Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
69. Surah Al Haaqqa (The Inevitable)
Statistik
Ibrah
Slide
Surah mengambil namanya daripada perkataan al-Haaqqah yang mana ia dibuka.[QS69:1] CQ(69:1:1) KK(69:1:1)
Tempoh Wahyu
Ini juga adalah salah satu surah paling awal yang akan diturunkan di Makkah. Perkara pokoknya menunjukkan bahawa ia telah diturunkan pada ketika penentangan terhadap Nabi (yang telah menjadi perdamaian) telah bermula tetapi belum menjadi tirani. Musnad Ahmad mengandungi tradisi dari Hadrat Umar, mengatakan: "Sebelum memeluk Islam suatu hari saya keluar dari rumah saya dengan tujuan untuk menimbulkan masalah kepada Nabi, tetapi dia telah memasuki Masjid al-Haram sebelum saya. mendapati bahawa dia sedang membaca surah Al-Haaqqah dalam Doa Saya berdiri di belakangnya dan mendengarkan.Selama dia membacakan Al-Quran saya tertanya-tanya pada pesona dan kecantikannya, tiba-tiba suatu idea menyedarkan saya bahawa dia mesti menjadi penyair seperti yang dikatakan oleh Quraish, pada ketika itu dia membaca kata-kata: "Ini adalah Firman Rasul yang mulia: bukan perkataan seorang penyair." Saya berkata kepada diri sendiri: Kemudian, dia mesti menjadi tukang periuk, jika tidak Setelah itu bacalah kata-kata: "Dan bukanlah perkataan seorang tukang periuk: sedikit sekali kamu merenung. Ini adalah Wahyu dari Tuhan dan Penguasa dunia. Apabila mendengar Islam ini masuk ke dalam hati saya. "Tradisi Hadrat Umar ini menunjukkan bahawa surah ini telah diturunkan jauh sebelum penerimaan Islam, walaupun selepas peristiwa ini dia tidak percaya untuk masa yang lama, dan dia terus menjadi berpengaruh terhadap Islam oleh insiden yang berlainan dari semasa ke semasa, sehingga akhirnya di rumah adiknya sendiri dia datang dengan pengalaman yang membuatnya menyerah dan menyerahkan kepada Iman sepenuhnya. (Untuk perincian, lihat pengenalan kepada surah Maryam dan Pengenalan kepada surah Al-Waqiah).Tema dan Subject Matter
Bahagian pertama (ayat 1-37) adalah tentang akhirat dan yang kedua (ayat 38-52) mengenai Al-Quran sebagai wahyu dari Allah dan Rasulullah menjadi Rasul Allah yang benar.Bahagian pertama terbuka dengan pernyataan bahawa kedatangan Kebangkitan dan berlakunya Akhirat adalah kebenaran yang perlu dilakukan dengan tidak dapat dielakkan. Kemudian dalam vv. 4-12, telah dinyatakan bahawa masyarakat yang menafikan akhirat pada masa lalu menjadi layak mendapat hukuman Allah pada akhirnya. Dalam vv. 13-17 kejadian Kebangkitan telah digambarkan. Dalam vv. 18-37 objek sebenar yang mana Allah telah menetapkan kehidupan yang kedua bagi manusia setelah kehidupan duniawi sekarang telah dinyatakan. Di dalamnya kita diberitahu bahawa pada hari itu semua lelaki akan hadir di Mahkamah Tuhan mereka, di mana tidak ada rahsia mereka akan tersembunyi setiap rekod lelaki akan diletakkan di tangannya. Mereka yang telah membelanjakan nyawa di dunia dengan kesedaran bahawa suatu hari mereka perlu memberi pertimbangan tentang perbuatan mereka di hadapan Tuhan mereka, dan yang telah bekerja dengan baik di dunia dan disediakan terlebih dahulu untuk kebaikan mereka di akhirat, akan bersukacita apabila mereka melihat bahawa mereka telah dibebaskan dan diberkati dengan kebahagiaan kekal Syurga. Sebaliknya, mereka yang tidak mengiktiraf hak-hak Allah, dan tidak melepaskan hak manusia, tidak akan ada yang dapat menyelamatkan mereka dari azab Allah, dan mereka akan dibuang ke Neraka.
Di bahagian kedua (ayat 38-52) orang-orang kafir Makkah telah dialamatkan dan berkata: "Kamu menganggap Al-Qur'an ini adalah kata penyair atau penyair, sedangkan itu adalah suatu wahyu yang dikemukakan oleh Allah, yang sedang yang disampaikan oleh Rasul-rasul yang mulia Rasulullah sendiri tidak mempunyai kuasa untuk menambah atau menurunkan perkataan di dalamnya Jika dia membuat sesuatu yang komposisinya sendiri, Kami akan memotong lehernya (atau jantung). adalah Kebenaran mutlak dan tulen: dan mereka yang membohonginya, akan akhirnya menyesal dan bertobat.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] The Inevitable! 1 Apa yang Tidak dapat Dihindari? Dan apa yang anda tahu apa yang Tidak dapat dielakkan? 2
[4-8] Thamud 3 dan `Ad telah mendustakan kedatangan malapetaka tiba-tiba. 4 Thamud telah musnah oleh bencana ganas 5 Adapun Ad, mereka telah dihancurkan oleh ribut ribut; Allah menunaikan mereka selama tujuh malam dan lapan hari secara berterusan. (Sekiranya anda berada di sana), anda akan melihat mereka berbaring sungguhan seolah-olah mereka adalah batang kosong pokok kelapa sawit. Sekarang adakah anda melihat mana-mana daripada mereka masih hidup?
[9-10] Dan kejahatan yang sama dilakukan oleh Firaun dan orang-orang di hadapannya dan kejahatan-kejahatan yang terbalik itu dilakukan. Mereka semua tidak taat kepada Rasul Tuhan mereka dan Dia merampas mereka dengan cengkaman yang mengerikan.
[11-12] Apabila perairan Banjir naik tinggi, 7 Kami naik ke dalam bahtera, 8 supaya Kami dapat membuat peringatan itu sebagai peringatan bagi anda dan telinga penahan dapat mengekalkan ingatannya. 9
[13-18] Kemudian, ketika Trumpet ditiup sekali, dan bumi dan gunung-ganang dibakar dan dihancurkan dengan satu pukulan, pada hari itu akan terjadi yang Tak Terelakkan. Pada hari itu syurga akan terbelah, dan sistemnya akan longgar. Malaikat-malaikat akan berada di sisi-sisinya dan lapan daripadanya pada hari itu akan menegakkan Arasy Tuhan kamu, di atas mereka. 11 Itulah hari yang akan kamu miliki: tiada rahsia lagi akan tersembunyi.
[19-24] Maka siapa yang diberikan catatannya di tangan kanannya, ia berkata: "Lihat, baca rekodku, 13 aku tahu itu, pasti akan mendapat pertanggungjawabanku," 14 maka ia akan menjadi kebahagiaan , di dalam sebuah taman yang tinggi, yang gugus buah-buahan harus digantung dengan mudah. (Kepada orang-orang seperti itu akan dikatakan) "Makan dan minum dengan bersenang-senang sebagai hadiah untuk perbuatan yang telah kamu lakukan pada masa-masa berlalu."
[25-37] Adapun dia yang direkodkan di tangan kirinya, 15 ia akan berkata: "Bukankah aku telah diberikan catatan saya dan tidak tahu apa yang ada padaku? 19) Hari ini kekayaan saya tidak dapat menolong saya, dan saya dirompak dari segala kekuasaan saya. 19 (Ia akan diperintahkan: "Rampas dia dan rantai lehernya, kemudian masukkan dia ke Neraka, kemudian kencangkan dia dalam rantaian tujuh puluh hasta panjang. Kerana dia tidak percaya kepada Allah, Yang Maha Tinggi, dan tidak mendesak pemberian makanan kepada orang-orang miskin. 20 Jadi, dia tidak mempunyai sahabat sejati di sini hari ini ataupun makanan kecuali korupsi dari mencuci luka, yang tidak lain hanyalah makan orang-orang berdosa.
[38-52] Tidak begitu! 21 Saya bersumpah dengan perkara-perkara yang kamu lihat dan juga yang tidak kamu lihat, bahawa ini adalah Firman Rasul yang mulia. 22 Bukan perkataan seorang penyair: sedikit sekali anda percaya. 23 Dan bukanlah perkataan seorang tukang periuk: sedikit sekali kamu memikirkan. Ia adalah Wahyu dari Tuhan dunia. 24 Dan sekiranya Nabi (Muhammad saw) telah melakukan sesuatu yang telah dibuatnya dan menegaskannya kepada Kami, sesungguhnya Kami telah merampasnya dengan tangan kanannya, dan memotong lehernya. Maka tidak seorang pun di antara kamu dapat menahan (Kami) dari ini. 25 Sesungguhnya ini adalah peringatan bagi orang-orang yang soleh. 26Dan Kami ketahui bahawa ada di antara kamu yang mendustakannya. Bagi orang-orang kafir itu sesungguhnya menjadi punca putus asa. 27 Dan sesungguhnya ini adalah kebenaran mutlak. Oleh itu, mulailah, Wahai Nabi, nama Tuhanmu yang agung.
1 Perkataan al-Haaqqah seperti yang digunakan dalam Teks bermaksud peristiwa yang tidak dapat dielakkan berlaku dan kejadian yang pada masa akan datang adalah pasti untuk mengakui tidak syak lagi atau syak wasangka. Untuk menggunakan perkataan ini untuk Kebangkitan dan untuk memulakan wacana dengan itu dengan sendirinya menunjukkan bahawa orang-orang menafikan kejadiannya. Mereka diberitahu: "Apa yang kamu denyutkan adalah tidak dapat dielakkan: penafian anda tidak akan menghalang kejadiannya."
2 Kedua-dua soalan, satu demi satu, telah dibangkitkan untuk pendengar, untuk membuat mereka memahami kepentingan saya dan mendengar apa yang diikuti dengan perhatian penuh.
3 Seperti orang-orang kafir Makkah membantah Kebangkitan dan mengambil berita tentang kedatangannya yang ringan, mereka telah diberi peringatan pada awalnya, seolah-olah berkata: "Kebangkitan tidak dapat dielakkan: sama ada anda mempercayai atau tidak, Kemudian, mereka diberitahu: "Bukan perkara biasa dan biasa bahawa seseorang menerima berita tentang kedatangan suatu peristiwa, atau tidak, tetapi ia mempunyai hubungan yang mendalam dengan moral bangsa-bangsa dan dengan masa depan mereka. Sejarah bangsa-bangsa, yang hidup sebelum kamu, memberi kesaksian bahawa bangsa yang enggan percaya pada akhirat dan menganggap kehidupan duniawi ini hanyalah menjadi kehidupan nyata dan menafikan bahawa manusia akhirnya akan memberikan pertimbangan tentang perbuatannya di hadapan Allah, merosakkan dirinya secara moral sehingga hukuman Allah melampauinya dan menghilangkannya dari dunia. "
4 Kata al-qari ah berasal dari qar ', yang bermaksud untuk mengetuk, untuk mengalahkan, untuk mengetuk dan menyerang satu perkara di pihak yang lain. Perkataan lain untuk Kebangkitan telah digunakan untuk memberikan idea keganasan dan ketakutan.
5 Dalam Surah Al-A'raf: 78, ia dipanggil ar-rajfah (gempa bumi yang dahsyat); dalam Surah Hud: 67 as-sayhah (letupan ganas); dalam Surah Ha Mim As-Sajdah: 17, telah dikatakan: "Mereka ditimpa oleh sa'iqa-tul -'adab (yang memalukan) dan di sini hukuman yang sama digambarkan sebagai at-taghiyah (sebuah malapetaka ganas ) Kata-kata ini menggambarkan aspek yang berbeza dari bencana yang sama.
6 Merujuk kepada bandar-bandar dan penempatan penduduk Nabi Lot, yang mana ia telah dikatakan dalam Surah Hud: 82 dan AI-Hijr: 74: "Kami memalingkan mereka terbalik."
7 ilusi adalah untuk Lenyap Nabi Nuh, di mana seluruh negara ditenggelamkan kerana kejahatan ini, dan hanya orang-orang yang selamat, yang telah mendengarkan dan mematuhi Rasul Allah.
8 "Kami menaiki kamu ...", kerana seluruh umat manusia yang ada hari ini telah turun dari orang-orang yang naik ke dalam Libur beribu-ribu tahun yang lalu dan dengan itu diselamatkan dari Deluge. Ini bermakna: "Kamu ada di dunia hari ini kerana di Deluge Allah hanya menyebabkan orang-orang kafir ditenggelamkan dan menyelamatkan orang-orang yang beriman.
9 "Telinga penahan, ..": telinga yang boleh mendengarnya secara sedar dan mengambilnya. Walaupun kata telinga telah digunakan, ia menyiratkan pendengar yang boleh mendengar peristiwa itu dan selalu mengingatnya, mengambil perhatian daripadanya, dan tidak boleh melupakan nasib yang mengecewakan para penyokong akhirat dan orang-orang kafir Rasulullah akan menderita.
10 Semasa membaca ayat-ayat berikut, perlu diingat bahawa di beberapa tempat dalam Al-Qur'an tiga tahap Kebangkitan yang akan terjadi satu demi satu pada masa yang berlainan telah disebutkan secara berasingan, dan pada yang lain semua ketiga telah digabungkan dan disebut sebagai satu peristiwa. Sebagai contoh, dalam Surah An-Naml: 87 pertama yang ditiupkan oleh Trumpet telah disebutkan, apabila semua orang tiba-tiba terkena keganasan. Pada masa itu mereka akan menyaksikan kekeliruan umum dan menjejaskan susunan alam semesta, seperti yang dijelaskan dalam Al-Hajj: 1-2, Ya Sin 49-50 dan At-Takvir: 1-6. Dalam Surah Az-Zumar: 67-70, sebutan telah dibuat daripada sangkakala kedua dan ketiga. Pada saat meniup kedua, semua orang akan jatuh mati, dan apabila ditiup untuk ketiga kalinya, semua orang mati akan bangkit kembali dan hadir di hadapan Allah. Dalam Ta Ha: 102-112, AI-Anbiya ': 101-103, Ya Sin: 51-53 dan Qaf: 20-22, hanya bunyi ketiga Trumpet yang telah disebutkan. (Untuk penjelasan, lihat EN 78 dari Ta Ha, EN 1 dari AI-Haji) EN 46, 47 dari Ya Sin). Tetapi di sini dan di banyak tempat lain di dalam Al-Quran semua peristiwa Kebangkitan, dari meniupkan Trumpet pertama sehingga kemasukan orang ke Syurga dan Neraka, telah digambarkan sebagai satu peristiwa.
11 Ini adalah ayat yang tidak jelas yang artinya sulit untuk ditentukan. Kita tidak dapat mengetahui apa yang Arasy itu tidak dapat memahami apa yang akan menjadi sifat lapan malaikat yang menegakkannya pada Hari Kiamat. Walau bagaimanapun, ia. tidak dapat difahami bahawa Allah SWT akan duduk di atas Arasy dan lapan malaikat akan menegakkannya bersama-sama dengan Dia Ayat ini juga tidak mengatakan bahawa Allah pada waktu itu akan duduk di atas Arasy. Di samping itu, konsep Allah bahawa Al-Qur'an juga menghalang seseorang dari membayangkan bahawa Makhluk yang bebas daripada kewujudan fizikal terhadap tubuh, arah dan tempat, harus menetap di mana dan makhluk-Nya harus menanggung Dia. Oleh itu, mengejar apa-apa penyelidikan untuk menentukan maksudnya akan sama seperti ketidakpercayaan. Walau bagaimanapun, seseorang itu harus memahami bahawa untuk memberi gambaran tentang pemerintahan dan kedaulatan Allah SWT, dan mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengannya, kejadian yang sama telah digambarkan oleh Al-Qur'an sebagai pemerintahan duniawi dan istilah yang sama telah digunakan untuk ia seperti biasa untuk raja dan pengiringnya, untuk membolehkan kita memahami perkara-perkara yang berkaitan dengan kedaulatan alam semesta pada tahap tertentu hanya dengan cara kejadian dan istilah ini. Semua ini dimaksudkan untuk membawa kebenaran sejati dalam pemahaman manusia; Oleh itu, tidaklah wajar untuk mengambilnya secara literal.
12 Rekod yang diberikan di sebelah kanan akan dengan sendirinya menunjukkan bahawa akaun orang yang berkenaan adalah jelas dan diselesaikan dan dia muncul di Mahkamah Ilahi sebagai seorang lelaki yang benar dan bukan sebagai penyebabnya. Adalah mungkin bahawa pada masa rekod itu diedarkan orang yang benar itu sendiri akan memperluas tangan kanannya untuk menerima rekodnya. Kerana berdasarkan rawatan yang baik yang dia akan terima tepat dari saat kematian hingga penampilannya di Dataran Perhimpunan pada Kebangkitan, akan memberi dia kepuasan bahawa dia berada di sana untuk diberkati dan tidak dihukum. Di banyak tempat di dalam Al-Qur'an ia telah menyatakan secara eksplisit bahawa tepat pada kematian itu sendiri menjadi jelas bagi setiap orang sama ada dia memasuki Dunia berikutnya dalam keadaan yang diberkati atau malang. Kemudian dari saat kematian sampai Kebangkitan orang yang benar diperlakukan seperti tamu dan orang jahat sebagai pelakunya di bawah jagaan. Selepas ini, rasanya masa kehidupan kedua bermula pada Hari. Kebangkitan, keadaan dan keadaan orang benar sama sekali berbeza dengan keadaan dan keadaan orang kafir, orang munafik dan penyebabnya. Al-Anfal: 50, An-Nahl: 28-32, Bani Isra'il: 97, Ta Ha: 102, 103, 124126, AI-Anbiya ': 1-3, Al-Furgan: 24, An-Naml: 89, Saba: 51, Ya Sin: 26-27, AlMu'min 45-46, Muhammad: 27. Qaf: 19-23 dan Nota yang sepadan.
13 Iaitu, dia akan gembira dengan seberapa segera apabila dia menerima rekodnya dan akan memperlihatkannya kepada para sahabatnya. Dalam Surah Al-lnshiqaq: 9, telah dikatakan "Dia akan kembali kepada kaum keluarganya yang bergembira."
Iaitu, "Dia bernasib baik kerana dia telah menyedari akhirat di dunia dan telah menjalani hidupnya dengan kepercayaan bahawa dia harus hadir di hadapan Tuhan suatu hari dan memberikan pertanggungjawabannya kepada-Nya.
15 Di dalam surah Al Inshiqaq telah dikatakan: "Dan orang yang rekodnya diberikan kepadanya di belakangnya ..." Mungkin ia akan menjadi seperti ini: Sebagai pelakunya sudah mengetahui bahawa dia adalah pelaku, dan akan menjadi menyedari apa yang terkandung dalam rekodnya, dia akan secara tidak sengaja memperpanjang tangan kirinya untuk menerimanya, dan kemudian dengan segera akan menyembunyikannya di belakang punggung sehingga tidak ada orang lain yang melihat apa yang telah dia terima.
16 Maksudnya, "Saya sepatutnya tidak diberikan rekod ini di Dataran Majelis dan dengan demikian secara umum dipermalukan di hadapan semua umat manusia, tetapi sepatutnya diberikan secara rahsia apa pun hukuman yang saya patut."
17 Maksudnya, "Saya tidak sepatutnya diberitahu apa yang telah saya lakukan di dunia." Satu lagi makna dari ayat ini juga boleh: "Saya tidak pernah tahu apa akaun itu: Saya tidak pernah membayangkan bahawa suatu hari saya juga perlu membuat akaun saya dan semua perbuatan saya akan dikemukakan di hadapan saya."
18 Maksudnya, "Saya sepatutnya telah pupus selepas kematian di dunia dan sepatutnya tidak mengalami kehidupan lain selepas kematian."
19 Kata sultan Teks digunakan untuk hujah dan untuk kuasa dan kuasa. Sekiranya ia diambil dalam erti argumen, maksudnya ialah: "Argumen-argumen yang saya berikan tidak akan berfungsi di sini: di sini, saya tidak mempunyai hujah yang boleh saya hadir dalam pertahanan diri." Dan jika ia diambil dalam pengertian kuasa, itu akan menyiratkan: "Kuasa yang saya bangga dengan dunia tidak lagi: Saya tidak mempunyai tentera di sini dan tidak ada yang menuruti saya: Saya berdiri sebagai sengsara, makhluk yang tidak berdaya, yang tidak dapat berbuat apa-apa untuk mempertahankan dirinya. "
20 Itulah, bukan untuk bercakap tentang memberi makan seorang lelaki miskin sendiri, dia tidak suka mengatakan orang lain bahawa mereka harus memberi makan orang lapar.
21 Memang, kebenaran tidak seperti yang anda fikirkan.
22 Di sini, "seorang Rasul yang mulia" menyiratkan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan di Surah At-Takwir: 19. Malaikat Jibril (damai sejahtera kepadanya) sebagai Firman Rasul yang mulia, telah dikatakan: "Bukanlah perkataan seorang penyair ... ataupun seorang tukang periuk," dan jelaslah orang-orang kafir Makkah bercerita kepada Nabi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah dan berkat) dan bukan Jibril sebagai penyair dan tukang periuk. Sebaliknya, dalam Surah At-Takwir, selepas menjelaskan Al-Qur'an sebagai perkataan "seorang Rasul yang mulia" telah dikatakan: "Rasul itu mempunyai kuasa yang besar, dan mempunyai kedudukan yang tinggi dengan Pemilik Arasy: di sana dia telah dipatuhi dan dipegang sebagai boleh dipercayai ... Dan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah melihatnya di cakrawala yang terang. " (ay 20-23). Hampir perkara yang sama telah dinyatakan dalam An-Najm: 5-10 tentang Gabriel.
Di sini, timbul persoalan; Dalam erti kata apakah Al-Quran telah digambarkan sebagai Firman Muhammad (kepada siapa yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan Gabriel? Jawapannya ialah: orang ramai mendengarnya dibacakan oleh lidah Nabi dan nabi dengan lidah Jibril. Maka, dalam satu cara ia adalah perkataan Nabi dan dalam cara lain Gabriel, tetapi sedikit di bawahnya telah dinyatakan dengan jelas: "Sesungguhnya Wahyu dari Tuhan dunia," yang sedang dipersembahkan sebelum Muhammad (di mana dia menjadi damai dan rahmat Allah) oleh, lidah Gabriel (damai dia di atasnya) dan sebelum manusia dengan lidah Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Kata Rasul itu sendiri menunjukkan kepada kebenaran bahawa Firman tidak dimiliki oleh mereka tetapi mereka telah membentangkannya sebagai Rasul dari Dia yang telah menurunkannya.
23 Satu makna "sedikit yang anda percaya", menurut ungkapan Arab, boleh jadi: "Anda tidak percaya sama sekali." Makna lain juga boleh: "Mendengar Al-Qur'an hatimu kadang-kadang menyeru: 'Ini tidak boleh menjadi perkataan fana'. Tetapi kamu bersikap tegar dan menolak untuk mempercayainya.
24 Singkatnya: "Saya bersumpah dengan apa yang kamu lihat dan apa sahaja yang kamu tidak melihat bahawa Al-Qur'an ini bukanlah kata penyair atau penyair, tetapi itu adalah Wahyu dari Tuhan dunia, yang sedang disampaikan oleh Rasul yang mulia dan lembut. " Mari kita pertimbangkan dengan apa yang dikatakan sumpah ini. Yang dapat dilihat oleh orang ramai adalah:
(1) Firman ini sedang dibentangkan oleh seseorang yang mulia dan lembut tidak tersembunyi dari siapa saja dalam masyarakat Makkah. Semua orang tahu bahawa dia adalah orang terbaik di negara mereka dalam menjalankannya.Tidak dapat dijangkakan orang seperti itu bahawa dia akan membuat dusta dan menyifatkannya kepada Allah, Tuhan sekalian alam.
(2) Mereka juga melihat dengan jelas bahawa dia tidak mempunyai motif yang mementingkan diri sendiri dalam membentangkan perkataan itu di hadapan orang, tetapi telah mengorbankan semua kepentingan peribadinya kepadanya: telah merosakkan perniagaannya, telah meninggalkan setiap kemudahan dan keselesaan, telah dikutuk dan didera oleh orang yang sama yang telah menunjukkan kepadanya penghormatan dan penghargaan tertinggi dan telah menyebabkan bahkan keluarganya dan anak-anaknya tertakluk kepada penderitaan ini selain dirinya. Seseorang yang mempunyai motif mementingkan diri sendiri tidak dapat menyerah diri kepada penderitaan sedemikian.
(3) Mereka juga dapat melihat bahawa kehidupan masyarakat di dalam masyarakat mereka sendiri, yang percaya kepadanya, mengalami perubahan mendadak. Kata tidak ada penyair atau penyihir telah diketahui telah membawa perubahan moral yang begitu baik kepada orang-orang yang pengikutnya harus bersedia menghadapi setiap kesusahan dan menanggung terhadap setiap penganiayaan demi dirinya.
(4) Mereka juga tidak menyedari bahasa puisi dan tulisan para pelukis. Selain daripada orang-orang kafir yang tidak beriman, tidak ada yang dapat mengatakan bahawa bahasa Al-Qur'an adalah bahasa puisi atau sihir. (Untuk perbincangan terperinci ini, lihat EN 7 dari AI-Anbiya ', EN 142-145 dari Ash-Shu`ara', EN22 dari At-Tur).
(5) Ini juga di hadapan mata mereka bahawa tidak ada seorang pun di seluruh Arab yang begitu fasih bersuara agar perkataannya dapat disesuaikan dengan Al-Qur'an. Tidak bercakap tentang menyamakannya, bahkan kefasihan penyair terbesar bahkan dapat mendekati mana-mana berhampiran dengan Al-Qur'an.
(6) Ini juga tidak tersembunyi dari mereka bahawa bahasa yang digunakan oleh Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) sendiri sangat berbeza dalam kecantikan dan merit kesuciannya dari bahasa Al-Quran. Tidak ada orang berbahasa Arab yang boleh, setelah mendengar ucapan nabi sendiri, dan Alquran, mengatakan bahawa keduanya berasal dari satu dan yang sama.
(7) Orang-orang Makkah tidak pernah mendengar sehingga hari sebelum Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) membuat tuntutan kepada Nabi tentang apa-apa yang berkaitan dengan tema-tema yang dikandung oleh Al-Qur'an, dan mereka juga tidak tahu bahawa dia mempunyai cara mendapatkan pengetahuan dan maklumat itu. Itulah sebabnya sekalipun lawannya mendakwa bahawa dia memperoleh maklumat itu secara rahsia dari suatu tempat, tidak seorang pun di Makkah bersedia mempercayainya. (Untuk penjelasan, lihat EN l07 An-Nahl dan EN 12 dari AI-Furgan).
(8) Mereka juga dapat melihat bengkel kewujudan yang indah, dari bumi ke langit, yang berfungsi sebelum mata mereka, dan di mana mereka dapat melihat undang-undang yang paling tinggi, bijak dan, perintah dan sistem yang serba guna. Di dalamnya mereka tidak dapat melihat tanda dan keterangan mengenai politeisme dan penafian akhirat, yang telah diterima oleh orang-orang Arab sebagai kepercayaan mereka, tetapi terdapat tanda-tanda dan bukti keberadaan Satu Tuhan dan kebenaran akhirat yang mana ' sedang menyampaikan.
Semua ini dapat dilihat, dan apa yang tidak mereka lihat ialah: Allah SWT sahaja adalah Pencipta dan Penguasa dan Penguasa alam semesta ini: semua yang lain hanyalah makhluk: tiada yang lain selain Dia adalah Tuhan!Kebangkitan mesti berlaku tidak dapat dielakkan; Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah dilantik sebagai Rasul oleh Allah sendiri yang menurunkan al-Qur'an kepadanya. Sumpah telah diangkat oleh kedua-dua kebenaran untuk mengesahkan apa yang telah dinyatakan dalam ayat-ayat sebelumnya.
25 Objek itu adalah untuk menarik perhatian bahawa Nabi tidak mempunyai kuasa apapun untuk membuat perubahan dalam Wahyu. Jika dia melakukannya, dia akan dihukum dengan berat. Gaya ini menggambarkan tindakan cepat dan pantas seorang raja yang memukul kepala seorang pegawai, memegangnya dengan tangan, jika dia melakukan pemalsuan atas namanya. Sesetengah orang telah menyalahtafsir ayat ini untuk bermaksud bahawa jika hati atau urat nadi dari seorang penipu tidak segera diputus oleh Allah, itu akan menjadi bukti bahawa dia adalah nabi yang benar, sedangkan dalam ayat ini apa yang telah dikatakan adalah tentang seorang nabi yang benar dan tidak mengenai orang yang menipu. Pengikut yang sama bahkan telah mendakwa bahawa Tuhan dan telah berkembang maju dan hidup lama di dunia, jadi ia tidak dapat menjadi bukti kebenaran tuntutan mereka. Untuk perbincangan penuh mengenai soalan ini, lihat EN 23 Surah Yunus.
26 Alhamdulillah, Al-Qur'an adalah peringatan bagi mereka yang ingin mengelakkan salah laku dan akibat buruknya. (Untuk penjelasan, lihat EN 3 dari Al-Baqarah).
27 Maksudnya, mereka akhirnya harus berputus asa dan menyesal mengapa mereka menolak Quran ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan