Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
60. Surah Al Mumtahina (Wanita Yang Diperiksa)
Statistik
Ibrah
Dalam ayat 10 surah ini, telah diarahkan bahawa wanita yang berhijrah ke dar al-Islam (Negara Islam) dan mendakwa sebagai orang Islam, harus diperiksa dengan demikian tajuk Al-Mumtahinah . Perkataan itu disebut sebagaimumtahinah dan sebagai mumtahanah , makna mengikut pengucapan pertama adalah "Surah yang meneliti", dan menurut yang kedua, "wanita yang diperiksa."[QS60:10] CQ(60:10:8) KK(60:10:8)
Tempoh Wahyu
Surah berurusan dengan dua insiden, masa terjadinya yang terkenal dengan sejarah. Yang pertama berkaitan dengan Hadrat Hatib bin Abz Balta'a, yang sedikit sebelum penaklukan Makkah, telah menghantar surat rahsia kepada ketua-ketua Quraish yang memberitahu mereka tentang niat nabi untuk menyerang mereka. Yang kedua berkaitan dengan wanita Islam, yang telah mulai berpindah dari Makkah ke Madinah, setelah berakhirnya Truce of Hudaibiyah, dan masalah itu timbul apakah mereka juga akan dikembalikan kepada orang-orang kafir, seperti kaum Muslim, menurut syarat daripada Truce. Perihalan kedua perkara ini benar-benar menentukan bahawa Surah ini turun semasa selang waktu antara Truce of Hudaibiyah dan Penaklukan Makkah. Selain itu, terdapat juga perkara ketiga yang telah disebutkan di akhir Surah untuk kesannya; Apakah yang harus dilakukan oleh Rasulullah (ke mana menjadi damai Allah) menjadikan wanita untuk bersumpah apabila mereka datang untuk mengambil sumpah setia di hadapannya sebagai orang yang beriman? Mengenai bahagian ini juga tantangan adalah bahawa ini juga telah diturunkan beberapa waktu sebelum penaklukan Makkah, kerana selepas penaklukan ini, sejumlah besar wanita Quraish, seperti lelaki mereka, akan memasuki Islam secara serentak dan terpaksa ditadbir sumpah setia secara kolektif.Tema dan Topik
Surah ini mempunyai tiga bahagian;Bahagian pertama terdiri daripada vv. 1-9, dan ayat penutup 13 juga berkaitan dengannya. Dalam pengecualian yang kuat ini telah diambil untuk perbuatan Hadrat Hatib bin Abi Balta'a kerana dia telah mencuba untuk memberitahukan kepada musuh rahasia perang yang sangat penting dari Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) hanya demi keselamatan menjaga keluarganya. Ini akan menyebabkan pertumpahan darah yang besar pada penaklukan Makkah tidak dibuat tidak tepat pada waktunya. Ia akan menelan kos yang banyak bagi umat Islam; ramai orang Quraish akan dibunuh, yang akan memberikan perkhidmatan hebat kepada Islam selepas itu; keuntungan yang akan diperoleh daripada menakluki Makkah secara aman akan hilang, dan semua kerugian yang serius ini akan mengakibatkan hanya kerana seorang muslim ingin menjaga keluarganya dari bahaya perang. Mengurus amaran yang teruk pada kesilapan ini Allah telah mengajar orang-orang yang beriman bahawa pelajaran yang tidak boleh dilakukan oleh orang percaya, dalam apa jua keadaan dan untuk sebarang motif, mempunyai hubungan kasih sayang dan persahabatan dengan orang kafir, yang secara aktif bermusuhan dengan Islam, dan seorang mukmin harus menahan diri dari segala yang boleh membantu mereka dalam konflik antara Islam dan tidak percaya. Walau bagaimanapun, tidak ada salahnya berurusan dengan baik dan adil dengan orang-orang kafir, yang mungkin tidak praktikal terlibat dalam aktiviti-aktiviti bermusuhan terhadap Islam dan penganiayaan terhadap umat Islam.
Bahagian kedua terdiri daripada vv. 10-11. Dalam masalah ini, masalah sosial telah diselesaikan, yang mengganggu minda pada masa itu. Terdapat ramai wanita Islam di Makkah, yang suami mereka adalah orang kafir, tetapi mereka berpindah ke Madinah entah bagaimana. Begitu juga, terdapat banyak lelaki Islam di Madinah, yang isteri-isteri mereka adalah orang-orang kafir dan telah ditinggalkan di Makkah. Persoalannya timbul sama ada ikatan perkahwinan antara mereka terus sah atau tidak. Allah menyelesaikan masalah ini selama-lamanya, mengatakan bahawa suami pagan itu tidak sah bagi wanita Islam, ataupun isteri kafir yang sah untuk suami Muslim. Keputusan ini membawa kepada akibat undang-undang yang sangat penting, yang akan kami jelaskan dalam nota kami di bawah.
Bahagian ketiga terdiri dari ayat 12, di mana nabi (yang menjadi damai Allah) telah diarahkan untuk meminta wanita yang menerima Islam untuk berjanji bahawa mereka akan menahan diri dari kejahatan besar yang lazim di kalangan wanita wanita pra- Masyarakat Arab Islam, dan berjanji bahawa mereka akan mengikuti cara kebaikan yang diperintahkan oleh Rasulullah.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Hai orang-orang yang beriman, jika kamu keluar (dari rumahmu dan berhijrah) untuk berperang di jalan-Ku dan mencari kebaikan-Ku, maka jangan berteman dengan musuh-musuh-Ku dan musuhmu. Anda menunjukkan persahabatan mereka walaupun mereka enggan percaya pada Kebenaran yang telah datang kepadamu, ketika mereka mengusir Rasul dan kamu hanya kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhan kamu. Anda menghantar mereka mesej mesra secara rahsia, sedangkan saya tahu dengan baik apa sahaja yang anda lakukan secara diam-diam dan apa sahaja yang anda lakukan secara terbuka. Barangsiapa di antara kamu yang berbuat demikian, sesungguhnya telah tersesat dari jalan yang benar. Jika orang-orang ini mengalahkan kamu, mereka akan menjadi musuh kepada kamu dan akan menggunakan tangan dan lidah mereka untuk membahayakan kamu. Mereka ingin agar kamu menjadikan orang yang tidak percaya entah bagaimana. 2 Pada Hari Kebangkitan tidak akan ada hubungan anda dengan anda apa-apa atau anak-anak anda. 3 Allah pada hari itu akan memisahkan antara kamu, dan Dia Maha Melihat apa yang kamu kerjakan. 5
[4-5] Sesungguhnya telah menjadi contoh yang sangat baik bagimu kepada Ibrahim dan para sahabatnya ketika mereka berkata kepada kaum mereka dengan jelas: "Kami tidak ada kaitan denganmu dan dewa-dewa kamu yang kamu sembah selain Allah, kami melepaskan kamu dari sana telah bangkit di antara kami dan kamu kebencian dan kebencian selama-lamanya, sehingga kamu beriman kepada Allah, Yang Maha Esa. " Tetapi Abraham mengatakan ini kepada bapanya (dikecualikan); "Saya pasti akan berdoa untuk pengampunanmu, walaupun saya tidak mempunyai kuasa untuk mendapatkan apa-apa untuk kamu daripada Allah." 7 (Dan doa Ibrahim dan sahabat-sahabatnya adalah:) "Wahai Tuhanku, kami hanya bertawakal kepada-Mu, dan kepada Engkau sahaja kami berpaling dan Engkau akan kembali pada akhirnya. Ya Rabb kami: dan perbicaraan bagi orang-orang yang kafir, 8 dan wahai Tuhan kami, ampunkanlah kesalahan kami, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. "
[6] Pastinya dalam menjalankan orang-orang itu satu contoh yang sangat baik untuk anda dan bagi setiap orang yang berharap kepada Allah dan Hari Akhir. 9 Tetapi sesiapa yang berpaling daripadanya, Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana. 10
[7] Mungkin Allah akan meletakkan cinta di antara kamu dan orang-orang yang telah mendapat pertengkaran kamu sekarang. 11 Allah Maha Kuasa, dan Dia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
[8-9] Allah tidak melarang kamu untuk merawat dengan baik dan bertindak secara saksama terhadap orang-orang yang tidak pernah memperjuangkan kamu dalam hal agama dan tidak menghalau kamu keluar dari rumah kamu.Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang adil. 12 Dia melarang kamu mengambil teman-teman yang menentang kamu dalam perkara agama, dan menghalau kamu keluar dari rumah kamu, dan bekerjasama dengan orang lain dalam pengusiran kamu. Orang-orang yang mengambil mereka sebagai sahabat adalah orang-orang yang zalim. 13
[10-11] Hai orang-orang yang beriman, apabila wanita-wanita mukmin datang kepada kamu sebagai pendatang, periksa dan menguji (iman mereka), walaupun Allah hanya mengetahui kebenaran iman mereka. Kemudian apabila kamu menemui mereka sebagai orang yang beriman, janganlah kamu mengembalikannya kepada orang-orang kafir. 14 Mereka tidak dibenarkan untuk orang-orang kafir dan tidak pula orang-orang kafir yang dihalalkan bagi mereka. Kembalilah kepada suami mereka yang tidak percaya, dada yang mereka berikan kepada mereka; dan tidak ada salahnya jika anda menikahi mereka apabila anda telah membayar mereka dower mereka. 15 Dan jangan pula kamu menahan wanita yang tidak percaya dalam perkawinan. Mintalah dower yang telah kamu berikan kepada isteri-isterimu yang tidak percaya, dan biarkan orang-orang kafir meminta dada yang mereka berikan kepada isteri-isteri mereka. 16 Inilah perintah Allah: Dia menghakimi antara kamu dan Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. Dan jika kamu tidak kembali dari orang-orang kafir menjadi sebahagian daripada golongan isteri-isterimu yang tidak percaya, kemudian gilir kamu datang, membayar kepada orang-orang yang isteri-isteri mereka ditinggalkan di sisi lain jumlah yang sama dengan dower yang diberikan oleh mereka. 17 Dan bertakwalah kepada Allah yang kamu percayai.
[12] Wahai Rasulullah, apabila wanita-wanita yang beriman datang kepadamu untuk mengangkat sumpah setia, 18 dan berikrar bahawa mereka tidak akan mengaitkan apa-apa dengan Allah, dan tidak mencuri, tidak berzina atau membunuh kanak-kanak, tangan dan kakimu sendiri, 21 dan jangan engkau mematuhi apa yang baik, 22 menerima kesetiaan mereka 23 dan berdoa untuk pengampunan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun. Semua Pemurah.
[13] Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu berteman dengan orang-orang yang dikutuk Allah, yang telah putus asa di akhirat, sama seperti orang-orang yang kafir, yang terbaring di dalam kubur, telah putus asa. 24
1 Adalah sesuai untuk memberi pada awal perincian kejadian yang mana ayat-ayat ini diturunkan supaya subjek yang berikut difahami dengan mudah. Para pengulas dipersetujui, dan Ibnu 'Abbas, Mujahid, Qatadah,' Urwah bin Zubair dan yang lain juga telah melaporkan sebulat suara, bahawa ayat-ayat ini telah diturunkan pada saat surat Hadrat Hatib bin Abi Balta'a kepada orang-orang kafir Mekah dipintas.
Begitu juga, ketika Quraish memecahkan Perjanjian Hudaibiyah, Nabi (yang menjadi damai Allah) mula membuat persediaan untuk serangan ke Makkah, tetapi dia tidak memberitahu sesiapa, kecuali beberapa sahabat dekat, apa tujuannya daripada ekspedisi itu. Secara kebetulan pada waktu yang sama seorang wanita tiba dari Makkah, yang menjadi budak budak Bani 'Abdul Muttalib, dan kemudian setelah kebebasannya mengadopsi nyanyian sebagai profesinya. Dia mengadu kemiskinan kepada nabi dan meminta bantuan kewangan. Nabi merayu kepada Bani 'Abdul Muttalib dan Bani al-Muttalib dan memenuhi keperluannya. Apabila dia hendak pergi ke Makkah, Hadrat Hatib bin Abi Balta'a bertemu dengannya dan dengan senyap memberinya surat yang ditujukan kepada beberapa ketua Makkah dan membayar sepuluh dinar supaya dia menyimpan rahsia itu dan membawa surat itu kepada para penerima alamat rahasia . Apabila dia baru sahaja meninggalkan Madinah, Allah memaklumkan kepada Nabi saw. Maka Rasulullah segera mengutus Hadrat 'AIi, Hadrat Zubair dan Hadrat Miqdad bin Aswad selepas dia dengan arahan: "Segeralah: Di Raudah khaki (12 mil dari Madinah di jalan menuju Makkah) kamu akan bertemu dengan seorang wanita, yang membawa surat dari Hatib kepada orang-orang kafir Makkah Menangkap huruf itu dengan cara apa pun yang anda suka Jika dia menyampaikan surat itu dengan rela, biarkan dia pergi, jika dia menolak untuk menyampaikannya, bunuh dia. " Apabila Sahabat-sahabat ini sampai di tempat itu, mereka mendapati wanita itu di sana. Mereka menuntut surat itu dari dia. Dia menjawab bahawa dia mempunyai surat. Mereka mencari dia tetapi tidak dapat mencari surat. Akhirnya, mereka menyuruhnya menyampaikan surat itu, jika tidak, mereka akan melucutkannya dan mencarinya. Apabila dia melihat bahawa tidak ada jalan keluar, dia mengeluarkan surat itu dari rambutnya dan menyampaikannya kepada mereka, dan mereka membawanya kepada nabi. Apabila surat itu dibuka dan dibaca ia didapati mengandungi maklumat kepada Quraisy bahawa Nabi (yang menjadi damai Allah) sedang membuat persediaan untuk menyerang mereka. (Dalam pelbagai tradisi perkataan yang berlainan huruf dilaporkan tetapi maksudnya adalah satu dan yang sama). Nabi saw bertanya kepada Hadrat Hatib apa yang mendorongnya untuk bertindak demikian. Dia menjawab: "Tuan, jangan tergesa-gesa dalam perkara ini, saya tidak melakukan ini kerana saya telah menjadi orang yang tidak percaya atau yang murtad, dan telah mula memilih kekafiran kepada Islam. masih di Makkah, saya tidak tergolong dalam golongan Quraish, tetapi telah menetap di sana di bawah penjagaan sesetengahnya. Keluarga-keluarga para Emigran, yang masih di Makkah, akan dipertahankan dan dilindungi oleh puak dan puak mereka, tetapi saya tidak mempunyai suku yang boleh memberi perlindungan kepada keluargaku. Oleh itu, saya telah menghantar surat ini untuk mengekalkan kewajiban Quraish supaya mereka tidak membahayakan anak-anak saya. "(Menurut Hadrat Hatib .son` Abdur Rahman, Hadrat Kebiasaannya mempunyai anak-anak dan abangnya masih di Makkah pada masa itu, dan menurut laporan Hadrat Hatib sendiri ibunya juga ada di sana). Mendengar apa yang dikatakan Hatib, Rasulullah saw bersabda kepada rakyat: "Hatib telah mengatakan kepadamu kebenaran." Maksudnya, motif sebenar tindakannya adalah ini dan tidak ada pengkhianatan terhadap Islam atau apa saja niat untuk menyokong kekafiran. Hadrat `Umar bangkit dan berkata:" Izinkan saya, Wahai Rasulullah, agar saya memotong kepala munafik ini: dia telah khianat kepada Allah dan Rasul-Nya dan kaum muslimin. " Nabi berkata: "Orang ini telah mengambil bahagian dalam Pertempuran Badar: Tidak mungkin anda tahu, Wahai Umar, Allah mungkin memandang baik kepada orang-orang Badar dan berkata:" Lakukanlah seperti yang kamu lakukan, saya telah mengampuni kamu. "(Perkataan-perkataan di dalam kalimat terakhir adalah berbeza dalam tradisi-tradisi yang berlainan. Dalam beberapa perkara ini adalah kesan:" Saya telah memberi kamu pengampunan "; dalam beberapa yang lain: Saya adalah Pengantarmu" dan masih lagi: "Saya akan memaafkan "Mendengar Hadrat ini Umar menangis dan berkata:" Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang terbaik. "Ini adalah resume dari banyak tradisi yang Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu Daud, Timidhi Nasa'i, Ibnu Jarir Tabari, Ibnu Hisham, Ibn Hibban dan Ibn Abi Hatim mempunyai kaitan dengan kuasa beberapa pemancar yang boleh dipercayai. Yang paling sahih adalah tradisi yang setiausaha Hadrat Ali, 'Ubaidullah bin Abu Rafi', mendengar dari Hadrat Ali sendiri, dan dari dia cucu Hadrat Ali, Hasan bin Muhammad bin Hanafiyah, mendengar dan menyampaikan kepada wartawan yang kemudian. Tidak ada satu pun di dalamnya. Ada yang menyebut bahawa Hadrat Hatib telah diampunkan apabila dia mempersembahkan alasan ini. Tetapi tidak ada petunjuk sama ada untuk menunjukkan bahawa dia diberikan hukuman. Itulah sebabnya para ulama Islam telah menyimpulkan bahawa alasan Hadrat Hatib telah diterima dan dia diampunkan.
2 Walaupun apa yang telah dikatakan di sini, dan apa yang berikut dalam hal ini, telah diturunkan berkaitan dengan kejadian yang berkaitan dengan Hadrat Hatib, Allah, bukannya hanya menghidupkannya, telah memberi orang-orang yang beriman pelajaran ini untuk selama-lamanya : "Bertentangan dengan profesi Iman yang harus dilakukan oleh seseorang, dari sebab atau alasan apapun, dengan cara yang memudaratkan kepentingan Islam dan tunduk kepada kepentingan ketidakpercayaan ketika terjadi konflik antara Islam dan ketidakpercayaan dan sesetengah orang telah mengamalkan sikap bermusuhan terhadap orang Islam hanya kerana mereka adalah orang Islam. Sekalipun seseorang itu bebas dari sebarang kezaliman terhadap Islam dan bertindak dengan itu bukan dengan niat jahat tetapi demi keperluan peribadi yang sangat mendesak, bertindak bagaimanapun adalah tidak sepatutnya seorang mukmin, dan sesiapa yang bertindak dengan demikian menyimpang dari jalan yang benar. "
3 Petunjuk adalah Hadrat Hatib. Oleh kerana dia bertindak demikian hanya untuk memastikan bahawa ibunya dan saudara lelaki dan anak-anaknya tetap selamat sekiranya berlaku peperangan, ia dikatakan: "Hubungan yang kamu telah melakukan kesalahan besar ini, tidak akan menyelamatkan kamu di Hari Kebangkitan Tidak seorang pun akan berani maju di Mahkamah Allah dan berkata: "Bapa kami, atau anak lelaki kami, atau saudara kami telah melakukan dosa ini demi kebaikan, oleh itu, kami boleh dihukum bukannya dia. semua orang akan bimbang hanya tentang dirinya sendiri, dan ditimbang dengan kecemasan entah bagaimana menyelamatkan dirinya dari akibat perbuatannya sendiri, bukan untuk mengatakan siap untuk mengambil beban dosa orang lain di kepalanya, "Perkara ini telah dinyatakan dalam kata-kata yang jelas di beberapa tempat lain di dalam Al-Qur'an. Di satu tempat ia berkata: "Untuk menyelamatkan diri sendiri, azab Hari itu, pelakunya akan memberi anak-anaknya, isterinya, saudaranya, saudara-saudaranya, yang memberinya perlindungan, dan semua orang di bumi, dalam tebusan bahawa peranti ini mungkin menyelamatkannya. " (Al-Ma'arij -11-14). Di tempat lain: "Pada hari itu manusia akan melarikan diri dari adiknya dan ibunya, ayahnya, isterinya dan anak-anaknya. Setiap satu daripada mereka, pada hari itu, akan cukup untuk mendudukinya sehingga membuatnya lalai daripada orang lain. "('Abasa: 34-37).
4 Itu adalah, "Semua hubungan duniawi dan ikatan kekeliruan dan persahabatan akan menjadi tidak sah di akhirat. Orang tidak akan dihakimi sebagai kumpulan dan pihak dan keluarga, tetapi setiap orang harus memperlihatkan dirinya sebagai seorang individu dan menjadikan dirinya sendiri Oleh itu, tidak ada seorang pun di dunia yang patut melakukan kesalahan demi hubungan atau persahabatan atau persaudaraan, kerana dia sendiri harus menghadapi semua akibatnya, dan tidak ada orang lain yang akan menjadi pasangan dalam masalah pribadinya tanggungjawab. "
5 Kesimpulan berikut arc disimpulkan dari perincian pelakon Hadrat Hatib, seperti yang disebutkan di atas, dan ayat-ayat yang diturunkan dalam hubungan ini:
(1) Apa pun motif orang itu, ia sendiri merupakan tindakan pengintipan, dan jenis pengintipan yang sangat berbahaya pada suatu peristiwa kritikal. Musuh, yang sama sekali tidak menyedari, telah dimaklumkan mengenai serangan yang dilakukan oleh Madinah. Maka itu bukanlah kes berdasarkan syak wasangka tetapi surat yang ditulis oleh orang yang bersangkutan itu sendiri telah dicegat, dan setelah itu tidak ada lagi bukti yang bersalah. Ini bukan keamanan tetapi keadaan masa perang; Namun Nabi (yang menjadi damai Allah) tidak menempatkan Hadrat Hatib dalam keadaan terkurung tanpa memberikannya peluang untuk mempertahankan diri: Kesempatan ini juga tidak diberikan kepadanya secara pribadi tetapi secara terbuka di hadapan orang ramai. Ini menunjukkan bahawa tidak ada ruang dalam Islam untuk undang-undang, peraturan dan peraturan di mana pemerintah mungkin mempunyai hak untuk memenjarakan seseorang hanya berdasarkan pengetahuan atau syak wasangkanya sendiri. Islam juga tidak mengenali kaedah mencuba seseorang secara rahsia secara rahsia.
(2) Hadrat Hatib bukan sahaja merupakan salah seorang Emigran tetapi juga seorang peserta dalam Pertempuran Badr, dan menikmati tempat yang terkenal di kalangan para sahabat. Tetapi walaupun ini adalah satu jenayah serius yang dilakukan olehnya dan Allah membawanya untuk tugas ini dalam Al-Qur'an seperti yang jelas dari ayat-ayat di atas. Dalam Hadis juga, kesnya telah diriwayatkan secara terperinci dan di antara para pengulas juga mungkin tidak ada yang tidak membuat rujukan kepadanya. Arca ini beberapa bukti yang membuktikan bahawa Sahabat tidak bersalah. Mereka juga boleh melakukan kesalahan kerana kelemahan manusia, dan kesilapan berlaku oleh mereka secara praktikal. Pengajaran mengenai mereka dengan hormat dan penghormatan yang diberikan oleh Allah dan Rasul-Nya, sama sekali tidak memerlukan bahawa jika salah satu daripada mereka berlaku untuk melakukan kesalahan, tidak boleh disebutkan, dengan jelas, jika ini permintaan mereka, tidak akan Allah telah menyebut mereka dalam kitab-Nya, tidak juga para sahabat dan pengganti mereka dan ahli-ahli tradisi dan para pengulas akan mengaitkan butiran mereka dalam tradisi dan buku mereka.
(3) Pandangan bahawa Hadrat `Umar diungkapkan dalam hal Hadrat Hatib berkenaan aspek perbuatan yang jelas. Alasannya adalah perbuatan itu jelas dengan sifat pengkhianat kepada Allah dan Rasul-Nya dan umat Islam; oleh itu, Hatib adalah munafik dan patut dihukum mati. Tetapi Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) menolak pandangannya dan menjelaskan sudut pandangan Syari'ah Islam, mengatakan: "Keputusan tidak boleh diberikan hanya pada bentuk perbuatan keluar tetapi juga harus dilihat apa bukti yang diberikan oleh angkat lepas dan sifat umum orang itu, yang berlaku untuk melakukan perbuatan itu dan keadaan di mana dia melakukannya. Perbuatan itu, tidak diragukan lagi, dipenuhi dengan pengintipan, tetapi sikap orang yang berkenaan terhadap Islam dan pengikutnya Islam sehingga kemudian menunjukkan bahawa dia boleh melakukan perkara seperti ini dengan niat pengkhianat kepada Allah dan Rasul-Nya dan orang-orang muslim? Dia adalah salah seorang dari mereka yang telah berhijrah demi Iman. Bolehkah dia membuat pengorbanan sedemikian tanpa keikhlasan Dia bertempur dalam pertempuran kritikal seperti Badr demi Imannya ketika umat Islam menghadapi musuh jauh lebih baik dan tiga kali jumlah mereka, Bolehkah keikhlasan seseorang itu ragu? Atau, bolehkah ia percaya bahawa dia th kecenderungan sedikit ke arah Quraish? Beliau memberitahu kebenaran jelas bahawa keluarganya di Makkah tidak menikmati perlindungan dari mana-mana suku atau puak, yang mana keluarga-keluarga kaum Emigran yang lain menikmati; oleh itu, dia bertindak sedemikian semasa masa perang hanya untuk melindungi anak-anaknya dari penganiayaan terhadap orang-orang kafir. Fakta mengesahkan bahawa dia tidak benar-benar milik mana-mana puak di Makkah dan ini juga diketahui bahawa anggota keluarganya masih kembali ke Makkah. Oleh itu, tidak ada sebab kenapa pernyataannya patut diambil sebagai palsu dan pendapatnya menegaskan bahawa motif sebenarnya bukanlah perkara ini tetapi niat pengkhianatan. Tidak syak lagi, untuk orang Islam yang ikhlas walaupun dengan hasrat yang baik, ia tidak sah bahawa dia harus memberitahukan kepada musuh rencana tentera kaum muslimin hanya untuk kepentingan peribadinya, namun ada perbedaan yang besar antara kesilapan yang tulus Muslim dan pengkhianatan orang munafik. Kedua-duanya tidak boleh diberikan hukuman yang sama hanya berdasarkan kesamaan antara perbuatan mereka. Ini adalah keputusan nabi dalam kes ini, dan Allah mengesahkannya dalam ayat-ayat Surah Al Mumtahinah. Kajian berhati-hati dari tiga ayat di atas akan menunjukkan bahawa dalam ini Allah telah menegur Hatib, tetapi ini adalah sejenis teguran yang diberikan kepada orang percaya dan bukannya yang ditadbirkan kepada orang munafik. Selain itu, tidak ada penalti, atau hukuman fizikal yang diberikan kepadanya, tetapi dia ditegur secara tegas dan terbuka secara terbuka, yang bermaksud bahawa dalam masyarakat muslim bahkan suatu penghinaan atas kehormatan seorang beriman yang bersalah dan yang menjadi kejahatannya juga hukuman yang sangat teruk.
(4) Mengenai kelebihan jubin yang besar, sahabat-sahabat yang bertempur di Badr, Nabi (yang bersahabat dengan Allah) berkata: Kamu tidak mungkin mengetahui bahawa Allah telah memandang baik orang-orang Badr dan berkata: Saya telah mengampuni kamu '. "Ini tidak mengeluh bahawa Sahabat-sahabat Badr telah diampunkan masing-masing dan setiap dosa dan mereka bebas untuk melakukan apa saja dosa dan kejahatan yang mereka sukai, kerana pengampunan telah dijanjikan kepada mereka Ini tidak dimaksudkan oleh Nabi saw yang tidak pernah mengerti dengan makna ini, ataupun mana-mana pihak yang dapat memahami Badr setelah mendengar kabar baik ini yang pernah mengira bahawa dia bebas melakukan dosa, dan tidak ada peraturan yang dibuat berdasarkan ini dalam Syari'ah Islam bahawa jika seorang Sahabat Badr berlaku untuk melakukan dosa, dia tidak boleh diberikan hukuman sekecil untuk itu. Sebenarnya, jika seseorang menganggap keadaan di mana ini dikatakan dan kata-kata yang nabi yang digunakan pada majlis ini carefu Sebenarnya, seseorang dapat memahami dengan jelas maksudnya: "Tidak mungkin apa-apa mustahil jika memandangkan perkhidmatan hebat dan merit yang diberikan para sahabat di Badr dari keikhlasan dan pengabdian dan atas risiko kehidupan mereka demi daripada Allah dan Agama-Nya, Allah mungkin telah mengampuni semua dosa bekas dan kedua mereka dengan sabar. Oleh itu, janganlah kamu mengesyaki sahabat seperti pengkhianatan dan kepura-puraan, dan harus menerima alasan yang dia sendiri sedang menyampaikan kejahatannya. "
(5) Dari Al-Quran dan ucapan nabi juga jelas bahawa seorang Muslim yang terlibat dalam pengintipan untuk orang-orang kafir dengan sendirinya tidak cukup asas untuk kesimpulan bahwa ia telah menjadi murtad, atau tidak memiliki Iman , atau adalah munafik. Untuk mencapai kesimpulan sedemikian jika terdapat beberapa keadaan dan bukti lain, ia akan menjadi satu perkara yang berbeza; jika tidak dengan sendirinya tindakan ini hanyalah jenayah, bukan tanda ketidakpercayaan.
(6) Dari ayat-ayat Al-Qur'an ini juga menjadi jelas bahawa bagi seorang muslim, ia tidak boleh dibenarkan mengintip orang-orang kafir, tidak kira betapa seriusnya nyawa dan hartanya sendiri, atau yang dekat dan sayang yang mungkin terancam.
(7) Ketika Hadrat `Umar meminta izin nabi untuk meletakkan Hadrat Hatib mati karena kejahatan pengintipan, nabi tidak mengatakan bahwa kejahatan itu tidak dihukum dengan hukuman mati, tetapi menolak kebenaran atas alasan bahwa Hatib menjadi seorang Sahabat Badr adalah bukti nyata tentang keikhlasannya, dan pernyataan yang diberikan olehnya adalah benar yang telah dilakukan dengan itu tidak keluar daripada apa-apa kehendak yang baik untuk musuh-musuh tetapi demi menjaga keluarganya dari segala penganiayaan yang mungkin sampai mati. Dari seksyen ini, ahli undang-undang berpendapat bahawa undang-undang umum berkenaan dengan seorang perisik Islam adalah bahawa dia harus dihukum mati, kecuali ada alasan yang sangat berat untuk memberikannya hukuman yang lebih rendah atau teguran semata-mata. Tetapi para fuqaha telah membantah soalan ini. Imam Shafe'i dan beberapa ahli undang-undang lain berpendapat bahawa pengintip orang Islam boleh dihukum, tetapi tidak dengan kematian. Imam Abu Hanifah dan Imam Auza'i mempertahankan bahawa dia akan dikenakan hukuman ganas dan penjara lama. Imam Malik mengatakan bahawa dia akan dihukum mati, tetapi Malik; ahli hukum memegang pandangan yang berbeza mengenai soalan ini. Ash'ab mengatakan bahawa pemerintah Muslim mempunyai kuasa besar dalam hal ini. Dia boleh melaksanakan pematuhannya berdasarkan pandangan jenayah dan pelakunya dan memberi kepadanya hukuman apa pun. Pepatah Imam Malik dan Ibn al-Qasim juga mempunyai kesan yang sama. Ibn al Majishun dan `Abdul Malik bin Habib mengatakan bahawa jika pelakunya adalah pengintip biasa, dia harus dihukum mati. Ibn Wahb mengatakan bahawa hukuman mata-mata adalah kematian, tetapi jika dia bertaubat, dia mungkin diampuni. Sahnun mengatakan bahawa seseorang tidak dapat mengetahui sama ada pertobatannya adalah tulen atau menipu; oleh itu, dia harus dihukum mati. Terdapat kata-kata Ibn al-Qasim juga menyokong ini. Dan Asbagh mengatakan bahawa mata-mata perisik yang jahat akan dihukum dengan kematian, tetapi mata-mata orang Islam atau dhimmi harus diberikan hukuman tubuh bukannya hukuman mati, melainkan jika dia membantu musuh-musuh secara terang-terangan melawan umat Islam. (Ibn al-`Arabi, Ahkam al-Qur'an, 'Umdat al-Qari; Fath al-Bari.)
(8) Hadis yang telah disebutkan di atas juga membenarkan supaya siasatan jenayah bukan hanya lelaki tetapi tertuduh wanita juga boleh dilucutkan jika perlu. Walaupun Hadrat `Ali, Hadrat Zubair dan Hadrat Miqdad tidak melucutkan wanita itu, namun mereka mengancamnya bahawa jika dia tidak menghasilkan surat itu, mereka akan menggeledah dan mencari dia .. Jelas, jika tidak sah, ketiga sahabat yang terkenal tidak boleh mengancamnya dengan itu. Dan seseorang dapat memahami bahawa mereka mesti telah melaporkan kisah ekspedisi mereka ketika mereka kembali kepada Nabi (yang menjadi damai Allah). Sekiranya dia menyatakan ketidaksenangannya, ia mesti dilaporkan.Itulah sebabnya para ahli hukum telah memegangnya sebagai dibenarkan. ('Umdat al-Qari).
6 Maksudnya, "Kami menolak kamu: kami tidak menganggap kamu berada di sisi kanan mahupun agama kamu." Permintaan iman yang tidak dapat dielakkan dari Allah adalah penolakan dari syaitan: "Barangsiapa yang menolak taghut dan beriman kepada Allah telah mengambil sokongan tegas yang tidak pernah memberi jalan. " (Al-Baqarah: 256).
7 Dalam erti kata lain, ia bermaksud: "Walaupun terdapat contoh yang sangat baik untuk anda dalam kelakuan Abraham kerana dia menyatakan penolakan terhadap orang-orang kafirnya dan memecah semua hubungan dengan mereka, namun janjinya untuk berdoa untuk pengampunan bapanya dan Di dalam At-Taubah: 113, Allah telah memberi peringatan dengan jelas: "Tidaklah patut bagi Nabi dan orang-orang yang beriman dan tidak berselisihan dengan orang-orang yang beriman, telah mempercayai bahawa mereka harus berdoa untuk mengampuni orang-orang musyrik walaupun mereka dekat dengan kaum kerabat. "Oleh itu, tidak ada seorang Muslim yang dibenarkan untuk berdoa untuk mengampuni kaum kerabatnya yang tidak percaya atas dasar perdebatan yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim. Untuk pertanyaan itu, mengapa Nabi Ibrahim berdoa demikian, dan apakah dia melaksanakan janji Jawapannya telah diberikan oleh Al-Quran secara terperinci. Apabila ayahnya mengusirnya dari rumah, dia telah berkata pada keberangkatannya: "Saya tawarkan selamat tinggal: Saya akan berdoa kepada Tuhanku atas pengampunanmu." ( Pada dasarnya, dia berdoa untuknya dua kali, satu doa terkandung dalam Surah Ibrahim: 41: "Ya Tuhan, ampunilah saya dan ibu bapa saya dan orang-orang yang beriman pada hari perhitungan akan berlaku."Dan doa kedua ada di Surah Ash Shua'ra 86:" Ampunilah ayahku, kerana sesungguhnya dia dari antara orang-orang yang telah menyimpang dan tidak mempermalukan pada hari ketika orang-orang itu dibangkitkan kembali. " apabila dia menyedari bahawa bapa yang telah mengucapkan maafnya dia berdoa, memusnahkan musuh Allah, dia melepaskan diri daripadanya dan melepaskan hubungan cinta dan simpati dengannya:
"Berkenaan dengan doa Abraham untuk ayahnya, hanya untuk memenuhi janji yang dibuatnya buruk kepadanya, tetapi ketika ia menyadari bahwa dia adalah musuh Allah, dia menolaknya. Fakta bahawa Abraham adalah seorang yang sayang , Allah yang takut dan sengsara (At-Taubah: 114).
Satu kajian ayat-ayat ini membuat: prinsip yang nyata bahawa hanya perbuatan para nabi yang layak mengikuti, yang mereka terus diamalkan hingga akhir. Berkenaan dengan tindakan-tindakan yang mereka sendiri menyerah, atau yang mana Allah menghalang mereka dari berlatih atau yang dilarang dalam Shariah Ilahi, mereka tidak layak mengikuti, dan tidak seorang pun yang menunjukkan tindakan mereka atas dasar argumen bahawa adalah seperti itu dan amalan nabi itu.
Di sini, soalan lain juga timbul, yang boleh menimbulkan kekeliruan dalam beberapa minda. Dalam ayat yang dibincangkan, kata Nabi Ibrahim yang telah diisytiharkan oleh Allah sebagai tidak layak mengikuti, mempunyai dua bahagian.Bahagian pertama adalah bahawa dia berkata kepada bapanya: "Aku akan berdoa untuk pengampunanmu," dan yang kedua: `Saya tidak berkuasa untuk mendapatkan apa-apa untuk kamu dari Allah. "Dari perkara-perkara ini, perkara pertama yang tidak menjadi contoh yang layak untuk diikuti adalah dimengerti, tetapi apa yang salah dengan perkara kedua yang juga telah dijadikan pengecualian sebagai contoh yang layak untuk ditiru, sedangkan ia sendiri adalah kebenaran Jawapannya adalah bahawa kata-kata Nabi Ibrahim telah dimasukkan kecuali untuk alasan bahawa apabila seseorang selepas berjanji dengan orang lain melakukan sesuatu, mengatakan bahawa ia adalah kerusuhan dalam kuasa untuk melakukan apa-apa selain itu untuknya, ia secara automatik memberi maksud bahawa jika ia berkuasa untuk melakukan apa-apa lagi untuknya, dia juga akan melakukan itu demi kepentingannya.Ini menjadikan hubungannya dengan simpati dengan orang lain yang lebih jelas. dari kata-kata Nabi Ibrahim juga patut dijadikan pengecualian, walaupun subjeknya adalah benar setakat ini kerana ia tidak menyala walaupun dengan kuasa seorang nabi untuk memiliki seseorang yang diampunkan oleh Allah. "Allama Alusi juga di dalamnya Ruh al-Ma a ni telah memberikan jawapan yang sama kepada soalan ini.
8 Terdapat beberapa cara di mana orang-orang yang beriman boleh menjadi punca perbicaraan untuk orang-orang kafir, yang mana setiap mukmin harus mencari perlindungan Allah. Sebagai contoh,
(1) orang-orang kafir boleh mendapat keuntungan dari mereka dan menganggapnya sebagai bukti bahawa mereka berada di sebelah kanan dan orang-orang yang beriman berada di dalam kesesatan; jika tidak, tidaklah demikian walaupun dengan kesenangan Allah yang mereka katakan untuk menikmatinya, orang-orang kafir akan dapat menguasai mereka;
(2) penganiayaan orang-orang yang beriman oleh orang-orang kafir boleh menjadi tidak tertanggung dengan hasil yang mereka dapat menyerah kepada mereka dan meninggalkan kepercayaan dan nilai-nilai moral mereka yang akan menimbulkan perasaan cemburu kepada orang-orang beriman dan akan memberi orang-orang kafir dengan kesempatan untuk memalukan dan mendedahkan daripada dan agama mereka:
(3) walaupun sebagai pembawa piawaian Iman yang benar, orang percaya akan kehilangan keunggulan moral mereka yang seharusnya terwujud kepada mereka sebagai orang percaya. dan rakyat mempunyai kecacatan dan kekurangan yang sama dalam watak mereka seperti biasanya ditemui dalam masyarakat bukan Islam: ini akan memberi orang-orang kafir peluang untuk mengatakan bahawa Iman orang-orang yang beriman itu tidak lebih baik daripada ketidakpercayaan mereka. (Untuk maklumat lanjut sec EN 8.3 dari Surah Yunus).
9 "Siapakah yang berharap atau Allah dan Hari Terakhir": yang mengharapkan satu Hari yang dia harus hadir di hadapan Allah dan berharap Allah akan memperlakukannya dengan sungguh-sungguh dan menolongnya mencapai kejayaan di akhirat.
10 Maksudnya, "Allah memerlukan orang-orang yang beriman, yang mengaku percaya kepada AgamaNya dan menjaga hubungan baik dengan musuh-musuhNya. Dia sendiri Cukuplah: KetuhananNya tidak menghendaki mereka mengakui Dia sebagai Tuhan. Self-Praiseworthy, ie'His patut dipuji tidak bergantung kepada orang-orang yang memuji dan memuliakanNya., Jika mereka menegaskan iman, mereka beriman, mereka berbuat demikian bukan demi kebaikan Allah, tetapi untuk kebaikan mereka sendiri: dan mereka tidak dapat memperoleh apa-apa dari pengakuan iman mereka sehingga mereka memecahkan semua hubungan cinta dan persahabatan dengan musuh-musuh Allah sebagai Nabi Ibrahim dan para sahabatnya. "
Walaupun orang-orang yang beriman benar mengikuti nasihat untuk menahan hubungan mereka dengan saudara-saudara yang tidak percaya dengan sabar, tetapi Allah tahu betapa sukarnya untuk menghancurkan hubungan seseorang dengan ibu bapa, saudara lelaki dan saudara perempuannya yang dekat. Oleh itu, Allah menghiburkan mereka dengan harapan bahawa masa akan datang apabila hubungan mereka yang sama akan menjadi umat Islam dan permusuhan mereka hari ini akan berubah menjadi cinta esok. Apabila perkara ini dikatakan tidak ada yang dapat memahami bagaimana ini akan berlaku. Tetapi hampir tidak beberapa minggu telah berlalu selepas wahyu ayat-ayat ini ketika Makkah jatuh dan rakyat Quraish mula masuk Islam dalam jumlah besar, dan umat Islam menyaksikan dengan pandangan mereka sendiri bagaimana harapan mereka diberikan terwujud.
12 Di sini keraguan mungkin timbul di dalam minda. Adalah baik untuk merawat orang-orang kafir, yang tidak bermusuhan, mesra, tetapi hanya patut mereka diperlakukan secara tidak adil? Dan adakah orang-orang yang kafir, yang bersikap bermusuhan, diperlakukan dengan tidak adil? Jawapannya adalah bahawa dalam konteks ini, perkataan keadilan, sebenarnya, telah digunakan secara khusus. Ini bermaksud: "Keadilan menuntut agar anda tidak boleh bermusuhan dengan mereka yang tidak bermusuhan dengan anda, kerana tidak adil untuk merawat musuh dan bukan musuh. Anda mempunyai hak untuk mengamalkan sikap batang terhadap mereka yang dianiaya kamu memeluk Islam dan memaksa kamu untuk meninggalkan rumah yew dan mengejar kamu walaupun selepas pengusiran kamu. Tetapi bagi orang-orang yang bukan rakan kongsi dalam menganiaya kamu, hendaklah kamu memperlakukan mereka dengan baik dan hendaklah memenuhi hak mereka terhadap kamu kerana darah dan lain-lain hubungan. "
13 Arahan untuk memutuskan hubungan dengan orang-orang kafir yang diberikan dalam ayat-ayat yang terdahulu, boleh menyebabkan orang yang salah faham bahawa ini kerana mereka menjadi orang kafir. Oleh itu, dalam ayat-ayat ini telah dijelaskan bahawa sebab sebenarnya bukanlah kekafiran mereka tetapi permusuhan mereka terhadap Islam dan perlakuan kejam mereka terhadap pengikut Islam. Oleh itu, orang Islam harus membezakan antara orang yang tidak percaya dan orang yang tidak bermusuhan, dan harus memperlakukan orang-orang kafir dengan baik yang tidak pernah merugikan mereka. Penjelasan terbaik adalah kejadian yang berlaku antara Hadrat Asma ', anak perempuan Abu Bakr, dan ibu yang tidak percaya. Isteri Hadrat Abu Bakr adalah Qutaylah binti 'Abdul `Uzza, yang menjadi orang yang tidak percaya dan tinggal di Makkah selepas perpindahan. Hadrat Asma 'telah dilahirkan darinya.Selepas perjanjian damai Hudaibiyah ketika lalu lintas dibuka antara Makkah dan Madinah, ia datang ke Madinah untuk melihat anak perempuannya dan juga membawa hadiah yang waras. Hadrat Asma 'sendiri telah mengatakan bahawa dia pergi kepada nabi dan bertanya: "Adakah saya harus melihat ibu saya? Dan bolehkah saya memperlakukannya seperti seorang anak perempuan harus merawat ibunya?" Nabi menjawab: "Ya, perlakukan dia sebagai ibu kamu." (Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim). Anak lelaki Hadrat Asma, 'Abdullah bin Zubair, telah memberikan butiran lanjut tentang insiden ini. Dia mengatakan bahawa Hadrat Asma 'pada awalnya menolak untuk melihat ibunya.Kemudian, apabila dia menerima izin Allah dan Rasul-Nya, dia bertemu dengannya. (Musnad Ahmad, Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim). Ini dengan sendirinya membawa kepada kesimpulan bahawa seorang Muslim melayani ibu bapa yang tidak mempercayai dan membantu saudara-saudaranya dan saudara-mara yang tidak beriman itu dibenarkan apabila mereka tidak bermusuhan dengan Islam; Begitu juga seseorang yang boleh membelanjakan satu amal juga kepada orang miskin di kalangan dhimmis (Al-Jassas, Ahkam al-Qur'an, Ruh al-Ma ani)
14 Latar belakang injunksi ini adalah bahawa selepas perjanjian damai Hudaibiyah, pada mulanya, orang-orang Islam mula melarikan diri Makkah dan tiba di Madinah dan mereka dihantar kembali mengikut syarat-syarat perjanjian.Kemudian wanita Islam mulai tiba dan, pertama sekali, Umm Kulthum Uqbah bin Abi Mu'ait berhijrah ke Madinah, Orang-orang kafir memohon perjanjian itu dan meminta kembali, dan dua orang saudara Umm Kulthum, Walid bin `Uqbah dan 'Amarah bin` Uqbah , datang ke Madinah untuk mengambilnya. Pada masa ini persoalan timbul sama ada perjanjian Hudaibiyah diterapkan kepada wanita juga. Allah telah menjawab soalan ini di sini, dengan berkata: "Jika mereka adalah Muslim, dan dipastikan bahawa mereka telah berhijrah hanya demi Iman dan tidak ada motif lain, mereka tidak akan dikembalikan"
Di sini, komplikasi telah timbul berdasarkan riwayat Hadis dari pandangan makna dan kandungan, dan ia mesti diselesaikan. Tradisi yang terdapat dalam Ahadith tentang syarat-syarat perjanjian Hudaibiyah adalah kebanyakan tradisi yang diriwayatkan dari sudut pandangan makna dan purport, Mengenai keadaan yang dibahas perkataan-perkataan dalam tradisi yang berbeza adalah berbeza. Dalam kata yang sama, kata-kata itu bermaksud: "Sesiapa yang menghampiri kami dari kamu, kami tidak akan kembali hira, tetapi sesiapa yang menghampiri anda dari kami, anda akan kembali." Dalam beberapa perkataan lain, kata-kata itu bermaksud: "Barangsiapa dari para sahabatnya datang kepada Rasul Allah tanpa izin penjaganya, dia akan menghantarnya kembali. " Dan dalam satu lagi kata-kata itu adalah: "Sesiapa, dari Quraish pergi kepada Muhammad tanpa izin dari penjaga beliau, dia akan mengembalikannya ke Quraisy." Gaya tradisi ini dengan sendirinya menunjukkan bahawa syarat perjanjian ini belum dilaporkan dalam kata-kata sebenar perjanjian itu, tetapi pemberita telah melaporkannya dengan kata-kata mereka sendiri. Tetapi kerana sebahagian besar tradisi busur yang sama, para pengulas dan tradisi umumnya telah memahami bahawa perjanjian itu adalah umum, yang digunakan untuk lelaki dan wanita, dan wanita juga harus dikembalikan mengikutnya.Kemudian, apabila injunksi Al-Quran ini bahawa wanita-wanita yang percaya tidak akan dikembalikan, datang kepada pengetahuan mereka, mereka menafsirkannya bermaksud bahawa Allah dalam ayat ini telah memutuskan untuk memecahkan perjanjian itu setakat yang berkaitan dengan kepercayaan Wanita Tetapi ini bukan perkara biasa yang harus diterima begitu mudah. Jika perjanjian itu adalah umum, tanpa pengecualian berkenaan dengan lelaki dan wanita, tidak boleh menjadi sah bagi satu pihak untuk memindanya secara sepihak dan mengubah sebahagiannya dengan sendirinya. Dan sekalipun perkara itu berlaku, adalah aneh bahawa Quraish tidak memprotes terhadapnya, sedangkan mereka tetap mencari peluang untuk menimbulkan bantahan terhadap segala-galanya yang Nabi saw (yang menjadi damai Allah) dan kaum muslimin. Sekiranya mereka mendapati bahawa nabi telah melakukan pelanggaran syarat-syarat perjanjian, mereka akan menimbulkan suara keras. Tetapi kita tidak menemui apa-apa jejak dalam apa-apa tradisi bahawa mereka mengambil pengecualian kepada keputusan Al-Quran ini. Sekiranya soalan ini dipertimbangkan dengan teliti, masalah itu dapat diselesaikan dengan merujuk kepada kata-kata sebenar perjanjian itu. Tetapi ramai orang tidak memperhatikannya; Sekiranya beberapa ulama (misalnya Qadi Abu Bakar Ibn al-'Arabi) telah memberi perhatian, mereka tidak teragak-agak untuk mengatakan bahawa alasan mengapa Quraish tidak menimbulkan sebarang bantahan adalah bahawa Allah telah secara magnitud mengukur mulut mereka dalam perkara ini. Adalah aneh bagaimana para sarjana ini merasa puas dengan penjelasan ini.
Hakikatnya ialah syarat perjanjian damai ini telah dicadangkan oleh orang kafir Quraisy, dan bukan oleh orang Islam, dan kata-kata yang disertakan oleh Suhail bin 'Amr, wakil mereka dalam perjanjian itu adalah: "Dan bahawa mana-mana lelaki (rajul) kornea kepada kamu dari kami, walaupun dia berada di agama kamu, kamu akan mengembalikannya kepada kita. " Kata-kata perjanjian ini telah diterbitkan semula dalam Bukhari (Kitab ash-Shurut: Bab ash-Shurut fil-Jihad wal-Masalahah) melalui saluran yang sahih. Mungkin Suhail menggunakan kata rajul dalam arti seseorang, tetapi ini mungkin artinya dia dalam fikirannya. Perkataan yang ditulis dalam perjanjian itu adalah rajul, yang digunakan untuk lelaki dewasa dalam bahasa Arab. Itulah sebabnya ketika saudara-saudara Umm Kulthum binti 'Uqbah datang kepada Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan menuntutnya kembali (menurut tradisi Imam Zuhri) Rasulullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) menolak kembali, (Ibn al-Arabi, Ahkam al-Qur an, Loam Razi, Tafsir Kabir) Sehingga kemudian orang-orang Quraish sendiri berada di bawah khayalan bahawa perjanjian itu diterapkan pada semua jenis pendatang, lelaki atau wanita; Tetapi apabila nabi menarik perhatian mereka dengan kata-kata perjanjian ini, mereka telah menjadi bodoh dan terpaksa menerima keputusan ini.
Mengikut syarat perjanjian ini, umat Islam berhak menolak kemunculan semula mana-mana wanita yang berhijrah dari Makkah ke Madinah, dengan alasan apa pun. Tetapi Islam hanya berminat untuk memelihara akidah yang percaya dan tidak menjadikan bandar Madinah sebagai tempat perlindungan bagi setiap jenis pelarian wanita. Oleh itu, Allah SWT memerintahkan: "Ketahuilah dengan meneliti kepercayaan wanita-wanita yang berhijrah kepada kamu dan mengaku percaya, dan apabila dipastikan sepenuhnya bahawa mereka berhijrah dengan iman yang benar, dan tidak ada motif lain, jangan mengembalikan mereka." Oleh itu, prosedur yang diterima pakai untuk melaksanakan perintah ini adalah bahawa wanita yang berhijrah dipersoalkan sama ada mereka mempercayai kesatuan Allah dan Nabi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan berhijrah hanya demi Allah dan Nya Rasulullah, dan tidak keluar dari pertimbangan duniawi, misalnya kebencian suami, atau kecintaan kepada seseorang di Madinah, atau motif duniawi yang lain. Hanya wanita yang memberikan jawapan yang memuaskan kepada soalan-soalan ini ditahan, yang lain dihantar pulang. (Ibn Jarir atas kuasa lain` Abbas, Qatadah, Mujahid, `Ikrimah, Ibn Zaid).
Dalam ayat ini prinsip asas Hukum Ketetapan juga telah dinyatakan dan penjelasan selanjutnya telah dibuat dengan prosedur yang telah ditetapkan oleh Nabi (yang menjadi damai Allah) untuk melaksanakannya, Ayat ini memerintahkan tiga perkara:
(1) Meneliti kepercayaan wanita yang berpindah yang memperlihatkan dirinya sebagai orang yang beriman;
(2) Allah sendiri mengetahui kebenaran tentang iman mereka; orang Islam tidak mempunyai sebarang cara untuk mengetahui sama ada mereka benar-benar percaya atau tidak; dan
(3) apabila dipastikan bahawa mereka adalah orang yang beriman, mereka tidak akan dikembalikan.
Kemudian, selaras dengan injunksi ini, kaedah yang ditetapkan oleh Nabi untuk memeriksa dan menegaskan kepercayaan wanita adalah bahawa pernyataan yang diberikan oleh mereka bersumpah hendaklah dipercayai dan harus dipastikan setelah pemeriksaan yang diperlukan bahawa mereka tidak lain motif penghijrahan daripada Iman. Pertama, ia memberikan prinsip bahawa untuk mengambil keputusan mengenai perkara yang berbeza, tidak perlu bagi mahkamah untuk memiliki pengetahuan langsung terhadap kebenaran; untuk mahkamah hanya pengetahuan yang mencukupi yang diperoleh melalui keterangan. Kedua, pernyataan yang diberikan oleh seseorang dengan sumpah akan dianggap sebagai dipercayai sehingga ia terbukti salah dengan bukti yang jelas. Ketiga, apa pun perisytiharan seseorang itu sendiri boleh membuat kepercayaan dan kepercayaannya, akan diterima dan tiada pencarian akan dibuat untuk mengetahui, sama ada apa yang dikatakannya sebenarnya merupakan kepercayaannya atau tidak, kecuali terdapat petunjuk jelas yang bertentangan. Dan keempat, dalam urusan peribadi seseorang, yang tidak diketahui siapa pun, pernyataannya sendiri akan dipercaya. misalnya dalam hal perceraian dan tempoh tunggu (iddat) kenyataan wanita tentang kursus haid dan keadaan kesuciannya akan dianggap sebagai dipercayai, sama ada benar atau palsu. Menurut peraturan-peraturan ini, dalam sains Hadis juga, tradisi-tradisi ini akan diterima, keadaan jelas yang wartawannya memberi kesaksian kepada mereka yang benar, kecuali, tentu saja, ada keadaan lain yang melarang penerimaan suatu tradisi tertentu.
Ini bermakna seorang Muslim yang ingin berkahwin dengan mana-mana wanita ini perlu membayar dendam segar dan berkahwin dengannya. Para dowers kepada dia dibayar kepada suami mereka yang tidak percaya tidak akan dianggap dowers mereka.
16 Empat injunksi yang sangat penting telah dijelaskan dalam ayat-ayat ini, yang berkaitan dengan hukum keluarga Islam dan undang-undang antarabangsa.
Pertama, bahawa wanita yang menjadi seorang Muslim tidak lagi sah untuk suaminya yang tidak percaya atau suaminya yang tidak percaya adalah sahkan baginya.
Kedua, bahawa perkawinan wanita yang nikah yang menjadi Muslim dan berpindah dari tempat kekafiran (dar al-kufr ke tempat Islam (dar al-lslam) secara otomatis dibatalkan, dan setiap muslim yang suka dapat menikahinya setelah membayar dowernya.
Ketiga, bahawa tidak sah bagi seorang lelaki yang menjadi seorang Muslim untuk mempertahankan isterinya di perkawinan jika dia suka tetap menjadi kafir.
Keempat, jika ada hubungan perdamaian antara tempat kekafiran dan tempat tinggal Islam, pemerintah Islam harus berusaha menyelesaikan persoalan kembalinya dower dengan pemerintah non-Muslim, dengan demikian: dowers para wanita nikah dari orang kafir, yang menjadi umat Islam dan berhijrah ke tempat kediaman Islam, harus dikembalikan oleh kaum muslimin, dan para duda dari kaum muslimin yang tidak beriman dari kaum muslimin. yang tertinggal adalah tempat kekafiran, harus kembali dari orang kafir.
Latar belakang sejarah injunksi ini adalah seperti berikut: Pada permulaan Islam, terdapat banyak lelaki seperti itu, yang menerima Islam tetapi isteri mereka tidak menjadi Muslim, dan terdapat banyak wanita sedemikian yang menjadi Muslim tetapi suaminya tidak menerima Islam. Abul-'As, suami Zainab, anak perempuan nabi (yang menjadi damai Allah), adalah seorang non-Muslim dan dia tetap bukan Islam selama beberapa tahun. Pada masa awal tiada perintah telah diberikan kepada kesan bahawa suami pagan adalah menyalahi undang-undang bagi isteri Islam dan isteri pagan adalah menyalahi undang-undang bagi suami Muslim. Oleh sebab itu, hubungan perkawinan terus ada di antara mereka, bahkan setelah migrasi selama beberapa tahun, begitu banyak hal yang menjadi kenyataan bahwa banyak wanita menjadi Muslim dan berhijrah di Madinah sementara suami mereka yang taat kekal di tempat kekafiran. Begitu juga, banyak lelaki Islam yang berhijrah dan isteri-isteri mereka yang ditinggalkan di tempat kekafiran. Tetapi walaupun pernikahan mereka terus berlanjut. Ini mencetuskan komplikasi untuk wanita khususnya, untuk lelaki boleh berkahwin dengan wanita lain, tetapi ini tidak mungkin untuk wanita. Sehingga perkahwinan mereka dengan suami terdahulu dibubarkan, mereka tidak dapat berkahwin lagi. Selepas perjanjian damai Hudaibiyah ketika ayat-ayat ini turun, mereka membatalkan perkawinan sebelumnya antara Muslim dan orang-orang kafir, dan menetapkan hukum mutlak dan jelas untuk petunjuk di masa depan. Para ulama Islam telah mengkodifikasi undang-undang ini di bawah empat ketua utama:
Pertama, kes ketika lelaki dan isteri berada di tempat tinggal Islam dan salah seorang dari mereka menjadi seorang Muslim dan dia tetap seorang kafir.
Kedua, ketika lelaki dan isteri berada di tempat kekafiran, dan salah seorang dari mereka menjadi Muslim dan yang lainnya tetap menjadi kafir.
Ketiga, pelakon ketika salah satu pasangan menjadi seorang Muslim dan berpindah ke tempat tinggal Islam dan yang lain tetap menjadi kafir di tempat kekafiran.
Keempat, kes ketika salah seorang isteri muslim menjadi murtad.
Di bawah ini kita memberikan sudut pandang fahaman berkenaan dengan 11 empat kes secara berasingan:
(1) Dalam kes pertama, jika suami telah menerima Islam dan 'isterinya adalah seorang Kristian atau seorang wanita Yahudi, dan dia tetap setia kepada agamanya, perkahwinan mereka akan bertahan, kerana dibenarkan bagi seorang Muslim untuk memiliki isteri yang adalah pengikut kitab suci terdahulu. Ini dipersetujui oleh semua ahli hukum.
Dan jika isteri lelaki yang telah menerima Islam, bukanlah pengikut Buku-buku terdahulu, dan dia berpegang kepada Imannya, Hanafis mengatakan bahawa Islam akan dikemukakan sebelum dia; jika dia menerimanya, perkahwinan itu akan bertahan; jika dia enggan menerimanya, pemisahan akan dilaksanakan di antara mereka. Dalam kes ini, jika ketetapan di antara mereka telah berlaku, wanita itu berhak kepada yang lebih besar; jika tidak ada penyempurnaan, dia tidak akan berhak kepada mana-mana yang lebih rendah, kerana pemisahan telah disebabkan oleh penolakannya. (AI-Mabsut; Hedayah; Fath al-Qadir). Imam Shafe'i dan Imam Ahmad mengatakan bahawa jika pasangan suami isteri tidak mempunyai kesempurnaan, wanita itu akan berada di luar nikah sebaik sahaja lelaki tersebut menerima Islam, dan jika pemenuhan itu berlaku; wanita itu akan kekal di perkahwinan sehingga tiga haid. Dalam tempoh ini jika dia menerima Islam pokoknya sendiri, perkahwinan itu akan berterusan, jika tidak, ia akan menjadi tidak sah secara automatik sebaik sahaja dia bebas dari kursus haidnya yang ketiga. Imam Shafei juga menambah bahawa adalah tidak tepat untuk mempersembahkan Islam sebelum wanita itu menjadi asas kepada janji tidak campur tangan dalam agama bahawa dhimmis telah diberikan oleh orang Islam. Tetapi ini, sebenarnya adalah hujah yang lemah untuk campurtangan dalam rombongan wanita dhimmi jika dia dipaksa untuk menerima Islam. Tidak ada campur tangan untuk memberitahunya bahawa jika dia menerima Islam, dia akan terus menjadi isteri suaminya, kalau tidak dia akan dipisahkan darinya. Dalam zaman Hadrat Ali, terdapat seorang presiden tanah Iraq yang merupakan seorang Majusi oleh agama yang menerima Islam dan isterinya tetap tidak beriman, Hadrat 'AIi mempersembahkan Islam sebelum dia, dan ketika dia menolak untuk menerimanya, dia memisahkan antara mereka. (Al-Mabsut). Imam Malik mengatakan bahawa jika ketiadaan tidak berlaku, isteri yang tidak mempercayai akan segera menjadi isteri sebaik sahaja lelaki itu memeluk agama Islam, dan jika ketetapan berlaku, Islam akan dibentangkan di hadapan wanita itu, dan sekiranya dia enggan terima kasih. pemisahan akan berlaku. (Ibnu Qudamah, Al-Mughni).
Dan jika Islam telah diterima oleh wanita itu dan lelaki itu tetap menjadi kafir. sama ada dia adalah seorang pengikut kitab sebelumnya atau bukan pengikut, Hanafis mengatakan bahawa Islam akan dibentangkan sebelum suami apakah pemenuhan antara mereka telah berlaku atau tidak. Jika dia menerimanya, wanita itu akan terus menjadi isterinya; jika dia menolaknya maka qadi akan menyebabkan pemisahan antara mereka. Selagi lelaki itu tidak menolak untuk menerima Islam, wanita itu akan tetap menjadi isterinya, tetapi dia tidak akan mempunyai hak untuk melakukan hubungan seks dengannya. Sekiranya suami menolak, pemisahan akan berkuatkuasa seperti perceraian yang tidak boleh ditarik balik. Sekiranya tidak berlaku sebelum ini, wanita itu berhak mendapat separuh dower, dan jika ia berlaku, wanita itu berhak mendapat dower penuh serta penyelenggaraan semasa tempoh menunggu (iddat). (AI-Mabsut; Hedayah; Fath at-Qadir). Menurut Imam Shafe`i, perkahwinan akan dibubarkan sebaik sahaja wanita itu memeluk agama Islam jika kesempurnaan tidak berlaku, dan jika ia terjadi, wanita itu akan terus menjadi isteri lelaki itu hingga akhir masa tunggu. Jika dalam masa yang sama dia menerima Islam, perkahwinan akan tetap sah, jika tidak, pemisahan akan berlaku sebaik sahaja tempoh menunggu berakhir. Tetapi dalam hal lelaki itu juga Imam Shafe'i telah menyatakan pendapat yang sama seperti yang telah dinyatakannya tentang wanita itu seperti yang disebutkan di atas. Iaitu, adalah tidak tepat untuk mengemukakan Islam di hadapannya. Tetapi ini adalah pendapat yang lemah. Pada zaman Hadrat 'Umar, pada beberapa kesempatan, wanita itu menerima Islam dan lelaki itu dijemput untuk Islam; apabila dia enggan menerimanya, perpisahan berlaku antara suami-suami Ada, untuk contoh contoh isteri seorang Kristian dari Bani Taghlib, yang dibawa di hadapannya. Hadrat `Umar berkata kepada lelaki itu," Menerima Islam, kalau tidak, saya akan memisahkan antara kamu berdua. " Beliau menolak, dan khalifah menguatkuasakan perintah itu.Kasus seorang wanita yang baru ditukar Bahz al-Malik telah dihantar kepadanya. Di dalamnya juga dia memerintahkan agar Islam dibentangkan sebelum suaminya; jika dia menerima dengan baik dan baik, jika tidak, pemisahan akan dilaksanakan di antara mereka. Insiden ini berlaku di hadapan para sahabat dan tidak ada pertikaian atau perbezaan pendapat yang telah dilaporkan. (AI-Jassas, Ahkam al-Qur an; Al Mabsut; Fath al-Qadir). Pendapat Imam Malik dalam kaitan ini adalah bahawa jika wanita itu menjadi seorang muslim sebelum penyempurnaan perkahwinan Islam harus dikemukakan sebelum suami; jika dia menerimanya, baik dan 'baik; jika tidak, perpisahan perlu dilaksanakan dengan serta-merta. An !? jika pemenuhan telah berlaku, dan wanita itu telah menerima Islam selepas itu, dia akan perlu menunggu sehingga akhir tempoh menunggu. Sekiranya suami menerima Islam sementara itu, perkahwinan akan terus dipisahkan jika berlaku tempoh tamat. Pepatah Imam Ahmad menyokong Imam Shafe'i. Katanya yang lain adalah kesan bahawa peristiwa perbezaan agama antara pasangan akan dalam mana-mana hal membawa kepada pemisahan segera, sama ada penyempurnaan antara mereka telah berlaku atau tidak. (AI-Mughni).
(2) Jika di dar al-kufr (wanita yang tidak percaya) wanita menjadi seorang Muslim dan lelaki itu tetap menjadi kafir, atau lelaki itu menjadi seorang Muslim dan isteri (yang bukan orang Kristen atau Yahudi tetapi pengikutnya yang tidak diturunkan agama) tetap menjadi kafir golongan pandang Hanafi adalah pemisahan tidak akan berlaku, sama ada pemenuhan antara mereka telah berlaku atau tidak, sehingga wanita menyelesaikan tiga kursus haid, atau sampai dia melewati tiga bulan sekiranya dia tidak menstruasi. Jika dalam masa yang sama pasangan lain juga ditukar, perkahwinan akan tetap sah, jika tidak, pemisahan akan berlaku pada tamat tempoh. Imam Shafe'i, dalam hal ini juga, membezakan antara terjadinya penyempurnaan dan ketidakcocokannya. Dia berpendapat bahawa jika tidak ada pemenuhan, pemisahan akan terjadi segera jika terjadi perbedaan agama antara pasangan. Dan jika perbezaan agama telah terjadi setelah selesai, perkawinan akan terus berlaku sampai akhir masa tunggu. Jika pada masa yang sama pasangan lain tidak menerima Islam, perkahwinan akan dibubarkan sebaik sahaja tempoh menunggu berakhir. (Al Mabsut, Fath al-Qadir, AI-Jassas Ahkam al-Qur an).
Dalam kes di mana bersama-sama dengan perbezaan agama antara suami isteri, perpisahan tempat tinggal juga berlaku, iaitu salah seorang daripada mereka tetap menjadi kafir di daral-kufr (negara bukan Islam) dan yang lain berpindah ke dar al-lslam (Islam negeri), sudut pandang Hanafi ialah perkahwinan di antara mereka akan secara automatik dibubarkan. Jika pendatang adalah wanita, dia mempunyai hak untuk berkahwin dengan segera; dia tidak perlu melihat apa-apa tempoh menunggu. Bagaimanapun, suaminya harus menahan diri dari hubungan seks sehingga selepas dia telah melepaskan lelaki itu sekali; dan jika dia hamil, perkahwinan itu boleh dikontrakkan, tetapi suami harus menjauhkan diri dari bersekedudukan sehingga selepas penghantaran. Imam Muhammad dan Imam Abu Yusuf berbeza dari Imam Abu Hanifah dalam hal ini. Mereka mengatakan bahawa wanita itu perlu mematuhi tempoh menunggu; dan jika dia hamil, dia tidak boleh berkahwin sebelum penghantaran. (Al-Mabsut, Hedayah, AI-Jassas, Ahkam al-Qur'an). Imam Shafe'i, Imam Ahmad dan Imam Malik mempertahankan bahawa pemisahan tempat tinggal tidak ada kena mengena dengan ini, kerana perkara sebenar hanya penolakan agama. Sekiranya perbezaan ini berlaku antara suami isteri, injunksi untuk mentadbir ini adalah sama seperti yang memerintahnya sekiranya berlaku perbezaan antara pasangan suami isteri di negara Islam (AI-Mughni). Imam Shafe`i bersama-sama dengan pendapatnya yang disebut di atas juga menyatakan pandangan bahawa jika wanita Muslim yang berhijrah telah berhijrah selepas bergaduh dengan suaminya yang saya suami, dengan niat untuk membubarkan hak nikahnya, perpisahan segera akan berlaku tidak asas pemisahan tempat tinggal (ikhtilaf dar) tetapi atas dasar niat ini. (Al-Mabsut 'Hedayah).
Tetapi pertimbangan yang teliti ayat Alquran di bawah perbincangan jelas menunjukkan bahawa dalam hal ini pendapat yang paling baik adalah yang Imam Abu Hanifah telah menyatakan. Allah telah menurunkan ayat ini mengenai wanita yang beriman yang berhijrah dan tentang mereka Dia telah mengatakan bahawa mereka tidak lagi sah untuk suami-suami pagan yang mereka tinggalkan di dar al-k-kufr, dan telah membenarkan umat Islam negara Islam untuk berkahwin dengan mereka setelah mereka membayar mereka damsel. Sebaliknya, umat Islam yang berhijrah telah ditangani dan memohon agar tidak memelihara isteri-isteri mereka di luar nikah, yang tersisa adalah dar al-kufr, dan meminta kepada orang-orang kafir para duda yang mereka berikan kepada wanita itu. Jelas sekali, injunksi ini tidak hanya berkaitan dengan perbezaan agama, tetapi ia adalah perbezaan tempat tinggal yang telah memberikan injunksi ini bentuk tertentu ini. Jika berdasarkan penghijrahan perkahwinan wanita Islam dengan. suami kafir mereka tidak menjadi dibubarkan, bagaimana orang Islam dibenarkan untuk berkahwin dengan mereka, dan juga bahawa dengan izin itu tidak mengandungi apa-apa rujukan kepada pemeliharaan tempoh menunggu oleh mereka? Begitu juga, sekalipun selepas wahyu Perintah, "dan anda juga tidak harus menahan wanita yang tidak percaya dalam perkawinan isteri-isteri kafir kaum muslimin terus menjadi isteri mereka, mereka juga akan diperintahkan untuk menceraikan mereka. Tidak ada keraguan di sini, sama ada selepas wahyu ayat ini, Hadrat `Umar dan Hadrat Talhah dan beberapa orang lain yang lain telah menceraikan isteri mereka, tetapi ini bukan bukti bahawa perkara sedemikian sama sekali diperlukan, dan pemisahan hubungan perkahwinan dengan isteri-isteri itu bergantung pada perceraian mereka terhadap mereka, dan jika mereka tidak mengucapkan perceraian, isteri-isteri akan terus menjadi isteri-isteri mereka.
Sebagai tindak balas kepada ini, tiga peristiwa masa Nabi saw dipetik sebagai preseden, yang dianggap sebagai bukti bahawa walaupun selepas wahyu ayat-ayat ini nabi Suci (yang menjadi damai Allah), walaupun pemisahan tempat tinggal, dibenarkan hubungan perkahwinan terus berlanjut antara pasangan yang mempercayai dan tidak percaya. Acara pertama adalah ini, sedikit sebelum penaklukan Makkah, Abu Sufyan melawat tentera Islam di Marr az-Zahran (sekarang Wadi Fatimah) dan menerima Islam, dan isterinya, Hind, kekal sebagai pagan di Makkah. Kemudian Hind menerima Islam setelah penaklukan Makkah, dan Nabi (yang menjadi damai) memutuskan bahawa perkawinan sebelumnya akan tetap berlaku. Acara kedua ialah selepas penaklukan Makkah, 'Ikrimah bin Abu Jahl dan Hakim bin Hizam melarikan diri Makkah dan tanpa isteri kedua-dua keduanya menjadi Muslim Kemudian mereka mencari perlindungan Rasulullah untuk suami mereka dan pergi dan membawa mereka kembali. Kedua-dua lelaki itu datang ke hadapan nabi dan menerima Islam dan dalam kes mereka juga dia memegang perkahwinan mereka sebelum ini sebagai sah. Acara ketiga berkaitan dengan anak perempuan Nabi, Hadrat Zainab, yang berhijrah ke Madinah dan suaminya, Abul-'As, telah meninggalkan seorang kafir di Makkah. Mengenai beliau Musnad Ahmad, Abu Daud, Tirmidhi dan Ibn Majah mengandungi tradisi atas kewibawaan Ibn Abbas, dengan mengatakan bahawa dia datang ke Madinah di AH 8 dan menjadi seorang Muslim, dan Nabi mengizinkan anak perempuannya untuk terus berkahwin dengannya, tanpa pembaharuan perkahwinan. Tetapi dua peristiwa pertama, sebenarnya, tidak terdapat di bawah definisi perbezaan tempat tinggal. Bagi perbezaan tempat tinggal tidak bermakna seseorang itu secara serentak meninggalkan satu tempat yang lain, atau tempatnya yang berlanjutan ke tempat yang lain, tetapi perbezaannya berlaku hanya jika seseorang itu berpindah dari satu tempat dan menetap di tempat lain dan perbezaan kebangsaan berlaku antara dia dan isterinya. Adapun peristiwa yang berkaitan dengan Hadrat Zainab (semoga Allah memberkati dia), terdapat dua tradisi, yang berkaitan dengan otoritas Ibn Abbas, sebagaimana disebutkan di atas, dan yang lain yang berkaitan dengan Imam Ahmad, Tirmidhi dan Ibn Majah atas kuasa Hadrat 'Abdullah bin' Amr bin `As. Dalam tradisi kedua ini telah dinyatakan bahawa Nabi (yang menjadi damai Allah) membenarkan anak perempuannya untuk terus menjadi isteri Abul-'As setelah pembaharuan perkahwinan itu, dan dengan dendam yang baru. Oleh itu, di tempat pertama, duluan ini, disebabkan oleh perbezaan pelaporan, tidak lagi menjadi hujah yang pasti dengan orang-orang yang menafikan kesan undang-undang pemisahan tempat tinggal. Kedua, jika mereka menegaskan keaslian tradisi Ibn Abbas, ia bertentangan dengan pandangan mereka sendiri. Oleh kerana menurut sudut pandangan mereka, perkahwinan pasangan suami isteri di antara mereka yang berlainan agama berlaku dan yang telah menunaikan perkahwinannya tetap berlaku hanya sampai tiga haid. Sementara itu jika pihak yang lain juga menerima Islam perkahwinan itu tetap sah, jika tidak, ia akan larut secara automatik sebaik sahaja kursus haid ketiga bermula. Tetapi dalam hal Hadrat Zainab dari mana mereka mengambil hujah mereka, perbedaan agama antara suami-istri telah berlaku beberapa tahun lebih awal. Abul-'As telah menegaskan iman enam tahun selepas peralihan Hadrat Zainab, dan sekurang-kurangnya dua tahun sebelum penukarannya ke Islam injunksi itu telah diturunkan 'dalam Al-Quran, menurut mana wanita Islam telah dilarang untuk orang-orang kafir.
(4) Kes keempat adalah murtad. Satu bentuknya adalah bahawa suami dan isteri harus menjadi murtad bersama-sama, dan yang lain salah satu darinya menjadi murtad dan yang lain tetap menjadi Muslim.
Jika kedua-dua suami dan isteri menjadi murtad bersama-sama, Shafe'is dan Hanbalis mengatakan bahawa perkahwinan mereka yang dikontrakkan dalam Islam akan dibubarkan dengan serta-merta jika ini berlaku sebelum penyempurnaan, dan selepas berlakunya tempoh menunggu jika berlaku selepas penyempurnaan. Sebaliknya, Hanafis memegang pandangan itu. walaupun menurut akal sehat perkawinan mereka harus dibubarkan, namun pada saat Hadrat Abu Bakr, ketika ribuan orang menjadi murtad, dan kemudian lagi menjadi Muslim, para sahabat tidak mengarahkan siapa pun memperbarui perkawinan; Oleh itu, kita menerima keputusan sebulat suara ini ('sahabat dan mengakui, bertentangan dengan akal sehat, bahawa jika suami dan isteri menjadi murtad bersama,' pernikahan mereka tidak dibubarkan. "(AIMabsut; Hedayah; Fath al-Qadir Al-Fiqh 'alal-Madhahib al-Arba'h).
Jika suami menjadi murtad dan isteri terus menjadi Muslim, menurut Hanafis dan Malikis, perkahwinan tersebut akan dibubarkan dengan serta-merta, sama ada perkara ini berlaku sebelum penyempurnaan atau selepas itu. Tetapi Shafe'is dan Hanbalis dalam hubungan ini membuat perbezaan antara kedua-dua negara. Sekiranya ia berlaku sebelum penyempurnaan, perkahwinan itu akan dibubarkan dengan serta-merta, dan jika ia berlaku selepas penyempurnaan, ia akan bertahan hingga akhir tempoh menunggu. Sementara itu, 'orang yang kembali ke Islam, perkahwinan akan terus berpegang dengan baik, jika tidak tamat tempoh menunggu, ia akan dianggap telah dibubarkan sejak dia menjadi murtad. Iaitu, wanita itu tidak perlu melihat lagi tempoh menunggu lagi. Semua keempat ahli hukum bersetuju bahawa jika ini berlaku sebelum penyempurnaan, wanita itu berhak mendapat separuh dower, dan jika selepas selesai untuk menjadi lebih besar.
Dan jika wanita itu menjadi murtad, keputusan lama kaum Hanafis adalah dalam hal ini juga. perkahwinan akan dibubarkan dengan segera. Tetapi kemudian sarjana Balkh dan Samarkand memberikan keputusan bahawa jika wanita itu menjadi murtad, pemisahan tidak berlaku segera; dan dengan ini tujuan mereka adalah untuk menghalang wanita daripada mengadopsi kursus ini untuk menghilangkan suami mereka. Keputusan Malikis agak serupa. Mereka mengatakan bahawa jika keadaan memberi keterangan bahawa wanita mengadopsikan kursus ini hanya sebagai berpura-pura memenangi pemisahan dari suami, pemisahan tidak akan berlaku. Shafe'is dan Hanbalis mengatakan bahawa sekiranya wanita itu juga murtad, undang-undang adalah sama seperti sekiranya suami memalingkan seorang murtad. Iaitu, jika dia menjadi murtad sebelum penyempurnaan, perkahwinan akan dibubarkan dengan serta-merta dan jika selepas penyempurnaan, Perkahwinan akan bertahan hingga akhir tempoh menunggu. Sekiranya penukaran berlaku dalam masa yang sama perkahwinan akan terus bertahan baik, jika tidak, ia akan dianggap telah dibubarkan sejak zaman murtad. Terdapat konsensus yang berkaitan dengan dower. Jika wanita itu menjadi murtad, sebelum penyempurnaan, dia tidak akan berhak menerima apa-apa dower, dan jika dia mengadopsi kemurtadan setelah selesai, dia berhak untuk menjadi lebih besar. (AI-Mabsut. 'Hedayah; Fath al-Qadlr, AI Mughni; Al-Fiqh alal-Madhahib al-Arb ah).
17 Perkara ini mempunyai dua alternatif dan ayat terpakai untuk kedua-duanya. Pertama, dengan orang-orang kafir yang mempunyai hubungan dengan orang-orang muslim, mereka ingin menyelesaikan perkara itu, dengan demikian: "Kami akan mengembalikan dairi kaum wanita yang telah berhijrah kepada kami, dan engkau akan mengembalikan dara istri para kafir kaum lelaki kami ) yang telah ditinggalkan di sebelah anda. " Tetapi orang kafir tidak bersetuju dengan ini. Bagaimanapun, menurut Imam Zuhri, kaum muslimin, dalam ketaatan kepada Perintah Ilahi, telah bersedia untuk mengembalikan dara kaum wanita yang ditinggalkan dengan orang-orang kafir di Makkah, tetapi orang-orang kafir menolak untuk mengembalikan dara wanita yang telah berhijrah ke orang Islam di Madinah. Maka Allah memerintahkan agar para duda dari wanita-wanita yang berhijrah, yang akan dikembalikan kepada orang-orang kafir, harus dikumpulkan bersama di Madinah dan bukannya mengirimkannya kepada orang-orang kafir; maka dari pengeluaran pengumpulan ini harus dibuat kepada orang-orang yang dowers itu jatuh tempo dari orang-orang kafir menurut apa yang disebabkan oleh mereka.
Alternatif kedua adalah bahawa terdapat beberapa orang yang menukar agama Islam, yang telah berhijrah ke tempat kediaman Islam dari wilayah orang kafir dengannya umat Islam tidak mempunyai hubungan perjanjian, meninggalkan isteri-isteri mereka di belakang. Begitu juga, beberapa wanita juga telah menjadi orang yang bertobat dan berhijrah, meninggalkan suami mereka di belakang. Mengenai mereka, telah ditetapkan bahawa perkara itu harus diselesaikan di tempat tinggal Islam sendiri dengan dasar tawar-menawar. Begitu, ketika dowers tidak dikembalikan oleh orang-orang kafir, tidak ada dowers yang harus dikembalikan kepada mereka Sebaliknya, dower wanita yang telah berhijrah ke tempat tinggal Islam, harus dibayar kepada orang yang istrinya ditinggalkan orang-orang kafir.
Tetapi sekiranya akaun itu tidak dapat diselesaikan secara saksama, dan amaun yang lebih besar bagi pihak isteri-isteri orang-orang Islam yang tidak percaya, yang tersisa di tempat kekafiran, melebihi jumlah dara wanita Islam yang telah berhijrah , ia disatukan bahawa kekurangan itu terdiri daripada harta rampasan yang diambil oleh umat Islam dalam perang melawan orang kafir. Ibn Abbas telah menceritakan bahawa Nabi (yang menjadi damai Allah) akan memerintahkan bahawa kehilangan orang yang tidak menerima bahagiannya dari dower itu terdiri dari harta rampasan. (Ibn Jarir). Pandangan yang sama ini telah diterima pakai oleh 'Ata', Mujahid, Zuhri, Masruq Ibrahim Nakha'i, Qatadah, Muqatil dan Dahhak. Semua ulama ini mengatakan, bahawa orang-orang yang dagi yang ditinggalkan dengan orang-orang kafir, harus dibayar dari rampasan kolektif yang diambil dari musuh. Iaitu, sebelum harta rampasan itu diagihkan, dowers mati rakyat harus dibayar dan kemudian pengagihan dibuat di mana orang-orang ini juga harus diberikan saham yang sama dengan tentara lain. Sesetengah ahli hukum mengatakan bahawa kehilangan orang tersebut boleh dibuat bukan sahaja dari rampasan tetapi juga dari harta fai Tetapi sebahagian besar ulama tidak melanggan pandangan ini.
18 Seperti yang telah dijelaskan di atas, ayat ini telah diturunkan beberapa waktu sebelum penaklukan Makkah. Selepas penaklukan Quraish menyatakan datang kepada nabi dalam jumlah besar untuk mengambil sumpah setia.Daripada orang-orang lelaki itu dia bersumpah di Gunung Safa, Adapun wanita yang dia tetapkan Hadrat 'Umar untuk mengadopsi sumpah kepada mereka bagi pihaknya dan meminta mereka untuk berjanji bahawa mereka akan menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang disebutkan dalam ayat ini. (Ibn Jarir, atas kuasa Ibn Abbas; Ibn Abi Hatim, atas kuasa Qatadah). Kemudian. ketika kembali ke Madinah ia memerintahkan wanita Islam Madinah untuk berkumpul di rumah dan dia mengutus Hadrat Umar untuk mengambil sumpah dari mereka. (Ibn Jarir, Ibn Marduyah, Bazzar, Ibn Hibban, atas kuasa Umm 'Atiyyah Ansariah). Pada hari Id juga, selepas ucapannya kepada lelaki, dia pergi ke perhimpunan wanita dan dalam khutbahnya daripada membaca ayat ini dan meminta mereka untuk berjanji bahawa mereka akan menahan diri daripada perkara-perkara yang disebutkan di dalamnya. (Bukhari atas kewibawaan ibn Abbas). Selain dari keadaan ini. pada persepuluhan yang lain juga, para wanita datang ke hadapan Nabi secara individu dan secara kolektif untuk mengambil sumpah setia, sebagaimana disebutkan dalam beberapa hadith.
19 Di Makkah, apabila sumpah setia ditadbir, Hind bintah `Utbah. isteri Abu Sufyan, bertanya kepada Rasulullah tentang penjelasannya dan berkata: "Rasulullah, Abu Sufyan agak pelit. Adakah dosa jika saya mengambil sesuatu dari kekayaannya tanpa izinnya untuk memenuhi keperluan saya sendiri dan anak-anak saya?" Rasulullah menjawab: "Sebenarnya, tetapi hanya, terakhir dan sah, iaitu mengambil hanya sebanyak yang mungkin cukup untuk keperluan anda." (Ibn al - 'Arabi, Ahkam al-Qur'an).
20 Ini juga termasuk pengguguran, sama ada pengguguran yang sah atau janin yang tidak sah.
21 Ini membayangkan dua jenis penipuan:
(1) wanita menuduh wanita lain melakukan hubungan haram dengan lelaki lain dan menyebarkan kisah-kisah seperti itu di kalangan rakyat, kerana wanita biasanya cenderung untuk menyebarkan perkara itu; dan
(2) seorang wanita menyampaikan seorang anak oleh orang lain dan membuat suaminya percaya bahawa itu adalah dia. Abu Da'ud telah menceritakan tradisi dari Abu Hurairah dengan mengatakan bahawa dia mendengar Nabi berkata: "Wanita yang membawa seorang anak ke dalam sebuah keluarga yang tidak benar-benar miliknya, tidak mempunyai kaitan dengan Allah, dan Allah tidak akan mengakui dia ke Syurga. "
22 Dalam ayat ringkas ini dua perkara penting undang-undang telah dinyatakan:
Pertama, ketaatan itu bahkan kepada nabi (yang menjadi damai Allah) mempunyai kebahagiaan terhad "dalam apa yang baik", walaupun tentang nabi tidak ada yang dapat membayangkan bahawa dia akan memerintahkan seseorang untuk melakukan kejahatan Dari ini secara otomatis berikut bahawa tiada seorang pun di dunia boleh dipatuhi di luar batas undang-undang Ilahi. Kerana apabila kepatuhan kepada Rasulullah sendiri adalah bersyarat atas "apa yang baik". siapa lagi yang boleh mempunyai kedudukan untuk menuntut ketaatan tanpa syarat dan mengharuskan orang untuk mematuhi dan mematuhi setiap perintah, undang-undang atau adat istiadatnya, yang menentang hukum Allah? Rasulullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) telah menyatakan prinsip ini, dengan demikian: "Tidak ada ketaatan pada ketidaktaatan Allah; ketaatan hanya dalam apa yang baik dan benar." (Muslim, Abu Da'ud, Nasa'i).Doktor hebat kami telah memperoleh tema ini dari ayat ini, Hadrat 'Abdur Rehman bin Zaid bin Aslam berkata:
"Allah tidak mengatakan bahawa mereka tidak boleh menderhaka kamu (Nabi) tetapi mereka tidak boleh menderhaka kamu dengan apa yang baik.
Kemudian, apabila Allah Azza wa Jalla telah membuat ketaatan bahkan kepada Nabi sendiri bersyarat atas ini, bagaimanakah orang lain mempunyai hak yang harus dipatuhi dalam apa-apa tetapi apa yang baik? "(Ibn Jarir).
Imam Abu Bakar al-Jassas menulis:
"Allah mengetahui bahawa Nabi-Nya tidak pernah memerintahkan apa-apa tetapi apa yang baik, tetapi Dia hanya membatasi ketaatan kepadanya hanya dengan apa yang baik, sehingga tidak ada seorang pun yang dapat menunaikan kewajiban untuk mematuhi raja-raja ketika mereka memerintahkan sesuatu di luar ketaatan Allah. Nabi saw bersabda: "Barangsiapa yang taat kepada makhluk yang tidak taat kepada Pencipta, Allah mengangkat makhluk yang sama dengannya." (Ahkam al-Qur an).
'Allama Alusi berkata:
"Perintah ini membantah pandangan orang-orang yang jahil yang berfikir bahawa ketaatan kepada penguasa sangat diperlukan. Allah telah melarang walaupun ketaatan kepada Rasul-Nya hanya dengan apa yang baik, sedangkan Rasul tidak pernah memerintahkan apa-apa tetapi apa yang baik. memberi amaran kepada orang bahawa ketaatan kepada seseorang tidak sah menurut ketidakpatuhan kepada Pencipta. "(Ruh al-Ma ani).
Oleh itu, perintah ini sebenarnya adalah batu dasar kedaulatan undang-undang dalam Islam. Peraturannya adalah bahawa apa-apa yang bertentangan dengan undang-undang Islam adalah jenayah, dan tiada siapa yang berhak untuk menyuruh mana-mana perkara itu terhadap mana-mana orang. Sesiapa yang memerintahkan apa-apa terhadap undang-undang, adalah penyebabnya; dan orang yang mematuhi arahan seperti itu. juga pelakunya. Tidak ada bawahan yang dapat melepaskan hukuman atas dasar alasan bahawa pegawai atasannya telah memerintahkannya melakukan sesuatu yang merupakan kejahatan dalam undang-undang.
Perkara lain yang mempunyai import undang-undang yang hebat adalah bahawa dalam ayat ini setelah mengarahkan lima larangan hanya satu perintah positif telah diberikan, iaitu bahawa Nabi (yang menjadi damai Allah) akan dipatuhi dalam segala hal yang baik. Adapun kejahatan, kejahatan besar di mana wanita hari pra-Islam secara umumnya terlibat, telah disebutkan dan ikrar yang diambil dari mereka untuk menahan diri dari mereka. Tetapi bagi kerja-kerja yang baik, mereka tidak pernah disebutkan ataupun janji yang diambil untuk memerhatikan mereka. Satu-satunya ikrar yang telah diambil adalah bahawa mereka harus mematuhi Nabi dalam setiap pekerjaan yang baik yang dia ajukan. Sekarang, jelaslah, jika kerja-kerja yang baik itu hanyalah yang Allah Ta'ala telah memerintahkan dalam Al-Qur'an, maka ikrar itu sepatutnya berlaku: "Kamu tidak akan menderhaka kepada Allah," atau "Kamu tidak akan melanggar perintah injil Al-Quran 'an.' Tetapi apabila ikrar yang diambil adalah seperti berikut: "Kamu tidak akan melanggar mana-mana kerja yang baik yang diperintahkan oleh Rasul Allah", secara langsung membawa kepada kesimpulan bahawa nabi telah diberi kuasa yang luas untuk pembaharuan masyarakat, dan adalah wajib mematuhi semua perintahnya, sama ada mereka didapati dalam Al-Quran atau tidak.
Atas dasar otoritas ini yang sah, Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) meminta para wanita untuk berjanji bahawa mereka akan menahan diri dari semua kejahatan yang meluas di kalangan kaum wanita dari masyarakat Arab pada waktu itu, dan memberikan beberapa seperti perintah yang tidak disebutkan dalam al-Qur'an. Orang boleh mengkaji Ahadith berikut dalam hubungan ini
Ibnu Abbas, Umm Salamah, Umm `Atiyyah Ansariah dan lain-lain telah melaporkan bahawa Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) sambil mengangkat sumpah setia kepada wanita meminta mereka untuk berjanji bahawa mereka akan menahan diri dari mati. Tradisi ini telah dikaitkan oleh Bukhari, Muslim, Nasa'i dan Ibn Jarir.
Satu tradisi yang dilaporkan oleh Ibn Abbas mengandungi perincian ini: "Nabi menunjuk Hadrat` Umar untuk mengurus sumpah setia kepada wanita dan memerintahkan agar dia melarang mereka meratapi orang mati, kerana pada hari-hari ketidaktahuan pra-Islam wanita yang digunakan untuk merobek pakaian dan rambut mereka, menggaruk wajah mereka dan menangis dengan suara yang kuat. " (Ibn Jarir).
Zaid bin Aslam telah melaporkan bahawa nabi yang putih mentadbirkan sumpah setia melarang wanita memalsukan muka mereka merobek pakaian mereka, meratapi dan menyanyikan ayat-ayat semasa berkabung atas orang mati.(Ibn Jarir). Satu lagi tradisi yang berkait dengan subjek yang sama telah dilaporkan oleh Ibn Abi Hatim dan Ibn Jarir dari seorang wanita yang merupakan antara wanita yang mengangkat sumpah setia.
Qatadah dan Hasan Basri (semoga Allah memberkati mereka) mengatakan bahawa salah satu perkara yang Nabi (yang menjadi damai Allah) telah menjadikan wanita untuk ikrar juga adalah bahawa mereka akan menghalang daripada bercakap dengan orang lain secara bebas. Ibn 'Abbas telah menerangkannya dalam tradisi, dengan itu: "Bahawa mereka tidak akan bercakap dengan orang lain secara peribadi." Qatadah telah menjelaskannya dengan demikian: mendengar arahan ini Hadrat 'Abdur Rahman bin' Auf berkata; `Wahai Rasulullah! kadang-kadang ia berlaku bahawa kita tidak hadir di rumah dan seseorang datang untuk melihat kita. ' Nabi menjawab: 'Saya tidak bermaksud demikian. "Iaitu, wanita itu tidak dilarang memberitahu pengunjung bahawa tuan rumah tidak hadir." (Tradisi ini telah dikutip oleh Ibn Jarir dan Ibn Abi Hatim).
Hadrat 'Abdullah bin' Amr bin al-'As telah melaporkan tradisi lain dari Umaimah binti-Rugaiqah, ibu saudara perempuan Hadrat Fatimah (ra katanya:) "Rasulullah telah membuat saya berikrar bahawa saya tidak akan meragukan yang mati dan tidak memperlihatkan diri saya seperti wanita paganisme pra-Islam. " (Musnad Ahmad, Ibn Jarir).
Salmah bint Qais, ibu saudara Nabi saw, berkata: "Saya pergi ke hadapan Nabi dengan beberapa wanita lain dari Ansar untuk mengambil sumpah setia. Dia menjadikan kita untuk berjanji bahawa kita akan menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang disebut dalam ayat ini, dan kemudian berkata: 'Jangan menipu suami anda.' Ketika kami hendak pergi, seorang wanita berkata kepada saya: 'Pergilah dan minta nabi apa yang dimaksud dengan menipu suami?'Apabila saya pergi dan meminta penjelasan, dia menjawab: 'Ini yang anda harus menipu dia wangnya dan membelanjakannya kepada orang lain. "(Musnad Ahmad).
Umm 'Atiyyah berkata: "Rasulullah saw setelah memberi sumpah kepada kami, maka kami mengarahkan supaya kami menghadiri solat Jemaah Id, tetapi doa Jumaat itu tidak wajib bagi kami, dan dia melarang kami untuk mengikuti bieranya." (Ibn Jarir).
Orang-orang yang berfikir bahawa kuasa dan kuasa konstitusional yang dimiliki nabi itu berasal dari kedudukannya sebagai penguasa dan bukannya kedudukannya sebagai Rasul Allah, dan mengatakan bahawa kerana dia juga pemerintah pada masa itu, apa pun arahan yang diberikannya bahawa keupayaan itu hanya dimaksudkan untuk dipatuhi pada zamannya, mengatakan sesuatu yang tidak masuk akal. Pertimbangkan arahan dan arahan Nabi yang telah kita sebut di atas. Sekiranya arahan-arahan yang diberikan olehnya untuk pembaharuan wanita itu hanya berpunca daripada kedudukannya sebagai pemerintah bagaimana pembaharuan tersebut akan diperkenalkan dan dikuatkuasakan di kalangan wanita masyarakat Islam di seluruh dunia selama-lamanya? Pemimpin mana yang pernah ada di dunia, yang mungkin mempunyai kedudukan bahawa perintah yang dikeluarkan olehnya hanya sekali untuk pembaharuan mungkin telah dikuatkuasakan dalam masyarakat Islam di mana-mana di dunia selama-lamanya? (Untuk penjelasan lanjut, lihat E. N 15 dari Surah Al-Hashr).
23 Beberapa isyarat yang sahih menunjukkan bahawa dalam masa Nabi saw, prosedur mengurus sumpah setia kepada wanita adalah berbeza dari itu kepada lelaki. Bagi lelaki prosedur itu adalah orang-orang yang berjanji setia akan memberikan tangan mereka di tangan Nabi dan mengambil sumpah itu. Bagi wanita; nabi tidak pernah mengambil tangan mana-mana wanita dengan tangannya sendiri, tetapi mengamalkan kaedah lain yang berlainan. Dalam hubungan ini, tradisi berikut telah dilaporkan:
Hadrat 'A'ishah berkata: "Demi Allah, sehubungan dengan sumpah taat setia, tangan nabi tidak pernah menyentuh tangan perempuan mana pun. Semasa mengucapkan sumpah setia kepada seorang wanita, dia hanya akan berkata kepadanya:' Saya telah menerima kesetiaan anda '. " (Bukhari, Ibn Jarir).
Umaimah binti Ruqaiqah telah menyatakan: "Saya dan beberapa wanita lain pergi ke hadapan nabi untuk bersumpah, dan telah membuat kami berikrar sesuai dengan ayat Al-Quran ini. Ketika kami berkata:` Kami tidak akan menentangmu dalam apa baik dan benar ', dia berkata:' Setakat ini kuasa anda. ' Kami telah mengemukakan: `Allah dan Rasul-Nya lebih baik kepada kita daripada kita sendiri. ' Kemudian kami berkata: 'Wahai Rasulullah, angkat tanganmu supaya kami dapat menjanjikan kesetiaan.' Dia menjawab: 'Saya tidak berjabat tangan dengan wanita: Saya hanya membuat mereka mengambil janji itu, jadi dia membuat kami untuk berjanji. " Dalam tradisi yang lain beliau telah menyatakan: "Nabi tidak memegang tangan mana-mana dari kita dengan tangannya sendiri." (Musnad Ahmad, Tirmidhi, Nasa'i, Ibn Majah, Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim).
Abu Da'ud, di Marasi, telah menceritakan hal ini dari Sha'bi: "Sewaktu mengadopsi sumpah setia kepada para wanita, selembar kain telah diluruskan ke arah Nabi saw, yang ia ambil di tangannya dan berkata:` Saya lakukan jangan ambil tangan wanita itu di tangan saya '. " Subjek yang sama ini telah dikaitkan oleh Ibn Abi Hatim dari Sha'bi, oleh 'Abdur Razzaq dari Ibrahim Nakha`i dan oleh Sa'id bin Mansur dari Qais bin Abi Hazim.
Ibn Ishaq, di Maghazi telah menceritakan hal ini dari Aban bin Salih .: "Rasulullah akan meletakkan tangannya di dalam sebuah wadah penuh air dan kemudian wanita itu juga akan meletakkan tangannya di dalam kapal yang sama." Dalam Bukhari, tradisi dari ` Abdullah bin 'Abbas berpengaruh: "Setelah memberikan khutbah jemaah haji, nabi itu melalui baris-baris yang lalu ke tempat wanita duduk. Di sana, dalam ucapannya, dia membaca ayat ini tentang' , kemudian bertanya kepada wanita: `Adakah anda berjanji untuk bertindak mengikutnya? ' Seorang wanita dari majlis itu menjawab: Ya, wahai Rasulullah.
Dalam tradisi yang berkaitan dengan Ibn Hibban, Ibn Jarir, Bazzar dan lain-lain, Umm 'Atiyyah Ansariah telah menyatakan ini: "Rasulullah memperpanjang tangannya dari luar rumah dan kami memperluas tangan kami dari dalam rumah." Tetapi ini tidak membuktikan bahawa wanita mungkin bersalaman dengan Nabi, kerana Hadrat Umm `Atiyyah tidak menyebutkan apa-apa guncangan tangan. Mungkin pada kesempatan ini untuk tujuan mengambil janji Nabi saw mungkin memperpanjang tangannya dari luar dan wanita-wanita tangan mereka dari dalam rumah ke arahnya tanpa tangan mereka menyentuhnya.
24 Kata-kata dalam asal boleh mempunyai dua makna:
Pertama, mereka telah putus asa kesejahteraan dan penghargaan mereka di akhirat sama seperti orang-orang yang menyangkal kematian hidup telah putus asa kebangkitan orang-orang yang dekat dan sayang mereka, yang telah mati dan pergi ke kubur. Maksud ini telah diberikan oleh Hadrat 'Abdullah bin Abbas dan Hadrat Hasan Basri, Qatadah dan Dahak (semoga Allah memberkati mereka).
Maksud kedua ialah: Mereka telah berputus asa rahmat dan pengampunan akhirat seperti orang-orang yang kafir, yang berada di kuburan, telah putus asa dari setiap kebaikan, kerana mereka yakin mereka terlibat dalam hukuman.Makna ini berkaitan dengan Hadrat `Abdullah bin Mas'ud dan dari Mujahid, 'Ikrimah, Ibnu Zaid, Kalbi, Muqatil, Mansur (semoga Allah memberkati mereka semua).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan