Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
61. Surah As Saff (Kedudukan)
Statistik
Ibrah
Video
Ijaz
Nama
Surah memperoleh namanya dari ayat yuqatiluna fi sabil-i-hlsaff-an ayat 4; dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana perkataan saff berlaku.[QS61:4] CQ(61:4:8) KK(61:4:8)
Tempoh Wahyu
Ia tidak dapat diketahui dari mana-mana tradisi yang boleh dipercayai, tetapi satu kajian tentang masalahnya menunjukkan bahawa Surah ini mungkin telah diturunkan dalam tempoh yang hampir mengikuti Pertempuran Uhud, kerana dengan membaca di antara garis-garis tersebut, perihal penerangan yang jelas mengenai keadaan berlaku dalam tempoh itu.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah untuk memberi nasihat kepada umat Islam untuk menggunakan keikhlasan dalam Iman dan berjuang dengan kehidupan mereka di jalan Allah. Ia ditujukan kepada umat Islam dengan iman yang lemah serta orang-orang yang memasuki Islam dengan profesi palsu Iman dan juga mereka yang ikhlas dalam profesion mereka. Beberapa ayat ditujukan kepada dua kumpulan pertama, beberapa hanya kepada orang-orang munafik, dan beberapa orang hanya kepada umat Islam yang ikhlas. Gaya itu sendiri menunjukkan di mana satu kumpulan tertentu telah dialamatkan dan di mana yang lain.Pada mulanya orang-orang yang beriman telah diberi amaran untuk kesannya; "Sesungguhnya Allah membenci orang-orang yang mengatakan sesuatu dan melakukan yang lain, dan sesungguhnya Dia mengasihi orang-orang yang berperang di jalan kebenaran, berdiri seperti struktur yang kuat, melawan musuh-musuh Allah"
Dalam vv. 5-7 orang masyarakat Nabi saw telah diberi amaran bahawa sikap mereka terhadap Rasul mereka dan Agama mereka tidak sepertinya seperti sikap yang diterima oleh orang Israel terhadap Nabi Musa dan Yesus. Walaupun mengakui Nabi Musa sebagai Rasul Allah mereka terus menganiaya dia selama dia hidup, dan meskipun menyaksikan tanda-tanda yang jelas dari Nabi Isa, mereka menafikannya tanpa ragu-ragu. Akibatnya, orang-orang Israel menjadi jahat, tidak mampu memperoleh bimbingan ilahi. Ini pastinya bukan keadaan yang dicemburui yang mana negara lain harus meniru.
Kemudian, dalam ay. 8-9 proklamasi telah dibuat dengan cabaran: "Orang-orang Yahudi dan Kristian, dan orang-orang munafik, yang berkomplot dengan mereka, boleh mencuba sekeras-kerasnya mereka dapat memadamkan Cahaya Allah ini, itu akan bersinar dan tersebar di dunia dalam semua kepenuhannya, dan agama yang dibawa oleh Rasulullah SAW akan mengatasi segala agama lain, tetapi kebenciannya adalah untuk orang-orang kafir dan musyrik.
Dalam vv. 10-13, orang-orang yang beriman telah diberitahu bahawa jalan menuju kesuksesan di sini dan di akhirat adalah satu-satunya: agar mereka beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dengan ikhlas dan sebaik-baiknya dengan jalan-jalan Allah dan dengan kekayaan mereka. Sebagai hadiah untuk ini, mereka akan mendapat kekebalan dari hukuman Allah, pengampunan dosa-dosa mereka dan Syurga abadi di akhirat, dan akan diberkati dengan kesenangan, kemenangan dan kemenangan Allah di dunia.
Kesimpulannya, orang-orang yang beriman telah dianjurkan untuk 'kesannya sama seperti murid-murid Nabi Isa yang telah menolongnya di jalan Allah, jadi mereka juga menjadi "pembantu Allah", sehingga mereka juga diberkati dengan yang sama jenis kesenangan dan persetujuan Allah seperti orang-orang yang beriman sebelum mereka terhadap orang-orang kafir.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Segala yang ada di langit dan di bumi telah memuliakan Allah, dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. 1
[2-4] Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang kamu tidak lakukan? Yang paling membenci adalah di sisi Allah bahawa kamu harus mengatakan apa yang kamu tidak lakukan. 2 Allah sememangnya mengasihi orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan seolah-olah mereka adalah dinding yang kukuh. 3
[5] Dan ingatlah apa yang telah dikatakan Musa kepada kaumnya: "Wahai kaumku, mengapa kamu menyakiti aku, padahal kamu tahu bahawa sesungguhnya aku adalah utusan yang dikirimkan kepadamu oleh Allah?" 4 Oleh itu, apabila mereka mengamalkan kefahaman, Allah menjadikan hati mereka menjadi jahat: Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang melampaui batas. 5
[6] Dan ingatlah apa yang telah dikatakan oleh Yesus, anak Maryam, "Hai anak-anak Israel, sesungguhnya aku adalah utusan yang dikirimkan kepadamu oleh Allah, mengesahkan Taurat yang telah datang sebelumku dan memberi khabar gembira kepada seorang Rasul yang akan mengikutiku, yang namanya Ahmad. " 8
[7-9] Maka tatkala dia datang kepadaNya dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, mereka berkata, "Ini adalah sihir yang nyata." 9 Sekarang, siapakah yang lebih jahat daripada orang yang menimbulkan kebohongan terhadap Allah 10 walaupun dia dijemput ke arah Islam (menyerah diri kepada Allah)? 11 Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim itu. Mereka berusaha untuk meniup Cahaya Allah dengan mulut mereka, tetapi Allah telah menetapkan bahawa Dia akan menyempurnakan cahayaNya, sama seperti orang-orang kafir tidak suka. 12 Dia yang telah mengutus Rasul-Nya dengan petunjuk dan Agama yang benar agar Dia dapat menguasai semua agama, sama seperti orang-orang musyrik tidak menyukainya. 13
[10-13] Hai orang-orang yang beriman, adakah aku akan memberitahu kamu tentang tawar-menawar yang akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Itulah kamu harus beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, dan hendaklah kamu berusaha sebaik-baiknya di jalan Allah dengan kekayaan dan diri kamu. Ini akan menjadi yang terbaik untuk anda jika anda hanya tahu. 16. Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya, dan Ia akan memberikan kepadamu tempat-tempat yang baik di dalam Syurga yang kekal. Ini sememangnya berjaya. 17 Dan Dia akan memberi kamu juga yang lain, yang kamu kehendaki. Pertolongan dan kemenangan Allah dekat! 18 Berilah kepada orang-orang yang beriman, wahai Nabi, berita gembira tentang ini.
[14] Hai orang-orang yang beriman! Menjadi pembantu Allah, sama seperti Yesus, anak Maryam, telah berkata kepada murid-muridnya, 19 "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (kepada Allah)? dan murid-murid menjawab, "Kami adalah penolong-penolong Allah." 20 Kemudian, beberapa orang Israel percaya dan orang lain kafir. Oleh itu, Kami membantu orang-orang yang beriman terhadap musuh mereka, dan mereka sendiri menjadi kemenangan. 21
1 Ini adalah pengenalan ringkas kepada wacana ini. Untuk penjelasannya, lihat EN 1.2 dari Surah Al-Hadid. Wacana ini telah dibuka dengan pengenalan ini supaya sebelum mendengar atau membaca apa yang akan diikuti, seseorang dapat memahami bahawa Allah bebas dari dan jauh di atas ini bahawa fungsi KetuhananNya harus bergantung pada keyakinan seseorang dan bantuan orang lain dan pengorbanan. Sekiranya Dia memberi nasihat kepada orang-orang yang beriman untuk mengamalkan keikhlasan dalam Iman dan mendesak mereka untuk berusaha sebaik-baiknya untuk kejayaan dan kemenangan Kebenaran, itu demi kebaikan mereka sendiri; jika tidak, kehendak Allah dicapai oleh kuasa-Nya sendiri dan dengan reka bentuknya sendiri, sama ada seseorang tidak melakukan usaha sama sekali terhadap pelaksanaannya, dan sama ada seluruh dunia bergabung bersama untuk menggagalkan dan menentangnya dengan keras kepala.
2 Salah satu makna dari petikan ini adalah umum seperti yang jelas dari kata-kata. Ia mempunyai erti yang istimewa juga, yang menjadi jelas apabila ayat ini dibaca bersama dengan ayat yang berikut. Maksud pertama adalah bahawa harus ada kesepakatan lengkap antara perkataan dan perbuatan Muslim yang sebenar: dia harus melaksanakan apa saja yang dia katakan, dan ketika ia tidak berniat melakukannya, atau tidak memiliki kekuatan untuk itu, dia tidak boleh mengatakannya. Untuk mengatakan satu perkara dan melakukan yang lain adalah salah satu ciri yang paling mengerikan manusia, di sisi Allah. Nabi (yang menjadi damai Allah) telah menjelaskan bahawa seseorang yang dicirikan oleh kualiti ini adalah tanda bahawa dia bukan orang yang beriman tetapi seorang munafik. Menurut Hashim, dia berkata;
"Orang munafik mempunyai tiga tanda-tanda walaupun dia menunaikan solat dan memelihara Cepat, dan mengaku sebagai seorang Muslim: Maka dia berkata dia berbohong, ketika dia berjanji, dia memecahkannya, dan ketika dia dipercayakan sesuatu, dia terbukti tidak jujur. "(Bukhari, Muslim).
Dalam hadith lain dia berkata:
"Empat ciri adalah sedemikian rupa sehingga orang yang mempunyai keempat, adalah seorang munafik melalui dan melalui, dan yang mempunyai salah satu dari ini, mempunyai satu ciri kepura-puraan di dalamnya sehingga dia memberikannya: apabila dia diamanahkan sesuatu , dia membuktikan tidak jujur, apabila dia bercakap, dia berbohong, apabila dia membuat janji, dia memecahkannya, dan apabila ia bertengkar ia melintasi segala batas moral dan kesopanan. " (Bukhari, Muslim).
Para ulama Islam telah hampir sebulat suara memegang pandangan bahawa jika seseorang membuat janji kepada Allah (mis. Bersumpah melakukan sesuatu), atau memasuki perjanjian dengan orang lain, atau berjanji kepada seseorang untuk melakukan sesuatu, wajiblah dia memenuhi ia, kecuali perkara yang dijanjikannya adalah dengan sendirinya berdosa. Sekiranya ia berdosa, dia tidak harus mematuhi atau melaksanakan perjanjian atau janji, tetapi harus membebaskan pelanggarannya sebagaimana disebutkan dalam Surah AI-Ma'idah: 89 di atas. (AI-Jassas dan Ibn al'Arabi, Ahkam al-Qur-an).
Ini banyak untuk maksud umum ayat-ayat ini. Adapun makna khusus mereka, menjadi jelas apabila ini dibaca bersama dengan ayat yang berikut. Objek itu adalah untuk menegur orang-orang yang bercakap banyak dan membuat janji tinggi untuk melawan dan meletakkan nyawa mereka dalam penyebab Islam, tetapi ketika masa ujian dan percubaan mereka, mereka melarikan diri dari medan perang. Orang-orang lemah iman telah ditugaskan untuk kelemahan ini di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an. Sebagai contoh, dalam Surah An-Nisa ': 77, telah dikatakan: "Adakah anda juga telah menandakan orang-orang yang jika dikatakan,' Menahan tangan kamu (sementara dari peperangan) dan menetapkan salat dan membayar zakat. Mereka telah diperintahkan untuk bertempur, sesetengah dari mereka takut kepada manusia kerana mereka takut kepada Allah, atau bahkan lebih dari itu. Mereka berkata: Wahai Tuhanku, mengapa Engkau memerintahkan berperang untuk kami, mengapa Engkau tidak memberi kami ketetapan? Dan dalam Surah Muhammad: 20: "Orang-orang yang beriman, berkata, 'Kenapa tidak seorang Surah diturunkan?' Tetapi apabila Surah yang diturunkan telah diturunkan di mana pertempuran telah disebutkan, anda melihat orang-orang yang dalam hati adalah penyakit, melihat ke arah anda seperti yang di bawah bayang-bayang kematian. Pada kesempatan Pertempuran Uhud khususnya, kelemahan-kelemahan yang telah dibuat terus menerus dari ayat 121 hingga ayat 171 dari Surah Al-'Imran menjadi lebih jelas dan jelas.
Para pengulas sambil menjelaskan latar belakang wahyu ayat-ayat ini telah menyebutkan pelbagai bentuk kelemahan yang mana pengecualian telah diambil di sini. Ibn Abbas mengatakan bahawa sebelum pertempuran dilarang, terdapat beberapa orang di kalangan umat Islam yang berkata: "Adakah kita dapat mengetahui perbuatan yang paling disukai di sisi Allah, agar kita melakukan hal yang sama." Tetapi apabila mereka diberitahu bahawa ia berperang di jalan Allah, ia menjadi paling sukar bagi mereka untuk melaksanakan janji mereka. Muqatil bin Hayyan telah menyatakan bahawa dalam Pertempuran Uhud orang-orang ini telah diuji, dan mereka meninggalkan Nabi (yang menjadi damai Allah) dan melarikan diri Ibn Zaid mengatakan bahawa banyak orang yang membuat Nabi (yang kepadanya menjadi perdamaian) percaya bahawa mereka akan keluar bersamanya untuk mengetuk musuh bila diperlukan, tetapi ketika ujian itu datang janji mereka terbukti palsu. Qatadah dan Dahhak mengatakan bahawa jika sesetengah orang mengambil pan dalam pertempuran, mereka tidak mencapai apa-apa. tetapi apabila mereka kembali dari medan perang mereka membual dan membual, berkata. "Kami mengadakan perjuangan yang berani dan kami mencapai kemenangan seperti itu." Ia adalah orang-orang yang telah ditegur oleh Allah dalam ayat-ayat ini.
3 Pertama, ia menunjukkan bahawa hanya orang-orang yang beriman yang diberkati dengan kesenangan dan persetujuan Allah, yang siap berperang dengan cara-Nya, mengabaikan segala macam bahaya. Kedua, bahawa Allah suka tentera yang mempunyai tiga ciri: (1) Ia berperang dengan cara Allah dengan penuh pengertian, dan tidak berjuang untuk sebab yang tidak disetujui oleh Allah; (2) ia tidak disiplin, tetapi teratur dan baik untuk pertempuran; dan (3) ia menawarkan tentangan sengit kepada musuh seolah-olah ia adalah "struktur disintesis yang kukuh". Kemudian, kualiti terakhir ini dengan sendirinya sangat bermakna. Tiada tentera yang boleh berdiri dalam pelbagai peperangan seperti "struktur pepejal kecuali ia mempunyai ciri-ciri berikut.
(1) Persetujuan lengkap dalam iman dan objektif, yang harus menghancurkan tentera dan pegawai di badan yang bersatu.
(2) Keyakinan terhadap satu sama lain keikhlasan, yang tidak boleh dibuat kecuali semua orang benar-benar ikhlas dalam tujuannya dan bebas dari motif yang tidak suci; jika tidak, peperangan yang teruk tidak akan membenarkan ketakwaan seseorang itu tersembunyi, dan keyakinannya hilang, anggota tentera mula mengesyaki dan bukannya mempercayai satu sama lain.
(3) Taraf moral yang tinggi di mana tidak ada pegawai dan askar tentera mempunyai kasih sayang dan menghormati antara satu sama lain, dan mereka juga tidak boleh bertembung dengan kekebalan imun dan konflik.
(4) Kasih kepada tujuan umum dan tekad yang tegas untuk mencapainya, yang harus memberi inspirasi, seluruh tentera dengan semangat gagah, kebaktian dan pengorbanan diri yang tidak dapat dikalahkan, agar ia mungkin menghadapi musuh seperti struktur disemen padat dalam bidang pertempuran.
Begitu pula asas-asas yang mana sebuah organisasi tentera yang kuat dibesarkan di bawah pimpinan nabi yang menjadi damai dan rahmat Allah). Kuasa yang kuat hari bertempur dengannya dan telah dihapuskan; tiada kuasa dunia maka boleh berani menghadapinya selama berabad-abad.
4 Di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an terperinci telah diberikan tentang bagaimana orang-orang Israel walaupun mengakui Nabi Musa sebagai Nabi Allah dan penyokong mereka sendiri menghinakannya dan membuktikan tidak setia kepadanya. Untuk ini lihat Al Baqarah: 51,55,60, 67-71 An-Nisa ': 153; AI-Ma'idah: 20-26; AI-A'raf: 138-141; 148-151; Ta Ha: 86-98. Dalam Alkitab juga, sejarah Yahudi yang ditulis oleh orang Yahudi sendiri penuh dengan peristiwa-peristiwa seperti itu; contohnya Exodus, 5: 20-21, 14: 11-12, 16: 2-3, 17: 3-4; Bilangan, 11: 1-15, 14: 1-10, ch.l6, 20: 1-5. Di sini, perumpamaan kepada peristiwa-peristiwa ini bertujuan untuk memberi amaran kepada umat Islam bahawa mereka tidak seharusnya mengambil sikap yang sama terhadap Nabi mereka sebagaimana orang-orang Israel telah mengadaptasi Nabi mereka: jika tidak, mereka akan menemui nasib yang sama seperti yang dipenuhi oleh orang Israel.
5 Itulah bukan cara Allah untuk memaksa orang untuk mengikut cara yang betul untuk bimbingan jika mereka bengkok untuk mengikuti cara-cara berbelit dosa dan ketidakpatuhan. Daripada ini, secara automatik ia mengikuti bahawa penyimpangan seseorang atau negara tidak dimulakan oleh Allah tetapi oleh orang atau negara itu sendiri. Tetapi undang-undang Allah adalah bahawa Dia menyediakan cara penyimpangan hanya untuk orang yang memilih penyimpangan, supaya dapat tersesat dalam apa-apa lorong yang dia suka. Allah telah memberi manusia kebebasan pilihan. Sekarang, bagi setiap lelaki dan bagi setiap kumpulan lelaki untuk memutuskan sama ada dia atau mereka mahu mematuhi Tuhan mereka, atau tidak, dan sama ada dia atau mereka memilih cara yang betul untuknya atau salah satu cara yang bengkok. Tidak ada paksaan dari Allah dalam pilihan ini. Jika seseorang memilih jalan ketaatan dan petunjuk, Allah tidak menolaknya secara paksa terhadap penyimpangan dan ketidaktaatan; dan jika seseorang itu berazam untuk mengikuti ketidaktaatan dan bukannya jalan kebenaran, itu bukanlah cara Allah untuk membuatnya mengamalkan cara ketaatan dan bimbingan dengan paksa. Tetapi ini juga adalah kebenaran bahawa orang yang memilih cara tertentu untuk dirinya sendiri, tidak boleh mengikutinya secara praktikal melainkan Allah menyediakan baginya cara dan cara dan mewujudkan kepadanya syarat-syarat yang diperlukan untuk mengikutinya. Ini adalah rahmat dan nikmat Allah "tanpa usaha yang tidak ada seorang pun boleh menjadi bermakna dan produktif. Sekarang, jika seseorang itu tidak sama sekali berminat mencari rahmat Allah untuk kebenaran, tetapi mencari karuniaNya untuk mengadopsi kejahatan, dia diberikan yang sama. apabila dia menerima anugerah untuk melakukan kejahatan, dia menjadi lemah hati dengan sewajarnya dan tindakan dan usahanya terus menjadi bengkok sehingga akhirnya kemampuan untuk melakukan dan menerima kebaikan di dalamnya secara beransur-ansur hilang dan dimusnahkan. , apabila mereka mengamalkan kehinaan, Allah menyebabkan hati mereka menjadi jahat. " Dalam keadaan ini, ia adalah bertentangan dengan hukum Allah bahawa seseorang yang ingin mengamalkan penyimpangan, dan secara aktif dan bersungguh-sungguh terlibat dalam mencarinya, dan membelanjakan pemikiran dan tenaga semua untuk bergerak lebih lanjut dan seterusnya ke arahnya, harus dipaksa secara paksa ke arah bimbingan, untuk tindakan sedemikian akan meniadakan objek ujian dan .trial, yang mana manusia telah diberikan kebebasan pilihan di dunia. Kerana jika seorang lelaki mengamalkan kebenaran melalui bimbingan tersebut, tidak ada alasan mengapa dia berhak mendapat ganjaran apa pun. Sebaliknya dalam kes seperti itu, orang yang tidak dibimbing secara paksa dan tersesat di atas akaun itu, tidak boleh dikenakan apa-apa hukuman, kerana tanggungjawab untuk penyimpangannya akan terletak pada Allah, dan pada masa akauntabilitasnya dalam Akhirnya, dia dapat mengemukakan hujah tersebut: '' Apabila ada aturan pemberian bimbingan secara paksa di dunia, kenapa saya tidak mendapat kebaikan itu? "Ini adalah makna perkataan:" Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang melampaui batas. " adalah, Allah tidak memberikan kebaikan untuk mengamalkan cara ketaatan kepada mereka, yang telah memilih jalan dosa dan ketidaktaatan untuk diri sendiri dari kehendak mereka sendiri.
6 Ini berkaitan dengan ketidaksetiaan kedua orang Israel. Ketidaktaatan pertama yang mereka lakukan pada permulaan era kuasa dan kemakmuran mereka yang dahsyat, dan yang kedua ke arah akhir itu, setelah itu mereka berada di bawah murka dan kutuk Allah selama-lamanya. Objek berkaitan kedua-dua peristiwa di sini adalah untuk memberi amaran kepada umat Islam tentang akibat-akibat penggunaan sikap tidak taat kepada Nabi mereka sebagaimana orang-orang Israel telah mengadaptasi Nabi mereka.
7 Kalimat ini mempunyai tiga makna dan ketiga adalah betul:
(1) "Bahawa saya tidak membawa agama baru, tetapi agama yang sama yang telah dibawa oleh Nabi Musa, saya tidak datang untuk menafikan Taurat, tetapi untuk mengesahkannya sama seperti Rasul-rasul selalu mengesahkan para Rasul yang datang sebelum mereka, oleh itu, tidak ada alasan mengapa kamu harus teragak-agak untuk mengakui rasul saya. "
(2) "Saya menjawab kabar baik yang ada di dalam Taurat tentang kedatangan saya. Oleh itu, bukannya menentang saya, anda harus menerima, dan mengalu-alukan saya sebagai orang yang kedatangannya telah diramalkan oleh para nabi dahulu."
(3) Makna Ketiga menjadi jelas apabila kalimat dibaca bersama dengan kalimat yang berikut dan ini adalah: "Saya mengesahkan berita baik yang diberikan oleh Taurat tentang kedatangan Rasulullah saw, yang dinamai Ahmad (yang menjadi damai Allah dan berkat-berkat), dan berikan kabar baik tentang kedatangannya sendiri. " Menurut makna ketiga ini. kata-kata Nabi Isa (peace be upon him) merujuk kepada berita gembira yang telah diberikan oleh Nabi Musa kepada kaumnya mengenai kedatangan Rasulullah saw. Di dalamnya dia berkata:
"TUHAN, Allahmu, akan membangkitkan kepadamu seorang nabi dari tengah-tengahmu, dari saudara-saudaramu, seperti kepadaku, maka kamu akan mendengarkannya, menurut apa yang kamu mohon kepada TUHAN, Allahmu, di Horeb pada hari itu jikalau berkumpul, katakanlah, "Janganlah kudengar lagi suara TUHAN, Allahku, dan jangan lagi melihat api yang dahsyat itu, supaya aku jangan mati." Lalu TUHAN berfirman kepadaku: "Baiklah mereka mengatakan apa yang mereka katakan, akan membangkitkan mereka seorang nabi dari saudara-saudara mereka, seperti kamu, dan akan menaruh kata-kata saya dalam mulutnya, dan dia akan berbicara kepada mereka semua yang akan Kuutus kepadanya. Dan akan terjadi, bahawa barangsiapa yang tidak mau mendengarkan kata-kata saya yang akan dia katakan atas nama saya, saya akan memerlukannya daripada dia. " (Ulangan 18: 15-19).
Ini adalah nubuatan yang nyata dari Taurat, yang tidak terpakai kecuali Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Di dalamnya Nabi Musa menyampaikan kepada umatnya arahan Allah: "Aku akan membangkitkan bagimu seorang nabi dari kalangan saudara-saudara kamu". Jelas sekali, "saudara" suatu negara tidak boleh menjadi satu suku atau keluarga bangsa itu sendiri, tetapi negara lain yang mana ia berkaitan dengan perkauman.Sekiranya telah membayangkan kedatangan seorang nabi dari kalangan anak-anak Israel sendiri, kata-kata itu akan menjadi seperti berikut: Saya akan membangkitkan seorang Nabi untuk kamu dari kalangan kamu. "Oleh itu," saudara-saudara lelaki Israel boleh tidak dapat tidak menyiratkan orang Ismael, yang saudara-saudara mereka dengan keturunan, menjadi anak-anak Nabi Ibrahim (as). Selain itu, tidak ada Nabi Israel yang dapat menyesuaikan dengan nubuatan ini kerana alasannya juga bahawa tidak satu pun tetapi banyak Nabi muncul di kalangan orang Israel selepas nabi Musa dan Alkitab penuh dengan sejarah mereka.
Perkara lain yang diramalkan dalam nubuatan adalah bahawa Nabi yang dibangkitkan akan menjadi seperti Nabi Musa. Ini jelas tidak membayangkan bahawa dia akan menyerupai Nabi Musa dalam ciri-ciri fizikal atau keadaan hidup, kerana dalam hal ini tidak individu boleh menjadi seperti orang lain, ia juga tidak bermakna kemiripan dalam ciri-ciri kenabian, kerana ciri ini adalah biasa kepada semua orang-orang Kristian, yang datang selepas Nabi Musa Oleh itu, tiada seorang pun Nabi boleh mempunyai kualiti ini bahawa dia harus Seperti kepada beliau dalam ciri ini Oleh itu, kemiripan dalam kedua aspek ini menjadi persoalan. Satu-satunya aspek persamaan yang berasaskan mana keanehan seorang Nabi masa depan dapat difahami adalah bahawa Nabi itu harus menjadi pembawa Hukum Ilahi seperti Nabi Musa, dan keistimewaan ini tidak ditemui kecuali Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah), kerana semua nabi yang hadir di antaranya di antara Orang Israel adalah pengikut Hukum Musa; tiada seorang pun daripada mereka telah membawa undang-undang Ilahi yang kekal sendiri.
Tafsiran ini terus diperkuat dengan kata-kata nubuatan ini. "Sesuai dengan apa yang kamu minta kepada TUHAN, Allahmu, di Horeb pada hari perhimpunan, dengan berkata," Jangan lagi aku mendengar suara TUHAN, Allahmu, dan jangan lagi melihat api yang hebat ini , bahawa saya tidak mati. Dan Tuhan berfirman kepada mereka, Mereka telah mengatakan apa yang mereka katakan. Aku akan membangkitkan mereka seorang Nabi dari antara saudara-saudara mereka, seperti kamu, dan akan meletakkan kata-kata saya di dalam mulutnya. "Dalam ayat ini Horeb bermaksud gunung di mana Nabi Musa telah menerima Hukum Allah terlebih dahulu dan doa yang dibuat oleh orang Israel ialah: "Sekiranya kita diberi Hukum Ilahi, kita tidak boleh diberikan di bawah keadaan yang dahsyat seperti yang diciptakan di kaki Gunung. Horeb ketika memberi kita Undang-Undang. "Syarat-syarat ini telah disebutkan dalam Al-Qur'an dan dalam Alkitab. (Lihat Al-Baqarah: 55, 56, 63; AI-A'raf: 155, 19: 17-18) Sebagai menjawabnya, Nabi Musa bersabda kepada orang Israel: "Allah telah memberikan doa kamu, Dia mengatakan bahawa Dia akan membangkitkan seorang Nabi untuk kamu, di mana mulutnya Dia akan meletakkan kata-kataNya sendiri." Iaitu, pada masa yang diberikan Undang-undang Ilahi Dew, Dia tidak akan mewujudkan keadaan yang dahsyat yang dicipta di kaki Gunung. Horeb. Sebaliknya, kata-kata Ilahi akan dimasukkan ke dalam mulut nabi yang akan dilantik ke pejabat itu, semut ia akan membacakan Perkataan-perkataan itu sebelum orang ramai. Kajian mengenai penjelasan ini tidak memberi ruang kepada keraguan bahawa nubuatan itu berlaku kepada yang lain daripada Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah). Hanya dia selepas Nabi Musa telah diberikan Undang-undang Ilahi yang kekal dan kekal.Pada penganugerahannya tidak ada perhimpunan rakyat dipanggil seperti yang dipanggil orang Israel di kaki Gunung. Horeb, dan tidak ada syarat sedemikian yang dicipta pada masa yang telah diberikan seperti yang dicipta dalam kes mereka di sana.
8 Ini adalah ayat yang sangat penting dari Al-Qur'an, yang telah ditakluki dengan kritikan yang teruk dan juga diperlakukan dengan kejahatan yang paling buruk oleh penentang-penentang Islam, kerana mengatakan bahawa Nabi Isa (saw) ) telah memberikan berita gembira tentang kedatangan Nabi Muhammad (yang menjadi nama dan perdamaian) dengan nama. Oleh itu, kita perlu mengkaji dan membincangkannya secara terperinci.
(1) Dalam ayat ini nama yang disebutkan oleh nabi (yang menjadi damai) ialah Ahmad. Ahmad mempunyai dua makna: orang yang memberikan pujian tertinggi kepada Allah, dan yang paling dipuji oleh orang lain, atau orang yang paling patut memuji di kalangan manusia. Tradisi yang sahih mengesahkan bahawa ini juga merupakan nama nabi yang terkenal (yang menjadi damai). Muslim dan Abu Daud Tayalisi mempunyai kaitan dengan kewenangan Hadrat Abu Musa al-Ash'ari bahawa nabi berkata: "Saya Muhammad, saya Ahmad, dan saya adalah Penghimpun .." Tradisi lain mengenai perkara ini telah dihubungkan oleh Imam Malik, Bukhari, Muslim, Darimi, Tirmidhi, dan Nasa'i dari Hadrat Jubair bin Mut'im, Nama nabi ini terkenal di antara para sahabat seperti yang dibawakan oleh puisi Hadrat Hassan bin Thabit.
Ia juga disahkan oleh sejarah bahawa nama suci Nabi tidak hanya Muhammad tetapi juga Ahmad. Kesusasteraan Arab menerbitkan bukti bahawa tidak ada seorang pun di Arab telah dinamakan Ahmad sebelum Nabi, dan setelahnya banyak orang telah dinamakan Ahmad di dunia. Ini adalah bukti yang paling besar bahawa sejak Nubuatannya nama ini telah paling terkenal di kalangan masyarakatnya. Sekiranya bukan nama nabi, yang mana perhambaan Ahmad melakukan ibu bapa, yang menamakan anak mereka 'Ghulam Ahmad', memberikan mereka?
(2) Injil St John membuktikan bahawa pada kedatangan Nabi Isa Al-Masih, orang-orang Israel sedang menunggu kemunculan tiga orang: Kristus, Elias (iaitu kedatangan Nabi Elias yang kedua) dan ' nabi itu ".
Dalam kata-kata Injil:
"Dan inilah catatan Yohanes (Nabi Yohanes: Yahya) ketika orang Yahudi mengutus imam-imam dan orang Lewi dari Yerusalem untuk bertanya kepadanya," Siapakah engkau, dan tidak mengaku, dan tidak menyangkal, tetapi mengakui, Maka kata mereka kepadanya, "Siapakah engkau ini, supaya kami memberi jawab kepada orang-orang yang mengutus kami?" "Apa yang kamu katakan tentang dirimu sendiri?" Jawabnya: "Aku adalah suara orang yang menangis di padang gurun, luruskanilah jalan Tuhan seperti yang dikatakan nabi Yesaya, dan mereka yang diutus adalah dari golongan orang Farisi dan mereka bertanya kepadanya berkata kepadanya, "Mengapa engkau membaptis, jika engkau bukan Kristus, ataupun Elias, ataupun nabi itu?" (John, 1: 19-25)
Kata-kata ini secara jelas menunjukkan bahawa orang Israel sedang menunggu seorang Nabi lain selain Nabi Isa dan Nabi Elias, dan dia bukan Nabi Yohanes. Kepercayaan mengenai kedatangan Nabi itu sangat terkenal dan mantap di kalangan orang Israel bahawa rujukan semata-mata kepadanya sebagai "nabi itu" cukup untuk memberi perhatian kepadanya tanpa perlu menambah: "Orang yang telah diramalkan dalam Taurat. "Selain itu, ia juga menunjukkan bahawa kedatangan nabi yang mereka rujuk itu benar-benar disahkan, kerana apabila pertanyaan-pertanyaan ini ditanya kepada Nabi Yohanes, dia tidak mengatakan bahawa tidak ada nabi lain yang akan datang dan oleh itu soalan tidak relevan.
Perhatikan sekarang ramalan yang telah disebutkan dalam Injil St John dari bab 14 hingga bab 16 secara berterusan:
'Dan Aku akan berdoa kepada Bapa, dan Ia akan memberimu Penolong yang lain, supaya Ia tinggal bersama-Mu selama-lamanya; Bahkan Roh kebenaran; yang dunia tidak dapat menerima, karena ia melihat dia tidak, tidak mengenal dia: tetapi kamu mengenal dia; kerana dia tinggal bersama kamu, dan akan berada di dalam kamu. "(14: 16-17)
'Inilah perkara-perkara yang telah kukatakan kepadamu, sedang ada bersama kamu. Tetapi Penghibur, yang adalah Roh Kudus, yang akan diutus oleh Bapa dalam nama-Ku, Ia akan mengajar kamu segala sesuatu, dan membawa segala sesuatu kepadamu, apa pun yang telah Aku katakan kepadamu. "(14: 25-26)
'Sesudah itu aku tidak akan banyak bercakap-cakap denganmu: sebab pangeran dunia ini datang, dan tidak ada dalam diriku. "(14:30)
"Tetapi apabila Penghibur itu datang, yang akan Kukirimkan kepadamu dari Bapa, bahkan Roh kebenaran, yang berasal dari Bapa, Dia akan memberi kesaksian tentang Aku." (15:26)
"Demikianlah Aku berkata kepadamu, sesungguhnya Aku sujud menyembah kepadamu, sebab jika Aku tidak pergi, Penolong tidak akan datang kepadamu, tetapi jika Aku pergi, Aku akan menyuruh dia pergi kepadamu." )
"Saya mempunyai banyak perkara lagi untuk mengatakan kepada kamu, tetapi kamu tidak dapat menanggungnya sekarang, tetapi apabila dia, Roh Kebenaran datang, dia akan membimbing kamu ke dalam semua kebenaran: kerana dia tidak akan bercakap tentang dirinya sendiri, tetapi apa yang dia akan Ia akan memberitahukan kepadamu apa yang akan datang, dan Ia akan memuliakan Aku, sebab Ia akan menerima dari padaku dan akan memperlihatkannya kepadamu. dia akan mengambil saya, dan akan memperlihatkannya kepadamu. "(16: 12 15)
(4) Untuk menentukan makna tepat dari ayat-ayat ini seseorang harus terlebih dahulu mengetahui bahawa bahasa yang digunakan oleh Nabi Isa dan orang Palestina kontemporinya adalah dialek bahasa Aram, yang dipanggil Syriac.Lebih dari 200 tahun sebelum kelahiran Yesus ketika Seleucides berkuasa, Ibrani menjadi punah di wilayah ini dan telah digantikan oleh Syriac. Walaupun di bawah pengaruh Seleucide dan kemudian empayar Rom, Grace juga telah mencapai kawasan ini, ia tetap hanya terbatas pada kelas rakyat, yang setelah mendapat akses ke kalangan pemerintah yang lebih tinggi, atau untuk mencari akses kepada mereka, telah menjadi sangat Hellenized. Orang-orang Palestin yang biasa menggunakan dialek tertentu Syriac, aksen dan sebutan dan idiom yang berbeza dari Syriac yang dituturkan di dalam dan sekitar Damsyik. Orang biasa di negara ini tidak menyedari sepenuhnya bahasa Yunani.Begitu besarnya apabila pada zaman AD 70 Roman Genera (Titus, setelah mengambil Yerusalem, mengucapkan tahniah kepada orang-orang dalam bahasa Yunani, dia harus diterjemahkan ke dalam bahasa Syriac, Ini menunjukkan bahawa apa yang dikatakan oleh Nabi Isa kepada murid-muridnya semestinya hanya dalam Syriac.
Kedua, kita perlu tahu bahawa semua empat Injil yang terkandung di dalam Alkitab ditulis oleh orang Kristian yang berbicara, yang telah memasuki agama Kristian selepas Nabi Isa. Tradisi ucapan dan perbuatan Nabi Isa mencapai mereka melalui orang Kristian berbahasa Syriac bukan dalam bentuk tertulis tetapi sebagai tradisi lisan, dan mereka menerjemahkan tradisi Syriac ke dalam bahasa mereka sendiri dan memasukkannya ke dalam buku mereka. Tiada Injil yang ada sekarang ditulis sebelum 70; Injil St John disusun n abad setelah Nabi Isa mungkin di Efesus, sebuah kota di Asia Kecil. Lebih-lebih lagi, tiada salinan asal walaupun Injil-Injil ini dalam bahasa Yunani, yang mana asalnya ditulis, wujud. Tiada manuskrip Yunani yang telah ditemui dan dikumpulkan dari sini dan di sana dan yang semuanya tergolong dalam tempoh sebelum penciptaan tarikh pencetakan sebelum abad ke-4. Oleh itu, sukar untuk mengatakan apa perubahan yang mungkin berlaku dalam tiga abad pertama Apa yang membuatnya sangat diragukan adalah bahawa orang Kristian telah memandangnya sebagai sah di sisi undang-undang romantik dengan Injil mereka secara sengaja apabila mereka suka. Penulis artikel "Bible" dalam Encyclopedia Britannica (Ed 19731 menulis:
"Sumber utama bukti dan variasi adalah manuskrip NT, yang berasal dari abad ke-10 dan bahkan lebih lambat. Dalam proses menyalin, manuskrip ini menjalani semakan yang memerlukan kritikan teks. Sebahagian daripada semakan ini tidak disengajakan, kerana skrip itu melangkau perkataan atau garis atau ketika dia mengira satu watak yang lain. Semakan lain datang dari keinginan penulis untuk mengharmonikan teks satu Injil dengan satu atau satu Perjanjian dengan yang lain; atau dari hasratnya untuk "membetulkan" atau menjelaskan teks pada titik lain. Tetapi sekarang bahawa variasi dalam teks wujud, koleksi manuskrip adalah tugas yang sukar. "
Di bawah syarat-syarat seperti ini, sangat sukar untuk mengatakan dengan kepastian mutlak bahawa kata-kata Nabi Isa (damai sejahtera kepadanya) yang terdapat di dalam Injil, telah dipelihara, diterbitkan semula dan dinyatakan dengan setia dan tepat, dan tidak ada perubahan yang telah diambil tempat di mana sahaja.
Titik ketiga dan sangat penting ialah walaupun selepas penaklukan oleh umat Islam, selama kira-kira tiga abad, umat Kristian Palestina mengekalkan Syriac, yang tidak digantikan oleh bahasa Arab hingga abad ke-9 Masehi. Maklumat yang diceritakan oleh para ulama Islam dalam tiga abad pertama yang diperolehi melalui orang Kristian berbahasa Syriac mengenai tradisi Kristian, harus lebih sahih dan dapat dipercayai daripada maklumat orang-orang yang telah dicapai melalui penerjemahan setelah terjemahan dari Syriac ke Yunani dan kemudian dari Yunani ke Latin. Kerana terdapat peluang yang lebih besar dari kata-kata Syriac yang asal yang diucapkan oleh Nabi Isa yang masih dipelihara dengan orang Kristian Palestin daripada dengan orang lain.
(5) Memelihara fakta-fakta sejarah yang tidak dapat dipertikaikan dalam fikiran ini, biarlah kami mempertimbangkan hakikat bahawa di dalam petikan-petikan yang dikutip dari Injil St. John di atas, Nabi Isa (peace be upon him) memberi berita tentang seseorang yang akan datang selepasnya, tentang siapa dia berkata: "Dia akan menjadi putera dunia ini" (Sarwar `Alam)" dia akan tinggal bersama kamu selama-lamanya, "" dia akan membimbing kamu ke dalam semua kebenaran, "dan" dia akan memberi kesaksian tentang saya " Yesus sendiri). Dengan kata-kata interpolasi seperti "Roh Kudus" dan "Roh kebenaran", `di dalam petikan St John. setiap usaha telah dibuat untuk merosakkan makna sebenar, tetapi walaupun jika ayat-ayat ini dibaca dengan teliti, seseorang dapat dengan jelas melihat bahawa orang yang datang telah diramalkan, tidak akan menjadi roh tetapi seorang lelaki, dan seorang yang luar biasa, yang mengajar akan menjadi universal, semua berleluasa dan bertahan sehingga Hari Terakhir. Untuk orang ini, perkataan 'Madadgar' (pembantu) telah digunakan dalam terjemahan Urdu, dan perkataan Yunani yang digunakan dalam Injil asal St John, menurut orang Kristian, adalah Peracletus. Tetapi ulama-ulama Kristian sendiri telah berhadapan dengan kesulitan besar dalam penentuan maknanya. Dalam Paraclete Yunani yang asli mempunyai beberapa makna: untuk memanggil ke tempat tertentu, meminta bantuan, memberi amaran, menggoda dan menghasut, memohon dan berdoa. Selain itu, dalam makna Hellenic, ia memberikan makna: untuk konsol, untuk memberikan kepuasan, untuk menggalakkan.Walaupun kata ini telah digunakan dalam Alkitab, ia sesuai dengan konteks dengan baik di mana-mana sahaja. Origen telah menerjemahkannya kepada beberapa tempat dan penghinaan kepada orang lain. kedua-dua terjemahan ini, kerana pada mulanya ia tidak betul menurut tatabahasa Yunani; kedua, makna ini tidak sesuai dengan konteks di mana perkataan ini telah berlaku di dalam petikan. tetapi ia juga tidak dapat diperoleh daripada penggunaan Yunani, Tertullian dan Augustine lebih suka perkataan Advocate, dan beberapa ulama lain telah menerima kata-kata seperti Penolong, Penghibur, Cosoler, dan sebagainya. (Lihat Cyclopaedia of Literature Literature under " Peracletus ").
(6) Sekarang, menarik untuk diperhatikan bahawa dalam bahasa Yunani sendiri ada kata lain periclytos, yang bermaksud "Yang Terpuji". Perkataan ini sama dengan sinonim dengan 'Muhammad'. Sebutan ini mirip dengan Peracletus, tidak boleh menjadi kenyataan bahawa orang Kristian yang telah digunakan untuk membuat perubahan dalam buku-buku keagamaan mereka dan ketika mereka suka, mungkin telah mengalami sedikit variasi dalam ejaan perkataan ini dalam nubuatan yang berkaitan dengan St John ketika mereka melihat bahawa ia bertentangan dengan kepercayaan dan kepercayaan mereka. Injil Yunani asal yang disusun oleh St John tidak ada sama ada, oleh karena itu tidak mungkin untuk memeriksa yang mana dua perkataan sebenarnya telah digunakan di dalamnya.
(7) Tetapi keputusan itu tidak semata-mata bergantung kepada perkataan ini yang kata St John digunakan dalam bahasa Yunani, kerana dalam hal apapun juga, terjemahan dan bahasa Nabi Isa, seperti yang dijelaskan di atas, adalah Syriac Palestin . Oleh itu, perkataan yang mungkin dia gunakan dalam berita baiknya semestinya menjadi kata Syriac. Nasib baik, kita dapati bahawa perkataan Syriac asal dalam Kehidupan Muhammad oleh Ibnu Hisham. Seiring dengan itu, kita juga mengenali perkataan Yunani yang sinonim dari buku yang sama. Ibnu Hisham, atas kuasa Ibn Ishaq, telah menghasilkan terjemahan lengkap 15: 23-27 dan 16: 1 Injil menurut yuhannus (Yuhanna: John), dan telah menggunakan perkataan Syriac Munhamanna dan bukannya Paraclet Yunani . Kemudian, Ibn Ishaq atau Ibnu Hisham telah menjelaskannya: Munhamanna dalam Syriac bermaksud Muhammad dan dalam bahasa Yunani Peracletus.(Ibn Hisham, jilid 1, ms 248).
Sekarang, secara sejarah, Sejarah orang Kristian Palestin yang biasa hingga abad ke-9 Masehi adalah Syriac. Tanah ini dimasukkan ke dalam wilayah Islam pada separuh pertama abad ke-7. Ibnu Ishaq meninggal dunia pada tahun 768 AD dan Ibn Hisham pada tahun 828 AD Ini bermakna bahawa pada masa kedua orang Kristian Palestin bercakap Syriac, dan sama sekali tidak sukar untuk mempunyai hubungan dengan subjek Kristian negara mereka. Selain itu, pada masa itu juga terdapat beratus ribu orang Kristian berbahasa Yunani di wilayah Islam. Oleh itu, Ia juga tidak sukar bagi mereka untuk mengetahui perkataan tertentu bahasa Yunani yang sama dengan kata Syriac tertentu. Sekarang, jika dalam terjemahan yang diterbitkan oleh Ibn Ishaq, perkataan Syriac Munhamanna telah digunakan,dan Ibn Ishaq atau Ibn Hisham telah menjelaskan bahawa kesamaan Arabnya adalah Muhammad dan Peracletus Yunani, tidak ada ruang untuk keraguan bahawa Nabi Isa telah memberikan kabar baik tentang kedatangan Nabi sendiri dengan nama. Seiring dengan itu ia juga menjadi terkenal bahawa dalam Injil John bahasa Yunani perkataan yang sebenarnya digunakan ialah Periclytos. yang mana ulama-ulama Kristian berubah menjadi Peracletus di kemudian hari.
(8) Bahkan bukti sejarah yang lebih lama dalam kaitan ini adalah tradisi berikut dari Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud:
'Ketika Negus memanggil Imigran dari Makkah ke istananya dan mendengar ajaran nabi (yang menjadi damai Allah) dari Hadrat Ja'far bin Abi Talib, dia berkata; "Tuhan memberkati kamu dan dia dari siapa kamu datang! Saya bersaksi bahawa dia adalah Rasul Allah, dan dia adalah orang yang sama dengan yang kita nyatakan di dalam Injil, dan berita baik yang sama tentang siapa telah diberikan oleh Isa anak Maryam. "(Musnad Ahmad Ini telah dikaitkan dengan Hadih dari Hadrat Ja'far sendiri dan juga dari Hadrat Umm Salamah. Ini tidak hanya membuktikan bahawa pada awal abad ke-7 Negus mengetahui bahawa Nabi Isa telah meramalkan kedatangan Nabi, tetapi juga penunjuk yang jelas untuk 'itu nabi "wujud dalam Injil berdasarkan yang mana Negus tidak mengambil masa lama dari pendapat bahawa Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) adalah nabi itu. Walau bagaimanapun, dari tradisi ini, seseorang tidak dapat mengetahui sama ada sumber maklumat dengan Negus mengenai berita baik yang diberikan oleh Nabi Isa adalah Injil St John yang sama, atau apakah ada beberapa cara lain juga pada waktu itu untuk maklumat ini.
(9) Yang benar ialah bahawa empat Injil yang diiktiraf oleh Gereja Kristian sebagai Kanikal bukanlah satu cara yang sah untuk mengenali nabi Nabi Isa tentang Nabi dan mereka juga bukan sumber yang boleh dipercayai untuk mengetahui biografi yang betul dan ajaran asal Nabi Isa sendiri, tetapi sejauh ini lebih banyak cara yang dipercayai untuk ini adalah Injil Barnabas yang diisytiharkan Gereja sebagai bidah dan apokrif. Orang-orang Kristian telah melakukan apa sahaja yang mereka dapat untuk menyembunyikannya, dan ia terus hilang di dunia selama berabad-abad. Pada abad ke-16 hanya satu salinan terjemahan bahasa Italinya wujud di perpustakaan Pope Sixtus V, dan tiada siapa yang dibenarkan membacanya. Pada permulaan abad ke-18 ia datang ke tangan seorang John Toland. Kemudian,menukar tangan yang berbeza ia mendapati jalannya pada tahun 1738 ke dalam Perpustakaan Imperial Vienna, Pada tahun 1907 sebuah terjemahan bahasa Inggeris dari manuskrip Itali ini dicetak di Clarendon Press, Oxford, tetapi mungkin tidak lama selepas percetakan dunia Kristian menyadari bahawa buku itu dipotong di sangat akar Iman yang dikaitkan dengan Nabi Isa. Oleh itu, salinan cetaknya dimusnahkan entah bagaimana, dan kemudian ia tidak pernah dicetak lagi. Satu lagi salinannya, terjemahan bahasa Sepanyol dari manuskrip Itali, wujud pada abad ke-18, yang telah disebutkan oleh George Sale dalam Pendahuluan dan Wacana Pendahuluan kepada penterjemahan bahasa Inggeris Al-Qur'an. Ini juga telah hilang, dan tiada jejaknya wujud di mana-mana hari ini. j mempunyai peluang untuk melihat satu salinan terjemahan bahasa Inggeris yang diterbitkan dari Oxford dan saya telah membacanya dengan perkataan.Saya merasakan bahawa ia adalah satu rahmat yang besar di mana orang-orang Kristian telah mengekalkan diri mereka hanya dari prasangka dan ketegangan.
Di mana pun Injil ini disebut dalam kesusasteraan Kristian, ia dianggap sebagai palsu Injil, yang mungkin disusun oleh beberapa orang Muslim dan dianggap sebagai Barnabas. Tetapi ini adalah kepalsuan yang besar yang telah diucapkan hanya kerana alasan bahawa ia mengandungi beberapa jelas nubuat tentang Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Di tempat pertama, bacaan Injil ini menunjukkan bahawa ia tidak boleh ditulis oleh seorang muslim. Kedua, jika ia telah ditulis oleh seorang Muslim, ia akan tersebar luas di kalangan umat Islam dan tulisan-tulisan dari cendekiawan Islam akan mengandungi banyak rujukan. Sebaliknya. orang Islam tidak mengetahui kewujudannya sebelum George Sale menulis Wacana Pendahuluan kepada terjemahan Al-Qur'an.Tidak disebutkan apa-apa jenis Injil Barnabas dalam buku-buku penulis Islam seperti Tabari, Yaqubi, Mas'udi, Al-Benrni, Ibn Hazm dan lain-lain, yang sangat pandai dengan kesusasteraan Kristian ketika mereka membahas Kekristianan yang terbaik katalog buku-buku yang terdapat di perpustakaan dunia Islam adalah Al-Fihrist dari Ibn an-Nadim dan Kashfas-Zunnun dari Haji-Khalifah, dan ini juga tanpa menyebutnya. Tidak ada ulama Muslim sebelum abad ke-19 yang pernah menyebut nama Injil Barnabas, Hujah yang ketiga dan terpenting untuk menolak tuntutan bahawa Injil ditulis oleh seorang muslim adalah kira-kira 75 tahun sebelum kelahiran Nabi (selamat sejahtera padanya), Pada saat Pogo Gelasius I , daftar yang disediakan oleh buku-buku kanonik, yang diharamkan untuk dibaca oleh Papal perintah juga termasuk Injil Barnabas (Evangelium Barnabe).Persoalannya adalah: Siapakah orang Islam pada masa itu, yang memalsukan Injil ini? Para ulama Kristian sendiri mengakui bahawa Injil Barnabas tetap lazim di Syria, Sepanyol, Mesir, dan lain-lain pada masa awal zaman kristen lama dan bahawa ia telah diharamkan sebagai sesat di abad ke-6.
(10) Sebelum kita menghasilkan semula berita baik yang diberikan oleh Nabi Isa tentang kedatangan nabi dari Injil ini, berguna untuk memperkenalkannya secara ringkas agar para pelaku dapat mengetahui kepentingannya dan juga memahami mengapa orang Kristen sangat marah dengannya.
Tidak ada seorangpun dari Injil penulis yang telah dimasukkan ke dalam Alkitab sebagai sahih dan kanonik, adalah sahabat Nabi Isa, dan tidak seorangpun dari mereka telah mengajukan tuntutan bahawa maklumat yang direkodkan olehnya dalam Injilnya diperoleh dari sahabat Nabi Isa, Mereka sebenarnya tidak menyebut sumber -sumber dari mana mereka mendapatkan maklumat mereka, yang dapat menunjukkan sama ada ahli media itu sendiri melihat kejadian itu dan mendengar kata-kata yang digambarkannya atau apakah mereka sampai kepadanya melalui satu atau lebih satu emel. Sebaliknya, penulis Injil Barnabas menyatakan bahawa dia adalah salah seorang dari dua pengikut Yesus yang asal, bahawa dia mengikut Yesus dari awal sampai akhir,dan dia sedang merakam peristiwa-peristiwa yang disaksikan dengan matanya sendiri dan kata-kata yang dia dengar dengan telinga sendiri. Bukan sahaja ini. Di akhir Buku, dia mengatakan bahawa semasa dia melepaskan diri dari dunia, Nabi Isa telah menjadikannya bertanggungjawab untuk menghapuskan banyak kesilapan tentang dirinya dan untuk memberitahu dunia yang benar peristiwa.
Siapa Barnabas ini? Dalam Kisah Para Rasul, orang bernama itu sering disebut. Dia datang dari keluarga Yahudi Cyprus. Dia telah dipuji untuk layanannya berkaitan dengan pemberitaan agama Kristian dan memberikan bantuan dan bantuan kepada para pengikut Kristus. Tetapi di mana sahaja ia diberitahu tentang apabila memeluk agama Kristian; Namaya tidak muncul dalam senarai dua belas pengikut asal, yang telah diberikan dalam tiga Injil. Oleh itu, seseorang tidak dapat mengatakan bahawa penulis Injil ini adalah Barnabas yang sama atau orang lain. Senarai para murid yang diberikan oleh Barnabas berbeza dari yang diberikan oleh Matius dan Markus hanya dengan dua nama: Thomas yang bukannya Barnabas telah memberikan namanya sendiri dan Simon orang Kanaan yang bukannya dia bernama Yudas anak Yakub.Dalam Injil Lukas nama kedua ini juga ada. Oleh itu,adalah benar untuk mengandaikan bahawa sesetengah masa kemudian sahaja untuk mengecualikan Barnabas dari murid-murid, nama Thomas dimasukkan untuk menghapuskan Injilnya. Untuk melaksanakan perubahan dalam kitab-kitab mereka tidak pernah ada yang menyalahi undang-undang dengan ulama Kristian.
Jika seseorang melalui Injil dengan minda yang tidak berat sebelah dan membandingkannya dengan empat Injil Perjanjian Baru, seseorang tidak dapat membantu merasakan bahawa ia jauh lebih tinggi daripada mereka. Di dalamnya peristiwa-peristiwa kehidupan Nabi Isa (as) terhadapnya terperinci secara terperinci, dengan cara seolah-olah seseorang sebenarnya melihat apa yang sedang berlaku dan menjadi rakan kongsi dalam peristiwa tersebut. Berlawanan dengan kisah-kisah yang tidak masuk akal dari empat Injil, sejarah sejarah ini lebih jelas. Daripada itu seseorang dapat memahami sepenuhnya kejadian-kejadian yang berlaku. Di dalamnya ajaran-ajaran Nabi Isa telah diberikan dalam bentuk yang lebih jelas, lebih berkesan dan berkembang dari dalam Injil lain. Tema-tema Perpaduan Tuhan, penangkalan politeisme, sifat-sifat Allah,intipati ibadat dan moralitas telah dibentangkan dalam yang paling kuat, cara yang rasional dan menyeluruh. Dalam Injil lain, seseorang tidak dapat menemukan sebahagian kecil daripada perumpamaan-perumpamaan yang mengajar yang memakai tema Injil ini juga memperlihatkan secara terperinci lebih jauh tentang apa yang digunakan oleh Nabi Isa untuk mengajar dan melatih murid-muridnya. Sesiapa yang berkenalan dengan bahasa, gaya dan temperamen Nabi Isa akan dipaksa untuk mengaku setelah membaca Injil ini bahawa ia bukanlah rekaan dokumen, yang mungkin telah dipalsukan dalam masa yang akan datang. Tetapi sebenarnya adalah di dalamnya Nabi Isa muncul di hadapan kita dalam keagungan dan kemuliaannya yang lebih jelas dari mana saja dalam empat kanonik Injil.Di dalamnya tidak terdapat percanggahan yang mengagumkan dalam empat Injil berkenaan dengan yang berbeza ucapannya. Dalam Injil pula, seseorang tidak dapat menemukan sedikit dari perumpamaan yang mengajar yang memakai tema Injil ini juga memperlihatkan secara terperinci lebih jauh tentang apa yang digunakan oleh Nabi Isa untuk mengajar dan melatih murid-muridnya. Sesiapa yang berkenalan dengan bahasa, gaya dan temperamen Nabi Isa akan dipaksa untuk mengaku setelah membaca Injil ini bahawa ia bukan rekaan dokumen, yang mungkin telah dipalsukan dalam masa yang akan datang. Tetapi sebenarnya adalah di dalamnya Nabi Isa muncul di hadapan kita dalam keagungan dan kemuliaannya yang lebih jelas dari mana saja dalam empat kanonik Injil.Di dalamnya tidak terdapat percanggahan yang mengagumkan dalam empat Injil berkenaan dengan yang berbeza ucapannya. Dalam Injil pula, seseorang tidak dapat menemukan sedikit dari perumpamaan yang mengajar yang memakai tema Injil ini juga memperlihatkan secara terperinci lebih jauh tentang apa yang digunakan oleh Nabi Isa untuk mengajar dan melatih murid-muridnya. Sesiapa yang berkenalan dengan bahasa, gaya dan temperamen Nabi Isa akan dipaksa untuk mengaku setelah membaca Injil ini bahawa ia bukan rekaan dokumen, yang mungkin telah dipalsukan dalam masa yang akan datang. Tetapi sebenarnya adalah di dalamnya Nabi Isa muncul di hadapan kita dalam keagungan dan kemuliaannya yang lebih jelas dari mana saja dalam empat kanonik Injil.Di dalamnya tidak ada kesan percanggahan yang berlimpah di dalam empat Injil berkenaan dengan ucapannya yang berbeza.
Di dalam Injil Barnabas kehidupan Nabi Isa dan ajarannya ditemui dengan tepat menurut kehidupan dan ajaran nabi Allah. Dia mempersembahkan dirinya sebagai nabi, dan mengesahkan semua nabi dan buku bekas. Beliau dengan jelas menyatakan bahawa tidak ada cara lain untuk mengetahui kebenaran kecuali melalui ajaran para nabi, dan orang yang meninggalkan para nabi, sebenarnya, meninggalkan Tuhan. Dia membentangkan doktrin-doktrin Perpaduan Tuhan, Nabi, dan Akhirat tepat seperti yang diajarkan oleh semua Nabi. Dia mengajak orang ramai untuk melakukan Doa, memerhatikan Cepat dan membayar zakat. Keterangan yang diberikan oleh Barnabas tentang doa-doanya di beberapa tempat menunjukkan bahawa masa yang dipandangnya untuk Doa-Nya adalah masa yang sama Fajr (Subuh), Zuhr (Petang awal), `Asr (Petang lewat), Maghrib,Isha (Malam Petang) dan Tahajjud (Sebelum Dawn), dan dia selalu melakukan solatnya sebelum Doa. Dia mengakui Daud dan Salomo sebagai nabi, walaupun orang Yahudi dan Kristian telah mengecualikan mereka dari senarai nabi-nabi. Dia menganggap nabi Ishmael sebagai mangsa korban pengorbanan, dan dia membuat seorang rabbi Yahudi mengakui bahawa korban yang dimaksudkan itu adalah Nabi Ismail, dan bukan Nabi Ishak, sebagaimana orang Israel telah membuat orang percaya. Ajaran-ajarannya mengenai arus akhirat, Kebangkitan, Neraka dan Syurga sama seperti yang diberikan dalam Al-Qur'an. Dia menganggap Nabi Ishmael sebagai korban korban pengorbanan, dan dia membuat seorang rabbi Yahudi mengakui bahwa korban yang dimaksudkan itu adalah Nabi Ismail, dan bukan Nabi Ishak, seperti orang Israel telah membuat orang percaya.Ajaran-ajarannya mengenai arus akhirat, Kebangkitan, Neraka dan Syurga sama seperti yang diberikan dalam Al-Qur'an. Dia menganggap Nabi Ishmael sebagai korban korban pengorbanan, dan dia membuat seorang rabbi Yahudi mengakui bahwa korban yang dimaksudkan itu adalah Nabi Ismail, dan bukan Nabi Ishak, seperti orang Israel telah membuat orang percaya. Ajaran-ajarannya tentang arus akhirat, Kebangkitan, Neraka dan Syurga sama seperti yang diberikan dalam Al-Qur'an.Neraka dan Syurga sama seperti yang diberikan dalam Al-Qur'an.Neraka dan Syurga sama seperti yang diberikan dalam Al-Qur'an.
(11) Sebab mengapa orang Kristian telah menjadi penentang Injil Barnabas bukannya mengandungi berita bahagia dan jelas tentang Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) di beberapa tempat, kerana mereka telah menolak Injil ini walaupun sebelum lahirnya Untuk memahami sebab sebenar kemarahan mereka sedikit perbincangan diperlukan.
Para pengikut Nabi Isa yang paling awal percaya kepadanya hanya sebagai nabi, mengikuti Hukum Musa, tidak melepaskan diri dari orang Israel yang lain dalam soal kepercayaan, agama dalam persimpangan dan upacara pemujaan, dan berbeda dari orang Yahudi hanya karena mereka telah mengesahkan iman kepada Nabi Isa sebagai Mesias (Kristus) sedangkan orang-orang Yahudi enggan mengakui dia sebagai Mesias. Kemudian, apabila St. Paul masuk ke dalam masyarakat, dia mula berkhotbah dan mengumumkan agama ini juga kepada orang Rom dan Yunani serta masyarakat non Yahudi dan bukan Israel yang lain.
Untuk tujuan ini, dia mencipta agama yang sama sekali baru, kepercayaan, doktrin dan injunksi yang sama sekali berbeza daripada yang diajar oleh Nabi Isa. Lelaki ini tidak pernah bertemu Nabi Isa tetapi menjadi musuh pahitnya selama hidupnya, dan bahkan tetap menjadi musuh pengikutnya selama beberapa tahun lagi. Kemudian, ketika dia masuk ke masyarakat dan mula mencipta baru agama, dia tidak menyebut kata-kata Yesus sebagai kuasa-Nya tetapi berdasarkan segala sesuatu dengan inspirasi sendiri. Satu-satunya objek di hadapannya semasa membincangkan baru agama adalah untuk menjadikannya diterima oleh dunia orang bukan Yahudi. Dia menyatakan bahawa seorang Kristian bebas dari semua hukum Yahudi. Dia menghapuskan semua larangan yang sah dan yang menyalahi undang-undang dalam makanan. Dia menafikan sunat,yang sangat disukai oleh dunia bukan Yahudi.Begitu banyaknya dia membuat inovasi doktrin keilahian Kristus dan anaknya sebagai Allah dan Penebusan untuk dosa asal manusia dengan mati di Salib, karena ia sangat sesuai dengan rasa sopan santun orang biasa. Para pengikut awal Kristus menolak inovasi ini, tetapi pintu gerbang banjir yang dibuka oleh St Paul menyebabkan banyak orang Kristian bukan Yahudi yang memasuki agama ini kepada siapa segelintir orang Kristen kita tidak tahan lama. Walau bagaimanapun, sehingga hujung abad ke-3 AD masih terdapat banyak orang yang menafikan ketuhanan Kristus. Tetapi pada awal abad ke-4 (pada 325 AD) Majlis Nicaea mengenali doktrin-doktrin Pauline dan mengakui mereka sebagai asas kekristenan. Kemudian Empayar Roma sendiri menjadi Kristen dan dalam pemerintahan Kaisar Theodosius Kekristianan menjadi permulaan agama.Akibatnya, semua buku yang bertentangan dengan doktrin ini diisytiharkan sebagai sesat, dan hanya buku-buku tersebut telah dipegang sebagai kanun yang setuju dengannya. Pada 367 AD buat kali pertama koleksi buku-buku yang boleh dipercayai dan diterima telah dikeluarkan oleh surat Athanaseus, yang telah diiktiraf pada 382 AD dalam satu mesyuarat di bawah Paus Damasius. Menjelang akhir abad ke-5 Pope Gelasius mengesahkan koleksi ini sebagai sahih juga mengeluarkan senarai buku-buku yang "palsu", sedangkan tidak ada ulama Kristian yang pernah membuat tujuan agar setiap doktrin Pauline yang menjadi kriteria musuh mengisytiharkan agama agama tertentu sebagai sahih dan yang lain sebagai tidak sahih, telah diajar oleh Nabi Isa sendiri. Lebih dari itu, walaupun dalam Injil yang dimasukkan ke dalam koleksi kanun,tidak ada kata-kata Nabi Isa sendiri direkodkan, yang mungkin mengesahkan doktrin-doktrin ini.
Injil Barnabas termasuk dalam buku-buku yang ditolak kerana ia bertentangan dengan akidah rasmi ini. Pengarangnya pada awal menyatakan bahawa objek Injilnya adalah:
"Untuk memperbaharui idea-idea orang-orang yang, yang ditipu Iblis, di bawah kehadiran ketakwaan, mengajar doktrin yang paling jahat, memanggil Yesus anak Allah, menolak sunat yang ditahbiskan Allah selama-lamanya, dan membenarkan setiap daging yang haram, di antaranya juga Paulus telah ditipu. "
Dia mengatakan bahawa semasa zaman Yesus, pertama-tama para tentera Romawi politeisme menyaksikan mukjizat-mukjizatnya mula memanggilnya Tuhan dan anak Tuhan. Kemudian wabak ini menjangkiti orang Israel juga. Pada masa ini Yesus sangat sedih dan kecewa. Dia menafikan kepercayaan palsu itu tentang dirinya sendiri berulang kali dan mengutuk orang yang bercakap demikian. Kemudian dia menghantar murid-muridnya di seluruh Yudea untuk membantahnya dan memberkati mereka juga dengan keupayaan untuk mengerjakan mukjizat sate yang dikeluarkan dari dirinya sendiri, sehingga orang-orang dibuat untuk menyerahkan gagasan palsu bahawa orang yang melakukan mujizat itu adalah Allah atau anak Tuhan. Dalam hubungan ini dia mengeluarkan semula wacana penuh Nabi Isa di mana dia menafikan kepercayaan palsu ini dan menceritakan betapa kecewanya dia dalam peredaran pelanggaran ini. Selain itu,dia sangat menyangkal doktrin Pauline bahawa Kristus mati di Salib. Dia menceritakan sebagai saksi mata bahawa ketika Yudas Iskariot mengambil uang dari imam besar dan membawa tentara untuk menangkap Yesus, empat malaikat pada perintah Allah SWT membawa dia pergi dan Yudas berubah begitu dalam ucapan dan wajahnya seperti Yesus. Oleh itu, ia adalah orang yang diletakkan di salib dan bukan Yesus. Oleh itu, Injil ini memotong akar kekristenan Pauline dan meretas apa yang dikatakan Al-Qur'an dalam hal ini, sedangkan 115 tahun sebelum wahyu Al-Qur'an, para imam Kristian telah menolaknya kerana penegasan ini.perintahnya membawa dia pergi dan Yudas begitu berubah dalam ucapan dan wajah seperti menjadi Yesus. Oleh itu, ia adalah orang yang diletakkan di salib dan bukan Yesus. Oleh itu, Injil ini memotong akar kekristenan Pauline dan meretas apa yang dikatakan Al-Qur'an dalam hal ini, sedangkan 115 tahun sebelum wahyu Al-Qur'an, para imam Kristian telah menolaknya kerana penegasan ini.perintahnya membawa dia pergi dan Yudas begitu berubah dalam ucapan dan wajah seperti menjadi Yesus. Oleh itu, ia adalah orang yang diletakkan di salib dan bukan Yesus. Oleh itu, Injil ini memotong akar kekristenan Pauline dan meretas apa yang dikatakan Al-Qur'an dalam hal ini, sedangkan 115 tahun sebelum wahyu Al-Qur'an, para imam Kristian telah menolaknya kerana penegasan ini.
(12) Perbincangan di atas menjadikannya jelas bahawa Injil Barnabas adalah, sebenarnya, Injil yang lebih dipercayai daripada yang disebut Injil kanonik. Ia mewakili ajaran Nabi Isa dan peristiwa dan perbuatan hidupnya dan ucapannya dengan betul; ia adalah keburukan orang-orang Kristian sendiri bahawa mereka mempunyai kebodohan hanya kerana keganasan mereka peluang mereka diberikan untuk membetulkan kepercayaan mereka dan untuk mengetahui ajaran sebenar Nabi Isa. Sekarang kita boleh memetik dengan kepuasan penuh berita gembira tentang Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah), yang dilaporkan oleh Barnabas dari Nabi Isa. Dalam berita-berita gembira di beberapa tempat, Nabi Isa menyebutkan nama Rasul dengan nama, di mana ia menyebutnya Rasul-Allah (Rasulullah SAW), pada beberapa dia menggunakan perkataan "Mesiah"baginya, di beberapa "yang mengagumkan", dan di tempat-tempat lain menggunakan ayat-ayat yang memberi maksud yang sama seperti: La-ilaha-ll-Allah, Muhammad ar-Rasul-Allah. Adalah sukar untuk kita membiak semua berita baik di sini, kerana mereka tersebar di seluruh buku dengan kata-kata yang berbeza dan dalam konteks yang berbeza. Kami membiak di bawah hanya beberapa daripada mereka sebagai spesimen:
"Sebab semua nabi, yaitu seratus empat puluh empat ribu orang, yang telah diutus oleh Allah ke dalam dunia, telah berbicara dengan gelap, tetapi setelah aku datang kemuliaan semua nabi dan kudus, dan akan menerangi terang terang semua yang dikatakan nabi, karena ia adalah utusan Tuhan. " (Ms 17)
"Orang Lewi dan ahli Taurat berkata:" Jika engkau bukan Mesias atau Elia atau seorang nabi, mengapa engkau mengajarkan doktrin baru dan menjadikan diri anda lebih banyak dari pada Mesias? " Yesus menjawab: "Keajaiban-keajaiban yang Allah lakukan dengan tangan saya menunjukkan bahawa saya mengatakan apa yang dikehendaki Allah, dan saya juga tidak boleh membuat diri saya dianggap sebagai orang yang kamu katakan, kerana saya tidak layak untuk menyahkali ikatan-ikatan hosen atau meluruskan kasut utusan Tuhan yang kamu panggil "Mesias", yang telah dibuat di hadapan saya, dan akan mengikuti saya, dan akan membawa firman kebenaran, supaya iman ini tidak akan berakhir. "(Ch. 42)
"Sesungguhnya Aku berkata kepadamu, bahwa setiap nabi ketika ia datang, ia telah menanggung satu bangsa hanya tanda rahmat Allah, dan demikian kata-kata mereka tidak diperpanjang melainkan kepada orang-orang yang mereka diutus, tetapi utusan Allah , apabila dia akan datang, Tuhan akan memberi kepadanya seperti meterai tangannya, sedemikian rupa sehingga dia akan membawa keselamatan dan belas kasihan kepada semua bangsa dunia yang akan menerima doktrinnya. Dia akan datang dengan kuasa atas orang-orang jahat , dan akan memusnahkan penyembahan berhala, sehingga dia akan membuat Syaitan dibingungkan. " Meneruskan ucapannya dengan murid-muridnya, Nabi Isa menjelaskan dengan jelas bahawa dia akan dilahirkan dari kaum Ismael, (Ayub 42)
"Oleh itu, katakanlah kepadaku, bahwa utusan Allah adalah kemuliaan yang akan memberikan kesenangan kepada hampir semua yang telah dibuat oleh Allah, karena ia dihiasi dengan semangat pengertian dan nasihat semangat kebijaksanaan dan kekuatan, roh ketakutan dan cinta, semangat kehati-hatian dan kesederhanaan, dia dihiasi dengan semangat kebajikan dan belas kasihan, semangat keadilan dan kesalehan, semangat kelemahlembutan dan kesabaran, yang telah dia terima dari Tuhan tiga kali lebih banyak daripada yang telah diberikannya kepada semua waktu yang telah diberkati, ketika Ia akan datang kepada dunia 1 Percayalah kepada-Ku bahwa Ia telah melihat Dia dan telah menghormati-Nya, sama seperti setiap nabi telah melihat-Nya. Oleh karena roh-Nya, Allah memberikan kepada mereka nubuat. dia jiwa saya dipenuhi dengan penghiburan, berkata: 'Wahai Muhammad, Allah menyertai engkau, dan semoga dia menjadikan aku layak untuk melepaskan pelindung kasutmu, untuk mendapatkan ini, aku akan menjadi seorang nabi yang besar dan suci dari Allah.' (44)
"Jawab Yesus:" Janganlah hatimu gelisah, jangan takut juga, sebab Aku tidak menciptakan kamu, tetapi Allah, Pencipta kita, yang telah menciptakan kamu, akan melindungi kamu. jalan untuk utusan Tuhan, yang akan membawa keselamatan kepada dunia. Tetapi berhati-hatilah supaya kamu tidak tertipu, kerana banyak nabi palsu akan datang, yang akan mengambil kata-kata saya dan mencemarkan Injil saya. Kemudian kata Andrew: 'Guru, ceritakan kepada kami tanda, supaya kami dapat mengenal dia.' Yesus menjawab: "Dia tidak akan datang dalam waktunya, tetapi akan datang beberapa tahun selepas kamu, apabila Injil saya akan hancur, sehingga tidak akan ada tiga puluh orang yang setia. Pada masa itu Allah akan mengasihani dunia, akan menghantar utusan-utusan-utusan-utusan-Nya, di mana kepala-Nya akan beristirahat dengan awan putih, di mana ia akan diketahui oleh salah seorang pilihan Tuhan, dan akan dengannya dinyatakan kepada dunia. Dia akan datang dengan kuasa yang besar melawan orang-orang fasik, dan akan menghancurkan penyembahan berhala bumi dan ia bersukacita dengan saya kerana melalui Dia Tuhan kita akan diketahui dan dimuliakan, dan saya akan diketahui benar dan dia akan membalas dendam terhadap mereka yang akan mengatakan bahawa saya lebih daripada manusia .... Dia akan datang dengan kebenaran lebih jelas daripada semua nabi. " (Tahun 72)
"Sebab janji Allah itu dibuat di Yerusalem, di bait suci Salomo, dan tidak ada di tempat lain, tetapi percayalah, tiba waktunya bahwa Allah akan memberikan belas kasihan-Nya di kota lain, dan di setiap tempat ia dapat menyembahnya Sesungguhnya Allah di setiap tempat akan menerima doa yang benar dengan rahmat ... Sesungguhnya Aku telah diutus kepada kaum Israel sebagai nabi keselamatan, tetapi setelah Aku datang Mesias, Allah mengutus kepada seluruh dunia; yang telah dijadikan Allah oleh dunia, dan kemudian melalui seluruh dunia, Allah akan disembah dan menerima rahmat. "(Ayat 82)
"Jawab Yesus:" Demi Allah yang hidup, di hadapan hadirat-Nya, saya bukan Mesias, yang dijanjikan oleh semua suku di bumi, seperti yang dijanjikan Allah kepada bapa kita Abraham, dan berkata: tiub bumi. ' (Kejadian 22: 18) Tetapi apabila Tuhan menghilangkan saya dari dunia ini, Syaitan akan membangkitkan semula hasutan yang terkutuk ini dengan membuat orang yang tidak percaya percaya bahawa saya adalah Allah dan anak Tuhan, dari mana kata-kata dan doktrin saya akan tercemar, sehingga hampir tidak ada lagi tiga orang yang setia: di mana Allah akan mengasihani dunia, dan akan mengirim utusan-Nya yang kepadanya Dia telah menciptakan segala sesuatu, yang akan datang dari selatan dengan kuasa, dan akan menghancurkan berhala-berhala dengan penyembah berhala; yang akan menghapuskan kekuasaan dari Syaitan yang dia ada di atas manusia, akan membawa kemurahan Allah untuk keselamatan bagi mereka yang akan percaya kepada-Nya, dan diberkatilah dia yang akan percaya kata-katanya. " (Tahun 96)
"Imam bertanya: 'Setelah kedatangan malaikat Allah datanglah nabi-nabi lain?' Yesus menjawab, 'Tidak akan ada nabi-nabi sejati yang diutus oleh Allah, tetapi akan datang banyak nabi palsu, Kesengsaraannya, kerana Syaitan akan membangkitkan mereka dengan penghakiman yang adil kepada Allah, dan mereka akan menyembunyikan diri mereka dengan alasan dalil Injil saya: "(Ayah 97) mengurapi dia dengan minyak, tetapi seseorang yang dilantik oleh Allah telah menjadi sama dengan messiah. Contohnya, dalam I Raja, telah dikatakan bahawa Allah memerintahkan "Nabi Elia untuk mengurapi Hazael untuk menjadi raja atas Syria, Dan Yehu bin Nimsi akan menjadi engkau mengurapi untuk menjadi raja atas Israel dan Elisa bin Safat dari Abelmehola engkau akan mengurapi menjadi nabi di dalam bilikmu. " (19: 1516). Tiada seorang pun yang diurapi dengan minyak. Mereka yang ditugaskan oleh Tuhan berjumlah mereka yang diurapi. Oleh itu, menurut konsep Israel, perkataan mesiah adalah, sebenarnya, sinonim dengan "ditugaskan oleh Tuhan", dan dalam arti yang sangat ini, Nabi Isa (saw) menggunakan perkataan ini untuk Nabi Muhammad (yang kepadanya menjadi damai dan berkat Allah). Untuk penjelasan makna orang Israel tentang perkataan "messiah", lihat "Mesiah" dalam Cyclopedia of Literature Literature).
9 Kata sehr di sini tidak bermaksud sihir tetapi penipuan dan penipuan, yang juga merupakan makna yang terkenal dari perkataan ini dalam bahasa Arab. Oleh itu, ayat ini bermaksud: "Apabila Nabi yang kedatangannya telah diramalkan oleh Nabi Isa datang dengan tanda-tanda yang jelas kenabiannya, orang Israel dan pengikut Yesus, mengisytiharkan dakwaannya kepada Nabi saw sebagai penipuan dan penipuan."
10 "... menipu ... terhadap Allah": menyatakan Nabi yang diutus oleh Allah untuk menjadi nabi palsu dan menganggap Wahyu Allah kepada Nabi-Nya sebagai dipalsukan oleh Nabi sendiri.
11 Memang, tidak ada yang lebih besar dalam keadilan daripada yang selain memanggil seorang nabi yang benar sebagai nabi palsu, seseorang itu harus mulai melemparkan pelanggaran terhadapnya dan menggunakan segala macam pembohongan dan tuduhan palsu dan fitnah untuk mengalahkan misinya walaupun Nabi memanggilnya kepada ibadat dan ketaatanNya.
12 Perlu diingat bahawa ayat-ayat ini telah diturunkan dalam AH 3 selepas Pertempuran Uhud, ketika Islam hanya terbatas pada kota Madinah, umat Islam hanya beberapa ribu orang, dan seluruh Arab bengkok untuk menghapuskan agama ini. Kekalahan yang ditimpa kaum muslimin di Uhud, telah memusnahkan imej mereka kuasa dan suku-suku di sekelilingnya telah diperkuatkan. Di bawah keadaan sedemikian dikatakan: "Tidak seorang pun akan berhasil meniupkan Cahaya Allah ini, tetapi ia akan bersinar dalam segala kepenuhan dan tersebar di seluruh dunia." Ini adalah ramalan yang jelas yang benar-benar menjadi kenyataan. Siapa yang boleh mengetahui selain daripada Allah ketika itu masa depan Islam? Mata manusia hanya dapat melihat bahawa ia adalah lilin berkilau dan angin ganas bertiup untuk meletakkannya selama-lamanya.
13 "Mushrik": mereka yang menggabungkan perkhidmatan orang lain dengan pelayanan Allah dan mencampuradukkan agama lain dalam Agama Allah; yang tidak bersedia melihat bahawa seluruh sistem angkat dibentuk atas ketaatan dan bimbingan Satu Tuhan; yang menegaskan bahawa mereka akan menyembah mana-mana dewa yang mereka suka dan asas
"Kemudian imam berkata:" Bagaimanakah Mesias akan dipanggil, dan apakah tanda yang akan mengungkapkan kedatangan-Nya? "Yesus menjawab:" Nama Mesias sangat mengagumkan, sebab Allah sendiri memberinya nama ketika ia menciptakan jiwanya, dan meletakkannya dalam keindahan langit. Allah berfirman: `Tunggu Muhammad; demi Engkau aku akan menciptakan syurga, dunia, dan banyaknya makhluk yang aku buat bagimu, sehingga siapa yang memberkati engkau akan diberkati, dan siapa yang akan mengutuk engkau akan terkutuk, dunia, saya akan mengirimkan anda sebagai utusan keselamatan saya, dan kata-kata anda akan menjadi kenyataan, sedemikian rupa sehingga langit dan bumi akan gagal, tetapi iman anda akan lebih baru gagal. Muhammad adalah nama yang diberkatinya '(Ayat 97)
Barnabas menulis bahawa pada suatu ketika Yesus bercakap kepada murid-muridnya dan mengatakan bahawa salah seorang dari mereka (yang akan menjadi Yudas Iskariot) akan menjualnya kepada musuh-musuhnya selama 30 keping emas. Kemudian berkata:
"Maka saya yakin siapa yang akan menjual saya, dibunuh atas nama saya, kerana Tuhan akan mengambil saya dari bumi, dan akan menukar penampilan pengkhianat supaya setiap orang percaya dia menjadi saya, namun ketika dia kematian mati yang jahat, saya akan kekal dalam kekotoran itu untuk masa yang lama di dunia. Tetapi apabila Mohammad akan datang, utusan Allah yang suci, yang jahat itu akan diambil, dan ini akan dilakukan oleh Allah kerana saya mengakui kebenaran Mesiah, yang akan memberi saya ganjaran ini bahawa saya akan diketahui hidup dan menjadi orang asing terhadap kematian yang jahat. ' (1: 12)
(Kepada murid-murid Yesus berkata: "Sesungguhnya Aku berkata kepadamu, bahwa jika kebenaran itu tidak dihapuskan dari kitab Musa, Allah tidak akan memberikan kepada Daud ayah kita yang kedua, dan jika kitab Daud tidak tercemar , Allah tidak akan memberi Injil kepada saya, kerana Tuhan Tuhan kita tidak dapat berubah, dan telah berbicara tetapi satu pesan kepada orang-orang]. Oleh karena itu, ketika utusan Tuhan datang, dia akan datang untuk membersihkan semua tempat dengan orang fasik telah mencemari buku saya. ' (Ch.124)
Dalam nubuatan-nubuatan yang jelas dan komprehensif ini hanya terdapat tiga perkara yang pada mulanya kelihatan ragu. Pertama, dalam hal ini dan dalam beberapa bahagian Injil Barnabas Nabi Isa (saw) telah menafikan dirinya sendiri sebagai Mesias. Kedua, bukan sahaja di dalam ini tetapi di banyak tempat lain juga dalam Injil ini nama sebenarnya Rasulullah "Muhammad" telah disebutkan, sedangkan ini bukanlah cara para nabi membuat nubuatan: mereka tidak menyebutkan nama sebenarnya yang akan datang pada masa hadapan. Ketiga, bahwa di dalamnya nabi (yang menjadi damai Allah) telah disebut Mesias
Jawapan kepada bantahan pertama adalah bahawa bukan sahaja dalam Injil Barnabas tetapi dalam Injil menurut Lukas juga disebutkan bahawa Nabi Isa telah melarang murid-muridnya untuk memanggilnya Kristus (Mesias). Kata-kata dalam Lukas adalah: "Dia berkata kepada mereka, Tetapi siapa yang kamu katakan saya ini?" Jawab Petrus kepada-Nya: "Kristus Tuhan, dan dia tegas menugaskan mereka, dan memerintahkan mereka untuk tidak memberitahu orang itu apa-apa." (9: 20-21) Mungkin alasannya ialah mengenai Mesias yang ditunggu oleh orang Israel, mereka menganggap dia akan menaklukkan musuh-musuh kebenaran dengan pedang. Oleh itu, Nabi Isa (peace upon him) mengatakan bahawa dia bukan Mesiah itu tetapi dia akan mengikutinya.
Jawapannya kepada bantahan kedua ialah tidak ada keraguan dalam terjemahan Itali Barnabas yang nama nabi telah ditulis sebagai "Mohamed", tetapi tidak ada yang tahu melalui berapa bahasa yang berbeza telah buku ini mencapai bahasa Itali. Jelas sekali, Injil Barnabas yang asli mestilah di Syriac, kerana itu adalah bahasa Yesus dan para sahabatnya. Jika buku aslinya masih ada, dapat dilihat nama nama Nabi (yang menjadi damai) ditulis di dalamnya.Sekarang apa yang boleh kita anggap adalah bahawa pada asalnya Nabi Isa telah menggunakan kata Munhamanna seperti yang telah dijelaskan di atas dengan memetik rujukan Ibnu Ishaq kepada Injil St. John. Kemudian penerjemah yang berbeza mungkin menerjemahkannya dalam bahasa mereka sendiri. Kemudian, mungkin beberapa penterjemah melihat bahawa nama yang diberikan dalam nubuatan itu sama dengan perkataan "Mohamed" mungkin telah menulis nama suci ini yang sangat suci. Oleh itu, kemunculan nama ini hanya tidak cukup untuk menimbulkan keraguan bahawa seluruh Injil Barnabas telah dipalsukan oleh seorang Muslim.
Jawapannya kepada bantahan ketiga adalah bahawa perkataan "Mesiah" adalah istilah teknikal Israel, yang mempunyai pertaruhan yang digunakan dalam Al-Qur'an terutamanya untuk Nabi Isa kerana alasan bahawa orang-orang Yahudi menafikan beliau sebagai Mesiah; jika tidak, ia bukanlah istilah Al-Qur'an atau ia tidak digunakan di mana-mana di dalam Al-Qur'an dalam pengertian istilah Israel, Oleh itu, jika Nabi Isa menggunakan perkataan Mesiah untuk Nabi (saw) dan Al-Quran tidak menggunakan perkataan ini untuknya, tidaklah tepat untuk membuat kesimpulan bahawa Injil Barnabas membuktikan sesuatu kepadanya yang ditolak oleh Al-Qur'an. Malah, adalah adat dengan orang Israel bahawa apabila seseorang atau sesuatu diketepikan untuk sebab suci, orang atau benda itu diurapi dengan minyak suci di kepala dan disucikan. Ini pengurapan dengan minyak dipanggil mesh dalam bahasa Ibrani, dan satu dengan demikian mengurai mesias "Utilitas juga diurapi dan diketepikan untuk digunakan di rumah ibadat. Para imam juga diurapi ketika mereka dilantik menjadi imam. juga telah diurapi apabila mereka ditetapkan sebagai raja atau kenabian oleh Tuhan Oleh itu, menurut Alkitab, terdapat banyak mesias dalam sejarah orang Israel. Nabi Harun adalah mesias sebagai imam, Musa sebagai imam dan nabi , Saul sebagai raja, Daud sebagai raja dan nabi, Melkisedek sebagai raja dan imam, dan AI-Yas'a (Elisha) adalah mesias sebagai nabi. Kemudian, ia tidak lagi dianggap perlu untuk melantik seorang orang dengan kepercayaan dan moral dan tamadun mereka terhadap falsafah dan doktrin yang mereka kehendaki, Sebaliknya dengan cara orang-orang seperti itu, dikatakan bahawa Rasul Allah tidak diutus untuk membuat kompromi dengan, melainkan dengan objek yang dia boleh menyebabkan Panduan dan Reundang-undang Kebenaran yang telah dibawanya dari Allah untuk mengatasi semua agama, iaitu setiap aspek cara hidup. Misi ini dia harus menyelesaikan dalam apa jua keadaan sama ada orang kafir dan musyrik suka atau tidak, dan sesiapa sahaja yang menyokongnya atau menentangnya. Perisytiharan ini telah dibuat di dalam Al Qur'an di dua tempat lain, di Surah At Taubah: 33 dan Surah Al-Fath: 28. Di sini ia telah diulang semula untuk ketiga kalinya.(Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 32 dari At-Taubah dan EN 51 dari Al-Fath).
14 Tawaran adalah sesuatu di mana seseorang mempekerjakan kekayaan, masa, tenaga kerja dan bakatnya untuk mendapatkan keuntungan. Dalam erti kata yang sama, Iman dan Jihad di jalan Allah telah mengharamkan tawar-menawar, seolah-olah berkata: Jika kamu menggunakan semua kuasa kamu dan membelanjakan semua sumber kamu dengan cara Allah, kamu akan memperoleh keuntungan yang disebutkan dalam ayat-ayat berikut. Tema yang sama ini telah dinyatakan di At-Taubah: dengan cara yang lain. (Lihat EN 106 dari At-Taubah).
15 Apabila orang-orang yang beriman diminta untuk mempercayai, secara automatik ia memberi makna bahawa mereka harus menjadi Muslim yang ikhlas: mereka tidak boleh berehat dengan keperibadian lisan Iman tetapi harus bersedia dan bersedia untuk membuat setiap pengorbanan dalam penyebab Kepercayaan mereka.
16 Yaitu, tawar-menawar ini jauh lebih unggul bagi mereka untuk setiap tawaran dunia.
17 Keuntungan sebenar tawaran yang akan mereka capai di angkasa kekal di akhirat adalah:
(1) Kekebalan dari azab Allah;
(2) pengampunan dosa; dan
(3) masuk ke dalam Syurga, berkat yang kekal dan abadi.
18 Walaupun kejayaan dan kejayaan di dunia adalah rahmat Allah, namun bagi orang percaya perkara yang paling penting bukanlah ini tetapi kejayaan di akhirat. Itulah sebabnya keuntungan kehidupan duniawi disebut sebagai detik dan hasilnya terawal di akhirat.
19 Bagi para sahabat Nabi Isa, kata 'Murid-Murid' secara umum telah digunakan dalam Alkitab, tetapi kemudian istilah "rasul" menjadi lazim bagi mereka di kalangan orang Kristian, dan dalam erti kata bahawa mereka adalah Tuhan tetapi dalam erti kata bahawa Nabi Isa digunakan untuk menghantarnya ke bahagian-bahagian lain di Palestina sebagai pengkhotbahnya. Di antara orang Yahudi, perkataan ini sudah digunakan untuk mereka yang dihantar untuk mengumpulkan langganan untuk Bait Suci. Istilah "hawari" adalah lebih baik dari segi istilah Kristian. Inti dari perkataan ini adalah hur, yang bermaksud keputihan, manusia pemanggang dipanggil hawari kerana dia memutihkan pakaian dengan mencucinya. Perkara yang murni dan tidak tercemar juga disebut hawari. Ibn Sayyidah berkata: "Sesiapa yang membesar-besarkan dalam membantu orang lain adalah hawarinya." (Lisan al- 'Arab).
20 Ini adalah tempat terakhir dalam Al-Quran tempat orang-orang yang berusaha untuk memanggil umatnya untuk Agama Allah dan menjadikannya menjadi dominan atas kekafiran, telah disebut sebagai pembantu Allah. Sebelum ini, tema ini telah dinyatakan dalam Al-'Imran: 52, Al-Hajj: 40, Muhammad: 7, Al-Hadid25 dan Al-Hashr: 8 di atas, dan kami telah menerangkan ayat-ayat ini dalam EN 50 Al Imran , EN 84 dari Al-Hajj, EN 12 Muhammad, EN 47 dari Al-Hadid.
Lebih-lebih lagi, di E. N. 9 Surah Muhammad juga telah dilemparkan ke atas aspek soalan ini. Walaupun ada sesetengah orang seolah-olah mempunyai kekeliruan bahawa apabila Allah SWT Maha Kuasa, Cukup Cukup, dan Bebas daripada bantuan semua makhluk-Nya, bagaimana pula seseorang dapat menjadi penolong Allah? Untuk menghapuskan kekeliruan ini, kami akan terus menerangkan perkara ini di sini.
Sebenarnya, orang-orang ini tidak disebut sebagai pembantu-pembantu Allah atas alasan bahawa Allah, Tuhan sekalian alam, (mengharamkan Tuhan) berdiri memerlukan bantuan dari beberapa makhluk-makhlukNya, tetapi kerana dalam bidang kehidupan di mana Allah sendiri telah memberi manusia kebebasan percaya dan kekafiran, ketaatan dan ketidaktaatan, Dia tidak akan menjadikan orang-orang yang beriman dan hamba-hamba yang taat dengan kuasa dan kekuatan-Nya. Sebaliknya, Dia mengamalkan kaedah peringatan dan petunjuk untuk menunjukkan kepada mereka cara yang betul melalui Nabi dan Buku-Nya. Orang yang menerima peringatan dan arahan ini secara sukarela adalah seorang Mu'min, yang menyampaikan secara praktikal kepada PerintahNya, adalah seorang muslim dan penyembah Allah yang taat, yang mengamalkan sikap kesadaran Tuhan adalah Muttaqi, yang bersaing dengan orang lain untuk kerja-kerja baik adalah Muhsin, dan lebih dari itu, orang yang mula bekerja untuk pembaharuan rakyat dengan cara kaedah peringatan dan arahan yang sama dan untuk mewujudkan sistem ketaatan Allah dan bukannya kekafiran dan kejahatan , diisytiharkan oleh Allah sebagai penolong-Nya sendiri, seperti yang telah disebutkan dalam kata-kata yang jelas di beberapa tempat dalam ayat-ayat yang disebutkan di atas. Jika objek itu menunjuk orang-orang seperti pembantu Agama Allah dan bukan dari Allah, perkataan itu akan menjadi ansar-u din Allah dan bukan ansar-Allah, yansuruna din-Allah dan bukan yansurun-Allah, intansuruna din-Allah dan tidak dalam-iansurun-Allah.Apabila untuk menyampaikan dan menyatakan tema; Allah telah mengadopsi satu dan gaya yang sama di beberapa tempat, secara berturut-turut, ia membuktikan secara konklusif bahawa objek sebenar adalah untuk menetapkan orang-orang ini sebagai pembantu Allah. Tetapi "pertolongan" ini, melarang Allah, bukanlah dalam erti kata bahawa orang-orang ini memenuhi keperluan Allah yang mana Dia memerlukan pertolongan mereka, tetapi dalam erti kata bahawa orang-orang ini mengambil bahagian dalam tujuan yang Allah kehendaki melalui Nabi-Nya dan Kitab-kitabNya dan bukannya kuasa dan kekuatan-Nya yang besar.
21 Orang-orang yang kafir kepada Yesus Kristus adalah orang-orang Yahudi, dan mereka yang percaya kepada-Nya adalah orang-orang Kristian dan orang-orang Islam, dan Allah memberikan kedaulatan ini kepada orang-orang kafir.Ini dimaksudkan untuk mewajibkan umat Islam bahawa sama seperti orang-orang yang beriman kepada Kristus telah menguasai orang-orang kafir pada masa lalu, demikian juga orang-orang yang beriman kepada Nabi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) mengatasi orang-orang kafir itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan