Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
46. Surah Al Ahqaf (Angin Pasir Pasir Kurung Angin)
Statistik
Tempoh Wahyu
Ia ditentukan oleh peristiwa sejarah yang telah disebutkan dalam ay. 29-32. Insiden lawatan jin dan perjalanan mereka selepas mendengar Al-Quran telah berlaku, menurut tradisi Hadis dan kesusasteraan biografi yang dipersetujui , pada masa Rasulullah berhenti di Makkah semasa perjalanan pulang dari Ta 'jika ke Mekah. Dan mengikut semua tradisi sejarah yang sahih ia pergi ke Ta'if tiga tahun sebelum Hijrah ; oleh itu ditentukan bahawa Surah ini telah diturunkan ke penghujung tahun ke-10 atau pada awal tahun ke-11 kenabian.
Latar belakang sejarah
Tahun ke-10 kenabian adalah tahun penganiayaan yang melampau dan kesusahan dalam kehidupan nabi Nabi. Quraish dan suku-suku lain telah meneruskan boikot mereka Bani Hashim dan umat Islam selama tiga tahun dan nabi dan rakyat keluarganya dan sahabatnya terkepung di Shi'b Abi Talib. Quraish telah menyekat tempat ini dari setiap sisi supaya tidak ada jenis bekalan yang dapat mencapai orang-orang yang terkepung. Hanya pada musim haji mereka dibenarkan keluar dan membeli barang keperluan. Tetapi pada masa itu apabila Abu Lahab melihat mana-mana mereka yang mendekati pasar atau karavan dagangan dia akan memanggil para pedagang yang menggalakkan mereka untuk mengumumkan larangan artikel mereka untuk mereka, dan akan berjanji bahawa dia sendiri akan membeli barang-barang itu jadi bahawa mereka tidak mengalami kerugian. Boikot ini yang berterusan tanpa gangguan selama tiga tahun telah memecah belakang umat Islam dan Bani Hashim; begitu banyak sehingga kadang-kadang mereka terpaksa makan rumput dan daun pokok.
Akhirnya, apabila pengepungan itu ditarik balik tahun ini, Abu Talib, paman nabi yang telah melindungi dirinya selama sepuluh tahun yang panjang, meninggal dunia, dan hampir sebulan kemudian isterinya, Hadrat Khadijah, yang menjadi sumber perdamaian dan penghiburan baginya sejak permulaan panggilan, juga meninggal dunia. Kerana kejadian-kejadian tragis ini, yang saling mengikuti satu sama lain, nabi sering merujuk kepada tahun ini sebagai tahun kesedihan dan kesedihan.
Setelah kematian Hadart Khadijah dan Abu Talib, orang kafir Makkah menjadi lebih berani terhadap Nabi. Mereka mula merawatnya dengan lebih keras. Begitu banyak sehingga menjadi sukar baginya melangkah keluar dari rumahnya.Daripada zaman ini, Ibn Hisham telah menceritakan kejadian itu bahawa seorang penipu Quraish pada suatu hari membuang debu kepadanya secara terbuka di jalan.
Akhirnya, Rasulullah meninggalkan Ta'if dengan hasrat bahawa dia harus mengundang Bani Thaqif ke Islam, walaupun mereka tidak menerima Islam, mereka mungkin sekurang-kurangnya dipujuk untuk membolehkannya bekerja untuk misi dengan aman. Dia tidak mempunyai kemudahan mana-mana kenderaan pada masa itu, dan mengembara ke Ta'if dengan berjalan kaki. Mengikut beberapa tradisi, dia telah pergi ke sana sendirian, tetapi menurut orang lain, dia diiringi oleh Zaid bin Harithah. Beliau tinggal di Ta'if selama beberapa hari, dan menghampiri setiap ketua dan bangsawan Bani Thaqif dan bercakap kepadanya tentang misinya. Tetapi bukan sahaja mereka enggan mendengarkannya, tetapi jelas memberitahunya bahawa dia harus meninggalkan bandar mereka, kerana mereka takut bahawa pemberitaannya mungkin "merosakkan" generasi muda mereka. Oleh itu, beliau terpaksa meninggalkan Ta'if. Apabila dia keluar dari bandar, ketua-ketua Thaqif membina hamba-hamba dan orang-orang jahat di belakangnya, yang terus-menerus menangis kepadanya, menyalahgunakannya dan mengetuk dia dengan batu jauh dari salah satu sisi jalan sehingga dia dipecahkan dengan luka-luka dan kasutnya dipenuhi dengan darah. Dia berputus asa dan habis dia berlindung di bawah naungan dinding taman di luar Ta'if, dan berdoa:
"Wahai Tuhan, kepada Engkau aku merungut kelemahan saya, sedikit sumber dan rendah hati di hadapan manusia, wahai Maha Penyayang, Engkau adalah Tuhan yang lemah, dan Engkau adalah Tuhanku, kepada siapakah yang Engkau janjikan kepada-Ku? Saya tidak peduli dengan musuh, siapa yang Engkau berikan kuasa kepada-Ku, jika Engkau tidak marah kepada-Ku, aku tidak peduli, kasih-Mu lebih luas bagiku, dan aku berlindung pada terang wajah-Mu yang menerangi kegelapan , dan perkara-perkara di dunia ini dan seterusnya akan diperintahkan supaya jangan kemarahan Engkau turunkan kepadaku atau cahaya murka-Mu kepadaku, untuk memuaskan Engkau, sehingga Engkau berkenan, tidak ada kekuatan dan tidak dapat menyelamatkan Engkau . " (Ibn Hisham: Terjemahan Terjemahan Guillaume, ms 193).
Bersedih hati dan hati apabila dia kembali dan mencapai Qarn al-Manazil, dia merasa seolah-olah langit mendung oleh awan. Dia melihat ke atas dan melihat Jibril di hadapannya, yang berseru: "Allah telah mendengar cara orang-orang kamu menjawab, oleh itu dia telah menghantar malaikat ini yang bertanggungjawab terhadap gunung-gunung, supaya kamu boleh memerintahkannya seperti yang kamu kehendaki." Kemudian malaikat gunung menyambutnya dan menyampaikan: "Jika kamu suka, saya akan membongkar gunung dari kedua belah pihak atas orang-orang ini." Rasulullah menjawab: "Tidak, tetapi saya mengharapkan agar Allah menciptakan dari benih mereka yang tidak akan menyembah melainkan Allah, Yang Maha Esa." (Bukhari, Dhikr al Mala'ikah , Muslim: Kitab al-Maghazi ; Nasa'i: Al-Bauth ).
Selepas itu dia pergi untuk bertahan selama beberapa hari di Makkah, bingung tentang bagaimana dia akan menghadapi orang-orang Makkah, yang, menurutnya, akan terus memujuknya setelah mendengar apa yang telah terjadi di Ta'if. Di sinilah suatu malam ketika dia membaca Al-Qur'an dalam Doa, sekelompok jin itu berlalu dan mendengarkan Al-Qur'an, percaya kepadanya, dan kembali kepada umatnya untuk memberitakan Islam. Oleh itu, Allah memberikan kepada RasulNya berita baik bahawa jika lelaki itu melarikan diri dari jemputannya, terdapat banyak jin, yang telah menjadi orang mukmin, dan mereka menyebarkan pesannya di antara jenis mereka sendiri.
Perkara Matter dan Topik
Begitu keadaan ketika Surah ini diturunkan. Sesiapa yang memelihara latar belakang ini, dalam satu tangan, dan mengkaji Surah ini, di sisi lain, tidak akan ragu lagi dalam fikirannya bahawa ini bukanlah sekadar komposisi Muhammad (yang menjadi damai Allah), tetapi " Wahyu dari Yang Maha Kuasa, Semua Bijaksana Allah. " Tidak ada tempat di Surah ini, dari awal hingga akhir, adakah seseorang dapat melihat perasaan dan tindak balas manusia yang secara semulajadi dihasilkan oleh seorang lelaki yang melalui keadaan keras seperti itu. Sekiranya ia adalah perkataan Muhammad (yang menjadi damai Allah) yang terjadinya kesedihan peribadi sesudah yang lain dan yang tidak terhitung banyaknya dan pengalaman pahit baru-baru ini di Ta'if telah menyebabkan kesesakan dan kesakitan yang melampau, ia akan mencerminkan dalam tahap tertentu keadaan fikiran lelaki yang menjadi subjek kesukaran dan kesedihan ini.Pertimbangkan doa yang kami sebut di atas: ia mengandungi bahasa sendiri yang setiap perkataannya tepu dengan perasaan yang dimilikinya pada masa itu. Tetapi Surah ini yang diturunkan secara tepat dalam tempoh yang sama dan dibacakan olehnya di bawah keadaan yang sama, benar-benar bebas dari setiap tanda atau jejak masa itu.
Subjek Surah adalah untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir tentang kesilapan di mana mereka terlibat, dan juga menentang sombong, dan mengutuk lelaki yang cuba menebus mereka. Mereka menganggap dunia sebagai tempat yang tidak berguna dan tidak berguna di mana mereka tidak bertanggungjawab kepada sesiapa pun. Mereka berpendapat bahawa jemputan kepada Tauhid adalah palsu dan terikat kepada kepercayaan bahawa dewa-dewa mereka sebenarnya adalah sekutu Allah. Mereka tidak cenderung untuk mempercayai bahawa Al-Qur'an adalah Firman Tuhan semesta alam. Mereka mempunyai konsep salah rasul yang pelik berdasarkan yang mana mereka telah mengemukakan kriteria yang aneh untuk menilai tuntutan nabi itu. Dalam pengiraan mereka, satu bukti besar tentang Islam yang tidak berasaskan kebenaran adalah bahawa para penatua dan ketua-ketua penting suku-suku dan pemimpin yang dipanggil bangsa mereka tidak menerima dan hanya beberapa lelaki muda, dan beberapa orang miskin dan beberapa budak telah menegaskan keyakinan di dalamnya. Mereka menganggap bahawa Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian dan penghargaan dan hukuman di akhirat adalah fabrikasi yang kejadiannya benar-benar keluar dari soalan.
Dalam Surah ini, setiap kesalahpahaman ini telah dibantah secara ringkas tetapi rasional, dan orang-orang kafir telah diberi amaran bahawa jika mereka menolak ajakan Al-Qur'an dan Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) oleh prasangka dan ketabahan bukannya cuba memahami kebenarannya secara rasional, mereka hanya akan bersiap untuk azab mereka sendiri.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-2] Ha-Mim. 1 Pengantar Kitab ini adalah dari Yang Maha Kuasa, Maha Bijaksana Allah.
[3] Kami telah menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara mereka dengan kebenaran dan bertahan untuk suatu tempoh yang ditetapkan, tetapi orang-orang yang kafir itu berpaling dari kebenaran yang mereka telah diperingatkan. 3
[4-6] Wahai Nabi, katakan kepada mereka, "Pernahkah kamu melihat dengan pandangan yang terbuka kepada orang-orang yang kamu sembah selain Allah? Tunjukkan kepadaku apa yang telah mereka ciptakan di dunia, atau, adakah mereka mempunyai bahagian dalam penciptaan dan kawalan langit, bawakan kepadaku Kitab yang diwahyukan sebelum ini, atau buatlah sebahagian dari ilmu (untuk menolong kepercayaan kamu) jika kamu jujur. " 4 Dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang menyeru, daripada Allah, orang-orang yang tidak dapat menjawabnya hingga hari kiamat? 5 Tidak, mereka juga tidak menyedari bahawa mereka sedang dipanggil. 6 Dan apabila semua manusia akan berkumpul, mereka akan menjadi musuh orang-orang yang memanggil mereka dan akan menyangkal penyembahan mereka. 7
[7-8] Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas, dan kebenaran datang sebelum mereka, orang-orang kafir berkata: "Ini adalah sihir yang nyata." 8 Adakah mereka bermaksud mengatakan bahawa Rasul sendiri telah membuatnya? 9 Katakan kepada mereka, "Jika saya telah membuatnya sendiri, kamu tidak akan dapat melakukan apa pun untuk menyelamatkan saya dari azab Allah, dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu katakan, Dia cukup sebagai saksi antara saya dan kamu, adalah Yang Maha Pengampun, Yang Maha Pemurah. " 11
[9-10] Katakan kepada mereka, "Saya bukan Rasulullah yang baru, saya tidak tahu apa yang akan menimpa kamu esok atau apa yang akan menimpa saya, saya hanya mengikut apa yang diturunkan kepada saya, dan saya tidak lebih daripada seorang pemberi peringatan . " 12 Wahai Nabi, katakan kepada mereka, "Pernahkah kamu menganggap bahawa jika ini (Al Qur'an) benar-benar berasal dari Allah, namun kamu menafikannya, dan apa yang akan menjadi akhir kamu? 13 Dan seorang saksi dari kalangan orang Israel telah memberi kesaksian kepada yang seperti itu, dia percaya ketika kamu menunjukkan kesombongan. 14 Allah tidak menunjukkan petunjuk kepada orang-orang yang zalim itu. "
[11-12] Mereka yang enggan beriman berkata kepada orang-orang yang beriman, "Sekiranya ada kebaikan untuk mempercayai Kitab ini, mereka tidak akan beriman kepada kami sebelum ini." 15 Oleh kerana mereka tidak mendapat petunjuk daripadanya, mereka pasti akan berkata, "Ini adalah kepalsuan kuno." 16 Sebelum itu, Kitab Nabi Musa as telah menjadi petunjuk dan rahmat, dan Kitab ini diturunkan untuk mengesahkannya dalam bahasa Arab dan memberi peringatan kepada orang-orang yang zalim dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang telah mengadili orang-orang yang soleh tingkah laku.
[13-14] Sesungguhnya orang-orang yang berkata, "Allah semata-mata adalah Tuhanku," maka mereka tetap teguh, mereka tidak akan merasa takut dan tidak akan berdukacita. 18 Mereka semua akan pergi ke Surga di mana mereka akan hidup selama-lamanya, pahala untuk perbuatan yang mereka lakukan di dunia.
[15-20] Kami telah memerintahkan manusia untuk merawat ibu bapanya dengan baik. Ibunya melahirkan dia dengan kesusahan dan dia memberinya lahir dengan kesusahan, dan gagangnya dan penyapihannya mengambil masa tiga puluh bulan, 19 sehingga ketika ia mencapai kekuatannya yang penuh dan menjadi empat puluh tahun, dia berkata, "Ya Tuhanku, beri aku kasih karunia yang saya dapat mengucapkan terima kasih atas nikmat-nikmat yang Engkau anugerahkan kepada saya dan kepada ibu bapa saya, dan saya harus melakukan kerja-kerja baik seperti yang dapat menyenangkan kamu, dan membuat anak-anak saya juga baik untuk menghibur saya. Saya dari orang-orang yang telah menyerah diri kepada-Mu (sebagai umat Islam). "Dari orang-orang seperti itu Kami menerima yang terbaik dari perbuatan mereka dan mengawasi kejahatan mereka. 21 Mereka akan menjadi penghuni syurga menurut janji yang telah dijanjikan kepada mereka (di sini). Tetapi orang yang berkata kepada ibu bapanya, "Tergantung diri kamu, apa yang kamu ketahui dengan saya ini, bahawa saya akan dibawa keluar dari kubur selepas kematian, sedangkan banyak generasi telah meninggal sebelum saya (dan tidak ada yang bangkit dari antara mereka). Ibu dan bapa menangis untuk membantu Allah dan berkata, "Percayalah, hai orang jahat! Janji Allah adalah benar. "Tetapi dia berkata," Ini hanyalah cerita-cerita zaman kuno. "Inilah orang-orang yang terhadapnya keputusan azab telah ditetapkan, dan mereka juga akan menjadi tuan rumah jin dan manusia masing-masing yang telah meninggal sebelum mereka, sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang rugi. 22 Maka masing-masing dari kedua golongan itu akan berpangkat mereka menurut perbuatan-perbuatan mereka, supaya Allah memberi pahala kepada mereka dengan apa yang telah mereka kerjakan. 23. Apabila orang-orang yang kafir diumumkan di neraka, akan dikatakan kepada mereka: "Kamu telah habis bahagian kamu dari perkara-perkara yang baik dalam kehidupan kamu di dunia ini dan kamu menyukai mereka sepenuhnya. Hari ini kamu akan dihukum dengan azab yang memalukan akibat akibat keangkuhan yang kamu tunjukkan di bumi, tanpa apa-apa hak, dan pelanggaran yang kamu lakukan. "
[21-23] Dan ceritakan kepada mereka kisah saudara dari 'Ad (Hud), ketika dia memberi peringatan kepada kaumnya di Ahqaf 25 - dan para pemberi peringatan itu telah mendahului dan mengikutinya - berkata, "Janganlah menyembah selain Allah. takut kepada kamu azab hari yang dahsyat. " Mereka berkata, "Adakah kamu datang untuk menggoda kita dari tuhan-tuhan kita? Nah, bawakan azab kamu yang kamu mengancam kita, jika kamu benar." Dia berkata, "Pengetahuan tentang hal ini adalah dengan Allah, 26 Saya hanya menyampaikan kepada kamu pesan yang saya telah diutus, tetapi saya melihat bahawa kamu adalah orang yang Sunk dalam kejahilan." 27
[24-26] Kemudian ketika mereka melihat azab yang datang ke lembah-lembah mereka, mereka berkata, "Ini adalah awan yang akan memberi kita banyak hujan." Tetapi, inilah hal yang sama yang kamu minta disegerakan. Ini adalah badai angin membawa siksaan yang menyakitkan. Ia akan memusnahkan segala-galanya oleh Perintah Tuhannya. Oleh itu, tidak ada yang dapat dilihat kecuali tempat kediaman mereka yang kosong. Demikianlah Kami membalas balasan mereka. 29 Kami telah memberikan kepada mereka apa yang Kami tidak berikan kepadamu. 30 Kami telah memberikan kepada mereka telinga dan mata dan hati, tetapi tidak ada telinga, mata dan hati mereka yang tidak dapat menolong mereka, kerana mereka menafikan ayat-ayat Allah, dan mereka dikelilingi oleh perkara yang sama yang mereka mengejek.
[27-28] Kami telah memusnahkan banyak tempat di sekelilingmu. Kami menurunkan ayat-ayat Kami kepada mereka berulang-ulang dalam pelbagai cara agar mereka berhenti (dari kesalahan). Kemudian, mengapa makhluk-makhluk itu tidak membantu mereka yang mereka telah menjadikan tuhan-tuhan mereka bukannya Allah, dan menganggap mereka sebagai cara untuk mendekatkan diri kepadaNya? 32 Tetapi mereka telah hilang dari mereka; dan ini adalah akhir dari kebohongan mereka dan kepercayaan palsu mereka yang telah mereka ciptakan.
[29-32] Ketika Kami membawa kepadamu sekumpulan jin, supaya mereka dapat mendengar Al Qur'an. 33 Dan ketika mereka sampai ke tempat yang kamu baca, mereka berkata seorang kepada yang lain: "Hentikanlah!" Apabila bacaannya berakhir, mereka kembali kepada warganya sebagai warganegara. Mereka berkata kepada mereka, "Wahai kaum kami, kami baru mendengarkan sebuah kitab yang diturunkan kepada Nabi Musa, yang mengandungi Kitab-kitab yang terdahulu sebelum itu, dan mereka memberi petunjuk kepada kebenaran dan jalan yang lurus. Menerima jemputan orang yang memanggil Allah dan beriman kepadanya. Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. " 35 Dan 36 orang yang tidak menjawab orang yang memanggil kepada Allah tidak mempunyai kekuatan di muka bumi untuk menjadikan Allah tidak berdaya dan tidak ada pelindung dan penjaganya untuk menyelamatkannya dari Allah. Orang itu terlibat dalam kesilapan nyata.
[33-34] Tidakkah mereka melihat bahawa Allah yang menciptakan langit dan bumi dan tidak dibasuh oleh penciptaan mereka, pastinya kuasa untuk membangkitkan orang mati kepada kehidupan! Kenapa tidak! Sesungguhnya Dia mempunyai kuasa atas segalanya. Pada hari orang-orang kafir musyawarah di Neraka, mereka akan ditanya, "Bukankah ini yang benar?" Mereka akan berkata, "Ya, oleh Tuhan kami (ini adalah Kebenaran!)." Allah akan berkata, "Nah, maka rasakanlah azab sebagai akibat dari menafikan Kebenaran (di dunia)."
[35] Oleh itu, bersabarlah dengan sabar, wahai Nabi, sebagaimana yang dilakukan oleh Rasul-rasul dengan ketegasan tujuan, dan janganlah tergesa-gesa terhadap mereka. Pada hari ini orang-orang melihat bahawa dengan mana mereka diancam, ia akan kelihatan kepada mereka bahawa mereka tidak tinggal di dunia selama lebih dari satu jam sehari. Mesej telah disampaikan. Sekarang, adakah mana-mana orang lain yang tidak taat dipusnahkan?
1 Untuk penjelasan, sec EN 1 dari Surah Az-Zumar, EN 1 dari AI-Jathiyah dan juga EN 1 As-Sajdah untuk memahami semangat sebenar pengenalan ini.
2 Untuk penjelasan, ace Al-An'am: 73, Yunus: 5-6, Ibrahim: 19, Al-Hijr: 85, An-Nahl: 3, AI-Anbiya, 16-18. Al-Mu'minun: 115, AI-`Ankabut: 44, Ar Rum: 8 dan EN yang sepadan.
3 Itulah, "Fakta sebenarnya ialah alam semesta ini bukanlah permainan yang tidak senonoh tetapi sistem yang bijak, bijaksana di mana keputusan mengenai kebaikan dan yang buruk, penindas dan yang tertindas, semestinya didasarkan pada keadilan, dan masa kini sistem alam semesta tidak kekal dan abadi, tetapi ia mempunyai tempoh tetap yang ditetapkan untuknya pada masa tamat yang mana ia akan dapat dihentikan. Bagi Mahkamah Allah juga terdapat waktu yang telah ditetapkan dan tentunya akan ditetapkan ketika masa untuk mencapai matlamatnya, tetapi orang-orang yang enggan mempercayai Nabi Allah dan Kitab-Nya, telah menghindari kebenaran-kebenaran ini. Mereka tidak menghiraukannya bahawa suatu masa akan datang apabila mereka perlu membuat akaun dari perbuatan mereka, mereka berfikir bahawa Rasul Allah telah melakukan kesalahan besar dengan memberi amaran kepada mereka tentang kebenaran ini, sedangkan dia telah melakukan kebaikan dengan memberi peringatan kepada mereka bukan sahaja masa mereka akan dipertanggungjawabkan tetapi juga mengenai apa yang berlaku Ia akan dipersoalkan pada masa itu supaya mereka boleh mempersiapkan diri dengan sewajarnya. "
Untuk memahami wacana berikut, perlu diingat bahawa kesilapan asas manusia adalah yang dia lakukan berkenaan dengan menentukan kepercayaannya tentang Tuhan. Dalam hal ini, penerapan akidah tanpa cela atas dasar khabar angin, tanpa pemikiran dan penyiasatan yang serius dan mendalam, adalah kebodohan yang luar biasa, yang membela sikap manusia terhadap kehidupan di dunia dan merosakkan takdirnya selama-lamanya. Tetapi sebab kenapa manusia terlibat dalam jenis kecemasan yang berbahaya ini adalah bahawa dia menganggap dirinya sebagai tidak bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab dan mengembangkan salah faham bahawa apa pun kredo yang dia boleh mengadopsi tentang Tuhan, tidak akan ada perbezaan, kerana tidak ada kehidupan selepas kematian di mana dia mungkin harus menghadapi akauntabiliti, atau jika ada kehidupan sedemikian dan dia juga dipanggil untuk memperhitungkan, makhluk-makhluk yang dia seorang penyembah, akan menyelamatkannya dari apa-apa nasib yang jahat. Kekurangan rasa tanggungjawab yang sama menyebabkannya menjadi tidak sepatutnya dalam pemilihan kepercayaan agama, dan atas dasar itu dia mengarang segala macam akidah yang tidak masuk akal, dari atheisme kepada setiap bentuk politeisme, atau mengadopsi akidah yang dibuat oleh orang lain. "
4 Sebagai alamat adalah orang-orang polytheistic mereka diberitahu realiti kejam yang tidak rasional di mana mereka bertahan dengan cuai kerana kekurangan rasa tanggungjawab. Seiring dengan mengakui Allah sebagai Pencipta alam semesta mereka telah menjadikan banyak makhluk lain makhluk-makhluk mereka: mereka memanggil mereka, menganggap mereka sebagai pemenuhan keperluan mereka dan penyingkiran kesulitan: sujud dan membuat persembahan di hadapan mereka, dan menganggap mereka mempunyai kuasa membuat dan mengeluarkan nasib waris. Mengenai makhluk-makhluk yang sama, mereka ditanya: "Atas dasar apakah kamu menjadikan mereka dewa-dewa kamu?" Jelas sekali, hanya terdapat dua pangkalan untuk menganggap seseorang sebagai sekutu dalam penyembahan bersama Allah: sama ada manusia sendiri harus tahu melalui beberapa cara pengetahuan bahawa dewa-Nya juga mempunyai bahagian dalam membuat bumi dan langit, atau Allah sendiri telah menyatakan bahawa begitu dan-begitu juga adalah sekutu-Nya dalam fungsi-fungsi Ketuhanan. Sekarang, jika seorang musyrik tidak boleh membuat tuntutan bahawa dia memiliki pengetahuan langsung tentang dewa-dewa itu sebagai sekutu Tuhan, atau dia tidak dapat menunjukkan dalam Kitab yang diutus oleh Tuhan bahawa Tuhan sendiri telah melantik seseorang sebagai sekutu-Nya, kepercayaannya pasti tidak berasas .
Dalam ayat ini, "sebuah kitab yang diturunkan sebelum ini" membayangkan sebuah Kitab yang diutus oleh Allah sebelum Al-Quran, dan "sebahagian yang tersisa" pengetahuan membayangkan sebahagian daripada ajaran nabi dan orang-orang yang benar pada masa dahulu, yang mungkin mencapai generasi akhir dengan pasti. Tidak ada semacam syirik dalam apa jua manusia yang telah menerima melalui dua cara ini. Segala Kitab Syurgawi sebulat suara membentangkan Tauhid yang sama dengan mana Al-Quran mengajak orang-orang, dan tidak ada sisa-sisa yang ada di zaman purba yang membuktikan ini bahawa sesetengah Nabi atau orang suci atau orang yang benar mungkin telah mengajar rakyat untuk berkhidmat dan menyembah yang lain daripada Tuhan. Walaupun kita tidak mengambil Kitab yang bermaksud Kitab Ilahi dan sisa pengetahuan pengetahuan yang diberikan oleh para Nabi dan orang-orang yang benar, tidak ada buku sahih atau penyelidikan yang dibuat oleh seorang sarjana agama atau sekular yang menegaskan bahawa benda di bumi atau langit telah dicipta oleh orang-orang seperti itu dan orang suci atau tuhan, atau berkat-berkat tertentu dari kehidupan-kehidupan yang mendapat manfaat dari alam semesta telah diciptakan oleh dewa-dewa sedemikian dan bukan Tuhan .
5 "Tidak dapat menjawabnya": Tidak dapat menjawab permintaan dari seseorang. Maksudnya, tuhan-tuhan ini tidak mempunyai kuasa yang mana mereka dapat memberikan keputusan mengenai doa dan permohonan para penganutnya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 33 Az-Zumar).
"Sehingga Hari Kebangkitan" bermaksud bahawa selama dunia berlangsung, mereka tidak akan mendapatkan jawaban atas doa dan doa mereka dari dewa-dewa mereka, tetapi ketika Kebangkitan akan terjadi, dewa-dewa akan menjadi bermusuhan dengan penyembah mereka sendiri, seperti yang jelas dari ayat seterusnya.
6 Maksudnya, "mereka tidak mendengarkan permintaan para pendusta, ataupun melalui telinga mereka sendiri atau dengan cara lain." Hal ini dapat dijelaskan seperti ini: Kewujudan orang-orang musyrik yang di dunia telah dibahagikan kepada tiga kategori:
(1) Penciptaan tanpa kehidupan dan tidak bernyawa;
(2) orang-orang saleh yang telah meninggal dunia; dan
(3) orang-orang jahat yang telah tersesat, dan yang menyesatkan orang lain dan meninggal dunia.
Adapun kategori pertama dewa-dewa itu secara semula jadi mereka tidak akan menyedari permintaan para penyembah mereka. Adapun dewa-dewa yang kedua, yang menjadi kegemarannya dengan Tuhan mereka, ada dua sebab yang tidak diketahui oleh mereka: (a) Mereka berada di hadapan Allah dalam keadaan di mana suara-suara manusia tidak dapat menjangkau mereka secara langsung; dan (b) bahkan Allah dan malaikat-Nya tidak memberitahukan kepada mereka bahawa orang-orang yang mereka ajarkan untuk memohon kepada Allah semata-mata di dunia, telah menyeru mereka, kerana tidak ada maklumat yang dapat menyebabkan mereka kejutan yang lebih besar dari ini, dan Allah tidak sama seperti membenci jiwa hamba-hambaNya yang benar.
Sekarang jika kita menganggap kes ketiga jenis dewa, kita akan mempunyai dua sebab yang juga tidak diketahui oleh mereka: (a) Bahawa mereka telah dimasukkan ke dalam kurungan sebagai tertuduh, dan tiada suara dari dunia dapat mencapai mereka; dan (b) Bahawa Allah dan malaikat-Nya tidak menyampaikan kepada mereka berita bahawa misi mereka berkembang di dunia, dan orang-orang telah menjadikan mereka sebagai dewa, kerana berita ini akan menjadi berita gembira bagi mereka, dan Allah tidak tidak suka membuat orang jahat gembira.
Dalam hubungan ini, seseorang juga harus memahami bahawa Allah menyampaikan kepada hamba-hambaNya yang setia ucapan selamat damai dan doa rahmat dari orang-orang di dunia, kerana hal-hal ini menjadi sumber kegembiraan dan kesenangan bagi mereka; Demikian juga, Dia memberitahukan pelakunya kutukan, mengutuk dan mengutuk umat dunia, sebagaimana orang-orang kafir yang terbunuh dalam Pertempuran Badr dibuat untuk mendengar kutukan nabi menurut hadis, karena itu adalah penyebab kesakitan untuk mereka. Tetapi apa-apa yang boleh menyebabkan kesusahan kepada orang-orang yang benar dan kegembiraan kepada penyebab tidak disampaikan kepada mereka. Penjelasan ini menjadikan kebenaran tentang,. soalan pendengaran oleh dataran mati dan mudah difahami.
7 Maksudnya, mereka akan berkata: 'Kami tidak memberitahu orang ramai untuk memohon bantuan kami, dan kami tidak mengetahui bahawa mereka selalu menggunakan kami. Mereka sendiri menganggap bahawa kita dapat memenuhi keperluan mereka dan telah mula memohon kepada kita. "
8 Maksudnya: Ketika ayat-ayat Al-Quran dibacakan sebelum orang-orang kafir Makkah, mereka menyedari bahawa Al-Qur'an jauh lebih hebat daripada ucapan manusia. Komposisi para penyair, orator, dan orang-orang sastera yang paling besar tidak sepadan dengan kefasihan yang tidak dipertandingkan, tema pidato, tema luhur dan gaya hati al-Quran. Di atas semua, kata-kata dan ucapan nabi sendiri tidak dapat dibandingkan dengan wacana yang diturunkan kepadanya oleh Tuhan. Mereka yang telah mengenali beliau sejak zaman kanak-kanak tahu dengan jelas perbezaan yang besar di antara bahasa dan perkataannya dan kata-kata Al-Quran, dan tidak mungkin mereka percaya bahawa seorang lelaki yang telah tinggal siang dan malam antara mereka selama empat puluh tahun akan tiba-tiba suatu hari menjalin pidato yang mana tulisan dan gaya tidak akan menyerupai gaya ucapan dan gaya yang biasa dan dikenali. Perkara ini memperdagangkan kebenaran yang nyata di hadapan mereka, tetapi kerana mereka bengkok atas penolakan, mereka akan berkata: "Ini sihir biasa," dan bukannya mengakui sebagai Firman Ilahi setelah menyaksikan Tanda nyata ini. (Mereka menganggap Al-Qur'an sebagai sihir dari aspek lain juga, yang telah kita jelaskan dalam tafsiran kita tentang Al-Anbiya ': 3 dan E: N. 5 dari Surah Suad).
9 Nada interogatif ini mengejutkan dan kagum. Ini bermaksud untuk mengatakan: "Adakah orang-orang ini begitu malu yang mereka menuduh Muhammad (yang menjadi damai Allah) untuk menyusun Al-Qur'an sendiri? Sedangkan mereka tahu bahawa ia tidak boleh menjadi kata-katanya dan panggilan mereka sihir itu dengan sendirinya adalah satu ekspres bukti bahawa mereka menganggapnya sebagai kata yang luar biasa, yang tidak boleh terdiri daripada komposisi manusia bahkan menurut mereka sendiri. "
10 Seperti yang jelas bahawa tuduhan mereka tidak berasas dan didorong oleh keteguhan, tidak perlu mengemukakan hujah untuk menolaknya. Oleh itu, hanya ini yang dianggap sebagai tindak balas yang mencukupi: | Kalau saya benar-benar membuat sesuatu dan melakukan kejahatan berat dengan menafsirkannya kepada Allah, sebagaimana kamu menuduh saya, kamu tidak akan dapat menyelamatkan saya dari hukuman Allah. Tetapi jika itu benar-benar Firman Allah, dan kamu menolaknya dengan membawa tuduhan palsu, Allah sendiri akan berurusan dengan kamu. Sebab kenyataannya tidak tersembunyi dari Allah, dan Ia cukup untuk memutuskan antara kebenaran dan kepalsuan. Sekiranya seluruh dunia memanggil seseorang sebagai pendusta, walaupun dia benar dalam pengetahuan Allah, keputusan akhir itu akan memihak kepadanya. Di negara ini: jika seluruh dunia menganggap sesetengah orang sebagai benar walaupun dia adalah pendusta dalam pengetahuan Allah, dia akan dianggap sebagai pembohong dalam penghakiman terakhir. Oleh itu, jangan mengelirukan perkara tetapi perhatikanlah akhir anda. "
11 Di sini, ayat ini memberikan dua makna:
(1) "Sesungguhnya belas kasihan Allah dan kesabaran-Nya adalah bahawa orang-orang ini hidup di dunia, walaupun mereka tidak teragak-agak untuk mengisytiharkan Firman Allah sebagai kepalsuan, jika tidak, jika tuhan yang tidak beriman dan kejam telah menjadi tuan alam semesta ini, tidak akan membenarkan orang-orang bodoh seperti itu hidup seketika di dunia. "
(2) "Wahai orang-orang yang zalim, jika kamu melepaskan degil kamu walaupun sekarang, pintu belas kasihan Allah masih terbuka untuk kamu, dan apa yang telah kamu lakukan sebelum ini dapat diampuni."
Latar belakangnya ialah: Apabila nabi menyampaikan dirinya sebagai Rasul Allah, umat Makkah mengangkat berbagai macam bantahan terhadapnya. Mereka berkata: "Seorang Rasul yang mempunyai keluarga, yang bergerak di jalan-jalan, makan dan minum dan hidup dalam kehidupan manusia biasa. Tidak ada yang khusus tentang dia, yang mungkin membezakannya di atas orang lain dan oleh itu kita mungkin tahu bahawa Allah telah menjadikan lelaki ini sebagai Rasul-Nya. "Kemudian mereka berkata:" Sekiranya dia melarang menunjuk seorang Rasul oleh Allah, Dia akan menghantar malaikat sebagai pembantu dengan dia yang akan mengumumkan bahawa dia adalah Rasul Allah, dan akan dihukum dengan pelecehan setiap orang yang telah berbuat demikian dengan tidak sengaja Ke arahnya, betapa peliknya bahawa Allah harus menetapkan seseorang sebagai Rasul-Nya dan kemudian meninggalkannya sendirian untuk berkeliaran di jalan-jalan Makkah dan menderita segala jenis penghinaan. sepatutnya sekurang-kurangnya telah menciptakan sebuah istana yang megah dan taman yang mekar untuk Rasul-Nya. Dia tidak sepatutnya dibiarkan bergantung pada sumber istrinya sehingga 'ketika mereka kelelahan Rasul harus dipaksa untuk pergi tanpa makanan dan harus bahkan mampu membawanya ke Ta'if. " Selain itu, orang-orang ini menuntut pelbagai jenis mukjizat dari beliau dan meminta berita tentang yang ghaib. Mereka berfikir bahawa seseorang yang menjadi Rasul Allah bermaksud bahawa dia harus memiliki kuasa supernatural sehingga gunung-gunung harus bergerak di bidaan dan padang pasir sekaligus berubah menjadi ladang hijau; dia sepatutnya mempunyai pengetahuan tentang peristiwa masa lalu dan masa depan serta segala sesuatu yang tersembunyi dari orang lain.
Jawapan yang sama telah diberikan dalam ayat-ayat ini, dan setiap ayat mengandungi dunia makna.
Pertama, dikatakan: 'Beritahu mereka: Saya bukan seorang Rasul yang baru. "Maksudnya," Saya yang dilantik sebagai seorang Rasul bukanlah satu peristiwa baru yang seumpamanya di dunia sehingga anda mungkin mempunyai kekeliruan tentang ciri-ciri seorang Rasul. Ramai Rasul telah datang ke dunia sebelum saya, dan saya tidak berbeza dari mereka. Tidak pernah ada seorang Rasul yang datang, yang tidak mempunyai keluarga, yang tidak makan dan minum, atau yang tidak menjalani kehidupan manusia biasa. Tidak pernah ada seorang malaikat turun sebagai pembantu dengan seorang Rasul, mengabarkan kenabiannya dan membawa cambuk di hadapannya. Tidak pernah ada kebun-kebun dan istana yang dibuat untuk seorang Rasul dan tidak pernah mempunyai larangan Rasul melepaskan diri daripada kesulitan yang saya alami. Tidak pernah seorang Rasul menampakkan mukjizat dengan kuasa sendiri, atau mengetahui segala sesuatu dengan pengetahuannya sendiri. Kemudian, bagaimana anda membawa kriteria pelik ini hanya untuk menghakimi kenabian saya? "
Kemudian dikatakan: Katakan juga: "Saya tidak tahu apa yang akan menimpa kamu besok atau apa yang akan menimpa saya, saya hanya mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku." Itulah, "Saya bukan pengetahu yang ghaib sehingga segala-galanya masa lalu dan masa kini dan masa depan harus diketahui saya, dan saya harus mempunyai pengetahuan tentang segala-galanya di dunia. Tidak bercakap tentang masa depan anda, saya tidak bahkan saya tahu masa depan saya sendiri, saya hanya tahu bahawa saya diberi ilmu pengetahuan melalui wahyu, lebih daripada itu saya tidak pernah mendakwa mengetahui, dan tidak pernah ada Rasul di dunia, yang membuat tuntutan itu, kerja untuk memberitahu di mana artikel-artikel yang hilang, atau memberitahu sama ada seorang wanita hamil akan menyampaikan seorang budak laki-laki atau perempuan, atau sama ada pesakit yang sakit akan hidup atau mati. "
Kesimpulannya, dikatakan: "Katakanlah kepada mereka: Aku bukan lagi seorang pemberi peringatan yang nyata." Itulah, "Saya tidak mempunyai kuasa Ilahi supaya saya dapat menunjukkan kepada anda mukjizat-mukjizat yang luar biasa yang anda minta dari saya pada setiap hari berikutnya. Misi saya adalah supaya saya mempersembahkan jalan yang benar di hadapan rakyat, dan harus memberi amaran tentang kejahatan mereka yang tidak menerimanya. "
Tema ini sama dengan cara lain dalam Surah Ha-Mim As-Sajdah: 62 di atas. Untuk penjelasan, lihat EN 69 dari Surah tersebut.
14 Sebilangan besar pengulas telah mengambil "saksi" ini untuk membayangkan Hadrat 'Abdullah bin Salam, yang merupakan seorang ulama Yahudi Madinah yang terkenal, dan yang percaya kepada nabi setelah perpindahan itu.Kerana perkara ini berlaku di Madinah, pengulas ini mengatakan bahawa ayat ini diturunkan di Madinah. Komentar ini didasarkan pada pernyataan Hadrat Sa`d bin Abi Waqqas yang mana ayat ini diturunkan berkenaan dengan Hadrat `Abdullah bin Salam (Bukhari, Muslim, Nasa'i Ibn Jarir); dan pada dasar yang sama mempunyai beberapa pengulas utama seperti Ibn Abbas, Mujahid, Qatadah, Dahhak, Ibn Sirin, Hasan Basri, Ibn Zaid dan `Auf bin Malik al-Ashja`i menerima komentar ini. Tetapi, sebaliknya, 'Ikrimah dan Sha`bi dan Masruq mengatakan bahawa ayat ini tidak boleh tentang `Abdullah bin Salam (untuk Allah senang dengannya) kerana keseluruhan Surah ini diturunkan di Makkah. Ibn Jarir Tabari juga menyukai pandangan ini. Beliau berkata: Keseluruhan wacana sebelumnya adalah alamat yang diarahkan kepada kaum kafir Makkah dan wacana berikut juga diarahkan kepada mereka. Dalam konteks ini, tidak dapat dibayangkan bahawa ayat yang diturunkan di Madinah dimasukkan di sini. Para pengulas kemudian yang telah menerima versi kedua ini, tidak menolak tradisi Hadrat Sa'd bin Abi Waqqas, tetapi berpendapat bahawa sebagai ayat ini juga berlaku untuk pengakuan Hadrat 'Abdullah bin Salam tentang iman, Hadrat Sa`d menyatakan pendapat, dalam tradisi orang dahulu kala, bahawa ia telah diturunkan berkaitan dengannya. Namun, ini tidak bermakna bahawa apabila dia percaya, ia hanya diturunkan tentang dia, tetapi bahawa ayat ini justru diterapkan kepadanya dan penerimaannya terhadap Islam.
Ternyata, pandangan kedua ini nampaknya lebih tepat dan munasabah. Sekarang. Persoalan yang masih harus dijawab ialah: Siapa yang tersirat oleh saksi ini? "Beberapa pengulas yang telah menerima pandangan kedua mengatakan bahawa ia menunjukkan Nabi Musa (saw), tetapi kalimat berikut: 'Dia percaya putih anda menunjukkan keangkuhan ", tidak memberi kaitan dengan penjelasan ini. Apa yang kelihatan lebih dekat dengan kebenaran adalah yang dikemukakan oleh pengulas Nisaburi dan Ibn Kathir. Mereka berkata: Di sini, dengan "saksi" tidak dimaksudkan orang tertentu tetapi orang Israel biasa .. Makna ini; "Ajaran-ajaran yang diturunkan oleh Al-Qur'an sebelum kamu bukanlah sesuatu yang baru sehingga kamu dapat menafikan mereka dengan memberikan alasan bahawa mereka adalah ajaran-ajaran baru yang belum pernah dikemukakan sebelum manusia sebelum ini. dan wujud dengan orang-orang Israel dalam bentuk Taurat dan kitab-kitab lain, dan orang Israel yang biasa telah mempercayai mereka, dan juga mengakui bahawa Wahyu Allah adalah cara turunnya ajaran-ajaran ini. Oleh itu, anda tidak dapat membuat tuntutan bahawa Wahyu dan ajaran ini tidak dapat dimengerti. Satu-satunya perkara yang menghalang anda daripada mempercayai ialah keangkuhan dan kesombongan yang tidak berasas. "
15 Ini adalah salah satu hujah bahawa para ketua kaum Quraisy menggunakan untuk memperdaya dan menyesatkan orang awam terhadap nabi. Mereka berkata: Jika Al-Quran benar-benar berdasarkan kebenaran dan Muhammad (yang menjadi damai Allah) mengundang ke arah yang benar, para ketua dan penatua dan bangsawan masyarakat akan berada di barisan hadapan untuk menerimanya . Bagaimanakah mungkin bahawa beberapa budak lelaki dan hamba bermakna hanya menerima sesuatu yang munasabah tetapi orang-orang terkemuka dari negara, yang bijak dan berpengalaman, dan yang telah dipercayai sebagai orang lain, akan menolaknya? Ini adalah penipuan yang menipu di mana mereka cuba membuat orang awam percaya bahawa terdapat sesuatu yang salah dengan mesej baru; itulah sebabnya para pembeli tidak percaya; Oleh itu, mereka juga harus mengelakkannya.
Iaitu, "Mereka menganggap diri mereka sebagai kriteria kebenaran dan kepalsuan, dan mereka fikir bahawa apa yang mereka janjikan adalah palsu, tetapi menerima mereka sejak beribu-ribu tahun juga tidak mempunyai kebijaksanaan dan pengetahuan, kini menjadi monopoli orang-orang ini. "
17 "Mengingatkan orang-orang yang zalim:" Mengingatkan orang-orang yang zalim kepada orang-orang yang zalim kepada diri mereka sendiri dan dengan kebenaran itu sendiri dengan tidak percaya kepada Allah dan menyembah yang lain daripada Allah dan terlibat kerana penyimpangan mereka dalam kejahatan moral dan amalan, yang telah memenuhi masyarakat manusia dengan segala jenis kejahatan dan ketidakadilan.
18 Untuk penjelasan, lihat EN 33 hingga 35 dari Ha-Mim As-Sajdah.
19 Ayat ini memberitahu bahawa walaupun anak-anak harus berkhidmat kepada ibu dan bapa, hak ibu lebih penting, atas alasan dia mengalami kesulitan yang lebih besar demi kepentingan anak-anak. Begitu juga dengan hadith, yang berkaitan dengan sedikit variasi dalam kata-kata dalam Bukhari, Muslim, Abu Da'ud, Tirmidhi, Ibn Majah, Musnad Ahmad, dan dalam Adab al-Mufrad dari Imam Bukhari, untuk kesannya bahawa seseorang bertanya kepada Nabi saw: "Siapakah yang mendapat hak yang lebih besar untuk khidmat saya?" Rasulullah menjawab: Ibunya: Dia bertanya: Siapa selepas dia? Dia menjawab: Ibu kamu, Dia bertanya: Siapa selepas dia? Ibunya bertanya: Siapa selepas dia? Dia menjawab: Ayahmu: "Hadis ini betul-betul menerangkan ayat ini, kerana di dalamnya juga perumpamaan telah dibuat kepada hak ketiga ibu: (1) Ibunya melahirkan dia dengan kesusahan; (2) dia memberinya kelahiran dengan kesusahan; dan (3) bebannya dan penyapihannya mengambil masa tiga puluh bulan.
Satu lagi titik perundangan juga berasal dari ayat ini dan ayat 14 Surah Luqman dan ayat 233 Al-Baqarah, yang ditegaskan oleh Hadrat `Ali dan Hadrat Ibn 'Abbas dalam kes undang-undang dan membuat Hadrat` Uthman mengubah keputusannya. Kisah ini berlaku semasa khalifah Hadrat `Uthman (semoga Allah senang dengannya) seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita dari suku Juhainah, dan hanya enam bulan selepas perkahwinan itu dia melahirkan anak yang sihat dan sihat. Lelaki itu mengambil kes itu sebelum Hadrat `Uthman, yang mengisytiharkan wanita itu menjadi orang dewasa dan memerintahkan supaya dia dilempari batu hingga mati. Ketika mendengar Hadrat ini Ali segera datang kepada Hadrat `Uthman dan bertanya: Apakah keputusan yang kamu berikan? Dia menjawab: Dia telah melahirkan anak yang baik enam bulan selepas perkahwinan. Bukankah jelas .proof dia menjadi orang dewasa? Hadrat `Ali tidak bersetuju, dan membaca ketiga ayat tersebut di atas dalam urutan mereka. Dalam surah Al-Baqarah Allah berkata: "Ibu-ibu akan menyusu anak-anak mereka selama dua tahun, jika ayah ingin anak-anak menyusu." Dalam Surah Luqman dikatakan: "Dan penyusuannya mengambil masa dua tahun," dan Surah AI-Ahqaf: "Dan bebannya dan penyembelihannya mengambil masa tiga puluh bulan." Sekarang, jika dua tahun menyusu diambil dari 30 bulan, enam bulan terus tinggal. Ini menunjukkan bahawa tempoh masa kehamilan yang minimum boleh dilahirkan adalah enam bulan.Oleh itu, wanita yang telah melahirkan seorang anak enam bulan selepas perkahwinan itu tidak boleh diisytiharkan sebagai orang yang berzina.Karena mendengar penafsiran ini Hadrat Ali, Hadrat 'Uthman mengakui bahawa dia tidak menganggap hal itu di Ibn 'Abbas juga menyokong pemikiran Hadrat Ali dan kemudian Hadrat' Uthman mengubah keputusannya. (Ibn Jarir, Ahkam al-Qur an oleh al-Jassas Ibn Kathir).
Perintah undang-undang berikut berasal dari tiga ayat apabila mereka dibaca bersama: Wanita yang melahirkan anak yang sempurna dan sempurna dalam masa kurang dari enam bulan selepas perkahwinan (iaitu dalam penyampaian yang betul dan tidak pengguguran) akan diisytiharkan sebagai perempuan berzina dan anak lelakinya dari suaminya tidak akan dibentuk.
(2) Wanita yang menyampaikan anak yang sempurna dan sempurna enam bulan atau lebih selepas perkawinan, tidak boleh dituduh melakukan perzinahan hanya atas dasar kelahiran anak, dan tidak juga suaminya berhak memfitnahnya, dan juga tidak dapat mengakui bapanya kanak-kanak itu; anak itu pasti akan diiktiraf sebagai anaknya, dan wanita itu tidak akan dihukum.
(3) Tempoh maksimum untuk fosterage adalah dua tahun. Sekiranya seorang wanita telah menyusukan anak selepas usia ini, dia tidak akan dianggap sebagai ibu angkatnya, dan juga tidak akan ada injunksi yang berkaitan dengan fosterage (An-Nisa: 23). Dalam hal ini, Imam Abu Hanifah telah berhati-hati mencadangkan tempoh dua setengah tahun dan bukannya dua tahun sehingga tidak ada kemungkinan kesilapan dalam perkara yang halus seperti larangan hubungan angkat. (Untuk penjelasan, lihat E N 23 dari Surah Luqman).
Di sini, adalah berguna untuk mengetahui bahawa mengikut penyelidikan perubatan terkini kanak-kanak memerlukan sekurang-kurangnya 28 minggu untuk kekal di dalam rahim ibu untuk dikembangkan dan dihantar sebagai bayi yang hidup. Tempoh ini berjumlah lebih kurang 6 bulan. Undang-undang Islam telah membenarkan konsesi kira-kira setengah bulan, kerana seorang perempuan yang diisytiharkan sebagai seorang wanita yang berzina dan kanak-kanak yang dilucutkan daripada garis keturunan adalah perkara yang berat, dan beratnya menuntut bahawa tempoh maksimum dibenarkan untuk menyelamatkan ibu dan anak dari akibat undang-undangnya. Selain itu, tiada doktor dan tidak ada hakim, bahkan wanita hamil dan lelaki yang merasakannya, boleh tahu kapan tepatnya konsep itu berlaku. Perkara ini juga menuntut bahawa beberapa hari lagi dibenarkan dalam menentukan tempoh Undang-undang kehamilan minimum.
20 Yaitu, "Ya Tuhan, berikanlah aku rahmat dari perbuatan-perbuatan yang baik itu sebagaimana yang sesuai dengan Taurat-Mu dalam bentuk yang jelas dan dapat diterima oleh Engkau dalam nilai sebenarnya." Sekiranya suatu tindakan, walau baik dalam pandangan manusia, tidak sesuai dengan ketaatan kepada Hukum Allah, ia tidak boleh mempunyai nilai apa pun di sisi Allah, tidak kira betapa sangat dipuji oleh rakyat. Sebaliknya, satu lagi tindakan yang sesuai dengan Syari'ah tepat dan tidak mempunyai kecacatan atau kekurangan dalam bentuk jelasnya, menjadi kosong dari dalam, disebabkan niat jahat, keangkuhan, kesombongan dan ketamakan dunia, dan begitu tidak bernilai pandangan Allah.
21 Itulah, "Kedudukan mereka di akhirat akan ditentukan oleh perbuatan-perbuatan yang terbaik yang mereka lakukan di dunia, dan kelemahan dan kelemahan dan kesilapan mereka akan diabaikan. Ini sama seperti seorang tuan yang murah hati dan menghargai yang menentukan nilai hamba yang setia dan taatnya bukan oleh perkhidmatan kecil yang dia kerjakan tetapi dengan beberapa kerja merit yang mungkin dia capai atau pengabdian dan dedikasinya yang mungkin dilakukannya. Dia tidak akan memanggil hamba untuk menganggap kekurangan kecilnya dan mengabaikannya perkhidmatan utama. "
22 Di sini, dua jenis watak telah diletakkan bersebelahan dan para pendengar meminta persoalan senyap tentang siapa yang lebih baik. Pada masa itu kedua-dua jenis watak ini hampir wujud di dalam masyarakat, dan sama sekali tidak sukar untuk orang tahu di mana mereka dapat mencari jenis huruf pertama dan di mana kedua. Ini adalah jawapan kepada kata-kata ini ketua-ketua kaum Quraisy: "Sekiranya ada kebaikan untuk mempercayai Kitab ini, beberapa anak muda dan hamba-hamba ini tidak akan mempercayainya sebelum mereka melakukannya." Dengan terangnya jawapan ini semua orang dapat melihat dirinya sendiri tentang sifat orang-orang yang beriman dan apa yang orang-orang kafir.
23 Sekalipun demikian, "Baiklah perbuatan-perbuatan baik dan pengorbanan orang-orang yang baik itu hilang, dan orang-orang yang melakukan kejahatan tidak akan mendapat hukuman yang lebih besar daripada apa yang mereka harapkan. Jika seorang yang baik ditolak dari ganjarannya dan menerima ganjaran yang lebih rendah dari apa yang ada Sebenarnya, ia adalah ketidakadilan. Begitu juga, jika seorang pelaku kejahatan tidak dihukum dengan sewajarnya atas perbuatan jahatnya, atau menerima hukuman yang lebih besar daripada yang pantas, itu juga ketidakadilan. "
24 "Sengsara azab", kerana keangkuhan yang mereka tunjukkan. Mereka fikir mereka adalah orang besar dan ia berada di bawah martabat mereka untuk mempercayai Rasul dan bergabung dengan golongan miskin dan orang-orang mukmin. Mereka terlibat dalam kebanggaan palsu bahawa jika orang-orang besar seperti mereka akan percaya pada sesuatu yang sedikit budak dan orang-orang miskin yang percaya, mereka akan mendapat kejahatan. Itulah sebabnya Allah akan memalukan mereka di akhirat dan akan memusnahkan kebanggaan mereka. "
25 Sebagai ketua-ketua kaum Quraish memiliki kebanggaan palsu keunggulan mereka dan bersorak dalam kekayaan dan kemakmuran mereka, kisah 'Ad berkaitan dengan mereka yang mengenali mereka sebagai orang paling kuat di Arab.
Secara harfiah, Ahqaf (pl. Hiqf) adalah bukit pasir panjang yang kurang ketinggian dari gunung, tetapi secara teknisnya adalah nama yang diberikan kepada bahagian selatan-barat padang pasir Arab (Ar-Rub'ul-khali) - dihuni. Sila lihat peta di halaman 672.
Ibn Ishaq mengatakan bahawa wilayah 'Ad dikembangkan dari' Oman ke Yaman, dan Al-Quran memberitahu kita bahawa mereka sebenarnya milik Al-Ahqaf dari mana mereka menyebar ke tanah-tanah yang bersebelahan dan menundukkan negara yang lemah. 125 kilometer ke utara kota Makkah hari ini ada tempat di Hadramaut, di mana orang-orang telah membina sebuah makam ke Nabi Hud, dan tempat itu dikenali sebagai Kubur Hud. Perayaan keagamaan diadakan di sana pada hari ke-15 dari Sha'ban dan beribu-ribu orang dari pelbagai bahagian di Arab berkumpul di sana setiap tahun. Walaupun ia tidak didirikan secara sejarah, kuburan dibina di sana dan orang Arab selatan melawatnya dalam jumlah yang besar adalah sekurang-kurangnya bukti bahawa tradisi tempatan menganggap wilayah ini sebagai tanah `Ad. Selain itu, terdapat beberapa orang biarawati di Hadramaut yang penduduk pribumi masih dipanggil dengan nama Dar-'Ad (Abode of Ad).
Dari keadaan sekarang Al-Ahqaf tidak ada yang dapat membayangkan bahawa tanah ini mungkin menjadi rumah orang-orang yang hebat yang membanggakan tamadun yang megah. Mungkin ia adalah tanah hijau dan subur ribuan tahun yang lalu, dan kemudian perubahan iklim mungkin telah menjadikannya padang pasir berpasir. Hari ini ia adalah gurun yang luas dan menyapu angin, dan tiada siapa yang boleh berani masuk ke pedalamannya. Pada tahun 1843, seorang askar Bavaria berjaya mencapai tepi selatannya. Dia mengatakan bahawa jika seseorang melihat dari dataran utara Hadramaut, seseorang dapat melihat gurun ini sekitar seribu kaki dalam kemurungan. Di sana sini terdapat kawasan putih di mana jika sesuatu jatuh ia akan tenggelam ke dalam pasir dan mereput. The Beduins Arab takut tanah ini dan busur tidak pernah bersedia untuk masuk ke dalamnya pada apa-apa kos. Sekali ketika Bedouin tidak bersedia untuk membawanya ke sana, dia pergi sendiri. Dia mengatakan bahawa pasir ada serbuk sangat halus, dan ketika ia melempar ke dalamnya dari jarak jauh, ia tenggelam ke dalamnya dalam masa lima menit dan akhir garis yang melekat, juga busuk.
Untuk maklumat terperinci, sec:
Arabia dan The Isles, Harold Ingrams, London, 1946.
Pembukaan Arab, R H. Kirnan, London, 1937.
Suku Empat. Philby. London, 1933.
26 Maksudnya, "Allah sendiri mengetahui tentang masa azab itu akan turun kepadamu dan berapa lama kamu akan diberi tempoh."
27 Maksudnya, "Anda mengambil amaran saya sebagai lelucon dalam ketidaktahuan anda dan menuntut siksaan untuk bersenang-senang. Anda tidak tahu betapa mengerikan adalah azab Tuhan dan seberapa dekat di dekatnya itu mungkin telah didekati kerana kesalahan-kesalahan kamu."
28 Di sini, tidak ada petunjuk tentang siapa yang memberi mereka jawapan ini. Walau bagaimanapun, gaya menunjukkan secara jelas bahawa ini adalah jawapan yang diberikan oleh keadaan yang ada. Mereka fikir ia adalah awan yang datang untuk memberi hujan kepada lembah mereka, tetapi sebenarnya ia adalah badai angin yang akan menghancurkan mereka sepenuhnya.
29 Untuk butiran kisah 'Ad, lihat AI-A'raf: 65-72, Hud: 50-60, AI-Mu'minun: 31-41. Ash-Shu'ara: 123-140, AI-'Ankabut: 40, Iii-Mim AsSajdah: 15-16 dan EN yang sepadan.
30 Maksudnya, "Anda tidak sepadan dengan mereka sejauh kekayaan, kuasa, kuasa dan perkara-perkara lain yang bersangkutan: bidang kuasa anda terbatas pada batas-batas kota Makkah, tetapi mereka telah menguasai sebahagian besar bumi . "
31 Satu kebenaran penting telah dinyatakan dalam ayat ringkas ini. Hanya ada wahyu Allah yang memberikan pengetahuan dan pemahaman yang benar tentang kebenaran dan realiti kepada manusia. Sekiranya manusia mempunyai pemahaman dan pengetahuan ini, dia melihat perkara yang betul dengan matanya, mendengar perkara yang betul dengan telinganya, berfikir perkara yang betul dengan mindanya dan akal dan mengambil keputusan yang tepat.Tetapi apabila dia enggan mempercayai Revelations of Allah, dia gagal melihat kebenaran walaupun mata, menjadi tuli kepada setiap kata peringatan walaupun telinga, dan menyalahgunakan berkat pikiran dan akal yang diberikan Allah dia, dan terus membuat kesimpulan yang salah satu demi satu; begitu banyak sehingga dia mula menggunakan semua keupayaannya untuk kemusnahannya sendiri.
32 Maksudnya, "Mereka percaya pada hal-hal itu pada awalnya dengan gagasan bahawa mereka adalah hamba Allah yang paling disukai dan melalui mereka mereka akan mendekat kepada-Nya, tetapi kemudian secara beransur-ansur mereka menjadikan mereka dewa-dewa mereka. , mereka membentuk kepercayaan bahawa mereka mempunyai kuasa untuk mengubah nasib mereka dan boleh menjawab doa mereka dan menghapuskan kesulitan mereka. "Untuk melepaskan mereka dari kesilapan ini, Allah menurunkan ayat-ayatNya melalui Rasul-rasulNya dengan cara-cara yang berbeza untuk membawa mereka ke jalan yang benar, tetapi mereka tetap menyembah dewa-dewa mereka, dan terus menegaskan bahawa mereka akan tetap memanggil mereka dan bukannya Allah. Sekarang pertimbangkan ini: Ketika azab Allah datang kepada orang-orang musyrik ini kerana penyimpangan mereka, di mana mereka telah kehilangan kesedihan dan penyingkiran kesukaran? Kenapa tidak mereka datang untuk menyelamatkan mereka pada masa kesengsaraan?
33 Tradisi yang berkaitan dengan Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, Hadrat Zubair, Hadrat' Abdullah bin Abbas, Hasan Basri, Said bin Jubair, Zarr bin Hubaish, Mujahid, 'ikrimah dan lain-lain yang berkaitan dengan ulasan ini ayat menyetujui bahawa kejadian ini mengenai lawatan pertama jin, yang telah disebutkan dalam ayat ini, telah terjadi di lembah Nakhlah. Dan menurut Ibn Ishaq, Abu Nu`aim Isfahaini dan Waqidi, insiden ini berlaku semasa perjalanan kembali Nabi dari Ta'if ke Makkah. Dalam perjalanannya, ketika dia berhenti di Nakhlah, dan membaca al-Qur'an dalam 'Isha' atau Fajr atau Doa Tahajjud, sekumpulan jin yang terjadi melintas dan berhenti untuk mendengarnya. Dalam hubungan ini, semua tradisi bersetuju bahawa pada masa ini jinns tidak hadir di hadapan nabi dan tidak merasakan kehadiran mereka, tetapi Allah memberitahunya kemudian dengan wahyu bahawa mereka telah datang dan mendengarkan pembacaan al-Quran.
Tempat di mana kejadian ini berlaku adalah Az-Zaimah atau AsSayl-ul-Kabir, kerana kedua-dua tempat ini terletak di lembah Nakhlah dan pada kedua-dua air terdapat dan hijau; jika pelancong dari Ta'if terpaksa berhenti di lembah ini, mereka boleh berhenti di mana-mana tempat. Sila lihat peta untuk lokasi tempat-tempat ini.
Ini menunjukkan bahawa jin ini telah mempercayai Nabi Musa dan dalam Kitab-kitab Ilahi. Selepas mendengar Al-Quran mereka merasakan bahawa ia memberikan ajaran yang sama seperti yang telah diajarkan oleh para nabi dahulu.Oleh itu, mereka percaya kepada Kitab ini dengan segera dan juga di dalam nabi yang telah membawanya.
35 Kebiasaan-kebiasaan yang sahih menunjukkan bahawa selepas ini beberapa deputasi para jin datang mengunjungi nabi, satu demi satu, dan bertemu dengannya. Apabila semua tradisi yang berkaitan dengan koleksi hadis mengenai perkara ini dibaca bersama, ternyata sekurang-kurangnya enam deputasi telah melawatnya di Makkah sebelum Hijrah.
Mengenai salah satu penandatanganan Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud menceritakan:' Pada suatu hari nabi tetap hilang dari Makkah untuk sepanjang malam. Kita tidak dapat mengetahui di mana dia berada dan takut dia mungkin diserang oleh seseorang. Pada awal pagi kita melihatnya datang dari arah Hira '. Ketika ditanya, beliau berkata bahawa seorang jin datang untuk mengajaknya dan dia menemaninya dan membacakan al-Qur'an kepada perhimpunan di sana. "(Muslim, Musnad Ahmad, Tirmidhi, Abu Daud).
Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud telah menceritakan satu lagi tradisi, dengan berkata: "Setelah Nabi bertanya kepada para sahabatnya di Makkah tentang siapa yang akan menemaninya malam itu untuk berjumpa dengan jin, saya bersedia bersamanya. di bahagian atas Makkah, Nabi saw menggariskan dan memberitahu saya untuk tidak menyeberanginya Kemudian dia pergi ke depan dan berdiri dan mula membaca al-Qur'an. Saya melihat bahawa beberapa orang telah berkumpul di sekelilingnya dan mereka berdiri antara saya dan dia. "'(Ibn Jarir, Baihaqi: Dala'il an-Nubuwwat, Abu Nu`aim Isfahani: Dale Il an-Nubuwuat).
Pada kesempatan yang lain pula, pada waktu malam Hadrat `Abdullah bin Mas'ud berada bersama Nabi dan dia memutuskan satu kes jin di Hajun di Makkah. Beberapa tahun kemudian, Ibn Mas'ud melihat sekumpulan penduduk kampung di Kufa dan mengatakan bahawa kumpulan jin yang dia lihat di Hajun sangat menyerupai orang-orang tersebut. (Ibn Jarir).
36 Ayat ini juga boleh menjadi sebahagian daripada kata-kata jin, atau mungkin penambahan oleh Allah kepada kata-kata mereka. Memandangkan konteks pandangan kedua nampaknya lebih munasabah.
37 Itulah, "Sama seperti nabi-nabi sebelum kamu terus bertahan dengan kesabaran dan perjuangan tanpa henti, ketidakpedulian, penentangan, penentangan dan penganiayaan orang-orang mereka selama bertahun-tahun, sehingga kamu juga melakukan hal yang sama, dan jangan melayan gagasan itu sama ada orang harus mempercayai anda dengan segera atau, jika mereka tidak percaya, Allah akan mengunjunginya dengan azab yang "
Tiada ulasan:
Catat Ulasan