengetahui apa yang disukai Allah dan apa yang Dia benci bukanlah peristiwa-peristiwa yang sedang berlaku di dunia, tetapi Kitab dari Allah, yang datang melalui Rasul-Nya dan di mana Allah sendiri menyatakan apa kepercayaan, amalan dan apa yang Dia suka dan apa yang Dia tidak suka. Jika orang-orang ini mempunyai Kitab, yang datang sebelum Al-Qur'an, dan yang mengatakan bahawa Allah telah menetapkan malaikat juga sebagai dewa-dewa yang lain e sendiri dan bahawa mereka harus menyembah mereka juga, mereka harus mengutipnya. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat Al-An'am: 107 112, 137, 148-149; AI-A'raf: 28; Yunus: 99; Hud: 118-119; Ar-Ra'd: 31; : 9, 35-36, 93 dan EN 20 Az-Zumar dan EN 11 Ash-Shura).
22 Itulah, "Mereka tidak mempunyai sebarang kuasa dari mana-mana kitab ilahi; satu-satunya kewibawaan mereka adalah bahawa ia telah menjadi amalan sejak zaman nenek moyang mereka: oleh itu, mereka telah mengambil malaikat sebagai dewi sebagai tiruan mereka."
23 Di sini, titik yang patut dipertimbangkan adalah mengapa orang-orang yang baik untuk setiap komuniti hanya menentang para Nabi dan meneguhkan tiruan nenek moyang mereka pada setiap zaman. Mengapa mereka sendiri berada di barisan hadapan untuk menentang Kebenaran dan berupaya untuk mengekalkan kepalsuan yang mantap dan menipu dan menghasut orang biasa terhadap mereka? Penyebab asasnya adalah dua:
(1) Orang-orang baik dan orang kaya sangat diserap dalam membuat dan menikmati dunia mereka sendiri bahawa mereka tidak cenderung mengganggu diri mereka tentang perdebatan yang tidak berguna (seperti yang mereka anggap sebagai) antara Kebenaran dan kepalsuan. Cintailah mereka dengan mudah dan kelesuan mental menjadikan mereka begitu lalai daripada agama dan konservatif yang mereka mahu perintah yang mantap, tidak kira sama ada berdasarkan kebenaran atau kepalsuan, untuk melatih semula supaya mereka tidak perlu mengambil kesulitan berfikir tentang perintah baru sama sekali untuk diri mereka sendiri.
(2) Kepentingan mereka menjadi begitu bergantung kepada ketetapan yang ditegaskan bahawa apabila mereka mendapat pandangan pertama mengenai perintah yang dikemukakan oleh para nabi, mereka mula merasa bahawa jika ia datang, ia bukan sahaja akan mengakhiri kepimpinan mereka tetapi juga akan melenyapkan mereka kebebasan untuk mengambil yang sah dan melakukan yang menyalahi undang-undang. (Untuk maklumat lanjut, sec AI-An`am: 103; Al-A'raf: 66-70 75, 88 109, 127; Hud: 27-28; Bani Isra'il: 16; AI-Mu'minun: 24-33, 46; Saba: 34 dan EN yang berkaitan).
24 Untuk butiran, sec AI-Baqarah 124-133, AI-An'am 74-84, Ibrahim: 3541, Maryam: 41-50, Al-Anbiya ': 51-73, Ash-Shu'ara: 69-89, AI-'Ankabut: 1627, As-Saaffat: 83-100 dan EN`s yang sepadan.
25 Dalam kata-kata ini bukan sahaja Nabi Ibrahim menyatakan kepercayaannya tetapi juga memberi hujah kepadanya. Sebab tidak mempunyai sebarang kaitan dengan dewa-dewa yang lain adalah bahawa mereka tidak dicipta atau mereka memberi panduan yang betul dalam apa-apa perkara, tidak juga mereka boleh; dan alasan untuk mempunyai sambungan hanya dengan Allah SWT adalah Dia sahaja adalah Pencipta dan Dia sendiri memberikan, dan dapat memberi, bimbingan yang tepat kepada umat manusia.
26 "Perkataan yang sama": perkataan yang tidak lain tetapi Pencipta patut disembah di dunia.
27 Maksudnya, "Apabila mereka berpindah dari jalan yang benar, perkataan ini harus berada di sana untuk membimbing mereka supaya mereka kembali lagi." Acara ini telah disebutkan di sini untuk mendedahkan kebodohan orang kafir Quraish dan meletakkannya untuk memalukan, seolah-olah berkata: "Apabila kamu telah menerima ketaatan nenek moyangmu, kamu telah memilih yang paling jahat bagi mereka untuk tujuan bukannya yang paling benar dan terkenal, yang adalah para nabi Abraham dan Ismael (salam sejahtera kepada mereka ). "Asas kepemimpinan kaum Quraisy di Arab adalah bahawa mereka adalah keturunan nabi-nabi Abraham dan Ismail dan adalah pembantu Ka'bah yang dibina oleh mereka. Oleh itu, mereka sepatutnya mengikutinya dan bukan nenek moyang mereka yang telah meninggalkan cara para nabi dan mengadopsi politeisme dari penyembah berhala yang berjiran. Selain itu, dengan menyebutkan kejadian ini, kesilapan orang lain telah dinyatakan. Maksudnya, jika tiruan buta terhadap bapa-bapa, tanpa perbezaan baik dan jahat, adalah perkara yang betul, Nabi Ibrahim seharusnya melakukannya pada mulanya. Tetapi dia dengan jelas memberitahu bapanya dan orang-orangnya bahawa dia tidak dapat mengikuti kepercayaan mereka tentang ketidaktahuan di mana mereka telah meninggalkan Pencipta dan menjadikan mereka makhluk-makhluk khayalan dewa-dewa mereka, yang bukan pencipta. Ini menunjukkan bahawa Nabi Ibrahim tidak mempercayai mengikuti nenek moyang, tetapi kepercayaannya adalah bahawa sebelum seseorang mengikut nenek moyang seseorang harus melihat sama ada mereka mengikuti cara yang betul atau tidak, dan jika ia diketahui oleh sebab mereka mengikuti yang salah cara, orang harus melepaskan jalan mereka dan mengamalkan cara yang terbukti benar.
28 Makna lain dari kata "rasulum-mubin boleh menjadi:" Seorang Rasul yang menjadi seorang Rasul adalah jelas dan nyata: yang mengangkat sebelum dan sesudah Nabi Muhammad jelas memberi kesaksian bahawa dia pastinya Rasulullah saw. "
29 Untuk penjelasan, lihat Surah. Al-Anbiya ': 3 dan EN 5 di atasnya, dan EN 5 dari Surah Suad.
30 "Dua kota": Makkah dan Ta`if. Apa yang dimaksudkan oleh orang-orang kafir adalah: "Sekiranya Allah benar-benar menghendaki untuk menghantar seorang Rasul dan bermaksud untuk menurunkan sebuah buku kepadanya, Dia akan memilih seorang lelaki yang hebat dari kota-kota pusat ini untuk tujuan itu. misi yang hebat seseorang yang dilahirkan sebagai anak yatim, yang tidak mewarisi harta benda yang banyak, yang melewati masa mudanya dengan memelihara kambing, yang pada masa ini memperoleh kehidupannya melalui perniagaan dengan uang istrinya, dan yang bukan ketua suku atau ketua keluarga Tidak ada ketua yang terkenal seperti Walid bin Mughirah dan 'Utbah bin Rabi'ah di Mekah, dan para bangsawan seperti' Urwah bin Mas'ud, Habib bin 'Amr, Kinanah bin' Abd-i''Amr dan Ibn 'Abd Yalil di Ta'if Ini adalah alasan mereka, pada mulanya, mereka juga tidak cenderung untuk mempercayai bahawa seorang lelaki boleh menjadi Rasul, tetapi apabila Al-Quran membantah salah faham ini dengan hujah dan alasan dan mereka memberitahu bahawa pada masa lalu hanya lelaki telah datang sebagai Rasul dan lelaki hanya boleh menjadi Messenge untuk bimbingan orang-orang, dan bukan jenis yang lain dan Rasul yang datang tidak turun, tiba-tiba dari langit, tetapi dilahirkan di rumah-rumah biasa yang sama, berjalan di jalan-jalan, mempunyai anak-anak dan keluarga dan berdiri dalam keperluan makanan dan minuman (lihat AnNahl: 43, Bani Isra'il: 94-95, Yusuf: 109, Al-Furqan: 7, 20; Al-Anbiya: 7-8; Ar-Ra'd: 38), mereka mengambil sikap ini sambil berkata: "Baiklah, walaupun manusia, dia harus menjadi seorang yang besar, yang harus kaya, berpengaruh dan mengagumkan dan mempunyai pengikut yang besar. Muhammad bin `Abdullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) sesuai dengan janji ini?"
31 Ini adalah jawapan kepada bantahan mereka, yang secara ringkas menyebut banyak perkara penting:
Pertama, ia bertanya: "Sejak kapan orang-orang ini menjadi bertanggungjawab untuk mengedarkan belas kasihan Tuhanmu, adakah mereka patut memutuskan siapa yang dikehendaki Allah dengan rahmat-Nya dan siapa yang tidak dikehendakiNya? (Di sini, oleh rahmat Allah, rahmat dari mana setiap orang mempunyai bahagian).
Kedua, Allah berfirman: Nabi adalah satu rahmat yang besar: Kami bahkan menyimpan pengedaran cara-cara hidup bersama di dunia dengan tangan Kami sendiri, dan tidak mempercayakannya kepada orang lain. Kami mencipta seseorang yang cantik dan lain-lain hodoh, seseorang dengan suara yang manis dan yang lain dengan suara yang keras, seseorang yang kuat dan kuat dan yang lain lemah dan lemah, seseorang yang cerdas dan yang lain membosankan, seseorang yang mempunyai ingatan yang kuat dan yang lain yang lupa, ada yang mempunyai anggota badan yang sihat dan yang lain cacat, atau buta atau pekak dan bodoh, seseorang dalam keluarga yang kaya dan yang lain di kalangan orang miskin, seseorang di negara maju dan yang lain dalam komuniti mundur. Tiada siapa yang boleh berbuat apa-apa mengenai nasib ini mengenai kelahiran. Seseorang terpaksa menjadi apa yang Kami buat kepadanya. Dan tidak ada kuasa untuk menghindarkan kesan dari kelahiran seseorang kepada nasib seseorang. Maka itu kita sendiri siapa arka yang mengedarkan peruntukan, kuasa, kehormatan, kemasyhuran, kekayaan, pemerintahan, dan sebagainya di kalangan laki-laki. Tidak ada yang dapat merendahkan orang yang Kami berikan berkahwin dengan baik, dan tidak ada yang dapat menyelamatkan diri dari orang yang Kami telah menimpa malapetaka. Semua rancangan dan skim manusia menjadi tidak berkesan terhadap perintah-perintah Kami. Oleh sebab itu, dalam sistem Ikhtisas sejagat ini, bagaimanakah orang-orang ini boleh menentukan siapakah Guru yang harus menjadikan Nabi-Nya dan siapa yang Dia tidak patut?
Ketiga, "Prinsip yang tetap yang Kami simpan dalam Sistem Ilahi ini adalah segala-galanya tidak boleh diberikan kepada orang yang sama, atau semuanya tidak boleh diberikan kepada semua orang. Jika anda melihat dengan teliti, anda akan melihat perbezaan antara manusia dalam segala hal, kita telah memberikan satu perkara kepada satu orang tetapi merosakkannya dengan yang lain, dan diberikan yang sama kepada yang lain. Ini berdasarkan kebijaksanaan yang tidak ada manusia yang harus menjadi bebas dari orang lain, tetapi semua orang harus tetap bergantung pada yang lain dalam satu cara atau yang lain. Sekarang jika bodoh di pihak anda untuk berfikir bahawa Kita sepatutnya memberikan hud Nabi kepada orang yang sama yang Kami telah diberkati dengan kekayaan dan bangsawan. kebijaksanaan, pengetahuan, kekayaan, kecantikan, kuasa, otoritas dan semua keunggulan lain harus dikumpulkan dalam satu orang dan orang yang sama, dan orang yang tidak diberi sesuatu, tidak harus diberikan apa-apa lagi? "
32 "Rahmat Tuhanmu": tuduhan nabi. Maksudnya: "Pemimpin dan pemimpin kamu yang kamu anggap sebagai orang besar kerana kekayaan dan kemuliaan dan ketua kapal mereka, busur tidak layak untuk kekayaan ini, yang telah diberikan kepada Muhammad bin Abdullah (yang menjadi keamanan Allah). adalah jauh lebih tinggi daripada itu dan untuk ini kriteria berbeza, jika anda berfikir bahawa setiap orang yang mulia dan kaya adalah layak menjadi nabi, ia hanya akan menunjukkan pemikiran anda sendiri. Mengapa anda mengharapkan Allah menjadi begitu jahil dan mudah?
33 Itulah, "Ini perak dan emas yang dimiliki oleh seseorang adalah berkat tertinggi dan klimaks yang sangat baik di hadapan anda, adalah sangat asas dan halus di sisi Allah yang tidak ada bahaya bagi semua manusia Dia cenderung ke arah ketidakpercayaan, Dia akan menjadikan setiap rumah kafir dan emas yang tidak percaya, kerana apabila terdapat banyak komoditi yang tidak bernilai ini menjadi bukti kehebatan manusia dan kesalehannya dan kesucian rohaniya? Kekayaan semacam ini juga ditemui dalam kepemilikan orang-orang jahat dan jahat yang watak-watak kotor menjadikan seluruh masyarakat berbau busuk, dan ini anda telah membuat kriteria kebesaran manusia. "
34 "Dhikr yang Maha Penyayang": Peringatan-Nya dan peringatan-Nya dan Al-Qur'an.
35 Maksudnya, "Dalam hal ini tidak ada aspek penghiburan bagi kamu bahwa orang yang menyesatkan kamu sedang dihukum, karena kamu juga menerima hukuman yang sama untuk menerima dan mengikuti penyimpangan itu."
36 Ini bermakna untuk mengatakan: "Beri perhatian kepada mereka yang cenderung untuk mendengarkan dan tidak menutup mata mereka kepada realiti, dan jangan memakan dirimu dalam menunjukkan jalan kepada orang buta dan membuat orang pekak mendengar, atau mengambil sendiri dengan kesedihan tentang mengapa orang-orang dekat dan sayangku tidak datang ke jalan yang benar, dan mengapa mereka membuat dirinya layak mendapat siksaan Allah. "
37 Perkara ini dapat difahami sepenuhnya hanya dengan memandang latar belakang di mana ia dikatakan. Orang-orang kafir Makkah berpendapat bahawa orang Nabi Muhammad (menjadi damai Allah) telah menjadi sumber masalah bagi mereka. Sekiranya mereka boleh menyingkirkannya, perkara menjadi normal. Atas dasar pemikiran jahat ini mereka mengadakan rundingan siang dan malam dan merancang untuk membunuhnya. Pada masa ini, Allah menasihati Nabi-Nya untuk memberitahu mereka secara tidak langsung: "Tidak ada perbezaan sama ada kamu tinggal di antara mereka atau tidak: jika kamu hidup, kamu akan melihat mereka menemui azab mereka dengan mata kamu sendiri, jika kamu teringat dari dunia ini, mereka akan dihantar ke azab mereka tanpa ketiadaan mereka, kerana mereka tidak dapat melepaskan akibat dari kesalahan mereka. "
38 Maksudnya, "Anda tidak perlu khawatir tentang apa hukuman yang menentang orang-orang yang menentang dan menentang kebenaran dengan ketidakadilan dan ketidakjujuran menerima dan kapan, dan tidak perlu risau sama ada Islam berkembang sepanjang masa atau tidak. bahawa anda berada di jalan yang benar Oleh itu, anda harus terus memenuhi misi anda yang tidak pedulikan tentang keputusannya, dan biarkannya kepada Allah sama ada Dia mengalahkan kepalsuan di hadapan anda atau selepas anda. "
39 Maksudnya, "Tidak ada keberuntungan yang baik bagi seseorang daripada yang Allah hendak memilihnya dari kalangan semua manusia untuk menjadi penerima Buku-Nya, dan tidak ada keberuntungan yang baik untuk suatu negara daripada yang Allah hendakkankan Nabi-Nya di dalamnya, selain dari semua bangsa-bangsa lain di dunia, dan harus menurunkan Kitab-Nya dalam lidahnya, dan memberikannya kesempatan untuk bangkit sebagai pembawa batasan Pesan Ilahi di dunia Jika kaum Quraisy dan umat Arab tidak mempunyai rasa kehormatan yang hebat ini, dan membencinya, masa akan datang apabila mereka akan dipanggil untuk memikirkannya. "
40 "Mintalah para Rasul": Cari dari Buku-buku yang dibawa oleh mereka. Sama seperti makna: "Jika timbul pertengkaran di antara kamu tentang apa-apa, rujuklah kepada Allah dan Nabi-Nya," bukanlah pertikaian itu harus diambil sebelum Allah dan Rasul-Nya, tetapi orang itu harus berpaling kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya untuk membuat keputusan, maka "meminta para Rasul" juga tidak bermaksud bahawa seseorang harus mendekati semua Rasul yang telah meninggalkan dunia dan bertanya kepada mereka, tetapi arti yang benar adalah: "Temui apa ajaran Rasul-rasul Allah telah meninggalkan di dunia sebagai mana mereka mengajar bahawa selain Allah juga patut disembah dan berkhidmat. "
41 Cerita ini telah disampaikan di sini untuk tiga objek:
(1) Bahawa apabila Allah mengutus RasulNya ke suatu negara dan negara dan memberi peluang kepada Dia yang telah diberikan kepada orang Arab dengan melantik Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) kepada hudud Nabi, dan bukannya mengambil keuntungan dari itu, melakukan kebodohan Firaun dan bangsanya, ia memenuhi perkara yang sama. nasib yang telah menjadi pengajaran objek dalam sejarah.
(2) Bahkan seperti juga Firaun kerana kesombongan dan kebanggaan kerajaan dan keagungan dan kekayaan dan harta benda telah merendahkan Nabi Musa sebagai makna dan dihina, maka Quraish yang tidak percaya sekarang adalah mengenai Muhammad (yang menjadi damai Allah) sebagai tidak penting seperti terhadap pemimpin mereka. Tetapi penghakiman Tuhan adalah berbeza yang pada akhirnya membuktikan siapa yang benar-benar hebat.
(3) Bahawa untuk mengejek ayat-ayat Allah dan menunjukkan ketegangan terhadap peringatan-peringatanNya, bukan lelucon semata-mata, tetapi dosa yang sangat serius. Sekiranya anda tidak mempelajari pelajaran dari nasib orang-orang yang telah ditakdirkan kerana ini, anda juga akan pergi ke azab anda kerana perkara yang sama. "
42 Ini menunjukkan tanda-tanda yang Nabi Musa telah pergi ke istana Firaun, iaitu tanda-tanda kakitangan dan tangan bersinar. (Untuk penjelasan, lihat AI-A'raf: 107-108, Ta Ha: 20-22, Ash-Shu'ara: 32-33, An Naml: 10-12, Al-Qasas: 31-32).
43 Ini menunjukkan Tanda-tanda yang Allah telah menunjukkan kepada mereka melalui Nabi Musa selepas itu, dan ini adalah yang berikut:
(1) Pertemuan Rasulullah saw dengan para penyihir, yang percaya selepas kekalahan mereka. Untuk perincian, lihat Al-A'raf: 112-126, Ta Ha: 68-73. Ash Shu'ara: 37-51.
(2) Kebuluran teruk yang melanda tanah Mesir menurut pengumuman Nabi Musa dan yang meninggalkan negara itu hanya pada solatnya.
(3) Hujan yang dahsyat dan ribut hujan es yang disertai oleh kilat dan guruh melanda negara ini sebagaimana yang diumumkan oleh Nabi, yang menghancurkan tanaman dan tempat tinggal dan yang juga dikeluarkan hanya pada solatnya.
(4) Penampilan tiba-tiba belalang di tanah itu. Musuh ini juga tidak dibuang sehingga Nabi berdoa kepada Allah.
(5) Kutu dan weavils tersebar di seluruh negara menurut pengumuman yang dibuat oleh Musa, yang menimpa manusia dan haiwan di satu pihak, dan memusnahkan gandum di atas yang lain. Kesengsaraan ini juga telah dielakkan ketika Nabi Musa diminta untuk berdoa untuk penghapusannya.
(6) Katak muncul di mana-mana di negara ini menurut amaran yang diberikan oleh Musa, yang menyebabkan seluruh penduduk mengalami kesusahan yang besar; malapetaka ini juga tidak berundur sehingga Nabi berdoa untuknya.
(7) Penganiayaan darah muncul tepat seperti yang diucapkan oleh Musa, yang mengubah air dari semua saluran, telaga, mata air, kolam dan tangki menjadi darah. Ikan itu mati dan airnya berbau begitu buruk sehingga orang Mesir tidak dapat meminumnya selama seminggu penuh. Kejahatan ini juga telah dielakkan ketika Nabi Musa diminta berdoa untuk disingkirkannya. Untuk butiran, lihat Al A'raf: 130-136. An-Naml: 12 dan EN 37 Al-Mu'min.
Bab 7 hingga 10 Keluaran juga mengandungi butir-butir mengenai malapetaka ini, tetapi ia adalah gabungan dari gosip dan kebenaran. Ia mengatakan bahawa apabila malapetaka darah muncul, ahli silap mata juga melakukan mukjizat yang serupa, tetapi ketika bencana kutu itu datang, penyihir tidak dapat menghasilkan kutu sebagai tindak balas, dan mereka mengatakan bahawa itu adalah pekerjaan Allah. Malah yang lebih pelik daripada ini ialah ketika badai katak datang, ahli silap mata juga membawa katak, tetapi walaupun Firaun hanya meminta Nabi Musa untuk berdoa kepada Allah untuk mengambil katak. Persoalannya ialah apabila ahli silap mata dapat menghasilkan katak, mengapa Firaun tidak membawa katak yang dibawa melalui mereka? Dan bagaimanakah ia menjadi diketahui di mana katak-katak adalah kerja Allah dan mana yang menjadi ahli silap mata? Persoalan yang sama timbul tentang darah. Apabila menurut amaran air Musa menjadi darah di mana-mana, yang airnya menyala menjadi ahli sihir? Dan bagaimanakah diketahui bahawa air di tempat tertentu telah menjadi darah oleh kekuatan para penyihir? Inilah hal-hal yang menunjukkan bahawa Alkitab tidak terdiri daripada wahyu yang murni, tetapi orang-orang yang menulisnya bercampur banyak hal di dalamnya dari imaginasi mereka sendiri. Kasihannya, bagaimanapun, adalah bahawa penulis juga adalah orang-orang kecerdasan biasa, yang tidak tahu bagaimana mencipta cerita.
44 Keberanian Firaun dan ketua-ketua kaumnya dapat diadili dari fakta bahawa apabila tertekan oleh siksaan mereka ingin Nabi Musa untuk berdoa untuk penghapusannya, bahkan mereka tidak mengenali dia sebagai nabi tetapi menyampaikannya sebagai penyihir , sedangkan mereka tidak menyedari akan kebenaran tentang sihir, dan mereka juga tahu bahawa perkara-perkara ajaib itu tidak dapat dibawa oleh kuasa ajaib. Yang paling boleh dilakukan seorang ahli silap mata adalah bahawa dalam kawasan yang terhad dia dapat mempengaruhi orang-orang yang hadir di hadapannya untuk membuat mereka merasa bahawa air telah menjadi darah, atau katak keluar dalam jumlah besar atau gerombolan belalang bergerak maju. Dan di dalam tempat yang terhad ini juga tidak ada air yang sebenarnya akan menjadi darah, tetapi air akan tetap air sebaik sahaja ia keluar di luarnya; tiada katak akan dihasilkan dalam fakta sebenar, tetapi akan menjadi perkara khayalan sebaik sahaja dibawa ke luar bulatan; belalang juga akan khayalan: mereka tidak dapat memusnahkan tanaman apa pun. Adapun ini bahawa kelaparan muncul di seluruh negara, atau terusan dan mata air dan telaga negara penuh dengan darah, atau bulu-bulu belalang yang tersebar di atas ribuan mil persegi dan memakan tanaman yang tumbuh lebih dari lakhs hektar, ini telah tidak dicapai oleh seorang ahli silap mata setakat ini, atau ia tidak pernah berlaku dengan kekuatan sihir. Sekiranya penyihir seperti itu berada di sana untuk melayani seorang raja, dia tidak perlu menahan pasukan dan melawan peperangan; dia dapat menakluki seluruh dunia dengan kekuatan sihir. Sekalipun ahli silap mata itu mempunyai kekuatan seperti itu, mereka tidak akan mencari layanan di bawah raja, tetapi akan menganggap dirinya sebagai raja.
Para pengulas secara amnya telah bingung tentang mengapa Firaun dan para pengadilannya mengalamatkan Nabi Musa sebagai "ahli sihir," ketika mereka meminta dia untuk berdoa untuk menghapuskan bencana itu, kerana orang yang mencari bantuan orang lain dalam masa yang sulit mengecilnya dan tidak mengutuknya. Mereka telah memberikan tafsiran bahawa sihir di Mesir pada zaman itu telah diadakan sebagai seni yang sangat dihormati, dan ketika mereka berbicara kepada Musa sebagai "ahli sihir" mereka tidak mengutuknya, tetapi menghormati dia kerana ia berjumlah menyebutnya sebagai "O Belajar manusia "Tetapi tafsiran ini benar-benar salah atas alasan bahawa di mana sahaja di tempat-tempat lain dalam kata-kata Firaun Al-Quran telah disebut di mana dia telah memanggil Nabi Musa seorang ahli sihir dan mukjizat yang disampaikan olehnya sihir, rasa penghinaan dan penghinaan menjadi jelas, dan jelas nyata bahawa sihir itu palsu di sisi penglihatannya, yang ia anggap kepada Nabi Musa untuk membuktikan dakwaannya kepada tuduhan Nabi palsu adalah palsu! Oleh itu, ia tidak dapat diterima dengan tiba-tiba pada masa ini "ahli sihir "menjadi tajuk seorang yang mulia dan Pelajar di hadapannya. Adapun pertanyaannya: Kenapa Nabi Musa menyetujui permintaannya sekalipun ketika memohonnya untuk solat, Firaun menghina dia secara terbuka, jawabannya adalah bahwa objek di hadapan Nabi Musa adalah untuk menguatkan kes terhadap orang-orang itu oleh Allah perintah. Permintaan mereka kepadanya untuk berdoa agar penghapusan siksaan itu dengan sendirinya membuktikan bahawa di hati mereka hati mereka telah mengetahui mengapa siksaan yang berlaku, yang menghantar mereka dan yang dapat menghindarkan mereka. Walaupun begitu, apabila mereka memanggilnya seorang "ahli sihir" yang keras kepala, dan kembali kepada perkataan mereka mengikuti cara yang betul sebaik sahaja azab itu dielakkan, mereka sebenarnya tidak melakukan apa-apa bahaya kepada Nabi Allah, tetapi hanya menyebabkan kes dan hujah yang diperkuatkan terhadap diri mereka sendiri, yang akhirnya Allah memutuskan terhadap mereka dengan kemusnahan mereka. Apabila mereka memanggilnya seorang ahli sihir, ini tidak bererti bahawa mereka percaya di dalam hati mereka juga bahawa kesengsaraan terhadap mereka datang dengan kuasa sihir, tetapi mereka menyedari sepenuhnya bahawa mereka adalah Tanda-tanda Allah dan mereka menafikan mereka dengan sengaja. Perkara yang sama telah dikatakan dalam Surah An-Naml: 14: "Mereka menolak ayat-ayat itu dari ketidakadilan dan kesia-siaan, sedangkan di hati mereka mereka yakin."
45 Firaun mungkin menghantar pengumuman kepada kota-kota dan kota-kota di seluruh negeri untuk memberitahukan apa yang dikatakannya dalam ucapannya kepada menteri-menteri dan pengadilan di ibukota. Firaun tidak dapat memanfaatkan perkhidmatan akhbar sycophantic, agensi berita terkawal dan radio rasmi.
46 Kata-kata pernyataan jelas menunjukkan bahawa tanah itu tergelincir dari bawah kaki Firaun. Mujizat-mujizat yang dilakukan satu demi satu oleh Nabi Musa telah menyebabkan kepercayaan masyarakat umum terhadap tuhan-tuhan mereka menjadi goyah dan mantera Firaun di bawah mana dinasti mereka memerintah Mesir sebagai wakil para dewa, telah hancur. Maka, Firaun berseru: "Wahai orang-orang celaka, tidakkah kamu dapat melihat siapa yang memerintah negeri ini dan di bawah kawalannya adalah kanal-kanal yang telah digali dari Sungai Nil, yang bergantung kepada seluruh ekonomi kamu? negara telah dibangkitkan oleh saya dan pendahulu saya, tetapi anda adalah busuk yang dikhaskan, terpesona dan terpesona oleh pendamping ini! "
47 "Orang yang celaka": orang yang tidak mempunyai kekayaan, kekuasaan atau kuasa. Kebencian yang sama telah dibangkitkan oleh Quraish yang tidak percaya terhadap Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah).
48 Beberapa pengulas telah menyatakan pendapat bahawa Firaun merujuk kepada halangan ucapan dari mana Nabi Musa menderita sejak zaman kanak-kanak. Tetapi ini bukan pendapat yang betul. Seperti yang telah disebutkan di Surah Ta Ha di atas, ketika Nabi Musa sedang dilantik untuk tudung Nabi, dia telah meminta Allah Azza wa Jalla untuk menghapuskan kecacatan dari lidahnya sehingga orang mungkin memahami ucapannya, dan pada saat itu permintaannya juga diberikan bersama dengan permintaannya yang lain (ay 27-36). Selain itu, penganut-penganut Nabi Musa yang telah disebutkan di tempat-tempat yang berbeza di dalam Al-Quran, menunjukkan kefasihan dan kelancarannya yang sempurna. Oleh itu, dasar bantahan Firaun bukanlah halangan yang dapat dibicarakan oleh Musa yang mungkin menderita tetapi maksudnya ialah: "Orang ini bercakap keliru sekurang-kurangnya saya tidak pernah dapat memahami apa yang dia katakan."
49 Pada masa dahulu ketika seseorang dilantik menjadi gabenor tanah atau dikirim sebagai duta ke negara asing, jubah kehormatan diberikan kepadanya oleh raja, yang juga termasuk gelang emas, dan ia juga disertai oleh kontingen tentera dan pelayan untuk mengatasi rakyat dan untuk menunjukkan kemuliaan dan keagungan raja yang telah melantiknya. Apa yang dikatakan oleh Firaun adalah: "Jika Raja langit telah benar-benar mengutus Musa (sebagai kedamaian) sebagai Duta-Nya kepada rakan sejawatannya di bumi, dia sepatutnya memakai jubah kehormatan dan datang dengan beberapa kontinjen malaikat yang hadir. Betapa pelik bahawa seorang lelaki miskin harus hadir dengan seorang pekerja di tangannya dan mengatakan bahawa dia adalah utusan Tuhan dari dunia! "
Kenyataan yang luar biasa telah dinyatakan dalam ayat ringkas ini. Apabila seseorang ingin menjadi autokratik di dalam sebuah negara, dan membina setiap pelan secara terbuka untuk mencapai amalan objeknya setiap penipuan dan menipu, membeli dan menjual nurani, dan menganiaya dan menghancurkan kejam mereka yang tidak dapat dibeli-dia, sebenarnya, ditunjukkan oleh tindakannya, apa sahaja yang dikatakannya sebaliknya, bahawa dia mengambil orang-orang di negara itu untuk menjadi cahaya berkenaan dengan akal, moral dan kemanusiaan mereka, dan telah menimbulkan kesan bahawa dia boleh memimpin orang bodoh, yang tidak bertanggungjawab dan pengecut di mana sahaja dia suka . Kemudian, apabila dia telah berjaya dalam reka bentuknya dan rakyat telah menjadi hamba-Nya yang taat, mereka membuktikan oleh kelakuan dan tingkah laku mereka bahawa mereka sebenarnya adalah apa yang telah dijatuhkan oleh orang jahat itu, dan punca utama keburukan mereka adalah bahawa mereka busur pada dasarnya adalah "orang berdosa." Mereka tidak kurang prihatin tentang apa yang benar dan apa yang salah, apa yang keadilan dan apa yang tidak adil, sama ada watak-watak yang mulia adalah kebenaran dan kejujuran atau kepalsuan dan ketidakjujuran dan kehebatan. Daripada ini, hanya kepentingan peribadi mereka yang sangat penting bagi mereka, demi yang mereka tetap bersedia untuk bekerjasama dengan setiap orang jahat, untuk menyerah kepada setiap tiran, untuk menerima setiap kepalsuan dan untuk menindas setiap protes yang disuarakan dalam nikmat kebenaran.
51 Itulah, "Mereka adalah preseden bagi mereka yang tidak belajar apa-apa pelajaran dari contoh mereka, dan pelajaran objek bagi mereka yang berminat untuk belajar."
52 Dalam ayat 45 di atas, dikatakan: "Kamu boleh meminta kepada semua rasul-rasul yang Kami kirimkan sebelum kamu, sama ada Kami telah menetapkan sebarang tuhan yang lain untuk disembah selain Tuhan Yang Maha Pemurah." Apabila wacana ini dipersembahkan di hadapan orang-orang Makkah, seseorang yang bernama 'Abdullah ibn az-Ziba'ra dalam tradisi, mengemukakan bantahan: "Nah, bukanlah fakta bahawa orang Kristian menganggap anak lelaki Mary sebagai anak Allah dan menyembah dia, apa yang salah dengan tuhan-tuhan kita? " Ini menyebabkan banyak ketawa di kalangan orang-orang kafir dan mereka mula mengadu untuk menjawab bantahan ini. Tetapi pada kelakuan bodoh ini, kesinambungan wahyu itu tidak dipecahkan, tetapi pertama kali selesai dan kemudian bantahan penanya telah diambil. (Perlu diingat bahawa insiden ini telah dilaporkan dalam buku ulasan dalam pelbagai cara yang mengandungi variasi yang besar, tetapi setelah kajian konteks dan tradisi insiden sebenar dalam pandangan kita adalah sama seperti yang telah disebutkan di atas ).
53 "Membuat contoh Kekuatan kita" menyiratkan menyebabkan Nabi Isa dilahirkan tanpa seorang bapa, dan kemudian memberikan kepadanya mukjizat-mukjizat seperti yang tidak diberikan kepada siapa pun sebelum dia atau kepada sesiapa selepasnya. Dia akan membuat burung liat dan kemudian bernafas ke dalamnya dan ia akan menjadi burung yang hidup; dia akan memberi penglihatan kepada orang buta yang dilahirkan; dia akan menyembuhkan lepers;begitu banyak sehingga dia akan membangkitkan kembali orang mati. Apa yang dimaksudkan oleh Allah ialah: "Adalah salah untuk menyembahnya sebagai anak Tuhan dan menganggap dia sebagai penghambaan hanya kerana kelahirannya yang luar biasa dan mukjizat-mukjizat yang besar yang diberikan kepadanya. diberkati dan dijadikan contoh kuasa Kita. " Al-Ma'minun: 42-49, 59; An-Nisa: 156; Al-Ma`idah: 17, 110; Maryam: 17-35; AIAnbiya`: 91, .
54 Satu lagi terjemahan boleh: "............. buatkan sebahagian daripada kamu malaikat.
55 Terjemahan lain ayat ini boleh: "Dia adalah alat pengetahuan tentang Kebangkitan." Di sini timbul pertanyaan: Apa yang tersirat oleh "he"? Menurut Hadrat Hasan Basri dan Said bin Jubair, ini membuktikan Al Quran itu, seseorang boleh belajar dari Al-Quran bahawa Kebangkitan akan datang. tidak ada apa-apa dalam konteks yang berdasarkannya boleh dikatakan bahawa ia merujuk kepada Al-Qur'an. Para pengulas lain yang hampir sebulat suara] telah menyatakan pendapat yang menyatakan Nabi Isa Al-Masih, dan ini sesuai dengan persoalannya ialah: Dalam erti kata apakah Yesus Kristus disebut sebagai Tanda atau alat pengetahuan tentang Kebangkitan? Ibn 'Abbas, Mujahid, `Ikrimah, Qatadah, Suddi, Dahhak, Abul` Aliyah dan Abu Malik mengatakan bahwa ini merujuk kepada kedatangan Nabi Isa yang kedua seperti yang telah diramalkan dalam sebilangan besar Tradisi, dan ayat itu bermaksud bahawa ketika dia datang kali kedua kepada dunia, akan diketahui bahwa Kebangkitan tidak jauh di belakang. dari pihak berkuasa yang hebat yang dipegang para sarjana ini sukar untuk mempercayai bahawa dalam ayat ini kedatangan kedua Nabi Isa telah dipanggil Tanda Kebangkitan, atau cara pengetahuannya. Kerana ia bertentangan dengan ayat seterusnya. Kebangkitan keduanya, sememangnya, boleh menjadi alat pengetahuan Kebangkitan hanya untuk orang-orang yang akan hidup dalam masa depan atau akan dilahirkan selepas itu. Bagaimanakah dia dianggap sebagai alat pengetahuan bagi orang-orang kafir Makkah, yang ditanya "tidak mempunyai keraguan tentangnya"? Oleh itu, tafsiran yang betul pada pendapat kami adalah yang telah diberikan oleh beberapa pengulas lain, mengikut mana kelahiran Nabi Isa tanpa bapak dan membuat burung dari tanah liat dan membangkitkan kembali orang mati telah dibentangkan sebagai bukti kemungkinan Kebangkitan. Jadi, Kata-kata Ilahi akan bermakna: mengapa anda fikir adalah mustahil bagi Allah untuk membangkitkan anda dan semua manusia dari kematian ketika Dia dapat menciptakan seorang anak tanpa seorang bapa dan seorang hambaNya yang dapat menghidupkan kehidupan menjadi imej tanah liat dan menaikkan mati kembali hidup? "
56 "...... menghalang kamu daripada ini": menghalang kamu daripada mempercayai Kebangkitan.
57 Maksudnya, "Nabi Isa sendiri tidak pernah mendakwa bahawa dia adalah Allah atau anak Tuhan, dan supaya manusia menyembahnya, tetapi, sebaliknya, pesannya sama seperti semua nabi lain, sama seperti kini disampaikan kepada kamu melalui Muhammad (yang menjadi damai). " (Untuk penjelasan, lihat Al-`Iran: 50-51, An-Nisa: 171-172, Al-Ma'idah: 72, 116-117, Maryam: 30-36).
58 Itulah, satu kumpulan orang yang menafikannya dan dalam pertentangan mereka telah sampai ke tahap menuduh dia kelahiran tidak sah dan mendapat dia yang disalibkan seperti yang mereka fikirkan; kumpulan yang lain percaya kepadanya tetapi kerana penghormatan yang dibesar-besarkan menjadikannya anak Tuhan, dan kemudian persoalan manusia sebagai Tuhan menjadi teka-teki sedemikian sehingga setiap usaha menyelesaikannya menyebabkan ia dibahagikan kepada sekte yang tidak terhitung banyaknya. (Untuk penjelasan, lihat An-Nisa: 171, AI-Ma'idah 17, 77,116-117 dan EN yang sepadan),
59 Dengan kata lain, hanya persahabatan itu akan tetap tidak terpengaruh yang berdasarkan kebenaran dan kesalehan di dunia; semua persahabatan lain akan menjadi permusuhan, dan mereka yang bekerjasama dengan satu sama lain dalam penyelewengan, kezaliman dan kejahatan hari ini, akan pada Hari Kebangkitan, menyalahkan orang lain dan cuba melepaskan diri. Subjek ini telah dirawat secara berulang kali di banyak tempat di dalam Al-Qur'an supaya setiap orang di dunia ini dapat sepenuhnya menyadari dengan siapa ia bermanfaat bagi dia untuk bekerjasama dan dengan siapa ia berbahaya.
60 Perkataan azwaj seperti yang digunakan dalam asal boleh digunakan untuk kedua-dua isteri dan bagi orang-orang yang bersekutu, kawan dan teman rapat. Perkataan komprehensif ini telah digunakan untuk merangkumi kedua-dua makna tersebut. Orang-orang beriman akan disertai oleh isteri-isteri mereka yang percaya dan oleh sahabat-sahabat mereka yang beriman di Syurga.
61 "Malik": penjaga neraka seperti yang terbukti dari konteksnya.
62 Maksudnya, "Kami membuat kenyataan nyata kepada anda, tetapi anda suka khayalan, dan anda telah menghindari kebenaran. Sekarang, mengapa anda meratapi nasib pilihan bodoh anda?" Ia mungkin sebahagian daripada jawapan penjaga Neraka, dan mungkin juga jawapannya berakhir dengan: "Di sini anda mesti kekal!" Dan ayat kedua ini adalah penambahan oleh Allah. Dalam kes pertama, penjaga mengatakan: "Kami telah membawa Kebenaran kepada anda," sama seperti seorang pegawai yang menggunakan perkataan "kami" bagi pihak kerajaannya, apabila dia mahu mengatakan, "Kerajaan kami melakukan ini atau memberikan apa-apa dan pesanan sedemikian. "
63 Perumpamaan itu adalah untuk rancangan yang para ketua kaum Quraish merancang dalam sidang rahsia mereka untuk mengambil tindakan tegas terhadap Nabi.
64 Ini bermaksud: "Penolakan saya terhadap seseorang sebagai keturunan Tuhan dan keengganan saya untuk menyembah orang yang kamu anggap sebagai keturunan-keturunannya tidak disebabkan oleh ketakwaan dan ketakwaan. Sebab saya penolakan ini hanya Tuhan yang tidak mempunyai anak laki-laki atau perempuan, dan kepercayaan anda adalah bertentangan dengan realiti, jika tidak, saya adalah hamba yang setia kepada Tuhanku bahawa sekiranya realiti sama seperti yang anda nyatakan, saya akan mengemukakan diri saya dalam penyembahan sebelum anda. "
65 Itulah, "Dewa-dewa langit dan bumi tidak terpisah, tetapi hanya ada satu Tuhan dari seluruh alam semesta, iaitu kebijaksanaanNya yang bekerja di seluruh alam semesta dan hanya Dia yang mempunyai pengetahuan tentang semua realiti. "
Sebenarnya, "Dia jauh di atasnya yang lain harus menjadi sekutu-Nya di Ketuhanan dan mungkin mempunyai apa-apa bahagian dalam memerintah alam semesta yang hebat ini. Apa pun yang ada di bumi dan langit, sama ada nabi, para kudus, malaikat, jin, roh, bintang atau planet, mereka adalah hamba-Nya dan hamba dan subjek .. Tidak mungkin mereka dicirikan dengan sifat Ilahi atau dimiliki dengan kekuatan Ilahi. "
67 Maksudnya, "Anda mungkin mengambil sesiapa sebagai penolong dan penaung di dunia, tetapi setelah mati, Anda harus menghadapi Satu Tuhan saja dan membuat laporan tentang perbuatanmu sebelum Dia sendirian."
68 Kalimat ini mempunyai beberapa makna:
(1) Orang-orang yang telah menjadikan dewa-dewa mereka di dunia, tidak akan menjadi penyokong mereka di hadapan Allah. Mereka yang jahat, akan dikemukakan sebagai penyebab di sana. Walau bagaimanapun, mereka yang telah memberi kesaksian kepada Kebenaran berdasarkan pengetahuan (dan tidak secara tidak sedar) pastinya akan dapat memberi syafaat kepada orang lain.
(2) Mereka yang akan dibenarkan untuk memberi syafaat, akan dapat melakukannya hanya untuk mereka yang telah bersaksi dengan Kebenaran secara sedar (dan tidak peduli). Mereka tidak akan memberi syafaat atas kehendak mereka sendiri, dan tidak akan mendapat izin untuk memberi syafaat bagi sesiapa yang telah pergi dan dipisahkan dari Kebenaran di dunia, atau telah mengesahkan iman kepada Allah sebagai satu-satunya Dewa tanpa sadar serta melayani yang lain dewa pada masa yang sama
(3) Jika seseorang mengatakan bahawa mereka yang telah menjadikan tuhan-tuhan itu semestinya memiliki kekuatan syafaat, dan mereka menggunakan pengaruh seperti itu kepada Allah sehingga mereka dapat memiliki sesiapa yang mereka suka diampuni, tanpa mengira kepercayaan dan amalannya, adalah benar-benar salah. Tiada siapa yang menikmati kedudukan seperti itu dengan Allah. Sekiranya orang yang mendakwa bahawa yang lain mempunyai kuasa syafaat, boleh memberi kesaksian kepada kebenaran perkara ini berdasarkan pengetahuan, seseorang harus mempunyai keberanian untuk mengatakan demikian. Tetapi jika seseorang itu tidak berada dalam kedudukan untuk menanggung kesaksian sedemikian, dan sesungguhnya tidak, ia akan menjadi kebodohan semata-mata untuk mencipta kepercayaan semacam itu berdasarkan hanya khabar angin, atau tekaan, dan risiko kehidupan seseorang selepas itu hanya bergantung pada khayalan sokongan.
Secara kebetulan, ayat ini juga memberikan dua prinsip penting: Pertama, ia menunjukkan bahawa memberi kesaksian kepada kebenaran tanpa pengetahuan boleh dipercayai di dunia, tetapi tidak demikian sebelum Allah. Di dunia, sesiapa yang menegaskan Iman secara lisan akan dianggap sebagai seorang Muslim dan diperlakukan sedemikian melainkan dia secara terang-terangan melakukan perbuatan yang secara jelas bertentangan dengan kepercayaan.Tetapi seperti sebelum Allah hanya seorang yang akan dihitung sebagai seorang Muslim, yang telah mengutuk Lailaha ill-Allah secara sedar, dengan penuh pemahaman tentang apa yang ditolaknya dan apa yang dia tegaskan menurut pengetahuannya yang terbaik.
Kedua, ia memberi asas kepada undang-undang bukti bahawa pengetahuan adalah prasyarat untuk memberi keterangan. Sekiranya pembawa bukti tidak mempunyai pengetahuan mengenai peristiwa yang dia ada bukti, buktinya tidak bererti. Yang sama ditanggung oleh keputusan yang diberikan oleh nabi. Dia berkata kepada seorang saksi: "Jika anda melihat apa yang terjadi dengan mata anda sendiri seperti yang anda lihat matahari, maka anda boleh menanggung saksi, jika tidak." (Ahkam al-Qur an oleh al Jassas). "
69 Ayat ini mempunyai dua makna:
(1) "Jika kamu bertanya kepada mereka yang telah menciptakan mereka, mereka akan berkata: Allah"; dan
(2) "Jika kamu bertanya kepada mereka yang Pencipta tuhan mereka, mereka akan berkata: Allah."
70 Ini adalah salah satu daripada ayat-ayat Al-Quran yang paling sukar kerana ia melibatkan persoalan sintaksis yang rumit mengenai jenis waw yang telah digunakan dalam wa qil-i-hi. Dari terjemahan Shah 'Abdul Qadir ternyata bahawa waw di sini tidak jelas tetapi untuk bersumpah, dan berkaitan dengan fa-anna yu'fakun, dan kata ganti dalam gili-hi bertukar kepada Nabi Allah. Oleh itu, ayat ini bermaksud: "Dengan kata-kata ini Rasulullah: 'Wahai Tuhanku, inilah orang-orang yang tidak beriman': mereka benar-benar tertipu walaupun mereka sendiri mengakui bahawa Allah sendiri Pencipta dan Pencipta mereka dewa-dewa mereka, tetapi mereka meninggalkan Pencipta dan terus bertahan menyembah makhluk-Nya. "
Objek bersumpah dengan kata-kata Rasul ini adalah bahawa perlakuan orang-orang dengan jelas menunjukkan bahawa mereka, sebenarnya, keras kepala, kerana kebodohan sikap mereka adalah jelas dari penerimaan mereka sendiri, dan sikap yang tidak rasional seperti itu boleh diterima pakai oleh orang itu, yang telah memutuskan untuk tidak percaya. Dengan kata lain, sumpah itu bermaksud: 'Rasulullah telah berkata demikian: sesungguhnya manusia dunia ini tidak percaya, "
71 Maksudnya, "Janganlah engkau mengutuk mereka kerana kata-kata dan sikap mereka yang menghina dan dendam, dan tidak membalas dengan kata-kata yang keras: cintai mereka dan cuti."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan