Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
44. Surah Ad Dukhan (The Smoke) <Ijaz>
Statistik
Ibrah
Video
Ijaz
Nama
Surah mengambil namanya daripada perkataan dukhan yang terdapat dalam ayat 10. [QS44:10] CQ(44:10:5) KK(44:10:5)Tempoh Wahyu
Tempoh wahyunya juga tidak dapat ditentukan dari mana-mana tradisi yang tulen, tetapi bukti dalaman tentang perkara ini menunjukkan bahawa Surah ini juga telah diturunkan dalam tempoh yang sama di mana Surah Zukhruf dan beberapa Surah yang terdahulu telah dinyatakan. Walau bagaimanapun, Surah ini telah diturunkan sedikit kemudian. Latar belakang sejarahnya ialah: Apabila orang-orang kafir Makkah menjadi semakin bertentangan dengan sikap dan kelakuan mereka, Nabi berkata: Wahai Tuhan, bantu saya dengan kelaparan seperti kelaparan Yusuf. Dia berfikir bahawa apabila orang-orang akan mengalami malapetaka, mereka akan mengingati Tuhan, hati mereka akan melembutkan dan mereka akan menerima peringatan itu. Allah mengurniakan doanya, dan seluruh bumi disusuli oleh kebuluran yang dahsyat sehingga rakyat amat tertekan. Akhirnya, beberapa ketua Quraish di antaranya Hadrat Abdullah bin Masud telah menyebut nama Abu Sufyan datang kepada Nabi dan memintanya untuk berdoa kepada Allah untuk menyampaikan umatnya dari musibah. Pada ketika ini Allah menurunkan Surah ini.Perkara Matter dan Topik
Pengenalan kepada alamat yang diungkapkan pada kesempatan ini untuk peringatan dan amaran orang Makkah mengandungi beberapa perkara penting, yang adalah seperti berikut:- "Kamu, Wahai Kaum Makkah, adalah salah dalam pemikiran bahawa Al-Quran dikarang oleh Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah). Kitab ini dengan sendirinya membawa kesaksian yang jelas bahawa bukanlah komposisi manusia melainkan Allah, Tuhan daripada dunia. "
- "Kamu membuat anggaran yang salah dari nilai Buku ini, kamu fikir ia adalah satu malapetaka yang telah turun kepadamu, padahal jam ketika Allah, dari rahmat semata-mata, memutuskan untuk menghantar Rasul-Nya dan Kitab-Nya kepada kamu sangat berkat . "
- "Kamu bodoh terlibat dalam salah faham bahawa kamu akan melawan Rasul ini dan Kitab ini dan akan menang, padahal kenyataannya adalah bahawa Rasul telah dibangkitkan dan Kitab itu diturunkan di dalam Jam tertentu ketika Allah memutuskan nasib, dan keputusan Allah adalah tidak terlalu lemah bahawa mereka boleh diubah kepada keinginan seseorang, atau ia tidak berdasarkan kebodohan dan kebodohan yang mungkin terdapat kemungkinan kesilapan atau kesilapan atau kelemahan di dalamnya. Mereka adalah keputusan yang tegas dan tidak boleh diperbaiki oleh Raja Alam Semesta, Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui, dan Maha Bijaksana. Oleh itu, mereka tidak boleh diperlakukan ringan.
- "Kamu sendiri mengakui bahawa Allah sahaja adalah Guru dan Tuhan dari bumi dan langit dan segala yang ada di alam semesta dan juga mengakui bahawa hidup dan mati hanya dalam kuasa-Nya, namun kamu mendesak untuk menjadikan dewa-dewa kamu yang lain, yang satu-satunya hujah anda tawarkan ialah amalan itu sejak masa nenek moyang anda, sedangkan jika seseorang mempunyai keyakinan bahawa Allah sendiri adalah Maha Guru, Penyelaras dan Pemberi kehidupan dan kematian, dia tidak boleh menghiburkan keraguan bahawa boleh ada tuhan-tuhan lain juga di samping Dia, yang boleh menjadi layak untuk disembah.Jika nenek moyangmu telah melakukan kebodohan ini, tidak ada alasan mengapa anda juga harus terus melakukannya secara membuta tuli. Sebagai hakikatnya, Tuhan mereka juga hanya Satu Tuhan, Siapakah Tuhanmu , dan mereka juga harus menyembah hanya Dia, yang akan kamu sembah. "
- "Satu-satunya tuntutan dari Penasihat dan Pengasih Allah bukanlah bahawa Ia harus memberi makan kepada kamu, tetapi juga ini bahawa Dia harus mengatur bimbingan untuk kamu, kerana petunjuk ini Dia telah mengutus Rasul-Nya dan Kitab-Nya."
Dalam hubungan ini, rujukan telah dibuat sedikit demi sedikit kepada Firaun dan rakyatnya, menyiratkan bahawa orang-orang itu juga telah bertemu dengan perbicaraan yang sama dengan para pemimpin kaum Quraish yang tidak percaya sekarang telah ditimpa. Kepada mereka juga Rasul yang mulia dan mulia telah datang; mereka juga telah melihat tanda-tanda dan tanda-tanda yang jelas menunjukkan bahawa dia telah dilantik oleh Allah; mereka juga telah menyaksikan satu tanda selepas yang lain tetapi mereka tidak melepaskan ketegangan mereka, sehingga akhirnya mereka membuat keputusan untuk menamatkan kehidupan Rasul, dan mereka bertemu dengan azab mereka, yang sejak dulu menjadi pelajaran objek untuk rakyat selama-lamanya.
Selepas ini tema akhirat telah diambil, yang mana orang-orang kafir Makkah dengan tegas dinafikan. Mereka berkata: "Kami tidak pernah melihat sesiapa yang bangkit kembali selepas kematian. Meningkatkan nenek moyang kami jika anda benar dalam tuntutan anda mengenai kehidupan akhirat." Sebagai tindak balas kepada ini, dua hujah untuk akhirat telah dibentangkan sebentar (1) Bahawa penafian kepercayaan ini selalu terbukti merosakkan moral; dan (2) bahawa alam semesta bukanlah suatu dewa yang tidak berfikir, tetapi ia adalah sistem yang bijak dan tidak ada kebijaksanaan yang sia-sia atau tidak berguna. Kemudian orang-orang kafir yang meminta untuk membawa nenek moyang mereka kembali hidup telah dijawab, demikian: "Ini tidak dapat dilakukan setiap hari untuk memenuhi tuntutan individu, tetapi Allah telah menetapkan waktu ketika Dia akan membangkitkan semua umat manusia secara bersamaan dan akan menundukkan mereka kebertanggungjawaban di Mahkamah-Nya, jika seseorang itu harus melindungi diri sendiri di sana, orang harus memikirkannya di sini. Sebab tidak seorang pun dapat menyelamatkan dirinya sendiri dengan kekuatannya sendiri, atau dengan kuasa orang lain. "
Sehubungan dengan Mahkamah Allah ini, sebutan telah dibuat dari nasib orang-orang yang akan diisytiharkan sebagai penyebab dan ganjaran mereka yang akan dinyatakan sebagai sukses. Wacana ini telah disimpulkan dengan amaran ini: "Al-Quran ini telah diturunkan dalam bahasa yang mudah dalam bahasa anda sendiri agar anda dapat memahaminya, tetapi jika anda tidak mengerti dan mendesak untuk melihat akhir kejahatan anda, anda boleh menunggu; juga sedang menunggu apa sahaja yang berlaku, akan berlaku pada masa yang ditetapkan sendiri. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-9] Ha-Mim. Dengan buku ini jelas. Kami telah menurunkannya pada malam yang sangat diberkati, kerana Kami bertujuan untuk memberi amaran kepada rakyat. 1 Ini adalah malam di mana setiap perkara diputuskan dengan bijak oleh Perintah Kami. 3 Kami telah menghantar seorang Rasul, sebagai rahmat dari Tuhanmu. 4 Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui, 5 Tuhan langit dan bumi, dan Tuhan segala yang ada di antara mereka, jika kamu benar-benar beriman. 6 Tiada Tuhan selain Dia. 7 Dia yang memberi hidup dan mati. 8 Dia adalah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu yang telah pergi dahulu. 9 (Tetapi, sebenarnya mereka tidak percaya) Tidak, mereka bermain dengan keraguan. 10
[10-16] Nah, tunggu hari apabila langit akan muncul dengan asap yang kelihatan, yang akan menutupi manusia: ini adalah azab yang pedih. (Sekarang mereka berkata:) "Tuhanku, hapuskan azab ini dari kami: kami sekarang percaya."Bagaimanakah mereka dapat menjauhkan diri mereka dari kecenderungan mereka? Bahkan apabila seorang Rasul yang nyata datang kepada mereka, mereka tidak memperhatikannya, dan berkata, "Dia seorang gila yang diajar oleh orang lain." 12 Sekiranya Kami menghilangkan siksaan sedikit, anda akan kembali sama seperti yang anda lakukan sebelum ini. Hari yang Kami hancurkan pahit adalah hari yang Kami akan membalas dendam. 13
[17-33] Sebelum mereka Kami meletakkan penduduk Firaun dengan ujian yang sama. Seorang Rasul yang mulia datang kepada mereka dan berkata, 15 "Hantarkanlah hamba-hamba Allah kepadaku, aku adalah utusan yang dapat dipercaya kepadamu. Janganlah kamu memberontak terhadap Allah; , dan aku telah berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu, supaya jangan kamu menyerang aku, jika kamu tidak beriman kepada-Ku, janganlah kamu membahayakan Aku. " 19 Akhirnya, dia memanggil kepada Tuhannya, berkata, "Ini adalah penjahat." 20. (Balaslah): "Berangkatlah dengan hamba-hamba-Ku pada malam hari, 21 kerana kamu akan dikejar-kejarlah. 23 Berapa banyak taman-taman dan air pancut dan ladang jagung dan istana-istana besar yang mereka tinggalkan, dan berapa banyak cara mewah dan keselesaan yang mereka nikmati? Ini adalah akhir mereka, dan Kami membuat orang lain mewarisi perkara-perkara itu. 24 Maka langit tidak meratap mereka maupun bumi, dan mereka tidak diberikan sedikitpun. Demikianlah Kami selamatkan bani Israil dari kejahatan, dari Firaun, yang sesungguhnya adalah orang yang paling menonjol di kalangan orang-orang yang zalim, dan Kami telah meninggikan mereka, dan mengetahui bahawa mereka berada di atas bangsa-bangsa lain di dunia, dan menunjukkan kepada mereka tanda-tanda seperti jelasnya percubaan (bagi mereka). 29
[34-42] Orang-orang ini berkata, "Tidak ada yang lebih daripada kematian pertama kita, dan kita tidak akan dibangkitkan kembali. 30 Bawa kembali nenek moyang kita jika kamu benar." 31 Adakah mereka lebih baik atau rakyat Tubba '32 dan mereka yang terdahulu? Kami memusnahkan mereka hanya kerana mereka telah menjadi jahat. Kami tidak menciptakan langit dan bumi, dan apa sahaja yang ada di antara keduanya hanyalah dalam kesenangan. Kami telah menciptakan mereka dengan kebenaran, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. 34 Untuk kebangkitan mereka semua, masa yang ditetapkan adalah hari keputusan, 35 pada hari apabila seorang sanak saudara tidak dapat menolong keluarganya apa-apa, dan mereka tidak akan mendapat pertolongan dari mana saja melainkan bahawa Allah sendiri akan menunjukkan rahmat-Nya kepada sesetengahnya: Dia adalah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Pemurah. 37
[43-50] Zaqqum-pokok 38 adalah makanan berdosa, seperti kelumpatan minyak. 39 Ia akan mendidih di dalam perut seperti mendidih air panas. "Pegang dia dan seret dia ke tengah-tengah neraka, dan tuangkan kepalanya air suling, rasakan ini: orang yang perkasa dan mulia yang kamu ini adalah perkara yang sama yang kamu keraguan."
[51-57] Yang takut kepada Allah akan berada di tempat yang aman, 40 di taman-taman dan mata air, berpakaian sutra dan brokat, duduk bersemuka. Ini akan menjadi stesen mereka! Dan Kami akan mempersembahkan kepada mereka wanita-wanita bermata yang bermata ramping. 42 Di sana, dengan damai sejahtera, mereka akan meminta segala macam perkara yang enak. 43 Di sana mereka tidak akan merasakan kematian, setelah kematian mereka cepat di dunia, dan Allah dengan rahmatNya akan melindungi mereka dari azab neraka. 44 Ini adalah kejayaan yang hebat!
[58-59] Wahai Nabi. Kami telah menjadikan Kitab ini mudah di lidah anda supaya mereka dapat mengambil nasihat. Tunggu kemudian, kerana mereka juga sedang menunggu. 45
1 Maksud dari mengambil sumpah oleh "Buku jelas" telah dijelaskan dalam EN 1 dari Surah Zukhruf. Di sini juga apa yang telah diangkat adalah Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) bukan penulis Buku ini tetapi "Kami", dan Buku ini sendiri cukup untuk memberikan bukti tentang ini. Tambahan pula, ia telah dikatakan sembang malam di mana ia diturunkan adalah penuh berkat. Itulah orang-orang bodoh dan jahil, yang tidak tahu tentang kesejahteraan mereka sendiri atau sebaliknya, menganggap wahyu Buku ini sebagai bencana untuk diri mereka sendiri dan sangat cemas seperti bagaimana untuk menyingkirkannya. Tetapi, sebagai fakta, Jam ketika "Kami" memutuskan untuk menurunkan Kitab ini untuk membangkitkan orang lalai, sangat diberkati untuk mereka dan untuk semua manusia
Beberapa pengulas telah menyatakan pendapat bahawa pengertian menghantar Al-Qur'an pada malam itu ialah wahyu yang bermula pada malam itu, dan beberapa yang lain berfikir bahawa seluruh Al-Qur'an dipindahkan dari Umm alKitab dan diamanahkan kepada para pembawa Wahyu (malaikat), dan kemudiannya diturunkan kepada Nabi saw apabila diperlukan dan dituntut oleh peristiwa dan keadaan selama 23 tahun. Mengenai apa yang sebenarnya terjadi, Allah sendiri mempunyai pengetahuan yang terbaik.
Malam itu membuktikan malam yang sama yang disebut lailat-ul-qadr di Surah Al-Qadr (97), Di dalamnya dikatakan: `Kami mengutipnya dalam Malam Kemuliaan, 'dan di sini:` Kami telah menghantarnya dalam Malam yang diberkati. "Kemudian Al-Qur'an sendiri telah mengatakan bahawa itu adalah malam bulan Ramadhan (Al-Baqarah).
2 Perkataan amr-in-, hakim seperti yang digunakan dalam Teks mempunyai dua makna:
(1) Bahawa Perintah sepenuhnya berdasarkan kebijaksanaan: tidak ada kemungkinan ada kesilapan atau kelemahan di dalamnya; dan
(2) bahawa ia adalah keputusan yang kukuh dan stabil: ia tidak ada kuasa untuk mengubahnya.
3 Dalam Surah AI-Qadr, perkara yang sama telah dinyatakan demikian: 'Malaikat-malaikat dan Roh (Malaikat Jibril) turun di dalamnya dengan setiap perintah, dengan izin Tuhan mereka. "Ini menunjukkan bahawa itu adalah Malam di dalam Pentadbiran Allah di mana Dia menentukan nasib individu dan bangsa dan negara dan mempercayakan keputusan-Nya kepada para malaikat-Nya, yang kemudian melaksanakannya dengan sewajarnya. Beberapa pengulas di mana Hadrat `Ikrimah yang paling menonjol, terlibat dalam kesalahpahaman bahwa ini Ibnu Abbas, Ibnu 'Umar, Mujahid, Qatadah, Hasan Basri, Sa'id bin Jubair, dalam beberapa tradisi telah dikatakan bahawa nasib orang ditentukan pada malam itu. Ibn Zaid, Abu Malik, Dahhak dan banyak pengulas lain bersetuju bahawa ini adalah malam yang sama Ramadan, yang telah disebut lailat-ul-qadr, kerana Al-Qur'an itu sendiri telah menyatakan ini, dan di mana ada pernyataan Al-Qur'an , tiada pandangan lain boleh dibentuk berdasarkan rep rawak orts. Ibn Kathir mengatakan, "Tradisi yang telah dihubungkan oleh Imam Zuhri dari 'Uthman bin Muhammad bahawa nasib ditentukan dari satu Sha`ban hingga Sha`ban yang seterusnya adalah tradisi tidak langsung dan tradisi seperti itu tidak dapat disebutkan sebagai melarang teks-teks yang jelas dari Al-Qur'an Qadi Abu Bakr Ibn al-Arabi mengatakan: "Tidak ada Hadis berkenaan dengan Sha'ban ke-15 yang boleh dipercayai, baik berkenaan dengan meritnya, atau tentang ini bahawa keputusan mengenai takdir diambil di dalamnya Oleh itu, mereka tidak mendapat perhatian, (Ahkam ul-Qur'an).
4 Itulah, "Bukan hanya permintaan kebijaksanaan untuk menghantar Rasul dengan Kitab ini tetapi juga rahmat Allah, kerana Dia adalah Penyokong, dan Providence mengharuskan bukan sahaja perlu dibuat perkiraan untuk memelihara badan-badan hamba tetapi mereka juga harus diberi bimbingan yang tepat dengan pengetahuan, bahawa mereka harus dimaklumi tentang perbezaan antara yang benar dan yang salah dan bahawa mereka tidak perlu dibiarkan berkeliaran dalam kegelapan. "
5 Objek menyebutkan kedua sifat Allah dalam konteks ini adalah untuk memberi amaran kepada orang-orang yang benar bahawa Dia sendiri dapat memberi pengetahuan yang benar untuk Dia sendiri yang mengetahui semua realiti.Bukan untuk bercakap tentang seorang lelaki, walaupun semua lelaki bergabung untuk menentukan cara mengangkat diri mereka sendiri, tidak ada jaminan untuk menjadi cara yang betul, kerana seluruh manusia bersama-sama tidak boleh menjadi pendengaran dan semua yang mengetahui. Ia tidak terletak pada kuasa untuk memahami semua realiti yang pengetahuannya penting untuk menentukan cara hidup yang betul. Pengetahuan ini hanya dengan Allah: Dia sahaja adalah All-Hearing dan AII-Knowing. Oleh itu, Dia sendirilah yang dapat memberitahu apa yang menjadi petunjuk bagi Manusia dan apa yang salah, apa yang Benar dan apa yang salah, apa yang baik dan apa yang jahat.
6 Orang-orang Arab sendiri mengakui bahawa Allah sahaja adalah Tuhan (Guru dan Penasihat) dari Alam Semesta dan segala yang ada di dalamnya. Oleh itu, telah dikatakan kepada mereka: "Sekiranya kamu tidak hanya mengakui secara lisan tetapi benar-benar sedar tentang Dia sebagai Penyokong dan yakin akan Dia sebagai Guru, kamu harus mengakui bahawa: (1) Maha Penyayang dan Penasihat bahawa Dia harus menghantar Hook dan Rasul untuk bimbingan manusia, dan (2) itu hakNya sebagai Guru dan kewajipan kamu sebagai hamba-hambaNya agar kamu taat setiap petunjuk dan tunduk kepada setiap perintah yang datang dari-Nya . "
7 Tuhan yang sesungguhnya mempunyai hak untuk dipuja dan disembah.
8 Itulah, "Tidak ada tuhan selain Allah, dan tidak ada yang demikian. Oleh itu, ia adalah bertentangan dengan alasan bahawa kamu harus menghina ibadat yang meniupkan kehidupan ke dalam perkara mati dan menjadikan kamu seorang yang hidup, dan yang mempunyai kuasa penuh supaya kamu tetap hidup selagi Ia suka dan menghidupkan hidupmu setiap kali Dia suka, atau kamu melayani selain Dia, atau mulai menyembah orang lain selain Dia. "
9 Terdapat perumpamaan yang halus dalam hal ini: "Dia juga Tuhan dari nenek moyang kamu yang mengambil tuhan-tuhan lain selain Allah, mereka tidak melakukan perkara yang benar dengan melepaskan Tuan mereka yang sebenarnya dan melayani orang lain agar kamu dibenarkan meniru mereka dan menganggap kelakuan mereka sebagai perdebatan untuk kepercayaan akal kamu. Mereka sepatutnya hanya berkhidmat kepada-Nya, kerana Dia sendiri adalah Tuhan mereka.
10 Dalam ayat ringkas ini satu kiasan telah dibuat kepada kebenaran yang penting. Malah atheists atau politeheists datang pada masa-masa apabila kacang mereka dari dalam berkata; Terdapat beberapa kelemahan dalam kepercayaan yang telah anda terima. Ateis nampaknya sangat tegas dalam penolakannya terhadap Tuhan, hatinya pada satu atau yang lain menanggung kesaksian bahawa sistem yang indah dan bijak ini yang meluas dari zarah debu ke galaksi dan dari bilah rumput ke penciptaan manusia, tidak boleh wujud tanpa seorang Pereka Bijaksana. Begitu juga, seorang musyrik boleh sangat tenggelam dalam politeismenya, hatinya juga kadang-kadang berseru: Mereka yang telah kamu angkat sebagai dewa tidak boleh menjadi Allah. Tetapi kesaksian hati ini tidak memimpin ateis dan orang musyrik kepada keyakinan, kewujudan dan Keesaan Tuhan, tidak juga keyakinan dan kepuasan tentang kepercayaan ateisme dan politeisme itu sendiri. Sebaliknya, agama mereka, sebenarnya, adalah berdasarkan keraguan, tidak kira bagaimana keyakinan mereka kelihatan seperti kebenarannya. Adapun persoalannya: Mengapa tidak keraguan ini membuat mereka gelisah, dan mengapa tidak, mereka mencari kebenaran dengan serius untuk mendapatkan alasan yang memuaskan untuk keyakinan mereka? jawapannya adalah: mereka kurang serius dalam perkara agama. Kepentingan mereka benar-benar menganggap penting adalah pendapatan duniawi dan pengambilalihan dan keseronokan mereka, mencari yang mana mereka membelanjakan semua kuasa dan kebolehan hati dan minda dan badan mereka. Adapun perkara-perkara agama, mereka sebenarnya tidak lebih daripada bersenang-senang, hobi semata-mata, hiburan, atau pelencongan mental bagi mereka, yang mereka tidak dapat meluangkan sedikit pun sedikit kajian serius. Upacara keagamaan sedang dilakukan sebagai hiburan; perbincangan mengenai penafian dan ateisme sedang terlibat sebagai hiburan; tidak ada yang dapat meluangkan sedikit masa dari usaha duniawi beliau untuk mempertimbangkan sama ada dia telah berpaling dari Kebenaran, dan jika ya, apa yang akan menjadi akibatnya.
11 Rasul-i-mubin mempunyai dua makna:
(1) Rasulnya adalah jelas dari wataknya, akhlaknya dan karya-karyanya; dan
(2) dia telah membuat segala usaha untuk membuat kebenaran jelas dan jelas.
12 Apa yang mereka maksudkan ialah: "Ini adalah seorang lelaki yang mudah, sesetengah yang lain telah menghasut dan menipu dia: mereka secara rahsia menjalin dan mengajar ayat-ayat Al-Qur'an, dan dia datang dan membacakannya sebelum orang ramai: tinggalkan dia sendiri untuk menerima pelanggaran dan dilempar dengan batu. " Mereka akan membuat ejekan semua hujah, peringatan dan ajaran serius yang Nabi telah menyampaikan sejak beberapa tahun dan semakin lelah. Mereka tidak memperhatikan perkara-perkara rasional yang dinyatakan di dalam Al-Quran. Tidak mengiktiraf sifat luar biasa manusia yang menyampaikannya, dan tidak mengambil sebarang masalah untuk memikirkan apa yang tidak mereka maksudkan ketika mereka menganggap perkara-perkara seperti itu kepada nabi Kudus . Jelas sekali, jika ada orang lain yang memberi pengajaran kepada nabi, dia tidak boleh tersembunyi dari Hadrat Khadijah dan Abu Bakr, 'Ali dan Zaid bin Harithah dan orang-orang Islam awal yang lain, yang merupakan sahabat terdekat dan tetap nabi. Kemudian, bagaimana orang-orang ini hanya menjadi pengikutnya yang paling setia dan berdedikasi, sedangkan jika perniagaan kenabian bergantung kepada arahan rahsia orang sonik yang lain, orang-orang ini akan berada di barisan hadapan untuk menentangnya (Untuk lebih lanjut penjelasan, lihat An-Nahl: 103, AI-Furqan: 4-6 dan EN yang berkaitan).
13 Para pengulas telah serius membantah makna ayat-ayat ini, dan perbezaan pendapat ada walaupun pada masa para sahabat. Masruq, murid terkenal Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, menyatakan: Pada suatu hari ketika kami memasuki masjid Kufah, kami melihat seorang pendeta yang mengarahkan rakyat. Dia membaca ayat ini: Yauma ta'tis-sama-u bidukhan-im-mubin, kemudian bertanya: "Tahukah kamu apa jenis asap itu? Asap ini akan muncul pada Hari Kiamat dan akan menjadikan orang-orang kafir dan orang munafik buta dan pekak, tetapi orang-orang yang beriman hanya akan terpengaruh seolah-olah mereka telah tercedera. ' Mendengar komentar ini, kami pergi ke Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud dan memberitahukan kepadanya apa yang dikatakan oleh pengkhotbah itu. Hadrat' Abdullah pada masa itu berbaring.Dengan mendengar komentar ini, dia duduk terkejut dan berkata: "Apabila seseorang tidak mempunyai pengetahuan yang harus dia tanyakan kepada mereka yang memilikinya. Hakikatnya ialah apabila orang-orang Quraisy terus menolak Islam dan terus menentang Nabi, Nabi berkata: Wahai Tuhan, bantu saya dengan kelaparan seperti kelaparan Yusuf; Oleh itu, kebuluran yang sangat teruk melanda Makkah dan rakyat terpaksa makan tulang, kulit dan bangkai. Keadaan menjadi sangat buruk sehingga sesiapa yang memandang ke langit tidak akan melihat apa-apa kecuali asap akibat intensitas kelaparan. Akhirnya, Abu Sufyan datang kepada nabi dan berkata: "Kamu memberitahu rakyat untuk merawat keluarga mereka dengan baik: orang-orang kamu sendiri kelaparan: bersyukurlah kepada Tuhan untuk menghapuskan bencana ini." Inilah masa ketika orang-orang Quraisy mulai berkata: "Ya Tuhan, jika Engkau menghilangkan azab ini dari kami, kami akan percaya." Acara yang sama ini telah dirujuk dalam ayat-ayat ini; dan pukulan paling teruk membayangkan malapetaka yang ditimbulkan pada Quraish dalam Pertempuran Badr. "Tradisi ini telah dikaitkan dengan Imam Ahmad, Bukhari Tirmidzi, Nasa'i, Ibn Jarir dan Ibn Abi Hatim dari Masruq dengan beberapa rantai penguasa. Selain Masruq, Ibrahim Nakha'i Qatadah." Asim dan 'Amir juga berkaitan dengan Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud memberikan ulasan yang sama pada ayat ini Oleh itu, tidak ada keraguan bahawa Ibnu Mas'ud sebenarnya berpendapat pendapat yang sama, antara para pengikut Sahabat, Mujahid, Qatadah, Abul' Aliyah, Muqatil, Ibrahim Nakha'i, Dahhak dan 'Atiyyah al-'Aufi dan lain-lain havc juga bersetuju dengan Ibn Mas'ud dalam komentar ini.
Sebaliknya para ulama seperti Hadrat Ali, Ibnu 'Umar, Ibnu Abbas, Abu Said Khudri, Zaid bin' AIi, dan Hasan Basri mengatakan bahawa dalam ayat-ayat ini disebutkan telah dibuat dari masa sebelum Kebangkitan, dan asap yang telah diramalkan akan menyelubungi bumi pada masa itu. Komentar ini diperkuat dengan lebih lanjut oleh Tradisi yang telah dilaporkan dari nabi. Hudhaifah bin Asid al-Ghifari berkata: Pada suatu hari ketika kita membicarakan tentang Kebangkitan, Nabi saw bersabda kepada kita dan berkata: "Kebangkitan tidak akan terbentuk sehinggalah sepuluh Tanda telah muncul satu demi satu: Peningkatan matahari di barat , asap, binatang, kemunculan Tuhan dan Magog, keturunan Yesus anak Maryam, tenggelam bumi di Timur, di Barat dan di Semenanjung Arab, dan kemunculan api dari Yaman, yang akan mendorong orang jauh. " (Muslim) Ini disahkan oleh tradisi Abu Malik Ash'ari yang telah dikaitkan oleh Ibn Jarir dan Tabarani, dan tradisi Abu Said Khudri yang telah dikaitkan oleh Ibn Abi Hatim. Kedua-dua tradisi ini menunjukkan bahawa nabi menganggap asap sebagai salah satu tanda-tanda kebangkitan dan juga mengatakan bahawa ketika asap itu akan menyebar, ia akan mempengaruhi orang percaya hanya seperti hawa dingin, tetapi akan menanamkan setiap saraf orang yang tidak percaya dan keluar dari setiap bahagian tubuhnya.
Satu kajian ayat-ayat yang dipertimbangkan boleh menghapuskan perbezaan antara kedua-dua komentar tersebut. Adapun komentar Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, adalah satu fakta bahawa kebuluran yang teruk telah melanda Makkah akibat doa Nabi dan ia telah menghina orang-orang kafir dengan ketara dan mereka telah meminta Nabi untuk berdoa untuk menghapuskannya, seperti yang dirujuk di beberapa tempat dalam Al-Qur'an. (Lihat AI-An'am: 43, AI-A'raf: 94-95, Yunus: 21, AI-Mu'minun: 75-77 dan EN yang sepadan). Dalam ayat-ayat ini juga ada penunjuk yang jelas kepada keadaan yang sama. Orang-orang kafir berkata: "Ya Tuhanku, hapuskan azab ini dari kami: kami akan beriman," kata Allah: "Bagaimana mereka dapat melepaskan diri mereka dari kebiasaan mereka? Walaupun seorang Rasul yang nyata datang kepada mereka, mereka tidak mengindahkan hira, berkata: Dia adalah orang gila yang diajar oleh orang lain, "- lalu berkata:" Jika Kami menghilangkan siksaan sedikit, anda akan kembali sama seperti yang telah anda lakukan sebelumnya. " semua ini boleh menjadi relevan hanya jika ia merujuk kepada keadaan masa Rasulullah.Untuk menerapkannya kepada apa yang akan berlaku pada masa Kebangkitan, tidak betul. Oleh itu, menurut pandangan ini, ulasan Hadrat `Abdullah bin Mas'ud nampaknya betul, tetapi bahagiannya bahawa" asap "itu juga telah muncul pada masa itu, ketika orang-orang dalam keadaan lapar yang melampau ke langit, mereka tidak dapat melihat apa-apa kecuali asap, nampaknya tidak betul. Ia juga tidak sesuai dengan kata-kata yang jelas dari Al-Qur'an dan juga bertentangan dengan Tradisi. Al-Quran tidak mengatakan: langit mengeluarkan asap dan ia menyebar ke atas manusia; tetapi ia berkata: "Tunggu hari apabila langit akan muncul dengan asap yang terlihat, dan ia akan menyelubungi manusia." Kajian ayat-ayat seterusnya jelas menunjukkan makna ini: "Apabila kamu tidak percaya walaupun selepas peringatan Rasulullah, dan tidak mengambil perhatian dari amaran yang diberikan dalam bentuk kelaparan, maka anda harus menunggu Kebangkitan. Pada masa itu ketika anda menghadapi azab anda, anda akan menyadari sepenuhnya apa yang benar dan apa yang salah. " Oleh itu, bagi asap, pandangan yang betul adalah bahawa ia tidak ada kaitan dengan masa kebuluran, tetapi ia adalah Tanda Kebangkitan dan yang sama juga disahkan oleh Hadis. Adalah mengejutkan bahawa para pengulas yang mengesahkan apa yang dikatakan oleh Hadrat Ibnu Mas'ud mengesahkannya sepenuhnya dan mereka yang menyempurnakan apa yang dikatakannya telah disempurnakan sepenuhnya, sedangkan kajian ayat-ayat dan Hadis itu jelas menunjukkan sejauh mana dia betul dan sejauh mana dia salah.
14 Kata-kata rasul-un karim pada asalnya membayangkan seorang lelaki yang dicirikan dengan sifat-sifat yang paling mulia dan sifat yang sangat dipuji.
15 Orang harus perhatikan bahawa kata-kata Nabi Musa yang disebutkan di sini, bukan sebahagian daripada ucapan berterusan yang disampaikan olehnya pada satu-satu masa, tetapi mereka ringkasan dalam beberapa kalimat tentang apa yang dikatakannya kepada Firaun dan para penguasanya yang berbeza kali selama bertahun-tahun. Untuk perincian, sec AI-A'raf: 103-136, Yunus: 75-92, Ta Ha: 45-76, Ash-Shua'ra: 10-68, An-Naml: 7-14, AlQasas: 42, AI-Mu'min: 23-46, Az-Zukhruf: 46-56 dan EN yang sepadan.
16 Itu. "Hendaklah orang Israel pergi bersama-sama dengan aku." Permintaan ini sinonim dengan permintaan yang dibuat dalam Al-A'raf: 105, Ta Ha: 47 dan Ash-Shur'ra: 17. Terjemahan lain yang telah dilaporkan dari Hadrat 'Abdullah bin `Abbas adalah:" Hamba Allah, memenuhi hak saya, "iaitu. "Terimalah apa yang saya katakan: Beriman kepada saya: ikutilah petunjuk saya. Ini adalah hak saya kepada kamu dari Allah." Kalimat berikut: 'Saya adalah seorang Rasul yang boleh dipercayai', lebih sesuai dengan makna yang kedua.
17 Maksudnya, "Saya adalah seorang Rasul yang dapat dipercayai: Saya tidak membuat apa-apa dari diri saya sendiri, dan saya juga tidak akan menyampaikan sesuatu berdasarkan kepentingan atau keinginan peribadi, atau menjalin perintah atau undang-undang, atas nama Allah. bahawa saya akan menyampaikan kepada anda secara utuh hanya apa yang telah diarahkan oleh Pengirim saya. "(Harus diingat bahawa kedua ayat ini adalah ketika Nabi Musa pertama kali memulakan khotbahnya).
18 Dengan kata lain, ia bermaksud: "Pemberontakan anda terhadap saya sebenarnya adalah pemberontakan terhadap Allah, kerana apa yang mengganggu anda bukan apa yang saya katakan tetapi apa yang Allah katakan, dan saya hanya mempersembahkan perkara-perkara sebagai RasulNya. benar-benar larangan yang dihantar oleh Hun atau tidak, saya mengemukakan sebelum kamu suatu kuasa yang jelas dari pelantikan saya dari Allah. "Pihak berkuasa ini tidak membayangkan sebarang mukjizat tetapi satu siri panjang mukjizat yang Nabi Musa terus menunjukkan kepada Firaun dan kaumnya untuk bertahun-tahun sejak masa dia dibebaskan di mahkamah Firaun sehingga hari-hari terakhirnya di Mesir. Apa-apa Tanda yang ditolak, ditindaklanjuti oleh Tanda kuasa yang lebih besar olehnya. (Untuk penjelasannya, lihat EN 42, 43 dari Az-Zukhruf).
19 Ini dikatakan pada masa ketika, seperti terhadap semua Tanda-tanda yang disampaikan oleh Nabi Musa, Firaun masih menunjukkan ketegaran, tetapi merasa kecewa dan dibingungkan pada kesadaran bahwa semua golongan masyarakat Mesir dengan cepat dipengaruhi oleh Tanda-tanda tersebut. Dalam tempoh itu pertama sekali dia membuat ucapan di hadapan mahkamah penuh penuh seperti yang disebutkan dalam ay. 51-53 dari Surah Zukhruf di atas (lihat E, N. 45 hingga 49). Kemudian, ketika dia merasakan tanah itu tergelincir dari bawah kakinya, dia memutuskan untuk membunuh Rasulullah. Pada masa itu Nabi berkata kata-kata seperti yang disebutkan dalam Surah Al-Mu'min: 27; "Saya telah berlindung pada Tuhanku dan Tuhanmu terhadap setiap orang yang sombong tak percaya pada Hari Kiamat." Di sini, nabi Musa merujuk kepada perkara yang sama dan memberitahu Firaun dan ketua-ketua mereka: "Lihatlah, saya telah mencari perlindungan Allah dari berbagai macam keganasan dari kamu: sekarang kamu tidak boleh membahayakan saya: tetapi jika kamu menginginkan dirimu dengan baik, janganlah membahayakan Jika anda tidak mahu mempercayai apa yang saya katakan, anda mungkin tidak, tetapi anda tidak boleh meletakkan tangan saya pada saya, jika tidak, anda akan menemui akibat buruk. "
20 Ini adalah laporan terakhir yang disampaikan oleh nabi Musa di hadapan Tuhannya, mengatakan: "Ini adalah penjahat." Iaitu, mereka adalah penjenayah yang telah disahkan akhirnya dan mutlak. Mereka telah meletihkan setiap peluang konsesi dan penangguhan untuk reformasi. Sudah tiba masanya keputusan mati maut telah diluluskan.
21 "Dengan hamba-hambaKu": dengan semua orang yang telah mempercayai, termasuk orang Israel dan orang-orang Mesir yang menjadi umat Islam sejak zaman Nabi Yusuf sampai Nabi Musa, dan mereka yang telah dipengaruhi oleh Tanda-tanda yang ditunjukkan oleh Musa dan khotbah-Nya dan menerima Islam dari kalangan orang Mesir. (Untuk penjelasannya, lihat Surah Yusuf: EN 68).
22 Ini adalah perintah awal yang diberikan kepada nabi Musa untuk penghijrahan. (Untuk penjelasan, lihat Ta-Hit: 77, Ash-Shu'ara ': 52-68 arid EN yang sepadan).
23 Perintah ini diberikan ketika nabi Musa telah menyeberangi laut bersama-sama dengan karavannya dan ingin agar dia mengembalikan lautan itu ke bekas negara itu dengan mencabinya dengan tongkat supaya Firaun dan tuannya tidak mengejar mereka di jalan kering yang dibuat oleh keajaiban. Pada masa itu dikatakan: "Biarkan laut terbelah seperti itu, supaya Firaun dan pasukannya turun ke dalamnya, maka laut akan dipulihkan dan mereka akan ditenggelamkan bersama-sama."
24 Hadrat Hasan Basri mengatakan bahawa "orang lain" di sini menyiratkan anak-anak Israel, yang Allah telah mewarisi tanah Mesir selepas rakyat Firaun, dan Qatadah mengatakan ia membayangkan orang lain yang mewarisi Mesir selepas rakyat Firaun, untuk Sejarah tidak menyebutkan bahawa orang Israel pernah kembali ke Mesir selepas keluar dan mewarisinya. Titik yang sama ini telah dipertikaikan oleh pengulas kemudian juga. (Untuk perbincangan terperinci, lihat Ash Shua'ra: 57-59 dan EN di atasnya).
25 Maksudnya, "Ketika mereka menjadi raja, mereka terkenal dengan kemuliaan dan keagungan mereka: pujian telah dinyanyikan pujian mereka, para penyibuk memuji mereka sehingga seolah-olah seluruh dunia telah mengabdikan diri mereka atas keunggulan mereka dan terhutang budi kepada mereka kerana nikmat mereka dan tidak ada yang lebih popular di dunia daripada mereka Tetapi apabila mereka jatuh tidak ada yang menumpahkan air mata pada musim gugur mereka, tetapi dunia merasa lega bahawa penyebab kesengsaraan telah dihapuskan. apa yang baik kepada orang-orang yang penghuni bumi mungkin meratap mereka, atau apa pun demi kepuasan Allah agar penghuni-penghuni langit bersedih atas kehancuran mereka. Selagi Allah terus memberi mereka tali dengan kehendakNya, mereka menikmati kehidupan seperti yang mereka sukai, tetapi apabila mereka melampaui semua batas dalam jenayah mereka, mereka diketepikan seperti sampah yang begitu banyak.
26 Itulah, Firaun sendiri adalah penyiksaan abu bagi mereka dan semua siksaan yang lain telah benar-benar berpunca dari siksaan yang sama.
27 Terdapat sindiran halus di dalamnya pada ketua-ketua Quraish yang tidak percaya. Ini bermaksud untuk mengatakan ini: "Kamu tidak menikmati tempat yang berbeza di antara pelanggar-pelanggaran terhadap Allah. Firaun sebenarnya adalah pemberontak perintah tertinggi yang memerintah takhta kerajaan terbesar masa itu sebagai tuhan. tersapu seperti jerami, bagaimana anda boleh menghalang murka Ilahi? "
28 Yaitu, 'Allah sangat menyedari sifat-sifat dan kelemahan-kelemahan anak-anak Israel. Dia tidak memilih mereka secara membuta tuli. Kerana apabila dia memilih mereka dari kalangan negara-negara kontemporari untuk menjadi pembawa standard mesej-Nya dan Tauhid-Nya, mereka adalah orang yang paling sesuai dalam pengetahuanNya untuk tujuan itu. "
29 Untuk penjelasan, sec Al Baqarah: 49-74, An-Nisa: 153-160, Al Ma'idah: 20-26, Al-A'raf: 138-171, Ta-Ha: 80-97 dan yang sesuai EN
30 Itulah, "Apabila kita mati pada kali pertama, kita akan dimusnahkan: tidak akan ada angkatan lain selepas itu".
31 Ini adalah alasan mereka: Kami tidak pernah melihat orang mati yang dibangkitkan untuk hidup. Oleh itu, kami percaya bahawa tidak akan ada kehidupan lain selepas kematian. Sekiranya anda mendakwa bahawa akan ada kehidupan yang lain, maka bangkitlah nenek moyang kami dari kubur mereka, supaya kami yakin akan kematian selepas kematian. Jika anda tidak melakukan ini, kami akan fikir bahawa tuntutan anda salah. Ini adalah, kerana mereka fikir, hujah yang sangat kuat untuk penolakan kehidupan selepas kematian, sedangkan itu tidak masuk akal. Tiada siapa yang memberitahu mereka bahawa orang mati akan kembali ke dunia ini selepas dibangkitkan semula, tidak juga nabi atau juga Muslim, pernah mendakwa bahawa dia dapat membangkitkan kembali orang mati.
32 Tubba adalah gelaran raja-raja Himyarites, seperti gelaran Khosroes, Caesar, Firaun dll yang telah dikaitkan dengan raja-raja dari berbagai negara. Mereka adalah cawangan Sabaean, yang telah mencapai dominasi ke atas Saba pada tahun 115 SM dan memulihkannya sehingga 300 AD Mereka telah menjadi orang terkenal di Arab selama berabad-abad. (Untuk perincian, lihat EN 37 dari Surah Saba).
33 Ini adalah jawapan pertama kepada bantahan orang-orang kafir; maksudnya: Tidak ada kumpulan atau bangsa yang menafikan akhirat dapat membantu menjadi jenayah. Keburukan akhlak adalah hasil yang tidak dapat dielakkannya, dan sejarah manusia membuktikan bahawa mana-mana negara mengamalkan pandangan hidup ini akhirnya musnah. Adapun soalan: Adakah mereka lebih baik atau rakyat Tubba 'atau orang-orang di hadapan mereka? ii bermakna ini: Orang-orang kafir Mekah tidak dapat mencapai kemakmuran dan kemegahan yang menjadi banyak umat Tubba 'dan rakyat Saba dan rakyat Firaun dan yang lain sebelum mereka. Tetapi kemakmuran material dan kemegahan dunia ini tidak dapat menyelamatkan mereka daripada akibat degenerasi moral mereka. Bagaimanakah kemudian para ketua kaum Quraisy dapat diselamatkan dari kemusnahan kekuatan dan sumber kekayaan mereka? (Untuk butiran, lihat EN 25 hingga 36 dari Surah Saba).
34 Ini adalah jawapan kedua bagi bantahan mereka; ia bermaksud: "Barangsiapa menyangkal hayatnya mati dan ganjaran dan hukuman di akhirat, sebenarnya, menganggap dunia ini sebagai mainan dan Penciptanya sebagai anak yang bodoh. Inilah sebabnya mengapa dia telah membentuk pandangan bahawa tnan, setelah menaikkan segala macam badai di dunia, akan berakhir di dalam debu suatu hari dan tidak ada perbuatannya yang baik atau buruk akan menanggung buah-buahan. Faktanya, alam semesta ini adalah penciptaan Pencipta Yang Maha Bijaksana dan tidak dari seorang yang remeh, dan ia tidak boleh dijangka dari Pencipta AlI-Wise yang dia akan melakukan perbuatan sia-sia dan sia-sia. " (Untuk penjelasan terperinci, lihat AI-An'am: 73, Yunus: 5-6, Al-Anbiya: 16-18, AI-Mu'minun: 115, Ar-Rum: 8-9 dan EN yang sepadan).
35 Ini adalah jawapan kepada tuntutan mereka: "Bawa balik nenek moyang kita jika kamu jujur." Maksudnya: 'Kehidupan mati selepas kematian bukan perkara kecil; ia tidak boleh apabila seseorang menafikannya, orang mati boleh dibangkitkan dengan segera dari tanah perkuburan dan dikemukakan di hadapannya. Kerana ia telah ditetapkan oleh Tuhan dunia, apabila Dia akan membangkitkan semula semua generasi dahulu dan yang terakhir, mengumpulkan mereka bersama-sama di Mahkamah-Nya dan akan memutuskan kes-kes mereka. Anda mungkin percaya atau mungkin tidak, tetapi ini akan berlaku pada masa pra yang ditahbiskan. Sekiranya anda mempercayainya, ia akan menjadi kelebihan anda sendiri, kerana, sebagai terlebih dahulu, anda akan membuat persediaan untuk tambang dengan baik di Mahkamah itu. Jika anda tidak mempercayainya, anda akan kehilangan kerugian untuk diri anda sendiri, kerana anda akan membelanjakan seluruh hidup anda dalam salah faham bahawa kebaikan dan kejahatan hanya tertumpu kepada angkatan duniawi ini; selepas kematian tidak akan ada mahkamah di mana perbuatan kita yang baik atau buruk mungkin harus dihakimi untuk apa-apa hasil yang kekal. "
36 Kata Arab "maula" digunakan untuk orang yang menyokong orang lain sama ada kerana persaudaraan, atau persahabatan, atau hubungan lain.
37 Ayat-ayat ini menggambarkan sifat Mahkamah yang akan ditetapkan pada Hari Keputusan. Ia akan menjadi Mahkamah di mana bantuan atau sokongan tiada siapa yang akan membantu menyelamatkan mana-mana pelakunya dan tidak dapat dikurangkan hukumannya. Semua kuasa akan beristirahat dengan Penguasa yang sebenar yang mana keputusannya tidak dapat ditahan daripada dikuatkuasakan atau tidak dipengaruhi oleh kuasa mana pun. Ia bergantung sepenuhnya kepada kebijaksanaannya sendiri sama ada Dia memaafkan seseorang dengan belas kasihan, atau mengagungkannya hukuman yang lebih rendah; ia semestinya mengharungi Dia untuk melaksanakan keadilan dengan niat dan tidak berbelas kasihan, tetapi apa pun keputusan yang Dia berikan dalam mana-mana, akan dikuatkuasakan sepenuhnya dan sepenuhnya. Selepas penggambaran ini mengenai sifat Mahkamah Ilahi, dalam beberapa ayat berikut telah dinyatakan apa yang akan menjadi nasib mereka yang akan didapati bersalah di Mahkamah itu, dan apa yang akan diberikan kepada orang-orang yang akan ditubuhkan itu mereka telah menahan diri dari ketidaktaatan Allah di dunia kerana takut kepadaNya.
38 Untuk penjelasan zaqqum, lihat EN 34 dari Surah As-Saaffat.
39 Perkataan al - muhl pada asalnya mempunyai beberapa makna: logam cair, nanah, tar cair, lava, tin minyak. Ini adalah makna yang berbeza yang diberikan oleh ahli lexicographers dan commentators, tetapi jika perkataan ini difahami dengan merujuk kepada zaqqum (kaktus), ia mungkin bermakna jusnya yang mungkin akan menjadi seperti kelembapan minyak.
40 "Tempat yang selamat": Tempat selamat dari segala jenis ketakutan, kesedihan, bimbang dan bahaya, kesusahan dan kesulitan. Menurut Hadis, nabi berkata: "Ia akan diumumkan kepada penghuni surga: Anda akan tetap sehat, tidak akan jatuh sakit, akan hidup selama-lamanya: tidak akan mati, akan tetap bahagia dan makmur dan akan tidak pernah bertemu dengan kemalangan, akan tetap muda, tidak akan menjadi tua. "(Muslim, atas kuasa Abu Hurairah dan Abu Sa Id Khudri).
41 Sundus dan istabraq pada asalnya adalah kain sutera halus dan kain sutera tebal masing-masing.
42 Pada asal, hur-un 'in: wanita berpeluh cantik, bermata besar. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 26,29 As-Saaffat).
Oleh itu, mereka akan memerintahkan para hadirin di Syurga untuk membawa apa sahaja yang mereka kehendaki dalam apa-apa langkah yang mereka mahu, dan ia akan dibentangkan di hadapan mereka. Di dunia ini, seorang lelaki tidak boleh meminta sesuatu di hotel, atau barang-barangnya sendiri di rumahnya sendiri, dengan kebebasan dan kepuasan kerana dia akan meminta ini di Syurga, kerana di dunia tidak terdapat apa-apa pun di mana- ukuran terhad;mana-mana lelaki menggunakan di sini, dia perlu membayarnya. Di dalam Syurga, semuanya akan menjadi milik Allah, dan hamba-hamba akan menikmati kebebasan sepenuhnya untuk menggunakannya. Tidak akan ada bahaya kegagalan bekalan, ataupun keperluan bil untuk membayar.
44 Dua perkara yang patut diperhatikan dalam ayat ini.
Mula-mula, selepas menyebutkan berkat-berkat Syurga disebutkan secara khusus telah dibuat aman dari Neraka secara berasingan manakala kemasukan seseorang ke dalam Syurga dengan sendirinya adalah aman dari Neraka. Ini kerana manusia dapat merasakan nilai ganjaran kepatuhan sepenuhnya apabila dia dimaklumkan tentang apa yang telah ditemuinya oleh orang-orang yang tidak taat dan dari apa yang jahat dia sendiri telah melarang menyelamatkan.
Kedua, Allah menyebutkan keselamatan orang-orang dari Neraka dan masuk ke Syurga sebagai hasil dari karuniaNya sendiri. Ini bertujuan untuk memberi amaran kepada manusia tentang kebenaran bahawa kejayaan ini tidak dapat dicapai oleh mana-mana orang kecuali dia diberkati oleh rahmat Allah. Walaupun manusia akan diberi ganjaran untuk perbuatannya sendiri, pada mulanya ia tidak dapat berbuat baik melainkan disukai oleh pertolongan Allah; maka bahkan perbuatan terbaik yang dapat dilakukan oleh manusia, tidak dapat benar-benar sempurna dan tidak ada yang dapat menyatakan bahwa itu adalah sempurna dan tidak sempurna. Hanya kurnia Allah bahawa Dia harus mengabaikan kelemahan dan kecurangan pelayan dalam tindakannya dan menerima jasa dan memberkati dia dengan imbalan; jika tidak, jika Dia beraksi dengan akauntabiliti minit, tiada siapa yang boleh berani menuntut untuk memenangi Surga hanya dengan kekuatan perbuatannya sendiri. Perkara yang sama telah dikatakan oleh nabi dalam sebuah hadis yang bermaksud: "Bertindaklah dan cuba bertindak dengan sebaik mungkin, tetapi ketahuilah bahawa tindakan seseorang sendiri tidak akan membuatnya masuk Syurga. Bagaimana dengan tindakan kamu sendiri, Wahai Rasulullah? Dia menjawab: Ya, bahkan saya tidak akan masuk Syurga dengan kekuatan aksaku, melainkan tentu saja, Tuhanku melindungiku dalam belas kasihanNya. "
45 Itu, "Jika mereka tidak menerima peringatan walaupun sekarang, anda harus menunggu untuk melihat bagaimana mereka dikunjungi oleh azab mereka, dan mereka juga menunggu untuk melihat apa yang menjadi mesej yang anda berikan kepada mereka."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan