Khamis, 22 Februari 2018

70. Surah Al Maarij

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


70. Surah Al Maarij (The Ascending Steps)

Statistik

Juz 29 – 67.AlMulk 1. 70.AlMaarij 1-44 – 77.AlMursalat 50



Ibrah


Slide

Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan dhil Ma'arij dalam ayat 3. 
[QS70:3] CQ(70:3:4) KK(70:3:4)

Tempoh Wahyu

Perkara ini membuktikan bahawa Surah ini juga diturunkan dalam keadaan yang mirip dengan orang-orang di mana Surah Al Haaqqah telah diturunkan.

Tema dan Subject Matter

Ia menasihati dan memberi peringatan kepada orang-orang kafir yang membuat berita gembira mengenai Kebangkitan dan akhirat, dan Neraka dan Syurga, dan menantang Rasulullah (yang menjadi damai) untuk menyebabkan Kebangkitan dengan mana ia mengancam mereka untuk berlaku jika dia berkata benar dan mereka menjadi layak hukuman di Neraka dengan menafikannya. Seluruh Surah dimaksudkan untuk menjawab penafian ini.
Surah dibuka dengan kata-kata yang bermaksud: "Seorang penuntut telah menuntut siksaan, siksaan yang harus menimpa pengacau, dan apabila ia berlaku, tidak akan ada yang menghalangnya, tetapi akan terjadi pada waktu yang ditetapkan sendiri. Allah mempunyai jalan sendiri, tetapi Dia tidak adil. Oleh itu, bersabarlah, wahai Nabi, dengan apa yang mereka katakan, mereka fikir ia jauh, tetapi Kami melihatnya sebagai dekat. "
Kemudian dikatakan: "Kebangkitan, yang mereka inginkan untuk disegerakan dari kecewa dan keseronokan, sangat mengerikan, dan apabila ia datang, ia akan menimbulkan kesusahan yang besar kepada penyebabnya. Pada waktu itu mereka akan bersedia untuk memberikan isteri mereka dan anak-anak dan keluarga terdekat mereka dalam tebusan untuk melepaskan hukuman, tetapi mereka tidak dapat melarikan diri.
Kemudian orang-orang telah diperingatkan untuk kesannya; "Pada hari itu nasib manusia akan ditentukan dengan tegas berdasarkan kepercayaan dan tingkah laku mereka. Mereka yang berpaling dari kebenaran di dunia dan mengumpulkan kekayaan dan menahannya dari orang-orang yang miskin, akan ditakdirkan ke neraka; yang takut akan azab Tuhan di sini, beriman kepada akhirat, teruskan doa, menunaikan hak orang miskin dari kekayaan mereka, dengan tegas menghindari perbuatan yang tidak bermoral dan jahat, bersikap jujur ​​dalam segala urusan mereka, memenuhi janji dan kepercayaan saksi yang benar, akan mempunyai tempat kehormatan di Syurga "
Kesimpulannya, orang-orang kafir Makkah yang bergegas ke atas Rasulullah (berserta kedamaian) dari setiap sisi sebaik sahaja mereka melihatnya, untuk merasakannya, telah diberi amaran: "Jika kamu tidak Percayalah, Allah akan menggantikan kamu oleh orang lain yang akan lebih baik daripada kamu ", dan Rasulullah (yang bersahabat) telah dihiburkan, dengan berkata:" Janganlah kamu memikirkan perasaan cemburu dan kecurangan mereka, biarkan mereka memanjakan diri dengan perbuatan mereka yang tidak senonoh dan kelakuan bodoh jika mereka bengkok untuk mengalami kehinaan dan penghinaan terhadap Kebangkitan, mereka akan melihat akhir kejahatan mereka. "'
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-18] Seorang penuntut telah meminta satu siksaan, yang mesti menimpa. Ia adalah untuk orang-orang kafir. Tidak ada yang menghalangnya. Ia akan datang dari Tuhan yang merupakan Pemilik Langkah-langkah Pendakian. 2 Para malaikat dan Roh 3 naik ke KehadiranNya 4 dalam sehari yang ukurannya lima puluh ribu tahun 5 Oleh itu, bersabarlah, wahai Nabi, kesabaran yang anggun. 6 Mereka fikir ia jauh, tetapi Kita melihatnya sebagai dekat. 7 (Azab itu akan berlaku pada hari itu) 8 apabila langit menjadi seperti perak cair, 9 dan gunung-gunung seperti bulu kardigan warna yang berbeza. 10 Dan tidak ada kawan rapat akan bertanya selepas teman dekatnya, walaupun mereka akan ditunjukkan satu sama lain. 11 Untuk menyelamatkan dirinya dari azab Hari itu, pelakunya akan menyerahkan anak-anaknya, istrinya, saudaranya, saudara-saudaranya yang memberi perlindungan kepadanya, dan semua orang di bumi, dengan tebusan bahawa peranti ini dapat menyelamatkannya. Tidak, tidak! Ia akan menjadi nyala api neraka, yang akan memakan dagingnya. Ia akan memanggil dirinya sendiri setiap orang yang menarik diri dan memalingkannya dan mengumpulkan kekayaan dan menjaga ia dengan cemburu. 12
[19-35] Sesungguhnya manusia telah diciptakan tidak sabar. 13 Apabila penderitaan menimpanya, dia menjadi gelisah, dan apabila nasib baik jatuh ke tempatnya, dia menjadi pelit. Tetapi orang-orang (adalah pengecualian) yang merupakan penghibur salat. 14 Yang teguh dan berterusan sehubungan dengan solat mereka. 15 Dalam kekayaannya ada bahagian yang wajar dari pengemis dan orang-orang yang memerlukan. 16 Orang yang beriman pada hari kiamat. 17Siapa takut kepada azab Tuhannya. 18 Kerana dari azab Tuhan mereka tidak dapat merasa aman; yang menjaga bahagian peribadi mereka. 19 Kecuali dengan isteri-isteri mereka dan perempuan-perempuan yang secara sah di dalam milik mereka, kerana dalam hal mereka tidak dicela, tetapi orang-orang yang melampaui ini adalah orang-orang yang melampaui batas. 20 Siapakah yang menaruh kepercayaannya dan menuruti janji-janji mereka? 21 Siapa yang memberi kesaksian yang benar. 22 Dan siapa yang mengawasi solatnya. 23 Inilah mereka yang akan hidup dengan kehormatan di Syurga Syurga.
[36-44] Maka, wahai Nabi, apa urusan orang-orang kafir yang mereka buru-buru ke arahmu, dari kanan dan dari kiri, dalam kumpulan? 24 Adakah semua orang menghargai keinginan bahawa dia akan masuk ke Taman Kebahagiaan? 25Tidak, tidak! Mereka sendiri mengetahui apa yang Kami ciptakan. 26 Tidak begitu! 27 Saya bersumpah oleh Pemilik Timur dan Wests 28 bahawa Kami mempunyai kuasa untuk menggantikan mereka dengan orang-orang yang lebih baik daripada mereka, dan tidak ada yang dapat mengalahkan Kami. 29 Oleh itu, biarkan mereka terperanjat dalam perbincangan dan sukan yang sia-sia sehingga mereka menemui Hari mereka yang mereka dijanjikan, ketika mereka akan bergegas keluar dari kubur mereka seolah-olah berlumba ke arah kuil-kuil dewa mereka. 30 Mata mereka akan menjadi suram dan rendah hati akan meliputi mereka. Itulah hari yang dijanjikan kepada mereka.
1 Beberapa pengulas telah mengambil kata kerja sa'ala dalam Teks dengan maksud bertanya, dan telah menafsirkan ayat tersebut untuk bermaksud: "Penanya telah bertanya: siapa yang akan ditimpa azab yang kita sedang terancam" Dan Allah telah menjawab ia berkata: "Ia akan menimpa orang-orang kafir." Tetapi kebanyakan pengulas telah mengambil sa'ala di sini dengan maksud menuntut. Nasa'i dan tradisi lain telah menyangkut tradisi dari Ibn 'Abbas, dan Hakim memegangnya sebagai sahih, bahawa Nadr bin al-Harith Kaladah telah berkata "Wahai Tuhan, jika benar-benar Kebenaran yang dikirim Subuh oleh Anda, kemudian hujan batu kepada kami dari langit, atau turunkan azab yang lain kepada kami. " (AI-Anfal: 32). Selain itu, di beberapa tempat di dalam Al-Quran, cabaran ini tidak berkaitan dengan cabaran ini: "Kenapa kamu tidak mendatangkan azab yang kamu mengancam kita?" Sebagai contoh, lihat Yunus: 4b-48, Al-Anbiya ': 36-41, An-Naml; 67-72, Saba: 26-30, Ya Sin: 45-52, Al-Mink: 24-27.
2 Ma'arij adalah jamak Mi'raj, yang bermaksud tangga, atau tangga, atau sesuatu yang boleh naik. Untuk memanggil Allah dhil-Ma'aij (Pemilik Langkah-langkah Ascent) bererti bahawa Dia Maha Tinggi dan untuk naik ke Hadirat-Nya malaikat-malaikat harus naik banyak ketinggian, satu di atas yang lain, sebagaimana telah dinyatakan dalam ayat-ayat berikut.
3 "Roh": Malaikat Jibril (damai sejahtera kepadanya), yang telah disebut secara berasingan daripada para malaikat untuk memikat kemuliaan dan kebesarannya yang unik. Dalam surah Ash-Shu'ara 'telah dikatakan: "Roh yang dapat dipercaya telah turun dengan Al-Qur'an ini di hatimu", (ayat 193), dan dalam Surah AI-Baqarah "Katakan kepada mereka: musuh kepada Jibril, harus memahami bahawa dia telah, oleh perintah Allah. (ayat 97). Ayat-ayat ini ketika membaca bersama menunjukkan bahawa Ar-Ruh (Roh) menunjukkan Malaikat Jibril.
4 Ini adalah tema yang jelas yang tidak dapat ditentukan tepatnya. Kami tidak mempunyai pengetahuan mengenai realiti para malaikat, dan tidak dapat memahami sifat pendakian mereka, dan tidak dapat memikirkan tangga yang mereka naik. Selain itu, tentang Allah juga tidak dapat dibayangkan bahawa Dia tinggal di tempat tertentu, kerana Dia telah dibangkitkan dan membebaskan ruang dan waktu pembatasan.
5 Dalam Al-Hajj: 47, dikatakan: "Orang-orang ini menuntut kamu untuk menyegerakan azab, Allah tidak akan meneruskan ancamannya, tetapi hari dengan Tuhanmu adalah sama dengan seribu tahun yang kamu anggap. " Dalam Surah As-Sajdah: 5, telah dikatakan: "Dia mentadbirkan urusan dunia dari langit ke bumi, dan laporan pentadbiran ini naik (disampaikan) di hadapanNya pada suatu Hari yang panjang, menurut perhitungan anda, adalah seribu tahun ". Dan di sini, sebagai tindak balas kepada permintaan untuk azab itu, ukuran satu hari Allah telah dinyatakan sebagai lima puluh ribu tahun. Kemudian Nabi saw bersukacita dengan berkata: "Bersabarlah atas permintaan azab yang dibinasakan oleh orang-orang itu dan janganlah kamu bersenang-senang" dan kemudian dikatakan: "Mereka menganggapnya jauh, tetapi kita melihatnya sebagai dekat. " Apabila semua ayat ini dibaca bersama, apa yang menjadi jelas ialah: "Rakyat, kerana pandangan mereka yang sempit dan terbatas, mengukur masa perintah Allah dengan skala masa mereka sendiri dan, dengan itu, mempertimbangkan seratus tahun atau lebih untuk menjadi tempoh yang sangat panjang, sedangkan dalam urusan Ilahi ada skema yang menyebarkan lebih dari seribu tahun, atau lima puluh ribu tahun masing-masing, sebagaimana yang anda anggap, dan ukuran ini juga hanya sebagai contoh; skema lain di alam semesta boleh meluas berjuta-juta dan berbilion tahun juga.Ini adalah skema di mana Umat Manusia telah diciptakan di bumi, dan had masa telah ditetapkan di mana ia telah dibenarkan untuk berfungsi di sini Tidak seorangpun boleh tahu apabila skim ini bermula, apa batas masa telah ditetapkan untuk menyelesaikannya, berapa jam yang telah ditetapkan untuk menamatkannya, apabila Kebangkitan akan berlaku, dan masa yang telah ditetapkan untuk menaikkan semua manusia, lahir sejak permulaan penciptaan hingga Kebangkitan, m mati secara serentak dan memanggil mereka untuk menjelaskan perbuatan mereka. Kami hanya mengetahui sedikit sebanyak bahawa sebahagian daripada skema yang berlalu sebelum kami, atau sejarah separa umur yang berlalu yang wujud bersama kami. Mengenai permulaan dan akhir, untuk tidak mengatakan apa-apa mengenainya, kita tidak mempunyai kuasa untuk memahaminya, tidak bercakap tentang memahami kebijaksanaan yang berfungsi di belakang dan mendasarinya. Sekarang orang yang menuntut skema itu dipotong dan kesimpulannya dibawa segera sebelum mereka, dan jika ini tidak dilakukan. mereka menggunakannya sebagai hujah untuk membuktikan bahawa alam semesta tidak mempunyai kesudahan dan kesimpulan, sebenarnya, membuktikan kebodohan dan kebodohan mereka sendiri. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 92, 93 dari Surah Al-Hajj, EN 9 dari As-Sajdah).
6 "Kesabaran yang baik": "Satu jenis kesabaran yang memerlukan orang yang kaya dengan anda."
7 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Bahawa orang-orang ini fikir ia tidak mungkin berlaku, dan dalam pandangan Kami ia akan berlaku tidak lama lagi"; dan
(2) "bahawa orang-orang ini berfikir Kebangkitan masih jauh dan jauh, dan di sisi Kami hampir dekat dan mungkin berlaku pada bila-bila masa."
8 Suatu bahagian pengulas menganggap ayat ini sebagai berkaitan dengan "hari yang ukurannya adalah lima puluh ribu tahun"; mereka mengatakan bahawa hari yang ukurannya telah dinyatakan sebagai lima puluh ribu tahun adalah Hari Kebangkitan. Dalam Musnad Ahmad dan dalam Tafsir oleh Ibn Jarir, tradisi telah dikaitkan dengan kewenangan Hadrat Abu Sa'id Khudri, sambil berkata: "Ketika bertanya-tanya dan kagum dihadapkan di hadapan Nabi saw Hari ini dengan merujuk kepada ayat ini, beliau menjawab: 'Dengan Dia di mana tangannya adalah hidup saya, orang percaya akan mendapati hari itu lebih ringan (lebih pendek dari masa) daripada masa yang diambilnya dalam melaksanakan doa wajib di dunia ". "Sekiranya tradisi ini dilaporkan melalui saluran yang sahih, ayat ini tidak dapat ditafsirkan dengan cara lain, tetapi dua pemancarnya, Darraj dan gurunya Abul Haytham, adalah lemah dan tidak boleh dipercayai.
9 Iaitu, ia akan berubah warna sekali lagi.
10 Seperti warna-warna pergunungan yang berbeza, apabila mereka dicabut dan mereka hanyut berat kurang, mereka akan kelihatan seperti serpihan bulu berwarna dengan warna yang berbeza.
11 Tidak, mereka tidak akan saling melihat, oleh itu mereka tidak akan meminta kebajikan satu sama lain, tetapi masing-masing akan melihat yang lain dalam kesakitan dan kesengsaraan, namun akan mengabaikannya, yang sepenuhnya sibuk dengan siksaannya sendiri.
12 Di sini juga, seperti di Al-Haqqah: 33-34, dua sebab telah disebutkan tentang akhir kejahatan seseorang di akhirat:
(1) Penolakannya terhadap Kebenaran dan penolakan untuk meneguhkan iman; dan
(2) penyembahannya terhadap dunia dan ketakutan yang mana ia mengumpulkan kekayaan dan enggan membelanjakannya atas sebarang sebab yang baik.
13 "Manusia telah diciptakan tidak sabar": Ia adalah sifat manusia, atau kelemahan semulajadi, menjadi tidak sabar. Di sini, kita harus memandang bahawa di banyak tempat di dalam Al-Qur'an, setelah menyebutkan kelemahan-kelemahan moral manusia yang biasa, mereka yang percaya dan mengadopsi kebenaran telah dikecualikan; tema yang sama sedang dinyatakan dalam ayat-ayat berikut. Ini dengan sendirinya menerangkan kebenaran bahawa kelemahan keturunan ini tidak boleh diubah; jika manusia menerima bimbingan yang diturunkan oleh Tuhan dan berusaha untuk memperbaharui dirinya secara praktikal, dia dapat membuangnya, dan jika dia memberikan tali bebas untuk dirinya sendiri, ini akan menjadi sangat mendalam kepadanya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 41 Al-Anbiya ', EN 23-28 Az-Zumar, EN 75 dari Ash-Shura).
14 Orang yang melaksanakan solat semestinya menyatakan bahawa dia percaya kepada Allah, Rasul-Nya, Kitab-Nya dan akhirat serta cuba bertindak menurut kepercayaannya.
15 Memang, tidak ada kemalasan, atau cinta dengan kemudahan dan keselesaan, tidak ada pekerjaan, atau kepentingan, menghalang mereka daripada menjadi tepat waktu dan tetap pada doa. Apabila masa Doa tiba, mereka meninggalkan setiap pekerjaan dan kegiatan dan berdiri untuk menyembah Tuhan mereka. Satu lagi makna yang telah diberikan oleh Hadrat 'Uqbah bin' Amir dari ala salat-i-him daa imun adalah bahawa mereka melaksanakan Doa dengan ketenangan pikiran, ketenangan dan kerendahan hati; mereka tidak cuba untuk menawarkan Sembahyang dengan tergesa-gesa untuk menyingkirkannya entah bagaimana, atau tidak berfikir perkara yang tidak relevan semasa Doa.
16 Dalam surah Adh-Dhariyat: 19, telah dikatakan: "Dalam kekayaan mereka ada hak pengemis dan orang-orang yang memerlukan", dan di sini: "Dalam kekayaan mereka ada bahagian yang wajar dari pengemis dan orang-orang yang memerlukan." Sesetengah orang telah memahami ini untuk bermakna bahawa "bahagian wajar" menunjukkan zakat wajib, kerana dalam zakat kedua-dua had pengecualian dan kadar telah ditetapkan. Tetapi ulasan ini tidak dapat diterima atas alasan bahawa Surah AI-Ma`arij adalah sebulat suara Makkan Wahyu, dan zakat dengan had pengecualian khusus dan kadarnya diarahkan ke Madinah. Oleh itu, makna yang betul dari "bahagian yang wajar" adalah bahawa mereka mempunyai kesepakatan mereka sendiri mengetepikan bahagian dalam harta benda mereka yang pengemis dan orang miskin, yang mereka keluarkan dengan kerap dan jujur. Makna yang sama ayat ini telah diberikan oleh Hadrat 'Abdullah bin `Abbas, Hadrat` Abdullah bin `Umar, Mujahid, Sha`bi dan Ibrahim Nakha`i.
Di sini, belayar tidak membayangkan pengemis tetapi orang yang memerlukan, yang meminta seseorang untuk mendapatkan bantuan, dan mahrum bermaksud seseorang yang tidak bekerja, atau orang yang berusaha mencari nafkah tetapi tidak memperoleh cukup untuk memenuhi kebutuhannya, atau yang yang telah dilumpuhkan kerana kecelakaan atau bencana, dan tidak dapat hidup. Mengenai orang-orang seperti ketika mereka mengetahui bahawa mereka adalah miskin, seorang penyembah Tuhan tidak menunggu agar mereka meminta pertolongan, tetapi membantunya dengan sendirinya apabila ia mengetahui bahwa mereka memerlukan dan memerlukan bantuan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 17 dari Surah Adh-Dhariyat).
17 "Siapa yang percaya ... Hari Pembalasan": yang tidak menganggap mereka tidak bertanggungjawab tetapi percaya bahawa satu Hari mereka harus hadir di hadapan Tuhan mereka dan memberikan kepadanya apa yang mereka lakukan.
18 Dengan kata lain, mereka tidak seperti orang kafir, yang tidak takut kepada Allah walaupun mereka telah melakukan segala kejahatan dan kejahatan yang kejam dan melakukan setiap kekejaman di dunia, tetapi mereka, walaupun telah menerima sikap yang benar dalam akhlak dan perbuatan sebaik mungkin, takut kepada Tuhan dan tetap tetap kagum jika kekurangan mereka harus melebihi perbuatan mereka yang baik di hadapan-Nya dan mereka harus diisytiharkan sebagai layak hukuman. (Untuk penjelasan lanjut, lihat E N. 54 dari Al-Mu'minun, EN 19 dari Adh-Dhariyat).
19 "Siapa yang menjaga bahagian peribadi mereka": yang menahan diri daripada perzinahan serta dari ketelanjangan dan mendedahkan bahagian-bahagian peribadi mereka kepada orang lain. (Untuk penjelasannya, lihat EN 6 Al-Mu'minun, 30 EN, 32 dari An-Nur EN 62 dari Al-Ahzab).
20 Untuk penjelasan, lihat EN 7 Al-Mu'minun.
21 "Kepercayaan" membayangkan kepercayaan yang Allah telah mempercayakan kepada manusia dan juga orang yang dipercayakan kepada yang lain kerana iman dan keyakinan. Begitu juga, "janji" membayangkan janji-janji yang dibuat manusia dengan Tuhannya serta yang dibuat oleh seorang dengan yang lain. Menjaga dan memenuhi kedua-dua kepercayaan dan janji ini adalah satu ciri yang perlu bagi seorang mukmin. Dalam hadith Hadrat Anas (semoga Allah memberkati dia) telah melaporkan bahawa ketika pernah Nabi (yang menjadi damai) berbicara kepada para sahabatnya, dia akan selalu memberi mereka perintah: "Waspadalah, orang yang tidak memelihara amanahnya tidak iman, dan orang yang tidak memenuhi janji-janjinya, tidak mempunyai agama. " (Baihaqi Ash-Shu ab al-Imam).
22 Memang, mereka tidak menyembunyikan bukti atau mengubahnya dengan apa cara untuk motif yang mementingkan diri sendiri.
23 Ini memberi idea tentang kepentingan doa (salat). Penerangan tentang kebaikan sifat tinggi dan luhur mereka yang telah diisytiharkan sebagai layak di Syurga, bermula dengan Doa dan telah selesai dengannya. Untuk menjadi penyelenggara Doa adalah ciri pertama mereka, untuk menjadi teguh dan berterusan sehubungan dengan Doa adalah ciri kedua mereka, dan untuk menjaga Doa mereka adalah ciri terakhir mereka. "Menjaga Doa" bererti banyak perkara: untuk melaksanakan Doa pada waktu yang tepat, untuk memastikan sebelum Doa bahawa tubuh dan pakaian seseorang bersih dan suci, telah melakukan pembersihan dan membasuh kaki dengan baik, untuk melaksanakan unsur-unsur dasar Doa dengan bahagian-bahagian yang wajib dan diinginkan dengan berhati-hati dan perhatian, untuk memerhatikan upacara-upacara yang wajib diisi dengan hati-hati, untuk mengelakkan ketidakpatuhan Tuhan, yang merusak doa; semua ini termasuk dalam menjaga doa.
24 Ini merujuk kepada orang-orang kafir yang tergesa-gesa ke arah Nabi Muhammad (yang menjadi damai) dari setiap sisi untuk mengejek dan mengejeknya ketika mereka mendengarnya memberitakan Islam dan membaca al-Qur'an.
25 Ini bermakna bahawa Surga Allah hanya untuk orang-orang yang benar yang ciri-cirinya telah dijelaskan di atas, Sekarang, bolehkah orang-orang ini sama sekali tidak suka mendengar kebenaran dan yang bergegas ke arah Nabi untuk menekan setiap undangan untuk kebenaran, menjadi calon untuk Syurga? Adakah Tuhan menyediakan Syurga-Nya hanya untuk orang-orang seperti mereka? Di sini, seseorang juga perlu memandang vv. 34-41 dari Surah AI-Qalam di mana jawapan telah diberikan kepada kata-kata kafir orang-orang kafir di Makkah: "Sekalipun ada kehidupan selepas kematian, kita akan mempunyai masa yang baik di sana, seperti yang kita alami di dunia, dan azab itu akan menimpa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan pengikutnya dan bukannya kita. "
26 Di sini, ayat ini boleh mempunyai dua makna:
(1) Jika diambil untuk dikaitkan dengan tema terdahulu, maksudnya: Adapun bahan yang dibuat oleh orang-orang ini, semua manusia adalah sama. Sebab jika bahan itu sendiri menjadi penyebab masuknya manusia ke Syurga, maka yang baik dan yang buruk, yang jahat dan yang adil, yang bersalah dan yang tidak bersalah, semuanya harus pergi ke Syurga. Tetapi sedikit akal yang cukup untuk memutuskan bahawa kelayakan manusia untuk Syurga tidak dibuat berdasarkan bahan penciptaannya tetapi hanya berdasarkan merit dan kecemerlangannya.
(2) Jika kalimat ini dianggap sebagai pengantar kepada tema berikut, itu bermaksud: "Orang-orang ini menganggap mereka aman dari azab Kami dan mengolok-olok orang yang memberi amaran kepada mereka tentang azab Kami, sedangkan Kami dapat menghukum mereka bahkan di dunia ini ketika dan ketika Kami suka, dan menghidupkan mereka selepas kematian ketika Kami suka, mereka sendiri tahu bahawa Kami memulakan penciptaan mereka dari sperma-drop drop yang tidak penting dan membangun mereka menjadi manusia yang hidup Jika mereka hanya mempertimbangkan cara ini mereka penciptaan, mereka tidak akan pernah terlibat dalam salah faham bahawa mereka sekarang telah melarikan diri dari Pemegang Kami, atau Kami tidak mempunyai kuasa untuk mencipta mereka sekali lagi. "
27 Maksudnya, yang sebenarnya bukanlah yang difikirkan oleh orang-orang ini.
28 Di sini, Allah telah bersumpah dengan sumpahnya sendiri. Kata-kata Timur dan Wests telah digunakan kerana matahari naik dan menetapkan pada sudut baru setiap hari sepanjang tahun, dan terus meningkat dan berturut-turut pada masa yang berlainan di seluruh dunia. Oleh itu, dianggap sebagai Timur dan Wests bukan satu tetapi banyak. Dari sudut pandangan yang lain berbanding utara dan selatan terdapat arah timur dan arah barat. Atas dasar ini di Surah Ash-Shu`ara ': 28 dan AlMuzzammi1: 19 kata Rabb-ul-rnashriqi wal-maghrib telah digunakan. Dari sudut pandangan yang lain, bumi mempunyai dua timur dan dua gelang, kerana apabila matahari terbenam di satu hemisfera, ia naik ke arah yang lain. Atas dasar ini kata-kata Rabb-ul-mashriqayn wa Rabb-ul-maghribayn telah digunakan di Surah Ar-Rahman: 17. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 17 dari Ar Rahman).
29 Inilah yang mana Allah swt telah bersumpah dengan sumpahnya sebagai Tuhan dari Timur dan Wests. Ini bermaksud: "Seperti Kami Pemilik Timur dan Wests, seluruh bumi berada di bawah kawalan dan kuasa Kami, dan anda tidak mempunyai kuasa untuk melepaskan azab Kami: Kami boleh memusnahkan anda seperti dan bila Kami suka dan boleh mencipta orang lain yang mungkin lebih baik daripada kamu. "
30 Terdapat perbezaan pendapat di antara para pengulas mengenai maksud perkataan nusub. Ada yang menafsirkannya sebagai idola, mengikut mana maknanya: "Mereka akan berlumba ke tempat yang ditetapkan oleh Tuhan Kebangkitan ketika mereka berlumba hari ini ke arah tempat-tempat berhala mereka"; dan sesetengah yang lain telah menggunakan nusub untuk menandakan tanda-tanda matlamat yang ditetapkan untuk pesaing dalam perlumbaan, sehingga masing-masing cuba untuk mencapai dan menyentuh pos yang ditetapkan sebelum yang lain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top