Khamis, 22 Februari 2018

52. Surah At Tur

0 Comments

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


52. Surah At Tur (Gunung)

Statistik

Juz 27 – 51.AzZariyat 31. - 52.AtTur 1-49 – 57.AlHadid 29



Ijaz

Nama 

Ia berasal dari ayat pertama " Wat Tur-i ." [QS52:1] CQ(52:1:1) KK(52:1:1)

Tempoh Wahyu

Dari bukti dalaman mengenai perkara ini, Surah ini juga dinyatakan dalam tahap kehidupan Rasulullah yang sama di Makkah di mana Surah Adh-Dhariyat diturunkan. Semasa meneruskannya, seseorang dapat dengan jelas merasakan bahawa dalam tempoh wahyu itu Rasulullah saw telah dibebaskan dengan bantahan dan tuduhan tetapi tidak ada bukti lagi untuk menunjukkan bahawa penganiayaan yang teruk terhadap kaum muslimin bermula.

Perkara Matter dan Topik

Perkara utama seksyen pertama (ialah 1-28) adalah akhirat. Sebagai hujah untuk kemungkinan, keperluan dan kejadian telah diberikan dalam Surah Adh-Dhariyat, ini belum diulangi di sini. Walau bagaimanapun, bersumpah dengan beberapa realiti dan tanda-tanda yang memberi kesaksian kepada akhirat, ia telah dinyatakan dengan tegas bahawa ia pasti akan berlaku, dan tidak ada kuasa untuk mencegah kejadian itu. Kemudian, ia telah dinyatakan tentang apa yang akan menjadi nasib orang-orang yang menafikannya apabila ia benar-benar berlaku, dan bagaimana orang-orang yang beriman dan mengamalkan cara taqwa dan keadilan sesuai dengannya, diberkati oleh Allah.
Kemudian, di bahagian kedua (ayat 29-49) sikap para ketua Quraish terhadap mesej nabi (keamanan dan rahmat Allah dia) telah dikritik. Mereka memanggilnya ahli sihir, orang gila, atau penyair, dan dengan itu akan menyesatkan orang biasa terhadapnya supaya mereka tidak perlu memberi perhatian serius terhadap mesej yang dikhotbahkannya. Mereka memandang dia sebagai malapetaka yang tiba-tiba turun ke atas mereka dan secara terbuka akan berharap bahawa dia bertemu dengan bencana sehingga mereka melepaskannya. Mereka menuduhnya menyusun Al-Qur'an dengan sendirinya dan membentangkannya dengan nama Allah, dan ini adalah, melarang Allah, penipuan yang dia amalkan. Mereka sering menafikannya, mengatakan bahawa Allah tidak boleh melantik seorang lelaki biasa seperti dia ke pejabat kenabian. Mereka meluahkan perasaan jijik atas jemputan dan mesejnya dan akan menghindarinya seolah-olah dia meminta mereka untuk mendapat ganjaran untuknya. Mereka akan duduk dan mengambil nasihat bersama untuk merangka skim untuk menamatkan misi. Dan semasa mereka melakukan semua ini, mereka tidak pernah menyedari tentang kepercayaan kejahilan mereka yang terlibat dan bagaimana tanpa mementingkan diri dan tulus adalah Muhammad (damai dan berkat Allah) menuntut dirinya untuk melepaskan mereka dari kesilapan mereka.Walaupun mengkritik mereka kerana sikap dan kelakuan ini, Allah telah memberikan mereka soalan-soalan tertentu, satu demi satu, masing-masing adalah satu jawapan kepada beberapa bantahan mereka, atau kritik terhadap beberapa kesilapan. Kemudian, telah dikatakan bahawa ia tidak akan berhasil untuk menunjukkan kepada mereka suatu mukjizat untuk meyakinkan mereka kenabiannya, kerana mereka adalah orang yang degil seperti yang salah menafsirkan apa-apa yang mereka hanya ditunjukkan untuk mengelakkan menguatkan iman.
Pada permulaan seksyen ini dan pada akhirnya, Nabi saw telah diberi arahan bahawa dia harus berterusan terus memberi jemputan dan memberitakan pesannya meskipun terdapat tuduhan dan bantahan dari lawan dan musuhnya, dan harus bertahan dengan sabar dengan sabar sampai penghakiman Allah terjadi. Selain itu, dia telah dihiburkan, seolah-olah mengatakan "Tuanmu tidak meninggalkan kamu sendirian untuk menghadapi musuhmu, setelah meninggikan kamu sebagai seorang Nabi, tetapi Dia sentiasa mengawasi kamu. Oleh itu, bertahanlah setiap kesukaran dengan sabar hingga masa kiamat penghakiman datang, dan mencari melalui memuji dan memuliakan Tuhan anda kuasa yang diperlukan untuk menuntut di jalan Allah di bawah keadaan sedemikian.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-16] Dengan Tur (bukit), dan Buku yang tertulis di atas sebuah gulungan yang indah, dan Rumah yang didiami, dan bumbung yang tinggi, dan laut yang melonjak, 5 siksaan Tuhanmu pasti datang untuk lulus, yang tidak dapat ditolak. 6Pada suatu hari, langit akan bergoncang dan gemetar, dan gunung-ganang akan terbang. 8 Celakalah pada hari itu kepada orang-orang yang mendusta yang hari ini terlibat dalam perdebatan mereka untuk sukan. 9 Pada hari ketika mereka didorong dan dibawa ke Neraka, dikatakan kepada mereka: "Inilah api neraka yang sama sekali kamu tidak menyangkal, katakanlah: sihir ini, atau kamu tidak mengetahuinya? Sekarang terbakar, sama ada anda menanggung dengan sabar atau tidak, semuanya sama untuk anda, anda hanya dibayar berdasarkan perbuatan anda. "
[17-20] Orang-orang benar akan berada di dalam Syurga dan Kebahagiaan, bersukacita dengan apa yang diberikan oleh Tuhan mereka kepada mereka; dan Tuhan mereka akan menyelamatkan mereka dari azab Neraka. 12 (Ia akan dikatakan kepada mereka): "Makan dan minum dengan bersenang-senang sebagai hadiah untuk apa yang kamu lakukan." Mereka akan berbaring di atas sofa, menumpukan satu sama lain, dan Kami akan mempersembahkan mereka kepada jam dengan mata yang cantik. 14
[21-28] Orang-orang yang beriman dan keturunanya juga mengikuti jejak mereka dengan kepercayaan, Kami akan menyatukan mereka kepada keturunan mereka dan tidak akan menghalang mereka dari apa-apa perbuatan mereka. 15Setiap orang adalah janji untuk apa yang dia usahakan. 16 Kita akan terus menyediakannya dengan buah-buahan dan daging, 17 seperti yang mereka inginkan. Mereka bersungguh-sungguh akan lulus dari tangan untuk menyampaikan secangkir wain yang tidak mengandungi perbualan yang tidak baik dan tidak bermoral. 18 Dan akan ada anak-anak muda yang akan dilantik untuk melayani mereka, 19 yang akan menjadi mutiara-mutiara yang indah. Mereka akan beralih kepada satu sama lain dan bertanya (tentang kehidupan duniawi mereka). Mereka akan berkata, "Sebelum ini kami tinggal di kalangan saudara-saudara kita, dengan ketakutan dan ketakutan, 20. Oleh sebab itu, Allah telah melimpah-limpah kepada kami dan telah menyelamatkan kami dari azab angin yang menyengat, sesungguhnya kami berdoa hanya kepada-Nya sebelum kami Hidup, sesungguhnya Dia adalah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. "
[29] Oleh itu, wahai Nabi, teruskan peringatan mereka. Oleh karunia Tuhanmu, kamu bukan seorang tukang ramal atau gila. 22
[30-32] Adakah mereka berkata, "Dia adalah seorang penyair yang kami sedang menunggu giliran nasib buruk?" 23 mereka berkata, "Ya, tunggu, aku juga akan menunggu denganmu." 24 Apakah pikiran mereka memerintahkan mereka untuk berbuat demikian, atau, apakah mereka adalah bangsa yang melampaui segala batas? 25
[33-34] Adakah mereka berkata, "Orang ini sendiri telah membuat Alquran ini" Fakta adalah bahawa mereka tidak mahu percaya. 26 Biarlah mereka mengemukakan wacana seperti itu, jika mereka benar dalam apa yang mereka katakan.27
[35-36] Adakah mereka diciptakan tanpa Pencipta? Atau, adakah mereka pencipta mereka sendiri? Atau adakah mereka telah menciptakan langit dan bumi? Fakta adalah bahawa mereka kurang percaya. 28
[37] Adakah mereka mempunyai harta benda Tuhanmu? Atau, adakah mereka yang mengawal mereka? 29
[38-39] Adakah mereka mempunyai tangga dengan memanjat yang mereka mendengar apa yang berlaku di langit? Kemudian, marilah salah seorang dari mereka yang terdengar membawa bukti yang jelas. Adakah Allah mempunyai anak perempuan dan anak lelaki? 30
[40] Adakah anda meminta mereka untuk apa-apa hadiah yang mereka ditimbang di bawah beban hutang? 31
[41] Adakah mereka mempunyai pengetahuan tentang realiti ghaib yang mana mereka boleh menulis? 32
[42] Adakah mereka bercadang untuk merancang plot? 33 (Jika ya,) plot itu akan mengatasi orang-orang kafir itu sendiri. 34
[43] Adakah mereka mempunyai tuhan selain Allah? Maha Tinggi Allah atas apa yang mereka persekutukan denganNya. 35
[44-47] Walaupun mereka melihat serpihan-serpihan langit jatuh, mereka akan berkata, "ini adalah massa awan yang maju." 36 Oleh itu, wahai Nabi, bawalah mereka kepada diri mereka sendiri sehingga mereka bertemu dengan hari mereka, yang mereka akan dibinasakan, pada hari ketika mereka tidak mempersekutukan mereka dan tidak ada yang dapat menyelamatkan mereka. Dan sebelum itu, orang-orang yang zalim itu menanti azab seksa yang lain, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. 37
[48-49] Bertahanlah dengan sabar, Wahai Nabi, hingga penghakiman Tuhanmu berlalu 38 penglihatan. 39 Mulailah Tuhanmu dengan pujian-Nya ketika kamu bangkit, dan megahlah Dia pada waktu malam juga, dan juga pada pengunduran bintang-bintang. 42
1 Tur bermaksud gunung, dan di-Tur gunung tertentu di mana Allah telah memberkati Nabi Musa dengan tudung Nabi.
2 Pada zaman dahulu, buku-buku dan tulisan-tulisan yang dimaksudkan untuk dipelihara selama bertahun-tahun ditulis pada kulit rusa bukannya kertas. Kulit ini terutama disediakan untuk menulis sebagai kulit yang kurus dan halus dan dipanggil raqq secara terminologi. Orang-orang Yahudi dan Kristian pada umumnya menulis Taurat, Mazmur, Injil dan Buku-buku Nabi pada raqq yang sama supaya mereka dapat bertahan. Di sini, dengan "Buku Terbuka" tersirat koleksi kitab suci yang sama dengan pengikut Kitab. Ia mempunyai larangan yang digambarkan sebagai "Buku Terbuka" kerana ia tidak pupus; ia dibaca dan seseorang dapat dengan mudah mengetahui apa yang ditulis di dalamnya.
3 Menurut Hadrat Hasan Basri, "Rumah yang didiami" bermaksud Rumah Allah, Ka'bah, yang tidak pernah tanpa pelawat dan jemaah haji pada waktu siang dan malam. Walau bagaimanapun, Hadrat Ali, Ibnu Abbas, Ikrimah, Mujahid, Qatadah, Dahhak, Ibn Zaid dan pengulas lain telah menyatakan bahawa ia bermaksud Bait al-ma 'mur (Rumah yang didiami) yang dirujuk Nabi dengan Mi'raj (Ascension), terhadap tembok yang dia telah melihat Nabi Ibrahim berbaring. Mujahid, Qatadah dan Ibn Zaid mengatakan bahawa seperti Ka'bah adalah pusat dan tempat perlindungan bagi semua penyembah Tuhan, begitu juga di setiap syurga Ka`bah yang sama bagi penghuninya yang menduduki kedudukan yang sama bagi para penyembah Allah di sana. Salah satu daripada Ka'bah ini adalah yang menentang dinding yang Nabi saw telah melihat Nabi Ibrahim bersandar pada kesempatan Mi'raj; dan dengan itu Nabi Ibrahim mempunyai pertalian semula jadi, kerana dia sendiri adalah pengasas Ka`bah di bumi. Memandangkan penjelasan ini, ulasan kedua ini tidak menentang komentar yang diberikan oleh Hadrat Hasan Basri, tetapi jika kedua-duanya dibaca bersama, kita dapat memahami bahawa di sini sumpah itu belum pernah diangkat oleh Ka'bah di bumi, tetapi ia juga termasuk sumpah oleh semua Ka'bah yang ada di seluruh alam Semesta.
4 "Atap yang tinggi: langit yang nampaknya tersebar di seluruh bumi seperti peti besi, di sini perkataan ini telah digunakan untuk seluruh alam semesta. (Untuk penjelasan, sec EN 7 dari Surah Qaf).
5 Beberapa makna telah mengharamkan perkataan al-bahr-il-masjur seperti yang digunakan pada asalnya. Beberapa pengulas telah mengambilnya dengan maksud "penuh api"; sonik mengambilnya dalam erti kata "kosong dan tidak diduduki", air yang mungkin telah tenggelam ke bumi; ada yang menganggapnya sebagai "terbatas dan terhad", yang mana ia menyiratkan bahawa lautan telah menghalang larangan supaya airnya tidak tenggelam ke bumi dan tidak menyebar di atas tanah untuk menenggelamkan semua penduduknya. Ada yang mengambilnya dalam erti bercampur dan dicampur kerana di dalamnya mengumpat dan masin, hangat dan sejuk, air bercampur-campur bersama; dan sonik mengambilnya dengan makna melampau dan melonjak. Dua pertama makna ini tidak relevan dengan konteksnya. Kedua-dua negeri yang memecah laut dari dasar laut dan tenggelam air ke bumi dan kemudian dipenuhi dengan api-akan muncul pada Hari Kebangkitan, seperti disebutkan dalam Surah Takvir: 6 dan Infitar: 3. Keadaan-keadaan masa depan ini tidak wujud pada masa kini dan oleh itu tidak boleh diangkat oleh untuk meyakinkan rakyat hari ini tentang kejadian akhirat. Oleh itu, di sini al-bahr il-masjur boleh diambil hanya dengan makna yang terkurung, bercampur, berleluasa dan melonjak.
6 Inilah kebenaran yang mana sumpah telah diangkat oleh lima perkara. 'Siksa azab Tuhanmu' merujuk kepada akhirat, kerana ia akan menjadi azab bagi orang-orang yang menafikan bahawa ia akan datang. Itulah sebabnya ia dipanggil "azab Tuhan kamu" dan bukannya Kebangkitan, atau akhirat, atau Hari Pembalasan Sekarang mari kita perhatikan bagaimana perkara-perkara yang berlebihan yang mana sumpah telah dijanjikan kepada kejadian itu.
Gunung Tur adalah tempat di mana keputusan diambil untuk meninggikan negara yang tertindas dan merendahkan negara yang menindas, dan keputusan ini tidak diambil berdasarkan undang-undang fizikal tetapi berdasarkan Hukum Moral dan Undang-Undang 'Retribusi. Oleh itu, Gunung Tur telah dibentangkan sebagai simbol untuk akhirat. Ini menunjukkan bahawa keputusan untuk meninggikan negara yang tidak berdaya seperti anak-anak Israel dan tenggelamnya penguasa yang kuat dan perkasa seperti Firaun bersama dengan tenteranya, yang diambil dalam malam yang tenang dan tidak dapat dilupakan di Gunung Tur, adalah bukti dari fakta bagaimana sifat Kerajaan Alam semesta menuntut bahawa manusia yang telah dianugerahkan kuasa dan otoritas, harus dikenakan akuntabilitas moral dan dihargai dan dihukum dengan sewajarnya, dan untuk memenuhi permintaan ini secukupnya Hari Perhitungan diperlukan ketika seluruh umat manusia harus berkumpul dan dipanggil untuk mengambil kira perbuatannya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 21 dari Surah Adh-Dhariyat).
Kitab-kitab suci telah 'bersumpah kerana semua nabi yang datang ke dunia dari Tuhan Alam Semesta dan Buku-buku yang mereka bawa memberikan satu berita yang sama di setiap zaman yang diberikan oleh Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) yakni semua manusia dari generasi dahulu dan yang terakhir akan satu hari dibangkitkan dan dibentangkan di hadapan Tuhan mereka dan dihargai dan dihukum menurut perbuatan mereka. Tidak ada Buku syurgawi yang gagal menyatakan bahawa kehidupan ini bukan satu-satunya kehidupan, bahawa manusia tidak akan berakhir dalam debu selepas kematian dan akan ada kebertanggungjawaban dan perhitungan.
"Rumah yang didiami" telah diangkat oleh kerana sebab pada masa itu bangunan Ka'bah Suci adalah suatu tanda yang hebat, terutama bagi orang Arab, yang menunjuk kepada kebenaran para Nabi Allah dan kepada fakta bahawa mereka telah disokong oleh kebijaksanaan Allah Maha Kuasa dan kuasa besar. 2,500 tahun sebelum penyataan ayat-ayat ini seseorang berkunjung ke gunung-gunung ini yang tidak pernah didiami, tanpa sebarang tentera atau ketentuan duniawi, meninggalkan seorang isteri dan anak yang menyusu tanpa bantuan material. Kemudian, sesaat kemudian orang yang sama kembali dan dibina di tempat yang sepi ini menjadi rumah untuk menyembah Allah dan memberi panggilan kepada rakyat untuk datang dan melawat rumah itu sebagai peziarah. Struktur dan panggilan yang sama ini sangat diterima sehingga House menjadi pusat seluruh penduduk Arab. Orang ramai bertindak balas dengan penuh semangat dan ditarik dari setiap sudut negara ke Dewan dengan semangat pengabdian dan dedikasi. Selama 2,500 tahun Rumah ini terus kekal sebagai tempat perlindungan bagi keamanan, sementara darah ditumpahkan di negara itu, tiada siapa yang dapat mengangkat tangannya terhadap orang lain sebaik sahaja orang memasuki sempadan suci; dan kemudian kerana ini House Arabia sangat diberkati dengan empat bulan keamanan sedemikian setiap tahun ketika karavan perjalanan dalam keselamatan penuh, berkembang perdagangan dan pasar diadakan. Kemudian Dewan mengilhami kehebohan sedemikian rupa sehingga selama ini tidak ada tiran yang dapat melihat ke arahnya dengan niat jahat, dan siapa yang berani berbuat demikian telah dirampas oleh murka Allah sehingga ia menjadi objek peringatan bagi orang lain. Keajaiban semacam itu telah disaksikan oleh orang-orang sendiri hanya 45 tahun sebelum penyataan ayat-ayat ini, dan kebanyakan mereka yang telah menyaksikannya masih memakai dan tinggal di kota ketika ayat-ayat tersebut dibacakan kepada penduduk Makkah . Apakah bukti yang lebih besar yang ada di sana bahawa nabi-nabi Allah tidak pernah mengucapkan kata-kata kosong? Mereka melihat dengan mata mereka yang orang lain tidak melihat; mereka bercakap secara bebas tentang realiti seperti yang tidak dapat difahami oleh orang lain oleh akal; mereka terlibat dalam kerja-kerja yang mungkin dilihat sebagai kegilaan oleh dunia kontemporari tetapi mungkin akan menakutkan rakyat yang datang berabad-abad kemudian. Apabila orang-orang berkaliber itu telah sebulat suara telah memberi dalam setiap zaman berita bahawa Kebangkitan akan berlaku dan akauntabiliti akan berlaku, itu akan menjadi kegilaan yang semata-mata untuk merendahkannya sebagai kebanggaan orang yang gila
Bumbung yang tinggi (langit) dan lautan yang suram telah diangkat oleh, kerana kedua-duanya adalah penunjuk kepada kebijaksanaan Allah dan kuasa-Nya, dan kebijaksanaan dan kuasa yang sama membuktikan kemungkinan akhirat dan kejadian dan keperluannya. Adapun langit sebagai penunjuk yang telah kita jelaskan di E. N. 7 dari Surah Qaf di atas. Bagi lautan, sesiapa yang menganggapnya dengan minda yang tidak berat sebelah akan memberi keterangan bahawa penyediaan air dalam kelimpahan sedemikian di bumi adalah dengan sendirinya satu karya yang luar biasa yang tidak boleh disebabkan oleh kemalangan atau peluang. Ini juga membuktikan bahawa tidak mungkin sistem sedemikian sempurna boleh datang secara kebetulan dan mayat-mayat setiap spesies boleh dibuat dengan tepat mengikut kedalaman di mana ia harus hidup. Airnya telah dibuat salin supaya mayat berjuta-juta haiwan yang mati di dalamnya setiap hari tidak membusuk. Airnya telah ditahan pada tahap tertentu dengan cara yang ia tidak tenggelam ke dalam perut bumi melalui lubang dan lubangnya, dan tidak merebak di atas tanah untuk menenggelamkannya, tetapi telah diperiksa pada tahap yang sama selama berjuta-juta tahun . Kerana kewujudan stor besar air ini hujan disusun di bahagian kering bumi, di mana panas matahari dan peredaran angin bekerja sama dengan keteraturan penuh. Kemudian lautan yang dihuni dengan kehidupan dan penciptaan di dalamnya dari pelbagai jenis makhluk telah memberi manusia keuntungan yang diperolehnya daripadanya makanan dan keperluan lain dalam jumlah besar.Kemudian yang diperiksa dan dihalang kepada batas telah melahirkan benua dan pulau-pulau yang merupakan rumah manusia, dan menjadi berpegang pada dan mematuhi beberapa undang-undang tetap sehingga menjadi mungkin orang dapat menavigasi kapalnya di dalamnya. Susunan semacam itu tidak mungkin wujud tanpa kebijaksanaan yang Maha Bijaksana dan kuasa Penguasa Mutlak, dan juga hubungan yang mendalam ini yang mengikat kepentingan manusia dan makhluk-makhluk lain bumi dengan susunan lautan ditubuhkan secara rawak. Sekarang, jika ini adalah bukti yang tidak dapat dinafikan bahawa Allah Yang Maha Bijaksana dan Maha Kuasa telah menciptakan laut yang luas dan melonjak, serta payau selain membuat banyak pengaturan lain untuk tujuan menyelesaikan manusia di bumi, orang itu akan menjadi bodoh, yang mengharapkan bahawa Tuhan Yang Maha Bijaksana akan membuat pengaturan bagi manusia agar dia harus menanam tanamannya dari lautan dan memberikannya rezekinya dengannya tetapi tidak akan pernah bertanya kepadanya tentang bagaimana ia kembali terima kasih setelah makan ketentuan-Nya, dan Dia akan memberikan manusia kuasa itu dia harus menjalankan kapalnya di permukaan laut tetapi tidak akan mempersoalkan dia sama ada dia telah menjalankan kapal demi kebenaran, keadilan dan keadilan, atau melakukan rompakan. Demikian juga, ia juga menjadi kebodohan semata-mata untuk membayangkan bahawa Penguasa Mutlak Kuasa siapa penciptaan lautan yang indah adalah tanda kecil, tidak penting, Siapa yang telah memeriksa dan menahan air besar ini di atas dunia yang digantung yang bergerak di angkasa, Siapa yang telah membubarkan sejumlah besar garam di dalamnya, Siapa yang telah menciptakan pelbagai jenis makhluk di dalamnya, dan telah mengatur rezekinya di dalamnya, Yang membawa berbilion kekalahan air darinya setiap tahun melalui angin dan menyebabkannya jatuh secara teratur sebagai hujan di jutaan batu persegi tanah kering, menjadi tidak berdaya dan tidak berdaya setelah mencipta manusia sehingga Dia tidak dapat membangkitkannya lagi.
7 Kata maut pada asalnya digunakan untuk memutar, mendidih, berkedip, berputar, berayun dan bergerak ke hadapan dan ke belakang. Objek yang menggambarkan keadaan langit pada Hari Kebangkitan dalam kata-kata ini adalah untuk memberikan idea bahawa sistem langit pada Hari itu akan menjadi sangat kecewa, dan apabila seorang pemerhati akan melihat ke langit, ia akan merasa bahawa corak dan perintah tetap yang selalu digunakan untuk hadir, telah dipecahkan dan terdapat gangguan, kekeliruan dan kekacauan di setiap sisi.
8 Dengan kata lain, tarikan bumi yang memelihara gunung di tempatnya, akan menjadi longgar, mereka akan dicabut dan mula terapung di angkasa seperti awan.
9 Ini bermakna mereka mengejek dan mengejek berita Kebangkitan, Akhirat, Syurga dan Neraka apabila mereka mendengarnya daripada Nabi, dan bukannya menganggapnya secara serius mereka hanya membantah untuk keseronokan dan hiburan. Perbincangan mereka tentang akhirat tidak dimaksudkan untuk memahami realiti, tetapi hanya untuk menghibur diri mereka sendiri, dan mereka sama sekali tidak menyedari nasib yang mereka dituju.
10 Ketika itu, "Ketika Rasul-rasul di dunia memberi peringatan kepadamu tentang Neraka ini, kamu berkata bahawa hanya dengan sihir yang mereka menipu kamu, katakanlah: Neraka ini yang kamu alami sihir sihir, atau kamu masih tidak melihat bahawa anda sebenarnya telah bertemu dengan Neraka yang sama yang telah diramalkan kepada kamu? "
11 "Orang-orang yang soleh": orang-orang yang percaya kepada berita yang diberikan oleh para Nabi dan yang menjaga diri mereka di dunia itu sendiri dan menahan diri dari pemikiran dan perbuatan yang membuat manusia menjadi neraka.
12 Seolah-olah tidak perlu menyebutkan seseorang yang diselamatkan dari Neraka selepas dikatakan bahawa dia akan dimasukkan ke Syurga, tetapi di beberapa tempat dalam Al-Qur'an kedua-dua perkara tersebut telah disebut secara berasingan kerana seseorang diselamatkan dari Neraka adalah dengan sendirinya suatu rahmat yang besar. Dan kata-kata, "Tuhan mereka akan menyelamatkan mereka dari azab Neraka", adalah kiasan kepada kebenaran bahawa manusia yang diselamatkan dari Neraka mungkin hanya melalui rahmat dan karunia Allah; jika kelemahan manusia menyebabkan kelemahan seperti itu berlaku dalam kerja semua orang bahawa jika Allah tidak mengabaikan mereka dengan rahmat-Nya dan sebaliknya memutuskan untuk menanggung dia akauntabiliti, tidak ada yang dapat menyelamatkan dirinya dari hukuman-Nya. Itulah sebabnya walaupun masuk ke dalam Syurga adalah limpah kurniaan yang besar dari Allah, dia diselamatkan dari Neraka tidak kurang rahmat.
13 Di sini, perkataan "dengan menikmati" mengandungi makna yang luas dalam dirinya sendiri. Di dalam Syurga apa sahaja yang diterima oleh manusia, dia akan memilikinya tanpa sebarang buruh dan kesusahan. Tidak akan ada persoalan tentang rezekinya dalam bekalan yang tidak seberapa. Manusia tidak perlu menghabiskan apa-apa untuknya. Ia akan tepat mengikut keinginan dan pilihannya dan rasa. Dalam apa jua kuantiti dan bila-bila masa dia menginginkannya, ia akan disediakan. Dia tidak akan tinggal di sana sebagai tetamu yang dia mungkin merasa malu untuk meminta sesuatu, tetapi segala-galanya akan menjadi balasan dari perbuatan seumur hidupnya dan buah buruhnya sendiri. Dia makan dan minum apa pun tidak akan menyebabkan penyakit apa pun dan dia tidak akan makan untuk memuaskan kelaparan atau untuk hidup tetapi hanya demi kesenangan. Manusia akan dapat memperoleh keseronokan yang banyak daripadanya seperti yang dikehendakinya tanpa rasa takut akan gangguan pencernaan, dan makanan yang dimakan tidak akan menghasilkan apa-apa kotoran. Oleh itu, makna makan dan minum "dengan menikmati" di Syurga adalah jauh lebih luas dan megah daripada apa yang difahami olehnya di dunia.
14 Untuk penjelasan, lihat E. N. 20, 29 dari Surah As-Saaffat, dan E. N. 42 daripada Ad-Dukhan.
Tema ini telah disebutkan dalam Surah Ar-Ra`d: 23 dan Al Mu'min: 8 di atas, tetapi di sini terdapat berita gembira yang lebih baik. Dalam ayat Surah Ar-Ra'd hanya banyak yang dikatakan: "Mereka akan memasuki mereka (Taman) bersama orang-orang yang soleh dari antara nenek moyang mereka, isteri dan keturunannya," dan dalam Surah AI-Mu'min: " malaikat memohon ampun bagi orang-orang yang beriman, mereka berkata Tuhan kami ... (mengakui juga di dalamnya) dari ibu bapa dan isteri mereka dan anak-anak yang benar. " Di sini, apa yang dikatakan di samping adalah: Jika anak-anak mengikuti jejak langkah nenek moyang mereka dengan iman, mereka akan bergabung dengan mereka di surga walaupun mereka tidak layak, berdasarkan perbuatan mereka, yang tinggi pangkat yang dapat dicapai oleh para penatua atas dasar kepercayaan dan perbuatan mereka yang unggul, dan penyertaan ini tidak akan menjadi semacam kunjungan dan pertemuan yang kadang-kadang tetapi mereka akan diserahkan secara kekal bersama mereka di Surga seperti yang ditegaskan oleh kata-kata: alhaqna bi -him. Demi kepuasan lebih lanjut telah dinyatakan: "Untuk bergabung dengan anak-anak mereka, ibu bapa tidak akan diturunkan dan dikurangkan pangkat, tetapi untuk bergabung dengan penatua mereka pangkat anak-anak akan ditingkatkan dan ditinggikan ".
Di sini, harus diingat bahawa berita ini telah diberikan berkenaan dengan anak-anak yang mencapai kematangan secara sukarela memutuskan untuk mengesahkan iman dan kehendak mereka sendiri diikuti dengan jejak langkah dari nenek moyang mereka yang benar. Bagi orang-orang yang beriman, yang mungkin telah meninggal dunia sebelum mencapai kematangan, tidak ada persoalan kepercayaan atau ketidakpercayaan, ketaatan atau ketidakpatuhan, kerana mereka akan dimasukkan ke Syurga secara automatik dan akan diserah bersama dengan ibu bapa mereka menjadi keselesaan mata bagi mereka.
16 Di sini, metafora rahn (janji) sangat bermakna. Sekiranya seseorang mengambil pinjaman daripada seseorang, dan pemiutang menyimpan beberapa barang kepunyaan penghutang sebagai ikrar dengan dirinya sebagai jaminan untuk pembayaran haknya, penghutang itu tidak boleh menebus janjinya melainkan dia membayar hutangnya; dan jika dia tidak menebus ikrarnya dalam had masa yang ditetapkan, artikel yang dicagarkan itu dilucutkan. Sifat hubungan antara manusia dan Tuhan telah dibandingkan di sini untuk keadaan ini. Peruntukan, kuasa, keupayaan dan kewibawaan yang diberikan Tuhan kepada manusia di dunia adalah hutang yang diberikan oleh Guru kepada hamba-Nya, dan sebagai jaminan untuk hutang ini, diri manusia adalah ikrar dengan Allah. Sekiranya manusia dengan menggunakan peruntukan dan kuasa dan kuasa dengan cara yang betul menghasilkan kebaikan yang hutangnya dibayar, dia akan menebus barang yang dicagarkan, iaitu diri sendiri, jika tidak, ia akan dilucutkan. Perkara ini telah dikatakan dengan segera selepas ayat yang terdahulu kerana walaupun orang yang beriman itu sendiri adalah orang yang berpangkat sangat tinggi, anak-anak mereka tidak boleh menebus janji mereka melainkan mereka menebus diri mereka dengan buruh dan usaha mereka sendiri. Penghasilan nenek moyang tidak dapat menebus anak-anak.Walau bagaimanapun, jika anak-anak mampu menebus diri mereka dengan iman mereka sedikit demi sedikit dengan mengikuti nenek moyang mereka yang setia dalam jejak mereka, maka itu adalah rahmat dan karunia Allah yang di surga Ia dapat meninggikan mereka dari golongan yang lebih rendah untuk bergabung dengan mereka ibu bapa di peringkat lebih tinggi. Yang baik yang dilakukan oleh nenek moyang boleh memberi manfaat kepada kanak-kanak hanya setakat ini, tetapi jika oleh perbuatan mereka sendiri mereka layak Neraka, tidak mungkin mereka boleh diterima masuk ke Syurga demi nenek moyang. Perkara lain yang dapat disimpulkan daripada ayat ini adalah bahawa anak-anak yang kurang baik yang bergabung dengan nenek moyang mereka yang lebih baik tidak sebenarnya hasil dari pekerjaan anak-anak tetapi dari nenek moyang mereka. Mereka berdasarkan perbuatan mereka akan menerima anugerah yang anak-anak mereka bergabung dengan mereka untuk menjadi keselesaan mata untuk mereka. Itulah sebabnya Allah tidak akan menurunkan pangkat mereka untuk menyertai mereka dengan anak-anak mereka tetapi akan mengangkat pangkat anak-anak untuk bergabung dengan mereka, supaya kesempurnaan berkat Allah kepada mereka tidak dicemari oleh kesusahan yang mungkin mereka menderita kerana ketiadaan anak-anak mereka jauh.
17 Dalam ayat ini, ada menyebutkan penyerahan syurga dengan setiap jenis daging secara amnya, dan dalam Surah AI-Waqi'ah telah dikatakan: "Mereka akan dihidangkan dengan daging burung-burung." Kita tidak tahu apa sebenarnya daging ini. Tetapi seperti dalam beberapa ungkapan Al-Quran dan dalam beberapa hadith, telah dikatakan tentang susu surga yang tidak akan diambil dari udders haiwan, dan tentang madu syurga ia telah dikatakan bahawa ia akan tidak dihasilkan oleh lebah, dan tentang wain Syurga dikatakan tidak akan dibuahi buah bau busuk, tetapi hal-hal ini akan mengalir keluar dari mata air ke dalam kanal dengan kuasa Allah, sehingga dapat diperdebatkan oleh analogi bahawa daging ini juga tidak akan diperoleh dari binatang yang disembelih tetapi ini juga akan menjadi produk semulajadi. Allah yang dapat menghasilkan susu dan madu dan wain langsung dari zat-zat duniawi juga dapat menghasilkan daging yang enak setiap jenis dari zat yang sama, yang bahkan harus melampaui daging binatang dalam rasa dan kegembiraan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 25 dari Surah AsSaat, 21 hingga 23 dari Surah Muhammad).
18 Sekalipun, wain Syurga tidak akan memabukkan bahawa mereka harus mabuk dan bercakap tidak masuk akal, atau menggunakan bahasa kasar, atau berperilaku dan berkelakuan tidak sopan sebagai peminum. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 27 As-Saaffat).
19 Di sini, perkataan yang digunakan adalah ghilman-ul lahum dan bukan ghilman-u-hum. Sekiranya ghilman-u-hum telah digunakan, ia bermakna bahawa hamba-hamba mereka di dunia akan dijadikan hamba mereka di surga juga;sedangkan sesiapa dari dunia pergi ke Syurga, akan pergi ke sana atas dasar pekerjaan dan haknya sendiri, dan tidak ada alasan bahawa setelah masuknya di Syurga dia dapat dijadikan pelayan dari tuan yang sama yang telah dia berkhidmat di dunia. Tetapi ia juga boleh menjadi seorang hamba kerana perbuatannya dapat mencapai pangkat yang lebih tinggi daripada tuannya di Syurga. Oleh itu, dengan menggunakan ghilman-ul-lahum tidak ada ruang yang ditinggalkan untuk kecurigaan ini Perkataan ini memberikan penjelasan bahawa ini akan menjadi budak lelaki yang akan dilantik secara eksklusif untuk perkhidmatan mereka di Syurga. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 26 dari Surah As-Saffat).
20 Itulah, "Kami tidak lalai dan menjalani kehidupan yang bebas dari kesenangan dan keselesaan, tetapi kami selalu berjaga-jaga agar kami tidak melakukan kejahatan yang dapat dipertanggungjawabkan di hadapan Allah." Di sini, sebutan "... hidup di antara saudara-saudara kita, dalam ketakutan dan ketakutan," khususnya, telah dibuat kerana alasan bahawa lelaki melakukan kejahatan kebanyakannya apabila dia sangat mendalam dalam mengatur kemudahan dan keselesaan untuk anak-anaknya dan cuba membuat masa depan mereka selamat dan bahagia. Untuk tujuan yang sama dia memperoleh perkara yang dilarang dengan cara yang dilarang, merampas hak orang lain dan membuat rencana jahat. Itulah sebabnya penghuni Syurga akan berkata satu sama lain: "Yang menyelamatkan kita dari kejahatan di akhirat adalah bahawa ketika hidup di antara keluarga kita, kita tidak menganggap begitu banyak kesenangan hidup dan masa depan yang indah bagi mereka kerana mengelakkan diri mereka dari kaedah dan cara yang boleh merosakkan hidup kita di akhirat dan bahawa kita tidak boleh memimpin anak-anak kita juga dengan cara yang mungkin menjadikan mereka layak mendapat azab Allah.
21 Perkataan samum dalam asalnya bermaksud panas, angin terik; di sini ia menyiratkan gelombang angin panas yang akan timbul dari Neraka.
22 Setelah menggambarkan tempat kejadian di akhirat, alamat itu kini berubah menjadi kegelisahan dari kafir Makkah yang mana mereka menentang mesej Rasulullah (yang menjadi damai): Ayat ini walaupun nampaknya ditujukan kepada nabi sebenarnya dimaksudkan untuk orang-orang kafir melalui dia. Setiap kali dia bercakap tentang Kebangkitan dan perhimpunan bersama umat manusia, dan akauntabilitas, dan menimpakan ganjaran dan hukuman, dan Syurga dan Neraka dan membacakan ayat-ayat al-Qur'an yang menyokongnya, dengan tuntutan bahawa dia menerima maklumat itu dari Allah dan bahawa Firman Allah yang telah diturunkan kepada-Nya, pemimpin-pemimpin mereka dan para pemimpin agama dan orang-orang yang jahat, tidak mendengarkan mereka dengan serius dan tidak mahu orang lain "memberi perhatian kepadanya. Oleh itu, mereka kadang-kadang mengejeknya mengatakan bahawa dia adalah seorang ahli sihir, atau seorang penyair, atau bahawa dia adalah seorang gila, atau dia mengarang benda-benda aneh itu sendiri dan mempersembahkannya sebagai wahyu dari Allah hanya untuk menarik perhatian orang-orang. Mereka berpendapat bahawa dengan menyampaikan ucapan demikian terhadapnya mereka akan dapat mencetuskan syak wasangka di antara orang-orang di sekelilingnya dan dengan itu akan menjadikan khotbahnya tidak berkesan dan sia-sia. Mengenai ini dikatakan: "Wahai Nabi, sesungguhnya kebenaran adalah s ame yang telah dibentangkan dari awal Surah hingga ke tahap ini. Sekiranya orang-orang ini memanggil kamu seorang ahli sihir dan orang gila kerana perkara-perkara ini, janganlah kamu memikirkannya tetapi hendaklah terus membangkitkan rakyat dari kebiasaan mereka dan memberi amaran kepada mereka tentang realiti, kerana oleh rahmat Tuhan kamu tidak. "
Perkataan kahin (ahli sihir) dalam bahasa Arab digunakan untuk ahli astrologi, tukang sihir dan orang bijak. Dalam zaman kejiwaan pra-Islam ia adalah profesi penuh. Para ahli sihir mendakwa, dan orang-orang yang beriman itu berfikir dan percaya, bahawa mereka tahu takdir rakyat, atau mereka mempunyai hubungan istimewa dengan roh-roh, syaitan-syaitan dan jin yang mereka tahu tentang realiti yang tidak kelihatan. Sekiranya sesuatu telah hilang, mereka dapat mengetahui di mana ia terletak; jika kecurian berlaku di suatu tempat, mereka dapat memberitahu siapa pencuri itu; dan mereka boleh meramalkan takdir. Orang ramai datang ke sana, dan mereka akan memberitahu mereka perkara-perkara yang tidak kelihatan sebagai pertukaran untuk hadiah dan persembahan. Mereka kadang-kadang akan melawat bandar-bandar dan kampung-kampung dan akan menangis mengenai profesion mereka supaya rakyat mungkin menghampiri mereka. Mereka mempunyai cara dan cara dan kemunculan mereka sendiri yang mana mereka menjadi mudah dikenali. Bahasa yang mereka gunakan juga berbeza daripada ucapan umum rakyat. Mereka akan mengucapkan kalimat-kalimat rhymed dan rhythmical dengan loghat dan modulasi yang lazim dan secara amnya menggunakan ayat-ayat samar-samar dan samar-samar yang mana setiap orang dapat menarik maksudnya sendiri. Ketua-ketua Quraish untuk menipu orang biasa menuduh Nabi (yang menjadi damai) sihir hanya kerana alasan bahawa dia memberi berita tentang realiti yang busur tersembunyi dan klaimnya adalah bahwa seorang malaikat dari Allah datang untuk mendedahkan berita itu kepadanya, dan Firman Allah yang sedang dipersembahkannya juga dipalsukan. Tetapi tidak seorang pun di Arab dapat ditipu oleh tuduhan ini kerana tidak ada yang tidak menyedari profesion ahli sihir dan cara dan penampilan umum mereka serta bahasa dan perniagaan mereka. Semua orang tahu apa yang mereka lakukan, mengapa orang-orang melawat mereka, apa yang mereka beritahu mereka, ayat-ayat termodulat yang mereka sebutkan dan apa perkara yang terkandung di dalamnya. Kemudian, di atas semua, tidak mungkin seorang ahli sihir akan bangkit dengan kepercayaan yang menentang kepercayaan bangsa yang berleluasa dan akan berusaha untuk terus memberitakannya dengan risiko sendiri. Oleh itu, tuduhan sihir ini tidak berlaku kepada Nabi (sama ada damai) sama sekali dan tidak seorang pun di Arab yang mempunyai akal sehat boleh ditipu olehnya.
Begitu juga orang-orang kafir Makkah juga menuduh dia kegilaan hanya untuk kepuasan mereka sendiri, sama seperti beberapa ulama Barat yang tidak tahu malu pada hari ini untuk memuaskan kebencian dan permusuhan mereka terhadap Islam, mendakwa bahawa, Allah melarang, nabi menjadi perdamaian) mempunyai padanan epilepsi dan apa sahaja yang diucapkan sewaktu sambutan itu diambil sebagai Wahyu Ilahi oleh rakyat. Tidak ada orang yang bijak pada masa itu menganggap tuduhan-tuduhan yang tidak masuk akal itu sebagai perhatian, dan sesiapa sahaja yang membaca Qur'an dan mengkaji kebaikan kepimpinan dan bimbingan nabi yang percaya bahawa ini adalah produk yang sesuai dengan epilepsi.
23 Maksudnya, "Kami sedang menunggu dia ditimpa malapetaka supaya kami melepaskannya." Mungkin mereka berpendapat bahawa sejak Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) menentang dewa-dewa mereka dan menafikan kekuatan ghaib mereka, dia akan jatuh di bawah laknat sesetengah dewa, atau beberapa penyembah berani tuhan akan menamatkannya.
24 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Saya juga akan melihat sama ada keinginan anda telah dipenuhi atau tidak;" dan
(2) "Saya juga menunggu untuk melihat siapa yang pergi ke azabnya, kamu atau saya"
25 Dalam kedua-dua ayat ini, keseluruhan propaganda lawan telah dipaku, dan mereka telah didedahkan sepenuhnya. Penyebab ringkas ini ialah: Ketua-ketua dan penatua Qaraish ini menimbulkan orang yang bijak, tetapi inteleknya memberitahu mereka bahawa mereka harus memanggil seorang penyair ketika dia bukan seorang penyair, dan memanggilnya seorang gila ketika ia terkenal kebijaksanaannya di kalangan rakyat, dan menggubahnya sebagai ahli sihir apabila dia tidak mempunyai persaingan yang paling jauh dengan sihir? Kemudian, jika anda lulus penghakiman ini hanya berdasarkan akal dan akal, anda sepatutnya telah meluluskan satu penghakiman, dan tidak banyak pertimbangan bertentangan secara serentak. Lagipun, bagaimanakah seseorang dan orang yang sama dapat menjadi penyair dan gila dan ahli sihir pada satu masa dan sama? Sekiranya dia gila, dia tidak boleh menjadi ahli sihir atau penyair. Jika dia seorang ahli sihir, dia tidak boleh menjadi seorang penyair, dan jika dia seorang penyair, dia tidak boleh menjadi ahli sihir, kerana bahasa dan cerita dan tema puisi agak berbeza dari bahasa dan tema sihir.Orang yang mengetahui perbezaan antara puisi dan sihir tidak mungkin memanggil dan menganggap wacana yang sama baik sebagai puisi dan sebagai sihir pada satu masa yang sama. Oleh itu, adalah jelas bahawa perkara-perkara yang bercanggah ini dikatakan menentang Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) bukan berdasarkan akal dan akal tetapi hanya disebabkan oleh ketakwaan dan ketegangan, dan ketua-ketua besar bangsa yang dibutakan oleh prasangka mereka dan permusuhan adalah menaikkan tuduhan tidak masuk akal yang tidak dapat dianggap sebagai orang yang serius sebagai layak mendapat perhatian. (Untuk penjelasan lanjut, sila lihat EN 104 dari Al A'raf, EN 3 dari Surah Yunus, EN 53, 54, Bani Isra'il, EN 130, 131, 140, 14_2-144 Ash-Shu'ara '.
26 Dengan kata lain, ini bermakna ini: Orang Quraish yang berfikir bahawa Muhammad (yang menjadi damai) sendiri adalah pengarang Al-Quran yang mengetahuinya dalam hati mereka yang paling dalam bahawa ia tidak boleh menjadi kata-katanya, dan yang lain juga yang bahasa ibunya adalah bahasa Arab bukan hanya dengan jelas merasakan bahawa ia adalah lebih luhur dan lebih hebat daripada ucapan manusia tetapi salah seorang daripada mereka yang mengetahui Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) secara peribadi tidak pernah dapat mengesyaki bahawa ini sebenarnya adalah perkataan dan ucapannya sendiri. Oleh itu, perkara yang jelas adalah bahawa mereka yang menganggap pengarang Al-Quran kepada nabi tidak, sebenarnya, ingin mengesahkan iman. Itulah sebabnya mereka mencipta alasan-alasan palsu yang salah satunya adalah alasan ini. (Untuk penjelasan lanjut, sila lihat EN 21 dari Yunus, E N 12 dari Al-Furqan, E N 64 dari AlQasas, EN 88,89 Al-Ankabut EN, 1 hingga 4 As-Sajdah, EN 54 dari Ila Mim As-Sajdah, 8 hingga 10 Al-Ahqaf EN).
27 Maksudnya, 'Bukan hanya Qur'an yang bukan perkataan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) tetapi kebenaran' adalah bahawa ia bukan manusia sama sekali; ia adalah di luar kuasa manusia untuk mengarang dan menghasilkannya. Jika anda fikir ia adalah manusia, anda dicabar untuk menghasilkan sejenisnya, yang sepatutnya juga manusia. "Cabaran ini telah diberikan tidak hanya kepada orang Quraish tetapi kepada semua orang kafir dunia pertama sekali dalam ayat ini, kemudian ia diulang tiga kali di Makkah dan akhirnya di Madinah. (Lihat Yunus: 38, Hud: 13, Bani Isra'il: 88, Al-Baqarah: 23) Tetapi tidak ada seorangpun yang dapat berani menghadapi tantangan Al-Quran pada masa itu, dan tidak ada orang lain yang sejauh ini mampu mengarang dan menghasilkan karya buatan manusia seperti Al-Quran.
Sesetengah orang kerana kurang memahami sifat sebenar cabaran ini, mengatakan bahawa untuk tidak membicarakan Al-Qur'an, tiada siapa yang mempunyai kuasa menulis prosa atau mengarang puisi dengan gaya orang lain.Homer, Rumi, Shakespeare, Goethe, Ghalib, 'Tagore, Iqbal, semuanya unik dalam gaya mereka: ia tidak ada kuasa untuk menghasilkan puisi seperti mereka dengan tiruan. Mereka yang memberikan jawaban ini kepada cabaran Al-Quran, sebenarnya, terlibat dalam salah faham bahawa makna 'membiarkan mereka kemudian menghasilkan wacana seperti itu ", adalah satu cabaran bagi manusia untuk menulis dan menulis buku seperti Al-Qur'an, dalam gaya Al-Quran; sedangkan ia tidak menyerupai kemiripan dalam gaya kesusasteraan tetapi ia menyiratkan ini: Membawa buku yang sublimiti dan mutu dan pangkat yang sama, bukan hanya dalam bahasa Arab tetapi dalam bahasa apa pun dunia, yang mungkin dianggap sebagai perlawanan bagi Al-Qur'an berkenaan dengan ciri-ciri yang mana Kami adalah satu keajaiban. Berikut ini adalah ringkas beberapa ciri utama yang mana Al-Quran telah menjadi mukjizat sebelum kerana ia adalah keajaiban hari ini:
(1) Al-Qur'an ialah model kesusasteraan bahasa yang paling tinggi dan paling sempurna di mana ia diturunkan. Tiada perkataan dan tiada ayat dalam keseluruhan Buku adalah sub-standard. Apa-apa tema telah dibentangkan di dalamnya, telah dibentangkan dalam perkataan yang paling sesuai dan dalam gaya yang paling sesuai. Satu dan tema yang sama telah dibentangkan berulang-ulang tetapi setiap kali dalam gaya baru mengelakkan kecacatan pengulangan di mana-mana. Seluruh Buku, dari awal hingga akhir, ditetapkan dalam kata-kata pilihan, seperti permata pahat dan digilap, yang tidak boleh diganti. Wacana sangat mengesankan bahawa tiada seorang pun yang tahu bahasa itu, walaupun dia seorang yang tidak percaya, dapat membantu dipindahkan ke ecstasies apabila mendengarnya. Walaupun selepas 1,400 tahun Buku ini masih menjadi model kesusasteraan bahasa Arab dan tidak ada buku bahasa Arab lain yang boleh mendekatinya dalam kecemerlangan sastera untuk tidak membicarakannya, Bukan hanya ini: Buku ini telah menguasai bahasa Arab yang walaupun selepas laluan 14 berabad-abad taraf kecantikan dan kefasihan bahasa ini adalah sama yang telah ditetapkan olehnya; sedangkan dalam bahasa jangka masa yang panjang berubah dari pengiktirafan. Tiada bahasa lain di dunia yang kekal dalam keadaan yang sama sejauh mana ejaan dan tulisannya, idiom, peraturan bahasa dan penggunaannya berkenaan. Tetapi hanya kuasa al-Qur'an yang telah memegang bahasa Arab di tempat masing-masing ungkapan itu masih digunakan dalam kesusasteraan Arab;kesusasteraannya masih merupakan kesusasteraan bahasa Arab; dan secara bertulis dan ucapan masih bahasa yang sama dianggap sebagai bahasa Arab yang baik yang telah digunakan dalam Al Qur'an 1,400 tahun yang lalu.Adakah terdapat buku buatan manusia di mana-mana bahasa dunia yang mempunyai ciri-ciri yang sama?
(2) Inilah satu Buku tunggal di dunia, yang begitu luas dan begitu banyak mempengaruhi pemikiran, moral, tamadun dan cara hidup manusia yang tidak pernah berlaku dalam sejarah. Pada mulanya, kesannya berubah satu negara;maka bangsa itu bangkit dan mengubah sebahagian besar dunia. Tiada Buku lain telah terbukti begitu revolusioner. Buku ini tidak terbatas pada tulisan di atas kertas tetapi di dalam dunia praktikal setiap perkataannya telah membentuk dan membentuk ide dan pemikiran dan membina tamadun yang berkekalan. Pengaruhnya terus beroperasi selama 1,400 tahun dan bulatan pengaruh dan impaknya masih berkembang setiap hari.
(3) Tema yang dibincangkan dalam Buku ini adalah tema yang paling luas yang merangkumi seluruh alam Semesta, dari keabadian dan keabadian. Ia berkaitan dengan realiti alam Semesta, permulaan dan akhir, sistem dan undang-undangnya. Ia menceritakan tentang siapa Pencipta dan Pengawal dan Pembuang Alam Semesta ini, apakah sifat-sifatNya, apakah kuasa-Nya, dan apakah inti dan asas yang Dia telah menubuhkan seluruh sistem dunia ini. Ia menentukan kedudukan manusia dan tempatnya yang tidak dapat diubah. Ia menceritakan cara pemikiran dan tindakan yang betul dan betul untuk lelaki memandangkan tempat dan kedudukan ini, yang sesuai dengan realiti, dan apakah cara yang salah yang bertentangan dengan realiti. Kemudian untuk membuktikan mengapa cara yang betul adalah betul dan salah cara yang salah, ia membentangkan pelbagai hujah dari pelbagai fenomena bumi dan langit, dari pelbagai aspek sistem Alam semesta, dari diri sendiri dan kewujudan manusia dan dari sejarah manusia sendiri. Selain itu, ia juga menceritakan bagaimana dan untuk sebab-sebab mengapa manusia mengamalkan cara yang salah, dengan cara bagaimana dia dapat mengetahui Jalan yang betul, yang selalu menjadi satu dan akan tetap satu, dan bagaimana dia telah dibimbing kepadanya dalam setiap zaman. Ia tidak semata-mata menunjuk kepada Jalan Kanan tetapi membentangkan satu pelan sistem kehidupan yang lengkap untuk mengikuti cara itu, yang mengandungi kod terperinci dan sistematik mengenai keyakinan, moral, pemurnian diri, ibadat, kehidupan sosial, tamadun, ekonomi, politik , keadilan, undang-undang dan setiap aspek kehidupan manusia yang lain. Tambahan pula, ia juga menyatakan dengan terperinci apakah hasil-hasil berikut Jalan Kanan ini dan mengamalkan cara-cara yang salah di dunia ini dan akibatnya akan muncul di Dunia Seterusnya selepas sistem dunia sekarang ini telah berakhir. Ia menggambarkan sepenuhnya kedatangan dunia sekarang ini dan penubuhan Dunia Baru; ia memberi setiap butiran proses perubahan; ia menggambarkan Dunia Seterusnya dan menerangkan sepenuhnya bagaimana manusia akan mendapat kehidupan yang benar-benar baru di sana, bagaimana perbuatannya dari kehidupan duniawi akan dipertanggungjawabkan, apa yang dia akan dipertanyakan, bagaimana rekodnya yang lengkap, yang tidak akan dapat menafikan atau membantah, akan diletakkan di hadapannya, apa bukti kuat yang akan dihasilkan sebagai pembuktiannya, mengapa penyebabnya akan dihukum dan orang benar dihargai, apa ganjaran yang akan diberikan kepada orang yang benar dan dalam bentuk apa yang akan menjadi penyebabnya akibat buruk daripada kesalahan mereka. Cara ini tema yang luas telah ditangani dalam Buku ini bukanlah dari beberapa kesimpulan yang Penulis mungkin telah mencapai dari beberapa tempat syllogistic tetapi sifatnya adalah bahawa Penulis mempunyai pengetahuan langsung tentang Realiti.
Dia melihat segala-galanya berlaku dari kekekalan hingga ke selamanya. Kesemua realiti adalah nyata bagi Dia dan seluruh Alam Semesta adalah seperti sebuah buku terbuka di hadapanNya. Dia melihat seluruh kehidupan manusia, dari asal-usulnya sampai akhir, bahkan di luar kehidupan sekarang ke dalam kehidupan kedua secara serentak, dan Dia membimbing manusia bukan berdasarkan tekaan dan spekulasi tetapi berdasarkan pengetahuan. Tidak satu pun kebenaran yang Dia berikan sebagai pengetahuan telah terbukti salah sepanjang masa. Konsep Universe dan Man yang Dia berikan sepenuhnya menjelaskan semua fenomena dan peristiwa dan boleh menjadi dasar penyelidikan dalam setiap cabang pengetahuan. FirmanNya mengandungi jawapan kepada semua masalah falsafah dan sains alam dan sosial yang muktamad, dan mereka begitu logik dan konsisten secara logik bahawa sistem pemikiran yang sempurna, konsisten dan komprehensif boleh dibina berdasarkan asasnya. Kemudian dari segi praktikal, bimbingan yang diberikannya kepada manusia mengenai pelbagai bidang kehidupan bukan hanya manusia yang sangat rasional dan tulen tetapi banyak orang telah hidup menurut fakta sebenarnya di berbagai belahan bumi selama 1,400 tahun dan telah menemukannya oleh pengalaman untuk menjadi satu-satunya cara yang sah. Adakah terdapat mana-mana lelaki yang membuat kisah tentang kualiti yang unik ini di dunia, atau pernah, yang boleh dihasilkan untuk menyesuaikan Buku ini?
(4) Buku ini tidak disusun dan ditulis sekaligus dan dibentangkan sebelum dunia, tetapi pergerakan reformasi dimulakan dengan beberapa arahan asas dan awal dan kemudian selama 23 tahun sebagai pergerakan yang dilalui melalui pelbagai peringkat pembangunannya bahagian-bahagiannya telah dibentangkan oleh lidah pemimpin, kadang-kadang sebagai wacana yang panjang dan kadang-kadang sebagai kalimat ringkas, seperti syarat dan keperluan yang diminta oleh majlis itu. Kemudian, apabila Misi diselesaikan, bahagian-bahagian yang telah dikeluarkan pada masa yang berlainan telah disusun dalam bentuk Buku lengkap yang telah dikenal dengan nama "Qur'an". Pemimpin pergerakan menyatakan bahawa wacana dan kalimat ini bukan karya asalnya tetapi diturunkan kepadanya oleh Lob dari semua Penciptaan. Jika seseorang menegaskan bahawa mereka membina karya asal pemimpin itu sendiri, dia harus menghasilkan contoh dari sejarah untuk membuktikan pertentangannya. Dia harus menunjukkan sama ada ucapan yang dibuat dan arahan yang diberikan oleh seorang lelaki pada masa yang berlainan sambil mengetuai pergerakan kolektif yang berkuasa selama bertahun-tahun secara berterusan oleh dirinya sendiri dalam pelbagai kapasiti, kadang-kadang sebagai pendakwah dan guru moral, kadang-kadang sebagai pemimpin kelas yang tertindas, kadang-kadang sebagai penguasa negara, kadangkala sebagai panglima tentera tempur, terkadang sebagai pemenang. kadang-kadang sebagai pemberi hukum dan pembuat undang-undang, boleh membentuk satu sistem pemikiran dan tindakan yang lengkap dan konsisten dan komprehensif, yang harus bebas dari segala percanggahan dan ketidakkonsistenan, yang sepertinya didominasi oleh idea sentral dan pola pemikiran yang sama, yang harus menunjukkan bahawa pemimpin telah membangun sistem kepercayaan dan tindakan sejagat berdasarkan asas yang sama dari pesannya yang mana ia telah memulakan karyanya, dan yang harus menjadi satu sistem yang setiap clement dan sebahagiannya berada dalam keharmonian yang sempurna dan konsistensi dengan bahagian-bahagian lain, maka orang yang membaca koleksi wacana ini dengan mata yang arif tidak dapat membantu menyadari bahwa pengasas gerakan pada awalnya mempunyai rencana penuh pergerakan yang memandang hingga tahap terakhir, dan tidak pernah kebetulan idea baru mungkin menimpanya pada beberapa peringkat kemudian, yang tidak diketahui sebelumnya, atau yang mana ia harus diubah kemudian. Jika pernah ada seorang lelaki yang berkaliber ini, namanya harus diketahui oleh dunia.
(5) Pemimpin yang telah diberikan untuk memberikan wacana ini dan mengucapkan kalimat ini tidak tiba-tiba muncul dari tempat yang tersembunyi untuk membentangkannya sebelum orang-orang tidak akan hilang setelah dia melakukannya. Beliau telah menjalani hidupnya secara penuh pandangan masyarakat sebelum dia memulakan pergerakannya serta terus hidup dalam masyarakat yang sama selepas itu hingga nafas terakhirnya. Orang ramai sedar tentang bahasa dan gaya perbualan dan ucapannya. Hadis masih membentangkan sebahagian besar daripadanya dan dengan meneruskannya, orang-orang yang mengenal bahasa Arab dengan mudah dapat mengetahui bahkan hari ini gaya ucapan dan perbualan pemimpin sendiri. Yang sezamannya yang bercakap bahasa beliau merasakannya dan orang-orang yang tahu bahasa Arab merasakan hari ini bahawa bahasa dan gaya Buku ini sangat berbeza dari bahasa dan gaya pemimpin itu. Begitu banyak sehingga setiap kali di tengah-tengah suatu khutbah yang disampaikan oleh pemimpin di sana berlaku ayat atau dua Kitab ini, perbedaan antara keduanya menjadi terlalu jelas.Persoalannya ialah: Adakah seorang lelaki di dunia pernah berkuasa, atau dia boleh mempunyai keupayaan, bahawa dia harus terus bercakap dalam dua gaya yang sama secara konsisten selama bertahun-tahun di peregangan dan tidak sepatutnya menjadi diketahui bahawa dua gaya yang berasingan busur, sebenarnya, satu dan orang yang sama? Ada kemungkinan bahawa seseorang boleh berjaya dalam pengekalan itu buat sementara waktu tetapi tidak "sekurang-kurangnya mungkin selama dua puluh tiga tahun secara terus-menerus seseorang harus memiliki cerita dan gaya yang berbeza ketika dia membaca Wahyu dari Allah dan gaya dan gaya yang sama sekali dia bercakap dalam kapasiti peribadi.
(6) Pemimpin semasa memimpin dan membimbing gerakan bertemu dengan pelbagai keadaan. Kadang-kadang dia menjadi sasaran cemuhan, penghinaan dan penganiayaan yang teruk terhadap rekan-rekan senegaranya dan rakyat suku dan klannya sendiri; kadang-kadang para sahabatnya diperlakukan kasar sehingga mereka terpaksa berpindah dari negara itu; kadang-kadang musuh merancang melawan hidupnya; Kadang-kadang dia sendiri terpaksa meninggalkan rumah dan bandarnya; kadang-kadang dia terpaksa melewati kemiskinan dan kelaparan yang melampau; Kadang-kadang dia terpaksa melawan perang berturut-turut di mana dia mengalami kekalahan dan juga memenangi kemenangan; kadang-kadang dia mengalahkan musuh-musuh dan musuh yang sama yang telah menganiaya dia, datang sebelum dia merendahkan: kadang-kadang dia mencapai kuasa sedemikian yang sedikit orang di dunia dapat dicapai. Di bawah semua keadaan sedemikian, perasaan seseorang jelas tidak boleh tetap sama. Ketika pada masa-masa yang berlainan, pemimpin berbicara dalam kemampuan pribadinya, kata-kata, dan ucapannya memberi gambaran jelas tentang perasaan pribadinya. yang secara semulajadi timbul di tengah-tengah seorang lelaki pada masa-masa sedemikian. Tetapi wacana yang didengar daripadanya sebagai Revelations Allah dalam keadaan yang berbeza, tidak sepenuhnya perasaan manusia. Di mana-mana tempat bahkan seorang pemerhati akut dan pengkritik menunjukkan permainan perasaan manusia di dalamnya. Pengetahuan yang luas dan komprehensif yang terkandung di dalam Buku ini, tidak dimiliki oleh mana-mana orang yang dipelajari di abad ke-20 ini, bukan untuk berbicara tentang rakyat Arab dan Rom dan Yunani dan Iran pada masa itu. Keadaan hari ini ialah apabila seorang lelaki telah menghabiskan seluruh hidupnya mempelajari falsafah atau sains semula jadi atau sosial, dia mengetahui apa masalah utama dalam bidang pengajiannya, tetapi ketika dia mengkaji Al-Qur'an dengan sungguh-sungguh dia mengetahui bahawa Buku ini mengandungi jawapan yang jelas kepada masalah tersebut. Perkara ini tidak terhad kepada mana-mana cawangan pengetahuan tetapi mempunyai kebaikan berkenaan dengan semua sains yang mempunyai apa-apa kaitan dengan Alam Semesta dan Manusia. Bagaimana seseorang boleh percaya bahawa 1,400. bertahun-tahun yang lalu seorang lelaki yang tidak bertulis di padang pasir Arab memiliki pandangan mendalam dalam setiap cabang pengetahuan, dan dia telah menganggap setiap masalah dasar dan memikirkan jawaban mutlak dan terakhir untuk itu?
Walaupun terdapat beberapa aspek lain dari al-Quran yang menjadi mukjizat, jika seorang lelaki merenungkan beberapa aspek ini, dia akan menyadari bahawa Al-Qur'an sebagai mukjizat adalah jauh lebih jelas hari ini daripada pada masa itu diturunkan dan jika Allah kehendaki, ia akan menjadi semakin jelas dan nyata seperti masa berlalu sehingga Hari Kebangkitan.
28 Pertanyaan-pertanyaan yang ditanya sebelum ini dimaksudkan untuk menjadikan orang-orang kafir Makkah menyadari bahawa apa yang mereka katakan untuk mengingkari dakwaan Nabi Muhammad SAW kepada nabi adalah sangat tidak rasional. Sekarang dalam ayat ini, persoalan yang diajukan kepada mereka adalah: "Apa yang ada di dalam mesej Nabi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) yang kamu rasa begitu memalukan bagi diri kamu? Dia hanya mengatakan bahawa Allah adalah Pencipta kamu dan kamu hanya perlu berkhidmat Dia tidak tahu apa yang berlaku di dunia ini, tetapi tidak ada yang benar, dan anda mengakui bahawa Pencipta anda dan Pencipta Alam semesta adalah Allah sahaja , mengapa anda merasa marah dengan orang yang memberitahu anda bahawa Allah sahaja yang layak untuk berkhidmat dan beribadat? Apa yang anda harus berasa marah ialah anda menyembah Dia yang bukan Pencipta anda dan bukannya Dia yang Pencipta sebenar anda. Anda mengakui dengan lidah bahawa Allah sendiri adalah Pencipta dan seluruh Alam semesta, tetapi jika anda benar-benar mempunyai iman dalam hal ini, anda tidak akan menghina orang yang memanggil anda untuk berkhidmat kepada Allah
Ini adalah persoalan yang pedas dan pedas bahawa ia menggoncang kepercayaan politeistik kepada akar. Bukhari dan Muslim telah memaklumkan bahawa selepas Pertempuran Badr, Jubair bin Mut`im datang ke Madinah untuk berunding pembebasan para tawanan perang Quraish bagi pihak umat Makkah. Nabi saw pada masa itu mengetuai Doa Maghrib, dan dia membaca Surah at-Tur di dalamnya. Mut'im sendiri telah menyatakan bahawa ketika nabi tiba di tempat ini, hatinya sepertinya meninggalkan dadanya. Salah satu sebab utama beliau memeluk Islam selepas itu adalah bahawa Islam telah berakar di hatinya apabila mendengar ayat-ayat ini pada hari itu.
29 Ini adalah jawapan kepada bantahan orang-orang kafir Makkah yang berkata: Mengapa Muhammad, anak lelaki dari Abdullah (yang menjadi damai), hanya dilantik seorang Rasul? Jawapannya adalah seperti berikut: "Seseorang dalam mana-mana perlu dilantik sebagai seorang Rasul untuk menyampaikan orang-orang dari kesilapan mereka untuk melayani orang lain daripada Allah. Sekarang persoalannya ialah: Siapa yang patut memutuskan siapa yang Allah hendak melantik Rasul-Nya dan siapa yang Dia tidak patut Jika orang-orang ini enggan menerima Rasul yang dilantik oleh Allah, ini bermakna bahawa mereka menganggap diri mereka sebagai tuan dunia atau mereka menganggap bahawa dunia itu adalah kepunyaan Allah, tetapi ia harus diperintah oleh mereka.
30 Penalaran terperinci telah dikompresi ke dalam ayat ringkas ini. Ia bermaksud untuk mengatakan "Jika anda menafikan apa yang dikatakan oleh Rasulullah, maka apakah maksudnya anda mengetahui realiti itu? Siapakah di antara kamu mempunyai akses ke langit di mana dia mengetahui secara langsung dari Allah atau malaikat-Nya bahawa kepercayaan yang kamu miliki berdasarkan agama anda benar-benar sesuai dengan realiti Jika seseorang membuat tuntutan ini dia harus tampil ke depan dan memberitahu tentang kapan dan bagaimana dia mempunyai akses ke langit dan apa pengetahuan yang dia bawa dari sana. Jika anda tidak membuat apa-apa tuntutan , maka pertimbangkanlah betapa konyolnya akal kamu yang kamu berikan kepada anak-anak Allah kepada Allah, Tuhan sekalian alam, dan juga anak-anak perempuan, pelacur yang kamu anggap sebagai memalukan untuk diri kamu sendiri. Tanpa pengetahuan kamu busur mengembara dalam kegelapan kesilapan-kesilapan itu dan berbalik kepada orang itu yang membawa kamu cahaya pengetahuan dari Allah.
31 Persoalannya sebenarnya ditujukan kepada orang kafir. Maksudnya: "Jika Rasulullah mempunyai motif yang mementingkan diri sendiri dan telah menggunakan hanya keuntungan pribadi dari kamu, akan ada alasan yang rasional bagi kamu untuk menghindarinya, tetapi kamu sendiri tahu bahawa dia benar-benar tidak berpengalaman dalam jemputannya dan berupaya Ia hanya untuk kebaikan dan kesejahteraan anda sendiri. Maka, bagaimanakah anda tidak cenderung untuk mendengarkannya dengan minda yang sejuk? " Terdapat juga petunjuk halus dalam soalan ini. Seperti panduan sendiri dan penjaga tempat suci agama di dunia, panduan agama, para imam dan ulama para musyrik Arab juga terlibat dalam perniagaan keagamaan. Memandangkan perkara yang sama, persoalan ini ditujukan kepada mereka: "Di satu pihak, peniaga dalam agama secara terbuka menerima hadiah dan persembahan dan bayaran untuk setiap perkhidmatan agama dari anda; di sisi lain, seseorang yang telah merosakkan perniagaan dagangannya , cuba menunjukkan jalan yang betul dengan hujah-hujah yang sangat rasional, sama sekali tidak mementingkan diri sendiri. Bukankah ia tidak masuk akal untuk kamu mengelakkannya tetapi mengejar mereka? "
32 Maksudnya, "Apa pengetahuan khusus yang kamu harus menafikan kebenaran yang diturunkan oleh Rasul sebelum kamu, yang kamu dapat hadir dengan tuntutan bahawa kamu secara langsung mengetahui realiti yang tersembunyi di sebalik dunia fenomenal? Adakah anda benar-benar mempunyai pengetahuan bahawa Tuhan Tidak ada satu pun, tetapi semua orang yang telah kamu tentukan sebagai dewa-dewa juga mempunyai sifat-sifat dan kuasa-kuasa yang tersendiri? Pernahkah kamu melihat para malaikat dan mendapati bahawa mereka adalah anak perempuan, dan, melarang Allah, dilahirkan dari Allah? Wahyu tidak datang kepada Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah), ataupun ia datang kepada manusia, dari Allah? Adakah anda benar-benar tahu bahawa tidak ada Kebangkitan akan terjadi, bahawa tidak akan ada kehidupan setelah kematian , bahawa tidak akan ada hari akhir apabila manusia akan dipertanggungjawabkan dan diberi pahala atau dihukum mengikut perbuatannya? Jika anda mendakwa memiliki pengetahuan sedemikian, bolehkah anda memberi secara bertulis bahawa anda sedang membincangkan apa yang dikatakan oleh Nabi tentang realiti yang tidak kelihatan es atas alasan bahawa anda telah melihat ke dalam realiti tersembunyi dan melihat bahawa kebenaran bukanlah apa yang diberikan oleh Nabi. "Di sini, seseorang boleh menyatakan kesalahpahaman bahawa jika sebagai tindak balas kepada ini, orang-orang yang telah memberikan ini secara bertulis, dalam ketegaran mereka, tidak akan menyebabkan penaakulan ini menjadi tidak bermakna? Tetapi kesedihan ini tidak kena kerana walaupun mereka telah memberikan ini secara bertulis mengenai ketegaran mereka, masyarakat umum di mana cabaran ini diberikan secara terang-terangan tidak buta: setiap orang dari mereka akan memahami bahawa tulisan itu telah diberikan dari ketakutan yang semata-mata, dan tidak ada yang sebenarnya menapis apa yang Nabi berkata atas dasar bahawa dia mempunyai pengetahuan bahawa ia adalah palsu.
33 Petunjuk itu adalah untuk plot-plot rahsia yang orang-orang kafir Makkah digunakan untuk merancang dalam pertemuan mereka untuk mengalahkan misi Nabi (yang menjadi damai Allah) dan membunuhnya.
34 Ini adalah salah satu nubuatan yang jelas dari Al-Qur'an. Di peringkat awal di Makkah ketika Nabi (tidak ada kekuasaan Allah) tidak mempunyai kuasa dan sokongan padanya kecuali segelintir umat Islam yang tidak sempurna dan seluruh bangsa menentang dan menentangnya tanpa henti, konfrontasi antara Islam dan kekafiran kelihatan sama sekali tidak sama. Tiada sesiapa pada masa itu boleh membayangkan bahawa selepas beberapa tahun meja akan dihidupkan dengan tidak percaya. Sebaliknya, pemerhati dangkal dengan selamat boleh meramalkan bahawa penentangan kuat Quraish dan seluruhnya. Arab akhirnya akan menamatkan mesej Islam. Tetapi di bawah syarat-syarat itu, cabaran telah dilemparkan kepada orang-orang yang tidak percaya dan mereka diberitahu dengan jelas: "Anda mungkin merancang apa sahaja plot yang anda inginkan untuk menghalangi mesej ini, mereka semua akan mengalahkan anda, dan anda tidak akan berjaya mengalahkan dan menamatkannya.
35 Maksudnya, "Hakikatnya ialah memilih wham yang mereka sembah sebagai dewa, sebenarnya bukan dewa-dewa, dan shirk adalah satu perkara yang tidak benar. Oleh itu, orang yang telah bangkit dengan pesan Tauhid mempunyai kuasa kebenaran dengan dia, dan mereka yang menyokong shirk memang berjuang untuk khayalan. Bagaimana kemudian akan menang dalam konflik ini? "
Ini bertujuan untuk mendedahkan keteguhan ketua-ketua Quraish, dalam satu tangan, dan menghiburkan Rasulullah (yang menjadi damai) dan para sahabatnya, di sisi yang lain. Nabi dan para sahabatnya ingin agar orang-orang tersebut diperlihatkan oleh Allah sebagai mukjizat yang harus meyakinkan mereka tentang kebenaran hudud Rasulullah. Pada ini, telah dikatakan: Apa saja mukjizat yang mereka lihat dengan mata mereka, mereka akan dalam mana-mana kes salah menafsirkannya dan mencipta alasan untuk berterusan dengan tidak percaya, kerana hati mereka sama sekali tidak cenderung untuk mempercayai. Di beberapa tempat lain juga di dalam al-Qur'an, keganasan ini telah disebutkan, contohnya dalam Surah Al-An`am: 111, telah dikatakan: "Sekalipun kami telah menurunkan malaikat kepada mereka dan menjadikan orang mati berbicara dengan dan di antara semua perkara di dunia sebelum mereka, mereka tetap tidak percaya, "dan dalam Surah AI-Hijr: 15:" Sekalipun Kami membuka pintu untuk mereka di syurga, dan mereka mula naik ke sana pada siang hari, mereka akan berkata: "Mata kita telah terpesona;Sebenarnya, kami telah diceraikan. "
37 Ini adalah pengulangan tema yang sama yang telah berlaku di As-Sajdah: 21 di atas: "Bahkan di dunia ini Kami akan merasakan mereka merasakan siksaan yang lebih kecil sebelum siksaan yang lebih besar, mungkin mereka berhenti (dari mereka sikap memberontak). " Iaitu, "Kami akan menghantar bencana peribadi dan kebangsaan dari semasa ke semasa di dunia untuk mengingatkan bahawa ada di atas mereka kuasa unggul yang menentukan nasib mereka dan tidak ada kuasa untuk mengubah keputusannya. Tetapi orang-orang yang terlibat dalam kejahilan tidak mengetahui apa-apa pengajaran dari peristiwa-peristiwa ini sebelum tidak akan mempelajari apa-apa pengajaran di masa depan. Mereka tidak memahami makna bencana dan bencana yang berlaku di dunia, oleh sebab itu, mereka menerangkannya dalam setiap cara seperti mengambil lebih jauh dan jauh lagi dari realiti, dan fikiran anda tidak pernah berubah menjadi penjelasan, yang mungkin membuat kesalahan atheisme atau syirik kepada mereka. Hal yang sama juga telah dijelaskan oleh Nabi (yang menjadi damai) dalam Hadis , dengan demikian: "Contoh orang munafik yang jatuh sakit dan kemudian menjadi baik, adalah dari unta yang tuannya terikat, tetapi ia tidak faham mengapa mereka telah mengikatnya, dan apabila mereka melepaskannya, ia tidak mengerti mengapa mereka unti ed itu. "(Abu Daud: Kitab al-Jana'iz). Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 45 dari Al-Anbiya ', EN, 66 dari An-Naml, EN 72. 73 dari AI-'Ankabut).
38 Makna lain ialah: Tetap teguh dan teguh dalam menjalankan perintah Tuhanmu. "
39 Itulah, "Kami mengawasi kamu dan tidak meninggalkan kamu sendirian." tersirat:
40 Terdapat beberapa makna dan mungkin semuanya Pertama, "Setiap kali kamu bangkit dari suatu pertemuan, kamu harus bangkit memuliakan dan memuji Allah." Rasulullah sendiri bertindak demikian juga mengarahkan umat Islam supaya mereka memuliakan dan puji Allah ketika mereka bangkit dari pertemuan. Abu Da'ud, Tirmidhi, Nasa`i dan Hakim telah berkait, dengan kuasa Hadrat Abu Hurairah, bahawa nabi berkata: "Jika seseorang duduk dalam suatu pertemuan yang mana banyak kontroversi terjadi, dan dia mengucapkan kata-kata berikut Sebelum itu, Allah akan memaafkan apa yang telah berlalu dalam pertemuan: Subhanaka Allahumma wa bi-hamdika, ashhadu-al la-ilaha illa Anta, astaghfiruka wa utubu ilaika: '' Ya Allah, aku memuliakan Engkau dengan puji-pujianmu: bukan dewa tetapi Engkau: Aku mencari pengampunan-Mu dan berikan pertobatan di hadapan-Mu. "
Maksud kedua adalah: "Apabila kamu bangun dari tempat tidur, mulailah Tuhanmu dengan puji-pujiannya." Nabi saw bertindak atas dirinya sendiri dan mengajarkan sahabat-sahabatnya bahawa mereka harus mengucapkan kata-kata berikut ketika bangun setelah tidur: la ilaha ill-Allah wahda-hu la sharika lahu, lahul mulku wa lahul-hamdu wa haws ala kulli shai In Qadir. Subhan-Allah-i wal-hamdu-lillahi wa la ilaha ill-Allah, wallahu Akbar, wa la hauls wa la quwwata-illa-billah. "(Musnad Ahmad, Bukhari, atas kuasa` Ubadah bin as-Samit).
Maksudnya yang ketiga adalah: "Apabila kamu berdiri untuk Doa, mulailah dengan pujian dan pemuliaan Allah." Oleh itu, Nabi (yang bersahabat) mengajarkan bahawa Doa harus dimulakan, setelah takbir pertama, dengan kata-kata berikut: Subhanak-Allahumma wa bi-hamdi-ka wa tabarak asmuka wa ta'aIa jadduka wa la ilaha ghairuka: "Maha Suci Engkau, ya Allah, dan aku memuji Engkau. Tiada Tuhan selain Engkau. "
Makna yang keempat ialah: "Apabila kamu bangkit untuk mengundang orang lain kepada Allah, mulailah jemputan kamu dengan pujian dan pemuliaan Allah." Itulah juga amalan yang berterusan nabi, dan dia selalu memulakan alamatnya dengan memuji dan memuliakan Allah Azza wa Jalla.
Commentator Ibn Jarir telah memberikan makna yang lain, dan ini adalah: Apabila anda bangkit selepas tidur siang, tawarkan Doa dan ini menyiratkan Doa Zuhr. "
41 Ini membayangkan Maghrib, 'Isha' dan Doa Tahajjud serta bacaan al-Quran dan peringatan Allah.
42 "Mengundurkan bintang" membayangkan jam awal pagi apabila bintang-bintang ditetapkan dan mereka kehilangan kilauan mereka pada kemunculan fajar. Ini adalah masa Sembahyang Fajr.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top