Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
56. Surah Al Waqia (Acara Tak Terelakkan)
Statistik
Juz 27 – 51.AzZariyat 31. - 56.AlWaqia 1-96 – 57.AlHadid 29
[ Muka surat awal: 534 hingga Muka surat akhir : 537 ]
Video
Slide
[QS56:1] CQ(56:1:2) KK(56:1:2)
Tempoh Wahyu
Menurut perintah kronologis yang telah diberikan oleh Hadrat Abdullah bin Abbas dari Surah, pertama Surah Ta Ha diturunkan, kemudian Al-Waqi'ah dan kemudian Ash-Shu`ara '(Suyuti: Al-Itqan ). Urutan yang sama telah dilaporkan dari Ikrimah (Baihaqi: Dala'il dan Nubuwwat ).Ini disokong pula oleh kisah Ibn Hisham yang berkaitan dengan Ibnu Ishaq tentang pengesahan Iman oleh Hadrat Umar (semoga Allah senang kepadanya). Ia mengatakan bahawa ketika Hadarat Umar memasuki rumah kakaknya, Surah Ta Ha dibacakan. Mendengar suaranya orang-orang rumah menyembunyikan halaman al-Qur'an. Hadrat Umar mula merampas kakak iparnya dan kemudian kakaknya bangkit membela suaminya, dia juga memukulnya dan melukai dia di kepala. Ketika Umar melihat darah pada kakaknya, dia menyesal atas apa yang telah dilakukannya, dan berkata kepadanya: "Tunjukkan kepadaku manuskrip yang kau sembunyikan supaya aku dapat melihat apa yang terkandungnya." Saudara perempuan itu berkata: "Kamu haram kerana politeisme kamu: wa anna-hu la yamassu-ha ill-at-tahir :" Hanya orang yang bersih dapat menyentuhnya. "Jadi, Hadrat Umar bangkit dan mencuci dirinya, kemudian mengambil manuskrip untuk membacanya Ini menunjukkan bahawa Sarah Al-Waqi'ah telah diturunkan pada masa itu kerana mengandungi ayat ini: La yamassu hu ill al mutahharun dan telah didirikan secara historis bahawa Hadrat Umar memeluk Islam selepas perpindahan pertama kepada Habash, pada tahun kelima kenabian.
Tema dan Subject Matter
Temanya adalah Akhirat, Tauhid dan penyangkalan terhadap kecurigaan Makkah kefir tentang Al-Qur'an. Apa yang mereka anggap sebagai sangat luar biasa ialah Kebangkitan akan berlaku, maka seluruh sistem bumi dan langit akan menjadi kesal, dan apabila semua orang mati akan dibangkitkan dan dipanggil untuk dipertanggungjawabkan, selepas itu orang-orang benar akan dimasukkan ke Syurga dan orang jahat dibawa ke Neraka. Mereka menganggap semua ini sebagai khayalan, yang tidak mungkin berlaku dalam fakta sebenar. Sebagai jawapan kepada ini, dikatakan: "Apabila peristiwa yang tidak dapat dielakkan akan berlaku, tidak ada sesiapa pun yang akan menyangkal kejadiannya, dan tidak ada sesiapa yang mempunyai Kuasa untuk menghindarkannya, atau membuktikannya, menjadi kejadian yang tidak benar. semua orang akan dibahagikan kepada tiga kelas: (1) Yang paling penting dalam pangkat dan kedudukan, (2) orang-orang yang adil dan (3) orang-orang yang menafikan akhirat dan bertahan dalam ketidakpercayaan dan polytheisme dan dosa-dosa besar hingga yang terakhir. Bagaimana ketiga-tiga golongan ini akan dihargai dan dihukum telah diterangkan secara terperinci dalam ay. 7-56.Kemudian, dalam ay. 57-74 hujah telah diberikan, satu demi satu, untuk membuktikan kebenaran dua asas doktrin Islam, yang orang kafir menolak untuk menerima, iaitu. doktrin Tauhid dan Akhirat. Dalam hujah-hujah ini, selain daripada segala benda yang ada di bumi dan langit, perhatian manusia telah tertarik kepada tubuhnya sendiri dan makanan yang dimakannya dan air yang dia minum dan api yang memasak makanannya , dan dia telah dijemput untuk merenungkan soalan: Apa hak anda perlu bersikap mandiri, atau berkhidmat dengan yang lain selain, Tuhan Yang kuasa kreatif telah membawa anda ke makhluk, dan Keperluan siapa yang menopang anda Dan bagaimana anda dapat melayan idea bahawa setelah pernah membawa anda ke dalam kewujudan Dia telah menjadi tidak berdaya dan tidak berdaya sehingga Dia tidak dapat menciptakan kamu sekali lagi walaupun dia mau?
Kemudian, dalam ay. 75-82 kecurigaan mereka terhadap Al-Qur'an telah ditolak dan mereka telah dibuat untuk menyedari betapa beruntungnya mereka bukannya memperoleh apa-apa faedah dari berkat yang besar bahawa Al-Quran itu, mereka merawatnya dengan perhatian yang kurang dan hanya menetapkan bahagian ini di dalamnya sehingga mereka menafikannya. Sekiranya seseorang menganggap hujah yang tidak jelas ini yang telah dibentangkan dalam dua kalimat ringkas mengenai kebenaran Al-Quran, seseorang akan mendapati di dalamnya sistem yang kukuh dan mantap yang sama diantara bintang-bintang dan planet-planet alam semesta, dan sama adalah bukti fakta bahawa Pengarangnya adalah Yang sama Yang telah mencipta Alam Semesta. Kemudian orang-orang kafir telah diberitahu bahawa Kitab ini tertulis dalam Writ of Destiny yang berada di luar jangkauan makhluk-makhluk, seolah-olah berkata "Kamu fikir ia diturunkan oleh dajal-dajal kepada Muhammad (keamanan dan rahmat Allah) ), padahal tidak ada malaikat-malaikat murni yang mempunyai akses ke mana-mana cara untuk mencapai Muhammad (keamanan dan rahmat Allah) dari tablet yang dijaga dengan baik. "
Kesimpulannya, manusia telah diberi amaran, seolah-olah berkata: "Anda mungkin brad dan bermegah seperti yang anda suka dan mungkin menutup mata anda kepada kebenaran dalam keangkuhan kemerdekaan anda, tetapi kematian adalah cukup untuk membuka mata anda. Anda tidak boleh menyelamatkan ibu bapa anda sendiri, anda tidak boleh menyelamatkan anak-anak anda, anda tidak dapat menyelamatkan pemimpin-pemimpin agama anda yang dikasihi dan dikasihi, semuanya mati di hadapan mata yang berbeza-beza ketika anda melihat tanpa daya. andaian ini adalah betul bahawa anda semua di dalam dunia, dan tidak ada Tuhan, maka mengapa tidak anda memulihkan kepada orang yang mati itu jiwanya? Sama seperti anda tidak berdaya dalam hal ini, sehingga juga di luar kuasa anda untuk menghentikan Allah dari memanggil orang-orang untuk memanggil dan menunaikan ganjaran dan hukuman kepada mereka. Anda mungkin atau tidak boleh mempercayainya, tetapi setiap orang yang mati pasti akan melihat kematiannya sendiri selepas kematian. lihatlah kebaikan yang dimaksudkan untuk mereka jika dia berada di kalangan orang-orang yang soleh, dia akan melihat akhir disediakan bagi orang yang benar; dan jika dia berada di kalangan orang yang menyukai kebenaran, dia akan melihat akhir yang ditakdirkan untuk penjenayah.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-16] Apabila peristiwa yang tidak dapat dielakkan itu berlaku, tidak ada yang akan menyangkal kejadiannya. 1 Ia akan menjadi bencana yang akan merendahkan dan memuliakan. 2 Bumi akan digoncangkan tiba-tiba, dan gunung-ganang akan runtuh dan menjadi seperti debu yang tersebar. Anda, mereka, akan dibahagikan kepada tiga kelas. 4 Orang yang kanan. 5 Oh, betapa beruntungnya orang-orang yang benar! Dan orang-orang yang kiri. 6 Oh, bagaimana (malang) akan menjadi orang-orang sebelah kiri! Dan yang paling utama masih menjadi yang utama. 7 Mereka akan menjadi orang terdekat (kepada Tuhan). Mereka kekal di dalam Syurga kebahagiaan. Kebanyakan mereka akan berasa rindu di antara bekas orang dan beberapa dari antara orang-orang di zaman akhir. 8 Mereka akan berbaring di atas sarung yang berhias.
[17-26] Pemuda-pemuda yang kekal akan melangkah dengan cepat dengan gelas-gelas roti dan peminum dan cawan anggur dari mata air yang tidak akan menyebabkan mereka menaruh perhatian dan tidak memengaruhi perasaan mereka. 10 Dan mereka akan mempersembahkan kepada mereka semua jenis buah yang enak, yang mana saja yang mereka pilih; dan daging burung-burung, yang mana mereka inginkan. 11 Dan bagi mereka akan ada mutiara yang indah-indah, yang indah seperti mutiara yang dijaga. 12 Semua ini mereka akan menerima balasan atas apa yang telah mereka lakukan di dunia. Di sana mereka tidak akan mendengar ucapan yang sia-sia atau ucapan berdosa. 13 Apa yang mereka dengar adalah benar dan suci. 14
[27-40] Dan orang-orang yang kanan. Oh, betapa bernasib baik orang-orang dari tangan kanan! Mereka akan menjadi antara pohon-pohon yang tidak berduri, 15 dan menumpuk pisang, satu di sisi yang lain, dan tempat teduh dan air yang mengalir dan buah-buahan yang berlimpah-limpah 16 dan juga tidak dapat dibekalkan atau dilarang, dan di sofa yang diangkat. Kami akan mencipta lagi isteri-isterinya dan menjadikan mereka perawan, peminat suami mereka 18 dan sama umurnya. 19 Semua ini adalah untuk orang kanan. Sebilangan besar daripada mereka adalah dari kalangan orang-orang dahulu dan jumlah yang baik juga dari kalangan orang-orang di zaman akhir.
[41-56] Dan orang-orang yang sebelah kiri. Oh, betapa malangnya orang-orang sebelah kiri! Mereka akan berada di angin yang terik dan air mendidih dan bayang-bayang asap hitam, yang tidak akan menjadi sejuk atau menyegarkan.Ini adalah orang-orang yang telah hidup dengan selesa dan selesa sebelum menunaikan nasib ini. Mereka terus berdosa dengan dosa 20 dan berkata, "Apabila kita mati dan menjadi debu dan tulang, adakah kita akan dibangkitkan lagi, dan juga nenek moyang kita, yang telah pergi dahulu?" Katakanlah kepada mereka: "Sesungguhnya, yang dahulu dan yang terakhir, semuanya akan dikumpulkan bersama pada suatu hari, waktu yang telah ditetapkan. Maka, wahai para penyimpang dan penipu, hendaklah kamu makan dari pohon zaqqum dan isi perut kamu dengan itu, dan minum di atas air mendidih seperti unta yang haus. Ini akan menjadi hiburan orang-orang yang kiri pada Hari Pembalasan.
[57-62] Kami telah menciptakan kamu. 22 Maka mengapa kamu tidak mengesahkannya? 23 Pernahkah anda menilai penurunan sperma yang anda hantar? Adakah anda yang membuat kanak-kanak daripadanya, atau Adakah Kami Pencipta? 24 Kami telah mengagihkan kematian di antara kamu, 25 dan Kami tidak berdaya untuk Kami mengubah bentuk kamu dan menciptakan kamu dalam bentuk lain yang kamu tidak tahu. 26 Kamu sudah tahu ciptaan pertama kamu.Mengapa kamu tidak mengambil pelajaran? 27
[63-67] Pernahkah anda menganggap benih yang anda tanam? Adakah kamu yang menjadikan mereka tumbuh menjadi tanaman, ataukah Kami? 28 Kalau Kami sukai, Kami dapat menjadikan tanaman-tanaman ini menjadi sekam, dan kemudian kamu akan tersesat, "Kami telah ditimpa azab, ya, kami dibatalkan!"
[68-70] Pernahkah kamu melihat (mata terbuka) air yang kamu minum? Adakah anda yang menyebabkan hujan dari awan, atau Kami? 29 Kalau Kami sukai, Kami dapat menjadikannya garam. 30 Maka mengapa kamu tidak bersyukur? 31
[71-73] Pernahkah anda menganggap api yang anda menyalakan? Bukankah kamu yang menjadikan pohonnya, atau Kami adalah Penciptanya, "Kami telah menjadikannya sebagai peringatan dan perayaan bagi orang-orang yang memerlukan.
[74] Oleh itu, wahai Nabi, mulailah nama Tuhanmu, Yang Maha Tinggi! 35
[75-82] Tetapi tidak! 36 Saya bersumpah demi kedudukan bintang-dan itu adalah sumpah yang hebat, hanya jika kamu tahu-bahawa ini adalah Al-Quran yang mulia, ditulis dalam Kitab yang terlindung, yang tidak dapat disentuh tetapi disucikan. 39 Ini telah diturunkan oleh Tuhan sekalian alam. Kemudian, adakah anda menganggap wacana ini sebagai perhatian yang tidak patut? 40 Dan adakah anda mempunyai berkat ini hanya bahagian ini yang anda menafikannya? 41
[83-94] Jika anda fikir anda tidak tertakluk kepada sesiapa, dan anda menganggap anda betul-betul berfikir demikian, maka mengapa anda tidak memulihkan kepada orang yang mati apabila jiwanya telah datang ke tekak dan anda tidak berdaya melihat bahawa dia sedang mati? Pada masa itu Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat Kami. Kemudian, jika orang mati menjadi orang terdekat dengan Kami, baginya ada keselesaan dan penyediaan yang baik dan Taman yang bahagia. Dan jika dia berasal dari orang kanan, dia disambut dengan "Damai sejahtera kepadamu: Kamu adalah orang yang benar!" Dan jika dia dari orang-orang kafir, tersesat, hiburannya adalah air mendidih dan terbakar di neraka.
[95-96] Semua ini adalah kebenaran mutlak. Oleh itu, wahai Nabi, mulailah nama Tuhanmu, Yang Maha Tinggi! 42
1 Membuka wacana dengan ayat ini dengan sendirinya menandakan bahawa ini adalah jawapan kepada bantahan yang dibangkitkan dalam persidangan yang tidak percaya terhadap Kebangkitan. Inilah masa apabila penduduk Makkah baru sahaja mula mendengar ajakan Islam dari Nabi Muhammad (sebagai damai dan rahmat Allah). Di dalamnya apa yang kelihatan paling menakjubkan dan jauh dari alasan kepada mereka adalah bahawa seluruh sistem bumi dan langit akan suatu hari terbalik dan kemudian dunia lain akan ditubuhkan di mana semua yang mati, dari generasi dahulu dan yang terakhir, akan dibangkitkan. Mereka bingung akan bertanya: 'Ini mustahil! Di manakah bumi ini, lautan ini, gunung-gunung ini, bulan dan matahari ini? Bagaimanakah mayat-mayat berabad-abad lamanya bangkit? Bagaimanakah seseorang dalam deria beliau percaya bahawa akan ada kehidupan lain selepas kematian dan akan ada taman-taman Syurga dan kebakaran Neraka? "Ini adalah kebingungan yang dinyatakan pada waktu itu di mana-mana di Makkah. ia berkata: "Apabila peristiwa yang tidak dapat dielakkan berlaku, tidak ada seorangpun yang akan menyangkalnya. "
Dalam ayat ini perkataan "wagi ah" (peristiwa) telah digunakan untuk Kebangkitan, yang hampir bermaksud perkara yang sama dengan perkataan Inggeris 'tidak dapat dielakkan', menandakan dengan itu bahawa ia adalah sesuatu yang mesti berlaku. Kemudian, kejadiannya telah diterangkan oleh perkataan "waqi ah," yang digunakan untuk kejadian bencana secara tiba-tiba. Laisa li-waq'at-i-ha kadhibat-un boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa tidak mungkin bahawa kejadiannya dihindari, atau dihentikan, atau berpaling; atau, dengan kata lain, tidak akan ada kuasa untuk menjadikannya muncul sebagai peristiwa yang tidak benar; dan
(2) bahawa tidak akan ada makhluk hidup untuk memberitahu dusta bahawa kejadian itu tidak berlaku.
2 Secara harfiah: "yang menyebabkan (sesuatu atau seseorang bangkit dan jatuh). Satu maknanya ialah bahawa ia akan mengganggu setiap perintah: ia akan mengubah perkara-perkara di atas dan bawah. Maksud lain juga boleh bahawa ia akan meninggikan orang yang rendah hati dan rendahkan yang tinggi dan perkasa, iaitu, apabila timbulnya keputusan tentang siapa yang mulia dan yang tidak taat di antara rakyat akan dibuat secara asas yang berbeza. Mereka yang dianggap sebagai orang terhormat di dunia, akan menjadi hina dan orang-orang yang dianggap hina akan menjadi terhormat.
3 Iaitu, ia tidak akan menjadi gempa bumi setempat yang mungkin berlaku di kawasan yang terhad, tetapi ia akan menggoncang seluruh bumi ke kedalamannya secara tiba-tiba, dan ia akan mengalami kejutan dan gegaran yang sangat besar.
4 Walaupun alamatnya ditujukan kepada orang yang dibacakan wacana ini, atau siapa yang boleh membacanya atau mendengarnya dibaca sekarang, sebenarnya seluruh manusia adalah penerima. Semua manusia yang telah dilahirkan sejak hari pertama penciptaan dan akan dilahirkan hingga Hari Kebangkitan, akhirnya dia dibahagikan kepada tiga kelas.
5 Kata maintanah dalam ashab al-maimanah, dalam asalnya, berasal dari Yamin, yang bermaksud tangan kanan, dan juga dari yumn, yang bermaksud petanda yang baik. Jika diambil untuk dijadikan dari yamin, ashab almaimanah bermaksud: `orang-orang dari tangan kanan. 'Ini, bagaimanapun, tidak membayangkan makna leksikalnya, tetapi ia menandakan orang-orang pangkat dan kedudukan yang tinggi. tangan sebagai simbol kekuatan dan keunggulan dan kehormatan, dan oleh itu akan duduk orang yang mereka kehendaki untuk menghormati, di sebelah kanan, dalam majelis. Dan jika diambil sebagai berasal dari yumn, ashab almaimanah akan beruntung dan diberkati orang.
6 Kata mash 'amah dalam ashab al-mash'amah, dalam asalnya, adalah dari shu'm yang bermaksud nasib malang, nasib buruk dan petanda yang buruk; dalam bahasa Arab, tangan kiri juga dipanggil shuma. Orang Arab menganggap shimal (tangan kiri) dan shu'm (sayap jahat) sebagai sinonim, tangan kiri menjadi simbol kelemahan dan kemurkaan. Sekiranya burung terbang ke kiri pada permulaan perjalanan, mereka akan mengambilnya sebagai petanda yang buruk; jika mereka membuat orang duduk di sebelah kiri mereka, itu bermakna mereka menganggapnya sebagai lelaki yang lemah. Oleh itu, ashab al-mash'amah membayangkan orang-orang yang sakit hati, atau orang-orang yang akan menderita kehinaan dan kebencian, dan akan berdiri di sebelah kiri di Mahkamah Allah.
7 Sabiqin (yang paling utama) membayangkan orang-orang yang mengungguli orang lain dalam kebaikan dan cintakan kebenaran dan dalam pekerjaan yang baik dan menjawab panggilan Allah dan Rasul-Nya sebelum orang lain.Mereka juga berada di barisan hadapan dalam tindak balas mereka terhadap panggilan untuk Jihad, untuk membelanjakan kekayaan mereka demi kepentingan orang miskin dan untuk perkhidmatan awam, atau untuk mengundang orang lain untuk kebajikan dan kebenaran, dengan ringkasnya, untuk menyebarkan kebaikan dan menghapuskan kejahatan dan melakukan pengorbanan dan berusaha sendiri apabila ada keperluan untuknya. Atas dasar ini, di akhirat juga, mereka akan diletakkan di barisan hadapan.
Oleh itu, manusia, dengan kata lain, akan berkisar di dalam Mahkamah Allah seperti ini: Di sebelah kanan, akan ada yang benar, di sebelah kiri orang jahat, dan di barisan hadapan (terdekat di Kehadiran Ilahi) Sabiqin (Yang paling utama di Iman dan perbuatan baik). Menurut hadis yang dilaporkan oleh Hadrat `A'ishah, Nabi saw (yang menjadi damai Allah) bertanya kepada orang ramai:" Tahukah kamu siapa, pada hari kiamat, adakah dia yang pertama ditampung di bawah Shade Ilahi? " Orang-orang berkata bahawa Allah dan Rasul-Nya hanya mempunyai ilmu yang terbaik. Rasulullah menjawab: "Orang-orang yang sedemikian rupa bahawa apabila Kebenaran itu dikemukakan di hadapan mereka, mereka menerimanya dengan segera, apabila hak ditanya tentang mereka, mereka melepaskannya dengan anggun dan keputusan mereka berkenaan dengan orang lain adalah sama seperti menghormati diri mereka sendiri. " (Musnad Ahmad).
8 Para pengulas berbeza dengan yang tersirat oleh bekas Dan orang-orang terakhir '`
Satu kumpulan mereka telah menyatakan pandangan bahawa "bekas orang" adalah masyarakat yang telah meninggal dunia sejak zaman Nabi Adam hingga masa Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan orang-orang di zaman akhir "orang-orang yang akan hidup di dunia sejak kedatangan Nabi sampai Hari Kebangkitan. Oleh itu ayat itu bermaksud:" Bilangan Sabqin (Yang Utama dalam Iman dan perbuatan baik ) di kalangan orang-orang yang telah meninggal dunia beribu-ribu tahun sebelum kedatangan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) akan menjadi lebih besar, dan jumlah mereka yang akan mencapai pangkat Sabiqin di antara orang-orang yang telah dilahirkan sejak kedatangan Nabi, atau akan dilahirkan hingga Hari Kiamat, akan kurang. "
Kumpulan kedua mengatakan bahawa bekas dan yang terakhir dalam ayat ini menyiratkan bekas dan orang-orang terakhir Ummah sendiri. Maksudnya, di dalam ummahnya, orang-orang yang dimiliki oleh zaman terdahulu adalah yang pertama di antaranya bilangan Sabiqin akan lebih besar, dan orang-orang di kemudian hari adalah yang terakhir di kalangannya jumlah Sabiqin akan menjadi lebih kecil.
Kumpulan ketiga memegang pandangan bahawa ini-membayangkan bekas dan orang-orang terakhir dari setiap Ummah sendiri. Maksudnya, akan ada banyak Sabiqin di antara para pengikut terdahulu dari setiap Nabi, tetapi di kalangan pengikutnya yang kemudiannya jumlah mereka akan berkurangan. Perkataan ayat mengandungi ketiga-tiga makna, dan mungkin ketiga-tiga itu disiratkan, kerana tidak ada percanggahan antara mereka. Selain itu, mereka juga memberikan makna yang lain dan juga kiamat: setiap masa awal seorang Nabi mengikuti perkiraan Sabiqin dalam populasi manusia akan lebih besar dan pada masa yang akan datang kurang, kerana jumlah pekerja yang baik dan benar tidak meningkat pada kadar peningkatan populasi manusia. Mereka mungkin lebih banyak berbanding dengan Sabiqin pada masa yang paling awal. tetapi secara keseluruhan bilangan mereka berbanding dengan populasi dunia terus menjadi kurang dan kurang.
9 Ini menunjukkan lelaki yang akan kekal anak lelaki dan masih muda. Hadrat 'AIi dan Hadrat Hasan Basri mengatakan bahawa ini adalah anak-anak bangsa yang mati sebelum mencapai kematangan mereka; oleh itu, mereka tidak akan mempunyai apa-apa kerja yang baik untuk kredit mereka yang mana mereka boleh dihargai, atau apa-apa kejahatan yang mereka boleh dihukum, Tetapi jelas, ini boleh membayangkan orang-orang yang tidak layak untuk Syurga. Kerana, orang-orang yang beriman, tentang mereka telah dijanjikan oleh Allah dalam Al-Quran bahawa anak-anak mereka akan bergabung dengan mereka di Syurga (At-Tur: 21). Ini juga disokong oleh Hadis, yang Abu Da'ud Tayalisi, Tabarani dan Bazzar mempunyai kaitan dengan kewenangan Hadrat Anas dan Hadrat Samurah bin Jundub, yang menurutnya Nabi (yang menjadi damai Allah) mengatakan bahwa anak-anak orang-orang musyrik akan menjadi pembantu orang-orang Syurga. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 26 As-Saaffat, EN 19 dari At-tur).
10 Untuk penjelasan, lihat E. N. 27 dari As-Saaffat, E. N. 22 dari Surah Muhammad, EN 18 dari At-Tur.
11 Untuk penjelasan, lihat EN 17 dari Surah At-tur.
12 Untuk penjelasan, lihat EN 28, 29 dari As-Saaffat, EN 42, daripada AdDukhan, E. N. 61 dari Ar-Rahman.
13 Ini adalah salah satu berkat utama Syurga, yang telah disebutkan di beberapa tempat dalam Al-Quran, iaitu. bahawa di telinga Surga manusia akan tetap aman terhadap ceroboh sia-sia dan ceroboh, berbohong, penipuan fitnah, menyerang, membual dan membual, mengejek dan ejekan, sindiran dan sindiran. Ia tidak akan menjadi masyarakat orang-orang jahat, orang-orang yang tidak senonoh yang akan membuang lumpur di antara satu sama lain, tetapi masyarakat yang mulia dan beradab dibebaskan dari kebodohan itu. Seseorang yang telah diberkati dengan kepatuhan cara dan rasa oleh Allah dapat merasakan betapa sengsara dalam dunia duniawi harapan keselamatan yang telah diberikan kepada manusia di Syurga.
14 Beberapa pengulas dan penterjemah telah mengambil kata-kata, illa gilan salam-an salama, bermaksud bahawa di Syurga seseorang hanya akan mendengar ucapan 'Damai, damai' di setiap sisi; Walau bagaimanapun, pandangan yang betul adalah ia membayangkan ucapan yang sihat dan sihat, iaitu ucapan seperti yang bebas dari kejahatan dan kecacatan, kesalahan dan kejahatan, yang telah disebutkan dalam ayat sebelumnya. Di sini perkataan salam telah digunakan hampir dengan pengertian yang sama dengan kata Inggeris yang waras.
15 Itulah pokok-pokok yang tidak berduri. Ini akan menjadi jenis superior dari pokok-pokok yang hanya dapat dijumpai di Syurga, dan buahnya juga akan lebih tinggi daripada yang terdapat di dunia.
16 Perkataan itu adalah makna Teks yang bermaksud: Buah ini tidak akan menjadi bermusim yang bekalannya akan gagal apabila musim berakhir atau pengeluarannya akan berhenti seperti yang berlaku di taman setelah buahnya telah dipilih. Tetapi di Syurga, setiap jenis buah akan tetap tersedia dengan banyaknya dalam setiap musim dan akan terus dihasilkan dan dibekalkan tidak kira berapa banyaknya yang dimakan. Dan la mamnu'ah bermaksud bahawa tidak ada larangan atau penghalang dalam mendapatkan buah-buahan seperti di kebun-kebun dunia, dan juga tidak dapat dijangkau kerana duri atau tinggi.
17 Ini menandakan wanita-wanita yang mulia di dunia, yang akan memasuki Syurga berdasarkan iman dan perbuatan mereka yang baik. Allah akan menjadikan mereka muda tidak kira berapa umur mereka mungkin mati di dunia; akan menjadikan mereka cantik sama ada atau tidak mereka cantik di dunia; dan akan menjadikan mereka perawan sama ada mereka mati dara di dunia atau selepas memberi anak. Jika suami mereka juga masuk Syurga dengan mereka, mereka akan bergabung dengan mereka, jika tidak, Allah akan mempersembahkannya kepada orang lain di Syurga. Penjelasan yang sangat jelas tentang ayat ini telah dilaporkan dari Nabi saw (yang menjadi damai) di beberapa hadith. Menurut Shama il Tirmidhi, seorang wanita tua meminta Nabi untuk berdoa untuk masuk ke Syurga. Rasulullah menjawab: "Tidak seorang wanita tua akan memasuki Syurga." Mendengar ini wanita itu kembali menangis. Maka Nabi berkata kepada kaumnya: "Katakan kepadanya bahawa dia tidak akan masuk surga sebagai wanita tua, kerana Allah berfirman: 'Kami akan menciptakan mereka kembali dan menjadikan mereka perawan'." Ibn Abi Hatim telah mengaitkannya dengan kuasa Hadrat Salamah bin Yazid, bahawa dia mendengar Nabi (yang bersahabat) menerangkan ayat ini, dengan demikian: "Ini menunjukkan wanita di dunia, sama ada mereka mati dara atau berkahwin."Tabarani mengandungi tradisi panjang yang berkaitan dengan Hadrat Umm Salamah, yang mana ia meminta kepada nabi tentang makna beberapa rujukan dalam al-Qur'an kepada para wanita Syurga. Sebagai jawapannya, beliau menjelaskan ayat ini dan berkata: "Ini adalah wanita yang mati sebagai wanita yang sudah tua dan rusak, dengan mata yang melekit dan rambut kelabu; mengubah usia tua ini, Allah akan menjadikan mereka muda dan perawan."Hadrat Umm Salamah bertanya: "Jika seorang wanita mempunyai beberapa suami di dunia, satu demi satu, kepada siapa dia akan berada di Syurga?" Nabi menjawab: "Dia akan meminta untuk membuat pilihan sendiri, dan dia akan memilih yang mempunyai watak moral yang terbaik. Dia akan berkata: Wahai Tuhanku, jadikanlah isteriku, kerana dia adalah yang terbaik dalam perbuatan dan urusannya dengan saya. O Umm Salamah, kelakuan moral yang baik telah membawa semua kebaikan di dunia dan akhirat. "(Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 51 dari Surah Ar-Rahman).
18 Kata 'uruban digunakan untuk sifat feminin terbaik wanita dalam bahasa Arab. Ini menandakan seorang wanita yang anggun dan anggun, sopan dan fasih, dan merasakan perasaan feminin, yang mencintai suaminya dengan sepenuh hatinya, dan suaminya juga mencintainya dengan sepenuh hatinya.
19 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa mereka akan bersamaan dengan suami mereka; dan
(2) bahawa mereka akan bersamaan umur antara mereka; iaitu semua wanita di Syurga akan menjadi usia yang sama dan akan kekal muda.
Kedua-dua makna ini mungkin betul pada satu dan pada masa yang sama, iaitu wanita-wanita ini mungkin bersamaan umur di antara mereka dan suami mereka juga boleh dibuat bersamaan dengan mereka. Menurut hadis, "Apabila penghuni surga masuk ke dalamnya, mayat mereka akan tanpa rambut, mustaches mereka akan muncul, tetapi ia akan menjadi tidak peduli, mereka akan menjadi tampan dan adil, dengan tubuh yang kokoh dan kollyrium - mata yang bernoda, semuanya akan berumur 33 tahun. " (Musnad Ahmad: Marwiyat Abi Hurairah). Hampir tema yang sama telah dikaitkan dalam Tirmidhi oleh Hadrat Mu'adh bin Jabal dan Hadrat Abu Sa'id Khudri juga.
20 Iaitu, "Kemakmuran mereka mempunyai kesan yang buruk kepada mereka, dan bukannya bersyukur kepada Allah SWT, mereka telah menjadi orang yang menghina berkat-berkat-Nya, hilang dalam keseronokan mereka telah melupakan Allah dan terus berdosa dengan dosa. kekafiran, politeisme dan ateisme serta segala kejahilan moral dan tingkah laku yang serius. "
21 Untuk penjelasan zaqqum, sec EN 34 dari As-Saaffat.
22 Hujah-hujah dari sini ke ayat 74 memberikan alasan untuk membuktikan kedua-dua doktrin `Tauhid dan Akhirat secara rasional. Kerana terdapat dua doktrin asas ajaran nabi bahawa umat Makkah berdebat dan membantah pada masa itu.
23 Itulah, "Mengapa kamu tidak mengurung bahawa Kami sendiri adalah Tuhan dan Tuhan kamu dan Kami mempunyai kuasa untuk menciptakan kamu sekali lagi?"
24 Dalam ayat ringkas ini persoalan yang sangat penting telah diletakkan di hadapan manusia. Selain dari semua perkara lain di dunia, jika manusia hanya menganggap bagaimana dia sendiri telah wujud, dia tidak boleh mempunyai sebarang keraguan tentang doktrin Tauhid yang dibentangkan oleh Al-Qur'an atau mengenai doktrinnya di akhirat. Proses penciptaan manusia bermula apabila lelaki telah menyampaikan spermanya ke rahim perempuan. Tetapi persoalannya ialah: Adakah sperma itu sendiri dikurniakan dengan kemampuan menghasilkan seorang anak, dan semestinya seorang anak manusia? Atau, adakah ia telah dicipta oleh manusia sendiri, atau, oleh yang lain daripada Allah? Dan, adakah ia dalam kuasa lelaki, atau wanita, atau agensi lain di dunia, untuk menyebabkan konsepsi oleh sperma ini? Kemudian, siapa yang bertanggungjawab untuk pembentukan secara beransur-ansur dan perkembangan janin dalam rahim ibu, membentuk dan membentuk ke dalam anak yang unik, peruntukan dalam bahagian tertentu kekuatan dan kualiti mental dan fizikal yang berbeza dalam setiap kanak-kanak, supaya ia berkembang ke dalam orang yang unik, kecuali Satu Tuhan? Mempunyai yang lain dari Tuhan apa peranan untuk bermain dalam ini? Adakah ia dilakukan oleh ibu bapa sendiri? Atau, oleh seorang doktor? Atau, oleh para nabi orang-orang kudus, yang mereka sendiri dicipta dengan cara ini? Atau, oleh matahari dan bulan dan bintang-bintang, yang mereka tunduk kepada undang-undang? Atau, secara semula jadi, yang tidak mempunyai sebarang pengetahuan, kebijaksanaan, kehendak dan kuasa? Maka, adakah ia juga berkuasa yang lain daripada Allah untuk menentukan sama ada anak itu adalah seorang lelaki atau perempuan? Sama ada ia cantik atau hodoh, kuat atau lemah, buta dan pekak dan lumpuh atau bertubuh kuat, cerdas atau bodoh? Maka, adakah ia selain daripada Tuhan yang memutuskan tentang orang-orang yang berkaliber, baik atau dan akan diwujudkan di negara tertentu pada masa tertentu, yang akan menyebabkan kenaikan atau kejatuhannya? Sekiranya seseorang tidak tertekan dan degil, dia akan menyedari bahawa tidak ada jawapan rasional yang boleh diberikan kepada soalan-soalan ini berdasarkan politeisme dan atheisme. Jawapan rasional mereka hanya satu dan Manusia ini adalah sepenuhnya dan sepenuhnya penciptaan Tuhan; dan apabila benarnya ini, apakah hak orang ini, penciptaan Tuhan, untuk menuntut kebebasan dan kemerdekaan terhadap Penciptanya, atau melayani orang lain selain Dia?
Memandangkan untuk Tauhid, begitu juga dengan hari akhirat. Manusia diciptakan dari kuman yang tidak dapat dilihat tanpa mikroskop kuat. Gen ini menggabungkan dalam kegelapan tubuh ibu dengan ovum (kuman betina) yang seperti sendi mikroskopik yang tidak penting. Maka dengan kombinasi mereka sel hidup kecil menjadi wujud, yang merupakan titik permulaan kehidupan manusia. Sel ini juga terlalu kecil untuk dilihat tanpa mikroskop. Allah mengembangkan sel ini tidak penting dalam rahim ibu selama sembilan bulan atau lebih kepada manusia yang hidup, dan apabila perkembangan dan pembentukannya menjadi lengkap, tubuh ibu itu sendiri mendorongnya untuk menimbulkan ribut di dunia. Semua manusia telah dilahirkan ke dunia dengan cara ini dan menyaksikan siang dan malam fenomena ini kelahiran manusia seperti diri mereka sendiri. Selepas ini, hanya orang yang bodoh dapat menegaskan bahawa Tuhan yang menciptakan manusia dalam cara ini hari ini tidak akan dapat menciptakan manusia yang dicipta olehNya sendiri dalam beberapa cara esok.
25 Iaitu, "Seperti kematian yow kelahiran juga, berada di bawah kawalan Kita, kita memutuskan siapa yang akan mati di dalam rahim ibu sendiri, yang akan mati tidak lama selepas kelahiran, dan yang akan mati pada tahap berikutnya. kuasa di dunia boleh menyebabkan kematian kepada seseorang sebelum masa yang ditetapkan untuk kematiannya oleh Kami, dan tidak dapat menjaga dia hidup selepas itu seketika. Orang yang mati mati di hospital-hospital besar bahkan sebelum mata doktor terkemuka dan doktor diri mereka juga mati pada waktu yang ditetapkan mereka. Tidak pernah sesiapa pun dapat mengetahui masa kematian terlebih dahulu, dan tidak ada sesiapa pun yang dapat mengelakkan kematian mendekati, atau untuk mengetahui bagaimana dan di mana dan dengan cara apa akan seseorang tertentu mati. "
26 Itulah, "Sama seperti Kami tidak berkuasa untuk menciptakan anda dalam bentuk dan rupa anda sekarang, begitu juga Kami tidak berkuasa untuk mengubah kaedah penciptaan anda dan membawa anda menjadi dalam bentuk yang lain dan membentuk dengan satu lagi kualiti dan ciri-ciri hari ini kaedah yang telah kami pakai untuk penciptaan anda ialah konsepsi yang dilakukan oleh sperma anda maka anda secara beransur-ansur membentuk dan berkembang di dalam rahim ibu anda, dan kemudian anda dibawa keluar sebagai seorang kanak-kanak. Tetapi ini bukanlah satu-satunya cara selain dari mana Kami tidak mengetahuinya, atau mungkin tidak dapat mengadaptasi, apa-apa kaedah lain. Pada Hari Kebangkitan Kita boleh membuat anda dalam bentuk lelaki yang sama umur di yang mana kamu telah mati, Hari ini Kami telah menetapkan satu ukuran tertentu untuk penglihatan dan pendengaran dan fakulti-fakulti lain, tetapi ini bukanlah satu-satunya ukuran yang Kami ada untuk manusia, yang Kami tidak mempunyai kuasa untuk berubah, pada hari kiamat mengubahnya secara mutlak, sehingga begitu anda akan dapat melihat dan mendengar perkara yang anda tidak dapat lihat dan tidak dapat mendengar di sini. Hari ini, kulit dan anggota badan anda dan mata anda tidak mempunyai kuasa untuk bercakap. Tetapi, Kami yang telah memberikan lidah sebagai kuasa ucapan;jadi Kami tidak berkuasa untuk menyebabkan setiap anggota badan anda dan setiap bahagian kulit badan untuk berbicara dengan perintah Kami pada hari kiamat. Hari ini anda hidup sehingga usia tertentu dan kemudian mati. Hidup dan mati ini juga dikawal oleh undang-undang yang ditetapkan oleh Kami. Besok Kita boleh membuat undang-undang lain untuk mengawal kehidupan yang tidak boleh kamu mati. Hari ini anda boleh menanggung hukuman hanya untuk tahap tertentu: anda tidak boleh bertahan jika hukuman meningkat di luarnya. Peraturan ini juga telah dibuat oleh Kami. Besok Kita boleh membuat peraturan yang lain untuk anda Di bawah ini anda akan dapat mengalami hukuman yang lebih parah tanpa henti, dan kematian tidak akan datang kepada anda walaupun anda diberi siksaan yang paling sengit. Hari ini anda tidak dapat membayangkan bahawa seorang lelaki tua boleh kembali kepada pemuda, bahawa dia tidak boleh menjadi sakit, bahawa seorang pemuda tidak boleh menjadi tua, dan, bahawa dia boleh kekal muda selama-lamanya. Tetapi belia di sini berubah menjadi usia tua mengikut undang-undang biologi yang dibuat oleh Kami. Besok Kita boleh membuat beberapa undang-undang lain untuk hidup anda di mana setiap orang tua akan menjadi muda sebaik sahaja dia masuk surga dan tetap muda dan sehat selama-lamanya.
27 Maksudnya, "Kamu sudah tahu bagaimana kamu diciptakan pada mulanya, bagaimana sperma dipindahkan dari pinggang ayah yang kamu alami, bagaimana kamu dipelihara dalam rahim ibu, yang tidak kurang gelap daripada kubur, dan dibentuk menjadi manusia yang hidup, bagaimana ucapan yang tidak penting dikembangkan dan dikaruniai dengan hati dan otak, mata dan telinga, tangan dan kaki, dan bagaimana ia diberkati dengan kecerdasan dan akal yang indah, pengetahuan dan kebijaksanaan, pengerjaan dan inventif, dan lain-lain. Adakah keajaiban ini dalam apa-apa cara yang kurang indah daripada menaikkan orang mati ke belakang? Dan apabila anda menyaksikan keajaiban ini dengan mata anda sendiri dan menjadi bukti hidup di dunia, kenapa anda kemudian belajar pelajaran bahawa Allah yang sama yang oleh kuasa-Nya menyebabkan keajaiban ini berlaku siang dan malam, juga boleh menyebabkan mukjizat hidup selepas kematian, Kebangkitan dan Neraka dan Syurga akan terjadi dengan kuasa yang sama? "
28 Pertanyaan di atas menarik perhatian orang ramai terhadap kebenaran bahawa mereka telah dibangunkan dan dipelihara oleh Allah SWT dan telah wujud melalui penciptaan-Nya. Sekarang soalan kedua ini menarik perhatian mereka kepada kebenaran penting ini bahawa ketentuan yang menopang mereka, hanya diciptakan oleh Allah untuk mereka, seolah-olah berkata: "Sama seperti usaha manusia sendiri tidak ada lagi yang dapat dilakukan daripada ayahmu boleh membuang sperma kepada ibu anda, jadi dalam pembekalan peruntukan untuk anda juga usaha manusia tidak ada lagi yang perlu dilakukan daripada petani yang harus menanam benih di dalam tanah. Tanah di mana penanaman dilakukan, tidak dibuat oleh anda Kekuatan pertumbuhan ke tanah tidak diberikan oleh anda Bahan-bahan di dalamnya yang menjadi sarana makanan anda tidak disediakan oleh anda Benih yang anda tanam tidak dibuat mampu untuk pertumbuhan oleh anda Kemampuan dalam setiap benih bahawa dari itu ia harus tumbuh pokok dari spesies yang sama benihnya itu, belum diciptakan oleh anda. Proses untuk mengubah penanaman ini menjadi tanaman mekar yang bekerja di bawah tanah dan menyusun jenis cuaca dan udara yang diperlukan dan air di atasnya tidak bererti e apa-apa cara untuk perancangan dan kemahiran anda. Semua ini adalah manifestasi kuasa dan penyelenggaraan Allah. Kemudian, apabila anda telah menjadi hanya dengan tindakan penciptaan-Nya dan dikekalkan oleh ketetapan-Nya, bagaimana anda boleh mempunyai hak untuk menimbulkan diri anda sebagai bebas daripada-Nya, atau menyelamatkan yang lain daripada Dia sebagai dewa anda?
Walaupun nampaknya ayat ini menafikan Tauhid, namun jika seseorang menganggap temanya sedikit lebih mendalam, ada yang menemukan di dalamnya hujah untuk akhirat juga. Biji yang ditaburkan di dalam tanah adalah dengan sendirinya mati, tetapi ketika petani itu menguburkannya di bawah tanah, Allah menyiramkannya dengan kehidupan tumbuhan, yang mengeluarkan tunas dan mekar menjadi musim semi. Oleh itu, badan-badan yang tidak terhitung ini meningkat dari mati di hadapan mata kita setiap hari. Apakah keajaiban ini dalam apa jua cara kehilangan yang luar biasa supaya seseorang boleh menganggap keajaiban yang indah dalam kehidupan akhirat, yang sedang diramalkan oleh Al-Qur'an, sebagai mustahil?
29 Maksudnya, "Kami tidak hanya membuat pengaturan untuk memenuhi kelaparan anda, tetapi juga memuaskan dahaga anda, Air ini yang lebih penting untuk hidup anda daripada roti telah diatur oleh Kami, bukan oleh anda Laut di bumi telah telah diciptakan oleh Kami, adalah panas matahari kami yang menyebabkan air mereka menjadi hancur, dan angin-angin Kami yang menyebabkan wap naik, maka dengan kekuatan dan kebijaksanaan kami, uap mengumpul dan membentuk awan, kemudian, oleh arahan kami, awan membahagikan dengan proporsi tertentu dan tersebar di berbagai kawasan di bumi sehingga bahagian air yang dilantik untuk wilayah tertentu, harus mencapai itu. Dan di atmosfera atas juga Kami membawa sejuk yang menyebabkan uap untuk berubah menjadi air Kita tidak hanya membawa anda ke dalam diri tetapi juga sibuk membuat semua pengaturan ini untuk rezeki anda tanpa yang anda tidak dapat hidup sama sekali. Kemudian, apabila hakikatnya anda telah wujud dengan tindakan Penciptaan Kami , arka makan Kami peruntukan dan minum Air kami, dari mana anda mendapat hak yang harus anda pose untuk menjadi bebas dari Kami dan melayani orang lain selain Kami? "
30 Dalam ayat ini satu manifestasi penting tentang kuasa dan kebijaksanaan Allah telah ditunjukkan. Di antara sifat-sifat indah yang telah diciptakan Allah dalam air satu harta juga adalah tidak kira apa bahan yang berbeza dibubarkan di dalam air, apabila ia berubah menjadi wap di bawah pengaruh panas, ia meninggalkan semua pencemaran dan menguap hanya dengan komponen aslinya dan sebenarnya unsur-unsur. Sekiranya ia tidak memiliki harta ini, bahan-bahan yang telah dibubarkan itu juga akan hancur bersama-sama dengan wap air. Dalam kes ini, wap yang timbul dari lautan akan mengandungi garam laut, yang akan menjadikan salin tanah dan tidak dapat diusahakan di mana-mana hujan. Kemudian, manusia juga tidak dapat bertahan dengan meminum air itu, dan tidak dapat membantu tumbuh tumbuh-tumbuhan. Sekarang, adakah seorang lelaki yang memiliki sebarang akal sehat mendakwa bahawa harta bijak ini di dalam air telah muncul dengan sendirinya di bawah undang-undang alam semula jadi yang buta dan tuli? Ciri-ciri ini berdasarkan air yang manis dan tulen disuling dari laut yang berair dan jatuh sebagai hujan, dan kemudian berfungsi sebagai sumber bekalan air dan pengairan dalam bentuk sungai, terusan, mata air dan telaga, memberikan bukti yang jelas kenyataan bahawa Providence telah memberikan air dengan harta ini dengan sengaja dan sengaja untuk tujuan agar ia dapat menjadi alat rezeki bagi makhluk-Nya. Makhluk-makhluk yang dapat dikekalkan oleh air garam diciptakan oleh Dia di laut dan di sana mereka berkembang dan berkembang biak. Tetapi makhluk-makhluk yang Dia ciptakan di darat dan di udara, memerlukan keperluan air manis untuk rezeki mereka dan sebelum membuat susunan hujan untuk bekalannya Ia menciptakan harta ini di dalam air yang pada penyejatannya harus naik jelas dan bebas dari segalanya dibubarkan di dalamnya.
31 Dengan kata lain, "Mengapa kamu melakukan kesyukuran ini kerana ada di antara kamu yang menganggap hujan sebagai nikmat kepada para dewa, dan sesetengah yang lain berfikir bahawa naik awan dari laut dan hujan mereka sebagai air adalah kitaran semula jadi sedang bekerja dengan sendirinya, dan masih ada yang lain, sambil mengakui sebagai rahmat dan berkat Tuhan, tidak mengakui bahwa Tuhan mempunyai hak seperti itu pada mereka sehingga mereka harus tunduk kepada-Nya sendiri? berkat yang besar ini dari Allah, sebagai balasan kamu melakukan dosa-dosa yang tidak percaya dan kezaliman dan keingkarannya? "
32 Pokok di sini sama ada menyiratkan pokok yang membekalkan kayu untuk menyalakan api, atau pokok-pokok markh dan 'jauh, batang hijau yang melanda satu terhadap yang lain untuk menghasilkan bunga api di Arab kuno.
33 Membuat kebakaran sebagai "sarana kenangan" bermakna; "Kebakaran berdasarkan kualiti yang dinyalakan, sepanjang masa mengingatkan manusia tentang pelajaran yang dilupakannya tanpa kehidupan manusia tidak boleh berbeza dari kehidupan haiwan. Kerana kebakaran hanya manusia belajar untuk memasak makanan untuk makan bukannya makannya mentah seperti binatang, dan kemudian jalan baru dan baru ke industri dan penciptaan terus dibuka sebelum dia. Jelas sekali, jika Tuhan tidak menciptakan cara menyalakan api dan bahan-bahan yang boleh menyalakan, potensi penciptaan manusia akan tetapi orang itu telah lupa bahawa Penciptanya adalah Penguasa bijak, yang menciptakannya dengan keupayaan manusia di satu pihak, dan di sisi lain, menciptakan bahan-bahan seperti di bumi yang kemampuannya dapat menjadi aktif dan operatif. Sekiranya dia tidak hilang dalam Kehidupan, kebakaran sahaja cukup untuk mengingatkan dia tentang nikmat dan karunia Pencipta-Nya, yang dia begitu menikmati di dunia. "
34 Kata muqwin pada asalnya telah diterjemahkan secara berlainan oleh para leksikografer. Ada yang menganggapnya sebagai pengembara yang telah berhenti di padang pasir, beberapa dalam arti seorang lelaki yang lapar, dan ada yang mengambilnya dalam arti semua orang yang mendapat manfaat dari api, sama ada manfaat memasak makanan atau cahaya atau haba.
35 Maksudnya, "Sebutkan nama yang diberkati dan menyatakan bahawa Dia bebas dari jauh dan jauh dari kecacatan dan kelemahan dan kelemahan yang dipandang oleh orang-orang kafir dan orang-orang musyrik, dan yang mendasari setiap kepercayaan yang tidak percaya dan setiap hujah yang dikemukakan oleh para penafsir akhirat. "
36 Itulah, "Sebenarnya tidak seperti yang anda fikir." Di sini, penggunaan kata la (nay) sebelum mengangkat sumpah oleh Al-Quran sebagai Wahyu Allah dengan sendirinya menunjukkan bahawa sumpah telah bersumpah untuk menolak beberapa bantahan tertentu yang ditimbulkan oleh orang-orang kafir berkenaan dengan Al-Qur'an.
37 "Kedudukan bintang": kedudukan dan fasa dan orbit bintang dan planet. Sumpah itu menyiratkan bahawa sama seperti sistem badan-badan angkasa yang teguh dan stabil, begitu juga Firman Firman Firman ini dan stabil. Tuhan yang sama yang telah melapisi sistem itu juga telah menurunkan Firman ini. Sama seperti wujudnya sempurna. konsistensi dan keharmonian di antara bintang-bintang dan planet-planet yang tak terhitung banyaknya yang terdapat dalam galaksi-galaksi yang tak terhitung jumlahnya di alam semesta, sedangkan nampaknya mereka kelihatan bertaburan, begitu juga Buku ini menyajikan kod kehidupan yang sangat konsisten dan sistematik di mana panduan terperinci telah diberikan, dasar kepercayaan, tentang akhlak, cara ibadah, tamadun dan budaya, kehidupan ekonomi dan sosial, hukum dan keadilan, keamanan dan perang, secara singkat, tentang setiap aspek kehidupan manusia, dan tidak ada keharmonian dengan yang lain, sedangkan sistem pemikiran ini telah dinyatakan dalam ayat-ayat yang bertebaran dan wacana yang diberikan pada waktu yang berlainan. Kemudian, sama seperti sistem langit yang ditetapkan dan dirancang oleh Tuhan adalah stabil dan tidak dapat diubah, dan tidak pernah mengakui variasi yang sedikit, begitu juga dengan kebenaran dan arahan yang diberikan, dalam Buku ini stabil dan tidak dapat diubah: tidak ada bahagian yang dapat diubah atau dipindahkan dalam apa jua cara.
38 Ini menandakan tablet yang dipelihara dengan baik (leuh-mahfuz). Oleh itu, perkataan maknun kata telah digunakan, yang bermaksud tulisan yang tersembunyi, iaitu tulisan yang tidak boleh diakses oleh semua orang. Al-Qur'an yang telah ditulis dalam Buku yang dijaga dengan baik ini bermaksud bahawa sebelum diturunkan kepada nabi (yang menjadi damai Allah) ia tertanam dalam Writ of Divine of Destiny di mana tiga adalah tidak mungkin sebarang perubahan atau korupsi berlaku, kerana ia tidak boleh diakses oleh semua jenis penciptaan. Makna Al-Qur'an.
39 Ini adalah penolakan terhadap tuduhan bahawa orang-orang kafir digunakan keras terhadap Al-Quran. Mereka menganggap nabi sebagai seorang ahli sihir dan menegaskan bahawa dia diilhamkan dengan Firman oleh jin dan orang-orang Yahudi. Jawapannya telah diberikan di beberapa tempat dalam Al-Qur'an, contohnya dalam Surah Ash-Shu'ara ', di mana ia telah berkata: "Ini (Buku jelas) bukan bir yang diturunkan oleh satans, mereka tidak boleh berbuat apa-apa, dan mereka juga tidak dapat berbuat apa-apa. (lihat 210-212). Tema yang sama telah dinyatakan di sini, Mengatakan: 'Tidak ada yang dapat disucikan tetapi tidak ada yang dapat disentuh.' Itu adalah untuk mengatakan "Tidak bercakap tentang apa yang diturunkan oleh orang-orang itu, atau yang dicerobohkan dalam apa-apa cara ketika diturunkan, tidak ada malaikat murni yang boleh datang di mana-mana ketika ia diturunkan dari Tablet yang dijaga dengan baik (Lauh-mahfuz;: kepada Nabi. "Kata mutahharin telah digunakan untuk para malaikat dalam erti kata Allah telah membebaskan mereka dari setiap jenis perasaan dan keinginan yang tidak suci. Penjelasan yang sama dari ayat ini telah diberikan oleh Anas bin Malik, Ibn 'Abbas, Sa'id bin Jubair,' Ikrimah, Mujahid, Qatadah, Abul 'Aliyah, Suddi, Dahhak dan Ibn Zaid , dan yang sama juga sesuai dengan konteksnya. Untuk konteksnya sendiri menunjukkan bahawa setelah menafikan konsep palsu Makkah yang tidak percaya tentang Tauhid dan Akhirat, kini tuduhan-tuduhan palsu terhadap Al-Qur'an telah dijawab, dan dengan bersumpah dengan sumpah oleh kedudukan bintang-bintang, ia dinyatakan bahawa al-Qur'an adalah e Kitab yang ditulis dalam tulisan suci Ilahi, yang mana tidak ada sebarang gangguan terhadap apa-apa penciptaan, dan ia diturunkan kepada Nabi dengan cara yang aman, tetapi tidak ada malaikat-malaikat murni yang dapat menyentuhnya.
Beberapa pengulas telah mengambil ayat ini dalam arti larangan, dan telah menafsirkan ayat tersebut untuk bermaksud: "Tidak ada orang yang najis yang harus menyentuhnya." Walaupun beberapa pengulas lain mengambil la dalam arti penolakan dan menafsirkan ayat itu bermaksud: "Tidak ada yang menyentuh buku ini dengan bersih dan tulen," mereka menyatakan pendapat bahawa penolakan ini adalah larangan dengan cara yang sama seperti yang dikatakan oleh Nabi saw sebagai larangan: "Seorang Muslim adalah saudara seorang Muslim: dia tidak memperlakukannya tidak adil. " Walaupun di dalamnya, dikatakan bahawa seorang Muslim tidak memperlakukan Muslim yang lain secara tidak adil, anda menyuruh seorang Muslim untuk tidak memperlakukan Muslim yang lain dengan tidak adil. Begitu juga, walaupun dalam ayat ini telah dinyatakan bahawa tidak ada malaikat-malaikat yang bersih dan murni menyentuh Kitab ini, namun ia memerintahkan bahawa kecuali seseorang itu disucikan, dia tidak boleh menyentuhnya.
Fakta, bagaimanapun, adalah bahawa ulasan ini tidak sesuai dengan konteks ayat tersebut. Tanpa konteks, seseorang boleh mengambil makna ini dari kata-katanya, tetapi jika dipertimbangkan dalam konteks di mana ayat itu berlaku, seseorang itu tidak ada alasan untuk mengatakan bahawa "Tidak ada yang menyentuh Buku ini kecuali orang-orang yang bersih dan suci." Bagi orang yang bertitah di sini adalah orang-orang kafir dan arka mereka diberitahu, seolah-olah berkata: `Kitab ini telah diturunkan oleh Allah Tuhan semesta alam. Oleh itu, syak wasangka anda bahawa roh-roh itu mengilhami Rasulullah dengannya, adalah salah. "Apa yang mungkin berlaku di sini untuk menegaskan injunksi Syari'ah bahawa tidak ada seorangpun yang boleh menyentuhnya tanpa pembersihan? Yang paling banyak yang boleh dikatakan dalam hal ini ialah walaupun ayat ini belum diturunkan untuk memerintahkan perintah ini, tetapi konteksnya menegaskan bahawa hanya saja yang dimurnikan (mutahharin) dapat menyentuh Buku ini dengan kehadiran Allah, maka di dunia juga orang-orang yang sekurang-kurangnya percaya pada Firman Ilahi itu harus menghindari menyentuhnya dalam keadaan yang tidak suci dan najis.
Berikut adalah tradisi yang menanggung perkara ini:
(1) Imam Malik telah mengaitkan tradisi Mu 'atta ini dengan kuasa' Abdullah bin Abi Bakr Muhammad bin 'Amr bin Hazm: "Petunjuk tertulis bahawa Nabi (yang menjadi damai) telah dihantar kepada ketua Yarnan oleh tangan 'Amr bin Hazm mengandungi arahan ini juga: La yamass-ul Qur an illa tahir-un Tidak ada seorangpun yang menyentuh Al-Qur'an kecuali yang suci. Perkara yang sama telah dikaitkan oleh Abu Da'ud dari Imam Zuhri dalam Tradisi yang segera ditelusuri kepada Nabi (marasil), dengan mengatakan bahwa tulisan yang telah dilihatnya dengan Abu Bakar Muhammad bin 'Amr bin Hazm mengandungi arahan ini sebagai baiklah.
(2) Tradisi dari Hadrat 'Ali di mana dia berkata:' Tidak ada yang menghalang Nabi Muhammad dari membaca Al-Quran tetapi keadaan najis akibat persetubuhan. '(Abu Daud, Nasa'i, Tirmidzi ).
(3) Tradisi Ibn 'Umar di mana beliau menyatakan: "Rasulullah saw bersabda: Wanita haid dan orang yang najis kerana hubungan seks tidak boleh membaca apa-apa bahagian Al-Qur'an." (Abu Da'ud. Tirmidzi).
(4) Tradisi Bukhari di mana ia telah dikatakan bahawa surat yang diutus oleh Rasulullah saw kepada Heraclius, maharaja Romawi, juga mengandungi ayat Alquran ini: Ya ahl al-Kitab- saya ke 'alau ila kalimat-in sawaa'un bainana wa baina-kum ...
Pandangan yang berkaitan dengan Sahabat Nabi dan pengikutnya adalah seperti berikut:
Salman, orang Parsi, tidak menyakitkan membaca Al-Quran tanpa solat, tetapi walaupun menurutnya menyentuh Al-Qur'an dengan tangan di negeri ini tidak dibenarkan. Begitu juga pandangan Hadrat Sa`d bin Abi Waqqas dan Hadrat 'Abdullah bin Umar. Dan Hadrat Hasan Basri dan Ibrahim Nakha'i juga menganggap menyentuh Al-Qur'an dengan tangan tanpa solat yang tidak disetujui, (AI-Jassas, Ahkam al-Qur an). Yang sama telah dilaporkan dari 'Ata', Ta'us, Sha'bi dan Qasim bin Muhammad juga. (Ibnu Qudamah, Al-Mughni). Walau bagaimanapun, mengikut mereka semua, membaca al-Quran tanpa menyentuh dengan tangannya, atau membacanya dari ingatan, dibenarkan walaupun tanpa solat.
Hadrat 'Umar, Hadrat Ali, Hadrat Hasan Basri. Hadrat Ibrahim Nakha'i dan Imam Zuhri menganggap membaca al-Qur'an dalam keadaan najis akibat hubungan seksual dan haid dan pendarahan selepas bersalin sebagai tidak disetujui.Tetapi Ibn 'Abbas memandang pandangannya, dan yang sama juga adalah amalannya, bahawa seseorang dapat membaca dari ingatan sebahagian dari Al-Qur'an yang biasanya dibacakan sebagai amalan sehari-hari. Ketika Hadrat Sa'id bin al-Musayyab dan Sa`id bin Jubair ditanya tentang pandangan mereka dalam hal ini, mereka menjawab: "Bukankah Al-Quran yang diawetkan dalam ingatan orang tersebut? ia? " (AI-Mughni, .9l-Muhalla oleh Ibn Hazm).
Berikut adalah sudut pandang para ahli hukum mengenai perkara ini:
Pandangan Hanafi telah dijelaskan oleh Imam `Ala-'uddin al-Kashani dalam Bada I as-Sana i, sehingga" nafsu kerana tidak diizinkan untuk menawarkan Doa tanpa wudu, begitu juga tidak dibenarkan menyentuh Al-Quran tanpa solat, Walau bagaimanapun, jika Al-Qur'an berada di dalam sebuah pelindung atau penutup, maka ia dapat disentuh. "Menurut beberapa ahli hukum, kes atau penutupnya mengikatnya, dan menurut orang lain, beg atau sampul surat atau pembalut di mana Al-Qur'an disimpan dan juga boleh diambil. Begitu juga buku-buku tafsiran itu juga tidak boleh disentuh tanpa wafat, atau apa-apa lagi ayat ayat yang mungkin ditulis. Walau bagaimanapun, buku Fiqh mungkin disentuh walaupun sebaiknya mereka juga tidak dapat disentuh tanpa wudhu, kerana mereka juga mengandungi ayat-ayat Al-Qur'an sebagai sebahagian daripada hujah dan penalaran. Sesetengah ahli hukum Hanafi berpendapat bahawa hanya sebahagian daripada Al-Qur'an di mana teks itu mungkin ditulis tidak boleh disentuh tanpa wudhu. Bagi margin tidak ada salahnya menyentuhnya, sama ada ia kosong atau mengandungi nota pada Teks. Perkara yang salah, bagaimanapun, ialah margin juga merupakan sebahagian daripada Buku dan menyentuh jumlah mereka menyentuh Buku. Adapun membaca al-Qur'an, adalah dibenarkan tanpa solat. "Di Alamawa, kanak-kanak Fatawa telah dikecualikan daripada peraturan ini. Al-Qur'an boleh diberikan dalam tangan kanak-kanak untuk tujuan mengajar sama ada mereka berada dalam keadaan berwudhu atau tidak ..
Pandangan Shafi'i telah dinyatakan oleh Imam Nawawi di Al-Minhaj, oleh kerana itu, "Demi doa dan keluhuran Ka'bah, juga dilarang mengendalikan Al-Qur'an atau menyentuh daun ia juga dilarang menyentuh pengikat al-Qur'an, dan juga beg, atau busur yang mengandungi Al-Qur'an, atau tablet yang mana sebahagian dari Al-Quran mungkin telah tertulis untuk tujuan pengajaran Walau bagaimanapun, adalah sah untuk menyentuh bagasi seseorang yang mengandungi tulisan Al-Quran. Seorang kanak-kanak boleh menyentuh Al-Quran tanpa wudhu, dan seseorang yang tidak berwudhu dapat menghidupkan daun dengan sekeping kayu, atau sesuatu yang lain, jika dia mahu membaca al-Qur'an.
Kedudukan Maliki seperti yang disebutkan dalam Al-Fiqh 'alal-Madhahib al-Arbah adalah: Mereka setuju dengan ahli-ahli hukum lain dalam hal ini bahawa keadaan solat adalah prasyarat untuk menyentuh Al-Qur'an, tetapi dalam hal menyampaikan instruksi dalam Qur'an mereka menjadikan kedua-dua guru itu dan mengajar pengecualian dari peraturan, dan membenarkan bahkan wanita haid untuk menyentuh Al-Qur'an jika dia terlibat dalam pembelajaran atau mengajarnya. Ibn Qadamah telah menyebutkan dalam Al-Mughni pepatah ini Imam Malik: Walaupun membaca Al-Qur'an dalam keadaan najis kerana hubungan seksual dilarang, wanita yang sedang menanggung haid itu dibenarkan membacanya, kerana dia akan melupakannya bacaan jika dilarang membaca al-Quran untuk sepanjang masa. Pandangan Hanbali seperti yang dinyatakan oleh Ibn Qadamah adalah seperti berikut: Dalam keadaan najis akibat hubungan seksual dan haid dan pendarahan selepas bersalin, tidak dibenarkan membaca al-Qur'an atau ayat lengkapnya. Walau bagaimanapun, adalah dibenarkan untuk membaca bismillah, al-hamdu-lillah, dan sebagainya kerana walaupun ini juga adalah sebahagian daripada satu atau ayat lain, bacaan mereka tidak banyak bacaan al-Quran. Bagi mengendalikan Al-Quran, tidak dibenarkan dalam apa-apa hal tanpa wudhu. Walau bagaimanapun, seseorang tidak dilarang menyentuh surat, atau buku Fiqh, atau beberapa tulisan lain yang mengandungi ayat al-Quran. Begitu juga, seseorang boleh mengendalikan walaupun tanpa solat, sesuatu yang mengandungi Al-Qur'an. Keadaan wabak juga tidak ada prasyarat untuk mengendalikan buku-buku tafsir. Tambahan pula, jika seseorang yang tidak berada dalam keadaan solat diperlukan untuk mengendalikan Al-Qur'an di bawah keperluan segera, dia dapat melakukannya setelah pemurnian dengan debu (tayammum). "AI-Fiqh` alal-Madhahib al-`Arabah mengandungi ketetapan ini juga dari Hanbali Fiqh: Tidaklah wajar bagi anak-anak mengendalikan Al-Quran tanpa wafat walaupun menerima pengajaran di dalamnya, dan kewajiban mereka penjaga untuk menjadikan mereka mengerjakan solat sebelum mereka memberi al-Qur'an kepada mereka.
Pandangan Zahiri ialah membaca al-Quran dan mengendalikannya adalah dibenarkan di bawah semua keadaan, sama ada seseorang itu tidak berwudhu, atau tidak najis kerana hubungan seksual, atau bahkan jika wanita itu menstruasi. Ibn Hazm telah membincangkan persoalan ini sepenuhnya di Al-Muhalla (jilid 1, ms 77-84) dan memberi hujah-hujah untuk kesahihan sudut pandangan ini dan telah menyimpulkan bahawa tidak ada syarat yang ditetapkan oleh ahli hukum untuk membaca al-Qur'an dan mengendalikannya, disokong oleh Al-Qur'an dan Sunnah.
40 Secara harfiah, idhan (dari mana asalnya Teks diperolehi) bermaksud untuk merawat sesuatu yang menghina, untuk menafikan kepentingannya yang patut, untuk menganggapnya sebagai perhatian yang tidak patut, untuk memegangnya dengan harga yang terang.
41 Dalam ulasannya taj `aluna rizqa-kum, Imam Razi telah menyatakan pandangan bahawa mungkin perkataan rizq di sini bermaksud mata pencarian. Oleh kerana Qaraish yang tidak percaya menganggap mesej Al-Qur'an sebagai berbahaya bagi kepentingan ekonomi mereka dan takut bahawa jika ia berjaya, ia akan menghalang mereka dari cara hidup mereka, ayat itu juga boleh bermaksud ini: "Kamu telah membuat penafian Al-Qur'an ini 'persoalan kepentingan ekonomi anda, dan bagi anda persoalan yang betul dan salah adalah tidak berbangkit; satu-satunya perkara yang penting di sisi anda adalah roti yang anda akan teragak-agak untuk menentang kebenaran dan mematuhi kepalsuan. "
42 Hadrat `Uqbah bin` Amir Juhni menceritakan bahawa apabila ayat ini diturunkan Nabi saw telah memerintahkan supaya orang-orang meletakkannya di ruku` mereka, iaitu mereka membaca Subhana Rabbi -yal-`Azim di ruku 'kedudukan dalam Doa. Dan apabila ayat Sabbih-ismi-Rabb-i-kal-A'la diturunkan, beliau menyuruh mereka memasukkannya dalam sajdah mereka, iaitu mereka harus membaca Subhana Rabb-i-sala-a na sajdah. (Musnad Ahmad, Abu Da'ud, Ibn Majah, Ibn Hibban, Hakim). Ini menunjukkan bahawa walaupun butir-butir yang paling kecil dari prosedur yang diarahkan oleh Nabi (yang menjadi damai Allah) untuk Doa diperolehi dari kiasan-kiasan yang diberikan dalam Al-Qur'an.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan