Khamis, 22 Februari 2018

47. Surah Muhammad

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


47. Surah Muhammad (The Praised One) <Ijaz>

Statistik

Surah memperoleh namanya dari ayat wa amanu bi-ma nuzzila ala Muhammad-dalam ayat 2, dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana nama kudus Muhammad (telah menjadi rahmat dan berkat Allah) telah berlaku. [QS47:2] (47:2:9) KK(47:2:9)

Selain itu, ia juga mempunyai nama lain yang terkenal iaitu " al-Qital ", yang berasal dari kalimat wa dhukira fi-hal-qital ayat 20. [QS47:20] CQ(47:20:13) 47:20:13)

Tempoh Wahyu

Kandungan Surah ini memberi keterangan bahawa ia telah diturunkan setelah hijrah di Madinah pada masa pertempuran telah diajukan, walaupun pertempuran aktif belum dilakukan. Hujah-hujah terperinci yang menyokong pandangan ini telah diberikan dalam EN 8 di bawah.

Latar belakang sejarah

Keadaan ketika Surah ini diturunkan sedemikian rupa sehingga umat Islam menjadi sasaran penganiayaan dan kezaliman di Makkah khususnya dan di Arab pada umumnya, dan kehidupan menjadi sengsara bagi mereka. Walaupun umat Islam telah berhijrah ke syurga Madinah dari setiap sisi, Quraish yang tidak percaya tidak bersedia untuk meninggalkan mereka sendiri dan biarkan mereka hidup dengan aman di sana. Oleh itu, penyelesaian kecil Madinah telah diroboh oleh musuh, yang terbongkok setelah menghapusnya sepenuhnya. Satu-satunya alternatif yang tersisa dengan umat Islam adalah sama ada mereka harus menyerahkan kepada kuasa kejahilan, menyerahkan misi mereka untuk memberitakan Iman yang benar, atau bahkan mengikutinya dalam kehidupan peribadi mereka, atau harus bangkit untuk berperang dengan kos mereka hidup untuk menyelesaikan akhirnya dan selama-lamanya sama ada Islam akan tinggal di Arabia atau kepercayaan kejahilan. Pada kesempatan ini, Allah memperlihatkan kepada umat Islam cara dan resolusi yang sama, iaitu satu-satunya jalan bagi orang-orang yang beriman. Beliau pertama kali membenarkan mereka bertempur di Surah Al Hajj 39 dan kemudian memerintahkan berperang di Al Baqarah 190. Tetapi pada masa itu semua orang tahu apa yang dimaksudkan untuk berperang dalam keadaan tersebut. Terdapat hanya segelintir orang Islam di Madinah, yang tidak dapat mengumpulkan bahkan seribu askar; namun mereka digesa untuk mengambil pedang dan bertempur melawan pasukan pagan di seluruh Arab. Maka jenis senjata yang diperlukan untuk melengkapkan para askarnya untuk peperangan tidak dapat diberikan oleh bandar di mana beratus-ratus pendatang masih tidak bermotivasi dan tidak dapat diselesaikan walaupun dengan menggunakan kelaparan anggota-anggotanya pada ketika ia telah diboikot secara ekonomi oleh orang-orang Arab pada semua pihak.

Tema dan Subject Matter

Begitu keadaan ketika Surah ini diturunkan. Temanya adalah untuk menyediakan orang-orang yang beriman untuk peperangan dan memberi mereka arahan awal dalam hal ini. Itulah sebabnya ia juga berhak mendapat al-Qital . Ia berkaitan dengan topik berikut:
Pada awalnya dikatakan bahawa kedua-dua kumpulan yang saling berhadapan pada masa ini, seseorang itu enggan menerima Kebenaran dan telah menjadi halangan bagi orang lain di jalan Allah, sedangkan kelompok lain telah menerima Kebenaran yang telah diutus turun dari Allah kepada hambaNya, Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Sekarang, keputusan akhir Allah adalah Dia telah menjadikan segala perbuatan dari bekas kelompok itu tidak sia-sia dan sia-sia dan menetapkan keadaan dan hal ehwal kelompok yang terakhir.
Selepas ini, umat Islam telah diberi arahan perang awal yang telah dipertimbangkan dengan bantuan dan bimbingan Allah: mereka telah diberikan harapan untuk mendapat ganjaran terbaik untuk menawarkan korban di jalan Allah dan mereka yakin bahawa perjuangan mereka dalam perjuangan Kebenaran tidak akan sia-siakan, tetapi mereka akan dihargai dengan baik di dunia dan di akhirat.
Tambahan pula, mengenai orang kafir itu telah dikatakan bahawa mereka tidak mendapat sokongan dan bimbingan Allah: tidak ada rancangan mereka akan berjaya dalam konflik mereka dengan orang-orang yang beriman, dan mereka akan menemui nasib yang paling jahat di dunia dan di akhirat. Mereka berpendapat bahawa mereka telah mencapai kejayaan besar dengan memacu Nabi Allah keluar dari Makkah, tetapi sebenarnya dengan ini mereka telah mempercepatkan azab mereka sendiri.
Selepas ini, wacana itu beralih kepada orang-orang munafik, yang menunjuk kepada umat Islam yang ikhlas sebelum perintah memerangi diturunkan, tetapi dikelirukan apabila perintah ini benar-benar turun, dan mula berkonspirasi dengan orang-orang kafir untuk menyelamatkan diri dari bahaya perang. Mereka telah diberi amaran dengan jelas bahawa tidak ada perbuatan dan perbuatan yang dapat diterima oleh Allah bagi mereka yang mengamalkan kemunafikan berkenaan dengan Dia dan RasulNya. Di sana, isu asas yang menentang semua orang yang menganut Iman diadili adalah sama ada seseorang itu berada di sisi Kebenaran atau Kekufuran, sama ada simpati orang dengan Islam dan orang Islam atau dengan tidak percaya dan orang kafir, sama ada seseorang menyimpan sendiri diri sendiri dan kepentingan yang lebih baik atau Kebenaran yang diakui oleh seseorang untuk percaya dan mengikutinya. Orang yang gagal dalam ujian ini sama sekali tidak percaya; Doa dan Puasa dan pelepasan zakatnya tidak berhak mendapat pahala daripada Allah.
Kemudian orang-orang muslim telah dihimbau untuk tidak kehilangan hati kerana jumlah yang kecil dan tidak dilengkapi dengan kekuatan besar orang-orang kafir: mereka tidak seharusnya menunjukkan kelemahan dengan menawarkan keamanan kepada mereka, yang mungkin masih lebih membina mereka terhadap Islam dan umat Islam, tetapi mereka harus keluar dengan amanah kepada Allah dan bertempur dengan kuasa-kuasa besar yang tidak percaya. Allah ada bersama umat Islam: mereka sendiri akan menang; dan kekuatan kekufuran akan direndahkan dan dikalahkan.
Kesimpulannya, umat Islam telah dijemput untuk menghabiskan kekayaan mereka di jalan Allah. Walaupun pada waktu itu mereka sangat lemah dari segi ekonomi, masalah yang dihadapi mereka adalah kelangsungan hidup Islam dan umat Islam. Kepentingan dan keistimewaan masalah itu menuntut agar umat Islam bukan sahaja perlu mempertaruhkan nyawa mereka untuk melindungi diri mereka dan Iman mereka daripada menguasai kekafiran dan untuk meninggikan Agama Allah tetapi juga harus membelanjakan sumber ekonomi mereka sejauh mungkin dalam persiapan perang. Oleh itu, mereka telah diberi amaran dengan jelas. Sesiapa yang mengamalkan sikap yang tidak sengaja pada masa itu, sebenarnya tidak akan membahayakan Allah sama sekali, tetapi akan menyebabkan kemusnahannya sendiri, kerana Allah tidak memerlukan pertolongan dari lelaki. Sekiranya satu kumpulan lelaki yang shirked menawarkan korban dalam perjuangan Agama-Nya, Allah akan menghapuskannya dan membawa kumpulan lain di tempatnya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Mereka yang kafir dan menghalangi (orang-orang lain) dari jalan Allah. 2 Allah menjadikan perbuatan mereka tidak berguna. 3 Adapun orang-orang yang beriman, dan melakukan 'perbuatan baik, dan menerima apa yang telah diturunkan kepada Muhammad 4 dan itu adalah Kebenaran dari Tuhan mereka-Allah menghapuskan kejahatan mereka dari mereka 5 dan menetapkan keadaan mereka benar. 6 Oleh itu, orang-orang yang kafir itu mengikuti yang dusta dan orang-orang yang beriman mengikuti yang benar yang datang dari Tuhan mereka. Demikianlah Allah menjadikan manusia sedar akan keadaan sebenar mereka. 7
[4-6] Oleh itu, apabila kamu bertemu orang-orang kafir di medan peperangan, mulailah mulailah leher mereka. Kemudian, apabila anda telah menghancurkannya sepenuhnya, mengikat tahanan dengan ketat. Selepas itu (anda mempunyai pilihan) sama ada anda menunjukkan mereka memihak atau menerima tebusan, sehingga perang meletakkan tangannya. 8 Begitu juga kamu. Sekiranya Allah menghendaki, Dia sendiri akan berurusan dengan mereka.Tetapi (Dia telah mengamalkan cara ini supaya) Dia boleh menguji sebahagian daripada kamu dengan cara orang lain. 9 Dan orang-orang yang dibunuh di jalan Allah, Allah tidak akan membiarkan perbuatannya sia-sia. 10 Dia akan membimbing mereka, menetapkan keadaan mereka dengan betul, dan akan memasukkannya ke Syurga yang Dia telah mengenali mereka. 11
[7-12] Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong Allah, niscaya Allah akan menolong kamu dan menjadikan jejakmu tetap teguh. Adapun orang-orang yang kafir, bagi mereka adalah musnah, dan Allah telah menyesatkan perbuatan mereka. mereka tidak menyetujui apa yang telah diturunkan Allah. 14 Oleh itu, Allah menjadikan perbuatan mereka tidak berguna. Tidakkah mereka mengembara di bumi sehingga mereka dapat melihat akhir dari orang-orang yang sebelum mereka? Allah memusnahkan mereka dengan sepenuhnya dan orang-orang yang kafir itu ditakdirkan untuk akhir yang sama. 15 Ini kerana Allah adalah Pelindung dan Penolong orang-orang yang beriman dan orang kafir tidak mempunyai pelindung dan penolong. 16. Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh ke dalam Syurga yang mengalir sungai-sungai. Adapun orang-orang kafir, mereka hanya menikmati kehidupan sementara dunia ini, dan makan sebagai binatang makan, 17 dan tempat terakhir mereka adalah Neraka.
[13-15] Wahai Nabi, berapa banyak tempat tinggal yang ada yang lebih kuat dalam kekuasaan daripada tempat tinggal kamu yang telah menghalau kamu. Kami memusnahkan mereka sehingga tiada siapa yang dapat menyelamatkan mereka. 18 Bolehkah orang yang mendapat hidayah petunjuk dari Tuhannya, menjadi seperti orang-orang yang telah berlaku adil terhadap mereka, dan yang mengikuti hawa nafsu mereka? 19 Syurga yang telah dijanjikan kepada orang benar adalah sedemikian rupa sehingga terusan akan mengalir di dalamnya air murni, 20 dan saluran-saluran akan mengalir di dalamnya susu yang tidak berubah, 21 dan saluran akan mengalir di dalamnya wain yang akan yang menyenangkan hati orang-orang yang meminumnya, 22 dan sungai-sungai akan mengalir di dalamnya madu, jelas dan suci. 23 Di dalamnya akan ada buah-buahan dari segala jenis untuk mereka dan pengampunan dari Tuhan mereka. 24(Bolehkah orang yang masuk ke Syurga ini) seperti orang-orang yang akan tinggal di Neraka selama-lamanya dan siapakah yang akan diberi minum air mendidih yang akan memotong perut mereka?
[16-18] Ada di antara mereka yang mendengar apa yang kamu katakan, dan apabila mereka meninggalkan kamu, mereka bertanya kepada mereka yang telah diberkati dengan pengetahuan, "Apa yang dia katakan sekarang?" 25 Mereka itulah orang-orang yang di hatinya Allah telah menetapkan meterai, dan yang mengikuti hawa nafsu mereka. 26 Adapun orang-orang yang mendapat petunjuk, Allah meninggikan petunjuk mereka dan memberi mereka pahala yang patut.28 Adakah mereka sekarang hanya menunggu Kebangkitan sehingga tiba-tiba mereka tiba-tiba? 29 Tanda-tanda-Nya sudah tiba. 30 Tetapi apabila ia menyusul mereka, apakah peluang yang ada untuk mereka untuk menerima peringatan?
[19] Oleh itu, wahai Nabi, ketahuilah bahawa tidak ada satu pun yang patut disembah melainkan Allah, dan minta ampun atas kesalahanmu dan bagi lelaki dan perempuan yang beriman juga, kerana Allah menyadari pergerakanmu yang sibuk dan juga tempat berehat.
[20-25] Orang-orang yang beriman, berkata, "Kenapa tidak seorang Surah yang dihantar diturunkan (untuk memerangi)?" Tetapi apabila Surah yang diturunkan telah diturunkan di mana pertempuran telah disebutkan, anda melihat orang-orang yang dalam hati adalah penyakit, melihat ke arah anda seperti yang di bawah bayang-bayang kematian. 32 Aduh! (Pada lidah mereka adalah) janji ketaatan dan kerja-kerja yang baik, tetapi jika mereka telah terbukti benar dalam padat mereka dengan Allah apabila Perintah terakhir diberikan, akan lebih baik bagi mereka. Sekarang, apa lagi yang dapat dijangkakan daripada kamu ini, jika kamu berpaling, 33 kamu lagi akan menyebarkan kerusakan di negeri itu dan memecahkan ikatan darah? 34 Inilah mereka yang dikutuki Allah dan menjadikan mereka tuli dan buta. Tidakkah mereka memikirkan al-Qur'an, atau adakah mereka terkunci di hati mereka? 35 Fakta adalah bahawa mereka yang berpaling, selepas petunjuk telah jelas kepada mereka, bagi mereka Setan telah membuat cara ini mudah dan berpanjangan bagi mereka prospek harapan palsu.
[26-28] Itulah sebabnya mereka berkata kepada orang-orang yang menafikan apa yang telah diturunkan oleh Allah, "Kami akan mendengarkan kamu dalam beberapa perkara." 36 Allah mengetahui keadaan rahsia mereka. Maka bagaimanakah keadaan ketika para malaikat mengambil jiwa mereka, dan membawanya, menewaskan muka dan punggung mereka? 37 yang membuat Allah marah, dan membenci untuk menerima jalan keinginan-Nya. Jadi, Dia menjadikan semua perbuatan mereka tidak berguna. 38
[29-31] Adakah orang-orang yang dalam hatinya adalah penyakit berfikir bahawa Allah tidak akan mengekspos kekotoran hati mereka? Sekiranya Kami mahu, Kami dapat menunjukkannya kepada anda dan kemudian anda boleh mengenali mereka dengan muka mereka. Tetapi anda pasti akan mengenali mereka dari cara ucapan mereka. Allah sedar akan semua tindakan kamu. Kami pastinya akan memberikan anda ujian untuk menilai keadaan anda dan melihat siapa di antara anda sedang berjuang keras dan bertahan dengan sabar.
[32-38] Orang-orang yang kafir dan menghalangi (orang-orang) dari jalan Allah dan dipertikaikan dengan Rasul, sesudah jalan yang benar telah jelas kepada mereka, tidaklah dapat mendatangkan mudarat kepada Allah, tetapi sesungguhnya Allah akan menjadikan segala perbuatan mereka itu sia-sia. 39 Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan janganlah perbuatan kamu berakhir dengan sia-sia. 40 Adapun orang-orang yang kafir, dan menghalangi (orang-orang lain) dari jalan Allah dan mati dengan tidak percaya, maka Allah tidak akan mengampuni mereka. Oleh itu, janganlah menjadi lemah hati, dan jangan mohonlah damai sejahtera, 41 karena kamu pasti akan mendapat kelebihan. Allah ada bersama kamu dan tidak akan membiarkan kerja kamu menjadi sia-sia. Kehidupan dunia ini hanyalah sukan dan hobi. 42 Jika kamu percaya dan mengikuti jalan taqwa, Allah akan memberi kamu pahala kamu, dan tidak akan meminta kepadamu hartamu. 43 Sekiranya Dia meminta kepadamu harta benda kamu, dan menuntut mereka semua, kamu akan menjijikkan, dan Dia akan membawa kejahatanmu. 44 Lihat, kamu dipanggil untuk membelanjakan jalan Allah. Tetapi ada di antara kamu yang menjadi pelit, sedangkan orang yang pelit adalah, sebenarnya, hanya pelit hanya kepada dirinya sendiri. Allah Maha Cukup. Ia adalah anda yang memerlukan.Jika kamu berpaling, Allah akan menggantikan kamu dengan orang lain, dan mereka tidak akan menjadi seperti kamu.
1 "Mereka yang kafir": Mereka yang enggan menerima ajaran dan bimbingan yang disampaikan oleh Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah).
2 Kata kerja sadd (dari mana saddu asal berasal) digunakan kedua-duanya sebagai transitif dan sebagai kata kerja intransitif dalam bahasa Arab. Oleh itu, hukuman itu bermakna "mereka sendiri menahan diri dari mengadaptasi Jalan Allah" dan juga menghalang orang lain untuk menggunakan cara ini. "
Terdapat beberapa cara untuk menghalang orang lain daripada mengamalkan Jalan Allah:
(1) Orang itu harus menghalang orang lain daripada mempercayai;
(2) bahawa seseorang itu harus menganiaya orang yang beriman bahawa ia harus menjadi sukar bagi mereka untuk tetap teguh pada Iman dan untuk orang lain untuk memeluk Iman memandangkan keadaan yang mengerikan;
(3) bahawa seseorang itu harus menyesatkan orang terhadap Agama dan para pengikutnya dengan cara yang berbeza dan membuat keraguan di dalam hati supaya orang mungkin mencurigakan Agama itu sendiri. Selain itu, setiap orang kafir menghalang orang lain dari jalan Allah dalam erti kata bahawa dia membawa anak-anaknya ke jalan yang tidak percaya, dan kemudian menjadi sukar bagi generasi masa depan untuk melepaskan kepercayaan nenek moyang dan menerima Islam. Begitu juga, setiap masyarakat yang tidak percaya adalah halangan kepada Jalan Allah, kerana ia menciptakan halangan dalam perjalanan kemajuan Iman oleh sistem pendidikan dan latihan, pemerintahannya dan adat dan prasangkanya.
3 Perkataan adalla a 'mala-hum (mengetuai perbuatan mereka sesat, biarkan mereka pergi ke buangan) sangat menyeluruh dalam makna. Maksud mereka adalah: Allah mencabut rahmat mereka agar usaha dan perbuatan mereka dibelanjakan dengan cara yang betul: sekarang, apa sahaja yang mereka lakukan, mereka akan melakukan itu untuk tujuan yang salah dan objek dengan cara yang salah: semua usaha mereka akan diarahkan kepada jalan kesilapan dan penyimpangan - bukan bimbingan. Makna yang kedua ialah: Karya-karya yang mereka lakukan sebagai perbuatan yang saleh, misalnya pengasuhan Ka'bah, menghiburkan para tamu, merawat kebaikan kementrian, dan karya-karya lain yang dihitung di antara pelayanan keagamaan dan tindakan mulia secara moral tidak berguna oleh Allah; mereka tidak akan mendapat pahala bagi mereka, kerana apabila mereka enggan menerima Tauhid dan mengamalkan cara pelayanan Allah dan menyembah dan menghentikan orang lain juga daripada mengadopsi Islam tidak ada karya mereka yang dapat diterima oleh Allah. Makna yang ketiga adalah Allah tidak menghasilkan sia-sia dari usaha yang mereka lakukan untuk menghalang cara Kebenaran dan untuk mempertahankan kredibiliti mereka yang tidak percaya di Tanah Arab berbanding dengan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah): semua rancangan mereka dan usaha sekarang tidak bertujuan: mereka tidak akan mencapai matlamat mereka dengan reka bentuk ini.
4 Walaupun setelah mengatakan alladhina amanu (orang-orang yang percaya) tidak perlu mengatakan wa amanu bi-ma nuzzila 'ala Muhammad-in (dan menerima apa yang telah diturunkan kepada Muhammad), kerana kepercayaan dengan sendirinya bermaksud mempercayai Kudus Nabi Muhammad dan dalam ajaran-ajaran yang diturunkan kepadanya, namun menyebutnya secara berasingan adalah dimaksudkan untuk menegaskan ini: Setelah pelantikan Muhammad (yang menjadi kepunyaan Allah) kepada Nabi, kepercayaan seseorang kepada Allah dan akhirat dan bekas Rasul dan Buku tidak dapat memberi manfaat sehingga dia juga percaya kepadanya dan ajaran yang dibawa olehnya. Penjelasan ini adalah perlu kerana selepas penghijrahan, umat Islam juga harus berurusan dengan orang-orang yang mengiktiraf dan menerima semua kehendak Iman tetapi enggan mengakui dan menerima Nabi Muhammad SAW (yang mana adalah damai dan rahmat Allah ).
5 Ini mempunyai dua makna:
(1) Bahawa Allah menghilangkan dari catatan mereka semua dosa-dosa yang telah mereka lakukan pada hari-hari sebelum kejahilan sebelum Islam: kini mereka tidak akan bertanggungjawab terhadap mereka; dan
(2) bahawa Allah menghapuskan mereka dari kejahatan akal, pemikiran, akhlak dan tindakan di mana mereka terlibat. Kini pikiran mereka berubah; kepercayaan dan idea mereka telah berubah; kini ada kepercayaan di hati mereka bukannya kejahilan dan perbuatan yang benar bukannya kejahatan yang tidak bermoral.
6 Ini juga mempunyai dua makna:
(1) Bahawa Allah mengubah keadaan mereka sebelumnya dan meletakkan mereka di jalan yang benar dan bertambah baik dan memperbaiki kehidupan mereka untuk mereka; dan
(2) bahawa Allah telah mengeluarkan mereka dari keadaan kelemahan dan ketidakberdayaan dan penindasan di mana mereka diletakkan sampai saat itu; sekarang Ia telah menciptakan bagi mereka keadaan sedemikian yang bukannya dianiaya mereka akan mempertahankan diri terhadap penindas; bukannya hidup sebagai subjek, mereka sekarang akan hidup dan memerintahkan hidup mereka sebagai orang bebas, dan akan mempunyai tangan atas dan bukannya ditundukkan dan ditindas.
7 Iaitu, "Dia menjadikan kedua-dua parti itu mengetahui kedudukan mereka, dan satu pihak menegaskan kepalsuannya, oleh itu, Allah telah menjadikan semua usaha itu tidak sia-sia: dan pihak yang lain telah menerima ketaatan kepada kebenaran, maka Allah telah membersihkannya dari kejahatannya dan membetulkan keadaannya. "
8 Perkataan ayat ini serta konteks di mana ia berlaku dengan jelas menunjukkan bahawa ia telah diturunkan selepas wahyu perintah untuk berperang dan sebelum pertempuran sebenar bermula. Kata-kata, "Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir di medan perang ...", nyatakan bahawa pertempuran belum terjadi dan umat Islam diperintahkan bahawa apabila terjadi, apa yang harus mereka lakukan.
Perkataan ayat 20 di bawah memberi keterangan bahawa Surah ini diturunkan pada saat perintah memerangi telah diberikan dalam Surah AI-Hajj: 39 dan AI-Baqarah: 190, dan orang-orang munafik Madinah dan orang lemah Iman telah begitu kecewa bahawa seolah-olah mereka sebenarnya menghadapi kematian.
Selain itu, vv. 67-69 dari Surah AI-Anfal juga bersaksi bahawa ayat ini telah diturunkan sebelum Pertempuran Badar. Di sana telah dikatakan:
"Sesungguhnya tidak ada seorang nabi yang mempunyai tawanan sehingga dia telah menghancurkan musuh-musuh di bumi, kamu menghendaki keuntungan dunia ini, tetapi Allah menghendaki akhirat, dan Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. sudah dikeluarkan oleh Allah, kamu akan mengalami azab yang teruk akibat dari apa yang telah kamu lakukan, maka makanlah dari apa yang telah kamu ambil sebagai rampasan kerana halal dan suci. "
Kajian berhati-hati mengenai petikan ini, terutamanya dari bahagian-bahagian yang ditandakan, memperlihatkan bahawa apa yang tidak menyenangkan Allah pada kesempatan ini ialah sebelum menghancurkan musuh sepenuhnya dalam Pertempuran Badr, umat Islam telah mula mengambil tentara musuh sebagai tawanan, sedangkan arahan diberikan kepada mereka dalam Surah Muhammad sebelum pertempuran sebenar adalah: "Apabila kamu telah menghancurkan mereka sepenuhnya, maka mengikat para tawanan yang ketat." Namun, sebagaimana yang dibenarkan oleh umat Islam, antara lain dalam Surah Muhammad, untuk menerima tebusan dari tahanan, Allah mengisytiharkan wang yang diambil dari tawanan Badr sebagai sah dan tidak menghukum mereka untuk itu. Perkataan "Tidakkah keputusan itu telah dikeluarkan oleh Allah". jelas menunjukkan hakikat bahawa kebenaran untuk menerima tebusan telah diberikan dalam Al-Quran sebelum peristiwa ini, dan jelasnya, tidak ada ayat lain dalam Al-Qur'an selain ayat ini Surah Muhammad, yang mengandungi ini perintah. Oleh itu, ia perlu diakui bahawa ayat ini telah diturunkan sebelum ayat yang disebutkan di atas dari Surah AI-Anfal. (Untuk penjelasan, lihat E. N 49 pada AI-Anfal).
Ini adalah ayat pertama Al-Quran yang mana arahan awal diberikan tentang undang-undang perang. Di bawah ini diberikan resume injunksi yang diperoleh dari ayat ini dan amalan nabi dan sahabatnya mengikutnya dan kesimpulan jurisma berdasarkan ayat ini dan Sunnah:
(1) Tujuan sebenar tentera Islam dalam peperangan adalah untuk memecahkan kuasa pertempuran musuh sehingga ia dihancurkan dan perang meletakkan tangannya. Dalam keadaan apa pun, sekiranya orang Islam akan kehilangan tujuan ini dan mula mengambil tentera musuh sebagai tawanan. Penangkapan harus diambil setelah musuh telah dihancurkan sepenuhnya dan jumlahnya diturunkan. Orang Arab telah begitu diperintahkan pada awalnya supaya jangan tamak untuk menebus dan mengambil budak mereka harus melupakan dan tidak menghiraukan tujuan sebenar perang.
(2) Mengenai tahanan yang diambil dalam peperangan ia berkata: "Anda mempunyai pilihan sama ada anda memperlihatkan kebaikan atau menerima tebusan dari mereka." Ini memberikan undang-undang umum bahawa tahanan perang tidak boleh dihukum mati. Hadrat `Abdullah bin` Umar, Hasan Basri, `Ata 'dan Hammad bin Abi Sulaiman memihak pandangan ini, yang agak sah. Mereka mengatakan bahawa seorang lelaki boleh dibunuh hanya semasa perang. Apabila perang berakhir dan seseorang telah dijadikan tawanan, tidak sah untuk membunuhnya, Ibn Jarir dan Abu Bakr alJassas telah mengaitkannya dengan Hajjaj; bin Yusuf menyerahkan salah seorang tawanan perang kepada Hadrat `Abdullah bin` Umar dan memerintahkan supaya dia dibunuh. Dia enggan mematuhi dan mengutip ayat ini dan berkata: "Kami tidak dibenarkan membunuh seorang lelaki ketika dia seorang tahanan." Imam Muhammad dalam As-Shet al-Kabir juga telah menceritakan bahawa `Abdullah bin Amir telah memerintahkan Hadrat` Abdullah bin `Umar untuk membunuh seorang tawanan perang, dan dia enggan mematuhi perintah untuk alasan ini.
(3) Tetapi dalam ayat ini ia tidak dilarang dengan jelas untuk membunuh tawanan Rasulullah SAW memahami maksud niat ini dari perintah Allah, dan juga bertindak dengan sewajarnya, bahawa jika ada alasan khusus yang mana pemerintah pemerintah dianggap ia perlu membunuh seorang banduan (atau tahanan) tertentu, dia boleh berbuat demikian. Ini bukan undang-undang umum, tetapi pengecualian kepadanya, yang akan digunakan hanya jika perlu.Oleh itu, Nabi SAW meninggal dunia hanya `Uqbah bin Abi Mu'ait dan Nadr bin al-Harith dari kalangan 70 tahanan yang ditahan di Badar, dan hanya penyair Abu` Azzaah dari tahanan di Uhud. Oleh kerana Bani Quraizah telah menyerah pada syarat bahawa mereka akan menerima apa sahaja keputusan Hadrat Sa`d bin Mu'adh akan memberi perhatian mereka, dan dia telah menetapkan bahawa semua lelaki Quraizah harus dibunuh, Nabi saw telah membunuh mereka . Dari kalangan tahanan yang diambil di Khaiber hanya Kinanah bin Abi al-Huqaiq dibunuh kerana melanggar perjanjian itu. Semasa penaklukan Makkah, nabi memerintahkan sehubungan dengan hanya beberapa orang tertentu dari kalangan penduduk Makkah yang mana salah seorang daripada mereka yang ditangkap harus dihukum mati. Selain daripada pengecualian ini, nabi tidak pernah membunuh tawanan perang, dan yang sama juga terus menjadi amalan khalifah yang benar. Semasa zaman mereka juga membunuh tawanan perang jarang berlaku, yang terpaksa hanya untuk tujuan khas. Hadrat, 'Umar bin `Abdul Aziz juga semasa khalifahnya membunuh hanya satu tawanan perang kerana alasan bahawa dia telah menganiaya umat Islam dengan sangat kejam. Atas dasar ini, majoriti ahli hukum berpendapat bahawa kerajaan Islam boleh membunuh tahanan jika perlu. Tetapi ia adalah untuk kerajaan mengambil keputusan sedemikian; setiap askar tidak dibenarkan membunuh mana-mana banduan yang dia suka. Walau bagaimanapun, jika ada bahaya yang melarikan diri dari seorang tahanan atau melakukan kerosakan berbahaya, pengawal boleh membunuhnya. Dalam hubungan ini, ahli hukum Islam juga telah membuat tiga perkara lain: (a) Bahawa sekiranya seorang tahanan menerima Islam, dia tidak boleh dibunuh; (b) bahawa banduan boleh dibunuh hanya selagi dia berada dalam jagaan kerajaan; jika dia telah diuntukkan, atau diberikan dalam milik orang lain oleh penjualan, dia tidak boleh dibunuh; dan (c) bahawa jika banduan perlu dibunuh, dia harus dibunuh dengan cara yang mudah; dia tidak boleh diseksa hingga mati
(4) Perintah umum yang diberikan mengenai tawanan perang adalah: "Tunjukkan mereka nikmat atau terima tebusan dari mereka." Nikmat termasuk empat perkara: (a) Bahawa mereka harus diperlakukan dengan baik sebagai tawanan;(b) bahawa bukannya membunuh mereka atau memelihara mereka dalam kurungan seumur hidup, mereka harus diserahkan kepada individu Muslim sebagai budak; (c) bahawa mereka harus diletakkan di bawah jizyah dan dhimmis perdagangan; dan (d) bahawa mereka harus dibebaskan tanpa tebusan.
Terdapat tiga cara untuk menebus mereka: (a) Bahawa mereka harus dibebaskan dengan bayaran tebusan; (b) bahawa mereka perlu dibebaskan selepas mengambil beberapa perkhidmatan khas daripada mereka; dan (c) bahawa mereka harus ditukar untuk tawanan perang muslim yang berada dalam milikan musuh. Nabi dan para sahabat pada waktu yang berlainan bertindak dalam satu atau sebaliknya sebagai permintaan yang diminta. Undang-undang Ilahi tidak mengikat kerajaan Islam untuk bertindak dalam satu cara sahaja. Kerajaan boleh mengambil apa-apa tindakan yang difikirkannya sesuai pada satu majlis tertentu.
(5) Amalan nabi dan sahabat mengesahkan bahawa selagi tahanan perang berada dalam jagaan kerajaan, kerajaan akan bertanggungjawab terhadap makanan dan pakaiannya,. dan rawatannya jika dia sakit atau cedera. Undang-undang Islam tidak membenarkan tahanan dipelihara tanpa makanan atau pakaian, atau dikenakan penyeksaan. Sebaliknya, arahan juga telah diberikan untuk merawat mereka dengan baik dan murah hati, dan pendahuluan amalan ini didapati dalam Sunnah. Rasulullah mengagihkan tawanan Badar di rumah-rumah para sahabat yang berbeda dan memberi arahan: "Bawakan orang tahanan ini dengan baik." Salah satu daripada tahanan tersebut, Abu 'Aziz, telah melaporkan: "Orang-orang Ansar, yang di rumahnya saya dipelihara, memberiku roti pagi dan petang, tetapi bagi mereka sendiri hanya makan kurma." Suhail bin 'Amr, nabi berkata: "Dia seorang pembicara yang berapi-api, dan telah membuat ucapan melawan kamu: tolonglah rusaknya." Rasulullah menjawab: "Jika saya rusak, gigi, walaupun saya seorang nabi. " (Ibn Hisham). Ketika Thumamah bin Uthal, ketua Yamamah, dibawa sebagai tahanan, dia diberikan makanan yang baik dan susu pada perintah Nabi saw selama ia tetap menjadi tawanan. (Ibn Hisham). Begitu juga amalan pada masa sahabat. Tiada preseden yang dijumpai apabila seorang banduan mungkin telah dianiaya pada masa mereka.
(6) Islam tidak membenarkan para tahanan dipelihara dalam keadaan penahanan selama-lamanya supaya kerajaan boleh menundukkan mereka untuk bekerja paksa selagi suka. Jika mereka tidak ditukar untuk tawanan perang yang lain, atau ditebus, kaedah yang disuruh berbuat baik adalah bahawa mereka harus dijadikan hamba dan diberi kepunyaan individu, dan tuan mereka diperintahkan untuk memperlakukan mereka dengan baik Kaedah ini bertindak pada masa masa Nabi dan sahabat-sahabat, dan ahli-ahli hukum Islam secara teguh menegakkannya sebagai dibenarkan. Dalam hal ini, perlu diingat bahawa seseorang yang mungkin telah menerima Islam sebelum diambil sebagai tahanan, dan kemudiannya dibuat seorang tawanan, akan dibebaskan, tetapi penerimaan Islam oleh seseorang yang menerimanya setelah diambil banduan, atau setelah diberi milik seseorang, tidak akan mendapat kebebasan secara automatik. Tradisi telah dikaitkan dengan Musnad Ahmad. Muslim dan Tirmidhi atas kuasa Hadrat `Imran bin Husain bahawa seseorang dari kalangan Bani 'Uqail dibawa sebagai tahanan dan dia berkata:" Saya telah menerima Islam. "Maka Rasulullah bersabda:" Jika kamu berkata demikian ketika Anda telah dibebaskan, anda pastinya akan mencapai kejayaan. Perkara yang sama dikatakan oleh Hadrat `Umar:" Apabila seorang tahanan menjadi seorang Muslim setelah jatuh ke tangan orang-orang muslim sebagai tawanan, dia tidak akan dibunuh, tetapi akan tetap seorang hamba. "Oh, ini sangat jelas, ahli-ahli hukum Islam telah sebulat suara memutuskan bahawa banduan yang menjadi seorang Muslim setelah ditawan adalah tidak dapat melepaskan perbudakan. Sekiranya undang-undang kita adalah bahawa sesiapa yang memeluk agama Islam setelah ditawan, akan dibebaskan, tiada banduan yang akan menjadi bodoh untuk tidak memenangi kebebasannya dengan menyebut Kalimah.
(7) Ketiga cara berbuat baik dengan para tawanan menurut Hukum Islam adalah mereka boleh di bawah jizyah dan membuat subjek dhimmi negara Islam dan dibenarkan hidup sebagai warganegara bebas dar / Islam (tempat tinggal Islam ) sama seperti orang Islam. Imam Muhammad menulis di dalamnya As-Siyar a / -Kabir: "Sesiapa yang boleh dijadikan hamba, boleh juga dijadikan dhimmi dan dibawah jizyah." Di tempat lain dia berkata: "Pemimpin umat Islam mempunyai hak untuk mengenakan jizyah ke atas dan cukai ke atas tanah mereka dan ditetapkan daripada benar-benar bebas. "Kaedah ini telah diamalkan secara amnya dalam keadaan apabila wilayah rakyat yang telah dijadikan tawanan, 'ditakluki dan dilampirkan kepada negara Islam. Sebagai contoh, nabi menggunakan kaedah ini dalam kes rakyat Khaiber , dan kemudian Hadrat `Umar mengikuti dan mengamalkannya secara meluas pada penaklukan` Iraq dan wilayah-wilayah lain. Abu `Ubaid menulis dalam Kitab al-Amwal:" Setelah penaklukan `Iraq penumpuan para pemimpin negeri itu datang sebelum Hadrat `Umar dan bersabda: 'O Komandan Orang Yang Beriman, sebelum ini rakyat Iran telah menundukkan kami: mereka menundukkan kami untuk melakukan kejahatan yang teruk dan melakukan pelbagai kelebihan terhadap kami. Kemudian, apabila Tuhan mengutus kamu, kami sangat gembira, dan kami tidak menentang sebarang perlawanan dan tidak mengambil bahagian dalam perang. Sekarang, kami mendengar bahawa anda mahu menjadikan kami budak. ' Hadrat `Umar menjawab: 'Anda mempunyai pilihan sama ada untuk menjadi orang Islam atau menerima jizyah dan tetap bebas.' Mereka bersetuju untuk membayar jizyah dan mereka diberi kebebasan penuh. "Di tempat lain dalam buku yang sama, Abu` Ubaid berkata: Hadrat `Umar menulis kepada Abu Musa al-Ash'ari: Membebaskan semua petani dan petani dari kalangan orang-orang yang telah ditangkap dalam peperangan."
(8) Nikmat keempat ialah banduan dibebaskan tanpa tebusan. Ini adalah konsesi khas bahawa kerajaan Islam boleh memberi hanya sekiranya syarat khas banduan menuntutnya, atau apabila ia diharapkan bahawa konsesi itu akan memenangkan penghargaan banduan selama-lamanya, dan membantu menjadikannya kawan dari musuh, atau seorang mukmin dari orang kafir; jika tidak, jelas tidak akan menjadi satu perkara yang bijak untuk membebaskan seseorang kem musuh, yang boleh sekali lagi kembali berperang melawan orang Islam. Inilah sebabnya mengapa ahli-ahli hukum Islam secara amnya menentangnya, dan mengenakan syarat itu: "Jika pemimpin umat Islam mendapati ia susah untuk menetapkan tahanan, atau sebahagian daripada mereka, secara percuma, tidak ada salahnya berbuat demikian." (As-SiyaT al-Kabir). Ramai preseden ini ditemui pada zaman nabi, dan dalam hampir setiap kes kesedaran seolah-olah menjadi alasan.
Mengenai tawanan di Badr, beliau berkata: "Jika Mut'im bin` Adi masih hidup, dan telah berbicara kepadaku berkenaan dengan orang-orang yang khianat ini, saya akan jadikan mereka pergi untuknya. " (Bukhari, Abu Daud, Musnad Ahmad). Nabi berkata demikian kerana ketika dia kembali dari Ta'if ke Makkah, Mut'im pada waktu itu telah memberikan perlindungan kepadanya, dan anak-anaknya yang bersenjata telah mengantarnya ke Ka`bah. Oleh itu, dia ingin membayar hutangnya sebagai penghargaan dengan cara ini.
Menurut Bukhari, Muslim dan Musnad Ahmad, ketika Thumamah bin Uthal, ketua Yamama, dibawa sebagai seorang pendaki, nabi bertanya kepadanya: "Thumamah, apa yang kamu katakan?" Dia menjawab: "Jika saya dibunuh, maka orang itu akan dibunuh, darahnya mempunyai nilai: jika saya mendapat kebaikan, maka nikmat akan ditunjukkan kepada seseorang, yang menghargai kebaikan, dan jika anda menginginkan kekayaan, mintalah ia akan diberikan kepadanya. " Selama tiga hari nabi bertanya kepadanya perkara yang sama dan dia memberikan jawaban yang sama. Pada akhirnya, nabi mengarahkan Thumamah dibebaskan. Apabila mencapai kebebasan, dia pergi ke sebuah oasis yang berdekatan, membasuh dirinya dan kembali, mengucapkan kalimah dan menjadi seorang Muslim, berkata: Sebelum hari ini tiada siapa yang lebih menjijikkan daripada kamu dan tidak ada agama yang lebih kejam daripada agama kamu di sisi saya, tetapi sekarang bagi saya, tiada seorang pun yang lebih disukai daripada kamu dan tidak ada agama yang lebih disukai daripada agama kamu. "Kemudian dia pergi ke Makkah untuk 'Umrah dan memberi orang-orang Quraish satu notis yang bermaksud:" Selepas itu tidak ada gandum yang akan sampai kepada kamu dari Yamamah kecuali Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) membenarkannya. "Oleh itu, beliau menghentikan bekalan biji-bijian dan penduduk Mekah perlu meminta nabi bahawa dia tidak boleh menghentikan bekalan gandum bagi mereka dari Yamamah.
Daripada kalangan tawanan Bani Quraizah, Nabi mengampuni Zabir bin Bata dan 'Amr bin Sa'd (atau Ibn Su'da), yang pertama kerana dia telah memberi perlindungan kepada Hadrat Thabit bin Qais Ansari dalam Pertempuran Bu' ath, dalam hari kejayaan pra-Islam; oleh itu, dia menyerahkannya kepada Hadrat Thabit agar dia dapat membayarnya untuknya. Dan dia mengampunkan 'Amr bin Sa`d kerana dia yang menasihati kaumnya untuk tidak menjadi khianat ketika Bani Quraizah melakukan pelanggaran kepercayaan dengan Nabi.
Selepas Pertempuran Bani al-Mustaliq, ketika para tahanan dibawa dan diedarkan di kalangan orang-orang, Nabi menunaikan tebusan Hadrat Juwairiyah kepada orang yang kepadanya dia diuntukkan untuk mengamankan kebebasannya dan kemudian menikahinya sendiri. Pada masa ini semua orang Islam membebaskan tahanan mereka sendiri, dengan berkata: "Kini mereka telah menjadi sanak saudara Nabi." Oleh itu, tahanan seratus keluarga menjadi bebas. (Musnad Ahmad, Tabaqat Ibn Sa`d, Ibn Hisham).
Pada kesempatan perjumpaan Hudaibiyah, pada waktu subuh, 80 orang datang dari arah Tan'im dengan niat untuk melancarkan serangan mendadak di kem Muslim, tetapi semua ditangkap, dan Nabi Muhammad menetapkan semuanya supaya ia tidak menjadi punca perang pada peristiwa kritikal itu. (Muslim, Abu Da'ud, Nasa'i, Tirmidhi, Musnad Ahmad).
Semasa penaklukan Makkah, Nabi mengampunkan semua penduduk Makkah kecuali hanya beberapa lelaki, dan tidak membunuh lebih daripada tiga atau empat bahkan mereka yang telah dikecualikan. Seluruh Arab menyedari betapa kekejaman orang-orang Makkah terhadap Nabi dan umat Islam; Namun, hati yang besar yang dengannya dia memaafkan mereka setelah mencapai kemenangan yang lengkap terhadap mereka, memberi orang Arab kepuasan yang mereka tidak dikuasai oleh seorang yang kejam tetapi oleh seorang pemimpin yang penuh belas kasihan, penyayang dan murah hati. Itulah sebabnya selepas penaklukan Makkah, semenanjung Arab tidak mengambil masa lebih lama daripada dua tahun untuk menjadi sempurna.
Selepas Pertempuran Hunain, ketika penaklukan Hawazin datang untuk mengamankan kebebasan tahanan mereka, banduan telah diedarkan. Rasulullah menyeru umat Islam bersama-sama dan berkata: "Orang-orang ini telah datang dengan pertobatan, dan saya berpendapat bahawa orang-orang mereka harus dipulihkan kepada mereka. Siapa yang ingin menetapkan banduan yang diberikan kepadanya secara sukarela tanpa tebusan, harus membebaskannya, dan orang yang ingin mengambil tebusan, akan dibayarnya dari pendapatan pertama yang diterima di Perbendaharaan Awam. " Oleh itu, enam ribu banduan dibebaskan, dan mereka yang ingin mengambil tebusan diberikan oleh kerajaan. (Bukhari, Abu Daud, Musnad Ahmad, Tabaqat Ibn Sa'd). Ini juga menunjukkan bahawa kerajaan tidak diberi kuasa untuk membebaskan banduan selepas mereka telah diedarkan; ini boleh dilakukan dengan persetujuan yang sanggup kepada mereka yang memiliki banduan yang telah diberikan, atau dengan membayar mereka tebusan.
Selepas nabi, duluan menetapkan tahanan bebas sebagai nikmat terus dijumpai sepanjang masa para sahabat juga. Hadrat Abu Bakr menetapkan fret Ash'ath bin Qais al-Kindi dan Hadrat 'Umar memberikan kebebasan kepada Hurmuzan dan tawanan Manadhir dan Maisan. (Abu 'Ubaid, Kitab alAmwal).
(9) Dahulukan menetapkan tahanan tanpa bayaran tebusan pada masa Nabi dijumpai hanya pada waktu Badr, ketika para tahanan dibebaskan dengan bayaran seribu empat ribu dirham masing-masing. (Tabaqat Ibn Sa'd, Kitab al-Amwal). Tidak ada duluan dari ini yang terdapat pada masa para sahabat; dan ahli-ahli hukum Islam secara amnya menolaknya, kerana itu bermakna kita perlu mengambil wang dan menetapkan seorang lelaki bebas supaya dia boleh bangkit lagi dengan pedang. Tetapi sejak mengambil wang tebusan telah dibenarkan di dalam Al-Qur'an, dan nabi juga bertindak mengikutnya sekali, itu tidak dilarang sama sekali. Imam Muhammad menulis di dalamnya As-Siyar al-Kabir bahawa jika keperluan timbul, umat Islam dapat membebaskan banduan mereka dengan membayar tebusan.
(10) Kriteria membebaskan banduan untuk perkhidmatan yang diberikan juga didapati berkaitan dengan Pertempuran. daripada Badr. Bagi mereka yang tawanan Quraish yang tidak mempunyai tebusan nabi telah melaksanakan syarat bahawa mereka harus mengajar membaca dan menulis kepada sepuluh anak Ansar masing-masing untuk memenangi kebebasan mereka. (Musnad Ahmad, Tabaqat Ibn Sa`d, Kitab al-Amwal.
(11) Beberapa contoh pertukaran banduan ditemui pada zaman nabi. Sebaik sahaja dia menghantar Hadrat Abu Bakr pada ekspedisi dan dia membawa beberapa tawanan, termasuk seorang wanita cantik, yang jatuh ke banyak Hadrat Salamah bin Akwa '. Rasulullah mendesak beliau untuk memberikannya kembali, kemudian menghantarnya ke Makkah dan mempunyai beberapa 'banduan Muslim yang dibebaskan, sebagai ganti baginya. (Muslim, Abu Daud, Tahawi Kitab al-Amwal dari Abi` Ubaid, Tabaqat Ibn Sa`d). Hadrat 'Imran bin Husain menceritakan bahawa apabila suku Thaqif menahan dua orang Muslim. Beberapa lama kemudian, seorang lelaki dari Bani 'Uqail, yang merupakan sekutu Thaqif, ditangkap oleh orang Islam. Nabi saw telah menghantarnya ke Ta'if dan mendapat kedua-dua umat Islam yang dibebaskan sebagai ganti baginya. (Muslim, Tirmidhi, Musnad Ahmad). Dari kalangan ahli hukum Imam Abu Yusuf, Imam Muhammad, Imam Shafei, Imam Malik dan Imam Ahmad berpegang. pertukaran banduan yang dibenarkan. Keputusan Imam Abu Hanifah adalah pertukaran itu tidak boleh dipraktikkan, tetapi menurut keputusan lain pertukarannya dapat dipraktikkan. Walau bagaimanapun, terdapat kesepakatan bahawa banduan yang menjadi seorang Muslim tidak boleh diserahkan kepada orang-orang kafir untuk tujuan pertukaran.
Penjelasan ini menjadikannya jelas bahawa Islam telah membentuk kod komprehensif berkenaan dengan tawanan perang, yang mengandungi peruntukan untuk masalah ini di setiap zaman di bawah segala macam keadaan. Orang-orang yang mengambil ayat Al-Quran ini dengan maknanya yang sederhana bahawa tahanan perang harus "sama ada diperlihatkan dan dibebaskan atau dibebaskan untuk tebusan", tidak tahu apa aspek-aspek yang berlainan mengenai persoalan para tawanan perang, dan apa masalah yang telah dicipta dalam pelbagai usia dan boleh mencipta pada masa akan datang.
9 Maksudnya: "Sekiranya Allah hanya mahu menghancurkan penyembah-penyembah yang dusta, Dia tidak memerlukan pertolongan untuk ini. Dia dapat melakukan ini melalui gempa bumi atau ribut dalam waktu singkat, tetapi apa yang dikehendakinya ialah para pengikut Kebenaran di kalangan rakyat harus memasuki konflik dengan penyembah palsu dan melawan mereka supaya kualiti dan ciri masing-masing dibawa dengan jelas melalui ujian dan masing-masing diberikan tempat dan pangkat yang dia patut menurut untuk kelakuannya. "
10 Ini bermakna ini: "Seseorang yang dibunuh di jalan Allah tidak bermakna bahawa dia telah kehilangan nyawa dan sejauh orangnya khawatir semua pekerjaannya telah dibazirkan. Tidak salah untuk berfikir bahawa pengorbanan para syuhada itu tidak berfaedah untuk diri mereka sendiri tetapi hanya untuk mereka yang hidup selepas mereka di dunia, dan mengambil keuntungan dari pengorbanan mereka. Hakikatnya, walaupun bagi para martir sendiri, ia adalah keuntungan yang murah, bukan kerugian sama sekali. "
11 Ini adalah keuntungan yang ditanggung oleh para syuhada yang jatuh ke jalan Allah. Tiga grednya telah dinyatakan:
(1) Bahawa Allah akan memberi petunjuk kepada mereka;
(2) bahawa Dia akan menetapkan keadaan mereka dengan betul; dan
(3) bahawa Dia akan memasukkan mereka ke Syurga yang Dia telah mengenal sebelumnya.
Panduan di sini jelas membayangkan panduan kepada Syurga; penetapan keadaan yang betul membayangkan bahawa sebelum kemasukan mereka ke dalam Syurga, Allah akan menghiasi mereka dengan jubah kehormatan dan mengeluarkan segala kotoran yang mencemarkan mereka dalam kehidupan dunia; dan tahap ketiga bermakna bahawa walaupun di dunia ini mereka telah diberitahu melalui Al-Qur'an dan nabi apa jenis Syurga itu yang telah disediakan untuk mereka; apabila mereka memasuki Syurga itu, mereka akan masuk ke tempat yang mereka sudah biasa dan mereka akan mengetahui bahawa mereka telah diberkati tepat dengan yang sama yang telah dijanjikan kepada mereka di dunia. "
12 "Jika kamu menolong Allah": "Jika kamu mengambil bahagian dalam kerja-kerja mengangkat Firman Allah dengan kehidupan dan kekayaan kamu." Tetapi ini juga mempunyai makna yang lebih mendalam, yang telah dijelaskan dalam EN 50 Surah Al-`Imran di atas.
13 Secara harfiah, untuk tersandung dan jatuh ke muka.
14 Itu, "Mereka lebih suka keinginan, takhayul, kebiasaan dan kebencian moral dari ketidaktahuan mereka dahulu dan tidak menyukai ajaran yang Allah wahyukan untuk membimbing mereka dengan cara yang benar.
15 Kalimat ini mempunyai dua makna:
(1) Kemusnahan yang sama yang dipenuhi oleh orang-orang kafir sekarang menanti orang-orang kafir ini, yang tidak menerima undangan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah); dan
(2) 'kehancuran orang-orang itu tidak berakhir dengan siksaan dunia; azab yang sama juga menanti mereka di akhirat "
16 Selepas terluka di Uhud ketika Nabi sedang berehat di atas bukit dengan beberapa sahabat, Abu Sufyan berseru: "Kami ada 'Uzza dan tidak ada' Uzza untukmu." Rasulullah saw berkata kepada para sahabatnya untuk menjawab, berkata: "Pelindung kami dan penolong adalah Allah, dan kamu tidak mempunyai pelindung dan penolong sama sekali." Jawapan Rasulullah ini berasal dari ayat ini.
17 Maksudnya, "Sama seperti kucing binatang dan tidak berfikir di mana dari makanan yang dimakannya telah datang, yang telah menciptakannya, dan hak-hak pencipta yang dikenakan ke atasnya untuk menyediakannya dengan makanan, maka orang-orang ini juga makan dan tidak mempunyai nilai atau cita-cita lebih tinggi daripada makan. "
18 Rasulullah sangat terkejut apabila meninggalkan Makkah. Apabila dia dipaksa untuk berhijrah, dia berdiri menghadap ke luar kota dan berkata: "Wahai Makkah, kamu adalah kota yang paling disayangi di sisi Allah, dan aku mempunyai cintakan yang paling besar untuk kamu dari semua kota-kota Allah; jika orang-orang musyrik tidak mengusir saya, saya tidak akan meninggalkan kamu. " Mengenai hal ini dikatakan: "Setelah memandu kamu keluar dari kota, penduduk Mekah berpendapat bahawa mereka telah mencapai kejayaan yang besar, padahal mereka hanya mempercepatkan kebinasaan mereka sendiri oleh perbuatan jahat ini." Gaya ayat ini jelas menunjukkan bahawa ia mesti telah dihantar, turun dekat Hijrah.
19 Maksudnya, "Bagaimana mungkin ketika Nabi dan para pengikutnya dipandu oleh Tuhan ke jalan yang lurus dan lurus dan mereka telah mengikutiinya dalam terang pengetahuan dan penglihatan yang penuh, mereka harus berjalan bersama dengan mereka yang masih berterusan dalam cara mereka yang tidak mengetahuinya, yang menganggap penyimpangan mereka sebagai panduan dan perbuatan jahat mereka sebagai satu perkara yang patut dipuji, dan yang menghakimi berdasarkan keinginan peribadi mereka, dan bukan dengan hujah tentang kebenaran dan apa yang salah. , tidak boleh hidup kedua-dua kumpulan ini sama-sama di dunia ini dan tidak juga dapat berakhirnya di akhirat. "
20 Secara harfiah, asia adalah rasa dan warna air yang telah berubah, atau yang memberi bau yang tidak baik. Di dunia air sungai dan terusan biasanya berlumpur; rasa dan perubahan warna kerana campuran pasir dan habuk dan pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan di dalamnya, dan ia juga mengeluarkan sejenis bau busuk. Oleh itu, kualiti air sungai dan terusan Syurga akan menjadi murni dan jelas, tanpa sebarang pencabulan.
21 Dalam hadith yang langsung dilaporkan dari nabi, telah dijelaskan demikian: "Ia tidak akan menjadi susu yang dicerna dari dada binatang." Itulah susu yang Allah akan mengeluarkan dalam bentuk mata air dari bumi dan menyebabkannya mengalir ke dalam kanal; ia tidak akan dihancurkan dari dada haiwan dan kemudian disalurkan ke saluran-saluran Syurga. Mengenai susu semulajadi ini telah dikatakan: Rasanya tidak akan berubah sama sekali; "iaitu, ia tidak akan memberi sedikit bau yang menyakitkan yang terdapat dalam setiap jenis susu yang dimasak dari susu haiwan.
22 Di dalam hadith lain yang dilaporkan secara langsung dari nabi, telah dijelaskan, demikian: '' Wain ini tidak akan disuling dari buah busuk dengan memukul dan menghancurkannya di bawah kaki, "seperti wain di dunia, tetapi Allah akan menghasilkan ia juga berupa mata air dan menyebabkannya mengalir ke dalam saluran; maka kualitinya adalah "ia akan menjadi menyenangkan bagi peminum", iaitu, ia tidak akan menjadi pahit dan berbau busuk seperti wain di dunia, yang tidak boleh diminum bahkan oleh peminum yang paling biasa tanpa menunjukkan kekhilafatan. Dalam Surah As-Saffa t, satu lagi kualiti telah dijelaskan: "Tidak juga peminum itu akan dirugikan secara fizikal dan tidak menjadi mabuk." (ayat 47) Surah AI-Waqi'ah telah dikatakan: "... yang tidak akan menyebabkan mereka menaruh perhatian dan tidak memberi kesan kepada akal mereka." (Ayat 19) Ini menunjukkan bahawa wain tidak akan memabukkan, tetapi hanya akan memberi kesenangan dan kegembiraan.
23 Dalam Hadis ini telah dijelaskan, dengan demikian: "Madu tidak akan diambil dari perut lebah," tetapi ia juga akan keluar dari mata air dan mengalir ke dalam kanal; oleh itu, ia tidak akan mempunyai lilin, dan kepingan-kepingan madu dan kaki lebah mati dicampur di dalamnya, tetapi ia akan menjadi tulen.
24 Sebutan pengampunan dari Allah setelah berkat-berkat Syurga dapat mempunyai dua makna:
(1) Bahawa berkat yang terbesar sejauh ini akan Allah memaafkan mereka; dan
(2) bahawa kesilapan dan kesilapan yang mereka lakukan untuk melakukan di dunia, bahkan tidak akan disebutkan di hadapan mereka, tetapi Allah akan menutupinya selama-lamanya agar mereka tidak dimalukan di Syurga.
25 Ini adalah mengenai orang-orang kafir dan orang munafik dan pengikut-pengikut yang tidak percaya pada Kitab-kitab yang terdahulu, yang duduk di dalam sidang Nabi, mendengarkan wacana-wacana, atau ayat-ayat al-Qur'an, tetapi kerana dalam hati mereka mereka menolak tema yang dikemukakan olehnya, mereka tidak akan memahami apa-apa walaupun mendengarnya. Oleh itu, apabila mereka keluar, mereka akan bertanya kepada kaum muslimin, "Apa yang dia katakan tadi?"
Ini adalah sebab sebenar kerana telinga dalamannya menjadi pekak kepada ajaran nabi; mereka adalah hamba-hamba nafsu mereka, dan ajaran-ajaran yang disampaikan Nabi SAW jatuh terhadap nafsu mereka. Oleh itu, sekiranya mereka duduk di majlis nabi dan mendengarnya, mereka tidak akan memahami apa-apa.
27 Maksudnya, ayat-ayat yang sama di mana orang-orang kafir dan orang munafik bertanya, "Apa yang dia katakan tadi (nabi)?" menjadi penyebab bimbingan yang lebih lanjut untuk orang-orang yang berpandu dengan betul, dan dari perhimpunan yang sama dengan orang-orang malang ini bangkit tanpa mendapat apa-apa, orang-orang yang beruntung kembali dengan harta karun yang baru dan pengetahuan.
28 Yaitu, Allah memberikan rahmat kepada mereka untuk mengembangkan diri mereka dengan taqwa yang mereka miliki.
29 Yaitu, sejauh penjelasan dan penjelasan mengenai kebenaran itu; ia telah dijelaskan dengan baik oleh hujah dan alasan, wacana-wacana Al-Quran yang menakjubkan, sifat murni Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) dan revolusi dalam kehidupan para sahabatnya. Sekarang, adakah orang-orang ini menanti kebangkitan itu sendiri dan mereka hanya akan percaya?
30 Tanda-tanda Kebangkitan menerangkan tanda-tanda yang menunjukkan pendekatannya sudah dekat. Salah satu tanda penting itu ialah kedatangan Nabi Terakhir Tuhan yang tidak akan ada nabi lain sampai Kebangkitan. Tradisi telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim. Tirmidzi dan Musnad Ahmad atas kewenangan Hadrat Anas, Hadrat Sahl bin Sa'd As-Sa'idi dan Hadrat Buraidah, mengatakan bahawa nabi itu menaikkan jari telunjuknya dan jari tengah dan berkata: "Kebangkitan dan Kebangkitan saya seperti ini dua jari." Itulah, 'Sama seperti tidak ada jari lain di antara dua jari ini, maka tidak ada nabi lain yang akan dibangkitkan antara Kebangkitan dan Kebangkitan; selepas saya hanya Kebangkitan sekarang akan berlaku. "
31 Salah satu moral yang diajarkan kepada manusia oleh Islam juga ini: Namun dengan keras dan ikhlas mungkin manusia berusaha untuk menyembah dan menyembah Tuhan Iris dan berjuang dan berjuang dalam perjuangan Agama-Nya, dia tidak sepatutnya terlibat dalam kesalahpahaman yang dia telah dilakukan dan dilakukan apa sahaja yang perlu dilakukannya. Sebaliknya, sebaliknya, dia harus mempunyai perasaan bahawa dia tidak dapat melakukan keadilan penuh terhadap apa yang diharapkan darinya oleh Tuan dan Gurunya. Oleh itu, dia harus mengakui kesalahannya secara berterusan dan berdoa kepada Allah dengan berkata, 'Ya Tuhan, ampunkanlah aku atas kesalahan dan kesalahan yang mungkin aku lakukan dalam pelayanan anda.' 'Ini adalah inti dari perintah Allah:' Wahai Rasulullah, minta ampun untuk kesalahan .. '' 'Ini tidak bermakna bahawa Allah mengharamkan Rasulullah sebenarnya telah melakukan kesalahan secara sengaja, tetapi maknanya yang betul adalah bahawa ia bahkan tidak perlu hamba yang adalah penyembah Tuhan yang paling besar yang harus saya harungi semangat kebanggaan dalam hatinya, tetapi kedudukan benar Iris juga adalah walaupun semua yang besarnya: perkhidmatan mulia yang mulia dia harus terus mengaku kekurangannya sebelum Iris Tuhan. Ia berada di bawah keadaan ini bahawa nabi Menurut Abu Da'ud dan Nasa'i, nabi itu telah berkata: "Saya memohon ampun kepada Allah untuk seratus rimat setiap hari.
32 Maksudnya, "Memandangkan keadaan di mana umat Islam berlalu dan sikap yang tidak diterima oleh orang kafir terhadap Islam dan umat Islam ketika itu orang-orang yang percaya pada umumnya berpendapat bahawa mereka harus dibenarkan bertempur walaupun sebelum berperang adalah Sebenarnya mereka memohon kepada Allah SWT dalam hal ini tidak sabar dan menunggu lagi dan lagi: "Mengapa kita tidak dibenarkan memerangi orang-orang jahat ini?" Tetapi keadaan orang-orang yang telah menyertai barisan orang-orang Islam munafik adalah sangat berbeza dari orang-orang yang beriman.Mereka memegang nyawa dan harta benda mereka sebagai yang lebih sayang kepada diri mereka sendiri daripada Allah dan AgamaNya, dan tidak bersedia untuk membahayakan mereka dengan apa-apa kos.Oleh itu, sebaik sahaja pertempuran itu diarahkan, keluar dari orang-orang yang beriman, mengisi masa pertempuran itu tidak diundang, orang-orang munafik dan orang-orang yang beriman yang sama tidak dapat dibezakan dari yang lain. d. Doa seperti yang dilakukan orang-orang yang beriman: mereka memelihara Cepat seperti mereka, dan mengamalkan setiap artikel Iman sebagai tidak membuat permintaan pengorbanan terhadap mereka. Tetapi apabila tiba masanya untuk membuat pengorbanan tertinggi kehidupan demi Islam, kemunafikan mereka terdedah dan jilbab mereka memperlihatkan Kepercayaan Iblis dihentikan. Dalam Surah An-Nisa ', keadaan mereka telah dijelaskan demikian: "Adakah kamu telah menandakan orang-orang yang dikatakannya: Untuk menahan tanganmu beberapa lama dan menegakkan salat dan membayar zakat? Sekarang pertempuran telah diperintahkan untuk mereka sesetengah daripada mereka takut kepada manusia kerana takut kepada Allah, atau bahkan mendengkur daripada itu, mereka berkata: Ya Tuhanku, mengapa Engkau memerintahkan berperang untuk kami, mengapa Engkau tidak memberi kami waktu yang singkat? (ayat 77)
33 Satu lagi terjemahan kata-kata dalam asal boleh; "Jika kamu menjadi penguasa atas rakyat,"
34 Satu maknanya ialah; 'Sekiranya pada masa ini anda shirk menyokong dan mempertahankan Islam dan menahan diri dari berjuang dengan kehidupan dan kekayaan anda untuk menyebabkan saya revolusi reformis yang hebat yang Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan para sahabatnya berjuang untuk membawa , tidak akan ada lagi akibat daripada ini jika anda akan kembali ke sistem kejahilan yang sama di mana anda telah memotong tekak satu sama lain sejak berabad-abad, menguburkan anak-anak anda hidup dan mengisi bumi Tuhan dengan ketidakadilan dan kejahatan. "Maksudnya yang lain adalah : 'Kamu adalah kaum yang jahat, kamu tidak bersungguh-sungguh dalam tuntutan kamu untuk mengesahkan Iman, kerana kamu tidak bersedia untuk membuat apa-apa pengorbanan di jalannya. Sekarang, Allah memberi kamu kuasa di bumi dan mempercayakan urusan dunia kepada anda apabila secara moral anda tidak baik dan tidak boleh dipercayai, apa lagi yang boleh diharapkan dari anda daripada yang anda akan melakukan kezaliman dan kerosakan dan membunuh diri sendiri .
Ayat ini jelas menunjukkan bahawa Islam melarang pemisahan hubungan dengan kaum kerabat. Di sisi lain, dalam istilah positif juga, di beberapa tempat di dalam Al-Quran, merawat saudara-saudara baik dan baik telah diarahkan dan dihitung di antara kebaikan utama. (Contohnya, lihat AI-Baqarah: 83, 177: An-Nisa ': 8, 36; An-Nahl: 90. Bani Isra'il: 26; An-Nur: 22). Perkataan rahm dalam bahasa Arab digunakan kekeluargaan dan hubungan yang jauh dengan metafora darah. AII hubungan seseorang, sama ada dekat atau jauh, adalah kerabatnya (dhwil-arham). Lebih dekat hubungan semakin besar hak yang ada pada yang lain dan merobohkan dosa memotong hubungan darah. Untuk merawat kesejahteraan itu, bermakna seseorang itu harus melakukan yang terbaik dalam melakukan apa saja yang baik yang boleh dilakukan untuk saudara kandungnya, harus menghindari melakukan apa-apa sakit atau bahaya kepadanya. Penalaran dari ayat ini Hadrat 'Umar telah dilarang sebagai penjualan budak hamba yang telah melahirkan seorang anak dari tuannya, dan para sahabat telah bersetuju dengannya dalam hal ini. Hakim dalam Musradriknya mempunyai kaitan dengan pihak berkuasa Hadrat Buraidah yang pada suatu hari ketika dia duduk di kalangan para penonton Hadrat 'Umar, tiba-tiba ada keraguan yang timbul di jalanan. Apabila bertanya, diketahui bahawa seorang budak budak sedang dijual dan anak perempuannya menangis, Hadrat 'Umar segera mendapat Ansar dan Muhajirin bersama-sama dan mengajukan kepada mereka pertanyaan: | Apakah kamu dapati dalam Agama bahawa Muhammad (yang menjadi Allah kedamaian) telah membawa apa-apa ruang untuk memisahkan hubungan antara hubungan darah? "Semua orang menjawab dengan negatif, Kemudian, Hadrat 'Umar berkata: Lalu bagaimana dengan rumahmu seorang ibu dipisahkan dari anak perempuannya? contoh yang lebih besar dan lebih serius mengenai pemotongan hubungan-hubungan ini? Kemudian ia membacakan ayat ini: Orang-orang berkata: Anda boleh mengadaptasikan ukuran apa yang anda anggap sesuai untuk menghentikan amalan ini, Hadrat 'Umar mengeluarkan perintah ini untuk penguatkuasaan di seluruh Islam wilayah: "Tidak seorang budak perempuan yang melahirkan seorang anak dari tuannya akan dijual kerana ini melanggar hubungan kekerabatan yang tidak sah."
35 Maksudnya, 'Sama ada orang-orang ini tidak merenungkan Al-Quran sama sekali, atau jika mereka cuba merenungkannya, ajaran dan makna mereka tidak masuk ke dalam hati mereka, kerana mereka telah meletakkan kunci pada mereka. " bahawa "terdapat kunci mereka di atas hati," ini bermakna ini: "Ada kunci seperti itu pada mereka yang dimaksudkan khusus untuk hati yang tidak terdedah kepada kebenaran."
36 Itulah, "Walaupun menganut Iman dan dihitung di kalangan umat Islam, mereka terus bersekongkol dengan musuh-musuh Islam dan juga berjanji untuk menyokong mereka dalam perkara-perkara tertentu."
Di dalam dunia ini, mereka mengamalkan sikap ini supaya mereka dapat melindungi kepentingan mereka dan dapat melindungi diri mereka dari bahaya konflik antara Islam dan ketidaksetiaan, tetapi bagaimana mereka akan melarikan diri dari murka Allah setelah mati? mereka akan membuktikan bahawa mereka tetap selamat dari hukuman oleh para malaikat. "
Ayat ini juga adalah salah satu daripada ayat-ayat yang menunjuk kepada azab barzakh (iaitu azab 'kubur). Ia jelas menunjukkan bahawa orang-orang kafir dan orang-orang munafik mula tertimpa azab dari masa kematian, dan azab ini berbeza dengan azab yang mereka akan mendapat Kebangkitan setelah kes-kes mereka telah diputuskan oleh Allah. (Untuk penjelasan lanjut, lihat An-Nisa ': 97: AI-An'am: 93-94; AI-Anfal: 50: An-Nahl: 28, 32; AI-Mu'minun: 99-100; 26-27 dan EN 22, 23; AI-Mu'min: 4b dan EN 63).
38 Ini merujuk kepada semua karya yang mereka lakukan sebagai "Muslim." Doa mereka, puasa mereka, pembayaran zakat mereka, dan semua ibadah dan kebajikan yang lain, yang dalam rupa dan bentuk dikira di antara perbuatan-perbuatan yang baik. telah menjadi tidak sah, kerana mereka gagal mengamalkan sikap keikhlasan dan kesetiaan terhadap Allah dan Islam serta masyarakat Islam walaupun mereka mengaku sebagai orang Islam; tetapi, sebaliknya, mereka terus berkomplot dengan musuh-musuh Islam demi keuntungan duniawi yang kecil, dan mula mencipta skema untuk menyelamatkan diri dari segala risiko yang mungkin sebaik kali kedatangan Jihad di jalan Allah. Ayat-ayat ini benar-benar tegas dan konklusif dalam hal ini bahawa dalam konflik antara Islam dan bukan Islam iman orang yang tidak bersimpati dengan Islam dan Muslim, atau dengan tidak percaya dan orang kafir, sama sekali tidak boleh dipercayai, tidak untuk bercakap tentang mana-mana karyanya yang dapat diterima di hadapan Allah.
39 Kalimah ini mempunyai dua makna:
(1) Bahawa Allah akan menjadikan segala perbuatan yang telah mereka kerjakan sebagai "perbuatan yang baik" dan sia-sia, dan mereka tidak akan mendapat pahala apa pun bagi mereka di akhirat; dan
(2) bahawa semua alat yang mereka pakai untuk menghalang cara Allah dan Agama Rasul-Nya akan membuktikan tidak berkesan dan tidak berbuah.
40 Dengan kata lain, perbuatan 'berfaedah dan menghasilkan hasil yang baik bergantung sepenuhnya pada ketaatan seseorang kepada Allah dan Rasul-Nya. Setelah seseorang berpaling dari ketaatan, tidak ada perbuatan yang tetap menjadi perbuatan baik sehingga seseorang itu layak mendapat ganjaran daripadanya.
41Di sini, kita harus ingat bahawa ketika wacana ini diturunkan hanya segelintir umat Islam yang terdiri dari beberapa ratus orang Muhajirin dan Ansar yang tinggal di kota kecil Madinah yang menegakkan taraf Islam dan mereka bukan sahaja dihadapi oleh Quraish yang kuat tetapi juga oleh seluruh pagan Arabia. Ini adalah syarat-syarat yang mereka panggil 'tidak menjadi lemah hati dan tidak memohon (musuh) untuk damai', tetapi untuk membuat persediaan untuk konflik yang menentukan. Ini tidak bermakna bahawa umat Islam tidak boleh berunding untuk keamanan, tetapi ia bererti bahawa dalam keadaan seperti ini tidaklah tepat untuk memulakan rundingan damai apabila ia menunjukkan kelemahan umat Islam, kerana ia akan terus memajukan musuh. Umat Islam harus terlebih dahulu meneguhkan keunggulan mereka dalam kuasa dan kekuatan;maka jika mereka berunding perdamaian tidak akan ada bahaya.
42 Itulah, "Dengan menentang akhirat, dunia ini tidak lebih dari sekadar hiburan sementara. Kejayaan atau kegagalan di sini bukan sesuatu yang nyata dan berkekalan, yang mungkin menjadi penting. yang harus menjadi perhatian utama manusia. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 102 dari Surah AI-`Ankabut).
43 Maksudnya, "Allah adalah Cukup Senyuman: Dia tidak perlu mengambil apa-apa daripadamu untuk Diri-Nya Sendiri. Jika Dia memberitahu anda untuk membelanjakan sesuatu dengan cara-Nya, Dia melakukannya bukan untuk diriNya tetapi hanya untuk kebaikanmu sendiri."
44 Maksudnya, "Dia tidak membebankan anda ke mana-mana percubaan yang teruk yang mungkin membawa kelemahan anda."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top