Khamis, 22 Februari 2018

48. Surah Al Fath

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


48. Surah Al Fath (Kemenangan) <Ijaz>

Statistik

Juz 26 – 46.Al Ahqaf 1. - 48.AlFath 1-29 – 51.Az Zariyat 30


Ibrah


Nama

Ia berasal dari perkataan Inna fatah-na laka fat-han mubina ayat pertama.
[QS48:1] CQ(48:1:2) KK(48:1:2)
Ini bukan sahaja nama Surah tetapi juga tajuknya memandangkan perkara itu, kerana ia berkaitan dengan kemenangan hebat yang Allah berikan kepada Nabi dan umat Islam dalam bentuk Gencatan Hudaibiyah.

Tempoh Wahyu

Tradisi bersetuju bahawa ia telah diturunkan di Dhil-Qadah, AH 6, pada masa ketika Nabi sedang perjalanan kembali ke Madinah setelah menyimpulkan Truce of Hudaibiyah dengan orang-orang kafir Makkah.

Latar belakang sejarah

Peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan yang Surah ini telah diturunkan bermula kehidupan ini: Pada suatu hari Nabi saw dalam mimpi bahawa dia telah pergi ke Makkah dengan para sahabatnya dan telah melakukan umrah di sana.Jelas sekali, mimpi Nabi tidak boleh menjadi mimpi dan fiksyen semata-mata kerana ia adalah semacam ilham seperti Allah sendiri telah mengesahkan di dalam ayat 27 di bawah dan berkata bahawa Dia sendiri telah menunjukkan impian itu kepada Rasul-Nya. Oleh itu, ia bukan semata-mata impian tetapi inspirasi Ilahi yang harus dipatuhi dan diikuti oleh nabi.
Rupa-rupanya, tidak ada cara untuk bertindak atas inspirasi ini. Kaum Quraish yang tidak mempercayai telah menafikan umat Islam dari terus ke Ka'bah selama enam tahun yang lalu dan tidak ada orang Islam yang telah dibenarkan dalam tempoh itu untuk mendekati Kabah untuk tujuan melaksanakan haji dan umrah. Oleh itu, tidak dapat dijangka bahawa mereka akan membenarkan Nabi masuk ke Makkah bersama dengan pesta sahabatnya. Sekiranya mereka meneruskan ke Makkah dalam pakaian jemaah dengan niat untuk melaksanakan umrah, bersama-sama dengan tangan mereka, ini akan menimbulkan musuh kepada peperangan, dan sekiranya mereka tidak bersenjata, ini bermakna membahayakan dirinya sendiri dan para sahabatnya 'nyawa. Di bawah syarat-syarat seperti ini tiada siapa yang dapat melihat dan mencadangkan bagaimana inspirasi Ilahi dapat dilaksanakan.
Tetapi kedudukan Nabi adalah berbeza. Ia menuntut agar dia melakukan apa saja yang diperintahkan Tuhannya tanpa takut dan tanpa sebarang keraguan dan keraguan. Oleh itu, Nabi memberitahukan kepada sahabatnya tentang impiannya dan mula membuat persiapan untuk perjalanan. Di antara puak-puak yang tinggal di pinggir bandar juga ada pengumuman awam yang dibuat bahawa beliau meneruskan umrah dan rakyat boleh bergabung dengannya.Mereka yang hanya dapat melihat keadaan yang jelas memikirkan bahawa dia dan para sahabatnya masuk ke dalam rahangnya yang mati, tidak seorang pun daripada mereka cenderung untuk menemaninya dalam ekspedisi tersebut.Tetapi orang-orang yang mempunyai kepercayaan yang benar kepada Allah dan Rasul-Nya sedikit pun tidak peduli terhadap akibatnya. Bagi mereka maklumat ini sudah cukup bahawa ia adalah ilham ilahi dan Nabi Allah telah membuat keputusan untuk melaksanakannya. Selepas ini tidak ada yang dapat menghalang mereka dari menemani Rasulullah. Oleh itu, 1,400 orang Sahabat bersedia untuk mengikutinya dalam perjalanan yang sangat berbahaya ini.
Kafilah yang diberkati ini bermula dari Madinah pada awal Dhil Qa'dah, AH 6. Di Dhul Hulaifah mereka memasuki jubah jemaah dengan niat umrah, mengambil 70 ekor unta dengan kerah di leher mereka menunjukkan bahawa mereka adalah binatang korban; hanya memegang pedang masing-masing dalam sarung, yang para jemaah haji ke Kabah dibenarkan membawa mengikut adat Arab yang diakui, tetapi tidak ada senjata lain. Oleh itu, kafilah yang ditetapkan untuk Ka'bah, Rumah Allah, di Makkah, melaungkan slogan Labbaik, Allahuma Labbaik .
Sifat hubungan antara Makkah dan Madinah pada masa itu diketahui dengan sangat baik kepada setiap orang Arab. Hanya pada tahun sebelumnya, di Shawwal AH 5, Quraish mengumpul kekuatan bersatu suku Arab telah menyerang Madinah dan Battle of the Trench yang terkenal telah berlaku. Oleh itu, ketika Nabi saw bersama dengan karavan seperti itu berangkat ke rumah musuh yang haus darahnya, seluruh Arab memandang dengan kehairanan, dan orang-orang juga menyadari karavan itu tidak pergi dengan niat untuk berperang melainkan telah meneruskan perjalanan ke Rumah Allah dalam bulan yang terlarang dalam pakaian jemaah haji yang membawa haiwan korban dan benar-benar tidak bersenjata.
Quraish dikesali dengan langkah berani yang diambil oleh Nabi. Dhil-Qa'dah adalah salah satu daripada bulan-bulan yang dilarang yang dianggap sebagai suci untuk haji di Arab selama berabad-abad. Tiada siapa yang berhak mengganggu kafilah yang mungkin datang untuk haji atau umrah dalam pakaian jemaah haji pada bulan ini; begitu juga sehingga suku musuh tidak dapat menghalangnya melewati wilayahnya menurut undang-undang tanah yang diakui.Oleh itu, Quraish terperangkap dalam dilema, kerana jika mereka menyerang karavan ini dari Madinah dan menghentikannya dari memasuki Makkah, ini akan membangkitkan bantahan protes di seluruh negara, dan semua puak Arab akan menyesal bahawa kaum Quraisy telah memonopoli Ka'bah secara eksklusif mereka sendiri, dan setiap kaum akan terlibat dalam ketidakpercayaan yang kini bergantung kepada kehendak kaum Quraisy untuk membenarkan atau tidak membenarkan sesiapa melakukan haji atau umrah di masa depan dan mereka akan menghentikan mana-mana puak yang mana mereka marah dari melawat Ka'bah sama seperti mereka telah menghentikan jemaah haji Madinah.Ini yang mereka fikir akan menjadi kesilapan besar, yang akan menyebabkan seluruh Arab menentang mereka. Tetapi, sebaliknya, jika mereka membenarkan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan kafilahnya yang besar untuk memasuki bandar mereka dengan selamat, mereka akan kehilangan imej mereka kuasa di Arab dan rakyat akan mengatakan bahawa mereka takut kepada Muhammad . Akhirnya, selepas banyak kekeliruan, kebingungan dan ragu-ragu mereka telah diatasi dengan rasa hormat mereka yang salah dan demi martabat mereka, mereka mengambil keputusan bahawa mereka tidak akan membiarkan kafilah masuk ke kota Makkah.
Rasulullah telah menghantar seorang lelaki dari Bani Ka'b sebagai agen rahsia supaya dia dapat memaklumkannya sepenuhnya tentang niat dan pergerakan Quraish. Apabila nabi tiba di Usfan, dia menyampaikan berita bahawa Quraish telah sampai ke Dhi Tuwa dengan persiapan penuh dan mereka telah menghantar Khalid bin Walid dengan dua ratus askar berkuda terlebih dahulu ke arah Kura'al-Ghamim untuk mencegatnya. Orang Quraish ingin mencetuskan sahabat-sahabat Nabi Suci untuk berperang supaya mereka dapat memberitahu orang Arab bahawa orang-orang itu sebenarnya datang untuk berperang dan mengenakan pakaian jemaah haji untuk umrah hanya untuk menipu orang lain.
Segera setelah menerima maklumat ini Nabi mengalihkan laluannya dan mengikuti trek yang sangat lasak dan berbatu sampai Hudaibiyah, yang terletak tepat di sempadan wilayah Makkan suci. Di sini, beliau telah dikunjungi oleh Budail bin Warqa ketua Bani Khuza'ah, bersama beberapa orang kaumnya. Mereka bertanya apa yang dia datang. Rasulullah menjawab bahawa dia dan sahabat-sahabatnya yang buruk hanya datang untuk menunaikan haji ke Rumah Allah dan untuk mengikatnya dalam ibadah dan bukan untuk peperangan. Orang-orang Khuza'ah pergi dan memberitahu ini kepada ketua-ketua Quraish dan menasihati mereka untuk tidak mengganggu jemaah haji. Tetapi kaum Quraisy keras kepala. Mereka menghantar Hulays bin Alqamah, ketua Ahabish, kepada nabi untuk memujuknya untuk kembali. Objek mereka ialah apabila Muhammad (yang menjadi damai Allah) tidak akan mendengar Hullihat, dia akan kembali kecewa dan seluruh kuasa Ahabish akan berada di pihak mereka. Tetapi ketika Hulays pergi dan melihat bahawa seluruh kafilah telah memakai pakaian jemaah haji, telah membawa unta-unta korban dengan kerah-kerah perayaan di leher mereka, dan datang untuk melakukan penghormatan kepada Rumah Allah dan tidak bertempur, ia kembali ke Mekah tanpa apa-apa dialog dengan Nabi dan memberitahu ketua-ketua Quraish dengan jelas bahawa orang-orang itu tidak mempunyai objek lain selain untuk melawat Ka'bah; jika mereka menghalang mereka daripada itu, Ahabish tidak akan menyertai mereka kerana itu, kerana mereka tidak menjadi sekutu mereka untuk menyokong mereka jika mereka melanggar adat istiadat dan tradisi suci.
Kemudian Quraish menghantar 'Urwah bin Mas'ud Thaqafi; beliau mempunyai rundingan panjang dengan nabi dalam usaha untuk memujuknya untuk melepaskan hasratnya untuk masuk Makkah. Tetapi Nabi memberikan kepadanya juga jawapan yang sama yang telah diberikan kepada ketua Khuza'ah, bahawa mereka tidak datang untuk berperang melainkan untuk menghormati Rumah Allah dan melaksanakan tugas keagamaan. Urwah kembali dan berkata kepada Quraish: "Saya telah ke mahkamah Caesar dan Khosroes, dan Negus juga, tetapi oleh Allah, saya tidak pernah melihat mana-mana orang yang begitu setia kepada seorang raja seperti para sahabat Muhammad yang menjadi damai dan rahmat Allah) kepadanya, jika Muhammad membuat wudhu, mereka tidak akan membiarkan airnya jatuh ke tanah tetapi akan menggosokkannya ke badan dan pakaian mereka. Sekarang kamu boleh memutuskan apa yang harus kamu lakukan. "
Sementara itu, ketika pesan-pesan itu datang dan rundingan sedang berlangsung, orang Quraish cuba lagi dan sekali lagi untuk secara senyap-senyap melancarkan serangan mendadak di kem Muslim untuk memancing para sahabat dan entah bagaimana menghasut mereka untuk berperang, tetapi setiap kali mereka melakukannya Kesabaran dan kesabaran sahabat dan kebijaksanaan dan kebijaksanaan nabi itu mengecewakan reka bentuk mereka. Pada satu ketika empat puluh atau lima puluh orang lelaki datang pada waktu malam dan menyerang kem muslim dengan batu dan anak panah. Para sahabat menangkap mereka semua dan membawanya ke hadapan nabi, tetapi dia membiarkan mereka pergi. Pada kesempatan yang lain, 80 lelaki datang dari arah Tan'im pada waktu Sembahyang Fajr dan membuat serangan mendadak. Mereka juga ditangkap, tetapi nabi juga mengampuni mereka. Oleh itu, Quraish terus melakukan kegagalan kegagalan setelah kegagalan dalam setiap rekaan mereka.
Akhirnya, Nabi saw telah mengutus Hadrat Uthman sebagai Rasulnya kepada Makkah dengan pesan bahawa mereka tidak datang berperang melainkan hanya untuk menunaikan haji dan membawa unta-korbannya bersama-sama, dan mereka akan kembali selepas melakukan upacara haji dan menawarkan pengorbanan. Tetapi Quraish tidak bersetuju dan menahan Hadrat Uthman di bandar. Sementara itu khabar angin menyebarkan bahawa Hadrat Uthman telah dibunuh; dan ketika dia tidak kembali pada waktunya, umat Islam mengambil khabar angin itu benar. Kini mereka tidak dapat menunjukkan kesabaran lagi. Masuk ke Makkah adalah berbeza kerana tiada niat untuk menggunakan kekerasan. Tetapi apabila duta itu dibunuh, orang Islam tidak mempunyai pilihan selain untuk mempersiapkan perang. Oleh itu, Nabi memanggil semua sahabatnya bersama-sama dan mengambil ikrar dari mereka bahawa mereka akan berperang sampai mati. Memandangkan peristiwa kritikal itu bukan usaha biasa. Umat ​​Islam berjumlah hanya 1400 dan telah datang tanpa senjata apa pun, berada di sempadan Makkah, 250 batu jauhnya dari bandar mereka sendiri, dan musuh dapat menyerang mereka dengan kekuatan penuh, dan dapat mengelilingi mereka dengan sekutunya dari suku-suku yang bersebelahan baiklah. Meskipun demikian, tidak ada karavan kecuali seorang lelaki yang gagal memberikan janji untuk bertempur dengan kematian, dan tidak ada bukti yang lebih besar tentang dedikasi dan keikhlasan mereka daripada itu di jalan Allah. Ikrar ini terkenal dalam sejarah Islam sebagai ikrar Ridwan.
Kemudian diketahui bahawa berita tentang Hadrat Uthman adalah palsu. Bukan sahaja dia kembali tetapi di bawah Suhail bin 'Amr dari Quraish juga tiba penunjukan untuk berunding dengan Nabi saw. Sekarang, kaum Quraisy tidak lagi menegaskan bahawa mereka tidak akan membenarkan Nabi dan sahabatnya masuk ke Makkah. Walau bagaimanapun, untuk menyelamatkan wajah mereka, mereka hanya menegaskan bahawa dia kembali pada tahun itu tetapi boleh datang pada tahun berikutnya untuk melaksanakan umrah. Selepas perundingan yang panjang diakhiri dengan istilah berikut:
  1. Perang akan digantung selama sepuluh tahun, dan tidak ada pihak yang akan memasuki sebarang permusuhan, terbuka atau rahsia, terhadap yang lain.
  2. Jika ada sesiapa dalam tempoh itu dari kalangan Quraisy pergi kepada Muhammad, tanpa kebenarannya, dia akan mengembalikannya kepada mereka, tetapi jika seorang Sahabat Muhammad datang kepada Quraish, mereka tidak akan mengembalikannya kepadanya.
  3. Setiap suku Arab akan mempunyai pilihan untuk menyertai kedua-dua belah pihak sebagai sekutunya dan memasuki perjanjian itu.
  4. Muhammad dan orang-orangnya akan kembali pada tahun itu dan boleh datang pada tahun berikutnya untuk umrah dan tinggal di Makkah selama tiga hari, dengan syarat mereka hanya membawa satu pedang berselang, dan tidak ada senjata perang lain. Dalam tiga hari itu, Makkah akan mengosongkan bandar untuk mereka (sehingga tidak ada peluang untuk bertempur), tetapi mereka tidak akan dibenarkan untuk membawa Makkan kembali.
Ketika syarat-syarat perjanjian itu diselesaikan, seluruh tentera Islam merasa sangat kecewa. Tidak seorang pun memahami kesesuaiannya kerana Nabi menerima syarat tersebut. Tidak ada orang yang kelihatan cukup untuk meramalkan manfaat yang besar yang akan timbul daripada perjanjian ini. Kaum Quraish yang tidak percaya memandangnya sebagai kemenangan mereka, dan kaum muslimin kecewa mengapa mereka harus dipermalukan menerima syarat-syarat tersebut. Bahkan seorang negarawan yang berkaliber dari Hadrat Umar mengatakan bahawa dia tidak pernah memberikan keraguan sejak ia memeluk Islam tetapi pada kesempatan ini ia juga tidak dapat menghindarinya.Tidak sabar dia pergi ke Hadrat Abu Bakr dan berkata "Adakah dia (nabi) bukan Rasulullah, dan adakah kita bukan Muslim, dan adakah mereka bukan orang-orang musyrik? Maka kenapa kita harus bersetuju dengan apa yang memalukan kepada iman kita?" Dia menjawab "Wahai Umar, sesungguhnya dia adalah Rasulullah, dan Allah tidak akan menjadikan dia orang yang kalah". Tidak puas dia pergi kepada nabi sendiri dan mengajukan pertanyaan yang sama kepadanya, dan dia juga memberikan jawaban yang sama seperti yang telah diberikan oleh Hadrat Abu Bakr. Selepas itu Hadrat Umar terus menawarkan solat sukarela dan memberi tujuan supaya Allah dapat mengampuni kesalehannya yang telah ditunjukkan kepada Nabi pada masa itu.
Dua hal dalam perjanjian itu sangat menggangu bagi umat Islam terlebih dahulu, keadaan kedua, yang mana mereka mengatakan bahawa itu adalah keadaan yang tidak adil, kerana jika mereka terpaksa kembali melarikan diri dari Makkah, mengapa tidak Quraish mengembalikan seorang pelarian dari Madinah ? Rasulullah menjawab: "Apa gunanya dia kepada kami, yang melarikan diri dari kami kepada mereka? Semoga Allah menjauhkannya dari kami, dan jika kami kembali kepada orang yang melarikan diri dari kami, keluar untuknya. " Perkara lain yang berada di fikiran mereka adalah keadaan keempat. Umat ​​Islam berfikir bahawa bersetuju dengan itu bermakna mereka akan kembali tidak berjaya dan ini memalukan. Selain itu, persoalan yang menyebabkan mereka berasa kecewa bahawa mereka telah menerima syarat untuk kembali tanpa melakukan haji ke Ka'bah, sedangkan nabi telah melihat dalam penglihatan bahawa mereka melakukan tawaf di Makkah. Kepada ini Nabi menjawab bahawa dalam wawasannya tahun itu belum ditentukan. Oleh itu, menurut syarat-syarat perjanjian, mereka akan melaksanakan tawaf pada tahun berikutnya jika ia menyukai Allah.
Pada ketika dokumen itu ditulis, anak lelaki Suhail bin 'Amr, Abu Jandal, yang telah menjadi seorang Muslim dan telah dipenjarakan oleh orang-orang kafir Makkah entah bagaimana melarikan diri ke kem nabi. Dia mempunyai belenggu di kakinya dan tanda-tanda keganasan di tubuhnya. Dia memohon kepada nabi bahawa dia membantu mengamankan pembebasannya dari penjara. Tempat kejadian hanya meningkatkan kecewa para sahabat, dan mereka dipindahkan ke luar kawalan. Tetapi Suhail bin 'Amr berkata syarat-syarat perjanjian itu telah diselesaikan di antara mereka walaupun tulisan itu belum selesai; oleh itu, anak lelaki itu harus dikembalikan kepada mereka. Nabi mengaku hujahnya dan Abu Jandal dikembalikan kepada penindasnya.
Apabila dokumen itu selesai, Nabi bersabda kepada para Sahabat dan menyuruh mereka menyembelih binatang korban di tempat itu, mencukur kepala mereka dan menanggalkan pakaian jemaah haji, tetapi tidak seorang pun berpindah dari tempatnya. Rasulullah mengulangi pesanan itu tiga kali tetapi para Sahabat sangat diatasi oleh kemurungan dan kecewa bahawa mereka tidak mematuhi. Sepanjang zaman rasulnya tidak pernah berlaku, dia harus memerintahkan sahabatnya untuk melakukan sesuatu dan mereka tidak perlu menyegerakan untuk mematuhinya. Ini menyebabkan dia terkejut, dan dia membaiki khemahnya dan menyatakan kesedihannya sebelum isterinya, Hadrat Umm Salamah. Dia berkata, "Anda boleh secara senyap-senyap pergi dan menyembelih unta anda dan panggil tukang gunting rambut itu dan rambut anda dicukur. Selepas itu, orang-orang secara automatik akan melakukan apa yang anda lakukan dan akan memahami bahawa apa keputusan telah diambil tidak akan diubah." Justru perkara yang sama berlaku. Orang-orang menyembelih haiwan mereka, mencukur kepala mereka atau memotong rambut mereka pendek dan menanggalkan pakaian jemaah haji, tetapi hati mereka masih terkena kesedihan.
Kemudian, ketika karavan ini kembali ke Madinah, merasa depresi dan sedih pada gencatan senjata Hudaibiyah, Surah ini turun di Dajnan (atau menurut beberapa orang lain, di Kura 'al-Ghamim), yang mengatakan kepada umat Islam bahawa perjanjian itu adalah mengenai kekalahan mereka, sememangnya kemenangan besar. Setelah itu turun, Nabi memanggil umat Islam bersama-sama dan berkata: "Hari ini seperti itu telah diturunkan kepada saya, yang lebih berharga bagiku daripada dunia dan apa yang terkandung di dalamnya." Kemudian bacalah Surah ini, terutamanya kepada Hadrat Umar, kerana dia adalah orang yang paling sedih.
Walaupun orang-orang yang beriman itu berpuas hati apabila mereka mendengar Wahyu Ilahi ini, tidak lama lagi kelebihan perjanjian ini mulai muncul satu demi satu sehingga setiap orang yakin sepenuhnya bahawa perjanjian damai sememangnya adalah kemenangan besar:
  1. Di dalamnya untuk kali pertama kewujudan Negara Islam di Arabia telah diiktiraf dengan sewajarnya. Sebelum ini di mata orang-orang Arab kedudukan Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) dan para sahabatnya tidak lebih daripada pemberontak semata-mata terhadap kaum Quraish dan suku Arab lain, dan mereka menganggap mereka sebagai penjenayah. Sekarang Quraish sendiri dengan menyimpulkan perjanjian ini dengan nabi mengakui kedaulatannya atas wilayah Negara Islam dan membuka jalan bagi suku Arab untuk memasuki perjanjian dengan salah satu kuasa politik yang mereka suka.
  2. Dengan mengakui hak ziarah ke Rumah Allah bagi kaum muslimin, kaum Quraisy juga mengakui bahawa Islam bukanlah satu kredo anti-agama, sebagaimana yang mereka fikirkan sekarang, tetapi ia adalah salah satu agama yang diterima di Arab, dan seperti orang Arab yang lain, pengikutnya juga berhak untuk melaksanakan upacara haji dan umrah. Ini mengurangkan kebencian di hati orang Arab yang disebabkan oleh propaganda yang dibuat oleh kaum Quraish terhadap Islam.
  3. Penandatanganan perjanjian tanpa perang selama sepuluh tahun memberikan keamanan penuh kepada umat Islam, dan menyebarkan ke setiap sudut dan sudut Arab mereka mengajarkan Islam dengan semangat dan kecepatan semacam itu dalam masa dua tahun selepas Hudaibiyah jumlah orang yang memeluk agama Islam jauh melebihi mereka yang tidak memeluknya sejak 19 tahun yang lalu. Itu semua disebabkan oleh perjanjian ini dua tahun kemudian apabila akibat Quraish melanggar perjanjian itu nabi Suci menyerbu Makkah, ia diiringi oleh tentara 10,000 yang kuat, sedangkan pada kesempatan Hudaibiyah hanya 1.400 orang telah bergabung dengannya dalam perarakan .
  4. Selepas penggantungan permusuhan oleh Quraish, Nabi saw berpeluang untuk menubuhkan dan mengukuhkan pemerintahan Islam di wilayah-wilayah di bawahnya dan menjadikan masyarakat Islam menjadi tamadun dan cara hidup yang penuh dengan penguatkuasaan undang-undang Islam. Inilah berkat yang besar yang dikatakan Allah dalam ayat 3 Surah Al Maidah: "Hari ini saya telah menyempurnakan Agama kamu untuk kamu dan menyelesaikan berkat-berkat saya kepada kamu dan meluluskan Islam sebagai jalan hidup untuk kamu." (untuk penjelasan, lihat Pengenalan kepada Surah Al-Ma'idah dan EN 15).
  5. Satu lagi keuntungan yang diperoleh daripada gencatan senjata dengan Quraish adalah bahawa terjamin keamanan dari selatan umat Islam mengalahkan semua pasukan lawan di utara dan tengah Arab dengan mudah. Hanya tiga bulan selepas Hudaibiyah, Khaiber, kubu utama Yahudi, ditaklukkan dan selepas itu penempatan Yahudi Fadak, Wad-il Qura, Taima dan Tabuk juga jatuh ke Islam satu demi satu. Kemudian semua suku kaum Arab tengah yang terikat dengan orang Yahudi dan Quraisy, berada di bawah pengaruh Islam. Oleh itu, dalam masa dua tahun selepas Hudaibiyah keseimbangan kuasa di Arabia telah berubah begitu banyak sehingga kekuatan Quraish dan pagan memberi jalan dan dominasi Islam menjadi pasti.
Ini adalah berkat yang diperoleh umat Islam dari perjanjian damai yang mereka saksikan sebagai kekalahan mereka dan Quraish sebagai kemenangan mereka. Walau bagaimanapun, apa yang paling membimbangkan umat Islam dalam perjanjian ini, adalah keadaan tentang orang-orang yang melarikan diri dari Makkah dan Madinah, bahawa bekas itu akan dikembalikan dan yang terakhir tidak akan dikembalikan. Tetapi tidak lama kemudian keadaan ini juga terbukti menjadi merugikan bagi kaum Quraish, dan pengalaman mendedahkan apa yang jauh menjejaskan akibatnya telah dilihat nabi dan kemudian menerimanya. Beberapa hari selepas perjanjian itu, seorang muslim dari Makkah, Abu Basir, melarikan diri dari Quraish dan sampai ke Madinah. Orang Quraisy menuntutnya kembali dan nabi kembali kepadanya untuk orang-orang yang telah dihantar dari Makkah untuk menangkapnya. Tetapi ketika dalam perjalanan ke Mekah dia kembali melarikan diri dan pergi dan duduk di jalan oleh pantai Laut Merah, yang kafilah perdagangan Quraish dibawa ke Syria. Setelah itu setiap Muslim yang berjaya melarikan diri dari Quraish akan pergi dan bergabung dengan Abu Basir daripada pergi ke Madinah, sehingga 70 orang berkumpul di sana. Mereka akan menyerang mana-mana karavan Quraish yang melintas jalan dan memotongnya akhirnya, Quraish sendiri memohon kepada Nabi untuk memanggil orang-orang itu ke Madinah, dan keadaan yang berkaitan dengan kembalinya buruan itu sendiri menjadi batal dan tidak sah.
Surah harus dibaca dengan latar belakang sejarah ini untuk memahami sepenuhnya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-7] Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang jelas, supaya Allah mengampuni dosa-dosamu yang terakhir dan yang terakhir, dan dengan sempurna berkat-Nya kepadamu dan menunjukkan kepadamu jalan yang benar, pertolongan yang kuat. 5 Dialah yang menurunkan ketentraman ke dalam hati orang-orang yang beriman 6 supaya mereka beroleh iman yang lain. 7 Kepunyaan Allah tuhan-tuhan langit dan bumi, dan Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. 8 (Dia telah melakukan ini) supaya Dia mengakui orang-orang yang beriman dan wanita-wanita yang beriman 9 ke dalam Syurga di bawahnya yang mengalir kanal, di sana untuk hidup selama-lamanya, dan dapat menghapuskan kejahatan mereka dari mereka. 10 Ini adalah kejayaan yang paling besar di sisi Allah.-Dan bahawa Dia boleh menghukum lelaki dan perempuan munafik dan lelaki dan wanita mushrik, yang menghiburkan pemikiran jahat tentang Allah. 11 Mereka sendiri telah dikelilingi oleh kejahatan. 12 Mereka datang di bawah murka Allah dan Dia mengutuk mereka dan menyediakan bagi mereka Neraka, yang merupakan tempat tinggal yang paling jahat. Kepada Allah menjadi tuhan-tuhan langit dan bumi, dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. 13
[8-9] Wahai Nabi. Kami telah mengutus kamu sebagai saksi, 14 sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan, 15 supaya kamu, orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, dan menolongnya dan memberi penghormatan kepadanya, dan memuliakan Allah pagi dan petang. 16
[10] Wahai Nabi, mereka yang bersumpah setia kepada kamu, sesungguhnya sumpah kepada Allah. Tangan Allah adalah tangan mereka. 18 Barangsiapa yang memungkiri janji ini memecahkannya dengan bahayanya sendiri, dan barangsiapa yang memelihara janji yang telah dibuatnya dengan Allah, 19 maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar.
[11-12] Wahai Nabi, orang Arab padang pasir yang tertinggal? 20 pasti akan datang dan berkata kepadamu, "Kepunyaan kami dan rumah tangga kami memelihara kami, jadi minta ampun untuk kami." Mereka berkata dengan lidah mereka yang tidak ada dalam hati mereka. 21 Katakan kepada mereka: "Jika demikian, siapakah yang mempunyai kuasa untuk menahan perintah Allah bagi kamu, jika Dia berniat untuk mendatangkan mudarat kepada kamu atau mendatangkan kebaikan kepada kamu, maka Allah mengetahui segala perbuatan kamu. (Tetapi perkara sebenar bukanlah apa yang kamu katakan) Sebenarnya, anda menganggap bahawa Rasul dan orang-orang yang beriman itu tidak akan kembali kepada keluarga mereka dan ini sangat menarik hati kamu dan kamu memikirkan pemikiran yang jahat dan kamu adalah orang yang paling jahat. " 24
[13-14] Barangsiapa yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya Kami telah menyediakan neraka yang menyala-nyala itu. 25 Kepunyaan Allah kerajaan langit dan bumi. Dia boleh mengampuni sesiapa yang dikehendakiNya dan menghukum sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 26
[15-17] Apabila kamu berangkat mengambil barang rampasan, orang-orang yang tertinggal, pasti akan berkata kepadamu, "Izinkanlah kami juga pergi bersamamu." 27 Mereka mahu menukar perintah Allah. 28 Katakan kepada mereka secara terang-terangan, "Engkau tidak akan datang bersama kami, Allah telah mengatakannya dahulu." 29 Mereka akan berkata, "Tidak, tetapi kamu cemburu terhadap kami." (Bahkan tidak ada persoalan cemburu), tetapi mereka sedikit memahami kebenaran. Katakanlah kepada orang-orang Arab yang tertinggal, "Kamu akan segera dipanggil memerangi orang-orang yang berkuasa, kamu harus memerangi mereka, atau mereka akan tunduk." 30 Kalau kamu menjalankan perintah Jihad, Allah akan memberi kamu baiklah pahalanya, dan jika kamu berpaling seperti yang telah kamu lakukan sebelum ini, Allah akan menghukum kamu dengan azab yang pedih, tetapi tidak ada bahaya jika orang buta dan orang yang lumpuh dan yang sakit itu tidak datang untuk Jihad 31 orang yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Allah akan memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir ke mana-mana; dan sesiapa yang berpaling, Dia akan menghukum dengan azab yang pedih.
[18-21] Allah sangat gembira dengan orang-orang yang beriman apabila mereka bersumpah kepada kamu di bawah pohon itu. 32 Dia tahu apa yang ada dalam hati mereka; Oleh itu, Dia menurunkan ketenangan kepada mereka dan mengagungkan mereka dengan kemenangan dekat, dan banyak harta rampasan yang mereka akan ambil (segera). 34 Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. Allah menjanjikan kamu harta rampasan yang kaya akan kamu dapatkan. 35Sekarang Ia telah memberikan kepadamu kemenangan ini. 36 Dan telah menahan tangan orang-orang dari kamu, supaya mereka menjadi tanda bagi orang-orang yang beriman, dan Allah akan memberi petunjuk kepadamu. 39 Selain itu, Dia menjanjikan kamu rampasan yang lain, yang belum kamu ambil, dan Allah telah merangkumi mereka. 40 Allah mempunyai kuasa atas segalanya.
[22-24] Jika orang-orang kafir telah memerangi kamu maka mereka pasti akan berpaling dan tidak akan mendapat pelindung atau penolong. 41 Inilah jalan Allah yang telah dijalani dahulu, dan kamu tidak akan mendapat sebarang perubahan di jalan Allah. Dia yang menahan tangan mereka dari kamu dan tangan kamu dari mereka di lembah Makkah, sedangkan Dia telah memberi kamu kemenangan atas mereka, dan Allah melihat apa yang kamu kerjakan.
[25-26] Mereka adalah orang-orang yang kafir dan menghalangi kamu dari Masjid al-Haram dan menghalang binatang korban dari mencapai tempat pengorbanan mereka. 43 lelaki dan wanita (di Makkah) yang anda tidak tahu dan ketakutan bahawa anda akan menginjak kaki mereka tanpa mengetahui dan menyalahkan akaun itu, (pertempuran itu tidak akan dibenarkan berhenti). bahawa Allah boleh mengakui rahmat-Nya yang Dia kehendaki. Sekiranya orang-orang mukmin berdiri (dari penduduk Makkah), Kami akan menghukum orang-orang kafir di antara mereka. 44 ) Oleh itu, apabila orang-orang yang kafir itu menaruh hati mereka dalam kesombongan paganisme, adalah keamanan kepada Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman, dan mewajibkan orang-orang mukmin untuk berpegang pada perkataan taqwa, kerana mereka adalah yang paling layak dan patut . Allah mempunyai pengetahuan tentang segala-galanya.
[27] Sesungguhnya Allah telah memperlihatkan kepada Rasul-Nya suatu penglihatan yang benar, yang menurut kebenarannya: 47 "Sesungguhnya kamu masuk ke Masjidil Haram, jika Allah menghendaki, dicukur, potongan rambut kamu, dan kamu tidak akan takut apa-apa, Dia tahu apa yang kamu tidak tahu, maka Dia memberikan kemenangan ini dekat kepadamu sebelum penggenapan penglihatan itu. "
[28-29] Dialah Allah yang telah mengutus Rasul-Nya dengan petunjuk dan agama yang benar agar Dia dapat menguasai seluruh agama, dan Allah cukup sebagai saksi dalam hal ini. 51 Muhammad adalah utusan Allah, dan orang-orang yang bersama dengannya keras hati terhadap orang-orang kafir dan belas kasihan. 53 Apabila kamu melihat mereka, kamu akan mendapati mereka membungkuk dan jatuh sujud dan memohon kepada Allah limpah kurnia dan kebajikan-Nya. Mereka mempunyai tanda-tanda sujud di muka mereka yang mana mereka dibezakan 54 orang lain. Inilah keterangan mereka dalam Taurat, dan dalam Injil, mereka telah disamakan dengan tanaman yang menembakkan tembakannya, kemudian menguatkannya, kemudian membengkak dan kemudian berdiri di atas batangnya sendiri, mengisi penyu dengan kegembiraan dan orang-orang kafir cemburu terhadap mereka. Allah telah menjanjikan kepada mereka, yang telah beriman dan melakukan perbuatan baik, pengampunan dan pahala yang besar. 57
1 Apabila selepas perjanjian Hudaibiyah berita baik kemenangan ini diumumkan, orang-orang bertanya-tanya tentang bagaimana perjanjian itu dapat dipanggil kemenangan. Orang Islam percaya pada Wahyu Ilahi ini sebagai benar berdasarkan Iman mereka, tetapi tidak ada yang dapat memahami aspek kemenangannya. Ketika mendengar ayat ini, Hadrat 'Umar bertanya: "Apakah kemenangan, wahai Rasulullah?" Nabi menjawab: "Ya." (lbn Jarir) Seorang Sahabat lain datang kepada nabi dan dia juga mengajukan soalan yang sama; maka Rasulullah menjawab: "Dengan Dia di mana tangan adalah kehidupan Muhammad, ini memang kemenangan." (Musnad Ahmad, Abu Da'ud) Ketika tiba di Madinah, seseorang yang lain berkata kepada para sahabatnya: "Apakah kemenangan itu? Kami telah ditolak dari Rumah Allah; unta korban kami juga tidak dapat pergi ke tempat yang betul Rasulullah SAW telah berhenti di Hudaibiyah, dan akibat dari gencatan senjata ini dua saudara kita yang ditindas (Abu Jandal dan Abu Basir) diserahkan kepada penindas mereka. " Apabila perkara ini sampai kepada nabi, dia berkata; "Sesuatu yang bervariasi telah diucapkan: ia adalah satu kemenangan yang hebat, dan kamu telah sampai ke rumah orang-orang musyrik, dan mereka terpaksa membujuk kamu untuk kembali dengan meminta kamu menunaikan 'umrah pada tahun berikutnya, mereka sendiri menyatakan keinginan untuk menangguhkan permusuhan dan berdamai dengan kamu, sedangkan mereka yang jahat dan permusuhan terhadap kamu adalah sangat terkenal, Allah telah memberikan kepada kamu hulu atas mereka. Pernahkah kamu melupakan hari ketika kamu melarikan diri dari Uhud dan saya memanggil kamu kembali dari belakang? Adakah anda terlupa hari ketika musuh telah turun ke kami dari setiap sisi dalam Pertempuran Trench dan hati datang ke kerongkong? " (Baihaqi atas kuasa 'Urwah bin Zubair). Tetapi tidak lama selepas itu kemenangan gencatan senjata itu mula menjadi nyata, dan semua orang menyedari bahawa kejayaan Islam telah dimulakan dengan perjanjian Hudaibiyah. Hampir satu dan perkara yang sama telah dikaitkan dengan Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, Hadrat Jabir bin `Abdullah dan Hadrat Bara' bin 'Azib. Mereka dilaporkan berkata: "Rakyat melihat ke Kejayaan Makkah sebagai kemenangan, tetapi kita menganggap gencatan senjata Hudaibiyah sebagai kemenangan sebenar." (Bukhari, Muslim, Musnad Ahmad, Ibn Jarir).
2 Jika konteks dalam mana ayat ini berlaku, kita pastinya merasakan bahawa kesalahan yang dirujuk di sini membayangkan kekurangan dan kelemahan yang kekal dalam perjuangan yang telah dilakukan oleh umat Islam untuk kejayaan dan kemenangan Islam, di bawah kepimpinan Nabi, selama sembilan belas tahun atau lebih. Kelemahan-kelemahan ini tidak diketahui oleh mana-mana orang kerana kecerdasan itu sama sekali tidak berdaya untuk mengetahui apa-apa kelemahan dalam perjuangan itu. Tetapi menurut piawaian tertinggi kesempurnaan di sisi Allah, terdapat beberapa kelemahan seperti itu di mana umat Islam tidak dapat mencapai kemenangan tegas segera terhadap orang-orang kafir Arab. Apa yang dimaksudkan oleh Allah ialah: Jika anda telah melakukan perjuangan anda bersama-sama dengan kelemahan-kelemahan ini, anda akan mengambil lebih lama untuk menundukkan Tanah Arab, tetapi Kami telah melupakan semua kelemahan dan kelemahan ini dan memberi pampasan kepada mereka hanya melalui Anugerah kita, dan dibuka untuk anda di Hudaibiyah pintu kemenangan dan penaklukan yang tidak dapat dicapai hanya oleh usaha biasa anda "
Di sini, perkara ini juga harus difahami dengan baik bahawa untuk kelemahan-kelemahan yang mungkin berlaku dan kekal dalam perjuangan dan usaha yang dibuat oleh suatu kumpulan untuk objek, pemimpin dan panduan kumpulan hanya ditujukan. Ini tidak bermakna bahawa kelemahan adalah kelemahan peribadi pemimpin. Mereka sebenarnya adalah kelemahan perjuangan yang dilakukan oleh kumpulan secara menyeluruh; tetapi alamatnya dibuat kepada pemimpin untuk memberitahunya bahawa karyanya menderita akibat dari kelemahan tersebut.
Walau bagaimanapun, ketika alamat itu diarahkan kepada Nabi dan mengisytiharkan bahawa Allah telah mengampuninya semua kesilapan bekas dan terakhirnya, kata-kata umum juga memberikan maknanya bahawa Allah mengampuni segala kelemahan (yang kekurangannya memandangkan kedudukannya yang tinggi) dari Rasulullah. Itulah sebabnya apabila para sahabat melihat bahawa dia mengambil kesakitan yang luar biasa terhadap ibadatnya, mereka akan berkata: 'Mengapa anda menanggung diri anda dengan kesulitan ketika semua kesilapan dan kesilapan bekas dan terakhir anda telah diampuni? "Nabi menjawab: Sekiranya saya tidak bertindak sebagai hamba yang berterima kasih? "(Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud).
3 "Kesempurnaan berkat-berkatnya" menyiratkan bahawa umat Islam harus menjadi bebas untuk menjalani kehidupan mereka sesuai dengan tamadun Islam, hukum dan perintah Islam, selamat dari segala ketakutan, setiap perlawanan dan setiap gangguan luar, dan mereka juga harus diberkati dengan kuasa supaya mereka dapat menegakkan Firman Allah di seluruh dunia. Dominasi ketidakpercayaan dan kejahatan yang mungkin menjadi halangan dalam cara penyembahan Allah dan halangan dalam perjuangan dalam menyebarkan Firman Allah, adalah bencana terbesar bagi orang-orang yang beriman; Al-Qur'an menyebutnya 'fitnah' yang disampaikan dan dibebaskan dari malapetaka ini apabila mereka dapat mencapai tempat Islam (darul-Islam) di mana Agama Ilahi dikuatkuasakan secara keseluruhan, dan bersama-sama dengan mereka juga disediakan dengan cara-cara dan sumber-sumber di mana mereka boleh menegakkan keimanan dan keadilan di bumi Allah sebagai tempat yang tidak percaya dan kejahatan, ini akan menjadi kesempurnaan berkat Allah kepada mereka, kerana berkat ini dicapai oleh orang Islam hanya melalui nabi , Allah hanya memanggilnya dan berkata: "Kami menghendaki untuk menyelesaikan berkat Kami kepada kamu; oleh itu kami telah memberikan kemenangan ini kepada kamu. "
4 "Cara yang benar": jalan menuju penaklukan dan kejayaan. Dengan kata lain, ia menunjukkan bahawa dengan membuat perjanjian itu diakhiri di Hudaibiyah Allah membuka jalan bagi dan mengilhami nabi dengan rancangan yang mana dia dapat menundukkan semua tentera yang menentang Islam.
5 terjemahan lain boleh: "Berikan kemenangan kepada anda yang belum pernah terjadi sebelumnya," untuk kata aziz dalam bahasa asli mungkin bermakna perkasa dan belum pernah terjadi sebelumnya dan tidak dapat ditandingi.Menurut makna yang pertama, kalimat itu bermaksud: "Dengan cara perjanjian ini Allah telah membantu anda dengan cara untuk membuat musuh anda tidak berdaya"; dan menurut yang kedua, itu bermakna: "Selalu mempunyai kaedah novel ini yang pernah digunakan untuk membantu seseorang, bahawa sesuatu yang nampaknya merupakan perjanjian damai semata-mata, dan juga perjanjian yang menyimpulkan dari posisi yang lemah, akan menjadi kemenangan yang menentukan . "
6 "Sakinat" dalam Bahasa Arab adalah ketenangan dan ketenteraman dan ketenangan fikiran. Di sini Allah memanggilnya dihantar ke hati orang-orang yang beriman sebagai faktor penting dalam kemenangan yang dicapai oleh Islam dan umat Islam di Hudaibiyah. Dari kajian tentang keadaan tunas, seseorang mengetahui jenis Sakinat yang diturunkan ke dalam hati umat Islam pada masa itu dan bagaimana ia menjadi sumber kemenangan. Sekiranya pada masa Nabi mengisytiharkan niatnya untuk pergi ke 'Umrah ke Makkah, umat Islam menjadi terancam dan mula berperilaku seperti orang-orang munafik seakan-akan mereka masuk ke dalam rahang kematiannya, atau jika pada masa itu mereka mendengar berita tentang cara Quraish yang tidak percaya dengan kuat untuk memerangi mereka, mereka telah terkejut bagaimana mereka akan menghadapi musuh yang tidak bersenjata, dan dengan itu menjadi panik, jelas tidak ada manfaat yang akan menghasilkan dari Hudaibiyah sama sekali. Kemudian, jika pada waktu ketika di Hudaibiyah orang-orang kafir telah menghalang orang Islam daripada pergi lagi, dan ketika mereka telah cuba untuk memprovokasi mereka dengan melancarkan serangan mereka secara berulang-ulang, dan ketika desas-desus kesyahidan Hadrat 'Uthman telah menyebar, dan ketika Abu Jandal telah muncul di tempat kejadian sebagai imej penindasan dan penganiayaan, kaum muslimin sebenarnya telah menjadi provokasi dan melanggar disiplin yang telah ditanamkan oleh Nabi saw kepada mereka, hasilnya akan menjadi musibah. Di atas semua, jika pada masa Nabi saw memutuskan perjanjian dengan syarat-syarat yang tidak dapat diterima oleh seluruh parti Islam, umat Islam telah berlaku tidak taat kepadanya, kemenangan besar Hudaibiyah akan berubah menjadi kekalahan yang memalukan.Oleh itu, semuanya adalah kerana limpah kurnia Allah bahawa pada semua momen kritikal ini umat Islam diberkati dengan penuh ketenangan fikiran berkaitan dengan kepemimpinan dan bimbingan nabi, kebenaran Islam dan kebenaran misi mereka. Itulah sebabnya mereka memutuskan dengan fikiran yang sejuk bahawa mereka akan menghadapi dan menerima apa sahaja kesulitan yang mereka hadapi dengan cara Allah; itulah sebabnya mereka tetap selamat dari ketakutan, kekeliruan, provokasi dan putus asa; itulah sebabnya disiplin sempurna terus berlaku di kem; dan itulah sebabnya, walaupun sangat sedih pada keadaan damai, mereka menyerah kepada keputusan yang diambil oleh nabi. Ini adalah sakinat bahawa Allah telah menurunkan hati orang-orang muslim, dan ini adalah kerana ini bahawa langkah berbahaya untuk melakukan perjalanan untuk melaksanakan 'Umrah menjadi permulaan kepada kemenangan yang unik.
7 Itulah, "Satu Kepercayaan yang sudah ada sebelum mereka berangkat pada ekspedisi ini, mereka memperoleh Iman tambahan ketika mereka tetap teguh dalam cara keikhlasan, ketakwaan dan ketaatan dalam setiap percobaan yang mereka hadapi sehubungan dengan ekspedisi." ayat adalah salah satu daripada ayat-ayat yang menunjukkan bahawa Iman bukanlah keadaan statik yang tidak mampu berkembang, tetapi ia berkembang serta mereput dan merosot.Setelah memeluk agama Islam hingga mati, orang percaya di setiap langkah dalam hidupnya terus berhadapan dengan ujian dan percobaan sedemikian rupa di mana ia harus mengambil keputusan sama ada dalam mengikuti Agama Ilahi, dia bersedia mengorbankan hidupnya, kekayaannya, sentimennya, keinginan, masa, keselesaan dan minat atau tidak. Sekiranya pada masa setiap percubaan seperti itu dia mengamalkan cara pengorbanan, Imannya berkembang dan berkembang, dan jika dia memalingkan Imannya mereput dan merosot sehingga suatu masa juga akan datang ketika keadaan awal Iman yang dia telah masuk Islam bahkan terancam hilang dan dimusnahkan.(Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 2 dari Surah AI-Anfal dan EN 38 dari AI-Ahzab).
8 Ia bermaksud ini: Allah mempunyai tenteranya yang mana Dia dapat memusnahkan dan menghapuskan orang-orang kafir sepenuhnya bila-bila masa Dia kehendaki, tetapi Dia dengan sengaja dan dengan kebijaksanaan hanya meletakkan tanggungjawab ini kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka harus memasuki konflik dengan orang-orang kafir dan berjuang untuk membuat Agama Allah akan menang dan makmur di dunia. Dengan cara ini semata-mata pintu kepada peningkatan pangkat dan kejayaan mereka di akhirat terbuka seperti yang ditunjukkan dalam ayat berikut '.
9 Dalam Al-Quran secara umum menyebutkan ganjaran bagi orang-orang yang beriman itu dibuat secara kolektif dan tidak disebutkan secara berasingan daripada ganjaran untuk lelaki dan wanita Tetapi di sini, kerana sebutan umum untuk memberikan ganjaran boleh menyebabkan keraguan bahawa pahala ini mungkin mungkin hanya dimaksudkan untuk lelaki. Allah telah menyebutkan wanita-wanita yang beriman, dengan mengatakan bahawa mereka juga akan menjadi pasangan yang sama dalam ganjaran ini dengan orang-orang yang beriman. Sebabnya jelas. Wanita-wanita yang takut kepada Allah yang menggalakkan suaminya, anak-anak, saudara lelaki dan bapa mereka untuk meneruskan perjalanan berbahaya dan bukan menghalang mereka daripada itu dan mengecilkan mereka dengan menangis dan meratap, yang menjaga rumah mereka, harta benda mereka, penghormatan mereka dan anak-anak mereka ketiadaan tidak setia, yang bahkan tidak merasakan penggera agar tidak berlepas dari 1.400 orang sahabat yang tidak percaya dan orang munafik di sekelilingnya akan menyerang kota itu, tentunya telah menjadi pasangan yang sama dengan orang-orang mereka dalam pahala Jihad walaupun mereka tinggal di belakang rumah mereka.
10 Maksudnya, bahawa Dia boleh mengampuni segala kesalahan yang mungkin mereka lakukan kerana kelemahan manusia, menghapus setiap jejak dan menandakan kesilapan dari mereka sebelum mengakui mereka ke dalam Syurga sehingga mereka boleh memasuki Syurga benar-benar bebas dari segala kejahatan yang dapat menyebabkan mereka malu .
11 Orang munafik yang tinggal di pinggiran Madinah berfikir, seperti yang telah dinyatakan dalam ayat 12 di bawah, bahawa Nabi dan para sahabatnya tidak akan kembali hidup dari perjalanan itu. Adapun para musyrik Makkah dan para sahabat mereka, mereka berfikir bahawa mereka telah berjaya menghancurkan Nabi dan para sahabatnya dengan menghalang mereka daripada melakukan `Umrah. Sebenarnya, apa saja kedua-dua kumpulan ini menyangka bahawa mereka mempunyai salah faham tentang Allah bahawa Dia tidak akan menolong Rasul-Nya dan dalam konflik antara Kebenaran dan kepalsuan akan membenarkan kepalsuan untuk mengalahkan dan melemahkan Kebenaran.
12 Itulah, "Mereka diliputi oleh nasib yang sama yang mereka ingin elakkan dan terhadap mana mereka telah merancang semua rancangan itu, dan rancangan mereka yang sama menyebabkan nasib jahat itu disegerakan."
13 Di sini tema ayat 4 telah diulangi untuk objek lain. Di sana, objek itu menyatakan bahawa Allah bukan menggunakan tuan rumah supranaturalnya untuk memerangi orang kafir telah mempraktikkan orang-orang beriman itu hanya kerana Dia mohon untuk memihak kepada mereka. Di sini, tema telah diulangi untuk mengatakan bahawa untuk menghukum orang yang Allah kehendaki menghukum Dia boleh menggunakan mana-mana tuannya yang tidak terhitung banyaknya yang Dia sukai untuk tujuan itu; tiada siapa yang mempunyai kuasa untuk menghindarkan hukumanNya dengan rancangannya sendiri.
14 Shah Waliyullah telah menerjemahkan shahid sebagai "pembawa saksi kepada kebenaran", dan penerjemah lain menerjemahkannya sebagai "pembawa saksi". Perkataan shahadat memahami kedua-dua makna ini. Untuk penjelasan, sec EN 82 dari Surah Al-Ahzab.
15 Untuk penjelasan, lihat EN 33 dari Surah Al-Ahzab.
16 Menurut beberapa pengulas, ayat itu bermaksud: ".... dan tolonglah Rasulullah, dan hormati dia, dan memuliakan Allah pagi dan petang", dan menurut yang lain: "... dan tolonglah Allah, dan hormatilah Dia dan memuliakan Dia pagi dan petang. "
Memuji Allah pagi dan petang tidak bermaksud memuliakan Dia hanya pada waktu pagi dan petang tetapi pada setiap masa. Ia sama seperti mengatakan tentang sesuatu yang terkenal di timur dan barat ketika seseorang sebenarnya bermaksud mengatakan bahawa ia terkenal di mana-mana di dunia. "
17 Rujukannya adalah untuk berjanji bahawa Nabi mengambil dari sahabat-sahabatnya di Hudaibiyah pada desas-desus bahawa Hadrat `Uthman telah dibunuh di Makkah. Mengikut beberapa tradisi itu adalah ikrar sampai mati, dan menurut orang lain adalah suatu janji bahwa mereka tidak akan menjauhkan diri dari medan perang. Perkara pertama telah dilaporkan dari Hadrat Salamah bin Akwa 'dan yang kedua dari Hadrat Ibnu Umar, Jabir bin `Abdullah dan Ma'qil bin Yasar. Maksud kedua adalah sama. Para sahabat telah mengucapkan setia pada tangan Nabi saw dengan objek jelas bahawa jika berita tentang mati syahid Hadrat `Uthman terbukti benar, mereka akan menyelesaikan perkara itu dengan Quraish di sana dan kemudian bahkan jika mereka dipotong-potong dalam bentrokan. Pada masa ini, belum pasti sama ada Hadrat `Uthman sebenarnya telah dibunuh atau masih hidup, nabi meletakkan satu tangannya sendiri atas kesetiaan yang lain dan berjanji untuknya, dan dengan itu memberikan penghormatan yang unik pada Hadrat` Uthman kerana dia menjadikan Hadrat 'Uthman sebagai rakan kongsi dalam ikrar dengan membuat tangan sucinya sendiri mewakili tangan Hadrat `Uthman. Nabi saw mengambil ikrar yang bersungguh-sungguh bagi pihaknya semestinya bermaksud bahawa dia mempunyai keyakinan penuh bahawa jika Hadrat `Uthman telah hadir maka dia pasti telah berjanji kesetiaan itu.
18 Maksudnya, tangan orang-orang Muslim yang bersumpah bukanlah tangan orang Nabi tetapi wakil Allah, dan kesetiaan ini sebenarnya bersumpah kepada Allah melalui Rasul-Nya.
19 Di sini, bukannya `alaih-ilah perkataan yang digunakan dalam asalnya adalah alaihullah, yang merupakan pemisahan dari peraturan umum bahasa Arab. `Allama Alusi telah memberikan dua alasan untuk penggunaan mata vokal yang luar biasa di sini. Pertama, objek pada majlis khas ini adalah untuk menyatakan kemuliaan, kemuliaan dan keagungan Yang Maha Berkuasa kepada siapa Yang bersumpah untuk yang alaih-u lebih sesuai daripada `alaih-i;kedua, ha dalam alaih-i sebenarnya mewakili howe; oleh itu, mematuhi di sini untuk titik-titik vokal asal yang berjalan lancar dengan tema kesetiaan.
20 Ini merujuk kepada orang-orang yang tinggal di pinggir Madinah yang telah dijemput oleh Rasulullah untuk menemani beliau semasa berbaris untuk `Umrah, tetapi mereka tidak meninggalkan rumah mereka walaupun mereka mendakwa Kepercayaan hanya kerana mereka takut mati . Tradisi menunjukkan bahawa ini adalah orang-orang dari suku-suku Aslam, Muzainah, Juhainah, Ghifar, Ashja`, Dil dan lain-lain.
21 Ini mempunyai dua makna:
(1) "Bahawa setelah kembali ke Madinah alasan yang akan diberikan oleh orang-orang ini untuk tidak keluar dengan kamu, hanya akan menjadi alasan yang lemah, kerana mereka tahu di dalam hati mereka mengapa mereka tinggal di belakang"; dan
(2) bahawa mereka memohon kepada Rasulullah untuk solat pengampunan hanya akan menjadi kata-kata mulut yang kosong, kerana pada kenyataannya, mereka tidak merasa menyesal atas kegagalan mereka untuk menemanimu, dan tidak ada perasaan bahwa mereka melakukan dosa dengan tidak keluar dengan Rasul, ataupun mereka mencari keampunan dengan ikhlas.
Bagi mereka, mereka berfikir bahawa mereka melakukan perkara yang bijak dengan tidak melakukan perjalanan berbahaya; adakah mereka mempunyai keinginan untuk Allah dan pengampunanNya, mereka tidak akan tinggal di rumah."
" Itulah," Keputusan Allah akan berdasarkan pengetahuan yang Dia ada mengenai realiti tindakan anda. Jika tindakan anda layak hukuman dan saya berdoa untuk pengampunan anda, doa saya ini tidak akan menyelamatkan anda dari hukuman Allah; jika tindakan anda tidak layak untuk hukuman, dan saya tidak berdoa untuk pengampunan anda, kegagalan saya untuk berdoa tidak akan mendatangkan mudarat kepada anda, semuanya adalah dalam kawalan Allah, bukan saya, dan tidak ada kata-kata kosong yang dapat menipu Dia. walaupun saya menerima apa yang anda katakan sebagai benar dan kemudian berdoa untuk pengampunan anda atas asasnya, ia akan menjadi sia-sia dan tanpa hasil. "
23 Itulah, "Kamu sangat gembira untuk berfikir bahawa kamu telah menyelamatkan diri dari bahaya yang menyebabkan Rasul dan para penyokongnya beriman, kamu mengira kamu telah melakukannya dengan kebijaksanaan yang besar dan kamu juga tidak merasakan apa-apa keruntuhan dengan bersukacita atas pemikiran bahawa Rasul dan orang-orang yang beriman tidak akan kembali hidup dari ekspedisi mereka. Anda tidak merasa tidak selesa walaupun anda menuntut Kepercayaan tetapi dengan senang hati berfikir bahawa kamu tidak membiarkan diri kamu berada dalam bahaya dengan menemani Rasulullah . "
24 Kata ba- ir (pl.bur dalam asal) mempunyai dua makna:
(1) Orang yang berdosa, sesat dan jahat, yang tidak mampu berbuat sesuatu yang baik; dan
(2) orang yang ditimpa azab yang jahat, yang mengikuti jalan kehancuran,
25 Di sini, Allah dengan kata-kata yang jelas mengisytiharkan semua orang yang kafir dan tidak beriman, yang tidak ikhlas berkenaan dengan Allah dan Agama-Nya, yang menghalangi kepentingan mereka, kehidupan dan kekayaan mereka demi Agama Allah pada waktunya datang dari percubaan dan ujian mereka. Tetapi kita harus mengingati bahawa ini bukanlah sejenis ketidakpercayaan yang berdasarkan pada mana seseorang di dunia dianggap sebagai dikucilkan dari Islam, tetapi ini adalah kekafiran kerana dia akan diisytiharkan sebagai orang kafir di akhirat. Alasannya ialah bahawa nabi bahkan selepas wahyu ayat ini tidak menganggap sebagai di luar Islam orang-orang yang berkenaan dengannya ia diturunkan, dan tidak memperlakukan mereka seperti orang kafir.
26 Sebutan mengenai Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani selepas peringatan yang terdahulu, mengandungi di dalamnya aspek peringatan halus. Ini bermakna ini: 'Bahkan sekarang jika kamu melepaskan sikap tulus dan cara hidup kamu yang tulus dan mengamalkan keikhlasan, kamu akan mencari Allah Yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Dia akan memaafkan kekurangan anda sebelum ini dan akan merawat anda mengikut kualiti keikhlasan anda pada masa akan datang. "
27 Maksudnya, 'Masa sedang menghampiri ketika orang-orang ini yang mengamuk menemani kamu dalam perjalanan berbahaya, akan melihat kamu melakukan ekspedisi di mana akan ada kemungkinan untuk mencapai kemenangan mudah dan banyak harta rampasan. Kemudian mereka akan berlari dan meminta anda untuk membawa mereka bersama-sama. "Pada masa itu, hanya tiga bulan selepas gencatan senjata Hudaibiyah, ketika nabi menyerang Khaiber dan mengambilnya dengan mudah. ​​Pada masa itu semua orang dapat melihat bahawa setelah gencatan senjata Quraish tidak hanya Khaiber tetapi penempatan Yahudi Taima, Fadak, Wadi-al-Qura 'dan lain-lain juga Arab utara tidak dapat bertahan dengan kekuatan umat Islam dan dengan mudah jatuh ke Negara Islam. ayat-ayat ini memberi peringatan kepada nabi bahawa para oportunis di pinggiran Madinah akan datang untuk mengambil bahagian dan menerima bahagian mereka apabila mereka akan melihat kemenangan mudah dicapai, dan bahawa dia harus memberitahu mereka dengan jelas: "Anda tidak akan dibenarkan untuk mengambil sebahagian daripadanya, kerana hanya mereka yang telah pergi untuk menawarkan kehidupan mereka dalam konflik di Hudaibiyah tanpa mengira bahaya mereka akan menjadi hak mereka. "
28 "Keputusan Allah" bermaksud perintah bahawa hanya orang-orang yang dibenarkan untuk menemani Nabi dalam ekspedisi kepada Khaiber, yang mengambil bahagian dalam ekspedisi itu kepada Hudaibiyah dan bersumpah janji di sana kerana Allah telah menyimpan rampasan Khaiber semata-mata untuk mereka; seperti yang telah dinyatakan dengan jelas dalam ayat 18 pukulan.
29 Kata-kata "Allah telah mengatakan ini sebelum ini" menyebabkan orang-orang yang salah faham bahawa ini merujuk kepada beberapa perintah lain yang membawa kepada subjek yang sama yang mungkin telah diturunkan sebelum ayat ini, dan kerana tidak ada perintah sedemikian yang terdapat dalam Surah ini sebelum ini ayat, mereka mula mencarinya di tempat-tempat lain di dalam Al-Quran sehingga mereka mendapati ayat 84 dari Surah At-Taubah, yang mana subjek ini telah ditangani untuk satu lagi peristiwa. Tetapi ayat itu, sebenarnya, tidak berlaku untuk ini, kerana ia diturunkan berkaitan dengan Pertempuran Tabuk, dan tempoh penyataannya adalah tiga tahun selepas tempoh wahyu Surah AI-Fat-h. Hakikatnya ialah ayat ini merujuk kepada vv. 18-19 dari Surah ini sendiri, dan Allah telah mengatakan ini tidak bermakna ia telah dikatakan sebelum ayat ini tetapi ia mempunyai boon berkata kepada laggards sebelum perbualan ini. Perbualan ini dengan laggards tentang arahan awal yang diberikan kepada Nabi adalah berlaku pada masa ekspedisi ke Khaiber, dan keseluruhan Surah ini, termasuk vv. 18-19, telah dihantar tiga bulan sebelum pulang dari Hudaibiyah dalam perjalanan. Kajian yang teliti mengenai konteks ini menunjukkan bahawa Allah di sini memberi arahan kepada Rasul-Nya: "Apabila setelah kembali ke Madinah, datanglah kepadamu dengan alasan-alasan mereka, hendaklah kamu memberi balasan ini kepada mereka, dan apabila mereka menyatakan keinginan mereka untuk menemanimu dalam ekspedisi ke Khaiber, anda harus memberitahu mereka ini. "
30 Kata-kata au yuslimun dalam asal boleh mempunyai dua makna dan keduanya tersirat:
(1) 'Bahawa mereka harus menerima Islam "; dan
(2) 'bahawa mereka harus tunduk kepada peraturan Islam.'
31 Maksudnya, orang yang mempunyai alasan yang tulus untuk tidak menyertai Jihad tidak bertanggungjawab, tetapi jika orang yang kuat dan kuat membuat alasan untuk tidak bergabung dengannya, mereka tidak boleh dianggap sebagai ikhlas berkenaan dengan Allah dan Agama-Nya, dan mereka tidak boleh diberi kesempatan untuk memanfaatkan keuntungan sebagai ahli masyarakat Islam, tetapi apabila tiba masanya untuk membuat pengorbanan untuk Islam, mereka harus ketinggalan dan mencari keselamatan kehidupan dan harta benda mereka. "
Di sini, seseorang perlu tahu bahawa dua jenis orang telah dikecualikan daripada tugas Jihad oleh Shari ah:
(1) Mereka yang tidak sesuai untuk jihad. contohnya budak lelaki, wanita, orang gila, orang buta dan pesakit yang tidak dapat melaksanakan tugas ketenteraan, dan orang kurang upaya seperti yang tidak boleh mengambil bahagian dalam peperangan; dan
(2) mereka yang sukar untuk menyertai Jihad atas sebab-sebab lain yang lain, contohnya hamba, atau orang-orang yang mungkin bersedia untuk Jihad tetapi mungkin tidak mampu senjata perang dan peralatan lain yang diperlukan, atau penghutang yang mungkin membayar hutang mereka pada peluang paling awal dan pemiutang mungkin tidak sanggup membiarkan mereka lebih banyak masa, atau orang-orang seperti yang ibu bapanya (atau ibu bapa) mungkin hidup, yang memerlukan bantuan anak-anak.
Dalam hal ini juga perlu diketahui bahawa kanak-kanak tidak boleh menyertai Jihad tanpa kebenaran ibu bapa mereka jika mereka adalah Muslim, tetapi jika mereka bukan Islam, tidaklah dibenarkan bagi seseorang untuk menjauhi Jihad sekiranya mereka menolak kebenaran. "
32 Di sini lagi janji yang diambil dari sahabat-sahabat di Hudaibiyah telah disebutkan. Ini dipanggil Bai 'di Ridwan. bagi Allah dalam ayat ini telah memberitakan berita gembira bahawa dia menjadi gembira dengan mereka yang pada waktu yang berbahaya itu tidak menunjukkan sedikit keraguan dalam menawarkan kehidupan mereka untuk tujuan Islam dan memberi bukti nyata tentang kebenaran mereka dalam iman mereka oleh mengambil ikrar di tangan nabi.Orang Islam pada masa ini hanya dilengkapi dengan pedang masing-masing. yang berjumlah hanya 1,400, tidak bersedia untuk peperangan, tetapi memakai pakaian jemaah haji, 25 mil dari ibu pejabat tentera mereka (Madinah), manakala kubu musuh (Makkah) di mana dari mana ia boleh mendapatkan apa-apa bantuan adalah hanya 13 batu dari. Sekiranya orang-orang ini kurang berkeupayaan dengan Allah dan Rasul-Nya dan Agama-Nya dalam apa jua tahap, mereka akan meninggalkan Rasul pada peristiwa yang sangat berbahaya ini, dan Islam akan dikalahkan selama-lamanya. Selain dari keikhlasan mereka sendiri tidak ada tekanan luaran di mana mereka mungkin terpaksa mengambil ikrar itu. Mereka bersiap sedia pada masa itu untuk bertempur dalam penyebab Agama Allah tanpa mengira bahaya, adalah bukti yang jelas bahawa mereka adalah benar dan ikhlas dalam Kepercayaan mereka dan setia kepada Allah dan Rasul-Nya dalam tahap tertinggi. Itulah sebabnya Allah menghormati mereka dengan sijil kesukaanNya. Sekarang ada orang yang marah dengan mereka setelah mereka diberi penghormatan dengan pernyataan kesenangan Allah ini, atau fitnah dan memfitnah mereka, permusuhannya adalah dengan Allah, bukan dengan mereka. Mereka yang mengatakan bahawa pada masa itu ketika Allah menghormati mereka dengan perakuan kesenangan-Nya, mereka ikhlas, tetapi kemudian mereka menjadi tidak setia kepada Allah dan Rasul-Nya, mungkin haram ketidakpercayaan tentang Allah yang ketika menyampaikan ayat ini Dia tidak menyadari masa depan mereka; therefore, He awarded them this warrant only in view of their state at that time, and probably due to the same unawareness inscribed this verse in His Holy Book as well so that afterwards also, when those people have turned disloyal, the world should continue reading this verse about them and praising the knowledge of the unseen of that Allah Who, God forbid, had granted these faithless and disloyal people the warrant of His good pleasure.
About the Tree under which this pledge was taken Ibn `Umar's slave Hadrat Nafi's tradition has generally spread saying that the people had started visiting it and offering Prayers by it, so that when Hadrat 'Umar came to know of it, he rebuked and warned the people and ordered it to be cut down . ( Tabaqat Ibn Sa'd, vol. II, p. l00). But there are several other traditions which contradict it. A tradition from Hadrat Nafi' himself has been reported in Tabaqat of Ibn S`ad to the effect that many years after the Bai at Ridwan the Companions looked for the Tree but they could not recognize it and differed as to which tree it was. (p. 106). The second tradition has been reported in Bukhari, Muslim, and Tabaqat on the authority of Hadrat Said bin al-Musayyab. He says that his father was one of those who had participated in the Bai `at Ridwan. He told him that when they had gone for 'Umrah al-Qada the following year, they had forgotten the Tree, and they could not locate it even after looking for it. The third tradition is from lbn Jarir. He says that when Hadrat `Umar during his caliphate passed by Hudaibiyah, he inquired about the Tree under which the pledge had been sworn. Someone pointed to one tree and another one to another tree. At this Hadrat `Umar told the people to forget it as there was no real need to bother about it.
33 Here, sakinat means that state of the heart on whose strength a man throws himself into dangers with complete calm and peace of mind for the sake of a great objective and resolves without fear and consternation to undertake it regardless of the consequences.
34 The reference is to the conquest of Khaiber and its rich spoils and this verse expressly points out that Allah had reserved this reward only for those
People who had taken part in the Bai at Ridwan; apart from them no one else was entitled to take part in the victory and have a share in the spoils. That is why when the, Holy Prophet marched out to attack Khaiber in Safar, AH 7, he took only those people with him. No doubt afterwards he gave some of the spoils of Khaiber to those emigrants also who returned from Habash and to some Companions from the Dus and Ash'ar tribes as well, but this was given either from Khums (one fifth of the spoils of war given into the public treasury), or with the approval of the Companions who had taken the pledge of Ridwan; no one else was given any share of it.
35 This refers to the other victories that the Muslim achieved successively after Khaiber.
36 This implies the treaty of Hudaibiyah which has been described as "a manifest victory" in the beginning of the Surah.
37 That is, "He restrained the disbelieving Quraish from attacking you at Hudaibiyah although from all appearances they were in a much better position and yours was a much weaker side militarily." Furthermore, it also implies that no enemy power could muster courage to attack Madinah in those days, whereas after the departure of 1,400 soldiers the Madinah front had become very weak, and the Jews, the polytheists and hypocrites could take advantage of the situation.
38 Sign of this as to how Allah helps the one who remains steadfast on obedience to Allah and His Messenger and comes out to support and defend the Truth and righteousness with his trust and faith in Allah.
39 "To the right way" : "To the way of greater insight and faith so that you may remain steadfast on obedience to Allah and His Messenger in the future and may go on marching on the way of truth with trust in Allah, and may learn this lesson from these experiences that the believer should take practical steps to do whatever is demanded by Allahs Religion with his trust in Him, and should not overestimate either his own strength or the strength of the unbelievers."
40 Most probably this is a reference to the Conquest of Makkah. The same is the opinion of Qatadah and Ibn Jarir. It seems to mean this: "Though Makkah has not yet fallen to you, Allah has encircled it, and as a result of this victory at Hudaibiyah, it will also fall to you. "
41 That is, "Allah did not prevent fighting at Hudaibiyah because there was a possibility of your being defeated there, but there were other reasons for it, which are being stated in the following verses. Had that factor not been there and Allah had allowed the war to take place, the disbelievers would surely have been routed and Makkah would have fallen to you at that very time. "
42 Here, "the Way of Allah" means: Allah disgraces the disbelievers who fight His Messenger and helps His own Messenger.
43 That is, "Allah was seeing the sincerity and the selfless devotion with which you had become ready to lay down your lives in the cause of the true Faith and were obeying the Prophet without any question. Allah was also seeing that the disbelievers were being unfair and high-handed. The demand of this situation was that they should have been punished there and then through you, but in spite of that. Allah restrained your hands from them and their hands from you."
44 This was the reason why Allah did not allow fighting to take place at Hudaibiyah. This has two aspects:
That at that time there were quite a number of the Muslim men and women living in Makkah, who were either hiding their faith, or were being persecuted because of their faith as they had no means to emigrate. Had there been fighting and the Muslims had pushed back the disbelievers and entered Makkah, these Muslims also would have been killed in ignorance along with the disbelievers. This would not only have grieved the Muslims but the Arab polytheists also would have got an opportunity to say that the Muslims did not even spare their own brethren in faith during wartime. Therefore, Allah took pity on the helpless Muslims and averted the war in order to save the Companions from grief and infamy. The other aspect of the expedience was that Allah did not will that Makkah should fall to the Muslims as a result of the defeat of the Quraish after a bloody clash but He willed that they should be encircled from all sides so that within two years or so they should become absolutely helpless and subdued without offering any resistance, and then the whole tribe should accept Islam and enter Allah's mercy as it actually happened on the Conquest of Makkah.
Here the juristic dispute has arisen that if during a war between the Muslims and the disbelievers, the disbelievers should bring out some Muslim men and women, children and old men, in their possession and put them in the forefront as a shield for themselves, or if there is some Muslim population also in the non-Muslim city under attack by the Muslim forces, or if in a warship of the disbelievers, which is within our gun-fire, the disbelievers have taken some Muslims also on board, can the Muslim army open fire on it? In answer to it the nulings given by different jurists are as follows:
Imam Malik says that in such a case fire should not be opened, and for this he cites this very verse as an argument. He contends that Allah prevented the war at Hudaibiyah only in order to save the Muslims. (Ibn al-`Arabi, Ahkam al Qur'an). But this in fact is a weak argument. There is no word in the verse which may support the view that launching an attack on the enemy in this case is unlawful and forbidden. At the most what one can say on the basis of this verse is that the launching of an attack in such a case should be avoided in order to save the Muslims, provided that it does not put the disbelievers in an advantageous position against the Muslims militarily, or does not diminish the Muslims' chances of gaining an upper hand in the conflict.
Imam Abu Hanifah, Imam Abu Yusuf, Imam Zufar and Imam Muhammad saythat it is lawful to open fire in such a case; so much so that even if the disbelievers use the children of the Muslims as a shield by putting them in the forefront, there is no harm in shooting at them, and it is not obligatory for the Muslims to expiate and pay any blood-money for the Muslims thus killed, (AIJassas, Ahkam al-Qur'an; Imam Muhammad, :Kitab as-Siyar).
Imam Sufyan Thauri also in this case regards opening of the fire as lawful, but he says that although the Muslims will not pay the blood-money of the Muslims thus killed, it is obligatory for them to expiate the sin. (AI-Jassas, Ahkam al-Qur an).
Imam Auza`i and Laith bin Sa`d say that if the disbelievers use the Muslims as a shield, fire should not be opened on them. Likewise, if it is known that in their warship ow own prisoners also are on board, it should not be sunk. But if we attack a city of theirs and we know that there are Muslims also in the city, it is lawful to open fire on the city, for it is not certain that our shells will only hit the Muslims, and if a Muslim becomes a victim of this shelling, it will not be willful murder of a Muslim but an inadvertent accident. (Al-Jassas, Ahkam alQur an).
Imam Shafe`i holds the view that in such a case if it is not inevitable to open fire it is better to try to save the Muslims from destruction; although it is not unlawful to open fire in this case, it is undesirable. But if it is really necessary and it is feared that in case fire is not opened it will put the disbelievers in a better position militarily against the Muslims, it is lawful to resort to shelling, but even then every effort should be made to save the Muslims as far as possible. Furthermore, Imam Shafe'i also says that if during a conflict the disbelievers put a Muslim in front as a shield and a Muslim kills him, there can be two possible alternatives: either the killer knew that the murdered person was a Muslim, or he did not know that he was a Muslim. In the first case, he will be under obligation to pay compensation for manslaughter as well as do expiation; in the second case he will only do expiation. (Mughni al-Muhtaj).
45 The words hamiyyat al -jahiliyyah mean that a man should willfully do something unworthy and improper only for the sake of his honor and prestige. The disbelievers of Makkah themselves acknowledged and admitted that everybody ,had a right to visit the Ka`bah for performing Hajj and `Umrah, and that they had no right to slop anyone from this duty. This was an ancient admitted law of Arabia. But in spite of knowing that they were absolutely in the wrong and the Muslims in the right, they prevented the Muslims from performing `Umrah only for the sake of their prestige. The righteous even among the polytheists also were saving that preventing the people who had come in the pilgrim garbs along with sacrificial camels from performing pilgrimage was an improper act. Yet the Quraish leaders persisted in their resistance only under the idea that if Muhammad (upon whom be Allah's peace) entered Makkah along with a large number of his followers, it would mean loss of prestige for them among the Arabs. This was their arrogance.
46 Here, sakinat means the patience and dignity with which the Holy Prophet and the Muslims resisted the disbelievers rancor and spirit of paganism. They did not get provoked at their stubborn and insolent behavior and did not do anything which might have violated the spirit of Truth and righteousness, or which might have further complicated the situation instead of settling it amicably.
47 This is the answer to the question that was constantly agitating the minds of the Muslim. They said, "The Holy Prophet had seen in his vision that he had entered the Masjid al-Haram and moved round the Ka`bah in worship. Then how is it that they were returning without performing `Umrah?" In answer to this, although the Holy Prophet had told them that in his vision he had not seen that they would perform the `Umrah that very year, still there remained some suspicion in the hearts. Therefore, Allah Himself explained that it was He Who had shown the vision and it was a true vision and it would certainly be fulfilled.
48Di sini, tentang kata-kata insha'-Allah (jika Allah kehendaki), yang Allah sendiri telah menggunakan dengan janji-Nya, seseorang boleh menimbulkan bantahan bahawa apabila Allah sendiri membuat janji ini, apakah makna menjadikannya bersyarat atas dirinya sendiri bersedia? Jawapannya ialah: Di sini perkataan insha'-Allah tidak digunakan dalam erti kata bahawa jika Allah tidak mahu, Dia tidak akan memenuhi janjinya, tetapi sebenarnya ini berkaitan dengan latar belakang di mana janji ini dibuat. Anggapan atas dasar yang kafir Makkah telah memainkan drama menghalang umat Islam dari `Umrah adalah bahawa hanya dia yang mereka benarkan akan melaksanakan` Umrah, dan akan melaksanakannya hanya apabila mereka membenarkannya Pada ini Allah telah berkata : "Ini bergantung pada Kita, bukan pada mereka, akan. Sebabnya mengapa 'Umrah belum dilaksanakan tahun ini bukan kerana orang-orang kafir Makkah tidak membenarkannya dilaksanakan, tetapi kerana Kami tidak akan melakukannya; di masa depan 'umrah akan dilakukan jika kita akan, tidak kira sama ada orang kafir membiarkannya atau tidak membenarkannya. "Selain itu, kata-kata ini juga mengandungi makna bahawa umat Islam juga akan melaksanakan` Umrah bukan dengan kuasa sendiri tetapi kerana Kami akan adakah mereka patut melaksanakannya, jika tidak, jika Kami tidak mahu, mereka tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakannya sendiri. "akan melaksanakan `Umrah bukan dengan kekuatan mereka sendiri tetapi kerana Kami kehendaki agar mereka melaksanakannya; jika tidak, jika Kami tidak mahu, mereka tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakannya sendiri. "akan melaksanakan `Umrah bukan dengan kekuatan mereka sendiri tetapi kerana Kami kehendaki agar mereka melaksanakannya; jika tidak, jika Kami tidak mahu, mereka tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakannya sendiri. "
49 Janji ini telah dipenuhi dalam tahun yang berikutnya dalam Dhil-Qa'dah AH 7. `Umrah terkenal dalam sejarah sebagai 'Umrah al-Qada`.
50 Kata-kata yang jelas menunjukkan bahawa tidak wajib untuk mendapatkan kepala dicukur dalam `Umrah dan Haji, tetapi juga hak untuk mendapatkan rambut dipotong pendek. Walau bagaimanapun, lebih baik kepala dicukur, kerana Allah telah menyebutnya terlebih dahulu dan kemudian disebutkan bahawa rambutnya dipotong pendek.
51 Sebab mengapa perkara ini telah disebutkan di sini ialah apabila di Hudaibiyah perjanjian perdamaian akan ditulis, orang-orang kafir menentang penggunaan kata-kata Rasul-Allah dengan nama nabi , dan atas desakan mereka, nabi sendiri telah menghapuskan kata-kata ini dari dokumen itu. Pada ini Allah berfirman: "Rasul kami adalah seorang Rasul adalah suatu realiti yang tetap tidak terpengaruh sama ada seseorang itu percaya atau tidak. Jika ada orang yang tidak mempercayainya, mereka mungkin tidak, kerana" Allah cukup untuk menjadi saksi "atasnya. Penolakan mereka tidak akan mengubah realiti, tetapi Bimbingan dan Kepercayaan yang benar yang dibawa oleh Rasul ini dari Kami, akan mengatasi semua agama, tidak kira betapa keras para peniaga cuba menghalang kemajuannya. "
"Semua agama" membayangkan semua cara kehidupan yang termasuk sifat din (agama). Kami telah menerangkan sepenuhnya dalam EN 3 Surah Az-Zumar dan EN 20 Surah Ash-Shura di atas. Di sini apa yang telah dinyatakan oleh Allah dalam kata-kata yang jelas adalah: Tujuan pelantikan nabi sebagai Nabi bukan hanya untuk mengabarkan Agama ini tetapi untuk menjadikannya lebih kuat daripada yang lain. Dalam erti kata lain, dia tidak membawa Agama ini supaya ia dapat bertahan dalam ruang terhad kehidupan yang dibenarkan oleh agama yang dominan, manakala seluruh bidang kehidupan, secara besar-besaran, harus tetap berada di bawah kendali tanpa henti beberapa agama palsu. Tetapi dia telah membawanya supaya ia menjadi agama yang dominan kehidupan dan agama lain harus bertahan, jika ia tetap bertahan, hanya dalam batas-batas yang membolehkannya bertahan.(Untuk penjelasan lanjut, sec EN 48 dari Surah Az-Zumar).
52 "Para Sahabat (Nabi) keras terhadap orang-orang kafir": mereka bukan "lilin yang orang-orang kafir itu dapat membentuk mereka sebagaimana yang mereka suka, mereka tidak boleh dipotong atau dibeli oleh sebarang dorongan. memalingkan mereka dari matlamat yang besar demi kepentingan mereka yang telah menyertai dan mengikuti Rasulullah bahkan dengan kos hidup mereka. "
53 Itulah, "Apa pun kekerasan dan keteguhan mereka, hanyalah untuk orang-orang yang kafir, bukan untuk orang-orang yang beriman, kerana orang-orang yang beriman itu lembut, penuh belas kasihan, penyayang, simpati dan belas kasihan. dan keharmonian dan kesepakatan lengkap di kalangan mereka. "
54Ini tidak menandakan tanda yang muncul di dahi beberapa orang kerana sujud, tetapi ia menandakan tanda dan jejak ketakutan kepada Allah, kemuliaan, bangsawan dan kebaikan cara yang secara semula jadi muncul pada wajah seseorang di akaun tunduk kepada Tuhan. Wajah manusia adalah buku terbuka pada halaman yang mana keadaan diri seseorang dapat dilihat dengan mudah. Wajah yang sia-sia dan sombong adalah berbeza daripada wajah orang yang rendah hati, sederhana dan tidak peduli; wajah orang yang tidak bermoral jelas dibezakan dari wajah orang yang benar dan sopan; dan terdapat perbezaan yang jelas antara penampilan wajah seorang lelaki jahat dan seorang lelaki yang mulia dan mulia. Apa yang dimaksudkan oleh Allah ialah: "Para Sahabat Nabi Muhammad (yang menjadi Allah)adalah kedamaian yang dapat mengenali mereka pada pandangan pertama sebagai yang terbaik dari manusia, kerana wajah mereka bersinar dengan terang penyembahan Tuhan dan pemikiran-pemahaman Allah. "Ini adalah hal yang sama yang dikatakan oleh Imam Malik apabila tentera-tentera para sahabat masuk ke Syria, orang-orang Kristian Syria berkata: "Orang-orang ini memiliki ciri-ciri dan ciri-ciri murid-murid Nabi Isa yang sama."
55 Ulangan mungkin adalah Ulangan, 33: 2-3, di mana kedatangan nabi telah diramalkan dan perkataan "orang-orang kudus" telah digunakan untuk para sahabatnya. Selain itu, jika beberapa sahabat lain telah disebutkan di dalam Taurat, ia tidak terdapat dalam Taurat yang telah rosak.
56 Perumpamaan ini terdapat dalam khotbah Nabi Isa yang telah dilaporkan dalam Perjanjian Baru, oleh itu:
"Dan dia berkata," Demikianlah kerajaan Allah, seolah-olah ada orang yang akan benih timur ke tanah, dan ia harus tidur dan bangun malam dan siang, dan benih itu akan tumbuh dan tumbuh, dan ia tidak tahu bagaimana. Ia mengeluarkan buahnya sendiri, terlebih dahulu pisau, kemudian telinga itu, setelah gandum penuh di telinga, tetapi apabila buah itu dikeluarkan, segera ia meletakkan sabit, karena musim menuai itu datang. akankah kita menyamakan dengan Kerajaan Allah, atau dengan perbandingan apa yang kita dapat membandingkannya? Ia seperti biji sawi, yang apabila dijahit di bumi, adalah kurang dari semua benih yang ada di bumi: Hut apabila ia ditaburkan, ia tumbuh, dan menjadi lebih besar dari segala tumbuhan, dan berteriaklah cabang-cabang yang besar, supaya burung-burung di udara dapat duduk di bawah naungannya.
Bahagian akhir khotbah ini juga terdapat dalam Matius, 13: 31-32.
57Sekumpulan orang Muslim menerjemahkan ayat ini, dengan demikian: "Allah telah menjanjikan pengampunan dan pahala yang besar kepada orang-orang dari orang-orang ini yang telah beriman dan melakukan perbuatan baik". Oleh itu, mereka mencipta cara untuk memfitnah dan memfitnah sahabat-sahabat, dan mendakwa bahawa menurut ayat ini ramai orang di kalangan sahabat tidak beriman dan bertaqwa. Tetapi ulasan ini bertentangan dengan vv. 4, 5, 18 dan 26 dari Sarah ini, dan tidak juga sesuai dengan kalimat awal ayat ini sendiri. Dalam vv. 4-5, Allah telah menyebutkan tentang menurunkan sakinat dan menimbulkan peningkatan dalam Iman dari semua Sahabat yang hadir bersama Nabi di Hudaibiyah, dan memberi mereka tanpa pengecualian berita baik masuk ke Syurga. Dalam ayat 18,Allah telah menyatakan kesenangannya kepada semua orang yang mengambil janji kepada nabi, dan dalam hal ini juga tidak ada pengecualian. Dalam ayat 26 juga Allah telah menggunakan kata mu 'minin (orang-orang yang beriman) untuk semua sahabat, telah menyebut tentang menghantar sakinat Nya ke sana, dan mewajibkan mereka untuk menjadi orang yang soleh dan soleh, kerana mereka adalah paling layak dan layak untuk semua manusia . Di sini juga tidak dikatakan bahawa berita itu hanya diberikan kepada orang-orang yang beriman di kalangan mereka. Kemudian pada ayat-ayat awal juga ayat ini sendiri ciri-ciri yang disebut arka dari semua orang yang ada bersama Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Kata-kata itu berkuatkuasa bahawa semua orang yang bersamanya mempunyai ini dan kualiti dan ciri-ciri ini. Selepas ini,tiba-tiba dalam kalimat terakhir tidak mungkin ada alasan untuk mengatakan bahawa sebahagian daripada mereka adalah orang yang beriman dan yang lain tidak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top