Khamis, 22 Februari 2018

45. Surah At Jathiya

0 Comments

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


45. Surah At Jathiya (The Knitting)

Statistik

Juz 25 – 41.Fussilat - 47. – 45.AlJathiya 1-37


Ibrah


Video

Ijaz

Nama

Ia berasal dari kalimat wa tartt kullu ummat- dalam jathiyat-un dari ayat 28, yang menyatakan dengan itu bahawa ia adalah Surah di mana perkataan jathiyah telah terjadi. [QS45:28] CQ(45:28:4) KK(45:28:4)

Tempoh Wahyu

Tempoh wahyu Surah ini juga tidak disebutkan dalam mana-mana tradisi yang sahih, tetapi perkara jelas menunjukkan bahawa ia diturunkan secara berturut-turut selepas Surah Ad Dukhan. Kemiripan yang dekat antara kandungan Surah itu menjadikan mereka kelihatan seperti Surah kembar.

Perkara Matter dan Topik

Ia menjawab keraguan dan keberatan orang-orang kafir Makkah tentang Tauhid dan Akhirat dan memberi amaran kepada mereka atas sikap mereka yang telah mereka terima terhadap mesej Al-Qur'an.
Wacana bermula dengan hujah-hujah untuk Tauhid . Dalam hubungan ini, rujukan telah dibuat kepada Tanda-Tanda yang tidak dapat dijumpai di dunia, dari tubuh manusia sendiri ke bumi dan langit, dan ia menunjukkan bahawa di mana-mana di sekelilingnya manusia mendapati perkara-perkara yang memberi kesaksian kepada Tauhid yang dia enggan untuk mengakui. Jika manusia melihat dengan teliti pelbagai haiwan, siang dan malam, hujan dan tumbuhan dengan itu, angin dan ciptaannya sendiri, dan merenungkannya secara bijak, tanpa prasangka, dia akan mendapati Tanda-tanda ini cukup meyakinkan kebenaran bahawa alam semesta ini tidak berdosa, atau di bawah kawalan banyak tuhan, tetapi ia telah diciptakan oleh Satu Tuhan, dan Dia sendiri adalah Pengawal dan Penguasa. Walau bagaimanapun, kes orang yang bertekad untuk tidak mengakui dan mahu terus terlibat dalam keraguan dan syak wasangka adalah berbeza. Dia tidak boleh diberkati dengan iman dan keyakinan dari mana saja di dunia.
Sedikit di bawah, pada permulaan seksyen kedua, telah mengulangi bahawa perkara-perkara yang manusia mengeksploitasi di dunia, dan pasukan dan agensi yang tidak terhitung jumlahnya yang melayani kepentingannya di alam semesta, tidak datang secara tidak sengaja, telah diberikan oleh tuhan-tuhan dan dewi, tetapi itu adalah satu-satunya Allah, yang telah membekalkan dan menundukkannya kepada-Nya dari diri-Nya. Sekiranya hanya seseorang yang menggunakan fikirannya dengan betul dan betul, akalnya sendiri akan menyatakan bahawa Allah sahaja adalah Manfaat sebenar manusia dan Dia sendiri patut bahawa manusia harus bersujud kepada-Nya.
Selepas ini, orang-orang kafir Makkah telah ditugaskan dan ditegur kerana ketegangan, keangkuhan, penghinaan dan keteguhan mereka terhadap kekafiran yang mana mereka menentang ajakan al-Qur'an yang mereka telah diperingatkan bahawa Al-Quran ini telah membawa berkat yang telah diberikan kepada anak-anak Israel sebelum ini, oleh sebab itu mereka menjadi dibezakan di atas semua orang di dunia. Kemudian, apabila mereka gagal mengiktiraf nilai sebenar berkat ini dan membantah agama mereka dan kehilangannya, berkat ini kini telah dihantar kepada mereka. Inilah kod pedoman yang menunjukkan jalan raya yang jelas kepada manusia. Orang-orang yang akan menolaknya dengan kebodohan mereka sendiri, hanya akan mempersiapkan azab mereka sendiri, dan hanya orang-orang seperti itu akan menjadi layak untuk pertolongan dan belas kasihan Tuhan yang akan menerima ketaatan kepadanya dan menjalani kehidupan ketakwaan dan kebenaran.
Dalam hubungan ini, para pengikut nabi telah diarahkan supaya mereka melarang dan mengampuni tingkah laku yang tidak masuk akal dan bodoh terhadap mereka dari umat yang tidak berani kepada Allah, kerana jika mereka menunjukkan kesabaran Tuhan sendiri akan berurusan dengan lawan mereka dan akan memberi ganjaran kepada mereka ketabahan mereka.
Kemudian, ada kritikan terhadap idea-idea yang salah bahawa orang-orang kafir memegang perihal akhirat. Mereka mengatakan bahawa kehidupan hanyalah kehidupan duniawi ini tidak ada kehidupan akhirat. Manusia mati dalam perjalanan masa seperti jam berhenti berfungsi dengan tiba-tiba. Tubuh itu tidak terselamat oleh mana-mana jiwa, yang mungkin dirampas dan kemudian menghembuskan nafas semula ke dalam tubuh manusia beberapa waktu di masa depan. Dalam hal ini, mereka mencabar Nabi saw, berkata: "Jika kamu meletakkan tuntutan ini, maka bangkitkan kembali nenek moyang kita yang mati." Sebagai jawapan kepada ini, Allah telah memberikan hujah-hujah berikut:
  1. "Kamu tidak mengatakan ini berdasarkan apa-apa pengetahuan tetapi mengutip perkara ini berdasarkan ideologi. Adakah anda benar-benar mempunyai pengetahuan bahawa tidak ada kehidupan lain selepas kematian, dan jiwa-jiwa tidak disita tetapi dimusnahkan?"
  2. "Tuntutan ini bergantung pada perkara ini bahawa anda tidak melihat orang mati bangkit kembali dan kembali ke dunia. Adakah asas ini cukup kuat bagi seseorang untuk membuat tuntutan bahawa orang mati tidak akan pernah bangkit? tidak mengalami dan mematuhi sesuatu, adakah anda mempunyai pengetahuan bahawa ia tidak wujud sama sekali?
  3. Ia benar-benar menentang sebab dan keadilan yang baik dan yang buruk, yang taat dan yang tidak taat, penindas dan yang tertindas, harus dibuat sama pada akhirnya. Tidak baik perbuatan baik menanggung hasil yang baik atau kejahatan bertindak akibat kejahatan; tidak ada keluhan yang ditindas yang ditindas atau penindas dihukum, tetapi semua orang harus bertemu dengan nasib yang sama pada akhirnya. Siapa pun yang membentuk pandangan ini tentang alam semesta Tuhan, telah membentuk pandangan yang salah. Orang-orang yang tidak adil dan jahat mengambil pandangan ini kerana mereka tidak mahu menghadapi hasil kejahatan mereka, tetapi dunia ini bukanlah kerajaan yang tidak bersalah; ia adalah sistem yang berdasarkan Kebenaran, di mana tidak ada persoalan tentang ketidakadilan tentang kebaikan dan yang buruk sebagai sama.
  4. Bahawa kredibilitas penolakan akhirat sangat merusak moral. Ini hanya diguna pakai oleh orang-orang seperti hamba-hamba hawa nafsu mereka, dan atas alasan bahawa mereka harus mempunyai kebebasan penuh untuk melayani nafsu mereka. Kemudian, apabila mereka telah mengadopsi akidah ini, ia terus membuat mereka lebih jahat sehingga akhirnya akal moral mereka menjadi mati dan semua jalan bimbingan ditutup terhadap mereka.
Setelah memberikan hujah-hujah ini, Allah berkata dengan tegas: "Sama seperti kamu tidak hidup menurut kehendakmu sendiri, tetapi menjadi hidup dengan kekuatan Kami, maka kamu tidak mati dengan sendirinya, tetapi mati ketika Kami mengutus kamu mati. masa yang pasti akan datang apabila kamu semua akan berkumpul bersama-sama Jika kamu tidak percaya pada ini kerana kebodohan dan kebodohan anda hari ini, anda tidak boleh, apabila tiba masa, anda akan melihat sendiri bahawa anda hadir di hadapan Tuhan anda dan kesemua buku tingkah laku siap dengan tepat, yang menimbulkan bukti terhadap setiap salah laku anda, maka anda akan mengetahui betapa besarnya penafian anda terhadap akhirat dan penghinaan anda terhadapnya. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-2] Ha-Mim. Pengisahan dari kitab ini adalah dari Allah, Yang Maha Kuasa, Maha Bijaksana. 1
[3-6] Faktanya ialah terdapat banyak tanda-tanda di langit dan bumi bagi orang-orang yang beriman. 2 Dan dalam ciptaan kamu dan dalam binatang-binatang, yang Allah hancurkan (di seluruh bumi), ada tanda-tanda bagi orang-orang yang mengesahkan iman. 3 Dan dalam perbezaan malam dan siang, dan dalam ketentuan-ketentuan yang Allah turunkan dari langit, yang Dia menghidupkan bumi setelah kematiannya, dan dalam peredaran angin, terdapat banyak tanda bagi mereka yang menggunakan akal fikiran mereka. Inilah ayat-ayat Allah yang Kami beri rehat kepada kamu dengan tepat. Kemudian, apa yang ada selepas Allah dan wahyu-Nya yang mereka akan percaya. 8
[7-10] Celakalah setiap orang yang berbohong dan berdosa yang sebelumnya dibacakan oleh ayat-ayat Allah dan dia mendengarnya, namun dia terus bertengkar dengan sombong takbur seolah-olah tidak pernah mendengarnya. 9Berikanlah seperti itu berita gembira dari siksaan yang pedih. Apabila sesuatu wahyu-wahyu kita datang kepada pengetahuannya, dia mengambilnya dalam kegelisahan. 10 Bagi semua orang sedemikian ada azab yang abasing. Mereka mempunyai Neraka di hadapan mereka. 11 Tidak ada apa-apa dari apa yang mereka usahakan di dunia ini, mereka dapat memanfaatkan apa-apa, ataupun mereka yang telah diambil untuk penjaga daripada Allah. 12 Ada hukuman besar bagi mereka.
[11] Al-Quran ini adalah petunjuk yang benar, dan bagi orang-orang yang enggan mempercayai ayat-ayat Tuhan mereka, ada azab yang mengerikan.
[12-13] Allah yang menurunkan kepadamu laut, supaya kapal-kapal dapat berlayar dengan perintah-Nya, dan kamu dapat mencari karunia-Nya dan bersyukur kepada-Nya. Dia menundukkan segala sesuatu yang dimiliki langit dan bumi, 15 semuanya dari diri-Nya sendiri. 16 Terdapat banyak tanda di dalamnya untuk orang yang berfikir. 17
[14-15] Wahai Nabi, beritahulah orang-orang yang beriman untuk mengampuni kesalahan orang-orang yang tidak merobek kedatangan hari-hari kejahatan dari Allah, 18 supaya Allah membalaskan suatu kumpulan untuk apa yang mereka usahakan. 19 Barangsiapa yang berbuat baik akan melakukannya sendiri, dan barangsiapa melakukan kejahatan, ia akan menanggung bebannya. Kepada Tuhan kamu, kamu semua akan kembali!
[16-20] Sebelum ini Kami telah menganugerahkan kepada anak-anak Israel Kitab dan Pengadilan 20 dan nabi. Kami memberkati mereka dengan 21 perkara kehidupan yang baik; Kami meninggikan mereka di atas semua orang di dunia, dan memberi mereka petunjuk yang jelas mengenai agama. Kemudian mereka berselisihan di antara mereka sendiri (tidak kerana ketidaktahuan tetapi) setelah Ilmu telah datang kepada mereka, hanya kerana mereka mahu salah satu sama lain. 22 Tuhanmu akan menghukum di antara mereka pada hari kiamat tentang perkara-perkara yang mereka berselisih. Sesudah itu Kami jadikan kamu wahai Nabi, di atas jalan raya yang jelas (mengenai Syari'ah) mengenai agama. 23 Jadi ikutilah, dan janganlah mengikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mempunyai pengetahuan. Mereka tidak dapat menolong kamu melawan Allah. 24 Orang-orang yang zalim itu adalah sahabat yang satu sama lain dan Yang Maha Pemurah adalah Allah. Ini adalah cahaya pengertian bagi semua umat manusia dan petunjuk dan rahmat bagi mereka yang mengesahkan iman. 25
[21-22] Lakukanlah orang-orang yang melakukan kejahatan, fikir bahawa Kami akan menahan mereka dan orang-orang yang beriman dan berbuat yang sejajar, agar hidup dan kematian mereka sama. Sesungguhnya kejahatan adalah penghakiman yang mereka lalui! 27 Allah telah menciptakan langit dan bumi dengan kebenaran, agar tiap-tiap makhluk hidup mendapat ganjaran dari apa yang telah diperolehnya. Rakyat tidak boleh salah sama sekali. 29
[23] Kemudian, adakah anda pernah menganggap kes orang yang menjadikan nazirnya sebagai tuhan, 30 dan Allah, walaupun pengetahuannya, 31 hendaklah dia sesat dan meletakkan meterai di hatinya dan kereta dan meletakkan penutupnya mata? 32 Siapakah yang ada di sisi Allah yang dapat memberi petunjuk kepadanya? Adakah anda tidak belajar pelajaran? 33
[24-27] Mereka berkata, "Kehidupan hanyalah kehidupan duniawi kita, Di sini kita akan mati dan hidup dan tiada perubahan kecuali masa kita memusnahkan kita." Malah, mereka tidak mempunyai pengetahuan mengenainya. Mereka hanya meneka. 34 Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, 35 satu-satunya hujah mereka adalah bahawa mereka berkata: "Bawakan kembali nenek moyang kita jika kamu adalah orang-orang yang benar".36 Wahai Nabi, katakan kepada mereka: "Allah yang memberi kamu hidup, maka Dia lah yang menyebabkan kematianmu, maka Dia lah yang mengumpulkan kamu pada hari kiamat, yang pasti akan datang, kebanyakan orang tidak tahu, 39 Kepunyaan Allah semesta langit dan bumi, dan pada hari kiamat tiba, orang-orang yang menyembah yang dusta pada hari itu akan ditimpa kerugian. "
[28-35] Pada masa itu kamu akan melihat setiap bangsa berlutut. 41 Setiap bangsa akan dipanggil untuk melihat rekodnya. Ia akan dikatakan kepada mereka, "Hari ini kamu akan diberi pahala atas apa yang telah kamu kerjakan, itulah satu catatan yang telah Kami sediakan: itu memberi keterangan yang nyata terhadap kamu, dan kami merekam semua perbuatanmu." 42 Kemudian orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Tuhan mereka akan memasukkan mereka kepada rahmat-Nya; ini adalah kejayaan yang nyata! Dan kepada orang-orang yang kafir, akan dikatakan: 'Tidakkah kitab-kitabku dibacakan kepadamu? Tetapi kamu menunjukkan kesombongan dan menjadi penjahat. Dan apabila dikatakan, "Janji Allah adalah benar dan tidak ada keraguan tentang kedatangan Kebangkitan," anda pernah berkata, "Kami tidak tahu apa Kebangkitan: kami hanya meneka: kami tidak pasti." kejahatan perbuatan mereka maka akan menjadi nyata bagi mereka 45 dan mereka akan dikelilingi oleh yang sama yang mereka digunakan untuk mengejek. Ia akan dikatakan kepada mereka, "Pada hari ini kami akan melupakan kamu sebagaimana kamu telah melupakan pertemuan hari ini, tempat tinggalmu sekarang adalah Neraka dan tiada seorang pun yang dapat menolong kamu. Kamu telah menemui nasib ini kerana kamu mengambil ayat-ayat Allah , dan kehidupan dunia memalingkan kamu, maka mereka pun tidak akan dibawa ke luar dari neraka hari ini, dan tidak akan diminta ular ular dan memohon kepada Tuhan mereka. " 46
[36-37] Oleh itu, pujian hanyalah untuk Allah sahaja, yang adalah Tuhan langit dan bumi dan Tuhan sekalian alam. Kepada-Nya adalah kepunyaan-Nya di langit dan bumi, dan Dialah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
1 Dalam pengenalan singkat ini kepada Surah, pendengar telah diberi amaran dua perkara:
(1) Bahawa Kitab ini bukanlah komposisi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) sendiri, tetapi ia diturunkan kepadanya oleh Allah; dan
(2) bahawa ia diturunkan oleh Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Nya yang Maha Kuasa menuntut agar manusia tidak berani tidak mematuhi perintah-perintah-Nya, kerana jika dia tidak taat kepada-Nya, dia tidak dapat melarikan diri dari hukuman-Nya; dan Dia yang Maha Bijaksana menuntut agar manusia mematuhi dan mengikuti Bimbingan dan Perintah-Nya dengan penuh kepuasan dan kesediaan hati, kerana tidak ada kemungkinan ajaran-Nya menjadi salah atau tidak memadai atau berbahaya dalam apa-apa cara.
2 Untuk memulakan wacana seperti ini selepas pengenalan, menunjukkan bahawa di latar belakang terdapat keberatan kaum Makkah, yang mereka bangkitkan terhadap ajaran nabi. Mereka berkata: "Betulkah, bagaimana kita dapat percaya kepada satu orang ini ketika dia mengatakan bahawa semua makhluk-makhluk yang besar yang telah didedikasikan dan dikhaskan setakat ini, tidak ada apa-apa dan ketuhanan milik Satu Allah saja?" Tentang ini dikatakan bahawa dunia penuh dengan tanda-tanda Realiti yang mereka dijemput, jika mereka melihat dengan terbuka, mereka akan mendapati tanda-tanda itu di dalam diri mereka dan di luar mereka di mana-mana, yang memberi kesaksian bahawa seluruh alam semesta ini adalah penciptaan satu-satunya satu-satunya Tuhan, dan Dia sahaja adalah tuannya dan penguasa dan pengawalnya. Ia tidak perlu menunjukkan sifat-sifat tanda-tanda di bumi dan langit, kerana pertikaian pada masa itu berpusat di sekitar menunjukkan bahawa orang-orang musyrik bersikeras untuk mempercayai tuhan-tuhan dan dewa-dewa yang lain selain Allah dan Al-Quran memberikan mesej bahawa tidak ada tuhan atau dewa selain Tuhan Yang Maha Esa. Oleh itu, itu jelas dengan sendirinya dari kandungan yang terdapat tanda-tanda adalah kebenaran Tauhid dan t dia menyangkal shirk.
Adapun kalimatnya: "Tanda-tanda itu adalah bagi orang-orang yang beriman," artinya walaupun tanda-tanda arka itu dimaksudkan untuk semua manusia, hanya orang-orang yang dapat mencapai kesimpulan yang tepat dari pemerhatian mereka, yang cenderung untuk percaya; sebagai bagi orang lalai, yang hidup seperti binatang dan orang degil yang diselesaikan tidak mempercayai, kewujudan dan tidak ada tanda-tanda adalah sama. Keindahan dan keindahan taman adalah bagi mereka yang dapat melihat; seorang lelaki buta tidak dapat melihat sebarang kemegahan dan keindahan; Bagi dia walaupun kewujudan taman tidak bermakna.
3 Itulah, "Kasus orang-orang yang membuat pikiran mereka tidak percaya, atau orang-orang yang telah memilih sendiri untuk tersesat di lorong-lorong keraguan yang ragu, adalah berbeza, tetapi apabila mereka yang tidak mengunci hati mereka terhadap kepercayaan dan keyakinan, akan mempertimbangkan secara serius penciptaan mereka sendiri, struktur badan mereka sendiri, dan pelbagai haiwan yang terdapat di bumi, mereka akan melihat tanda-tanda yang tidak terhingga seperti yang akan membantah dalam fikiran mereka bahawa semua ini tidak datang iaitu tanpa Ahad, atau bahawa ia memerlukan lebih daripada satu kod untuk penciptaannya. (Untuk penjelasannya, lihat A1 An`am: 37-38, An-Nahl: 5.8, AI-Hajj: 57, AI-Mu ' minun: 12-14, AI-Furqan: 54, Ash-Shu'ara ': 78-81, An-Naml: 64, Ar-Rum: 20-21, 54, 14 hingga 18 dari As-Sajdah, : 71-73, Az-Zumar: 6, dan EN 97, 98,110 dari Al-Mu'min).
4 Perbezaan malam dan siang adalah tanda kerana satu mengikuti yang lain dengan keteraturan penuh, kerana seseorang itu cerah dan yang lain gelap, kerana selama tempoh tertentu hari semakin berkurang dan malam semakin panjang secara bertahap sehingga keduanya menjadi sama tempoh, sekali lagi hari berlanjutan dan pemendekan malam sehingga kedua lagi menjadi sama dalam tempoh. Variasi-variasi yang berbeza yang terdapat di malam dan siang dan aspek kebijaksanaan yang diperolehi dari ini, adalah penunjuk yang jelas kepada fakta bahawa Pencipta matahari dan bumi dan setiap benda di bumi adalah satu dan itu satu AII-Powerful Being adalah menjaga kedua-dua bidang ini di bawah kawalannya; bahawa Makhluk itu tidak tuli dan buta dan tidak bijak tetapi Yang Maha Bijaksana, yang telah menubuhkan sistem ini yang tidak dapat diubah dan menjadikan bumi sebagai tempat yang sesuai untuk spesies kehidupan yang tak terhitung jumlahnya, yang Dia ciptakan di sini dalam bentuk sayuran, hewan dan manusia. (Untuk penjelasan, lihat Yunus: 67, An Naml: 86, Al-Qasas: 71-73, Luqman: 29 dan EN S0, Ya Sin: 37 dan EN 32)
5 "Peruntukan": hujan seperti yang terbukti dari ayat berikut.
6 Untuk penjelasan, lihat Al-Mu'minun: 18-20, Al-Furqan: 48-49, AshShu'ara ': 7, An-Naml: 61, Ar-Ruth: 24, 48, Ya Sin: 31.
Peredaran angin menggambarkan peredaran pelbagai jenis angin pada masa yang berlainan, di bahagian-bahagian bumi yang berbeza dan pada tahap yang berbeza, yang menyebabkan perubahan musim. Apa yang patut diberi perhatian bukan hanya di atas permukaan bumi yang ada suasana yang tebal, yang mengandungi semua elemen yang diperlukan oleh makhluk hidup untuk bernafas, dan penutup tebal ini telah melindungi penduduk bumi dari banyak bencana surgawi. Selain itu, satu lagi perkara yang patut diberi perhatian ialah udara tidak hanya diisi dengan lancar di atmosfer, tetapi kadang-kadang bertiup dengan cara yang berbeza. Kadang-kadang angin sejuk bertiup dan kadang-kadang angin panas; kadang-kadang ia berhenti bertiup dan kadang-kadang ia mula bertiup; kadang-kadang ia bertiup lembut dan kadang-kadang kuat, dan kadang-kadang ia menganggap perkadaran ribut, kadang-kadang angin bertiup kering dan kadang-kadang angin lembab; kadang-kadang ia membawa hujan dan kadang-kadang ia menghalau awan. Ini jenis angin yang berlainan tidak meniup tanpa tujuan, tetapi di bawah undang-undang dan sistem, yang memberi keterangan bahawa pengaturan ini didasarkan pada kebijaksanaan yang sempurna, dan ia melayani tujuan yang besar. Kemudian ia sangat berkaitan dengan kesejukan dan panas, yang terus meningkat dan berkurang menurut keadaan dan hubungan yang berubah antara bumi dan matahari. Selain itu, ia mempunyai hubungan yang mendalam dengan perubahan bermusim dan pengagihan hujan. Kesemua fakta ini menyatakan bahawa pengaturan ini tidak dibuat secara sembunyi-sembunyi oleh beberapa sifat buta, tidak ada matahari dan bumi dan udara dan air dan tumbuh-tumbuhan dan haiwan mengawal pengawas, tetapi tidak dapat dielakkan Satu Tuhan sahaja adalah Pencipta mereka semua, dan itu adalah KebijaksanaanNya yang telah menubuhkan sistem ini untuk tujuan yang besar, dan kuasaNya itu berfungsi dengan kerap menurut undang-undang yang telah ditetapkan sebelumnya.
8 Maksudnya, "Apabila orang-orang ini tidak mempercayai walaupun hujah-hujah Allah telah disampaikan untuk Keberadaan dan PerpaduanNya, apa lagi yang dapat mereka dapatkan di dalamnya? Sebab Firman Allah adalah perkara terakhir yang dilakukan oleh seseorang boleh mencapai keberkatan ini, dan maksimum argumen rasional yang mungkin dapat diberikan untuk meyakinkan seseorang tentang realiti yang tidak kelihatan telah dibentangkan dalam Firman Ilahi ini. Meskipun ini jika seseorang bengkok atas penolakan, dia dapat bertahan dalam dirinya penafian, kerana penafiannya tidak dapat mengubah realiti. "
9 Dengan kata lain, terdapat perbezaan yang jelas antara orang yang mendengarkan ayat-ayat Allah dengan ikhlas dengan fikiran terbuka dan memikirkannya secara serius dan orang yang mendengarkan mereka memutuskan bahawa dia akan menafikan mereka, dan kemudian berterusan dalam penyelesaian yang sudah dibuat tanpa pemikiran yang serius. Sekiranya orang pertama tidak mempercayai wahyu dengan serta-merta, ia tidak bermakna bahawa dia mahu kekal sebagai orang yang tidak percaya, tetapi kerana dia mahu mempunyai kepuasan yang lebih besar. Oleh itu, walaupun dia mengambil masa untuk mempercayai, mungkin saja Wahyu lain mungkin masuk ke dalam hatinya dan dia mungkin percaya dengan penuh kepuasan. Bagi orang lain, dia tidak akan mempercayai apa-apa Wahyu apa-apa, kerana dia telah mengunci hatinya sehingga setiap Wahyu Allah. Dalam keadaan ini, orang-orang umumnya secara amnya terlibat sebagai arka yang dicirikan oleh tiga ciri berikut:
(1) Mereka adalah pendusta; Oleh itu, kebenaran tidak merayu kepada mereka;
(2) mereka adalah orang jahat; oleh itu, sangat sukar bagi mereka untuk mempercayai pengajaran atau bimbingan yang boleh membatasi sekatan moral kepada mereka; dan
(3) mereka terlibat dalam kekasaran bahawa mereka tahu segala-galanya, dan tidak ada yang dapat mengajar mereka apa-apa; oleh itu, mereka tidak menganggap sebagai layak perhatian dan pertimbangan wahyu Allah yang dibacakan kepada mereka, dan semuanya sama bagi mereka sama ada mereka mendengar di sana atau tidak.
10 Iaitu, "Dia tidak akan berpuas hati dengan mengejek sesuatu Wahyu tertentu, tetapi mengejek semua Wahyu. Sebagai contoh, apabila dia mendengar bahawa sesuatu yang tertentu telah disebutkan dalam Al-Qur'an, dia tidak mengambilnya dalam lurusnya -maksud, tetapi mula-mula meletakkan makna bengkok ke atasnya untuk menjadikannya subjek ejekan dan ejekan, kemudian setelah mengolok-oloknya, berkata: "Ini benda aneh: satu sehari mendengar satu atau yang lain lucu dari mereka . "
11 Perkataan wara 'digunakan untuk setiap benda yang tersembunyi dari manusia, sama ada sebelumnya. dia atau di belakangnya. Oleh itu, terjemahan lain boleh: "Mereka mempunyai neraka di belakang mereka." Dalam kes pertama, maksudnya ialah: "Mereka secara tidak sengaja berjalan dengan cara ini dan tidak tahu bahawa ada Neraka di hadapan mereka di mana mereka akan jatuh;" dalam kes kedua, maksudnya: "Mereka terlibat dalam kejahatan mereka, tidak menghiraukan akhirat, dan mereka tidak tahu bahawa Neraka sedang mengejar mereka. "
12 Di sini, perkataan wali (penjaga) telah digunakan dalam dua makna;
(1) Bagi tuhan-tuhan dan dewi-dewi dan para pemuda yang hidup dan mati, siapa yang percaya kepada orang-orang musyrik bahawa sesiapa yang telah mengabdikan diri kepada mereka, akan melarikan diri dari azab Allah, apa sahaja yang telah dilakukannya di dunia, kerana syafaat mereka akan menyelamatkan mereka dari murka Allah; dan
(2) bagi para pemimpin, pemimpin dan penguasa yang diambil oleh orang-orang sebagai panduan dan pelanggan mereka yang bebas dari Tuhan dan mengikuti mereka secara membuta tuli dan cuba menyenangkan mereka walaupun mereka tidak menyenangi Tuhan.
Ayat ini memberi amaran kepada semua orang sedemikian rupa bahawa apabila mereka akan menghadapi Neraka akibat dari cara mengangkat ini, kedua-dua jenis penjaga tidak akan datang untuk menyelamatkan mereka daripadanya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat E. N 6 dari Surah Ash-Shura).
13 Untuk penjelasan, lihat Bani Isra'il: 66-67, Ar-Rum: 46 dan EN yang berkaitan, dan EN 55 Luqman, EN 110 Al Mu'min, dan EN 54 Ash-Shura.
14 "Dapatkan karunia-Nya": Mencari peruntukan yang sah oleh perdagangan, memancing, menyelam, navigasi dan cara lain di laut.
15 Untuk penjelasan, lihat Ibrahim: 32 dan EN 44 di atasnya, dan EN 35 Luqman.
16 Kalimat ini mempunyai dua makna:
(1) `Hadiah dan nikmat Allah ini tidak seperti hadiah raja-raja duniawi, yang menyukai kegemaran mereka dengan kekayaan yang mereka kumpulkan dari rakyat itu sendiri, tetapi, sebaliknya, semua benda yang baik, di alam semesta telah diciptakan oleh Allah sendiri, dan Dia telah memberikan ini kepada manusia dari diriNya; "dan
(2) `tidak ada sesiapa yang menjadi rakan Allah dalam penciptaan perkara-perkara baik ini, dan tidak ada sesiapa pun yang dapat dilakukan untuk membuat mereka tunduk kepada manusia. Allah sahaja Pencipta mereka dan Dia sendiri telah memberikannya kepada manusia dari diriNya sendiri. "
17 Maksudnya, `Dalam penundaan mereka dan dalam menjadikan mereka bermanfaat untuk manusia terdapat banyak tanda bagi mereka yang berfikir dan memikirkan. Tanda-tanda ini jelas menunjukkan kebenaran bahawa Pencipta dan Guru dan Pentadbir segala-galanya dan setiap kuasa di alam semesta, dari bumi ke langit, adalah satu-satunya Tuhan yang telah menundukkan mereka kepada undang-undang; dan bahawa Tuhan semata-mata adalah Tuhan manusia yang telah menjadikan semua benda dan kuasa ini bermanfaat dan bermanfaat bagi kehidupan manusia, rezeki, kemudahannya, perkembangannya dan peradabannya dan kehidupan sosial melalui kuasa dan kebijaksanaan dan belas kasihanNya, dan bahawa Allah sendiri adalah layak khidmat dan kesyukuran dan pengabdian manusia dan bukan makhluk lain, yang tidak mempunyai apa-apa bahagian dalam membuat benda dan kuasa atau apa-apa kaitan dengan menundukkan mereka kepada manusia dan membuat mereka bermanfaat untuknya. "
18 Secara harfiah: 'Siapa yang tidak kecuali hari-hari Allah'. Tetapi dalam penggunaan Arab pada masa itu ayyam bukan sekadar bermakna hari tetapi hari-hari yang tidak dapat dilupakan di mana peristiwa-peristiwa sejarah yang penting telah berlaku. Sebagai contoh, perkataan ayyam-ul ' Arab digunakan untuk peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah orang-orang Arab dan pertempuran-pertempuran besar suku-suku Arab, yang generasi kemudiannya ingat selama berabad-abad. Di sini, ayyam-Allah membayangkan hari-hari kejahatan suatu negara ketika murka Allah dan merosakkannya akibat akibat salahnya, iaitu yang kita telah menerjemahkannya: "Mereka yang tidak takut akan kedatangan hari-hari yang jahat dari Allah," iaitu mereka yang tidak takut bahawa suatu hari akan datang apabila mereka akan dipanggil untuk kerana tindakan dan perbuatan mereka, dan keberanian yang sama ini telah menjadikan mereka berani dan degil dalam perbuatan kejahatan.
19 Para pengulas telah memberikan dua makna ayat ini dan perkataan ayat tersebut mengakui kedua-duanya:
(1) "Bahawa orang-orang yang beriman harus mengampuni kelebihan kelompok jahat ini supaya Allah memberi ganjaran kepada mereka atas kesabaran dan kesabaran dan kemuliaan dari diri-Nya dan membalas mereka atas penganiayaan yang mereka telah menderita demi-Nya."
(2) "Bahawa orang-orang yang beriman harus mengampuni orang-orang ini supaya Allah SWT sendiri menghukum mereka kerana penganiayaan mereka terhadap mereka."
Beberapa pengulas lain telah menganggap ayat ini sebagai dimansuhkan. Mereka mengatakan bahawa arahan ini hanya berlaku sehingga orang Islam tidak dibenarkan untuk bertempur. Kemudian, apabila mereka dibenarkan berperang, perintah ini menjadi dibatalkan. Tetapi kajian yang teliti terhadap kata-kata ayat menunjukkan bahawa tuntutan tentang pembatalan tidak betul. Perkataan "pengampunan" tidak pernah digunakan dalam erti kata bahawa apabila seseorang tidak dapat membalas dendam kepada orang lain untuk kelebihannya, dia harus mengampuninya, tetapi pada kesempatan demikian kata-kata biasa adalah kesabaran dan kesabaran. Sebaliknya, apabila perkataan "pengampunan" telah digunakan di sini, ia dengan sendirinya memberikan makna bahawa orang-orang yang beriman, walaupun kemampuan mereka untuk membalas dendam, harus menahan diri daripada membalas dendam kepada orang-orang yang berlebihan, untuk melampaui semua batasan moral dan kemanusiaan. Perintah ini tidak bertentangan dengan ayat-ayat di mana umat Islam telah dibenarkan untuk berperang. Kebenaran untuk bertarung berhubung dengan keadaan ketika kerajaan Islam mempunyai alasan yang munasabah untuk mengambil tindakan ketenteraan terhadap orang yang tidak percaya, dan arahan berkenaan pengampunan dan pengampunan berkaitan dengan keadaan umum di mana orang percaya harus hidup bersentuhan dengan orang yang tidak takut kepada Tuhan dan harus menderita penganiayaan oleh mereka dalam pelbagai cara. Objektif perintah ini adalah bahawa umat Islam perlu mengekalkan keunggulan moral mereka dan tidak boleh menghalangi Tahap orang-orang yang lebih rendah daripada moral dengan menanggung pertengkaran dan bertengkar dengan mereka dan melakukan tindak balas untuk setiap kebodohan. Selagi mungkin untuk bertindak balas terhadap tuduhan atau bantahan dengan perlahan dan rasional, atau untuk mempertahankan diri terhadap kelebihan, seseorang tidak boleh menahan diri dari ini, tetapi apabila sesuatu yang menyebelahi batas-batas ini, seseorang harus memegang perdamaian dan mempercayakan perkara itu kepada Allah. Jika orang Islam sendiri terlibat dalam pertengkaran atau bertengkar dengan mereka, Allah akan meninggalkan mereka sendiri untuk berurusan dengan mereka; Tetapi jika mereka memaafkan dan menahan diri, Allah sendiri akan berurusan dengan orang-orang fasik dan memberi pahala kepada orang-orang yang tertindas kerana kesabaran mereka.
20 Hukm (penghakiman) membayangkan tiga perkara:
(1) Pengetahuan dan pemahaman Kitab dan Agama;
(2) kebijaksanaan untuk bertindak mengikut niat Kitab; dan
(3) keupayaan untuk memberikan keputusan yang betul dalam pertikaian.
21 Ini tidak bermakna bahawa mereka diberi keutamaan atas semua orang di dunia selama-lamanya, sebaliknya ia bermaksud: Allah telah memilih anak-anak Israel dari semua negara kontemporari dunia untuk perkhidmatan yang mereka harus berpegang teguh kepada Buku Ilahi dan harus naik sebagai pembawa piagam penyembahan Tuhan di dunia.
22 Untuk penjelasan, lihat AI-Baqarah: 213, AI-'Imran: 19 dan EN 22, 23 Ash-Shura.
23 Ini bermaksud: "Misi yang telah dipercayakan kepada anak-anak Israel sebelum kamu sekarang telah dipercayakan kepada kamu, walaupun mereka menerima pengetahuan, membuat perbezaan dalam agama dari motif mementingkan diri sendiri dan membangkitkan perpecahan di kalangan mereka sendiri bahawa mereka menjadi hilang kelayakan untuk memanggil orang-orang dengan cara Tuhan. Sekarang anda telah ditetapkan di atas jalan raya yang jelas Agama supaya anda dapat melaksanakan perkhidmatan yang tidak dilakukan oleh orang-orang Israel dan menjadi hilang kelayakan untuk melaksanakannya. "(Untuk keterangan lebih lanjut , lihat Ash-Shura: 13-15 dan EN ke 20 hingga 26).
24 Itulah, "Sekiranya kamu membuat perubahan dalam Agama Allah hanya untuk menggembirakan mereka, mereka tidak akan dapat menyelamatkan kamu daripada akauntabiliti dan hukuman Allah."
25 Itulah, "Kitab ini dan Syari'ah ini hadir sedemikian cahaya untuk semua orang di dunia, yang membezakan kebenaran daripada kepalsuan, tetapi hanya orang-orang seperti itu mendapat panduan dari mereka yang percaya kepada kebenarannya, kerana mereka hanya adalah rahmat. "
26 Selepas jemputan kepada Tauhid, wacana kini berubah menjadi tema akhirat.
27 Ini adalah pemikiran moral untuk kebenaran akhirat. Perbezaan yang baik dan jahat dalam akhlak dan kebaikan dan kejahatan dalam perbuatan semestinya menuntut bahawa orang yang baik dan jahat tidak sepatutnya bertemu dengan satu dan yang sama, tetapi kebajikan harus dihargai untuk kebaikan mereka dan orang fasik dihukum kerana kejahatan mereka perbuatan. Jika tidak, jika kebaikan dan kejahatan berakhir sama, perbezaan kebajikan dan nafsu dalam akhlak menjadi tidak bermakna dan Tuhan menjadi tidak adil. Orang-orang yang mengikuti cara-cara jahat di dunia ingin agar tidak ada akauntabiliti dan tidak ada ganjaran dan hukuman, kerana konsep ini menentang kesenangan hidup mereka, tetapi itu bertentangan dengan keadilan dan kebijaksanaan Tuhan dunia yang Dia harus memperlakukan kebaikan dan kejahatan, dan tidak peduli untuk melihat bagaimana orang percaya yang benar telah menjalani hidupnya di dunia dan bagaimana orang percaya yang tidak bersalah telah menikmatinya. Salah seorang daripada mereka mengekalkan diri dalam sekatan moral sepanjang hayatnya, menjadikan hak mereka untuk berbuat demikian, menghalang dirinya dari faedah dan kesenangan yang tidak sah, dan terus menanggung kerugian demi kebenaran; yang lain memenuhi keinginannya dalam setiap kemungkinan yang berhati-hati: tidak mengiktiraf hak-hak Tuhan atau rempah-rempah yang teragak-agak yang melanggar hak-hak rakyat, tetapi watt mengumpul manfaat dan hal-hal yang baik dalam kehidupan dalam setiap cara yang mungkin. Bolehkah ia diharapkan dari Allah bahawa Dia akan mengabaikan perbezaan antara kehidupan dua jenis lelaki? Sekiranya kedua-duanya sama, tiada ketidakadilan yang lebih besar boleh diakui. (Untuk penjelasan lanjut, sec Yunus: 4, Hud: 106 An-Nahl: 38 39, AI-Hajj: E N 9, An-Naml: E, N 86, Ar-Rum: 7-8, Suad: 28 dan EN 30 di atasnya).
28 Itulah, 'Allah tidak menciptakan bumi dan langit untuk sukan semata-mata, tetapi ia adalah satu sistem yang bijak dengan tujuan. Dalam sistem ini, tidak dapat dibayangkan bahawa orang-orang yang mungkin telah mencapai perbuatan baik dengan menggunakan kuasa dan cara dan sumber yang diberikan Allah dan orang-orang yang mungkin menyebarkan kerosakan dan kejahatan dengan penggunaan yang salah, akhirnya akan berakhir debu selepas kematian, dan tidak ada kehidupan akhirat di mana perbuatan baik dan buruk mereka akan membawa hasil yang baik atau buruk menurut keadilan. Jika ini demikian, alam semesta ini akan menjadi pertunjukan yang tidak berfikir, dan bukan sistem yang dirancang oleh Wise Being. "(Untuk penjelasan lanjut, sec Al An'am: 73, Yunus: 5-6, Ibrahim: 19 , An-Nahl: 3, AI-'Ankabut: 44 dan EN 75, 76; Ar-Rum: 8 dan EN 6).
29 Dalam konteks ini, kalimat itu jelas bermaksud: 'Jika orang-orang baik tidak diberi ganjaran untuk kebaikan mereka, dan orang jahat tidak dihukum karena kejahatan mereka, dan keluhan orang-orang tertindas tidak diperbaiki, itu akan menjadi ketidakadilan. Tidak mungkin ketidakadilan seperti itu di dalam Kerajaan Tuhan. Demikian juga, tidak mungkin juga ketidakadilan lain yang diberikan oleh seorang yang baik kepada ganjaran yang lebih kecil dari apa yang ada padanya, atau orang jahat diberikan hukuman yang lebih besar daripada apa yang dia berhak. "
30 "Untuk menjadikan tuhan seseorang itu" bermaksud bahawa seseorang harus menjadi hamba hawa nafsu dan keinginan seseorang: orang harus melakukan apa saja yang suka sama ada Tuhan mengharamkannya, dan tidak boleh melakukan apa yang tidak disukai, sama ada Allah telah menjadikannya wajib. Apabila seorang lelaki mula mematuhi seseorang seperti ini, itu bermakna bahawa dewa-dewa itu bukanlah Tuhan melainkan orang yang dia taat tanpa dipersoalkan, tidak kira sama ada dia memanggilnya tuannya (dengan lidah) atau tidak, dan mengukir imejnya dan sembahyang: dia atau tidak. Kerana apabila dia telah menyembahnya secara langsung tanpa persoalan, sudah cukup untuk menjadikannya dewa dan setelah shirk yang praktis, seseorang itu tidak dapat dibebaskan dari rasa bersalah shirk hanya kerana tidak memanggil objek sembahyang seseorang dengan lidah, atau bersujud diri sebelum itu. Para pengulas utama lain juga telah memberikan ulasan yang sama tentang ayat ini. Ibn Jarir mengatakan: hal-hal yang dilarang oleh Allah sebagai haram, dan tidak menganggap hal-hal yang diperbolehkan oleh-Nya sebagai sah. "Abu Bakr al-Jassas memberikan makna ini:" Dia mematuhi hawa nafsunya sebagai orang yang harus mematuhi Tuhan seseorang. "Zamakhshari menjelaskan, Oleh itu: "Dia taat kepada hawa nafsu dirinya: Dia mengikuti dirinya sendiri di mana pun ia menimbulkannya, seolah-olah dia melayani dia sebagai orang yang harus melayani Tuhan seseorang. "(Untuk penjelasan lanjut, scc EN 56 dari Al Furqan, EN 63 dari Saba, E N. 53 dari Ya Sin, dan EN 38 dari Ash-Shura).
31 Kata-kata adalla hulla-hu 'ala' ilm-in mungkin bererti: "Orang yang walaupun berpengetahuan itu tersesat oleh Allah, kerana dia telah menjadi hamba hawa nafsunya; atau "Allah, berdasarkan pengetahuan-Nya bahawa dia telah menjadikan hawa nafsu tuhannya, menyesatkannya."
32 Untuk komen membiarkan seseorang tersesat dan meletakkan meterai di hatinya dan telinga dan coveting di matanya, scc AI-Baqarah: 7, 18, AIAn'am: 25 dan EN 28, Al-A'raf: 100, At-Taubah: 87, 93, Yunus: 74 dan EN 73, Ar-Ra'd: 27, Ibrahim: 4, 27, An-Nahl: 108, Bani Isra'il: 46, Ar-Rum; 59, Fatir: 8 dan EN 16, 17, dan EN 54 dari Al-Mu'minun).
33 Dari konteks di mana ayat ini berlaku, menjadi jelas bahawa hanya orang-orang yang menafikan akhirat, yang ingin melayani hawa nafsu mereka dan yang menganggap keyakinan di akhirat sebagai penghalang terhadap kebebasan mereka. Kemudian, sekali mereka. telah menafikan akhirat, perbudakan diri mereka semakin meningkat dan mereka terus mengembara ke penyimpangan. Mereka melakukan segala jenis kejahatan tanpa merasa ragu-ragu; mereka tidak teragak-agak untuk merampas hak orang lain; mereka tidak boleh dijangka menahan diri apabila ada peluang bagi mereka untuk melakukan lebihan atau ketidakadilan hanya kerana menghormati keadilan dan kebenaran di dalam hati mereka. Acara dan peristiwa yang boleh menjadi amaran kepada seorang lelaki, juga disaksikan oleh mereka, tetapi mereka membuat kesimpulan yang salah bahawa apa yang mereka lakukan adalah betul dan mereka harus melakukan perkara yang sama. Tiada kata nasihat bergerak mereka; tiada hujah, yang boleh menghalang seseorang daripada kejahatan, merayu kepada mereka; tetapi mereka terus membuat perancangan dan memberi lebih banyak hujah untuk membenarkan kebebasan mereka yang tidak terkawal, dan fikiran mereka kekal siang dan malam hanya dengan cara-cara dan cara-cara untuk memenuhi kepentingan dan keinginan mereka sendiri dalam setiap cara yang mungkin dan bukannya melakukan pemikiran yang baik. Ini adalah bukti nyata bahawa penolakan akhirat adalah merosakkan moral manusia. Satu-satunya perkara yang boleh menghalang manusia dalam batas-batas manusia ialah perasaan bahawa manusia tidak bertanggungjawab tetapi harus memberikan pertimbangan tentang perbuatannya di hadapan Allah. Tidak ada perasaan ini walaupun seseorang itu sangat belajar, dia tidak dapat membantu mengamalkan sikap dan tingkah laku yang lebih buruk daripada binatang itu.
34 Ini adalah, "Tidak ada ilmu pengetahuan yang mana mereka mungkin tahu dengan pasti bahawa selepas kehidupan ini tidak ada kehidupan lain bagi Manusia, dan jiwa manusia itu tidak dirampas oleh Perintah Allah, tetapi dia mati dan hanya binasa Dalam masa yang singkat, penyokong-penyokong di akhirat mengatakan perkara-perkara ini bukan berdasarkan apa-apa pengetahuan tetapi hanya dengan tekaan. Maksimum yang mereka boleh katakan secara saintifik adalah: "Kami tidak tahu sama ada terdapat kehidupan selepas kematian atau tidak; "tetapi mereka tidak boleh berkata:" Kami tahu bahawa tidak ada kehidupan lain selepas kehidupan ini. "Begitu juga, mereka tidak boleh membuat tuntutan mengetahui secara saintifik bahawa jiwa manusia tidak disita oleh Perintah Tuhan tetapi dia binasa setelah mati seperti jam tangan yang tiba-tiba berhenti berfungsi, yang paling mereka boleh katakan adalah ini: "Kami tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam pemeran sama ada." Sekarang persoalannya ialah: Bilakah sejauh mana pengetahuan manusia ada kemungkinan sama ada kehidupan selepas itu kematian atau tidak ada nyawa selepas kematian, a adakah jiwa dirampas oleh Perintah Allah, atau manusia yang mati pada dirinya sendiri sepanjang masa, apa sebabnya orang-orang ini meninggalkan kebarangkalian kemungkinan Akhirat dan memberikan penghakiman mereka memihak kepada penolakannya? Adakah mereka mempunyai alasan lain daripada ini, sebenarnya, mereka menentukan persoalan ini berdasarkan keinginan mereka dan bukan dengan apa-apa hujah? Kerana mereka tidak menyukai kehidupan yang harus ada selepas kematian dan kematian bermakna keseluruhan penghapusan dan bukan penyitaan jiwa oleh Perintah Allah, mereka membuat keinginan hati mereka kepercayaan dan menafikan kebarangkalian yang lain. "
35 "Wahyu-wahyu yang jelas nyata": Wahyu-wahyu di mana hujah-hujah yang kuat telah diberikan untuk kemungkinan akhirat dan di mana telah dinyatakan bahawa kejadiannya adalah permintaan kebijaksanaan dan keadilan, dan ketidakcekapannya menjadikan seluruh sistem alam semesta tidak bermakna dan tidak masuk akal.
36 Dengan kata lain, apa yang mereka katakan ialah: Apabila seseorang memberitahu mereka bahawa ada kehidupan selepas kematian, dia mesti membangkitkan orang mati dari kubur dan membawanya ke hadapan mereka. Dan jika ini tidak dilakukan, mereka tidak boleh percaya bahawa orang mati akan dibangkitkan semula pada masa yang sama pada masa yang akan datang, sedangkan tiada siapa yang memberitahu mereka bahawa orang mati akan dibangkitkan untuk hidup di dunia ini dan apabila diperlukan secara berasingan, tetapi apa yang dikatakan adalah: Pada Hari Kiamat akan dibangkitkan Allah. semua manusia hidup secara serentak dan akan menundukkan mereka untuk akauntabiliti dan menghukum dan memberi ganjaran kepada mereka dengan sewajarnya.
37 Ini adalah jawapan mereka yang mengatakan bahawa kematian datang kepada manusia secara automatik dalam perjalanan masa. Maksudnya: "Anda tidak dapat hidup secara tidak sengaja atau kematian anda secara automatik. Ia adalah Tuhan yang memberi anda hidup dan Dia yang mengambilnya."
38 Ini adalah jawapan kepada tuntutan mereka: "Bawakan kembali nenek moyang kita jika kamu jujur." Untuk ini ia telah berkata: "Ini tidak akan berlaku sekarang secara berasingan untuk individu, tetapi Hari telah ditetapkan untuk mengumpulkan semua manusia bersama-sama."
39 Maksudnya, "Ini adalah kekurangan pengetahuan dan pemahaman yang benar yang merupakan sebab sebenar orang yang menafikan akhirat, jika tidak, ia tidak datang tetapi tidak datang yang bertentangan dengan alasan. Jika seseorang mencerminkan sistem yang benar alam semesta dan sendiri, dia akan menyedari bahawa tidak ada keraguan tentang kedatangan akhirat. "
40 Menghadap konteksnya, ayat ini dengan sendirinya memberikan makna bahawa ia sama sekali tidak berada di luar kuasa Tuhan yang memerintah atas alam semesta yang hebat dan luar biasa itu sehingga Dia harus membawa manusia yang telah Dia ciptakan pada awalnya kembali menjadi kewujudan sekali lagi.
41 Adalah, rasa takut dan ketakutan di Dataran Kebangkitan dan ketakutan di Mahkamah Ilahi akan menjadi etika bahawa ia akan memecah kebencian orang-orang yang paling sombong dan sombong, dan setiap orang akan mendapati berlutut dengan rendah hati.
42 Cara yang mungkin untuk mendapatkan sesuatu yang direkodkan bukan dengan menggunakan pen dan kertas sahaja. Manusia sendiri telah menemui di dunia ini beberapa bentuk lain untuk merekodkan kata-kata dan tindakan manusia dan menghasilkan semula mereka secara tepat dan tepat; dan kita tidak dapat membayangkan apa kemungkinan lain ia masih belum ditemui, yang manusia sendiri akan menemui dan mengeksploitasi pada masa akan datang. Sekarang, siapakah yang dapat mengetahui bagaimana dan dengan apa cara Allah mendapatkan setiap perkataan manusia yang direkodkan, setiap pergerakan dan tindakannya, bahkan niat dan motif, keinginan dan idea tersembunyinya, dan bagaimana Dia akan meletakkan sebelum setiap manusia dan setiap kelompok dan setiap bangsa atau keseluruhan pekerjaannya dengan tepat dan tepat?
43 Maksudnya, "Kamu mengira bahawa di bawah martabat kamu percaya kepada wahyu Allah dan tunduk kepada mereka, dan menganggap diri kamu berada di bawah tunduk dan penghambaan."
44 Orang yang disebutkan di dalam ayat 24 di atas adalah orang-orang yang menafikan akhirat secara terbuka dan mutlak, di sini mereka yang tidak pasti walaupun mereka tidak menolak kemungkinannya kerana tekaan. Rupa-rupanya terdapat perbezaan yang besar di antara dua kumpulan di mana salah satu daripada mereka menafikan akhirat dan yang lain menganggapnya sebagai mungkin berdasarkan ramalan. Tetapi bagi hasil dan hujung akhir, tidak ada perbezaan di antara mereka, kerana akibat moral penolakan di akhirat dan kekurangan iman di dalamnya adalah sama. Seseorang sama ada dia tidak mempercayai di akhirat atau tidak percaya di dalamnya, sama ada dengan tidak dapat dielakkan tanpa rasa akauntabiliti di hadapan Allah, dan kekurangan perasaan itu akan melibatkan dia dalam kesilapan dan penyelewengan pemikiran dan tindakan. Hanya kepercayaan dan kepercayaan di akhirat dapat menahan seorang lelaki di landasan yang betul di dunia. Tanpa ketiadaannya, keraguan dan penyangkalan kedua-duanya memberikannya sikap yang tidak bertanggungjawab yang sama, dan kerana sikap sikap tidak bertanggungjawab yang sama adalah penyebab sebenar manusia yang ditakdirkan di akhirat, oleh sebab itu, penolakan itu tidak dapat melarikan diri dari Neraka ataupun orang yang kurang iman di dalamnya.
45 Maksudnya, "Di sana mereka akan mengetahui bahawa cara mereka bertindak, amalan dan adab mereka, dan tindakan dan kesenangan mereka, yang mereka anggap sebagai sangat baik di dunia adalah, sebenarnya, sangat buruk: mereka telah melakukan asas kesilapan dalam pemikiran bahawa mereka tidak bertanggungjawab kepada sesiapa sahaja, dan ini telah menyebabkan kerja-kerja ikan paus mereka sia-sia dan sia-sia. "
Kalimat terakhir ini menggambarkan cara tuan yang setelah menegur beberapa hamba-hambanya beralih kepada orang lain dan berkata: "Baiklah, orang-orang celaka ini sekarang layak mendapat hukuman sedemikian!"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top