Khamis, 22 Februari 2018

63. Surah Al Munafiqoon

0 Comments

63. Surah Al Munafiqoon (The Hypocrites)

Statistik

Juz 28 – 58.AlMujadila 1.- 63.AlMunafiqoon 1-11 – 66.AtTahrim 12


Ibrah


Nama

Surah mengambil namanya dari kalimat Idha jaa kal-munafiquna dari ayat 1.  
[QS63:1] CQ(63:1:3) KK(63:1:3)
Ini adalah nama Surah serta tajuk perkaranya, kerana di dalamnya kajian telah dibuat tentang kelakuan dan sikap orang-orang munafik diri sendiri.

Tempoh Wahyu

Seperti yang akan kita jelaskan di bawah ini Surah diturunkan sama ada semasa perjalanan kembali Rasulullah dari kempennya terhadap Bani al-Mustaliq, atau sejurus selepas kedatangannya kembali ke Madinah, dan kita telah menegaskan dengan hujah dan penyelidikan dalam Pengenalan kepada Surah An- Nur bahawa kempen terhadap Bani al-Mustaliq telah berlaku di Sha'ban AH 6: Oleh itu, tarikh wahyu Surah ini ditentukan dengan tepat.

Latar belakang sejarah

Sebelum kita menyebut kejadian tertentu yang mana Surah ini diturunkan, kita perlu melihat riwayat orang-orang munafik Madinah, kerana peristiwa yang berlaku pada kesempatan ini bukanlah suatu kejadian yang berlaku tetapi mempunyai satu siri peristiwa di belakangnya, yang akhirnya menyebabkannya.
Sebelum pergeseran Nabi Muhammad ke Madinah, puak-puak Aus dan Khazraj, yang bosan dengan persaingan salingan dan peperangan sivil mereka, hampir menyepakati kepimpinan seorang lelaki dan sedang membuat persediaan untuk memahkotainya raja mereka. Ini adalah Abdullah bin Ubayy bin Salul, ketua Khazraj. Muhammad bin Ishaq telah menyatakan bahawa di antara orang-orang Khazraj kewibawaannya tidak pernah ditandingi dan tidak pernah mempunyai Aus dan Khazraj bergabung dengan seorang lelaki sebelum ini. (Ibn Hisham, jilid II, ms 234)
Begitu keadaan ketika suara Islam mencapai Madinah dan orang berpengaruh kedua-dua puak itu mula menjadi umat Islam. Apabila sebelum Imigresen, jemputan telah diperluaskan kepada Nabi Muhammad saw ke Madinah, Hadrat Abbas bin Ubadah bin Nadlah Ansari ingin menangguhkan jemputan ini atas alasan Abdullah bin Ubayy juga boleh menyertai perisytiharan kesetiaan dan jemputan kepada nabi, sehingga Madinah mungkin menjadi pusat Islam dengan persetujuan umum. Tetapi delegasi yang tiba di Makkah untuk mengisytiharkan kesetiaan mereka tidak memberikan apa-apa kepentingan kepada cadangan Abbas bin Ubadah, dan a11 anggotanya, yang termasuk 75 orang dari kedua suku, telah bersedia untuk menjemput Nabi dalam menghadapi setiap bahaya. (lbn Hisham, jilid II, P. 89). Kami telah memberikan butiran peristiwa ini dalam Pengenalan kepada Surah Al-Anfal.
Kemudian, ketika Nabi tiba di Madinah, Islam telah sangat menembusi setiap rumah kaum Ansar yang Abdullah bin Ubayy menjadi tidak berdaya dan tidak melihat cara lain untuk menyelamatkan kepimpinannya daripada menjadi seorang Muslim sendiri. Oleh itu, beliau memasuki Islam bersama dengan pengikutnya dari kalangan ketua dan pemimpin kedua-dua suku walaupun hati mereka terbakar dengan kemarahan dari dalam. Ibn Ubayy khususnya dipenuhi dengan kesedihan, kerana Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) telah merampasnya dari kerajaannya. Selama bertahun-tahun kepercayaan dan munafiknya yang menyebarkan kerajaannya dinyatakan dengan cara yang berbeza.Di satu pihak, ketika pada hari Jumaat Nabi saw bersabda untuk menyampaikan khutbah, Abdullah bin Ubayy akan berdiri dan berkata, "Hai kaumku, Rasulullah ada di antara kamu, oleh siapa Allah telah memberi penghormatan kepada anda, oleh itu, anda harus menyokongnya dan mendengar apa yang dia katakan dan patuh kepadanya. " (Ibn Hisham, jilid III, ms 111). Di sisi lain, kepura-puraannya didedahkan hari demi hari dan orang Islam sejati menyedari bahawa dia dan pengikutnya menimbulkan kebencian besar terhadap Islam, nabi dan umat Islam.
Sebaik sahaja Nabi saw sedang berjalan, Abdullah bin Ubayy bercakap dengannya dengan kata-kata kasar. Apabila Nabi mengadu kepada Hadrat Sa'd bin Ubadah; dia berkata: "Wahai Rasulullah, janganlah susah padanya, sebab ketika Allah mengutus kamu kepada kami, kami membuat jubah untuk memahkotanya, dan, oleh Allah, dia menganggap engkau telah merampasnya dari kerajaannya." (Ibn Hisham vol: II, ms 237-238).
Selepas Pertempuran Badr ketika Nabi (yang menjadi damai Allah) menyerang suku Bani Qainuqa Yahudi ketika mereka melanggar perjanjian dan tidak memberontak, lelaki ini berdiri untuk menyokong mereka, dan memegang nabi dengan perisai , berkata: "700 pejuang ini telah membantu dan melindungi saya daripada setiap musuh, adakah anda akan memotongnya pada suatu pagi? Oleh Tuhan, saya tidak akan meninggalkan kamu sehingga kamu memaafkan pelanggan saya." (Ibn Hisham, jilid III, ms 5l- 52).
Pada kesempatan Pertempuran Uhud lelaki ini melakukan pengkhianatan terbuka dan menarik diri dari medan perang dengan 300 sahabatnya. Orang harus perhatikan bahawa pada saat ini kritikal apabila dia bertindak, Quraish telah berarak ke Madinah dengan 3,000 tentera dan nabi telah keluar dengan hanya 1,000 orang untuk menentang mereka. Daripada 1,000 orang munafik ini berpecah dengan 300 lelaki dan nabi itu ditinggalkan dengan hanya 700 lelaki untuk menampung 3,000 askar musuh di lapangan.
Selepas kejadian ini, kaum muslimin Madinah yang biasa menyedari sepenuhnya bahawa dia pastinya seorang munafik dan para sahabatnya juga ditemui yang bersekutu dengan kemunafikan. Itulah sebabnya pada Jumaat pertama, selepas Pertempuran Uhud, lelaki ini berdiri seperti biasa untuk membuat ucapan di hadapan Khutbah Nabi, orang-orang itu menarik pakaiannya, sambil berkata "Duduklah kamu tidak layak untuk mengatakan demikian perkara-perkara. " Itulah peristiwa pertama di Madinah apabila lelaki ini dihina secara terbuka. Setelah itu dia begitu penuh dengan kemarahan sehingga ia meninggalkan masjid melompat ke atas kepala rakyat. Di pintu masjid, beberapa orang Ansar berkata kepadanya, "Apa yang kamu lakukan? Kembalilah dan mintalah kepada Nabi saw untuk berdoa untuk pengampunanmu." Dia menjawab "Saya tidak mahu dia berdoa untuk pengampunan saya." (Ibn Hisham, jilid III, ms 111).
Kemudian di AH 4 Pertempuran Bani an-Nadir berlangsung. Pada kesempatan ini dia dan sahabatnya menyokong musuh Islam lebih terbuka. Di satu pihak, Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan sahabat-sahabatnya yang bersungguh-sungguh bersedia untuk berperang melawan musuh mereka, orang Yahudi, dan yang lain, orang-orang munafik itu diam-diam menghantar mesej kepada orang-orang Yahudi untuk: tegas kami bersama anda: jika anda diserang, kami akan membantu anda, dan jika anda diusir, kami juga akan keluar bersama anda. " Rahsia kejam ini telah didedahkan oleh Allah sendiri, seperti yang dijelaskan dalam Surah Al-Hashr: 11-17 di atas.
Tetapi walaupun begitu terdedah dengan alasan kenapa Rasulullah (yang menjadi damai Allah) masih memperlakukannya dengan nikmat adalah bahawa dia mempunyai sekumpulan besar orang munafik di belakangnya. Ramai ketua kedua-dua Aus dan Khazraj adalah penyokongnya. Sekurang-kurangnya sepertiga dari penduduk Madinah terdiri daripada para sahabatnya, seperti yang terwujud ketika Pertempuran Uhud. Di bawah keadaan sedemikian, ia tidak berhemat untuk berperang dengan musuh-musuh dalaman yang digabungkan dengan musuh luaran. Atas sebab ini, walaupun menyedari sepenuhnya kepura-puraan mereka, Nabi Suci terus berhadapan dengan mereka berdasarkan kepercayaan mereka yang jelas untuk masa yang lama. Sebaliknya, orang-orang ini juga tidak memiliki kekuatan mahupun keberanian untuk melawan orang-orang beriman secara terang-terangan sebagai orang kafir, atau untuk bergabung dengan seorang penceroboh dan menghadapi mereka di medan perang. Rupa-rupanya mereka adalah tangan yang kuat tetapi dalam batin mereka mempunyai kelemahan yang Allah telah jelas digambarkan dalam Surah Al-Hashr: 12-14. Oleh itu; mereka menganggap bahawa kebajikan mereka hanya berbaring sebagai Muslim. Mereka datang ke masjid, menunaikan solat menyerahkan zakat , dan akan membuat dakwaan lisan yang tinggi terhadap iman, yang umat Islam tidak pernah merasakan perlu dilakukan. Mereka akan menawarkan seribu alasan untuk setiap tindakan munafik mereka yang mana mereka akan cuba menipu seniman mereka, Ansar, untuk mempercayai bahawa mereka berada bersama mereka. Dengan reka bentuk ini, mereka bukan sahaja menyelamatkan diri dari keburukan yang secara semula jadi boleh terakru jika mereka memisahkan diri daripada persaudaraan Ansar, tetapi juga memanfaatkan peluang untuk membuat kerosakan yang tersedia untuk mereka sebagai anggota persaudaraan Muslim.
Ini adalah sebab-sebab yang membolehkan Abdullah bin Ubayy dan orang munafik berfikir untuk mendapatkan peluang untuk mengiringi Nabi saw yang dalam perjuangannya menentang Bani al-Mustaliq, dan pada masa yang sama mereka merekayasa dua kejahatan yang besar yang boleh menghancurkan Perpaduan umat Islam. Walau bagaimanapun, berdasarkan latihan yang indah dalam disiplin yang dilakukan oleh Muslim; telah menerima melalui pengajaran suci Al-Quran dan persahabatan Nabi (yang menjadi damai) kedua kerosakan telah dihentikan pada waktunya, dan orang-orang munafik sendiri dihina. Salah satu daripada ini adalah kejahatan yang telah disebutkan di Surah An-Nur di atas, dan yang lain yang telah disebutkan dalam Surah ini.
Insiden ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Ahmad, Nasai, Tirmidhi, Baihaqi, Tabari, Ibn Marduyah, Abdur Razzaq, bin Jarir Tabari, Ibn Sa'd dan Muhammad bin Ishaq melalui banyak saluran yang boleh dipercayai. Dalam beberapa tradisi ekspedisi di mana ia berlaku tidak dinamakan, dan di lain-lain ia telah dihubungkan dengan Pertempuran Tabuk. Tetapi pihak berkuasa atas pertempuran yang diperjuangkan oleh Nabi dan sejarah telah dipersetujui bahwa insiden ini terjadi pada kesempatan kampanye melawan Bani al-Mustaliq. Berikut ini seolah-olah dia cerita sebenar apabila semua tradisi dibaca bersama.
Apabila selepas menghancurkan kuasa Bani al-Mustaliq, tentera Islam telah berhenti di penempatan di telaga al Muraisi. Tiba-tiba timbul perselisihan antara dua lelaki dengan mengambil air dari telaga; Salah satunya ialah Jehjah bin Masud Ghifari, seorang hamba Hadrat Umar yang dilantik untuk memimpin kudanya. Yang lain ialah Sinan bin Wabar al-Juhani, yang suku adalah sekutu puak Khazraj. Kata-kata kasar antara mereka membawa kepada pertempuran dan Jehjah menendang Sinan, yang Ansar, berdasarkan tradisi Yamanite kuno mereka, dianggap sebagai penghinaan dan kehinaan. Pada Sinan ini, orang-orang Ansar dan Jehjah yang meminta bantuan. Mendengar tentang pergaduhan Ibn Ubayy mula menghasut dan memanggil lelaki Aus dan Khazraj untuk keluar dan membantu sekutu mereka. Dari sisi lain beberapa orang Emigran juga keluar. Pertikaian itu mungkin telah menyebabkan pertarungan antara Ansar dan Muhajirin sendiri di tempat yang mereka baru saja berperang dengan suku musuh bersama-sama dan menghancurkannya telah dihentikan di wilayahnya sendiri. Tetapi, mendengar bunyi bising Rasulullah saw telah muncul dan berkata: "Apakah panggilan paganisme ini? Apa yang kamu lakukan dengan panggilan itu, biarkanlah, itu perkara yang kotor." Maka orang-orang terkemuka dari kedua pihak bertemu dan menyelesaikan pertikaian itu; Sinan mengampuni Jehjah dan damai dipulihkan.
Selepas ini setiap orang yang hatinya tidak disukai datang kepada Abdullah bin Ubayy dan mereka semua berkata kepadanya, "Sehingga kini kami berharap kepada kami dan engkau melindungi kami, tetapi sekarang nampaknya engkau telah menjadi penolong para pendatang ini terhadap kami Ibn Ubayy sudah marah: Kata-kata ini membuatnya meletus, dengan demikian: "Inilah yang telah kamu lakukan untuk diri kamu sendiri. Anda telah memberi orang-orang ini perlindungan di negara anda, dan membahagikan hartamu di kalangan mereka. Begitu banyak sehingga mereka kini menjadi saingan kita. Tidak ada apa-apa yang sesuai dengan kita dan para pendusta Quraish (atau sahabat Muhammad) sebagai pepatah purba 'Makan anjing anda untuk menggemukkannya dan ia akan memakan kamu.' Jika anda menahan harta anda dari mereka, mereka akan pergi ke tempat lain. Oleh Tuhan, ketika kita kembali ke Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusirnya dari makhluk yang berarti. "
Zaid bin Arqam, seorang budak lelaki, turut hadir di majlis itu pada masa itu. Dia mendengarnya dan menyebutnya di hadapan pamannya, dan pamannya yang merupakan salah seorang ketua Ansar pergi kepada Nabi (yang menjadi damai) dan memberitahunya seluruh cerita. Rasulullah memanggil Zaid dan bertanya kepadanya apa yang telah terjadi dan dia mengulangi setiap perkataan tentang apa yang telah dia dengar. Nabi berkata, "Zaid, anda mungkin tidak senang dengan Ibn Ubayy, mungkin anda mungkin tersilap mendengar, anda mungkin membayangkan Ibn Ubayy berkata ini." Tetapi Zaid pasti dan tegas. Dia berkata, "Tidak, saya bersumpah demi Tuhan saya telah mendengarnya mengatakan ini dan itu." Kemudian nabi itu menamakan Ibn Ubayy, dan dia datang dan bersumpah bahawa dia tidak mengatakan apa-apa. Orang-orang Ansar juga berkata, "Tuan, seorang lelaki mengatakan ini: dia mungkin tersilap dalam apa yang dia dengar. Ubayy adalah orang tua yang dihormati dan ketua kami. Jangan percaya apa yang dikatakan seorang lelaki terhadapnya." Orang-orang tua dari suku itu juga menafikan Zaid, yang menjadi tertekan dan mengadakan perdamaiannya. Tetapi Nabi mengetahui Zaid serta Abdullah bin Ubayy. Oleh itu, dia memahami sepenuhnya apa sebenarnya yang berlaku.
Ketika Hadrat Umar mengetahui hal ini, ia datang kepada nabi dan berkata: "Tolong izinkan saya untuk meletakkan hipokrit ini dengan pedang, atau, jika anda tidak menganggapnya sesuai untuk memberi saya izin, anda boleh memberitahu Muadh bin Jabal, atau Abbad bin Bishr, atau Sad bin Mu'adh, atau Muhammad bin Maslamah dari kalangan Ansar, untuk pergi dan membunuhnya. "Tetapi Nabi berkata:" Tidak, rakyat akan mengatakan Muhammad membunuh sahabatnya sendiri. " Selepas itu, dia mengarahkan orang ramai untuk segera keluar, walaupun pada masa Nabi tidak terbiasa melakukan perjalanan. Perarakan terpaksa berterusan selama 30 jam pada peregangan sehingga orang menjadi letih. Kemudian dia berhenti, dan sebaik sahaja mereka menyentuh tanah, mereka tertidur. Ini dilakukannya untuk mengalihkan perhatian mereka dari apa yang telah terjadi di telaga al-Muraisi. Dalam perjalanannya, Hadrat Usaid bin Hudair, seorang ketua Ansar, bertemu Rasulullah, dan berkata: "Wahai Rasulullah, hari ini kamu memerintahkan orang-orang untuk berangkat pada waktu yang tidak menyenangkan untuk melakukan perjalanan, sesuatu yang tidak pernah kamu lakukan Sebelum itu. "Rasulullah menjawab:" Adakah kamu tidak mendengar apa yang dikatakan oleh sahabatmu? " Ketika ditanya siapa yang dimaksudkannya, Nabi menjawab: Abdullah bin Ubayy. Dia bertanya apa yang telah dia katakan. Rasulullah menjawab: "Dia telah menegaskan bahawa ketika ia kembali ke Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusirnya dari makhluk-makhluk yang sama." Dia berkata, "Demi Tuhan, wahai Rasulullah, ; anda akan memandu dia apabila anda mahu. "
Dengan dan oleh berita tersebar di kalangan tentera Ansar dan ia menyerang mereka terhadap Ibn Ubayy. Orang-orang menasihatinya untuk pergi ke Nabi (yang menjadi damai Allah) dan meminta pengampunannya, tetapi dia menjawab: "Kamu memintaku untuk mempercayainya, dan saya percaya kepadanya, kamu meminta saya membayar zakat harta saya, dan saya membayar zakat juga; sekarang satu-satunya perkara yang tersisa adalah bahawa saya harus sujud kepada Muhammad. "Ini lebih menyakitkan hati orang-orang yang beriman kepada Ansar dan semua orang mula meremehkan dan mengutuknya secara kasar. Apabila kafilah hendak masuk ke Madinah, Abullah, anak Abdullah bin Ubayy, berdiri di hadapan ayahnya dengan pedang yang ditarik dan berkata: "Kamu telah berkata bahawa ketika kamu sampai di Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusir Oleh itu, anda akan mengetahui siapa yang dihormati anda atau Allah dan Rasul-Nya. Oleh Tuhan, anda tidak boleh masuk ke Madinah sehingga Rasulullah saw membenarkan anda masuk. Pada Ibnu Ubayy ini berteriak: "Wahai orang Khazraj, lihatlah, anak saya sendiri menghalang saya masuk Madinah." Orang-orang menyampaikan berita ini kepada nabi, dan dia berkata: "Katakan kepada Abdullah supaya biarkan bapanya pulang ke rumah." Abdullah berkata, "Jika ini adalah perintah nabi, maka anda boleh masuk." Kemudian nabi berkata kepada Hadrat Umar: "Sekarang, apa yang kamu fikir, Umar, jika kamu membunuhnya pada hari ketika kamu meminta kebenaran saya untuk membunuhnya, banyak orang akan gemetar dengan kemarahan. Hari ini jika saya memerintahkan mereka untuk membunuhnya, mereka akan membunuhnya segera. "Hadrat Umar menjawab," Demi Tuhan, saya menyadari ada kebijaksanaan yang lebih besar di sebalik apa yang dikatakan Rasul Allah dari apa yang saya katakan. "'
Ini adalah keadaan di mana Surah ini diturunkan paling mungkin selepas kembali Nabi Muhammad ke Madinah.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Wahai Nabi, apabila orang-orang munafik datang kepadamu, mereka berkata, "Kami bersaksi bahawa sesungguhnya kamu adalah utusan Allah". Ya, Allah mengetahui bahawa sesungguhnya kamu adalah Rasul-Nya, tetapi Allah bersaksi bahawa orang-orang munafik ini adalah pembohong. Mereka bersumpah sebagai perisai dan mereka menghalangi diri mereka dan orang lain dari Jalan Allah. 3 Sesungguhnya kejahatan adalah perbuatan yang mereka lakukan.Ini kerana mereka percaya dan kemudian mereka kafir. Oleh itu, meterai telah ditetapkan di hati mereka, dan oleh itu mereka tidak memahami apa-apa. 4
[4] Dan apabila anda melihatnya, angka mereka akan kelihatan hebat; apabila mereka bercakap, anda akan suka mendengar apa yang mereka katakan. 5 Tetapi pada hakikatnya mereka seperti blok kayu yang disandarkan ke dinding. 6Mereka menganggap setiap teriakan ditujukan kepada mereka. 7 Mereka adalah musuh sejati, jadi berhati-hatilah terhadap mereka. 9 Semoga Allah memusnahkan mereka! 10 Bagaimana mereka disimpang? 11
[5-6] Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Datanglah, Rasul Allah akan berdoa untuk pengampunanmu," mereka menggelengkan kepala mereka dan kamu melihat mereka berpaling dengan keangkuhan. 12 Wahai Nabi, sama ada anda berdoa untuk memaafkan mereka, atau tidak, itu adalah sama bagi mereka. Allah tidak akan memaafkan mereka, 13 kerana Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim. 14
[7-8] Mereka adalah orang yang sama yang berkata, "Jangan membelanjakan apa-apa pada sahabat Nabi sehingga mereka bersurai," walaupun Allah adalah Pemilik harta karun langit dan bumi, tetapi orang-orang munafik tidak faham.Mereka berkata, "Apabila kita kembali ke Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusir daripadanya makna" 15 walaupun kehormatan adalah kepunyaan Allah dan Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman, 16 tetapi orang munafik tidak mengetahui.
[9-11] Hai orang-orang yang beriman, janganlah harta benda kamu dan anak-anakmu mengalihkan kamu dari mengingati Allah. " 18 Barangsiapa yang berbuat demikian, pastilah orang-orang yang rugi, dan belanjakanlah dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum mati harus datang kepada salah seorang di antara kamu dan kemudian dia harus berkata, "Wahai Tuhanku, kenapa Engkau tidak menangguhkan saya pada waktu yang seharusnya saya berikan dalam kebajikan dan menjadi orang yang benar?" Tetapi Allah tidak sekali-kali menangguhkan seseorang ketika masa tiba-tiba, dan Allah sedar akan apa yang kamu lakukan.
1 Itulah, "Walaupun perkara yang mereka ucap dengan lidah itu benar dengan sendirinya, ia tidak mencerminkan keyakinan mereka, oleh itu mereka berbohong apabila mereka mengatakan bahawa mereka bersaksi bahawa kamu adalah Rasul Allah." Di sini, seseorang harus memahami dengan jelas bahawa bukti atau saksi terdiri dari dua perkara: pertama, perkara yang sebenarnya menjadi saksi; kedua, keyakinan orang yang bersangkutan tentang hal yang dia menjadi saksi, Sekarang, jika hal itu dengan sendirinya adalah benar dan kepercayaan dari saksi yang bersaksi juga sepadan dengan apa yang dia katakan, dia akan jujur ​​dalam segala hal. Dan jika perkara itu sendiri palsu; tetapi pemukul saksi itu percaya bahawa ia adalah benar dan benar, dia akan dianggap sebagai benar dalam satu cara, kerana dia adalah jujur ​​dalam menyatakan keyakinannya, dan pembohong dalam cara yang lain, kerana perkara yang dia bersaksi adalah dengan sendirinya salah. Bertentangan dengan ini, jika hal itu dengan sendirinya adalah benar tetapi kepercayaan pembawa saksi itu menentangnya, dia akan dianggap sebagai benar kerana dia memberi kesaksian tentang perkara yang benar, dan pendusta kerana keyakinannya sendiri bertentangan dengan apa yang dia katakan dengan lidah. Contohnya, jika seseorang percaya bahawa Islam adalah agama rasa, dia adalah benar dalam segala hal, tetapi jika seorang Yahudi, ketika ia teguh dalam Yudaisme, mengatakan hal yang sama, dia akan menyatakan perkara yang benar tetapi buktinya akan dianggap sebagai palsu, kerana dia memberi kesaksian terhadap kepercayaan dan kepercayaannya. Dan jika dia memanggilnya sebagai agama palsu, dia akan mengucapkan sesuatu yang salah tetapi dia akan mengalahkan saksi sejati menurut kepercayaannya.
2 Memang, mereka menggunakan sumpah bahawa mereka bersumpah untuk meyakinkan orang lain Islam dan iman mereka sebagai perisai untuk menyelamatkan diri dari kemarahan umat Islam supaya mereka tidak memperlakukan mereka ketika mereka memperlakukan musuh terbuka mereka.
Sumpah-sumpah ini mungkin menyiratkan sumpah-sumpah yang biasanya mereka bersumpah untuk meyakinkan orang lain tentang kepercayaan mereka serta apa yang mereka bersumpah ketika mereka ditangkap melakukan perbuatan yang munafik, dan juga sumpah-sumpah yang 'bersumpah untuk mengingkari laporan yang diberikan oleh Hadrat Zaid bin Arqam. Selain itu, ada kebarangkalian lagi bahawa Allah mungkin menganggap kenyataan mereka sebagai sumpah: "Kami bersaksi bahawa kamu adalah Rasul Allah". Kebarangkalian terakhir ini menimbulkan perselisihan di kalangan ahli hukum, iaitu: Jika seseorang menyatakan sesuatu dengan kata-kata: "Saya bersaksi," adakah ia dianggap sebagai sumpah atau tidak? Imam Abu Hanifah dan para sahabatnya (kecuali Imam Zufar), Imam Sufyan Thauri dan Imam Auza'i menganggapnya sebagai sumpah (Yamin dalam istilah Syari'ah). Imam Zufar mengatakan bahawa ia bukan sumpah. Dua ucapan dari Imam Malik telah dilaporkan dalam hubungan ini: pertama "bahawa ia sumpah mutlak, dan kedua, jika ketika berkata:" Saya bersaksi, "maksudnya ialah:" Tuhanku, saya bersaksi, " atau "Saya menjadi saksi di hadapan Tuhan," ia akan menjadi kenyataan bersumpah, jika tidak, tidak. Imam Shafe'i berkata: 'Walaupun orang itu berkata kata-kata: "Saya bersaksi di hadapan Allah." ia tidak akan menjadi kenyataan yang dibuat sumpah, melainkan jika dia mengucapkan kata-kata ini dengan niat bersumpah, "(AI-Jassas, Ahkam al-Qur an, Ibn al'.Arabi, Ahkam al-Qur an).
3 Kata kerja sadd dalam bahasa Arab adalah transitif serta intransitif. Oleh itu, saddu 'arti sabil-Allah; "Mereka berpaling dari jalan Allah," dan juga: "mereka memalingkan orang lain dari Jalan Allah". Menurut makna yang pertama ayat itu bermaksud "Dengan sumpah-sumpah ini, mereka mula-mula menanam diri mereka dengan tegas orang Islam dan kemudian mencipta cara-cara untuk melepaskan tuntutan iman dan menghindari ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya. "Menurut makna yang kedua, ini bermaksud:" Mereka menggunakan sumpah palsu sebagai penutup untuk melakukan perbuatan jahat. Mengikut sebagai orang Islam, mereka melemahkan masyarakat Islam dari dalam: mencari rahsia orang Islam dan menyampaikannya kepada musuh mereka, membuat keraguan tentang Islam di kalangan orang bukan Islam dan menggunakan alat sedemikian untuk memberi inspirasi kepada orang Islam sederhana dengan cadangan jahat yang munafik dalam hanya nama samaran Muslim yang boleh dilakukan, kerana musuh Islam yang terbuka tidak boleh menggunakannya.
4 Dalam ayat ini "mempercayai" bererti mengakui iman untuk dihitung di kalangan umat Islam, dan 'tidak percaya' bermaksud tidak percaya dengan tulus dan berterusan dengan tidak percaya seperti biasa. Ayat ini bermaksud untuk mengatakan bahawa apabila mereka, selepas pemikiran, memutuskan untuk mengamalkan sikap hipokrit ini dan bukannya mengamalkan kepercayaan atau kekafiran dengan jelas, Allah membuat meterai yang ditetapkan di hati mereka dan melepaskan mereka dari rahmat untuk menerima sikap dan kelakuan orang yang benar, ikhlas dan mulia. pemahaman telah hilang, akal moral mereka telah mati, dan ketika mengikuti cara ini mereka tidak pernah merasakan bahawa kebiasaan mereka selalu menceritakan kebohongan, kelakuan mereka yang menipu dan percanggahan yang selalu ada antara kata dan perbuatan mereka adalah keadaan buruk di mana mereka memiliki melibatkan diri mereka sendiri.
Ini adalah salah satu daripada ayat-ayat di mana makna "menyebabkan segel yang ditetapkan di tengah-tengah seseorang oleh Allah" telah dijelaskan. Orang-orang ini tidak menjadi munafik kerana Allah .had menetapkan meterai di hati mereka; iman mereka tidak masuk ke dalamnya, dan mereka menjadi orang munafik dengan paksaan, tetapi pada hakikatnya, Allah menetapkan satu meterai di hati mereka hanya apabila mereka memutuskan untuk bertahan dengan tidak percaya walaupun mengaku iman itu secara lahiriah. percaya dengan ikhlas dan rahmat dari sikap moral yang dihasilkan daripadanya, dan dibantu untuk bertahan dalam kemunafikan dan akal-akal hipokrit yang mereka pilih untuk mengadopsi diri mereka sendiri.
5 Hadrat 'Abdullah bin' Abbas telah menyatakan bahawa 'Abdullah bin Ubayy adalah seorang yang kuat, tegas, tampan dan lantang, dan sama dengan kebanyakan sahabatnya. Mereka adalah semua golongan bangsawan Madinah.Apabila mereka datang untuk duduk di perhimpunan nabi, mereka akan duduk berbaring di kusyen di dinding dan akan bercakap dengan baik dan meyakinkan. Dari penampilan luar dan cara mereka tidak ada yang dapat membayangkan bahawa orang-orang terhormat di bandar ini akan menjadi sangat celaka dan terdegradasi dalam watak mereka.
6 Maksudnya, "Orang-orang yang duduk berbaring di atas bantal melawan dinding, bukan tetapi potongan-potongan kayu. Membandingkan mereka ke kayu adalah untuk menandakan bahawa mereka tidak memiliki akal moral yang merupakan intipati kemanusiaan Kemudian dengan membandingkannya dengan blok kayu yang disokong oleh tembok, ia juga telah menunjukkan bahawa mereka benar-benar tidak berharga, kerana kayu hanya berguna apabila ia telah digunakan dalam pembuatan siling, atau bingkai pintu, atau sebidang perabot. Satu blok kayu yang baru saja diletakkan di dinding tidak berguna sama sekali. "
7 Kalimat ringkas ini menggambarkan keadaan hati nurani mereka yang bersalah. Oleh kerana mereka benar-benar tahu apa permainan kepura-puraan yang mereka mainkan mengutuk skrin kepercayaan dangkal mereka, mereka selalu tetap berada dalam keadaan penggera, memikirkan kapan rahsia pengkhianatan mereka mungkin terdedah, atau orang percaya mungkin merasa jijik dengan mereka perbuatan jahat dan komplain dan bekerjasama untuk mereka. Sekalipun menangis dibangkitkan di mana saja di kota, atau bunyi terdengar; mereka dengan serta-merta semakin cemas dan fikir ia ditujukan kepada diri mereka sendiri.
8 Dengan kata lain, musuh tersembunyi ini lebih berbahaya daripada musuh terbuka.
9 Itu adalah, "Jangan tertipu oleh penampilan luar mereka, Waspadalah terhadap mereka, kerana mereka boleh menipu kamu pada bila-bila."
10 Ini bukan laknat melainkan pengisytiharan keputusan mereka oleh Allah bahawa mereka telah menjadi layak hukumannya dan Dia tentu akan mengenakan hukuman terhadapnya. Ia juga mungkin bahawa Allah tidak mungkin menggunakan kata-kata ini dalam erti kata literal tetapi dalam arti suatu kutukan dan kutukan menurut ungkapan Arab.
11 Tidak disebutkan siapa yang menyimpang dari kepercayaan kepada kepura-puraan. Ini dengan sendirinya menyatakan dengan jelas bahawa tidak ada satu pun tetapi banyak faktor yang bertanggungjawab terhadap perversion mereka. Ada Syaitan, ada kawan jahat mereka, dan ada motif mementingkan diri sendiri. Isteri atau anak-anak seseorang menjadi motifnya, dan seseorang didorong untuk melakukan kejahatan oleh orang-orang yang jahat di dalam masyarakatnya, atau dengan cemburu, terlepas dan bangga.
12 Memang, mereka bukan sahaja menolak untuk datang kepada Rasul untuk meminta ampun, tetapi juga mendengar undangan mereka menggelengkan kepala mereka dengan keangkuhan dan kebanggaan, dan tetap tegas, memikirkan bahawa mereka akan memalukan bagi mereka untuk mendekati Rasul untuk mencari pengampunan. Ini adalah tanda yang jelas bahawa mereka tidak percaya.
13 Perkara ini diturunkan dalam Surah At-Taubah, yang diturunkan tiga tahun selepas Surah Al-Mtutafiqun, walaupun dalam kata-kata yang lebih kuat. Di dalam Surah Allah, ketika berbicara kepada Nabi saw yang bersabda kepada orang-orang munafik: 'Wahai Nabi (sama seperti kamu) memohon maaf kepada mereka atau tidak, kerana Allah tidak akan memaafkan mereka jika anda memohon ampun untuk mereka tujuh puluh kali. Ini kerana mereka telah kafir kepada Allah dan Rasul-Nya, dan Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim. "(At Taubah: 80) Sedikit lagi di dalam Surah itu dikatakan lagi: 'Dan janganlah melakukan doa pengebumian sesiapa di antara mereka yang mati dan tidak berdiri di kuburnya, kerana mereka telah mendustakan Allah dan RasulNya dan mati ketika mereka adalah orang-orang yang zalim. "(At-Taubah: 84)
14 Dua perkara telah dinyatakan dalam ayat ini. Pertama, doa pengampunan hanya bermanfaat bagi mereka yang mendapat petunjuk. Biarkan seorang lelaki biasa, walaupun Rasulullah sendiri berdoa untuk pengampunan orang, yang telah berpaling dari bimbingan dan menerima jalan dosa dan pelanggaran bukan ketaatan, dia tidak boleh diampuni. Kedua, bahawa bukan cara Allah untuk memberkati dengan bimbingan mereka yang tidak mencari bimbingan-Nya.Jika seseorang sendiri berpaling dari petunjuk Allah, agaknya menggelengkan kepalanya dan menolak ajakannya apabila dia dipanggil ke arah bimbingan, Allah tidak perlu bahawa Dia harus mengikutinya dengan petunjukNya dan memohon kepadanya untuk datang ke jalan yang benar.
15 Hadrat Zaid bin Arqam berkata: "Ketika saya melaporkan kata-kata Abdullah bin Ubayy kepada nabi, dan 'Abdullah bin Ubayy datang dan menolak mereka bersumpah, orang-orang tua kaum Ansar, dan bahkan paman saya sendiri, ini, sehingga saya merasakan bahawa nabi juga telah menyalahkan saya sebagai pembohong dan 'Abdullah bin Ubayy untuk orang yang benar, ini menyebabkan saya kesedihan dan kesedihan yang besar.Kemudian, apabila ayat-ayat ini diturunkan, d saya, dan memegang kereta saya, berkata: "Telinga anak lelaki itu adalah benar Allah sendiri telah memberi kesaksian kepada apa yang telah didengarnya." (Ibn Jarir. Di Tirmidhi juga terdapat tradisi pada subjek yang sama).
16 Maksudnya, "Semua kehormatan adalah kepunyaan Allah berdasarkan hakikat-Nya, kepada Nabi dalam kekuasaan kenabiannya, dan kepada orang-orang yang beriman berdasarkan iman mereka. Adapun orang-orang kafir dan orang-orang fasik dan orang munafik, mereka tidak mempunyai kongsi apa sahaja yang ada dalam kehormatan sebenar dan sejati. "
17 Sekarang, kata-kata peringatan ditujukan kepada semua orang yang masuk Islam, sama ada mereka yang beriman dan orang-orang yang beriman, atau mereka yang menganut agama hanya secara lisan. Seperti yang telah kami jelaskan di beberapa tempat di atas. kata-kata alladhina amanu dalam Al-Quran kadang-kadang digunakan untuk mengatasi orang-orang yang beriman dan kadang-kadang untuk mengatasi orang-orang munafik, kerana mereka mengaku iman hanya dengan lidah, dan kadang-kadang untuk menangani umat Islam dari semua jenis secara umum konteks itu sendiri menunjukkan kumpulan adalah penonton di tempat tertentu.
18 Sebutan mengenai harta benda dan anak-anak, khususnya, telah dibuat, kerana kebanyakan manusia berpaling dari tuntutan iman demi kepentingan kesejahteraan dan kepentingan mereka dan terlibat dalam kemunafikan, kelemahan iman, atau kejahatan dan ketidakpatuhan; jika tidak ia menyiratkan segala-galanya di dunia yang menarik dan menyerap manusia sepenuhnya sehingga ia menjadi lalai dari peringatan Tuhan. Ketidakseimbangan ini berkenaan dengan peringatan Tuhan memang merupakan punca utama segala kejahatan. Jika manusia hanya mengingat bahawa dia tidak bebas tetapi hamba Tuhan Yang Satu, dan Allah menyedari sepenuhnya segala perbuatan dan perbuatannya, dan dia akan dipertanggungjawabkan sehari sebelum Dia untuk segala tindakan dan perbuatannya, dia tidak akan pernah terlibat dalam apa-apa penyelewengan dan kejahatan, dan jika pernah dia melakukan kesalahan kerana kelemahan manusia, dia akan segera membetulkannya sebaik sahaja dia datang untuk menyedari perbuatan salah dan bertaubat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top