Khamis, 22 Februari 2018

67. Surah Al Mulk

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


67. Surah Al Mulk (Kerajaan)

Statistik

Juz 29 – 67.AlMulk 1.-30  – 77.AlMursalat 50


Ibrah


Nama

Surah mengambil namanya al-Mulk dari ayat yang pertama. [QS67:1] CQ(67:1:4) KK(67:1:4)

Tempoh Wahyu

Ia tidak dapat diketahui dari mana-mana tradisi yang sahih apabila Surah ini diturunkan, tetapi perkara dan gaya menunjukkan bahawa ia adalah salah satu Surah yang paling awal yang akan diturunkan di Makkah.

Tema dan Subject Matter

Dalam surah ini, dalam satu tangan, ajaran-ajaran Islam telah diperkenalkan dengan ringkas, dan, di sisi lain, orang-orang yang hidup dalam kegelisahan telah terangsang dari tidur mereka dengan cara yang paling berkesan. Ciri-ciri surah paling awal dalam tempoh Makkah ialah mereka mempersembahkan seluruh ajaran Islam dan objek misi nabi, tidak secara terperinci, tetapi secara ringkas, supaya mereka mudah diasimilasi oleh rakyat. Lebih-lebih lagi, mereka terutamanya diarahkan untuk membuat orang-orang mengelak dari kecerdasan, untuk membuat mereka berfikir, dan untuk membangkitkan nurani mereka yang tidak aktif.
Dalam lima ayat pertama manusia telah dibuat untuk menyedari bahawa alam semesta di mana dia hidup adalah kerajaan yang teratur dan dibentengi dengan baik di mana ia tidak dapat mengesan apa-apa kesalahan, apa-apa kelemahan atau cacat, betapa kerasnya dia boleh mencuba. Kerajaan ini telah dibawa dari apa-apa yang wujud oleh Allah SWT sendiri dan Semua kuasa untuk mengawal, mentadbir dan memerintahnya juga sepenuhnya di tangan Allah dan kuasa-Nya tidak terhingga. Selain itu, manusia juga telah diberitahu bahawa dalam sistem yang bijak ini dia tidak diciptakan tanpa tujuan, tetapi dia telah dihantar ke sini untuk ujian dan dalam ujian ini ia hanya dapat berhasil melalui perbuatan dan perbuatannya yang benar.
Dalam vv. 6-11, akibat buruknya kekafiran yang akan muncul di akhirat telah disebutkan, dan orang-orang mengatakan bahawa Allah, dengan menghantar nabi-Nya, telah memberi amaran kepada mereka tentang akibat-akibat di dunia ini, seakan-akan berkata "Sekarang, jika kamu janganlah percaya kepada apa yang dikatakan para nabi dan perbetulkan sikap dan tingkah laku anda dengan sewajarnya, di akhirat, anda sendiri harus mengakui bahawa anda benar-benar layak mendapat hukuman yang telah ditunaikan kepadamu. "
Dalam vv. 12-l4, kebenaran yang terkesan di dalam pikiran adalah bahawa Sang Pencipta tidak dapat menyadari ciptaan-Nya, seolah-olah berkata: "Dia menyedari setiap rahsia yang terbuka dan tersembunyi dari kamu, bahkan dari ide-ide terdalam dari hati kamu Oleh itu, asas moral yang betul adalah bahawa manusia harus menghindari kejahatan, takut akan pertanggungjawaban Tuhan yang tidak kelihatan, sama ada di dunia ada kuasa untuk membawanya untuk tugas ini atau tidak, dan sama ada di dunia ada kemungkinan yang dirugikan oleh kuasa itu atau tidak. Mereka yang mengamalkan kelakuan sedemikian di dunia semata-mata akan mendapat pengampunan dan ganjaran yang kaya di akhirat. "
Dalam vv. 15-23, membuat kiasan, satu demi satu kepada kebenaran umum kejadian harian, yang mana manusia tidak menganggap sebagai perhatian yang patut, dia telah dijemput untuk menganggapnya dengan serius. Telah dikatakan: "Lihatlah: bumi di mana kamu bergerak dengan kepuasan dan ketenangan pikiran, dan dari mana kamu memperoleh rezeki kamu telah diturunkan untukmu oleh Allah, jika tidak, bumi ini pada setiap saat akan mula gemetar tiba-tiba sehingga untuk menyebabkan kemusnahan anda, atau taufan yang mungkin akan memusnahkan anda sepenuhnya Lihatlah burung-burung yang terbang di atas anda, hanya Allah Yang menopang mereka di udara. Lihatlah cara dan sumber anda sendiri: jika Allah kehendaki dan tidak ada yang dapat menyelamatkan kamu daripadanya, dan jika Allah menghendaki untuk menutup pintu-pintu rezeki kamu, tidak ada yang dapat membukakannya kepadamu. Inilah perkara-perkara yang ada di sini untuk menyedarkan kamu tentang kebenaran, tetapi kamu melihatnya binatang-binatang, yang tidak dapat membuat kesimpulan dari pemerhatian, dan kamu tidak menggunakan penglihatan, pendengaran dan pikiran yang telah Allah anugerahkan kepada kamu sebagai lelaki, sebab itu kamu tidak melihat jalan yang benar. "
Dalam vv. 24-27, telah dikatakan: "Anda telah akhirnya hadir di hadapan Tuhanmu, bukan untuk Nabi untuk memberitahu anda masa dan tarikh yang pasti. Tugasnya adalah untuk memperingatkan anda terlebih dahulu kejadian yang tidak dapat dielakkan Hari ini, anda tidak mendengarkannya dan meminta supaya dia membuat kejadian itu berlaku dan muncul sebelum anda, tetapi apabila ia berlaku, dan anda melihatnya dengan mata anda, maka anda akan terkejut. akan dikatakan kepada anda "Ini adalah perkara yang anda panggil untuk disegerakan."
Dalam vv. 28-29 balasan telah diberikan kepada apa yang orang-orang kafir Makkah berkata terhadap Nabi (yang bersahabat) dan para sahabatnya. Mereka mengutuk Nabi dan berdoa untuk kemusnahannya dan orang-orang yang beriman. Untuk ini dikatakan: "Sama ada orang-orang yang memanggil kamu dengan cara yang betul dihancurkan, atau diperlihatkan oleh Allah, bagaimanakah nasib mereka akan mengubah nasib kamu? Kamu harus menjaga diri sendiri dan menganggap siapa yang akan menyelamatkan kamu jika kamu ditimpa oleh kamu menyangka orang-orang yang beriman kepada Allah dan menaruh kepercayaan kepada-Nya sebagai yang sesat. Masa akan datang apabila ia akan menjadi bukti siapa yang sesat dalam kebenaran sebenarnya.
Kesimpulannya, orang-orang telah ditanya soalan ini dan pergi untuk merenungkannya "Jika air yang telah keluar dari bumi di suatu tempat di padang pasir atau bukit tanah Arab dan yang mana bergantung pada seluruh aktivitas hidup anda, harus tenggelam dan lenyap di bawah tanah, siapakah yang di samping Allah boleh memulihkan kepada anda kehidupan ini memberikan air? "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-4] Penuh berkat adalah Dia yang tangannya adalah Kerajaan Alam Semesta, dan Dia mempunyai kuasa atas segalanya. 3 Siapa yang menciptakan kematian dan kehidupan agar Dia cuba untuk melihat siapa di antara kamu yang terbaik dalam perbuatannya, dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. 5 Yang menciptakan tujuh langit, yang satu di atas yang lain. 6 Anda tidak akan melihat apa-apa kesalahan dalam penciptaan Pengasih. 7 Matikan mata anda: adakah anda melihat mana-mana cacat 8 di mana sahaja? Lihatlah lagi dan lagi: rupa anda akan kembali kepada anda, kecewa, kelesuan.
[5] Dan sesungguhnya Kami telah menghiasi surga yang terdekat 9 dengan lampu-lampu megah 10 dan menjadikan mereka alat untuk mengusir syaitan. 11 Kami menyediakan api neraka ini.
[6-11] Bagi orang-orang yang kafir kepada Tuhan mereka, terdapat azab Neraka, dan ia adalah tempat tinggal yang jahat. Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya, mereka akan mendengar suara yang menderu, dan akan mendidih, seolah-olah penuh dengan kemarahan. Setiap kali orang ramai dibuang ke dalamnya, penjaga akan bertanya kepada mereka, "Adakah seorang pemberi peringatan datang kepada kamu?" 14 Mereka akan menjawab, "Ya, seorang pemberi peringatan telah datang kepada kami, tetapi kami mendustakannya dan berkata," Allah tidak menurunkan apa-apa: kamu berada dalam kesilapan besar ". 15 Dan mereka akan menambah, "Sekiranya kita hanya mendengar atau memahami, 16 kita sekarang tidak akan menjadi penghuni neraka." Demikianlah mereka akan mengaku dosa mereka sendiri. 17 Dihukum sebagai penghuni Neraka!
[12-14] Mereka yang takut kepada Tuhan mereka yang ghaib, 18 kerana mereka adalah ampunan dan pahala yang kaya. 19 Sama ada kamu bercakap secara diam-diam atau kerasnya sama seperti Allah): Dia tahu rahsia hati. 20 Tidakkah Ia tahu, siapakah yang telah menciptakan? 21 Dia adalah pencipta kesucian 22 dan All-Sadar.
[15-23] Dia lah yang menaklukkan bumi kepadamu. Jadi berjalan di dada dan makan peruntukan Allah. 23 Kepada-Nya kamu akan kembali pada kebangkitan. 24 Adakah anda merasa aman bahawa Dia yang di syurga 25 tidak akan menyebabkan anda tenggelam di bawah tanah, dan bumi akan mula guncang dengan tiba-tiba? Adakah anda merasa aman bahawa Dia yang di syurga tidak akan menghantar angin puyuh yang dikenakan batu pada anda? 26 Maka kamu akan mengetahui betapa buruknya peringatan-Ku! 27 Dan orang-orang yang sebelum mereka juga telah mendustakannya. Kemudian lihatlah betapa beratnya azabKu! 28 Tidakkah mereka melihat burung-burung di atas mereka, yang menyebarkan sayapnya dan menutupnya? Tiada yang menegakkan mereka tetapi Mercifu1. 29 Dia yang mengawasi segala-galanya. 30 Katakanlah, tentara apa yang ada bersama kamu yang dapat menolong kamu melawan Pengasih. 31 Fakta adalah bahawa orang-orang kafir hilang dalam khayalan. Atau beritahukan, siapakah siapakah yang menyediakan untukmu jika Pemurah harus menahan ketentuan-Nya? Malah, orang-orang ini berterusan dalam pemberontakan dan keengganan dari Kebenaran. Hanya pertimbangkan. Adakah dia yang berjalan rawan di wajahnya yang lebih baik atau yang berjalan dengan tegak di jalan yang licin? Katakanlah kepada mereka: "Allah yang menciptakan kamu, dan memberi kamu pendengaran dan penglihatan serta memberi kamu hati untuk berfikir dan faham, tetapi kamu jarang bersyukur." 33
[24-27] Katakanlah kepada mereka: Allah itu telah menyebarkan kamu di bumi, dan kepadaNyalah kamu akan berkumpul. 34 Mereka berkata, "Bilakah janji itu akan terpenuhi, jika kata-katamu itu benar?" 35 Katakanlah, "Ketahuilah dengan Allah, aku hanyalah seorang pemberi peringatan yang nyata." 36 Kemudian, apabila mereka melihatnya dekat, wajah-wajah orang-orang yang kafir, akan diputarbelitkan, dan pada waktu itu akan dikatakan kepada mereka, "Inilah yang kamu panggil."
[28-30] Katakan kepada mereka, "Pernahkah kamu menganggap bahawa jika Allah menghancurkan saya dan orang-orang yang bersama saya, atau memberi rahmat kepada kita, siapakah yang akan menyelamatkan orang-orang kafir dari azab yang pedih? 38 Katakan kepada mereka, "Dia adalah Yang Maha Pemurah, di dalam Dia kita percaya dan kepada-Nya kita bertawakkal, 39 kemudian kamu akan mengetahui siapa yang terlibat dalam kesilapan yang besar."Katakanlah kepada mereka, "Pernahkah kamu menganggap bahawa jika air sumur-sumurmu akan tenggelam ke bumi, siapakah yang akan memulihkan kembali kepada kamu mata air yang berlari?" 40
1 Tabaraka adalah superlatif dari barkat. Barkat memahami makna kebesaran dan kebesaran, kelimpahan dan kesempurnaan, kepatuhan dan kepelbagaian kebajikan dan keunggulan. Apabila tabaraka superlatif terbentuk daripadanya, ia memberikan arti bahawa Allah adalah maha mulia dan hebat; Dia lebih baik daripada segalanya selain diri-Nya sendiri dalam sifat dan sifat-Nya dan kerja-kerja; Kesungguhannya tidak terhingga, dan keunggulan-Nya kekal dan kekal. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 43 dari AI-A'raf, EN 1.4 dari Al-Mu'minun EN 1 dan 19 Al-Furqan).
2 Seperti kata al-Mulk telah digunakan pasti, ia tidak boleh diambil dalam makna yang terhad. Tidak dapat dielakkan ia akan menyiratkan kedaulatan ke atas segala sesuatu yang wujud di Alam Semesta. "Di mana tangannya adalah Kerajaan 'tidak bermakna bahawa Dia mempunyai tangan fizikal, tetapi Dia memiliki segala kekuasaan dan kuasa dan tidak ada orang lain yang berkepentingan.
3 Iaitu, Dia boleh melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki: tidak ada yang dapat melemahkan atau menghalang-Nya daripada melakukan apa yang Dia kehendaki.
4 Maksudnya, tujuan memberi hidup kepada manusia di dunia dan menyebabkan kematian mereka adalah untuk menguji mereka untuk melihat siapa yang paling baik dalam perbuatannya. Allusion telah dibuat dalam ayat ringkas ini kepada beberapa kebenaran:
(1) Bahawa kehidupan dan kematian diberikan oleh Allah; tidak ada yang dapat memberi hidup atau menyebabkan kematian;
(2) bahawa tidak hidup atau kematian ciptaan seperti manusia, yang telah diberikan kuasa untuk melakukan baik dan jahat, adalah tanpa tujuan; Pencipta telah menciptakannya di dunia untuk ujian: kehidupan adalah untuk. dia tempoh ujian dan kematian bermakna bahawa masa yang diperuntukkan untuk ujian telah berakhir;
(3) bahawa demi ujian ini, Pencipta telah memberi setiap orang kesempatan untuk bertindak, supaya dia dapat melakukan yang baik atau yang jahat di dunia dan praktis menunjukkan jenis lelaki apa dia;
(4) bahawa Pencipta sahaja akan memutuskan siapa yang telah melakukan yang baik atau yang jahat; bukan untuk kita mencadangkan kriteria untuk kebaikan dan kejahatan tetapi untuk Allah SWT; oleh itu, sesiapa yang berhasrat untuk menjalani ujian, perlu mengetahui apakah kriteria perbuatan baik di sisi-Nya; titik kelima terkandung dalam pengertian ujian itu sendiri, iaitu, setiap orang akan dibalas menurut perbuatannya, kerana jika tidak ada ganjaran atau hukuman ujian itu tidak bermakna.
5 Ini mempunyai dua makna dan kedua-duanya adalah tersirat di sini:
(1), 'Bahawa Dia Maha Kuasa: walaupun menjadi dominan atas semua makhluk-Nya, Dia Maha Mengasihani dan Pengampun bagi mereka, bukan kezaliman dan kejam; dan
(2) bahawa Dia mempunyai kuasa penuh untuk menghukum orang yang melakukan kejahatan: tidak ada yang dapat melepaskan hukuman-Nya; tetapi Dia memaafkan orang yang merasa peniten, menghindari kejahatan dan meminta pengampunanNya.
6 Untuk penjelasan, lihat EN 34 dari AI-Baqarah, EN 2 dari Ar-Ra`d, EN 8 dari Al-Hijr, EN 113 dari Al-Hajj, EN 15 dari Al-Mu'minun, EN 5 dari As-Saaffat , EN 90 dari Al-Mu'min.
7 Secara harfiah, tafawut adalah tidak seimbang: dua perkara yang tidak sesuai dan persetujuan antara satu sama lain. Oleh itu, kata-kata Ilahi bermakna: "Anda tidak akan melihat apa-apa ketidakpedulian, sebarang gangguan dan ketidaksesuaian di mana-mana di alam semesta, tidak ada yang terputus-putus dan berkadar di dunia ini yang diciptakan oleh Allah: semua bahagiannya dihubungkan dengan baik dan dalam harmoni yang sempurna dan koordinasi.
8 Futur perkataan bermaksud retak, pecah, fissure, atau benda yang dipecah dan pecah. Ayat ini bermaksud untuk mengatakan bahawa seluruh alam semesta sangat rapat dan segala yang ada di dalamnya, dari zarah di bumi ke galaksi yang besar, begitu juga berkaitan dan koheren bahawa kesinambungan sistem alam semesta seolah-olah memecahkan di mana-mana, Walau bagaimanapun sukar seseorang boleh cuba menyiasat dan menyiasat. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 8 dari Surah Qaf).
9 "Langit yang terdekat": surga bintang dan planet yang dapat dilihat dengan mata kasar; objek di luar yang dapat dilihat hanya melalui teleskop adalah surga jauh; dan langit masih jauh adalah yang belum dilihat walaupun dengan teleskop.
10 Perkataan masabih dalam asalnya telah digunakan sebagai kata nama umum, dan dengan itu, secara automatik memberikan makna lampu itu menjadi indah dan mulia. Ini bermakna: "Kami tidak menciptakan alam semesta ini gelap, suram dan sunyi, tetapi telah dihiasi dan dihiasi dengan bintang-bintang, kemuliaan dan keagungan yang pada malamnya memukul manusia dengan kagum."
11 Ini tidak bermakna bahawa bintang-bintang itu sendiri dilanggar oleh orang-orang Satans, ataupun bahawa meteorit menembak hanya untuk mengusir orang-orang Satans, tetapi ini bermakna meteorit yang tidak terhitung yang berasal dari bintang-bintang dan bersiar-siar di angkasa dengan kelajuan yang besar dan yang juga jatuh ke bumi dalam pancuran yang berterusan menghalang orang suruhan dari langit naik ke langit. Walaupun mereka cuba naik ke syurga, meteorit ini menghalau mereka. Perkara ini telah disebutkan di sini kerana orang-orang Arab percaya tentang para pemungut, dan ini juga merupakan tuntutan yang dibuat oleh para peramal itu, bahawa orang-orang Satans berada di bawah kawalan mereka, atau bahawa mereka mempunyai hubungan rapat dengan mereka, dan melalui mereka mereka menerima berita dari yang ghaib, dan dengan itu, dapat meramalkan takdir rakyat. Itulah sebabnya di beberapa tempat dalam Al-Qur'an, telah dinyatakan bahawa tidak ada kemungkinan orang-orang Satans naik ke langit dan membawa berita tentang yang tidak kelihatan. (Untuk penjelasan, lihat EN 9-12 dari AI-Hijr, EN 6, 7 As-Saaffat).
Bagi kebenaran mengenai meteorit, maklumat manusia dalam hal ini masih tanpa asas saintifik. Walau bagaimanapun, teori yang paling sesuai dengan semua fakta yang diketahui pada hari ini dan maklumat yang diperoleh daripada pemeriksaan meteorit yang jatuh di bumi, adalah meteorit yang berasal dari perpecahan satu atau lebih planet dan bersiar-siar di angkasa dan kadang-kadang jatuh ke bumi di bawah tarikan graviti. (Lihat Ensiklopedia Britannica, jilid XV, di bawah "Meteorit").
12 Itulah nasib semua orang, sama ada manusia atau orang Syaitan, yang kafir kepada Tuhan mereka. (Untuk penjelasan makna yang tidak percaya kepada Tuhan (Rabb), lihat EN 161 dari AI-Baqarah, EN 178 dari An-Nisa ', EN 39 Al-Kahf, E, N 3 dari Al-Mu'min
13 Perkataan shahiq digunakan untuk menghasilkan jeritan seperti kelelawar keldai. Kalimat itu juga mungkin bermaksud bahawa ia boleh menjadi bunyi Neraka itu sendiri, dan ia akan menjadi suara yang datang dari Neraka, di mana orang-orang yang telah dilemparkan ke dalamnya akan menjerit dan menangis. Makna kedua ini disokong oleh Surah Hud: 106, di mana ia telah berkata: "Di dalamnya mereka akan meraba dan mendesis (kerana kehausan)", dan makna yang pertama disahkan oleh Al-Furqan: 12, yang mengatakan: "Apabila Neraka akan melihat mereka dari jauh, mereka akan mendengar bunyi-bunyinya yang mengamuk dan menderu. " Atas dasar ini, makna yang betul adalah bahawa ia akan menjadi bunyi yang dibuat oleh Neraka dan oleh penghuni Neraka.
14 Sifat sebenar soalan ini tidak akan menjadi persoalan bahawa penjaga Neraka ingin bertanya kepada mereka sama ada seorang pemberi peringatan dari Allah telah datang kepada mereka atau tidak, tetapi objek itu adalah untuk membuat mereka menyedari bahawa tidak ada ketidakadilan yang telah dilakukan kepada mereka dengan melemparkan mereka ke Neraka. Mereka akan cuba membuat mereka mengaku bahawa Allah tidak menjadikan mereka tidak mengetahui dan tidak berakal: Dia telah mengutus para Nabi kepada mereka; Dia telah memberitahu mereka tentang kebenaran dan jalan yang benar; Dia telah memberi amaran kepada mereka bahawa jika mereka mengikuti cara lain selain Jalan Kanan, ia akan membawa mereka ke Neraka, di mana mereka telah dilemparkan. Tetapi mereka tidak mendengarkan para Nabi. Oleh itu, mereka betul-betul layak mendapat hukuman yang ditimpakan kepada mereka pada masa itu.
Perkara ini telah ditekankan terus-menerus di dalam Al-Quran bahawa ujian yang Allah telah menghantar manusia di dunia tidak dijalankan dengan menjaga manusia sama sekali tidak menyedari dan tidak mengetahui keperluan ujian hanya untuk melihat apakah dia mendapati cara yang betul sendiri atau tidak; tetapi Allah telah membuat pengaturan yang paling sesuai yang mungkin dapat membimbingnya ke jalan yang benar, dan ia telah mengangkat para nabi dan menurunkan Kitab-kitab. Sekarang ujian manusia terletak pada ini sama ada dia menerima para Nabi dan Buku-buku yang dibawa oleh mereka dan mengamalkan cara yang lurus, atau berpaling daripada mereka untuk mengikuti keinginan, putih dan spekulasi sendiri. Oleh itu, kenabian, sebenarnya, adalah hujah Allah yang Dia telah menentang manusia dan atas penerimaan atau penolakannya bergantung kepada kehidupannya di masa depan. Tidak seorang pun, selepas pelantikan para Nabi, boleh mengemukakan alasan bahawa dia tetap tidak menyadari Kebenaran, atau bahawa dia telah ditangkap dan dimasukkan ke dalam ujian keras tanpa disedari, atau bahawa dia sedang dihukum sementara dia tidak bersalah. Tema ini telah dibentangkan dalam pelbagai cara yang berbeza di dalam Al-Qur'an; contohnya, lihat Al-Baqarah: 213, dan EN 230 di atasnya; An-Nisa ': 41-42, 165 dan E N.'s 64 dan 208; Al-An`am: 130-131, dan EN-98-100; Bani Isra'il: 15 dan EN 17; Ta Ha: 134; Al-Qasas 47, 59, 65 dan EN 66, 83; Fatir: 37; AlMu'min: 50 dan EN 66.
15 Maksudnya, "Bukan hanya kamu melainkan orang-orang yang percaya dan mengikuti kamu juga tersesat dan hilang dalam kesilapan besar."
16 "Sekiranya kita hanya mendengar atau memahami": "Sekiranya kita mendengarkan para Nabi dengan perhatian sebagai pencari sesudah Kebenaran atau menggunakan akal kita untuk memahami apa sebenarnya mesej yang mereka sampaikan di hadapan kita." Di sini mendengar telah diberikan keutamaan ke atas pemahaman, alasannya bahawa prasyarat untuk mendapat bimbingan adalah mendengar apa yang diajar oleh Nabi (atau membaca jika ada dalam bentuk tertulis, seperti pencari selepas Kebenaran). Untuk merenungkannya dalam usaha untuk memahami kebenaran adalah menengah. Tanpa bimbingan Nabi, manusia tidak boleh dengan sendirinya mencapai Kebenaran secara langsung dengan menggunakan akal dan akalnya.
17 Kata dhanb (dosa) telah digunakan dalam bentuk tunggal. Ini bermaksud bahawa dosa sebenar kerana yang mereka menjadi layak Neraka adalah untuk menafikan Rasul-rasul dan menolak untuk mematuhi mereka; semua dosa lain adalah akibatnya.
18 Ini adalah asas sebenar moral dalam agama. Orang yang menjauhkan diri dari kejahatan kerana ia adalah kejahatan dalam pendapat peribadinya, atau kerana dunia menganggapnya sebagai jahat, atau kerana komisinya mungkin membawa kerugian di dunia, atau kerana ia mungkin melibatkan hukuman oleh kuasa duniawi , adalah asas yang sangat tipis untuk akhlak. Pendapat peribadi seseorang mungkin salah, dia boleh menganggap perkara yang baik sebagai buruk dan perkara yang buruk sebagai baik kerana beberapa falsafah sendiri. Pada mulanya, taraf dunia baik dan jahat tidak pernah sama: mereka telah berubah dari semasa ke semasa. Tiada piawaian sejagat dan abadi dalam falsafah moral yang terdapat pada hari ini, ataupun pernah ditemui sebelum ini. Ketakutan kehilangan duniawi juga tidak memberikan asas kukuh untuk moral. Orang yang menghindari kejahatan kerana dia takut akan kerugian yang mungkin timbul akibatnya untuk dirinya sendiri, tidak dapat menahan dirinya untuk melakukan itu apabila tidak ada rasa takut untuk menanggung kerugian sedemikian. Begitu juga, bahaya hukuman oleh kuasa duniawi juga bukan sesuatu yang boleh mengubah seseorang menjadi seorang lelaki. Semua orang tahu bahawa tiada kuasa duniawi yang mengetahuinya dan yang tidak kelihatan. Banyak jenayah yang boleh dilakukan tidak kelihatan dan tidak dijaga. Kemudian, terdapat banyak kemungkinan peranti yang boleh melepaskan hukuman dari setiap kuasa duniawi; dan undang-undang yang dibuat oleh kuasa duniawi juga tidak meliputi semua kejahatan. Kebanyakan kejahatan seperti tidak masuk dalam undang-undang biasa, sedangkan mereka lebih buruk daripada kejahatan yang mereka anggap sebagai dihukum. Itulah sebabnya, Agama Kebenaran telah meninggikan bangunan moral berdasarkan asas yang harus dihindari dari kejahatan kerana takut kepada Tuhan yang tidak kelihatan yang melihat manusia di bawah semua keadaan, dari mana Orang yang memahami tidak dapat melarikan diri dalam apa cara, Yang telah memberikan manusia adalah kriteria yang baik, sejagat dan kekal yang baik dan yang jahat. Untuk meninggalkan kejahatan dan mengamalkan kebaikan hanya kerana takut kepada-Nya adalah kebaikan yang baik yang boleh dipuji dalam agama. Selain daripada ini, jika seorang lelaki menahan diri daripada melakukan kejahatan. Ada sebab lain atau mengamalkan tindakan yang memandang bentuk luaran mereka dianggap sebagai perbuatan baik, perbuatan moralnya tidak akan bernilai apa-apa kebaikan dan nilai di akhirat, kerana mereka seperti bangunan yang dibina di atas pasir.
19 Itulah, terdapat dua keputusan yang tidak dapat dielakkan dari takut kepada Tuhan yang tidak kelihatan:
(1) Bahawa apa jua kesilapan dan dosa yang telah dilakukan oleh seseorang kerana kelemahan manusia, akan diampuni apabila ini tidak dilakukan kerana tidak takut kepada Allah; dan
(2) bahawa apa jua kebaikan yang dilakukan oleh seorang lelaki berdasarkan kepercayaan ini, dia akan dihargai dengan baik untuk mereka.
20 Alamat itu kepada semua manusia, sama ada mereka orang percaya atau orang kafir. Bagi orang percaya ia mengandungi peringatan bahawa semasa hidupnya di dunia dia harus selalu ingat bahawa bukan sahaja perbuatannya yang terbuka dan tersembunyi tetapi juga niat rahsia dan pemikiran yang terdalamnya tidak tersembunyi dari Allah; dan bagi orang yang tidak mempercayai amaran bahawa dia boleh melakukan apa sahaja yang dia dapat tolong tidak takut kepada Tuhan, tetapi apa yang dia lakukan dapat tetap tidak diperhatikan dan tidak dilihat oleh Dia.
21 Terjemahan lain boleh: "Adakah Dia tidak tahu makhluk-Nya sendiri?" Dalam manusia asal khalaqa telah digunakan, yang mungkin bermaksud: "Siapa yang telah menciptakan" serta "siapa yang Dia ciptakan," Dalam kedua-dua kes maknanya tetap sama. Inilah hujah untuk apa yang dikatakan dalam ayat yang terdahulu. Itulah, bagaimana mungkin Pencipta tidak menyedari penciptaan-Nya? Penciptaan mungkin tidak menyedari dirinya sendiri, tetapi Pencipta tidak dapat menyedari itu. Dia telah membuat setiap urat badan anda, setiap serat jantung dan otak anda. Anda bernafas kerana Dia membolehkan anda untuk bernafas, anggota badan anda berfungsi kerana Dia membolehkan mereka berfungsi, Bagaimana mungkin anda dapat tersembunyi dari Dia?
22 Kata Latif seperti yang digunakan dalam cara asal Orang Yang bekerja dengan cara yang tidak dapat dilihat dan juga Yang Maha Mengetahui kebenaran dan realiti tersembunyi.
23 Itulah, "Bumi ini tidak menjadi lemah bagi kamu sendiri, dan ketentuan-ketentuan yang kamu makan tidak ada di sini sendiri, tetapi Allah telah mengaturnya dengan kebijaksanaan dan kuasa-Nya sehingga hidupmu menjadi mungkin di sini dan dunia yang indah ini menjadi sangat damai sehingga anda bergerak dengan tenang dengan ketenangan pikiran, dan ia menjadi satu meja yang luas yang menyebar dengan makanan yang mengandungi ketentuan yang tidak terbatas dan tidak terbatas untuk rezekimu.Jika anda tidak hilang dalam kegelisahan dan melihat diri anda secara bijak, anda akan dapati betapa banyak kebijaksanaan yang mendasari pembuatan bumi ini yang boleh dihuni untuk anda dan menyusunnya di dalam kedai-kedai barang-barang yang tidak dapat diukur untuk anda. " (Untuk penjelasan, lihat EN 73, 74, 81 dari Surah An-Naml, EN, 29, 32 daripada Ya Sin, 90, 91 EN, Al-Mu'min EN 7 Az-Zukhruf, E, -Jathiyah, E, N 18 dari Surah Qaf.)
24 Itulah, "Semasa kamu bergerak di bumi dan makan dari apa yang Allah mempunyai, yang disediakan untuk kamu di sini, janganlah kamu lupa bahawa akhirnya kamu harus hadir di hadapan Allah suatu hari nanti."
25 Ini menunjukkan bahawa Allah hidup di langit, tetapi telah dikatakan demikian kerana manusia secara semulajadi memandang ke langit apabila dia ingin berpaling kepada Allah, mengangkat tangannya ke syurga dalam doa dan memohon kepada Allah mengangkat matanya ke syurga setiap kali dia mendapati dirinya tidak berdaya dalam penderitaan. Kemudian setiap kali malapetaka menimpa dia tiba-tiba, dia mengatakan ia telah turun dari syurga; setiap kali sesuatu yang luar biasa berlaku, dia mengatakan ia telah datang dari syurga; dan dia memanggil Kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah sebagai Kitab-kitab syurgawi. Sehubungan dengan tradisi di Abu Da'ud, seseorang datang ke hadapan nabi dengan seorang budak perempuan hitam dan berkata: "Telah menjadi kewajiban bagi saya untuk menetapkan hamba bebas, bolehkah saya menetapkan budak hamba ini bebas? Nabi bertanya kepada budak perempuan itu, "Di manakah Allah?" Dia menunjuk ke arah surga dengan penipunya. Rasulullah bertanya, "Siapa saya?" Dia pertama kali menunjuk ke arahnya dan kemudian menuju surga, yang dengan jelasnya dia katakan: "Kamu datang dari Allah." Kemudian Nabi berkata: "Tetapkanlah dia; Beliau adalah seorang mukmin. "(Cerita yang mirip dengan ini telah diriwayatkan di Mu'watta, Muslim dan Nasa'i juga). Mengenai Hadrat Khawla binti Tha`Ibah. Hadrat 'Umar pernah berkata kepada orang-orang:" Dia adalah wanita yang keluhannya didengar di atas tujuh langit "(Dalam EN 2 dari Surah al-Mujadalah, kita telah memberikan keterangan lengkap mengenai hal ini). Semua ini jelas menunjukkan bahawa ia adalah semula jadi dengan manusia yang setiap kali dia berfikir tentang Allah, fikirannya berubah menjadi langit di atas dan bukan di bumi di bawah ini, memandangkan kata-kata ini kata-kata lelaki fis-samaa (yang ada di syurga) telah digunakan untuk Allah, tidak ada ruang di sini untuk sebarang keraguan bahawa al-Qur'an Sesungguhnya tidak ada sebarang alasan untuk keraguan ini, kerana pada mulanya Surah Al-hulk ini telah dinyatakan: "Dia yang menciptakan tujuh langit, satu di atas yang lain" , dan di dalam Al-Baqarah telah dikatakan "Kamu akan menghadap Allah di mana-mana arah kamu berpaling muka kamu" (ayat 115)
Objek itu adalah untuk menarik perhatian: "Keabadian dan kesejahteraan anda di bumi adalah semua lagu yang bergantung kepada rahmat dan karunia Allah Yang Maha Kuasa: anda tidak menguasai bumi ini dengan kekuasaan anda sendiri: anda adalah berkewajipan hanya kepada perlindungan Allah untuk setiap saat hidup anda yang anda lalui di sini, jika tidak, pada bila-bila masa Allah boleh menyebabkan gempa bumi seperti itu berlaku kerana menjadikan bumi ini menjadi kubur anda dan bukannya buaian itu, atau boleh menyebabkan angin ribut untuk meniup semua bandar dan penempatan anda ke tanah. "
27 "Amaran saya": amaran yang diberikan melalui Nabi saw dan Al-Qur'an kepada orang-orang kafir Makkah sebagai berikut: "Jika kamu tidak menahan diri dari kekafiran dan musyrik dan tidak menerima mesej Tauhid yang diberikan kepada kamu, kamu akan ditimpa oleh bencana Tuhan. "
28 Pujukan adalah untuk masyarakat yang telah mendustakan Rasul-rasul, yang telah datang kepada mereka sebelumnya dan akibatnya telah ditimpa hukuman Ilahi.
29 Yaitu, setiap burung yang terbang di udara, melakukannya dalam perlindungan Allah Maha Penyayang. Dia yang telah memberikan kepada setiap burung bentuk dan struktur yang mana ia dapat terbang; Dia yang telah mengajar setiap burung cara untuk terbang; Dia yang telah membuat udara mematuhi undang-undang yang mana ia menjadi mungkin bagi yang lebih berat daripada badan udara untuk terbang di dalamnya; dan Dialah yang menegakkan setiap burung di udara; jika tidak, ketika Allah mengeluarkan perlindunganNya daripada itu, ia jatuh ke tanah.
30 Maksudnya, ini tidak terhad kepada burung, tetapi apa pun yang wujud di dunia, wujud kerana pemeliharaan dan penjagaan Allah. Dia sahaja menyediakan. bererti perlu untuk kewujudan segala sesuatu, dan Dia sendiri tetap memperhatikan bahwa segala sesuatu yang diciptakan oleh-Nya disediakan dengan keperluan hidup.
31 Terjemahan lain boleh: "Siapakah yang ada di samping Yang Maha Pemurah, yang datang menyelamatkan kamu sebagai tentera kamu?" Terjemahan yang telah kita pakai dalam teks di atas mempunyai kaitan dengan ayat berikut, dan kedua ini kepada wacana yang terdahulu.
32 "Berjalan rawan di mukanya": berjalan dengan muka menolak seperti lembu di trek yang sama di mana seseorang meletakkan dia.
33 Itu adalah "Allah telah menjadikan kamu manusia, bukannya ternak, kamu tidak bermaksud untuk mengikuti apa-apa kesilapan dan penyelewengan yang kamu temukan di dunia ini, tanpa mengambil kira seketika sama ada cara yang kamu pakai adalah betul atau salah. tidak diberikan telinga ini bahawa anda boleh menolak untuk mendengar orang yang cuba membezakan yang benar dari yang salah untuk anda, dan mungkin berterusan dalam apa pun tanggapan palsu yang anda sudah ada dalam fikiran anda, anda tidak diberikan mata ini supaya anda boleh ikutilah orang lain seperti orang buta dan jangan risau melihat sama ada tanda-tanda yang tersebar di sekeliling anda di dunia bersaksi kepada Perpaduan Tuhan, yang disampaikan oleh Rasul Allah, atau apakah sistem alam semesta itu tidak berdosa, atau sedang dijalankan oleh Banyak juga tuhan pada masa yang sama. Begitu juga, anda juga tidak diberikan pengetahuan dan kecerdasan ini agar anda dapat menyerah dan berfikir kepada orang lain dan mungkin mengamalkan cara bengkok yang dikuatkuasakan oleh seseorang di dunia, dan mungkin tidak menggunakan intellec anda sendiri t untuk melihat sama ada ia betul atau salah. Allah telah memberkatimu dengan pengetahuan dan kecerdasan, penglihatan dan pendengaran, supaya kamu dapat mengenali kebenaran, tetapi kamu tidak berterima kasih kepada-Nya kerana kamu menggunakan fakulti-fakulti ini untuk setiap objek lain daripada yang telah diberikan kepadanya. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 72, 73 dari An Naml EN 75, 76 Al-Mu'minun, EN 17, 18 dari As-Sajdah, EN 31 dari AI-Ahqaf). "
34 Itu, "Setelah dibangkitkan dari kematian, kamu akan dikumpulkan dari setiap penjuru bumi dan dibentangkan di hadapan Allah."
35 Mereka tidak bertanya soalan ini untuk mengetahui masa dan tarikh Kebangkitan supaya jika mereka diberitahu Tahun, bulan, hari dan masa kejadiannya, mereka akan menerimanya. Tetapi, pada hakikatnya, mereka menganggap bahawa Kebangkitan adalah mustahil, dan kejadiannya jauh dari alasan, dan mereka mengajukan pertanyaan ini untuk mempunyai alasan untuk menafikannya. Mereka bermaksud untuk mengatakan, "Bilakah kisah Kebangkitan dan pengumpulan bersama ini, yang kamu katakan kepada kita, menjadi kenyataan, apa yang telah ditangguhkan, kenapa kamu tidak membuatnya kelihatan begitu cepat sehingga kita yakin? " Dalam hubungan ini, seseorang harus memahami bahawa seseorang boleh yakin tentang Kebangkitan hanya dengan hujah-hujah yang rasional, dan ini telah diterangkan di banyak tempat dalam Al-Qur'an. Mengenai tarikh kejadian itu hanya orang yang jahil dapat menimbulkan pertanyaan semacam itu, walaupun jika diberitahu, ia tidak membuat sebarang perbezaan. Orang yang tidak percaya akan berkata: "Nah, apabila ia berlaku pada tarikh yang anda katakan, saya akan mempercayainya, bagaimana saya boleh mempercayai hari ini bahawa ia akan berlaku pada hari itu?" (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 63 Surah Luqman, EN 116 Al-Ahzab, EN 5, 48 dari Saba 'EN 45 Ya Sin).
36 Itulah, "Ini saya tahu bahawa ia pasti akan datang, dan mengetahui ini hanya cukup untuk memberi amaran kepada orang-orang sebelum kejadian sebenar. Adapun persoalan apabila ia benar-benar akan datang, pengetahuan tentangnya adalah dengan Allah, bukan dengan saya tidak memerlukan pengetahuan ini untuk memberi amaran, ini boleh difahami dengan lebih baik, contohnya pada masa yang tepat apabila seseorang mati, ia hanya diketahui oleh Allah, tetapi semua tahu bahawa setiap orang mempunyai Dahulu, pengetahuan kita sudah cukup agar kita dapat memberi amaran kepada kawan kita yang lalai bahawa dia harus menjaga dirinya sendiri dan kepentingannya sebelum kematian. Amaran ini tidak perlu diketahui hari yang tepat di mana dia akan mati.
37 Maksudnya, mereka akan berada dalam penderitaan yang sama seperti yang ditanggung oleh penjenayah yang dibawa ke tabung.
38 Apabila nabi (alaihissalam) memulakan misinya di Makkah dan ahli-ahli suku yang berlainan Quraisy mula memeluk Islam, rakyat setiap rumah mula mengutuk dia dan sahabatnya. Mereka mula mengamalkan sihir dan azimat kepadanya untuk menyebabkan kematiannya, malah merancang plot untuk membunuhnya. Pada masa ini, dikatakan: "Katakan kepada mereka: apakah yang akan bermanfaat bagi kamu, sama ada kita binasa atau kita hidup oleh rahmat Allah? Kamu perlu risau tentang bagaimana kamu akan menyelamatkan diri kamu dari azab Allah?"
39 Itulah, "Kami telah beriman kepada Allah dan kamu menyangkal Dia, kami telah beriman kepada-Nya, dan kamu telah menaruh kepercayaan kepada diri kamu sendiri, sumber-sumbermu sendiri dan dewa-dewa palsu selain Allah, oleh itu, hanya kita layak untuk menjadi telah menunjukkan rahmat oleh Allah, bukan kamu ".
40 Itulah "Ada yang lain selain Allah yang berkuasa untuk memulihkan mata air ini kepadamu? Jika tidak ada orang yang mempunyai kuasa ini, dan kamu tahu dengan sepenuhnya bahawa tidak ada yang ada, maka siapa yang layak untuk beribadah: Allah atau dewa-dewa palsu kamu tidak mempunyai kuasa untuk memulihkannya, maka tanyakan kepada diri sendiri tentang siapa yang tersesat dan sesat: orang yang percaya kepada Tuhan, atau orang-orang yang percaya kepada banyak tuhan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top