Khamis, 22 Februari 2018

54. Surah Al Qamar

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


54. Surah Al Qamar (Bulan)

Statistik

Juz 27 – 51.AzZariyat 31. - 54.AlQamar 1-55 – 57.AlHadid 29



Ibrah

Slide

Nama

Surah mengambil namanya daripada ayat pertama Wan shaqq al-Qamar , dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana perkataan al-Qamar telah berlaku. 
[QS54:1] CQ(54:1:4) KK(54:1:4)

Tempoh Wahyu

Kejadian shaqq-al-Qamar (pemisahan bulan) yang telah disebutkan di dalamnya, menentukan tempoh wahyu dengan tepat. Para ahli tradisi dan pengulas telah bersetuju bahawa insiden ini berlaku di Mina di Makkah kira-kira lima tahun sebelum Nabi Muhammad hijrah ke Madinah.

Tema dan Subject Matter

Dalam surah ini, orang-orang kafir di Makkah telah diperingatkan kerana ketegasan mereka yang mereka terima terhadap jemputan Nabi saw. Fenomena yang mengagumkan dan indah pemisahan Bulan adalah tanda nyata dari kebenaran bahawa Kebangkitan, yang mana nabi memberi mereka berita itu, dapat terjadi dan itu telah dekat dekat. Bulan besar Bulan telah berpecah kepada dua bahagian yang berbeza di hadapan mata mereka. Kedua-dua bahagian telah berpisah dan terhenti begitu banyak antara satu sama lain yang kepada pihak yang meninjau satu bahagian telah muncul di satu sisi gunung dan yang lain di sisi lain itu. Kemudian, dalam seketika kedua-dua mereka telah bersatu semula. Ini adalah bukti nyata tentang kebenaran bahawa sistem alam semesta tidak kekal dan tidak kekal, ia boleh terganggu. Bintang-bintang yang besar dan Planet boleh membelah, membelah, bertabrakan antara satu sama lain, dan semua yang digambarkan dalam Al-Quran Sehubungan dengan perihalan butiran Kebangkitan, boleh berlaku. Bukan sahaja ini: ia juga menjadi tanda bahawa perpecahan sistem Universe telah bermula dan masa sudah hampir ketika Kebangkitan akan berlaku. Rasulullah (saw dan rahmat Allah) mengundang perhatian rakyat kepada peristiwa ini hanya dengan objek ini dalam pandangan dan meminta mereka untuk menandainya dan menjadi saksi kepadanya.Tetapi orang-orang yang kafir menyatakannya sebagai ilusi ajaib yang terus bertahan dalam penolakan mereka. Untuk keganasan ini, mereka telah dicela di Surah ini.
Pada mulanya ia telah berkata: "Orang-orang ini tidak percaya kepada peringatan, atau belajar dari sejarah, dan tidak mengesahkan iman setelah menyaksikan tanda-tanda yang nyata dengan mata mereka. Sekarang mereka akan percaya hanya ketika Kebangkitan telah terjadi dan mereka akan bergegas dari kubur mereka ke Summoner pada hari itu. "
Kemudian, kisah-kisah rakyat Nuh dan Ad dan Thamud serta penduduk Lot dan Firaun telah dikaitkan secara ringkas dan mereka telah diingatkan akan hukuman yang dahsyat yang dialami oleh negara-negara ini apabila mereka mendustai dan mengabaikan peringatan yang diberikan oleh nabi-nabi Allah. Selepas riwayat setiap kisah yang telah diberikan adalah: "Al-Qur'an ini adalah saranan yang mudah untuk diperhatikan, yang jika suatu negara mengambil hati dan dengan demikian mengambil jalan yang benar, azab yang turun ke atas bangsa-bangsa dahulu Tetapi, sesungguhnya ia akan menjadi kebodohan jika bukannya mengingati peringatan melalui cara yang mudah ini, seseorang tetap tidak mengendahkan dan tidak percaya sehingga seseorang ditimpa azab itu sendiri. "
Begitu juga, selepas mengutip hal-hal penting dari sejarah negara-negara bekas, orang-orang kafir di Makkah telah dialamatkan dan memberi amaran kepada perkara ini: "Jika kamu juga mengamalkan sikap dan tingkah laku yang sama, yang mana negara-negara lain telah dihukum, kenapa kamu akan tidak boleh dihukum kerana itu, adakah anda dengan apa-apa cara untuk menjadi orang yang unggul yang harus dirawat secara berbeza daripada yang lain? Atau, adakah anda menerima surat amnesti bahawa anda tidak akan dihukum kerana jenayah yang telah dihukum orang lain? anda berasa gembira dengan jumlah besar anda, anda akan melihat bahawa bilangan anda yang sangat banyak ini diabaikan (di medan perang) dan pada hari kiamat anda akan ditangani dengan lebih teruk. "
Akhirnya, orang kafir telah diberitahu bahawa Allah tidak perlu membuat persediaan yang panjang untuk membawa Kebangkitan. Tidak lama lagi Dia memberikan perintah yang mudah untuknya daripada ia akan berlaku segera. Seperti segalanya alam Semesta dan manusia juga mempunyai takdir. Mengikut takdir ini semuanya berlaku pada masa yang ditetapkan sendiri. Ia tidak boleh jadi apabila setiap orang memberi cabaran, Kebangkitan dibawa untuk meyakinkannya. Jika anda menerima pemberontakan kerana anda tidak melihatnya datang, anda hanya akan menambah kecemasan dan kemalangan anda sendiri. Untuk rekod anda yang sedang disediakan oleh ejen Ilahi, tidak meninggalkan apa-apa salah laku anda, besar atau kecil, tidak direkodkan.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Waktu Kebangkitan telah dekat dan Bulan telah terbelah. 1 Apa pun yang dapat dilihat oleh orang-orang ini, mereka akan berpaling dan berkata, "Ini sihir masa kini." 2 Mereka telah menafikan dan hanya mengikut hawa nafsu mereka sendiri.
[4-8] Telah datang kepada mereka naratif (dari bekas masyarakat) yang mengandungi pencegah yang mencukupi untuk menghalang mereka daripada pemberontakan dan kebijaksanaan yang mendalam sebagai berfungsi dengan tujuan nasihat dengan baik, tetapi amaran kurang bermanfaat dengan orang-orang ini. Oleh itu, wahai Nabi, berpalinglah dari mereka. 5 Hari pemanggil akan memanggil mereka untuk peristiwa yang paling menakutkan, 6 orang-orang akan bangkit dari kubur mereka dengan pandangan yang ganjil, seolah-olah mereka belalang yang bertaburan. Mereka akan bergegas ke arah Pemanggil dan orang-orang kafir yang sama (yang menafikannya di dunia) akan berkata, "Ini adalah hari yang sukar!"
[9-17] Sebelum mereka, penduduk Nuh juga menafikan. 9 Mereka memanggil hamba Kami pembohong, dan berkata, "Dia orang gila," dan dia ditegur dengan kasar. 10 Akhirnya, dia berseru kepada Tuhannya, sambil berkata, "Saya ditimpa; ambil kembali pembalasanmu." Kemudian Kami membuka pintu-pintu syurga dengan hujan lebat dan Kami menjadikan bumi membumbung menjadi mata air, 11 dan air memenuhi keperluannya. Dan Kami melahirkan Nuh atas sesuatu yang diperbuat daripada papan dan paku, yang terapung di bawah pengawasan Kami. Ini adalah membalas dendam demi orang yang terkilan. 13 Dan Kami meninggalkan bahtera itu sebagai tanda. 14 Maka adakah sesiapa yang mahu mengambil pelajaran? Lihat sahaja betapa dahsyatnya saya adalah Bencana saya dan betapa benar Amaran saya! Kami telah menjadikan Al-Quran sebagai sarana mudah. 15 Maka adakah sesiapa yang mahu mengambil pelajaran?
[18-22] 'Iklan juga dinafikan. Maka lihatlah betapa beratnya hukuman-Ku dan betapa benar peringatan-peringatan-Ku! Kami mengusir mereka angin ribut pada hari kesengsaraan yang berterusan, yang menyapu mereka seolah-olah mereka adalah batang pohon kurma yang dicabut. Kemudian lihatlah betapa beratnya hukuman saya dan betapa benar peringatan-peringatanKu! Kami telah menjadikan Al-Quran sebagai sarana mudah. Kemudian, adakah sesiapa yang akan mengambil peringatan?
[23-32] Thamud menolak amaran-amaran itu, dan berkata, "Seorang lelaki yang bersendirian adalah dari kalangan kita, apakah kita akan mengikutinya?" 17 Sekiranya kita berbuat demikian, sesungguhnya kita telah sesat dan telah melakukan perbuatan keji. Seseorang di antara kita mempunyai Peringatan Tuhan yang diturunkan kepadanya? Tidak, tetapi dia adalah pembohong dan orang yang sombong. " 18 (Kami berfirman kepada Rasul Kami) Besok mereka akan mengetahui siapakah yang berbohong dan orang yang beriman. Kami menghantar unta-unta sebagai perbicaraan untuk mereka. Sekarang tengoklah dengan sabar apa yang mereka temui. Katakan kepada mereka bahawa air itu akan dibahagikan antara mereka dan unta-unta, dan masing-masing akan mempunyai air pada gilirannya sendiri. " 19 Akhirnya, mereka memanggil sahabat mereka, yang mengambil tanggung jawab dan membunuhnya. bagaimana kerasnya azab-Ku dan bagaimana peringatan-peringatan-Ku yang nyata, Kami melepaskan mereka satu letupan dan mereka menjadi seperti ranting-ranting pagar yang dibina oleh pagar pembina, 21 Kami telah menjadikan Al-Quran sebagai sarana yang mudah, adakah sesiapa yang akan mengambil peringatan?
[33-40] Orang Lot menafikan amarannya. Kami menghantar mereka angin yang dikenakan batu, yang tidak melepaskan diri melainkan rumah Lot, yang kami selamatkan pada jam-jam terakhir malam melalui anugerah Kami.Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang yang bersyukur. Lot telah memberi amaran kepada orang-orangnya dari hukuman Kami tetapi mereka meragui semua amaran dan tidak memberi perhatian. Kemudian mereka sukar untuk menghalangnya daripada menjaga tetamu-tamunya. Oleh itu, Kami butuhkan mata mereka (dan berkata), "Rasa sekarang azab dan peringatan-Ku!" 22 Pagi pagi mereka ditimpa oleh siksaan yang kekal. Rasa sekarang azab dan peringatan-Ku. Kami telah menjadikan Al-Quran sebagai sarana mudah. Kemudian, adakah sesiapa yang akan mengambil peringatan?
[41-48] Adakah orang-orang kafir kamu lebih baik? 23 Atau, apakah ada pengecualian untuk anda dalam Buku-buku Ilahi? Atau, mereka berkata, "Kami adalah tuan rumah yang kuat: Kita akan mempertahankan diri?" Tidak lama lagi tuan rumah ini akan dilanggar dan mereka semua akan menunjukkan punggung mereka. 24 Tetapi masa yang dijanjikan untuk mengatasi mereka adalah jam kiamat, yang paling menyedihkan dan pahit. Orang-orang jahat ini sebenarnya terlibat dalam salah faham dan kebodohan. Hari mereka diseret ke neraka, di muka mereka, akan dikatakan kepada mereka, "Rindu sekarang api Neraka."
[49-53] Kami telah menciptakan segala sesuatu dengan takdir, 25 dan Perintah Kami hanyalah Satu Perintah, yang berkuat kuasa dalam sekelip mata. 26 Kami telah memusnahkan banyak orang seperti kamu. 27 Maka adakah sesiapa yang mahu mengambil pelajaran? Apa sahaja yang mereka lakukan tercatat dalam daftar dan semuanya, kecil atau besar, ditulis di dalamnya. 28
[54-55] Mereka yang menghindari ketidaktaatan adalah di antara taman-taman dan terusan, di tempat kehormatan sejati, di Hadir Raja yang paling kuat.
1 Itulah, "Pemisahan Bulan yang berlipat ganda adalah suatu tanda bahawa Hari Kiamat yang mana kamu sedang diramalkan, telah hampir dekat, dan perintah alam semesta telah mula terganggu. sfera yang besar seperti bulan telah berpecah kepada dua bahagian yang berbeza, adalah satu bukti khusus bahawa kebangkitan yang mana anda diperingatkan dapat berlaku. Jelas sekali, apabila Bulan boleh berpecah, bumi juga boleh berpecah, orbit bintangnya dan planet juga boleh berubah dan seluruh sistem langit juga dapat terganggu. Tidak ada yang abadi dan kekal dan stabil di sini sehingga Kebangkitan mungkin tidak mungkin. "
Sesetengah orang telah mengambil ayat ini untuk bermaksud: "Bulan akan berpecah." Walaupun menurut penggunaan bahasa Arab, ia mungkin untuk mengambil makna ini, konteksnya jelas menolaknya. Di tempat pertama, jika ini adalah makna, kalimat pertama akan menjadi tidak bermakna. Sekiranya Bulan tidak benar-benar berpecah pada masa ini, Wahyu ini dibuat, tetapi ia akan berpecah pada masa akan datang, ia tidak masuk akal untuk mengatakan berdasarkan ini bahawa Jam Kebangkitan telah hampir mendekati. Lagipun, bagaimanakah kejadian yang akan berlaku pada masa akan datang, dianggap sebagai tanda Kebangkitan sudah dekat, dan bagaimanakah kesaksian sedemikian dapat dikemukakan sebagai argumen rasional? Kedua, dengan makna ini apabila kita membaca ayat-ayat berikut, mereka kelihatan sama sekali tidak masuk akal. Ayat-ayat yang mengikutnya jelas menunjukkan bahawa orang-orang pada waktu itu telah menyaksikan suatu tanda yang merupakan gambaran nyata tentang kemungkinan Kebangkitan, tetapi mereka menolaknya sebagai ilusi ajaib, dan terus percaya bahawa Kebangkitan tidak mungkin.Dalam konteks ini, kata-kata inshaqq-al-Qamar boleh bermakna hanya jika ia diambil maksud: "Bulan terbelah." Sekiranya mereka diambil bermakna: "Bulan akan berpisah," tema keseluruhan menjadi terputus. Ia akan mengambil seperti ini:
"Jam Kebangkitan telah dekat dan Bulan akan terbelah, namun apa pun yang menandakan orang-orang ini dapat melihat mereka berpaling dan berkata:` Ini sihir yang sekarang ini! ' Mereka telah menafikan dan hanya mengikut hawa nafsu mereka sendiri. "
Oleh itu, kebenaran adalah bahawa kejadian pemisahan Bulan disahkan dengan jelas oleh kata-kata Al-Qur'an dan ia tidak bergantung kepada tradisi Hadis. Walau bagaimanapun, tradisi membekalkan butirannya, dan ada yang tahu kapan dan bagaimana ia berlaku. Tradisi ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Ahmad, Abu `Uwanah, Abu Daud Tayalisi, Abdur Razzaq, Ibn Jarir, Baihaqi, Tabarani, Ibn Marduyah, dan Abu Nu'aim Tsfahani dengan banyak rantai pemancar kuasa Hadrat `Ali, Hadrat` Abdullah bin Mas'ud, Hadrat `Abdullah bin` Abbas, Hadrat 'Abdullah bin `Umar, Hadrat Hudhaifah, Hadrat Anas bin Malik dan Hadrat Jubair bin Mut`im. Tiga daripada pihak berkuasa ini, iaitu Hadrat `Abdullah bin Mas'ud; Hadrat Hudhaifah, dan Hadrat Jubair bin Mut`im, menyatakan bahawa mereka adalah saksi mata peristiwa ini; dua daripada mereka tidak boleh menjadi saksi mata, kerana kejadian ini berlaku sebelum kelahiran seorang (iaitu 'Abdullah bin `Abbas) dan pada masa yang lain (iaitu Anas bin Malik) masih kanak-kanak. Tetapi kerana kedua-dua ulama ini adalah Sahabat, jelas mereka mesti melaporkan peristiwa ini setelah mereka mendengarnya dari sahabat-sahabat yang mempunyai pengetahuan langsung mengenainya.
Maklumat yang dikumpulkan dari pelbagai tradisi adalah insiden ini berlaku kira-kira lima tahun sebelum Hijrah. Ia adalah malam ke-14 bulan lunar; Bulan baru sahaja meningkat apabila ia tiba-tiba berpecah dan dua bahagiannya dilihat di kedua-dua belah bukit di hadapan. Kemudian selepas beberapa saat atau lebih, mereka menyertai semula. Rasulullah (yang menjadi damai) ketika itu berada di Mina. Beliau memberitahu rakyat untuk menandakannya dan menjadi saksi kepadanya. Orang-orang kafir mengatakan bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah mengerjakan sihir kepada mereka; oleh itu, mata mereka telah ditipu. Orang-orang lain berkata: "Mnhammad mungkin telah mengerjakan sihir kepada kita tetapi tidak kepada semua orang, biarkan orang-orang dari tempat lain datang: kita akan bertanya kepada mereka apakah mereka juga telah menyaksikan kejadian ini." Ketika orang-orang dari tempat lain datang, menimbulkan bukti bahawa mereka juga telah menyaksikan fenomena yang sama.
Beberapa tradisi yang berkaitan dengan Hadrat Anas menimbulkan kesalahpahaman bahawa insiden pemisahan Bulan telah terjadi dua kali. Tetapi, di tempat pertama, tidak ada orang lain dari kalangan sahabat yang menyatakan ini;kedua, dalam beberapa tradisi Hadrat Anas sendiri juga kata-kata adalah megah (dua kali), dan dalam firqatain dan shaqqatain waras (dua buah); Ketiga, Al-Qur'an menyebutkan hanya satu kejadian pemisahan Bulan yang terbelah.Pandangan yang betul adalah bahawa insiden ini berlaku sekali sahaja. Adapun kisah-kisah yang ada di kalangan orang-orang bahawa Nabi (yang telah damai) memiliki matte gerakan ke arah Bulan dan ia berpecah menjadi dua bahagian dan satu bahagian Bulan memasuki dada pakaian Nabi dan keluar dari lengan, tidak mempunyai apa-apa asas.
Di sini, timbul pertanyaan: Apakah sifat sebenar insiden ini. Adakah satu keajaiban yang dilakukan oleh Rasulullah (yang menjadi damai) atas permintaan orang-orang kafir Makkah sebagai bukti kenabiannya? Atau, adakah ia hanya satu kemalangan yang berlaku di Bulan dengan kuasa Allah dan nabi itu hanya memanggil perhatian rakyat kepadanya dan memberi amaran kepada mereka untuk menandakannya sebagai Tanda kemungkinan dan kedekatan Kebangkitan? Sekumpulan besar ulama Islam menganggapnya sebagai salah satu mukjizat nabi dan berpendapat bahawa ia telah ditunjukkan atas permintaan orang kafir. Tetapi pandangan ini hanya berdasarkan pada beberapa tradisi yang telah dikaitkan dengan Hadrat Anas. Selain dari itu tiada Sahabat lain yang menyatakan ini. Menurut Fath al Bari Ibn Hajar berkata: "Selain naratif oleh Hadrat Anas, dalam riwayat lain tidak ada kisah ini saya melihat tema kejadian pembelah Bulan yang terjadi pada permintaan para musyrik. (Bab Inshiqaq al-Qamar) Abu Nu'aim Isfahani telah mengaitkan tradisi mengenai subjek ini di Dale il an-Nubuwwat, atas kuasa Hadrat 'Abdullah bin Abbas juga, tetapi ia mempunyai rantai pemancar yang lemah dan tidak ada tradisi yang telah dikaitkan dengan rantai tranamitters yang kuat dalam koleksi Hadith atas kuasa Hadrat 'Abdullah bin' Abbas, mengandungi apa-apa sebutan tentang ini. Tambahan pula, Hadrat Anas atau Hadrat `Abdullah bin` Abbas adalah seorang kontemporari Sebaliknya, tiada seorang pun dari sahabat dari Hadrat `Abdullah bin Mas'ud, Hadrat Hudhaifah, Hadrat Jubair bin Mut'im, Hadrat Ali, Hadrat` Abdullah bin 'Umar, yang telah sezaman kejadian itu, telah menyatakan bahawa orang-orang kafir Makkah telah menuntut Tanda Nabi untuk memberi kesaksian kepada kenabiannya di mana ia mungkin menunjukkan keajaiban pemisahan Bulan. Di atas semua, Al-Qur'an itu sendiri juga menyampaikan peristiwa ini bukan sebagai tanda kenabian tetapi sebagai Tanda kedatangan Kebangkitan. Walau bagaimanapun, ini adalah bukti yang jelas tentang kebenaran Nabi kerana ia memberi kesaksian kepada berita bahawa dia memberi kepada orang-orang kedatangan Kebangkitan.
Pengkritik menimbulkan dua jenis bantahan terhadapnya. Di tempat pertama, mereka mengatakan tidak mustahil bahawa sfera yang besar seperti Bulan sepatutnya berpecah kepada dua bahagian yang berbeza, yang sepatutnya beralih beratus batu dan kemudian bergabung kembali. Kedua, mereka mengatakan jika ia berlaku, ia akan menjadi satu peristiwa yang terkenal di dunia dan akan dijelaskan dalam buku Sejarah dan Astronomi. Tetapi, sebenarnya, kedua bantahan ini adalah tipis. Bagi perbincangan tentang kemungkinannya, ia mungkin dapat mencari kredibiliti pada zaman purba tetapi berdasarkan apa yang manusia mempunyai tebu untuk mengetahui pada hari ini tentang struktur planet, dapat dikatakan bahawa hanya mungkin sfera boleh pecah kerana tindakan volkanik dalamannya dan dua bahagiannya boleh dibuang jauh dengan letusan besar, dan kemudian boleh bergabung semula di bawah daya magnet pusat mereka. Bagi bantahan kedua, ia adalah tipis kerana peristiwa itu telah berlaku secara tiba-tiba dan hanya berlangsung lama. Tidak perlu pada saat itu dunia mungkin melihat Bulan. Tiada letupan sama ada yang mungkin menarik perhatian rakyat; tidak ada maklumat awal bahawa rakyat mungkin menunggu kejadiannya dan melihat ke langit. Ia juga tidak dapat dilihat di mana-mana di bumi tetapi hanya di Arab dan timur (dan di mana Bulan telah bangkit dan kelihatan pada waktu itu) Rasa dan seni penulisan sejarah juga belum berkembang sehingga orang yang mungkin menyaksikannya, sepatutnya membuat rekod itu dan kemudian seorang ahli sejarah waras mungkin telah mengumpulkan bukti-bukti dan memeliharanya dalam beberapa buku Sejarah. Walau bagaimanapun, dalam Sejarah Malabar disebutkan telah dibuat seorang penguasa pribumi yang telah menyaksikan fenomena ini malam itu Sedangkan untuk buku-buku Astronomi dan Kalendar, peristiwa ini mungkin telah disebutkan di dalamnya hanya jika peristiwa itu telah mempengaruhi pergerakan Bulan, orbitnya dan masa-masa yang semakin meningkat dan keadaannya. menarik perhatian ahli astronomi purba. Observatori juga tidak begitu maju sehingga mereka mungkin telah mengambil perhatian tentang segala yang berlaku di langit dan menyimpan rekod itu.
2 Kata-kata sihr-um mustamirr Teks boleh mempunyai beberapa makna:
(1) Bahkan, Allah melarang, ilusi ajaib ini juga merupakan salah satu persembahan ajaib yang Muhammad telah melaksanakan siang dan malam;
(2) bahawa ini sememangnya merupakan karya sihir yang telah dilakukan dengan kepakaran yang hebat; dan
(3) seperti halnya sihir lain yang telah berlalu, maka ini juga akan berlalu tanpa meninggalkan kesan yang kekal.
3 Itulah, "Mereka tetap bertekad dalam keputusan yang sama bahawa mereka telah menafikan akhirat dan tidak mengubah fikiran mereka walaupun telah menyaksikan Tanda ini yang nyata, terutama kerana ia bertentangan dengan keinginan daging mereka."
4 Maksudnya, "Tidak boleh jadi tanpa henti, bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) harus mengajak kamu ke Kebenaran ketika kamu bertekun dalam kebohongan kamu dan kebenarannya dan kebohongan kamu tidak harus ditetapkan. Semua urusan akhirnya haruslah sampai ke akhir yang telah ditetapkan, juga tidak dapat disangkal lagi, konflik antara kamu dan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) juga akan berakhir, dan sesungguhnya masa akan datang apabila ia telah jelas bahawa dia telah berada di sebelah kanan dan kamu juga yang salah pada masa yang sama. Begitu juga, penyembah Kebenaran akan suatu hari melihat hasil penyembahan mereka kepada Kebenaran dan penyembah penyesatan mereka menyembah kepalsuan. "
5 Dengan kata lain, Biarkan mereka untuk diri mereka sendiri. Apabila segala usaha telah dibuat untuk menjadikan mereka memahami Kebenaran dengan cara yang paling rasional, apabila keadaan telah disebutkan dari sejarah untuk menunjukkan kepada mereka hasil kejahatan penafian Akhirat, apabila nasib yang mengerikan yang dialami oleh negara-negara lain akibat dari mereka menolak mesej Nabi telah dibawa ke notis mereka dan namun mereka tidak bersetuju untuk melepaskan ketegaran mereka, mereka harus dibiarkan bersendirian untuk bersukacita atas kebodohan mereka. Sekarang, mereka akan percaya hanya apabila selepas kematian mereka muncul dari kubur mereka untuk melihat dengan pandangan mereka sendiri bahawa Kebangkitan yang mana mereka telah diperingatkan dan mendesak untuk mengadaptasi kebenaran, sebenarnya telah diambil
6 Makna lain boleh menjadi "perkara yang tidak diketahui", sesuatu yang mereka tidak pernah dapat bayangkan, yang mana mereka tidak pernah mempunyai sebarang konsep dan tidak tahu apa pun yang ia juga boleh berlaku.
7 "Graves" tidak menandakan hanya lubang-lubang di bumi yang mana seseorang itu mungkin dikuburkan dengan sempurna, tetapi dia akan bangkit dari mana saja dia telah mati, atau dari mana-mana habuknya terletak, atas panggilan Pemanggil ke dataran Kebangkitan.
8 Secara harfiah: "Penampilan mereka akan menjadi suram." Ini boleh mempunyai beberapa makna:
(1) Bahawa mereka akan kelihatan tenor;
(2) bahawa mereka akan mencerminkan kehinaan dan penghinaan, kerana apabila mereka bangkit dari kubur mereka, mereka akan menyedari bahawa ia adalah kehidupan kedua yang sama yang mereka telah menyangkal, yang mana mereka tidak membuat persiapan, dan di mana mereka perlu hadir di hadapan Tuhan mereka sebagai penyebab; dan
(3) dengan keterlaluan kelihatan mereka akan menonton adegan menakutkan sebelum mereka, dari mana mereka tidak dapat mengelakkan mata mereka.
9 Maksudnya, `Mereka menafikan bahawa akhirat harus berlaku apabila manusia harus memberikan pertimbangan terhadap perbuatannya; mereka menafikan kenabian Nabi yang telah membuat umatnya menyedari kebenaran ini; dan mereka menafikan ajaran Rasulullah, yang mengajar mereka apa yang harus dipercayai dan apa yang diciptakan dan dilakukan oleh mereka untuk mengadopsi perhitungan akhirat. "
10 Itulah, "Orang ramai tidak hanya mendustakan Nabi tetapi juga mencapainya sebagai orang gila, mereka mengutuk ancaman terhadapnya, melemparkannya dengan kutukan dan penyalahgunaan, dan melakukan apa sahaja yang mungkin mereka dapat menghalangnya untuk memberitakan kebenaran, dan dengan itu dibuat hidup sangat sukar baginya.
11 Itulah bumi yang meletup dengan mata air pada Perintah Allah bahawa ia tidak lagi menjadi tanah tetapi memperlihatkan pemandangan mata air di sekelilingnya.
12 Ini menandakan Bahtera yang telah dibina oleh Nabi Nuh di bawah penjagaan dan bimbingan Allah sebelum datangnya Banjir.
13 Secara harfiah: "Ini adalah dendam demi orang yang kufur telah dilakukan." Jika kufr diambil dalam erti kata penolakan, maksudnya adalah: "Yang pesan telah ditolak dan ditolak" dan jika ia diambil dengan maksud yang tidak mengucapkan terima kasih untuk berkat, itu bermaksud: 'Siapakah yang merupakan berkat untuk orang, tetapi telah ditolak secara tidak sengaja. '
14 Ia juga mungkin bermaksud: `Kami meninggalkan hukuman yang mengerikan ini sebagai tanda amaran, 'tetapi pada pendapat kami maknanya yang lebih baik ialah bahtera itu ditinggalkan sebagai tanda amaran. Peristirahatan dan kewujudannya di atas gunung tinggi terus memberi amaran kepada kemudian generasi kemurkaan Allah selama seribu tahun dan terus mengingatkan mereka bagaimana orang-orang yang telah melanggar Allah di bumi ini telah menemui mereka, dan bagaimana orang-orang mukmin diselamatkan dari itu Imam Bukhari, Ibn Abi Hatim, 'Abdur Razzaq dan Ibn Jarir mempunyai tradisi yang berkaitan dengan kewibawaan Qatadah yang mengatakan bahawa pada masa orang-orang Muslim menakluki 'Iraq dan al-Jazirah, Ark ini masih wujud di Gunung Judi (dan menurut tradisi, dekat penempatan Baqirda), dan Pada zaman moden juga beberapa orang semasa penerbangan mereka dalam pesawat terbang telah melihat objek seperti Ark di puncak di wilayah ini, yang disyaki sebagai Ark of Noah, dan atas dasar yang sama ekspedisi telah dihantar dari masa ke masa e untuk mencarinya. (Untuk butiran lanjut, lihat EN 47 dari AI-A'raf, EN 46 dari Hud, dan EN 25 dari AI-Ankabut).
15 Beberapa orang telah menyalahgunakan kata-kata Yassarnal-Qur dengan maksud bahawa Al-Qur'an adalah Kitab yang mudah; tidak ada pengetahuan diperlukan untuk memahami begitu banyak sehingga seseorang walaupun tanpa pengetahuan bahasa Arab, boleh menulis komentar tentangnya, dan dapat menyimpulkan apa yang dia kehendaki dari ayat-ayatnya yang bebas dari Hadis dan Hukum Islam, sedangkan konteksnya di mana kata-kata ini berlaku, menunjukkan bahawa mereka dimaksudkan untuk membuat orang menyedari ini: "Salah satu cara peringatan adalah azab yang dahsyat yang turun ke atas bangsa-bangsa yang memberontak, dan yang lain adalah Al-Quran ini, yang membimbing kamu kepada jalan yang betul dengan hujah dan pengajaran.Tentu saja, sarana peringatan ini adalah lebih mudah, maka mengapa anda tidak mengambil keuntungan daripadanya dan berkeras untuk bertemu dengan azab sebagai gantinya? Ini adalah limpah kurnia Allah bahawa Dia telah menghantar ini Berkata melalui Nabi-Nya dan memberi amaran kepada anda bahawa cara-cara yang anda ikuti hanya membawa kepada kemusnahan dan kebajikan anda hanya terletak pada cara berikut ini. Kaedah peringatan ini telah diterima pakai agar anda diselamatkan sebelum anda jatuh ke dalam lubang kemusnahan. Sekarang, siapa yang boleh menjadi lebih bodoh daripada orang yang tidak mempercayai nasihat dan menyedari kesalahannya hanya selepas dia jatuh ke dalam lubang? "
16 Pada hari itu nasib malang yang terus marah selama beberapa hari. Dalam Surah Ha Mim As-Sajdah: 16, kata-kata adalah: fi ayyam di nahisat: "dalam beberapa hari yang buruk," dan di Surah AI-Haqqah: 7, telah dikatakan: "Ribut angin ini terus marah selama tujuh malam dan lapan hari. "Dikatakan bahawa hari di mana badai bermula pada hari Rabu. Dari idea ini menyebarkan bahawa Rabu adalah hari nasib malang, dan tidak ada kerja yang harus dimulakan pada hari ini. Sesetengah tradisi yang sangat lemah juga telah digariskan untuk menyokong pandangan ini, yang telah memperkuatkan lagi idea bahawa hari ini tidak teruk. Sebagai contoh, terdapat tradisi Ibn Marduyah dan Khatib al-Baghdadi bahawa hari Rabu terakhir bulan ini tidak terperi sakitnya, yang buruk yang tidak berkesudahan. Ibn Jauzi menganggap tradisi ini sebagai fabrikasi dan Ibn Rajab sebagai tidak sah Hafiz Sakhavi; mengatakan bahawa semua kaedah melalui tradisi ini telah dilaporkan, adalah lemah. Begitu juga, tradisi Tabarani ("Rabu adalah hari yang terus-terangan nasib") juga telah diisytiharkan sebagai lemah oleh para ulama Hadis. Dalam beberapa tradisi lain juga dilarang untuk memulakan perjalanan, melakukan transaksi perniagaan, merawat kuku, atau melawat orang sakit pada hari Rabu. Mereka juga mengatakan bahawa kusta bermula pada hari ini. Tetapi semua tradisi ini lemah dan ini tidak boleh dijadikan dasar kepercayaan apa pun. Munawi cendekiawan berkata: 'Untuk meninggalkan hari Rabu untuk mengambilnya sebagai orang yang tidak senonoh dan untuk menghiburkan keinginan para ahli astrologi dalam hal ini dilarang, dilarang keras, untuk sepanjang hari kepunyaan Allah; tidak ada hari yang bermanfaat dengan sendirinya tidak berbahaya. "'Allama Alusi berkata:' Semua hari adalah sama, hari Rabu tidak ada keistimewaan mengenainya, tidak ada jam malam atau siang yang mungkin baik untuk satu orang dan yang buruk bagi yang lain. adalah Allah Yang menciptakan keadaan yang menggembirakan bagi sesetengah orang dan mendatangkan mudarat kepada orang lain.
17 Dengan kata lain, terdapat tiga alasan untuk keengganan mereka untuk mematuhi dan mengikuti Nabi Salih:
(1) "Dia adalah manusia dan bukan manusia super supaya kita boleh menganggapnya lebih baik daripada diri kita sendiri."
(2) "Dia adalah ahli negara kita sendiri: dia tidak lebih baik daripada kita."
(3) `Dia adalah seorang tunggal, satu dari antara kita sendiri. Dia bukan ketua yang menonjol dengan pengikut yang besar, atau pasukan tentera. Atau banyak atendan supaya kita dapat mengakui keunggulannya. "Mereka mahu bahawa seorang Nabi harus menjadi seorang superman, atau jika dia seorang lelaki biasa, dia seharusnya tidak dilahirkan di tanah dan negara mereka sendiri, tetapi sepatutnya turun dari atas, atau dihantar dari tanah lain, dan jika tidak ada yang lain, dia sekurang-kurangnya harus menjadi orang kaya, yang keindahannya yang luar biasa harus membuat orang percaya mengapa Allah telah memilih dia sendiri untuk kepemimpinan bangsa. kejahilan di mana orang-orang kafir Makkah terlibat. Mereka juga enggan mengakui Nabi Muhammad SAW sebagai Nabi atas alasan bahawa dia seorang lelaki yang berpindah di jalan-jalan seperti orang biasa, telah dilahirkan di kalangan mereka sahaja, pada hari yang lain dan kini mendakwa bahawa Allah telah melantiknya sebagai nabi.
18 Kata ashir dari maksud asal adalah orang yang sombong dan sombong yang diberikan untuk membualkan keunggulannya sendiri terhadap orang lain.
19 Ini menjelaskan ayat ini: "Kami menghantar unta-unta sebagai perbicaraan untuk mereka." Percubaan itu tiba-tiba seekor unta betina dihasilkan di hadapan mereka dan mereka diberitahu bahawa suatu hari dia akan minum air itu sendiri dan seterusnya. hari mereka dibenarkan untuk mempunyai air untuk diri mereka dan lembu mereka. Pada hari pergerakannya, tidak ada seorang pun dari mereka yang datang ke mana-mana mata air dan telaga untuk mengambil air atau membawa lembunya untuk menyiram. Cabaran ini diberikan bagi pihak orang yang mereka sendiri mengakui bahawa dia tidak mempunyai tentera dan tiada tuan rumah untuk menyokongnya.
20 Kata-kata ini dengan sendirinya menunjukkan bahawa unta itu berkeliaran di kehendak mereka di tempat tinggal mereka sepanjang tempoh masa. Tiada siapa yang boleh berani mendekati sumber air pada hari gilirannya. Akhirnya, mereka memanggil ketua mereka yang terkenal yang terkenal dengan keberanian dan keberaniannya, dan mendesaknya untuk menamatkannya. Dipupuk oleh dorongan palsu yang dia tanggung dan membunuh unta itu. Ini jelas bermakna orang ramai sangat ketakutan. Mereka merasakan bahawa dia mempunyai kuasa yang luar biasa, dan oleh itu mereka tidak berani menyentuhnya dengan niat jahat. Itulah sebabnya pembunuhan sejenis unta-unta terutama ketika Nabi yang telah mempersembahkannya, tidak memiliki tentera yang boleh menjadi penghalang bagi mereka. berjumlah untuk melakukan tugas yang berbahaya dan sukar. (Untuk butiran lanjut, lihat EN 58 Surah AI-A'raf dan EN 104. 105 dari Surah AshShua'ra ').
21 Mayat-mayat Thamud yang telah hancur dan busuk telah dibandingkan dengan ranting-ranting dan ranting-ranting yang ada di sekeliling lembu.
22 Butir-butir kisah ini telah diberikan dalam Surah Hud: 77-83 dan Surah AI-Hijr: 61-74 di atas, satu resume yang berikut:
Apabila Allah memutuskan untuk menghukum orang-orang itu dengan azab, Dia menghantar beberapa malaikat dengan nama lelaki yang tampan sebagai tetamu di rumah Nabi Lot. Apabila orang ramai melihat tetamu kacak seperti itu di rumah Lot, mereka bergegas ke situ dan menuntut agar mereka diserahkan kepada mereka untuk memuaskan kepuasan mereka. Nabi Lot meminta mereka untuk berhenti daripada niat jahat mereka, tetapi mereka tidak mendengar dan cuba memasuki rumahnya untuk memegang para tetamu dengan paksa. Pada peringkat ini tiba-tiba mata mereka dibutakan. Kemudian para malaikat memberitahu Lot bahawa dia dan keluarganya harus meninggalkan kota sebelum subuh; maka sebaik sahaja mereka telah meninggalkan azab yang dahsyat turun kepada orang-orang. Dalam Alkitab juga peristiwa ini telah dijelaskan. Kata-kata itu adalah: 'Dan mereka mendesak lelaki itu, bahkan Lot, dan mendekati pintu. Tetapi orang-orang (malaikat) mengulurkan Tangan mereka dan menarik Lot ke rumah mereka, dan menutup pintu. Dan mereka memukul biarawati yang ada di pintu rumah dengan buta, baik kecil dan besar: sehingga mereka menyia-nyiakan diri untuk mencari pintu. "(Kejadian 19: 9-11),"
23 Alamat di sini ditujukan kepada Quraisy, seolah-olah untuk mengatakan; "Apabila negara lain telah dihukum kerana mengamalkan ketidakpercayaan dan memperlihatkan degil dan menafikan Kebenaran, kenapa kamu tidak akan dihukum jika kamu mengambil sikap dan tingkah laku yang sama? Sebab kamu bukan orang istimewa dengan cara apa pun."
24 Ini adalah nubuatan spesifik yang dibuat lima tahun sebelum hijrah, mengatakan bahawa tuan rumah kaum Quraish yang telah bangga dengan kekuatan mereka akan segera dilukai oleh orang Islam. Pada masa itu tiada siapa yang dapat membayangkan bagaimana revolusi seperti itu akan berlaku dalam masa terdekat. Demikianlah ketidakberdayaan umat Islam yang sekelompok mereka telah meninggalkan negara ini dan berlindung di Habash dan orang-orang yang beriman itu terkepung di Shi'b Abi Talib, dan sedang kebuluran oleh boikot dan pengepungan Quraish. Di bawah keadaan sedemikian tidak ada yang dapat membayangkan bahawa hanya dalam tempoh tujuh tahun akan datang jadual akan berubah. Murid dari Hadrat 'Ahdullah bin' Abbas, telah menceritakan bahwa Hadrat 'Umar pernah berkata: "Ketika ayat Surah Al-Qamar diturunkan, saya bertanya-tanya apakah tuan rumah itu yang akan dialihkan. Badr Quraish pagan telah dialihkan dan mereka melarikan diri dari medan perang, saya melihat Rasulullah dalam perisai beliau bergegas ke depan dan membaca ayat ini: Sa-yuhzam-al -jam'u yuwallun-ad-dubur Kemudian, hanya saya sedar bahawa ini adalah kekalahan yang telah diramalkan. " (Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim).
25 Maksudnya, 'Tidak ada satu pun di dunia yang diciptakan secara rawak tetapi dengan tujuan dan takdir. Satu perkara yang wujud pada masa yang ditetapkan, mengambil bentuk dan bentuk tertentu, berkembang setakat sepenuhnya, bertahan untuk tempoh tertentu, dan kemudian mereput dan mati pada masa yang ditetapkan. Malah menurut prinsip sejagat ini dunia juga mempunyai takdir yang sesuai dengan yang berfungsi sampai masa yang ditetapkan dan akan berakhir pada lagu yang telah ditetapkan. Ia tidak akan berakhir sesaat lebih awal dari masa akhir yang ditetapkan dan tidak bertahan seketika lagi; ia tidak wujud semenjak keabadian dan tidak akan wujud kekekalan, juga tidak ada seorang anak kecil yang boleh dimusnahkan seperti dan bila dia suka. "
26 Maksudnya, 'Kita tidak perlu membuat persiapan yang panjang untuk membangkitkan Kebangkitan, dan tidak lama lagi akan datang. Tidak lama lagi akan perintah dikeluarkan dari Kami daripada yang akan berlaku dalam sekelip malam. "
27 Maksudnya, 'Jika anda berfikir bahawa dunia bukanlah Kerajaan Bijaksana dan Allah yang merangkumi tetapi kerajaan yang tidak aman dari penguasa buta, di mana manusia dapat berperilaku dan menjalankan dirinya sesuai dengan keinginannya, tanpa rasa takut akan akuntabilitas, sejarah adalah bukti dan pembuka mata untuk anda, yang menunjukkan bahawa negara-negara yang mengamalkan cara hidup itu, telah dihantar ke azab mereka, satu demi satu. "
28 Itulah, "Orang-orang ini tidak sepatutnya berada di bawah khayalan bahawa apa yang mereka lakukan di dunia telah punah; Tidak semestinya mereka tahu bahawa rekod penuh perbuatan setiap orang, setiap kumpulan dan setiap bangsa, diletakkan dan dipersembahkan di hadapan mereka pada waktu yang sesuai. "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top