Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
51. Surah Adh Dhariyat (Angin)
Statistik
Juz 26 – 46.Al Ahqaf 1. – 51.Az Zariyat 1-30
Slide
Ibrah
Tempoh Wahyu
Subjek dan gaya jelas menunjukkan bahawa ia telah diturunkan dalam tempoh ketika walaupun undangan nabi telah ditentang dan menentang penolakan dan penolakan dan tuduhan palsu yang keras kepala, penindasan belum dimulai.Oleh itu, Surah ini juga nampaknya telah diturunkan dalam tempoh yang sama di mana Surah Qaf diturunkan.Perkara Matter dan Topik
Surah kebanyakannya berkaitan dengan hari akhirat, dan pada akhirnya ia memperlihatkan jemputan kepada Tauhid . Di samping itu, rakyat juga telah diberi amaran bahawa keengganan untuk menerima mesej nabi-nabi dan kegigihan dalam konsep dan kepercayaan kejahilan telah membuktikan bahawa negara-negara itu sendiri yang telah mengambil sikap dan cara hidup ini pada masa lalu.Mengenai Akhirat apa yang dibentangkan oleh Surah ini dalam kalimat-kalimat yang pendek tetapi seperti berikut: Kepercayaan orang yang berbeza dan bertentangan tentang akhir kehidupan manusia adalah bukti nyata bahawa tidak ada kepercayaan dan kredo ini berdasarkan pengetahuan; setiap orang sendiri telah membentuk ideologi berdasarkan ramalan dan membuat kepercayaannya sama. Seseorang berfikir bahawa tidak akan ada kehidupan selepas kematian; seseorang yang percaya pada kehidupan selepas kematian, tetapi dalam bentuk transmigrasi jiwa seseorang yang percaya pada kehidupan akhirat dan menunaikan ganjaran dan hukuman tetapi mencipta pelbagai alat dan sokongan yang berbeda untuk melepaskan hukuman. Mengenai persoalan penting dan asas pentingnya pandangan yang salah yang menyebabkan seluruh pekerjaan manusia menjadi salah dan membazir dan merosakkan masa depannya untuk selama-lamanya, ia akan menjadi kebodohan yang buruk untuk membina ideologi hanya berdasarkan spekulasi dan tekaan, tanpa pengetahuan. Ia bermaksud bahawa manusia harus terus terlibat dalam salah faham yang serius, melewatkan seluruh hidupnya dalam kegelisahan kesilapan, dan selepas kematian harus tiba-tiba bertemu dengan situasi di mana dia tidak membuat persiapan sama sekali. Hanya ada satu cara untuk membentuk pendapat yang betul tentang soalan tersebut, dan ini adalah: Manusia harus menimbang dengan serius tentang pengetahuan tentang Akhirat bahawa Nabi Allah menyampaikan kepadanya dari Dia, dan harus mempelajari dengan teliti sistem bumi dan langit dan kewujudannya sendiri: dan harus melihat sama ada bukti pengetahuan itu menjadi baik dan benar diberikan oleh segala sesuatu di sekelilingnya atau tidak. Dalam hal ini, susunan angin dan hujan, struktur bumi dan makhluk yang terdapat di atasnya, diri manusia, penciptaan langit dan segala sesuatu di dunia dalam bentuk pasangan telah dibuktikan sebagai bukti Akhirat, dan contoh-contohnya telah disebutkan dari sejarah manusia untuk menunjukkan bahawa marah empayar Alam semesta memerlukan undang-undang pembalasan mesti beroperasi di sini.
Selepas ini, memberi jemputan kepada Tauhid secara ringkas, telah dikatakan: "Penciptamu tidak menciptakan kamu untuk pelayanan orang lain tetapi untuk pelayananNya sendiri. Dia tidak seperti tuhan-tuhan palsu kamu, yang menerima rezeki dari kamu dan tuhan yang mana tidak boleh berfungsi tanpa pertolongan anda, tetapi Dia adalah Tuhan Yang Maha Pemurah semua, Yang tidak memerlukan rezeki dari siapa pun dan Yang Yang Maha Kuasa berfungsi dengan kuasa dan kekuatan-Nya sendiri.
Dalam hubungan ini, juga telah dinyatakan bahawa setiap kali nabi-nabi Allah telah ditentang dan ditentang, mereka tidak menentang dan menentang atas dasar apa-apa alasan yang rasional tetapi berdasarkan pengertian dan ketegangan dan kebanggaan yang sama sedang ditunjukkan terhadap Nabi Muhammad (saw) dan tidak ada motif lain untuknya daripada pemberontakan dan kesombongan. Kemudian nabi telah diarahkan untuk tidak mengganggu pemberontak tetapi terus melaksanakan misi dan undangannya, kerana itu bermanfaat dan bermanfaat bagi orang yang beriman walaupun tidak mungkin bagi orang lain. Bagi orang-orang jahat yang masih berterusan dalam pemberontakan mereka, mereka harus tahu bahawa pendahulu mereka yang mengikut cara hidup yang sama, telah menerima saham mereka dari hukuman, dan bahagian orang ini terhadap hukuman telah disediakan untuk mereka.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-6] Dengan angin yang membangkitkan habuk, kemudian angkat awan yang penuh dengan air. 1 kemudian meluncur dengan mudah, kemudian mengedarkan satu perkara besar (hujan). 2 Yang benar adalah bahawa yang anda diancam adalah benar, dan penghapusan ganjaran dan hukuman tidak dapat dielakkan. 4
[7-9] Dengan langit pelbagai penampilan, 5 kamu berlawanan dengan satu sama lain (mengenai akhirat). 6 Hanya orang yang menyimpang dari padanya yang berpaling dari kebenaran. 7
[10-19] Mereka itulah yang menghukum dengan tekaan, 8 yang sangat mendalam dalam ketidaktahuan dan ketiadaan. 9 Mereka bertanya, "Bilakah hari Hari Pembalasan?" Ia akan berlaku apabila mereka dihukum di Neraka. 10 (Ini akan dikatakan kepada mereka:) "Sekarang, rasanya curanglah kamu, 11 itulah yang kamu kehendaki untuk disegerakan, 12 orang yang benar akan berada di antara taman dan mata air pada hari itu, mereka menerima apa yang diberikan Tuhan mereka kepada mereka. 14 Mereka adalah orang-orang yang berbuat baik, bahkan sebelum kedatangan hari ini: mereka tidur sedikit, tetapi pada waktu malam, mereka berdoa untuk pengampunan pada waktu subuh, 16 dan dalam harta benda mereka baginya yang bertanya dan orang yang memerlukan
[20-23] Terdapat banyak tanda di bumi untuk orang-orang yang meneguhkan iman dan juga dalam diri kamu sendiri. 19 Tidakkah kamu mengerti? Di syurga adalah peruntukanmu dan juga apa yang dijanjikan kepada kamu. Oleh itu, oleh Tuhan langit dan bumi! Memang benar, sama seperti yang anda sedang bercakap sekarang.
[24-37] Wahai Nabi, 21 mempunyai kisah para tetamu yang dihormati oleh Abraham sampai kepada kamu? 22 Ketika mereka sampai kepadanya, mereka berkata, "Damai sejahtera kepadamu." Dia berkata, "Damai sejahtera kepada kamu juga, orang-orang yang tidak dikenali!" 23 Kemudian ia pergi dengan tenang kepada keluarganya 24 dan mengeluarkan seekor anak lembu yang ditumbuk dan dibaringkan di hadapan para tamu. Dia berkata, "Tidakkah kamu akan makan?" Kemudian dia menjadi takut kepada mereka. 26 Mereka berkata, "Jangan takut!" Dan mereka memberinya berita baik tentang kelahiran seorang anak lelaki, yang mempunyai pengetahuan. 27 Mendengar ini isterinya datang ke depan, menangis, dan dia memukul wajahnya, dan berkata, "Seorang wanita tua, mandul!" 28. "Demikianlah telah berkata kepada Tuhamu," mereka menjawab, "Dia adalah Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Mengetahui." 29 Nabi Ibrahim berkata, "Wahai Rasul-rasul, apakah urusan kamu?" 30 Mereka berkata, "Kami telah yang dihantar kepada orang-orang yang berdosa, 31 untuk hujan di atasnya batu-batu dari tanah liat yang dipanggang, yang ditandai dengan Tuhanmu untuk orang-orang yang zalim. " 32 Kemudian Kami mengusir semua orang-orang yang beriman dalam pemukiman itu, dan Kami tidak menemuinya di mana-mana rumah kaum muslim kecuali satu. 34 Kemudian Kami meninggalkan satu tanda bagi orang-orang yang takut kepada azab yang pedih. 35
[38-40] Dan dalam kisah Musa ada tanda (untukmu). Ketika Kami mengutusnya kepada Firaun dengan kekuasaan yang jelas, 36 ia telah menunjukkan kesombongan karena kekuatannya dan berkata, "Dia seorang ahli sihir atau orang gila." Oleh sebab itu, Kami menawannya dan tuan rumahnya dan membuangnya ke laut, membantu dia menjadi sia-sia. 38
[41-42] Dan (ingatlah), ketika Kami mengutuskan angin kencang yang membuat segala sesuatu yang busuk itu runtuh. 39
[43-45] Dan di Thamud, ketika dikatakan kepada mereka: "Tenanglah kamu seketika." 40 Tetapi sekalipun peringatan ini mereka menentang perintah Tuhan mereka. Akibatnya, mereka disambar oleh petir petir ketika mereka melihat.Kemudian mereka tidak boleh berdiri dan tidak dapat menyelamatkan diri. 42
[46] Dan sebelum mereka Kami binasakan kaum Nuh kerana mereka adalah orang-orang yang berdosa.
[47-51] Kami telah menjadikan Syurga dengan kekuatan Kami, dan Kami mempunyai kekuatan untuknya. 44 Kami telah menyebarkan bumi dan (lihatlah) betapa hebatnya Kami Penyebaran! 45 Dan Kami jadikan semua yang berpasang-pasang, mungkin kamu dapat mempelajari pelajaran daripadanya, maka larilah kamu kepada Allah, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan dariNya kepada kamu. Dan janganlah buat tuhan lain dengan Allah; Saya adalah pemberi peringatan dariNya kepada kamu. 48
[52-55] Ini selalu begitu. Apabila seorang Rasul datang kepada orang-orang di hadapan mereka, mereka berkata, "Dia adalah ahli sihir atau orang gila." 49 Pernahkah mereka mencapai persefahaman bersama mengenai hal ini? Tidak, tetapi mereka semua adalah orang yang memberontak. 50 Oleh itu, wahai Nabi, berpalinglah dari mereka: kamu tidak sekali-kali akan dipersalahkan. 51 Tetapi perintahkanlah mereka, kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman. 52
[56-60] Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah Aku. 53 Saya tidak meminta sebarang rezeki dari mereka, dan saya juga tidak meminta kepada mereka memberi makan kepada saya. 54 Allah Maha Pengampun, Pemegang kuasa dan kekuatan. Oleh itu, orang-orang yang telah melakukan kesalahan, juga mempunyai bahagian mereka dari siksaan yang sama siap kerana orang-orang seperti mereka telah dipenuhi bahagian-bahagian mereka sebelum ini. Oleh itu janganlah mereka meminta kepadaku untuk bersegera. 57 Pada akhirnya, akan ada kemusnahan bagi orang-orang yang kafir, pada hari yang mereka diancam.
Semua pengulas bersetuju bahawa adh-dhariyat membayangkan angin yang menyebarkan dan merapikan habuk, dan al-hamilat-i wiqran membayangkan angin yang mengangkat berjuta-juta ton uap air dari lautan dalam bentuk awan.Komentar yang sama ini telah dilaporkan dari Hadrat `Umar, Hadrat` Ali, Hadrat 'Abdullah bin `Abbas, Hadrat` Abdullah bin `Umar, dan juga dari Mujahid, Said bin Jubair, Hasan Basri, Qatadah, Suddi dan ulama lain.
2 Para pengulas telah mempertikaikan ulasan al-Jariyat-i yusran dan al-muqassimat-i amran. Satu kumpulan telah memilih pemandangan, atau memegang maksud ini sebagai boleh diterima, bahawa kedua-dua ini juga bermaksud angin; iaitu angin yang sama kemudian mengangkut awan, dan menyebarkan ke atas bahagian-bahagian bumi yang berlainan, mengedarkan air seperti dan di mana diperlukan menurut perintah Allah, Kumpulan lain memegang bahawa al-ariyat-i yusran menyiratkan perahu yang bergerak cepat, dan al-muqassimat-i amran membayangkan malaikat-malaikat yang mendistribusikan di antara makhluk-makhluk mereka tentang peruntukan-peruntukan menurut perintah Allah. Menurut tradisi, Hadrat `Umar menjelaskan maknanya dua kalimat ini dan berkata:" Sekiranya saya tidak mendengarnya dari Nabi, saya tidak akan menyebutnya. " Atas dasar ini, Allama Alusi telah menyatakan pendapat bahawa tidak dibenarkan mengambil makna lain dari ayat ini, dan mereka yang telah mengambil makna lain, telah mengambil kebebasan yang tidak wajar. Tetapi Hafiz Ibn Kathir mengatakan bahawa tradisi ini mempunyai hubungan lemah pemancar dan berdasarkannya ia tidak dapat dikatakan dengan kepastian mutlak bahawa nabi sendiri telah memberikan komentar ini terhadap ayat-ayat ini. Tidak ada keraguan bahawa dari sejumlah sahabat dan pengikut terdekat mereka hanya ulasan kedua ini telah dilaporkan, tetapi sejumlah pengulas telah memberi ulasan pertama juga, dan ia sesuai dengan konteks yang lebih baik. Shah Rafi`uddin, Shah 'Abdul Qadir dan Maulana Mahmud-ul-Hasan juga lebih suka makna pertama dalam terjemahan mereka dari Al-Qur'an.
3 Perkataan yang digunakan pada asalnya adalah 'edun. Jika ia berasal daripada kita, maksudnya adalah: "Itu yang dijanjikan kepada anda;" dan jika ia dari wa'id, maksudnya: "Itu yang kamu sedang terancam." Berkenaan dengan konteksnya, makna kedua adalah lebih baik, kerana para penerima adalah orang-orang yang hilang dalam ketidakpercayaan, politeisme dan dosa, dan tidak bersedia untuk mempercayai bahawa mereka akan dipertanggungjawabkan beberapa waktu di masa depan dan akan diberi ganjaran atau dihukum sewajarnya. Itulah sebabnya, kita telah mengambil 'adun dalam erti wa' id dan bukan wa'd (janji).
4 Inilah perkara yang sumpah sumpah itu. Sumpah ini menunjukkan: Perintah dan keteraturan yang unik dengan sistem indah hujan berfungsi sebelum mata anda, dan kebijaksanaan dan sebab-sebab yang jelas yang mendasarinya dengan jelas, memberi kesaksian kepada realiti bahawa dunia ini bukan mainan yang tidak berguna dan tidak berguna - rumah di mana drama kehidupan yang hebat sedang dibentangkan secara rambang sejak berjuta-juta dan berjuta-juta tahun. Hut, sesungguhnya, sistem yang bijak dalam urutan tertinggi di mana segala sesuatu yang berlaku mempunyai tujuan dan alasan di belakangnya. Dalam sistem ini tidaklah mungkin bahawa makhluk seperti manusia seharusnya diberikan akal, akal dan kuasa untuk mengeksploitasi benda demi kepentingan, harus diberikan akal moral untuk membedakan perbuatan baik dan jahat, benar dan salah dan kemudian mungkin melarang dibiarkan sendirian dengan bodoh dan tanpa arti di dunia untuk berkelakuan seperti yang dia sukai, dan bahawa dia tidak boleh dipersoalkan tentang bagaimana dia telah menggunakan dan menggunakan kuasa-kuasa hati dan minda dan badan, cara-cara yang luas yang diletakkan di atas pelupusannya bekerja di dunia, dan kuasa dan kuasa yang diberikan kepadanya untuk menggunakan makhluk-makhluk Tuhan yang tak terhitung jumlahnya untuk keuntungan.Dalam sistem Universe di mana segala sesuatu adalah tujuan, bagaimanakah penciptaan makhluk yang unik seperti manusia hanya menjadi tidak berguna? Dalam sistem di mana segala sesuatu didasarkan pada kebijaksanaan, bagaimanakah penciptaan manusia hanya sia-sia dan sia-sia? Tujuan penciptaan benda-benda yang tidak memiliki kesadaran dan kecerdasan dipenuhi di dunia yang sangat fizikal ini. Oleh itu, ia adalah benar dan munasabah jika mereka dimusnahkan selepas mereka telah mencapai akhir hayat mereka, kerana mereka tidak diberikan apa-apa kuasa dan kuasa yang mana mereka mungkin perlu dipertimbangkan. Tetapi makhluk yang memiliki akal dan kesadaran dan kuasa, yang kegiatannya tidak hanya terbatas pada dunia fizikal, tetapi juga sifat moral, dan tindakannya yang melibatkan akibat moral tidak berlaku hanya sampai akhir hayat, tetapi terus mendaftar kesan moral mereka di atasnya walaupun selepas kematian, tidak boleh dimusnahkan seperti tumbuhan dan haiwan hanya setelah ia memenuhi fungsi kewujudan fizikalnya. Apa jua tindakan yang baik atau kejahatan yang telah dilakukan oleh kehendak dan pilihannya sendiri, dia mesti mendapat ganjaran 'atau menderita hukuman itu dengan adil dan saksama, kerana ini adalah keperluan asas faktor di mana, bertentangan dengan makhluk lain, dia telah telah dikurniakan kebebasan pilihan dan kehendak. Jika dia tidak dipertanggungjawabkan, jika dia tidak dihargai atau dihukum menurut tindakan moralnya, dan jika dia juga dimusnahkan pada akhir kehidupan fizikalnya seperti makhluk-makhluk yang tidak diberi kebebasan akan kehendak dan pilihan, ciptaannya akan tidak dapat dielakkan sama sekali sia-sia, dan Bijak Bijaksana tidak boleh dijangka untuk melakukan senaman yang sia-sia.
Selain itu, terdapat juga satu lagi alasan untuk bersumpah dengan empat fenomena alam semesta ini mengenai kejadian akhirat dan penghapusan ganjaran dan hukuman. Tanah di mana penyokong akhirat menganggap kehidupan selepas mati sebagai mustahil adalah: Apabila kita bercampur dengan habuk selepas kematian dan zarah kita telah tersebar di bumi, bagaimana mungkin semua zarah-zarah yang bertaburan ini badan disusun kembali dan kita dibuat bangkit semula? Kesalahan ketakutan ini dengan sendirinya dihapuskan apabila kita mempertimbangkan secara mendalam keempat fenomena Alam Semesta, yang telah dibentangkan sebagai hujah untuk akhirat. Sinar matahari mempunyai kesan ke atas semua koleksi air di permukaan bumi, di mana haba mereka sampai. Dalam proses ini, titisan air yang tidak terkira akan menguap dari koleksi, tetapi mereka tidak akan pupus, dan setiap titisan akan tetap dipelihara di udara sebagai wap. Apabila Allah memerintahkan angin yang sama mengumpulkan wap yang sama dari titisan bersama-sama, menggabungkan mereka ke dalam awan tebal, menyebarkan awan-awan itu di bahagian-bahagian bumi yang berlainan dan tepat pada masa yang ditetapkan oleh Allah menyebabkan setiap drop tunggal jatuh kembali ke bumi di bentuk seperti pada mulanya. Fenomena ini yang terjadi di hadapan mata manusia setiap hari memberi keterangan bahawa zarah-mayat mayat lelaki mati juga dapat berkumpul bersama satu perintah oleh Allah dan manusia dapat dibangkitkan dalam bentuk di mana mereka hidup sebelum ini. Sama ada zarah-zarah ini berada di dalam habuk, atau di dalam air, atau di udara, dalam mana-mana keadaan mereka tetap dipelihara di bumi ini dan atmosferanya. Mengapakah sukar bagi Tuhan yang mengumpulkan bersama-sama wap air selepas mereka tersebar di udara, melalui udara yang sama, dan kemudian menyebabkan mereka hujan seperti air, untuk mengumpulkan zarah-zarah tubuh manusia yang tersebar dari udara, air dan bumi dan kemudian menggabungkannya dalam bentuk dan bentuk asalnya?
5 Kata hubuk pada asalnya juga digunakan untuk laluan dan untuk gelombang yang dihasilkan di pasir padang pasir dan permukaan air yang bertakung oleh angin; Ia juga bercakap untuk rambut ikal dalam rambut ikal. Di sini, langit telah dicirikan oleh "hubuk" sama ada kerana langit sering mendung dengan awan bentuk yang berbeza, yang berubah kerana angin, dan tidak ada bentuk yang kekal dan tidak menyerupai yang lain, atau kerana pada waktu malam seseorang melihat bintang bertaburan di langit dalam banyak kombinasi yang berbeza dan tidak ada kombinasi menyerupai gabungan lain.
6 Sumpah telah diangkat oleh langit dari pelbagai penampilan tentang perbezaan pandangan ini kerana kesamaannya. Begitu, seperti awan dan kelompok bintang di langit mempunyai penampilan yang berbeza dan terdapat keseragaman di antara mereka, begitu juga pandangan anda tentang Akhirat, masing-masing berbeza dari yang lain. Ada yang mengatakan bahawa dunia ini kekal dan tidak ada Kebangkitan boleh terjadi. Satu lagi mengatakan bahawa sistem ini tidak kekal dan dapat berakhir pada waktu tertentu, tetapi apa pun yang pupus, termasuk manusia, tidak mungkin dapat dibangkitkan. Satu lagi yang menganggap kebangkitan yang mungkin tetapi, memegang kepercayaan bahawa manusia untuk mendapat balasan untuk kebaikan dan kejahatannya dilahirkan dan dilahirkan kembali di dunia ini. Ada yang percaya di Neraka dan Syurga tetapi menggabungkan transmigrasi jiwa juga dengannya. Dia berfikir bahawa orang berdosa pergi ke Neraka untuk menderita hukuman serta dilahirkan dan dilahirkan semula di dunia ini demi hukuman. Ada yang mengatakan bahawa kehidupan di dunia itu sendiri adalah penderitaan; selagi diri manusia tetap terikat pada kehidupan fizikal, dia terus mati dan mengambil kelahiran lagi dan lagi di dunia ini, dan keselamatan sejatinya adalah bahawa dia harus mencapai pemusnahan. Ada yang percaya pada Akhirat dan Neraka dan Syurga, tetapi mengatakan bahawa Allah dengan memberikan kematian kepada anak-Nya yang tunggal di atas salib telah mendamaikan dosa asal manusia, dan manusia akan melarikan diri dari akibat buruk dari perbuatan jahatnya dengan mempercayai anak . Sesetengah orang lain umumnya percaya pada akhirat dan menunaikan ganjaran dan hukuman tetapi pada masa yang sama menghormati orang-orang kudus sebagai penyokong, yang merupakan kegemaran Allah, atau menggunakan pengaruh seperti itu kepada-Nya, bahawa sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada mereka sebagai murid, dapat melepaskan hukuman apa pun yang dia lakukan di dunia. Mengenai orang-orang suci ini juga tidak ada persetujuan di kalangan penganut mereka; setiap kumpulan mempunyai intercessor tersendiri. Perbezaan pandangan itu sendiri adalah bukti bahawa apabila manusia telah membentuk pendapat tentang dirinya sendiri dan akhir dunia, bebas daripada Wahyu dan Hud, dia telah membentuknya tanpa pengetahuan; jika tidak jika manusia dalam hal ini benar-benar mempunyai beberapa pengetahuan langsung tidak akan timbul begitu banyak kepercayaan yang berlainan dan bercanggah.
7 Perantaraan anhu dalam ayat ini sama ada bertukar kepada penghapusan ganjaran dan hukuman, atau kepada pelbagai pandangan. Dalam kes pertama, ia bermaksud: "Penugasan dari ganjaran harus berlaku, walaupun anda memegang keyakinan yang berbeza tentangnya, tetapi hanya orang seperti itu menyimpang daripadanya, yang telah berpaling dari Kebenaran." Dalam kes kedua, maknanya ialah: "Hanya seperti itu disesatkan oleh pandangan yang berbeza ini, yang telah berpaling dari Kebenaran."
8 Di sini Al-Qur'an adalah orang yang memberi amaran tentang kebenaran yang penting. Untuk menilai atau membuat taksiran berdasarkan ramalan dan spekulasi dalam perkara biasa kehidupan duniawi mungkin berguna sedikit sebanyak, walaupun tidak akan menjadi pengganti untuk pengetahuan, tetapi ia akan menjadi bencana untuk membuat anggaran dan memberikan pertimbangan hanya mengikut ramalan dan spekulasi sendiri dalam persoalan sifat dan kepentingan asas seperti sama ada kita, atau tidak, bertanggungjawab dan bertanggungjawab kepada sesiapa sahaja untuk perbuatan dan tindakan seumur hidup kita, dan jika kita berpelukan, kepada siapa kita bertanggungjawab, bila dan apa yang akan menjadi akauntabiliti, dan apa yang akan menjadi akibat kejayaan dan kegagalan kami dalam akauntabiliti itu. Ini bukan soalan yang mana manusia boleh membuat anggaran semata-mata mengikut tekaan dan spekulasi dan kemudian memajukan seluruh modal hidupnya pada pertaruhan. Kerana jika ramalan itu terbukti salah, itu bermakna bahawa lelaki itu telah ditakdirkan dirinya untuk mengucapkan kehancuran.Selain itu, persoalan ini sama sekali tidak termasuk di antara soalan-soalan tentang siapa yang boleh membentuk pendapat yang betul dengan menjalankan analogi dan sangkaan, Untuk ramalan dan analogi boleh bekerja hanya dalam perkara-perkara yang dapat dilihat oleh manusia, sedangkan ini adalah pertanyaan yang tidak ada di bawah persepsi dengan cara apapun, oleh itu, tidak mungkin bahawa pertimbangan ramalan dan analogi tentang hal itu mungkin benar dan betul. Adapun soalan: Apakah cara yang tepat bagi manusia untuk membuat pendapat tentang perkara-perkara yang tidak dapat dilihat dan tidak dapat difahami? ini telah dijawab di banyak tempat dalam Al-Qur'an, dan dari Surah ini juga jawapan yang sama menjadi jelas, dan ini adalah:
(1) Manusia sendiri tidak dapat mencapai realiti secara langsung;
(2) Allah memberikan pengetahuan tentang realiti melalui Nabi-Nya; dan
(3) manusia dapat menentukan kebenaran pengetahuan itu dengan cara ini: dia harus mempelajari secara mendalam tanda-tanda yang banyak yang terdapat di bumi dan langit dan dalam dirinya sendiri, maka pertimbangkan secara serius dan tidak adil sama ada tanda-tanda tersebut memberi kesaksian kepada kenyataan bahawa Bas nabi dibentangkan, atau kepada ideologi yang berbeza yang dibentangkan oleh orang lain dalam hal ini.
Inilah satu-satunya kaedah penyiasatan saintifik mengenai Tuhan dan akhirat yang telah diajar di dalam Al-Qur'an. Dihukum akan menjadi orang yang membuang kaedah ini dan mengikuti analogi dan konjekturnya sendiri.
9 Maksudnya, "Mereka tidak tahu apa nasib mereka yang sedang menuju kerana kesimpulan mereka yang salah, sedangkan setiap cara yang diadaptasikan dengan pandangan yang salah di akhirat hanya membawa kepada kehancuran. Dia yang mengingkari akhirat tidak sama sekali mempersiapkan dirinya untuk kebertanggungjawaban mana-mana dan terperanjat dalam pemikiran bahawa tidak akan ada kehidupan selepas kematian, sedangkan masa tiba-tiba datang ketika melawan semua harapan ini dia akan membuka matanya dalam kehidupan baru dan dia akan menyadari bahawa dia telah untuk membuat akaun setiap perbuatan dan perbuatannya. Orang yang menghabiskan hidupnya di bawah idea bahawa dia akan kembali ke dunia ini selepas kematian, akan mengetahui sebaik sahaja dia mati bahawa semua pintu kembali ditutup , bahawa tidak ada peluang untuk mengimbangi salah laku kehidupan terdahulu oleh tindakan-tindakan baru, dan ada kehidupan lain di mana ia harus bertemu dan menderita akibat kehidupan duniawi selama-lamanya. Orang yang melakukan bunuh diri di th e berharap bahawa selepas dia telah memusnahkan diri dan keinginannya, dia akan melarikan diri dari penderitaan hidup dalam bentuk total penghapusan, akan mendapati segera setelah dia melewati pintu gerbang kematian yang ada kehidupan abadi di depan dan bukan kematian, di mana dia perlu menjelaskan mengapa dia telah meneran setiap saraf untuk memusnahkan diri bahawa dia telah diberkati bukannya membangun dan menghiasinya dalam setiap cara yang mungkin. Begitu juga, orang yang terus melakukan tidak taat kepada Allah sepanjang hidup, meletakkan, bergantung kepada beberapa anak Allah menjadi penebusan atau sesetengah orang suci yang menjadi pengacara, akan mengetahui dengan segera seolah-olah dia muncul di hadapan Allah bahawa tidak ada penebus dosa di sana atau sesiapa yang menggunakan pengaruh dan kuasa tersebut sehingga ia dapat menyelamatkannya dari genggaman dan hukuman Allah melalui kuasa dan pengaruhnya sendiri. Oleh itu, semua kepercayaan dalil ini, sebenarnya, adalah suatu pening di bawah mabuk yang orang-orang ini berbohong tanpa pengetahuan, dan tidak tahu di mana mereka disesatkan oleh kejahilan yang mereka terima dengan menolak pengetahuan sebenar yang diberikan oleh Tuhan dan Nya Nabi-nabi.
10 Orang-orang kafir tidak bertanya: Bilakah akan Kebangkitan? demi mencari ilmu tetapi untuk tujuan taut dan cemoohan. Itulah sebabnya mereka diberikan jawapan sedemikian. Ia sama seperti reaksi yang memalukan orang jahat yang diarahkan untuk berhenti dari perbuatannya yang tidak bermoral, jika tidak, dia akan bertemu dengan akibat buruk dari perbuatan-perbuatan itu suatu hari, dan dia bertanya dalam kegelapan: Bilakah hari itu akan menjadi? Jelas sekali, soalan semacam itu tidak diminta untuk mengetahui tarikh berlakunya kejahatan tetapi untuk merasakan nasihat itu. Oleh itu, jawapannya yang tepat adalah bahawa ia akan berlaku apabila para pelaku kejahatan akan bertemu dengan azab mereka. Selain itu, seseorang juga harus faham dengan baik bahawa jika seorang denier di akhirat sedang membincangkan persoalan akhirat, dia boleh mempertikaikan hujah-hujah yang menyokong dan menentangnya, tetapi dia tidak boleh bertanya: Pada tarikh apakah akan berlaku di akhirat? kecuali dia telah kehilangan semua sebab. Setiap kali dia membuat persoalan seperti ini, ia hanya akan menjadi cela dan cemoohan. Kerana itu sama sekali tidak menjejaskan perbincangan sebenar sama ada tarikh berlakunya Akhirat dinyatakan atau tidak. Tidak ada yang boleh menafikan akhirat hanya kerana tahun dan bulan dan hari kejadiannya tidak diberikan, dan tidak ada yang boleh mempercayainya apabila mendengar bahwa ia akan terjadi pada hari tersebut dan sebulan seperti itu dan sebulan dan tahun . Tarikh itu bukanlah satu hujah yang boleh menyebabkan seorang denier yakin akan kedatangannya, kerana selepas itu persoalan itu akan timbul: Bagaimana Satu dapat percaya sama ada pada hari tertentu akhirat sebenarnya akan terjadi?
11 Kata fitnah memberikan dua makna di sini:
(1) "Rasakanlah azab kamu; "dan
(2) - "Rasa kerosakan yang telah kamu ciptakan dan tersebar di dunia."
12 Orang-orang kafir bertanya: "Bilakah Hari Kiamat?" tersirat: "Mengapa ia tertunda?" Itulah, "Apabila kami menafikannya dan berhak mendapat hukuman kerana membantingnya, kenapa ia tidak dapat menyusul dengan segera?"Itulah sebabnya apabila mereka akan terbakar di neraka, pada masa itu akan dikatakan kepada mereka: "Inilah yang kamu cuba segera disegerakan". Kalimat ini dengan sendirinya memberi arti: Ia adalah kebaikan Allah yang Dia tidak merampas anda dengan serta-merta apabila berlakunya ketidakpatuhan daripada anda dan terus memberi anda jeda selepas berjemaah untuk berfikir dan memahami dan memperbaiki cara anda. Tetapi orang-orang bodoh yang kamu, kamu tidak mengambil kesempatan daripada jeda itu tetapi menuntut agar azab kamu segera disegerakan untuk kamu. Sekarang anda boleh melihat sendiri apa yang anda mahu segera disegerakan? "
13 Dalam konteks ini, kata muttaqi (orang-orang benar) jelas menunjukkan orang-orang yang beriman pada akhirat ketika mereka diberi berita itu oleh Kitab Allah dan Rasul-Nya, dan menerima sikap dan cara hidup yang mereka diajar untuk kejayaan dalam kehidupan akhirat, dan menahan diri dari jalan yang mereka telah diberitahu bahawa ia akan melibatkan manusia dalam azab Tuhan.
14 Secara harfiah: ".. akan menerima apa yang Tuhan akan diberikan kepada mereka", tetapi dalam konteks ini "menerima" bukan sekadar bermakna "menerima" tetapi untuk menerima dengan gembira. Jelas, apabila seseorang diberi sesuatu pilihan dan suka sendiri, penerimaannya secara semula jadi mempunyai makna menerima dan menerima dengan gembira.
15 Beberapa pengulas telah memberikan makna ini ayat ini: "Jelas sekali ia berlaku bahawa mereka menghabiskan seluruh malam tidur dan tidak menghabiskan sebahagian daripadanya, pada awal malam atau di tengah atau pada akhirnya, bersembunyi di dalam penyembahan Allah ". Komentar ini dengan sedikit variasi dalam kata-kata telah dikaitkan dengan Hadrat al-Baqir, Mutrif bin Abdullah, Abul 'Aliyah, Mujahid, Qatadah, Rabi` bin Anas dan lain-lain Menurut beberapa pengulas lain, ini bermakna: "Mereka menghabiskan sebahagian besar malam mereka dalam penyembahan Allah Azza wa Jalla dan tidur sedikit. "Maksud ini telah dilaporkan dari Hadrat Hasan Basri, Ahnaf bin Qais, dan Ibn Shihab Zuhri, dan para pengulas dan penterjemah kemudian mengutamakan ini, kerana ini nampaknya dalam perjanjian yang lebih baik 'dengan kata-kata ayat dan konteksnya. sebab itulah kami telah menerapkan maksud ini dalam terjemahan.
16 Itu adalah "Mereka tidak termasuk orang-orang yang menghabiskan malam mereka dalam perbuatan tidak bermoral dan tidak senonoh dan bahkan tidak pernah memikirkan untuk mencari pengampunan Allah, sebaliknya mereka menghabiskan sebahagian besar malam dalam penyembahan Allah dan kemudian dini hari awal memohon pengampunanNya, dengan mengatakan bahawa mereka tidak melakukan keadilan penuh terhadap ibadah yang telah diakibatkan oleh mereka. Kata-kata hum yastaghfirun juga mengandungi kiasan kepada ini bahawa ia diperbuat dan sesuai dengan mereka sendiri bahawa mereka harus melakukan yang terbaik dalam pelayanan Tuhan mereka dan pada masa yang sama, hendaklah memohon kepada-Nya dengan rendah diri untuk memaafkan kesilapan dan kekurangan mereka dan bukannya bersukacita dan berbangga dengan perbuatan-perbuatan mereka yang baik. Ini bukanlah cara orang-orang yang tidak tahu malu, dosa dan berkelakuan sombong juga.
17 Dengan kata lain, dalam satu tangan, mereka mengakui hak Tuhan mereka dan melepaskannya dengan sewajarnya; di pihak yang lain, mereka tidak menganggap bahawa apa yang Allah telah berikan kepada mereka, sama ada sedikit atau banyak, adalah hak mereka sendiri dan hak anak mereka, tetapi mereka mempunyai akal bahawa dalam harta benda mereka ada hak dan bahagian dari setiap orang yang miskin dan memerlukan. Mereka tidak memberi pertolongan kepada rakyat sebagai amal supaya dapat menghargai kebaikan mereka, tetapi mereka menganggapnya sebagai hak rakyat dan melepaskannya sebagai tugas mereka sendiri. Kemudian perkhidmatan mereka kepada manusia tidak hanya terhad kepada mereka yang datang kepada mereka kerana meminta pertolongan sebagai pengemis tetapi sesiapa sahaja yang mereka tahu bahawa dia telah ditinggalkan miskin, mereka akan menjadi cemas untuk menjadikannya bantuan yang diperlukan oleh mereka sendiri. Tidak ada anak yatim yang mungkin tidak dapat dibiarkan tanpa janda, tidak ada janda yang tidak mempunyai pemenang roti, tidak ada orang cacat yang mungkin tidak dapat hidup, tiada siapa yang mungkin kehilangan pekerjaannya, atau yang pengsannya mungkin tidak mencukupi keperluannya, tidak ada siapa yang mungkin terkena bencana dan mungkin tidak dapat mengimbangi kerugian itu sendiri, ringkasnya, tidak ada yang memerlukannya yang kondisinya mereka mungkin tahu dan mungkin telah menahan bantuan mereka ketika mereka dapat dia perlu bantuan dan sokongan.
Berikut adalah ketiga-tiga sifat yang berasaskan yang Allah menganggap mereka sebagai orang yang berbuat kebaikan yang baik, dan mengatakan bahawa sifat-sifat ini telah menjadikan mereka Syurga yang layak; (1) Bahawa mereka percaya pada hari akhirat dan menahan diri dari segala perbuatan dan kelakuan yang Allah dan Rasul-Nya telah dinyatakan sebagai bencana bagi kehidupan selepas kematian; (2) bahawa mereka mengusir mereka sepenuhnya untuk melakukan keadilan penuh kepada khidmat Allah dan masih memohon ampun kepada Allah, dan bukannya bersukacita atas perbuatan taqwa mereka; dan (3) bahawa mereka berkhidmat kepada hamba Allah bukan sebagai nikmat kepada mereka tetapi sebagai kewajipan mereka sendiri dan hak mereka yang terhutang daripadanya. '
Di sini, seseorang juga perlu tahu dan memahami perkara lain; Hak orang-orang miskin yang telah disebutkan di sini dalam kekayaan orang-orang yang beriman tidak menyiratkan zakat, yang telah dikenakan kewajiban agama terhadap mereka. Tetapi inilah hak seorang mukmin yang baik untuk dirinya sendiri merasa ada di dalam harta benda yang sia-sia walaupun setelah dia melunasi zakat itu, dan dia melepaskannya dengan rela walaupun ia tidak diwajibkan oleh Shari ' ah. lbn 'Abbas, Mujahid, Zaid bin Aslam dan ulama-ulama yang lain memahami maknanya ayat ini. Secara kebetulan, semangat sebenar Perintah Ilahi ini adalah bahawa seorang yang saleh dan beriman tidak pernah terlibat dalam salah faham bahawa dia telah dibebaskan dari kewajibannya untuk melaksanakan hak Allah dan hamba-hambaNya yang ada dalam harta bendanya setelah dia membayar zakat, dan sekarang dia tidak terikat untuk membantu setiap orang yang memerlukan dan miskin yang dia temui. Bertentangan dengan ini, setiap hamba Allah, yang benar-benar saleh dan bertaqwa, tetap bersedia untuk melakukan apa sahaja yang baik yang dia dapat dengan senang hati, tidak membiarkan segala peluang yang baik apabila dia dapat berbuat baik kepada orang-orang di dunia. Dia bukanlah cara berfikir bahawa dia telah melakukan apa sahaja yang baik yang dia telah diarahkan dan sekarang tidak ada yang lebih baik yang perlu dilakukan olehnya. Orang yang telah mengenali nilai sebenar kebaikan, tidak melakukannya sebagai beban tetapi cuba untuk lebih banyak, lebih bijak sebagai tawar keuntungan sendiri, demi minatnya sendiri.
18 Tanda-tanda itu menunjukkan bukti-bukti yang memberi kesaksian tentang kemungkinan dan keperluan akhirat. Badan bumi sendiri dan strukturnya, yang telah ditempatkan pada jarak yang sesuai dari matahari pada sudut tertentu, pengaturan panas dan cahaya dan musim yang berbeza di atasnya, penyediaan udara dan air di atasnya, dan tidak terhitung jumlahnya jenis khazanah di perutnya, meliputi permukaannya dengan puncak yang subur dan menyebabkan berkembangnya pelbagai sayur-sayuran yang tidak berkesudahan, menghasilkan pelbagai jenis binatang tanah dan air dan udara, menyediakan makanan yang sesuai dan keadaan yang sesuai untuk kehidupan setiap spesies, mencipta dan menyediakan segala cara dan sumber di dalamnya bahkan sebelum penciptaan manusia, untuk memenuhi dan memenuhi keperluannya yang semakin meningkat di setiap peringkat sejarah serta sesuai dengan perkembangan tamadun dan cara hidupnya , tanda-tanda lain dan banyak lagi ini dapat dilihat di bumi dan sekitarnya oleh setiap mata yang bijak. Kes orang yang telah menutup pintu hatinya terhadap kepercayaan dan iman adalah berbeza. Dia akan melihat dalam semua perkara ini tetapi tidak ada tanda yang boleh menunjuk kepada realiti. Tetapi orang yang tidak berprasangka yang mempunyai fikiran terbuka, tidak akan membentuk idea setelah melihat tanda-tanda ini bahawa semua ini telah terjadi akibat letupan tidak sengaja, yang telah terjadi secara tiba-tiba di alam semesta berjuta-juta tahun yang lalu; dia pasti akan yakin bahawa karya seni yang bijak dan sempurna ini adalah penciptaan Allah Yang Maha Esa dan Maha Besar. Dan Tuhan yang telah menjadikan bumi ini tidak dapat berdikari untuk membangkitkan manusia sesudah mati, dan Dia juga tidak mungkin bodoh untuk meninggalkan manusia yang bijak dan cerdas seperti manusia setelah memberikan kuasa dan kuasa kepadanya untuk berkeliaran di bumi. Hakikat bahawa manusia telah diberikan kuasa dan kuasa dengan sendirinya menuntut agar dia harus bertanggungjawab; jika tidak ia akan menentang kebijaksanaan dan keadilan; dan makhluk Pencipta yang Maha Kuasa (Omnipotent) dengan sendirinya merupakan bukti bahawa setelah spesies manusia telah memenuhi fungsinya di dunia, Dia dapat menaikkan semua anggotanya kembali hidup dan mengumpulkan mereka dari mana saja mereka berbaring mati dalam tangkapan untuk tujuan akauntabiliti.
19 Itulah, "Anda mungkin tidak melihat diri anda sendiri, melihat diri anda sendiri, dan anda akan mendapati tanda-tanda yang tidak terkandung banyak yang memberi kesaksian kepada kebenaran yang sama. Anda akan melihat bagaimana penciptaan anda bermula dengan menggabungkan sperma mikroskopik dengan telur mikroskopik di sudut dari tubuh ibu, bagaimana anda diberkati dengan tubuh struktur yang unik dan diri dengan kekuatan dan kemampuan yang luar biasa, bagaimana anda dibawa keluar dari dunia gelap rahim ibu anda, sebaik sahaja struktur anda menjadi lengkap, ke dalam luas ini dunia, dilengkapi dengan mesin automate dalam diri anda, yang berfungsi dengan sendirinya dari hari yang anda melahirkan sehingga matang anda dan usia tua, untuk mengasimilasi makanan, menghasilkan darah dan mengedarkannya di urat, membuang bahan buangan, menyediakan bahagian-bahagian baru dalam tempat bahagian yang terbuang dan haus daripada badan, menahan bahaya dalaman dan luaran ke badan dan mengimbangi kerugian, walaupun untuk menghantar anda tidur dengan selamat selepas keletihan, tanpa usaha yang diperlukan o dibuat oleh anda ke arah keperluan asas kehidupan ini. Otak yang indah telah diletakkan di bawah tengkorak anda di mana lapisan rumitnya terletak pada kekayaan intelektual, pemikiran, imaginasi, kesedaran, diskriminasi, kehendak, ingatan, keinginan, perasaan dan emosi. Kecenderungan dan trend, dan kebolehan mental yang lain. Anda telah diberikan pelbagai cara pengetahuan yang membekalkan anda dengan segala jenis maklumat melalui mata, hidung, kereta dan kulit. Anda telah diberikan lidah dan kuasa ucapan yang anda dapat menyatakan perasaan dan perasaan anda. Dan kemudian ego anda telah diletakkan sebagai pemerintah seluruh kerajaan badan anda supaya ia dapat menggunakan semua kuasa dan kebolehan dan membentuk pendapat dan memutuskan seperti apa cara, anda perlu membelanjakan dan menggunakan masa dan tenaga dan usaha anda, apa yang anda perlu tolak dan apa yang anda perlu terima, apa yang sepatutnya menjadi matlamat anda dalam kehidupan dan apa yang harus anda tolak dan elakkan.
Oleh itu dilengkapi apabila anda dibawa ke dunia, anda melihat apa peruntukan telah disediakan di sini untuk makanan anda, pembangunan dan kemajuan dan kesempurnaan diri anda berdasarkan yang anda mencapai tahap tertentu angkat apabila anda dapat menggunakan kuasa dan kuasa yang telah diberikan kepadamu.
Untuk menggunakan kuasa-kuasa ini, anda diberikan cara di bumi, dengan peluang, dan kemampuan untuk mengendalikan dan mengerjakan banyak hal yang anda sukai. Anda mempunyai segala cara kafir dan iman, dosa dan ketaatan, keadilan dan ketidakadilan, baik dan jahat, kebenaran dan kepalsuan, terbuka di hadapan anda; terdapat orang-orang yang menjemput masing-masing cara ini dan ada cara untuk memimpin masing-masing. Sesiapa di antara kamu memilih satu cara tertentu melakukannya atas tanggungjawabnya sendiri, kerana dia mempunyai kuasa untuk memutuskan dan memilih dikurniakan dirinya. Bergantung kepada pilihan yang dibuat oleh masing-masing dan memanfaatkan peluang-peluang yang membolehkannya menggunakan kuasa wasiatnya dan niatnya ada yang menjadi seorang yang baik dan seorang lain yang jahat; sesetengah orang mengamalkan cara kepercayaan dan iman dan satu lagi cara ketidakpercayaan, politeisme atau atheisme; sesetengah orang menahan diri dari keinginan yang menyalahi undang-undang, dan yang lain melakukan apa sahaja yang dia inginkan dalam ketaatan diri; ada yang menjadi penindas dan yang lain ditindas; sesetengah orang mengukuhkan tugasnya dan yang lain merampas hak orang lain; ada yang terus berbuat baik sampai nafas terakhirnya, yang lain terus melakukan kejahatan hingga saat terakhir mengangkatnya; ada yang menanamkan dirinya untuk menaikkan kata kebenaran, yang lain menindas pengikut kebenaran untuk menyebabkan kepalsuan berkembang.
Sekarang boleh seseorang, kecuali dia benar-benar buta dan tidak masuk akal, mengatakan bahawa sesuatu seperti ini telah muncul di bumi hanya dengan kemalangan? bahawa tidak ada kebijaksanaan dan tidak ada rencana yang bekerja di balik ciptaannya? bahawa ribut yang dia bangkit di bumi tidak mempunyai tujuan dan akan berakhir tanpa melibatkan apa-apa akibat? bahawa tidak ada pahala untuk perbuatan yang baik dan tidak ada hukuman untuk perbuatan jahat? dan ketidakadilan itu tidak akan dinaikkan dan orang yang tidak adil tidak akan dibawa masuk? Perkara-perkara sedemikian boleh dikatakan oleh seseorang yang telah kehilangan alasannya, atau oleh orang yang diselesaikan untuk tidak mengakui semua kebijaksanaan Bijaksana yang bekerja di belakang penciptaan manusia. Tetapi seorang yang tidak berprasangka, yang bijaksana tidak dapat membantu tetapi mengakui bahawa penciptaan manusia, kuasa dan kebolehan yang diberikan kepadanya, dan kedudukan yang diberikan kepadanya di sini, tentunya rencana besar, bijaksana, dan kebijaksanaan Tuhan Rancangan siapa, tentunya menuntut bahawa manusia harus dipersoalkan tentang tindakan dan perbuatannya; dan ia tidak boleh benar untuk menghiburkan keraguan tentang kuasa Tuhan bahawa Dia tidak akan dapat mencipta semula manusia yang Dia bawa ke kedudukan kehormatan mulia ini dari sel mikroskopis semata-mata.
20 Dengan syurga di sini adalah "langit", dengan "peruntukan" semua manusia diberikan untuk kelangsungan hidup dan berfungsi di dunia, dan dengan "apa yang dijanjikan." Kebangkitan, mengumpulkan bersama, akauntabilitas, keluar dari ganjaran dan hukuman, dan Neraka dan Syurga, yang telah dijanjikan dan dijanjikan dalam semua Kitab Suci Ilahi dan kini dalam Al-Qur'an. Ayat ini bermaksud untuk mengatakan; "Keputusan mengenai siapa yang patut diberikan apa dan betapa besarnya arka dunia yang diambil di langit, dan juga keputusan tentang kapan harus ada yang ditarik balik untuk tujuan akuntabilitas dan pemberhentian ganjaran dan hukuman."
21 Sekarang, dari sini hingga akhir ayat 46, penjelasan singkat telah dibuat, satu demi satu, hingga akhir Nabi-nabi Allah dan beberapa negara masa lalu, yang bermaksud untuk mengesan dua perkara:
Pertama, bahawa dalam sejarah manusia, undang-undang hukum Allah telah selalu dilakukan, di mana pendahuluan dapat dijumpai dari penghargaan untuk orang yang benar dan hukuman untuk orang-orang jahat secara terus menerus. Ini adalah bukti yang jelas tentang fakta bahawa walaupun dalam kehidupan dunia ini hubungan Pencipta dengan manusia bukan hanya berdasarkan undang-undang fizikal tetapi undang-undang moral juga bekerja dengan pembantunya. Dan apabila keadaan kerajaan alam semesta adalah sedemikian rupa sehingga penciptaan yang diberi peluang untuk bertindak secara moral semasa hidup dalam tubuh jasmani, bukan hanya harus ditangani berdasarkan hukum fizikal, seperti binatang dan tumbuhan, tetapi undang-undang moral juga harus diterapkan kepada tindakan moralnya oleh. sendiri menunjukkan kebenaran bahawa suatu masa mesti datang dalam kerajaan ini apabila selesai peranan manusia dalam dunia fizikal penuh hasil tindakan moralnya juga harus muncul dengan ketat sesuai dengan hukum moral karena di dunia fizikal mereka tidak muncul sepenuhnya .
Perkara kedua yang kagum dengan kiasan-kiasan bersejarah ini Adalah bahawa bangsa-bangsa yang tidak percaya kepada Nabi-nabi Allah dan berpegang pada sikap dan sikap hidup dalam penolakan Keesaan Allah, hudud dan akhirat, akhirnya ditakdirkan untuk kemusnahan. Pengalaman sejarah yang berterusan ini membuktikan bahawa hukum moral Allah yang disampaikan melalui para Nabi, dan atas dasar mana manusia akan dipertanggungjawabkan di akhirat, sepenuhnya didasarkan pada kebenaran. Bagi mana-mana negara yang menentukan kelakuan dan sikapnya di dunia yang bebas dari undang-undang ini, menganggap dirinya tidak bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab, telah pergi langsung ke azabnya.
22 Cerita ini telah diriwayatkan di tiga tempat di dalam Al Qur'an di atas, di Hud: 69-73, Al-Hijr: 51-56 dan AI-`Ankabut: 31.
23 Mengikut konteks di mana hukuman ini telah berlaku, ia boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa nabi Ibrahim sendiri berkata kepada para tamu, "Saya tidak pernah berpeluang bertemu dengan kamu sebelumnya: kamu mungkin pendatang baru di negeri ini."
(2) Bahawa selepas menjawab salam mereka, Nabi Ibrahim berkata kata-kata ini kepada dirinya sendiri, atau kepada hamba-hambanya, ketika masuk ke dalam rumah untuk menyusun pesta itu, "Mereka kelihatan seperti orang asing: orang-orang dari sifat mulia dan rupa mereka tidak telah dilihat sebelum ini di tanah ini. "
24 Itulah, "Dia tidak memberitahu tetamu-tamunya bahawa dia akan mengatur makanan untuk mereka, tetapi setelah mereka duduk dia pergi ke rumah dengan tenang untuk mengaturkan jamuan untuk mereka, supaya para tamu jangan menolak keluar dari formalitas . "
25 Dalam Surah Hud, kata-kata itu ijlin hanidh, anak lembu panggang; di sini bi-'ijlin samin: anak lembu yang gemuk yang dia panggang.
26 Maksudnya, "Apabila mereka tidak mengulurkan tangan untuk makanan, Nabi Ibrahim menjadi takut di hatinya. Alasan untuk ketakutan ini adalah bahawa dalam kehidupan kesukuan, orang asing akan pergi ke rumah dan mengelakkan makanan yang digunakan untuk menunjukkan bahawa mereka telah datang dengan reka bentuk jahat Tetapi mungkin ketika mereka menahan diri dari makanan, Nabi Ibrahim menyedari bahawa mereka adalah malaikat, yang datang dengan nama manusia, dan sejak para malaikat datang dalam bentuk manusia hanya pada masa-masa yang luar biasa, ia menjadi takut bahawa mereka mesti datang dengan senyuman itu pada beberapa misi yang dahsyat.
27 Menurut Surah Hud: 71, ini adalah kabar baik tentang kelahiran Nabi Ishak (saw) dan ini juga mengandungi berita gembira bahawa melalui Nabi Ishak ia akan mempunyai cucu seperti Nabi Yakub ke atasnya).
28 Maksudnya, "Saya bukan hanya tua tetapi juga mandul, bagaimanakah seorang anak dilahirkan?" Menurut Alkitab, Nabi Ibrahim pada masa itu berusia seratus tahun dan Sarah sembilan puluh. (Kejadian 17: 17).
29 Objek cerita ini adalah untuk mengatakan bahawa Allah pasti akan memberi pahala kepada hamba-Nya, yang melakukan keadilan penuh terhadap hak-hak penyembahan-Nya di dunia, pada akhiratnya dengan sangat baik, tetapi bahkan Di dunia ini dia memberi ganjaran dengan baik dengan memberi dia anak-anak umur yang menurut undang-undang fizikal yang sama, dia tidak boleh melahirkan anak dan isterinya yang masih tidak mempunyai anak sepanjang hidupnya telah berputus asa sepenuhnya kepada anak-anak; dan kemudian Dia memberikan kepadanya anak-anak yang luar biasa seperti yang tidak diberikan kepada orang lain di dunia. Tidak ada manusia lain dalam sejarah di mana barisan empat Nabi mungkin dilahirkan secara berturut-turut. Ia adalah Nabi Ibrahim sendiri yang barisannya terus diberkati dengan tudung Nabi selama tiga generasi, dan Nabi-Nabi yang terkenal seperti Ismael, Ishak, Yakub dan Yusuf telah muncul dari rumahnya.
30 Sebagai malaikat datang dalam bentuk manusia hanya pada peristiwa yang sangat penting Nabi Ibrahim menggunakan kata khatb untuk mengetahui tujuan kunjungan mereka; kata khatb dalam bahasa Arab digunakan untuk tugas yang sama yang luar biasa.
31 Artinya, kepada umat Nabi Lot. Epithet "orang yang bersalah" sudah cukup untuk. memberitahu orang yang dimaksudkan kerana graviti jenayah mereka. Mereka telah disebutkan dalam al-Qur'an dalam Al-A'raf: 80-84, Hud: 74-83, Al-Hijir: 58-79, AI-Anbiya`: 74-75, Ash-Shu'ara: 160-175, AnNaml: 54-58, As-Saaffat: 133-137.
32 Maksudnya, "Setiap batu telah ditandai oleh perintah Tuhanmu untuk menunjukkan 'yang mana pelakunya itu dimaksudkan." Menurut butiran yang diberikan dalam Al-Quran, di Surah Hud dan Al-Hijr, kota-kota mereka terbalik, dan kemudian mandi dengan batu-batu tanah liat yang dipanggang. Daripada ini, kita dapat memahami bahawa seluruh tanah telah terbalik oleh gempa bumi yang teruk dan orang-orang yang cuba melarikan diri disiram dengan belerang dan dimusnahkan.
33 Mengenai apa yang berlaku di antara mereka dan orang-orang Nabi Lot ketika para malaikat sampai rumahnya setelah bertemu dengan Nabi Ibrahim, telah ditinggalkan. Perincian telah diberikan dalam Surah Hud, AI-Hijr dan Al Ankabut di atas. Di sini disebutkan hanya dibuat masa ketika mereka akan dikunjungi oleh bencana.
34 Itulah, "Di antara seluruh bangsa dan di seluruh negeri terdapat hanya satu rumah yang bersinar dengan cahaya Iman dan Islam, dan tidak lain hanyalah rumah Nabi Lot sendiri. Selebihnya seluruh negara telah tenggelam, dalam dosa dan kejahatan dan seluruh negeri itu penuh dengan kekotoran dan kekejaman. Oleh itu Allah menyelamatkan orang-orang dari satu rumah itu dan kemudian menurunkan siksaan di atas tanah itu, yang tidak melepaskan salah seorang yang jahat. Dalam ayat ini, tiga tema penting telah dibincangkan:
(1) Bahawa undang-undang pembalasan Allah tidak menghukum jumlah kemusnahan sesebuah negara selagi masih terdapat elemen yang baik di dalamnya. Berlawanan dengan majoriti orang jahat jika ia masih mengandungi elemen kecil dari mereka yang terus berusaha menjemput orang lain dengan cara yang betul, Allah memberikannya kesempatan untuk bekerja, dan terus meningkatkan taraf bangsa yang belum sepenuhnya tanpa kebaikan. Tetapi sekiranya theca tetap tidak menjadi unsur kebaikan di dalam negara, hukum Allah adalah bahawa Dia entah bagaimana menyelamatkan oleh kuasa dan rahmat-Nya beberapa orang yang baik, yang mungkin menjadi lelah dan tidak berdaya berjuang jahat dalam penempatannya, dan berurusan dengan berehat sebagai tuan yang bijak akan berurusan dengan buah busuknya.
(2) Bahawa "Muslim" bukanlah hanya nama orang-orang yang memeluk pengikut Nabi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) melainkan semua Nabi di hadapannya dan pengikut mereka yang juga Muslim. Agama mereka tidak saling eksklusif bahawa seseorang itu mungkin agama Nabi Ibrahim, yang lain Nabi Musa dan yang lain Nabi Isa, tetapi mereka semua adalah Muslim dan agama mereka adalah Islam yang sama. Kebenaran ini telah dijelaskan di beberapa tempat di dalam Al-Quran dan tidak ada ruang bagi kekaburan dalam hal ini. Contohnya, sec Al Baqarah: 128, 131-132; Al-'Imran: 67: Al-Ma'idah: 44, 111; Yunus: 72,84; Yusuf: 101; AI-A'raf: 126; An-Naml: 31, 42, 44.
(3) Bahawa perkataan 'Mu' min "dan Muslim" telah digunakan sebagai sinonim dalam ayat ini. Jika ayat ini dibaca dengan ayat 14 Al-Hujurat, kesilapan pemikiran orang-orang menjadi jelas, yang menganggap Mu 'min dan Muslim sebagai dua istilah bebas Al-Qur'an, yang telah digunakan dalam satu dan yang sama Maksudnya setiap tempat, dan Muslim semestinya digunakan untuk orang yang mungkin memasuki lipatan Islam dengan menganut Iman hanya secara lisan, tanpa iman yang benar. (Untuk penjelasan lanjut, sila lihat E. N 31 dari Surah AI-Hujurat).
35 Satu tanda ": Laut Mati, bahagian selatan yang masih memperlihatkan tanda-tanda bencana yang hebat. Ahli arkeologi telah menyatakan pendapat bahawa kota-kota utama rakyat Lot mungkin tenggelam di bawah tanah dan perairan Laut Mati menyebar Untuk bahagian laut ini yang terletak di selatan semenanjung kecil yang disebut "AI-Lisan" jelas nampaknya perkembangan yang kemudian, dan tanda-tanda reruntuhan Laut Mati yang ditemukan di utara Semenanjung ini adalah sangat berbeza dari yang terdapat di selatan, dan dari sini disimpulkan bahawa bahagian selatan sekali lagi lebih tinggi daripada paras laut. Pada masa yang lain, ia telah tenggelam dan berada di bawah air. Masa tenggelamnya juga kelihatan sekitar 2000 SM dan sama dengan zaman nabi-nabi Abraham dan Lot pada tahun 1965. Pada tahun 1965 sebuah parti penyelidikan arkeologi Amerika menemui sebuah kuburan besar di Al-Lisan yang mengandungi lebih dari dua puluh ribu kubur. semula mesti ada sebuah bandar besar. Tetapi tidak ada runtuhan mana-mana bandar sedemikian yang terdapat di kawasan bersebelahan, yang mungkin telah menimbulkan banyak kuburan besar. Fakta ini juga menguatkan keraguan bahawa bandar yang kubur-kubur itu telah tenggelam di bawah laut. Kawasan di selatan laut masih berlimpah di reruntuhan dan saham bawah tanah sulfur, damar, tar dan gas asli yang terdapat di kawasan ini menyebabkan seseorang percaya bahawa neraka mesti dilepaskan di tempat ini pada masa Borne oleh letusan lava dan permainan kilat. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 114 dari Ash-Shu'ara ').
36 "Kuasa yang jelas": mukjizat-mukjizat dan bukti-bukti jelas yang menjadikannya benar-benar nyata bahawa dia dilantik sebagai Rasul oleh Pencipta bumi dan langit.
37 Maksudnya, mereka memanggilnya kadang-kadang ahli sihir dan kadang-kadang orang gila.
38 Sejarah keseluruhan telah dikompresi ke dalam kalimat ringkas ini. Untuk memahami dengan baik, seseorang harus tahu bahawa Firaun adalah penguasa mutlak pusat tamadun dan budaya dunia yang paling besar pada masa itu dan rakyat di tanah bersebelahan telah dipenuhi oleh kuasa dan kekuatannya. Jelas sekali, apabila dia mungkin telah tenggelam tiba-tiba satu hari di laut bersama dengan tenteranya, acara itu mesti menjadi terkenal bukan sahaja di Mesir tetapi di kalangan semua negara jiran juga. Pada masa ini, kecuali orang-orang yang kerabatnya telah tenggelam, tidak ada orang lain di antara mereka sendiri, atau di negara-negara lain di dunia yang akan meratapi mereka atau menulis dengan elegan pada mereka, atau sekurang-kurangnya akan menyatakan kesedihan dan berkata yang baik dan mulia telah menjadi mangsa bencana. Sebaliknya, apabila dunia menjadi muak dengan kejahatan dan ketidakadilan mereka, setiap orang menghela nafas lega dengan nasib yang patut dicontohi, semua orang mengutuk mereka, dan sesiapa yang mendengar berita ini berkata bahawa orang jahat patut mendapat nasib dengan adil.Dalam Surah Ad-Dukhan perkara yang sama telah dinyatakan, dengan demikian: "Maka langit tidak menangisi mereka maupun bumi." (Untuk penjelasannya, lihat EN 26 dari Surah Ad-Dukhan).
39 Kata yang digunakan untuk angin ini adalah aqim, yang digunakan untuk wanita yang mandul, walaupun secara harfiah ia bermakna kering. Sekiranya makna harfiah diambil maka ia akan menjadi seperti angin panas dan kering yang pada apa pun ia meletup ia menyebabkan ia menjadi sangat kering; dan jika ia diambil dalam pengertian idiomatik ia akan bererti bahawa seperti seorang wanita mandul ia adalah angin tanpa apa-apa manfaat: tidak baik, tidak membawa hujan, tidak membuahi pokok, atau tidak ada manfaat lain yang angin bertiup . Di tempat-tempat lain ia telah menyatakan bahawa angin ini bukan sahaja sia-sia dan kering tetapi ia meniup begitu keras sehingga ia menyapu orang dari tanah dan ia terus marah selama lapan hari dan tujuh malam secara berterusan, sehingga ia meletakkan seluruh tanah `Sisa iklan. (Untuk penjelasannya, lihat EN 20, 21 dari Surah Ha Mim As-Sajdah, dan EN 25 hingga 28 Al-Ahqaf).
40 Para pengulas telah membantah mengenai jeda itu. Hadrat Qatadah mengatakan bahawa ia merujuk pada ayat Surah Hud di mana ia telah dinyatakan bahawa apabila Thamud membunuh unta beliau Nabi Salih, mereka diberi amaran oleh Allah bahawa mereka mempunyai tiga hari lagi untuk menikmati angkat yang kemudiannya mereka akan diselesaikan oleh siksaan. Bertentangan dengan ini, Hadrat Hasan Basri telah menyatakan pendapat bahawa perkara ini telah diucapkan oleh Nabi Salih kepada umatnya pada permulaan misi dan dengan ini dia bermaksud jika mereka tidak mengamalkan cara taubat dan iman, mereka akan diberi waktu untuk menikmati pengorbanan di dunia hanya sampai satu warna yang dilantik, dan kemudian mereka akan disusul oleh siksaan. Kedua dari kedua-dua komentar ini nampaknya lebih tepat, untuk ayat berikut ("Tetapi meskipun demikian mereka menentang perintah Tuhan mereka") menunjukkan bahawa jeda yang disebutkan di sini telah diberikan sebelum penolakan dan mereka melakukannya setelah amaran itu. Sebaliknya, tempoh tiga hari yang disebutkan di Surah Hud telah diberikan setelah orang-orang jahat telah melakukan penentangan akhir yang menjadi penentu dalam pelakon mereka dan menyekat azab mereka selama-lamanya selepas itu
41 Kata-kata yang berbeza telah digunakan untuk penyiksaan ini di tempat-tempat yang berbeza di dalam Al-Qur'an. Di suatu tempat ia telah dipanggil rajfah (sebuah musibah yang mengerikan dan mengejutkan), suatu tempat saihah (bencana yang merosakkan dan bergemuruh), di suatu tempat taghiyah (penderitaan yang paling parah) dan di sini telah digambarkan sebagai sa'iqah (musibah yang menyerang seperti kilat ). Mungkin siksaan ini telah berlaku sebagai gempa bumi yang juga disertai dengan bunyi yang mengerikan.
42 Intisar dari mana perkataan muntasirun dalam asalnya berasal cara untuk menyelamatkan diri dari serangan oleh seseorang dan juga untuk membalas dendam terhadap penyerang.
43 Selepas membentangkan hujah-hujah sejarah 'untuk akhirat, sekarang argumen dari alam semesta sedang dibentangkan dalam bukti yang sama.
44 Kata mesti '(pl musi'un) bermaksud orang yang memiliki kuasa dan sarana, dan juga orang yang dapat memperluas dan mengembangkan sesuatu. Menurut makna yang pertama, ayat ini bermaksud: "Kami telah membina surga ini dengan kekuatan Kami sendiri dan tidak dengan bantuan orang lain, dan pendiriannya tidak lagi berada di luar Kami, maka bagaimanakah anda dapat memahami bahawa Kami tidak dapat untuk mencipta semula? " Mengikut makna yang kedua, maksudnya ialah: "Alam semesta yang besar yang kita ciptakan, bukanlah pekerjaan yang telah selesai, tetapi Kami terus berkembang terus-menerus, dan manifestasi-manifestasi yang baru dan baru dari ciptaan kita muncul di dalamnya setiap saat. anda kemudian berfikir bahawa Pencipta yang luar biasa itu tidak akan dapat mengulangi ciptaan-Nya.
45 Untuk penjelasan, sec EN 18 di atas. Untuk penjelasan lanjut, sec EN 74 Surah An-Naml, EN 29 dari Surah Ya Sin dan 7 hingga 10 EN AzZukhruf
46 Maksudnya, "Segala sesuatu di dunia telah diciptakan berdasarkan prinsip pasangan. Seluruh sistem Alam semesta berfungsi pada prinsip bahawa beberapa hal yang busur melengkapi dan sesuai dengan yang lain, dan kombinasi mereka membawa kepada bentuk baru yang tidak terhitung banyaknya dan kombinasi tidak ada apa-apa di sini sangat unik kerana tidak ada padanan, kerana hakikatnya adalah sesuatu yang menjadi produktif hanya selepas ia telah digabungkan dengan rakan sepadannya. "(Untuk penjelasan lanjut, sec EN 31 dari Surah Ya Sin, dan 'EN 12 dari Az-Zukhruf).
47 Maksudnya, "Penegasan seluruh alam semesta pada prinsip pasangan dan kewujudan segala sesuatu di dunia dalam pasangan adalah kenyataan yang memberi kesaksian kepada keperluan akhirat. Jika anda menganggapnya dengan mendalam, datang kepada kesimpulan bahawa apabila segala-galanya di dunia mempunyai pasangan dan tiada apa yang menjadi produktif tanpa menggabungkan dengan pasangannya, bagaimanakah kehidupan dunia tanpa perlawanan dan pasangan? Pertandingan dan pasangannya semestinya adalah akhirat. akan benar-benar sia-sia. "
Untuk memahami apa yang berikut, seseorang juga harus memahami bahawa perbincangan yang dihadapkan pada pusat di akhirat, tetapi perbincangan ini dan juga. hujah mampu membuktikan keesaan Tuhan. Sama seperti hujah hujan, struktur bumi, penciptaan langit, kewujudan manusia sendiri, kerja yang indah dari hukum pasangan di Alam Semesta, memberi kesaksian kepada kemungkinan dan keperluan akhirat, sehingga mereka juga bersaksi bahawa tidak ada yang tidak berdosa ini dan tidak mempunyai banyak tuhan, tetapi Allah Yang Maha Bijaksana dan Maha Kuasa sahaja Pencipta dan Pencipta dan Pengawalnya. Itulah sebabnya dalam ayat-ayat berikut undangan kepada Keesaan Tuhan sedang dibentangkan berdasarkan argumen-argumen ini. Selain itu, hasil yang tidak dapat dielakkan daripada percaya di akhirat ialah lelaki itu harus melepaskan sikap pemberontakan terhadap Tuhan dan harus mengamalkan cara ketaatan dan penghambaan. Dia tetap berpaling dari Tuhan selagi dia tetap terlibat dalam kepercayaan salah bahawa dia tidak bertanggungjawab di hadapan sesiapa pun dan bahawa dia tidak perlu memberikan pertimbangan tentang perbuatan hidup duniawi kepada sesiapa pun. Apabila salah faham ini dihapuskan, manusia segera menyedari bahawa dia melakukan kesalahan besar dengan menganggap dirinya sebagai tidak bertanggungjawab, dan kesedaran ini mendorongnya untuk kembali kepada Tuhan. Itulah sebabnya selepas menyelesaikan hujah-hujah untuk akhirat, dikatakan: "Oleh itu larilah kepada Allah."
48 Walaupun kalimat ini adalah Firman Allah, pembicara di sini bukanlah Allah melainkan Rasulullah. Sesungguhnya Allah telah menjadikan Rasul-Nya sebagai berkata: "Lariilah kamu kepada Allah; Contoh dari gaya ini terdapat di Surah Al-Quran yang pertama, Surah Al-Fatihah, di mana Firman Allah, tetapi penceramah adalah hamba, yang mengatakan: Iyyaka na `budu wa lyyaka nasta 'in; ihdi-nas sirat al-mustaqim: "Hanya Engkau sembahyang dan kepada Engkau sahaja kami berdoa untuk pertolongan, Tunjukkanlah jalan yang lurus." Sama seperti di sana tidak dikatakan: "Wahai orang-orang yang beriman, berdoalah kepada Tuhan kamu dengan demikian," tetapi konteks itu sendiri menunjukkan bahawa itu adalah suatu permintaan yang Allah ajarkan kepada hamba-hambaNya, maka di sini juga tidak dikatakan; "Wahai Nabi, katakanlah kepada orang-orang ini," tetapi konteks itu sendiri menunjukkan bahawa ia adalah undangan kepada Keesaan Tuhan, yang diucapkan oleh nabi sesuai perintah Allah. Di samping Surah Al-Fatihah, ada beberapa contoh lain dalam gaya ini di dalam Al-Qur'an, di mana walaupun Firman Allah, pembicara di suatu tempat adalah para malaikat dan di mana-mana nabi, dan konteksnya menunjukkan siapa yang Allah bercakap di tempat itu. Sebagai contoh, lihat Surah Maryam: 64-65, As-Saaffat: 159-167, Ash-Shu`ara ': 10.
49 Itulah, "Ini tidak berlaku buat kali pertama bahawa orang-orang memanggil Rasulullah yang dihantar oleh seorang penyihir dan seorang gila ketika mereka mendengar berita akhirat dan undangan kepada Keesaan Allah darinya.Seluruh sejarah kenabian menanggung bukti bahawa sejak Rasul-rasul mula datang untuk bimbingan umat manusia, orang yang jahil telah mengulangi kebodohan yang sama dengan cara yang sama. Mana-mana Rasul datang dan memberi mereka amaran bahawa mereka bukanlah hamba-hamba kepada banyak tuhan tetapi Satu Tuhan sahaja adalah Pencipta dan Dewa dan Master dari nasib mereka, orang yang jahil mengatakan bahawa dia seorang ahli sihir, yang ingin memperdaya dan menyesatkan mereka dengannya sihir. Mana-mana Rasul datang dan memberi amaran kepada mereka bahawa mereka tidak diciptakan dan dibiarkan tidak bertanggungjawab di dunia, tetapi pada akhir pekerjaan mereka, mereka harus mempersembahkan diri mereka di hadapan Pencipta dan Guru mereka dan membuat laporan tentang perbuatan mereka dan akibatnya mereka akan dihadiahkan atau dihukum dengan sewajarnya, orang-orang bodoh berseru bahawa dia adalah seorang gila dan telah kehilangan sebabnya kerana tidak ada yang dapat dibangkitkan selepas kematian. "
50 Itulah, "Hakikat bahawa rakyat negara-negara dan negara-negara yang berbeza menerima sikap yang sama terhadap jemputan para nabi dan menentang mereka dengan cara yang sama pada zaman yang berlainan untuk beribu-ribu tahun tidak dapat disebabkan oleh sebab semua bekas dan generasi yang terakhir telah menyelesaikan dalam satu persidangan bahawa apabila seorang nabi datang dengan mesejnya, dia harus diberikan seperti dan jawapan sedemikian. Kemudian, apa yang boleh menjadi sebab keseragaman sikap dan tingkah laku mereka? Tidak mungkin ada alasan lain untuk ini daripada pemberontakan dan pelanggaran adalah ciri umum mereka. Kerana semua orang yang jahil dari setiap zaman telah berhasrat menjalani kehidupan yang bebas dari pelayanan Allah dan tidak berani akan akauntabilitas-Nya, sesiapa yang memanggil mereka untuk melayani Allah dan menjalani kehidupan yang sadar Tuhan, mereka memberinya satu dan tetap sama jawapannya. "
Ini juga membuktikan kebenaran penting dan ini adalah: Motif yang manusia secara semulajadi dianugerahkan untuk mengamalkan kesilapan dan bimbingan, kebaikan dan kejahatan, keadilan dan ketidakadilan, dan kelakuan lain yang serupa, telah muncul di setiap zaman dan setiap sudut dunia dengan cara yang sama tidak peduli betapa berbezanya bentuk mereka disebabkan oleh kemajuan cara dan sumber. Sama ada lelaki hari ini melawan dengan cara tangki dan pesawat udara dan bom hidrogen dan lelaki zaman purba bertempur dengan batu dan tongkat, motif asas untuk berperang antara lelaki selalu sama. Begitu juga, ateis hari ini mungkin menimbulkan hujah-hujahnya untuk ateisme kerana dia suka, motifnya untuk mengikuti kepercayaan itu sama persis dengan ateis enam ribu tahun yang lalu dan dalam alasannya juga dia tidak pada dasarnya berbeza dari dirinya pendahulu
51 Dalam ayat ini satu kaedah pemberitaan agama telah diajar, yang harus difahami dengan baik. Apabila seorang pengkhotbah kebenaran telah membentangkan mesejnya dengan jelas di hadapan seseorang yang mempunyai argumen rasional, dan juga menghapuskan keraguan dan keberatannya dan menjawab hujah-hujahnya, dia menjadi lega dari kewajibannya untuk membuat kebenaran jelas. Walaupun selepas ini jika orang lain berterusan dalam kepercayaan dan kepercayaannya, tanggungjawab untuk itu tidak terletak pada pengkhotbah kebenaran. Tidak perlu lagi dia mengejar orang yang sama, harus terus menghabiskan waktunya dalam membincangkan perkara-perkara dengannya, dan patut menjadikannya satu titik untuk meyakinkan orang yang sama dengan kebenaran. Malah, pengkhotbah telah melakukan tugasnya; jika lelaki lain tidak yakin, biarkan menyewa sendiri. Sekiranya pendakwah tidak lagi hadir kepadanya, dia tidak boleh dipersalahkan kerana membiarkan seseorang terus terlibat dalam kesilapan, kerana sekarang orang lain sendiri bertanggungjawab terhadap penyimpangan dan kesilapannya.
52 Nabi tidak ditujukan di sini untuk diajar kaedah ini kerana, Allah melarang, dalam khotbahnya dia tidak perlu mengejar orang-orang dan Allah mahu menghalangnya dari fakta ini, alasan sebenar untuk menyatakan kaedah ini ialah apabila seorang pendakwah kebenaran telah melakukan yang terbaik untuk membuat orang-orang memahami mesejnya dengan cara yang rasional dan kemudian melihat tanda-tanda kekejaman yang mereka menarik diri dari mereka, orang-orang menentangnya dan mula menuduh dia tidak peduli dan tidak peduli sedangkan, mereka, seperti yang mereka katakan , ingin membincangkan perkara untuk memahami mesejnya. Fakta, bagaimanapun, adalah bahawa mereka tidak berhasrat untuk memahami apa-apa tetapi hanya untuk melibatkan pendakwah dalam pertengkaran dan membuang masa. Oleh itu, Allah sendiri berkata dalam kata-kata yang jelas: "Menjauhkan diri dari mereka: anda tidak boleh dipersalahkan kerana menunjukkan sikap tidak peduli terhadap mereka." Selepas ini tiada siapa yang boleh menyalahkan nabi yang menurut Kitab yang telah dia bawa dia telah dilantik untuk membuat mereka memahami agamanya: maka mengapa dia tidak menjawab bantahan mereka.
53 Maksudnya: "Aku tidak menciptakan mereka untuk melayani orang lain melainkan untuk khidmat-Ku sendiri, mereka harus beribadah kepada-Ku, kerana Aku Pencipta mereka, padahal tidak ada orang lain yang menciptakan mereka, tidak ada orang lain yang berhak untuk melayani mereka dia, dan bagaimanakah boleh diterima oleh mereka bahawa mereka harus melayani orang lain daripada Aku, Pencipta mereka? " Di sini, persoalannya timbul bahawa Allah Azza wa Jalla bukanlah Pencipta hanya jin dan manusia melainkan seluruh Alam Semesta dan setiap benda di dalamnya. Kemudian, mengapa ia hanya dikatakan mengenai jin dan manusia yang Dia tidak menciptakan mereka untuk melayani orang lain tetapi dari DiriNya? sedangkan setiap makhluk ada di sana untuk melayani Allah. Jawapannya ialah: Di bumi hanya jin dan manusia telah diberi kebebasan agar mereka dapat melayani Allah dalam lingkungan pilihan mereka jika mereka suka; jika tidak, mereka dapat berpaling dari khidmat Allah serta melayani orang lain di samping Hun. Selebihnya makhluk di dunia tidak mempunyai kebebasan semacam ini. Mereka tidak mempunyai apa-apa pilihan yang mereka tidak boleh menyembah dan berkhidmat kepada Allah, atau boleh berkhidmat kepada yang lain. Oleh itu, hanya tentang jin dan manusia yang dikatakan di sini bahawa dengan berpaling dari ketaatan dan penghambaan Pencipta mereka di dalam batas pilihan dan pilihan mereka dan dengan melayani orang lain daripada Pencipta, mereka menentang sifat mereka sendiri. Mereka harus tahu bahawa mereka tidak diciptakan untuk berkhidmat kepada yang lain tetapi Pencipta, dan bagi mereka cara yang betul adalah bahawa mereka tidak harus menyalahgunakan kebebasan yang diberikan kepada mereka, tetapi dalam batas kebebasan ini juga mereka harus melayani Allah secara sukarela kerana setiap zarah badan mereka melayani Dia tanpa sengaja dalam bidang di mana mereka tidak diberikan sebarang kebebasan,
Perkataan `ibadat (perkhidmatan, ibadat) dalam ayat ini tidak digunakan dalam pengertian hanya doa, puasa dan lain-lain ibadah semacam itu supaya seseorang dapat memahami bahawa jin dan manusia telah diciptakan hanya untuk melaksanakan Doa, memerhati yang cepat dan memuji dan memuliakan Allah. Walaupun rasa ini juga termasuk di dalamnya, ini bukanlah erti lengkap. Maknanya yang lengkap adalah bahawa jin dan manusia tidak diciptakan untuk ibadah, ketaatan dan menjalankan perintah dari yang lain tetapi Allah. Mereka tidak berada di sana untuk tunduk kepada yang lain, untuk menjalankan perintah mana-mana yang lain, untuk hidup dalam rasa takut terhadap yang lain, mengikut agama yang diarahkan oleh mana-mana orang lain, untuk melihat mana-mana yang lain sebagai pembuat dan penghancur nasib, dan untuk memohon pertolongan selain Allah untuk pertolongan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 63 dari Surah Saba, EN 2 Az-Zumar, EN 30 dari A1 Jathiyah).
Satu lagi perkara yang secara kebetulan menjadi selimut jelas dari ayat ini adalah bahawa jin arc penciptaan yang berasingan dan bebas daripada lelaki. Ini membawa kesilapan pemikiran orang-orang itu, yang menegaskan bahawa manusia sonik dari kalangan manusia telah dipanggil jin dalam al-Qur'an. Perkara yang sama juga disahkan dan diuji oleh ayat-ayat berikut: AI-An'am: 100, 128, AI-A`raf, 38, 179, Hud: 119, AI-Hijr: 27 hingga 33, Bani Israil: 88, AI-Kahf: S0, As-Sajdah: 13, Saba: 41, Suad: 75, 76, Ha Mim As-Sajdah: 25, AI- Ahqaf: 18, Ar-Rahman: , 56. (Untuk perbincangan lengkap soalan ini, lihat E. N 21 dari AI-Anbiya ', EN 23, 45 An-Naml, EN 24 dari Saba).
54 Maksudnya, "Saya tidak memerlukan apa-apa jenis bantuan dari jin dan manusia: bahawa Ketuhanan saya tidak akan berfungsi jika mereka tidak menyembah Aku: bahawa saya tidak lagi menjadi Tuhan jika mereka berpaling dari khidmat saya. Saya memang tidak memerlukan perkhidmatan mereka, tetapi ia adalah permintaan mereka sendiri bahawa mereka harus melayani saya. Mereka telah diciptakan untuk tujuan ini, dan alam semesta adalah untuk merugikan mereka sendiri. "
Dan dengan berkata: "Saya tidak meminta sebarang rezeki dari mereka dan saya tidak meminta mereka untuk memberi makan kepada saya," ada petunjuk yang halus kepada orang-orang yang telah berpaling dari penyembahan Tuhan di dunia, menyembah, sesungguhnya, berdiri memerlukan ini penyembah mereka. Sekiranya mereka tidak menolong mempertahankan kehebatan mereka, ia tidak berfungsi walaupun selama sehari. Dewa-dewa tidak menyediakan untuk para penyembah tetapi para penyembah menyediakan untuk para dewa. Dewa-dewa tidak memberi makan kepada mereka tetapi mereka makan para dewa. Dewa-dewa tidak melindungi mereka tetapi penyembah itu melindungi tuhan-tuhan. Para penyembah, pada hakikatnya, adalah tenteranya yang melalui fungsi godhead mereka. Di mana pun penyembah-penyembah itu, tuhan-tuhan palsu tidak lagi wujud, atau penyembah-sembah telah menyembah sujud mereka, tuhan-tuhan telah kehilangan semua kemegahan dan kemuliaan mereka dan dunia telah melihat bagaimana mereka tidak berdaya. Semua dewa Allah yang Maha Kuasa adalah satu-satunya Dewa Yang Maha Esa yang berfungsi dengan kuasa dan kekuatan-Nya sendiri, Yang tidak mengambil apa-apa dari hamba-hambaNya, tetapi Ia sendiri memberikan hamba-Nya segala-galanya.
55 Kata matin seperti yang digunakan dalam cara asal yang kuat dan stabil yang tiada siapa yang boleh goncang dan bergerak.
56 "Mereka ... yang salah" Mereka yang telah melanggar realiti dan kebenaran dan sifat mereka sendiri. Konteks itu sendiri menunjukkan bahawa 'orang-orang yang melakukan kesalahan ", di sini membayangkan orang-orang yang melayani orang lain daripada Tuhan Alam semesta, yang tidak percaya pada akhirat, yang menganggap diri mereka tidak bertanggungjawab di dunia, dan telah menafikan Nabi-nabi yang telah berusaha menjadikan mereka memahami realiti.
57 Inilah jawapan kepada permintaan orang-orang kafir: "Mengapa hari kiamat tidak menimpa kami, mengapa ia ditangguhkan?"
Tiada ulasan:
Catat Ulasan