Khamis, 22 Februari 2018

66. Surah At Tahrim

0 Comments

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


66. Surah At Tahrim (Larangan)

Statistik

Juz 28 – 58.AlMujadila 1. – 66.AtTahrim 1-12


Ibrah

Video

Ijaz

Last verse 17 words

Nama

Surah berasal dari perkataan lima tuharrimu ayat pertama.  [QS66:1] CQ(66:1:4) KK(66:1:4)
Ini juga bukan tajuk perkaranya, tetapi namanya menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana kejadian tahrim (larangan, larangan) telah disebutkan.

Tempoh Wahyu

Sehubungan dengan kejadian tahrim yang dirujuk dalam Surah ini, tradisi Hadis menyebutkan dua wanita yang berada di antara isteri-isteri nabi (pada siapa menjadi damai) pada waktu itu Hadrat Safiyyah dan Hadrat Mariyah Qibtiyyah.Yang pertama (iaitu Hadrat Safiyyah) dibawa kepada isteri oleh nabi setelah penaklukan Khaiber, dan Khaiber telah ditawan, sebagaimana telah dilaporkan sebulat suara, di AH 7. Wanita yang lain, Hadrat Mariyah, telah disampaikan kepada Nabi oleh Muqawqis, penguasa Mesir, dalam AH 7 dan dia telah melahirkan anaknya, Ibrahim, di Dhil-Hijjah, AH 8.This peristiwa sejarah hampir tepat menentukan bahawa Surah ini telah diturunkan beberapa waktu selama AH 7 atau A. H 8.

Tema dan Topik

Ini adalah Surah yang sangat penting di mana cahaya telah dilemparkan kepada beberapa soalan tentang makna berat dengan merujuk kepada beberapa kejadian mengenai isteri-isteri nabi (yang menjadi damai Allah).
Pertama, bahawa kuasa untuk menetapkan batas-batas yang sah dan yang menyalahi undang-undang, yang dibenarkan dan dilarang, sepenuhnya dan mutlak di tangan Allah dan tidak ada yang diwakilkan bahkan kepada Nabi Allah sendiri, untuk tidak bercakap tentang apa-apa lelaki. Nabi seperti itu boleh mengisytiharkan sesuatu yang sah atau menyalahi undang-undang hanya jika dia menerima inspirasi daripada Allah untuk berbuat demikian sama ada inspirasi itu terkandung dalam Al-Quran, atau disampaikan kepadanya, secara rahsia. Walau bagaimanapun, walaupun Nabi tidak diberi kuasa untuk mengisytiharkan apa-apa yang dibenarkan oleh Allah dengan menyalahi undang-undang oleh dirinya sendiri, apalagi mengatakan kepada orang lain.
Kedua, dalam mana-mana masyarakat kedudukan seorang Nabi sangat halus. Insiden ringan yang dialami oleh seorang lelaki biasa dalam hidupnya mungkin tidak ada akibatnya, tetapi ia menganggap status undang-undang apabila dialami oleh seorang Nabi. Itulah sebabnya kehidupan nabi-nabi telah diawasi oleh Allah supaya tidak ada perbuatan mereka, bahkan yang paling remeh, boleh menyimpang dari Kehendak Ilahi. Bilamana perbuatan seperti ini telah dikeluarkan dari seorang nabi, ia telah diperbetulkan dan diperbetulkan dengan segera supaya undang-undang Islam dan prinsip-prinsipnya harus menjangkau manusia dengan kemurnian mutlaknya bukan hanya melalui Kitab Suci tetapi juga melalui contoh Nabi yang sangat baik, dan mereka seharusnya tidak termasuk apa-apa yang mungkin tidak bertentangan dengan Keinginan Ilahi,
Ketiga, dan ini secara automatik mengikuti dari sudut yang disebutkan di atas, bahawa apabila Nabi (yang menjadi damai) diperiksa pada perkara kecil, yang tidak hanya diperbetulkan tetapi juga direkodkan, itu memberi kita kepuasan lengkap bahawa apa saja tindakan dan perintah dan petunjuk yang kita dapati dalam kehidupan murni Nabi yang tidak ada apa-apa yang dicatatkan dalam sifat kritikan atau pembetulan dari Allah, semuanya berdasarkan kebenaran, selaras sepenuhnya dengan kehendak Ilahi dan kita boleh mendapatkan panduan dari mereka dengan penuh keyakinan dan ketenangan fikiran.
Perkara keempat yang kita pelajari dari wacana ini ialah tentang Rasulullah sendiri, yang menghormati dan menghormati Allah sendiri telah memerintahkan sebagai bahagian penting dari Iman hamba-hambaNya, telah dinyatakan dalam Surah ini bahawa sekali selama kehidupan suci-Nya membuat satu perkara yang diisytiharkan oleh Allah yang menyalahi undang-undang untuk dirinya sendiri untuk menggembirakan isteri-isterinya; maka Allah telah menegur kerana kesalahan mereka, isteri-isteri nabi, yang Dia sendiri telah diisytiharkan sebagai ibu kepada orang-orang yang setia dan layak mendapat penghormatan tertinggi dan penghormatan oleh mereka. Kemudian, kritikan ini terhadap Nabi dan pentadbiran amaran kepada isteri-isterinya juga belum dikemukakan secara diam-diam tetapi termasuk dalam Kitab, yang seluruh Ummah harus membaca dan membaca selama-lamanya. Jelas sekali, niat untuk menyebut-nyebutnya di dalam Kitab Allah adalah, atau mungkin, bahawa Allah mahu menurunkan Rasul-Nya dan ibu-ibu yang setia di mata orang-orang yang beriman; dan ini juga jelas bahawa tidak ada seorang Muslim yang kehilangan rasa hormat kepada mereka, dalam hatinya setelah membaca Surah Al-Quran ini. Sekarang, tidak ada alasan lain untuk menyebutkan perkara ini di dalam Al-Quran daripada yang Allah ingin mempersembahkan orang-orang yang beriman dengan cara penghormatan yang betul untuk keperibadian mereka yang hebat. Nabi adalah Nabi, bukan Tuhan, agar dia tidak melakukan kesalahan. Menghormati Nabi tidak diarahkan kerana dia tidak sempurna, tetapi kerana dia adalah wakil sempurna dari Ilahi Ilahi, dan Allah tidak mengizinkan salah satu kesilapannya berlalu tanpa disedari. Ini memberi kita kepuasan bahawa pola hidup yang mulia yang ditinggal oleh Nabi sepenuhnya dan sepenuhnya mewakili kehendak Allah. Begitu juga, para Sahabat dari isteri suci Nabi, adalah manusia, bukan malaikat atau manusia super. Mereka boleh melakukan kesilapan. Segala pangkat yang mereka capai menjadi mungkin hanya kerana petunjuk yang diberikan oleh Allah dan latihan yang disampaikan oleh Rasulullah saw telah membentuk mereka menjadi model terbaik. Apa jua harga dan penghormatan yang mereka harapkan adalah atas dasar ini dan bukan pada anggapan bahawa mereka tidak sempurna. Atas sebab ini, setiap kali dalam kehidupan suci Nabi (ke atasnya menjadi damai) sahabat-sahabat atau isteri suci berlaku untuk melakukan kesalahan kerana kelemahan manusia, mereka diperiksa. Beberapa kesilapan mereka telah diperbetulkan oleh Nabi, seperti yang telah disebutkan di banyak tempat dalam Hadis ; sesetengah kesilapan lain yang disebutkan di dalam Al-Quran dan Allah sendiri telah membetulkan mereka supaya orang-orang Islam tidak boleh membentuk apa-apa gagasan yang dibesar-besarkan tentang penghormatan dan penghormatan para penatua dan orang-orang hebat, yang dapat membangkitkan mereka dari kemanusiaan kepada kedudukan tuhan dan dewi . Jika seseorang mengkaji Al-Quran dengan teliti, seseorang akan melihat contoh yang satu ini selepas yang lain. Dalam Surah Al-Imran, berkaitan dengan Pertempuran Uhud, para sahabat telah dialamatkan dan diberitahu:
"Allah telah menunaikan janjiNya kepada kamu: pada peringkat awal pertempuran, kamu yang telah membunuh mereka dengan cuti Allah sehingga kamu kehilangan hati dan membantah kewajiban kamu dan tidak taat kepada pemimpin kamu, ketika Allah menunjukkan kepada kamu apa (harta rampasan) yang kamu rindukan kerana ada di antara kamu yang menyerang sesudah kehidupan dunia ini dan yang lainnya: yang menghargai hidup sesudah mati, maka Allah menjadikan kamu berundur sebelum orang-orang kafir untuk menguji kamu, tetapi sebenarnya bahkan Allah memaafkan kamu, kerana Allah sangat maha berkat kepada orang-orang yang beriman ". (ayat 152).
Dalam surah An-Nur, berkaitan dengan fitnah terhadap Hadrat Aisyah, sahabat-sahabat telah diberitahu,
"Apabila kamu mendengarnya, kenapa tidak lelaki percaya dan wanita yang beriman mempunyai pendapat yang baik tentang diri mereka sendiri, dan mengapa mereka tidak mengatakan: ini adalah fitnah nyata? ...... Sekiranya tidak kerana rahmat Allah dan belas kasihan kepada kamu di dunia dan di akhirat, satu penyakit yang menyakitkan akan dikunjungi kamu kerana fitnah. (Pertimbangkanlah) apabila anda melepaskan dusta ini dari satu lidah ke yang lain dan diucapkan dengan mulut anda yang mana anda tidak mempunyai pengetahuan kamu, kamu mengambilnya sebagai perkara yang kecil, padahal ia adalah satu kesalahan yang besar di sisi Allah, mengapa kamu tidak, apabila kamu mendengarnya, katakan, "Tidaklah patut kita mengatakan sesuatu yang demikian? kepada Allah, ini adalah fitnah yang besar '. "Allah menasihati kamu bahawa pada masa depan kamu tidak perlu mengulangi apa-apa seperti ini, jika kamu adalah orang-orang yang beriman" (ayat 12-I7).
Dalam surah Al-Ahzab, isteri-isteri suci telah ditujukan demikian: "Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isteri kamu Jika kamu mencari dunia dan perhiasan-perumpamaannya, datanglah, saya akan memberi kamu ini dan menghantar kamu dengan cara yang baik. kamu mencari Allah dan Rasul-Nya dan tempat akhirat, kamu harus yakin bahawa Allah telah menyediakan pahala yang besar bagi kamu, yang berbuat baik. " (ay 28-29).
Dalam Surah Jumu'ah tentang para sahabat dikatakan:
"Dan apabila mereka melihat beberapa barangan dan hiburan, mereka berpaling darinya dan meninggalkan kamu (Nabi) berdiri (dalam perjalanan khutbah). Katakanlah kepada mereka: Sesungguhnya apa yang ada pada Allah adalah lebih baik daripada hiburan dan barang dagangan, dan Allah adalah yang terbaik dari semua pembekal. " (ayat 11).
Dalam Surah Al-Mumtahinah, Hadrat Hatib bin Abi Balta'ah, seorang Sahabat yang bertempur di Badr, sangat terperanjat kerana dia telah menghantar maklumat rahsia kepada Quraish yang tidak percaya tentang pencerobohan Nabi sebelum penaklukan Makkah.
Kesemua contoh ini terdapat dalam Al-Qur'an itu sendiri, dalam Al-Quran yang sama di mana Allah sendiri telah memberi penghormatan kepada para sahabat dan isteri-isteri suci untuk kebaikan mereka, dan memberikan mereka perakuan kesenanganNya, mengatakan: " Allah sangat gembira dengan mereka dan mereka dengan Allah. " Ia adalah pengajaran yang sederhana dan seimbang yang menghormati dan menghormati orang-orang hebat, yang menyelamatkan umat Islam daripada jatuh ke dalam jurang penyembahan manusia di mana orang-orang Yahudi dan Kristianah jatuh, dan itu adalah hasil yang sama bahawa dalam buku-buku yang pengikut-pengikut Sunnah yang telah disusun berdasarkan subjek Hadits , Commentary of the Qur'an dan Sejarah, tidak hanya mempunyai keunggulan dan kebaikan hebat para Sahabat dan isteri-isteri suci dan orang-orang terkemuka lain yang telah disebutkan, tetapi juga tidak ragu-ragu telah ditunjukkan dalam menyebut kejadian yang berkaitan dengan kelemahan, kesilapan dan kesilapan mereka, sedangkan para ulama lebih menghargai kelebihan dan keunggulan orang-orang hebat dan memahami batas-batas dan penghormatan yang lebih baik daripada mereka yang mengaku sebagai pemegang saham penghormatan kepada para penatua hari ini.
Perkara kelima yang telah dinyatakan secara jelas dalam Surah ini adalah bahawa Agama Allah adalah adil dan adil. Ia ada untuk setiap orang yang hanya menjadi haknya berdasarkan iman dan perbuatannya. Tiada hubungan atau sambungan walaupun dengan orang yang paling baik boleh memberi manfaat kepadanya dalam apa cara sekalipun dan tiada hubungan atau hubungan dengan orang yang paling jahat dan jahat boleh membahayakan baginya dengan cara apa pun. Dalam hubungan ini tiga jenis wanita telah disebut sebagai contoh sebelum isteri suci khususnya. Salah satu contoh adalah isteri Nabi Nuh dan Lot, yang, jika mereka percaya dan bekerjasama dengan suami-suami mereka yang gemilang, akan menduduki pangkat dan kedudukan yang sama dalam masyarakat Islam. yang dinikmati oleh isteri-isteri nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Tetapi kerana mereka tidak percaya, mereka menjadi isteri para nabi tidak membantu mereka dan mereka jatuh ke neraka. Contoh kedua adalah isteri Firaun, yang walaupun menjadi isteri musuh yang kuat dari Allah yang percaya dan memilih jalan tindakan yang terpisah dari yang diikuti oleh orang Firaun, dan dia sebagai isteri seorang yang tidak percaya yang setia tidak menyebabkannya bahaya, dan Allah menjadikannya Syurga yang layak. Contoh ketiga adalah Hadrat Maryam (Mary), yang mencapai peringkat tinggi kerana dia menyerah kepada ujian yang berat yang Allah memutuskan untuk meletakkannya. Selain daripada Mary, tiada seorang wanita yang suci dan suci di dunia yang pernah menjadi ujian yang sukar walaupun tanpa berkahwin, dia mungkin telah hamil secara ajaib oleh perintah Allah dan memaklumkan perkhidmatan yang dikehendakinya diambil oleh Tuhannya. Apabila Hadrat Maryam menerima keputusan ini, dan setuju untuk menanggung, seperti seorang mukmin yang benar, segala sesuatu yang ia tidak perlu ditanggung untuk memenuhi kehendak Allah, maka Allah meninggikannya pada kedudukan Sayyidatu an-nisa 'Jannah : "Pemimpin wanita di Syurga" (Musnad Ahmad).
Selain itu, satu lagi kebenaran yang kita pelajari dari Surah ini adalah bahawa Nabi (yang menjadi perdamaian) tidak menerima dari Allah hanya ilmu yang disertakan dan direkam dalam Al-Quran, tetapi dia diberi maklumat tentang hal-hal lain juga oleh wahyu, yang belum dicatatkan dalam Al-Quran. Bukti jelasnya adalah ayat 3 Surah ini. Di dalamnya kita diberitahu bahawa Nabi (yang telah damai sejahtera) mengisahkan rahsia kepada salah seorang isterinya, dan dia memberitahukannya kepada yang lain. Allah memaklumkan kepada nabi tentang rahsia ini. Kemudian, ketika Nabi memberi peringatan kepada isterinya tentang kesilapan pendedahan dan berkata: "Siapakah yang memberitahukan kepadamu kesilapan saya7" dia menjawab: "Saya telah diberitahu oleh Dia Yang Maha Mengetahui segala sesuatu dan Yang Maha Mengetahui. " Sekarang, persoalannya di mana di dalam Al-Qur'an adalah ayat di mana Allah telah berkata "Wahai Nabi, rahsia yang kamu telah berikan kepada salah seorang isteri kamu, telah didedahkan olehnya kepada orang lain, atau begitu dan sebagainya? Sekiranya tidak ada ayat di dalam Al-Qur'an, dan jelas tidak ada, ini adalah bukti nyata bahawa wahyu turun kepada Nabi selain Al-Qur'an juga. Ini menyangkal dakwaan penyangkalan Hadis , yang mendakwa bahawa tidak ada yang diturunkan kepada nabi (yang menjadi damai) selain dari Al-Qur'an.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-2] Wahai Rasulullah, mengapa kamu mengharamkan apa yang Allah izinkan untuk kamu? 1 (Adakah kerana) anda mencari isteri yang baik? 2 Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 3 Allah telah menetapkan jalan untuk membebaskan kamu dari sumpahmu. 4 Allah adalah Tuanmu, dan Dialah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. 5
[3] (Dan ini juga perlu diperhatikan bahawa) Nabi telah membantah perkara kepada seorang isteri secara rahsia. Kemudian, apabila dia mendedahkan rahsia (kepada yang lain), dan Allah memberitahukan kepada Nabi (mengenai pendedahan rahsia itu), Nabi memberitahukan (kepada isterinya) sebahagiannya dan tidak menghiraukan sebahagian daripadanya. Maka apabila Nabi memberitahunya (mengenai pendedahan itu), dia bertanya, "Siapa yang memberitahunya tentang ini?" Nabi berkata, "Saya dimaklumkan oleh Dia Yang mengetahui segala-galanya dan Maha Mengetahui." 6
[4-5] Sekiranya kamu berdua bertaubat kepada Allah, sesungguhnya kamu telah berpaling dari jalan yang benar 7 dan jika kamu saling menyokong terhadap Rasul, kamu harus mengetahui bahawa Allah Pelindungnya, dan selepas Dia Jibril dan orang-orang beriman yang benar dan para malaikat adalah sahabat dan penolongnya. 9 Mungkin saja jika Nabi menceraikan kamu semua, Allah akan memberikan kepadanya isteri-isterimu yang lebih baik, 10 orang yang beragama Islam, yang beriman dan taat, 12 orang yang beriman, 13 menyembah, dan diberikan kepada berpuasa, 15 adakah mereka pernah berkahwin atau perawan.
[6-7] Hai orang-orang yang beriman, selamatkan dirimu dan keluargamu dari neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu-batu, 16 yang akan dilantik sebagai malaikat-malaikat yang keras dan keras, yang tidak pernah melanggar perintah Allah dan melakukan sebagaimana mereka diperintahkan. 17 (Pada masa itu akan dikatakan :) "Hai orang kafir, janganlah kamu membuat alasan hari ini, kerana kamu hanya dikembalikan kepada apa yang kamu lakukan." 18
[8] Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang tulus. 19 (Demikianlah) Allah akan menghapuskan kejahatan-kejahatanmu dari kamu dan masukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. 20 Ia akan menjadi hari dimana Allah tidak akan memalukan Nabi-Nya dan orang-orang yang beriman kepadanya. 21 Lampu mereka akan berjalan di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka, dan mereka akan berkata, "Ya Tuhan kami, ciptakanlah cahaya kami untuk kami dan ampunilah kami: Engkau berkuasa atas semua orang." 22
[9] Wahai Nabi, jihad menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan tegaslah dengan mereka. 23 Tempat kediaman mereka adalah Neraka, dan tempat tinggal yang jahat itu!
[10-12] Allah mengutip orang-orang kafir dengan contoh-contoh isteri Nabi Nuh dan Lot. Mereka telah berkahwin dengan dua hamba sahaya Kami, tetapi mereka mengkhianati suami mereka, 24 dan mereka tidak dapat memanfaatkan apa-apa terhadap Allah. Kepada keduanya dikatakan, "Masuklah ke neraka bersama orang-orang yang masuk" Dan bagi orang-orang yang beriman, Allah mengutip contoh isteri Firaun, ketika ia berdoa, "Tuhanku, buatlah bagiku, di Syurga, dan selamatkanlah aku dari Firaun dan kerjanya, dan selamatkanlah aku dari orang fasik. " Dan (Allah) mengutip contoh Mary, anak perempuan Imran, 26 yang telah menjaga kesuciannya. 27 Demikianlah Kami menghembuskan nafasnya ke dalam tubuhnya dengan Roh Kami, dan dia memberi kesaksian kepada Firman Tuhannya dan Kitab-kitab-Nya, dan dia adalah seorang yang taat. 29
1 Ini sebenarnya bukan satu soalan tetapi ungkapan penolakan. Objek itu bukanlah untuk meminta kepada Rasulullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) mengapa dia telah melakukannya, tetapi untuk memberi amaran kepadanya bahawa perbuatannya untuk menyalahi undang-undang bagi dirinya sendiri yang Allah telah membuat undang-undang tidak diluluskan oleh Allah. Ini dengan sendirinya memberi makna bahawa tiada siapa yang mempunyai kuasa untuk membuat menyalahi undang-undang apa yang Allah telah membuat undang-undang; begitu banyak sehingga Nabi (yang menjadi damai) sendiri juga tidak memiliki kekuatan seperti itu. Walaupun nabi tidak menganggap hal ini sebagai haram sebagai soal iman dan tidak sah tetapi hanya melarang penggunaannya, namun kerana dia bukan seorang lelaki biasa tetapi Rasulullah saw, dan melarang dirinya sendiri sesuatu dapat memberi kesan bahawa para pengikutnya juga akan telah menganggapnya sebagai haram, atau sekurang-kurangnya dipersalahkan, atau orang-orang dari masyarakatnya mungkin menganggap bahawa tidak ada salahnya melarang diri sesuatu yang Allah telah membuat undang-undang, Allah menunjuknya kepadanya dan memerintahkannya untuk menahan larangan tersebut.
2 Ini menunjukkan bahawa dalam hal ini Nabi tidak melakukan hal yang sah secara haram kerana keinginan peribadi tetapi kerana isterinya ingin dia berbuat demikian, dan dia telah membuatnya menyalahi undang-undang untuk dirinya sendiri untuk menyenangkan mereka. Di sini, persoalan timbul: kenapa Allah khususnya menyebutkan penyebab membuat perkara yang menyalahi undang-undang selain menunjuk perbuatan larangan? Jelaslah, jika objek itu telah membuatnya menahan diri daripada membuat sesuatu hal yang sah yang menyalahi undang-undang, ini dapat dipenuhi oleh ayat-ayat pertama dan tidak ada keperluan motif akta itu juga harus dinyatakan. Menyebutkannya dengan jelasnya jelas menunjukkan bahawa objek itu tidak semata-mata untuk memeriksa Nabi hanya untuk membuat perkara yang sah di sisi undang-undang, tetapi bersama dengannya untuk memberi amaran kepada isteri-isteri suci juga berkuatkuasa bahawa sebagai isteri nabi mereka tidak memahami tanggungjawab mereka yang halus dan telah membuat Nabi melakukan sesuatu yang boleh membawa kepada perkara yang sah menyalahi undang-undang.
Walaupun tidak disebutkan al-Qur'an tentang apa yang dikatakan oleh nabi itu, namun para ahli tradisi dan pengulas telah menyebutkan dalam hal ini dua kejadian yang berlainan, yang menyebabkan wahyu ayat ini. Salah satu daripada ini berkaitan dengan Hadrat Mariyah Qibiyyah (Mary, wanita Copt) dan yang lain untuk melarang dirinya menggunakan madu.
Kejadian yang berkaitan dengan Hadrat Mariyah adalah bahawa setelah menamatkan perjanjian damai Hudaibiyah salah satu surat yang Nabi saw (yang menjadi damai Allah) yang diutus kepada pemerintah negara-negara yang bersebelahan ditujukan kepada Patriark Romawi Alexandria juga, yang Arab disebut Muqawqis. Apabila Hadrat Hatib bin Abi Balta mengambil surat ini kepadanya, dia tidak memeluk Islam tetapi menerima dia dengan baik, dan sebagai balasannya menulis: "Saya tahu seorang nabi belum bangkit, tetapi saya fikir dia akan muncul di Syria, Saya telah merawat utusan anda dengan kehormatan, dan saya menghantar dua hamba perempuan kepada kamu, yang menghormati orang Koptik. "(Ibn Sa'd). Salah seorang budak perempuan itu adalah Sirin dan Mariyah yang lain (Mary). Tidak jalan pulang dari Mesir Hadrat Hatib mempersembahkan Islam sebelum keduanya dan mereka percaya.Apabila mereka datang ke hadapan Nabi (yang menjadi damai) dia memberi Sirin dalam pemilikan Hadrat Hassan bin Thabit dan mengakui Hadrat Mariyah ke rumahnya sendiri. Di Dhil-Hijjah, AH 8 dia melahirkan anak Nabi Ibrahim, Ibrahim. (Al-Isti'ab; Al-Isabah). Wanita ini sangat cantik. Hafiz Ibn Hajar di Al-Isabah telah menceritakan kisah Hadrat 'Aisyah tentang dia: "Tidak ada wanita masuk ke dalam rumah Nabi Nabi saw mengganggu saya sehingga Mariyah, kerana dia sangat cantik dan senang kepadanya." Mengenai beliau kisah yang telah diriwayatkan dalam beberapa cara dalam Hadis adalah seperti berikut:
Suatu hari Nabi saw yang melawat kedatangan Hadrat Hafsah ketika dia tidak berada di rumah. Pada masa itu Hadrat Mariyah datang kepadanya di sana dan tinggal bersamanya di pengasingan. Hadrat Hafsah sangat sakit dan mengadu dengan sangat keras kepadanya. Oleh itu, untuk menyenangkannya, Nabi bersumpah bahawa dia tidak akan mempunyai hubungan suami isteri dengan Mariyah pada masa akan datang. Mengikut beberapa tradisi, beliau melarang Mariyah untuk dirinya sendiri, dan menurut orang lain, ia juga bersumpah kepadanya. Tradisi ini kebanyakannya dilaporkan oleh para pengganti sahabat terdekat tanpa menyebut sebarang perantara. Tetapi beberapa dari mereka telah dilaporkan dari Hadrat 'Umar ,. Hadrat `Abdullah bin 'Abbas dan Hadrat Abu Hurairah juga. Memandangkan banyaknya kaedah penyebaran, Hafiz Ibn Hajar di Fath al-Bari telah menyatakan pandangan bahawa terdapat beberapa kebenaran dalam cerita itu. Tetapi dalam tak satu pun dari enam koleksi sahih Hadits telah menceritakan kisah ini. Di Nasa'i hanya ini yang berkaitan dengan Hadrat Anas: "Rasulullah saw mempunyai seorang hamba perempuan yang mempunyai hubungan suami isteri. Kemudian, Hadrat Hafsah dan Hadrat` Aisyah mula menunjukkan kepadanya ini berulang-ulang sehingga dia Telah melarangnya untuk dirinya sendiri. Di sana, Allah menurunkan ayat ini: 'Wahai Nabi, kenapa kamu menyalahi undang-undang yang Allah telah menghalalkan bagimu?'
Insiden lain telah dikaitkan dalam Bukhari, Muslim, Abu Da'ud, Nasa'i dan beberapa hadith lain dari Hadrat `A'ishah sendiri dan maksudnya adalah sebagai berikut:
"Rasulullah (yang menjadi perdamaian) biasanya melakukan lawatan sehari ke semua isteri-isterinya setelah sholat Asr. Begitu begitu ia mulai tinggal di rumah Hadrat Zainab bint-Jahsh lebih lama dari biasanya, karena dia telah menerima Sesetengah madu dari suatu tempat sebagai hadiah dan nabi sangat menyukai hal-hal manis; Oleh itu, dia akan minum madu di rumahnya. Hadrat 'A'ishah menyatakan bahawa dia merasa iri hati ini dan berbicara kepada Hadrat Hafsah, Hadrat Saudah dan Hadrat Safiyyah tentang hal itu dan bersama-sama mereka memutuskan bahawa sesiapa dari mereka telah dikunjungi oleh nabi, dia harus berkata kepadanya:' Mulutmu berbau Maghafir 'Maghafir adalah sejenis bunga, yang memberikan bau yang menyinggung, dan jika lebah memperoleh madu daripadanya, ia juga tercemar oleh bau yang sama. Mereka semua tahu bahawa nabi itu adalah seorang lelaki yang sangat baik dan dia tidak menyukai bahawa dia harus memancarkan apa-apa jenis bau yang tidak menyenangkan. Di sana, peranti ini dibuat untuk menghalangnya dari tinggal di rumah Hadrat Zainab dan ia berfungsi. Apabila beberapa isterinya memberitahunya bahawa mulutnya mencium Maghafir, dia berjanji untuk tidak menggunakan madu itu lagi. Dalam satu tradisi kata-katanya adalah akibatnya "Sekarang, saya tidak akan minum dari itu: Saya telah bersumpah." Dalam tradisi lain dia hanya berkata: "Saya tidak akan minum dari itu," dan tidak ada sebutan sumpah Dan dalam tradisi yang Ibn al Mundhir, Ibn Abi Hatim, Tabarani dan Ibn Marduyah mempunyai kaitan dari Ibn 'Abbas, kata-kata itu bermaksud: "Demi Tuhan, saya tidak akan meminumnya!"
Para ulama terkenal kami menganggap versi kedua ini betul dan yang pertama tidak boleh dipercayai. Imam Nasa'i berkata: "Tentang madu Hadis yang dilaporkan dari Hadrat 'A'ishah adalah sahih, dan kisah melarang Hadrat Mariyah untuk dirinya sendiri oleh nabi tidak pernah diriwayatkan dengan cara yang boleh dipercayai." Qadi 'Iyad berkata: "Sebenarnya ayat ini diturunkan mengenai madu dan bukan Mariyah." Qadi Abu Bakr Ibn al-'Arabi; juga menganggap kisah tentang madu sebagai betul dan sama pendapat pendapat Imam Nawawi dan Hafiz Badruddiu 'Aini. Ibn Humam menulis dalam Fath al-Qadir "Kisah larangan madu telah diriwayatkan dalam Bukhari dan Muslim dari Hadrat` Aishah yang menjadi pesta untuknya, oleh itu, ia lebih dipercayai. "
Hafiz Ibn Kathir berkata: "Sebenarnya ayat ini diturunkan tentang melarang madu untuk dirinya sendiri oleh nabi."
3 Itulah, "Walaupun perbuatan membuat sesuatu hal yang menyalahi undang-undang hanya untuk menggembirakan isteri-isteri kamu adalah perbuatan yang tidak sepadan dengan pejabat tinggi dan bertanggung jawab kamu, tetapi itu bukan dosa, yang mungkin melibatkan hukuman. Oleh itu, Allah hanya mempunyai menunjuknya kepada kamu dan membetulkannya, dan telah memaafkan kamu atas kesalahan ini. "
4 Maksudnya: "Bertindak menurut kaedah yang telah ditetapkan oleh Allah untuk mengantarkan sumpah dengan menafikannya di Al-Ma'idah: 89 dan putuskan janji anda bahawa anda mempunyai perdagangan untuk melarang diri anda hal yang sah". Di sini, suatu persoalan hukum yang penting timbul dan ini adalah: Adakah Perintah ini terpakai bagi kes itu apabila seseorang telah mengharamkan dirinya sebagai sesuatu yang sah menurut sumpah, atau melarang diri sendiri suatu hal yang sah dengan sendirinya sama seperti bersumpah, sama ada perkataan sumpah telah digunakan atau tidak '? Ahli-ahli hukum dalam hal ini telah menyatakan pendapat yang berbeza:
Satu bahagian dari mereka mengatakan bahawa melarang diri sendiri perkara yang sah bukanlah suatu sumpah. Jika seseorang tanpa bersumpah telah mengharamkan dirinya sebagai isteri, atau sesuatu hal yang sah, ia adalah perkara yang tidak masuk akal yang tidak melibatkan apa-apa perbelanjaan, tetapi dia boleh meneruskan tanpa membayar apa-apa penggunaan benda yang dilarangnya. Inilah pendapat Masruq, Sha'bi, Rabi'ah dan Abu Salamah;dan pandangan yang sama dipegang oleh Ibn Jarir dan semua Zahiris. Menurut mereka melarang diri sesuatu sesuatu akan menjadi sumpah hanya dalam hal menyatakan kata-kata sumpah digunakan ketika melarangnya untuk diri sendiri. Dalam hal ini, penalaran mereka adalah kerana nabi (yang menjadi damai) ketika melarang dirinya sebagai hal yang sah juga telah bersumpah, sebagaimana telah dilaporkan dalam beberapa tradisi, Allah memberitahunya untuk bertindak sesuai dengan metode yang telah dilantik untuk mengasingkan diri dari sumpah.
Kumpulan kedua mengatakan bahawa untuk melarang diri sendiri sesuatu tanpa menggunakan kata-kata sumpah tidak bersumpah dengan sendirinya, tetapi kes isteri adalah pengecualian. Jika seseorang telah melarang pakaian, atau artikel makanan, itu tidak bermakna, dan seseorang boleh menggunakannya tanpa pembatalan. Tetapi jika berkenaan dengan seorang isteri atau seorang budak perempuan, dia berkata: "Saya melarang diri saya bersetubuh dengannya," dia tidak akan menyalahi undang-undang dan dilarang, tetapi seseorang itu harus memaksakan sumpah itu sebelum masuk kepadanya. Ini adalah pendapat Shafe'is. (Mugni al-Muhtaj). Dan pendapat serupa mengenai soalan ini dipegang oleh Malikis. (Ibn al-'Arabi, Ahkam al-Qur an).
Kumpulan ketiga mengatakan bahawa untuk melarang diri sendiri sesuatu adalah bersumpah walaupun kata-kata sumpah tidak digunakan. Ini adalah pendapat Hadrat Abu Bakr. Hadrat 'A'ishah, Hadrat' Umar, Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, Hadrat Zaid bin Thabit dan Hadrat' Abdullah bin 'Abbas (semoga Allah memberkati mereka semua). Walaupun dari Ibnu 'Abbas pendapat lain telah dilaporkan di Bukhari sebagai akibatnya: "Jika seorang laki-laki melarang isterinya, itu tidak bermakna," namun ia telah ditafsirkan berarti bahwa menurut dia ini bukanlah perceraian tetapi suatu sumpah yang memerlukan pembatalan. Di dalam Bukhari, Muslim dan Ibnu Majah, kata lain Ibn 'Abbas telah dilaporkan bahawa melarang diri seseorang isteri memerlukan pembatalan, dan dalam tradisi Nasa'i adalah akibatnya apabila Ibn' Abbas ditanya pendapatnya mengenai hal ini , dia berkata: "Dia tidak dilarang untuk kamu, tetapi kamu mesti membayar denda itu." dan dalam tradisi Ibn Jarir, kata-kata Ibnu 'Abbas akan berlaku: "Jika orang melarang diri mereka sendiri apa yang Allah telah menghalalkan bagi mereka, mereka mesti menunaikan sumpahnya." Ini adalah pendapat Hasan Basri, 'Ata, Ta'us. Suleman bin Yasar. Ibnu Jubair dan Qatadah, dan yang sama telah diterima pakai oleh Hanafis. Imam Abu Bakar al-Jassas berkata: "Kata-kata dari ayat lima tuharrimu tidak menunjukkan bahawa Nabi (yang menjadi damai) bersama dengan melarang dirinya sendiri hal yang sah juga telah mengangkat sumpah, oleh itu seseorang harus mengakui bahawa tahrim (melarang diri sendiri sesuatu) sendiri adalah sumpah;kerana selepas itu Allah telah mewajibkan pembatalan sumpah berkenaan dengan larangan itu. "Lebih jauh lagi dia menulis lagi: 'Para sahabat kami (iaitu Hanafis) menganggap tahrim sebagai sumpah jika tidak diiringi dengan niat perceraian. seseorang melarang isterinya, dia sebenarnya berkata: "Demi Tuhan, saya tidak akan mendekati kamu," maka dia melakukan ila '(perbuatan perpisahan sementara) dan jika dia melarang dirinya sendiri sebagai barang makanan. "Demi Allah, saya tidak akan menggunakan artikel itu." Sebab Allah SWT berfirman: "Mengapa kamu mengharamkan apa yang telah diperbuat oleh Allah?" dan kemudian berkata: "Allah telah menetapkan jalan untuk membebaskan kamu dari sumpah. "Oleh itu, Allah telah menganggap tahrim sebagai sumpah, dan kata tahrim dalam arti dan kesan undang-undang menjadi sinonim dengan sumpah."
Di sini, untuk faedah orang biasa, adalah berguna untuk memberitahu apa perintah undang-undang menurut ahli hukum berkenaan dengan mengharamkan isteri seseorang dan melarang diri sendiri selain dari isteri.
Hanafis mengatakan bahawa jika tanpa niat untuk menceraikan seseorang melarang isterinya, atau bersumpah bahawa dia tidak akan mempunyai hubungan suami isteri dengannya, ini akan menjadi pemisahan sementara, dan dalam pelakon ini dia harus membuktikan sumpahnya sebelum melakukan hubungan seksual. Tetapi jika dengan niat Perceraian dia berkata: "Anda menyalahi undang-undang kepada saya," ia perlu dipastikan apa sebenarnya niatnya. Jika niatnya adalah tiga perceraian, tiga perceraian itu akan berlaku, dan jika niat itu adalah bilangan yang lebih kecil, satu atau dua perceraian, hanya satu perceraian akan berlaku dalam mana-mana kes. Dan jika ada yang mengatakan: "Saya telah mengharamkan diri saya apa sahaja yang sah bagi saya, ini tidak berlaku kepada isteri kecuali jika dia mengatakan kata-kata ini dengan niat untuk melarang isterinya. Selain dari isteri, seseorang tidak boleh menggunakan benda O11e itu Hadis as-Sana'i: Hedayah; Fath Al-Qadir, 'al-Jassas, Ahkam al-Qur an.
Shafe'is mengatakan bahawa jika seseorang melarang diri isteri dengan niat untuk perceraian atau zihar, perkara yang dimaksudkan akan menjadi berkesan, sama ada itu adalah perceraian yang boleh dibatalkan atau perceraian yang tidak dapat ditarik balik, atau zihar. Dan jika seseorang menggunakan perkataan tahrim dengan niat baik perceraian dan zihar, dia akan diminta untuk memilih satu, atau yang lain, kerana kedua-dua perceraian dan zihar tidak dapat didirikan pada satu masa dan sama. Perceraian melaraskan perkahwinan tetapi dalam hal zihar ia terus dan jika tanpa niat isteri dilarang, dia tidak akan dilarang, tetapi pembatalan sumpah itu perlu. Dan jika satu perkara lagi, selain dari isteri, dilarang, itu tidak bermakna; tiada pembatalan untuknya. (Mughni al-Muhtaj).
Malikis mengatakan bahawa jika seseorang melarang dirinya apa-apa selain daripada isteri, ia tidak menjadi larangan atau memerlukan pembatalan. Tetapi jika dia berkata kepada isteri, "Anda menyalahi undang-undang, atau menyalahi undang-undang untuk saya, atau saya menyalahi undang-undang untuk kamu," ini akan menjadi perceraian tiga kali dalam apa jua keadaan sama ada ini dikatakan kepada isteri yang perkahwinannya telah diselesaikan, atau kepada seseorang yang belum selesai, kecuali niatnya kurang dari tiga perceraian. Asbagh berkata: 'Jika seseorang berkata: apa pun yang sah bagi saya, adalah haram, isteri juga dilarang kecuali dia membuat pengecualian isteri. "Dalam al-Mudawwanah, perbezaan telah dibuat antara isteri yang telah perkahwinannya jika seseorang melarang diri sendiri, perceraian tiga kali ganda akan berlaku tanpa mengira niat, tetapi dalam hal yang terakhir bilangan perceraian yang sama akan berkuat kuasa sebagaimana yang dimaksudkan, dan jika Qadi Ibn al-'Arabi dalam Ahkam al-Qur'an telah menyebutkan tiga pernyataan Imam Malik: (1) Yang melarang (2) bahawa ia berjumlah tiga perceraian; dan (3) bahawa jika isteri yang dengannya perkawinan telah diselesaikan itu berarti tiga perceraian, kelelawar dalam kasus orang dengan siapa ia belum selesai, hanya satu perceraian jika ada Maksudnya Kemudian dia berkata: 'Yang betul adalah melarang diri isteri hanya satu perceraian saja. kerana jika lelaki itu menggunakan perkataan perceraian itu daripada memanggilnya tanpa undang-undang tanpa menyatakan nombor itu, hanya satu perceraian akan berlaku. "
Tiga pandangan berbeza dalam hal ini telah dilaporkan dari Imam Ahmad bin Hanbal: (1) Bahawa untuk melarang diri isterinya, atau membuat sesuatu hal yang sah secara haram untuk menyalahkan diri sendiri, adalah zihar, sama ada zihar itu dimaksudkan atau tidak; (2) bahawa ini adalah pernyataan yang jelas untuk perceraian, dan ia adalah sebutan untuk perceraian tiga kali ganda sama ada hanya satu perceraian yang dimaksudkan; dan (3) bahawa ia adalah sumpah, melainkan Lelaki itu mempunyai niat untuk perceraian atau zihar dan dalam hal ini perkara itu akan berkuatkuasa sebagaimana yang dimaksudkan. Daripada ini hanya yang pertama adalah pandangan yang paling terkenal di kalangan Hanbalis. (Al-Insaf)
5 Yaitu, "Allah adalah Tuanmu dan Penjaga urusanmu, Dia tahu yang terbaik dalam apa yang ada pada kebaikanmu sendiri, dan apa yang diperintahkan oleh perintah-Nya, semuanya berdasarkan kebijaksanaan." Perkara pertama ialah: "Kamu tidak bebas di dunia ini, tetapi kamu adalah hamba Allah dan Dia adalah tuanmu, oleh kerana itu, tiada seorang pun di antara kamu yang mempunyai kuasa untuk mengubah atau menukar cara dan kaedah yang ditetapkan olehNya; perkara yang paling baik bagi kamu adalah mempercayakan urusan kamu kepadaNya dan terus untuk taat kepada-Nya. "
Perkara kedua bermaksud semua kaedah dan undang-undang yang telah diarahkan oleh Allah, didasarkan pada pengetahuan dan kebijaksanaan, Apa pun yang Dia telah membuat undang-undang, telah menjadi sah berdasarkan pengetahuan dan kebijaksanaan dan apa pun yang Dia telah menyalahi undang-undang juga telah dibuat menyalahi undang-undang berdasarkan pengetahuan dan kebijaksanaan. Tiada apa-apa yang telah dibuat secara sah atau menyalahi undang-undang secara rambang. Oleh itu, mereka yang beriman kepada Allah perlu memahami bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengetahui dan bukan mereka. dan kesejahteraan mereka terletak hanya dalam melaksanakan perintah-perintah yang diberikan oleh-Nya.
6 Perkara yang berbeza telah dilaporkan dalam tradisi yang berbeza, dengan mengatakan bahawa nabi telah memberitahu perkara seperti itu dan salah satu isteri-isterinya dengan penuh keyakinan, yang ia ungkapkan kepada isteri yang lain. Tetapi bagi kita, pada mulanya, tidaklah wajar untuk menyiasatnya, kerana pada pendedahan rahsia Allah mengambil isteri untuk tugas, maka tidaklah menjadi hak bagi kita untuk menanyakannya dan cuba untuk mendedahkannya . Kedua, berdasarkan objek yang mana ayat ini diturunkan, tidaklah penting untuk mengetahui apa rahsia itu. Sekiranya ia berkaitan dengan objek wacana, Allah sendiri akan menyebutnya Objek sebenar yang mana kejadian ini berkaitan dengan Al-Qur'an adalah untuk memberi amaran kepada isteri-isteri nabi dan. melalui mereka, isteri orang-orang yang bertanggungjawab di kalangan umat Islam tidak menjadi cuai dalam soal menjaga rahsia. Sekiranya ia hanya menjadi persoalan peribadi dan peribadi, seperti yang lazimnya berlaku antara suami dan isteri di dunia tidak ada keperluan bahawa Allah sepatutnya memaklumkan kepada nabi secara langsung melalui wahyu, dan kemudian tidak memberi kandungan hanya dengan memberikan maklumat itu, tetapi juga harus mencatatkannya dalam Kitab Suci yang seluruh dunia harus membaca selama-lamanya. Sebab mengapa ia diberikan begitu penting ialah isteri ini bukan isteri seorang suami biasa tetapi suami yang terkenal itu, yang Allah telah melantik ke jawatan yang bertanggungjawab tertinggi, yang terkurung dalam pertempuran tanpa henti dengan orang-orang kafir dan orang munafik pada setiap masa dan di bawah kepimpinannya, konflik yang sengit sedang berlaku untuk menubuhkan Islam sebagai ganti paganisme. Di rumah seorang lelaki yang hebat itu ada banyak hal yang jika tidak dirahsiakan tetapi didedahkan sebelum masa, boleh merosakkan misi besar yang dia lakukan. Oleh itu, apabila seorang wanita rumah itu menunjukkan kelemahan ini buat kali pertama kerana dia mendedahkan rahsia yang telah diberitahu kepadanya dengan penuh keyakinan, kepada yang lain (anggota keluarganya sendiri), kelemahan itu segera menunjukkan kepadanya , tidak secara rahsia tetapi secara terang-terangan di dalam Al-Qur'an, untuk memberikan latihan dalam menjaga rahasia bukan hanya kepada isteri nabi tetapi juga kepada isteri semua orang yang bertanggungjawab dalam masyarakat Islam. Dalam ayat tersebut soalan sama ada rahsia didedahkan berkaitan dengan apa-apa akibat atau tidak, dan sama ada pendedahannya boleh menyebabkan apa-apa kemudaratan kepada misi atau tidak, sama sekali tidak diabaikan. Apa yang telah ditolak dan ditegaskan khususnya ialah rahsia itu didedahkan kepada yang lain. Semakin tinggi kedudukan tanggungjawab orang yang memegang lebih berbahaya adalah kebocoran rahasia dari rumahnya. Tidak kira sama ada sesuatu adalah akibat atau tidak, apabila seseorang menjadi cuai dalam soal menjaga rahsia, dia boleh mendedahkan hal-hal penting serta hal-hal remeh.
7 Kalimat yang asal dalam bahasa asal adalah dari Baghy yang bermaksud untuk beralih dan menjadi bengkok. Shah Waliyullah dan Shah Rafi'uddin telah menerjemahkan ayat ini dengan demikian: "Bengkok telah menjadi hati kamu."Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud,' Abdullah bin Abbas, Sufyan Thauri dan Dahhak telah memberikan maksudnya: "Hatimu telah lari dari jalan yang benar." Imam Razi menerangkannya: "Hati kamu telah lari dari apa yang benar, dan haknya membuktikan hak Nabi (yang menjadi damai Allah)." Dan 'Komentar Allama Alusi adalah Walaupun anda bertanggungjawab untuk meluluskan apa yang ditolak oleh Rasulullah (yang dia perdamaian) dan tidak setuju dengan apa yang dia tidak setuju, namun dalam hal ini hati anda telah berubah dari kesesuaian dengannya dan bertukar menjadi dia. "
8 Kata tazahur bermaksud untuk bekerjasama secara saling bertentangan dengan orang lain, atau bersatu dengan orang lain. Shah Waliyullah telah menerjemahkan kalimat ini, dengan demikian: "Jika kamu saling bergabung bersama untuk menimbulkan kesusahan kepada Nabi." Terjemahan Shah 'Abdul Qadir adalah: "Jika kamu berdua mengalahkannya." Maulana Shabbir Ahmad 'Uthmami telah menerangkannya: "Jika kamu berdua terus bekerja dan berperilaku demikian (terhadap Nabi). "
Ayat ini jelas ditujukan kepada dua wanita dan konteksnya menunjukkan bahawa wanita-wanita ini adalah dari kalangan isteri-isteri nabi (yang menjadi damai) untuk dalam vv. 1-5 dari Surah ini, urusan-urusan yang berkaitan dengan isteri Nabi saw telah dibincangkan secara berterusan, dan ini menjadi jelas dari gaya Al-Qur'an itu sendiri. . Bagi soalan yang isteri, dan apakah perkara yang menyebabkan ketidaksenangan Allah, butirannya terdapat dalam Hadis.Dalam Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidhi dan Nasa'i, tradisi detailled Hadrat 'Abdullah bin' Abbas telah dikaitkan, yang menggambarkan kejadian itu dengan variasi warnanya dalam kata-kata. Ibn 'Abbas berkata:
"Saya sudah lama memikirkan Hadrat 'Umar tentang siapa isteri-isteri Nabi, yang telah saling bersatu padanya, dan tentang siapa yang Allah menurunkan ayat ini: Di ​​tatuba .....; tetapi saya tidak dapat mengumpulkan keberanian kerana keperibadiannya yang mengagumkan sehingga dia pergi untuk mengerjakan Haji dan saya mengiringi dia. Dalam perjalanan pulang sambil membantunya untuk melakukan solat untuk Doa di satu tempat, saya mempunyai peluang untuk bertanya kepadanya soalan ini. menjawab: mereka adalah 'Aishah dan Hafsah. Kemudian dia mula mengaitkan latar belakangnya dengan berkata: "Kami, kaum Quraisy, telah digunakan untuk menjaga kaum wanita kita di bawah kawalan yang ketat. Kemudian. ketika kami sampai ke Madinah, kami mendapati bahawa orang-orang di sini berada di bawah kendali isteri mereka, dan kaum wanita Quraish juga mula belajar perkara yang sama dari mereka.Suatu hari ketika saya marah kepada isteri saya, saya kagum melihat dia berdebat dengan saya. Saya terasa buruk tentang kelakuannya. Dia berkata, 'Mengapa anda berasa sangat marah terhadap tingkah laku saya? Demi Tuhan, isteri-isteri nabi (yang bersahabat dengannya) menjawab dia kembali tatap muka, '(kata dalam bahasa aslinya adalah li yuraji nahu) dan salah seorang dari mereka tetap marah selain menyewa sepanjang hari. (Menurut Bukhari: Rasulullah tetap marah dan-selainnya sepanjang hari). Mendengar ini saya keluar dari rumah saya dan pergi ke Hafsah (yang merupakan anak perempuan Hadrat `Umar dan isteri nabi Nabi saw). Saya bertanya kepadanya. Adakah anda menjawab kembali kepada Nabi (berserah diri) secara bersemuka? Dia berkata: Ya. bertanya: Dan adakah salah seorang dari kamu tetap terpisah daripadanya sepanjang hari (Menurut Bukhari: Rasulullah tetap marah dan selainnya sepanjang hari). Dia berkata: Ya. Saya berkata: Wretched adalah salah satu daripada anda, yang berkelakuan demikian. Adakah salah seorang di antara kamu menjadi tidak berani bahawa Allah akan menimpakannya dengan kemurkaanNya kerana kemurkaan Nabi-Nya dan dia akan binasa? Jadi, janganlah biadab kepada Nabi (di sini juga kata-kata: la turaji-'i), atau permintaan apa-apa kepadanya, tetapi permintaan saya apa sahaja yang anda inginkan. Janganlah disesatkan oleh ini bahawa jiran anda (iaitu Hadrat `A'ishah) lebih cantik dan lebih sayang kepada Nabi. Selepas ini saya meninggalkan rumahnya dan pergi ke rumah Umm Salamah, yang berkaitan dengan saya, dan bercakap dengannya mengenai perkara ini. Dia berkata: Anak Khattab, kamu adalah seorang lelaki yang aneh: kamu telah mencontohi setiap perkara sehingga kamu sekarang mengganggu urusan antara Rasulullah dan isterinya. Dia tidak menggalakkan saya. Kemudian ia berlaku bahawa jiran Ansari datang ke rumah saya pada waktu malam dan dia memanggil saya. Kami biasa duduk di perhimpunan nabi dan setiap kali digunakan untuk menyampaikan kepada berita yang lain pada hari gilirannya. Ia adalah masa ketika kita menangkap serangan oleh Ghassanids pada bila-bila masa. Pada panggilannya ketika saya keluar dari rumah saya, dia berkata bahawa sesuatu yang sangat penting telah berlaku. 1 berkata: Adakah Ghassanids melancarkan serangan? Dia berkata: Tidak, tetapi sesuatu yang lebih serius! Nabi saw yang telah menceraikan isteri-isterinya. Saya berkata: Dihukum adalah Hafsah (kata-kata dalam Bukhari adalah: Raghima anfu Hafsah wa` Aishah). Saya sudah mempunyai peranan ini. "
Kami telah meninggalkan apa yang berlaku selepas ini, bagaimana keesokan harinya Hadrat 'Umar pergi ke hadapan Nabi dan cuba meredakan kemarahannya. Kami telah menerangkan kejadian ini dengan menggabungkan tradisi Musnad Ahmad dan Bukhari. Dalam hal ini, perkataan muraj'at yang digunakan oleh Hadrat `Umar tidak dapat diambil secara literal, tetapi konteksnya menunjukkan bahawa kata itu telah digunakan dalam arti menjawab muka muka dan kata Hadrat` Umar kepada anak perempuannya: La turaji- `I Rasul Allah dengan jelas mempunyai makna: Jangan menjadi tidak sopan kepada Rasulullah, Ada orang mengatakan bahawa terjemahan ini salah, dan keberatan mereka adalah: Walaupun betul untuk menerjemahkan muraja` sebagai menjawab peretasan, atau menjawab muka peretas muka, tetapi tidak betul untuk menterjemahkannya sebagai "bing impudent". Pemberontak ini tidak memahami bahawa jika seseorang pangkat atau kedudukan yang lebih rendah menjawab atau membalas kepada orang yang berpangkat lebih tinggi dan kedudukannya, atau menjawabnya kembali menghadapi hal ini sangat digambarkan sebagai kekasaran. Sebagai contoh, jika seorang bapa menegur anaknya untuk sesuatu atau berasa marah terhadap tingkah lakunya, dan anaknya bukannya menenangkan atau memberikan alasan, jawapannya segera hanya dapat digambarkan sebagai kekasaran. Kemudian, apabila perkara itu bukan diantara seorang bapa dan seorang anak lelaki, tetapi di antara Rasulullah dan individu komunisnya, hanya orang yang bodoh yang boleh mengatakan bahawa itu bukan kekasaran.
Sesetengah orang lain menganggap terjemahan ini sebagai tidak sopan, sedangkan ia mungkin tidak menghormati sekiranya kita mempunyai keberanian untuk menggunakan kata-kata berkenaan dengan Hadrat Hafsah dari diri kita sendiri. Kami hanya memberikan makna yang betul dari kata-kata Hadrat 'Umar, dan perkataan-perkataan ini yang digunakannya semasa memarahi dan menegur anak perempuannya atas kesilapannya. Menggambarkannya sebagai tidak sopan bermakna sama ada bapa patut memperlakukan anak perempuannya dengan hormat dan menghormati sewaktu memarahi dan menegurnya atau jika penterjemah itu harus menegur dan menegurnya dengan cara untuk menjadikannya sopan dan hormat.
Di sini, apa yang perlu dipertimbangkan dengan teliti adalah jika perkara biasa dan remeh ketika nabi mengatakan sesuatu kepada isteri-isterinya, mereka akan menceritakan kepada-Nya, kenapa ia diberikan begitu penting sehingga dalam Al-Quran Allah ditadbirkan amaran yang serius kepada isteri sendiri? Dan kenapa Hadrat 'Umar mengambilnya sebagai perkara yang sangat berat yang pertama kali dia menegur anak perempuannya sendiri, lalu melawat rumah isteri-isteri yang lain dan meminta mereka untuk takut kepada kemurkaan Allah? Dan, kira-kira semua, adalah Nabi (yang menjadi damai) juga sangat sensitif bahawa dia akan melakukan pelanggaran pada perkara-perkara kecil dan menjadi marah dengan isteri-isterinya, dan adakah dia, melarang Allah, begitu marah yang pernah terganggu pada perkara-perkara seperti dia telah memutuskan hubungannya dengan semua isterinya dan bersara ke apartmen persendiriannya? Sekiranya seseorang menganggap soalan-soalan ini secara mendalam, dia pasti akan mengamalkan salah satu daripada dua pandangan dalam penjelasan ayat-ayat ini. Kerana itu, kerana kebimbangannya yang berlebihan untuk menghormati isteri-isteri suci, dia tidak sepatutnya berfikir sekiranya salah Allah dan Rasul-Nya, atau dia harus mengakui dengan cara yang jelas bahawa pada masa itu sikap dan tingkah laku isteri-isteri suci ini sebenarnya menjadi sangat tidak menyenangkan bahawa Nabi (yang menjadi damai sejahtera) adalah dibenarkan kerana menjadi marah atasnya, dan Lebih dari itu, Allah sendiri dibenarkan bahawa Dia harus memberi amaran yang amat berat kepada isteri dengan sikap dan sikap mereka yang tidak wajar.
9 Maksudnya, "Kamu hanya akan membahayakan dirimu jika kamu menegakkan dan menyokong satu sama lain terhadap Rasulullah saw, kerana tidak ada yang dapat menentangnya yang pelindungnya adalah Allah dan yang mempunyai Gabriel dan malaikat dan semua orang yang beriman di sisi beliau. "
10 Ini menunjukkan bahawa kesalahan itu tidak hanya terletak pada Hadrat 'A'isha dan Hadrat Hafsah tetapi isteri-isteri lain juga mempunyai beberapa bahagian di dalamnya. Itulah sebabnya, selepas mereka, semua isteri lain juga telah diberi peringatan dalam ayat ini. Tiada cahaya yang telah dilemparkan pada sifat kesilapan dalam Al-Quran. Walau bagaimanapun, beberapa butiran terdapat dalam hadis, yang akan kita kaitkan di bawah.
Dalam Bukhari, tradisi telah dilaporkan dari Hadrat Anas, mengatakan bahawa Hadrat 'Umar berkata: "Para isteri Nabi saw kerana perselisihan dan perselisihan mereka sama sekali tidak menyukainya. Pada masa ini, saya berkata kepada mereka: Mungkin saja jika Nabi saw menceraikan kamu, Allah akan memberikannya kepada isterimu lebih baik daripada kamu. "Ibnu Abi Hatim, atas kewenangan Hadrat Anas, melaporkan pernyataan Hadrat Umar dalam kata-kata ini:" Saya dimaklumkan bahwa perselisihan telah diciptakan antara Nabi saw dan isteri-isterinya, maka saya pergi kepada masing-masing dan meminta mereka untuk menahan diri daripada mengkritik Rasulullah, jika tidak, Allah akan memberikan kepadanya isteri lebih baik daripada mereka. bahawa ketika saya pergi ke yang terakhir dari mereka (dan menurut tradisi Bukhari, kepada Umm Salamah), dia berkata kepadaku: Wahai Umar, bukankah Nabi yang cukup untuk menegur isteri-isterinya? Maka mengapa kamu keluar untuk memberi nasihat kepada mereka? Ini membuat saya tenang, dan selepas itu Allah menurunkan ayat ini. '
Dalam Hadrat Muslim, Hadrat 'Abdullah bin' Abbas telah menceritakan bahawa Hadrat 'Umar berkata kepadanya: "Apabila Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) memisahkan diri dari isterinya, saya pergi ke Masjid dan mendapati orang-orang yang khawatir dan kecewa bermain dengan kerikil dan berkata satu sama lain: 'Nabi (yang bersahabat) telah menceraikan isteri-isterinya.' Selepas ini, hadrat `Umar berkaitan dengan beliau melawat pangsapuri Hadrat 'A'ishah dan Hafsah dan memberi peringatan kepada mereka, lalu berkata: Aku pergi ke hadapan Nabi saw dan bersabda: Mengapa kamu merasa marah terhadap isteri-isterimu Jika kamu menceraikan mereka, Allah ada bersama kamu, semua malaikat dan Gabriel dan Michael busur dengan kamu, dan saya dan Abu Bakr dan semua orang Mursyid bersamamu. Saya bersyukur kepada Allah yang jarang sekali terjadi sehingga saya mengatakan sesuatu dan tidak ada harapan dari Allah bahawa Dia akan memberi kesaksian kepada apa yang saya katakan, maka selepas ayat-ayat Surah At-Tahrim ini diturunkan, maka saya bertanya kepada Nabi: Adakah kamu telah menceraikan isteri-isterimu '? Saya berdiri di pintu masjid dan mengumumkan dengan suara keras: Rasulullah tidak menceraikan isteri-isterinya. "
Tradisi yang berkaitan dengan Bukhari dari Hadrat Anas dan Musnad Ahmad dari Hadrat 'Abdullah bin `Abbas, Hadrat' A'ishah dan Hadrat Abu Hurairah mengatakan bahawa nabi telah berikrar untuk menjauhi isteri-isterinya selama sebulan dan dia bersara dalam pengasingan ke apartmennya. Apabila 29 hari berlalu, Gabriel carne dan berkata; "Engkau telah memenuhi sumpahmu: sebulan telah selesai."
Hafiz Badruddin 'Aini di' Umdat al-Qari telah mengaitkannya dengan kuasa Hadrat 'A'ishah: Isteri-isteri nabi telah dibahagikan kepada dua pihak. satu pihak terdiri daripada Hadrat 'A'ishah sendiri dan Hadrat Hafsah. Hadrat Saudah dan Hadrat Safiyyah, dan yang lain dari Hadrat Zainab, Hadrat.Umm Salamah dan isteri-isteri lain.
Kebiasaan-kebiasaan ini menunjukkan sejauh mana keadaan, yang ada dalam kehidupan rumah Nabi saw pada waktu itu, yang membuatnya perlu agar Allah SWT harus campur tangan dan memperbaharui sikap para istri suci.Walaupun isteri adalah wanita terbaik masyarakat, tetapi mereka adalah manusia dan bukan pokok dari kelemahan manusia. Kadang-kadang apabila menjadi sukar bagi mereka untuk menjalani kehidupan kemiskinan dan kesusahan yang berterusan, mereka akan menjadi tenang, tidak sabar dan akan mula menekan Nabi Suci untuk penyelenggaraan yang lebih baik. Pada ini Allah menurunkan vv. 28-29 dari Surah Al-Ahzab dan memberi amaran kepada mereka: 'Jika kamu mencari dunia dan perhiasannya,. Rasul Kami akan memberi kamu ini dan menghantar kamu dengan cara yang baik. Tetapi jika kamu mencari Allah dan Rasul-Nya dan akhirat, kamu harus menanggung kesulitan dengan kesabaran, yang mungkin kamu hadapi ketika hidup bersama Rasulullah. "(Untuk perincian, lihat EN 41 dari Surah Al-Ahzab dan Pengenalan Oleh itu, kerana sifat feminin mereka kadang-kadang berlaku dengan cara yang walaupun tidak biasa dalam kehidupan seharian manusia, tidak baik dengan martabat yang unik dan tanggungjawab besar rumah yang Allah telah memberikan kepada mereka kehormatan untuk menjadi milik, jadi, apabila ditangkap bahawa perkara-perkara itu mungkin meremehkan kehidupan rumah Nabi Muhammad saw dan mungkin juga menjejaskan misi besar yang Allah telah berikan kepadanya, Dia menurunkan ayat ini dalam Al-Quran, dan mengubahnya sehingga bahawa isteri-isteri suci mungkin menyedari tanggungjawab kedudukan dan pangkat yang telah mereka capai sebagai sahabat Rasulullah SAW, dan tidak boleh menganggap diri mereka sebagai wanita biasa dan rumah tangga mereka sebagai rumah tangga bersama. dia ayat pertama ayat ini adalah seperti yang mungkin menyebabkan hati mereka menjadi gemuruh. Tidak ada amaran yang lebih baik untuk mereka daripada: Ini mungkin bahawa jika Nabi menceraikan kamu semua, Allah akan memberikannya kepada isterimu lebih baik daripada isterimu. "Pada mulanya, walaupun pemikiran sedang diceraikan oleh Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) tidak tertanggung bagi mereka: lebih daripada itu, ini akan menghalang mereka dari kehormatan menjadi Ibu-ibu Orang-orang Mukmin, dan wanita lain yang Allah akan berikan sebagai isteri kepada Nabi akan lebih baik daripada Mereka, selepas itu, tidak mungkin lagi bagi isteri-isteri suci untuk bertindak seperti yang akan menyebabkan penolakan dari Allah. Itulah sebabnya kita hanya mendapati dua tempat di dalam Al-Qur'an di mana wanita-wanita yang pilih dan dibezakan ini telah diberikan amaran, di Surah Al-Ahzab dan di sini di Surah At-Tahrim.
11 Di tempat-tempat di mana kata-kata Muslim dan mu min digunakan bersama-sama, Muslim bermaksud orang yang melaksanakan perintah-perintah Tuhan secara praktikal, dan mu min orang yang percaya dengan ikhlas dan benar. Oleh itu, kualiti yang paling utama dari isteri-isteri Islam terbaik ialah harus percaya kepada Allah dan Rasul-Nya dan Agama-Nya (ikhlas) dengan ikhlas dan juga secara praktik mengikuti Agama Allah dalam moral, kebiasaan, adat dan tingkah laku mereka.
12 "Taat" mempunyai dua makna dan keduanya tersirat di sini
(1) Mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya:
(2) mereka patuh kepada suami mereka.
13 Kata ketika digunakan sebagai atribut seorang manusia tidak menyiratkan orang yang menawarkan pertobatan hanya sekali tetapi orang yang terus memohon ampun Allah untuk mengampuni kesilapannya, yang nuraninya masih hidup dan aktif, yang selalu menjadi kelemahan dan kesilapannya dan bersifat menghina mereka. Orang seperti itu tidak pernah berasa bangga, sombong dan sombong, tetapi bersifat lembut dan bersemangat.
14 Seorang penyembah tidak boleh sekali-kali memandang Tuhan sebagai seorang penyembah. Ini juga membantu banyak wanita membuat isteri yang baik. Menjadi tauladan dia mematuhi batas-batas yang ditetapkan oleh Allah, mengiktiraf dan membebaskan hak-hak orang lain dan memelihara imannya segar dan hidup pada setiap masa. Kerana sifat-sifat ini dia lebih baik diharapkan bahawa dia tidak akan menolak ketaatan kepada Perintah Ilahi.
15 Kata saihat dalam asal telah ditafsirkan oleh beberapa sahabat dan sejumlah besar pengganti mereka bermaksud sama seperti sa imat (yang diberikan kepada puasa). Sebab mengapa perjalanan saji kata telah digunakan untuk berpuasa adalah bahawa pada zaman purba perjalanan kebanyakannya dilakukan oleh para bhikkhu dan asketik, yang tidak mempunyai ketentuan dan harus pergi tanpa makanan sampai mereka mendapat sesuatu untuk dimakan dari suatu tempat. Mengenai puasa akaun itu juga adalah sejenis pertapaan, untuk lebih cepat harus terus lapar hingga saat berbuka puasa. Ibn Jarir dalam karyanya pada At-Taubah 12 telah menyebutkan kata-kata Hadrat 'A'ishah, berkata: "Perjalanan (iaitu pertapaian) Ummah berpuasa. Di sini, menyebutkan puasa sebagai sifat isteri-isteri alim tidak bererti mereka mematuhi bulan puasa wajib bulan Ramadhan tetapi mereka memerhatikan puasa secara sukarela selain puasa wajib.
Bercakap kepada isteri-isteri suci Allah berkata: "Sekiranya Rasulullah menceraikan kamu semua, Allah akan memberikan kepadanya isteri-isterimu yang lebih baik yang akan mempunyai kualiti ini" tidak bermaksud bahawa isteri-isteri itu tidak beriman, tetapi itu bermakna; "Berikan kelakuan yang salah yang menimbulkan kesusahan kepada Nabi, sebaliknya, perhatikanlah untuk mengembangkan diri anda sifat-sifat mulia ini ke tahap tertinggi."
16 Ayat ini memberitahu bahawa tanggungjawab seseorang tidak terhad kepada usaha untuk menyelamatkan dirinya daripada hukuman Tuhan tetapi juga tanggungjawabnya agar dia mendidik dan melatih sebaik mungkin anggota keluarganya juga menjadi kegemaran Allah hamba-hamba, yang telah dipercayakan kepada penjagaannya dalam proses kehidupan semula jadi; dan jika mereka mengikuti jejak Neraka, dia harus cuba. sejauh yang dia boleh, untuk membetulkannya. Keprihatinannya bukan sahaja untuk anak-anaknya harus menjalani kehidupan yang bahagia dan makmur di dunia tetapi; lebih daripada itu, dia harus berminat untuk melihat bahawa mereka tidak menjadi bahan bakar Neraka di akhirat. Menurut tradisi yang dilaporkan dalam Bukhiiri oleh Hadrat `Abdullah bin 'Umar, Nabi saw bersabda:" Setiap seorang dari kamu adalah seorang pengembala dan bertanggungjawab terhadap kawanannya: penguasa adalah seorang pengembala dan bertanggungjawab berkenaan dengan subjek-subjeknya, lelaki itu adalah seorang gembala keluarganya dan bertanggungjawab berhubung dengan mereka, dan wanita itu adalah pengasuh rumah suami dan anak-anaknya dan bertanggungjawab terhadap mereka. "
Bahan bakar yang ... batu "mungkin menunjukkan arang batu. Ibn Mas 'ud, Ibn' Abbas, Mujahid, Imam Muhammad al-Baqir dan Suddi mengatakan bahawa ini akan menjadi belerang.
17 Maksudnya, mereka akan menegakkan setiap pelakunya dengan tepat hukuman yang sama yang akan diperintahkan untuk menguatkuasakannya tanpa membuat apa-apa perubahan di dalamnya, atau menunjukkan kasihan kepadanya.
18 Gaya kedua ayat ini mengandungi amaran yang amat berat bagi umat Islam. Dalam ayat pertama umat Islam telah dialamatkan dan memberitahu bahawa mereka harus menyelamatkan diri dan keluarganya dari azab yang dahsyat;pada yang kedua ini akan dikatakan kepada orang-orang yang kafir semasa menundukkan mereka untuk dihukum di Neraka. Ini dengan sendirinya memberikan makna bahawa umat Islam di dunia harus mengelak daripada mengamalkan kelakuan dan tingkah laku yang akibatnya mereka harus bertemu dengan nasib sebagai orang kafir di akhirat.
19 Secara harfiah, "taubat an-nasuh-an" mungkin bererti bahawa seseorang itu harus menawarkan pertobatan sebenar seperti yang tidak mempunyai sikap berpura-pura dan kemunafikan di dalamnya, atau orang itu harus menginginkan diri sendiri dan menyesali dosa harus menyelamatkan diri dari akhir yang jahat, atau orang itu harus menghiasi dan memperbaiki hidup seseorang setelah bertaubat menjadi penyebab peringatan bagi orang lain, dan melihat contohnya yang lain juga dapat memperbaharui diri mereka dengan sewajarnya. Ini adalah makna taubat an-nasuh yang ditunjukkan dengan makna literal. Adapun makna agamanya, penjelasannya terdapat dalam Hadis yang Ibn Abi, yang berkaitan dengan Hatim dengan kuasa Zirr bin Hubaish. Beliau berkata: "Ketika saya bertanya kepada Hadrat Ubayy bin Ka'b arti taubat an-nasuh, dia berkata bahwa dia telah meminta kepada Nabi (yang menjadi damai) pertanyaan yang sama, dan dia menjawab: 'Ini menunjukkan bahwa ketika anda kebetulan melakukan kesalahan, anda harus merasa peniten untuk itu, maka hendaklah memohon ampun Allah untuk pengampunan yang menyusahkan, dan kemudian harus menahan diri dari melakukan kesalahan yang sama sekali lagi. " Makna yang sama telah dilaporkan dari hadrat 'Umar. Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud dan Hadrat' Abdullah bin `Abbas juga, dan dalam tradisi Hadrat 'Umar telah menafsirkan taubat an-nasuh, dengan demikian:" Setelah menafsirkan seseorang tidak perlu memikirkan melakukan dosa, Mengulangi. "(Ibn Jarir) Hadrat 'Ali pernah mendengar Arab padang pasir melaungkan kata-kata taubat dan pengampunan dengan cepat dan mekanik dan berkata:" Ini adalah pertobatan para pendusta. "Lelaki itu bertanya:" Apakah taubat yang benar? Hadrat 'Ali menjawab: "Ia harus diiringi oleh enam perkara:
(1) Anda patut merasa peniten terhadap salah yang telah anda lakukan: (2) anda harus menjalankan tugas yang anda telah diabaikan; t3) memulihkan hak yang telah anda ambil; (4) mintalah ampun kepada orang yang kamu telah melakukan kesalahan; (S) membuat keputusan untuk tidak mengulangi dosa lagi; dan (6) memelihara diri anda dalam ketaatan kepada Allah kerana anda telah memakannya dalam perkara yang salah, dan menyebabkan ia merasakan kepahitan ketaatan sebagaimana yang telah anda lakukan untuk menikmatinya dengan rasa manis terhadap ketidaktaatan dan dosa. "(Al-Kashshaf)
Berhubung dengan pertobatan ada beberapa perkara lain yang juga harus dipahami dengan baik: (1) Bahwa pertobatan, sebenarnya, adalah untuk menunjukkan penyesalan atas suatu perbuatan ketidaktaatan hanya karena itu adalah penolakan Allah; jika tidak, untuk membuat keputusan untuk menahan diri daripada dosa kerana ia berbahaya untuk kesihatan, misalnya, atau mungkin menyebabkan kerosakan atau kerugian kewangan, bukanlah pertobatan; (2) orang itu harus menawarkan pertobatan sebaik sahaja dia sedar bahawa dia telah melakukan ketidaktaatan kepada Allah dan harus membayar ganti rugi tanpa apa-apa bentuk dalam apa jua bentuk dan tidak boleh menangguhkannya dengan cara apa pun; (3) yang melanggar kembali pertobatan seseorang dan membuat pertobatan dan mengulangi dosa yang berulang-ulang yang telah bertobat, merupakan bukti kepalsuan orang yang bertaubat, untuk intisari pertaubatan, adalah penolakan, dan melanggar pertobatan seseorang berulang kali adalah tanda bahawa ia tidak dimotivasi oleh peniten; (4) bahawa jika orang yang telah bertobat dengan tulus dan memutuskan untuk tidak mengulangi dosa lagi, terjadi untuk mengulanginya sekali lagi karena kelemahan manusia, ia tidak akan menghidupkan kembali dosa masa lalunya: namun, ia harus memberikan pertobatan yang baru untuk yang terakhir dosa sod harus menyelesaikan dengan lebih tegas bahawa dia tidak akan melakukan dosa pada masa akan datang; (5) bahawa tidak perlu memperbaharui lagi pertobatan seseorang setiap kali seseorang mengingati ketidakpatuhan yang telah dilakukan pada masa lalu, tetapi jika diri sendiri memperoleh kesenangan dari peringatan masa lalu, kehidupan berdosa, seseorang harus menawarkan pertobatan lagi dan lagi sampai ingatannya dosa menyebabkan penyesalan, bukan keseronokan dan kesenangan. Bagi orang yang sesungguhnya telah bertobat terhadap ketidaktaatan kerana takut kepada Allah tidak dapat merasakan kesenangan dari sembang pemikiran yang dia telah melanggar Tuhan. Kebahagiaan yang diturunkan olehnya adalah tanda bahawa takut akan Tuhan tidak berakar di hatinya.
20 Kata-kata ayat ini patut dipertimbangkan. Sudah tidak dikatakan sembang jika anda mengulangi, anda pastinya akan diampuni dan pasti akan diterima masuk ke Syurga, tetapi itu: "Jika kamu bertaubat benar, mungkin Allah akan memperlakukan kamu dengan baik." Ini bermakna bahawa tidak ada kewajiban Allah untuk menerima taubat orang berdosa dan memberinya Syurga dan bukannya menghukumnya tetapi ia akan menjadi kebaikan dan belas kasihanNya sehingga Ia boleh mengampuni dengan baik sebagai pahala hambaNya. Seseorang harus mempunyai harapan pengampunan-Nya, tetapi orang tidak boleh melakukan dosa dengan keyakinan bahwa seseorang akan mencapai pengampunan melalui pertobatan.
21 Maksudnya, "Dia tidak akan membiarkan ganjaran kebaikan mereka sia-sia. Dia tidak akan membiarkan orang-orang kafir dan orang-orang munafik menghinakan orang-orang yang beriman bahawa mereka tidak mendapat apa-apa dari ibadah mereka. Penghinaan akan menjadi nasib pemberontak dan yang tidak taat dan tidak setia dan taat. "
22 Apabila ayat ini dibaca bersama dengan w. 12-13 Surah AI-Hadid, menjadi jelas bahawa berlakunya cahaya sebelum orang-orang yang beriman akan berlaku ketika mereka akan menuju Syurga dari Dataran Kebangkitan. Di sana akan menjadi gelap gelap di sekeliling dan orang-orang yang akan dikutuk ke Neraka, akan meraba-raba; kira-kira di dalamnya; cahaya hanya akan ada dengan orang-orang percaya yang mana mereka akan berjalan dalam perjalanan mereka. Pada kesempatan kritikal ini, mendengar pengidapan dan keluhan orang-orang yang meraba-raba dalam kegelapan orang-orang percaya akan merasa teror. Memandangkan kesilapan mereka yang lalu dan kemunculan pendek mereka akan takut kalau-kalau mereka juga harus dilucutkan cahaya mereka dan membuat ragut seperti orang-orang yang celaka. Oleh itu, mereka akan berdoa: "Wahai Tuhanku, ampunilah dosa-dosa kami dan biarkanlah cahaya kami tinggal bersama kami sampai kami mencapai Syurga." Ibn Jarir telah menyebutkan Hadrat Abdullah bin 'Abbas sebagai menjelaskan makna Rabbana-atimim lava nurana Oleh itu Mereka akan memohon kepada Allah SWT agar terang mereka tetap kekal dengan mereka dan terus keluar sehingga mereka menyeberangi jambatan di neraka. " Komentar yang diberikan oleh Hadrat Hasan Basri, Mujahid dan Dahhak juga hampir sama. Ibn Kathir telah menyebutkan kata-kata ini: Ketika orang-orang mukmin melihat bahawa orang-orang munafik telah kehilangan cahaya, mereka akan berdoa kepada Allah untuk kesempurnaan cahaya mereka . " (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 17 dari Surah Al Hadid).
Untuk penjelasan, lihat E. N. , 82 dari Surah At-Taubah.
24 Pengkhianatan ini "tidak dalam arti bahawa mereka telah melakukan perbuatan yang tidak senonoh tetapi dalam erti kata bahawa mereka tidak mengikuti Nabi Nuh dan Lot dengan cara beriman tetapi berpihak kepada musuh mereka terhadap mereka Ibn 'Abbas berkata:" Tidak ada Nabi isteri pernah jahat dan tidak bermoral Pengkhianatan kedua-dua wanita ini sebenarnya adalah mengenai kepercayaan dan agama: mereka tidak mengakui agama Nabi Nuh dan Lot. Isteri Nabi Nuh digunakan untuk menyampaikan berita tentang orang percaya kepada yang jahat dari kaumnya, dan isteri Nabi Lot digunakan untuk memberitahu orang-orang yang tidak bermoral tentang mereka yang melawatnya di rumahnya. "(Ibn Jarir).
25 Dari Firaun dan kerjanya: dari kejahatan yang akan ditemuinya oleh Firaun akibat perbuatan jahatnya.
26 Mungkin nama bapa Mary adalah Imran, atau dia mungkin dipanggil "anak perempuan Imran" kerana dia adalah milik keluarga 'Imran.
27 Ini adalah penolakan tuduhan oleh orang Yahudi bahawa kelahiran Yesus adalah, Allah melarang, akibat dari dosa ibunya. Tuduhan mereka yang sama telah dipanggil sebagai salah "dalam An-Nisa`: 156. (Untuk penjelasan, lihat EN 190 dari An-Niasa ').
28 Maksudnya, tanpa dia mempunyai hubungan dengan seorang lelaki, Allah menghembuskan nafasnya ke dalam rahimnya sebagai Roh dari diriNya. (Untuk penjelasan, lihat EN 212, 213 dari An-Nisa 'dan EN 89 dari Al-Anbiya').
29 Untuk penjelasan mengenai objek yang mana ketiga-tiga jenis wanita ini telah disebut sebagai contoh, lihat Pengenalan kepada Surah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top