Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
Statistik
Juz 29 – 67.AlMulk 1. - 71.Nuh 1-28 – 77.AlMursalat 50
[ Muka surat awal: 570 hingga Muka surat akhir : 571 ]
Ibrah
Slide
Ijaz
Nama
"Nuh" adalah nama Surah ini serta tajuk perkaranya, kerana di dalamnya, dari awal hingga akhir, kisah Nabi Nuh telah dikaitkan. [QS71] [QS71:1] CQ(71:1:3) KK(71:1:3)Tempoh Wahyu
Ini juga merupakan salah satu Surah yang paling awal yang akan didedahkan di Makkah, tetapi bukti dalaman mengenai masalahnya menunjukkan bahawa ia telah diturunkan dalam tempoh ketika penentangan terhadap pesan nabi Islam oleh orang-orang kafir Makkah telah berkembang sangat kuat dan aktif.Tema dan Subjek
Dalam surah ini, kisah Nabi Nuh tidak hanya berkaitan dengan cerita, tetapi objeknya adalah untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir Makkah, dengan berkata: "Kamu, wahai umat Makkah, mengamalkan Muhammad ( ke atasnya menjadi damai dan rahmat Allah) sikap yang sama seperti orang-orang Nabi Nuh telah mengadopsi kepadanya, jika kamu tidak mengubah sikap ini, kamu juga akan bertemu dengan yang sama. " Ini tidak dikatakan dalam banyak kata di mana saja di Surah, tetapi di latar belakang keadaan di mana cerita ini diriwayatkan kepada orang Makkah, subjek ini sendiri menjadi jelas.Vv. 2-4 secara ringkas terangkan bagaimana dia memulakan misinya dan apa yang dikhotbahkannya.
Kemudian setelah mengalami kesusahan dan kesulitan dalam cara pemberitaan misinya selama berabad-abad laporan yang dibuatnya kepada Tuhannya telah diberikan dalam ay. 5-20. Di dalamnya dia menyatakan bagaimana dia cuba membawa rakyatnya ke jalan yang betul dan bagaimana kaumnya tegas menentangnya.
Selepas ini, penyerahan akhir Nabi Nuh telah dirakamkan dalam ay. 21-24, di mana dia berdoa kepada Tuhannya, berkata: "Orang-orang ini telah menolak undangan saya: mereka secara membuta tuli mengikuti para pemimpin mereka, yang telah merancang plot tipu muslihat dan licik. Masa sekarang telah tiba ketika orang-orang ini harus dilucutkan dari setiap rahmat untuk menerima petunjuk. " Ini bukan merupakan ungkapan ketidaksabaran oleh Nabi Nuh, tetapi apabila setelah mengumumkan mesejnya dalam keadaan yang sangat mencabar selama berabad-abad telah menjadi sangat kecewa dengan kaumnya, beliau membentuk pendapat bahawa tidak ada peluang apa pun yang tersisa dari mereka datang ke jalan yang benar . Pendapatnya sepenuhnya sesuai dengan keputusan Allah sendiri. Oleh itu, dalam ayat berikutnya (25), dikatakan: "Siksaan Allah turun kepada orang-orang itu kerana kesalahan mereka."
Dalam ayat pengakhiran, permohonan Nabi Nuh yang dibuatnya kepada Tuhannya, tepat pada masa siksaan itu turun, telah direkodkan. Di dalamnya dia berdoa untuk dirinya sendiri dan untuk semua pengampunan orang-orang yang beriman, dan menjadikan penyerahan kepada Allah sebagai akibatnya: "Janganlah kamu tinggalkan orang-orang kafir yang hidup di muka bumi, kerana mereka tidak mempunyai segala kebaikan, mereka akan tidak melahirkan anak yang tidak percaya dan tidak percaya. "
Semasa mempelajari Surah ini, kita perlu melihat butiran kisah Nabi Nuh yang telah diberikan dalam Al-Quran di atas. Untuk ini lihat Al-Araf: 59-64 Yunus: 71,73, Hud: 25-49, Al-Mu'minun: 23-31, Ash-Shua'ra: 105-122, Al-Ankabut: 14,15, As-Saaffat: 75-82, Al-Qamar: 9-16.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Kami mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya (sebagai seorang Rasul, dengan arahan): "Berikan amaran kepada kaummu sebelum datang azab yang pedih." 1
[2-4] Dia berkata, "Wahai kaumku, aku adalah pemberi peringatan yang jelas kepadamu, supaya kamu menyembah Allah, dan takut kepada-Nya dan taat kepada-Ku, Allah akan mengampuni dosa-dosamu, maka bertawakkallah kamu sampai masa yang ditentukan. 4 Sesungguhnya apabila waktu Allah yang ditetapkan itu tidak akan ditangguhkan, 5 akankah kamu mengetahui itu? 6
[5-20] Nuh mengemukakan, 7 "Ya Tuhanku, aku memanggil umat-Ku malam dan siang, tetapi panggilan saya hanya meningkatkan kezaliman mereka. 8 Dan setiap kali aku memanggil mereka supaya Engkau dapat mengampuni mereka, mereka mencabut jari-jarinya ke telinga mereka, menutupi wajah mereka dengan pakaian mereka, 10 dan menjadi keras kepala dan menunjukkan keagungan yang besar. 11 Kemudian saya mengajak mereka secara terang-terangan dan memberitakan kepada mereka di depan umum dan juga secara pribadi. Saya berkata, "Dapatkanlah ampun dari Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun. Dia akan menghantar hujan yang banyak untukmu dari langit, akan menolong kamu dengan kekayaan dan anak-anak, akan menimbulkan kebun-kebun untukmu, dan memberikan sungai-sungai yang mengalir untukmu. 12 Apakah perkara-perkara yang kamu tidak mengharapkan kebesaran Allah, 13walaupun Dia telah menciptakan kamu dalam tahapan berturut-turut? 14 Tidakkah kamu melihat bagaimana Allah telah menciptakan tujuh langit, yang satu di atas yang lain dan menjadikan bulan cahaya di dalamnya dan matahari menjadi lampu? Dan Allah telah menjadikan kamu tumbuh dari bumi dengan cara yang aneh, maka Dia akan memulihkan kamu ke bumi yang sama, dan akan membangkitkan kamu daripadanya dengan tiba-tiba. Dan Allah telah menyebarkan bumi sebagai permaidani bagi kamu, supaya kamu berjalan di jalan yang terbuka. "
[21-24] Nuh berkata, "Wahai Tuhanku, mereka telah mendurhaka kepadaku dan mengikuti orang-orang yang menjadi kekayaan dan anak-anak mereka, hanya menimbulkan kerugian, mereka telah membuat rancangan yang kuat. meninggalkan tuhan-tuhan kamu, dan janganlah meninggalkan Wadd atau Suwa, atau Yaghuth dan Ya`qq dan Nasr. " 17 Mereka telah menyesatkan banyak orang, dan demikianlah (wahai Tuhan), janganlah kamu menambahi orang-orang yang zalim dengan apa-apa selain menyimpang."
[25-28] Hanya kerana dosa-dosa mereka, mereka ditenggelamkan dan dibuang ke neraka. 19 Kemudian mereka tidak mendapat penolong untuk menyelamatkan mereka dari Allah. 20 Dan Nabi Nuh berdoa: "Ya Tuhanku, janganlah kamu tinggalkan penduduk bumi dari orang-orang kafir, jika kamu meninggalkan mereka, mereka akan menyesatkan hamba-hambaNya, dan tidak akan menyembah selain daripada orang-orang yang berdosa dan orang-orang kafir. dan sesiapa yang masuk ke dalam rumah saya sebagai orang yang beriman, dan semua orang yang beriman dan semua wanita yang beriman, dan janganlah kamu menambahi orang-orang yang zalim itu dengan apa-apa selain musibah. "
1 "Hati orang-orang kamu ...": Amalkan mereka bahawa kesilapan dan kejahatan moral yang mereka terlibat, hanya akan mendapat hukuman Allah, jika mereka tidak berhenti dari mereka, dan memberitahu mereka bagaimana cara mereka harus mengamalkan menjauhkan hukuman itu.
2 Ketiga-tiga perkara yang dikemukakan oleh Nabi Nuh sebelum umatnya pada awal misi kenabiannya ialah:
(1) Sembahlah Allah,
(2) penggunaan taqwa dan taqwa
(3) ketaatan Rasulullah.
Sembahlah Allah bermakna mereka harus melepaskan ibadah dan pelayanan kepada semua orang lain dan harus mengakui Allah sendiri sebagai Dewa mereka dan harus menyembah dan melaksanakan perintahNya sendiri. Taqwa (taqwa) bermaksud bahawa mereka harus menahan diri daripada semua perbuatan yang menyebabkan kemarahan dan kemarahan Allah, dan sebaliknya harus mengambil sikap sedemikian dalam kehidupan mereka kerana Tuhan yang takut kepada manusia harus mengadopsi. Adapun "taat kepadaku", itu bermakna mereka harus mematuhi perintah-perintah yang dia berikan kepada mereka sebagai Rasul Allah.
3 Kalimat yaghfir la-kum min dhunub-i-kum dalam asal tidak bermaksud bahawa Allah akan mengampuni beberapa dosa mereka, tetapi maknanya yang betul adalah: "Jika kamu menerima dan mengakui tiga perkara yang sedang dihadapkan kepada kamu, Dia akan memaafkan semua dosa yang telah kamu lakukan pada masa lalu. "
4 Itulah, "Jika anda menerima tiga perkara ini, anda akan diberi waktu untuk hidup di dunia sehingga masa yang telah ditetapkan oleh Allah untuk kematian semulajadi anda."
5 "Masa yang ditetapkan Allah ..": masa yang ditetapkan oleh Allah untuk menurunkan siksaan ke atas umat. Dalam hal ini, Al-Qur'an telah di beberapa tempat menyatakan secara jelas bahawa apabila azab Allah telah ditetapkan untuk sesetengah orang, mereka tidak diampunkan walaupun mereka mengesahkan iman selepas itu.
6 Itulah, "Jika anda mengetahui dengan pasti bahawa masa yang sekarang berlalu setelah anda menerima mesej Allah melalui saya, sebenarnya, adalah satu tempoh jeda yang telah diberikan kepada anda untuk menegaskan iman-dan di sana tidak ada peluang untuk melepaskan diri dari azab Allah setelah tempoh berlalu telah berlalu-anda akan memberi kesaksian kepada iman tanpa berlengah-lengah dan tidak suka menangguhkannya sehingga siksaan itu benar-benar mulai turun pada kamu. "
7 Tidak menyinggung sejarah tempoh pengajaran yang panjang, kini petisyen Nabi Nuh yang dibuatnya kepada Allah di peringkat terakhir misi dunianya adalah berkaitan.
8 Itulah, "Ketika saya terus memanggil mereka ke arah Engkau, mereka terus melarikan diri jauh lebih jauh dari Engkau."
9 "agar kamu dapat mengampuni mereka": supaya mereka dapat melepaskan sikap mereka yang tidak taat dan memohon ampun kepada Allah, kerana dengan cara itu mereka dapat diampunkan oleh Allah.
10 Mereka menutup muka mereka sama ada kerana mereka tidak suka melihat wajah Nabi Nuh, tidak bercakap tentang mendengar apa yang dikatakannya, atau mereka melakukannya untuk menyembunyikan wajah mereka dari dirinya ketika mereka melewati dia supaya dia tidak dapat mengenali dan menangani mereka. Ini adalah sikap dan kelakuan yang ditakdirkan oleh orang-orang kafir Makkah ke arah Nabi saw. Dalam Surah Hud: 5, sikap mereka telah dijelaskan dengan demikian: "Sesungguhnya mereka memalingkan dada mereka untuk bersembunyi dari dirinya sendiri. Waspadalah, walaupun mereka menutupi pakaian mereka, Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka tunjukkan, Dia memang tahu rahsia yang mereka sembunyikan dalam payudara mereka. " (Untuk penjelasan, lihat EN, 5, 6 dari Hud).
11 "Keangkuhan" menunjukkan bahawa mereka menganggap bahawa mereka berada di bawah martabat mereka untuk bersujud di hadapan kebenaran dan menerima peringatan kepada Rasulullah saw. Sebagai contoh, jika seorang lelaki menasihati orang yang sesat dan dia, sebagai tindak balas, menggelengkan kepalanya dan berjalan dengan lantang, ini akan menolak penasihat dengan keangkuhan.
Tema ini telah diungkapkan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an bahawa sikap menentang Allah menyebabkan manusia menjalani kehidupan yang celaka bukan sahaja di akhirat tetapi juga di dunia ini, bertentangan dengan ini, jika negara mengamalkan cara iman dan ketakwaan dan ketaatan kepada Perintah Ilahi, bukannya tidak taat, ia memberi manfaat bukan sahaja di akhirat tetapi juga di dunia; ia disukai dengan segala jenis berkat. Di Surah Ta Ha telah dikatakan: "Dan sesiapa yang berpaling dari peringatanku, akan ada kehidupan yang celaka di dunia, dan Kami akan membangkitkannya pada hari kiamat." (ayat 124). Dalam surah AI-Ma'idah dikatakan: "Sekiranya orang-orang Kitab memerhatikan Taurat dan Injil dan Kitab-kitab yang lain yang telah diturunkan oleh Tuhan mereka, banyak peruntukan yang telah diberikan kepada mereka dari atas dan dari bawah. " (ayat 66). Di Al-Araf: "Sekiranya orang-orang di kampung itu percaya dan mengamalkan cara taqwa, Kami akan membuka pintu-pintu berkat dari langit dan bumi." (ayat 96). Di dalam Surah Hud, Nabi Hud berkata kepada kaumnya: "Dan wahai kaumku, mohon maaf kepada Tuhanmu, maka bertaubatlah kepada-Nya, dan Dia akan membuka pintu-pintu langit untukmu dan menambah kekuatan kepada kekuatanmu sekarang . " (ay 52). Melalui nabi sendiri di Surah Hud ini, orang-orang Makkah telah diperingatkan untuk memberi kesan: "Dan hendaklah kamu meminta maaf kepada Tuhanku, maka kembalilah kepada-Nya, dan Dia akan memberi anda peruntukan kehidupan yang baik sampai seorang yang dilantik jangka masa. "(ayat 3). Menurut Hadid, nabi berkata kepada kaum Quraish: "Ada kata yang jika kamu terima, akan membolehkan kamu memerintah Arab serta dunia bukan Arab." (Untuk penjelasan, lihat EN 96 dari Al-Ma'idah, EN 3, 57 Hud, EN 105 Ta Ha; Pengenalan kepada Surah Suad),
Bertindak dengan arahan yang sama dari Al-Quran, sekali ketika kebuluran Hadrat `Umar keluar untuk memohon kepada Allah untuk hujan dan hanya meminta maaf kepada-Nya. Orang-orang berkata: "Wahai Pemimpin Yang Beriman, kamu tidak berdoa untuk hujan." Dia menjawab: "Saya telah mengetuk pintu-pintu surga di mana hujan turun", dan kemudian dia membacakan ayat-ayat Surah Nuh kepada mereka. (Ibn Jarir, Ibn Kathir). Demikian pula, ketika dalam sidang Hadrat Hasan Basri, seseorang mengeluh tentang kekeringan, ia berkata kepadanya "Begini ampun Allah." Seorang lagi mengadu tentang kemiskinan, kata yang ketiga. Bahawa dia tidak diberkati dengan anak-anak, yang keempat mengatakan bahawa penuaiannya telah gagal, dan dia terus mengingatkan semua orang untuk meminta maaf kepada Allah. Orang-orang bertanya: "Bagaimanakah kamu telah mencadangkan kepada semua orang dan mengubati sama dengan aduan-aduan yang berbeza? Dia menjawabnya dengan bacaan ayat-ayat Surah Nuh kepada mereka" (Al-Kashshaf).
13 Ini bermakna: "Bagi ketua-ketua kecil dunia, anda fikir ia berbahaya untuk berbuat apa-apa terhadap martabat mereka, tetapi bagi Pencipta dan Tuhan alam semesta, anda tidak mengharapkan bahawa Dia juga akan menjadi Maha Berkat dengan bermaruah, kamu memberontak terhadap Dia, mengaitkan orang lain dalam Ketuhanan-Nya, tidak mematuhi perintah-perintah-Nya, tetapi kamu sama sekali tidak takut bahawa Dia akan menghukum kamu kerana salah laku kamu. "
Iaitu, "Dia telah membawa kamu ke peringkat sekarang setelah melepasi kamu melalui tahapan penciptaan dan tahapan pembangunan yang berbeza. Pada mulanya kamu berbaring dalam bentuk sperma dan ovum secara terpisah di pinggang ayah dan ibu kamu. dua dikombinasikan dengan kuasa Allah dan anda dikandung, maka selama sembilan bulan di dalam rahim ibu anda secara beransur-ansur dibentuk menjadi bentuk manusia yang sempurna dan dikurniakan dengan semua kemampuan yang anda perlukan berfungsi sebagai manusia di dunia Kemudian kamu keluar sebagai seorang anak dari rahim ibu, dan kamu telah berkembang dari satu negara ke negara yang lain terus-menerus sampai kamu mencapai umur muda dan tua, ketika kamu melewati semua tahapan ini, jika Dia begitu berkehendak, Dia tidak akan membiarkan anda dikandung tetapi membenarkan orang lain untuk dikandung di tempat anda. Sekiranya Dia sangat gembira Dia akan menjadikan kamu buta, pekak, bisu, atau cacat, di dalam rahim ibunya sendiri , atau membuat anda kekurangan mental. Sekiranya dia begitu sukakan anda tidak akan dilahirkan sebagai anak yang hidup. Malah selepas kelahirannya, dia boleh memusnahkan anda pada bila-bila masa dengan menyebabkan anda jatuh sakit kepada satu atau lain-lain kemalangan tiba-tiba. Mengenai Tuhan yang di bawah kuasa-Nya yang kamu tidak berkuasa, bagaimanakah kamu dapat membawanya ke dalam kepalamu sehingga kamu dapat melakukan kejam terhadap Dia, dapat menganggap Dia dengan segala pengkhianatan dan rasa tidak percaya, dapat memberontak terhadap Dia seperti dan kapan kamu senang, dan dapat lakukan semua ini dengan sewenang-wenangnya?
Di sini, penciptaan manusia dari bahan bumi telah dibandingkan dengan pertumbuhan tumbuh-tumbuhan. Sama seperti pada suatu ketika tidak ada tumbuh-tumbuhan di bumi, maka Allah menjadikannya tumbuh, maka pada suatu ketika manusia tidak wujud, maka Allah menciptakannya.
16 "Plag yang kuat": Semua penipuan, penipuan dan penipuan yang dipimpin para ketua dan agama dalam usaha untuk menyesatkan orang awam terhadap ajaran Nabi Nuh. Sebagai contoh, mereka berkata; "Nuh tidak lebih daripada manusia semata seperti diri kamu, bagaimana orang percaya bahawa Allah menurunkan wahyu kepadanya" (Al-A'raf: 63, Hud: 27). "Kita juga melihat bahawa hanya yang paling bermakna kita telah menjadi pengikutnya tanpa pemikiran yang wajar. Sekiranya terdapat berat badan dalam apa yang dikatakannya, para penatua akan percaya kepadanya. "(Hud: 27)." Sekiranya Allah menghendaki, Dia akan menurunkan malaikat-malaikat. "(A1Mu'minun: 24) Sekiranya dia telah dihantar oleh Allah, dia akan memiliki khazanah, dia akan mengetahui yang tidak dilihat, dan dia akan bebas dari segala keperluan manusia, seperti malaikat (Hud: 31). "Kami tidak mengikat apa-apa di dalamnya yang mungkin memberi dia keunggulan ke atas kami." (Hud: 27). "Dia hanya berniat untuk memperoleh keunggulan atas kamu." (Al Mu'minun: 24). "Jelas, lelaki ini dimiliki." (AI-Mu'minun: 25). Begitu juga perkara-perkara yang dikatakan oleh ketua-ketua Quraish untuk menyesatkan rakyat terhadap Nabi (yang menjadi damai).
17 Dewa-dewa para nabi Nabi Nuh hanya dewa-dewa yang telah disebutkan yang kemudiannya orang-orang Arab juga telah mulai menyembah dan tempat suci yang ditemui di seluruh negara pada kedatangan Islam. Tidaklah mustahil para generasi kemudian mendengar nama-nama dewa purba bangsa Nuh dari orang-orang yang selamat dari banjir, dan ketika ketidaktahuan sekali lagi tersebar di antara anak-anak mereka, mereka membuat berhala-berhala dewa yang sama dan mulai menyembah mereka lagi .
Wadd adalah dewa Bani Kalb bin Wabash, cabang dari suku Quda'ah, yang kuilnya telah dibina di Daumat al-Jandal. Dalam inskripsi Arab kuno ia telah dinamakan sebagai Waddam ibam (ayah Wadd). Kalbi telah menyatakan bahawa imej yang dibina kepadanya adalah seorang lelaki yang sangat besar. Quraish juga mengakui dia sebagai tuhan dan memanggilnya Wudd. Ia adalah selepasnya bahawa seseorang telah dinamakan 'Abd-i Wudd (hamba Wudd) dalam sejarah.
Suwa adalah dewi suku Hudhayl dan idolanya adalah seorang wanita. Kuilnya terletak di Ruhat berhampiran Yanbu.
Yaghuth adalah dewa An'um, cabang dari suku Tay, dan beberapa cawangan suku Madhjih. Orang Madhjih telah memasang idola, gambar singa, di Jurash, tempat antara Yaman dan Hijaz. Di kalangan orang Quraish juga beberapa orang telah dinamakan `Abd-i Yaghuth.
Ya'uq adalah tuhan Khaywan, sebuah cabang suku Hamdan, di wilayah Hamdan di Yaman; idola itu adalah angka kuda.
Nasr adalah tuhan AI-i dhul-Kula ', sebuah cabang dari suku Himyar, di wilayah Himyar; ia mempunyai idola yang dipasang di Balkha` dan mempunyai imej burung hantu. Dalam inskripsi kuno Saba namanya telah ditulis sebagai Nasor.Kuilnya dipanggil bayt Nasor (rumah Nasor) dan penganutnya ahl Nasor (orang Nasor). Runtuhan kuil-kuil purba yang terdapat di tanah Arab dan di tanah bersebelahan mempunyai imej burung hantu yang dibuat di pintu kebanyakan mereka.
Seperti yang telah kita jelaskan dalam pengenalan kepada Surah ini, Nabi Nuh tidak memanggil kutukan ini dari ketidaksabaran tetapi dia memanggilnya ketika, setelah melakukan keadilan penuh untuk pemberitaan misinya selama berabad-abad, ia menjadi sangat putus asa dari segala kejayaan dengan kaumnya. Begitu juga keadaan di mana Nabi Musa juga telah mengutuk Firaun dan kaumnya, dengan demikian: "Tuhan, hancurkan harta kekayaan mereka dan mengeraskan hati mereka dengan cara supaya mereka tidak percaya sehingga mereka melihat azab yang pedih." Dan Allah menjawab: "Doa kamu berdua telah diberikan" Yunus: 88-89). Seperti Nabi Musa ', kutukan Nabi Nuh juga lengkap dengan kehendak Ilahi. Oleh itu, dalam Surah Hud telah dikatakan: "Dan diturunkan kepada Nabi Nuh: Tidak ada lagi umat-Mu yang akan beriman kepadamu sekarang daripada orang-orang yang telah beriman, maka janganlah kamu bersedih atas kesalahan-kesalahan mereka." (ay 36).
19 Maksudnya, "Tenggelam bukanlah akhir mereka, tetapi selepas kematian jiwa mereka segera ditakdirkan oleh azab Neraka." Ini adalah rawatan yang diberikan kepada Firaun dan kaumnya, seperti yang telah dinyatakan dalam Surah Al-Mu'min: 45-46. (Untuk penjelasan, lihat EN 63 Al-Mu'min). Ayat ini juga adalah ayat-ayat yang membuktikan hukuman barzakh (perantara antara kematian dan Kebangkitan).
20 Itulah, "Tidak ada dewa yang mereka lihat sebagai penyokong dan pembantu mereka datang untuk menyelamatkan mereka." Ini, sebenarnya, adalah amaran kepada penduduk Makkah, seakan-akan berkata: "Sekiranya kamu juga ditimpa azab Allah, para dewa-dewa yang kamu telah meletakkan semua ketergantunganmu, tidak akan memberi apa-apa kepadamu."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan