Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
50. Surah Qaf
Statistik
Juz 26 – 46.Al Ahqaf 1. – 50.Qaf 1-45 - 51.Az Zariyat 30
[ Muka surat awal: 518 hingga Muka surat akhir : 520 ]
Video
Nama
Surah memperoleh namanya dari huruf Qaf awal , dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah yang dibuka dengan huruf abjad Qaf . [QS50:1] CQ(50:1:1) KK(50:1:1)Tempoh Wahyu
Tidak ada tradisi asli untuk menunjukkan kapan Surah ini diturunkan. Satu kajian mengenai perkara ini, bagaimanapun, mendedahkan bahawa tempoh wahyunya adalah peringkat kedua kehidupan nabi di Makkah, yang berlangsung dari tahun ketiga kenabian hingga tahun kelima. Kami telah memberikan ciri-ciri masa ini dalam Pengenalan kepada Sarah Al-An'am. Memandangkan ciri-ciri tersebut dapat dikatakan bahawa Surah ini mungkin telah diturunkan pada tahun ke-5, ketika pertentangan orang-orang kafir telah menjadi sangat sengit tetapi belum lagi mengambil perkiraan zalim.Tema dan Topik
Tradisi yang tulen menunjukkan bahawa nabi sering membaca Surah ini secara amnya dalam Doa pada hari-hari Idul Fitri. Seorang wanita bernama Umm Hisham bin Harithah, yang merupakan jiran nabi, mengatakan bahawa dia mampu melakukan Surah Qaf untuk ingatan hanya kerana dia sering mendengarnya dari Nabi dalam khutbah Jumaat. Mengikut beberapa tradisi lain dia sering membacakannya dalam Doa Fajr. Ini menjadikannya sangat jelas bahawa ini adalah Surah penting di sisi nabi. Itulah sebabnya dia memastikan bahawa kandungannya dapat mencapai sebanyak mungkin orang berulang kali.Sebab ini kepentingan ini dapat difahami dengan mudah oleh kajian yang teliti terhadap Surah. Tema seluruh Surah adalah Akhirat. Ketika nabi mulai memberitakan pesannya di Makkah, apa yang mengejutkan orang-orang paling adalah berita bahwa orang akan dibangkitkan setelah kematian, dan mereka harus memberikan pertimbangan tentang perbuatan mereka. Mereka mengatakan bahawa itu mustahil; minda manusia tidak boleh percaya bahawa itu akan berlaku. Lagipun, bagaimana mungkin bahawa apabila badan telah hancur menjadi habuk, zarah-zarah yang bertaburan akan disusun semula selepas beratus-ratus ribu tahun untuk membentuk badan yang sama sekali lagi dan dibangkitkan sebagai tubuh yang hidup, Allah sebagai balasan yang diturunkan ini wacana. Di dalamnya, dalam satu tangan, hujah-hujah telah diberikan untuk kemungkinan dan berlakunya Akhirat dengan cara ringkas, dalam kalimat-kalimat pendek, dan, di sisi lain, orang-orang telah diperingatkan, seolah-olah berkata: "Sama ada anda menyatakan tidak hairanlah dan mengejutkan, atau anda menganggapnya sebagai sesuatu yang jauh dari sebab, atau menafikannya sama sekali, dalam mana-mana hal itu tidak dapat mengubah kebenaran. Kebenaran mutlak yang tidak dapat diubah adalah bahawa Allah mengetahui keberadaan setiap zarah tubuh anda telah bertaburan di bumi, dan tahu di mana dan di dalam keadaan apa itu. Suatu isyarat Allah sudah cukup untuk menjadikan semua zarah-zarah yang bertaburan berkumpul kembali dan membuat kamu bangkit sekali lagi seperti yang telah kamu buat pada mulanya. , idea anda bahawa anda telah dicipta dan dibebaskan untuk diri anda sendiri di dunia dan bahawa anda tidak dijadikan jawapan kepada sesiapa pun, adalah tidak lebih daripada satu kesalahpahaman. Hakikatnya, bukan sahaja Allah sendiri menyadari setiap perbuatan dan perkataan anda, walaupun idea-idea t hatilah dalam hatimu, tetapi malaikat-Nya juga dilampirkan kepada masing-masing dari kamu, yang memelihara rekod apa saja yang kamu lakukan dan ucapkan. Apabila tiba waktunya, anda akan keluar dari kubur anda pada satu panggilan sama seperti tunas muda sayuran bertumbuh dari bumi pada pancuran pertama hujan. Kemudian ini kelalaian yang menghalang penglihatan anda akan dihapuskan dan anda akan melihat dengan mata sendiri semua yang anda menafikan hari ini. Pada masa itu, anda akan menyedari bahawa anda tidak diwujudkan untuk menjadi tidak bertanggungjawab di dunia ini tetapi bertanggungjawab terhadap semua perbuatan anda dari pertemuan ganjaran dan hukuman, Neraka dan Syurga, yang anda anggap sebagai mustahil dan khayalan, akan masa menjadi realiti nyata untuk anda sebagai akibat dari permusuhan anda dan pembangkang kepada Kebenaran anda akan dilemparkan ke Neraka yang sama yang anda anggap sebagai jauh dari sebab hari ini dan orang-orang yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah dan kembali ke jalan kebenaran, akan menjadi diakui ke Syurga yang sama di mana dia menyebut anda sekarang mengungkapkan keajaiban dan kejutan.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-4] Qaf. Dengan Al Quran yang mulia! 1 - Tidak, tetapi mereka tertanya-tanya bahawa Warner dari kalangan mereka telah datang kepada mereka. 2 Maka orang-orang kafir berkata: "Ini adalah perkara yang aneh: ketika kita mati dan telah menjadi tanah, akankah kita dibangkitkan semula?" (QS. apa jua bumi memakan jasad mereka, dan Kami mempunyai Kitab yang menjaga segala sesuatu
[5] Sebenarnya, tetapi orang-orang ini dengan jelas menafikan Kebenaran apabila datang kepada mereka. Itulah sebabnya mereka keliru sekarang. 5
[6-8] Apa! 6 Tidakkah mereka menengadah ke langit di atas mereka, dan bagaimana kami membuatnya dan menghiasinya, dan bagaimana tidak ada cacat di dalamnya? 8 Dan Kami melepaskan bumi dan meletakkan gunung-ganang di dalamnya dan menanam segala jenis sayuran yang indah. 9 Semua perkara ini adalah pembuka mata dan pelajaran objek untuk setiap hamba yang berbalik (kepada Kebenaran).
[9-11] Dan dari langit Kami menurunkan air yang diberkati, dan Kami jadikan tanaman-tanaman dan menuai hasilnya, dan pohon-pohon kurma yang tinggi yang sarat dengan kelompok-kelompok buah-buahan. Inilah urusan untuk memberi makanan kepada hamba. Dengan air ini Kami menghidupkan semula tanah yang mati. 10 Demikian juga akan kebangkitan (dari mati dari bumi). " 11
[12-14] Di hadapan mereka, penduduk Nuh dan penduduk Rass dan Thamud juga menafikan, dan demikian juga Ad dan Firaun serta saudara-saudara Lot dan penduduk Ayoh dan orang-orang Tubba. 14 15 Setiap orang menyangkal rasul-rasul, 16 dan akibatnya, pukulan-Ku telah membuktikan kebenaran terhadap mereka. 17
[15] Apa! Adakah Kami tidak berkuasa sekiranya berlaku penciptaan cepat? Tetapi orang-orang ini ragu-ragu tentang ciptaan baru. 18
[16-29] Kami telah mencipta manusia dan mengetahui segala kejahatan yang timbul di hatinya: Kami lebih dekat dengan dia daripada urat lehernya. 20 (Dan selain pengetahuan ini secara langsung) dua orang ahli taurat, yang duduk di sebelah kanan dan di sebelah kiri, sedang merekam segala-galanya. Dia tidak mengucapkan perkataan tetapi ada pemerhati yang sentiasa bersedia untuk mencatatnya. 21 Maka lihatlah, penderitaan kematian telah datang dengan kebenaran. 22 Ini adalah perkara yang sama yang anda cuba lari. 23 Dan kemudian Trumpet itu ditiup. 24 terancam. Setiap orang telah datang dalam keadaan bahawa ada pemandu dengan dia dan saksi. 25 Kamu tidak menghiraukannya.Kami telah mengeluarkan tirai anda dari anda, jadi penglihatan anda sangat tajam hari ini. 26 Temannya menyampaikan, "Inilah orang yang diberi tugasku." 27 Ia diperintahkan: "Hancurkanlah kamu ke dalam neraka, setiap orang yang tidak percaya, yang telah bermusuhan dengan Kebenaran, yang dilarang dari kebaikan, seorang pelanggar, yang berdosa, dan yang telah mendirikan tuhan yang lain dengan Allah. ke dalam azab yang teruk. " 33 Temannya menyampaikan, "Tuhanku, aku tidak menyebabkan dia memberontak, tetapi dia sendiri telah menyesatkan." 34 Tetapi jawabnya: "Janganlah bertengkar di hadapan-Ku, sebab aku telah memberi peringatan kepadamu tentang kejahatan itu, dan hukumanku tidak dapat diubah, dan aku tidak melakukan kejahatan terhadap hamba-hambaKu." 37
[30-35] Hari Kami akan bertanya kepada Neraka, "Adakah kamu kenyang?" ia akan berkata, "Adakah lagi?" 38 Dan Syurga akan dibawa dekat dengan orang-orang yang soleh, tidak lagi jauh. 39 Ia akan berkata, "Inilah yang dijanjikan kepadamu, kepada setiap orang yang berpaling (kepada Allah) dengan berulang kali, yang berjaga-jaga, yang takut kepada Yang Maha Pemurah, yang tidak kelihatan, yang telah datang dengan setia 43. Masukkan syurga dengan selamat. " 44 Hari itu akan menjadi hari kehidupan kekal. Di sana mereka akan mendapat apa yang mereka kehendaki, dan Kami mempunyai lebih banyak lagi untuk mereka. 45
[36-37] Kami telah memusnahkan banyak bangsa di hadapan mereka, yang lebih kuat daripada mereka yang berkuasa, dan mereka menggeledah semua negeri. 46 Maka, adakah mereka dapat mencari tempat berlindung? 47 Memang, dalam hal ini ada pelajaran untuk setiap orang yang memiliki hati, atau yang memberi telinga dan mendengarkan dengan perhatian. 48
[38-40] Kami telah menciptakan langit dan bumi dan segala yang ada di antara mereka dalam enam hari, 49 dan tidak ada keletihan yang menimpa Kami. Oleh itu, wahai Nabi, bersabarlah dengan apa yang mereka katakan, 50 dan teruskan memuliakan Tuhanmu dengan pujian-Nya, sebelum matahari terbit dan sebelum matahari terbenam. Dan memuliakan Dia lagi pada waktu malam dan juga apabila kamu bebas dari sujud. 51
[41-44] Dan dengarlah! Hari apabila penelepon akan berseru dekat (setiap orang), 52 pada hari apabila semua orang akan mendengarkan Cry dengan betul, itu adalah Hari kedatangan orang mati dari bumi. Sesungguhnya Kami mengurniakan hidup dan mati, dan kepada Kami akan kembali pada hari itu, apabila bumi akan terbelah dan umat itu akan bergegas keluar daripadanya dengan tergesa-gesa. Perhimpunan ini sangat mudah bagi Kami. 54
[45] Wahai Nabi, Kami sangat tahu apa yang mereka katakan, dan kamu tidak berada di sana untuk memaksa mereka menjadi percaya. Oleh itu, peringatkan dengan Alquran ini setiap orang yang takut akan peringatanKu. 56
1 Perkataan "majid" digunakan untuk menyatakan dua makna dalam bahasa Arab: untuk menyatakan kedudukan tinggi, status, kehormatan dan martabat seseorang, dan untuk mengatakan bahawa seseorang itu sangat murah hati, amal dan bermanfaat. Perkataan ini telah digunakan untuk Al-Qur'an dalam kedua makna ini. Al-Quran adalah besar dan mulia dalam erti kata bahawa tidak ada buku dunia yang boleh dibangkitkan melawannya. Ia adalah keajaiban dalam bahasa dan kecemerlangan sastera dan pengajaran dan kebijaksanaannya. Manusia tidak berdaya untuk menghasilkan seperti itu pada masa ia diturunkan dan tidak berdaya juga hari ini. Tiada apa-apa pun yang boleh dibuktikan salah dalam apa jua umur, dan tidak ada apa-apa yang boleh dibuktikan salah pada zaman sekarang. Kepalsuan tidak boleh menyerangnya dari depan atau dari belakang, dan mengalahkannya. Dan ia adalah murah hati dan bermanfaat dalam erti kata bahawa semakin banyak lelaki terus berusaha mendapatkan bimbingan daripadanya, semakin banyak petunjuk yang diberikan kepadanya, dan semakin dia mengikuti dan mematuhi perintah dan petunjuknya semakin banyak dia terus diberkati dengan baik, perkara dunia dan akhirat. Tidak ada batasan untuk faedah dan kelebihannya di mana seorang lelaki boleh menjadi bebas daripada itu, dan di mana ia mungkin terhenti bermanfaat dan berguna kepadanya.
2 Kalimat ini adalah contoh unik dari kefasihan. Di dalamnya subjek yang luas telah dimampatkan menjadi beberapa perkataan singkat. Objek yang mana sumpah telah diangkat oleh Al-Qur'an tidak disebutkan. Di tengah-tengahnya, jurang halus telah ditinggalkan dan hukuman itu diteruskan dengan "nay". Jika seseorang berfikir sedikit dan juga memandang latar belakang di mana ini telah dikatakan, seseorang tahu apa yang menjadi subjek jurang yang ditinggalkan di antara sumpah dan "nay". Sebenarnya, apa yang telah menjadi sumpah ialah: "Orang-orang Makkah tidak menolak mengakui Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) atas sebab-sebab yang munasabah tetapi atas sebab yang sangat tidak sah yang menjadi ahli mereka jenis diri sendiri dan individu negara mereka sendiri telah menimbulkan keraguan kepada mereka sebagai Warner dari Tuhan dan ini sesuatu yang sangat mengejutkan bagi mereka; sedangkan apa yang sebenarnya akan mengejutkan adalah jika Tuhan tetap tidak peduli tentang kesejahteraan dan kesukaran para hamba-Nya dan tidak membuat apa-apa cara untuk memberi amaran kepada mereka, atau telah menghantar orang bukan manusia untuk memberi amaran kepada manusia atau orang Cina untuk memberi amaran kepada orang Arab. Oleh itu, asas penolakan ini adalah tidak semestinya, dan orang yang munasabah tidak boleh tetapi mengakui bahawa mesti ada terdapat beberapa pengaturan dari Tuhan untuk memberi amaran kepada hamba-hamba, dan dalam bentuk yang Warner sendiri harus menjadi orang dari kalangan orang yang kepadanya dia dikirim. " Adapun soalan sama ada Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) adalah orang yang telah diutus oleh Allah dalam misi ini, tidak ada bukti lain yang diperlukan untuk menyelesaikannya melainkan Al-Quran yang mulia dan bermanfaat ini, yang sedang disampaikannya; ini dengan sendirinya mencukupi untuk membuktikannya. Penjelasan ini menunjukkan bahawa dalam ayat ini sumpah telah diangkat oleh Al-Qur'an untuk menarik perhatian bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) adalah benar-benar Rasul Allah dan kejutan dan keheranan orang-orang kafir tentang kekeliruannya adalah salah , dan fakta Al-Qur'an sebagai "majid" adalah bukti tuntutan ini.
3 Ini adalah punca kedua yang mengejutkan mereka, yang pertama adalah bahawa ahli dari jenis mereka sendiri dan klan telah bangkit dengan tuntutan bahawa dia telah datang sebagai peringatan kepada mereka dari Tuhan. Mereka terkejut lagi bahawa orang itu memberi amaran kepada mereka bahawa semua lelaki akan dibangkitkan hidup semula selepas kematian dan mereka akan dihasilkan bersama di Mahkamah Allah di mana perbuatan mereka akan dipertanggungjawabkan dan mereka akan diberi ganjaran dan dihukum dengan sewajarnya.
4 Iaitu, "Jika ia tidak dapat dipahami oleh akal, ia adalah fikiran mereka sendiri yang sempit untuk dipersalahkan, tidak bermakna bahawa ilmu dan kekuatan Allah juga harus sempit. Mereka berpendapat bahawa tidak mungkin untuk mengumpul zarah-zarah yang tersebar dari tubuh manusia yang tidak banyak yang telah mati sejak awal penciptaan dan akan mati hingga Kebangkitan Tetapi faktanya ialah bahawa Allah langsung mengenali setiap zarah tersebut dalam bentuk apa pun dan di mana saja tempat mereka. ini dikekalkan dalam Daftar Allah, yang tidak meninggalkan sebarang zarah yang tidak direkodkan. Kemudian, sebaik sahaja Allah memerintahkan, malaikat-malaikat-Nya akan segera mengeluarkan setiap zarah dari mana sahaja dengan bantuan rekod ini, dan akan membentuk badan yang sama sekali lagi di mana manusia telah hidup dan bekerja di dunia. "
Ayat ini juga merupakan salah satu daripada ayat-ayat yang menunjukkan bahawa angkat akhirat bukan sahaja menjadi tumpuan fizikal seperti di dunia ini, tetapi tubuh setiap orang juga akan sama dengan yang ada di dunia ini.Sekiranya tidak demikian, tidak ada gunanya memberitahu orang-orang kafir: "Kami mengetahui dengan baik apa jua bumi memakan tubuh mereka dan Kami mempunyai Kitab yang memelihara segala-galanya." (Untuk penjelasan lanjut, sec EN 25 dari Surah Ha Mim As -Sajdah) "
5 Dalam ayat ringkas ini juga subjek yang luas telah dikompresi. Maksudnya: Orang-orang ini tidak memberi kandungan hanya dengan menyatakan keajaiban dan mengisytiharkan perkara itu jauh dari sebab, tetapi apabila Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) membentangkan mesejnya tentang Kebenaran mereka menafikannya sebagai kepalsuan tanpa ragu-ragu. Hasilnya yang tidak dapat dielakkan adalah, dan yang sama hanya dapat diikuti daripadanya, bahawa mereka tidak dapat bersepakat pada satu posisi yang berkenaan dengan jemputan dan Rasul yang telah membentangkannya. Kadang-kadang mereka menamakannya seorang penyair, kadang-kadang ahli sihir, dan kadang-kadang orang gila. Kadang-kadang mereka mengatakan bahawa dia seorang ahli silap mata dan kadang-kadang dia telah menjadi jahat. Kadang-kadang mereka mengatakan bahawa dia telah mengarang perkara ini sendiri untuk mewujudkan-. dirinya sendiri, dan kadang-kadang mereka membawa tuduhan bahawa ada keamanan dan berkat) sendiri berdiri di Makkah dan membacakan al-Qur'an kepada orang-orang yang telah mengenal dan melihatnya tumbuh dari zaman kanak-kanak hingga remaja dan dewasa di hadapan mata mereka. makna penuh dari kiasan ini dengan jelas dan jelas kepada setiap orang. Oleh itu, dengan meninggalkannya, penalaran terperinci kini dibentangkan mengenai keaslian perkara kedua yang dianggap orang sebagai pelik dan jauh dari sebab dan akal.
6 _____
7 Di sini, oleh langit tersirat seluruh langit bahawa manusia tersebar di atasnya, siang dan malam, di mana matahari bersinar di siang hari dan bulan dan bintang-bintang yang tidak berkilauan bergemerlapan pada malam hari, yang mengherankan dia walaupun dia melihatnya dengan telanjang, tetapi yang muncul sebagai alam semesta yang luas, tanpa batas ketika ia melihatnya melalui teleskop. Ia seolah-olah bermula dari mana-mana dan berakhir di mana-mana. Jutaan kali lebih besar planet daripada bumi kita bergerak di dalamnya seperti bola kecil; beribu-ribu bintang yang lebih cerah dari matahari berjemur bersinar di dalamnya sistem suria keseluruhan ini terletak di satu-satunya galaksi; hanya dalam satu galaksi ini ada di (timur tiga ribu juta bintang lain seperti matahari kita sendiri, dan pemerhatian manusia setakat ini telah menemui satu juta galaksi sedemikian. Daripada lacs galaksi galaksi terdekat kita, galaksi berdekatan 'begitu jauh dari kita bahawa cahayanya mencapai bumi dalam sepuluh tahun lac yang bergerak pada kelajuan 186.000 batu sesaat. Ini menunjukkan keluasan bahagian alam semesta yang selama ini diperhatikan dan dijelajahi oleh manusia. kita tidak mempunyai cara untuk menganggarkan dan menilai Mungkin alam Universe yang diketahui tidak menanggung dengan seluruh alam semesta walaupun nisbah yang jatuh dari air berdegup dengan lautan.Jika tentang Tuhan yang telah membawa alam semesta yang besar dan indah ini menjadi , binatang yang bercakap kecil ini, yang disebut manusia, yang merayap bumi, menegaskan bahawa Dia tidak dapat menciptakannya sekali lagi setelah kematian, itu akan disebabkan oleh sempitnya fikirannya sendiri. Kekuatan Pencipta Alam Semesta tidak akan terpengaruh sama sekali oleh itu !
8 Iaitu, "Walaupun luasnya yang mengagumkan, susunan alam semesta yang indah sangat komprehensif dan mantap dan komposisinya sangat sempurna sehingga tidak ada keretakan atau keretakan di dalamnya, dan kesinambungannya tidak dapat dipisahkan. Ini dapat difahami dengan contoh Ahli astronomi radio zaman sekarang telah melihat sistem galaksi yang mereka sebut sebagai Sumber 3c 295. Mereka berfikir bahawa sinaran yang kini menjangkau kita mungkin telah meninggalkannya lebih daripada empat ribu juta tahun yang lalu. mungkin bagi sinar untuk mencapai bumi dari sumber yang jauh ada kesinambungan dan kesesuaian Alam Semesta di antara bumi dan galaksi yang telah pecah di suatu tempat dan komposisinya telah dipecah pada satu ketika. Allah, sebenarnya, merujuk kepada realiti ini dan meletakkan soalan ini di hadapan manusia "Apabila anda tidak dapat menunjukkan walaupun pelanggaran kecil dalam sistem Universe Saya ini, bagaimanakah konsep apa-apa kelemahan dalam Kuasa saya masuk ke dalam fikiran anda, bahawa selepas waktu ujian anda selesai, jika saya ingin membawa y ou kembali hidup supaya kamu bertanggungjawab di hadapanKu, saya tidak dapat berbuat demikian? "
Ini bukan sahaja bukti kemungkinan akhirat tetapi juga bukti. Tauhid. Sinar ini mencapai bumi dari jarak empat ribu juta tahun cahaya dan dikesan oleh instrumen buatan manusia dengan jelas menunjukkan fakta bahawa dari galaksi ke bumi seluruh dunia telah terdiri daripada satu dan bahan yang sama secara berterusan , satu dan jenis kuasa yang sama bekerja di dalamnya, dan mereka berfungsi mengikut undang-undang yang sama tanpa sebarang perbezaan dan perbezaan. Sekiranya tidak, sinaran itu tidak dapat dicapai di sini, atau dideteksi oleh instrumen yang dibuat oleh Man selepas memahami undang-undang yang bekerja di bumi dan sekitarnya. Ini membuktikan bahawa Satu Tuhan saja adalah Pencipta seluruh Semesta ini dan Master dan Raja dan Pengawal.
9 Untuk penjelasan, 12, 13, 14 dari An-Nahl EN, 73, 74 dari An-Naml EN dan EN 7 Az-Zukhruf.
10 Untuk penjelasan, tetapkan EN, 73, 74, 81 dari An-Naml, EN, 25, 33, 35 Ar-Rum dan E. N. 29 daripada Ya Sin.
11 Alasannya ialah: 'Tuduhan anda tentang Tuhan yang menjadikan bumi ini sebagai rumah yang sesuai untuk makhluk hidup dan yang dengan menggabungkan tanah liat yang tidak bermaya dengan air yang tidak bermata dari langit menghasilkan kehidupan sayuran yang baik yang anda saksikan berkembang dalam bentuk kebun dan tanaman anda, dan menjadikan tumbuhan sebagai alat rezeki bagi manusia dan binatang, bahawa Dia tidak mempunyai kuasa untuk membangkitkan anda setelah kematian, adalah sejenak yang bodoh dan tidak masuk akal. Anda menyaksikan hampir setiap hari fenomena bahawa tanah berbaring mandul dan tidak bermaya; maka sebaik sahaja ia menerima hujan, ia melahirkan kehidupan seharian yang tidak berkesudahan dengan tiba-tiba, akar yang terbaring mati selama bertahun-tahun tumbuh dan pelbagai serangga muncul dari lapisan bumi. Ini adalah bukti nyata bahawa kehidupan selepas kematian bukan mustahil. Apabila anda tidak boleh menafikan pemerhatian anda yang jelas tentang anda, bagaimana anda boleh menafikan bahawa apabila Allah kehendaki, anda juga akan bertumbuh dari bumi apabila tumbuh-tumbuhan tumbuh. Dalam hubungan ini, ada yang dapat diperhatikan bahawa di banyak tempat di Arab ia tidak kadang-kadang hujan selama lima tahun di peregangan dan kadang-kadang bahkan untuk jangka masa yang panjang tanah itu tidak menerima bahkan setetes hujan. Untuk jangka masa yang panjang di padang pasir yang terbakar itu tidak dapat dibayangkan bahawa akar rumput dan serangga bumi akan bertahan. Walaupun ini apabila sedikit hujan jatuh di beberapa tempat, rumput tumbuh dan serangga bumi kembali ke kehidupan. Oleh itu, penduduk Arab dapat memahami pemikiran ini jauh lebih baik daripada orang-orang yang tidak perlu mengalami jangka panjang kemarau.
12 Sebelum ini orang-orang Rass (Ashab ar-Rass) telah disebutkan dalam Surah AI-Furqan: 38 di atas, dan sekarang di sini, tetapi di kedua-dua tempat itu mereka hanya dirujuk kepada bangsa-bangsa yang menolak para Nabi. Tiada butiran lain mengenai mereka telah diberikan. Dalam tradisi Arab dua tempat terkenal dengan nama ar-Rass, satu di Najd dan yang lain di utara Hejaz. Daripada ar-Rass dari Najd ini lebih dikenali dan sering disebut dalam puisi pra-Islam di Arab. Sekarang sukar untuk menentukan yang mana ini adalah rumah Ashab ar-Rass. Tiada detail terpercaya cerita mereka ditemui dalam mana-mana tradisi sama ada. Yang paling boleh dikatakan seseorang dengan pasti adalah bahawa ia adalah sebuah negara yang telah melemparkan Nabinya ke sebuah sumur. Tetapi dari perumpamaan semata-mata yang telah dibuat kepada mereka di dalam Al-Qur'an, seseorang berfikir bahawa pada masa wahyu al-Qur'an, orang-orang Arab secara umum menyedari bangsa ini dan sejarahnya, tetapi tradisi tentang mereka tidak dapat dipelihara dalam rekod bersejarah.
13 Hanya Firaun telah disebutkan bukannya orang-orang Firaun, kerana dia telah mendominasi rakyatnya sehingga mereka ditinggalkan tanpa pendapat dan kehendak sendiri, selain dari dia. Mereka mengikutinya tidak akan pergi ke mana sahaja dia memimpin mereka. Itulah sebabnya dia sendiri bertanggungjawab terhadap penyimpangan dan kemerosotan kaumnya. Di mana pun terdapat kebebasan kehendak dan tindakan untuk sebuah negara, ia dengan sendirinya menanggung beban perbuatannya, dan di mana di mana pemerintahan diktator satu orang mungkin menjadikan suatu bangsa yang tidak berkuasa yang satu orang sendiri mengambil kepalanya beban dosa seluruh bangsa . Ini tidak bermakna bahawa negara menjadi terbebas dari tugas dan tanggungjawabnya apabila seorang lelaki sahaja membebankan dirinya dengan tanggungjawab. Ini tidak begitu. Negara dalam hal demikian menjadi bertanggung jawab atas kelemahan moral yang ditunjukkan olehnya sebab itu ia membenarkan seseorang untuk mengalahkan dan mendominasinya sepenuhnya. Perkara yang sama telah disebutkan dalam Az-Zukhruf: 54, dengan demikian: "Firaun telah mengambil umat-Nya untuk menjadi terang, dan mereka taat kepadanya, kerana sesungguhnya mereka adalah orang-orang berdosa." (Untuk penjelasan, lihat EN 50 dari Surah Az- Zukhruf).
14 Untuk penjelasan, lihat EN 37 dari Surah Saba; EN, 32 dari Surah Dukhan.
15 Maksudnya, mereka semua menafikan rasul Rasul-rasul mereka serta berita yang diberikan oleh mereka bahawa mereka akan dibangkitkan kembali selepas kematian.
16 Walaupun setiap bangsa menafikan hanya Rasul yang diutus kepadanya, kerana ia menafikan berita yang disampaikan oleh semua Rasul secara bulat-bulat, menyangkal seorang Rasul, oleh itu, menyangkal semuanya. Selain itu, negara-negara ini tidak hanya menafikan rasul Rasul yang telah datang kepada mereka, tetapi mereka sama sekali tidak cenderung untuk mempercayai bahawa manusia semata-mata boleh dilantik oleh Allah untuk bimbingan orang lain. Oleh itu, mereka menafikan rasul itu sendiri, dan kejahatan tidak ada yang terhad untuk menolak dan menolak seorang Rasul sahaja.
17 Ini adalah alasan dari sejarah untuk akhirat. Dalam enam ayat yang terdahulu, hujah diberikan untuk kemungkinan akhirat; di akhir sejarah negara-negara Arab dan tanah bersebelahan telah dibentangkan sebagai satu hujah untuk membuktikan bahawa doktrin akhirat yang telah disampaikan oleh semua Nabi, adalah benar, bagi mana-mana negara yang menafikan ia terlibat dalam degenerasi moral yang paling buruk dengan hasilnya bahawa azab Tuhan turun ke atasnya dan menghilangkannya dari dunia. Keputusan yang diperlukan untuk penolakan akhirat dan pencerobohan moral yang dapat disaksikan sepanjang sejarah, adalah bukti nyata fakta bahwa manusia tidak diciptakan untuk menjadi tidak bertanggungjawab di dunia ini, tetapi ia semestinya untuk membuat laporan tentang perbuatannya sebaik sahaja batasan masa untuk tindakan di atasnya berakhir. Itulah sebabnya setiap kali dia bekerja di dunia dengan tidak bertanggungjawab, corak angkatnya diletakkan di jalan kehancuran. Sekiranya kejahatan dan hasil yang salah mengikuti tindakan yang berturut-turut, adalah bukti yang jelas bahawa tindakan itu bertentangan dengan kebenaran.
18 Ini adalah hujah rasional untuk akhirat. Orang yang bukan penyangkal Tuhan dan juga tidak begitu bodoh untuk menganggap ini dengan baik mengarahkan Alam Semesta dan penciptaan manusia di dalamnya sebagai kemalangan semata-mata, tidak boleh menolong mengakui bahawa Tuhan saja telah menciptakan manusia dan seluruh alam semesta ini. Sekarang kenyataan sebenar bahawa kita wujud hidup di dunia ini dan kerja rumah bumi dan langit yang besar ini berfungsi sebelum kita, dengan sendirinya adalah bukti yang jelas bahwa Allah tidak mampu berdaya untuk menciptakan kita dan Alam Semesta ini. Sekiranya seseorang berkata bahawa selepas membangkitkan Kebangkitan, Tuhan yang sama tidak akan dapat menimbulkan ketertiban dunia baru dan tidak akan dapat menciptakan kita sekali lagi, dia mengatakan sesuatu yang tidak masuk akal. Sekiranya Tuhan tidak berkuasa Dia tidak akan dapat mewujudkan semua ini pada mulanya. Apabila Dia menciptakan Alam Semesta pada mulanya dan kita sendiri wujud melalui perbuatan penciptaan itu, apa yang kemudiannya menjadi alasan yang rasional untuk mengandaikan bahawa Dia akan menjadi tidak berkuasa untuk membuat semula perkara yang dibongkar yang asalnya dibuat oleh Dia sendiri?
19 Setelah membentangkan hujah-hujah untuk akhirat, itu dinyatakan: `Sama ada anda percaya di akhirat, atau menafikannya, ia mesti datang dalam apa jua keadaan, dan itu adalah realiti faktual, yang pasti akan terjadi walaupun penafian anda. Jika anda mengingati amaran yang diberikan oleh para nabi terlebih dahulu dan mempersiapkannya, anda akan berbuat baik kepada diri anda sendiri; jika anda tidak percaya, anda akan menjemput azab anda sendiri.Penafian anda tidak akan menghalang Keutuhan daripada berlaku dan Hukum Keadilan Tuhan tidak akan digantung. "
20 Maksudnya, "Kekuatan dan pengetahuan kita telah merangkumi manusia dari dalam dan tanpa itu Kekuatan dan pengetahuan kita lebih dekat dengannya daripada lehernya sendiri. Kita tidak perlu pergi dari jauh untuk mendengar apa yang dikatakannya, tetapi Kita langsung mengenali setiap pemikiran yang timbul di dalam hatinya. Begitu juga, apabila kita hendak merampasnya, kita tidak akan merampasnya setelah menutup jarak, kerana di mana sahaja dia berada, dia berada dalam pemahaman Kami, dan apabila Kami kehendaki, akan merampasnya. "
21 Maksudnya, "Di satu pihak, Kami sendiri secara langsung mengenali tindakan dan pergerakan manusia, bahkan fikirannya yang tersembunyi, di sisi lain, setiap orang mempunyai dua malaikat yang dilantik atasnya, yang merekam apa yang dia lakukan dan mengatakan, tindakan atau kata-kata dibiarkan tidak direkodkan. "Ini bermakna apabila manusia dihasilkan di Mahkamah Allah, Allah pada waktu itu sendiri juga akan mengetahui apa yang telah dilakukan oleh setiap orang di dunia; Selain itu, terdapat juga dua saksi yang akan menghasilkan bukti dokumentari tindakan dan perbuatan orang itu. Mengenai apa yang menjadi bukti bukti dokumentari ini, sukar bagi kita untuk mempunyai konsep yang tepat. Tetapi dari fakta yang kita saksikan pada hari ini, nampaknya suara dan gambar dan tanda tindakan dan pergerakan manusia sedang dipelihara dan dicetak pada setiap zarah persekitaran di mana dia hidup dan bekerja, dan masing-masing dapat direproduksi dalam bentuk dan suara yang sama sehingga tidak ada perbedaan apa pun antara asal dan salinannya. Manusia melakukan ini dengan skala yang sangat terhad dengan bantuan ciptaannya, tetapi malaikat-malaikat Tuhan tidak memerlukan mesin-mesin ini dan tidak terikat oleh sebarang batasan. Tubuh manusia sendiri dan segala sesuatu di sekelilingnya adalah pita mereka dan filem mereka di mana mereka boleh merekodkan setiap suara dan setiap imej bersama-sama dengan terperinci yang paling kecil dan paling halus tepat dan tepat, dan boleh membuat manusia mendengar, pada Hari Kebangkitan, dengan sendiri telinga, dengan suara sendiri, perkara-perkara yang dia bicarakan di dunia, dan dapat membuatnya melihat, dengan matanya sendiri, gambar-gambar semua perbuatannya yang salah, yang mana dia benar-benar tidak dapat menyangkal.
Di sini, seseorang juga harus memahami bahawa di Mahkamah Akhirat Allah tidak akan menghukum sesiapa saja berdasarkan pengetahuan-Nya sendiri, tetapi akan menghukumnya setelah memenuhi semua keadilan. Itulah sebabnya rekod yang menyeluruh telah disediakan setiap perkataan dan perbuatan setiap orang di dunia supaya bukti lengkap dengan bukti yang tidak dapat dinafikan menjadi tersedia untuk kerja-kerja dan aktiviti setiap orang.
22 "Untuk datang dengan kebenaran" menunjukkan bahawa penderitaan kematian adalah titik permulaan apabila realiti yang masih tersembunyi di dunia, mula terbongkar. Pada ketika ini manusia mula melihat dengan jelas dunia lain yang Nabi telah memberi peringatan kepadanya. Di sini, manusia juga mengetahui bahawa akhirat adalah benar, dan juga ini sama ada dia memasuki tahap kedua kehidupan ini sebagai disukai atau terkutuk.
23 Iaitu, "Ini adalah realiti yang sama yang anda tidak percaya. Anda menghendaki agar anda hidup dan pergi sebagai penyangak yang tidak terkawal di dunia, dan tidak ada kehidupan lain selepas kematian, di mana anda mungkin harus menderita kerana akibat perbuatan anda, Itulah sebabnya anda mengelakkan konsep Akhirat dan tidak sama sekali cenderung untuk mempercayai bahawa dunia yang akan datang ini akan ditubuhkan. Sekarang, anda mungkin melihat bahawa dunia yang sama akan muncul di hadapan anda. ".
24 Ini menunjukkan bahawa meniupkan Sangkakala di mana semua orang mati akan bangkit dalam badan fizikal mereka sendiri. Untuk penjelasannya, lihat EN 47 Al An'am, EN 57 Ibrahim, EN 78 Ta. Ha, EN1 dari AI-Haji, EN 46,47 dari Ya Sin, dan EN 79 Az-Zumar.
25 Kemungkinan besar ini membayangkan dua malaikat yang sama yang telah dilantik untuk menyusun rekod perkataan dan perbuatan orang di dunia. Pada Hari Kebangkitan, apabila setiap manusia akan bangkit dari kuburnya pada bunyi Sangkakala, kedua malaikat itu akan segera keluar dan membawanya ke penjagaan mereka. Salah seorang daripada mereka akan memandu dia ke Mahkamah Ilahi dan yang lain akan membawa rekodnya.
26 Maksudnya, "Anda dapat melihat dengan jelas bahawa segala sesuatu yang diramalkan oleh Nabi-nabi ada di sini."
27 Beberapa pengulas mengatakan bahawa "sahabat" itu menyiratkan malaikat yang telah disebut sebagai "saksi" dalam ayat 21. Dia akan berkata: "Saya mempunyai rekod orang ini siap bersama saya di sini". Beberapa pengulas lain mengatakan bahawa "sahabat" membayangkan setan yang dilampirkan kepada orang di dunia. Dia akan berkata: "Orang yang saya mengawal dan mempersiapkan untuk Neraka, kini telah dibentangkan sebelum Anda." Tetapi ulasan yang lebih relevan dengan konteksnya adalah yang telah dilaporkan dari Qatadah dan Ibn Zaid. Mereka mengatakan bahawa sahabat itu membayangkan malaikat yang memandu dan membawa orang itu ke Mahkamah Allah yang Dia akan katakan, Di sini adalah orang yang telah diberikan dalam tuduhan saya "
28 Sebagai konteks menunjukkan arahan ini akan diberikan kepada dua malaikat yang telah mengambil pelakunya ke dalam jagaan mereka sebaik sahaja ia bangkit dari kubur, dan kemudian membawanya ke hadapan Mahkamah. "
29 Kata kaffar "seperti yang digunakan dalam Teks bermaksud orang yang tidak berterima kasih dan juga penipu kebenaran.
30 "Khair" dalam bahasa Arab digunakan untuk kekayaan dan kebaikan. Mengikut makna yang pertama, kalimat itu bermakna bahawa dia tidak membayar sebarang iuran dari kekayaannya, sama ada duti Allah atau rakyatnya. Menurut.untuk makna kedua, itu bermakna bahawa dia tidak hanya menahan diri dari jalan kebaikan tetapi melarang orang lain juga untuk mengikutinya. Dia telah menjadi penghalang kepada rakyat dalam cara kebaikan dan berusaha sedaya upaya agar kebaikan itu tidak tersebar.
31 Iaitu, "Dia melampaui batas-batas moral dalam setiap perkara yang dilakukannya, dan dia sentiasa bersedia melakukan apa saja dan segala-galanya demi kepentingannya, hawa nafsu dan nafsu-Nya. cara yang menyalahi undang-undang, dia telah menguasai hak-hak rakyat, tidak mempunyai kawalan ke atas lidahnya atau di tangannya, dan melakukan segala ketidakadilan dan berlebihan. Dia tidak berpuas hati dengan menimbulkan halangan dalam cara kebaikan tetapi melecehkan mereka yang mengamalkan kebaikan dan menganiaya mereka yang bekerja untuk itu. "
32 Firman murib "seperti yang digunakan pada asalnya mempunyai dua makna: seorang yang ragu-ragu dan yang membuat orang lain ragu-ragu, dan kedua-dua arka tersirat di sini. Ini bermakna dia bukan sahaja terlibat dalam keraguan tetapi juga membuat keraguan di dalam hati Orang-orang yang lain memandang sebagai ragu-ragu tentang Ketuhanan Allah dan akhirat dan malaikat dan hudud dan wahyu serta segala kebenaran agama yang lain. Apa-apa yang dikemukakan oleh para Nabi sebagai kebenaran telah dianggap sebagai tidak dapat dipercaya olehnya, dan penyakit yang sama Dia menyebarkan kepada orang lain. Siapa pun dia bertemu dengannya, dia akan mencipta satu atau keraguan yang lain, salah satu atau pemikiran jahat lain dalam fikirannya.
33 Allah, dalam ayat-ayat ini, telah menyebutkan sifat-sifat yang menjadikan manusia layak Neraka:
(1) Penafian Kebenaran,
(2) rasa tidak bersyukur kepada Allah,
(3) permusuhan untuk Kebenaran dan pengikut Kebenaran,
(4) untuk menjadi penghalang dalam cara kebaikan,
(5) kegagalan untuk memenuhi hak-hak Allah dan manusia dari kekayaan seseorang,
(6) untuk melanggar batas dalam urusan seseorang,
(7) melakukan ketidakadilan dan keterlaluan terhadap orang lain,
(8) meragui kebenaran agama,
(9) membuat keraguan dalam hati rakyat, dan
(10) menahan orang lain sebagai sekutu dalam Ketuhanan Allah.
34 Di sini oleh "sahabat" bermaksud setan yang dilampirkan kepada orang yang tidak taat di dunia. Dan ini juga menjadi jelas dari gaya bahawa orang dan syaitannya berselisih di antara mereka di Mahkamah Allah. Dia berkata: "Ya Tuhanku, orang yang celaka ini mengejar saya di dunia dan tidak meninggalkan saya sehingga dia berjaya menyesatkan saya, oleh sebab itu dia sendirilah yang harus dihukum." Syaitan menjawab, "Tuhan, saya tidak berkuasa atasnya. Sekiranya dia sendiri tidak mahu menjadi pemberontak, saya tidak dapat menggoda dia secara paksa. Orang yang celaka ini sendiri melarikan diri dari kebaikan dan terpesona oleh kejahatan. Itulah sebabnya dia tidak suka apa-apa yang dipersembahkan oleh para nabi dan terus memberikan kepada setiap godaan dan dorongan yang saya sampaikan. "
35 Itulah, "Aku telah memberi peringatan kepada kamu berdua tentang apa hukuman yang akan diberikan kepada orang yang menipu dan hukuman apa yang akan ditanggung oleh dia yang dimalukan. Meskipun peringatan ini ketika kamu tidak berhenti melakukan tugasmu
Jenayah yang meragukan, tidak ada gunanya bertengkar sekarang. Orang yang murtad dan orang yang terpesona harus dihukum kerana kejahatan yang dilakukan oleh mereka. "
36 Itulah, "Bukanlah cara saya untuk mengubah keputusan yang pernah diambil. Keputusan yang telah saya ambil ke timur kamu ke Neraka tidak boleh ditarik balik, dan juga undang-undang yang saya telah diumumkan di dunia tidak berubah yang hukuman itu menyesatkan dan kerana disesatkan akan dianugerahkan di akhirat. "
37 Kata zallam seperti yang digunakan dalam maksud asal adalah orang yang sangat tidak adil. Ini tidak bermakna: "Aku tidak zalim kepada hamba-hambaKu, tetapi bukanlah orang-orang yang zalim". Tetapi itu bererti: "Sekiranya aku tidak zalim kepada hamba-hambaKu yang menjadi pencipta dan penyembah-Ku, maka aku akan sangat zalim. Sesungguhnya hukuman yang diberikan kepadaku adalah hukuman yang sama seperti yang telah kamu kerjakan kepadamu, dan kamu tidak akan dihukum lebih dari pada apa yang kamu kehendaki, karena Mahkamah saya adalah Mahkamah keadilan yang adil. , tiada siapa yang boleh menerima hukuman yang sebenarnya tidak layak, dan yang mana dia layak tidak dibuktikan oleh bukti tertentu dan tidak dapat dinafikan.
38 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Tidak ada ruang bagi saya untuk lebih banyak lelaki;" dan
(2) "bawa semua penipu lain yang ada di sana."
Menurut makna yang pertama adegan yang digambarkan akan menjadi bahawa Neraka telah begitu diisi dengan penyebab yang ia tidak dapat memegang lagi; begitu banyak sehingga apabila ditanya: "Adakah anda penuh?" ia berteriak, cemas: "Adakah masih ada lagi penyebab yang lebih besar?" Mengikut makna kedua, pemandangan yang digambarkan sebelum fikiran adalah bahawa kemarahan Neraka sangat teruk melawan pelaku-pelaku bahawa ia sentiasa menuntut lebih banyak daripada mereka untuk dibuang ke dalamnya sehingga pelakunya tidak luput tanpa dihukum.
"Di sini, persoalan timbul: Apakah sifat Allah Azza wa Jalla mengalamatkan Neraka dan jawapannya? Adakah ia hanya sesuatu yang metafora, atau Neraka sebenarnya adalah makhluk yang hidup dan cerdas yang boleh diucapkan dan ia dapat menjawab dan memberi balasan? tidak kira apa-apa boleh, sebenarnya, dikatakan dengan pasti.Mungkin makna adalah metafora dan hanya untuk tujuan menggambarkan adegan sebenar neraka yang mungkin telah dijelaskan dalam bentuk soalan dan jawapan, sama ada seseorang boleh Tanya kereta motor: "Kenapa anda tidak bergerak ke depan?" dan ia mungkin berkata: "Tidak ada petrol di dalam saya." Tetapi ini juga sangat mungkin bahawa perbualan ini berdasarkan realiti. Oleh itu, ia tidak betul untuk mengambil kira tentang
Jenayah yang meragukan, tidak ada gunanya bertengkar sekarang. Orang yang murtad dan orang yang terpesona harus dihukum kerana kejahatan yang dilakukan oleh mereka. "
39 Itu, "Bukan cara saya untuk menukar keputusan yang pernah diambil. Keputusan yang saya telah ambil ke timur kamu ke Neraka tidak boleh ditarik balik, dan juga undang-undang yang saya telah diumumkan di dunia tidak berubah yang hukuman itu menyesatkan dan kerana disesatkan akan dianugerahkan di akhirat. "
40 perkataan awwab sangat luas dalam makna. Ia membayangkan orang yang mungkin mengamalkan cara ketaatan dan muhibah Allah bukannya cara ketidaktaatan dan daging, yang menyerahkan segala sesuatu yang tidak disetujui oleh Allah dan mengadopsi segala sesuatu yang telah diluluskan olehnya, yang akan mendapat kecemasan sebaik sahaja dia bergerak sedikit dari jalan ibadat dan ketaatan dan bertaubat dan kembali ke jalan ibadah dan ketaatan, yang mengingat Allah banyak dan berpaling kepada-Nya dalam segala urusan kehidupan.
41 Kata hafiz bermaksud "orang yang menjaga." Ini menunjukkan orang yang menjaga batas dan kewajipan yang diperintahkan oleh Allah, yang menjaga amanah yang dikenakan oleh Allah dan menghindari hal-hal yang dilarang olehnya, yang menjaga masa, tenaga dan aktiviti untuk melihat bahawa tiada satu pun yang menyusahkan atau menyalahgunakan, yang menawarkan pertobatan, tetap teguh dan menyimpannya. kuat dan utuh, yang meneliti dirinya berulang-ulang untuk melihat bahawa dia tidak melanggar Tuannya di mana-mana perkataan atau perbuatannya.
42 Maksudnya, Walaupun dia tidak dapat melihat Tuhan yang Maha Pemurah dan tidak dapat melihat-Nya dengan perasaannya dalam apa cara sekalipun, namun dia takut akan ketidaktaatan-Nya. Hatinya lebih didominasi oleh rasa takut pada Tuhan yang Maha Mengasihani daripada ketakutan terhadap kuasa-kuasa yang dapat dilihat dan makhluk-makhluk yang dapat dilihat dan makhluk-makhluk, dan walaupun mengetahui bahawa Dia Maha Mengasihani, ia tidak menjadi orang berdosa, mempercayai rahmatNya, tetapi takut akan ketidaksenangannya dalam apa yang dikatakan dan dilakukannya. Oleh itu, ayat ini menunjukkan kepada dua ciri penting dan asas percaya: pertama, ia takut kepada Allah walaupun dia tidak dapat melihat dan memahami Dia; kedua, bahawa dia tidak bertahan dalam dosa walaupun dia penuh kesadaran tentang kualitas belas kasihan Tuhan. Kedua-dua sifat ini membuatnya layak mendapat penghormatan di sisi Allah. Selain itu, terdapat satu lagi perkara yang halus di dalamnya, yang ditakrifkan oleh Imam Razi. Dalam bahasa Arab, terdapat dua kata untuk ketakutan, khauf dan khashiyyat, yang mempunyai perbezaan dalam naungan makna mereka. Kata khauf biasanya digunakan untuk ketakutan bahawa seorang lelaki merasa di dalam hatinya kerana rasa lemahnya terhadap kekuatan dan kekuatan unggul seseorang, dan kata khashiyyat digunakan untuk rasa takut dan kagum dengan mana seorang lelaki dipenuhi dan diilhami kerana kemuliaan dan kebesaran dan kehebatan seseorang. Di sini, perkataan khashiyyat telah digunakan bukan khauf, yang dimaksudkan untuk menunjukkan bahawa seorang mukmin tidak takut kepada Allah hanya kerana takut akan hukumanNya, tetapi itu adalah kemuliaan dan kebesaran Allah yang membuatnya teragak-agak pada setiap masa.
43 Kata munib dalam asal berasal dari inabat, yang bermaksud untuk beralih ke satu arah dan beralih kepada yang sama lagi dan lagi, sama seperti jarum kompas yang menunjuk ke utara magnet secara berterusan, namun seseorang boleh cuba untuk berbalik ia jauh dari arah itu. Oleh itu, qalb-i-munib bermaksud hati seperti telah berpaling dari arah-arah lain dan berpaling kepada Satu Allah sahaja dan kemudian terus berpaling kepada-Nya sekali lagi sepanjang hidup. The. perasaan yang sama telah disampaikan oleh "hati yang setia." Ini menunjukkan bahawa di sisi Allah, manusia yang berharga sebenarnya adalah orang yang tetap melekat dan mengabdikan diri kepada Allah semata-mata bukan hanya secara lisan tetapi juga benar dan ikhlas.
44 Jika perkataan salam di udkhulu-ha bi-salam-in diambil dalam arti kedamaian dan keamanan, maksudnya: "Masuklah Syurga ini aman dan aman dari segala macam kesedihan, kesedihan, kecemasan dan afiliasi"; dan jika ia diambil dalam pengertian salam itu sendiri, maksudnya: "Masuklah Syurga ini, kamu disambut dengan ucapan selamat damai oleh Allah dan para malaikat-Nya."
Dalam ayat-ayat ini, Allah telah menyebutkan sifat-sifatnya kerana seseorang itu menjadikan dirinya layak Syurga, dan mereka adalah:
(1) Taqwa (ketakwaan),
(2) Beralih ke arah Allah,
(3) mengawasi dan menjaga hubungan seseorang dengan Allah,
(4) takut kepada Allah walaupun tidak melihat Dia, dan mempunyai kepercayaan penuh pada sifat belas kasihanNya, dan
(5) masuk ke dalam Kehadirannya dengan hati yang setia dan terpikat, iaitu terus kekal di jalan pengabdian dan dedikasi hingga mati.
45 Itulah, "Mereka pasti akan mendapat apa yang mereka kehendaki, tetapi sebagai tambahan Kami akan memberikan mereka apa yang tidak pernah mereka hamil dan, oleh itu, tidak dapat dikehendaki."
46 Maksudnya, "Mereka bukan sahaja berkuasa dan kuat di tanah mereka sendiri tetapi juga telah melakukan serangan ke tanah lain dan dibawa di bawah tanah mereka jauh juga."
"Betulkah mereka berkuasa dan dapat menyelamatkan mereka ketika waktu yang ditetapkan oleh Allah datang untuk merampas mereka? Dan mereka dapat mencari tempat perlindungan dan perlindungan di mana saja? Sekarang, apa yang dipercaya kamu berharap agar kamu akan berlindung di suatu tempat di dunia ketika Kamu telah memberontak terhadap Allah? "
48 Dengan kata lain, seseorang itu harus memiliki begitu banyak kecerdasan asli yang boleh berfikir dengan betul dari kesepakatannya sendiri, atau jika tidak demikian, orang haruslah bebas dari prasangka dan pengabaian yang mungkin didengar oleh seseorang apabila orang lain cuba membuat seseorang memahami kebenaran.
49 Untuk penjelasan, lihat EN 11 hingga 15 dari komentar Surah Ha Mim As-Sajdah.
50 Maksudnya, "Hakikatnya ialah Kami telah menjadikan seluruh alam semesta ini dalam enam hari dan Kami tidak menjadi lelah pada akhirnya agar Kami tidak berkuasa untuk membina semula Sekarang, jika orang-orang jahil ini mengejekmu apabila mereka mendengar berita tentang kehidupan selepas kematian dari kamu dan panggil kamu seorang gila, bersabarlah, dengarkan apa yang tidak masuk akal yang mereka ucapkan dengan pikiran yang sejuk, dan teruskan memberitakan kebenaran yang kamu telah dilantik untuk menyebar. "
Dalam ayat ini, ada tafsiran yang mendalam terhadap orang Yahudi dan orang Kristian juga, di mana Kitab Suci cerita itu telah diajak berbual. Tuhan menjadikan bumi dan langit dalam enam hari dan beristirahat pada hari ketujuh (Kejadian 2: 2 ). Walaupun imam-imam Kristian kini merasa malu dan telah mengubah "berehat" menjadi "hua farah" (berhenti daripada bekerja) dalam terjemahan Urdu mereka dari Holy Bible, namun dalam King James Authorized Version of the Bible, kata-kata ".. .dan dia beristirahat pada hari ketujuh "masih ada, dan kata-kata yang sama juga dijumpai dalam terjemahan yang telah diterbitkan oleh orang-orang Yahudi dari Philadelphia pada tahun 1954. Dalam terjemahan Arab juga kata-kata adalah: fastraha ft! yaum as-sebi '.
51 Ini adalah cara yang mana manusia mendapat kuasa dan tenaga untuk meneruskan perjuangannya untuk menaikkan Firman Kebenaran dan memanggil rakyat ke arah kebajikan sepanjang hidup dengan tekad penuh walaupun dia harus melalui pemecahan jantung dan jiwa- memusnahkan keadaan dan usahanya nampaknya tidak memberi buah. Memuji dan memuliakan Tuhan membayangkan Doa di sini, dan di manapun di dalam Al-Qur'an pujian dan pemuliaan telah dikaitkan dengan masa-masa tertentu, itu menyiratkan Doa. Doa "sebelum matahari terbit" adalah Doa Fajr, dan Doa "sebelum matahari terbenam" adalah 'Asr dan Doa Zuhr. Doa-doa pada waktu malam adalah Maghrib dan Doa` Doa, dan yang ketiga, Tahajjud Doa, juga termasuk dalam pemuliaan malam. (Untuk penjelasan, lihat EN 111 Ta Ha; EN 23, 24 Ar-Rum). Adapun pemuliaan yang telah diperintahkan setelah "bebas dari sujud", ia mungkin menyiratkan ibadat Doa selepas itu serta persembahan solat secara sukarela di akhir solat wajib yang ditetapkan. Hadrat Umar, Hadrat Ali, Hadrat Hasan bin Ali, hadrat Abu Hurairah, Ibn Abbas, Sha`bi, Mujahid, 'Ikrimah, Hasan Basri, Qatadah, Ibrahim Nakha`i dan Auza'i mengatakan bahawa ia membayangkan dua rak selepas Sembahyang Maghrib. Hadrat `Abdullah bin` Amr bin 'As, dan menurut tradisi, Hadrat `Abdullah bin Abbas juga, berpendapat bahawa ia menyiratkan ibadat doa selepas itu, dan Ibnu Zaid berkata bahawa tujuan Perintah ini adalah sukarela Doa juga harus ditawarkan selepas sembahyang wajib.
Mengikut tradisi yang dilaporkan dalam Bukhari dan Muslim, atas kuasa Hadrat Abu Hurairah, apabila para pendatang miskin dari Makkah datang di hadapan Rasulullah, dan berkata "Wahai Rasulullah, orang-orang kaya telah mencapai kedudukan yang tinggi untuk diri mereka sendiri Rasulullah bertanya: Apa yang telah berlaku? Mereka berkata: Mereka mempersembahkan doa-doa seperti yang kita tawarkan, dan mereka memelihara puasa sebagaimana kita perhatikan, tetapi mereka mengamalkan kebajikan, yang tidak boleh kita, dan mereka membebaskan budak-budak yang tidak boleh kita lakukan. berkata: Haruskah saya memberitahu kamu sesuatu yang jika kamu diamalkan, kamu akan melampaui semua yang lain, kecuali orang-orang yang mempraktikkan yang sama seperti yang kamu lakukan? Inilah yang harus kamu sebutkan Subhan-Allah, al-Hamdu-lillah dan Allah- Akbar, 33 kali masing-masing selepas setiap doa. "Setelah beberapa lama, orang-orang yang sama datang dan berkata: 'Saudara-saudara kita yang kaya juga telah mendengarnya dan mereka juga telah mulai berlatih." Kemudian Rasulullah berkata: "Ini adalah limpah kurnia Allah dan Dia memberikannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki. "Menurut a tradisi kata-kata perbendaharaan ini harus diulang sepuluh kali setiap kali bukan sebanyak 33 kali.
Hadrat Zaid bin Thabit telah melaporkan bahawa nabi mengarahkan sahabatnya supaya mereka menyebut Subhan-Allah dan al Hamdu-lillah sebanyak 33 kali dan Allah-u-Akbar sebanyak 34 kali setiap doa. Selepas itu seorang Ansar Companion menyampaikan: "Saya telah melihat dalam sebuah penglihatan bahawa seseorang telah memberitahu saya bahawa lebih baik jika saya mengucapkan tiga perkataan devos ini sebanyak 25 kali dan kemudian la ilaha ill-Allah 25 kali .. Nabi menjawab: anda boleh berbuat demikian juga. " (Ahmad, Nasa'i, Darimi).
Hadrat Abu Said Khudri berkata: Saya telah mendengar Rasulullah mengucapkan kata-kata berikut apabila dia akan kembali setelah Praye rs berakhir: Subhana Rabbika Rabbil- 'izzat-i` anima yasifun' wa salam-un 'alal-mursalin, wal -hamdu lillah-i Rabb-il alamin. "(Jassas Ahkam al-Qur 'an).
Di samping itu, beberapa bentuk lain dari peribahasa ibadat selepas solat juga telah dilaporkan dari nabi. Mereka yang ingin bertindak atas arahan ini dari Al-Quran boleh memilih yang mereka temukan sesuai dari Mishkat. ' Bab adh-dhikr 6a `d as-Salat, komitkan ke ingatan dan praktikkannya. Tidak ada yang lebih baik dari apa yang telah diajar oleh Nabi saw sendiri dalam hal ini. Tetapi apa yang harus diingat adalah bahawa objek sebenar pernyataan kebaktian bukanlah untuk mengucapkan kata-kata ini hanya sebagai kursus tetapi untuk menyegarkan dan menguatkan maknanya dalam fikiran. Oleh itu, makna apa-apa tafsiran yang dikemukakan hendaklah difahami dengan baik dan kemudian diamalkan dengan kesedaran sepenuhnya maknanya.
52 Maksudnya, "Di mana pun orang yang mati itu berbohong, atau di mana pun kematiannya telah terjadi, dunia itu akan menjadi jeritan penelepon di sana, yang akan mendorong dia untuk bangkit dan pergi ke hadapan Tuhannya untuk memberikan pertanggungjawabannya. menangis akan sedemikian rupa sehingga semua orang yang bangkit dari kematian di mana-mana di permukaan bumi, akan merasakan seolah-olah pemanggil telah memanggilnya dari tempat yang berhampiran. Secara serentak, ini akan menjadi seruan ini didengari di mana-mana di dunia secara jelas juga. menilai betapa berbezanya konsep-konsep ruang dan waktu di dunia yang kemas dari apa yang mereka arka di dunia ini, dan pasukan apa yang akan bekerja di sana sesuai dengan undang-undang baru. "
53 Kata-kata yasm'aun-as-saihata bil haqq-i boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa semua orang akan mendengar seruan perintah yang benar; dan
(2) bahawa mereka akan mendengar tangisan dengan betul.
Dalam kes pertama hukuman itu bermakna bahawa orang akan mendengar perintah yang sama dengan kereta mereka, yang mereka tidak cenderung untuk menerima di dunia, yang mereka terus-menerus menolak untuk percaya, dan mengejek nabi-nabi yang telah membawanya. Dalam kes kedua ia akan bermakna bahawa mereka pasti akan mendengar seruan ini, dan mereka akan sedar bahawa ia tidak mewah tetapi memang Cry of Resurrection; mereka akan dibiarkan tanpa keraguan bahawa Hari Kebangkitan yang mana mereka telah diperingatkan telah tiba dan Cry yang dibangkitkan adalah sama.
54 Ini adalah jawapan kepada perkataan orang kafir yang telah diterbitkan dalam ayat 3 di atas. Mereka berkata: "Bagaimana mungkin apabila kita bangkit mati dan menjadi debu, kita akan dibangkitkan hidup semula sekali lagi 7 Kebangkitan ini jauh dari sebab." Jawapannya telah dikatakan: "Perhimpunan ini bersama, iaitu, membangkitkan kembali kehidupan dan mengumpulkan semua orang yang dahulu dan masa yang terakhir bersama-sama, sangat mudah bagi Kami. Tidaklah sukar bagi kita untuk mengetahui di mana debu orang tertentu terletak dan di mana yang lain. juga tidak akan menghadapi sebarang kesulitan dalam mengetahui mana-mana zarah Harry dan mana dari Dick di antara zarah-zarah yang bertaburan debu. Mengumpulkan semua zarah-zarah ini secara berasingan dan membuat semula setiap badan manusia sekali lagi dan kemudian mencipta dalam badan itu , keperibadian yang sama yang pernah ada di dalamnya sebelum ini, bukan tugas yang memerlukan kerja keras dari Kami, tetapi semua ini dapat dicapai dengan segera pada satu isyarat dari Kami. Semua manusia yang telah dilahirkan di dunia sejak masa Adam hingga Kebangkitan boleh dibawa bersama oleh satu Perintah Kita. Jika minda kecil anda fikir ia jauh, ia mungkin berfikir begitu, tetapi ia tidak melebihi kuasa Pencipta Alam Semesta. "
55 Dalam ayat ini terdapat penghiburan untuk nabi dan ancaman bagi orang kafir. Mengulas kepada Nabi saw telah dikatakan: "Jangan peduli apa yang dikatakan oleh orang-orang bodoh ini tentang kamu: Kami mendengar segala-galanya dan itu adalah untuk Kami mengatasinya." Orang-orang kafir sedang diberi amaran: " kata-kata mengejek yang kamu lalui terhadap Nabi kita, akan menanggung harga diri kamu. Kita sendiri mendengar apa yang kamu katakan dan kamu akan mengalami akibatnya. "
56 Ini tidak bermaksud bahawa nabi ingin memaksa orang ramai untuk mempercayai dan Allah menghentikannya daripada ini, tetapi, sebenarnya, walaupun nabi telah diulas orang-orang kafir sedang diperingatkan, seolah-olah berkata, 'Nabi kita telah tidak dihantar sebagai diktator atas kamu. Dia tidak ada untuk memaksa anda untuk menjadi orang percaya walaupun anda tidak mahu percaya. Satu-satunya tanggungjawabnya adalah bahawa dia harus membaca Al-Qur'an dan membuat kebenaran jelas kepada orang yang akan mengambil amaran. Sekarang, jika anda tidak menerima undangannya, Kita sendiri akan berurusan dengan anda, bukan dia. "
Tiada ulasan:
Catat Ulasan