Khamis, 22 Februari 2018

62. Surah Al Jumuah

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


62. Surah Al Jumuah (Jemaat Jumaat)

Statistik

Juz 28 – 58.AlMujadila 1. - 62.AlJumuah 1-11 – 66.AtTahrim 12


Ibrah

Video





Ijaz




Nama

Ini berasal dari ayat idha nudiya-lis-salat-imin-yaum-il-Jumu'ati dari ayat 9.  
[QS62:9] CQ(62:9:9) (KK62:9:9)
Walaupun dalam injil Surah ini mengenai doa Jemaah Jumaat juga telah diberikan, namun " Jumu'ah " bukanlah tajuk perkara subjeknya secara keseluruhannya, tetapi nama ini juga, seperti nama Surah lain, hanyalah tajuk simbolik.

Tempoh Wahyu

Tempoh wahyu bahagian pertama (ay 1-8) adalah AH 7, dan mungkin ia diturunkan, pada kesempatan penaklukan Khaiber atau tidak lama selepas itu. Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Nasa'i dan Ibn Jarir mempunyai kaitan dengan kewibawaan Hadrat Abu Hurairah bahawa dia dan sahabat-sahabat lain duduk di dalam sidang nabi ketika ayat-ayat ini diturunkan. Mengenai Abu Hurairah, ia disahkan secara historis bahawa dia masuk Islam selepas gencatan senjata Hudaibiyah dan sebelum penaklukan Khaiber, dan Khaiber ditawan, menurut Ibn Hisham, di Muharram, dan, menurut Ibn Sa`d, dalam Jamadi al-Awwal , AH 7. Oleh itu, mungkin Allah telah menurunkan ayat-ayat ini, menangani orang-orang Yahudi, ketika kubu terakhir mereka jatuh kepada umat Islam, atau ini mungkin telah diturunkan ketika, melihat nasib Khaiber, semua penempatan Yahudi di utara Hijaz menyerah diri kepada kerajaan Islam.
Seksi kedua (ay 9-11) telah diturunkan sejurus selepas pergeseran, bagi Nabi saw (yang menjadi damai Allah) telah mendirikan Doa Jemaah Jumaat pada hari kelima setelah kedatangannya di Madinah. Kejadian yang telah dirujuk di dalam ayat terakhir seksyen ini mesti berlaku pada masa ketika orang-orang belum menerima latihan penuh dalam etika kongregasi agama.

Tema dan Subject Matter

Seperti yang telah kita jelaskan di atas, kedua bahagian Surah ini telah diturunkan dalam dua tempoh yang berlainan. Itulah sebabnya tema dan khalayak mereka berbeza. Walaupun terdapat satu keharmonian antara mereka kerana mereka telah disatukan dalam satu Surah, namun kita harus memahami tema mereka secara berasingan sebelum kita mempertimbangkan persoalan mereka.
Bahagian pertama diturunkan pada satu ketika semua usaha Yahudi untuk menghalang mesej Islam dalam tempoh enam tahun yang lalu telah gagal. Pertama. di Madinah sebanyak tiga puak kuat mereka telah melakukan apa sahaja yang dapat mereka tolakkan misi nabi, dengan keputusan bahawa salah satu puak itu telah dibasmi sepenuhnya dan dua lagi dibuang. Kemudian dengan tipu muslihat dan konspirasi mereka membawa banyak suku Arab bersama-sama untuk maju ke Madinah, tetapi dalam Pertempuran Trench mereka semua ditangkis. Selepas itu, Khaiber telah menjadi kubu mereka, di mana sejumlah besar orang Yahudi yang diusir dari Madinah juga telah berlindung. Pada masa ini ayat-ayat ini diturunkan, itu juga telah diambil tanpa usaha yang luar biasa, dan orang-orang Yahudi atas permintaan mereka sendiri bersetuju untuk tinggal di sana sebagai penyewa kaum muslimin. Selepas kekalahan terakhir ini kuasa Yahudi di Arabia berakhir. Kemudian, Wad-il-Qura, Fadak, Taima ', Tabuk, semuanya menyerahkan satu sama lain, sehingga semua orang Arab Arab menjadi subur terhadap Islam yang sama yang mereka tidak bersedia untuk bertoleransi sebelumnya. Inilah peristiwa ketika Allah SWT sekali lagi membahasnya dalam Surah ini, dan mungkin ini adalah alamat terakhir dan akhir yang ditujukan kepada mereka di dalam Al-Qur'an. Dalam hal ini mereka telah diingatkan akan tiga perkara:
  1. "Kamu enggan mempercayai Rasul ini hanya kerana dia dilahirkan di kalangan orang-orang yang kamu enggan menyebut" orang-orang bukan Yahudi. "Kamu berada di bawah khayalan palsu bahawa Rasul itu semestinya milik komuniti kamu sendiri Kamu sepertinya yakin bahawa sesiapa yang mendakwa sebagai nabi dari luar komuniti anda, mestilah seorang penipu, untuk pejabat ini telah dikhaskan untuk kaum anda dan seorang utusan tidak boleh dibesarkan di kalangan "orang-orang bukan Yahudi". Tetapi di kalangan orang-orang yang sama Allah telah mengangkat seorang Rasul yang sedang bacaan Kitab-Nya di depan mata kamu, adalah menyucikan jiwa-jiwa, dan memperlihatkan jalan yang benar kepada orang-orang yang salahnya diketahui oleh kamu, inilah karunia Allah yang dikurniakan kepada siapa saja yang Dia kehendaki. atasnya supaya Dia dapat memberikannya kepada sesiapa sahaja yang anda dapat menyenangkan dan dapat menahannya dari sesiapa yang anda inginkan agar tidak ditahan ".
  2. "Kamu telah dijadikan pembawa Taurat, tetapi kamu tidak mengerti tanggungjawabmu dan tidak melepaskannya seperti yang kamu miliki, kamu seperti keledai yang sarat dengan buku-buku, dan yang tidak tahu apa yang membebaninya. kamu lebih teruk daripada keldai, kerana keldai itu tidak mempunyai akal, tetapi kamu bijak. Anda bukan sahaja menghalang tanggungjawab anda sebagai pembawa wahyu-wahyu Allah dengan sengaja. Namun, anda berada di bawah khayalan bahawa anda adalah kegemaran Allah dan berkat Lebih dari itu, anda seolah-olah menghiburkan tanggapan bahawa sama ada anda memenuhi permintaan mesej Allah atau tidak, Allah dalam apa jua keadaan terikat untuk tidak membuat apa-apa selain daripada anda pembawa mesej-Nya. "
  3. "Sekiranya kamu benar-benar adalah kegemaran Allah dan kamu pasti mendapat kehormatan dan pangkat yang tinggi dengan Dia, kamu tidak akan takut kepada kematian, malah lebih suka hidup kehinaan sampai mati, hanya kerana ketakutan ini kematian yang anda telah mengalami penghinaan selepas penghinaan selama beberapa tahun yang lalu. Keadaan ini dengan sendirinya merupakan bukti bahawa anda benar-benar sedar tentang salah laku anda, dan hati nuranimu sedar bahawa jika anda mati dengan kesalahan ini, anda akan bertemu dengan lebih memalukan di hadapan Allah di akhirat daripada di dunia ini. "
Inilah subjek-perkara seksyen pertama. Bahagian kedua yang telah diturunkan bertahun-tahun kemudian, dilampirkan kepada Surah ini kerana di dalamnya Allah telah menganugerahkan Jum'at pada umat Islam berbanding hari Sabat orang Yahudi, dan Allah ingin memberi amaran kepada umat Islam agar tidak memperlakukan hari Jumaat mereka sebagai orang Yahudi merawat Sabat mereka. Bahagian ini diturunkan pada suatu ketika sebuah karavan perdagangan tiba di Madinah tepat pada masa perkhidmatan jemaat Jumaat dan mendengar dengungnya dan menendang penonton, kecuali 12 orang, meninggalkan Masjid Nabi dan bergegas ke karavan, walaupun Rasulullah (yang menjadi damai Allah) ketika itu menyampaikan khutbah. Maka disuruh agar selepas panggilan didengar untuk Doa Jumaat semua perdagangan dan perniagaan dan pekerjaan lain menjadi dilarang. Orang-orang yang beriman kemudian harus menangguhkan setiap jenis transaksi dan mempercepatkan peringatan Allah. Walau bagaimanapun, apabila Doa berakhir, mereka berhak untuk bersurai di tanah untuk meneruskan pekerjaan biasa mereka. Bahagian ini boleh dijadikan Surah bebas memandangkan perintah-perintah yang terkandung dalamnya mengenai perkhidmatan jemaat pada hari Jumaat, dan juga boleh dimasukkan dalam beberapa Surah lain, tetapi, sebaliknya, ia telah dimasukkan di sini khususnya dalam ayat-ayat di mana orang Yahudi telah diberi amaran mengenai punca-punca akhir kejahatan mereka. Kebijaksanaannya pada pendapat kami adalah sama seperti yang dijelaskan di atas.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Apa sahaja yang ada di langit dan apa sahaja yang ada di bumi memuliakan Allah, Yang Maha Berkuasa, Yang Kudus, Yang Maha Perkasa dan Yang Maha Bijaksana! 1
[2-4] Dia lah yang telah membangkitkan seorang rasul di kalangan orang-orang bukan Yahudi dari kalangan mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat keterangan-Nya, membersihkan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Kebijaksanaan, sedangkan sebelum ini mereka sesat dalam kesesatan nyata . 4 Dan (kedatangan atau Rasul) juga bagi orang-orang yang belum menyertai mereka. 5 Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. 6 Ini adalah limpah kurnia Allah; Dia memberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah adalah limpah kurnia yang tertinggi.
[5] Contoh orang-orang yang diamanahkan dengan beban Taurat, namun mereka gagal menanggung bebannya, 7 dari keldai yang dipenuhi dengan buku-buku. Lebih teruk lagi adalah contoh orang-orang yang telah merawat wahyu-wahyu Allah sebagai palsu. 9 Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim itu.
[6-8] Katakan kepada mereka, "Wahai kamu yang telah menjadi orang Yahudi, 10 jika kamu mengatakan bahawa kamu adalah orang yang terpilih oleh Allah, 11 selain dari semua orang, maka hendaklah kamu Song untuk mati jika kamu benar. tidak pernah menginginkannya kerana perbuatan salah laku yang mereka lakukan, 13 dan Allah mengetahui orang-orang yang zalim itu, dan katakanlah kepada mereka: "Kematian yang kamu lari itu pasti akan menyusul kamu.Maka kamu akan dihadapkan di hadapanNya, Yang Maha Mengetahui yang tersembunyi dan terbuka, dan Ia akan memberitahukan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. "
[9-10] Wahai orang-orang yang beriman, apabila panggilan itu dibuat kepada Doa pada hari Jumaat, 14 menyegerakan peringatan Allah dan meninggalkan perdagangan kamu. 15 Ini lebih baik bagimu jika kamu tahu. Kemudian, apabila sembahyang selesai, bersurai di bumi dan dapatkan karunia Allah, 16 dan ingatlah banyak Allah. 17 Mungkin anda boleh mencapai kejayaan. 18
[11] Dan apabila mereka melihat beberapa barang dagangan dan sukan, mereka berpaling dan meninggalkan kamu berdiri. 19 Katakan kepada mereka, "Apa yang ada di sisi Allah jauh lebih baik daripada sukan dan perniagaan, dan Allah adalah yang terbaik dari semua penyedia." 21
1 Untuk penjelasan, sec EN 1, 2 dari Surah AI-Hadid, dan EN 36, 37, 41 Surah AI-Hashr di atas. Pengenalan ini mempunyai kaitan yang mendalam dengan tema yang berikut. Terlepas dari kenyataan bahawa orang-orang Yahudi di Arab telah menyaksikan tanda-tanda jelas kenabian di dalam diri Nabi (yang menjadi damai Allah) dan wataknya yang tinggi dan berfungsi dan walaupun berita baik yang jelas yang diberikan oleh Nabi Musa ( kedamaian di dalam Taurat, yang hanya diterapkan kepadanya, mereka menafikannya hanya kerana mereka tidak mahu mengakui tuduhan nabi seseorang yang bukan milik masyarakat dan bangsa mereka sendiri. Mereka secara terbuka mengisytiharkan bahawa mereka hanya akan percaya kepada apa yang telah datang kepada mereka, dan tidak akan menerima apa-apa pengajaran, yang datang melalui nabi bukan Israel, walaupun ia berasal dari Tuhan. Untuk sikap ini dalam ayat-ayat berikut mereka telah ditegur. Oleh itu, sebab permulaan wacana dengan kalimat pengantar. Pertama, ia mengatakan bahawa segala sesuatu di alam semesta memuliakan Allah; yakni, seluruh alam semesta bersaksi bahawa Allah bebas dari semua kesalahan dan kelemahan itu kerana di mana orang-orang Yahudi telah membentuk konsep keunggulan kaum mereka. Dia tidak berkaitan dengan sesiapa sahaja: Dia tidak ada hubungannya dengan pilih kasih: Dia merawat semua makhluk-Nya dengan keadilan, belas kasihan dan peduli yang sama. Tiada bangsa dan bangsa tertentu adalah kegemaran-Nya supaya Dia boleh terikat untuk memberkati apa yang ia lakukan;dan Dia tidak memudaratkan mana-mana bangsa atau bangsa supaya Dia dapat menghilangkan nikmat-Nya sekalipun ia memiliki semua sifat yang baik. Kemudian, ia mengatakan bahawa Dia adalah Yang Maha Berkuasa; iaitu tidak ada kuasa duniawi yang dapat membataskan kuasa dan kuasa-Nya, seolah-olah berkata: "Hai orang-orang Yahudi, hamba-hamba-Nya dan orang-orangnya." Bukanlah untuk kamu memutuskan siapa yang Dia hendak melantik Rasul-Nya, , untuk bimbingan kamu. "Kemudian ia mengatakan bahawa Dia adalah Kudus; iaitu, HE jauh lebih tinggi dan dimuliakan bahawa penghakiman-Nya mungkin salah. Penghakiman manusia mungkin mempunyai kesilapan tetapi keputusan-Nya adalah sempurna. Akhirnya, dua lagi sifat Allah telah disebutkan: bahawa Dia Maha Perkasa, tidak ada yang dapat melawan Dia dan menang dan Dia Maha Pencipta, iaitu apa sahaja yang Dia lakukan, itu selalu menjadi permintaan kebijaksanaan, dan Rancangan dan reka bentuknya sangat terancang supaya tidak ada yang dapat menghalang dan menggagalkannya.
2 Di sini perkataan ummi (gentil) telah digunakan sebagai istilah Yahudi dan terdapat kehalusan di dalamnya. Ayat ini bermaksud: "Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Bijaksana telah mengangkat seorang Rasul di kalangan orang-orang Arab yang orang Yahudi menghina bangsa-bangsa dan jauh di bawah diri mereka, Rasulullah tidak bangkit dari kehendak dan kehendaknya sendiri, tetapi telah dibangkitkan oleh Dia Yang Maha Kuasa alam semesta, Yang Maha Kuasa dan Maha Bijaksana, Kuasa yang dapat dilawan dan menentang hanya kehilangan dan bahaya sendiri.
Kita harus tahu bahawa perkataan ummi telah berlaku di dalam Al-Qur'an di beberapa tempat tetapi dalam makna yang berbeza di tempat yang berbeza. Di satu tempat ia telah digunakan untuk orang-orang yang tidak mempunyai apa-apa kitab yang diturunkan, yang mana dia boleh mengikuti, seperti AI-'Imran: 20, di mana ia telah berkata: "Mintalah orang-orang yang memiliki Kitab dan orang-orang yang melakukan tidak ada (umnris); 'Kamu telah menerima Islam' '"Di sini, ummis membayangkan kaum musyrik Arab, dan mereka dianggap sebagai kelas yang terpisah dari pengikut Kitab, iaitu orang Yahudi dan Kristian. Di tempat lain, ia telah digunakan untuk orang-orang buta huruf di kalangan orang-orang Yahudi dan Kristian, yang tidak mengetahui Kitab Allah, seperti dalam Al-Baqarah: 78: "Di antara orang-orang Yahudi terdapat beberapa orang yang buta huruf (ummis) pengetahuan mengenai Buku itu tetapi dipandu oleh semata-mata dan tekaan. "Di tempat yang lain, perkataan ini telah digunakan semata-mata sebagai istilah Yahudi, yang menyiratkan semua orang bukan Yahudi, seperti dalam Al-'Imran: 75: (Sebab sebenar ketidakjujuran mereka adalah bahawa mereka berkata :) Kita tidak boleh dipanggil untuk mengambil kira tingkah laku terhadap orang bukan Yahudi (ummis) Ini bermakna ketiga ummi adalah tersirat dalam perbincangan ayat pengikat. Ini adalah sinonim dari perkataan Ibrani goyim, yang telah diterjemahkan sebagai orang-orang bukan Yahudi dalam Bible Inggeris dan menyiratkan semua orang bukan Yahudi atau bukan orang Israel di dunia.
Tetapi maksud sebenar istilah Yahudi ini tidak dapat difahami hanya dengan penjelasan ini. Perkataan Ibrani goyim pada mulanya hanya digunakan dalam pengertian suatu bangsa, tetapi secara beransur-ansur orang-orang Yahudi terlebih dahulu memelihara bangsa lain, maka mereka memberi arti khusus bahwa semua bangsa selain orang Yahudi tidak beradab, tidak religius , najis dan hina; begitu banyak sehingga dalam konotasi kebencian dan penghinaan perkataan ini bahkan melampaui istilah Greek 'barbarian' yang mereka gunakan untuk semua orang bukan Yunani. Dalam kesusasteraan rabbinikal, goyim adalah orang-orang yang hina, yang tidak boleh dianggap manusia, yang tidak dapat dijadikan sahabat dalam perjalanan, yang tidak dapat diselamatkan walaupun salah satunya tenggelam. Orang-orang Yahudi percaya bahawa Mesias masa depan akan memusnahkan semua goyim dan membakarnya untuk dihancurkan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 64 Al-'Imran).
3 Ciri-ciri Nabi saw yang disebutkan di empat tempat di dalam Al-Qur'an dan di mana-mana dengan objek yang berbeza. Ini telah disebutkan dalam AI-Baqarah: t29 untuk memberitahu orang Arab bahawa misi Nabi, yang mereka benci sebagai malapetaka dan penderitaan untuk diri mereka sendiri, adalah suatu rahmat yang besar bagi para nabi Nabi Ibrahim dan Ismael ) telah berdoa untuk anak-anak mereka. Di Al-Baqarah: 151 ini telah disebutkan untuk memberi nasihat kepada orang Islam untuk mengenali nilai sebenar Nabi dan untuk memperoleh manfaat sepenuhnya daripada berkat yang telah mereka berikan dalam bentuk Rasulnya. Ini telah diulangi di AI 'Imran: 164 untuk membuat orang munafik dan orang-orang yang lemah iman menyedari betapa besarnya nikmat Allah telah dilakukan oleh mereka dengan menaikkan Rasul-Nya di kalangan mereka, dan betapa bodohnya mereka tidak menghargai ini.Sekarang, di sini dalam Surah ini ini telah diulang untuk kali keempat dengan objek untuk memberitahu orang-orang Yahudi: 'Misi bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) sedang melaksanakan di hadapan kamu, jelas adalah misi seorang Rasul . Dia membaca ayat-ayat Allah, bahasa, tema dan gaya yang bersaksi bahawa arka ini sesungguhnya mempunyai wahyu ilahi. Dia memurnikan dan memperbaharui kehidupan rakyat, membersihkan moral dan kebiasaan mereka Dan urusan setiap elemen jahat, dan menghiasi mereka dengan kualiti moral yang terbaik. Inilah tugas yang sama yang dilakukan oleh semua Nabi sebelum dia. Kemudian dia tidak berehat hanya dengan bacaan Revelations, tetapi dia membuat orang memahami maksud sebenar Kitab Suci dengan perkataan dan perbuatan dan oleh model praktikal hidupnya dan menyampaikan kepada mereka kebijaksanaan dan pengetahuan yang tidak ada tetapi para nabi telah menyampaikan setakat ini. Ini sifat dan cara hidup dan model praktikal adalah ciri-ciri Nabi-nabi yang mudah dilihat di mana mereka diiktiraf. Maka betapa keras kepala kamu yang kamu engkau mengakui dan beriman kepada Rasul yang kebenarannya nyata terbukti dengan perbuatannya yang ajaib hanya kerana Allah tidak membangkitkan dia di antara kamu melainkan di kalangan orang-orang yang kamu sebut ummis (bangsa-bangsa).
4 Ini adalah satu lagi bukti kenabian nabi, yang telah dibentangkan untuk membuka mata orang-orang Yahudi. Orang-orang ini telah tinggal di Arab selama berabad-abad dan tidak ada aspek kehidupan agama, moral, sosial dan budaya orang Arab tersembunyi dari mereka. Merujuk kepada keadaan kehidupan terdahulu mereka dikatakan: "Anda adalah saksi mata revolusi yang telah berlaku di negara ini dalam masa beberapa tahun di bawah bimbingan dan kepemimpinan Muhammad (yang menjadi damai Allah dan rahmat Anda). Anda sedar sepenuhnya tentang keadaan di mana orang-orang ini terlibat sebelum memeluk agama Islam: anda juga menyadari transformasi mereka selepas itu, dan anda juga menyaksikan keadaan orang-orang dari negara ini, yang belum memeluk Islam, Adakah perbezaan jelas dan jelas yang walaupun seorang buta dapat melihat tidak mencukupi untuk meyakinkan anda bahawa revolusi ini tidak boleh dilakukan oleh seorang pun kecuali seorang Nabi? "
5 Maksudnya, Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) tidak hanya terhad kepada orang Arab tetapi juga diperuntukkan bagi bangsa-bangsa dan kaum lain, yang belum bergabung dengan orang-orang percaya, tetapi akan dilahirkan hingga hari terakhir. Perkataan minhum (daripada mereka) dalam asal boleh mempunyai dua makna:
(1) "Bahawa orang-orang lain akan menjadi ummis iaitu bangsa-bangsa bukan Israel di dunia;" dan
(2) "bahawa mereka akan menjadi orang-orang yang beriman kepada Muhammad (yang menjadi amanah dan berkat Allah), walaupun mereka belum bergabung dengan orang-orang yang beriman, tetapi akan bergabung dengan mereka kemudian." Dengan demikian, ayat ini adalah salah satu ayat-ayat yang secara eksplisit nyatakan bahawa Pesan Nabi (yang menjadi damai) adalah untuk semua umat manusia selama-lamanya. Al-Anbiya: 107, AI-Furqan: 1, Saba 28. (Untuk lebih lanjut penjelasan, lihat EN 47 dari Surah Saba).
6 Itulah manifestasi kuasa dan kebijaksanaan Allah sendiri yang di kalangan orang-orang yang tidak bertamadun dan tidak bertulis, Dia telah mengangkat seorang nabi yang agung, yang ajarannya begitu revolusioner dan mengandungi prinsip-prinsip yang kekal dan sejagat seperti yang dapat memberikan suara dasar untuk seluruh umat manusia menjadi satu komuniti bersatu tunggal, yang dapat memperoleh petunjuk dari prinsip-prinsip tersebut untuk selama-lamanya. Seorang penipu, bagaimanapun keras dia mungkin telah mencuba, tidak dapat mencapai kedudukan dan pangkat ini. Bukan untuk bercakap tentang orang yang mundur seperti orang Arab; bahkan orang yang paling bijak dan berbakat dari negara yang paling maju di dunia tidak dapat memiliki kuasa yang dia dapat merevolusi negara dengan sepenuhnya, dan kemudian memberikan prinsip-prinsip yang komprehensif kepada dunia bahawa semua manusia boleh mengikutinya sebagai satu komuniti dan dapat menjalankan sistem universal dan menyeluruh-satu cara hidup dan satu tamadun selama-lamanya. Ini adalah mukjizat yang hanya berlaku oleh kuasa Allah, dan hanya Allah atas dasar kebijaksanaan-Nya telah memilih orang, negara dan negara untuk itu.
7 Kalimat ini mempunyai dua makna, makna umum dan makna khas. Maksud umum ialah orang-orang yang diamanahkan dengan pengetahuan dan amalan Taurat dan dengan tanggungjawab membimbing dunia mengikutnya, tidak mengerti tanggungjawab ini dan tidak melepaskannya sebagaimana yang mereka miliki. Makna yang istimewa adalah Menjadi para pembawa Taurat, orang-orang ini sepatutnya menjadi utamanya untuk bergabung dengan Rasulullah, berita baik tentang kedatangannya telah diberikan dalam Taurat, tetapi, sebaliknya, mereka telah berada di barisan hadapan untuk menentang dia dan dengan itu gagal memenuhi tuntutan ajaran Taurat.
8 Itulah, seperti keldai yang penuh dengan buku-buku tidak tahu apa yang dimuatkan, begitu juga orang-orang ini yang sarat dengan Taurat dan mereka tidak tahu apa yang Buku ini dihantar dan apa yang dituntutnya.
9 Itulah yang lebih buruk daripada keldai, yang tidak masuk akal dan oleh itu tidak dapat dipertanggungjawabkan. Tetapi orang-orang ini mempunyai kecerdasan yang mereka baca dan mengajar Taurat dan menyedari maksudnya Namun mereka berpaling dari bimbingannya dan menolak secara sengaja untuk mengakui dan percaya kepada Nabi yang bahkan menurut Taurat mengajarkan kebenaran. Mereka bersalah bukan kerana kejahilan tetapi kerana menafikan Wahyu Allah secara sengaja.
10 Perkara ini perlu diperhatikan. Tidak dikatakan: "Hai orang-orang Yahudi". tetapi "Wahai orang-orang yang telah menjadi orang Yahudi, atau yang telah mengadopsi Yudaisme", sebab itulah cara hidup yang dibawa oleh Nabi Musa (saw) dan para Nabi setelah dan sebelumnya, adalah Islam sendiri. Tiada seorang pun dari Nabi-nabi itu adalah seorang Yahudi, ataupun Judaisme jahat dilahirkan pada masa mereka, tetapi Judaisme begitu banyak kemudian. Ia dikatakan kepada suku yang turun dari Yehuda, anak keempat Nabi Yakub (as). Apabila selepas Nabi Sulaiman, kerajaannya memecah masuk ke dalam dua bahagian, suku ini menjadi penguasa atas negeri yang kemudiannya dikenali sebagai Judea. Suku kaum Israel yang lain menubuhkan negara yang terpisah yang menjadi terkenal sebagai Samaria. Kemudian Assyria tidak hanya memusnahkan Samaria tetapi juga menghilangkan suku-suku Israel yang mengasaskan negara itu. Selepas itu hanya para deseden Yehuda selain dari Benyamin tetap. Yang berkuasa atas keturunan Yehuda, mula disebut "orang Yahudi". Yudaisme adalah nama kerangka doktrin, adat istiadat, dan peraturan dan peraturan keagamaan yang mana para imam, rabbis dan orang-orang yang belajar dari bangsa ini bersedia mengikut ide, teori dan trend mereka sendiri selama berabad-abad. Rangka ini mula dibentuk pada abad ke-4 SM dan terus berkembang hingga abad ke-5 AD Ia mengandungi unsur yang sangat kecil dari panduan Ilahi yang dibawa oleh Rasul Allah, dan bahkan elemen itu telah rosak Itulah sebabnya di banyak tempat di Alquran mereka telah dialamatkan sebagai alladhina hadu "Wahai kamu yang telah menjadi orang Yahudi". Semua ini bukan orang Israel tetapi ada di antara mereka juga orang yang memeluk agama Yahudi. Setiap kali di dalam Al-Quran, anak-anak Israel telah ditangani, kata-kata itu adalah: "Wahai anak-anak Israel", dan di mana para pengikut Yahudi dihujani, kata-kata itu; alladhina hadu "Wahai kamu yang telah menjadi orang Yahudi".
11 Di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an, tuntutan mereka telah dijelaskan secara terperinci, seperti dalam Al Baqarah: 111: "Mereka berkata: tidak ada yang dapat masuk Syurga melainkan dia seorang Yahudi ', di AI-Baqarah: 80:" Api Neraka tidak akan menyentuh kita, dan walaupun ia sama sekali, ia hanya akan beberapa hari, dan di Al Ma'idah: 18: "Kami adalah anak-anak Allah dan orang-orang yang dikasihi-Nya." Tidak ada tuntutan seperti itu juga ditemui di dalam buku-buku orang Yahudi sendiri. Sekurang-kurangnya dunia tahu bahawa mereka menganggap diri mereka sebagai umat pilihan Tuhan, dan menghargai tanggapan palsu bahawa Cod mempunyai hubungan istimewa dengan mereka, yang tidak dikongsi oleh mana-mana pihak lain kumpulan manusia atau kelas.
12 Ini telah dinyatakan untuk kedua kalinya dalam Al-Quran, yang menegaskan orang-orang Yahudi Pertama, di Al-Baqarah: 94-96, dikatakan: "Katakan kepada mereka: Kalau negeri akhirat dengan Allah hanya khusus untuk anda dan Trot untuk seluruh umat manusia, maka anda perlu menunggu kematian, jika anda ikhlas dalam tuntutan anda. Percaya bahawa mereka tidak akan mengharapkannya, kerana (mereka menyadari sepenuhnya) apa yang telah mereka kirimkan sebelum mereka untuk Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang melampaui batas, dan kamu akan mendapati bahawa dari semua umat manusia, mereka adalah orang-orang yang paling bersemangat untuk hidup, dan mereka lebih bersungguh-sungguh daripada orang-orang musyrik. tetapi kehidupan yang panjang tidak boleh menghilangkannya dari azab, kerana Allah memerhatikan apa sahaja yang mereka lakukan. " Sekarang perkara yang sama telah diulang di sini. Tetapi ini bukan satu-satunya pengulangan. Dalam ayat-ayat Al-Baqarah, dikatakan tidak ada perang yang berlaku antara orang Islam dan Yahudi. Dalam surah ini, ia diulang semula pada masa apabila beberapa pertempuran di Arab mereka akhirnya dan benar-benar dihancurkan. Pertempuran ini dan hasilnya dibuktikan oleh pengalaman dan pemerhatian bahawa apa yang telah dikatakan di AI-Baqarah adalah betul.Di Madinah dan Khaiber kekuatan Yahudi jauh lebih tinggi daripada umat Islam baik dalam jumlah dan sumber. Kemudian mereka mempunyai orang-orang kafir dari Arabia dan orang-orang munafik Madinah juga sebagai sekutu mereka yang membungkus umat Islam. Tetapi walaupun terdapat perbezaan besar dalam jumlah ini, umat Islam mengalahkan orang-orang Yahudi terutamanya kerana mereka kurang takut untuk mati kerana tujuan Allah; mereka agak suka, dan akan memasuki medan perang yang bersedia sepenuhnya untuk merangkul kematian. Kerana mereka percaya bahawa mereka berperang di jalan Tuhan dan memiliki kepercayaan lengkap bahawa orang yang jatuh syahid dengan cara-Nya akan diberkati dengan Syurga. Bertentangan dengan ini, orang-orang Yahudi tidak bersedia berperang dan meletakkan nyawa mereka untuk apa-apa sebab, tidak pun sebab Tuhan, ataupun punca bangsa mereka sendiri, bukan untuk diri sendiri, sifat dan penghormatan mereka. Mereka hanya suka hidup, dalam apa cara atau fesyen. Ini menjadikan mereka pengecut.
13 Dengan kata lain, Hak mereka dari kematian bukan tanpa sebab. Apa pun yang mereka boleh katakan, hati nurani mereka sedar sepenuhnya bagaimana mereka berkelakuan terhadap Allah dan AgamaNya dan akibatnya apa yang dapat dia harapkan dari salah laku yang mereka lakukan di dunia. Itulah sebabnya mereka takut untuk hadir di Mahkamah Tuhan. "
14 Tiga perkara dalam ayat ini amat penting:
(1) Bahawa ia mengandungi menyebut panggilan ke Doa;
(2) bahawa disebutkan adalah panggilan kepada Doa seperti yang harus dilakukan terutama pada hari Jumaat; dan
(3) bahawa perkara-perkara ini tidak disebutkan untuk mencadangkan bahawa panggilan itu dibuat untuk Doa dan Doa tertentu akan dilaksanakan pada hari Jumaat, tetapi gaya dan konteksnya jelas menunjukkan bahawa panggilan kepada Doa dan Doa tertentu telah pun dilakukan dan diamalkan pada hari Jumaat.
Walau bagaimanapun, orang ramai lalai dalam mendengar mendengar panggilan kepada Doa mereka tidak akan mempercepatkannya tetapi akan tetap diduduki dalam aktiviti duniawi mereka dan urus niaga perdagangan dan perniagaan. Oleh itu, Allah menurunkan ayat ini untuk membuat orang menyedari dan menghargai pentingnya panggilan dan Doa dan mengajak mereka untuk menyegerakan untuk melaksanakannya sebagai kewajipan. Sekiranya tiga perkara ini dipertimbangkan secara mendalam, mereka membuktikan kebenaran ini dengan benar bahawa Allah bersekutu dengan Nabi saw (yang menjadi damai) beberapa Perintah yang tidak diturunkan dalam Al-Quran, dan Perintah-Perintah ini juga diwajibkan sebagaimana yang diwahyukan di dalam (Qur'an itu sendiri) Panggilan untuk Doa adalah adhan yang sama yang dipanggil dunia lebih dari lima kali setiap hari di setiap masjid. Tetapi kata-katanya tidak dinyatakan di mana-mana di dalam Al-Qur'an atau cara memanggil orang-orang Solat telah diajar, kaedahnya telah ditetapkan oleh Nabi (yang menjadi damai). Al-Quran hanya mengesahkannya dua kali, di sini dan di AI-Ma'idah: 58. Seperti bijak, doa khusus Jumaat ini , yang mana umat Islam di seluruh dunia melakukan hari ini tidak pernah diajukan dalam Al-Qur'an maupun masa dan cara pelaksanaan yang diterangkan di mana-mana. Ini juga telah ditetapkan oleh 'Nabi (yang menjadi damai), dan ini ayat al-Qur'an diturunkan hanya untuk menekankan impaknya ance dan sifat wajib. Walaupun hujah tegas ini, sesiapa sahaja yang mendakwa bahawa perintah-perintah Syari'ah hanya yang disebutkan dalam Al-Qur'an, sebenarnya bukanlah penolakan Sunnah tetapi dari Al-Qur'an itu sendiri.
Sebelum meneruskan lagi, Iet memahami beberapa perkara lain mengenai Jumu-uh (doa jemaat Jumaat):
(1) Jumu'ah adalah istilah Islam. Dalam zaman kejiwaan pra-Islam, orang Arab memanggilnya sebagai 'Hari Arabah. Dalam Islam apabila ia diisytiharkan sebagai hari jemaah umat Islam, ia dinamakan semula Jumu ah. Walaupun mengikut ahli sejarah, Ka`b bin Luayy atau Qusayy bin Kilab juga menggunakan nama ini untuk hari ini, kerana beliau pernah mengadakan perhimpunan Quraish pada hari ini (Fath-al-Bati), namun dengan amalan ini nama kuno tidak berubah, dan orang Arab biasa memanggilnya sebagai 'Hari Arabah. Perubahan sebenar berlaku ketika Islam memberi nama baru ini.
(2) Sebelum Islam, mengetepikan satu hari dalam seminggu untuk menyembah dan memandangnya sebagai lambang masyarakat lazim di kalangan pengikut kitab-kitab terdahulu. Di antara orang-orang Yahudi Sabat (Sabtu) telah ditetapkan untuk tujuan ini, kerana pada hari ini Allah telah menyerahkan anak-anak Israel dari perhambaan Firaun. Untuk membezakan diri mereka dari orang-orang Yahudi, orang Kristian mengambil hari Ahad sebagai simbol yang tersendiri. Walaupun ia tidak pernah diajukan oleh Nabi Isa dan tidak disebut di mana-mana di dalam Injil, namun orang Kristian percaya bahawa setelah kematiannya di Salib Nabi Isa telah bangkit dari kubur pada hari ini dan naik ke syurga. Atas dasar ini, orang-orang Kristian kemudian menetapkannya sebagai hari ibadat, dan kemudian pada 321 Masehi, Empayar Rom menegakkannya sebagai hari libur dengan perintah. Untuk membezakan masyarakatnya dari kedua-dua komuniti ini, Islam mengamalkan hari Jumaat sebagai hari ibadah kolektif berbanding hari Sabtu dan Ahad.
(3) Adalah diketahui oleh tradisi yang dilaporkan oleh Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud dan Hadrat Abu Mas'ud Ansari bahawa solat Jemaah Jumaat telah diajukan kepada Nabi (pada masa yang telah-damai beberapa waktu) sebelum Hijrah di Makkah sendiri. Tetapi pada masa itu dia tidak boleh bertindak ke atasnya, kerana di Makkah tidak mungkin melakukan apa-apa ibadah secara kolektif. Oleh itu, beliau menghantar satu arahan bertulis kepada orang-orang yang telah berhijrah ke Madinah sebelum dia bahawa mereka harus menubuhkan sembahyang Jumaat di sana. Oleh itu, Hadrat Mus'ab bin `Umair, ketua pendatang terdahulu, menawarkan Solat Jumaat pertama di Madinah dengan 12 orang pengikut. (Tabarani, Daraqutni). Hadrat Ka`b bin Malik dan Ibn Sirin telah melaporkan bahawa sebelum ini kaum muslimin Madinah telah memutuskan secara bersama, atas inisiatif mereka sendiri, bahawa mereka akan mengadakan perkhidmatan kolektif pada satu hari dalam seminggu. Untuk tujuan ini mereka telah memilih hari Jumaat berbanding hari Sabat orang Yahudi dan hari Minggu orang-orang Kristian, dan Doa Jumaat yang pertama dipimpin oleh Hadrat Asad bin Zurarah di tempat Bani Bayadah dan 40 orang Muslim mengambil bahagian dalamnya. (Musnad Ahmad Abu Daud, Ibn Majah, Ibn Hibban, `Abd bin Humaid, 'Abdur Razzaq, Baihaqi). Ini menunjukkan bahawa rasa dan trend Islam pada masa itu sendiri menuntut bahawa harus ada hari dimana jumlah maksimum umat Islam harus berkumpul dan bersembahyang secara kolektif. Dan ini juga merupakan permintaan Islam sendiri bahawa ia sepatutnya menjadi hari selain daripada hari Sabtu dan Ahad supaya simbol masyarakat Islam harus tersendiri dari lambang masyarakat Yahudi dan Kristian. Ini adalah manifestasi indah trend Islam dan cita-cita sahabat Nabi Suci yang banyak kali ia terjadi sehingga sebelum sesuatu yang diajukan rasa mereka menyatakan bahawa semangat Islam menuntut pengenalannya.
(4) Penetapan Doa Jemaah Jumaat adalah salah satu perkara yang paling awal yang dilakukan oleh Nabi saw ketika beliau berpindah ke Madinah. Selepas meninggalkan Makkah, dia sampai Quba 'pada hari Isnin dan tinggal di sana selama empat hari. Pada hari kelima, yang pada hari Jumaat, dia mendahului Madinah. Dalam perjalanan di tempat Bani Salim bin `Auf telah datang untuk Doa Jumaat dan dia melakukan doa Jemaat Jumaat yang pertama di tempat ini. (Ibn Hisham).
(5) Masa yang ditetapkan oleh Nabi (untuk menjadi damai sejahtera Allah) untuk Doa ini adalah selepas matahari terbit, masa yang sama untuk solat Zuhr. Arahan tertulis yang telah dihantarnya kepada Hadrat Mus'ab bin `Umair sebelum hijrah adalah:" Hendaklah dekat dengan Allah dengan dua rakaat sembahyang ketika matahari menurun selepas tengah hari pada hari Jumaat. "(Daraqutni). Arahan yang sama yang diberikan kepadanya secara lisan selepas hijrah serta praktikal memimpin Doa Jumaat pada waktu yang sama. Tradisi Subjek ini berkaitan dengan kewenangan Hadrat Anas, Hadrat Salamah bin Akwa ', Hadrat Zubair bin al-'Awwam, Hadrat Sahl bin Sa'd, Hadrat `Abdullah bin Mas`ud, Hadrat` Ammar bin Yasr dan Hadrat Bilal dalam pungutan Hadis, dengan mengatakan bahawa Nabi pernah menggunakan Doa Jumaat setelah menurunnya matahari: (Musnad Ahmad Bukhari, Muslim, Abu Da'ud, Nasa'i, Tirmidhi).
(6) Ini juga disahkan oleh amalannya bahawa pada hari ini Nabi mengetuai Doa Jemaah Jumaat dan bukan Zuhr Doa, dan Doa ini terdiri dari dua rak ahs dan dia memberikan Khotbah sebelum itu. Ini adalah satu-satunya perbezaan antara Doa Jumaat dan Doa Zuhr pada hari-hari yang lain. Hadrat `Umar berfirman:" Menurut perintah yang diarahkan oleh lidah Nabi anda (yang menjadi damai sejahtera Allah) doa Pengembara terdiri dari dua rak ahs, doa Fajr terdiri dari dua raka, dan doa Jumaat terdiri dari dua rak ahs Ini adalah yang lengkap, bukan yang dipendekkan, Doa, dan Doa Jumaat dipendekkan hanya kerana Khutbah. "
(7) Panggilan untuk Doa yang telah disebutkan di sini, menyiratkan panggilan yang dibuat sebelum Khotbah. dan bukan panggilan yang dibuat jauh sebelum Khutbah mengumumkan bahawa masa doa telah bermula. Terdapat tradisi dalam hadis dari Hadrat Sa'ib bin Yazid yang bermaksud bahawa pada zaman nabi ada satu panggilan yang dibuat setelah Imam (pemimpin dalam Doa) telah mengambil tempat duduknya di atas mimbar . Amalan yang sama juga diteruskan pada masa Hadrat Abu Bakr dan Hadrat 'Umar. Apabila penduduk meningkat pada zaman Hadrat 'Uthman, dia mengarahkan panggilan lain untuk dibuat di bazar Madinah di rumahnya, Az-Zaura'. (Bukhari, Abu Da'ud, Nasa'i, Tabarani).
15 Dalam Perintah "peringatan" ini menyiratkan Khutbah Jum'at, untuk perkara pertama yang digunakan oleh nabi (yang menjadi damai) setelah panggilan itu adalah untuk menyampaikan Khotbah, dan Doa yang diterajuinya selalu setelah menyampaikan khotbah Hadrat Abu Hurairah telah melaporkan bahawa Nabi (yang bersahabat) berkata: "Para malaikat pada hari Jumaat terus menulis nama-nama orang-orang ketika mereka tiba. Kemudian, ketika Imam keluar untuk menyampaikan khutbah, mereka berhenti menulis nama-nama dan mengalihkan perhatian mereka kepada kenangan (iaitu khutbah), "(Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidhi, Nasa'i). Hadis ini juga menunjukkan bahawa peringatan itu membayangkan Khotbah. Pengajuan Al-Qur'an sendiri menunjuk kepada perkara yang sama. Pertama, ia berkata: "Teruslah untuk mengingati Allah"; maka sedikit di bawahnya ia berkata: "Kemudian, ketika sembahyang selesai, bersurai di tanah." Ini menunjukkan bahawa pada hari Jum'ah perintah pelayanan itu adalah yang pertama adalah peringatan Allah dan kemudian Doa. Para penafsir juga bersetuju bahawa peringatan sama ada membayangkan Khotbah, atau Khotbah dan Doa kedua-duanya.
Dengan menggunakan perkataan "dhikr-Allah" untuk Khutbah dengan sendirinya memberi maksud sembang itu harus mengandungi tema yang berkaitan dengan peringatan Allah; contohnya, memuji dan memuliakan. Allah, memohon kepadaNya untuk memberkati RasulNya, menasihati dan memerintahkan para penonton untuk mematuhi perintahNya dan mengikuti Shari AhNya, memuji hamba-Nya yang saleh dan soleh, dan sebagainya. Atas dasar ini, Zamakhshari menulis dalam al- kashshaf 'Memuji aturan jahat dan kejam dalam Khutbah Jumaat, atau menyebut nama mereka dan berdoa untuk mereka, tidak ada kaitan dengan peringatan Allah; ini akan menjadi peringatan Syaitan.
Berimanlah dengan mengingati Allah "tidak bermakna seseorang itu harus datang ke masjid, tetapi itu bermakna seseorang harus tergesa-gesa untuknya. Para pengulas juga bersetuju dengan makna ini. Hadis Abu Hurairah telah menceritakan bahawa Rasulullah saw bersabda: "Apabila solat telah ada, maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Bermula, seseorang harus berkeliaran dengan tenang dan bermaruah, dan tidak berlari. Kemudian, seseorang harus bergabung dengan apa sahaja yang tersembunyi di dalam Doa, dan haruslah membuat apa yang telah dilepaskan secara bebas kemudiannya. "(Sihah, Sittah Hadrat Abu Qatadah Ansari berkata:" Sekali kami mempersembahkan solat di bawah kepemimpinan nabi ketika tiba-tiba kami mendengar beberapa orang datang untuk menyambung doa. Apabila Doa selesai, Rasulullah bertanya: Apa Rasulullah bersabda: Jangan berbuat demikian: setiap kali anda datang untuk solat, datanglah dengan tenang dan bermartabat. Bergabunglah di belakang Imam dalam apa jua doa dari Sembahyang, ("Bukhari, Muslim) 'Meninggalkan dagangan anda" juga termasuk setiap aktiviti dan perniagaan dunia yang lain yang menghalang seseorang daripada bersiap sedia untuk Doa dengan penuh perhatian dan perhatian. "Membeli dan menjual" telah telah dilarang terutamanya untuk perdagangan berkembang pada hari Jumaat. Orang-orang dari kawasan sekitar berkumpul di tempat yang tengah, para pedagang juga tiba dengan barang dagangan mereka, dan orang ramai menjadi sibuk membeli keperluan keperluan sehari-hari. Walau bagaimanapun, penghambatan tidak terhad hanya untuk membeli dan menjual, tetapi ia juga berlaku untuk semua pekerjaan lain. Dan kerana Allah telah mengharamkan ini, ahli hukum Islam bersetuju bahawa selepas panggilan telah dibunyikan untuk Doa Jumaat semua bentuk perdagangan, perniagaan dan pekerjaan duniawi menjadi dilarang.
Perintah ini benar-benar mengesahkan sifat wajib dari Doa Jumaat. Di tempat pertama, nasihat untuk menyegerakannya selepas seseorang telah mendengar panggilan itu, dengan sendirinya merupakan bukti kewajibannya. Kemudian, larangan sesuatu hal yang sah seperti perdagangan dan perniagaan pada waktu Doa juga menunjukkan bahwa sifatnya wajib Di samping itu, penghapusan doa Zuhr wajib pada hari Jumaat dan digantikan oleh Doa Jumaat, adalah bukti yang jelas bahawa ia bersifat wajib. Untuk kewajiban wajib dihapuskan hanya apabila tugas menggantikannya adalah lebih penting. Perkara ini telah disokong di dalam banyak hadis, di mana nabi (yang menjadi damai Allah) mendesak umat Islam dalam kata-kata yang paling tegas untuk menghadiri Doa Jumaat dan telah mengisytiharkannya dengan jelas. Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud telah melaporkan bahawa nabi berkata:' Saya rasa saya harus meminta seseorang untuk berdiri di tempat saya untuk menjauhkan Doa, dan saya sendiri harus pergi dan membakar rumah orang-orang yang tidak datang untuk doa. "(Musnad Ahmad, Bukhari) Hadrat Abu Hurairah, Hadrat 'Abdullah bin Abbas dan Hadrat' Abdullah bin Umar berkata:" Kami mendengar Nabi berkata ini "dalam khutbah Jumaat, Orang-orang harus menahan diri dari meninggalkan Jumaat Doa; jika tidak, Allah akan menutup hati dan mereka akan menjadi lalai. "(Musnad Ahmad, Muslim, Nasa'i) Dari tradisi yang dilaporkan oleh Hadrat Abu al-Ja'd Damri, Hadrat Jabir bin 'Abdullah dan Hadrat' Abdullah bin Abi Aufa dari nabi itu mengetahui bahawa Allah telah mengurungkan hati orang yang meninggalkan tiga solat Jumaat, satu demi satu, tanpa alasan yang tulus dan alasan yang sah. Sebaliknya dalam satu tradisi kata-kata itu bermaksud: "Allah memutar hati orang seperti itu ke hati munafik. "(Musnad Ahmad, Abu Daud, Nasa`i, Tirmidhi Ibn Majah Darimi, Hakim, Ibn Hibban, Bazzar, Tabarani di al-Kabir. Hadrat Jabir bin ' Abdullah mengatakan bahawa nabi berkata: "Dari hari ini hingga Kebangkitan, solat Jumaat adalah wajib bagi kamu, Allah tidak akan memberkati atau menetapkan keadaan orang yang meninggalkannya dengan tidak menghiraukan atau menganggapnya sebagai perkara biasa. Doa yang sedemikian tidak akan menjadi doa sama sekali, zakatnya tidak akan zakat sama sekali, hajinya tidak ada haji, puasanya tidak berpuasa, dan tidak ada kebaikan yang dilakukan olehnya akan baik, hingga dia bertaubat. Kemudian, bagi orang yang bertaubat, Allah Maha Pengampun. "(Ibn Majah, Bazzar). Tradisi lain, yang sangat dekat dengan maksud ini, telah disebutkan oleh Tabarani di Auset dari Ibn 'Umar, Furthemore ada banyak tradisi Hadrat 'Abdullah bin' Amr bin al-'As telah menceritakan bahawa Nabi berkata: 'Doa Jumaat adalah wajib bagi setiap orang yang mendengar panggilan itu . " (Abu Da'ud Daraqutni). Jabir bin 'Abdullah dan Abu Sa'id Khudri mengatakan bahawa dia berkata dalam suatu khutbah: "Ketahuilah bahawa Allah telah memerintahkan doa Jumaat sebagai kewajiban kamu (Baihaqi), tetapi Dia telah mengecualikan wanita, anak, hamba, Hadrat Hafsah telah melaporkan bahawa Nabi berkata: "Kehadiran di Solat Jumaat adalah wajib bagi setiap lelaki dewasa." (Nasa'i) Tradisi Hadrat Tariq bin Shihab mengandungi kata-kata nabi: "Doa Jemaah Jumaat adalah wajib bagi setiap muslim kecuali hamba, wanita, kanak-kanak dan orang sakit." (Abu Daud, Hakim). Dalam tradisi Hadrat Jabir bin 'Abdullah, kata-kata beliau adalah: "Jumaat Doa adalah wajib bagi orang yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir kecuali perempuan, atau pengembara, atau hamba, atau orang yang sakit. "(Daraqutni, Baihaqi) Oleh sebab itu, an dan Hadis, seluruh Ummah bersetuju bahawa doa Jemaah Jumaat adalah sifat wajib.
16 "Ini tidak bermakna bahawa selepas hari Jumaat berakhir, adalah wajib untuk mencari mata pencarian, tetapi ia hanya memberi izin. Seperti yang diperintahkan untuk menghentikan semua urusan duniawi sebaik sahaja panggilan dibuat untuk Doa, jadi maka dibenarkan setelah sembahyang selesai, orang boleh melupuskan dan menyambung semula atau mengejar pekerjaan atau perniagaan yang mereka sukai. Ini sama seperti larangan memburu dalam keadaan ihram, tetapi setelah ihram dimatikan, ada yang diberitahu untuk memburu (AI-Ma'idah: 2) Itu tidak bermakna seseorang mesti memburu, tetapi ia boleh memburu jika seseorang suka atau misalnya, dalam Surah An-Nisa ', berkahwin dengan lebih daripada satu isteri telah diberikan, berkata: "Berkahwin dua atau tiga atau empat wanita yang anda pilih. "Di sini, walaupun kata kerja adalah dalam suasana yang tidak penting, tidak ada yang mengambilnya dalam arti perintah. Ini memberi prinsip bahwa bentuk kata kerja yang tidak penting tidak selalu membayangkan kewajiban atau perintah itu kadang-kadang membayangkan kebenaran dan kadang-kadang bersenam pilihan atau keutamaan konteksnya menentukan di mana ia membayangkan perintah, di mana kebenaran dan di mana kelulusan Allah terhadap akta itu, dan bukannya perbuatan itu adalah wajib. Segera selepas ayat ini sendiri, ia telah berkata: "Dan ingatlah Allah banyak . "Di sini juga kata kerja adalah dalam suasana yang penting, tetapi jelasnya ia bermaksud menjalankan pilihan seseorang dan bukannya tugas atau paksaan.
Di sini, satu lagi perkara yang perlu disebutkan adalah bahawa walaupun di dalam Al-Qur'an Jumaat tidak diisytiharkan sebagai cuti umum seperti Sabat Yahudi dan Minggu Kristian, namun tidak ada yang boleh menafikan bahawa hari Jumaat adalah simbol masyarakat Islam tepatnya dalam cara sebagai hari Sabtu adalah Yahudi dan Ahad simbol Kristian. Dan jika mengisytiharkan sehari dalam seminggu cuti umum menjadi keperluan budaya, maka sama seperti orang-orang Yahudi secara semulajadi memilih hari Sabtu untuk itu dan orang Kristian hari Ahad, jadi seorang Muslim (jika dia mempunyai perasaan Islam) semestinya akan memilih hanya Jumaat untuk tujuan ini . Orang Kristian bahkan tidak teragak-agak untuk mengenakan Ahad mereka di beberapa negara lain di mana penduduk Kristian boleh diabaikan. Apabila orang Yahudi menubuhkan negeri mereka di Palestin, perkara pertama yang mereka lakukan ialah mengumumkan hari Sabtu sebagai cuti mingguan bukan hari Ahad. Dalam prepartitioned India satu perbezaan yang jelas antara India India dan negara-negara Islam adalah bahawa di satu bahagian negara Ahad diperhatikan sebagai cuti tertutup dan pada Jumaat yang lain. Walau bagaimanapun, di mana umat Islam kekurangan nilai-nilai Islam, mereka berpegang pada hari Ahad walaupun setelah mencapai kuasa berdaulat seperti yang kita lihat di Pakistan. Dalam kes baratisasi berlebihan hari ini digantikan oleh Ahad sebagai cuti mingguan seperti yang telah dilakukan oleh Mustafa Kamal di Turki.
17 "Ingatlah Allah banyak": "Janganlah lupa kepada Allah walaupun kamu berada di tempat lain, tetapi ingatlah Dia di bawah segala keadaan dan tetaplah menyadari Dia pada masa-masa yang dahsyat". (Untuk penjelasan, lihat EN 63 dari Surah Al-Ahzab)
18 Di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an, selepas memberikan arahan atau peringatan, atau kata-kata perintah yang berkuat kuasa: mungkin, anda mencapai kejayaan "atau" mungkin anda boleh menunjukkan belas kasihan "telah digunakan. Penggunaan 'mungkin' pada masa-masa seperti itu tidak bererti bahawa Allah, melarang Allah, menghiburkan keraguan, tetapi sebenarnya adalah gaya kerajaan yang dirujuk. Ia sama seperti tuannya yang baik yang memberi harapan kepada hamba-hambanya untuk terus melakukan yang terbaik supaya mereka dapat mencapai dan memenangi matlamat dan ganjaran yang dikehendaki, Ia mengandungi janji yang halus yang memenuhi hamba dengan harapan dan dia menjalankan tugas dan kewajibannya dengan semangat.
Oleh kerana Perintah yang berkaitan dengan doa jemaat Jumaat berakhir di sini, ia akan berguna untuk memberi penangguhan injunksi bahawa empat sekolah pemikiran undang-undang berasal dari Al-Qur'an, Hadih, tradisi para sahabat Nabi dan prinsip umum Islam.
Menurut pemikiran Hanafi, waktu untuk Doa Jumaat adalah sama seperti doa Zuhr. Doa Jumaat tidak dapat dipertahankan sebelum atau selepasnya. Perniagaan dan perdagangan dilarang dengan panggilan pertama kepada Doa dan tidak dengan panggilan kedua yang dibuat setelah Imam telah mengambil tempatnya di mimbar, kerana kata-kata Al-Qur'an dalam hal ini jelas dan jelas. Oleh itu, mana-mana panggilan dibuat untuk Doa Jumaat selepas penurunan matahari ketika waktu Doa bermula, orang-orang harus berhenti menjalankan usaha mendengarnya. Walau bagaimanapun, jika seseorang telah membuat tawaran pada masa itu, ia tidak akan menjadi terbatal, tetapi hanya akan menjadi dosa. Doa Jumaat tidak boleh diadakan dalam setiap penyelesaian tetapi hanya dalam Jami yang salah yang telah ditakrifkan sebagai bandar besar atau kota, di mana terdapat tempat-tempat pasar arka, pengaturan keselamatan yang memadai, dan yang memiliki jumlah penduduk yang cukup sehingga jika semua orang yang atasnya kehadiran pada Doa Jumaat adalah wajib, berkumpul bersama, mereka harus terlalu banyak untuk masjid utama untuk ditahan. Orang-orang yang tinggal di luar bandar perlu menawarkan Doa di bandar hanya jika panggilan kepada Doa sampai kepada mereka, atau jika mereka tinggal dalam jarak enam batu dari bandar. Doa tidak semestinya diadakan di masjid; ia juga boleh diadakan di lapangan terbuka dan juga di atas tanah yang berada di luar bandar tetapi sebahagian daripadanya. Doa Jumaat dapat berlaku hanya di tempat di mana setiap orang boleh datang untuk menghadiri tanpa sebarang halangan. Ia tidak akan sah jika ia diadakan di tempat yang terhad di mana setiap orang tidak dibenarkan menyertai tidak kira berapa ramai orang boleh berkumpul bersama. Untuk doa yang sah, sekurang-kurangnya ada tiga lelaki (menurut Imam Abu Hanifah di samping Imam, atau dua lelaki termasuk Imam (menurut Imam Abu Yusuf dan Mohammad), yang wajib menghadiri Doa Jumaat. Seseorang akan dikecualikan daripada Doa jika dia sedang dalam perjalanan, atau sangat sakit sehingga dia tidak boleh berjalan untuk menghadiri, atau cacat kedua-dua kaki, atau buta (tetapi menurut Imam Abu Yusuf dan Imam Muhammad, seorang orang buta akan dikecualikan daripada kewajipan Doa hanya sekiranya dia tidak menemui seorang lelaki yang boleh membawanya bersama untuk Doa), atau dia menemui bahaya untuk dia hidup dan menghormati, atau kerugian kewangan yang tidak tertanggung dari seorang yang zalim, atau sedang hujan lebat dan terdapat lumpur dan air hujan dalam perjalanan, atau ia adalah seorang tahanan, Bagi banduan dan orang kurang upaya, adalah tidak diingini bahawa mereka harus melakukan Doa Zuhr pada hari jumaat. Bagi mereka yang telah melewatkan hari Jumaat Doa adalah tidak diingini untuk melaksanakan Doa Zuhr secara kolektif, The sermo n adalah salah satu prasyarat dari Doa Jumaat yang berlaku, kerana Nabi (yang menjadi damai) tidak pernah melaksanakan Doa Jumaat tanpa Khotbah; Khotbah semestinya mendahului doa, dan harus ada dua khotbah. Dari saat Imam menginjak mimbar untuk khutbah, setiap jenis ucapan menjadi larangan sehingga dia menamatkannya; tiada doa boleh dilakukan semasa itu, sama ada seseorang boleh mendengar Imam di tempat tempat duduk atau tidak. (Hedayah, Al-Fath ul-Qadir, al-Jassas: Ahkam al-Qur'an, AI-Fiqh alai-Madhahib al-Arb'ah, 'Umdat al-Qari).
Menurut Shafe'is waktu Doa Jumaat adalah sama dengan Doa Zuhr. Perdagangan dan perniagaan menjadi dilarang dan mempercepatkan kenangan Allah menjadi wajib dari saat panggilan kedua kedengaran, yaitu panggilan yang dibunyikan setelah Imam telah mengambil tempatnya di mimbar. Walau bagaimanapun, jika Seseorang menjalankan transaksi pada masa ini, ia tidak menjadi terbatal. Doa Jumaat boleh diadakan dalam setiap penyelesaian seperti di kalangan penduduk tetap di mana terdapat 40 orang lelaki yang bertanggungjawab melakukan Doa. Kehadiran di Solat Jumaat adalah wajib bagi orang-orang pinggir bandar yang panggilannya boleh sampai pada perkhidmatan Jumaat harus diadakan dalam batas-batas penyelesaian, tetapi tidak semestinya diadakan di masjid. Oleh itu, ia tidak wajib bagi orang-orang nomad yang tinggal di khemah-khemah, di padang pasir. Untuk Doa yang sah, sekurang-kurangnya ada 40 orang lelaki termasuk Imam di dalam jemaah yang menjadi penyembah doa. Seseorang akan dikecualikan dari Doa jika dia dalam perjalanan, atau bercadang untuk tinggal di tempat selama empat atau kurang dari empat hari dengan syarat perjalanan itu sah, atau dia sudah tua atau sakit dan tidak boleh pergi untuk menghadiri Doa bahkan dengan kenderaan, atau buta dan tidak menemui seorang lelaki. yang boleh membawanya bersama untuk Doa, atau menangkap bahaya untuk mengangkat atau harta atau kehormatan, atau adalah seorang tahanan dengan syarat bahawa penjara ini tidak disebabkan oleh kejahatannya sendiri. Harus ada dua khutbah sebelum Doa.Walaupun menurut Sunnah duduk diam selama khotbah, namun ucapan tidak dilarang. Bagi orang yang duduk dekat dengan Imam agar dia dapat mendengar khutbah, ucapan tidak disetujui, tetapi dia boleh membalas ucapannya, dan boleh membaca solat dengan kuat pada Rasulullah saw apabila dia mendengarnya nama yang disebutkan. (Mughni al-Muhtaj Al-Fiqh alal-Madhahib al-Arb'ah).
Menurut Malikis, waktu Doa Jumaat bermula dari penurunan matahari dan bertahan hingga waktu itu di malam hari bahawa Khotbah dan Doa dapat diselesaikan sebelum matahari terbenam. Transaksi perniagaan menjadi dilarang dan mempercepatkan menjadi wajib dengan panggilan kedua. Jika transaksi berlaku selepas itu, ia akan menjadi tidak sah dan berdosa. Doa Jumaat dapat diadakan di tempat pemukiman, penduduknya tinggal di rumah-rumah tetap dan tidak bermigrasi di musim panas atau musim dingin, dan keperluan dan keperluannya dipenuhi di tempat-tempat yang sama, dan siapa yang dapat mempertahankan diri mereka atas dasar mereka kekuatan. Di tempat kediaman sementara, Doa Jumaat tidak dapat ditegakkan walaupun ramai orang mungkin tinggal di sana dan tinggal lama. Kehadiran pada Doa adalah wajib bagi orang-orang yang tinggal di dalamnya - tiga batu dari tempat pemukiman di mana Doa diadakan. Doa boleh diadakan hanya di masjid, yang berada di dalam penempatan atau bersebelahan, dan bangunan yang tidak kalah dengan rumah-rumah penduduk umum di tempat itu. Sesetengah Malikis juga telah mengenakan syarat bahawa masjid harus dibumbui, dan pengaturan untuk menawarkan Doa kolektif sebanyak lima kali sehari juga harus ada di dalamnya. Walau bagaimanapun, pandangan yang lebih baik dari Malikis adalah bahawa untuk Doa itu sah, masjid yang menjadi bumbung adalah tiada prasyarat. Doa Jumaat juga boleh diadakan di masjid yang telah dibina hanya untuk Doa Jumaat dan tidak ada pengaturan di dalamnya untuk doa lima kali sehari. Untuk Doa yang sah ada sekurang-kurangnya ada 12 lelaki lain, selain dari Imam, dalam jemaah yang menyusul doa Jumaat. Seseorang akan dikecualikan daripadanya jika dia dalam perjalanan, atau bercadang untuk tinggal selama Kurang dari empat hari di tempat semasa perjalanan, atau sangat sakit bahawa dia tidak boleh datang ke masjid, atau mempunyai ibu atau ayah yang sakit, atau isteri, atau anak, atau dia sedang menyusui orang asing yang tidak mempunyai orang lain untuk menyusuinya, atau mempunyai saudara dekat yang sakit parah, atau pada kematian, atau menangkap kerugian yang tidak tertanggung kepada harta benda, atau bahaya terhadapnya kehidupan atau kehormatan, atau bersembunyi dari rasa takut penjara, atau hukuman, dengan syarat dia adalah orang yang dianiaya dan ditindas, atau hujan lebat dan ada air hujan dan air hujan dalam perjalanan, atau cuaca menindas akibat panas berlebihan atau sejuk. Doa harus didahului oleh dua khotbah; begitu banyak supaya jika Khotbah diberikan setelah Doa, Doa harus diulang, dan Khotbah mestilah dihantar ke dalam masjid. Ia dilarang untuk menawarkan Doa secara sukarela setelah Imam telah melangkah ke arah mimbar, tanah untuk bercakap ketika Khotbah telah bermula, walaupun seseorang itu tidak mendengarnya. Akan tetapi, jika Imam mengabadikan perkara-perkara yang tidak bermakna dan tidak masuk akal dalam Khotbah, atau menggunakan bahasa kasar untuk orang yang tidak layak, atau mula memuji, orang yang kepadanya pujian tidak sah, atau mula membaca sesuatu yang tidak berkaitan dengan Khotbah, rakyat berhak untuk membantah. Lebih jauh lagi, ia adalah benar bahawa doa dibuat dalam Khotbah untuk pemerintah temporal, kecuali Imam menangkap bahaya terhadap hidupnya. Imam mesti semestinya menjadi orang yang sama yang mengetuai doa; jika orang lain daripada yang memberi Khutbah mendahului Doa itu akan menjadi tidak sah. (Hashiyah ad-Dusuqi ila-sh-Sharh al-Kabir, 'Ibn' Arabi, .4hkam al-Qur an; Al-Fiqh alal-Madhahib al-'Arb ah).
Menurut Hanbalis, waktu Doa Jumaat bermula apabila matahari telah bangkit tentang panjang lembing tinggi dan bertahan hingga awal 'Waktu Doa Asr pada waktu petang, tetapi melaksanakan Doa sebelum matahari terbit hanya diperbolehkan tetapi setelah ia wajib dan patut. Transaksi perniagaan menjadi terlarang dan mempercepatkan Doa menjadi wajib dengan panggilan kedua, Transaksi yang dikontrakkan selepas ia tidak berlaku dalam undang-undang.Doa itu hanya boleh diadakan di tempat di mana 40 lelaki di mana Doa Jumaat adalah penyandang tetap dalam rumah (dan tidak di dalam khemah) dan bukan ahli keluarga nomad. Untuk tujuan ini, ia tidak akan membuat apa-apa perbezaan jika rumah-rumah penyelesaian atau bahagian yang berlainan itu bertaburan atau padat; jika kombinasi mereka dipanggil oleh satu nama, ia akan menjadi satu penyelesaian walaupun bahagiannya berbeza-beza batu.Kehadiran pada Doa adalah wajib bagi orang-orang yang tinggal dalam jarak tiga mil dari penyelesaian. Jemaah hendaklah terdiri daripada 40 lelaki termasuk Imam. Doa tidak semestinya dilakukan di masjid; ia boleh dilakukan secara terbuka juga. Seseorang akan dikecualikan daripadanya jika dia dalam perjalanan dan berhasrat untuk tinggal di tempat penyelesaian selama empat atau kurang dari empat hari, atau sangat sakit sehingga dia tidak boleh datang ke masjid bahkan dengan pengangkutan, atau buta kecuali dia boleh meraba-raba perjalanan ke masjid; (tidak wajib bagi orang buta datang untuk Doa dengan bantuan orang lain), atau dia dicegah oleh cuaca yang melampau atau hujan lebat atau air hujan dan air hujan, atau dia bersembunyi untuk melarikan diri dari penganiayaan atau menangkap bahaya kepada kehidupan atau penghormatan, atau takut kehilangan kewangan yang tidak tertahankan, Doa harus didahului oleh dua khotbah. Orang yang duduk begitu dekat dengan Imam yang dapat mendengarnya, adalah ucapan yang haram; Walau bagaimanapun, orang yang duduk jauh, yang tidak dapat mendengar Khutbah, boleh bercakap. Orang-orang terpaksa duduk diam semasa Khotbah sama ada orang yang menyampaikan khutbah adalah lelaki adil atau lelaki yang tidak adil. Sekiranya Eid jatuh pada hari Jumaat, orang yang telah melakukan Sembahyang Eid akan dikecualikan dari Doa Jumaat. Dalam hal ini, sudut pandang Hanbalis adalah berbeza daripada tiga Imam lain. (Ghayat al-Muntaha; AI-Fiqh alal-Madhahib al-Arb ah),
Semua ahli undang-undang telah bersetuju bahawa jika orang yang atasnya Doa Jumaat tidak hadir, bergabung dalam Doa, doa-Nya akan berlaku, dan dia akan dibebaskan dari Doa Zuhr.
19 Ini adalah kejadian yang mana arahan-arahan yang berkaitan dengan doa Jemaat Jumaat telah diajukan dalam ayat-ayat sebelumnya. Naratifnya yang berkaitan dengan koleksi Hadis, atas kuasa Hadrat Jabir bin 'Abdullah, Hadrat' Abdullah bin Abbas, Hadrat Abu Hurairah, Hadrat Abu Malik, dan Hasan Basri, Zaid, Qatadah dan Muqatil bin Hayyan adalah seperti berikut : Sebuah karavan perdagangan dari Syria tiba di Madinah pada waktu Doa Jumaat dan orang-orangnya mula bermain gendang mereka untuk mengumumkan kedatangan mereka. Nabi saw yang ketika itu sedang menyampaikan khutbah, Mendengar dram orang-orang dalam jemaah menjadi tidak sabar dan bergegas menuju Baqi di mana kafilah telah dihentikan, kecuali untuk 12 orang lelaki. Tradisi yang paling tulen dalam naratif ini ialah Hadrat Jabir bin 'Abdullah, yang berkaitan dengan Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Abu' Uwanah, 'Abd bin Humaid, Abu Ya'la dan lain-lain melalui saluran yang boleh dipercayai. Satu-satunya kepelbagaian adalah bahawa dalam beberapa tradisi dinyatakan bahawa insiden berlaku ketika Doa sedang berjalan; di pihak lain bahawa ia berlaku ketika nabi menyampaikan khutbah. Walau bagaimanapun, apa yang kelihatan betul apabila tradisi Hadrat Jabir dan orang lain dibaca bersama ialah ia berlaku semasa Khutbah. Di mana Hadrat Jabir mengatakan bahawa ia berlaku semasa Doa Jumaat, dia sebenarnya telah menggunakan perkataan Doa Jumaat untuk gabungan Khotbah dan Doa. Menurut tradisi Hadrat 'Abdullah bin' Abbas, tujuh wanita kekal di belakang dengan 12 lelaki. (Ibn Marduyah). Qatadah mengatakan bahawa seorang wanita kekal dengan 12 lelaki, (lbn Jarir, Ibn Abi Hatim). Mengikut tradisi Daraqutni 40 orang berpura-pura, dari `Abd bin Humaid 7 individu dan Farra 8 individu. Tetapi semua ini adalah tradisi yang lemah. Tradisi Qatadah yang memecah perkara yang berlaku tiga kali juga lemah. (Ibn Jarir) Tradisi asli dalam hal ini adalah Hadrat Jabir, yang menurutnya jumlah orang yang tinggal di belakang dinyatakan sebagai 12. Selain dari satu tradisi Qatadah, semua tradisi sahabat-sahabat yang lain dan pengikutnya bersetuju bahawa ini berlaku sekali sahaja. Apabila membaca bersama-sama tradisi yang berbeza tentang mereka yang tinggal di belakang menunjukkan bahawa mereka termasuk Hadrat Abu Bakr, Hadrat 'Umar, Hadrat' Uthman, Hadrat 'AIi, Hadrat' Abdullah bin Mas'ud, Hadrat 'Ammar bin Yasir, Hadrat Salim (hamba Hudhaifah ) dan Hadrat Jabir bin 'Abdullah. Tradisi yang berkaitan dengan Hafiz Abu Ya`la dari Hadrat Jabir bin 'Abdullah mengatakan bahawa ketika orang-orang bergegas seperti itu dan hanya 12 Sahabat yang tertinggal, Nabi berkata kepada mereka, "Dengan Dia yang tangannya adalah hidupku, jika semua kamu telah pergi, dan tidak ada yang tinggal di belakang, lembah ini akan meluap api. "Tema yang menyerupai ini telah dikutip oleh Ibnu Marduyah dari Hadrat 'Abdullah bin Abbas dan oleh Ibn Jarir dari Qatadah.
Para ilmuan Syiah telah menggunakan insiden ini juga untuk mengejek dan mencari kesalahan dengan para sahabat. Mereka mengatakan bahawa meninggalkan Khotbah dan Doa dengan sebilangan besar Sahabat demi keuntungan duniawi dan hiburan adalah bukti bahawa mereka lebih suka dunia ke akhirat. Tetapi ini adalah satu bantahan yang tidak kena yang boleh dibangkitkan hanya jika seseorang menyimpan mata yang tertutup kepada realiti. Sebenarnya insiden ini berlaku sejurus selepas perpindahan itu. Pada masa itu, dalam satu tangan, latihan kolektif para sahabat berada di peringkat awal, dan di sisi lain, orang kafir Makkah telah menundukkan orang-orang Madinah untuk sekatan ekonomi yang ketat kerana keperluan keperluan angkat menjadi langka di bandar. Hadrat Hasan Basri mengatakan bahawa orang-orang pada waktu itu kelaparan dan harga telah meningkat secara luar biasa. (Ibn Jarir). Di bawah keadaan sedemikian ketika sebuah karavan perdagangan tiba, orang-orang bergegas untuk membeli barang-barang keperluan sehari-hari agar tidak dijual sebelum Doa selesai. Ini adalah kelemahan dan kesilapan yang menjadi tiba-tiba nyata kerana latihan yang tidak mencukupi dan keterukan keadaan. Tetapi sesiapa yang melihat pengorbanan yang dibuat oleh sahabat-sahabat untuk tujuan Islam selepas itu dan melihat apa taqwah dan keadilan yang mereka tampilkan dalam perkara ibadah dan dedikasi dan urusan tidak akan pernah berani menentang mereka tuduhan bahawa mereka lebih suka dunia ke akhirat melainkan dia Dia sendiri menanggung kebencian terhadap para sahabat.
Bagaimanapun, sama seperti insiden ini tidak menyokong pengkritik dari Canpanions of the Prophet, maka ia juga tidak menyokong gagasan orang-orang yang menghargai gagasan-gagasan yang dibesar-besarkan tentang mereka dan mendakwa bahawa mereka tidak pernah melakukan kesalahan, atau jika mereka melakukan beberapa , ia tidak sepatutnya disebutkan, kerana menyebut kesalahan mereka dan 'memanggilnya sebagai kesilapan adalah menghina dan mengurangkan rasa hormat dan menghormati seseorang, dan sebutannya bertentangan dengan ayat-ayat Al-Qur'an dan Hadis, yang menyatakan bahawa Para sahabat arc orang-orang kegemaran Allah dan telah diampuni semua kesalahan dan kesilapan mereka. AlI ini adalah keterlaluan yang mana tidak ada dasar dalam Al-Qur'an dan dia, Hadis. Di sini, semua orang dapat melihat sendiri bahawa Allah sendiri telah menyebut kesilapan yang telah dilakukan oleh sebilangan besar Sahabat, dalam Kitab yang akan dibaca oleh seluruh Ummah hingga Kebangkitan, dan dalam Buku yang sama yang membicarakan mereka telah diampuni dan dipilih sebagai umat Allah. Kemudian dalam kitab Hadis dan Komentar juga butiran kesilapan ini telah diterangkan oleh semua ulama, dari para Sahabat kepada para ulama utama di kalangan pengikut Sunnah. Adakah ini bermakna bahawa Allah telah membuat sebutan ini untuk menghancurkan penghormatan untuk para sahabat yang sama yang menghormati dan menghargai Dia yang ingin menanamkan dalam hati kita? Dan adakah itu bermakna para Sahabat dan para pengikutnya dan ahli-ahli tradisi dan pengulas telah menyebut butir-butir mengenai insiden ini kerana mereka tidak menyedari aspek agama tentang perkara yang menunjukkan dan menggambarkan orang-orang zealot itu? Dan mempunyai orang-orang yang membaca Surah AI-Jumu 'ah dan mengkaji ulasannya benar-benar kehilangan penghormatan dan penghargaan bagi para sahabat dari hati mereka? Jika jawapan kepada setiap soalan ini adalah negatif, dan ia pasti negatif, maka semua idea dan idea yang dibesar-besarkan ini, yang mana sesetengah orang menyatakan dan menunjukkan berkenaan dengan penghormatan para Sahabat Nabi, busur yang salah.
Sebenarnya adalah bahawa Sahabat Nabi tidak adalah makhluk-makhluk supernormal: mereka hanya manusia yang dilahirkan di dunia ini. Apa pun yang mereka capai, mereka memperoleh melalui latihan yang berterusan yang disampaikan oleh Nabi saw (yang menjadi damai Allah) selama bertahun-tahun. Kaedah latihan ini seperti yang kita pelajari dari Al-Qur'an dan Hadis adalah; Apabila ada kelemahan di dalamnya, Allah dan Rasul-Nya menjadi perhatian segera, dan program pendidikan dan latihan ditubuhkan untuk mengatasi dan menghapuskannya. Dalam hal Doa Jumaat ini, kita melihat bahawa ketika peristiwa karavan perdagangan terjadi, Allah menurunkan ayat ini ayat-ayat Surah AI-Jumu'ah untuk memberi amaran dan mengajarkan etika Jemaat Jumaat. Bersama-sama dengan ini Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) mengagumkan orang-orang pentingnya sifat wajib Perkhidmatan secara berterusan dalam Khotbah-Nya seperti yang dijelaskan dalam EN 15 di atas. Semua arahan ini terdapat dalam Hadis dalam perkataan yang jelas. Hadrat Abu Sa'id Khudri mengatakan bahawa nabi berkata: "Setiap muslim mesti mandi penuh pada hari Jumaat, harus membersihkan giginya, memakai pakaian yang terbaik, dan gunakan minyak wangi jika mungkin." (Musnad Ahmad Bukhari, Muslim, Abu Da'ud, Nasa'i). Hadrat Salman Farsi mengatakan bahawa nabi berkata: "Orang Islam yang mandi pada hari Jumaat, membersihkan dan memurnikan dirinya sejauh mungkin, menggunakan minyak untuk rambutnya, atau menggunakan minyak wangi jika ada, dan datang ke masjid dan mengambil tempatnya tanpa Kemudian orang-orang yang mengganggu orang lain, kemudian menawarkan doa (sukarela) yang ditakdirkan oleh Allah untuknya, kemudian mendengar dengan senyap ketika Imam berbicara, dia akan mendapat dosa dan kesilapan yang dilakukan sejak Jumaat lalu. "(Bukhari, Musnad Ahmad). Tradisi yang mengandungi tema yang sama telah dilaporkan oleh Hadrat Abu Ayub An'ati, Hadrat Abu Hurairah dan Hadrat Nubaishat alHudhali juga dari nabi. (Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidhi Tabarani). Hadrat 'Abdullah bin' Abbas mengatakan bahawa nabi berkata: "Orang yang berbicara ketika Imam menyampaikan khutbah, adalah seperti keledai yang berisi buku, dan orang yang mengatakan kepadanya untuk diam juga telah memberikan doa doa sendiri (Musnad Ahmad Hadrat Abu Huraira ') berkata bahawa nabi berkata: "Jika pada hari Jumaat ketika khutbah kamu berkata kepada seseorang,' diamlah ', kamu juga melakukan perbuatan salah." (Bukhari, Muslim, Nasa'i, Tirmidhi, Abu Daud) Tradisi yang mirip dengan ini telah dikaitkan oleh Imam Ahmad Abu Daud dan Tabarani dari Hadrat `Ali dan Hadrat Abu ad-Darda '. Kepada orang yang menyampaikan khutbah itu juga Nabi mengarahkan supaya dia tidak menyampaikan khutbah panjang untuk mencuba kesabaran orang-orang. Amalannya pada hari Jumaat adalah bahawa dia memberikan Sumbangan pendek dan Doa pendek Ied Hadrat Jabir bin Samurah mengatakan bahawa Nabi tidak akan memberikan khutbah panjang: dia selalu sangat singkat. (Abu Da'ud) Hadrat 'Abdullah bin Abi Aufa berkata: "Khotbah Nabi Sudah menjadi lebih pendek dari doa, dan doa sedikit lebih lama daripada khutbah. "(Nasa'i), Menurut Hadrat Ammar bin Yasir, nabi berkata:" Perpanjangan doa dan kekurangan khutbah adalah satu tanda bahawa Imam mempunyai pandangan mendalam dalam agama "(Musnad Ahmad, Muslim Hampir tema yang sama mempunyai hubungan Bazzar dari Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud. Semua ini menunjukkan bagaimana nabi mengajarkan kepada orang-orang etika perkhidmatan Jemaat Jumaat sehingga ia bermula dengan cara yang unik yang tidak diketahui dalam ibadat jemaah mana-mana orang lain di dunia.
20 Kalimat ini dengan sendirinya menunjukkan sifat kesalahan yang dilakukan oleh para sahabat. Allah melarang, jika ia disebabkan oleh kelemahan iman, atau kerana memberikan keutamaan dunia ke atas akhirat, kemurkaan dan ketidakadilan dan teguran Allah akan menjadi lebih teruk. Tetapi kerana tidak ada kelemahan sedemikian, dan apa sahaja yang berlaku hanya kerana latihan yang tidak mencukupi, Allah mengajarkan orang-orang akal ala Jemaat Jumaat, lalu, setelah menunjukkan kesilapan itu, menjanjikan mereka bahawa pahala yang mereka akan dapatkan dengan Allah untuk mendengar untuk Khutbah dan melaksanakan Doa akan lebih besar daripada keuntungan dan hiburan duniawi.
21 Maksudnya, "Allah adalah yang terbaik dari semua penyedia yang menjadi alat penyediaan makanan di dunia, walaupun hanya metafora." Kalimat-kalimat seperti ini telah berlaku di beberapa tempat di dalam Al-Quran, Di beberapa tempat Allah telah disebut "Yang Terbaik Pencipta," pada yang lain "Yang Terbaik dari Penguasa", "Yang Terbaik Raja", " yang menunjukkan rahmat ", atau" yang terbaik dari Pembantu ". Di semua tempat-tempat ini rujukan menyediakan, mencipta, memaafkan, menunjukkan belas kasihan dan menawarkan pertolongan kepada makhluk itu adalah metafora, dan kepada Allah yang nyata. Ini bermakna bahawa Allah adalah Penyedia, Pencipta, Pengampun, Pembantu dan Pemberi Rahmat yang terbaik dari semua orang yang nampak memberikan upah dan rezeki kepada mereka, atau yang kelihatannya membuat sesuatu dengan kemahiran dan mutu kerja mereka, atau yang tampaknya mengampuni kesalahan orang lain, atau menunjukkan rahmat dan membantu orang lain di dunia ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top