Khamis, 22 Februari 2018

64. Surah At Taghabun

0 Comments

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


64. Surah At Taghabun (Mutual Rugi dan Keuntungan) <Ijaz>

Statistik

Juz 28 – 58.AlMujadila 1. - 64.AtTaghabun 1-18 – 66.AtTahrim 12


Ibrah


Ijaz

Nama

Surah mengambil namanya daripada kalimat Dhalika yaum-ut taghabun ayat 9, dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana perkataan pada taghabun telah terjadi. [QS64:9] CQ(64:9:7) KK(64:9:7)

Tempoh Wahyu

Muqatil dan Kalbi mengatakan bahawa sebahagiannya diturunkan di Makkah dan sebahagiannya di Madinah. Hadrat Abdullah bin Abbas dan Ata bin Yasar berkata bahawa vv. 1-13 diturunkan di Makkah dan vv. 14-18 di Madinah. Tetapi majoriti pengulas menganggap seluruh surah sebagai Madinan Wahyu. Walaupun tidak ada bukti dalaman untuk membantu menentukan tempoh tepatnya wahyu, tetapi satu kajian mengenai perkara yang diterbitkannya menunjukkan bahawa ia mungkin telah diturunkan di peringkat awal di Madinah. Itulah sebabnya sebahagiannya menyerupai surah Makkah dan sebahagian lagi Madinan Surah.

Tema dan Subject Matter

Tema surah ini adalah undangan kepada Iman dan ketaatan (kepada Allah) dan ajaran akhlak yang baik. Urutan yang diikuti adalah bahawa empat ayat pertama ditujukan kepada semua lelaki; ayat 5-10 kepada orang-orang yang tidak mempercayai undangan Al-Quran; dan ayat 11-18 kepada mereka yang menerima dan mempercayai jemputan ini.
Dalam ayat-ayat yang ditujukan kepada semua manusia, mereka telah dimaklumi dalam beberapa kalimat singkat mengenai empat kebenaran asas:
Pertama, bahawa alam semesta di mana mereka hidup bukanlah tanpa Tuhan, tetapi Pencipta, Guru dan Penguasa adalah Allah Yang Maha Kuasa, dan segala sesuatu di dalamnya memberi kesaksian kepada Dia yang paling sempurna dan tidak sempurna.
Kedua, bahawa alam semesta tidak mempunyai tujuan dan kebijaksanaan, tetapi Penciptanya telah menciptakannya dengan kebenaran tidak ada orang yang harus berada di bawah khayalan bahawa ia adalah pertunjukan mengejek, yang bermula tanpa tujuan dan akan berakhir tanpa tujuan.
Ketiga, bahawa bentuk yang sangat baik yang telah diciptakan oleh Tuhan dan pilihan yang telah Dia berikan kepada anda untuk memilih antara kepercayaan dan ketidakpercayaan bukanlah kegiatan yang tidak berguna dan tidak berguna sehingga mungkin tidak ada akibatnya jika anda memilih kepercayaan atau ketidakpercayaan. Malah, Tuhan sedang mengawasi bagaimana anda menggunakan pilihan anda.
Keempat, anda tidak dicipta tidak bertanggungjawab dan tidak bertanggungjawab. Anda perlu kembali kepada Pencipta anda, dan harus bertemu dengan Yang Maha mengetahui segala sesuatu di alam semesta, dari Yang tidak ada yang tersembunyi, kepada siapa yang diketahui oleh pemikiran yang paling dalam.
Setelah menyatakan empat kebenaran asas mengenai Alam Semesta dan Manusia, alamat itu beralih kepada orang-orang yang mengamalkan cara ketidakpercayaan, dan perhatian mereka ditarik kepada fenomena yang telah bertahan sepanjang sejarah manusia, iaitu bangsa demi bangsa telah bangkit dan akhirnya hilang kepada azabnya. Manusia oleh akal dan akalnya telah menerangkan fenomena ini dalam seribu cara, tetapi Allah menceritakan kebenaran sejati dan mengisytiharkan bahawa punca asas pemusnahan bangsa-bangsa hanya dua:
Mula-mula, mereka enggan mempercayai Rasul-rasul yang Dia suruh petunjuk mereka, dengan keputusan Allah meninggalkan mereka sendiri, dan mereka mencipta falsafah kehidupan mereka sendiri dan terus meraba-raba dari satu kesalahan yang lain.
Kedua, mereka juga, menolak ajaran akhirat, dan menganggap kehidupan duniawi ini berakhir dengan sendirinya, dan tidak ada kehidupan akhirat ketika mereka harus memberikan pertimbangan tentang perbuatan mereka di hadapan Tuhan. Ini merosakkan seluruh sikap mereka terhadap kehidupan, dan akhlak dan watak jahat mereka yang mencemarkan alam semesta sehingga akhirnya Tuhan sendiri harus turun dan menghilangkan mereka dari tempat kejadian.
Selepas menyatakan dua fakta yang mendidik tentang sejarah manusia, pengacau mesej Kebenaran telah diingatkan untuk bangun dan percaya pada Allah, Rasul-Nya dan Cahaya Panduan bahawa Allah telah menghantar dalam bentuk Al-Qur'an jika mereka mahu untuk mengelakkan nasib yang ditemui oleh bekas orang. Selain itu, mereka telah diberi amaran bahawa Hari akan datang apabila semua bekas dan generasi yang terakhir akan dikumpulkan di satu tempat dan penipuan dan penggelapan yang dilakukan oleh masing-masing akan terdedah kepada semua manusia. Maka nasib setiap orang akan diputuskan akhirnya berdasarkan siapa yang telah mengadopsi jalan keimanan dan kebenaran dan yang telah mengikuti jalan ketidakpercayaan dan penolakan Kebenaran. Kelompok pertama anda layak menerima Syurga yang kekal dan yang kedua akan ditakdirkan untuk Neraka yang kekal.
Kemudian, menangani orang-orang yang mengamalkan cara Iman, beberapa arahan penting telah diberikan:
Pertama, bahawa apa-apa penderitaan yang menimpa seseorang di dunia, ia menimpanya dengan izin Allah. Sesiapa dalam keadaan penderitaan ini tetap teguh pada Iman, Allah memberkati hatinya dengan bimbingan; sebaliknya walaupun penderitaan orang yang dalam kekeliruan atau kebingungan berpaling dari jalan Iman, tidak dapat dielakkan kecuali dengan izin Allah, namun ia terlibat dalam yang lain, penderitaan terbesar dari semua, iaitu hatinya hilang dari petunjuk dari Allah.
Kedua, bahawa orang percaya tidak perlu mengesahkan iman dengan lidah saja, tetapi setelah pengakuan Imannya dia harus dengan taat mematuhi Allah dan Rasul-Nya. Jika dia berpaling dari ketaatan, dia sendiri akan bertanggungjawab atas kerugiannya, kerana Rasulullah saw telah menjadi bebas dari tanggungjawab setelah menyampaikan pesan Kebenaran.
Ketiga, bahawa orang percaya harus meletakkan kepercayaannya kepada Allah saja dan bukan dengan kuasa sendiri atau kuasa lain di dunia.
Keempat, barang dan anak duniawi adalah percobaan yang hebat dan godaan bagi orang percaya, kerana itu adalah cintanya yang umumnya mengalihkan perhatian manusia dari jalan iman dan ketaatan. Oleh itu, orang-orang yang beriman harus berhati-hati dengan beberapa anaknya, dan isteri agar tidak menjadi perompak bagi mereka di Jalan Tuhan langsung atau tidak langsung; dan mereka harus menghabiskan kekayaan mereka demi Tuhan sehingga diri mereka tetap aman terhadap godaan Setan.
Kelima, bahwa setiap laki-laki bertanggung jawab hanya sejauh mana kekuatan dan kemampuannya. Allah tidak menghendaki supaya lelaki itu berusaha melampaui kemampuan dan keupayaannya. Bagaimanapun, orang yang beriman harus berusaha sebaik-baiknya untuk hidup dalam ketakutan kepada Tuhan sejauh mungkin, dan harus melihat bahawa dia tidak melanggar batas yang ditetapkan oleh Allah dalam ucapan, kelakuan dan urusannya melalui kecuaiannya sendiri.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-4] Apa pun yang ada di langit dan segala yang ada di bumi memuliakan Allah. 1 Dia adalah Kedaulatan dan Dia adalah Pujian 3 dan Dia mempunyai kuasa atas semua. 4 Dia yang menciptakan kamu; tetapi sebahagian dari kamu adalah kafir dan ada yang beriman, dan Allah melihat apa yang kamu kerjakan. 6 Dia menciptakan langit dan bumi dengan kebenaran dan telah membentuk kamu, dan membentuk kamu dengan baik, dan kepada-Nya kamu harus kembali pada akhirnya. 7 Dia mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi. Dia tahu apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan, dan Dia mengetahui rahasia hati. 9
[5-6] Bukankah berita telah datang kepadamu dari orang-orang yang kafir sebelum ini, dan kemudian merasai hasil kejahatan mereka? Dan di akhirat terdapat azab yang pedih. 10 Mereka berhak mendapat nasib ini kerana Rasul-rasul mereka datang kepada mereka dengan ayat-ayat yang jelas, 11 tetapi mereka berkata, "Adakah manusia akan menunjukkan kepada kita petunjuk?" 12 Maka mereka menolak untuk percaya dan berpaling; maka Allah juga menjadi acuh tak acuh kepada mereka, dan Allah sememangnya bebas dan layak mendapat pujian. 13
[7] Orang-orang kafir menegaskan bahawa mereka tidak akan dibangkitkan dari kematian. 14 Katakan kepada mereka, "Tidak, oleh Tuhanku, kamu pasti akan dibangkitkan, 15 pasti kamu akan diberitahu apa yang telah kamu kerjakan, dan ini adalah perkara yang mudah bagi Allah." 17
[8-10] Oleh itu, berimanlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada cahaya yang Kami turunkan. 18 Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. (Anda akan tahu ini) apabila Dia akan mengumpulkan kamu pada Hari Pengumpulan. 19 Itu akan menjadi Hari Kerugian dan Keuntungan bersama di antara rakyat. Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan melakukan perbuatan-perbuatan baik, 21 Allah akan menghilangkan dosa-dosanya dan akan memasukkannya ke dalam Syurga, di bawahnya, saluran-saluran yang akan mengalir, untuk kekal di dalamnya selama-lamanya. Inilah kejayaan yang tertinggi! Dan orang-orang yang kafir dan memperlakukan ayat-ayat Kami sebagai palsu, 22 adalah penghuni neraka untuk kekal di dalamnya selama-lamanya, dan itulah tempat tinggal yang paling jahat!
[11-13] Tidak ada penderitaan yang dapat menimpa kecuali izin Allah 24 Sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah mengarahkan hatinya, 25 dan Allah mengetahui segala-galanya. 26 Taatilah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul, tetapi jika kamu berpaling dari ketaatan (kamu harus tahu bahawa tanggungjawab Rasulullah saw adalah untuk menyampaikan kebenaran dengan jelas dan jelas. 27 Allah adalah Dia yang tidak mempunyai tuhan. Sekiranya orang yang beriman meletakkan kepercayaan mereka
[14-18] Hai orang-orang yang beriman, sebahagian dari isteri-isteri dan anak-anakmu adalah musuhmu. Waspadalah terhadap mereka. Dan jika kamu mengampuni dan memandang dan memaafkan, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. 29 Harta benda duniamu dan anak-anakmu hanyalah satu percubaan, dan Allah ada-Nya mempunyai banyak pahala. 30 Oleh itu, bertakwalah kepada Allah sejauh yang kamu mampu, 31 dan dengarlah dan taat dan habiskan harta benda kamu; ini adalah untuk kebaikan kamu sendiri. Dan orang-orang yang diselamatkan dari ketamakan hati mereka, benar-benar berjaya. 32 Jika kamu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, Dia akan membayar kamu banyak dan akan memaafkan kamu kesalahanmu. Allah Maha Pengampun dan Maha Penyantun. Dia tahu terbuka dan tersembunyi. Dia adalah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Bijaksana.
1 Untuk penjelasan, lihat EN I mengenai ulasan mengenai Surah AI-Hadid. Satu kajian tema berikut dengan sendirinya menunjukkan mengapa wacana telah dilarang bermula dengan ayat ini. Apa yang telah dinyatakan di bawah ini mengenai Alam Semesta dan Manusia ialah bahawa Allah sendiri adalah pencipta, tuan, penguasa mereka, dan Dia tidak menjadikan alam semesta ini tanpa tujuan dan kebijaksanaan, bahawa Manusia tidak diciptakan dan dibiarkan tidak bertanggungjawab, sehingga ia dapat bertindak sebagai dia boleh menggembirakan, dan tidak ada seorang pun yang akan memanggilnya untuk dipertanggungjawabkan, dan bahawa Penguasa alam semesta ini bukan seorang raja yang tidak peduli dan tidak peduli sehingga dia tidak mengetahui apa yang sedang terjadi di kerajaannya. Pengenalan terbaik kepada tema ini mungkin sama seperti yang telah dicantumkan dalam ayat ringkas ini.Memandangkan konteksnya, pengantar itu bermaksud: Di mana-mana arah anda boleh memandang pandangan anda, dari bumi ke luas yang tidak terbatas di langit, anda akan dapat melihat dengan jelas bahawa segala sesuatu dari zarah ke galaksi besar bukan sahaja membuktikan kewujudan Tuhan tetapi juga membuktikan bahawa Tuhannya bebas dari segala kecacatan setiap kelemahan dan kesilapan. Sekiranya mereka menjadi kebarangkalian kecacatan atau kelemahan, kekurangan atau kekurangan, dalam inti dan sifat-Nya, dalam tindakan dan ketetapan-Nya, sistem yang sempurna dan bijak ini tidak dapat menjadi sama sekali, atau tidak berfungsi secara konsisten dan tidak berubah dari kekekalan hingga ke akhirat.
2 Iaitu, "Kerajaan alam semesta itu hanya milik-Nya, Dia tidak hanya menciptakannya dan meninggalkannya sendiri setelah memberikannya dorongan awal, tetapi Dia sendiri sebenarnya memerintah setiap saat. Tidak ada orang lain yang mempunyai peranan atau berkongsi apa sahaja yang ada dalam peraturan dan kedaulatan ini.Jika orang lain memiliki sementara dan pada skala yang terhad beberapa kuasa pemilikan atau pemerintahan di suatu tempat di alam semesta, ini bukanlah kuasa peribadi mereka, yang mungkin diperoleh oleh kuasa mereka sendiri, tetapi ini telah diberikan kepada mereka oleh Allah, mereka mempunyai kekuatan ini selagi kehendak Allah, dan mereka dapat ditarik balik dan kapan Dia inginkan. "
3 Dengan kata lain; Dia sahaja layak mendapat pujian. Apa saja yang lain mempunyai kualiti yang patut dipuji, ia telah mengharamkan Allah. Dan jika hamd (dipuji) diambil dalam pengertian shukr, maknanya adalah: Pada hakikatnya Allah semata-mata patut di terima, untuk semua. Barang-barang yang baik di dunia telah diciptakan oleh Dia, dan Dia sendiri adalah Manfaat dari semua jenis ciptaan. Apabila kita mengucapkan terima kasih kepada orang lain, kami mengucapkan terima kasih atas alasan Allah menyampaikan berkat-berkatNya kepada kita, jika tidak, itu sendiri adalah pencipta berkat dan tidak dapat menyampaikan rahmat kepada kamu tanpa izin dan bantuan Allah .
4 Itulah, "Dia adalah pemilik kuasa mutlak: Dia boleh melakukan apa sahaja. Dia kehendaki, tidak ada kuasa untuk menahan atau membatasi KemahakuasaanNya.
5 Ia mempunyai empat makna dan semua arka betul di tempat masing-masing:
Pertama, "Dia sahaja adalah Penciptamu, namun ada di antara kamu yang menyangkal Dia sebagai Pencipta dan yang lain mengakui kebenaran ini." Makna ini menjadi jelas ketika kalimat pertama dan kedua arc dibaca bersama.
Kedua. bahawa "Dia sendiri telah menciptakan anda dengan sifat bahawa jika anda memilih untuk mengamalkan ketidakpercayaan, anda boleh berbuat demikian, dan jika anda memilih untuk menegaskan kepercayaan, anda boleh melakukannya. Dia tidak memaksa anda untuk menerima atau menolak Iman itu, anda sendiri bertanggungjawab atas kepercayaan atau ketidakpercayaan anda. " Makna ini disahkan oleh ayat berikut: "Allah melihat apa yang kamu lakukan." Maksudnya, Dengan memberikan pilihan ini, Dia telah menguji kamu, dan Dia memerhatikan bagaimana kamu melakukan pilihan ini. "
Makna yang ketiga ialah. "Dia telah menciptakan kamu dengan sifat yang sihat, yang menuntut agar kamu semua harus mengamalkan cara Iman, namun beberapa di antara kamu mengamalkan ketidakpercayaan, yang menentang sifat dan tujuan penciptaan mereka, dan beberapa dari kamu mengadopsi cara Iman, yang sesuai dengan sifat mereka Tema ini menjadi jelas apabila ayat ini dibaca bersama dengan ayat 30 Surah Ar-Rum yang mengatakan: "Tetapkan wajah anda dengan ikhlas dan benar kepada Iman, dan teguhlah pada Alam yang mana Allah telah menciptakan umat manusia. Tidak ada perubahan dalam Alam yang dibuat oleh Allah. Inilah iman yang benar dan benar. ' Dan tema ini dijelaskan oleh beberapa hadis di mana nabi (yang menjadi damai Allah) telah berulang kali menyatakan bahawa setiap manusia telah diciptakan atas sifat manusia yang benar; maka politeisme dan penyimpangan menimpanya dari luar (Untuk penjelasan lebih lanjut, lihat EN 42 hingga 47 dari Surah Ar-Rum) Di sini, mungkin dia menegaskan bahawa tidak ada Kitab Allah yang pernah mempersembahkan konsep manusia sebagai orang berdosa oleh kelahiran , yang mana Kristian telah memeluk agama sebagai doktrin asas selama 1,500 tahun. Baru-baru ini walaupun sarjana Katolik sendiri telah mula menyatakan pandangan bahawa tidak ada asas untuk doktrin ini dalam Alkitab.Seorang ulama alkitabiah Jerman yang terkenal, Rev. Herbert Haag, menulis dalam kitabnya, Adalah Dosa Asal dalam Kitab Suci "Di antara orang Kristian terawal, sekurang-kurangnya hingga abad ke-3 AD, tidak ada kredo semacam itu bahawa manusia adalah seorang yang berdosa oleh kelahiran, dan ketika ini Idea mula menyebar di kalangan rakyat, para ulama Kristian terus bertentangan dengannya selama dua abad. Akhirnya pada abad ke-5 AD St Augustine dengan kekuatan logiknya menjadikan gagasan ini sebagai bagian dari kepercayaan asas Kekristenan: 'Umat manusia adalah pewaris dosa asal yang dilakukan oleh Adam, dan tidak ada cara untuk keselamatan bagi manusia kecuali melalui Pendamaian yang dibuat oleh Kristus. "
Makna yang keempat adalah: "Hanya Allah yang membawa kamu ke dalam wujud tidak wujud: kamu tidak, maka kamu telah menjadi. Ini adalah satu perkara yang mudah jika kamu menganggapnya dengan serius dan melihat bahawa kehidupan adalah berkat sebenar yang kamu benarkan oleh berkat-berkat yang lain di dunia, tidak seorangpun dari kamu akan menerima sikap tidak percaya dan pemberontakan terhadap Pencipta Anda. Tetapi beberapa daripada kamu tidak memberikan pemikiran, atau berfikir secara salah, dan mengadopsi cara ketidakpercayaan, dan beberapa orang lain mengadopsi cara yang sama kepercayaan dan kepercayaan yang menjadi permintaan pemikiran yang betul.
6 Dalam ayat ini "melihat" tidak semata-mata bermaksud untuk melihat, tetapi ia secara automatik memberikan makna bahawa manusia akan dihargai atau dihukum menurut perbuatan dan perbuatannya. Ia sama seperti seorang tuan yang mengambil seseorang ke dalam perkhidmatan dan kemudian memberitahu dia: "Saya akan secari bagaimana anda melakukan tugas anda" yang bermaksud: "Jika anda menjalankan tugas dengan baik, saya akan memberikan ganjaran kepada anda dengan sepenuhnya; jika tidak, saya akan memanggil anda ambil kira kelalaian anda. "
7 Dalam ayat ini tiga perkara telah dinyatakan dalam urutan mereka, yang disambung dengan baik secara logik:
Pertama, telah dikatakan bahawa Allah telah menciptakan alam semesta ini dengan kebenaran. Apabila perkataan "dengan kebenaran" dituturkan untuk berita, itu bermakna berita yang benar; apabila ia diperintahkan untuk memerintahkan, ia bermaksud perintah berdasarkan keadilan; apabila ia diperkatakan untuk suatu pernyataan, itu bermakna pernyataan yang betul; dan apabila ia digunakan untuk perbuatan, ia menyiratkan perbuatan yang bijak, munasabah dan berguna. Sekarang, khalq (untuk mencipta) adalah perbuatan; oleh itu, untuk mengatakan bahawa alam semesta telah dicipta dengan kebenaran, tidak dapat dielakkan bermaksud bahawa alam semesta tidak dicipta untuk keseronokan tetapi ia adalah kerja yang serius seorang Pencipta Bijaksana: segala sesuatu di dalamnya mempunyai objek dan maksud yang rasional, dan unsur maksudnya sangat jelas bahawa jika seseorang yang bijak memahami sifat sesuatu yang baik, ia tidak boleh sukar bagi dia untuk mengetahui tujuan yang rasional dan bijak yang telah diciptakannya. Kesemua sains moden memberi keterangan bahawa apabila manusia berjaya memahami sifat sebenar sesuatu dengan pemikiran, penyelidikan dan penyiasatan yang teliti, dia juga akhirnya mengenali maksud dan objek penciptaannya, dan pemahaman tentang tujuannya telah membawa dia kepada penemuan yang banyak yang kini digunakan dalam kehidupan manusia yang bertamadun. Ini tidak mungkin, semoga alam semesta ini menjadi mainan orang yang riang, tanpa sebarang kebijaksanaan dan tujuan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 46 dari AIAn-am, EN 11 Yunus, EN 26 dari Ibrahim, EN 46 dari Ati-Nahl, EN 15, 16 dari Al-Anbiya, EN 102 dari Al-Mu'nunun, EN 75 Al-'Ankabut, EN 6 dari Ar-Rum, EN 34 dari Ad-Dukhan, BN 28 dari AI-Jathiyah).
Kedua, telah dikatakan bahawa di alam semesta ini Allah telah menciptakan manusia dalam bentuk yang terbaik. Bentuk di sini tidak hanya membayangkan fakta manusia tetapi struktur badannya; ia juga memasukkan semua kuasa dan kebolehan yang diberikan kepada manusia untuk berfungsi di dunia ini. Dalam kedua-dua aspek ini manusia telah diberikan bentuk dan bentuk terbaik di antara makhluk-makhluk bumi, dan dengan asasnya ia telah menjadi layak untuk memerintah seluruh alam semesta. Beliau telah diberikan kedudukan tegak yang telah diberikan kaki yang paling sesuai untuk dilalui; dia telah memberikan tangan yang paling sesuai untuk bekerja dengan; dia telah diberikan deria dan organ sedemikian untuk memperoleh pengetahuan yang mana ia memperoleh segala jenis maklumat; dia telah diberikan fikiran yang kuat untuk berfikir dan memahami dan menyimpulkan hasil dari badan maklumat yang diperoleh; dia telah diberikan akal moral dan kuasa diskriminasi yang mana ia membezakan antara yang baik dan yang jahat, yang benar dan salah; dia telah diberikan kuasa keputusan dengan menggunakan mana dia memilih tindakannya sendiri, dan memutuskan tentang mana dia harus menggunakan usahanya dan di mana dia tidak seharusnya. Dia juga diberi kebebasan agar dia dapat mengakui beliau ('rektor dan berkhidmat kepada-Nya jika dia suka dan menolak Dia jika dia dikehendaki, atau boleh membuat sesiapa yang dia suka tuhan-tuhannya, atau memberontak bahkan terhadap Dia yang menganggapnya sebagai Tuhannya. Bersama-sama dengan semua keupayaan dan kuasa-kuasa ini Allah telah memberikan kepadanya kuasa untuk menyesuaikan semua yang diciptakan oleh-Nya, dan dia secara amnya menggunakan kuasa ini di dunia (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 91 Al-Mu'min).
Perkara ketiga yang secara logiknya adalah dari dua yang pertama. seperti yang dijelaskan di atas telah dinyatakan dalam ayat ketiga ayat "Kepada Dia kamu harus kembali pada akhirnya." Jelas sekali, apabila makhluk yang dikurniakan kuasa dan kuasa telah diciptakan dalam sistem yang bijak dan bermaklumat alam semesta, kebijaksanaan tidak mengharuskan dia ditinggalkan untuk hidup tanpa bertanggungjawab di dunia, tetapi ia semestinya mengharuskan makhluk itu bertanggungjawab Makhluk Yang telah memberikan kedudukan dan pangkat ini dan memberkatinya dengan kuasa-kuasa ini, 'Kembali' dalam ayat ini tidak semata-mata bermaksud untuk kembali tetapi untuk kembali untuk akuntabilitas. Dalam ayat-ayat berikut telah dijelaskan bahawa pulangan ini tidak akan dalam kehidupan ini tetapi ke dalam kehidupan kedua selepas kematian, dan masa yang tepat akan dia apabila semua manusia akan dibangkitkan dan berkumpul bersama secara serentak untuk akauntabiliti, dan akibat dari akuntabilitas manusia akan diberi ganjaran atau dihukum atas alasan sama ada dia telah menggunakan kuasa yang diberikan kepadanya oleh Tuhan dengan cara yang benar atau cara yang salah. Adapun persoalannya, kenapa akauntabilitas ini tidak dapat dipertahankan di dunia sekarang ini? dan mengapa masa yang tepat hanya mengangkat kedua selepas kematian '? dan mengapa perlu akauntabiliti ini diadakan hanya apabila semua manusia telah meninggal dunia, dan semua generasi dahulu dan yang terakhir telah dibangkitkan dan berkumpul secara bersamaan? Jika manusia hanya menggunakan akal fikirannya sedikit, dia dapat memahami bahawa semua ini sangat rasional dan juga permintaan kebijaksanaan dan alasan bahawa akauntabiliti harus diadakan di angkat kedua dan semua manusia bersama-sama. Sebab pertama adalah bahawa manusia bertanggungjawab untuk seluruh pekerjaannya. Oleh itu, masa yang tepat akauntabilitinya semestinya apabila kerja hayatnya telah berakhir. Alasan sccond adalah bahawa manusia bertanggungjawab untuk semua kesan dan pengaruh yang dihasilkan oleh tindakannya terhadap kehidupan orang lain, dan pengaruh dan kesannya tidak berakhir dengan kematiannya tetapi terus mempengaruhi orang lain hingga usia setelahnya. , panggilan akauntabiliti yang benar dia hanya diadakan apabila kerja hayat seluruh umat manusia telah berakhir dan semua generasi bekas dan yang terakhir berkumpul bersama secara serentak untuk akauntabiliti. (Untuk penjelasan lanjut, sila lihat EN 30 Al-, A'raf. 10, 11 dari Yunus EN 105 dari Hud EN 35 An-Nahl, EN 9 dari AI-Haji, EN 27 dari An.Naml, EN 5, 6 dari Ar-Rum, EN, 29, 30 dari Suad, EN 80 dari AI-Mu'min, EN 27 hingga 29 dari Al-Jathiyah)
8 Terjemahan lain boleh: "Apa sahaja yang anda lakukan secara rahsia dan apa sahaja secara terbuka."
9 Maksudnya, "Dia tidak hanya menyedari perbuatan manusia, yang datang kepada pengumuman rakyat tetapi Dia tahu juga perbuatan-perbuatan yang tersembunyi dari mereka. Selain itu, Dia tidak hanya melihat bentuk-bentuk perbuatan dangkal, tetapi juga tahu apa tujuan dan maksud yang diaplikasikan setiap tindakan manusia dan dengan motif dan tujuannya melakukan apa sahaja yang dilakukannya - Ini adalah kebenaran yang jika manusia merenungkannya secara serius, dia dapat memahami sepenuhnya bahawa keadilan boleh dilakukan hanya dalam Akhirnya, dan hanya di Mahkamah Tuhan boleh keadilan nyata dapat dilakukan. Intelek sendiri menuntut agar manusia dihukum untuk setiap kejahatannya, tetapi semua orang mengetahui bahwa di dunia kebanyakan jenayah tersembunyi, atau pelaku kejahatan melarikan diri karena hukuman bukti yang tidak mencukupi, atau bahkan jika jenayah itu menjadi kenyataan, pelakunya sangat berpengaruh dan berkuasa sehingga dia tidak boleh dihukum. Kemudian intelek manusia juga mengharuskan lelaki itu tidak boleh dihukum hanya kerana kelakuannya menyerupai perbuatan jenayah, tetapi patut dipastikan bahawa dia telah melakukan perbuatan sengaja dan sengaja dan pada masa dia melakukan itu, dia bertindak sebagai agen yang bertanggungjawab, niatnya sebenarnya adalah untuk melakukan jenayah itu, dan dia tahu bahawa apa yang dilakukannya adalah jenayah . Sebab itulah pengadilan duniawi menyiasat perkara ini apabila mereka memutuskan kes-kes tersebut, dan menganggap pertanyaan itu sebagai tuntutan keadilan. Burt ada apa-apa cara yang terdapat di dunia dengan mana perkara-perkara ini boleh dipastikan dengan tepat di luar setiap bayang-bayang keraguan? Dianggap dari sudut pandangan ini, ayat ini juga mempunyai kaitan logik yang mendalam kepada Allah SWT yang mengatakan: "Dia telah menciptakan bumi dan langit dengan Kebenaran." Permintaan yang perlu untuk mewujudkannya dengan Kebenaran adalah keadilan yang sempurna harus berlaku di alam semesta ini. boleh diwujudkan hanya apabila setiap perbuatan seorang yang bertanggungjawab mungkin tidak hanya tersembunyi dari mata seseorang yang mentadbir keadilan tetapi niat yang dilakukan seseorang dan bertindak juga tidak harus tersembunyi darinya. Dan jelas, tidak ada , selain daripada Pencipta alam semesta, yang dapat menegakkan keadilan seperti itu, Sekarang, jika seseorang menafikan Allah dan akhirat, dia sebenarnya menegaskan bahawa manusia hidup dalam alam semesta yang tidak mempunyai keadilan, yang mana merupakan tempat dimana Keadilan tidak mungkin dapat dilakukan Orang yang akal, fikiran dan hati nuraninya merasa puas dengan apa yang anda anggap akan menjadi makhluk yang tidak tahu malu jika difikirkan dia sedang progresif dan rasionalistik dan thos e orang-orang yang kuno dan retrogresif yang menerima konsep yang sangat rasional tentang alam semesta, yang dibentangkan oleh Al-Qur'an.
10 Itulah, "Kejahatan yang mereka rasai di dunia akibat perbuatan salah mereka bukan hukuman sebenar kejahatan mereka mahupun hukuman penuh, hukuman yang nyata dan penuh yang belum mereka alami di akhirat. belajarlah pelajaran dari azab yang menemui mereka. Mereka dapat melihat bagaimana bangsa-bangsa yang mengamalkan sikap tidak percaya terhadap Tuhan mereka, telah merosot dan akibatnya mereka bertemu dengan kejahatan yang jahat dan memalukan. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 5, 6 dari Al-A'raf, EN 105 dari Hud).
11 Perkataan bayyinet seperti yang digunakan dalam asal mempunyai makna yang luas. Bayyin (nyanyian bayyinat) dalam bahasa Arab adalah sesuatu yang sangat jelas dan nyata. Mengatakan tentang nabi-nabi yang mereka datang dengan bayyinat memberikan makna yang pertama, mereka membawa tanda-tanda yang nyata seperti memberikan keterangan yang jelas kepada mereka yang telah dilantik oleh Allah; Kedua, mereka mempersembahkan apa sahaja yang dibentangkan dengan argumen yang rasional dan jelas; ketiga, tidak ada kekaburan dalam pengajaran mereka; mereka jelas menjelaskan apa yang benar dan apa yang salah. apa yang sah dan apa yang menyalahi undang-undang, apa yang mesti dilakukan oleh manusia dan apa yang harus dielakkannya.
12 Ini adalah sebab utama dan kemusnahan mereka dan merosakkan Umat Manusia tidak dapat mengenali tindakan yang betul di dunia melainkan Pencipta mereka memberi mereka pengetahuan yang benar, dan tidak ada cara praktikal untuk memberikan pengetahuan seperti itu oleh Sang Pencipta melainkan Dia memberkati beberapa manusia dengan pengetahuan dan mengamanahkan mereka dengan kewajipan untuk menyampaikannya kepada manusia lain. Untuk tujuan ini Dia menghantar para Nabi dengan tanda-tanda bayyinat yang nyata) sehingga ada-tidak ada alasan yang munasabah untuk rakyat meragukan kebenaran mereka. Tetapi rakyat enggan mempercayai bahawa seorang manusia boleh menjadi Rasul Allah. Kemudian, jelas tidak mungkin ada cara lain untuk mereka menerima bimbingan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 11 dari Surah Ya Sin). Dalam hubungan ini, bagaimanapun, manifestasi aneh ketidaktahuan dan kebodohan manusia dilihat. Mereka sebenarnya tidak pernah teragak-agak untuk menerima bimbingan manusia, sehingga mereka telah melaksanakan dewa-dewa kayu dan batu menurut petunjuk mereka, mereka menjadikan manusia itu sendiri Tuhan, penjelmaan Tuhan, bahkan anak lelaki Tuhan. dan mereka telah mengamalkan pandangan-pandangan pelik seperti ini dengan mengikuti panduan salah laku mereka secara membuta tuli, yang merosakkan tamadun dan moral manusia sepenuhnya. Tetapi apabila Rasul-rasul Allah datang kepada mereka dengan kebenaran, dan mereka mempersembahkan kebenaran sejati sebelum mereka tanpa motif yang mementingkan diri sendiri, mereka berkata, "Adakah manusia hanya dapat menunjukkan petunjuk?" Ini bererti mengatakan bahawa jika seorang manusia mula menyesatkan mereka, mereka akan mengikuti bimbingannya secara sukarela, tetapi jika dia menunjukkan jalan yang betul kepada mereka, bimbingannya tidak dapat diterima.
13 Memang, apabila mereka merawat petunjuk yang diturunkan oleh Allah dengan sikap acuh tak acuh, maka Allah juga menjadi acuh tak acuh kepada mereka dan tidak peduli apa lubang mereka jatuh. Allah tidak memerlukan mereka mengakui Dia Tuhan untuk menopang dan menyokong KetuhananNya . Dan Dia tidak memerlukan ibadat mereka, dan juga pujian dan pemujaan mereka. Dia, sebenarnya, ingin menunjukkan kepada mereka jalan yang benar hanya untuk kebaikan dan kesejahteraan mereka sendiri. Tetapi apabila mereka berpaling daripadanya, Allah juga menjadi lalai terhadap mereka. Kemudian, Dia tidak memberikan petunjuk kepada mereka, dan tidak pula bertanggungjawab terhadap perlindungan mereka, dan tidak menyelamatkan mereka daripada ditimpa malapetaka, dan tidak menghalang mereka daripada membinasakan mereka sendiri kerana mereka sendiri tidak berminat untuk bimbingan dan bantuanNya.
14 Maksudnya, "Ini adalah kesilapan asas kedua di mana penyangkalan Kebenaran telah terlibat dalam setiap zaman, dan yang akhirnya menyebabkan kehancuran mereka. Walaupun tidak ada orang yang menyangkal di akhirat yang pernah memiliki cara untuk mengetahui, hari ini, juga tidak akan ada pada masa depan, bahawa tidak ada kehidupan selepas kematian, orang-orang yang tidak mengenalinya selalu menegaskan hal yang sama, sedangkan tidak ada dasar intelektual untuk menafikan akhirat dengan kepastian mutlak atau dasar saintifik untuknya.
15 Ini adalah tempat ketiga di mana Allah SWT memerintahkan Nabi-Nya untuk memberitahu rakyat dengan bersumpah demi Tuhannya bahawa perkara itu pasti akan berlaku. Pertama, di Surah Yunus, dikatakan: "Mereka bertanya: Apa yang kamu katakan benar benar Tel: mereka: Ya, oleh Tuhanku, itu benar dan kamu tidak mempunyai kuasa untuk menghindarkannya; Kemudian, dalam Surah Saba, dikatakan: "Orang-orang kafir berkata: Bagaimana kebangkitan itu tidak mengalahkan kita? Katakanlah (wahai Muhammad): Tuhanku, pasti akan menyusul kamu. (ayat 3)
Di sini, persoalan timbul: Apakah perbezaannya bagi orang kafir di akhirat sama ada anda memberinya berita tentang kedatangannya dengan bersumpah atau tanpa bersumpah? apabila dia tidak percaya sama sekali, adakah dia akan percaya kepadanya hanya kerana anda menegakkan ini dengan bersumpah? Jawapannya ialah: Di tempat pertama, para penerima alamat nabi (yang menjadi damai Allah) adalah orang-orang, yang tahu dari pengetahuan dan pengalaman peribadi mereka yang tidak pernah disebut-sebut dalam hidupnya. Oleh itu, walaupun mereka mungkin telah memalsukan fitnah yang paling tidak bercela terhadapnya dengan lidah mereka, namun di dalam hati mereka mereka tidak dapat memahami bahawa seorang lelaki yang benar seperti dia boleh mengatakan sesuatu dengan sumpah oleh Allah yang dia sendiri tidak yakin dengan pengetahuan dan pengalaman. Kedua, nabi tidak hanya membentangkan doktrin di akhirat tetapi juga memberikan Argumen yang sangat rasional untuknya. Apa yang membezakan seorang Nabi dari orang lain adalah bahawa argumen-argumentasi itu, namun kuat dan sopan, yang orang lain boleh memberi untuk Akhirat, boleh paling banyak membuat pendengar mengakui bahawa kejadian Akhirat adalah lebih munasabah dan mungkin daripada ketiadaannya. Sebaliknya, seorang Nabi berdiri pada tahap yang lebih tinggi daripada seorang ahli falsafah. Kedudukannya yang sebenarnya bukanlah yang telah sampai pada kesanggupan akhirat dengan menjalankan alasan tetapi kedudukannya yang sebenarnya adalah bahawa dia mempunyai pengetahuan bahawa akhirat akan terjadi dan mengatakan dengan keyakinan bahawa ia pasti akan terjadi. Oleh itu, hanya seorang nabi yang boleh bersumpah untuk mengisytiharkan ini tetapi bukan seorang ahli falsafah. Kemudian, keimanan di akhirat dapat dihasilkan hanya dengan 'kenyataan Nabi; pemikiran seorang ahli falsafah tidak mempunyai kuasa untuk mendorong dirinya sendiri untuk mengadopsinya sebagai kepercayaan agamanya berdasarkan argumentasinya sendiri, untuk tidak berbicara tentang orang lain. jika ahli falsafah itu betul-betul betul, dia tidak boleh melampaui 'seharusnya atau sepatutnya;' hanya seorang nabi yang boleh menegaskan dengan yakin bahawa sesuatu "adalah dan sudah pasti."
16 Inilah tujuan yang mana anak-anak Adam akan dibangkitkan; ini juga mengandungi jawapan kepada soalan: apakah keperluan khusus untuknya? Jika seseorang memandang apa yang telah dibincangkan mengenai vv. 1.4 di atas, kita dapat dengan mudah memahami bahawa dalam alam semesta ini, yang telah diciptakan dengan kebenaran, sangat tidak masuk akal untuk membayangkan manusia yang telah diberi kebebasan untuk memilih sama ada keyakinan atau ketidakpercayaan, yang telah diberikan wewenang untuk memberikan banyak perkara-perkara dalam alam semesta ini, dan yang setelah memilih cara kepercayaan atau ketidakpercayaan telah melakukan banyak kebaikan atau melakukan kejahatan atas tanggungjawabnya sendiri dengan membuat penggunaan otoritas yang benar atau yang salah dalam hidupnya, apabila ia melakukan semua ini, baik yang dilakukan oleh orang-orang yang berbudi dan jahat yang dilakukan oleh orang yang jahat itu tidak boleh menanggung buah-buahan, dan tidak ada masa bila perbuatan dan perbuatannya harus ditakdirkan dengan aman Orang yang menegaskan perkara yang tidak rasional itu tentu saja melakukan salah satu dari dua tidak masuk akal: sama ada dia berfikir bahawa walaupun alam semesta ini berdasarkan kebijaksanaan, namun makhluk seperti manusia, yang telah dikurniakan dengan kuasa, telah diciptakan dan ditinggalkan tidak bertanggungjawab di sini; atau dia berfikir bahawa alam semesta ini adalah penciptaan rawak tanpa kebijaksanaan Pencipta Bijaksana. Pada mulanya, dia membuat pernyataan yang bercanggah, untuk kewujudan makhluk yang tidak bertanggungjawab, diberi kuasa. dalam alam semesta berdasarkan kebijaksanaan, jelas menentang keadilan dan kebijaksanaan. Dalam kes kedua, dia tidak dapat memberikan apa-apa rasional seperti manusia harus datang ke dalam alam semesta yang dibuat secara haphazardly, dan bagaimana ia membayangkan idea keadilan. Hanya seorang yang degil yang dapat menegakkan keyakinan bahawa kebodohan dapat menghasilkan kebijaksanaan dan keadilan ketidakadilan, atau orang yang telah menjadi pesakit mental karena obsesinya untuk pemisahan rambut.
17 Ini adalah hujah kedua untuk akhirat. Hujah pertama adalah untuk keperluannya dan kedua ini adalah untuk kemungkinannya. Jelas sekali, apabila Tuhan dapat menciptakan sistem semacam dan indah alam semesta ini tanpa sebarang kesulitan dan ketika Ia dapat menciptakan manusia di dunia pada mulanya, tidaklah sukar untuk Dia membangkitkan manusia yang sama dan memanggil mereka sebelum Dia untuk tujuan akauntabiliti.
18 Maksudnya, "Apabila ini adalah kebenaran dan riwayat manusia seluruhnya memberi kesaksian bahawa penyebab sebenar pemusnahan bangsa-bangsa telah mereka tidak mempercayai para Rasul dan penafian mereka di akhirat, maka mereka tidak perlu mendesak untuk memenuhi azab yang sama dengan mengikuti contoh mereka, tetapi harus percaya kepada petunjuk yang disampaikan oleh Allah dan Rasul-Nya dan Al-Qur'an. " Di sini, sebagai konteks itu sendiri menunjukkan, dengan "Cahaya yang Kami turunkan", ertinya Al-Quran. Sebagaimana cahaya itu sendiri jelas dilihat dan mendedahkan segala yang tersembunyi di dalam kegelapan di sekelilingnya, demikianlah Al-Qur'an cahaya yang berdasarkan pada kebenaran adalah jelas; di dalam orang Cahayanya dapat menyelesaikan dan memahami setiap masalah yang tidak dapat dipecahkan dan dipahami secara eksklusif melalui pengetahuan dan inteleknya sendiri Sesiapa yang memiliki Cahaya dapat melihat dengan jelas jalan lurus Kebenaran dari jalan pemikiran dan aksi yang tak terhitung jumlahnya, dan boleh mengikuti Laluan Lurus sepanjang hayat sedemikian rupa sehingga setiap langkah dia dapat tahu di mana jalan pintas yang bengkok menyesatkan dan di mana masalah perosak terletak di tengah jalan, dan apakah jalan keselamatan dan keselamatan di kalangan mereka .
19 "Hari Perhimpunan": Kebangkitan, apabila semua manusia tanduk di dunia dari permulaan penciptaan hingga Hari Akhir akan berkumpul secara serentak. Tema ini telah dijelaskan sepenuhnya di dalam Al-Quran di beberapa tempat;contohnya dalam Surah Hud telah dikatakan: "Itulah hari dimana semua orang akan berkumpul dan akan menyaksikan segala yang akan berlaku di sana." (v 103) Dan dalam Surah Al-Waqi'ah: "Katakanlah kepada mereka: Sesungguhnya yang dahulu dan yang terakhir, semuanya akan dikumpulkan satu hari, waktu yang telah ditetapkan." (ayat 50).
20 Kata yaum-ut-taghabun seperti yang digunakan dalam asalnya terlalu luas dalam maksud untuk dijelaskan dalam satu perkataan, atau bahkan satu kalimat, dari bahasa lain. Daripada semua nama-nama Kebangkitan yang berlaku di dalam Al-Quran, nama ini mungkin i5 yang paling bermakna Oleh itu, penjelasan sedikit diperlukan untuk memahami maksudnya.
Taghabun berasal dari ghabn, yang boleh disebut sebagai ghabn dan sebagai ghaban. Ghabn kebanyakannya digunakan mengenai transaksi perdagangan dan perniagaan dan ghaban mengenai pendapat. Secara leksikal, ia mempunyai makna yang lain juga, contohnya kecenderungan, kelalaian, seseorang yang dilucutkan dari bahagiannya, seorang lelaki merosakkan orang lain secara tidak sengaja dalam perniagaan atau berurusan bersama, dsb.
Taghabun terbitan membayangkan berlakunya ghabn antara dua atau lebih orang. Oleh itu, taghabun al-qaum bermakna sesetengah orang merawat orang lain secara fraud. atau orang yang merosakkan orang lain dan yang lain dirugikan dan rusak olehnya, atau seseorang mengambil bahagian yang lain dan orang lain yang kehilangan bahagiannya, atau kerugian seseorang dalam perniagaan dan orang lain memperoleh keuntungan, atau membuktikan sesetengah orang lalai atau lemah hati berbanding dengan orang lain.
Sekarang perhatikan bahawa dalam ayat ini telah dikatakan tentang Kebangkitan: 'Itu akan menjadi Hari Taghabun (kerugian dan keuntungan bersama) di antara rakyat. "Kata-kata ini secara automatik memberi makna bahawa di dunia taghabun adalah hal yang biasa, tetapi taghabun ini adalah cetek dan menipu, bukan taghabun sebenar dan faktual taghabun sebenar akan berlaku pada Hari Kebangkitan. Di sana akan menjadi nyata tentang siapa sebenarnya yang mengalami kerugian dan yang sebenarnya memperoleh keuntungan, yang sebenarnya telah ditipu dan siapa terbukti berhemat dan masuk akal yang sebenarnya telah melabur semua modal hidupnya dalam tawar-menawar yang salah dan menjadi muflis dan telah melaburkan semua tenaga dan kemampuannya, kekayaan dan masa, dalam tawaran yang baik dan memperoleh semua keuntungan dan keuntungan. bekas juga boleh didapati sekiranya dia tidak ditipu dalam memahami kebenaran tentang dunia.
Para pengulas sambil menjelaskan makna Yawn-ut-taghabun telah memberikan beberapa makna, yang semuanya betul, dan membuang cahaya ke atas pelbagai aspek maksudnya. Sesetengah pengulas telah menjelaskan bahawa pada hari itu para penghuni surga akan mengambil sebahagian daripada penghuni Neraka yang mereka akan ada di Syurga apabila mereka melakukan perbuatan baik di dunia seperti yang dilakukan para penghuni Surga dan penduduk Neraka akan mengambil jauhnya bahagian orang-orang Syurga, yang mereka akan berada di neraka jika mereka melakukan kejahatan adalah dunia. Ini disokong oleh Hadis, yang Bukhari telah dirahasiakan di kitab ar-Riqaq. atas kuasa Hadrat Abu Hurairah, mengatakan bahawa nabi berkata: 'Barangsiapa pergi ke Syurga akan diperlihatkan tempat yang akan dimilikinya di Neraka telah melakukan kejahatan di dunia sehingga ia dapat memberikan lebih banyak terima kasih kepada Tuhan; dan sesiapa yang pergi ke Neraka akan ditunjukkan tempat yang dia akan ada di Surga telah melakukan perbuatan baik di dunia supaya dia merasa lebih menyusahkan. "
Beberapa pengulas lain mengatakan bahawa pada hari itu orang yang salah akan mengambil begitu banyak perbuatan baik yang dilakukan oleh pelaku kesalahan itu sebagai pampasan yang sesuai untuk orang yang menderita yang salah, atau pelaku yang salah akan sama beratnya dengan haknya yang dirampas. Kerana pada Hari Kebangkitan manusia tidak akan memiliki apa-apa kekayaan yang mereka berikan untuk membuat kesalahan untuk dilakukan, di sana satu-satunya komoditi yang bernilai pertukaran akan menjadi kelakuan seseorang. Oleh itu, sesiapa yang telah melakukan kesalahan di dunia ini, perlu membuat kesalahan dengan menyerahkan sebahagian dari perbuatannya sendiri untuk kepentingannya, atau dengan mengambil beberapa dosa terhadap diri sendiri dan menderita hukuman bagi mereka. Tema ini juga telah dilaporkan dari Nabi (yang menjadi damai Allah) di Ahadith. Dalam Bukhari (Kitab ar-Riqaq) tradisi telah dikaitkan dengan Hadrat Abu Hurairah, mengatakan bahawa nabi berkata: "Barangsiapa yang membebani beban yang salah dilakukan ke rumahnya, maka dia harus membayar ganti rugi di sini, kerana di akhirat tidak seseorang akan mempunyai apa-apa kekayaan atau wang untuk ganti rugi. Di sana, beberapa perbuatan baiknya akan diambil daripadanya dan diberikan kepada orang yang salah, atau jika dia tidak mempunyai perbuatan yang baik, beberapa dosa orang yang salah dipindahkan kepadanya. " Begitu juga di Musnad Ahmad ada tradisi dari Hadrat Jabir bin 'Abdullah bin Unais. bahawa Nabi saw berkata: "Tidak ada penghuni syurga yang masuk syurga dan tidak ada penghuni Neraka yang akan memasuki Neraka sehingga dia akan memberi pampasan kepada orang lain atas kesalahan yang telah dilakukan kepadanya sehingga ia harus mengimbangi bahkan untuk tamparan yang diberikan kepada orang lain, kami bertanya, Bagaimana pula pampasan ini akan dilakukan ketika pada Kebangkitan kita akan telanjang dan tidak mempunyai wang? "Rasulullah menjawab:" Ia akan dibayar oleh perbuatan baik dan perbuatan jahat. " Dalam Islam dan Musnad Ahmad ada tradisi dari Hadrat Abu Hurairah, mengatakan bahawa nabi yang atasnya dengan damai Allah pernah bertanya kepada orang-orang yang duduk di dalam perhimpunannya;"Tahukah kamu siapa yang miskin? Orang-orang menjawab: Dia yang tidak mempunyai apa-apa. Nabi berkata: Di dalam ummah saya, golongan miskin adalah orang yang hadir di hadapan Allahnya pada hari kiamat dengan perbuatan doa dan puasa dan pembayaran zakat itu sementara dia telah menyalahgunakan orang lain, merampas harta orang lain, dan menumpahkan darah atau menimpa orang lain. Kemudian perbuatannya yang baik telah diambil dan diserahkan kepada masing-masing yang telah dianiaya dan apabila tidak ada yang tersisa dari kebaikannya perbuatan untuk membayar ganti rugi. Sonic dosa setiap orang yang salah telah dipindahkan kepadanya dan dia adalah timur ke Neraka. " Di dalam had lain yang Muslim dan Abu Da'ud mempunyai kaitan dengan kuasa Hadrat. Buraidah, nabi berkata: "Sekiranya tidak berada di rumah seorang tentara untuk tujuan Allah, seseorang memperlakukan isterinya dan orang-orang rumahnya dengan khianat, maka orang itu akan ditahan sebelum prajurit pada Hari Kebangkitan, dan yang terakhir akan diminta untuk mengambil apa sahaja yang dia suka dari perbuatannya yang baik. Mengatakan ini Rasulullah berpaling kepada kita dan berkata Kemudian apa yang kamu katakan, maksudnya dia akan pergi dengannya? "
Beberapa pengulas lain mengatakan bahawa perkataan jubin taghabun kebanyakannya digunakan mengenai perdagangan dan perniagaan, dan di dalam Al-Quran di beberapa tempat sikap yang percaya dan orang yang tidak percaya mengamalkan kehidupan duniawi telah dibandingkan dengan perdagangan dan perdagangan. Sekiranya orang percaya menyerah kepada ketidaktaatan mengamalkan ketaatan dan melaburkan nyawa dan kekayaan dan usaha untuk tujuan Allah. dia melepaskan tawar-menawar yang buruk dan melabur modalnya dalam perniagaan yang akan memperolehinya keuntungan dan keuntungan pada akhirnya. Sebaliknya, jika orang yang tidak percaya melepaskan cara ketaatan dan melaburkan seluruh modalnya dalam cara ketidakpatuhan kepada Tuhan, dia sebenarnya seorang peniaga yang telah membeli penyimpangan untuk bimbingan, dan akan mengalami kerugian pada akhirnya.Keuntungan dan kehilangan keduanya akan menjadi nyata pada Hari Kebangkitan. Mungkin juga terjadi di dunia bahawa orang mukmin nampaknya kalah dan orang kafir yang beruntung Tapi di akhirat mereka akan melihat siapa yang sebenarnya telah membuat tawaran yang benar dan siapa yang salah tawaran Tema ini telah terjadi di banyak tempat di Al Qur ' 'a, misalnya dalam AI-Baqarah 16, 175, 207 Al-Imran 77,177 An-Nisa' 74; At-Taubah 111 An-Nahl95, Fatir 29, As-Saff 10.
Namun satu lagi dari taghabun ialah di dunia orang ramai bekerjasama dengan satu sama lain dalam ketidakpercayaan dan dosa, ketidakadilan dan kejahatan, dengan ketenangan fikiran penuh dengan keyakinan bahawa mereka menikmati cinta dan persahabatan yang saling melengkapi. Intrik dan kerahyatan bersama para ahli Keluarga yang tidak bermoral dan pengikut mereka, kumpulan para pencuri dan perompak, pegawai dan pegawai yang korup dan tidak adil, kumpulan peniaga yang tidak jujur, industri dan pemilik tanah, kumpulan yang ditubuhkan untuk menyebarkan penyimpangan, kesilapan dan kejahatan , dan negara dan kerajaan yang menyokong dan menopang ketidakadilan dan kejahatan di dunia, berdasarkan keyakinan yang sama. Individu kepunyaan masing-masing kumpulan ini mempunyai tanggapan bahawa mereka adalah sahabat yang baik antara satu sama lain dan kerjasama bersama mereka terbukti sangat berjaya Tetapi apabila orang-orang ini sampai di akhirat, mereka akan tiba-tiba bangun untuk menyedari bahawa mereka telah disalah tafsir dan tertipu. Setiap seorang daripada mereka akan merasakan bahawa dia yang dianggap sebagai suami isteri suami isteri terbaik, sahabat, sahabat, pemimpin, pemandu murid atau penyokong dan pembantu, sebenarnya, musuh terburuknya. Setiap jenis hubungan dan persahabatan dan ikatan cinta dan penghormatan akan berubah menjadi permusuhan. Mereka semua akan menyalahgunakan dan mengutuk antara satu sama lain dan masing-masing akan menginginkan tanggungjawab maksimum jenayah itu diletakkan yang lain dan akan berusaha untuk menghukumnya dengan berat. Tema ini juga telah berlaku di banyak tempat di dalam Al-Qur'an, contohnya dalam AI-Baqrah: 167, AI-A'raf: 37 hingga 39, Ibrahim 21-22; AI-Mu'minum: 101, Al-'Ankabut: 12,13. 25; Luqman: 33, AI-Ahzab: 67,68; Saba: 31 hingga 33; Fatir 18: As-Saaffat: 27-3: Suad: 59 hingga 61: Ha Mim: As-Sajdah: 29; Az-Zukhruf; 67; Ad-Dukhan; 41; AI-Ma'arij; 10 hingga 14: 'Abasa 34 hingga 3.
21 Beriman kepada Allah tidak semata-mata bermaksud mempercayai bahawa Allah wujud tetapi mempercayai Dia dengan cara Allah sendiri mengajar melalui Rasul-Nya dan Kitab-Nya. Kepercayaan ini dengan sendirinya merangkumi kepercayaan dalam Apostolik dan kepercayaan dalam Kitab. Begitu juga perbuatan yang baik juga tidak menyiratkan setiap perbuatan seperti manusia itu sendiri telah mengadopsi mengingat perbuatan baik itu. atau mengikuti kriteria moral buatan manusia, tetapi ia menyiratkan perbuatan benar yang sesuai dengan Hukum yang diturunkan oleh Tuhan. Oleh sebab itu, tidak ada seorang pun yang harus berselisih pendapat yang mempercayai Allah dan melakukan perbuatan baik, tanpa medium Rasul dan Kitab akan membawa kepada hasil yang disebutkan di bawah. Sesiapa yang mengkaji Al-Qur'an dengan teliti tidak boleh tetap tidak menyedari bahawa menurutnya tidak ada kepercayaan semacam itu kepercayaan sebenar kepada Allah dan tidak ada perbuatan seperti itu benar.
22 Kata-kata ini sendiri menunjukkan makna ketidakpercayaan (Kufr). Tak percaya adalah apa-apa tetapi menafikan ayat Kitab Allah sebagai Wahyu Ilahi menolak kebenaran yang dinyatakan di dalamnya dan enggan mengikuti dan mematuhi perintah-perintah yang diberikan di dalamnya; hasilnya adalah yang disebutkan di bawah.
23 Wacana kini beralih kepada orang yang beriman. Semasa membaca ayat ini, perlu diingat bahawa pada ketika ayat-ayat ini diturunkan. Umat ​​Islam telah melalui kesulitan yang besar Selepas bertahun-tahun penganiayaan di Makkah mereka telah meninggalkan rumah mereka dan berhijrah ke Madinah, di mana umat Islam yang ikhlas yang telah memberi perlindungan kepada mereka telah dibebani dua kali ganda. Di satu pihak, mereka perlu menyokong dan mengekalkan beratus-ratus pendatang yang datang kepada mereka dari pelbagai bahagian di Arab; Di sisi lain mereka telah menjadi sasaran penganiayaan dan permusuhan musuh-musuh Islam seluruh Arab.
Tema ini sama juga berlaku di AI-Hadid: 22-23 di atas dan kami telah menjelaskannya dalam EN 39 hingga 42 dari ulasan Surah 'Keadaan yang sama di mana perkara ini dikatakan di sana dan objek yang sama dengannya dikatakan mendahului ayat-ayat di sini juga. Ini bermakna bahawa kesusahan dan kesusahan tidak turun dari diri mereka sendiri, dan tidak ada orang di dunia yang kuasa untuk menyebabkan penderitaan turun kepada sesiapa yang dia suka dengan kuasa sendiri. Kecelaruan AII sepenuhnya bergantung pada cuti Allah: Dia boleh membenarkan penderitaan turun kepada seseorang atau mungkin tidak membenarkannya. Dan cuti Allah dalam pelakon mana-mana berdasarkan kepada satu atau kebijaksanaan lain, diarahkan kepada kebaikan yang paling baik, yang tidak diketahui oleh manusia, dan tidak dapat dipahami .
25 Maksudnya, "Hanya kepercayaan kepada Allah yang menjaga manusia di jalan yang benar walaupun dalam menghadapi serangan dan tidak membiarkannya goyah di bawah keadaan yang paling mencabar. Orang yang hatinya tidak percaya sama ada melihat penderitaan yang disebabkan oleh peluang semata-mata, atau menganggap mereka dibawa atau dicegah oleh kuasa-kuasa duniawi, atau menganggap mereka sebagai karya kuasa khayalan sedemikian rupa yang mana takhayul manusawi dianggap sebagai kuat dalam membawa kebaikan dan menyebabkan kejahatan, atau percaya bahawa Tuhan adalah nyata Pembuat segala-galanya tetapi tidak percaya dengan benar dan tulus, Di dalam kes-kes ini, banyak perkara yang melanda merosot, dia tetap mengalami penderitaan, tetapi kemudian menghasilkan dan menundukkan setiap tuhan palsu, menerima, setiap penghinaan, siap melakukan apa-apa makna dan melakukan apa-apa perbuatan yang salah, dia tidak teragak-agak untuk menyalahgunakan Tuhan, bahkan melakukan bunuh diri. Sebaliknya, hati orang yang mengetahui dan percaya dengan tulus bahawa segala sesuatu ada di tangan Allah, bahawa Dia sendiri dalam Tuan dan Raja penguasa seolah-olah dengan izin-Nya boleh suatu penderitaan menimpa dan hanya dengan perintah-Nya dapat ia dielakkan, diberkati oleh Allah dengan rahmat kesabaran dan penyerahan dan mengakui dalam kehendak Ilahi, dan diberikan kuasa untuk menghadapi setiap keadaan dengan tekad dan keberanian. Walaupun berada di bawah keadaan yang paling sempit, lilin harapan limpah kurnia Allah berjalan dengan lancar dan tidak ada penderitaan, walau bagaimanapun teruk dan mencuba, boleh menyekatnya untuk menyebabkan dia berpindah dari jalan yang benar, atau cara memalsukan, atau memanggil orang lain daripada Allah untuk membela diri dengan keluhan-keluhannya. Oleh itu, setiap penderitaan membuka baginya pintu baru untuk kesejahteraan dan kebahagiaan dan tidak ada penderitaan yang tetap menjadi penderitaan baginya dalam fakta sebenarnya tetapi menjadi hasil akhir dan menganalisis berkat yang menyamar, sama ada dia jatuh korban kepadanya. atau melalui jika selamat, dalam setiap kes dia muncul dengan sukses dari perbicaraan yang ditetapkan oleh Tuhannya. Perkara yang sama telah dinyatakan oleh Nabi (yang menjadi damai Allah) dalam hadis yang telah dilaporkan sebulat suara oleh semua wartawan, mengatakan: 'Aneh adalah urusan orang percaya! Apa pun yang diperintahkan oleh Allah untuknya adalah baik baginya: apabila penderitaannya menimpanya, dia bertahan dengan sabar, dan ini membuktikan kebaikan baginya; apabila dia diberkati dengan kemakmuran, dia mengucapkan terima kasih kepada Tuhannya, dan ini juga membuktikan kebaikan baginya. Nasib baik itu hanya jatuh kepada banyak orang percaya. "
26 Dalam konteks ini, ini mempunyai dua makna: pertama, bahawa Allah mengetahui siapa yang benar-benar percaya dan apa ukuran kepercayaannya. Oleh itu, berdasarkan pengetahuan-Nya, Dia memberi bimbingan hanya kepada hati itu, yang percaya kepadanya, dan memberikan bimbingan dengan tepat sesuai dengan ukuran kepercayaan. Makna lain juga boleh: Allah tidak menyedari keadaan penganut-penganutnya yang beriman. Dia tidak meninggalkan mereka sendirian setelah mengundang mereka untuk percaya dan menundukkan mereka pada masa yang sama untuk percobaan dan godaan yang teruk di dunia. Dia tahu betapa kesulitan yang dihadapi seorang mukmin di dunia, dan dalam keadaan apa dia memenuhi tuntutan imannya. Oleh itu, "Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu yakin bahawa apa-apa penderitaan akan turun kepada kamu dengan cita-cita Allah, dalam pengetahuan Allah, ia harus diarahkan kepada kebaikan yang paling baik, yang mesti untuk kesejahteraan kamu sendiri, kerana Allah adalah lebih baik daripada-Nya hamba yang beriman: Dia tidak akan menundukkan mereka kepada penderitaan dan kesusahan tanpa alasan yang baik. "
27 Memandangkan konteksnya, ia bermaksud: "Apa pun hal keadaan, baik atau buruk, anda harus tetap setia kepada ketaatan kepada Allah dan Rasul-Nya, tetapi jika di bawah tekanan kesusahan anda berpaling dari ketaatan, Hanya satu tanggungjawab Rasul kami adalah untuk membimbing anda ke jalan yang benar, yang telah dipenuhi oleh Rasul dengan cara yang terbaik. "
28 Maksudnya, "Semua kuasa Ilahi adalah milik Allah sahaja, tidak ada yang lain yang mempunyai kuasa untuk membuat atau menghancurkan takdirmu, Dia sendiri yang kucing membawakan masa yang baik dan Dia sahaja yang dapat menghindari masa yang buruk. adalah Satu, sama sekali tidak mempunyai pilihan lain daripada meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada-Nya dan terus menjalankan kewajipannya sebagai orang percaya dengan keyakinan bahawa kebaikan dan kebaikan hanya terletak pada cara Allah menunjukkan kepadanya. Dengan cara ini, ia hanya akan ditolong oleh Allah dan meninggalkannya, tidak ada pembantu lain, dan jika dia menghadapi kesulitan, kesulitan, bahaya dan bencana dengan cara ini, Allah sendiri akan menyelamatkannya, kerana tidak ada penyelamat lain selain Dia.
29 Ayat ini mempunyai dua makna.
Mengikut makna yang pertama, ia terpakai kepada kebanyakan kesukaran itu, yang dihadapi oleh ramai lelaki yang beriman dari isteri mereka dan wanita dari suami mereka dan ibu bapa dari anak-anak mereka mengikuti jalan Tuhan.Ia jarang terjadi di dunia bahawa seorang lelaki mempunyai isteri dan isteri seorang suami, yang sahabat dan pembantu satu sama lain dalam soal iman dan kebenaran, dan kedua-duanya juga mungkin mempunyai anak-anak seperti yang mata mereka mengenai iman dan perbuatan, moral dan kelakuan. Hut secara amnya ia berlaku bahawa jika suami adalah orang yang benar dan jujur, isteri dan anak-anak melihat kejujuran dan ketakwaan dan keadilan sebagai nasib sendiri, dan ingin agar suami dan ayahnya mendapat Neraka demi mereka, dan menyerah perbezaan di antara yang sah dan yang menyalahi undang-undang harus menyediakan cara-cara mewah dan kesenangan, dosa dan naib, bagi mereka dalam setiap cara yang boleh dilalui. Sebaliknya, banyak kali seorang wanita yang beriman yang beriman yang berlaku mempunyai suami, Yang tidak sepenuhnya meluluskan ketaatannya kepada Hukum Allah, dan anak-anak juga, mengikuti jejak langkah ayahnya, menjadikan isteri sang ibu sengsara oleh penyelewengan dan kejahatan mereka. Kemudian, terutamanya, semasa konflik antara Islam dan ketidakpercayaan iman seseorang menuntut agar dia harus mengalami kerugian demi Allah dan Agama ini, berisiko, berpindah dari negara atau membahayakan nyawanya dengan menyertai peperangan melawan ketidakpercayaan. penghalang terbesar dalam perjalanannya adalah orang-orang rumah tangga sendiri.
Maksud kedua berkaitan dengan keadaan istimewa yang kebanyakan dihadapi oleh umat Islam ketika ayat-ayat ini diturunkan. dan hari ini juga mereka dihadapkan oleh setiap orang yang memeluk Islam dalam masyarakat bukan Islam.Pada makan malam itu di Makkah dan di kawasan-kawasan lain di Arab keadaan yang biasa dialami ialah seorang lelaki akan memeluk agama Islam, tetapi isterinya dan anak-anaknya tidak hanya akan menolak untuk menerima tetapi akan berusaha sedaya upaya untuk menekannya untuk menyerah Islam Arid yang serupa adalah situasi yang dihadapi oleh wanita, yang hanya memeluk Islam dalam keluarga mereka,
Bercakap kepada orang percaya yang mungkin menghadapi situasi yang sama, tiga perkara terkesan:
Pertama, mereka telah diperingatkan seolah-olah berkata: "Walaupun di depan sudut pandangan dunia, ini adalah hubungan manusia yang paling disayangi namun dari sudut pandangan agama, mereka menjadi" musuhmu ".Perdebatan ini mungkin kerana dia menghalang anda dari kebaikan dan mendorong anda untuk melakukan kejahatan, atau bahawa mereka menghalang anda daripada kepercayaan dan menarik anda ke arah ketidakpercayaan, atau simpati mereka dengan dia yang tidak percaya. dan melalui anda jika mereka pernah mengetahui rahsia perang kaum muslimin, mereka menyampaikannya kepada musuh-musuh Islam. Disebabkan sifat dan kualiti permusuhan ini mungkin berbeza-beza, namun dalam mana-mana hal itu adalah permusuhan; dan jika anda memegang iman anda yang lebih sayang kepada hati anda, anda harus menganggapnya sebagai musuh anda. Dengan cinta mereka, janganlah kamu lupa bahawa antara kamu dan mereka di sana berdiri penghalang kepercayaan dan ketidakpercayaan, atau ketaatan dan ketidaktaatan. "
Kemudian, dikatakan: "Waspadalah terhadap mereka." Itulah, "Janganlah kamu merosakkan hidup kekal kamu demi kehidupan duniawi mereka, janganlah cintakan cinta mereka sehingga mereka menjadi penghalang bagi kamu dalam hubungan kamu dengan Allah dan Rasul-Nya dan kesetiaan kamu kepada Islam. semacamnya bergantung kepada mereka bahawa rahsia komuniti Islam harus datang kepada mereka dan melalui mereka sampai kepada musuh-musuh kamu hanya dengan kelalaian dan kecuaian kamu. Ini adalah perkara Fame di mana nabi (yang menjadi damai Allah) telah memberi amaran kepada umat Islam dalam hadis: `Seorang akan dibesarkan pada Hari Kiamat, dan ia akan diisytiharkan: 'Isteri dan anak-anaknya memakan semua perbuatannya yang baik'."
Akhirnya dikatakan: "Jika kamu mengampuni dan memandang dan memaafkan, Allah sememangnya Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." Ini bermaksud: "Kamu telah diperhatikan akan permusuhan mereka sehingga kamu dapat berhati-hati dengan mereka dan melakukan yang terbaik untuk menyelamatkan iman anda daripada mereka, amaran ini tidak bermakna anda harus merawat isteri dan anak-anak anda dengan kasar, atau menangkis hubungan anda dengan mereka supaya menjadikan diri anda dan angkatan rumah tangga mereka menjadi sengsara dan celaka. Oleh itu, dua kelemahan itu pasti akan menyebabkan: pertama, ia mungkin menutup setiap jalan untuk pembaharuan isteri dan anak-anak untuk selama-lamanya; kedua, ia boleh menimbulkan syak wasangka dan pemalsuan terhadap Islam dalam masyarakat dan orang-orang di sekeliling boleh membentuk tanggapan bahawa seorang Muslim bertukar menjadi terlalu tegar dan marah untuk anak-anaknya sendiri di rumahnya sendiri sebaik sahaja dia memeluk agama Islam.
Dalam hubungan ini, kita harus ingat bahawa pada permulaan ketika orang menjadi umat Islam, mereka mengalami kesulitan khusus jika ibu bapa mereka tidak percaya. Mereka akan menekan anak-anak mereka untuk melepaskan Iman yang baru. Mereka akan menghadapi satu lagi kesukaran apabila isteri dan anak-anak mereka (atau sekiranya wanita, suami dan anak-anak mereka) tetap tidak percaya dan akan memaksa mereka untuk meninggalkan Iman Kebenaran. Mengenai kesulitan pertama, arahan diberikan dalam Al-Ankabut: 8 dan Luqman; 14-15, berkata: "Rawatilah ibu bapa kamu dengan baik, tetapi jika mereka menekan kamu untuk bergabung dengan Aku yang lain yang tidak kamu kenal, janganlah kamu taat kepada mereka" Mengenai kesulitan kedua, Arahan telah diberikan di sini, mesti cuba menyelamatkan iman anda daripada anak-anak dan ahli keluarga anda tetapi jangan melayan mereka dengan kasar, tetapi dengan sopan dan lembut. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat At-Taubah: 23-24; E N. 37 dari AI-Mujadalah, EN 1 hingga 3 dari Al-Mumtahanah; EN 18 dari Munafiqun).
30 Untuk penjelasan, sec EN 23 dari Surah AI-Anfal. Di sini seseorang juga harus memandang nabi yang mana Tabarani telah mengaitkannya dengan kuasa Hadrat Abu Malik al-Ash'ari, mengatakan: "musuh sejati kamu bukan dia yang jika kamu membunuh ada kejayaan untuk kamu, dan jika dia Membunuh kamu, ada Syurga bagi kamu, tetapi musuh kamu yang sebenarnya boleh menjadi anak kamu sendiri yang dilahirkan dari pinggangmu sendiri, atau kekayaan yang kamu pemiliknya. " Itulah sebabnya di sini kita berada di Al-Anfal: 28, Allah berfirman: Jika kamu menyelamatkan diri dari godaan dan perebutan harta benda dan Anak-anak duniawi dan berjaya menjaga cinta mereka tertakluk kepada cinta Allah, ada ganjaran yang kaya untuk kamu dengan Allah.
31 Di tempat lain di Al-Qur'an dikatakan: "Takutlah kepada Allah sebagaimana Dia takut." (Al-'Imran: 102). Di tempat lain: "Allah tidak membebankan seseorang dengan tanggungjawab yang lebih berat dari yang dapat ditanggungnya." (Al-Baqarah: 286) Dan di sini: "Takutlah Allah sejauh yang kamu dapat." Apabila ketiga ayat ini dibaca bersama nampak bahawa ayat pertama menetapkan ideal yang setiap orang harus cuba mencapai. Ayat kedua meletakkan prinsip bahawa tidak ada seorang pun yang dikehendaki untuk mengatasinya, melampaui kuasa dan keupayaannya, kerana dalam Agama Allah, seseorang telah dipertanggungjawabkan hanya untuk apa yang ada di dalam kuasa dan keupayaan seseorang. Ayat ini mengajak setiap orang percaya untuk berusaha mencapai ketakwaan dan kesedaran Tuhan sejauh yang dia mampu, Dia harus melaksanakan perintah-perintah-Nya dan menghindari ketidaktaatan-Nya sebagaimana yang dia dapat. Dalam hal ini, dia tidak dapat melarikan diri dari hukuman. Walau bagaimanapun, orang tidak akan dipertanggungjawabkan untuk apa yang berada di luar kuasa seseorang (dan Allah sendiri boleh menentukan apa yang benar-benar di luar kuasa dan keupayaan seseorang).
32 Untuk penjelasan, lihat EN 19 Al-Hashr.
Untuk penjelasan, lihat EN 267 Al-Baqarah, EN 33 Al Ma'idah, E, N. 16 dari Al-Hadid.
34 Untuk penjelasan, lihat EN 52, 59 Fatir; EN42 dari Ash-Shura.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top